Massa jeugd stamt uit de massamens Geen geschonden persoonlijkheid want er is geen persoonlijkheid een opmerkelijk rapport Katholieke levensstijl m. ZWIERIGE FEESTEN der ECHTE VOLKSCULTUUR DIOR lanceert de korte rok Vitale tradities Confrontatie met jeugdverwildering Glorie van Diever en Hilvarenbeek Nieuwe hoogleraren te Nijmegen Dagelijks terugkerende verschrikking verdwijnt Verbitterde strijd tussen Parijs en Londen Woningtoestanden zijn soms ergerlijk Krotwoning brengt zes maal bouwsom op Avifauna niet naar De Efteling „Flamingo" aangevaren Afwas thans kinderspel! LITERAIRE KRONIEK ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1953 T-Hör' R.K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding Aan Medische Faculteit Gelegenheidsstempel Rode Kruiszegels Postadressering militairen oefening-Drietand Oud-gezagvoerder overleden Een stijl apart Audiënties PAoli w 1 Het gaat niet zozeer om de massajeugd, als wel om de massamens. Het woord •■massajeugd" heeft een vervelende klank: het lijkt alsof men die jeugd iets ver bijt, maar men kan hier moeilijk van schuld spreken. Deze opmerking is afkom stig van een rapporteur, die de gemeente Stolwijk in Zuid-Holland onder de loupe «eeft genomen; men vindt daar jeugd zonder levende normen en idealen en zonder e'gen persoonlijkheid onder alle bevolkingsgroepen. Is deze jeugd maatschappelijk t'erwildsrd? Misschien niet, maar het is wel een ,,dode" jeugd. De ouders richten hier hun opvoeding te veel op het materiële en op het fatsoen; deze jonge mensen zUn afgestompt en kunnen niet meer ergens warm voor lopen. *n hetzelfde vlak ligt hetgeen gerapporteerd wordt uit Rhenen. De arbeidersjeugd ,s hier in zekere mate verslapt en verwend. Ook bij varbetering van het beroeps- Perspectief en van de discipline via arbeidsmilieu en sportleven zou men nog geen Oplossing hebben voor de jonge massamens, wiens doen afhankelijk is van de toestanden in de wereld en die zich ontluisterd en onmachtig voelt. Men zou hem e „werkende werkloze" kunnen noemen, omdat hij arbeid verricht zonder haar kerkelijk als intentioneel doel te hebben. Wij hebben gelukkig niet te klagen, dat er tegenwoordig te weinig goede boeken zouden verschij- hon. Maar wat wel zeer betreurens waardig moet genoemd worden, is het eit, dat er zo bitter weinig van deze goede boeken gelezen worden. Speciaal ?bder ons, Katholieken. Vaak en terecht ls daarop gewezen, omdat het de oor zaak is, of minstens een mede-oorzaak, dat er aan de individuele emancipatie der Katholieken nog wel het een en "•ader ontbreekt. L,ezen, vooral goed tezen, werkt ontwikkelend. Dat zal wel memand ontkennen. Wij bedoelen nu Natuurlijk niet het lezen van ontspan- ningslectuur, al willen wij aan het goede bestaansrecht daarvan niet het minste afdoen, terwijl ook hiervoor geldt, dat hien er'altijd iets uit kan leren, als men tenminste goed leest. Wat wij hier ech te1" °P het oog hebben, is vooral dat soort boeken, die zich bezig houden met de gl'°te problemen van onze tijd, waar door niemand onverschillig mag en Nan zijn. Veel boeken, die deze onder werpen behandelen, zijn geleerd en wetenschappelijk, en daarom meestal Rechts voor een beperkte lezerskring edoeld. Andere evenwel behandelen «schillende kanten van deze proble men, die eigenlijk iedereen aangaan en b'e ook iedereen interesseren, omdat men feitelijk elke dag mee te doen heeft. En jtust deze boeken, die men graag in toders handen zou zien, worden nauwe- ■o.lks of niet gelezen. Vaak heeft men een onberedeneerde afkeer van wat men dan noemt „ernsJ ge" ec-ut'. Ze vraagt tel t'oel inspanning om het geschrevene te Volgen, heet het. Nu zijn wij ervan Vertuigd, dat hier het gezegde: „On bekend maakt onbemind" letterlijk' van toepassing is. En wel hierom, omdat uit de dagelijkse gesprekken blijkt, dat on derwerpen als in die boeken besproken, Wel degelijk met geestdrift tot gesprek stof worden gekozen. Zodat wij in vele vallen menen te mogen besluiten, dat het belangstelling er wel is, maar dat het botoreekt aan de nodige kennis en iet