HAARLEMSE GRAVEUR MAAKTE RATTENVANGER ONSTERFELIJK Haarlemse beeldhouwer Theo v. Reijn werkt aan herstel van Arnhems „St. Eusebius" Ridders van de weg nemen taak I N ft Vou Volksvermaak bleef door de eeuwen De wonderdokter Jeugdpassie voor K.R.O.-microfoon Ari van Noë herschapen van de binnenvaart over Afvoer van Velsens industrie producten stagneert niet BLIKSEMAFLEIDERS r Foto-album van het toneel Nell Koppen Nieuwe films in Haarlem Bedrijfschap publiceert jaarcijfers van de visserij StUUtfrme Chandu bij „Santpoorts Bloei" HERINGA WUTHRICH RENAULT „VIER" J SLEUTEL WEG? meubelen AkJTLe+tCL ZATERDAG 6 FEBRUARI 1954 PAGINA 6 Op de kermis III f 4380 kost een „DE SLEUTELSPECIALIST" GEMEENTEZAKEN 120 modelkamers Waterstanden Cinema Palace Luxor Vergrote aanvoer van schelvis en kabeljauw Gunstig haringjaar HAARLEMMERL1EDE Nationale hardrijderij KAIIIO MOOII» OUDERAVOND R.K. SCHOLEN PLECHTIGE AVOND MIS Zondagsdienst Roxy Minerva Lido Rembrandt City Frans Hals Salamalee! Pax Yobis! Freede met oe! Met permissie! De charlatan opent de mond en begint een redevoering zo geestig, zo raak en wel bespraakt, dat we met het volk ons aan die taal vergapen. Een boer met kiespijn dringt naar voren. De arme man zal onder de behandeling van de wonderdokter straks noodkreten slaken, die door tromgeroffel van de page worden overstemd. Oliën, zalven, balsems, geheimzinnig gekleurde watertjes vinden hun weg. De „Duitse Marktgraaf" knikt vergenoegd. Zijn salamalee! Pax Vobis! klinkt steeds opgewekter en guller wordt hij in het aanbieden van zijn onvergelijkelijke geneesmiddelen. Wat is naast deze zeventiende eeuwse kermisfiguur de schamele ratten vanger, die ook al op geen kermis ontbreekt, en die al zijn roem dankt aan de Haarlemse graveur Cornelis Visscher (16291658), die zijn beeld onster felijk maakte, een doodgewone verschijning! Visscher beeldde deze kermisfiguur, zoals hij die in Haarlem meermalen moet gezien hebben, als volgt uit: ge kleed als hidalgo, dolkmes in de gordel, muts met veren, waaraan een tros dode ratten bengelt, terwijl in een kooitje boven op de stok, die hij in de hand heeft, enkele levende ratten tegen de tralies springen. Wat doet hij op de kermis? Koekjes met rattenkruid ver kopen! Oude en nieuwe liedjes worden ons aangeboden door de liedjeszanger, die zijn nogal aanstootgevende versjes, met welbehagen zingt, zolang er geen ge rechtsdienaar in de buurt is, want aan die heren heeft hij een gruwelijke hekel. Natuurlijk ontbreekt ook de muziek niet: het handdraaiorgeltje, door Rembrandt op meerdere etsen uitge beeld; de doedelzak, die op een ton door een potsierlijke kunstenmaker ge speeld werd, om het jonge volkje ge legenheid te geven tot een straat-dansje. Hiermee zijn we gekomen temidden van het schuim van een zeventiende eeuwse kermis. Wapperlappig uitschot (Van der Venne), boeventros, bedelaars in aller lei soorten: stabuliers, loseneers, kluickeneers, vagiers, leugenaars, die voorgeven omwille van het geloof aller lei gevaren doorstaan te hebben of te lijden aan de meest vreemdsoortige ziekten. Gauwdieven en zakkenrollers waren evenzo vaste kermisbezoekers, die de lier, de fluit of de vedel bespelen, maar zodra het luistergrage volk wat bene veld is door de drank, toegrijpen. Ook zij behoren tot de zeventiende eeuwse kermisinventaris, geven er dat onge meen volkse aan, dat bij alle lachwek kendheid bekoort. Was de kermis het fleurigste volksfeest van de zeventiende eeuw, de predikanten fulmineerden hef tig tegen deze „uitwas", die van katho lieke ^afkomst was en daarom alleen in hun ogen al verderfelijk. Succes hebben ze niet gehad, zomin als in hun