Herinnering aan pastoor A. Bloemert Meubelontwerper J. Eckhart: traditie verjongd voortgezet B Maria Stuart at meloenen op Elswout Marcelis als gastheer AAN, een romantische film uit India Jong I STICHTER VAN HET HAARLEMS BROODKANTOOR IN 1659 Omamentale plastieken van Commandeur Haarlem., vooruit! trok duizend cursisten Ook Bescheiden en oude instelling aan \e Veerstraat Langt Auto's zonder chauffeur SLEUTEL WEG? Buitenplaatsen langs duinrand in de nieuwe avond-jaargang speciale lessen voor katholieken Geen opvallende belangstelling Haarlemse zorg voor minder validen TENTOONSTELLING BOSKAMP—OVERVEEN DE RARITEITEN FILMS VAN DEZE WEEK IN HAARLEM Operette'5-geschiedenis in Luxor HERINGA WUTHRICH ZATERDAG 31 OCTOBER 1953 PAGINA 9 Geen gemakkelijke taak Uitnodiging om werk plaatsen te bezichtigen WÊmmê „OVERWEGWACHTER IN ACTIE" Motorclub „Haarlem" geeft haar visie „DE SLEUTELSPECIAUST" Rembrandt HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS QNDERWIJS-MOGELIJKHEID, DIE INSLOEG Lido Roxy Frans Hals City IIAII10 NOORS Palace Minerva DE TUNNELBOUW TE VELSEN HEEMSTEDE Tafeltennis H.B.C. 1—T.O.G. 1 R.K. Verenigingsgebouw Slechts weinig Haarlemmers zijn op de hoogte van het bestaan van het Broodkantoor van pastoor A. A. Bloemert. Slechts enkelen kennen het tijdstip en de plaats van de uitdelingen. Omtrent deze oude Haarlemse instelling deelt de heer C. van de Haar interessante bijzonderheden mede in het jaarboek 1952, dat enkele dagen geleden vanwege de vereniging Haer- lem is verschenen. Als u een van de ingewijden volgt, zo vertelt hij, zal hij u des Vrijdags naar een poortje naast een apotheek brengen in de Lange Veerstraat. Gaat men de lange gang achter dit poortje door, dan komt men eerst op een heel klein binnenplaatsje en vervolgens in een oud en verval len huisje, waar in het benedenvertrek de uitdeling door twee uitdelers ge schiedt. Het enige sieraad van deze vrij sombere ruimte is een portret van de stichter. Het interieur zal iedereen, die niet op de hoogte is van de ge schiedenis van het Broodkantoor, maar weinig belang inboezemen. Toch is aan deze stichting de naam verbonden van een bekend Haarlems pastoor. land echter het „armcomptoir van Bloemert" dergelijke giften te aanvaar den. Aldus kon men met een gerust ge weten de landerijen onder Heiloo en Limmen aanvaarden, vermaakt door mr. Theodorus Romijn. Het valt niet te verwonderen, dat het Broodkantoor bij de aanvaarding van het rentmeester schap door Bernardus Borst in 1731 in bloeiende toestand verkeerde. Het aan tal bedeelden werd sterk uitgebreid. Ernstige moeilijkheden kreeg men echter met het R.K. Armen en Wees huis St. Jacob over die armen, die van twee walletjes poogden te eten. Burge- meesteren bevalen, dat beide gestichten lijsten van bedeelden zouden bijhouden om controle mogelijk te maken. Ber nardus Borst gaf aan het einde van zijn leven een legaat aan de instelling, waarvan hij zolang rentmeester was ge weest. Zijn opvolger Cavelier kon de brooduitdelingen nogmaals uitbreiden. Bovendien werd vanaf 1776 een turf- uitdeling ingevoerd Doch deze gunstige toestand zou niet lang blijven bestaan. Wel bleef na de omwenteling van 1795 het oude bestuur van het Broodkantoor gehandhaafd, maar het zag zich voor grote moeilijk heden geplaatst. De inkomsten namen spoedig ten zeerste af, terwijl het aan tal voor bedeling in aanmerking komen de personen toenam. Het schommelde tussen 100 en 120 personen. Men kreeg in 1808 vrijstelling van de accijns op het gemaal en de turf, maar deze kleine financiële verbetering werd geheel te niet gedaan door de zware slag van de Pastoor Augustinus Alstenius Bloe mert, de