Moulin Rougehet leven van
HENRI TOULOUSE-LAUTREC
Aandacht gevraagd van stadsbestuurders
voor belangen van tuinbouw
Ondergang van de Titanic
in Frans Hals
Het koninklijk buitendat de
Bor ski 's verveelde
in Minerva
BLIKSEMAFLEIDERS
Auto's zonder chauffeur
DE BRUG OVER EEN RAVIJN
De nieuwe heersers
Voortreffelijke film van John Huston
in Rembrandt en Luxor
TYBB en HBC
spelen thuis
Eierkolen
TUINDERS L.T.B. BIJEEN IN HAARLEM
Inboedelveiling 24/25 Nov. '53
HERINGA WUTHRECH
BUITENPLAATSEN LANGS DUINRAND
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1953
PAGINA 6
tittlill
Verkooplokaal NOTARISHUIS
De watervoorziening
in Noord-Holland
Transportbuis zal
Zandvoortselaan kruisen
H.V.B.-programma
RADIO NOORS
NATIONAAL DANS-
THEATER VAN
PAKISTAN
Schoolvoorstelling te
Heemstede
■te»
RoXl f
CM
5 gld. per H.L. goedkoper
Schaakclub Haarlem
„De Natuur"
St. Bavo B wint van Mars
Lido
Palace
f -
Vandaag hield de Vakgroep Tuin
ders van de T. T. B. de algemene jaar
vergadering in Haarlem, waarbij de
heer Jac. Groen Azn. in zijn ope
ningswoord wees op de moeilijkheden,
die men ook dit jaar weer bij de ex
port van tuinbouwproducten in de weg
heeft gelegd. Die export is zeer wisse
lend en sterk afhankelijk van de toe
stand in het importerende land, maar
er is toch wel reden tot ongerustheid
ten opzichte van het steeds sterker
autarkische optreden in het buiten
land. Dat men dit vooral moet onder
gaan van de Benelux-partners, stemt
zelfs tot bitterheid.
Een ander punt, waaronder ook dit
jaar weer, aldus de heer Groen, voor
al in de Westelijke provincies vele
Advertentie
Dir. W. N. WOLTERINK
Bilderdijkstraat bij de Zijlweg
Haarlem - Tel. (K 2500) 11920
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen. Eigen afhaaldienst
Geruime tijd bestaat er in deskundi-
Ge ruime tijd bestaat er in deskundi
ge kringen ernstige bezorgdheid over
de toekomstige watervoorziening van
het Westelijk deel van ons land. Niet
alleen is door de intensieve wateront
trekking aan de wingebieden in de dui
nen het grondwaterpeil aanzienlijk ge
daald, waardoor een rampspoedige ver-
zilting dreigt, maar óók moet rekening
worden gehouden met een verdere stij
ging van het watergebruik tengevolge
van de bevolkingsgroei en de vestiging
van nieuwe industrieën.
In de provincie Noordholland wil men
dit probleem oplossen door de duinen
te bevloeien met van elders aangevoerd
water. Door de provincie en de gemeen
te Amsterdam werd hiertoe een naam
loze vennootschap opgericht, waarin
beide overheidslichamen ieder voor 50%
deelnemen. Door deze N.V. zal een
transportwaterleiding worden geëxploi
teerd. welke zal lopen van de Rijn via
Leiduin naar Castricum. Nabij Leiduin
wordt een gedeelte van het getranspor- I
teerde Rijnwater afgestaan voor de be
vloeiing van de terreinen van de Am
sterdamse gemeentewaterleiding, het
overblijvende water is bestemd voor de
waterwingebieden te Castricum van het
Provinciale Waterleidingbedrijf van
Noordholland.
Deze transportbuis, welke op dit tra-
eé een diameter zal hebben van onge
veer 1.-50 m. zal in Zandvoort de Zand-
voortseiaan kruisen ter hoogte van
Bentveld.
Om van dit gigantische project de
aanleg mogelijk te maken en de onge
stoorde exploitatie te verzekeren, is het
noodzakelijk om op alle terreinen wel-
Eë de transportleiding zal kruisen een
zakelijk recht te vestigen.
Hoezeer ook bij Zandvoort volledig
begrip bestond voor de grote belangen
welke door de watertransportleiding
worden gediend, zijn er zeer langdurige
onderhandelingen nodig geweest alvo
rens een voor beide partijen bevredi
gend resultaat kon worden bereikt.
Het aanvankelijk verschil van mening
sproot grotendeels voort uit een onvol
doende waardering aan de zijde van het
P.W.N. van het levensbelang, dat de ge
meente heeft bij de verkeersweg naar
Haarlem. Deze weg mag geen enkel ri
sico lopen, terwijl voorts de garantie
moest worden verkregen, dat deze weg
t.z.t. zou kunnen worden verbreed tot
een vierbaansweg. Tenslotte kan aan
alle belangrijke bezwaren van Zand
voort worden tegemoet gekomen, zodat
nu aan de raad wordt voorgesteld een
zakelijk recht ten behoeve van de „N.V.
