Katholieken in blijven De Patriarch van Moskou erkent gefaald te hebben de Oekraïne aan Rome T Voorbereiding Ook verhoging van aanvullende sociale voorzieningen Devotieprentjes in verval en herbloei bloei t Paul de Waart- B Voordelen van trolleybussen rm Evenals de sociale bijstand aan beeldende kunstenaars Onze moderne Santjes Mensen van de Radio J Gunstige ervaringen in Arnhem KERSTLICHT VOOR DE ONTHEEMDEN r ZATERDAG 19 DECEMBER 1953 PAGINA 3 VOOR CHRISTUS' LOTGENOTEN IN DE WINTERNACHT GEDENK HET GIRO VAN PATER WIRO O OSTPRI ESTERHULP Pater Wlro van Aken - Den Bosch GIRO 34348 KERSTPAKKETTEN HEKELLAAN 2 - DEN BOSCH De Televisie-zendtijd De V.P.R.O. wil gelijk waardig partner zijn Vanaf 1 Januari Gregor Serban CARLTON m Laat couvert van Zonnebloem dicht Aanvullende subsidie voor „Het Prinsenhof" v-fius vftiriê? mm&tm V Literaire avonden in strijd met winkel sluitingswet? Hoge raad zal beslissen (Van een bijzondere correspondent) oen de Russen na de tweede wereldoorlog een groot gedeelte van het katho lieke Oekraïne bezetten, was hun eerste gedachte te proberen de gelovigen terug te brengen onder de gehoorzaamheid van de orthodoxe patriarch van MoskouZij hadden dit reeds geprobeerd in de jaren 19391941, maar de tegenstand van de persoon, die zij hiervoor hadden uitverkozen en het uitbre ken van de DuitsRussische oorlog hadden de uitvoering er van verhinderd. Nadat zij echter de Duitse legers hadden verslagen en de Oekraïne voor de tweede keer hadden bezet, hernamen zij hun pogingen, die in 1945 met de afval van drie katholieke priesters werden bekroond. Vanaf dit ogenblik was het lot van de Katholieke Kerk in de Oekraïne getekend, want dit droevig driemanschap, Kostelnik, Melnik en Pelvecky, ver klaarde in Mei 1945, in naam van de geünieerde Kerk in de Oekraïne (4.000.000 gelovigen), dat zij de hereniging in 1596 te Brest-Litovsk met Rome ge sloten wilde opzeggen, om zich aan het gezag van de patriarch van Moskou te onderwerpen. Vier weken lang bereidt de liturgie van de Kerk ons voor op de komst van de Verlosser. Zij doet dat zó volmaakt en schoon, dat de Advent naar veler mening de mooiste tijd is van het kerkelijk jaar. Feit is in elk geval, dat hoofd en hart in deze weken volledig aan hun trekken komen. Er is inderdaad geen betere voorberei ding op het Kerstfeest denkbaar dan het innig meeleven met de heilige ver wachting der Kerk. Het lijkt ons echter niet nutteloos op deze laatste Zondag van de Advent ook even de aandacht te vestigen op de meer menselijke kant van het Kerst feest, wij bedoelen de wijze, waarop wij Kerstmis gaan vieren. De hele wereld viert feest op Kerstmis, maar helaas moet worden geconstateerd, dat in vele gevallen dit feesten, zo het al niet ge heel en al los staat van de eigenlijke zin van die dag, er hoogstens nog maar zeer oppervlakkig verband mee heeft. Soms zelfs pok in katholieke gezinnen, waar men toch beter moest weten. Niemand zal ontkennen dat het alleen maar logisch is dat er een rede lijke overeenstemming moet bestaan tussen onze inwendige gesteltenis, onze houding t.o.v. de geestelijke en gods dienstige inhoud van deze dag en de manier, waarop wij in ons gedrag uiting geven aan onze feestvreugde. Het valt niet te loochenen dat wij daarbij de omstandigheden of liever de geest van onze tijd tegen hebben. Tot schade en schande van het mensdom is de eigenlijke betekenis van de mens- Wording van Gods Zoon bij de moderne Kerstviering steeds meer op de achter grond geraakt, zo zij al niet geheel veronachtzaamd of zelfs ontkend wordt. Wat er dan nog overblijft is niet meer dan eeri traditionele aanleiding tot feesten en surprises, geconcentreerd rondom dé in duizend variaties optre dende figuur van een fantastisch Kerst mannetje of Santa Claus. Kerstmis is in een buitenshuis-feest ontaard met dwaze mutsen van gekleurd papier, dans en drank. Men hoeft daarvoor heus niet aan het buitenland te denken. In een Nederlands dagblad stond onder vele andere in gelijke geest deze advertentie: „Vrolijk geroezemoes van stemmen, getinkel van kristal en gerei tegen een achtergrond van beschaafde muziek; flonkering van glaswerk en zilver op damast; bedien den, die zich vaardig en discreet met kostelijke schotels en de keur der kel