stichter, is in vele opzichten een merkwaardige persoonlijkheid. In 1585 te Haarlem geboren bezocht hij een Jezuïetencollege inde Zuidelijke Neder landen en hij trad later tot de Jezuïeten orde toe. Na zijn wijding in 1611 was hij als priester in de Noordelijke Neder landen te Nijmegen, Maastricht en Haarlem werkzaam. Pastoor Bloemert was geen gemakkelijk man en hij lag herhaaldelijk met zijn kerkelijke supe rieuren overhoop. Waarschijnlijk vond men hem, de vriend van Descartes en Vondel, te zelfstandig. Tenslotte kreeg hij verlof uit de Jezuïetenorde te treden; zijn laatste levensjaren bracht hij als pastoor te Haarlem door, waar hij ten behoeve van zijn geloofsgenoten een levendige activiteit ontplooide. Zo stichtte hij in 1636 de Statie van St. Anna. Toen hij zijn einde voelde naderen, besloot hij zijn bezittingen voor liefdadige doeleinden te bestem men. Allereerst gaf hij bij acte van 22 Augustus 1659 aan 12 „maechden" verlof gemeenschappelijk in een paar huizen in de Biggesteeg (nu Bloemert- steeg) te gaan wonen. Het bestuur zou bij enige regenten berusten. Waar schijnlijk is dit de oorsprong van, het later verdwenen St. Annahofje. Belangrijker voor ons is in dit geval het testament van 30 September 1659, waarbij pastoor Bloemert na de her- i°ePing van alle andere vroegere testa- ®hten en de vastlegging van verschil- hde legaten de opbrengst bestemde °°r de R.K. armen van Haarlem, waar toe van burgemeesteren reeds toestem- lng Wag gekregen en wel met dien •5? ?.nde, dat de maandelijkse brood- uitdelingen in het huis van de erflater in de Wijde Appelaarsteeg zouden ge schieden. Burgemeesteren, aan wie jaar- Uiks rekening en verantwoording moest Worden gedaan, zouden voor dit doel twee personen van de R.K. religie be noemen en aan hen zodanige ordonnan ties geven als nodig zou mogen blijken. Peze uitdelers zouden verplicht zijn b ®rhjks een lijst met de namen van de cfk den bij te houden, opdat de tersf61(d w-z- de Heilige Geestmees- er rekening mee zou kunnen hou- Cor'neliVntlotte benoemde de erflater testamentairandie fmpen tot executeur zou optreden het"recht TrZ^cZ ander in zijn plaats te benoemln Pas" toor Bloemert werd op 17 November 1659 in de Grote Kerk begraven. Comelis van Kampen zag zich voor geen gemakkelijke taak gesteld. De vrij aanzienlijke erfenis bestond, behalve uit enige huizen op de Bakenessergracht, uit een paar moeilijk in te vorderen schulden. Pas in 1663 kon hij de eerste rekening en verantwoording aan burge meesteren doen. Na een proces werd het huis in de Appelaarsteeg van de hand gedaan en in 1665 een ander in de Lange Veerstraat, waar nog altijd de uit delingen worden gedaan, gekocht. Weldra kon de stichting zich in be langrijke schenkingen verheugen. Toch ging de weg van de rentmeesters niet over rozen. Er ontstonden in Holland namelijk moeilijkheden over de vele ef, atir>gen, verkapt of openlijk aan allerlei r.k. instellingen. Men rakelde een Plakkaat op van 14 October lboo, waarin dit werd verboden. Na een petitie vergunden de Staten van Hol- Advertentle Billijke tarieven, prospectus op aanvr. Amsterdamsche Rijtuig Mij., Plein 21 Op 27 Juli 1925 opende de gemeente Haarlem aan het Donkere Spaarne een Arbeids-inrichting voor Minder Validen. Er werd begonnen met 6 jongens. Dit gebouw was voor werkplaatsen totaal ongeschikt, zodat het een grote verbetering was, toen de afdelingen in 1935 het gebouw Botermarkt 6 konden betrekken. Momenteel zijn in een viertal gebou wen 100 vrouwen en mannen aan de ar beid gezet, waaronder 9 blinden en eni ge lichamelijk gebrekkigen. Toch is er nog een wachtlijst met ruim 200 minder validen. Verdere uitbreiding der