Watertransportleiding Rijn-Kennemer-
land" gevestigd te Amsterdam, te ves
tigen aangaande de buisleiding welke
de Zandvoortselaan kruist.
IA: BSM—EDO 5, Wijk aan Zee 2—RCH
4. IEVNAS, Terrasvogels 2VI. Vogels,
WH—VVD, DSK—Spaarndam.
1B: DEM 2Haarlem 3A, EDO 3Onze
Gezellen 2. EDO 4—HFC 3, RCH 5—ADO 2,
Stormvogels 4HBC 3. Beverwijk 2
Velsen 2.
2A: Geel WitSpaarnestad, Vogelenzang
Heemstede, Nw. VennepSVY, TZB
Hoofdd. Boys.
2D: Kennemers 4VI. Vogels 2. Zand-
voortmeeuwen 3Velsen 3, TYBB 2DIO 2,
VSV 4Schoten 3.
2C: Ripperda 2Bloemendaal 3. HFC 4
NAS 2, Kinheim 2—DSS 2. VI. Vogels 3—
VVB 3.
2D: DCO 3—Haarlem 5, RCH «—HFC 5,
Hillegom 3DEM 3, Zandvoortmeeuwen 4
Stormvogels 5.
3A: SpaarnevogelsTHB 2. Hoofdd. Boys
2—WH 2. VVD 2—v. Nispen.
3B: ETO 2—Schoten 4. EHS 2—DIOS,
Heemstede 2Onze Gezellen 3.
3C: EDO 6Terrasvogels 3, TYBB 4Geel
Wit 2, Kinheim 3—SHS.
3D: Geel Wit 3—BSM 2, Haarlem 7—Vo
gelenzang 2.
3E: ADO 3—Kinheim 4.
3FEDO 7—BSM 3.
3G: DSS 4—TYBB 8, EDO 8—DIO 4,
Stormvogels 7HFC 7.
3H: VI. Vogels 4—Onze Gezellen 4, HFC
8—RCH 8, Zandvoortmeeuwen 6Geel Wit 4.
4A: Geel Wit 5Spaarnestad 4.
4B: EHS 3—SHS 2, NAS 3—Concordia 3.
4CHBC 5v. Nispen 2. TZB 2Schoten
5, DIOS 2Spaarnevogels 2.
4D: Velsen 5SVY 2, ADO 4Beverwijk 5.
4E: DSS 5—THB 5.
4F: Concordia 4Bloemendaal 8, DSS 6
Schoten 6, WH 4DIOS 3, Ripperda 5
BSM 4.
4DDSB 4—TZB 3, DSS 7—RCH 9.
4H: Velsen 6—DEM 6.
41: NAS 4—THB 6. Onze Gezellen 6—
Schoten 7. HFC 10TYBB 7.
4JSHS 3Stormvogels 9, Halfweg 4
TYBB 8.
Jeugafdeling A: Wijk aan Zee aTYBB
a, DEM aKennemers a, DSS aBloemen-
B: ADO aGeel Wit a, Haarlem aVel
sen a, RCH aStormvogels a.
Junioren IB: DEM b—Concordia a. Onze
Gezellen a—DSS b, IEV a—Geel Wit b, Vel
sen b—NAS a.
2BBSM a—DIOS a, HBC b—Hoofdd. Boys
a. Vogelenzang aTZB a.
3B: ADO b—TYBB b, DEM c—SHS a.
3D: Alliance b—DSS c, Geel Wit c—Con
cordia c, HBC cTYBB d, HBC dConcor
dia d.
3E: TYBB e—DEM e, Alliance c—DEM d.
Adspiranten 1B: Wijk aan Zee aAlliance
a, TYBB aVelsen a.
2B: Concordia a—Concordia b.
2E: TYBB b—Velsen b.
3B: TYBB c—Velsen 3, 1ÏAS a—SHS a.
4B: DSS d—ADO b. Alliance b—IEV b.
4D: v. Nispen bConcordia c.
4G: DEM g—Alliance e. Geel Wit d—Onze
Gezellen d, TYBB e—TYBB f. Velsen e—
DSS e.
Zaterdagmiddagcomp. 1: SVJ 2—IJmulden
2, Kennemerland 3—IJmuiden 3, Kinheim—
VEW. RCH—ETO,
2: VVRATweede Jeugd, Telefonia 2
Kennemerland 4, Kennemerland 5Kinheim
2, SIZO 3—Hillegom.
