Maandag start de zesdaagse der naastenliefde in Haarlem De geestelijke aspecten van het na-oorlogse Frankrijk Eerste optreden van Opera Intimain Riddersaal DE WEEK IN STAD EN STREEK Konijnen kijken U aan u Kunst Zij Ons Doe F exposeert toegepaste kunst D Verdienstelijke opvoering met Bach- en Mozart-werken Tentoonstelling in Vishal Kt A Kapelwagen van Oostpriesterhulp in Noord Dinsdagmiddagsluiting in Zandvoort 21 November komt St. Nicolaas SLEUTEL WEG Boeiende lezing voor „Geloof en Wetenschap" MONUMENTALEN EN TYPOGRAFEN ZATERDAG 14 NOVEMBER ,1953 Film en voordracht Lustrum Katholiek Militair-tehuis POLITIERAPPORT Burgerlijke Stand De obcessie van Graham Greene Dr. W. Peters S.J. voor St. Adelbertvereniging DE SLEUTELSPECIALIST" iiPii! 1H HET LANDGOED „KAREOL" Eigenaar versus gemeente Bloemendaal 50 jaar in dienst der gemeente Lijn 3 gaat door Wilhemina» straat Vergezeld van leerlingen der Haar lemse Lycea begint de „Norbertus- wagen" van de Oostpriesterhulp Maan dagmorgen zijn pelgrimage door Haar lem om hartelijke liefde voor de 12.000.000 vluchtelingen in Europa's lijdend hart. In de rijdende voorraad schuur is ruimte voor .10 ton kleding, schoeisel en duurzame levensmiddelen. Om de nood der gevluchte en verjaag de mensen in de kampen, bunkers en barakken ook maar enigermate te leni gen zijn honderden tonnen nog niet toe reikend. Haarlem mag daarom de „rij dende voorraadschuur'' eenmaal, maar ook twee- of driemaal of dagelijks vol maken met de bewijzen dat er nog Christenen zijn met een goed hart, die in deze verschrikkelijke nood mild wil len helpen. Leg daarom nu uw pakje vast klaar en geef het mee als de wagen met luidende klokken door uw straat trekt of als de jonge helpers en help sters komen kloppen aan uw deur. Alles is welkom, doch vooral aan le vensmiddelen is een zeer grote behoef te. Als het u gemakkelijker is Oost- Priesterhulp zélf te laten kopen wat nodig is, geef dan een gave in geld. Maandag van 12 tot 1 uur staat de Kapelwagen tentoongesteld op het Stuyvesantplein en 's avonds van 18 tot 21 nnr op de Kleverparkweg. Gedu rende deze tijden kan de wagen worden bezichtigd en worden liefdegaven dank baar aanvaard. Iedere avond gedurende de „Rondreis der Naastenliefde" vertoont Oost-Pries terhulp de film „Verjaagde Kudde", een documentaire over het vluchtelingen probleem en geven een Kapelwagen priester („Zigeuner voor God") en de voordrachtkunstenaar Cees Griffioen een boeiende voordracht over de toe standen in de gebieden van de wan hoop. De prijs bedraagt ter dekking van de onkosten slechts een kwartje. Alleen personen boven 16 jaar hebben toegang. Kaarten zijn verkrijgbaar aan 9 November was het 3 jaar geleiden dat het Katholiek Militair Tehuis in ge bouw „De Burcht" aan het Donker Be gijnhof 3 werd ondergebracht. Dit eer ste lustrum heeft het bestuur doen be sluiten een feestavond op 23 November te organiseren in Hotel „De Leeuwerik", waar de Rederijkerskamer „Alberdingk Thijm" het stuk „De parochie van Eiken donk" zal opvoeren. Aanvang 8 uur. Op de Zandvoortseweg te Aerdenhout is gisteravond 6 uur een ernstig ver keersongeval gebeurd. Toen de 49-jari- ge voetganger G. J. G., die van het sta tion Heemstede af de linkerzijde van de weg aanhield, bij de viersprong wilde oversteken, geraakte hij tussen een file auto's, waaruit hij niet tijdig wist te ontkomen. Een personenauto reed de man aan, tengevolge waarvan hij op straat werd gesmakt en een schedelba- sisfractuur opliep. Het slachtoffer is in het Diaconessenhuis te Haarlem opge nomen. De daders van een diefstal in Over- veen, die de vorige week heeft plaats gevonden en waarbij enig geld en twee kostbare ringen werden ontvreemd, heeft de Bloemendaalse politie achter haald. Het zijn de 24-jarige E. A. v. L. en de 21-jarige J. N. V., beiden uit Haarlem. Gisteren belde aan een woonhuis in Aerdenhout een man aan, die, toen de dienstbode de deur opende, de vraag stelde: „Is mijnheer of mevrouw thuis?" Toen het meisje hierop ontkennend antwoordde, repliceerde de onbekende „Dat treft, want ik kom de radio ha len." De dienstbode verklaarde van niets te weten, maar de man hield aan en toonde papieren, waaruit moest blij ken, dat hij in opdracht handelde van een Amsterdamse firma en dat alles ge regeld was. Het meisje weigerde ech ter aan het verzoek te voldoen en zei, dat de man