ders tussen de tafeltjes bewegen Kerstdine r!" Is dat duidelijk of niet??!! Als het hoog gaat, weet men zich nog op te werken tot een „poëtische" ont roering, die iets te maken heeft met dennegeur, kaarslicht en een rijk uit gedoste kerstboom, waaronder echter de kribbe ontbreekt. Is het verder geen typerend ver schijnsel, dat de vroegere vrome hoog tij-wens „Zalig Kerstfeest" in woord en druk verdrongen is en wordt door uit drukkingen, die de nadruk leggen op pret en vrolijkheid? Naar onze vaste overtuiging is het zonder meer onge past, dat wie katholiek wil zijn, van een Vrolijk Kerstfeest spreekt! Het is alsof men zich schaamt te verraden dat men de ware betekenis van Kerstmis beseft! Onze ouders achtten de herdenkings nacht van Christus' geboorte te heilig voor profaan vermaak. Die tijd schijnt wel zeer ver achter ons te liggen! Aan,deze vervlakking en profanatie van het heilige, waardoor over de hele linie- van het leven de hoogste waarden worden aangetast, moeten wij vier kant weigeren mee te doen. Kerstmis is niet een feest dat alleen in de kerk thuishoort! Christus' komst op aarde is de allergewichtigste gebeur tenis in de wereldgeschiedenis en van het grootste levensbelang voor elke afzonderlijke mens! Wij moeten daartegenover onze hou ding, ons standpunt bepalen! Wie niet vóór Christus is, is noodzakelijk tegen Hem. God accepteert geen neu traliteit. De verlossing en de verwachting van een gelukkige eeuwigheid, die Christus ons is komen brengen, zijn de voor waarden voor echte, innerlijke vrede, ware blijheid en vreugde, waartegen over de moderne Kerstviering met haar pret en uitgelaten vermaak alleen maar een armzalig surrogaat kan stellen of liever nog slechts regelrechte ontwij ding. Echt geluk en echte blijheid heer sen slechts in een hart, dat zich op waardige wijze op Christus' komst heeft voorbereid. Omdat alleen zo'n hart de onbezorgdheid van een kind kent, dat niet van onrust leven wil. maar van ge loof, niet van twijfel, maar van zeker heid. Op ons allen rust de grote plicht wegbereiders te zijn van God, naar het voorbeeld van de Doper. Vooreerst voor ons eigen geestelijk leven door de overtuigde navolging van de nederig heid en hulpeloosheid van het Kind in de kribbe. Wij hebben immers allen in alles God- voortdurend nodig! Dat alleen is waarheid in onze houding tegenover de levende God. Maar ook terwille van de wereld. Het behoort tot de juiste voorbereiding op het Kerstfeest te beseffen hoezeer de mensheid zich, los van God, op een hel lend vlak bevindt. Wij hebben de taak door ons voorbeeld de weg terug moge lijk en aantrekkelijk te maken. Niet alleen voor Joannes geldt het woord: „Bereidt de weg des Heren; maakt Zijn Paden recht". L. Het voorstel werd door de Sovjet commissaris in de Oekraïne en door de patriarch van Moskou met vreugde aan vaard. De daad van Kostelnik en con- sorten betekende immers de liquidatie Mgr Alexius de Patriarch van Moskou van de katholieke Kerk, zonder ver- en het hoofd van de Orthodoxe kerk, volging en zonder martelaren, men ver klaarde eenvoudig, dat de katholieke Kerk had opgehouden te bestaan en dat alle gelovigen vanaf dat ogenblik on derworpen waren aan het gezag van de patriarch van Moskou. Bij decreet van 18 Juni 1945 werden alle katholie ke kerken door de Sovjetcommissaris overgedragen aan het comité Kostelnik. Deze verraderlijke daad van drie ka tholieke priesters ontketende in de Oekraïne een algemeen verzet; noch de priesters noch de gelovigen wilden zich aan de geestelijke macht van de patri arch van Moskou onderwerpen. Het verzet was zelfs zo groot, dat Kostelnik en zijn aanhangers op hun propaganda- tochten door het land overal door de politie beschermd moesten worden. En tot op de dag van vandaag is de weerstand nag niet gebroken, zoals blijkt uit een brief die patriarch Alex ius in Maart van dit jaar aan de oecu menische patriarch van Constantino- pel, mgr. Athenagoras zond en die werd afgedrukt in het „Journal Mos- kovskoi patriarchi". Wij vertalen hieruit de volgende passage: „De heropvoeding van de vroegere geünieerde geestelijkheid is moeilijk. Zij is wel van harte ortho dox, maar zij bevrijdt zich moeilijk van de vooroordelen tegen de Ooster se Kerk, welke Rome hun eeuwenlang