MICIIUIC Ui iDI CMCftlE ffillDiUT
Kerstvrede
KERSTREDE
Lavrenti P. Beria
geëxecuteerd
Met zes medebeklaagden
Woensdag gefusüleerd
RENÉ COTY tot president
van Frankrijk gekozen
Dertiende stemming maakt
einde aan zeven dagen
van spanning
Verschenen is de goedertierenheid en mensenliefde van God, onzen Zaligmaker
Tot hoofd en hart
Het weer
van Z. H. de Paus
dee MORRIS (ejmifca (mj!
Op Kerstdagen
GEEN AVOND
MISSEN
A MERRY CHRISTMAS
DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 1 «T 77ste JAARGANG No. 25872
Vrede berust slechts op
christelijke waarde
Brand bij Bruynzeel
Prijsverhoging dagbladen
In verband met het Hoog
feest van Kerstmis verschijnt
het eerstvolgende nummer
op Maandag 28 December.
DE DIRECTIE.
De Hoofdaalmoezenier van de Arbeid,
de Z.E. Heer C. F. A. Geraets te Be
verwijk, verzocht ons te willen berich
ten, dat op de beide Kerstdagen geen
Avondmissen zullen worden opgedra
gen te Haarlem, IJmuiden-Oost en Be
verwijk.
Dit besluit is genomen in verband
met de mindere bezetting van de ploe
gendiensten op deze dagen en de mo
gelijkheden de Nachtmis bij te wonen.
Voor degenen, die te zes uur in de
morgen moeten opkomen op de bedrij
ven zijn faciliteiten voor het communi
ceren in de Kerstnacht. Zij zullen over
het algemeen vóór de aanvang van de
Nachtmis kunnen communiceren.
(tot Vrijdagavond)
Vanavond in het Oosten van het
land nog wat lichte regen of motre
gen, maar overigens koude nacht met
opklaringen. Morgen overdag toene
mende bewolking met later van het
Westen uit regen en iets lagere tem
peraturen dan vandaag. Matige tot
krachtige wind, krimpend van West
naar Zuid.
Vrijdag:
Zon: 8.48—16.33. Maan: 22.33—11.17.
Zaterdag:
Zon: 8.48—16.33. Maan: 23.42—11.30.
Zondag:
Zon: 8.48—16.34. Maan:11.42.
Maandag:
Zon: 8.48—16.35. Maan: 0.51—11.55.
Advertentie
BaRTELJORISSTRAAT 20 TEL. 15459
BUREAU SMEDESTRAAT 5 - HAARLEM h^gte^Om^tperscems'^e^m-m'.-hoogTa.
■=mm^ tf fcUWt nAAnLtMolnt lUUnANI
Wnd. hoofdredacteur: W. van Willige.
Zuiver menselijk gezien is het niet
verwonderlijk, dat velen het Chris
tendom in deze tijd geen kans
meer geven. Ondanks twintig eeuwen
prediking, ondanks de talrijke voor
beelden van ware heiligheid en hoogste
offervaardigheid-uit-belangeloze-liefde,
die vanaf het begin zijn goddelijke oor
sprong en innerlijke rijkdom overtui
gend hebben bewezen, is de menselijke
samenleving vervallen tot een chaos-
zonder-hoop, waarin men geen emplooi
meer ziet voor zijn boodschap van lief
de, rechtvaardigheid en vrede. Na twee
wereldconflicten binnen één generatie,
waarvan het laatste het hoogtepunt van
ontmenselijking scheen te bereiken,
duurt de oorlog voort, zij het een koude,
die de harten der mensen in vrees ver
stijft. Millioenen lijden en sterven onder
een satanische dictatuur, terwijl de
werkelijke strijd in Korea reeds twee
millioen slachtoffers heeft gevergd. De
armtierige rest van onze beschaving
wankelt onder de dreiging van een
derde wereldoorlog. Zo leven wij in
een sfeer van angst en onzekerheid in
een wereld, die ten onder gaat aan de
ontoereikendheid van het louter-mense-
lijke. Het is de tragedie van de mens
alléén, die, zonder God, slechts zijn eigen
sterfbed spreiden kan.