vereiste inzicht om zulke onderwer ken met vrucht te kunnen bespreken. Zou het daarom niet de oplossing zijn, als er Oens wat meer gegrepen werd naar boe ken, die hierover handelen. Er zijn er genoeg en heus geen zwaarwichtig-we- ensehappelijke werken. Onlangs is een werkje van de pers gekomen, dat ons bij ^ng de bovenstaande gedachte in tterlyke zin heeft opgedrongen. Het p a.a£t t°t titel: ..Katholieke levensstijl" jt .geschreven door J. van Renswoude. d;1 !S, Tn uitgave van de Logos-reeks, ta=i 2 ,or1 beeft in een klare moderne stfn 06 Ievende mensen in contact te stfüei\ de belangrijkste godsdien- Hett nV/0nSJ?r2blemPn van onze eeuw. thniill u bladzijden en is in elke ka- hoheke boekhandel te krijgen. De prijs üe nn®U 1J een bezwaar zijn, gezien toaak™e omvang van het boekje. Klein, Zet!!,, zoaden, wU hiervan willen y ggen\ *?e inhoud is zo belangrijk, dat een besloten hebben in deze rubriek het <-n en ander ervan te vertellen. I| e auteur begint met vast te stel- J—J dat in de tegenwoordige om- T-, priesters zowel als leken een ntzagiijke verantwoordelijkheid dra- rl omdat de wereld een omwenteling Van w Zoa}s er in de geschiedenis is tt nog geen geweest ëeWf!t?St, de hiermee samenhangende teliiui i 18 er echter ook een gees- Wei opleving te constateren, die zo- het j°nder. Katholieken als Protestanten L. ,.m,de mens naar voren haalt. in de lijn van de Voor- grot!? te Hggen' dal de mensheid een n- ar een nieuwe eenheid, drin„t ,Ye gemeenschap. En het besef eenhL ieTfg2 door' dat die nieuwe ze d slechts kan bereikt worden, als kL5ezteld wordt door een levenwek kend centrum: een Hart. ten! Hart zal. het.Hai"t van God moe- Var, z2jn' en misschien is hier al sprake Zuu vervulling der profetie: „Zij doorstoken"!1 Hem' Die zij hebben In laatste instantie komt dit neer op Ou Vraag naar de ware Kerk van Zieb'S-us"J Het is opvallend hoevelen liet '5- ,e ,laatste tijd naar de katho- anrt Kerk hebben gekeerd. Maar vele Zioh ,zijn nog zoekende en vragen Van üe- /'org af' waar zij die Kerk Zii ristus kunnen vinden. Waaraan n, kunnen herkennen? „Le Christenen ™oord van St an leven; dat de Nog verder op deze kwestie gaat een rapporteur uit Den Haag door, die de aandacht vestigt op het optreden van de „gepolijste massajeugd". Daaronder ver staat hij de jeugd, welke uit een ge goed sociaal milieu komt en de gele genheid krijgt om na de lagere school verder te studeren, maar die geen in nerlijke binding verwerft met werke lijke cultuur en die er een banale, ma terialistische moraal op na houdt. Zij levert een groot gevaar op, omdat zij, eenmaal volwassen, veelal leidende functies zal innemen, waardoor er een samenleving ontstaat met een dirige rende bovenlaag, die noch voor cultuur en de daarin belichaamde geestelijke waarden, noch voor sociale noden oog heeft en zeker niet voor de problemen van de massajeugd-in-optima-forma. Voor dit laatste zijn de twee catego rieën trouwens te zeer geestelijk aan elkaar verwant. Wij stellen dit voorop om duidelijk te doen uitkomen, dat het vraagstuk van de massajeugd er niet alleen een is van achterbuurten, onvoldoende ontwikke ling. straatsloeries, baldadigheid, vroeg tijdige sexuele ervaringen en wat dies meer zij. Een ander punt is, dat men de maatschappelijke verwildering bij de jeugd waarlijk niet alleen op rekening van de oorlog kan schrijven: het is niet zo. dat deze nooit vermoede verschijn selen van achteruitgang hêeft opgeroe pen: wel heeft de oorlog de gelegenheid geboden tot een ontwikkeling, waar voor de vooroorlogse toestand de kiern bevatte. Een derde kwestie betreft het ontbreken van voldoende ontspannings mogelijkheden met name op 't platteland. Men heeft vaak de neiging vooral hier in een verklaring te zoeken voor wan gedrag op zedelijk gebied e.d. Het is echter wel zaak dit niet te simpel te stellen: er zijn namelijk ook gevallen geregistreerd, waarin wel afleiding voorhanden was, maar de belangstelling hiervoor ontbrak zo bijvoorbeeld: niet voldoende doorzettingsvermogen om naar een voetbalwedstrijd te gaan kijken en geen