strijd tegen het toneel en de dans. Het volk, volgzaam in vele dingen, was niet van haar vermaak af te brengen, al was dit een werk van de duisternis, dat de zielen schaadt. Terecht voelde de volks ziel aan, dat gezond vermaak op zijn tijd juist de harmonische ontwikkeling van het geestelijk leven ten goede komt. Bovendien hoefde men zich er toch niet van af te wenden, omdat inderdaad excessen tijdens de kermis niet uit bleven: dronkenschap en overspel Advertentie HAARLEM kwamen nog .al eens voor en de uit bundigheid ging meermalen te ver. Maar dat gebeurde ook buiten de ker mis. Toen de Amsterdamse magistraat het bezoek aan danshuizen aan jonge vrouwen verbood, gingen dezeals mannen verkleed naar de dansschool op de Gelderse kade! Waarmee gezegd wil zijn, dat noch de magistraten, noch het volk ervoor voelden op het woord van de predikanten het kermiskind met het waswater van dronkenschap en ander kwaad door de gootsteen te gooien. De strijd tegen de kermis is gebleven, zo als de kermis zelf haar bestaan gerekt heeft in een maar zeer weinig gewijzig de vorm, tot onze dagen. Een opmerkelijk woord, dat niet in vervulling is gegaan heeft ten aan zien van de kermis in de negentiende eeuw, de ook in Haailem graag geziene schrijver van de Camera Obscura, Nico- laas Beets, geschreven, toen hem om trent dit volksvermaak naar zijn mening werd gevraagd door dr. Nolst Trenité, Waals predikant van de moderne theo logie. Dr. Trenité vroeg aan Beets of hij van mening was, dat de kermissen moesten worden afgeschaft en wat er eventueel voor in de plaats zou moeten komen. Op 24 April 1869 schreef Beéts: de kermissen in haar tegenwoordige doelloosheid en ontaarding voor het grootste deel niet anders zijnde dan een periodieke exploitatie van de laagste driften en neigingen, behoorden door hare onmiddellijke afschaffing misschien niet overal zonder onvoorzichtigheid en onbillijkheid te geschieden, door een wijze regeering, in het belang der zede lijkheid en gezondheid meer en meer bekort, bemoeilijkt, gefnuikt te worden, en op deze wijze aan niet al te lang zaam verval te worden overgeleverd. Geluiden voor en tegen. Ze klonken in de zeventiende eeuw, ze klonken tel kens tot op de dag van vandaag. Enkele weken terug klonken ze nog in de raad zaal van Castricum, waar telkenjare bij de bègrotingsbehandeling over het in de dorpen nog altijd geliefde volksver maak gesproken wordt, nog altijd in verband met excessen, die dan nu heten drankmisbruik en danswoede. De ker mis heeft' ons langer geboeid dan we misschien gewild hadden, maar we had den ons nu eenmaal voorgenomen een goed beeld te geven van de tijd, waarin langs de duinrand de buitenplaatsen ontstonden. De bewoners van die plaat sen haalden hun neus niet op voor de kermissen, integendeel ze genoten, er van net zo goed als de meest gewone stedeling of boer. J. B. Advertentie 4-d. sedan: Langdurige garantie. 1 op 17. GARAGE DEN HOUT WAGENWEG - HAARLEM Voor Wim Quint, de leider van de K.R.O.-jeugduitzendingen, zal binnenkort een lang gekoesterde wens in Vervulling gaan, want zijn plannen om nog eens te komen tot een Jeugdpassie beVinden zich in een vergevorderd stadium. Kees Gale- sloot en Henk Kuitenbrouwer hebben er reeds een tekst voor geschreven en Oscar van Hemel componeerde er de muziek bij. zodat Paula van Alphen met haar meisjes- zangklasse, die wordt aangevuld met een jongenskoor, al spoedig met de instudering kan beginnen. Het ligt in de bedoeling om deze Jeugdpassie het gezongen Evangelie- Verhaal van de Paasweek tijdens de Wig-Wam-uitzending van Zaterdag voor Palm-Zondag voo*- de microfoon te brengen. Wanneer het zover