Is er dan geen hoop meer? Het Kerst
feest, dat wij nu vieren, geeft daarop
voor de negentien honderd en drie en
vijftigste keer het goddelijk-betrouW-
baar antwoord: „God heeft Zijn Zoon
in de wereld gezonden, niet om haar te
oordelen, maar opdat zij door Hem ge
red worde". (Jo 3.16).
Gods Zoon, een Kind in een kribbe.
Maar aan dat Kind is alle macht ge
geven in ae hemel en op de aarde. „O,
Emmanuel, onze Koning en Wetgever,
Gij. de Verwachte der volkeren en hun
Zaligmaker, kom, o Heer, onze God, en
red ons".
Koning en Wetgever, dat is het Kind
in de stal van Bethlehem en, als zo
danig, de Redder, naar Wie de verloren
mensheid eeuwenlang heeft uitgezien.
Maar.... „het waarachtige Licht, dat
alle mensen verlicht, kwam in de
wereld. De wereld was door Hem ont
staan, er. de wereld erkende Hem niet.
Hij kwam in Zijn eigen bezit, en de
Zijnen ontvingen Hem niet. Maar aan
allen, die Hem ontvingen, gaf Hij de
macht Gods kinderen te worden". Zo
tekent Sint Jan (1.9-12) in enkel?
woorden het heil en de tragedie der
mensheid. En de oude Simeon voor
spelde, dat dit Kind bestemd was „tot
val en opstanding van velen, en tot een
teken van tegenspraak" (Lc.2.34.).
Sinds de menswording van Gods Zoon
heeft de wereld nooit zo fataal de ver
vulling dezer profetieën aanschouwd als
in onze dagen. In wereldwijde verhou
dingen is Christus het voorspelde teken
van tegenspraak geworden. De strijd
tussen goed en kwaad, tussen God en
de duivel kristalliseert zich in de keuze
vóór of tegen Christus, die „val en op
standing" bepaalt.
In deze innerlijk verscheurde mens
heid schijnt het Christendom met
zijn boodschap van vrede en liefde,
van hoop en redding de zwakheid te
delen van het pasgeboren Kind in de
kribbe. Maar evenals te Bethlehem
onder de schijn van hulpeloosheid de
almacht Gods schuil ging, zo blijft het
Christendom, ondanks de zichtbare en
noodlottige tekortkomingen van zijn
aanhangers, voor alle tijden de enige
drager der onveranderlijke en eeuwige
waarheid van God. En daarom kan
alléén het Christendom de wereld
redden.
Maar dan een levend Christendom,
dat mensen kweekt, die Christus' leer
in woord en daad consequent beleven.
Die in het Kerstkind hun Koning eren,
Wiens opperheerschappij zich niet al
leen uitstrekt over de harten, maar
evenzeer over de tijdelijke en openbare
orde der samenleving. Hij is de univer
sele Schenker van alle leven en waar
heid, de enige Wetgever, Die zowel
voor het openbare als het particuliere
leven dezelfde liefde en rechtvaardig
heid beveelt. Het algemeen erkennen
van Zijn leidinggevende macht is de
uitsluitende voorwaarde om de onmis
bare nieuwe beschaving in het leven ie
roepen, die geheel christelijk is. Daar
om hebben de Christenen de plicht de
wereld te veroveren om haar terug te
geven aan Christus, de Vredevorst!
Het zou een wezenlijke miskenning
van zijn doel zijn het Christendom al
leen maar te beschouwen als een mid
del, dat een geriefelijk leven op aarde
garandeert. Zelfs het metterdaad ver
wezenlijken der meest ideale levens
voorwaarden beantwoordt niet aan zijn
diepste wezen. Immers noch de oor
sprong, noch het doel van het Christen
dom liggen in deze wereld. „Mijn Rijk
is niet van deze wereld".
