„De schadelicke wortel der Paepscher afgoderie" in Haarlem m IPubliciteit van religieuzen Groot levensmiddelen- bedrijf verlaagt prijzen Vreugde om kermisvieren in de zeventiende eeuw m OP DE KERMIS I I Koek, ik heb je HERINGA WUTHRICH 9 ARCHAEOLOGISCHE WERK GEMEENSCHAP Voordracht van dr. J. P. Modderman SLEUTEL WEG? „DE SLEUTELSPECIALIST" en een pakkende uitgave over clubhuiswerk J I Met 10 tot 20 pet. Spaarbusje voor jonggeborenen ZATERDAG 23 JANUARI 1954 PAGINA 6 RAUIO MOORS 1 ff W, f HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBltANDERS - paaRHp Haarlemse loopschool SANTPOORT Zondagsdienst „Wat zegt de R.K. Kerk over de Oecumene?" Dr. F. Thijssen voor V olksuniversiteit H.V.B.-programma m W$0&, m 1 157 katholieke club- 1 huizen Rijkspostspaarbank geeft f 1 cadeau Haerlems Studenten Gildt viert derde lustrum Verkooplokaal NOTARISHUIS Inboedelveiling 2/3 Febr. 1954 Gaet in Zeelant. reyst in Hollant, vraeght het Vrieslant, laet het Gelder- lant ende alle d'andere Provintien u segghen: ja besiet of daer wel eene staat, ja een dorp in ons gansche lant is, daer niet eenmaal des .laers de kermisse noch gehouden wort, met slaenden trommel, vliegende vaendel ende duysent vreuchden. In 1624 schreef W. Teellinck deze regels ZI,n„Gesonde bitterheyt voor den weelderighen Christen die geerne ker- wisse houdt zouden al een zeer onvolledig beeld van de tijd geven, waarin het meren deel der buitenplaatsen ontstond, die we op onze wandeling bezichtigen de zeventiende eeuw indien we niet over de kermissen iets vertelden. Want de kermissen waren, Hervorming ten spijt, geliefd gebleven, al ful mineerden de predikanten ertegen, dit volksvermaak geselend met al hun katholiekenhaat: „Kermissen zijn een schadelicke wortel der Paepscher w niet. dtn falle ende alsem ende alle bitterheyt voort en J.*? y^e van zie,e ende ,ichaem" zoals bovengenoemde reellinck in het voorwoord van zijn boekje verklaarde. En hij had in zekere «r:«cwrum u* i u u u-v hH a„°5 fÜiiL* ook, want de kermis heeft inderdaad wortel geschoten uit wat Katknuppelen. Ook dit spel was i rPafpschJe af?oderie". Zelfs Bredero spreekt nog van „Sinte Moortje tweede bedrijf, derde toneel en dat komt, omdat in Middeleeuwen kerkelijke feesten naar het middelpunt daarvan noemde: lÜci«i Jansmisse, St. Bamisse kerkmis kermis was de teestdag van de patroon van het dorp en het feest van de kerkwijding. Aan viering was verbonden een buitenkerkelijk feest. Ziedaar de nredfkan^»1?!0?6 "schAfehcke mortel der Paepscher afgoderie", door geen watert d zeventiende eeuw kon kermisvieren om van te Advertentie Van ouds bekend. Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 - Haarlem i V r in de zeventiende eeuw bij kermissen bijzon der geliefd. De hervorming, die veel verloren deed gaan, wat het volk lief was ge- worden, wilde ook de doodsklok luiden °W de kermissen, maar dat gelukte tast, al ging de binding met het kerke- 'eest geheel verloren. Bijzonder aardig en typerend wordt verteld hoezeer het volk aan dit ver maak gehecht was in een referem van ®e Rederijkerskamer te Delft. Daarin wordt verhaald, hoe de Minderbroeders d* z.g. Broertgenskermis hielden. Een v-por een kwamen de „geuzen" binnen druppelen. Och, laat ze er maar in zegt Pwter Gardiaan, en hü geeft de geuzen een vaderlijke vermaning. Dan begint het feest van de verbroedering van paap en geus. De overheid in de 17e eeuw zeer verdraagzaam en liberaal liet het volk haar gang gaan, ondanks de pro testen van de predikanten, en deed graag mee aan het kermisvermaak. In Haarlem, zo goed als in Amster dam, waren de kermissen zeer popu lair. De bezoekers van buiten de stad kregen zelfs vrij reizen naar oud ge bruik met het wagenveer, zoals bij ordonnatie van 1608 