3: WSVSIZO 4, IJmuiden 4Zandvoort
meeuwen 2, IJmuiden 5SSH, Concordia—
VEW 2.
4: Energie 2VEW 3, HerculesTelefonia
3. Kennemerland 6DVJ 4.
tuinders hebben geleden, op het ogen
blik lijden en nog zullen moeten lijden,
is de verdrijving van huis en land,
kortom de moeilijkheden als gevolg
van stadsuitbreidingen enzovoorts. De
grootste moeilijkheid betreft daarbij de
vervanging, waardoor men het bedrijf,
waarin men is opgegroeid en een be
staan heeft gevonden, kan voortzetten.
Men mag niet ontkennen, dat er bij de
stadsbestuurders en plannenmakers
mensen gevonden worden, die dit pro
bleem zeker aanvoelen en er een oplos
sing voor trachten te vinden, maar aan
de andere kant wordt de tuinder
meermalen getroffen door een cynisch
optreden van deze zijden en een gren
zeloze onverschilligheid ten aanzien
van het economisch belang.
De heer Groen ging nog dieper op
dit probleem in en riep de stadsbe
stuurders toe: „Behandel deze mensen,
zoals gij zelf behandeld wenst te wor
den. als het om het levensbestaan
gaat".
Ik heb enkele omstandigheden ge
noemd. zo ging de heer Groen voort,
die het tuinbouwleven in 1953 ongun
stig hebben beïnvloed. Er zijn er nog
wel meer. Tot een mineurstemming is
m.i. echter geen aanleiding. Wij we
ten, al was dan het totaalbeeld minder
gunstig dan een vorig jaar, dat het nu
eenmaal in de tuinbouw zó is, dat wel
nimmer stabiliteit kan worden ver
wacht. Dit betekent, dat wij ons in
een ietwat ongunstig jaar ook niet da
delijk over de toekomst al te zeer
moeten verontrusten.
En zo mogen wij toch ook weer van
1953 zeggen, dat de cijfers van de vei
lingen, dus de afzet, en de cijfers van
de export, in het algemeen geen slech
ter, eerder een beter beeld vertonen
dan vorige jaren. Zij tonen, hoe be
langrijk het groenten- en fruitbedrijf in
Nederland is en hoe erg het voor onze
nationale economie zou zijn, als die
er niet zou zijn of in veel geringere
mate zou worden uitgeoefend.
Advertentie
HAARLEM
Wij willen wat dit betreft hieraan
slechts deze gevolgtrekking verbinden:
Nederland, dat industrialiseert en
moet exporteren om niet te sterven: let
op uw, dus ook op deze saeck. Houdt
niet eenzijdig het oog op de industriële
productie en export gericht, maar óók
op de andere, die gij evenmin kunt
missen en niet zo maar in eens zou
kunnen vervangen.
Advertentie
v
Billijke tarieven, prospectus op aanvr.
Amsterdamsche Rijtuig Mij., Plein 21
PHILIPS
öaoTo
Advertentie
Van ouds bekend. Tel. 14609
Officieel Philips-reparateur
Kruisstraat 38 Haarlem
Woensdag 18 November, 2 uur, vindt
onder auspiciën van de commissie voor
culturele vorming van de schoolgaande
jeugd in het Minervatheater te Heem
stede een voorstelling plaats van het
Natioanal Danstheater van Pakistan, met
medewerking o.a. van Bulbul en Afro-
za. De dansen worden begeleid met het
eigen orkest van het gezelschap.
Toegang tot de voorstelling hebben
de leerlingen van de scholen voor voort
gezet lager, middelbaar, voorbereidend
hoger, nijverheids- en kweekschool-on
derwijs in Haarlem, Heemstede, Bloe
mendaal en Zandvoort.
Nadere inlichtingen verstrekken de
hoofden van de scholen en de school
administratie.
Voor de derde maal op z'n minst is de ondergang van de Titanic in 1912 het
onderwerp van een film geworden. De eerste was een Duitse film, van Dupont,
die destijds bewondering wekte door zijn intelligente geluidstoepassing in de
eerste jaren van de geluidsfilm. De tweede was eveneens een Duitse film, maar
met de tendenz, dat de Engelse commandant van de Titanic honderden men
senlevens heeft opgeofferd aan zijn roekeloze poging, om de Blauwe Wimpel te
verwerven. En de derde film is dan een Amerikaanse, van Jean Negulesco, die
alle tendenz achterwege laat en de ramp als menselijk drama ziet en verbeeldt.