De diepe zin van het Kerstgebeuren
is dan ook niet te begrijpen zonder de
lijn door te trekken van de kribbe over
het kruis tot het laatste oordeel: de uit
eindelijke triomf van Christus' Verlos
singswerk. Daarom staat de liturgie van
de Adventtijd duidelijk in het teken
van een dubbele verwachting. Bij
de herdenking van Christus' eerste
komst op aarde verliest de Kerk geen
ogenblik uit het oog de definitieve vol
tooiing van het Koninkrijk Gods, inge
luid door de terugkeer van het Kind
van Bethlehem als Rechter over leven
den en doden. Van de aanvang af leert
zij ons zodoende de geboorte van de
Verlosser te zien in het juiste perspec
tief en haar laatste consequentie. In de
Kerstnacht zelf herinnert ons Sint Pau-
lus: „De genade van God is verschenen,
redding brengend aan alle mensen. Zij
voedt ons op om godvruchtig in deze
wereld te leven om de zalige hoop te
verwachten en de openbaring der glorie
van onze grote God en Zaligmaker,
Christus Jesus" (Tit 2.11). Zo wordt ons
hele leven tot één grote Adventtijd, een
voorbereiding op Christus' tweede komst.
Want dan eerst zal de beloofde redding
definitief eeuwige werkelijkheid worden!
Deze diepste betekenis van het Kerst
feest is tevens de wezenlijke inhoud
van het Christendom: de mens de waar
heid te leren over zijn eigen situatie,
hem de bestemming van de schepping
duidelijk te maken. Alles is en blijft
gericht op de uiteindelijke voltooiing
van het eeuwige Koninkrijk Gods. De
Verlossing heeft niet ten doel ons op
aarde een ongestoord en zorgenvrij le
ven te schenken. Integendeel veeleer.
Paus Pius XII heeft vanmorgen op
de gebruikelijke wijze zijn Kersttoe
spraak gehouden tot het College van
Kardinalen. Hij deed daarin een beroep
op de volkeren van het Europese vas
teland om hun vrees van zich af te
schudden, een „redelijk risico" te aan
vaarden en zich onmiddellijk te ver
enigen in het belang van de wereld
vrede. Z.H. sprak in de eerste plaats
over de moderne technische geest, die
de wereld schijnt te beheersen en die
het gevaar oplevert, dat de mens slechts
in beperkte mate het gehele terrein van
de realiteit overziet. De H. Vader gaf
daarbij uitdrukking aan de grote eer
bied, die de Kerk altijd heeft gehad
voor de vooruitgang, die menselijk kun
nen en denken hebben gemaakt, doch
hij vond het noodzakelijk daarbij te
wijzen op het feit, dat men hier slechts
te maken heeft met een gedeelte van
de realiteit. Bovendien schuilt hier het
gevaar, dat de gehele mensheid op den
duur zal vervallen in een volmaakt
materialisme.
Tekst uit de brief van St. Paulus aan Titus
Tekening van Hettie Klmtmans
Hier tegenover stelde de Paus de
grote realiteit, die de bovennatuur is en
die tot uitdrukking gekomen is in de
geboorte van Christus en in de Verlos
sing. die daarop gevolgd is. Vervolgens
heeft de H. Vader enkele concrete ge
varen behandeld, daarbij in de eerste
plaats erop wijzend, dat de technische
geest de mens ertoe brengt geleidelijk
aan de opvoering van de productiviteit
als een der hoogste idealen te be
schouwen.
Daartegenover stelde de H. Vader ds
Christelijke opvatting van de arbeid,
welke talrijke andere problemen met
zich meebrengt die de materialistische
geest dreigt over het hoofd te zien. Zo
moet bij de arbeid altijd de mens in de
eerste plaats gesteld worden boven de
machine. Bovendient dient de mens
over 'n behoorlijke vrije tijd te beschik
ken, opdat hij zijn gehele persoonlijk
heid kan ontplooien. Tenslotte wees de
H. Vader op de noodzakelijkheid van
de Zondagsviering en op het recht dat
de mens heeft voor zijn gezin te zorgen
en zich in zijn gezin op te houden.
Hij waarschuwde er in het bijzonder
tegen, dat het gevaar aanwezig is, dat
ook de vrije tijd weer als doel op zich
beschouwd wordt. Een tweede probleem
waar de H. Vader op wees was vooral,
dat het materialisme probeert de oplos
sing van het probleem van de vrede
naderbij te brengen. De christelijke
opvatting daarentegen is, dat de vrede
niet wordt gebracht door uiterlijke or
deningen of door het opvoeren van de
productiviteit en van de materiële wel
vaart, ook niet dat de basis van de
vrede kan zijn het enorme vertrouwen
in de statistieken van de geleerden, om
dat dit alles slechts een uiterlijke coör
dinatie kan zijn. Dit noemde de H.
