Een leerzaam voorbeeld van echt menselijke grootheid Suggestief relaas over Karen E „Des Duivels Prentenboek" Perstelegram jawoord aan brengt het bleue Bob Waalwijk leeft van op en met eigen schoen Zes ton van Kath. Thuisfront voor militaire tehuizen Geen reden meer voor afgunst Lente in Devonshire De tentoonstelling voorwaar geen kleinsteeds gedoe In ons land zijn nog negentien nieuwe tehuizen nodig ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1953 PAGINA 3 <>r Nieuw onderzoek naar ;,De Emmaüsgangers" Modern bindmiddel niet voldoende aangetoond Wordt Frédéric Ozanam zalig verklaard? H.H. Wijdingën Audiënties Groninger liedjes op de gramofoonplaat Directeur ziekenhuis Utrecht DUKW gezonken in het Zijpe Opvarende militairen gered Iedere huisvrouw thans zachte handen! In Pan Moen Jon ontspint sich een idylle Dr. H. W. Rutgers overleden Karen's moeder, Marie Külilea, schrijf ster van het boek. e? 'K'ied °P de ouderliefde: beter noch juister kan naar onze mening det ontroerende boek van Marie Kiililea moeilijk getypeerd worden. Niet ji_. dat het de bedoeling van de schrijfster zou geweest zijn een dergelijk lof- bier.?*11 te heffen- Wie dit boek leest, komt al spoedig tot de overtuiging, dat den -n ff?en sPrake kan zijn. Dat haar boek in feite toch zulk een loflied gewor- smi lfl5' e'S* onzerzUds eerbiedige bewondering voor de moeder, wier onopge- niei 1 relaas van de toewijding van haar hele gezin aan de zieke Karen men kan lezen zonder heilige afgunst tegenover deze „gezegende" familie. j5e cerebrale paralysie of spastische verlamming, een vorm van de z.g. ziek te van Little, vindt haar oorzaak in een beschadiging van de hersenen, waar door stoornissen ontstaan van de bewe gingsfuncties zoals stijfheid, onwillekeu rige meebewegingen, moeilijkheden bij het spreken, kwijlen, ongecoördineerde bewegingen etc. Het ligt enigszins voor de hand dat het vreemde gedrag van de patiëntjes op velen, mede door onbe kendheid met de eigenlijke aard dezer afwijkingen, de indruk maakte een ge volg te zijn van zwakzinnigheid. Haast onvermijdelijk vloeide daaruit in tal rijke gevallen een volkomen verkeerde behandeling voort. Aan de schrijfster van Karen. Marie Kiililea, dankt de wereld het initiatief tot een groots opgezette campagne voor medische, paedagogische en sociale ver zorging der spastische kinderen. Haar eigen dochtertje leed aan spas tische paralysie. Toen zij eenmaal de hopeloze prognose vernomen had, wei gerde zij deze te aanvaarden. Er moest ergens een uitweg zijn, ergens moest een specialist leven, die haar zieke kind helpen kon. Dan trekt zij met Karen van de ene dokter naar de andere, dwars door de Verenigde Sta ten, maar steeds vergeefs. Het algeme ne oordeel luidt onveranderd: niets aan te doen. Tot zij eindelijk iemand vindt, ■die haar hoop geeft. Karen kan leren zitten en haar handen gebruiken. Ook lopen gaat zij leren. Maar ze zal heel veel geholpen moeten worden. Physie- ke opvoeding is nodig; elke beweging moet geleerd worden. De ononderbro ken behandeling van zulke patiëntjes en de benodigde uitrusting daartoe zijn echter zó kostbaar, dat in 1941 in Ame rika slechts één op de honderd spastici daarvan kon profiteren en dat terwijl er elke 53 minuten een spastisch kind geboren wordt, zonder nog te spreken van de tienduizenden, die deze ziekte op latere leeftijd krijgen, (p. 55). Onder leiding van de dokter leerden de ouders van Karen daarom zelf de voorgeschreven therapie toepassen. Hoe zij dat deden en