heeft ingeprent. En zo wordt de zeer ingewikkelde taak van de indeling van de bisdommen volgens het ortho doxe beginsel, mede door de hatelij ke en vijandelijke propaganda van het Vaticaan tegen de uitbreiding van de orthodoxe Kerk, ten zeerste be moeilijkt". Dit voor ons katnolïeken zo waar devol getuigenis van het hoofd der orthodoxe Kerk, dat zijn poging is mislukt of althans op grote moeilijk heden stuit, wordt versterkt door een aantal uitzendingen van Radio Kiev, tijdens welke men hele hoofdstukken voorlas van het werk van prof. P. Karmansky. In deze hoofdstukken probeert de professor van Lem- berg de Oekrdiners afkeer en af schuw in te boezemen voor de Paus door te verklaren, dat de Paus en het Vaticaan agenten zijn van het impe rialisme en een nieuwe wereldoorlog voorbereiden. Bijgevolg zijn alle ge ünieerde geestelijken spionnen voor wie men geen eerbied of ontzag kan hebben. Ook Karpov, de chef van het rege ringsbureau voor kerkelijke aangele genheden, meent in een brochure, .die hij onlangs heeft uitgegeven de Oekraï- ners nog eens te moeten aansporen alle betrekkingen met het Vaticaan te ver breken en zich aan de patriarch van die onder invloed staat van de Sovjet- machthebbers. Moskou te onderwerpen. Hij denkt dit niet beter te kunnen doen dan door met nadruk de woorden te herhalen die mgr. Alexius in een brief van Februari 1945 aan het Oekraïnse volk schreef: „Verbreekt, verscheurt de banden, die U met het Vaticaan verbinden, want het leidt U naar de duisternis en naar een geestelijke dood. Haast U terug te keren in de omhelzing van uw moeder, de Russisch orthodoxe Kerk". Wanneer de chef van het bureau voor kerkelijke aangelegenheden het nodig oordeelt de uitnodiging van de ortho doxe patriarch van Moskou te herha len, mogen wij toch wel aannemen, dat tt nu toe weinigen aan de invitatie ge hoor gegeven hebben. Wij mogen dus met een gegrond optimisme, voortsprui tend uit de verklaringen van de hoogste Sovjet- en kerkelijke gezagsdragers, be sluiten, dat de katholieke Kerk in de Oekraïne nog niet opgehouden heeft te bestaan. Dat zij nog leeft en nog strijdt. Advertentie (Van onze Hilversumse correspondent) Ten aanzien van de Televisie staat de V.P.R.O. op het standpunt, dat hier in geen geval een maatstaf mag worden aangelegd, ontleend aan de verhoudin gen in de Omroep. Het is daarom, dat de V.P.R.O. aan de minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen en aan de Nederlandse Televisie Stichting de wens heeft kenbaar gemaakt, om als volkomen gelijkwaardige partner met de vier andere Televisie-instanties aan de Televisie-uitzendingen te mogen deelnemen. Waar tot nu toe de V.P.R O. slechts in staat was om eenmaal per drie maanden een televisie-uitzending te verzorgen, vertrouwt hij er op, dat zeer spoedig hierin in bovenbedoelde zin ver anderingen zullen optreden. De V.P.R.O. is thans bezig voorbereidingen te tref fen, waardoor ook organisatorisch deze veranderingen behoorlijk en op korte termijn kunen worden opgevangen. Het V.P.R.O.-bestuur heeft gemeend de in zijn kring levende inzichten juist op dit ogenblik kenbaar te moeten ma ken, omdat enerzijds de Televisie-nota ons thans heeft ingelicht over de voor stellen van minister Cals ten aanzien van de voorlopige regeling van het Te levisie-probleem en anderzijds, omdat de omroepwet nog bij het parlement moet worden ingediend. De V.P.R.O. zal blijven vechten voor een Nationale Omroep. Komt die niet, dan zal, binnen het kader van de toege wezen zendtijd, gestreefd worden naar het brengen van uitzendingen van alge mene aard, waaraan zelfs, zoals in het verleden bij radioprogramma's het ge val was, andersdenkenden kunnen mee werken. De V.P.R.O. wil zijn invloed niet uitsluitend gebruiken voor het uit dragen van de eigen principes. Binnen kort hoopt de V.P.R.O. een ledental van 100.000 te bereiken; de bedoeling is op vrij korte termijn te komen tot een aan tal van 110.000. Advertentie De Kath. Nationale Bond voor EHBO deelt aan die leidsters en leiders van de Zonnebloemactie mede dat de verzen ding der zonnebloemen nagenoeg vol tooid is. Het is hun echter onder geen voorwaarde toegestaan voor c)e derde Kerstdag te collecteren. Ook dienen zij grote zorg te besteden aan een