De inleiding tot het drama is een ver
filming van het interieur, waarvan de
luxe aanstekelijk is en waar een aantal
millionnairs bijeen zijn, die de eerste
tocht van het schip op hun manier luis
ter bijzetten. Dan gaat de film over
naar het particuliere drama, in dit geval
het drama van een gezin: man, vrouw,
dochter en zoon. De ouders accorderen
al sinds jaren niet meer. De moeder
ontvoert om zo te zeggen haar kinderen
om hen te ontrekken aan de funeste in
vloed van de vader, die zij beschouwt
als een goedgeklede nietsnut, maar op
wie de kinderen gek zijn. De man is
„langs een achterdeur" op het volge
boekte schip gekomen. De controversen
tussen de ouders leven herhaaldelijk op
en de hele reis door houden de ouders
de hatelijkheden aan. Het is eigenlijk
een onbelangrijke familie en noch van
Elswoutshoek met Elswoutlaan einde 18e eeuw (Aquarel H. Tavenier
de moeder noch van de vader krijgen
we een zuiver beeld. Aan het slot als de
ramp in volle gang is, verzoenen zij zich
en laten zij zich. als alle anderen van
hun beste zijde kennnen.
Maar dat hele familiedrama is aan
zienlijk minder klemmend dan de kor
te intrigue van de jonge priester die
door Rome is geschorst wegens zijn
permanente dronkenschap, een hebbe
lijkheid, die hij bij zijn werk in de
trieste buurten der armen had aange
leerd en die hij niet meer heeft
kunnen bedwingen. Hij gaat een on
herroepelijke dood tegemoet als hij een
brandende kooi binnenrent om aldaar
stervende leden van de bemanning te
kunnen bijstaan in hun laatste ogen
blikken.
Indien Negulesco in plaats van die
onbelangrijke familie of er naast nog
een dozijn intrigues had geplaatst, even
sober en raak als die van de priester,
aan had hij bij een intelligente simul-
taanmontage een veel groter effect en
een veel warmere menselijkheid bereikt.
Dan had de ramp ook een diepere bete
kenis gekregen, n.l. die van een con
frontatie van allen met de eeuwigheid.
Dupont heeft destijds die methode tot
op zekere hoogte gevolgd en daarom is
zijn film menselijker en boeiender dan
die van Negulesco. Maar wat men wèl
kan zeggen ten gunste van de Ameri
kaanse opvatting: de film heeft geen last
van sentimentaliteit en met name heeft
men de verbeelding van de ramp niet
tot het uiterste uitgebuit doch veeleer
koel observerend en zeer beheerst de
gebeurtenissen vorm gegeven. Niet alleen
in de laatste uren van de strijd maar
evenzeer bij de aanvaring, die geenszins
als een schok wordt waargenomen, maar
als een bijna strelende aanraking met de
ijsberg die men reeds ongevaarlijk ge
passeerd achtte. In die verbeeldingen zit
eigenlijk de grote verdienste van Negu-
lesco's film. Had hij in die trant een
documentaire gemaakt en dan zonder
de menselijke drama's aan te zetten
hij zou een geheel nieuwe conceptie
hebben verkregen van een oud thema.
Al hetgeen toch niet mag leiden tot
de conclusie dat de ondergang van de
Titanic geen boeiende film zou zijn. Het
tegendeel is het geval. (Veertien jaar).
Niet door aankoop waren de Romswinckels in het bezit gekomen van het
buiten van de wapenkoning. Johan Romswinckel van Leyduin was
met de dochter van Marcelis in het huwelijk getreden en werd zo
doende eigenaar van de bezitting. Hij verkocht in 1717 Leyduin voor f 19.000
aan de kinderen drie vrijgezellen van de Amsterdamse koopman
Adriaan Nicolaaszoon van Loon, die alleen des zomers naar de duinrand
kwamen en 's winters in hun statige huis aan de Heerengracht woonden.
Johan Romswinckel, die Elswout belangrijk uitbreidde, stamde af van een
uit Mühlheim gevluchte dominee, die predikant te Lisse was geworden. Hij
volgde, zomin als zijn vader, deze dominee niet in het ambt, maar zag meer
heil in de handel op Rusland en de Levant, die hem schatrijk had gemaakt.
Drie blauwe stenen met zijn naam, geplaatst als afscheiding tussen Leyduin
en de „grafelijkheidswildernisse", zijn bewaard gebleven. Twee sieren de
oprit naar het nieuwe huis van Leyduin.
Lang heeft Romswinckel niet op Elswout gewoond. Hoe het hem vergaan is,
vertellen de gegevens niet. Ze laten het ons gissen. Maar in 1726 ontmoeten
we alweer een andere bewoner, de Amsterdamse burgemeester, mr. Gual-
therus Petrus Boudaen, wiens verblijf herinneringen wekt aan de grote tijd
van Marcelis.