opnieuw werd be paald. In Haarlem mocht dan, evenals overal elders, de pracht en praal van de ker kelijke processie, die op de morgen van de feesten gehouden werden, verloren zijn gegaan, iets bleef nog over, dat aan de kermis een bijzonder cachet gaf: het uittrekken van de schutterij. De storm hoeden met de peradijsveren feestelijk op de krijgshaftige hoofden, sluiers over de schouders, rozen op de schoe nen, satijnen broeken en zijden kousen. Een heel arsenaal van wapens meevoe rend. Men kent deze figuren van schil derijen van Rembrandt en Frans Hals. Met geestdrift manoeuvreerde de schutterij door de stad. Op de Grote Markt stond in deze dagen een toneel opgeslagen. De kame- risten van de Rederijkerskamers speel den hun boertige kluchten, nadat ze in gelid met trommelslag in hun toneel- oostuums een korte wandeling door de stad hadden gemaakt, waarbij een nar het kijkgrage publiek vermaakte en op oen afstand hield. Soms traden de kameristen ook in herbergen op. Wat de Haarlemmei's gespeeld hebben, kon den we niet achterhalen, maar indien het peil overeenkomt met de Rederij kerspelen, die bewaard zijn gebleven, dan was het niet veel zaaks, plat en onbenullig. Nu de eigenlijke kermis. De kramen. Een beschrijving van de Haarlemse kermis konden we niet vinden, daarom willen we om een beeld te geven, iets van de opstelling van een Amsterdamse kermis in de zeventiende eeuw vertel len. Dan krijgt men een goede indruk van een dergelijke feestelijkheid. De kermis besloeg verschillende straten en pleinen. Op de Nieuwmarkt stonden de kramen met huishoudelijke artikelen en de koekkramen. Op de Westermarkt de galanteriekramen, op het Koningsplein de porselein- en hout- kramen. Op de Kloveniersburgwal (Oostzijde) de potten- en aardewerk- kramen; aan de Westzijde de blikkra- men; op het Rusland de glaskramen, op het Amstelveld de poffertjeskramen, (Wagenaar, Beschrijving van Amster dam, deel 9). De kramers waren meren deels buitenlanders, Italianen, Duitsers en Brabanders. De Amsterdammers en Haarlemmers het vreemde en onbekende was ook in de 17e eeuw een trekpleister stel den allerlei inkopen uit tot de kermis. Daar meenden ze niet alleen de nieuw ste snufjes te vinden, maar ook het beste te krijgen. Dikwijls kwamen ze bedrogen uit. De Fransman, Pilati, die een Hollandse kermis bezocht, schreef tenminste in zijn „Lettres sur la Hol- lande": „Een man van smaak vindt er niet één stuk, dat hem kan aanstaan; de toverlantaarns en natuurkundige werktuigen, die Milanese bergboeren verkopen, zijn slecht; de platen van de Tyrolers zijn prullen; katoenen en neteldoekse zakdoeken uit Augsburg en Zürich worden verkocht als afkomstig van de kust van Coromandel; de odeurs en pommades, die Belgische koopvrou wen aanprijzen, zijn goed om de pokken over te brengen; Duits ijzerwerk wordt voor het beste Franse materiaal ver kocht". De gilden voerden dan ook een voort durende strijd tegen deze handel, die door de lage prijs en de ondegelijkheid, de klad bracht in menig vak. Bijzonder was dit wel het geval met schoenen, muilen en keurslijven. (Mr. J. J. Bras ser: „De week- en jaarmarkten en kermissen". Leiden, 1792). Van de andere kant bood de kermis een welkome gelegenheid om artikelen aan de man te brengen, een gelegen heid, die vooral de kunstenaars inspi reerde. Schilderijenkramen waren er altijd meerdere. Werk van de beste meesters werd daar te koop aangeboden, zodat het vrij normaal was, in deze eeuw in eenvoudige burgerhuizen prachtige schilderijen aan de wand te zien. Menig schilder, die aan de grond zat, is door de kermis er weer boven op gekomen. Stappen we de zilverkramen voorbij, dan kunnen we wat meer aandacht Advertentie schenken aan de koekkramen. Een op vallend spelletje