NEDERLAND HEEFT MILLIOEN KERSTBOMEN GEKOCHT Feest van de vrede DE DEN IS EEN SPAR KERSTMIS in de kinderfantasie Eva: Ik wou geen zonde dat ik maar had gedaan Kaspar zei dag melgieor in de paleizen van Mars Verstopping r. Hoogconjunctuur van enkele weken Laat de rovers niet meer roven DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 PAGINA 11 Vijftig procent van de parate troepen met Kerstmis in de kazernes Schaap: Ik geef hem mijn boter, kaas en melk iW!» LJ iernaast geven wij enige op- J- J- stellen van kinderen weer, meestal in de vorm van een dia loog of „toneelspel", waaruit on verbloemd spreekt, hoe het Kerst gebeuren leeft in de kinderfanta sie. Bovendien drukken we enkele door kinderen getekende Kerst voorstellingen af. Het is allemaal zoals men het. van een kind ver wachten kan: eerlijk en zonder omwegen, maar soms ook geestig en vaak aandoenlijk. (Van onze redacteur) J~t én millioen Kerstbomen, variërend in grootte van rf een halve tot elf a twaalf meter, zijn naar schat ting de afgelopen weken in ons land verkocht. Dit zeer grote kwantum is gekweekt op de Gooise_ zandgron den, in de uitgestrektheid van de Veluwe of in Brabant en Drente. Een klein deel is afkomstig uit Luxemburg. Jaren lang, na het zaaien van het zaad uit de sparre- appels, en overgeplant oa de gronden van de kwekers zijn zij verzorgd, bespoten en gekoesterd door de kwe kers. De kleine bomen, die dicht op elkaar worden geT plant, zijn na drie a vier jaar gekapt, de grote eerst na vijf of zes jaar. Zij hebben in de huiskamer in het algemeen geen langer leven dan één week, hier en daar twee weken. Zij vertegenwoordigen een bedrag van onge veer drie en een half millioen gulden. Men kan immers voor de gemiddelde boom van anderhalf a twee meter een prijs van drie en een halve gulden rekenen. Enkele duizenden mensen van kweker, grossier, sorteerder, chauffeur tot kleinverkoper hebben de laatste weken hard gewerkt aan het kappen, het vakkundig optasten op grote trailers en in wagons, het vervoer door geheel Nederland en de verkoop. Al deze inspanning om wat Kerstsfeer in uw huiskamer te brengen. Denk daarnaast eens aan de enorme voorraad hulst. aan de bloemen, tulpen, anjelieren voorop, en verder Kerstrozen, aan de potplanten, de cyclames, die in deze tijd erg gewild zijn, de azalea's en begonia's, aan de talloze „Kerststukjes", veelal gemaakt uit berkeschijven; aan mos voor de kribbe, aan de grote hoeveelheden losse Kersttakken. Deskundigen hebben ons voorgerekend, dat in deze handel zeker nog vier millioen gulden moet zijn omgegaan. Voeg daarbij de Kerststalletjes met hun beeldengroepen, de Kerstboom-ornamenten van fraaie majestueuze pieken, sterren, glanzende bollen, waarin de kaarsen weerspiegelen, tot „engelenhaar" en vergeet niet het grote kwantum kaarsen en kerstpapier voor tafelversiering en anderszins, dan is het duidelijk, dat ge met een schatting van tien millioen gulden, die aan de Kerstdagen ten koste gelegd zijn, aan de lage kant moet zijn. Dan hebt ge zelfs niet de grote inkopen aan gevogelte en wild voor de feestelijke Kerstdiners in uw overpeinzing opgenomen. Om nog maar te zwijgen van Kerstcadeaux, en het vele geld, dat zal worden besteed aan diners buitenshuis. H (Van onze speciale verslaggever) j= I DONDERDAG 24 DECEMBER g H 14.00 uur: Kersttournooi, binnensport, tafeltennis, bil- lard, bridge, klaverjassen, schaken, dammen H 17.30 uur: Gezamenlijk Kerstdiner. 