is, zal Wim Quint een voor hem reeds jarenlang bestaand ideaal verwezenlijkt zien en horen. Hij heeft trouwens altijd al het plan gehad om onze literatuur te verrijken met een werk als thans tot stand aan het komen is, een werk ook, waarvan de uitzending evenals de Mattheuspassion traditie kan worden. Daarom rijpte bij hem het idee de jeugd iets te bieden wat niet te zwaar zou zijn en toch verband zou houden met de litur gie. Hij vond de oplossing hiervoor in een eenvoudige Nederlandse tekst op het passie verhaal, zoals dat tot ons gekomen is door de Evangelisten. Kees Galesloot en Henk Kuitenbrouwer bleken bereid de tekst te schrijven en de componist Oscar van He mel werd al even enthousiast gevonden. Deze zal ook als dirigent optreden. De Jeugdpassie zal worden uitgevoerd door een jongens- en meisjeskoor met begelei ding van een blaasquintet, een claVecimbel, chaïesta en orgel. De Haarlemse beeldhouwer Theo van Reijn levert sedert een jaar een belang rijke bijdrage tot het herstel van de al oude St. Eusehiuskerk te Arnhem. Men weet, dat deze kerk in dienst van d Hervormde Gemeente te Arnhem grote schade heeft opgelopen tengevolr van oorlogshandelingen, maar zo spoe dig mogelijk is men na de oorlog begon nen met de restauratie. Theo van Reij- heeft daarbij een belangrijke opdrach' gekregen en het is niet bepaald een toe val, dat men een groot gedeelte van he* beeldhouwwerk aan Van Reijn heeft opgedragen, want de St. Eusehiuskerk is voor hem al vele jaren bekend ter rein. Wie met deze kerk voldoende op dr hoogte is zo schrijft Jan D. Voskuil in het weekblad „DetHervormde Kerk" weet ook, dat zij. met haar vele beel den en haar talrijke fijne motieven, die haar sieren als kantwerk in steen, altijd een uiterst kwetsbaar cultuurmonument is geweest, dat in de loop der eeuwen herhaaldelijk gerestaureerd moest wor den. Toen al meer dan dertig jaren ge leden, volgens plannen van dr. H. P. Berlage en ook onder diens toezicht verscheidene herstellingen werden verricht, heeft Van Reijn zich reeds met de restauratie van het beeldhouwwerk bezig gehouden. Kerk en sculptuur zijn voor hem dus goede bekenden. De oude beelden en reliëfs, die door het oorlogs geweld verwoest werden, heeft hij des- j In het perceel Meervlietstraat 30 te Velsen staat de telefoon overdag en ook nog een deel van de nacht nagenoeg niet stil. Het is er heel eenvoudig. Een vertrek met een paar tafels en een paar bureaux, een kast met ordners en langs de wanden tekeningen en tabellen. „Wie service biedt, verliest zijn klanten niet" staat op een van de muren geschilderd en daarnaast staan de contouren van een zwaar beladen truck met oplegger, symbool van kracht en dienstbetoon. Hier klopt het hart van de Blauwband-express, een orga nisatie, waarin tal van expeditiebedrijven in Kennemerland zich hebben verenigd, met behoud van de eigen klantenkring, maar met bundeling van eikaars krachten. oi. buseUiusKerx aan ue arbeid ging, had hij zich voorgenomen deze geest opnieuw gestalte te geven. Deze gestalte zou echter een eigen karakter dragen, want hoewel hij altijd een grote bewondering heeft gehad voor hetgeen zijn vakgenoten uit vroeger eeuwen hebben gepreste'erd, is het toch zijn be doeling niet geweest hun werk te copië- ren. Hij wilde geen namaaksels maar tijds nauwkeurig bestudeerd, waardoor i wuue geen namaaxseis maar het eeheel in ziin herinnering bewaard levende. kunst scheppen en volgens dit het geheel in zijn herinnering bewaard is gebleven. Maar nog belangrijker ii het feit, dat hij de sfeer van het bouw werk en de geest van deze beeldhouw kunst in zich heeft opgenomen. Toen hij dan ook ruim