met welk resultaat be schrijft dit prachtige boek. In de loop der jaren groeide in Karen's ouders, Marie en Jimmy Kiililea, het verlangen hun ervaring ook voor andere kinderen nuttig te maken. Daartoe vatten zij het plan op door samenwerking van de ouders van spastische kinderen het mo gelijk te maken, dat alle patiënten tot volwaardige leden van de maatschap pij zouden kunnen uitgroeien. Zo ontstond op 15 Juli 1948 in Ame rika de „United Cerebral Palsy Asso ciation", een vereniging met rechtsper soonlijkheid. die uitsluitend het wel zijn van personen met cerebrale para lysie ten doel had. Vandaar verbreid de de beweging zich ook naar andere landen. In Nederland, waar, naar schat ting, het aantal spastische patiënten circa 12000 bedraagt, werd verleden jaar de Bond van ouders van spastische kinderen (de B.O.S.K.) opgericht, die reeds een vruchtbare activiteit ont plooit. Secretariaat: Tesselschadelaan 71, Den Haag). Wij bevelen dit mooie boek zeer na drukkelijk aan alle ouders ter lezing aan. Hoewel het op de eerste plaats be- Naar wij van het dagelijks bestuur uit net curatorium van de stichting Mu seum Boymans te Rotterdam vernemen, heeft dit bestuur destijds overeenkomstig he mededeling van zijn voorzitter „na net openbaar debat over de echtheid °-a. van het met „I. V. Meer" gesig neerde schilderij „De Emmaüsgangers" lri het bezit der stichting, besloten een onpartijdig onderzoek te doen instellen naar de al of niet aanwezigheid van kunsthars phenolf ormaldehyde-hars) een modern bindmiddel dus, in de verf Waarmee dit schilderij is geschilderd. Men heeft hiervoor de medewerking Verkregen van het micro-chemische la boratorium van de universiteit van Graz jn Oostenrijk, alwaar dr. Zigeuner, ver honden aan dat laboratorium, zich spe ciaal met dit onderzoek heeft willen belasten. In een studie getiteld „Zur Frage des Idikro-Nachweises von Phenol-Formal- dehydharzen"welk geschrift voor be langstellenden in afdruk beschikbaar is, heeft dr. Zigeuner de mening verdedigd, dat de micro-chemische analyse op kunstharsgebied tot dusver nog niet zo ver ontwikkeld is, dat met volstrekte betrouwbaarheid het gestelde probleem zou kunnen worden opgelost. In elk ge- is naar de mening van dr. Zigeuner °°or de deskundigen in het proces Van Meegeren het probleem niet opgelost. Men zoekt in Graz alsnog naar een geschikte analytische methode, die dan nader zal moeten worden uitgewerkt, alvorens te worden toegepast. Hoeveel tijd dit wetenschappelijke Speurwerk in beslag zal nemen, valt op het ogenblik nog niet te voorspellen, aldus het dagelijks bestuur. De H. Congregatie van de Riten te Rome ontvangt momenteel uit alle de len van de wereld verzoekschriften om ever te gaan tot de zaligverklaring van frédéric Ozanam, de stichter der Vin- centiusvereniging. Onder deze verzoek schriften bevindt zich ook een schrij ven van kardinaal Griffin, de aarts bisschop van Westminster, die ver klaart, dat „er geen geschikter moment Valt uit te kiezen voor deze zaligver klaring dan het huidige". Mgr. W. Mutsaerts, bisschop van Den Bosch, zal Zondag in de kerk van de abdij van Berne te Heeswijk het N- Priesterschap toedienen aan de cerw. fraters Prancratius Boeren, Theo- dotus van Kesselen, Aurelius Tiele- JPans, Evermodus van Adrichem, Jo hannes Bosco van der Kammen, Cypria- hus Dernisson, Godefridus Schamper en Michael de Bruyn van de Orde der norbertijnen. Mgr. C. P. Stappers O.F.M., titulair- °isschop van Ceramo, zal Zondag het M. Priesterschap