De rijke Amsterdammer heeft Elswout
weer middelpunt gemaakt. Voor hem wa
ren hoogtepunten het bezoek van vorstelij
ke personen, waarmee een oude traditie van
het buiten werd hersteld. In 1766 ontving hij
prinses Carolina, dochter van Willem IV
en haar echtgenoot Carel Christiaan van
Nassau—Weilburg. Nog groter eer viel hem
ten deel. toen Willem V in 1768 persoonlilk
Elswout met een bezoek vereerde. Het
dienstpersoneel heeft lang daarover gespro
ken, want vele dueaten liet Willem voor
hen achter als vorstelijk bewijs van dank
voor de goede zorgen.
Boudaen breidde het bezit uit, zodat het
rond 1800 even indrukwekkend was als
Boekenrode200 morgen.
Een nieuwe periode was daarmee aange
broken. Niet langer waren de machtige
Amsterdammers voor hun genoegen langs de
duinrand in de zomermaanden en de herfst,
ze gingen zelfs hoe langer hoe meer hun
eigen stempel drukken op de streek, omdat
ze groot-grondbezitters werden en zich ook
inlieten met de gang van zaken in Over-
veen, Aerdenhout, Bloemendaal en omge
ving. Een en ander spreekt zeer duidelijk,
zodra in 1805, nadat nog mr. Jac. Boreel,
advocaat-fiscaal te Amsterdam, burgemees
ter Boudaen had opgevolgd als eigenaar
van Elswout. het bekende geslacht der
Borskl's de scepter over het landgoed gas*
zwaaien.
Intussen was ook het aanzien van Elswout
geheel veranderd. Men herinnert zich. dat
we de tuinachitectuur naar de toen heer
sende Franse mode beschreven. Onder de
laatste bewoners was de gehele tuinaanleg
volgens nieuwe Inzichten omgewerkt. Thans
naar Engels model. Geen symmetrische til*-
nen meer met rechte paden, geschoren ha
gen. berceaux en fonteinen, maar kronke
lende waterlopen, vrije boomgroepen, sterk
slingerende paden, een afwisseling en vrij
heid, die de natuur recht deed, hoewel de
dwaas romantische neiging wederom voor
excessen zorgdé, op Elswout In de vorm van
een Zwitserse brug over een z.g. ravijn.
Elders was het nog erger, kwamen zelfs
geschilderde beschotten voor, die als exo
tische coulissen allerlei moesten suggere
ren. De Chinese theekoepeltjes e.d. stam
men ook uit deze periode, evenals de gril
lige, vreemdgevormde Wonderbomen, waar
van Elswout er ook enige kreeg.
Tuinaanleg, met onontbeerlijke „theekoepel", zoals ook
Elswout die in de negentiende eeuw kreeg. Het beeld is wel
heel anders, dan toen de Franse tuinarchitectuur heerste,
heerste.
De tuinarchitect, die deze verandering op
Elswout volbracht, was J. G. Michael.
Zo vonden de Boskl's, Poolse-Joden, het
statige Elswout, zo werkten zij aan de ver
volmaking van het buiten, waarbij ook be
hoorde de gestadige uitbreiding van het
grondbezit, dat tussen 1810 en 1890 een to
tale oppervlakte van 1800 ha. kreeg
In deze jaren werden andere buitenplaat
sen. Duinvliet. Elswouthoek, Koningshof1.
Vaart en Duin, Bloemenheuvel, Lindenheu-
vel. Beek en Berg en Jachtduin aan Els
wout verbonden. Met grote inspanning heeft
Willem Borski, die de eerste genoemd wordt,
zijn zèer omvangrijk fortuin weten te ver
overen. Hij behoorde tot de rijkste geslach
ten van Amsterdam: inkomen van zestig
mille en geschat kapitaal van tien millioen
(In francs). Zijn zoon Willem Borski, de
tweede, had een vermogen dat vijfmaal zo
groot was als dat van zijn vader. Geld, niet
verkregen door de handel, zoals we dat in
de zeventiende eeuw gekend hebben, maar
door op te treden als bankier, door de
geldhandel dus. In deze waren de Borski's
gelieerd met de Hope's, die in de Haar
lemmer Hout woonden.
De Borskl's zijn het typische voorbeeld
van de nieuw-rijken, die zich in hun zelf
verzekerdheid afzonderden van de gewone
man en een heel eigen leven leidden. Zij
voelden zich verheven boven de massa,
gingen een heersersklasse vormen, die nog
heel wat moeilijkheden zou gaan veroor
zaken en die er ook vreemde eigenaardig
heden op na hielden. Zij verkeerden in de
hoogste kringen, maar waren verre van
gemakkelijk te bereiken in hun ongenaak
bare hoogte.
Willem Borski. de eerste, had tien kin
deren, die door zijn vrouw Johanna van de
Velde, die als stammoeder vereerd werd,
streng werden opgevoed. Een van haat-
eigenaardigheden was de bepaling, dat de
geschilderde portretten van haar kinderen,
met hen in het graf moesten worden neer
gelaten,
De Borski» waren
uitstekende finan
ciers. en de lands
regering maakte dan
ook graag gebruik
van hun diensten.