19.30 uur: Kerstavond in de zaal. Soldatenkoor, leken- spel. 1 24.00 uur: Nachtmis in de zaal, daarna koffietafel in |j r de manschappencantine. M Er stonden vier soldaten voor het mededelingenbord. waar dit programma met punaises op was vastgeprikt 2 Een vijfde kwam aanslenteren. Zijn met ijzer beslagen s schoenen klonken zwaar op de granieten vloer en dit |j geluid werd in de gang hol weerkaatst. Een van hen floot een liedje, waarin wordt medegedeeld, dat zeven f= eenzame dagen een eenzame week vormen en een ander neuriede, dat hij droomde van een witte Kerstmis. Zi.i lazen het programma. De anderen bestudeerden inge togen de verlofregeling. h= De man, die zijn eenzaamheid bezongen had, vroeg „Wat zullen we te eten krijgen?" „Bruine bonen.met zeep of nasi-goreng met stukjes H vuile handdoek!" antwoordde de man van de Witte Kerstmis. De' mededeling van de minister van Oorlog dat tijdens de feestdagen in De cember vijftig procent van de parate trcepen in de kazernes moet blijven, is door de betrokkenen bepaald niet met uitbundigheid ontvangen. Maar dat is het fatum van de soldaat; hij moet doen wat hem gezegd wordt. Dat is dis cipline. Eigen gedachten mag de man in een duistere uithoek van ziin achter hoofd wel hebben, maar hij doet beter ze te vergeten, wanneer hem het een en ander bevolen wordt. Want dat „een en ander" druist nogal eens tegen zijn e'- gen opvattingen, verlangens en plannen in. Met Sinterklaas was er dus, on danks series fikse opmerkingen aan het adres van de minister, vijftig procent van de manschappen van df parate troepen in de kazernes. Met Kerstmis zal een soortgelijk aantal op zijn post blijven en cok met Nieuw jaar zullen de kazernes voor de helft bezet zijn. Welke motieven tot deze regeling hebben geleid is ons niet be kend. Er is in ieder geval wat voor te zeggen dat men, wanneer men een paraat leger heeft, men ook wenst dat dit leger op grote feestdagen paraat „Wat ga jij doen?" vroeg de eenzame weer. „Slapen," zei de ander. „En ik word niet wakker voor Nieuwjaar. Als ze willen doen alsof er een oorlog komt en de helft van ons in de kazerne willen vasthouden. jE moeten ze dat zelf weten, maar ik zal gaan slapen, want ik geloof d'r niet aan en dat moet ik weten." „Ga je mee biljarten?" s De mannen sloften weg. Hun stappen rammelden door |j de hoge gang. De andere drie keken ze zwijgend na en volgden hen tenslotte naar de cantine. s is. Tenslotte ben je geen soldaat om thuis rond de kerstboom over de her dertjes te zingen of op Oudjaar olie bollen te eten. Het land wil gediend worden en paraat is paraat. De aalmoezeniers en veldpredikers, de Dienst Welzijnszorg Leger, de garni zoenscommandanten en de Thuisfronten doen al het mogelijke om de mannen zo veel mogelijk te doen vergeten hoe bij hen thuis Kerstmis en Oud en Nieuw Jaar gevierd worden en trachten de pakhuizen voor mensen, die de kazer nes tenslotte zijn, er zo feestelijk moge- Hjk uit te doen zien. In samenwerking tussen de betrokken greepen en organisaties is in alle ka zernes een kerstprogramma opgesteld Wij hebben er enkele voor ons liggen. Het programma waarvoor de neuriën de knapen stonden te kijken vermeldt voor de Eerste Kerstdag 's morgen* katholieke en protestantse kerkdiensten, waarna gra-tis koffie met koek. 's Mid dags wordt er een Kerstspel opgevoerd. „En waar de sterre bleef stille staan." van Felix Timmermans. Het wordt gespeeld door het gezelschap van Jac. Biilevelt. Jos Carpay speelt daarbij op het orgel. Dat oude spel is hier en daar een beet je ontdaan van „al te katholieke uitla tingen," zodat het voor een ieder aan- aardbaar zal worden, 's Avonds draait de film „Hoe groen was mijn dal." Tweede Kerstdag volgt een katholieke kerkdienst in de morgenuren, 's Mid dags worden de soldaten opgevrolijkt met een tekenfilmprogramma en 's avonds met de film „The galloping ma jor." De Zondag daarop: 's Middags wordt een H. Mis opgedragen en wordt voorgegaan in een protestantse kerk dienst, terwijl voor de rest van de dag de militairen een