fut om te dansen (Ure terp). Dit neemt niet weg, dat rigoureuze opvattingen inzake vrije tijdsbesteding en Zondagsrust zeer vaak bij de jeugd de slinger naar de andere kant doen door slaan. Enkele staaltjes van deze strenge opvattingen dienen hier wel even ver meld te worden. Te Ooltgensplaat wer den verenigingen, die op ontspanning b.v. knutselen gericht zijn als .lucht", d.i. wuft en eigenlijk niet pas send, beschouwd. In dezelfde plaats mocht een gebroken vaas niet op Zondag worden gelijmd. Te Achterberg vindt men een optocht op Koninginnedag, ze ker als er muziek bij is, te feestelijk; St. Nicolaas wordt hier als een R.K. feest afgewezen. In Veenendaal mag een deel der jeugd niet voetballen en soms niet eens fietsen op Zondag. Dat deze zwaar overtrokken godsdienstopvattingen me nigmaal een averechtse uitwerking heb ben, laat zich denken. Ook daar waar geen melding wordt gemaakt van dergelijke rigoureuze re gelen, is echter van een persoonlijke godsdienstbeleving bij de jeugd vaak maar zeer weinig aanwezig. Het gun stigst ligt de situatie op dit punt nog bij een groep kantoormeisjes, werkzaam bij de Nederlandsche Spoorwegen. De verschijnselen op zedelijk gebied geven zeer te denken. Het sexuele leven is een reeks momenten in een roes, maar dringt verder niet tot het geestesleven van de ontwortelde jeugd door. Veie jongens en meisjes van een fabriek in Den Haag realiseren zich nauwelijks wat er gebeurt bij zwangerschap en abortus. Men kan hier dan ook niet spreken van moeten naar het Paulus „in nieuwheid wandelen. Hieruit volgt, Scheidt" katholieke Kerk zich onder- ••fleuw-zijn"1" 6611 "anders"zijn"> een juk!6! ligt in verl>aud met wat wij 'ükhe d n bescroken' de prntp mwl- Wor-rfTV PU anders-zijn, dit nieuw-zijn, Sett!**"elaas 20 weinig onder ons aan- Ons f .ziet Seen verschil tussen een „geschonden persoonlijkheid", daar zich nooit een persoonlijkheid gevormd heeft: men is eigenlijk op zuiver ani maal niveau blijven staan. Te Ooltgens plaat is ruw geschat 80% van de huwe lijken gedwongen. Te Stolwijk komt bij 95% van de jongeren sexuele omgang voor het huwelijk voor; van schaamte gevoel is bij de meeste meisjes geen sprake men weet niet beter of het hoort zo. Te IJsselstein over welke gemeente een alarmerend boekje wordt open gedaan zijn sommige kinderen reeds op zesjarige leeftijd op zedelijk gebied totaal bedorven. Een van de factoren, welke dit alles in de hand werken, wordt gevormd door de dikwijls erbarmelijke behui zing, waardoor jongens en meisjes soms jaren bij elkaar slapen en de kinderen in het algemeen op veel te vroege leef tijd weet krijgen van aangelegenheden, die hun niet aangaan. Hiervan zijn tal loze voorbeelden te geven. Zo wordt bijvoorbeeld te Leeuwarden in enige huizen door ouders en kinderen hoofd aan hoofd geslapen in een groot hol, dat gevormd wordt door twee bedste den en de daartussen weggebroken kast. Van andere „woningen" in deze stad wordt het volgende gerapporteerd: vaste W.C.'s kent men hier niet; het tonnenstelsel is algemeen. Er is echter geen plaats in de huizen om de ton te plaatsen; vaak geschiedt dit dan op de zolder, waar men ook slaapt. Eenmaal per week wordt de ton gehaald; wan neer er meer dan zeven personen ge bruik van maken twee keer per week. Geconstateerd is de aanwezigheid van één ton op vier gezinnen, te weten vijftien personen. Wasgelegenheid is er in deze huizen eigenlijk helemaal niet; slechts één waterkraan in het portaal, zonder afvoer Met de vermelding van deze en nog tal van andere feiten signaleert het rap port over de maatschappelijke verwil dering van de jeugd een aantal sociale wantoestanden, waar men zich niet ge noeg rekenschap van kan geven. Inmid dels blijkt, dat waar de arbeider op de een of andere manier los kan komen uit dit milieu, er over de gehele linie een verbetering in verschillende toestanden aan de dag treedt. Dit is bepaald niet verbazingwekkend, maar leerzaam is in dit verband toch wel in Amsterdam de vergelijking tussen de tuindorpen Buik sloot en Nieuwendam. In Buiksloot do