Nazorgge bouwen is niet slechts een financiële kwestie, doch houdt ook verband met het opvoeren van de verkoop, want hoe meer mensen aan de arbeid jezet wor den. hoe grotere productie Zij, die deelnamen aan excursies naar de Arbeidsinrichtingen, tonen zich steeds weer enthousiast over dit werk en ongetwijfeld is het zeer leerzaam om eens van nabij te zien hoe nu eigenlijk de artikelen zoals: matten, borstels en weefwerk gemaakt worden. Om dit werk en de betekenis van Na zorg meer bekendheid te geven, beslofct de directie van de Haarlemse Werkin richting, om Dinsdag 3 November en Woensdag 4 November ('s middags van ,.Z uu,r,.en 's avonds van; 6%—8% uur het publiek uit te nodigen een be zoek aan de Haarlemse Werkinrichting. Botermarkt 6 te willen brengen U kunt de tewerkgestelden dan aan de arbeid zien en kennis nemen van de arbeidsvreugde dezer werkers. Het knopen van smyrnawerk; het we ven van ontbijtlakens handdoeken- het maken van matten en borstelwerk zal ongetwijfeld Uw bijzondere belangstel ling hebben. Er is vrije toegang, en men krijgt nog een kopje thee aangeboden ook. zgn. tièrcering. En kele nieuwe erf latingen brachten slechts weinig baat. Na de bevrijding in 1813 kon het Broodkantoor slechts op beschei den schaal in zijn taak voorzien, wat tot op de huidige dag zo is gebleven. In de tweede wereldoorlog zijn de brooduitdelingen vervangen door uit keringen in geld. Op het ogenblik veroorzaakt de ver anderde geestesge steldheid van de mensen nieuwe be zwaren. Men gaat uit trots en schaam te niet graag tot aanmelding over. In de stilzwij gendheid, die dien tengevolge door uitdelers en bedeel den in acht wordt genomen, is waar- schijnlek de reden te vinden, dat maar weinigen van het bestaan van het Haarlemse Brood kantoor op de hoogte zjjn. Het Broodkantoor in Haarlem, naar een tekening van dr. A. Melchior (ontleend aan het jaarboek 1952 van de Vereni ging Haerlem). In een brief reageert de Motorclub „Haarlem" op het bericht, waaruit zou moeten blijken, dat een lid van de M.C. „Haarlem" bij de onbewaakte overweg in de Kruidbergerlaan te Santpoort zo maar op eigen houtje treinen liet stop pen om motorrijders, die deelnamen aan een oriëntatierit, veilig en zonder op onthoud deze overweg te laten passe ren. Wat was echter het geval? De rijders moesten inderdaad in hun tra ject dit gevaarlijke punt passeren. Om nu ongelukken te voorkomen, had het bestuur gemeend ter plaatse iemand neer te zetten met de bedoeling dat deze persoon, zodra er een trein in aan tocht was, de motorrijders zou waar schuwen met een rode vlag. Vermoede lijk heeft de „wachter" iets in het zicht van de wagenbestuurder gestaan, waar door deze in de mening verkeerde dat het sein met de vlag voor hem bedoeld was. Het bestuur van de M.C. „Haar lem" kan zich in de situatie van de be trokken wagenbestuurder uiteraard ver plaatsen, maar wijst verder iedere be schuldiging van de hand als zou zulks met opzet zijn geschied. oskamp Overveen is een begrip dat reeds gedurende 60 jaar ver bonden is aan wat men tegen woordig noemt interieurverzorging, Z zijn klank in het land heeft deze naam verkregen omdat het bedrijf zich er op toegelegd heeft, het meubel een persoonlijk cachet te verlenen, en ex clusieve interieur-aankleding (te bren- die Boskamp voert, gen. De meubelen, - Typisch voorbeeld van tuinarchitectuur in Marcel is' tijd. De hoge „muren" rechts en links worden door gladgeschoren hagen gevormd. Tuin op afbeel ding is die van „Assumburg" onder Heemskerk. Marcelis liet de tuin van Elswout in deze stijl aanleggen. zijn persoonlüjk omdat zij ontworpen worden door de huisarchitect, en onder het oog van de ontwerper