accordeon-show en een operette-concert wachten. Dit programma illustreert in grote trekken wat in de meeste kazernes tijdens de feestdagen zal worden ge daan. Er is voorts een actie op touw gezet om in de garnizoenplaatsen de burgers te bewegen militairen in de huiselijke kring op te nemen. Dat heeft in verschillende plaatsen succes. -In andere plaatsen minder. Het vorige jaar heeft men met de bereidwillig heid van de burgers om voor de mi litairen die in de kazernes moesten achterblijven een stoei rond de kerst tafel bij te schuiven, niet overal zo veel succes gehad, in Apeldoorn bij voorbeeld, waar een desbetreffende oproep tot de burgerij was gedaan, kwamen niet meer dan negen blijken van instemming binnen. Gemiddeld blijven met de feestdageB ongeveer duizend man in elk van de di verse legerplaatsen en grote kazernes. Om het die duizend man naar de zin te maken is geen sinecure. Het Katholiek Thuisfront doet zijn uiterste best. Men heeft aan de legeraalmoezeniers een bedrag van anderhalve gulden per sol daat toegezegd. De actie die in het land is gevoerd om de negentigduizend gul den die nodig zijn bijeen te brengen heeft goede resultaten geboekt. De aalmoezeniers is verzocht om dit geld vonrnamelijk te besteden om de godsdienstige plechtigheden zo voor naam en feesteiyk mogelijk te doen zijn Men heeft de aalmoezenier voor elke jongen een"gebeden- en gezangenbockje gezonden, dat is voorzien van een spe ciale omslag, die als een herinnering aan dit Kerstfeest dient. Veel aalmoe zeniers hebben het Thuisfront te hulp geroepen bij de aanschaffing van kerst groepen, b(j het huren van harmoniums en graduales. Tegelijkertijd maken en kele aalmoezeniers van de gelegenheid gebruik om steun te vragen voor het restaureren van de kapel. Het bestuur van het Katholiek Thuis front heeft bepaald dat moet worden getracht aan alle aanvragen te voldoen. Niets wordt te veel geacht voor de kna pen die op het Hoogfeest van Kerstmis, dat sedert eeuwen een van de meest huiselijke feesten is, niet thuis kunnen zijn. Het moet inderdaad een vreemde ge dachte z(jn Kerstmis te moeten vieren in een kazerne; de nachtmis te moeten bijwonen in een omgeving, waar de ge weren gepoetst in de rekken staan, waar de munitie in de opslagplaatsen ligt en de kanonnen en tanks in de bergplaat sen staan; om het feest van de vrede, van de geboorte van Christus te vieren in een paleis van Mars. de valse god van de oorlog. Ook al staat ons leger dan in dienst van de vrede! Advertentie Vlug, zacht en pijnloos werken Mijnhardt's Laxeertabletten 65 ct. Het is een veelverbereide misvatting van dennebomen te spreken als we Kerstbomen bedoelen. De Kerstboom, zo hebben ons verscheidene kwekers met grote stelligheid verzekerd, is een spar. Om eens de officiële benaming te gebruiken: een picca (abies excelsa). De den is een pinus. De dennen groeien wild in onze bossen. Er wordt slechts een klein aantal gekweekt voor tuinen. De Kerstspar wordt gekweekt door de kwekers, enkele grote, die dertig tot vijf en dertig ha. bezet hebben en die jaarlijks van vijftig tot zestigduizend Kerstbomen leveren, de middelgrote, die ongeveer tien ha. sparrenaanplant hebben en in een goed jaar veertig tot vijf en veertigduizend bomen verkopen, en tenslotte de kleinere kwekers, die enkele ha. bezitten en die naar verhou ding minder leveren. Bang voor vorst behoeven deze mensen in het algemeen niet te zijn. De bomen komen de winter steeds goed door. Maar in het voorjaar, als er plotseling een strenge nachtvorst invalt, kan er nog wel eens schade ont staan aan de bomen. De knopjes, waar uit de nieuwe loten ontspruiten, lopen dan gevaar. Dit voorjaar heeft het weer de kwekers in dit opzicht parten ge speeld. Tal van