toedienen aan de cerw. frater Fr. Houbey van de Con gregatie der paters Assumptionisten te Dergeyk. Zondag zal Z. H. Exc. Mgr. Th. Bud- denbrock SVD, aartsbisschop van Lan- cnow, die onlangs door de communis- cn uit zijn missiegebied werd verdre ven, m de kapel van het Missiehuis te teringen aan de volgende fraters- tip„ "t de H' Priesterwijding toedie- van Bergenhenegouwen uit -Oeldijk, A. Ekkelboom uit Millingen, Giezeman uit Loosduinen, M. Op- Pit oC,.k<;r uit Boorsem, Fr. Verstraelen t Styl, G. Veugelaers uit Haelen en ipma uit De Rips. Za?' -r?" ®xc- de Bisschop van Haarlem geer, Sj®g 11 en Woensdag 12 Aug. n audiëntie verlenen. Zal6 ^^bisschop-Coadjutor van Utrecht smW komende week alleen na af- aak audiëntie verlenen. alWi^EY' Phonogram te Baarn heeft operefto A,niIVser bedjes uit de bekende op dl Bmdenborg" van Bleeker opname gram°f°onplaat gebracht. De Stadskanad? plaat werd gemaakt te van der t. i._ leidinS van Geert (koor e„ YY f0ng en speelde K.D.S. kende lieri? W de liedjes. Alom be- hummer Yit?» A''n Grunneger is altied „De olie - «Dei olie grieze toren", uit de „,.f an". Ook veel liedjes Componiste„ e' 0llde tijd, waarvan de ••Mou(jer J} ruet bekend zijn, zoals Natuurlik de kovvie kloar" e.a. het GrimvYY de serie besloten met eerst 'dat rlYH ,dHet is vo°r het ?treeklierii!s dergeiijke verzameling van 18 dus weL n,Tei'Schljnt' De Grunneger eer nummer am.,,. KAREN doeld is als voorlichting en bemoediging van hen. wier gezin een spastische patiënt telt, heeft het toch ook voor de ande ren, wie deze beproeving bespaard bleef, een minstens gelijke waarde. Ten opzichte van de lijders aan spastische paralysie immers hebben de gezonden een grote verantwoordelijkheid en een belangrijke taak. Aan hun houding te genover deze zieken ligt het voor een groot deel of zij, na hun onvermijdelijke lijdensweg, zich tot volwaardige men sen kunnen ontwikkelen. De grote waarde en diepe betekenis van Marie Killilea's boek blijft hiertoe evenwel niet beperkt. Wij noemden het reeds een „loflied op de ouderliefde". Het is bovendien een door en door ka tholiek boek, dat van het begin tot het einde doortrokken is van een waarach tig en levend geloof. Echter zonder eni ge opzettelijkheid, volkomen ongekun steld. Karen's ouders zijn van huis uit leren. Hun geloof en Godsvertrouwen heeft in hun leven een even natuurlijke en vanzelfsprekende plaats als welke dagelijkse verrichting ook. Waar dan echter nog bijkomt, dat zij in de letter lijke zin van het woord dat geloof ook altijd en overal metterdaad beleven. Daarin vinden zij de kracht tot hun bijna bovenmenselijke offervaardigheid, tot het volkomen wegcijferen van zich zelf bij de verzorging en behandeling van Karen, die dag en nacht hun hulp behoeft. Het bewonderenswaardige van dit alles is echter, dat men deze indruk veeleer krijgt uit wat Marie Kiililea niet zegt. Haar onopgesmukt, literaire volkomen pretentieloos maar uiterst fris relaas werkt sterk suggestief. Telkens weer dwingt haar verhaal de lezer tot nadenken, een nadenken, dat steevast uitloopt op ontroerde bewondering en, zoals wij reeds zeiden, op heilige na ijver. Daarom is dit mooie boek, ondanks het droeve verhaal, in wezen waarlijk blij en bemoedigend. Men is geneigd hierin het ideaal te zien van de liefde volle en eensgezinde saamhorigheid van een waarlijk katholiek gezin, dat ons met een nieuw optimisme vervult. Hier is de edelste levensmoed aan het woord. En de ware liefde. Een leerzaam voor beeld van echte