mineren de ongeschoolde arbeiders; de mensen van Nieuwendam brengen het verder. Men ziet dan tegenover elkaar tien procent a-sociale gezinnen en geen (Van onze Haagse redacteur) Uit tal van plaatsen in ons land worden ergerlijke woningtoestanden gerapporteerd. Bijzonder treffend is hetgeen het „Bronnenboek" weet te melden uit Leeuwarden: De meeste huizen in de volks buurten zijn éénkamer-krotwonin- gen, waarvan de huur tussen twee en vier gulden varieert. In de meeste gevallen is dit echter nog te veel: wanneer men deze uitgewoonde en verwaarloosde huizen ziet zou men zeggen, dat de bewoners in plaats van te betalen geld toe moesten krijgen voor de prestatie om er te wonen. In de Landbuurt staan éénkamer woningen, die vijftig jaar geleden gebouwd werden. Een blok van tweemaal twaalf huizen is nooit van eigenaar veranderd; de bouwsom bedroeg vijftig jaar geleden f 800. In de loop der jaren hebben deze huizen aan huur ruim zesmaal de bouwsom opgebracht. a-sociale gezinnen; slechte en goede hu welijksverhoudingen; geen en wel be langstelling voor het werk van de kin deren enz. enz. Bijzondere aandacht verdient ten slotte hetgeen in het „Bronnenboek" gezegd wordt over onderwijs en jeugd beweging. Ons onderwijs sluit naar aard en strekking in het geheel niet aan bij het geestelijk en maatschap pelijk leven van deze volwassenen en hun kinderen. Het houdt geen rekening met hun capaciteiten en belangstelling, noch met hun behoeften. Het is een abstract, intellectualistisch onderricht, dat in oorsprong typisch afgestemd is op de behoeften van de hogere sociale milieu's, die zelf voldoende culturele inhoud bezaten om aan een volgende generatie door te geven, waarbij de school eigenlijk alleen de behulpzame hand had te bieden. Wat de jeugdbe weging betreft: de verwilderde jeugd staat tegenover het gevoels- en ge- dachtenleven dezer beweging volkomen vreemd en wordt er eerder door afge stoten dan door aangetrokken. De massajeugd is tevreden als ze op de wereld daaronder valt evengoed de Regering als het bestuur van de sportvereniging bij tijd en wijle kan kankeren, maar zij voelt zich in geen enkel opzicht verantwoordelijk voor het heden, laat staan voor de toekomst.... (Van onze Haagse redacteur) De kinderen blijven reeds jong laat op straat. Zodra zij gaan ver dienen, hebben de ouders nog maar heel weinig over hen te zeggen. De moeder van het gezin is veelal niet berekend voor haar taak. De voeding wordt onoordeelkundig gekozen: is er even geld in huis, dan wordt dit snel opgemaakt aan luxe levensmiddelen direct daarop zit men weer krap bij kas en wordt er slecht gegeten. De ouders hebben een soort apen liefde voor hun kinderen. Zeer vroegtijdige sexuele contacten komen bij üe jeugd niet zelden voor. Gedwongen huwelijken zijn bijna regel; de achtergrond hiervan is het grote schrikbeeld voor de meisjes om „over te schieten". Niet alleen voor de godsdienst, maar ook voor de politieke idealen heeft men maar weinig interesse. Aan de jeugdbeweging komt men niet toe, omdat deze te hoog grijpt; voor het zich bekwamen in een vak ontbreekt vaak de enerf/ie.... Dit zijn enkele kentekenen van het milieu, waarin zich het probleem van de maatschappelijke verwildering der jeugd het meest opvallend voordoet. Óver deze jeugd is het vorig jaar een rapport verschenen, dat gebaseerd was op meer dan honderd verschillende onderzoekingen. Thans zijn in opdracht van het ministerie van O., K. en W. ook een serie brok stukken uit deze deelrapporten zelf gepubliceerd. 