knopjes bevroren, met het gevolg, dat veel bomen het voor sparren zo fraaie en gewenste model missen. Herstel binnen enkele jaren is mogelijk, maar veelal moeten de takken van deze bomen los verkocht worden. Wat tenslotte zo erg niet is, want de vraag er naar is groot. Begin: Sinterklaastijd Omstreeks de Sinterklaastijd begint de hoogconjunctuur: De bomen zijn dan gekapt en gesorteerd en in grote hoe veelheden op een verzamelplaats bijeen gebracht. De grote grossiers komen dan by de kwekers om de partijen te keuren en hun bestellingen te doen. Grote zes ton-vrachtwagens komen voorrijden, met grote vakkundigheid worden de bomen opgetast - de last mag immers niet gaan schuiven. Hier gaat voor een zes tonner ongeveer vier a vyf uur mee gemoeid. De meeste grossiers hebben vaste kwekers van wie zy elk jaar hun kwantum afnemen. In de steden komen de bomen op de markten, zoals op het Amsterdamse Singel, waar ongeveer vijftig handelaren staan. Later in de laatste week voor Kerstmis wordt de handel uitgebreider. De bomen gaan dan ook naar de buitenwijken, waar de bloem (dan boom-)verkopers hun stand plaatsen betrekken. Intussen heeft de kweker zijn enorme voorraden snel zien verminderen. De laatste vijf dagen komen de grossiers nog eens aan voor hun nabestellingen en ziet de kweker ook de kleine handelaren, die hun deel komen halen. Te voren heeft de kweker veelal al grote bomen gereserveerd voor vaste, gegoede klanten, of voor sommige hotels of kerken, die rechtstreeks bij hem bestellen. Ook heeft hij dan het komt wel voor in Augustus of Sep tember een oude dame, die telken- jare een mooie, grote boom komt uit zoeken, over zijn terreinen begeleid. Dit jaar is voor de handel goed ge weest. Men heeft snel en goed kunnen werken dank zij het fraaie, droge weer. Sneeuw en regen immers maken de bomen zwaar, hetgeen het vervoer bemoeilijkt. Er waren vele fraaie exemplaren, wat belangrijk is, want naast grootte geldt de kwaliteit. Vandaag, de laatste dag, was voor de handel als steeds een risico. Was er genoeg ingekocht, was er te veel ingekocht? Risico verdisconteerd Het komt voor dat de laatste dag voor Kerstmis de dubbele prijs betaald wordt, maar ook soms de halve prys. In het laatste geval blijven er bomen op de markten liggen en is er voor de gemeen te-reiniging op derde Kerstdag een taak. Maar veel medelijden met de handelaren behoeft men zy hebben 't ons zelf gezegd niet te hebben, want het risico is in de prijs verdisconteerd. Men kan in het algemeen zeggen dat de Kerstboom, van kweker tot lezer u hebt toch ook een Kerstboom? hon derd pet. duurder wordt. Men kan dit niet overdreven noemen, want er wordt hard gewerkt, het vervoer is duur en de Kersttijd is weer een hausse-periode. Nederland heeft beslist niet te veel aan zijn millioen Kerstbomen. In het algemeen wordt telkenj are een uit zondering of een te optimistische in koop hier en daar nagelaten de hele voorraad geruimd. Daarnaast is er nog export. Een der kwekers die wij ge sproken hebben heeft een kwantum bomen geleverd aan Italië, Zuid-Ame- rika en aan veel Nederlandse schepen op de wilde vaart. Acht weken geleden heeft hij zijn bomen naar deze schepen verzonden. Voorts was hij bezig een aantal kleine boompjes gereed te maken voor verzending naar de Bel gische Congo. Deze gingen per vlieg tuig en om het gewicht te verminderen werden de boompjes van de dode tak ken ontdaan en dus danig wat bijge schaafd. De meeste kwekers hebben een gemengd bedrijf: Kerstbomen naast fruitbomen of Kerstbomen naast tuinie ren of de fabricage van rustiek, dat is de vervaardiging van banken, vogel nesten enz. uit berkenhout. Verschei dene kwekers telen ook hulst, handelen in Kerststukjes, dennekegels en mos. Kegels