een jaar geleden ell Koppen heeft een vrolijke jeugd gehad eerst in de pof fertjes- en wafelenbakkerij van oma Koppen in de Kalverstraat, waar zij altijd aan de levensgrote klont bo ter likte en naderhand op de zolders van gebouw K. en W. in Utrecht, dat haar vader gepacht had. „We hadden op die zolders een com plete gymnastiekzaal ingericht met ou de bezemstelen en kisten en touw. Daar konden wij naar hartelust ravotten. Op een keer hebben we de pal losgestoeid die een grote glazen tierelantijnen-luch ter in de zaal vasthield. Het ding plofte naar beneden en sloeg een enerm gat in de vloer. Het is de enige keer ge weest dat ik mijn vader razend gezien heb." Daar in K. en W. en later ook in gebouw De Plomp-etoren kwam Nel! Koppen vroeg in aanraking met de gezelschappen die voorstellingen ga ven. Verstopt in de plooien van het voordoek, of turend door de gaatjes m de muur van de filmcabine, speel de ze toeschouwster bij de stukken, waarvoor ze eigenlijk nog te onder maats was. „Zo zag ik ook Margue rite Gauthier van Rika Hopper. Ik vond het prachtig. Vooral ook omdat Rika Hopper in de loop van het stuk sterven moest op een wit bed. Het enige witte bed in huis was het mij ne. Dat werd or dus voor gebruikt. De volgende dag vertelde ik rond dat Rika H< pper op mijn bed ge storven was." Op een keer Nell was zestien mocht zij meedoen met de Rederijkers- kamer Nicolaas Beets. Zij speelde Joop ter Heul. „Het maakte me zó hodelde- bodel, dat ik tegen mijn vader zei: ik wil naar de Toneelschool. Da's goed lieverd, antwobrdde mijn vader, we zul len eens gaan informeren wat dat kost. En het kwam ervan. Wij deden eind examen met vier meisjes: Betty Kap- senberg, Eva Janssen, Barth van den Erve en ik. Het gevolg was, dat ik bijna niets anders dan mannenrollen te ver vullen kreeg. Onuitstaanbaar". Ook het debuut van Nell bij Het Mas ker van Else Mauhs, Jan Musch en Ko Amoldi was een mannenrol lfou ja, een jongensrol: de stoker in „Marius" van Pagnol. Die verbintenis duurde overi gens niet langer dan een jaar. Door een langdurige ziekte raakte zij er weer uit en kwam terecht bij Stadts Schanke, in de functie van girl. Ook bij Heintje Davids „girlde" zij een tijdje en trad er vervolgens op als soubrette. Dat duur de zo tot zij contact kreeg met een troepje, dat in de mobilisatietijd voor soldaten speelde. Rika Hopper was er bij, Edwin Thomas, Lau Ezerman, Cor-, rie Rozendaal en dezelfde Wim van den Brink, die vijf maanden later haar echtgenoot werd. De oorlog was een verbrokkelde tijd van revuetjes en revues, een zomer- combinatie met Ank van der Moer, Cruys Voorbergh en Guus Oster een verbintenis bij Jaap du Mee. met iedere dag twee voorstellingen en 's Zondags drie de radio en tenslotte het Ruys-ensemble tot aan de hongerwinter, waarin het spelen voor iedereen onmo gelijk werd. In Augustus na de bevrijding begon Nell Koppen in het gezelschap van Her man Bouber opnieuw. Een half jaar aan één stuk speelde ze daar in „De Jantjes" de rol van Na Druppel. Enig vpnd ze dat. Na nóg een periode bij de radio werd zij tenslotte weer verbonden aan het gezelschap van Cor en Anton Ruys, waar zij nu nog zit, avond aan avond, mét Wim en met de foto's van kleine Nel en Willeke („dondersteen!'') naast de schminkpijpen. „Ik heb bij Ruys altijd dingen gespeeld die ik leuk vond: „Fluffie neemt de lei ding" „Mijn zuster Eileen" „Het Gulden Vlies'' „De familie Gregory" „Arsenicum en oude kant".... noem maar op. Alleen die rol van me in „Wie het laatst lacht" die vond ik ver schrikkelijk!" Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 beginsel heeft hij in zijn werk de oude, middeleeuwse geest tot nieuw leven gewekt. Voor het echter zover was, had hij een grondgedachte nodig, die zijn beel den' onderling en ook de reliëfs zou samenbinden. Op een gegeven moment bracht het schip van de kerk een even merkwaar dige als bruikbare gedachten-associatie in hem teweeg. Dit schip deed hem denken aan een vermaard vaartuig uit het Oude Testament: de Ark van Noé. Plotseling had hij het idee gevonden. Noach en de mensen en dieren, die op de ark geleefd hadden, zouden de mo tieven voor zijn beeldhouwwerk aan de St. Eusehiuskerk worden. In de dagen, die daarop volgden, werkte hij deze gedachte uit. Noë werd de voornaamste figuur. Zijn gestalte sterk als die van een oermens domineert. Zijn gespan nen gelaatsuitdrukking, het gebaar der handen en vooral de expressieve mond suggereren ons de roep, die als een alarmerend bevel langs muren en daken klinkt en door het schip van de kerk galmt. De beeldhouwer heeft mensen en die ren stuk voor stuk bij het werk of het zalig-nietsdoen geobserveerd en ter wijl hij zijn fantasie vrij spel liet maakte hij van elkeen een karakter beeld. Even karakteristiek als de menselijke figuren zijn die der dieren. Ook hun verschijning draagt het kenmerk van 's kunstenaars speelse geest en kundige hand. In grote getale bevolken zij de luchtbogen en kapitelen. Geassisteerd door E. van Kuilenburg, die althans voor het merendeel, zijn modellen in steen heeft uitgevoerd, is Van Reijn er in geslaagd de beelden en reliëfs aan de St. Eusehiuskerk voor ieder, die ze met aandacht beschouwt, bevattelijk te maken. De raad der gemeente Haarlem komt Woensdag 10 Februari, 's middags om twee uur, in openbare vergadering bijeen. De raad wordt voorgesteld te verko pen 850 m2 grond aan de Zuidzijde van de Amalia van Solmslaan, voor f 12 per m2 aan A. P Winnubst. De grond is bestemd voor de bouw van twee woonhuizen met twee garages. Verder wordt voorgesteld te verkopen 284 m2 grond, nabij de Van Riebeecklaan, te gen 12.50 per m2. Deze grond is gele gen in het uitbreidingsplan Station Bioemendaal en is bestemd voor open bare weg. De geprojecteerde straat ter plaatse zal spoedig worden aangelegd, daar de bebouwing bijna gereed is. B. en W. stellen voor afwijzend te be schikken op een verzoek van de heer W. J. van Herwaarden om een perceel grond aan de Kerkhofstraat te kunnen kopen. Deze grond ligt namelijk in een stadsdeel, waarvoor een saneringsplan in voorbereiding is. Ter afronding van het gemeentelijk bezit in de omgeving van het sport terrein, ten Westen van de bebouwing aan de Kleverparkweg en de Brederode- straat, moet de gemeente nog 600 m2 in bezit krijgen. Het is een gedeelte water, eigendom van de gemeente Bioe mendaal, welke 'bereid is de grond voor f 1 over te dragen. De woningen aan de Leliestraat 46 b en 46 d, aan de Oostvest 70 tot en met 82, aan de Spiegelstraat 21 tot en met 23 e, aan de Scheperstraat 32 en aan de Kloosterstraat 52 zw. en rd. moeten onbewoonbaar verklaard worden. L... Haarlemse beeldhouwer Theo van Reyn aan het werk. Hier heeft hij „De Drinker" onder handen. En nu het vervoer over de waterwe gen door Koning Winter geblok keerd is, wordt hier onder hoogspan ning gewerkt Het vervoer per as heeft de taak van de schepen overgenomen en vele tientallen wagens zijn bijna dag en nacht langs de weg om de producten van hoogovens, papierfabriek, plaatwel- lerij en andere bedrijven daar te bren gen, waar er op gewacht wordt, bij scheepswerven boven Groningen of in de buurt van Rotterdam, bij machine fabrieken waar ook in Nederland, of, zoals bij de papierfabrieken, cellulose van Velsen naar de zusterfabriek in Renkum, waar deze onmisbare