evenre dige distributie. Zij moeten iedere ham stering onmogelijk maken en er zoveel mogelijk naar streven dat iedere kerk ganger minstens een zonnebloem kan bemachtigen. De organisatoren van de Zonnebloemactie waarschuwen voorts allen clie een zonnebloem op de derde Kerstochtend hebben verkregen met klem om willen zij niet iedere kans op een prijs missen de couverts dicht te laten tot tijdens de avonduitzending van de KRO aanwijzingen voor het openmaken van de couvertjes gegeven worden. Door het couvert ontijdig en cjaardoor op de verkeerde wijze te openen heeft men alleen maar kans het geheim onherstelbaar te vernietigen. De Kath. Nationale Bond voor EHBO wijst er ten overvloede op dat nieuws gierigheid onherroepelijk op een teleur stelling zal uitlopen. In verband met de voorgenomen loonsverhoging van 5 pet. en de verho ging' der kinderbijslagen is de staatsse cretaris van Sociale Zaken voornemens eveneens de uitkeringen en lonen inge volge de complementaire sociale voor zieningen te wijzigen. Daar de uitkering ingevolge de soci ale voorziening A voor werklozen is gebaseerd op een percentage van het loon tot aan een zeker maximum, kan volstaan worden met verhoging van dit maximum met 5 pet. De kinderbijslag voor deze categorie blijft gelijk aan de wettelijke kinderbijslag en wordt dus eveneens hoger. De uitkering ingevolge de ^sociale voorziening B voor werklozen is voor kostwinners opgebouwd uit een grond- bedrag voor levensonderhoud (geduren de 26 weken van de wintermaanden vermeerderd met een brandstoffentoe- slag van f 3,60 p. w.) plus vergoeding van de wekelijkse huur. Deze laatste vergoeding wordt derhalve bij een huurverhoging automatisch hoger. Op heffing van de consumptiebeperking wordt bereikt door een verhoging van het voor alle gemeenteklassen gelden de grondbedrag van f 27,60 tot f 28.50. De gezinsledenbijslag voor kostwin ners zal (indien de voorgestelde verho ging van de wettelijke kinderbijslagen doorgang vindt) voor het le tot en met 3e kind van f 4,02 per week gebracht worden op f 4,15, voor het 4e en 5e kind van f 4,02 op f 4,50 en voor het 6e en de volgende kinderen van f 4,02 op f 5,10 De overige uitkeringen van groep B aan kostgangers, alleenwonenden en thuis-inwonenden worden met 5 pet verhoogd. De sociaal-economische hulpverle ningsregeling voor zelfstandigen volgt de normen van de sociale voorziening B. De uitkeringen van de regeling voor sociale bijstand aan beeldende kunstenaars, die variëren naargelang 1 van de status van de aanvrager (kostwinner enz.) en naar de 5 ge meenteklassen, worden verhoogd met 6% pet. voor kostwinners en 2 pet. coor kostgangers en alleenwo nenden. (De totale kosten van deze regeling worden met 5 pet. ver hoogd, maar dit bedrag wordt zoda nig over de uitkeringen verdeeld, dat het thans te klein geachte ver schil tussen de uitkeringen van de kostwinners en de overigen wordt vergroot). De kinderbijslag volgt de wettelijke regeling. De sociale werkvoorzieningsregeling voor hoofdarbeiders kent beloningen, die naar zwaarte van het werk, naar leeftijd en gemeenteklassen verschillen. De beloningen worden met 5 pet. ver hoogd, terwijl het verschil tussen de gemeenteklassen in overleg met het Col lege van Rijksbemiddelaars zal worden den verkleind. Deze hoofdarbeiders ont vangen de wettelijke kinderbijslag. Alle beloningen ingevolge de gemeen telijke sociale werkvoorzieningsregeling voor handarbeiders worden met 5 pet. verhoogd, terwijl het verschil tussen de hoogste en laagste gemeenteklasse, dat thans 12 cent bedraagt, zal worden verminderd tot 10 cent. Ook deze hand arbeiders ontvangen de wettelijke kin derbijslag. met zijn velerlei technieken en repro ductiemethoden, met zijn gebrek aan smaak en stijl vooral, levert kwantitatief veel, kwalitatief echter weinig. Men ont moet nu de meest bizarre dingen: TT» i i j i 7 a, »r prentjes grotendeels in kant, prentjes et onlangs verschenen gedenkschrift „In memonam Charles Nypels' le openen deurtjes, prentjes met J niet in de handel vestigde weer eens de aandacht op Maastricht als ;ets ais /ei gekleurd mica enz Ge- centrum van moderne typografie, waarvoor de verleden jaar overleden lithografeerd goed, zoetelijk van 'voor- meester-drukker wel de baanbreker