maar terug moest komen, als de bewoners thuis waren. Dezen aanhoorden het relaas van de diensbo de en daarbij bleek, dat het verhaal van de onbekende man volkomen ver zonnen was. De politie waarschuwt de bewoners. GEBOREN: W. A. MansonArpad z.; F. H. TeeuwenZwarter z. GEBOREN: A. J. de Vries—Gal, z.; J. A. HoogduinWempe, d.; H. J. C. van DijkMöller, d. ONDERTROUWD: J. A. van Wallen burg en M. J. Boom. GETROUWD: K. Bakker en C. J. Boogaard; D. Cohen en G. Waag; B. J. van Buggenum en J. B. van den Berg; E. van Veen en H. Veldmeijer; S. van Asten en J. van der Veen. OVERLEDEN: D. van den Berg, 22 d., Cheribonstraat; E. Th. HensenHen driks, 45 j.. Roemer Visscherstraat; Ch. H. Vogelzang, 68 j., Grote Houtstraat; F. Brand, 86 j., Frankestraat; J. Haits- ma, 55 j., Hazepaterslaan. OVERLEDEN: A. van Diemen, 69 jr., Kamperlaan; M. de Jong, 80 jr., Moluk- kenstraat; T. Paauwe, 69 jr., Teijler- plein; G. de Weerd, 74 jr., Dr. Schaep- manstraat; J. Notenboom, 85 jr., Haven plein; J. Snel, 80 jr., Kerklaan; K. Vis ser, 63 jr., Stuyvesantplein. de zaal en aan de Kapelwagen.; en voorts bij Sigarenmagazijn Ooms (Gr. Houtstraat en Stationsplein) en de fa. J. N. A. Stam, Paul Krugerkade 19- De afdeling Zandvoort van „de Hanze" hield een ledenvergadering. De voorzit ter. de heer C. Siegers, sprak een op wekkend woord om lid te worden van het Santosfonds. Aan burgemeester en wethouders zal worden gevraagd de winkels van 28 Nov. tot 5 Dec. 's avonds langer open te mogen houden. Sint Nicolaas zal op Zaterdag 21 No vember 's middags zijn intocht in Zand voort houden en door de burgemeester officieel ontvangen worden. „De Hanze" en de „Zandvoortse Handelsvereniging" zullen daarbij hun medewerking verle nen. Verschillende leden maakten bezwaar tegen de strenge toepassing welke te Zandvoort aan de Dinsdagmiddagsluiting wordt gegeven. In andere gemeenten wordt de winkelsluitingswet soepeler toegepast. Het bestuur zal zich over deze zaak nog beraden Besloterf werd, een tentoonstelling te houden „Kerstmis thuis". Op 15, 16 en 17 Dec. zal in „Es planade" een expositie worden gehou den van gedekte tafels en de entourage waardoor de gezelligheid in huis wordt bevorderd. De leden van „De Hanze" zullen hun artikelen als tafelserviezen, tafellinnen, bloemen, levensmiddelen, enz. op deze tentoonstelling inzenden. Een originele gedachte, welke zeker tot succes zal leiden. Nadat de heren Longaijroux, Nooij en Van Seggelen waren benoemd in de commissie voor de feestavond, welke op 10 Dec. zal worden gehouden, werd deze belangrijke vergadering gesloten. Voor de afdeling Haarlem van de St. Adelbertsvereniging heeft dr. W. Peters S.J. een verhelderende toelichting gege ven op de geestelijke achtergronden van Graham Greene's romans. Greene schijnt te suggereren, aldus spre ker, dat het niet zo belangrijk is hoe men leeft; het lijkt alsof volgens hem de gewone zedelijke normen verwaarloosd kunnen worden. In wezen is hij echter ge obsedeerd door het mysterie van het kwaad. Eerst vanuit die obsessie zijn zijn boeken te begrijpen. Dat kwaad ziet Greene niet als een van de mens, los te maken ab stractie, neen, het is in de mens, zoals ook het goede in de mens is. Beide zijn ten nauwste met elkaar verweven; de mense- lilke natuur is niet zwart of wit, maar een mengeling van beide: grijs. In Greene's werk liggen de heilige en de zondaar vlak bijelkaar, soms in elkaar. Zijn sympathie gaat vrijwel steeds uit naar de zondaar, die hij in opvallende mate de deugden van nederigheid en naastenliefde toemeet. Maar hij wil niets weten van een minimaliseren van de vrije wil. De mens staat tegenover Satan, maar in zekere zin staat hij ook tegenover God, die de mensen „wanhopig" bemint. Greene laat zijn figuren schokkende dingen over God zeggen, maar dit hangt op een be paalde manier samen met zijn afkeer om de eindeloze God te brengen binnen men selijke proporties. God is de ongrijpbare, verpletterende grootheid. Angst voor Zijn alleseisende liefde is voor sommige figu- ren uit Greene's romans (in „The End of the affair" b.v.) als een soort obsessie. Pater Peters stelde aldus in het licht, dat er achter de romans van Greene, die hij alle schreef na zijn overgang naar het ka tholicisme, een stuk theologie schuilt. Het is Greene's verdienste, aldus spreker, de zonde te hebben uitgebeeld als een huive