kunnen we daar keer op keer glimlachend bezien. Het spel van de kermiskoek, die de jongelui de meisjes van hun uitverkiezing aanbie den. We zien 'n boerenjongen die een oogje heeft op 'n aardig meisje, dat in de buurt van de koekkraam wat rond slentert, zwijgend een kermiskoek ana- bieden. Ze glimlacht, zegt niets, steekt de koek onder de arm, wandelt met de jongen weg. We kunnen zo'n stel later in de herberg terugvinden en weer later op de avond ergens in de stilte bij het Spaarne of in een boerenschuur. Zo ging het in de 17e eeuw met de ker miskoek, die een vurige minnebrief was. Hebben we vandaag voor de boeken kramen almanakken van bijna alle Hollandse steden en dorpen - minder belangstelling, de kunstemakers-tent lokt meer. Acrobaten en koorddansers, die heel Europa afreisden, kunnen we ontmoeten op de kermis in Haarlem en Amsterdam. We gaan de tent binnen. Een beperkte ruimte. Op een houten paard verricht een acrobaat gymnasti sche toeren, terwijl een grappig uitge doste clown hem met armen en benen, zwaaiend als een drenkeling, probeert na te doen. Een artiste met de balan ceerstok danst op een koord: ze draagt een kanten mutsje, heeft een stolpkraag om de hals, armen en handen zijn door hoogopstaande handschoenen bedekt. Apen vullen het gezelschap aan: pijp rokend en spelend met bekers en kaar ten. (Van de Venne: „Belachende gean doen. Wereld"; 's Gravenhage, 1635). Soms trad ook de „waterspouger" op, een Italiaan, die honderd glazen water dronk, dan de handen in de zij zette, en drie stralen als van een fontein, uit z'n mond deed schieten: bier, wijn of melk. Het water vloeide in een groot bekken en kroezen stonden klaar, waar uit men prosit! het vocht kon drinken (Droste, „Zinrijcke gedachten", 1681). Gaan we verder, dan komen we langs marionnetten-theaters met Jan Klaas- sen of voorstellingen van de meest fan tastische treur- en blijspelen, ook wer den hier schilderijen te zien gegeven met beelden, die door middel van „stromend zand" bewogen werden de eerste voorloper van de bioscoop Droste rijmde daarover (1681): Nog heb ik voor myn oog een schildery gekregen, Waerin men voort sag gaen de beelden en bewegen: Sy reden op een kar en naemen 't hoetjen af, Hetgeen verwondering aen al de kijkers gaf. Ook in een ander spul wiert my vertoont een haeven, Daer scheepjes in en uyt voort- zeylend' eerscheuts gaeven. Men hoorde van 't geschut den slag en sag de vlam, Alsof die in 't verschiet van..verre tot ons kwam. Zo u de kermis van de 17e eeuw be valt, lezer, wil dan nog wat vertoeven in het marionnettentheater of zoek de vreugde van de taveerne op bij Rinse wijn of schuimend bier. We vervolgen dan volgende week onze tocht, waarop we meer merkwaardige dingen zullen zien en beleven en nog 'n ontdekking J. B. l; Vreuchts verwecking, in der gansen trecking": dit spel begeleidde altijd de kermissen in de 17de eeuw. Voor de werkgroep Kennemerland van de Archaeologische Werkgemeen schap sprak dr. J. P. Modderman, we tenschappelijk medewerker van de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bo demonderzoek, over het grafheuvel- onderzoek in midden-Nederland. In de zomer van 1952 heeft spreker op de Veluwe een aantal grafheuvels ontgra ven, die in de omgeving van Ermelo op een militair oefenterrein waren gele gen en gevaar liepen om vernield te worden. In totaal werden 42 grafheu vels blootgelegd en onderzocht. Eerst wordt het midden van de heuvel be paald en het geheel in vier quadran- ten verdeeld, die daarna uitgegraven worden In de vorm van een kruis blijven vier profieldammen staan, waardoor de verticale doorsnede be studeerd kan worden. Men zoekt naar sporen van de mens en zijn kuituur in de bodem. Door het vaststellen van geroerde en