menselijke grootheid. Dit mooie boek moge in aller handen komen. Men leest het met groeiende spanning en zuivere innerlijke verrij king. Het verschijnen er van in Neder landse vertaling noemen wij ronduit een weldaad. De firma J. H. Gottmer te Haarlem heeft de uitgave keurig verzorgd. L. Tot directeur van het Stads- en,Aca demisch Ziekenhuis te Utrecht, ter ver vanging van prof. dr. Hulst, die, als gevolg van zijn benoeming tot hoog leraar is afgetreden, heeft het bestuur benoemd de arts J. H. de Waal Malefijt. Mijnheer Pastoor had f besloten de oude ramen in zijn kerk te laten vervan gen door nieuwe, meer ar tistiek verantwoorde. Hij legde zijn plannen tijdens de Zondagspreek aan zijn beminde parochianen voor en trachtte hen vol begees tering en offerzin te gie ten. En dat lukte hem, voor wat een overwegend deel betreft, ook wei. Maar nochtans ontkiemde er een ge ringe oppositie in het dorp. Er waren parochianen, die zich sinds jaar en dag hadden vastgebeten in de oude voor stellingen. Het Mishoren met goede ma nieren leek hun niet wel mogelijk wan neer de bestaande ramen zouden zijn verdwenen. Sterker, dat de pastoor de oude H. Thomas wilde laten plaats maken voor een nieuwe, beschouwden zij schier als een belediging de heilige aangedaan. Wat doen parochianen, die ontevre den zijn? Zij sturen een afvaardiging naar de pastoor. Zulks geschiedde ook nu. Een der oppositie-leden toog naar de pastorie en wees de pastoor in een lang durig onderhoud op de voortreffelijk heden van de oude ramen. De herder luisterde aandachtig toe. Maar toen zijn gast uitgesproken was, zei hij: „U hebt gelijk. Maar, tja, ziet u, als ik die oude ramen er niet uithaal, kan ik de nieuwe er niet inzetten." De man ging getroost en overtuigd naar huis. Toen Vrijdagmiddag twee Dukws van het Nederlandse leger het Zijpe over staken, waarbij de een door de ander werd gesleept, is de Dukw, die gesleept werd, door nog niet geheel opgehelderde oorzaak midden in het Zijpe plotseling gezonken. Iedere Dukw was bemand met tw.ee militairen. De bemanning van de achterste raakte te water. Gelukkig kon den. nadat de kabel was gekapt, de beide drenkelingen door de eerste Dukw aan boord worden genomen. De Dukws had den dienst gedaan voor zandaanvoer bij de Rampaertsedijk en waren op weg naar hun basis in Keizersveer. (Advertentie) Het is maar al te begrijpelijk, dat vele huisvrouwen vaak met lichte afgunst kijken naar h?ar fortuinlijker medezusters, die niet met allerlei huishoudelijk werk als afwassen e.d. haar handen behoeven te bederven en wanneer ze uitgaan met keurig verzorgde handen voor de dag kunnen komen. Maar dat is nu verleden tijd, want het nieuwe afwasmiddel van de Castella-fabrieken, de Castella Vaatwas, 1 heeft daaraan een einde gemaakt. Het wonderschuim, dat met een iepel van dit moderne middel wordt verkregen, is niet alleen ideaal voor het vaatwerk, maar tevens als het ware een schoon heidsmiddel voor de handen, want fluweelzacht wordt de huid door aan raking met dit sop. En zo schept Castella Vaatwas (per pak 25 ct.) voor de mo derne huisvrouw de mogelijkheid een grote afwas zonder ook maar enige moeite in zeer korte tijd te doen en tegelijkertijd keurig verzorgde en zachte handen te krijgen. Op de tentoonstelling van speelkaarten, die onder de naam „Des duivels prenten boek" in de Haarlemse Vleeshal wordt gehouden, is gisteren de 1000ste bezoeker, de heer J. A. Lommelaars uit Heenrstedé, begroet. Hij ontving een kostbaar spel kaarten van de