ringwekkend mysterie, niet als een ver schijnsel van alledaagse menselijkheid. Daarnaast opent hij de ogen voor het ge heim van Gods barmhartigheid. Een verstandig voorbehoud ten aanzien van Greene's romans dient vooral te wor den gebaseerd op zijn buitengewoon moei lijke probleemstelling die hoge geestelijke rijpheid vraagt. Advertentie LANGE V EERSTRAAT 10 TEL. 11493 Er zijn in Frankrijk, zo begon pater ren zich tegen het afdrijven in commu- J. van Rijckevorsel S.J. Vrijdagavond voor Geloof en Wetenschap zijn voor dracht over geestelijke stromingen in na oorlogs Frankrijk, verschillende mode woorden in zwang gekomen. Eén van die oude woorden met een nieuwe betekenis is de getuigenis, de getuigenis door er bij te zijn, door belangstelling te tonen en mee te helpen denken over en voor het een of ander. Die getuigenis gaven, zo meende hij, ook zijn toehoorders, die blijkbaar het oude Frankrijk in gods dienstig opzicht niet hadden afgeschre ven, maar beseften, dat daar reeds vol groeid was, wat hier nog groeiende is. Van de 42.000.000 Fransen, aldus de laatste statistiek, zijn er 35.000.000 ge doopt. Hiervan leven er 6.000.000. als practiserende Katholieken. Kerk en volk zijn wel erg van elkaar vervreemd, zo erg,, dat tenslotte een priester in het openbaar als titel van een kléin boekje de vraag stelde of Frankrijk eigenlijk een missieland was geworden. Dat boekje heeft nog al wat beroering verwekt. Men is gaan denken, men is over het probleem gaan praten en men is ook met diepe bezieling aan het werk gegaan. Door het contact met de gewone man en het leger, de concentratiekampen en in de ondergrondse is de geestelijkheid uit haar afzondering losgekomen, waarin zij in de loop der jaren geraakt was. Een overigens honorabel priester van de oude garde, aldus pater van Rijcke vorsel, zei eens bij een gesprek over de priesterarbeiders, die zich zo geheel on der de massa begeven: Ik zoek ze niet op, ze moeten maar bij me komen, ik houd me aan de waardigheid van de godsdienst. Om deze muur tussen Kerk en volk af te breken is de Mission France ge sticht: de binnenlandse missie, in 1941. In 1942 begon men te Lisieux, en in 1952 werd het seminarie overgebracht naar Limoges. Hoewel dit jaar alleen de stu denten van het laatste studiejaar weer naar het seminarie hebben mogen ko men, meende pater Van Rijckevorsel dat deze maatregel toch wel niet het begin van een definitieve sluiting van dit interdiocesane seminarie betekende. 350 priesters werken er nu in de binnenlandse missie in Frankrijk en herstellen er het contact tussen Kerk en volk door de scheidsmuur af te bre ken. Wat de intellectuelen betreft, men trof nogal veel atheïsten aan onder de schrijvers, dichters en denkers. En bij een enquête naar de oorzaak van dat atheïsme werd vele malen geantwoord: omdat er geen naastenliiefde is onder hen, die zich christenen noemen. Maar er zijn ook lichtpunten; in het toneel seizoen 1952—1953 hebben stukken met een religieuse inhoud vele avonden volle zalen getrokken. Wat de toestand onder de arbeiders betreft: er is geen onderling vertrouwen tussen werkgever en werknemer. De laatste geloven in een opkomst van de werkende stand, die de plaats van de ,,'ourger-klasse" zal innemen. De werk gevers voelen zich verantwoordelijk voor de toekomst van Frankrijk en ke- nistische richting. Van de jeugd doet 50 pet. de eerste communie. Hiervan volhardt slechts 4 pet in het geloof. Om de jeugd en ook de ouderen te redden gaan de priester arbeiders meeleven en meewerken in de krotten en fabrieken. En naast hen wer ken aan de verheffing van de arbeiders bevolking ook de „broedeps en zusters van Pater Foucauld", mannelijke en vrou welijke religieuzen. En dat niet alleen in Frankrijk. Ergens in Amsterdam ligt een woonark met een kruisje er op. Twee zuSters van Pater Foucauld wonen er in, na hun werk op een fabriek. Er is veel te doen geweest over de priester arbeiders. Maar, al zullen er wel enkele beslissingen genomen worden over hen en hun leef. en werkwijze, zij zullen het. aldus pater Van Rijckevorsel. toch wel winnenl Met de ontroerende woorden van Mauriac gaf hij zijn toehoorders een be schrijving van een avondmis van zo'n priester-werkman. Dan her innerde hij aan de woorden van Kardi naal Feltin: de priester-arbeiders heb ben meer gebed en liefde nodig dan cri- tiek. Met een gebed voor hen en het Franse volk, eindigde hij zijn voordracht. BIOSCOPEN: Rembrandt: „Moulin Rouge". Boven 18 j. Tijden 1.45, 4.15, 6.45 en S.15 uur. Palace: „Storm over Haiti". Boven 18 j. Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De ondergang van de Tita nic". Boven 14 jaar. Tijden 2.30, 7 en 9.15 u. Zondag 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „De koningin van Saba", Boven 18 j. Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Moulin Rouge". Boven 18 jaar Tijden 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. City: tot en met Zondag: „De jungle prinses". Boven 14 jaar. Maandag tot en met Donderdag: „Gefolterde mensen". Bo ven 18 jaar. Tijden 2,15, 4.30, 7 en 9.15 u Roxy: „Virginia City". Boven 18 jaar. Tij den Zaterdag 7 en 9.15 uur. Zondag 7 er 9.15 uur. Maandag tot en met Donderdag 2.30 en 8 uur. Minerva: tot en met Maandag: „Mandy" Boven 14 jaar. Tijden: Zaterdag 2.30, 7 er 9.15 uur. Zondag 2, 4.15, 7 en 9.15 uur Maandag 8.15 uur. Zaterdag 14 November Stadsschouwburg: „De Nederlandse Come- die" in „De grote Stilte", P uur. Zondag 15 November Stadsschouwburg: De Nederlandse Come- die in: „Het dagboek van een deugniet", 20 uur. Maandag 16 November Stadsschouwburg: De Nederlandse Come- die in: „Het dagboek van een deugniet", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Palestina diorama's, Schotersingel 117a, Bijbelse voorstellingen. Geopend van 1012 en 14—17 uur. Teylers Museum. Geopend van 1117 u. (behalve Maandag). Frans Halsmuseum: Permanente exposi tie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks van 1016 uur, Zondag van 1316 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg 102: Schilderijen en tekeningen van Paul Ci troen. Geopend van 1017 uur (tot 18 Nov.). Huis Van Looy: „Toegepaste Kunst", expositie door leden van „Kunst zij ons Doel". APOTHEKEN: De Zondags-, avond- en nachtdienst van de Haarlemse Apotheken wordt waarge nomen door: Fa. Duym en Keur, Keizer straat 6, tel. 10378; Apotheek Begeman en Sneltjes, Kruisweg 30, tel. 10043; Marnix- Apotheek, Marnixstraat 65, tei. 23525 en Teyler-Apotheek, Teylerplein 79. ZIEKENVERVOER Fa. Mathot, Gr. Houtstraat 9, tel. 11990, Margriet, Turfmarkt 19 rd., tel. 21400; te Heemstede: Fa. Buitenman en Co., Raad huisplein 7, tel. 28523. BLOEMENDAAL De Zondags-, avond- en nachtdienst van de Overveense-, Bloemendaalse- en Sant- poortse apotheken wordt waargenomen door Elswout Apotheek, Bloemendaalseweg 241, Overveen, telefoon K 2500—16760, Santpoortse Apotheek, Bloemend'aalse- straatweg 145, Santpoort-Stat., Telefoon K 25460—8249. OVERVEEN De dienst van artsen wordt waargeno men door P. A. M. Krijger, Militaire weg 18, Overveen, telefoon 24480. HEEMSTEDE De Zondags- avond- en nachtdienst van de Heemsteedse Apotheken wordt waarge nomen door: Apotheek Schotsman, Bin nenweg 206—208, tel. 38320. »7" De eigenaar van het landgoed „Kareol", de heer D. H. Pasman te Aerdenhout, heeft aan B. en W. van Bloemendaal een vergoeding gevraagd voor de schade die hij beloopt, omdat zijn eigendom op de monumentenlijst geplaatst is. Hij kocht „Kareol" indertijd, in de overtuiging, dat een gedeelte van het landgoed als bouwterrein zou worden gebruikt. Bij de aankoop bracht de notaris deze moge lijkheid uitdrukkelijk naar voren in te genwoordigheid van de beheerder. Door de plaatsing op demonumenten lijst verliest hij nu de mogelijkheid. B en W. antwoorden hienopr dat dit reeds geschiedde in 1947 en dat de be heerder er kennis van kreeg Toen bezat de heer Pasman „Kaerol" nog niet. Van directe en daadwerkelijke schade is dan ook geen sprake. Intussen is er ook een servituut, dat het beukenbos ter plaatse in bescherming neemt. B. en W. wensen geen gevolg te geven aan hef verzoek. Haarlem, de stad met een bloeiend muziekleven, is een haar tot nu toe ontbrekende instelling, een Kameropera, rijker geworden. Herhaalde malen is in ons land gepoogd naast de enige Nederlandse opera Kameropera's te stichten met het doel de talrijke kleine zangspelen en operawerken van grote meesters voor het voetlicht te brengen, alsmede ook de kleine steden (Haarlem inclusief) te laten genieten van opera-kunst. Die pogingen mislukten doorgaans door het gebrek aan voldoende belang stelling van de zijde van de overheid en goed opgeleide krachten. Bovendien greep mén veelal te hoog, waardoor