400 pagina's zeer hete rogeen feitenmateriaal, waarin men tal van gegevens vindt over de Jor- daan en de Groninger Veenkoloniën, over een fabriek in Den Haag en de Oostfriese dorpen, over Utrecht en Twente, over kantoormeisjes, de middelbare schooljeugd enz. Gelukkig geven niet op ieder punt de rap porten zo'n ongunstig beeld als dat wat wij hierboven schetsten, maar de lering van deze publicatie, welke onder de titel „Bronnenboek" verschenen is bij de Staatsdrukkerij, betekent toch wel een ontstellende confrontatie met het probleem der maatschappelijk verwilderde jeugd. Daarnaast krijgt men een diep respect voor de niet genoemde sociale werkers, jeugdleiders en anderen, die zich de beschreven toestanden daadwerkelijk aantrekken. Een sluitende samenvatting geven van het overvloedige feitenmate riaal is ondoenlijk, omdat dit een te zeer verbrokkeld geheel vormt. In het nevenstaande vindt men echter enkele saillante gegevens uit dit Bronnenboek bijeengegaard. Zwaar heeft ook Zierikzee te lijden gehad van de overstromingen, waarvan de puinhopen op verschillende punten van de stad getuigen. Het leven gaat echter verderTen behoeve van hun klanten hebben de neringdoenden borden met aanwijzingen geplaatst. Naar aanleiding van een bericht als zouden onderhandelingen gevoera worden over overplaatsing van Avi- vauna naar het natuurpark De Efteling te Kaatsheuvel, vernemen wij, dat van officiële besprekingen hierover geen sprake is. Wel heeft de heer v. d. Brink met een bestuurslid van De Efteling hierover gesproken, doch naar wij van de voorzitter vernemen bestaan er geen plannen, om Avifauna met Kaatsheu vel te conjbineren of daar te herbou- Vrijdagmiddag liep de stoomtrawler Flamingo IJm 25 in IJmuiden binnen met een zwaar gehavende neus. Het schip was in de nacht van Woensdag op Donderdag in aanvaring gekomen met een Duitse trawler, waarbij een gat in de voorsteven ontstond en waardoor het schip water maakte. Met voortdurend pompen wist de bemanning het schip drijvende te houden, terwijl zo snel mo gelijk naar huis werd gevaren. De eer ste berichten waren zo alarmerend, dat overwogen werd, direct na binnenkomst de vangst te lossen. Toen de Flamin go echter eenmaal in de Vissershaven lag, bleek het mogelijk, het gat provi sorisch te dichten, zodat geen vrees be hoefde te bestaan, dat het schip tijdens het liggen in de haven veel water zou maken. De vangst bleef daarom aan boord tot Zaterdagmorgen, waarna de trawler in het dok geplaatst zou wor den om de schade te herstellen. Ter voorziening in de vacature, ont staan door het overlijden van de heer H. ff. J. Blotnjous, heeft het Hoogwaardig Episcopaat mr. F. Teulings te Vught be noemd tot lid van de Commissie van Toezicht van het R.K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding te 's-Gra- venhage als afgevaardigde van het bis dom 's-Hertogenbosch. Leon Harmei Fonds. j~t r zijn, bij ons weten, slechts twee plaatsen in Nederland, waar de echte ri volkscultuur telken jare in de zomer enkele dagen hoogtij viert m een JLJ even massaal als grandioos feest, zonder dat de vreemdelingenindustrie er een besturende hand in heeft. Die twee plaatsen zijn, het kan haast niet anders, dorpen, min of meer in de periferie van ons land gelegen, zodat het snelle toerisme er goeddeels aan voorbij raast: Diever in Drente en Hilvaren beek in Noord-Brabant. Beide dorpen hebben in enkele jaren tijds een traditie geschapen, die werkelijk hartveroverend is. Bij de aanvang van het studiejaar '54/55 zal, zoals bekend is, bij de medi sche faculteit van de R.K. Universiteit met het klinisch onderwijs worden be gonnen. Met het oog daarop heeft het bestuur van de Radboudstichting de navolgende hoogleraren benoemd: tot gewoon hoogleraar in de pathologische anatomie dr. H. J. G. Wijers te Den Haag; tot gewoon hoogleraar in de kin dergeneeskunde dr. J. J. Sloof, Eind hoven; tot gewoon hoogleraar in de gynaecologie en obstetrie dr. L. A. M. Stolte, Utrecht. Verdere benoemingen zullen volgen. Op het landgoed Heidendaal is thans een aanvang genomen met de bouw van he tdefiintief prae-klinisch insti tuut. Ook verrijst daar thans een deel van het definitief prae-klinisch insti- welk zo tijdig gereed zal zijn, dat, dank zij ook enkele andere voorzieningen, het onderwijs aan de eerst-aangekomen groep medische studenten ongestoord zal kunnen worden voortgezet. Ter gelegenheid van de uitgifte van de Rode Kruiszegels zullen eerste-dag- omslagen bij de postzegelhandel ver- j krijgbaar zijn. Deze omslagen moeten I 24 Augustus, uitsluitend gefrankeerd met Rode Kruiszegels, op de postkan- j