Directie der Belefelder kaartenfabriek. Tengevolge van een „duivel se" beïnvloeding van de camera van onze fotograaf werd de heer Lommelaars het lot beschoren, samen met Harrie Prenen (die de rondleidingen verzorgt speelkaartgewijs te worden vereeuwigd. Dat dit gebeurde onder de signatuur van hartenvrouw bewijst de „duivelse" inspiratie des te meer. Twee en een half jaar lang heeft de 22-jarige Engelse soldaat Robert Butcher van de Glorious Gloucesters gevangen gezeten bij de communisten op Korea. Nu sprong hij in Pan Moen Jon uit een communistische vrachtwagen en ont blootte voor een verslaggever zijn rech terarm. Daar stond op getatoueerd: „Do- reen Major". „Zo lang ik gevangen heb gezeten, heb ik haar geschreven", zei hij, „maar nog steeds heb ik met de grote vraag niet voor de draad durven komen. Ik ben nog vol hoop". En hij ging op weg naar Tokio, waar het schip wacht dat hem naar Engeland zal brengen. Moeder Butcher hoorde van de vrij lating van haar zoon in haar huis in Tilbury. Acht maanden geleden, voor zij zijn eerste brief ontving, dacht ze dat hij dood was. Nu zei ze: „Dat wordt een reusachtig feest, als hij terug- (Van onze speciale verslaggever) aalwijk, het hart van de Lang- Voor het Waalwij kse raadhuis wordt in verband met het op te voeren openluchtspel een groot platform gebouwd. De houten stellage wordt thans door de wach tenden op de bus dankbaar ge bruikt. straat, leeft letterlijk van, met en op de eigen schoenen. De schoenen-industrie is er favoriet en verreweg het belangrijkste middel van bestaan. Vanwege die schoenen gaat men deze maand er eens extra op grote voet leven, want Waalwijk bestaat 650 jaar en dat is reden genoeg om feest te vieren. Dit merkwaardige jubileum heeft de nijvere burgerij aangegrepen om nog eens extra de klemtoon op de schoen te leggen, op de schoen in het algemeen en die van Waalwijk in het bijzonder; op het wezen van de schoen in haar uitwendige en inwendige be- staans- en verschijningsvorm en dit schoenenfeest heeft men SLEM ge noemd, een naam, die tijdens de hoog tepunten der feestviering wel tot Slemp verbasterd zal worden. Dezer dagen hebben wij reeds gemeld hoe feestelijk het in Waalwijk zal worden en wat de grote tentoonstelling alle maal zal bevatten. Deze week hebben wij gezien hoe groots de expositie wordt opgezet. Wie meent in Waalwijk met wat klein steedse lieden te doen te hebben, komt erg bedrogen uit, want eenieder zal verbaasd staan over wat hier wordt Het hele land werd afgezocht naar dames met een volmaakt voetje, aan welke voetjes de mooiste schoentjes, die in ons land gemaakt worden, getoond zullen worden. Aan de ingang van het tentoonstellingsterrein verrijst een grote stalen toegangs poort, waaraan kleurige borden bevestigd zullen worden. verricht. Niemand minder dan prof. Holt uit Overveen ontwierp een uiterst modern project met grote hal len, begrensd door ruime prachtig aan gelegde parken. Het terrein beslaat 9 ha. en de loodsen en hallen hebben te zamen een oppervlakte van 10.000 vier kante meter. Dat betekent niet alleen dat op deze kolossale afmeting aparte gebouwen gezet moesten worden, maar ook dat de grond er voor moest wor den opgebracht, waarop men ruim 100.000 grote tegels moest leggen. Aan de ingang verrijst een enorme stalen constructie van wel twaalf meter hoogte, die de gehele brede toegangs weg overspant en waaraan op reusach tige borden van de tentoonstelling kond zal worden gedaan. Grote vlag- getorens zullen het Urrein een bijzon