vervaardigd in de eigen werkplaats steeds opnieuw worden uitgevoerd in dit hout, met die afwerking en de stoffering naar gelang de speciale eisen van harmonie die het bestaande interieur stelt. Was het omreden van deze speciali teit altijd al een genoegen, de etalages aan de Bloemendaalseweg te monste ren, sinds De Jong wiens ontwerpen en strenge principes van houtverwer king kenmerkend waren voor de inte rieurs van Boskamp vorig jaar stisrf en een nieuwe ontwerper zijn plaats heeft ingenomen, waren wij zeer be nieuwd welke consequenties deze per soonsverandering voor de meubelen van Boskamp zou hebben. Met dit oogmerk van belangstellende nieuwsgierigheid zullen vele geïnteres seerden met ons, de expositie bezoeken die door de nieuwe architect is inge richt, en j.l. Zaterdag geopend. Het blijkt nu dat, hoe zeer men nog aan De Jong hecht en diens modellen handhaaft en exposeert, dat men niette min niet naar een verlengstuk van hem heeft willen zoeken, wel naar iemand die op dezelfde vakmatigheid steunt. Zoals Boskamp in de twintiger jaren een progressieve weg insloeg, zo is ook de.huidige ontwerper weer een jong kunstenaar die vanuit deze, zijn eigen tijd leeft en creëert, met dezelfde am bachtelijke eerbied voor het werkstuk Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 D\to?wkoiïing Marcelis mo6e dan tot de lieden behoord hebben aan dat h" g- goed was, van welke zijde het ook binnenkwam, het feit, maakte hemJ yzer en geschut leverde voor het voeren van oorlogen, buitenplaats fi!, ee? oorlogszuchtig man. Hij verdiende eraan. Soit. Zijn protserige natin,^^ ademde een grote rust, in zoverre althans als men het rustig kon noempi u ?ei ,van tuinarchitect Mollet die in de mode was richte demonstratief ademde geheel de geest van de tijd, naar buiten ge- buitenland, slaagde1 - f3 Marcelis, machtig en invloedrijk in binnen- dat de Haarlemmer! ml? deze demonstratie zo welsprekend te doen zijn, dit wonder kwamen verv=^L g?e wandeling zich telkens en telkens aan zochten Elswout, een biina 1+„eLzy niet alleen- Vorsten en diplomaten be- tijden werd voortgezet. raaitie geworden gewoonte, die ook in later Dinsdag de derde Juli van het jaar 1660 genoot het op kijkspelen beluste volk van Overveen en Bloemendaal van een zeldzaam schouwspel. Dertien sta- tiekoetsen trokken uit Haarlem in in drukwekkende stoet naar Elswout, om dat Maria Stuart, prinses Royale, wier broer op de Engelse troon hersteld was, zich in het hoofd had gezet heer Mar celis op Elswout te bezoeken. Ze ver toefde reeds enkele dagen in Haarlem, waar men haar met de grootste voor komendheid ten stadhuize had ontvan gen. In haar gezelschap bevond zich haar tienjarige zoon, die later koning- stadhouder Willem III zou worden. Heer Marcelis, allereerst koopman, zag in dit bezoek een uitstekende gelegenheid om de jonge prins voor zich in te nemen. Men moet aan de toekomst denken! In de warande van Elswout liet hij voor de jongen een jacht organiseren, en men zorgde er wel voor, dat het prins je zelf de voor de jacht losgelaten haas kon vangen. Op de jagershartstocht van het prinsje speculeerde Marcelis om hem zich later te doen herinneren. De Prinses Royale werd met grote luister ontvangen. Voor uitgelezen deli catessen was gezorgd; ze werd ont haald „met een heerlijk collation, be- staende uit een kostbaer Servies van raare Confituyren, een schotel Meloen, raer Banquet, deftige fruiten en alles wat nieuw, delicaat en aengenaem was" (Hollandsche Mercurius, 1660). Marcelis had grote belangstelling voor de in zijn tijd ontwaakte liefde voor het leven van planten en dieren en hij gaf zijn gasten daarvan de bewijzen. Bij