de benodigde, geleidelijke ontwikkeling ontbrak en een debacle moest volgen. Met de nieuwe Haarlemse instelling „Opera Intima" is het, gezien haar eerste optreden, wat beschikbare krachten aangaat, anders gesteld. Zij beschikt over jonge vocalisten, die bijna allen, alhoewel nog studerenden, niet alleen een mooie, doch ook reeds goed beheerste stem en een voldoend natuurlijke aanleg voor acteren bezitten. Verder staat haar een kamerorkest ten dienste, dat zijn nieuwe taak van zuiver begeleidende aard zo ernstig mogelijk heeft opgevat. Mocht nu op enkele punten aan de gestelde eisen niet geheel zijn voldaan, bijzonder inzake het volkomen samengaan van zingen en acteren en de absolute eenheid tussen toneel en orkest dit wordt doorgaans nooit bij een première voor 100 pet. bereikt dan zullen de adviseuze-zangpaedagoge Coba Riemersma, regisseur Willem van de Veer en dirigent André Kaart zeker alles in het werk stellen, om het •gezelschap op het gewenste niveau te brengen, hoeveel studie dit ook moge vergen. Wat nu al verkregen werd, is de be nodigde sfeer voor een intieme kunst avond. Daartoe werkte de entourage van Haarlems Stadhuishal, ook Ridder zaal genaamd, in hoge mate mede. Zij is wel niet als toneelzaal gebouwd en ingericht, doch roept ons toch de in tieme kunstavonden van oude tijden voor de geest. Deze omstandigheid en cu- stijlvolle costumering hebben veel bijgedragen tot het. verkrijgen van het voorname cachet; dat de uitvoeringen van Bach's „Kaffee-Kantate" en Mozart's „Bastien und Bastienne", alsmede van de Sin fonia van Frederik de Grote en de dansen op muziek uit éen Handel- Suite moeten dragen. De acoustiek van de hal viel ver moedelijk door het gebruik van tapij ten en gordijnen, iets tegen. In de Vishal staat momenteel de trots van de konijnenfokkers uit Haarlem en omstreken in zindelijke, rijkelijk met stro gevulde stalen hokjes tentoonge steld: 290 konijnen in totaaal, in alle kleuren, afmetingen en soorten. U vindt er de grijze Franse hangoren en de ge drongen Pool, de bespikkelde Papilion zo goed als de zilvergrijze Chinchilla. Sommige van hen nemen een onver schillige houding aan als lagen zij dagelijks te pronk ten overstaan van de bewonderende blikken van kijklustigen; andere volgen U in het voorbijgaan nieuwsgierig en besnuffelen de hun toe gestoken vinger. Maar, wij behoeven de gedragingen van het dier vermoedelijk niet nader bij U te introduceren. Gis termiddag zijn wij getuige geweest van de keuring, waaraan de konijnen door de heren J. F. Hannema uit Winkel, hoofd-ereprijskeurmeester, J. Rol uit Voorhout en B. Wermer uit Delft, bei den keurmeester, werden onderworpen. Onbarmhartig trokken zij het dier aan pluimstaart of oren omhoog, hanteerden de lineaal of bekeken nauwlettend zijn reacties. Geen gebrek bleef voor hun ogen verborgen. Als het beste konijn van de tentoonstelling werd tenslotte de Vlaamse Reus van de heer J. Bun aan gewezen. De heren J. Dankelman (KI. Zilver), H. Dankelman (Pool) en C. L. Veltrop (Gr. Zilver) moesten resp. met de 2e, 3e en 4e plaats genoegen nemen. In de jeugd klasje was de eerste prijs in de grote rassen voor de Vlaamse Reus van de heer G. Spiering uit IJ- muiden. De IJmuidenaar J. A. Koenen ontving voor zijn Chinchilla in de mid denrassen de 1ste prijs, terwijl in de kleine rassen de Klein Zilver van de heer J. Dankelman de hoogste onder scheiding verkreeg In hun eigen soort werden als beste genoteerd: de Lotha- ringer van J. Hoekstra; de Wener van G. v. d. Ploeg; de Papillon van K. van Dijk; de Hollander van L. Warmerdam; de Klein Zilver van J Dankelman; de Rus van mevr. Bakker; de Pool van H. Dankelman. De laatste mocht zich te vens eigenaar noemen van het beste fok- span. Tot Zondagavond kan men in de Vis hal terecht. Omdat onlangs het -5500ste lid van de Nederl. Konijnenfokkersbond werd ingeschreven, heeft het bestuur besloten iedere 50ste bezoeker van deze tentoonstelling als attractie een boekje aan te bieden, dat een overzicht biedt van de in ons land voorkomende fok- konijnenrassen. r et zal u ook niet veel overko- men, dat u op een vroege J. J Maandagmorgen een bio scoop-zaal bezoekt. Zelfs wij, die, zogezegd, in- en uitlopen bij alle theaterdirecteuren hebben dan wel wat anders te doen. Toch moest ik er deze week op een onbehoorlijk hanen-uur zijn, waardoor mij een kijkje