Vader de principiële fout van het mo
derne materialistische denken.
De vrede die daaruit ontstaat is
slechts een vrede van vrees. De echte
vrede bestaat daarentegen in de over
vloed van de Goddelijke goedheid en
van de morele bereidheid het goede te
doen.
Tenslotte sprak de H. Vader over de
politieke tegenstellingen welke in de
wereld en speciaal in Europa bestaan
Hij deed een hartstochtelijk beroep op
de christelijke politici, dat zij toch zou
den beseffen, dat het christendom hun
de ware basis geeft en de duidelijke voor
stelling van wat de vrede in werkelijk
heid is. Hij deed daarbij een beroep,
dat men, alvorens de onderlinge
vrede in de wereld te brengen, moest
beginnen met de vrede in het binnen
land en vooral de sociale vrede in het
binnenland te scheppen.
Deze is alleen te verkrijgen door het
toepassen van de christelijk sociale leer.
Tenslotte sprak de H. Vader nog over
het nut der democratie, waarvan hij in
derdaad de waarde erkende om de wel
vaart te verzekeren, maar richtte boven
alles de blikken op het Goddelijk Woord,
dat de waarheid is. Aan het slot van
zijn rede riep de H. Vader de Moeder
Gods aan. de Onbevlekte Maria, opdat
Zij tussenbeide moge komen om de
vrede in deze wereld te herstellen, spe
ciaal ten behoeve van hen die daar het
meest behoefte aan hebben, de armen, de
verdrukten en de vervolgden.
Hedenmorgen brak een felle brand
uit in de deurenfabriek te Bruynzeel
te Zaandam. De brandweer rukte met
groot materieel uit en werd daarbij ge
assisteerd door de fabrieksbrandweer.
Uit acht stralen werd water gegeven en
na een uur blussen gelukte het de brand
weer de brand enigszins te localiseren.
Er ontwikkelden zich dichte rookko
lommen boven de stad. De schade is
aanzienlijk en over de oorzaak is nog
niets bekend. De bedrijfsbrandweer had
eerder gepoogd zelf de brand te blus
sen, doch slaagde hierin niet.
De brand brakuit in het centrale
stromagazijn van de fineerdeurenfabriek
en men had daardoor eerder behoefte
aan zuurstofmaskers dan aan water. Al
le beschikbare maskers in Zaandam zijn
thans naar het terrein van de brand ge
dirigeerd, waar omstreeks half twaalf
nog steeds een grote blusactiviteit heer
ste.
Lavrenti P. Beria, voormalig hoofd van de geheime Russische staatspolitie
en minister van Binnenlandse Zaken, is, evenals zijn zes medebeschuldig
den, ter dood veroordeeld en reeds gefusilleerd. De terechtstelling is Woens
dag voltrokken, zo is gisteravond officieel in Moskou verklaard. Een bijzon
dere juridische commissie van het Hooggerechtshof der U.S.S.R. bepaalt, zo
luidt de tekst van het vonnis, de beschuldigden te veroordelen tot de hoogste
straf, die op een misdaad staat: doodgeschoten te worden met inbeslagneming
van alle persoonlijke eigendommen en intrekking van militaire titels en
onderscheidingen. Het vonnis is definitief en beroep is niet mogelijk. Hier
onder stond in het communiqué met hoofdletters getypt: Het vonnis is vol
trokken. (Vervolg op pag. 5)
Want wij moeten in ons leven „aanvul
len, wat aan Christus' lijden ontbreekt",
d.i. allen hebben wij ons deel te dragen
van het uitboetende en verzoenende
lijden van de Verlosser. Geen opstan
ding zonder kruis, geen Thabor zonder
doodsstrijd!
In het licht van deze eeuwigheidsbe
stemming ligt de betrekkelijkheid
van om het even welke aardse toe
stand voor de hand. Armoede en rijk
dom, geluk en leed, vrede en oorlog
zijn in de grond van geen belang, en
kunnen ten aanzien van ons uiteindelijk
lot een gelijke beproeving beduiden. De
enige hoofdzaak is onze keuze tegen
over God en de wijze, waarop wij de
daaraan verbonden eisen vervullen:
heilig zijn, „zoals onze Vader in de
hemel heilig is". En dat: ongeacht het
feit, dat wij geplaatst zijn in een we
reld, die voor het grootste deel gebouwd
is op medeplichtigheid aan het kwaad.