ongerepte grond, kleur verschillen en tekeningen in de vlak ken, zijn door de archaeologen allerlei bijzonderheden over opbouw en sa menstelling van de heuvel aan het licht gebracht. Het bleek, dat enige heuvels tot 7 maal toe voor begravingen wa ren gebruikt, waartoe men steeds over de oude heuvel een nieuwe opwierp. Het oudste graf dateerde van pl.m. 2000 v. Chr. De door de heuvelbegroeiingen ontstane verkleuringen in het zand geven de afscheidingen tussen de heu vels aan. In de heuvels zijn urnen en vuursteenwerktulgjes aangetroffen, die de doden werden meegegeven. Na voorzichtige afschaving van de bodem kwamen verschillende lijksilhouetten te voorschijn. De oudste begravingen vonden in hurkhouding plaats en kre gen bijgaven, later werden de doden in gestrekte houding op hun rug be graven, daarna kwam veel lijkver branding voor, waarvan men de brandplaatsen heeft blootgelegd. De daarin aanwezige witte stipjes zijn overblijfselen van de verbrande been deren. Door verbranding werd de grond rood gekleurd. In de oudste graven werden gave bekers gevonden, die met fraaie visgraatmotieven versierd waren. Deze bekers komen ook in het Gooi en Drente voor tot in Denemar ken, maar slechts sporadisch in Lim burg en België. In sommige heuvels werden grondsporen ontdekt van een hutje, dat om de dode gebouwd was, andere heuvels waren omringd door een greppel. Omstreeks 1500 v. Chr. kwamen de bekende Veluwse klokbekers voor. Ook paalconstructies zijn vastge steld, die een omheining vormden, waarbinnen de dode was begraven. La tere dateringen zijn vaak door het ont breken van grafgiften moeilijker te dateren. Belangrijke grafsilhouetten worden in hun geheel uitgegraven en in kisten bewaard, zoals dat van Speulde. Met plastic worden de lijk- resten geprepareerd. De skeletten wor den nauwkeurig gemeten en zijn van veel betekenis voor de anthropologie. Uit de bronstijd heeft men ook velerlei res ten van kledingstukken gevonden, vooral in Denemarken, waar deze in de boomkistgraven en in het veen vaak vrij goed zijn bewaard gebleven. Hierdoor is men veel te weten geko men over de leefwijze van de prae- historische mens. Mooie lichtbeelden gaven een duidelijk beeld van de op gravingen en vondsten. Na de pauze werden vele interes sante vragen door de spreker beant woord, waarna de voorzitter mr. C. M. J. de Jongh de heer Modderman harte lijk dankte voor zijn leerzame voor dracht. Op de Haarlemse Loopschool voor geam- puteerden en verlamden, zijn enkele plaat sen vrij op de cursus, waar minder-vali- den wekelijks onder deskundige leiding kunnen oefenen, om hun gebrek te ver beteren. Inlichtingen en aanmeldingen bij de ad ministrateur Orionweg 125, tel. 24116. Artsen: J. J. Hekman, Hoofdstraat 236, Santpoort, tel. K 2560510. Apotheken (ook nachtdienst): Apotheek De Wilde, Broekbergenlaan 42. Santpoort, tel. K 2560284 en Bloemendaalse Apotheek, Bloemendaalseweg 85, Bloemendaal, tele foon K 2500—2281. Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 In samenwerking met de Oecumeni sche Raad te Haarlem organiseert de Volksuniversiteit een cursus over vraagstukken die bestudeerd zuilen worden op de tweede Assemblée van de Wereldraad van Kerken in de zo mer van 1954 te Evanston (Amerika). In het kader daarvan heeft kapelaan dr. F. Thijssen uit Utrecht, de verhin derde prof. H. W. van de Pol vervan gend, In de Remonstrantse kerk een uiteenzetting gegeven van wat de katholieke Kerk over de Oecumene denkt. Op een vorige bijeenkomst, te vens de eerste, van deze studiecursus, heeft prof. S. Berkelbach van der Sprenkel zijn visie gegeven op de eenheid en verscheidenheid der Chris tenheid. Dr. Thijssen ging uit van een afba kening van alle begrippen, die succes sievelijk voorkomen in