in de schoonmaak na de Zondag vergund werd. Vijf werk- sters waren met koortsachtige ijver in de weer en verder liepen er nog mannen in stofjassen rond, van wie één alle waardigheid had afgelegd tegelijk met zijn smetteloos portiers uniform. Hoe het er hier uit ziet als de laatste bezoeker op Zondag avond half twaalf is vertrokken? Meneer daar hebt u geen voorstel ling van, dat moet u eerst meema ken. Onder de stoelen vindt ons bezemleger lege taartendozen, ba nanenschillen, pindadoppen, appel klokhuizen, kleefzuurtjes en drui- venvellen. Het ergste is echter de kauwgumplaag. De vieze stopverf klodders zitten vastgeplakt aan het pluche van de stoelen of in de tapijten en met heel veel moeite ge lukt het de plukken wol niet mee te trekken bij het verwijderen. Als er gerookt mocht worden, zou de toe stand nog veel tragischer zijn, ging de man in stofjas voort. Ik stelde daar echter tegenover, dat men waarschijnlijk minder behoefte zou hebben aan al die etenswaren, als de sigaret de bezoeker mocht bezig houden. Hij was het niet met mij eens en tijdens zijn betoog viste hp een bokkingstaart op. Eerlijk gezegd, lezer, ik ben van deze mededelingen 'n beetje in de war. Is het zó erg met de Haarlem mers, bekend als keurige lieden, in het algemeen wonende in keurig- nette huizen, temidden van onberis pelijke plantsoenen en allerliefste tuintjes? Laat men tot dank aan 't aangenaam verpozen, de directeur van dit theater de schillen en de dozen? We moeten het gedrag van de onfatsoenlijke bezoekers maar niet verder bekend maken. Laten we echter bij ons zelf beginnen en een heer of dame blijven als we in een andermans salon wij kennen hier móóie bioscopen te gast zijn. e Haarlemse brandweer is on- j J langs te gast geweest bij een JS dame, die haar poesje in doodsangst wist. Het drama be gon op een zekere plaats in de buurt, waar een heer het poesje in de luchtkoker zag zitten. De fijnste hapjes van de slager op de hoek konden het beestje niet be koren, zo deelt de kroniekschrijver in „De Sirene" mede, ja zelfs de staart van een zeer appetijtelijke kabeljauw, ten geschenke gegeven door een medelijdende visboer, ver mocht geen uitkomst te brengen. De consternatie was intussen in het kleine vertrekje zó groot, dat niemand er meer in of uit kon. Toen de nood tenslotte zo hoog gestegen was, dat men met angst en vrezen de nacht tegemoet zag, werd de brandweer gealarmeerd om redding te brengen. Drie man was spoedig up de plaats des onheils aanwezig en bekeek de situatie met een tech nisch oog. De brandmeester besloot dat er vanaf het dak een kogel naar beneden moest worden ge zonden, om het katje op die ma nier te dwingen zijn positie in het luchtkanaal te verlaten. Het woord „kogel" bleek echter voor de niet in brandweertermen ingewijde poe zenmoeder gelijk te staan met een doodsteek. In gedachten hoorde zij al een schot en zou van haar zei) gevallen zijn mooie uitdrukking is dat als de brandmeester geen nadere uitleg had gegeven. En dies werd de kogel op de kat neergela ten. Het beest moest zich gewonnen geven en kwam in de armen terecht van een eveneens gealarmeerde dame van de Dierenbescherming, die met jodium enkele krabben toe dekte. Ge ziet lezer, dat die brand weer van ons het toch maar klaar speelt. Ook journalistiek! hebt het gelezen, Sint Nico laas is er weer. Misschien hebt u hem ook met uw kin deren gezien, onder die duizen den aan de oever van het Spaarne. Het was een echt Haarlemse ont vangst, koel, zonder veel enthou siasme, misschien zelfs wel critisch We moeten nog afwachten hoe het straks in Noord zal gaan, maar in het centrum is de waardigheid van de Heiligman overtroefd door die van zijn supporters. Mijn hemel, altijd maar weer die waardigheid. Kunnen we niet eens echt juichen buiten het voetbalveld als de fa voriete 'n doelpunt heeft mogen noteren? Steken we alleen de beide armen omhoog bij „sta of ik schiet" .of is het misschien ook wel aardig om het uit pure blijdschap en en thousiasme te doen. Als er met vol doende volume hoera geschreeuwd wordt, krijgen de belhamels met hun misselijke opmerkingen in de buurt van de kleintjes minder kans om verstaan te worden. Wat zag de Sint er nog goed uit. In mijn vacantietijd heb ik Hem in Spanje ontmoet, druk doende en hevig gesticulerend. Het valt me ieder jaar weer moeilijk" zo ver klaarde hij „om