is geweest. Maastricht had op dit gebied, stelling en kleur, Santjes met reproduc- vóór 1920. eigenlijk geen traditie. De invoering van de boekdrukkunst geschiedde ties van beroemde schilderijen, doch na- aldaar eerst in de zestiende eeuw, dus later dan in verschillende andere Nederl. tuurlijk buiten de proporties' van het steden, die op incunabelen kunnen roemen. Vit de uitvoerige bibliografie van drukwerkje, dus in afmetingen, waarin wijlen Br. Edgard Heynen, verschenen in de „Publications" van Limburgs Ge- deze het niet meer doen. In die jaren schied- en Oudheidkundig Genootschap, lezen we, dat in Limburgs hoofdstad komt ook het industrieel vervaardigde tot het begin van de 19e eeuw wel veel gedrukt werd, vooral in de Franse taal, doodsprentje op de markt. doch we herkennen tussen die honderden titels weinig, dat tot het gebied van n„„ moderne tüH Hio in de heel de bibliophiel kan gerekend worden Ch Nypels, spoedig gevolgd door A. Stols donde kunst toch 'wél tot eigen stijl Jr., bracht dus iets nieuws, dat Maastricht internationale vermaardheid bezorgde. - De Provinciale Staten van Zuid-Hol land hebben het voorstel van de ge beente Delft voor een aanvullènde •ubsidie van f 22.000 voor restauratie Vaa >,Het Prinsenhof" goedgekeurd. voortzet, van tijd tot tijd ons verrast met keurig verzorgde minder omvangrijke edities en die wordt geleid door een be gaafd kunstnijvere, die een der naaste medewerkers is geweest van onze te vroeg verscheiden „architypographe" We bedoelen de luxe drukkerij van de heer J. W. Veltman, die zich meteen specialiseerde in zekere soorten van klein drukwerk van artistiek karakter. Daartoe behoren op de eerste plaats de z.g. Santjes ofwel devotieprentjes, die vermoedelijk alleen maar bij de katholieken gebezigd worden. Deze komen in zwang bij de opkomst der drukkunst in de 15e eeuw, al meent men geheel met de hand vervaardigde proto-typen daarvan tegen het einde van de 13e eeuw te herkennen. Ze staan niet los van de Biblia Paupe- rum, met hun voorstellingen van heili gen- en lijdensverhalen. Omstreeks 1600 beginnen ze zich zelfstandig te ontwikkelen. Men kan ze tot de verschijnselen van de Contrareforma tie rekenen. In de Zuidelijke Neder landen is de vermaarde drukkerij Plantijn te Antwerpen het centrum der productie daarvan geweest. Men drukte er niet alleen op papier, doch ook op kant en zijde; niet alleen in zwart, doch evenzeer m goud, met de hand of met schabionen gekleurd. Er komen fijne kopergravuren voor tus sen die Santjes, meesterwerkjes van grafici der Antwerpse school als Wierx en Galle. Behalve heiligenfiguren ontmoet men voorstellingen van emblemata, initialen en monogrammen, alsook tafereeltjes uit in Jugendstil, uit omstreeks Oude en Nieuwe Testament. Het maca- Met reproductie van schilderij, bere ontbreekt al evenmin. Als tekst die het in deze proporties niet doen bezigt men gaarne kleine, eenvoudige kan. gedichtjes. De 18e eeuw en de 19e niet minder laten ons het verval van de De grote jaren der Maastrichtse Santjes aanschouwen. De bloeiperiode schone drukken zijn ongetwijfeld alweer der devotieprentjes ligt wel in de 17e voorbij, doch het goede effect daarvan eeuw, wanneer het Santje, dat men in vermocht te geraken, bracht het tot nieuwe bloei in de Santjes. Maastricht, waar de schone druk van het boek in ere kwam; waar, onder invloed van vele opdrachten van kerkelijke aard, tal van jongere kunstenaars doende waren, ging in deze voor. Deze her bloei is indirect nog wei enigermate te danken aan wijlen Charles Nypels wiens doodsprentje, getekend door Hub. Levigne, wij hierbij reproduce ren meer direct aan de meester- drukker Veltman, die ook als leraar in de typografische vakken aan de Mid delbare Kunstnijverheidsschool te Santje 1910. AN- Het devotieprentje van de door hon derdduizenden bezochte bedevaartplaats Kevelaer, aldaar vereerd. 