de hem opge geven titel „Wat zegt de R.K. Kerk van de Oecumene". Een officiële uitspraak van de Kerk over de Oecumene is er niet. In „Rooms Katholiek" is „Rooms" een uit contrareformatorische affecten te verklaren overbodigheid. En onder Oecumene verstaat de katholiek, daar bij voorgelicht door zijn geloof, de Kerk die de bruid is van Christus en geleid wordt door de Geest die met Pinksteren over de 120 apostelen en leerlingen gekomen ls. Verstaat men onder Oecumene alle in Christus gelo vende Kerken, dan ziet de katholieke Kerk uit geloofsnoodzakelijkheid de an dere Kerken als groepen van afgeschei denen. Bedoelt men met Oecumene de Wereldraad van Kerken, dan kan de katholieke Kerk, waar het hier een geloofsontmoeting betreft, daarin niet volledig participeren, daar haar uniek en integraal verbond met de Bruide gom Christus niet discuntabel gesteld kan worden. Wel zouden katholieken eventueel als „waarnemers" op de bij eenkomsten van de Wereldraad aan wezig kunnen zijn, zoals vorig jaar op de Conferentie van Lund in Zweden ook geschied is. Dr. Thijssen benadruk te echter de wenselijkheid en de door hem persoonlijk ervaren zegen van de ontmoeting in „het gesprek" tussen re formatorische christenen en katholie ken. Aldus een uiterst beknopte samenvat ting van dr. Thijssen's voordracht, die met grote aandacht werd gevolgd en na afloop waarvan meerdere, van vrij moedige belangstelling getuigende, vra gen werden gesteld. IA: DSK—RCH 4, WH—NAS. EDO 8— VVD, Wijk aan Zee 2Spaarndam, BSMVI. Vogels. IB: HFC 3—EDO 4, RCH 5—EDO 3, Stormvogels 4Beverwijk 2, HBC 3ADO 2, Onze Gezellen 2Haarlem 3A, DEM 2Vel- sen 2. 2A: DSB—Hoofdd. Boys, SVY—Geel Wit, Nw. VennepSpaarnestad. HeemstedeVo gelenzang. 2B: DCO 2TYBB 2, Zandvoort- meeuwen 3DIO 2, Velsen 3Schoten 3, VI. Vogels 2Kennemers 4, Beverwijk 3— VSV 4. 2C: Kinheim 2—Kennemers 4, VVB3 —VI. Vogels 3, VSV 5—HFC 4, NAS 2— DSS 2. 2D: DCO 3—VSV 6, Kennemers 6— TYBB 3, RCH 6—Haarlem 5, Stormvog. 5— Zandvrtm. 4, HFC 5DEM 3. 3A: v. Nispen—WH 2, VVD 2—DSK 2, Spaarnestad 2—Hoofdd. Boys 2. 3B: EHS 2 DSS 3. Ripperda 3—ETO 2, Onze Gezellen 3 —Schoten 4. 3C: Geel Wit 2—Terrasvogels 3. AllianceHaarlem 6, Kinheim 3EDO 6, SHS —TYBB 4. 3D: Hillegom 4—Haarlem 7, Spaarndam 2—DIO 3, HFC 6—THB 3. 3E: Beverwijk 4Kennemers 7, DEM 4Water loo 2, Stormvogels 6ADO 3. 3F: EDO 1 RCH 7, Haarlem 8—Bloemendaal 4 HBC 4_ Zandvoortmeeuwen 7, BSM 3Hillegom 5. 3G: HFC 7—DCO 4 Stormvogels 7—EDO 8, Kinheim 5—DSS 4, TYBB 6—DIO 4. 3H: Hillegom 6—VI. Vogels 4, Geel Wit 4— Zandvoortmeeuwen 6. 4A: Geel Wit 5—Beverwijk 6. 4B: Con cordia 3—NAS 3, Alliance 2—DSB 2, SHS 2 —Ripperda 4. 4C: DIOS 2—HBC 5. 4D: Waterloo 3Wijk aan Zee 3, Terrasvogels 4 —DEM 5 Velsen 5—SVY 2. 4E: DSOV 2— Halfweg 3, DSS 5—Spaarnevogels 3. 4F: Bloemendaal 6DIOS 3, WH 4BSM 4, Schoten 6—DSS 6, Concordia 4—DSK 3. 4G: DSS 7—DSB 4, Vogelenzang 3—RCH 9. 4H: Stormvogels 8DEM 6. 41: NAS 4 —TYBB 7. Jeugdafdeling A: Wijk aan Zee aDSS a, TYBB a_ VSV a, Kennemers aEDO a, DEM a— Schoten a. B: Stormvogels a—HFC a, RCH a—HBC a, Haarlem a—Geel Wit a, ADO aKennemerland a. Junioren IB: Velsen b—Geel Wit b. 2B: DIOS a BSM a, Vogelenzang aTZB a. 3B: OG b —SHS a, ADO b—TYBB c DEM c—Vel sen c. 3D: Concordia dGeel Wit c, HBC d —Alliance b, DSS c—HBC c. 3E: Geel Wit d —DEM e, DSS d—ADO c, TYBB e—Allian ce c. Adspiranten 1B: DEM a—Onze Gezellen a, Velsen a —DSS a, ADO a—Geel Wit a, Wijk aan Zee a—TYBB a. 2B: Concordia a—DIOS a, Concordia bHoofdd. Boys a, HBC a BSM a. 2E: DEM b—Onze Gezellen b, Velsen b—DSS b, IEV a—TZB a. 3B: DSS c TYBB c, Geel Wit c—DEM c, HBC b— SHS a, Velsen c—NAS a. 4B: DEM d— OG c, IEV b—Alliance b, DSS d—TYBB d. 4D: v. Nispen bDIOS b, Concordia c Hoofdd. B. b. 4G: DEM gOnze Gezel len d, Geel Wit d—Alliance c, TYBB f— TYBB e. Zaterdagmiddag comp. 1: RCHSVJ 2, Kennemerland 3IJmui- den 2, ETO—VEW, IJmuiden 3-Nw. Ven nep. 2: KinheimKennemerland 5, Ener gieKennemreland 4, Tweede Juegd Telefonia 2, SIZO 3—WRA. 3: SVJ 3— SAC, VVSV—SSH, Zandvoortm. 