in uw land wat in getogener en gematigder te doen. Ik houd van 'n beetje Spaans vuur, maar bij u kijken ze soms bij mijn blijde incomste of ze de mond vol Spaanse peper hebben". Sint is in ons midden. Hij komt graag bij u thuis en daarom heeft Hij de Apostolaatsgemeenschap van het Triniteits Lyceum en de H. Po- verellostam in onze stad het secre tariaat opgedragen en de regeling, in handen gegeven. De adressen zijn: St. Nicolaas, Zijlweg 203, post Over veen en mevrouw C. Brantjcs-Wey- ers, Zijlweg 14 zw. tel. 12412. Het is misschien wel goed, dat u deze adressen noteert. Mochten uw han den jeuken om de portefeuille te voorschijn te halen, weet dan, dat er een Fonds tot aanvulling van de pensioenen van behoeftige Pieter mannen bestaat (de zogenaamde Sint-mannetjes)Of hebt u al door waarom die twee secretariaten zich zo druk maken om u en uw kroost 'n prettig halfuurtje te bezorgen? SPAARNEBABBELAAR In Mozart's „Bastien und Bastienne" traden de sopraan Anke Dannys als Bastienne, de tenor Arjan Blankers als Bastien en de bas Gerard Louman als de tovenaar Clas op. Deze drie artis- ten vormden een goed sluitend ensem ble, bezittende gevorderde hoedanig heden voor opera-vocalist, voldoende speelroutine inclusief. In zang blonk de sopraan, in spel de bas uit. In Sach's Kaffee-Kantate vervulde de sopraan Sylvia Cuzijn de dochter- Lieschenrol, de bas Marcel Dirickx die van papa Schlendrian en als inleider fungeerde de tenor Gerard Hurksmans. Ook hier blonk de sopraan uit. Haar spel en zang voldeden uitstekend. De bas imponeerde door zijn sonoor ge luid en meeslepend spel in de con flict-scènes. Het orkest speelde apart op lofwaar dige wijze een mooie Sinfonia van Fre derik de Grote. In het 2de deel traden de fluitpartijen op de voorgrond. Deze partijen zijn met vakkennis geschre ven, de componist zelf was een be roemd fluitist. Voorts gaf het orkest een herhaling van 4 delen uit de Rodrigo-Suite van Handel, waarop thans werd gedanst door Gloria Tschernova en Jan Zielstra met hun balletgroep. Het bleek duide lijk, dat de leidersolodanser een ern stige studie heeft gemaakt van de Choreografie ten tijde van de Louis Quinze de Seize. Het was nu eens geen vrije improvisatie op muziek, die niet voor danskunst is gedacht, maar een uiterst stijlvolle, elegante en hoofse uitbeelding, een herleving van die In de historische trouwzaal van Haarlems stadhuis is Vrijdag avond een opvoering gegeven door het gezelschap „Opera Inti ma" met medewerking van het orkest „Die Haerlemse Musijck- kamer". De voorstelling had, zo als men ziet, een heel eigen sfeer. prachtige, statige en levendige dansen Sarabande en Gigue, Menuet en Ga votte waarvan men algemeen wel meerdere toonzettingen, echter niet de traditionele dansfiguren kende of waarbij men deze althans niet volgde. Wat dit ballet betreft, hier mag ge sproken worden van een volmaakte kunstuiting. Dit entrée van de „Opera Intima" werd bijgewoond door een illuster ge zelschap kunstminners, onder wie zich burgemeeser mr. P. Cremers en wethouder D. Geluk en vele toonkun stenaars bevonden. De burgemeester sprak na afloop zijn dank uit voor het geboden kunst genot en maakte hiermede een uitzon dering op de regel van het niet extra lof toezwaaien na de huidebetoging door het auditorium. Dank werd ge bracht aan regisseur, dirigent (de ad- viseuze, tevens lerares van vier solis ten werd jammer genoeg vergeten, viel trouwens door het bescheiden op de achtergrond blijven niet op) en alle medewerkenden. De dames ontvingen van de spreker bloemen, gepaard met geestige opmerkingen over hun goede hoedanigheden. „Major Domus" de Veer, die alles had ingeleid en verklaard, sprak een kort slotwoord, dat eindigde met de veel zeggende opmerking: „na deze uitvoe ring voel ik mij een gelukkig man!" De baten van deze uitvoering en die van hedenavond zijn voor het culturele jeugdwerk van Oude Tonge. Ei- werd druk, zeer druk gefotogra feerd. Op de duur deed dit hinderlijk aan; Het volledig uitzicht op het to neel werd herhaaldelijk voor menig bezoeker ontnomen. Enige beperking van dit noodzakelijk kwaad is beslist nodig. O. K. De heer R. Tinkelenberg, technisch ambtenaar bij het Gem. Energiebedrijf vierde gisteren zijn gouden jubileum in dienst der gemeente. De burgemeester kon hem mededelen, dat de koningin hem de ere-medaille in zilver, verbonden aan de, °rfeTNVan. 