17e eeuw. Maastricht veel invloed op de jonge ren heeft uitgeoefend. In de voortbrengselen van zijn exqui se, kleine drukkerij toont hij zich een meester van het devotieprentje, nu in dé ruimste zin opgevat. Hij kwam tot dit werk uit verzet tegen zoveel kitsch, zo veel massaficatie. Hij poogt de persoon lijkheid van schepper en opdrachtgever te herwinnen. Kunnen met een biblio- phiel-editie van het boek honderden guldens méér gemoeid zijn, met prentjes is dit nimmer het geval. Het gaat soms om een paar tientjes. Bij begrafenissen, doop, wijdingen, jubilea e.d. worden wel oplagen van 1000 tot 1500 stuks afge drukt. Wat kan het op de daarvoor te betalen bedragen uitmaken, wanneer men een begaafd kunstenaar een teke ning laat maken en een goed graficus deze afdrukken? We zagen in de laatste jaren, ook buiten Maastricht, heel wat goede Santjes ontstaan, naar ontwerpen in juiste proporties, oorspronkelijk van conceptie en geestig van voorstelling, vooral bij aankondiging van geboorten en Eerste H. Communie. Soms wordt het prentje opgenomen in een foldertje of boekje, verrijkt met sierlijke vignet ten. Veltman wist verschillende kunste naars voor dit werk te winnen. We zagen een keurige collectie van zijn Santjes, naar ontwerpen van, om enige namen te noemen: Cli. Eyck, Hub. Levigne, Edm. Bellefroid, pater Rats, Fr. Sleypen, Petr. Vermeulen, van H. Schoonbrood, Scheffers, Br. Cosmas O.F.M., Duys, Daems, Huntjes enz. Vijf tien jaar lang is meesterdrukker Velt man met dit interessante en schone kleingoed bezig. De resultaten van zijn werk verdienen wel een afzonderlijke op de typografie dezer stad duurt niet- het pelgrimsoord Kevelaer bewaart, in Rouwprentje van wijlen Charles Ny- vermelding in de annalen onzer kunst- temin voort. Want er is nog een kliene rangorde gelijk komt met menig als pelsnaar een tekening van prof. Hub. n^verheid. luxe drukkerij, die 1-et werk van Nypels miraculeus vereerd beeld. De latere tijd, Levigne1952. este Paul", zei een veertigtal jaren geleden pater Schmed- ding S.J. tegen de H.B.S.-leer- ling Paul de Waart, „er staan voor jou maar twee beroepen open: jour nalistiek of medicijnen. Voor alle andere beroepen is je handschrift onleesbaar.Paul de Waart heeft de journalistiek gekozen en daar geen dag spijt van gehad. „Het is mijn Toen duurde het niet lang of de pastoor kwam ook bij hem met de opdracht om een wekelijks buiten lands overzicht voor de K.R.O. te houden. „Ik zit nog maar een blauwe Maandag in het vak", wierp Paul tegen. Maar de chef buitenland van De Tijd, de heer Kenens, zei ernstig: „Dat moet U doen, mijnheer De Waart", en daarom startte Paul op beroep en mijn hobby tegelijk." Hij Zaterdag 25 Mei 1929 met zijn „Goe - Dlorv-inr nn Unron olrfOmOQt was er voor in de wieg gelegd. Op het Amsterdamse Ignatiuscollege richtte hij illegaal de „Harpoen" op. De diplomatieke paters Jezuïeten lieten de jonge scribent, die onder het doorzichtige pseudoniem Laup schreef, enige lijd zijn gang gaan en stuurden er toen pater Franke op af. „Je moest van die Harpoen maar een denavond Dames en Heren, algemeen buitenlands overzicht voor de K.R.O." Het was het eerste programma van dien aard in geheel West-Europa. Ook in het K.R.O.-programma van de P. H. O. H. I., de wereldomroep van die dagen, werd het wekelijks buiten lands overzicht opgenomen. Toen was het moment niet ver algemeen schoolblad maken", zei hij meer, dat op zekere dag het bestuur langs zijn neus weg, toen hij naast van de piepjonge K.R.O. aan Paul Paul op de tram stond. Sindsdien werd Paul de Waart door de rector aange sproken met „mijnheer de hoofdredacteur" Volgende maand wordt hij dat weer. Nu als hoofdredacteur van het Utrechts Katholiek Dag blad. Voor de buitenwacht was dit vertrek van deze werker van het eerste uur bij de K.R.O. een grote ver rassing. Paul de Waart zelf denkt er anders over. „Ik ben altijd journalist ge weest. Ik schakel nu alleen van het gesproken op het geschreven woord over. Trouwens, ik blijf in de aether met het Journalistiek Weekoverzicht (Mei 1954 het zilveren jubileum) en het Politiek Forum. Maar de repor tages werden me te zwaar. Ik ben nu nog kerngezond, maar reportages leg gen een te zware belasting op het gestel en de geest". Paul de Waart zal dan eindelijk tijd vinden om eens een roman te lezen en om een boek te schrijven over zijn vele belevenissen. Daarin zal Amsterdam een belangrijke rol spe len. Paul is een rasechte Amsterdam mer, geboren in de oude stad. „Fred- de Waart vroeg: „Wil je bij ons komen?" Paul de Waart dacht er over na en constateerde dat er een nieuwe journalistiek op komst was, de gesproken jour nalistiek. Dit vergemakkelijk te de stap. Hij werd redacteur van de K.R.O.