toren ter plaatse aan het loket wor den afgegeven. De philatelistische dienst van de P.T.T. te 's-Gravenhage zorgt dan voor afstempeling met een speciaal stempel. de ei^ anderen. Men mist bij ons „eigen, katholieke levensstijl", die hioet etrekkagneet zoekende wereld t)Zt^Renswuude zegt dan letterlijk: Zo dL? i ls onze verantwoordelijkheid Ziin wanneer het n.l. waar zou karaat ,W'l in °nvoldoende mate de die ek? eigenschappen bezitten, stad on 'u Ztjn ,?m ln deze tijd "de "Wij n !erg te zÜn> dan kunnen hunkr.,-Ü antwoord geven, dat de van ni!P eJmensheid )uist van ons en Wij „!mand anders verwacht. Dan zijn Het in ultSedoofde vuurtoren hij tL !g dan 00k voor de hand, dat t 1 ifw ag stelt: hoe leven wij f e i - leven Gn hoe zouden wij moeten aan foP1 ln deze tijd te beantwoorden tingen 2 °Pdracht en aan de verwach ten der mensen? *s zó a9tw°ord, dat hij daarop geeft, rijk von„ e,n zó actueel, zö belang- at vn; leven van ieder van ons, Sende f.?a's reeds gezegd, in de vol- b°g h!i! ii®.. °P deze Plaats daar ^en, naaldelijk op zullen terugko- L. Advertentie Eindelijk is er een einde gekomen aan die eeuwige afwas-misère. Niet langer behoeft de huisvrouw met een zucht van tafel op te staan en vol tegenzin aan de afwas te beginnen. In deze moderne we reld van nylon, plastic en straalmotoren hebben de Castella-fabrieken ook daar iets op gevonden. Een lepel van het nieuwe afwasmiddel Castella Vaatwas verschaft U teilen vol actief schuim, waaruit Uw vaat- en glaswerk, lepels en vorken in een oogwenk blinkend en stralend te voorschijn komen. Voorbij is de narigheid van natte doeken, want afdrogen is niet meer nodig en voorbij is ook de ellende van ruwe „afwas- handen". Dit wondermiddel maakt de handen in plaats van ruw fluweelzacht! En de prijs voor dit jongste Castella- productslechts 25 ct. per pak. Post voor militairen, die deelnemen aan de oefening „Drietand", moet als volgt worden geadresseerd: Rang, naam, voorletters, legernummer, on derdeel NAPO-231. Alle stukken moeten volgens het binnenlands tarief worden gefran keerd. Op 57-jarige leeftijd is te Voorburg overleden de heer B. J. Couvee, oud gezagvoerder bij de HollandAmerika- lijn te Rotterdam. O inds Dior in de afgelopen week zijn nlieuwe najaars- X collectie heeft getoond, is de hele modewereld in opschudding. Dior, die in 1947 de, aan textielpunten arme, vrouwenwereld tot wanhoop bracht met zijn „new- look", is opnieuw het onderwerp van gesprek. Er wordt niet of nauwelijks meer gesproken over een modelijn, over de a.s. herfsttinten. Slechts één zaak houdt alle vrouwen, en tal van mannen, bezig: het feit, dat Dior plotseling de korte rok heeft gedecreteerd. Geen schuch tere poging, zoals we de laatste jaren wel meer hebben gezien, waarbij de rokzoom voorzichtigjes een paar cen timeter opschoof, nee, Dior heeft radicaal de schaar ter hand genomen en de rok afgeknipt tot even onder de knie of anders gezegd: 40 cm. van de grond. Deze ingrijpende daad is het onderwerp van gesprek in Parijs, maar niet minder in Londen en New York, in Amsterdam, Breda en Heerlen. Overal immers wonen vrouwen en al deze vrouwen volgende een wat vroeger, de ander wat later, de een radicaal, de ander voorzichtig de decreten, die de mode-koningen van Parijs hun nederige onderdanen opleggen. Ook Jacques. Fath komt met kortere rokken, 37 cm. van de grond, terwijl andere vooraanstaande couturiers slechts enkele centimeters prijsgeven Tegen deze „New-look 1954" die de gehele kuit laat zien, van Dior, heeft de Londense couturier Norman Hartnell, die de kleren voor de Engelse Konin gin ontwerpt, fel protest aangetekend. Hartnell heeft verklaard, dat geen be schaafde vrouw dergelijke korte rokken zal willen dragen. Waarop Dior heeft geantwoord dat het maar om een zoom- breedte gaat en dat een oorlog over ja ponlengten geen kwaad kan. De Daily Telegraph is van mening, dat Dior de strijd al half gewonnen De meningen van de internationale' heeft. Men verwacht, dat vooral de journalisten over deze nieuwe roklengte confectie met spoed de nieuwe