0ranje-Nassau had toe gekend. De jubilaris ontving vele ge- schenken, o.a. van de personeelsver. Met ingang van Zondagochtend zulk11 de bussen van de N.Z.H. op lijn 3 weet de normale route volgen door de Wilhel- minastraat aangezien de Emmabrug in middels gereed gekomen is. T~\ e frisse kleur van het raambiljet J waarmee K.Z.O.D. zijn tentoon- stelling aankondigt wettigt de verwachting dat de „toegepaste kunst" die het exposeert van een zeker gehalte kan zijn. De groep leden die zich met de gebonden kunsten bezighouden hebben er goed aan gedaan, hun dagelijks werk ten toon te stellen. Voor de beoefenaars der monumenta le kunst, die opdracht krijgen voor een decoratieve vulling van muurvlak oj raamopening, is het in de regel zeer moeilijk om dit werk te exposeren. Het wordt ter plaatse ergens in den lan de vervaardigd of, zoals bij glas-in- lood, direct na beëindiging der werk zaamheden geplaatst daar er een stil- zwijgende afspraak bij jubileumcomité s architecten pleegt te zijn, de op dracht zo laat mogelijk te verstrekken en de kunstenaar, wiens tijdruimte men onderschat (en die op zijn beurt toeval- lia niet iets in de juiste maat, materiaal, kleur en voorstelling voorradig pleegt te hebben) maant men tot spoed. De schetsen zijn niet bij een ieder van dien aard dat ze geëxposeerd kunnen worden, omdat ze in hunfunctie van werktekening voor velen tot een soort „plan in hoofdzaak" beperkt blijven, waardoor het eigenlijke werkstuk de volle lading der inspiratie krijgt. Boven dien komen die werktekeningen wel eens niet in exposeerbare staat uit de strijd. De schaal van monumentaal werk zal in de meeste tentoonstellingsruimten niet prettig gecombineerd kunnen wor den met de huiselijke afmetingen van schilderijen en aquarellen. Ook tegen het voegen van typografisch werk bij „vrije" kunst bestaat ten soortgelijk ge- voelsbezwaar. Daarom is het goed dat een speciale groepstentoonstelling nu eens is samen gesteld uit louter „toegepaste" kunst. Opmerkelijk is, hoe de beoefenaren van deze tak van practische kunst een grote parate beheersing vertonen van de vormen die zij in hun composities verwerken, en hoe hun techniek is ont wikkeld tot decoratieve gaafheid. Naast fantasie is ambachtelijke zekerheid hier een uiterst belangrijke factor. Huib de Ru, wiens te zoet gevooisde tekeningen wij nog al eens gelaakt heb ben, blijkt de mogelijkheden van het materiaal voortreffelijk doorgrond te hebben. Zijn „Roof van Europa" is een fraai staal van geraffineerde glasbewer- king, en hierbij is de verfijning der fi guren, goed in de techniek gedacht, vol komen op haar plaats. Het onaandoen lijke glas verkrijgt mildheid door de vloeiende schaduwpartijen- Gerbrands heeft een, door het geca moufleerde rhythme, intelligente com positie gemaakt voor een gezandstraald glaspaneel. Van de combinatie Pronk en Van Bommel prijzen wij het schilder achtig gehouden ontwerp voor de Ge schiedenis van Amsterdam. Bogtman heeft een ware verjonging ondergaan bij het gebruik van de mo derne toepassing van glas in beton. Schrier is het best in de Phoenix voor een gedenkraam in Enschedé en de wa pens in glas-mozaïek. e twee beeldhouwers zijn van ge- heel verschillende maat: Klinken berg snijdt reliefs van dierenfigu- ren in o.a. paarlmoer als draagbaar sieraad, Van Borssum Buisman laat enige reliefs zien voor gevelversiering van openbare gebouwen. De meest intieme typografie wordt hier bedreven door S. H. de Roos, wiens geëxposeerde letters, ex librissen, band ontwerpen en boekverzorging zijn niveau nog eens onderstrepen. De meest spec taculaire figuur is de knappe affiche ontwerper Rein Dirksen, van wie een respectabel aantal suggestieve en fan tasierijke biljetten wordt getoond. W. A. De Wijn heeft stijlvolle ontwer pen gemaakt voor kostbare typografische reclame-uitgaven waarin hij zetsel, foto's en illustraties regisseert; voorwaar een ander materiaal dan dat waarmee de vrije kunstenaar gewend is te werken* Van Spierenburg zagen we enige voor treffelijke voorpagina's voor een week blad en een typografisch geraffineerd „menu". Mandersloot werkt met humor in o Amerikaanse stijl terwij) dokter Me - cbior's schetsen toegepast zijn als ui traties. Het affiche van K.Z.O.D. he als vlag inderdaad de lading gedekt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 2