en mos worden verzameld in de bossen door mensen die op eigen ge legenheid werken en ook in October najaarsbladeren zoeken. Men kan wel zeggen dat welhaast ieder gezin in ons land op enigerlei wijze de Kerstdagen thuis passend viert. Door middel van de Kerstkribbe op de eerste plaats of door de aanwe zigheid van groen en bloemen. Al zal In het Gooi zijn enorme aanplan tingen, om jaarlijks de grote ste den van Kerstboompjes-in-alle- maten te voorzien. er niet in ieder huis een Kerstboom staan, een bloemstukje of groen is er steeds wel te vinden. Eerste tafreel: De ezel, de os en het schaap staan in ds stal. Shaap: Kijk eens wat een lief kindje? Os; Ja lief he? Ezel: Wat geef jij hem? Schaap: Ik geef hem mijn boter, kaas en melk. Maria: Herdertje willen jul lie even weg gaan? Het kindje slaapt net. Herdertjes: Ja Maria. We gaan al. Straks komen we terug. Dag Maria, dag Jozef. Schaap: Dag. tot straks. Tweede tafreel: Bij de herders in het veld. Benjamin: Wat was dat kindje mooi he? Hij had zulke schattige oogjes. Jozef: Zou hij al wakker zijn? Rudolf: Nee hoor! We moeten hem even met rust laten. Kom laten we wat gaan slapen. Ik tol van de slaap. Simeon: Wie is er aan de beurt voor de wacht? Jozef: Ik. De herders gaan slapen. Jozef: Kom laten we weer naar het kindje gaan. Derde tafreel: Weer in de stal. Alle Herders: Dag Maria, dag Jozef. Simeon: Nou hebben we wel wat mee genomen. Kijk maar. De herders laten het zien en leggen het neer. Os: Zeg eens ezel, wat geef jij hem? Ezel: Ik draag Maria en het kindje op mijn rug. Os: Ik geef het kindje mijn warme adem, waar wordt hij warm van. Ach kijk eens. Hij huilt. Ik zal hem gauw warm maken. De os gaat naar het krib je en zucht diep. Os: Wat is hij toch lief he? Schaap: Ja, kijk nu lacht hij. Nou moet ik met de herder mee. want ze gaan al. Het wordt al licht en ik heb nog niet geslapen. Dag tfs, dag ezel! (Een 9-jarig meisje) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMimimiiiiiiiiiiiiiiiMMiiiiiiiiiiiii Personen: Adam, Eva, Abraham, Izaak, Josuë, Jacob, le kind 2e kind 4 andere kinderen Jesus Jozef Michias Mozes. In het Voorgeborchte. (le bedrijf in het Voorgeborchte). Adam: Hè hè ik wou dat de Hemel open was. Eva: Ikwou dat ik maar geen zonde had gedaan Al iet alleen Kerstbomen, maar ook de z.g. Kerststukjes worden in groten getale de bloemenmarkt verkocht. Personen: Jezus, Maria, Jozef, Engel, Ruben, Jan, Anna, Mien, Huib, Rieni, Merïan en Kees. Voorwerpen Kribb, doeken, lammetje, dekentje, pop, rammellaar, trui, brood, dekens en stal. 8 Herderskinderen zitten in het veld. Opeens verschijnt een engel, de herders schrikken. Engel: Vreest niet. Er is een Verlosser geboren. Gij vindt hem in doeken ge wikkeld, liggende in een kribbe. De engel gaat weg. Kees: Laat ons gaan zoeken. Allen: Ja. Ze staan op en gaan naar de stal. Allen; Heerlijk de Verlosser is gebo ren. Nu is de hemel weer open. Merïan: Zegen alle mensen. Kees: Zegen vooral de kinderen. Tan: Laat de rovers nooit meer roven. Ruben: Laat de zondaars zich beke ren. Anna: Breng vrede op de aarde. Mien: Laat er nooit oorlog zijn. Huib: Zegen de armen die u graag ziet. Rieni: Laat allen bij u komen. Jan, Ruben, Anna, Mien, Huib, Rieni: Vragen aan Maria. Mogen we wat voor (aan) Jezus (vragen) gaan halen? Maria: Da's goed. De zes gaan weg. Kees en Maria zingen: Klein, klein Jezuke. Als het liedje uit is komen ze weer op. Jan, Ruben, Anna. Mien, Huib, Rieni: Hier zijn we weer. We brengen cadeau tjes mee. Jan: Hier is een dekentje om U te warmen. Ruben: Jezus, ik heb een lammetje voor u. Anna: Wiilt u een pop om later mee te spelen? Mien: Elke baby heeft een rammelaar, Jezus ook. T'uib: Hier is een truitje, Jezus. Rieni: Ik heb nog wat voor (Jof) Jozef en Maria. Het is ons laatste brood. Ze leggen alles 'oor de kribbe. Maria: Bedankt voor de spullen die Jezus gekregen heeft. Jozef: Bedankt Rieni voor het brood. Merïan en Kees: Jezus moet nu weer gaan slapen. Slaap maar zoet. Allen zingen: De herdertjes lagen bij nachte. Allen: Dag Maria en Sint Jozef. Dan gaan ze weg. Huib: Laten we gaan slapen. Allen: Ja. Dan rollen ze in hun dekens en sla pen gauw in. (Een 10-jarig meisje) Mozes: Ja dat wou ik ook maar. Abraham: Ik heb gehoord dat de tijd is gekomen dat de Verlosser: God de Zoon naar de Wereld gaat. Adam: Ha fijn dan zijn we eindelijk hier uit verlost. Izaak: Ik hoor de engelen al zingen. (Men hoort zachte engelen muziek) Jacob: Waar wordt Hij geboren? Micheas: Dat heb ik vroeger voor speld. Josuë: Heerlijk we zullen allemaal zingen ter ere van God. Jacob: Ja dat doen we. (Ze zingen samen het Gloria). (2e bedrijf Jesus is al op de Wereld. En Herodes wil het kind doden maar Hij doodt de onnozele kinderen). (Tussen de coulissen van het toneel door komen 6 kinderen) le kind: Wij zijn de onnozele kinde ren. Josuë: Is Jezus al op de Wereld? le kind: Ja heer. Josuë: Ik ben geen heer hoor kleine maar is Jesus dan gedood? 2e kind: Neen wij zijn in plaats van Jesus gedood Adam: O gelukkig. Eva: Wanneer kunnen we in de He mel? (3e bedrijf Als ere Verlosser is gestor ven.) Micheas: De tijd is gekomen dat we in de Hemel mogen. (Plotseling een helder licht Jesus komt op). Jesus: Jullie mogen allemaal met mij naar de Hemel. Jacob: Heer wij danken U eeuwig. Adam: Nooit zullen wij weer onge hoorzaam zijn. Eva: Wij danken U. Jesus: Mijn voedstervader wil die hier komen. (St. Jozef komt). Jozef: Ja heer. Jesus: Gij komt net eerst in de He mel, heb even geduld. God: Gij die mij bemint hebben neemt plaats. (Allen nemen plaats rond God). Jesus: Mijn Moeder zal ook nog ko men. Jozef: We zingen samen met de En gelen ter ere Gods. (Engelen zijn intussen ook opgeko men met de onnozele kinder). Ze zingen samon de Sanctus. (Een U-jarige jongen) Sint Josef zegt mariea zauw het kintje aleen voor de herders gekomen zijn. Mariea zegt nee sint Josef het kintje is ook voor mensen gekomen die in vere landen wonen, sint Josef zegt Mariea maar waneer komen die mensen dan. Mariea zegt dat weet ik nog niet mi- schien wel morgen, sint Josef zegt mi- schien ook wel een paar diagen later. Mariea zegt je weet ook nooit waneer ze komen, sint josef zegt dat is zo. Mariea zegt ik denk dat het nog wel een paar dagen d urt eer dat ze komen, sint Josef zegt dat is zo want ze moeten van heel ver komen, konig baltazar hat een ster gezien, die ging hij agterna. toen hij in dc woestijn was kwam hij kaspar tegen. Kaspar zei waar ga je heen. toen zei baltazar ik heb een ster gezien cn dlie ga ik nu agterna. kaspar zei die heb ik ook gezien, toen zei baltazar kijk daar komt melgieor ook al aan. kaspar zei dag melgieor waar ga jij naar toe melgieor zei ik heb een ster gezien en die ga ik nu agterna. toen zei baltazar die hebben wij ook gezien, toen zei kaspar kom dan gaan wij samen, en toen gingen ze samen naar de kerststal, toon de drie konigen bij die kerststal kwamen zei baltazar dag maria dag Josef, kaspar zei ook dag maria dag Josef en melgieor zei ook dag maria dag josef. baltazar zei is dit noüw het kind wat voor alle mensen is ge komen, ja zei maria. sint Josef zegt zijn dit nauw die mensen die uit de verre landen zijn ge komen, ja zei maria. toen ging baltazar naar het kindje en zei hier heb je gouwd en toen gingen ook aalle andere konigen naar jezus. en toen zei maria nu gaan julie maar weer naar huis want het kindje moed slapen. (Een 8-jarige jongen)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1953 | | pagina 11