Hebben verschillende
leden van de familie
uitgeblonken door
hun liefdadigheid,
anderen waren be
kend om hun gierig
heid.
Intussen leefden zij
nog altijd in het Els
wout. zoals het voor
Marcelis was opge
trokken. Het statige
buiten, dat koningen
kon bekoren, werd
fle Borski's evenwel
te eng. Het oude
bouwwerk is in de
tweede helft van de
negentiende eeuw af
gebroken en ver
vangen door een
groots nieuw Els
wout, onder Willem
Borski III, die in
Overveen en omge
ving zeer gezien was,
al had ook hij zijn
eigenaardigheden
Daarover in het vol
gend opstel, waarmee
wij ons verblijf in
Elswout willen be
sluiten. J. N.
Lautrec achter de cognacfles in gezelschap van een zangeres van de Moulin Rouge
Toulouse-Lautrec (José Ferrer) en zijn moeder.
In een snelle inleiding verbeeldt
film de jeugd van Henri, die van
trap valt en kreupel wordt, die z J
troost tracht te zoeken in zijn teken
gen en er op een goede dag op uit j
naar Parijs, ver van het oeroude er.
zijner ouders, die nog leven in het v
leden der feodalen. Henri die er
overtuigd is, dat nooit een vrouw n
zal liefhebben, omdat hij een mismaa»
is, tekent en schildert de danseresj
van de Moulin Rouge, is een 8raa® Lj
ziene gast, omdat hij rijk is, wordt
zo te zeggen een deelgenoot van
rosse leven, dat hij tot zijn dood
schilderen zal, ondergaat zijn vernet*
rende verhouding met Marie Cha»
verwerpt daarna alle illusies, laat e
mooie kans lopen om toch nog "en
luk te vinden, tekent en schildert
drinkt en wordt tenslotte doodziek
het ouderlijk kasteel teruggeW.? c/.
waar hij al stervend nog zijn
naties beleeft over het storma® ap,
leven, dat hü, de kleine, kreupele -j
zoals hij zichzelf noemde, heeft SUf
in een wereld, die een ontdekking
hem was en die aan zijn familie fJUj
kend zou gebleven zijn, indien zij "e.A
op zijn sterfbed niet het bericht j*
kunnen voorlezen, dat zijn schilder"
door het Louvre waren aangekocht.
In duizend en één accent vef
uit al die beweeglijkheid onweef„
Huston het verhaal, dat vol kleur
beweeglijkheid verloopt, maar
terlijk variërend van tempo en 8ei;jat
en stilte. En het wonderlijke is.
- V!_
va&
Lautrec geopenbaard wordt. De U?
is waarlijk iets meer dan wat un®
lijk vertoon uit het bewogen leV s
van een beroemd man. Er is nerge
sentimentaliteit te bespeuren,
daar niet, waar Lautrec zijn zieMs
vernederingen ondergaat.
Op het stuk van de kleur is MoutfJ
Rouge een van de zeer weinige geslaas
de experimenten. De kleuren zijn oVe
al die van Lautrec's schilderijen. Ff*
herkent reeds in de titel een pogJ1?,
om de fabriekmatigheid van het Te
nicolor-product uit de weg te gaan.
De reproducties van Lautrec's sen11,
derstukken verschijnen dan ook van W'
tot tijd als passende factoren in het
heel. Het is ToulouseLautrec w';,
de film ademt:, f
mens, de schiW®,j
de miskende,
kreupele, de b'
soof.
Kleuren waaie
over het do«»
mensengezichten
verschijnen voor
lens, geluiden -
schuiven vooïv
stilte verdrijft ee„
muzikale uitval
bijna twee uur l3^
aanschouwt men
ontplooiing van e
tragisch leven.
Over de fU/Sf,
van José
die met opëe°itee
den benen Lau en
voorstelt, kaneIj
zeggen, dat hij jj,
ideale figuratie
door Huston 'j
grote virtuosi*
in de film
plaatst, beter
Marie Charlet,
door haar naa
kelijk acteren te'
zeer een tonee»' i
figuur is gebleven
De film draait z°
wel in het Rem
brandt- al-s r
het Luxortheater-
Achttien jaar-
Maar het gaat om een jonge AmerJ'
kaanse advocaat, die een nog jonëe,
en aantrekkelijke dame komt OP^j
ken omdat hy haar handtekening^'
hebben onder het testament van ha3
overleden vader.