- Gids, propagan dist en radio spreker. Hij reis de het land af en sprak op pro- paganaavergade- ringen. Naar woorden heeft hij nooit hoe ven zoeken. Hij maakte plannen en groeide in de K.R.O. De band met „De Tijd" heeft hij nooit geheel afge sneden. Bij het bekendmaken van de verkiezingsuitslagen klonk zijn stem weer door de luidsprekers over de N.Z. Voorburgwal. 0 Nauwelijks was Paul de Waart bij de radio of de eerste pogingen wer den ondernomen voor radioreporta ges. „Ik heb de hele lange ontwikke lingsgang van de radioreportage meegemaakt en de stijl mee helpen vormen", zegt Paul de Waart met gerechtvaardigde trots. Hij toog er al op uit in de jaren toen geen band opnames, draagbare zenders en per- dy Thomas mag Amsterdam gerust fecte outillage de reporter ten dien- 01J - rr 11TT1 - 1 rtft T„ nilw Wi Jn de Stad van Zijn Hart noemen, als hij dat maar niet als een monopolie beschouwt". Hij is schoolgegaan bij de broeders op de Kloveniersburgwal en heeft later, vele jaren lang, op de drukke Zaterdagavondmarkt op de Nieuwmarkt het Katholiek Geloof met vuur gepredikt en verdedigd. Dat was de tijd van het Gilde van de Klare Waarheid, dat historie ge maakt heeft in de geschiedenis van Katholiek Amsterdam. De aonkerge- haarde Paul de Waart, wiens schedel toen nog rijk begroeid was, werd door het talrijke Joodse gehoor als een der hunnen begroet. „Hij is goed. Jammer dat ie bij jullie is", riep er een enthousiast, toen Paul slagvaardig een opmerking had gerepliceerd. In dat Amsterdam van de twintiger jaren groeide een generatie van jonge Katholieken op, die een vurige trouw aan de Moederkerk combineer den met even grote liefde voor hun geboorteplaats. In die atmosfeer van strijdvaardige geloofsverdediging en vertrouwen in Kerk en Staatspartij leefde Paul de Waart met hart en ziel. In zijn werktijd stond hij aan de beurs voor de bank waarbij hij werkte, en in zijn vrije tijd predikte hij op de Nieuwmarkt en schreef financiële overzichten en apologe tische brochures. Zijn eersteling, „Jezuïetenstreken", was een intro ductie bij pastoor Perquin van de „Dominicus" aan de Spuistraat, die zich toen alleen nog bezighield met „De Bazuin". Hij won Paul de Waart als medewerker en zag met genoegen, dat de jonge, ambitieuze en enthou siaste medewerker de bank vaarwel zegde en redacteur buitenland werd bij „De Tijd". Inmiddels was De Pastoor zich gaan bezighouden met de radio. „Zeg ste stonden. In zijn buitenlands weekoverzicht nam hij in de rumoe rige jaren voor de tweede wereldoor log geen blad voor de mond. Uit Duitsland kwamen dreigementen: „Wenn der mal d'rüber kommt". Pastoor Perquin liet Paul de Waart daarom over Italië en Joegoslavië naar het Eucharistisch Congres in Boedapest reizen. De reporter Paul de Waart werd als eerste radiorepor ter in de St. Pieter toegelaten bij de begrafenis van Paus Pius XI; de journalist Paul de Waart lag dikwijls overhoop met de buitengewoon voor zichtige Radioraad. Zijn politieke ge zindheid bezorgde hem na de bezet ting spoedig een uitnodiging om bij de Duitsers op het matje te komen in Den Haag. Ze waren zijn brochure „Hou Zee of Hou Vast" (1.250.000 exemplaren) niet vergeten, maar wonder boven wonder liep het goed af. Na de bezetting beklom Paul de Waart onmiddellijk de barricades om te vechten voor de terugkeer van de K.R.O. en de K.V.P. Met zijn 55ste jaar verzet Paul de Waart nu op nieuw de bakens. „Nu ik de drukinkt weer geroken heb is het net of ik niet weg ben geweest." Hij is niet van plan om zijn nieuwe werkkring licht op te nemen, maar hij hoopt nu eindelijk eens tijd te hebben om een huiselijk feest mee te maken. „Ik ben al tweemaal grootvader." Paul de Waart van 1953 is grijzer dan de jonge Amsterdammer, die op zijn „schavotje" op de Nieuwmarkt stond. Maar de veranderingen zijn maar uiterlijk. Innerlijk is hij dezelf de ijveraar gebleven, wien nog steeds het belang van de Goede Roomse Zaak niet met rust Iaat. Als hij daar voor spreekt komt hij nooit woorden j V UUX üUI tCIVl nwuiv J Aiwwib vv \J\JX uv»ll je moet voor ons ook eens wat doen kort pjjj heeft een voorliefde voor „aI v.,-. Hort" uror Honlr to zei hij op zekere