2—Con cordia, IJmuiden 4SIZO 4. 4: Kennemer land 6—Energie 2, VEW 4—ETO 2, Her cules—RCH 2, SAC 2Nw. Vennep 2, SVJ 4—SIZO 5, SVJ 5—Telefonia 3. Y edereen weet, dat het de grote zorg van de wer- 3 kende congregaties is, dat ze niet voldoende aan- 3 X was hebben. Wij leven in een tijd, waarin het mogelijk is, dat menin de dagbladen advertenties aantreft, waarbij een klooster te koop wordt geboden uit gebrek aan roepingen. Het is dan ook te begrij- pen, dat de zusters, van welke religieuze groepe- ring ook, die zien, hoe het prachtig en vruchtdra- gend werk, dat zij voor fiet Rijk Gods hebben opge- bouwd, vooral in de missies, afbrokkelt en ernstige leemten gaat vertonen bij gebrek aan eigen werk- krachten, zich daar niet zo maar mee kunnen ver- zoenen en alles in het werk stellen om meisjes, die aan het begin van hun leven staan, aan te trekken. Ze maken daarbij, vanzelfsprekend, gebruik van het moderne middel de publiciteit, om zichzelf en haar werk bekend te maken, en dat is haar goed. recht. Wil publiciteit echter doel treffen, dan moet ze in wijder kring aanspreken dan alleen de kleine critiek- loze groep sympathiserenden, dan moet er iets aan- 3 stekelijks van uitgaan. Dat begrepen onder anderen de Franciscanessen van Heijthuijsen, die reeds twee- H maal achtereen een kloek, goed verzorgd en rijkelijk 3 met actie-foto's verlucht jaarboek uitgaven, waaruit een ieder respect krijgt voor haar werk. Dat begrijpt Er ook de missionnerende congregratle, waarvan wij Et dezer dagen een zo pakkende folder tegen kwamen dat men onmiddellijk van de inhoud gaat kennis nemen. Buiten op staat een vreemde illustratie, die de nieuwsgierigheid wekt, het lijkt een primitief dubbel- beeld van een mysterieuze afgod en het doet even denken aan vroeger-eeuwse koekvorm, uit hout ge- sneden. Middenin licht een groot hart op en er S onder staat in schrijfletters „hart". Dat is de gehele tekst, die de inhoud moet verklaren. Bij het uit- vouwen begrijpt men er meer van, want deze fol- der beveelt de „Hartjes" aan uit Tilburg, de zusters Ez der congregatie, die zich noemt de Dochters van O- L,. Vrouw van het H. Hart, en die een kap dragen, welke hartvormig gebogen is. Veelzeggende foto's, waarin iets van haar werk en ook van haar onder- ling leven op pittige wijze naar voren wordt ge- E: bracht, noden tot lezen van de beknopte tekst. Die hier en daar misschien wel een tikje gewild vlot is. zoekt natuurlijk vlotte nonneny> het behoe- ven geen filmsterren te zijn en ze moeten niet altoos aan de rokken van Moeder Overste hangen" E maar waaruit een verademende durf spreekt en een H vooruitstrevende kordaatheid, die ook niet schroomt H op de man af de hardheid, noch de hoge vlucht van H hft aan God toegewijde leven te noemen, waarbij 3 alles neerkomt op de liefde. Op wat er in het hart woont. 3 Wie weet wat een dergelijk uitgaafje in een jong gemoed kan wakker maken. Wij veronderstellen méér ^an i?j braVR fotokalender, die het moederhuis van dezelfde congregatie fwij hopen als een vergissing), vr^c!fe^ mvl ëfobiljet, bij het jaar-einde als onge- gliiden ArÜ! /I mcmfie brievenbus heeft laten ol L KfIhet toezenden van kalenders en waard ziin met h6! ?3^611^ di-e het aa"k«ken niet waard zijn, met begeleidend girobiljet, schrikbarende mm m MHWBMPPfe-M::/:i' is» JSi fut/» 'Ma A*, V mm S 3 3 Uit de folder „Hart". vormen aan. Het wordt voor de „ge achte vriend", die het nodige opge drongen krijgt, langzamerhand een gewetenskwelling: Prullenmand? Betalen? Terugsturen? Wij geloven eerlijk gezegd niet, dat veel van de genoemde kalenders met foto's uit alle stadia van het leven der hart vormig gekapte zusters n vele ka merwanden zullen hangen. Is het niet een bepaalde vorm van over schatting te menen, c' t iedereen er plezier in heeft om van X Januari tot en met 28 Februari tegen een groepje voor de elegenheid pose rende postulanten aan te kijken? Als men een propaganda-kalender toestuurt, laat het er dan een zijn Foto uit Ontmoeting die zozeer spreekt, dat de ontvan ger zich gedrongen voelt om het girobiljet in te vullen, omdat hij het gevoel heeft iets gekregen te heb ben! Een publicatie, die wij altijd met veel plezier lezen, is het kleine be scheiden mededelingenblaadje van de Medische Missiezusters te Im- stenrade. Haar door Anna Dengel in Washington gestichte congregatie is nauwelijks dertig jaar oud en zij hebben dus geen traditionele ballast. Haar geest, ont staan uit deze tijd, is van deze tijd. In het Decembernum mer vertelt een der zusters, die in Zuid- Afrika werkt, hoe ze tijdens de festi viteiten ter ere van de kroning van de Engelse Koningin hadden ingeschre ven om deel te ne men aan een op tocht met versier de wagens. Dat was een goede reclame, meenden ze, en ze zetten op hun ver sierde zandauto een stukje zieken- huiswerk in scène, een patiënt, die een injectie werd toe gediend. Daarmee reed een der zus ters eigenhandig het stadion binnen onder gejuich van het publiek. Het succes was over weldigend, want de zusters waren de énigen, die aan de wedstrijd deel namen! Ze won nen dan ook de eerste prijs. Er leeft achter de coulissen van s de samenleving zoveel, waarvan 3 menigeen niets wiet. Wie meft bij- 5 voorbeeld enigszins een voorstelling van de wijze, waarop de minst ver- j3 wende groep ln de steden reilt en 3 zeilt, de gezinnen der ongeschoolde arbeiders, die in ieder opzicht zo 3 weinig houvast hebben? Om hun 3 dat te geven en hen weer binnen te voeren in de normale samenle- ving. is uit allerlei toenaderingspo- 3 gingen langzamerhand het clubhuis. 3 werk gegroeid, van waaruit voor de vaders en moeders, de grote 3 zoons en grote dochters en de kin- deren en vooral voor het gezin als geheel, de nodige heroriëntering 3 uitgaat. Over hetgeen er in de 157 jE katholieke clubhuizen in ons land, 3 hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'E vooral geconcentreerd in de grote steden, wordt gedaan, en door de 200 priesters, 130 sociale werksters en 30 sociale werkers, die daaraan verbonden zijn, vertelt een uitste kend blad „Ontmoeting", incidenteel uitgegeven door de R.K. Nationale Jongensjeugdzorg en de R.K. Natio nale Meisjesjeuga.org. Dat is al hetgeen er op dit gebied gedaan wordt door het Buurthuiswerk, het Sint Franciscus Liefdewerk, het Wijkhuiswerk, het Don Boscowerk, het Sint Fidelis- en het Francisca- Romanawerk. Het blad wil „voor een enkele keer een ontmoeting zijn met de buitenwereld" van het groeiend werk, dat een klein rijk is voor degenen, die het aangaat en waar voortdurende publiciteit ver storing zou brengen. Aan de oprichting van de 100e afdeling der Stichting Sociale Jeugdzorg in het bisdom Haarlem is deze uitstekende uitgave te dan ken, die onder redactie staat van rector W. van Helden, drs. J. Schreuder en drs. J. A. Stalpers. Wat de buitenstaander uit de sug gestieve foto's en de reële tekst leert over het jeugd- en gezinswerk, :an dit laatste alleen maar ten goe de komen. Want de ontmoeting met „Ontmoeting" kan niet geschie den zonder dat de lezer bewogen is over hetgeen in de levende wer kelijkheid hier achter staat. Een dergelijke publicatie dwingt respect en belangstelling af. A. Bgl. Een groot Nederlands levensmidde- lenbedrijf gaat de prijzen