Als we dat eenmaal weten,
we ook, dat die twee jongelieden JA.
elkaar zullen trouwen, maar we
ben geen, idee van de avonturen
zij en wij moeten doorworstelen. vac
het gelukzalig einde in zicht i* £tr
komt nochtans en dat is uan ht' ,;\v.e
blik, dat de Fransen na eeh »maÓeVian. I
nederlaag de terugtocht moeten aa
vaarden.
De film „Virginia City" is gewijd aajj
73 mannen, vrouwen en kinderen, die n
December 1864 een van de meest B
durfde avonturen ondernamen, die
in de Amerikaanse geschiedenis Z1J
voorgekomen. Tegen het einde van a.g
Amerikaanse burgeroorlog garen yefl
bewoners van Virginia City vijf milü0^,
dollar in goud bijeen voor de goede zaafj
Julia Haynes heeft daartoe de Ër°.
stoot gegeven; zij is een knappe spionü
die zich uitgeeft voor zangeres in ce,
café. Zij ontmoet echter in een oü'clf.
een verwoed tegenspeler, maar na v«*
moeilijkheden en avonturen komt A
zaak weer op het rechte spoor en vih®
Julia in de officier een goede huwelijk
partner. 18 jaar.
De film „De Jungle-prinses" belooft
het begin meer dan zij gedurende h
verdere verloop weergeeft. Het verh®^
speelt* zich op Sumatra af. De jungi®
prinses (Dorothy Lamour) is een wee-
meisje, dat zich na de dood van ha.^
vader heeft teruggetrokken in de wn
dernis, slechts in gezelschap van Lim0Pj
een van jongs af door haar opgevoed
tijger. Dit dier, bij de inboorlingen ij
kend als de lachende tijger, lokt efjfj
onderzoeker naar 't oerwoud en deze °n
dekt daar het schone kind. De rest f?a
u zelf maar bekijken. Boven 18 jaar-
Het programma voor de Inhaal-ZoH^J?
is uiteraard klein, maar in Haarlem w*,
den toch nog enkele belangrijke wedstU#
den gespeeld. Twee tweede en twee
klas-wedstrijden vragen de aandacht, p
zeker de nodige belangstelling zullen tr
ken.
Aan de Spanjaardslaan ontvangt HFC ft
Zaanse ZVV. De wisselvalligheid var» e
Haarlemmers noopt ons zeer voorzichtig ^1
zijn met het voorspellen van een uitsla»'.^
zijn we toch geneigd de Spanjaardslaan-C'
de beste kansen te geven. ,et\
Schoten speelt een thuiswedstrijd te|e^
Watergraafsmeer, de club die verleden *Let\
Volendam een punt wist te ontnemen-
perspectief zien we er voor Schoten'?
ste overwinning niet in
Aan de Schalkwijkerweg speelt TYBB0
gen Postduiven. Sedert de laatste
ten zijn de kansen van TYBB en HBC
verminderd. Alleen een overwinning
TYBB voorlopig dus redden. Hj'
geldt ook voor HBC, dat bezoek krijg'1 o0t
BMT. Hier achten we een overwinning 0„
de Heemsteedse club echter heel gpeö e
gelijk en deze is nodig ook, w:1 yToVen'
Heemstedenaren in de strijd om de Junï>jeh
ste plaats nog een vinger in de paP
steken. .rtnen d«
In Hillegom treedt Concordia p"£e poo-
lijnen met als tegenstander het ster b0|jert-
denburg. Dat belooft wat in de over*
streek. Zal het eindelijk eens tfCtrou^
winning worden, Concordia? Traditie g
moet het morgen gebeuren, want
rekent er op!
Na Whiskey Galore" en „The man
in a white Suit", beide komische films,
heeft Alexander Mackendrick thans een
sociaal onderwerp gekozen met de film
„Mandy". Hij behandelt het probleem
van het doofgeboren kind, dat door de
ouders verkeerd wordt opgevoed en een
ongelukkige toekomst dreigt tegemoet te
gaan. Het is een feit, dat ouders, die de
tragische ontdekking doen, dat hun
kindje op tweejarige leeftijd nog niet
kan praten, omdat het doof geboren is,
vaak niet de moed kunnen opbrengen
om dit teleurstellende feit te aanvaarden
met alle consequenties die daaruit voort
vloeien.