der feestelijk aanzicht geven en voor de tent, waarin de modeshows en de balletten worden gegeven, verrijst een fagade van geperst stro, die met sterke kleuren versierd een sterk ac cent aan het terrein zal geven. Naar verluidt gaan momenteel enke le schoenen-prinsen den lande rond om de mooiste meisjes de mooiste schoen tjes te passen in verband met de shows, die gehouden zullen worden. Een legertje „schonen", die in lieftal ligheid niet voor elkander onderdoen, zijn reeds bijeen en de bezoeker zal slechts kunnen uitmaken wie de asse poes en wie de kwade zusters onder hen zijn. 21 Augustus begint het feest. Dan komt H.M. de Koningin Waalwijk zelf bezoeken, maar voor het zover is werken de inwoners van het jubileren de stadje koortsachtig om erepoorten en versieringen tussen Valk's met koperen koepels gedekte kerk en Kropholler's rustiek stadhuis. komt. Heel Tilbury heeft het al gezegd: „Als Bob Butcher terugkomt vieren we feest". En gisteravond werd de fanfare besteld om hem straks door de straten van de stad vooraf te gaan. Mevrouw Butcher zei nog: „Het wordt pas hele maal goed als Doreen ook komt. Want dat is het vriendinnetje van Bob uit Devonshire". Ze glimlachte: „Hij is wel een beetje bleu, maar ik ben vol hoop". En ze ging naar de bakker om een taart te bestellen. Engelse verslaggevers spoedden zich naar een boerderij uit de veertiende eeuw bij Boven Tracey in Devonshire. Daar vertelden zij het verhaal van Bob Butcher aan de 20-jarige donker harige Doreen Major en haar moeder. Dat hij „de grote vraag" al lang had willen stellen, maar dat die „Glorious Gloucester" er te bleu voor was. Eerst was Doreen ook een beetje bleu, maar toen gaf ze haar grijze moeder een klinkende zoen, klapte van plezier in haar handen en riep: „Ja, ja, ja". Als beloning kregen de verslaggevers het verhaal van hun kennismaking. Vijf jaar geleden ontmoette Doreen, die in een pottenbakkerij werkt, een jonge metselaar, die ze „Butch" noemde. Hij had in Devonshire een karwei en lo geerde bij haar tante. Later ging hij in dienst en belandde in Korea. Hij was 19 jaar, toen hij na de slag aan de Imje- rivier gevangen werd genomen. Sinds het ogenblik, waarop Doreen hoorde dat „Butch" nog leefde, schreef ze hem tweemaal per week. Hij schreef haar ook: twintig keer. „Hü heeft het nooit over trouwen ge had," zei Doreen. „we hadden elkaar nog te weinig gezien om ons te verlo ven." Maar met Kerstmis schreef ze: „Ik heb een paar prachtige cadeaux gekre gen en die zal ik bewaren voor ons huishouden." Al wat bleue Bob kon antwoorden, was: „Blij dat je er net zo over denkt als ik, Doreen." „Wat kunnen we hem dus zeggen?" vroeg de pers. Doreen zei: „Vertel hem, dat het antwoord „ja" is, ja, ja, ja. Ver tel hem dat hij zo gauw mogelijk thuis moet komen. Zeg maar: Doreen wacht op je. En stuur hem een heleboel liefs. Zeg maar: „Alle liefs, Butch, van Doreen." Het was een duur telegram, dat naar Tokio ging, maar het was de moeite waard. Gisteravond brachten de manschappen in de cantine voor de Britse strijdkrach ten in Kure, Zuid-Japan, een dronk uit op „Butcher en Doreen". Butcher zei: „Ik kom in September terug. Laten we dan in October maar trouwen". Na een langdurige ziekte is te Gro ningen overleden dr. H. W. Rutgers, oud-leraar o.m. aan het Praedinius- Gyonasium. Hij promoveerde in 1923 aan de Groninger Universiteit, waar hij in 1927 werd benoemd tot assistent voor de moderne talen en in 1939 tot privaat docent Duits. Dr. Rutgers is 69 jaar ge