Ondanks zijn essentieel eschatologi
sche gerichtheid is het Christendom
echter verre van onverschillig voor de
tijdelijke bestemming van de mens. Ge
luk en vrede op aarde zijn evenwel
wezenlijk afhankelijk van onze gehoor
zaamheid aan God. Zonder Hem geen
vrede, geen voorspoed, geen orde, geen
geluk. Omdat deze gehoorzaamheid aan
God in de tegenwoordige wereld ont
breekt, staat zij op de helling van de
ondergang. Dit is de levensovertuiging
van elke gelovige Christen.
Deze aan de wereld te leren is onze
dure plicht, ons aandeel in Christus'
Verlossingswerk. Maar over het tijde
lijke leven heen wijst het Christendom
als zijn eerste en laatste doel op de
bovennatuurlijke bestemming van de
mens, de eeuwig gelukkigmakende
terugkeer naar zijn Oorsprong.
Alleen het geloof schenkt inzicht in
dè geheimnisvolle groei van het Gods
rijk in zijn beginphase op aarde.
Wanneer een dankbaar en innig be
leven van het Kerstfeest dit geloof in
onze harten verdiept, zal de goddelijke
vrucht daarvan een intense vrede zijn,
die een verantwoord optimisme recht
vaardigt over het lot van de wereld,
waarin wij leven, omdat het ons onze
plicht leert kennen en geheel op God
steunt. Die „Zijn Zoon in de wereld
heeft gezonden, opdat zij door Hem ge
red worde".
Een per .1 Januari a.s. ingaande zeer
belangrijke stijging van vrijwel alle be-
drijfsonkosten heeft de algemene ver
gadering van de vereniging „De Ne
derlandse Dagbladpers 1945" genoopt
tot het nemen van het besluit, de
abonnementsprijzen van de dagbladen
rr ingang van die datum te verho
gen.
Van deze vereniging zijn de uitge
vers van alle Nederlandse dagbladen
lid en het genomen besluit bindt hen
allen.
Het gevolg is dat ook de abonne
mentsprijs van ons blad na 1 Januari
a.s. een kleine verhoging moet onder
gaan. De prijs zal dan zijn: f 0.50 per
week, f 2.13 per maand of f 6.40 per
kwartaal.
Bij deze prijsverhoging, waartoe het
dagbladbedrijf slechts noodgedwongen
overgaat, wordt de kostenstijging slechts
ten dele ten laste van de abonné's ge
bracht.
WEST-DUITSLAND. De Ameri
kaanse autoriteiten in Duitsland hebben
33 Duitse oorlogsmisdadigers op aanbe
veling van een AmerikaansWest-
Duitse raad voor vrijlating op erewoord
en strafvermindering in vrijheid ge
steld.
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS, hedenmorgen.
Gisteravond om twaalf minuten over tien en aan het eind van de dertiende
ronde van de presidentsverkiezingen door het congres in Versailles heeft de
congresvoorzitter André Le Troquer eindelijk en ten langen leste de naam
van de tweede president van de Republiek bekend kunnên maken. René
Coty, de 71-jarige onafhankelijke senator, die in de Raad van de Republiek
het departement van de Seine Inférieure vertegenwoordigt en die eerst sinds
gistermiddag door de fracties van de onafhankelijken en de boeren als can-
didaat was voorgedragen, bleek aan het eind van de dertiende ronde ruim
schoots de vereiste meerderheid verworven te hebben, te weten 477 van de
871 stemmen. Te elfder ure en vrijwel aan de vooravond van Kerstmis was
het congres er dus toch nog in geslaagd de opvolger aan te wijzen van Pre
sident Auriol. De leden van het congres bleken na zeven dagen vol spanning
en verwarring, waaruit het prestige van de Franse Volksvertegenwoordiging
niet zonder deuken te voorschijn is gekomen, hun vermogen tot enthousiasme
toch niet verloren te hebben. Met uitzondering van de communisten juichten
zij de nieuw gekozen president langdurig toe en zelfs de socialisten, die de
nederlaag van hun candidaat Naegelen maar moeilijk konden verkroppen
en die bovendien teleurgesteld waren door het mislukken van hun pogingen
om President Auriol te laten herverkiezen, stemden in met de Marseillaise,
die door het congres werd aangeheven.