dag, „wat denk je van een Zondagochtendwijding." Het lag niet in de natuur van de mannen van de Klare Waarheid om nee te zeggen en voortaan trokken zij vele bondagen naar de barak van de N.S.F. in Hilversum. Na afloop was de .afrekening" in de pastorie bij pas het citeren van oude wijsheden en gevestigde auteurs in vele talen en een uitstekend repertoire van Am sterdamse humor. Zijn gehele leven is gevuld geweest met spreken, schrijven en lezen (minstens vier kranten per dag, grondig). Hij heeft een hekel aan cynisme en maakt toor Perquin: een kop koffie een ernst met ernstige zaken. Zijn lieve- sigaar, reisgeld en een gemoedelijk iingSstudie is historie, bijzonder gesprek. Pastoor Perquin was een kerkgeschiedenis, man met gevoel voor humor. Een keer vond Paul de Waart hem schud- Hij is gevoelig voor een prijzend dend van het lachen achter zijn woord. Zijn benoeming tot Ridder in bureau. „Moet je dat eens lezen", zei de Orde van Oranje-Nassau heeft hij „dat zijn verhalen van Nono." hem niet onverschillig gelaten. Zijn Paul de Waart las ze voor in onver valst Amsterdams en kreeg meteen opdracht om dat ook voor de micro foon te doen. kennis van goede hotels in alle be langrijke steden van West-Europa is volkomen betrouwbaar en zeer grondig. Kr. MATH. KEMP De adjunct-directeur van het gemeen telijk vervoerbedrijf van Arnhem, ir. Th. A. Aussems, heeft op een bijeenkomst van eleetro-technische ingenieurs ge sproken over het Arnhemse trolleybus- bedrijf. Zonder zich verder uit te spre ken over de voorkeur tussen tram, trol leybus en autobus, noemde hij als voor delen van de trolley de aandrijving door een electromotor, waardoor een hoge gemiddelde snelheid verkregen wordt en aanpassing aldus aar» het overige snel verkeer. Ten tweede zijn de electro- motoren bedrijfszeker en vergen weinig onderhoud. Het reviseren der motoren blijkt zelfs na 200.000 km. weinig om het lijf te hebben. Voorts is We bedie ning van trolleys minder inspannend, terwijl het brandgevaar gering is. Dit zijn dan ook de overwegingen, die te Arnhem hebben geleid tot de invoering van de trolleybus. Voorts wees hij op het electrotechni- sche deel der trolleys, die ook zijn uit gerust met een automaat, waardoor zelfs bij een e.v. onjuiste bediening toch een soepele aandrijving gewaarborgd blijft. Op regelmatige tijden wordt de iso latieweerstand gemeten om ongeluk ken te voorkomen. Aanrijdingen zijn er betrekkelijk weinig en in dit ver band vertelde ir. Aussems het nieuw tje, dat de verzekeringsmaatschappijen daarom hun premies, voor wat de trol leys betreft, verlaagd hebben. Ten aanzien van de bovenleiding merkte hij op, dat in Arnhem het zgn. elastische systeem is toegepast, waar voor zich ook Zuid-Amerika blijkt te interesseren, terwijl men in Amerika b.v. het zgn. starre systeem heeft. Het euvel van de ontsporingen blijkt niet beduidend te zijn. Gemiddeld is dit één keer per vijfduizend afgelegde kilo meters (de Arnhemse trolleys leggen ge middeld 7000 km. per dag af). Overigens kunnen ontsporingen hersteld zijn in tien tot twintig seconden. Dit hangt maar van de snelheid van handelen van de chauffeur af. De reactie van het publiek is uiter mate gunstig. Gemiddeld worden er 160 ritten per inwoner per jaar gemaakt. De electrotechn'ische ingenieurs, leden van het Koninklijk Instituut van Inge nieurs, hebben in de remise van het Arnhemse gemeentelijk vervoerbedrijf 's morgens een korte huishoudelijke ver gadering gehouden, onder voorzitter schap van ir. H. A. G. Hazeu uit Eind hoven. Voor wat de bestuursverkiezing betreft, werden de doop het bestuur ge stelde candidaten gekozen, t.w. ir. T. Michielsen te Middelburg (als secreta ris), prof. ir. M. de Lange te Delft en ir. W. Jansen te De Bilt. die volgens rooster aftrad als secretaris. De kwestie of het 's avonds doen hou den van literaire lezingen in een boek handel al dan niet in strijd is met de winkelsluitingswet zal op 12 Januari a.s. door de Hoge Raad worden behandeld. De heer Chr. Leeflang (directeur van de N.V. Boekhandel Broese te Utrecht) werd in October door het Amsterdamse gerechtshof veroordeeld tot een geld boete van een gulden. Tegen dit vonnis werd cassatie aangetekend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 3