worden. anneer wij over katholieke le vensstijl willen praten, dienen wij het er eerst over eens te zijn, wat eigenlijk onder stijl wordt ver staan. Van Renswoude, wiens uitsteken de boekje over dit onderwerp wij hier bespreken, voelde dit ook zo aan en geeft daarom vooraf deze bepaling: men spreekt van stijl, wanneer het uiterlijk voorkomen van de dingen en de uiter lijke gedragingen van een redelijk we zen een getrouwe weerspiegeling zijn van hun innerlijk, hun wezenlijke func tie, hun geestelijke structuur, en zuiver gericht zijn op hun uiteindelijk doeL Stijl is de zo volmaakt mogelijke vorm geving van een gedachte. Het ligt voor de hand, dat wij bij het begrip stijl eerst en vooral heb ben te denken aan „echtheid". Er mag geen tegenspraak zijn tussen ui terlijk en innerlijk. Maar evenzeer ligt het voor de hand. dat. om echt „echt" te zijn. deze echtheid ook een zekere soepelheid eist, d.w.z. aange past moet zijn aan de eisen van tijd, omgeving en omstandigheden. Als voorbeeld ter illustratie van deze voorwaarden noemt van R. een go- thische kathedraal. Als stijlmonument is die volkomen geslaagd. Zij zal dan ook steeds stijlvol blijven. omdat waarachtigheid en schoonheid elemen ten zijn van blijvende betekenis. Iets anders echter is de soepelheid, die ook vereist is, opdat iets stijlvol zij. Deze soepelheid is uiteraard betrekke lijk en dus vergankelijk. Stellen wij het geval, dat een tegenwoordige architect opdracht zou krijgen een kerk te bou wen en dat hij een kathedraal zou ont werpen naar het voorbeeld van de beste Middeleeuwers. Voor zijn vakkun digheid kan men dan Mie respect heb ben. Stijlvol echter is die daad en ook de kathedraal niet, omdat zij onmoge lijk de uitdrukking kan zijn van wat er leeft in onze tijd en onze harten. Onder het opzicht van aangepast-zijn en beantwoordend aan onze tegenwoordige omstandigheden en behoeften moet men het-nü-bouwen van een gothische ka thedraal stijlloos noemen. Daarmee is natuurlijk niets tegen de werkelijke en blijvende schoonheid van zo'n bouw werk gezegd; wij willen alleen maar hiermee aanduiden, dat, om volledig stijlvol te zijn, een kunstwerk, of ook het gedrag van een mens, geheel moet beantwoorden aan de omstandigheden en de eisen van het ogenblik. Helemaal in het algemeen gesproken natuurlijk, kan men tot op zekere hoogte hetzelfde aantonen met de mode, die, zoals ieder weet, nogal om het voor zichtig te zeggen veranderlijk is. Nie mand immers krijgt het in zijn hoofd vandaag rond te lopen in een kleding van, laten we zeggen, vijftig jaar terug. Feitelijk ligt hier dezelfde reden aan ten grondslag: het past niet meer in onze tegenwoordige opvattingen; het beantwoordt niet meer aan de smaak en de eisen van deze tijd. ij hebben boven in het voorbij gaan reeds aangeduid, dat het stijlbegrip ook op het menselijk gedrag toepasselijk is. Dat is eigenlijk van zelf al duidelijk. Evenals het duide lijk is. dat wij niet alleen van een stijl vol gedrag als mens kunnen praten, maar ook van een stijlvol gedrag a 1 s Christen. Dit laatste is zelfs het voornaamste. Want een goed Christen is automatisch ook een goed mens. Over een stijlvol katholiek leven nu handelt het te bespreken boekje van J. van Renswoude. Hij begint met vast te stellen, dat er in feite zeer veel ontbreekt aan de echte katholieke levensstijl in de prak tijk van elke dag. Maar 4st Is nu zo vaak geconstateerd en op zoveel ver schillende wijzen, dat wij ons ontslagen mogen achten van de noodzaak er hier