Elswout ontbrak dan ook niet een uitgebreide kwekerij met exotische ge wassen, die naast de inheemse een hobby van de kapitaalkrachtigen wa- ren geworden. Marcelis schafte zich alle Ln zijn tijd verschijnende belangrijke boeken op dit gebied aan. We noemen ,Crayde-Boek van Dodonaeus, de Piantenbeschrij vingen van Clusius en Hp n 1.US'J-de. werken van Crispian van en e ln zijn Blomhof de bloemen Bure-plï" Iiaar het leven schilderde. Amsterriff r Hicolaas Witsen van een van iWaan Marcelis verwant, was de exoüf S De,n' die ook de studie van bevorderde Hii 5^2" en dierenwereld Nieuhof in'd? »Ji u e schilder Joan Brazilië tp hf lefenheid om China en E ontstonden Schepen brachten exotische dieren uit Oost en West, ook planten en zaden Marcelis bezat limoen- en oranje-bomen' die in Leiden uit Zcistd wsrsn pp. kweekt. De woning zelf werd gesierd met al lerlei merkwaardige zaken van natuur historische aard, overgebracht naar het vaderland door de schepen van de Com pagnie: zeehorens, schelpen, opgezette vogels en insecten. Deze werden in de laden en kasten van kabinetten bewaard in een kamer, die de rariteiten-kamer genoemd werd! Op Elswout had men een rariteiten kamer, de volière met zeldzame vogels ontbrak evenmin en de cultuur van uit heemse gewassen behoorde tot de nood zakelijkheden, die Marcelis aan zijn stand verplicht was. Schilders en dichters pasten zich bij deze liefhebberijen aan. Honderden schilderijen met vogels en bloemen ont stonden en in tal van gedichten werd de exotische pracht geroemd. Of Marcelis werk van de Haarlemmer P. Holsteijn (16141673) in zijn bezit had, is niet te achterhalen, maar deze heeft bij voorkeur miniaturen met vo gels en bloemen geschilderd. Dit deed ook Rochus van Veen die van 1660 tot 1670 te Beverwijk werkzaam was en er kapellen, rupsen, vliegen, sprinkhanen, spinnen en torren schilderde. In 1687 heeft een nicht van Vondel, Agnes Block, die aan de Vecht haar buitenplaats Vijverhof bewoonde, de eerste gekweekte ananas aan de Staten van Utrecht aangeboden. Hebben we zo vluchtig iets van de sfeer van die dagen weergegeven, we weten nu ook welke boeiende zaken Marcelis Maria Stuart en haar gevolg kon tonen. Ze had daar veel belangstel ling voor, want ook in Haarlem waren haar reeds „allerhande rariteiten" („Hol landse Mercurius") ten geschenke aangeboden. Een andere belangrijke gast op Els wout was de Engelse gezant, Temple, die er in 1669, met een stoet van vijf tien koetsen arriveerde, mogelijk ook om „zaken" te bespreken met de in vloedrijke ijzermagnaat. In het volgend opstel willen we het inwendige van dit koninklijke Elswout doorwandelen, om dan na te gaan, hoe de verdere geschiedenis van dit inte ressante buiten is geweest. J. B. als zijn voorganger. En daarmee is de traditie verjongd voortgezet. Ter expo sitie hebben wij uit enige werkstukkan een indruk kunnen krijgen van de denkwereld van deze jonge meubelont werper J. B. Eckhart. Enige louter de coratieve vlakken die de ruimte inper ken, en die putten uit de experimenten der lineaire abstracten, tonen hem als een fantasierijk ontwerper, even speel ser en misschien frivoler dan datgene waardoor Boskamp tot nog toe geken merkt werd. Zijn ernst blijkt, waar hij zich een logisch construsteur toont, die de mo gelijkheden van de materialen en de verhouding en plaatsing der vlakken en massa's in overeenstemming brengt met de eisen der constructie. In de ma teriaalkeuze maakt hij gaarne gebruik van de „moderne" houtsoorten, en bo vendien werkt hij de détails graag af met een matte slijplak in dekkende tint. De tentoonstelling is verlevendigd door sierend glaswerk van Leerdam, waarin meerdere