De ouders van Mandy voeden hun
dochtertje op in de enge knng van
zorgzame en medelijdende familieleden,
met het gevolg, dat het meisje telkens
wanneer het de buitenwereld betreedt
daarmee op onaangename en pijnlijke
wijze in botsing
komt. De enige op
lossing uit de moei
lijkheid is deop
voeding in een
daarvoor ingericht
instituut, waar ze
temidden van lotge
noten haar zelfbe
wustzijn en eigen
waarde kan herwin
nen en tevens on
derricht krijgt door
deskundige onder
wijzers, die haal
dool' het liplezen en
spreken eigen te
maken in staat zul
len stellen zich van
de taal als uitdruk-
kings- en communi
catiemiddel te be
dienen. Vooral daar
waar de regisseur
ons een indruk
geeft van het onder
richt der dove kin
deren, die hij tel
kens voortreffelijk
als dramatisch ma
teriaal in zijn com
positie betrekt, volgt
de toeschouwer soms
in ademloze span
ning de worsteling
om het spraakgeluid
van de kleine Man
dy. In deze scènes
doet Mackendrick
herhaaldelijk prach
tige dingen met de
beeldwisseling en
Mandy, het middelpunt van het drama. het geluid.
Advertentie
zelfde warmte-eenheden als Anthraciet; iets
meer as, rhaareven
Het eerste tiental van de S.C. Haar
lem heeft dit seizoen serieuze plannen
voor het behalen van het kampioen
schap in de 2e klasse C van de K.N.S.B.
Hedenmiddag half vijf treedt dit tiental
in het strydperk tegen de Schaakclub
Tuindorp uit Utrecht. Met het oog op
de te verwachten belangstelling zal deze
wedstrijd worden gehouden in de Grote
Bridgezaal van Hotel Brinkmann, waar
bezoekers vrije toegang hebben.
Voor de Aquarium-Vereniging „De
Natuur" zal op Maandagavond 16 No
vember in het Kennemer Lyceum de
heer Spoelstra, verbonden aan Dier
gaarde Blij dorp, een lezing houden
over: „Het houden van vis en de kweek
er van."
lil het nederlaag-tournooi van de Klaver-
jasclub MARS, onderafdeling van de K.A.B.
Overveen, heeft deze week de B-ploeg van
St. Bavo óok voor een overwinning kun
nen zorgen. St. Bavo won met 24166 pun
ten, tegen MARS 23958 punten.
Het hoogst aantal punten behaalde ae
heer Van Zijlst (St. Bavo) nl. 4602.
Eens was Italië het voorbeeld voor
de Amerikaanse monsterfilms met bij
belse en historische onderwerpen.
Dat
het genre daar ook nu nog beoefend
wordt bewijst „De Koningin van oa-
ba", weer eens een film waarvoor Ken
nelijk kosten noch moeiten zyn ge
spaard. Filmkunst is het met geworden
maar wel een som» b°,elend en inte
ressant maar opera-achtig schouwspel,
dat echter nogal langdiadig uitvalt.
Aan belangstelling zal het niet ont
breken. 18 jaar.
Aangezien de film Storm over Haïti
(Lydia Baily) van Jean Negulesco is
(de maker van Johnny Belinda),
heeft zij recht op meer critische be
oordeling dan de eerste de beste zo
genaamde amusementsfilm. Daarom zij
gezegd, dat de jongste film van Ne
gulesco niet boven dat amusement uit
komt, al zij toegegeven, dat de regis
seur een vaardige en dynamische ver
teltrant onderhoudt.
Het liedje uit Moulin Rouge, door alle radio's ter wereld reeds maandenlang
dagelijks uitgezonden en dus tot een gemeenplaats gemaakt, heeft ons oprecht
doen vrezen dat de kennismaking zou tegenvallen. Zulks in weerwil van de naam
John Huston, want ook de beste breier laat wel eens een steek vallen. Het is
anders uitgekomen Huston heeft een voortreffelijke film gemaakt, die men be
wonderen moet om de vormgeving in dienst van de idee, om de meesterlijke
kleurtoepassing en de uitbeelding van zowel het Parijs van omstreeks 1900 als het
leven van de schilder Henri ToulouseLautrec.
Wij hebben wel eens 'n gekleurde film
aanschouwd van Chopin's leven. Som
migen hebben die draak zelfs bewon
derd. Maar als men er nu eens achter
wil komen, waarom dat gedrocht niet
temin een prul was, dan moet men
Moulin Rouge gaan zien. Daar is alles,
vrijwel alles film, wat de klok slaat.
Daar wordt recht-toe-recht-aan gespeeld
op het instrument, dat film heet en het
spel wordt bedreven door een meester
in het vak, die al zyn elementen goed
gebruikt: het beeld en de wisseling, de
kleur en de muziek, de dialoog en de
stilte, al naar gelang de eisen worden
gesteld. Als het er om gaat, een beeld
van Parijs op te roepei}. schiet Moulin
Rouge midden in de roos. Het zal aan
de dankbare stof liggen, zou men kun
nen opmerken, maar dan vergeet men,
dat Parijs en zijn vrolijkheid van de
eeuwwisseling al honderd maal in de
filmerij zijn verknoeid. Het ligt niet en
nooit aan de stof, maar altijd aan het
talent, dat de stof in schone vormen
waarneembaar maakt.