lijn zal zijn zeer verdeeld en doorlopen het gam- accepteren. Zuiver van zakelijk stand- ma van „shocking" tot „merveilleuse". punt bekeken lijkt dit zeer waarschijn- Het is maar de vraag wie de machtig- lijk, want al die rokcentimetertjes min ste is in de modewereld. Dior die van der maken bij een flinke productie opschudding houdt of Hartnell die do heel wat meters. De Daily Telegraph jonge Koningin Elizabeth kleedt. gelooft echter ook, dat de werkelijk elegante en wat oudere vrouwen aan Na het opzienbarende nieuws gepu- de lengte tot aan de kuit, zoals Bal- bïiceerd te hebben, gaan de Franse bla- main en Balenciaga die brengen, zullen den rustig verder met het bespreken vasthouden. van de collecties der andere grote cou- Joy Morelle, een 26-jarige manne- turiers, die echter geen van allen de ex- quin, heeft inmiddels ten behoeve van de lezers van de Daily Express de reacties van de Londenaars op deze allernieuwste „new look" eens opgenomen. Jammer genoeg had ze nog niet de beschikking over Diors creaties, maar gelukkig kon ze een originele japon anno 1927, een com binatie van roze satijn met wol, hu ren. Joy bleek met haar „new look" nogal wat opschudding te verwekken. Het oordeel van de vrouwen varieer- Christian Dior laat zien, hoe kort hij de nieu we mode nu pre cies wil hebben. travagantie van Dior aan de dag hebben gelegd. Zeer prijzend spreken zij over de collectie van Balenciaga en ook een nieuwe ster aan de couture-hemel Mare Bohan, wordt toegejuicht. De Engelsen daarentegen zijn nog lang niet over de schok heen. Hun oor deel, zowel over de nieuwe roklengte als over het al dan niet slagen van deze stunt van Dior, is zeer verschil lend. de van „eer ik me met zoiets zou ver tonen", tot „het is kort en goed inde cent". Daarentegen beweerden de mannen, dat het „attractive" was. Joy zelf was van oordeel, dat de nieuwe mode practisch is, maar dat zij ele gance mist. Een barman in Parijs meende, dat kortere rokken altijd samengaan met wuftere opvattingen. Die man was er voor, want dat belooft vooruitgang in zijn zaak. Een taxichauffeur echter was er tegen, want met kortere rokken loopt men gemakkelijker dan met lan ge, wat het taxibedrijf weer niet ten goede komt. En wat denkt Nederland van Dior? Alle vrouwen, die wij hebben gespro ken, waren anti-dioriste, wat natuurlijk niet wil zeggen, dat ze daarom niet voor het eind van het jaar tot de korte rok zullen overgaan. En de mannen? Die huldigen de stelling, dat het sim peler is een stuk van een rok af te knippen dan het er aan te maken. Waarmee ze weer eens bewijzen echt Nederlandse mannen te zijn. Cultuurdagen met de inslag van een cultuurfeest. In Diever heeft men er een traditie van gemaakt elk jaar Shakespeare te spelen. Op zich is daar niets opzien barends aan. Doch de manier waarop dit dorpje aan het spel deelneemt, maakt, dat men als bezoeker op onge kende wijze in de ban raakt van iets dat men tevoren slechts een woord acht te: gemeenschapkunst.Hier wordt, on der leiding van de dominee, de dokter en de burgemeestersvrouw, gespeeld uit puur idealisme, in een openluchttheater dat uit pure natuur bestaat, en met een ongekunsteldheid die wonderbaar schijnt. Kortom, men is als bezoeker in Diever een avond en nacht lang de gast van een gemeenschap, die men niet zonder heimwee verlaat. Men is er in een be ter, een echter, een levendiger Neder land, en men krijgt er, om nooit te vergeten, contact met de krachten en mogelijkheden van een volk, dat, zon der in oubollig folklorisme te verval- len, de tradities van het verleden vi taal in het heden bewaart en voort zet. i Diever, en evenzeer Hilvarenbeek, zijn heel oude dorpen. Maar men leeft er niet verdroomd in de historie en de tijd maakt er niet de indruk van stil te staan. Integendeel, de kracht, en, voor de buitenstaander, de charme van deze dorpen ligt in hun eigenaard, die rustig allerlei eisen des tijds accepteert en veranderingen verwerkt, zonder in een persoonlijkheidscrisis te geraken. Men heeft er open oog voor de toe komst, ook, bijvoorbeeld, waar