kleuren glas vloeiend in elkaar versmolten zijn. Van de beeldhouwer W. Commandeur is er een aantal plastieken ln hout en steen die, hoewel enigermate figuratief, een sterk ornamentaal-abstraherende werking hebben verkregen, waarbij het materiaalkarakter in het spel een be langrijke plaats behoudt. De tentoonstelling is geopend tot 8 November. L. T. ?5 „Aan" vertelt de geschiedenis van het Indiase volk, dat van verdrukte massa wordt bevorderd tot regerend volk. Een goede koning, die vaderlijk over zijn volk regereert, komt tot het inzicht, dat niet hij, maar het volk zelf regeren moet. Hij wordt zo maar in eens democraat-van-de-daad en legt zijn kroon in handen van zijn volk. Dit wekt de woede van zijn heerszuchtige broer, die hem laat vermoorden. Hij denkt althans, dat hij hem laat ver moorden, maar de vrienden des ko- nings leggen in zijn bed een trouw dienaar, die offerbereid zijn lijf aan het moordend staal prijs geeft, terwijl de koning onderduikt. Nu regeert de el lendeling samen met zijn niet minder heerszuchtige zuster en de strijd tegen het volk kan beginnen. De volksheld is een zekere Jai, die bemind wordt door het boerenmeisje Mangala, maar tegelijkertijd verliefd is op de prinses. Deze echter haat-en-bemint de jonk man en het slot is, dat zij door hem wordt ontvoerd, nadat Mangala door de prinselijke schurk, die haar ver geefs het hof heeft gemaakt, wordt vermoord. De prinses, die door Jai in het gewone volksleven een plaats krijgt toegewezen, onderwerpt zich aan hem op het ogenblik, dat de prins wraak komt nemen, maar door de inmiddels uit de duisternis opdoemende koning on schadelijk wordt gemaakt. En dan is het moment gekomen, waarop het volk sou- verein wordt verklaard. Van het nog jonge India zouden we liever een filmwerk zien, dat land en volk op waardiger en smaakvoller wijze vertegenwoordigt dan „Aan" vermag te doen. 18 jaar. In de film van Alfred Hitchcock, „I confess", wordt het biechtgeheim aan de orde gesteld. Een kapelaan in Que bec, Michael Logan, verneemt in de biechtstoel, dat de huisknecht van de pastorie een advocaat heeft vermoord. De moordenaar heeft zijn misdaad be dreven in een soutane en deze omstan digheid leidt tot de arrestatie van de priester. Hij zwijgt uiteraard en krijgt steeds meer de schijn tegen zich. Zijn situatie wordt onhoudbaar, als blijkt dat hij ook iets met de advocaat te maken heeft gehad. Hij heeft namelijk het plan gehad, de man op te zoeken in verband met de chantage, die de schurk bezig was te plegen op een gehuwde vrouw, die Michael Logan vóór zijn priesterwij ding heeft gekend en die nog steeds van hem houdt. De openbaring van dit feit maakt de zaak niet beter en als hij bij Advertentie gebrek aan bewijs wordt vrijgesproken, is de publieke mening zo fel tegen hem, dat hij gemolesteerd wordt. Dit nu kan de vrouw van de moordenaar niet aan zien. Zij schreeuwt het uit dat de priester onschuldig is en wordt door haar man neergeschoten, die op zijn beurt door de politie buiten gevecht wordt gesteld, zijn misdaad bekent en in extremis de absolutie van de priester verkrijgt. Voor de omstanders is het nu duide lijk, waarom father Logan gezwegen heeft. Hitchcock, die het vak kent, heeft een spannende film gemaakt, maar hoe jammer, dat hij het drakerige verhaal heeft aanvaard, waaruit hij alleen maar de sensationele liefdesaffaire had hoe ven te verwijderen om een indrukwek kende stof te kunnen overhouden. Er zit iets onsmakelijks in zijn reconstruc tie van het verleden, waarin men een jonge man op vrijersvoeten ziet, die men een halve minuut tevoren als biechtva der heeft waargenomen. Een nare con cessie, die overbodig mag heten en die het drama onzuiver stelt. 