van ongeveer v«f en twintig producten, naast de prijzen van suiker en suikerhoudende artikelen, met een percentage van 10 tot 20 procent verlagen. In een mededeling over die verlaging wordt gezegd, dat men het besluit heeft genomen, de ge volgen van de recente loonsverhoging zoveel mogelijk voor eigen rekening te nemen. Deze zal, waar nodig, ten laste komen van de verlies en winstrekening. Men vertrouwt er op deze maatregel door verhoging van productie en om zet op te vangen. De directe gevolgen van de loonsver hoging van 1 Januari observerend, zegt de directie, dat in tal van takken van industrie en handel prijsverhogingen, die de hogere lonen moeten compense ren, onvermijdelijk blijken. Hierdoor kunnen de doelstellingen van de loons verhoging n.l. volledige compensatie van de huurverhoging en teniet doen van het restant van de eertijds ingestel de consumptiebeperking, voor bepaalde bevolkingsgroepen wellicht niet geheel worden bereikt. De financiële leiding van het bedrijf realiseert zich, dat het publiek meent, dat ergens de vicieuse cirkel van loonsverhoging, prijsverho ging, loonsverhoging doorbroken dient te worden, willen de prijzen van pn maire zowel als secundaire levensbe hoeften niet met de regelmaat van een klok blijven stijgen. Hoewel de leiding van het bedrijf er zeker van is, dat de conclusie, dat men reeds in een vicieuze cirkel zit, voorba rig is, heeft men het besluit genomen de gevolgen van de recente loonsverho ging zoveel mogelijk voor eigen reke ning te nemen. De artikelen waarvan de prijzen zul len worden verlaagd zijn vleessoorten als Gelderse rookworst, gerookt vet spek, mager spek, rookvlees, Gelderse ham Voorts rundvet, hagelslag, be schuit, snijkoek, biscuits, maizena. zelf rijzend bakmeel slaolie, gedroogde abri kozen, krenten, Siam-rljst, zachte zeep toiletzeep, chocolade, pralines Zaanse koeken en enige versnaperingen. Deze week is de Rijkspostspaarbank begonnen met bij wijze van proef aan de ouders van jonggeborenen in een groot deel van het land een spaarbuBje toe te zenden, waarin zich een waarde bon van f 1 'bevindt. Het busje (5x9 cm) heeft de vorm van een reclamezuil met een afneembaar kapje. Op het zuiltje kan men aantreffen re producties van een achttal P.T.T.- en R.P.S.-affiches in zeskleurendruk. De tegenwaarde van de bon wordt alleen dan ingeschreven wan neer tevens een bedrag van tenmin ste f 3 wordt ingelegd op een reeds be staand of nieuw te openen boekje ten name van de jonggeborene, mits deze noe geen half jaar oud is. In een aan de ouders gerichte felicitatiebrief wordt het belang van het vroegtijdig sparen uiteengezet. Het ..Haerlems Studenten Glldt" heeft een gevarieerd programma ontworpen voor de viering van het derde lustrum. 26 Februari vindt in Restaurant Brink- mann een besloten filmavond plaats, waarop als hoofdfilm „Film and reali ty" van Cavalcanti gedraaid zal worden 27 Januari zullen de leden van het Gildt hun krachten meten met de Haar- lumse artsen in een voetbalwedstrijd op het terrein van BVC ..Bloemendaal." Na een bridgedrive op 28 Januari en een intieme viering op 29 Januari. volgt tenslotte op Zaterdag 30 Januari een receptie voor genodigden in Hotel Duin en Daal te Bloemendaal. waarna diner voor Gildtleden en reünisten. Een lus- trumbal met medewerking van „The Jig Rhythm Club" zorgt voor een waardig besluit. De burgemeester van Haar lem, mr. P. O. F. M. Cremers. heeft zich onlangs bereid verklaard het erevoor zitterschap van het genootschap te aan vaarden. Advertentie Dlr W N WOLTERINK BUderdllkstraat Ot) de Zijl weg Haarlem - Tel (K 2500) 119»* Inzendingen van huisraad worden dagelijkj aangenomen. Eigen afhaaldiena»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1954 | | pagina 6