die toe komst in het teken der industrialisatie staat. Maar men heeft er iets achter zich en in zich, waardoor het onmogelijk schijnt deze gemeenschappen „uit het veld te slaqn." Men kampt er niet met problemen van vrijetijdsbesteding en dergelijke. Men heeft er iets om naar toe te leven en dat is dan voor ons, bezoekers, het jaarlijkse zomer feest: in Diever de Shakespeare-tradi- tie, in Hilvarenbeek de z.g. „Groot- Kempische Cultuurdagen." Hoogtepunten De „cultuur" van die Cultuurdagen zit 'm niet zozeer in hetgeen er pro grammatisch wordt afgewerkt als wel in hetgeen er die dagen aan oprecht menselijke omgang te beleven valt. Het programma dient daarbij slechts als leidraad. Wie eenmaal gedurende zo'n laatste weekend van Juli in Hilvaren beek is geweest, weet, dat hij telken- jare „op deze golflengte" zal moeten terugkomen, omdat het persoonlijk deel hebben aan dit zomerfeest der cultuur hem een behoefte des harten is gewor den. Voor iedere bezoeker zal het ac cent, het hoogtepunt van het feest wel licht ergens anders liggen. Voor zeer velen is de koffiemaaltijd op het markt plein het hartelijkste symbool van het samenzijn. De tafel is in de openlucht aangericht, in een groot vierkant dat het heerlijke groene marktveld van de oude „vrijheid" Beek omzoomt. Men zit daar in de indrukwekkende dalende avond. In de toren, hoog boven de Breugheliaanse schransers, begint iemand de beiaard te bespelen. En bin nen het kwadrant is, als het ware tus sen een slok en een hap in, het volk van de Kempen aan het dansen en aan het vendelen. Met ieder kwartier, met iedere minuut eigenlijk, verandert de atmosfeer. Naarmate het donkerder wordt, gaat het plein, het Vrijthof, in heller licht baden. En men danst; de kadril en de kempische kolom en de molenmazurka en de dans van het vlie gende vendel. Dat vendelen is Iets adembenemends: „een symphonie" fluis terde de componist Bertus van Lier naast ons; een vlaggespel met even moeilijke als subtiele en zinrijke bewe gingen, wiekslagen en teljoorzwaaien, waarbij het doek geen ogenblik de grond mag raken. Voor zeer vele anderen ook is het jaarlijkse openluchtspel van de volks kunstenaar pur sang Jan Naaijkens het hoogtepunt. In vorige jaren speel de men aan de voet van de Hilvaris- toren. Dit jaar echter heeft Naaij kens een meer intiem decor gevonden in de binnenhof van het nieuwe ge meentehuis, een zeer mooie in dit Kempische dorpskarakter passende schepping van bouwmeester Jos Be- deaux. Wat Jan Naaijkens teikenjare als auteur en regisseur weet te bereiken is fenomenaal: een stijl apart, die door zijn Beekse spelers en speelsters als eigen levensstijl wordt begrepen. Au fond is hier sprake van eenzelfde soort bezieling als die zich van de Dievena- ren meester maakt, wanneer zij Sha kespeare spelen. In de Kempen spelen zij Naaijkens, hetgeen natuurlijk iets heel anders is, iets dat meer naar Tijl Uilenspiegel trekt, dat wil zeggen naar een humor die in zelfspot schone triom fen viert, maar waar toch ook het Sha- kespeareaanse niet vreemd aan is. Wan neer men deze Cultuurdagen in Hilva renbeek poëtisch bekijkt, waar wel reden toe is, want er zit aan dit feest een officiële poëzieprijs (vraag) vast, dan ook moet men dit niet zonder lichte zelfspot doen. De enige echte poëzie is het leven zelf; de rest is edele rederijkerij. Jan Naaijkens kon in zijn „Held van Waterloo" dan ook met recht de Brabantse orator didacticus laten getuigen: „Na deze poëzie wil ik nog enkele woorden uit het hart zeg gen." Zulke woorden zijn het zout en de zuurdesem der Cultuurdagen. NICO VERHOEVEN. Bij de zitting van de Hilvarenbeekse Pickwick-club (opgenomen in het program van de Cultuurdagen) be hoort het ritueel, dat het borstbeeld van de heer Pickwick door enige jongedames wordt gekust. Z.H. Exc. mgr. dr. B. J. Alfrink, aarts bisschop-coadjutor van Utrecht, zal in de komende week géén audiëntie ver lenen. Z.H, Exc. de bisschop van Haarlem, zal Dinsdag 4 en Woensdag 5 Augustus géén audiëntie verlenen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 3