18 jaar. „Call me madam" heeft overal in de wereld grote successen gehad als mu sical comedy. Geen wonder dus, dat er ook een film van gemaakt is, groot van opzet en met het volle pond voor de muziek van Irving Berlin. De ge schiedenis is typisch Amerikaans. De Verenigde Staten sturen een struise ambassadrice naar het ergens in Tirool gelegen groot-hertogdom Lichtenstein. Het zit daar met de schatkist verre van goed en dus pogen de ministers om strijd het hart van madame te winnen, teneinde daardoor een millioenen-le- ning in de wacht te slepen. Eén van het college wil daar echter niet van weten en hij is juist de uitverkorene. Verder is er nog een persattaché, die verliefd wordt op de dochter van de groot-her tog en haar later in Amerika voor goed aan zijn hart kan drukken, zoals da minister zijn schone ambassadrice. Er wordt behoorlijk de spot gedreven met diplomatieke zaken en de Amerikanen nemen zichzelf allergenoegelijkst op de hak. Jammer is, dat er zoveel wordt gezongen in dit verhaal, dat een tekst heeft om te smullen. Met minder bom barie en gekweel zou er een amuse mentsfilm in kleuren van hoog gehalte geboden zijn (18 jaar). Honkong is het gekleurde verhaal van een Amerikaans oud-strijder, die na de oorlog naar China gaat om fortuin te maken. Hij moet echter vluchten voor de communisten en ontfermt zich daarbij over een Chinees weesjongetje. In de bagage, die dat manneke meesleept, be vindt zich een zeldzaam kostbaar afgods beeldje en vanzelf krijgt de Amerikaan daar zin in. Bij zijn pogingen om het beeldje later in Hongkong op slinkse wijze van de hand te doen, komen er moeilijkheden. Dank zij een goedhartige onderwijzeres, die het „betere ik" bij de snode Amerikaan wakker schopt, is het happy end verzekerd. Een avontu renfilm, die hier en daar wel vermag te boeien. 14 jaar. De film „Broadway Rhythm", welke deze week in het Frans Halstheater wordt vertoond, is soms moeilijk te vol gen. Het gaat over een knappe juffrouw, die aangesloten bij de „Dochters van het Recht" door haar uiteraard hu maan werk in aanraking komt met een jongeman, die het leven nogal van de vrolijke kant bekijkt. Door deze kennis making verandert de knaap spoorslags zijn leven. Hij trouwt met haar en samen beleven zij de meest dwaze geschiede nissen. Het geheel biedt genoeg moge lijkheden, vooral als de hoofdrol vervuld wordt door Fred Astaire. De Amerika nen overgoten dit alles met een kleur tje en er ontstond een frisse cocktail. Iedereen kan de film gaan zien. Het is telkenjare een vreugde om het verslag te lezen van de Stichting Jong Haarlemvooruit! Het bestuur doet uitstekend werk ten behoeve van de jongelieden, die slechts de lagere school volgden en in hun vrije tijd meer we tenschap willen vergaren, hun algemene ontwikkeling vergroten of door middel van een cursus volwaardiger in de maat schappij hopen te staan. Het werk begint dit jaar iets later dan anders, omdat het Stedelijk Gym nasium verbouwd wordt en dus een an der onderdak voor de avonduren ge zocht moest worden. Het gemeentebe stuur heeft thans tijdelijk de Th. M. Éis Rariteitenkamer, zoals elk belangrijk buiten in de 17de eeuw bezat. Hier ver zamelde men exotische dieren en diertjes, vlinders, insecten, vogels, planten en zaden. Zalen als hierboven kwamen ook op Elswout voor. Ketelaarschool voor Mulo aan de Park laan 108 ter beschikking gesteld. De cursisten krijgen in ieder geval het volle pond: een cursusduur van zes maanden. Het jaarverslag, lopende van 1 Octo ber 1952 tot 1 Juli 1953, leert, dat 639 jongelui de lessen voleindden, en res pectabel aantal. Er werden 60 lesgroe- pen