nog eens op terug te komen. Het komt in hoofdzaak hierop neer, dat wij ons zo bitter weinig als „verloste mensen gedragen, dat onze gedragingen geen getuigenis afleggen van ons verloste wezen. Het ontbreekt in ons gedrag eenvoudig aan de juiste harmonie tus sen onze leer en ons leven. Wij moeten onszelf dan ook minstens verwijten, dat wij niet in die mate een licht op de kandelaar en een „stad op de berg" zijn, als Christus kennelijk heeft be doeld. Het is tengevolge daarvan, zegt Van R., een pijnlijke gewaarwording, dat wij, juist doordat wij zoveel water ir. de wijn hebben gedaan om het met de wereld te kunnen vinden, onze vat op diezelfde wereld hebben verloren. Toch blijft het allervoornaamste, dat wij steeds voor ogen houden een god delijke opdracht te hebben ontvangen om de wereld de verlossende boodschap van het Evangelie te brengen, en ook, en niet op de laatste plaats, dat de we reld op die boodschap wacht. Als wij ons nu afvragen, hoe wij die boodschap aan de wereld moeten bren gen, dan is het van belang ons goed bewust te zijn, dat het hier niet op de eerste plaats gaat om het verdedi gen van ons geloof tegenover de we reld, maar veeleer om er van te ge tuigen en het voluit te beleven. Daarom juist is het zo belangrijk, dat uit ons hele gedrag onze innerlijke overtuiging spreekt, dat ons gedrag d» innerlijke waarde van ons geloof aan toont, dat wij het Jesus kunnen nazeg gen: „Komt en ziet!" Onze katholieke levensstijl zal dus het middel moeten worden voor ons apostolaat. In de grond is dat helemaal niets nieuws. Sint Paulus spoorde de Christenen van zijn tijd reeds aan „de nieuwe mens aan te trekken"; zij moes ten „anders" zijn dan de niet-Christe- nen. dan degenen, die nog geen deel hadden aan de vruchten van Christus' verlossing. En in dat „anders-zijn" ligt nu juist de katholieke levensstijl, die een levende prediking moet worden voor de naar verlossing snakkende we reld. Natuurlijk, levensstijl is tenslotte maar een woord. De gedachte, die daar achter ligt, is het, waar het op aan komt. Daarover in een volgend artikel. Ii. Katholiek Thuisfront zal f 600.000 be schikbaar stellen voor delging der schulden van de bestaande militaire tehuizen. Het heeft daarmede ook zijn steun toegezegd voor de bouw van ze ven nieuwe tehuizen, welke geprojec teerd zfjn te Ermelo, 't Harde, Ossen- drecht, Oirschot, Steenwijkerwold, Nunspeet en Garderen. Binnen enkele maanden zal met de bouw ervan be gonnen worden. Dit is mede mogelijk geworden dank zij een belangrijke sub sidie van de regering. Drie Katholieke militaire tehuizen zijn op het ogenblik in aanbouw, namelijk te Volkel, Grave en Eindhoven. Of Katholiek Thuisfront in staat zal zijn de op zich genomen verplichtingen na te komen, zal voor een groot deel afhangen van het welslagen van de pleisteractie van Zondag 23 Augustus. Katholiek Thuisfront helpt thans in to taal 53 militaire tehuizen, in Nederland zowel als op Nieuw Guinea en de An tillen. In Nederland alleen al zijn nog minstens 19 tehuizen nodig. Ook van overzee zijn zeer dringende aanvragen binnengekomen voor militaire tehuizen te Paramaribo en Merauke. Woensdag 26 Augustus zal de hoofd legeraalmoezenier mgr. H. van Strae- len het Katholiek militair tehuis van de vliegbasis te Volkel inzegenen. Bij de inrichting van dit tehuis hebben de jongens van Volkel in belangrijke ma te zelf medegewerkt. Zo hebben zij zelf de smeedijzeren lichtkroon ver vaardigd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 3