De nieuwe president is pas 71 gewor
den en hij werd geboren in Le Havre.
Na rechten en filosofie gestudeerd te
hebben aan de Universiteit van Caen
vestigde hij zich in zijn geboortestad als
advocaat. In 1923 werd hij afgevaardig
de van het departemént Seine Inférieure
in het Franse parlement. Tevoren maak
te hij al deel uit van gemeentelijke en
arrondissementscolleges. In de kabinet
ten Schuman van November 1947 en
September 1948 én het kabinet-Marie
van Juli 1948 was Coty minister van
Wederopbouw. Hij werd in November
1948 senator en in Januari 1949 aange
wezen als vice-voorzitter van de Senaat,
een post, die hij tot dusver heeft be
kleed. Coty staat bekend als deskundige
in staatsrechtelijke kwesties.
Hij zou voorstander zijn van een
grondwetswijziging, waarbij aan de uit
voerende macht grotere bevoegdheden
worden toegekend., In de eerste wereld
oorlog heeft Coty als vrijwilliger dienst
genomen en daarbij verwierf hij het
Croix de Guerre. Hij heeft grote belang-
De werkelijke vrede
vinden slechts zij, die de weg naar
i Bethlehem gaan. y
stelling voor federalistische stromingen,
maar het is niet bekend, hoe hij tegen
over het Europese leger staat. Zijn
vrouw. Germaine. is gewend om veel
gasten te ontvangen en men neemt aan.
dat zij zich spoedig thuis zal voelen op
het Élysée. Tot dusver bewoonden de
Coty's een huis in Le Havre, dat uitziet
over de Seine en dat eens bewoond is
door Felix Faure. president van 1895 tot
1899.
Opluchting
Althans naar het uiterlijk had de
gróte meerderheid van het congres, dat
in de afgelopen dagen keer op keer
getuigenis had afgelegd van een diepe
verdeeldheid, haar nationale eendracht
teruggevonden en het werd in elk ge
val duidelijk, dat deze late demonstra
tie van eensgezindheid mede berustte
op een algemeen gevoel van opluchting.
Men was blij dat de karwei erop zat
en dat men eindelijk iemand had ge
vonden, bejaard en kleurloos genoeg
om de steun te verwerven van de ver
schillende fracties, die elkaar de laatste
weken voortdurend in het vaarwater
hadden gezeten.
Want welke ook de kwaliteiten mogen
zjjn, die de nieuwe president van de
Franse Republiek sieren, de verkiezing
van de heer René Coty, die in het
Franse politieke leven nooit een figuur
van het eerste plan is geweest, heeft
na de bewogen dagen die achter ons
RENÉ COTY
liggen slechts het effect van een ont
nuchterende anti-climax kunnen op
leveren.
Dadelijk nadat de congresvoorzitter
Le Troquer de uitslag va:i de dertien
de stemming had bekend gemaakt, 477
stemmen voor de heer Coty, 329 voor
Naegelen plus een klein aantal stem
men dat zich versnipperd had over
figuren die door geen enkele fractie
candidaat waren gesteld of die zelfs
te kennen hadden gegeven dat zij niet
voor de benoeming in aanmerking
wensten te komen, werd het proces
verbaal van de verkiezing opgemaakt
en voorzien van het zegel van het
congres.
Een afschrift daarvan werd in de
Salon de la Présidence ter hand ge
steld aan de nieuw gekozen president,
die door de congresvoorzitter werd
toegesproken en gelukgewenst en die
a l'improviste zijn eerste officiële dank
woord sprak. De gehele plechtigheid
duurde slechts een half uur.
Begeleid door de heren Le Troquer
en Laniel verliet de nieuw gekozen pre
sident langs de erewacht die aangetre
den was het paleis van Versailles, om
zijn intrek voor de nacht te nemen in
het versierde gebouw van de prefectuur
van Versailles, zulks in afwachting van
het grote ogenblik waarop hij heden
morgen zijn officiële intrede in Parijs
zal maken voor het protocolaire bezoek
aan president Auriol.