geformeerd, met medewerking van 34 dames en heren docenten. De raad voteerde een bedrag van 10.000,de leerlingen betaalden ruim 4000,De hulp van het „stadhuis" en directies mitsgaders sociale werksters van Haar lemse instellingen en bedrijven was weer verheugend. Het tien-jarig bestaan is in alle stilte voorbij gegaan, omdat er teveel werk aan de winkel was. Er waren 1200 aan meldingen, ruim 1000 bleven er over. Zeer veel ouderen dan 30 jaar hadden belangstelling, zij moesten echter naar andere instellingen verwezen worden. De opkomst was in het afgelopen stu diejaar opvallend volledig, de algemene stemming prijzenswaardig, de werklust verblijdend. Bij de beoordeling van het verloop (van 1000 tot 639) moet men bedenken, dat velen in het tweede kwar taal naar het rampgebied trokken, de Flora avondwerk vereiste en de mili taire dienst zijn tol vroeg. Diploma's worden ee niet uitgereikt, wel een staat, vermeldende de graad van ijver waarmede gewerkt is en een oor deel omtrent de behaalde resultaten. Er worden ditmaal 30 cursussen gege ven, weer onderverdeeld in algemene lesgroepen en die uitsluitend voor ka tholieken. Wtf bevelen dit prachtige werk van harte aan. Men kan aan de Parklaan 108 iedere avond van 7 tot 9 uur inlichtin gen inwinnen, terwijl katholieke be langstellenden ook terecht kunnen b(j de heer N. C. Schouten, Emmalaan 34. Advertentie Van ouds bekend. Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 88 Haarlem Het verhaal, dat de film „Opstand in de Sing-Sing" in beeld brengt, voert ons naar de befaamde gevangenis aan de over zijde van de oceaan, waar wij temidden omgeving zal moeten doorbrengen, van een bende schurken een nobelhartig moordenaar aantreffen, die 5 jaar in deze oomgeving zal moeten doorbrengen. "Wanneer een bijzonder schurkachtige rakker, die steeds de anderen verraadt, door een fidele kameraad wordt neerge knald, wijst het noodlot de nobelhartige moordenaar als de dader aan. De toe stand schreeuwt eenvoudig om een op lossing, die u dan zelf maar moet gaan zien. Mits u boven de 14 bent. Nog maar kort geleden, wij een uit voerige recensie gewijd aan de Zwit serse film „Heidi" van de Italiaanse regisseur Commenchini. Wij willen dan nu slechts voltstaan deze film van harte aan te bevelen. Iedereen kan er heen. Liefhebbers van muziek, dans en zang kunnen deze week in Minerva terecht. Marika Rökk en Johan Heesters brengen er n.l. de aloude, doch steeds weer nieu we operette „Die Csardasfürstin" van Kalman. Alle leeftijden zegt de keuring. De heer J. J. de Wevers, districtsbe stuurder van de Algemene Nederlandse Bouwarbeidersbond heeft namens de Uniebonden medegedeeld, dat de ver onderstelling, die in de Kamer van Koophandel te Alkmaar tot uiting is gekomen, als zouden de Uniebonden tegen versnelde uitvoering van de tun nelbouw te Velsen zijn, van alle grond ontbloot is. Dinsdag 3 November a.s. wordt voor de Overgangsklasse der N.T.T.B. de Haarlemse derby gespeeld tussen H.B.C. I en T.O.G. I. De wedstrijd vindt plaats in de Jacobaschool aan de Lanckhorst- laan. Aanvang 8 uur des avonds. De teamopstellingen zijn als volgt: H.B.C. met J. Leuven, J. v. d. Dries en F. Smit, en T.O.G. met B. Duits, J. Vester en G. Leenaarts. Gelieve tijdig aanwe zig te zijn. Maandag: B uur toneelrepetitie „Ber- kenrodai', 8 uur bestuur H.B.C. Dinsdag: 8 uur repetitie R.K. Har monie „St. Michaël", 8 uur repetitie Kath. Gemengd Koor, 8 uur repetitie „Laudate Dominum". Woensdag: 7.30 uur Damclub St Bavo". Donderdag: 8 uur Klaverjasavond ta- feltennis-afdeling H. B. C„ 8 uur St Vincentiusvereniging. Zaterdag: 2 uur Balletgroep.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 9