grond stof voor de papierfabricage niet ge maakt wordt. De chauffeurs met hun vrachtwagens met aanhangers en trucks met opleg gers staan zo ongeveer voor niets. In normale tijden wordt een groot deel van de producten van de hoogovens per schip vervoerd. Maar nu gaan zelfs pla ten van 12 meter met wagens van 25 ton over de weg. Vaak wordt 's avonds al geladen, zodat 's morgens vroeg ver trokken kan worden voor een lange trip. En als de wagen dan bijtijds terug is, kan er nog een vrachtje voor Rot terdam of Amsterdam gedaan worden. Dat gaat zo van de ene dag in de an dere. En voor het transport van cellu lose naar Renkum rijden wagens zelfs 's nachts. Dan ligt de ene chauffeur te slapen en neemt een ander zijn plaats in. Eigenlijk ligt het tempo te hóo'g, maar nood breekt wet. Er wordt trou wens zoveel mogelijk voor gewaakt, dat de chauffeurs niet meer uren ma gen dat wettelijk is toegestaan. Maar ook het werken onder hoogspanning vergt veel van deze mensen en het is dan ook geen wonder, dat het hun nentwege gerust direct warm water mag gaan regenen. Een groot geluk is, dat er geen sneeuw ligt, zodat het vervoer per as weinig moeilijkheden ondervindt. De ponten in Velsen geven natuurlijk wel kostbaar tijdverlies, vooral sedert Dins dag de vierde pont door schadevaring buiten bedrijf gesteld moest worden. Toen ontstonden direct weer files op de Pontpleinen. Maar de pontmensen bo den zoveel mogelijk service, lieten één keer zelfs een pont overvaren met maar liefst zes zware wagens, wier vracht gezamenlijk reeds boven 100 ton uitkwam, alles om het maar zo snel en zo goed mogelijk te doen marcheren. En toen Vrijdagmiddag de vierde pont weer in de vaart kwam was de stagna tieleed hier weer geleden en kon de kleumende verkeers-agent een ander plaatsje voor zijn dienst-doen opzoe ken. Naast wagens uit de coöperatie zijn thans ook andere wagens ingezet, o.a. uit Hillegom en uit de Noord. Ook hier geldt weer een zo vlot mogelijke bedie ning van de bedrijven, die hun produc ten kwijt willen om ruimte te houden voor opslag en van de klanten, die op deze producten zitten te wachten. En men kan het aan. Meer wagens inzet- terj zou weinig zin hebben, omdat de loscapaciteit bij de klanten het tempo bepaalt. Het laden is een kwestie van minuten. De grote bedrijven zijn hierop zozeer ingesteld, dat het laden van een wagen bijkans in een handomdraai kan geschieden. Het loopt tegen 12 uur in de middag. Een chauffeur komt binnen, heeft zo juist een vracht over grote afstand weggebracht. „Zou je nog op tijd in Franeker kunnen zijn?" wordt hem ge vraagd. „Eerst even olie laden en als het dan met de ponten niet te veel te genzit zal het wel lukken." Zo zijn deze ridders van de weg. Geen vracht is hun te zwaar, geen afstand te groot. Zij rijden wat anders gevaren werd. Hoofdzaak is dat de klant bediend wordt. Daarvoor zitten zij dag en nacht langs de weg achter het stuur en rijden, rijden langs Neerlands wegen. Naar Franeker of Rotterdam, naar Deventer of de Achterhoek, met ijzeren balken en platen, met papier en cellulose. Zij kunnen het fiksen. Maar als straks de dooi invalt zullen zij hun werk graag weer overdragen aan de schippers op rivieren en kanalen. Advertentie met schriftelijke garantie de nieuwste ontwerpen vindt U op onze in elk genre in elke prijsklasse een grote keuze Zaterdag 6 Februari Hoog water: 5.33 u. en 17.45 u. Laag water: 1.17 u. ert 73.39 u. Zondag 7 Februari Hoog water: 6.12 u. en 18.28 U. Laag water: 1.55 u. en -14.17 u. Maandag 8 Februari Hoog water: 6.55 u. en 19.12 u. Laag water: 2.34 u. en 15.00 u. William Wyler, de maker van The best years of our Lifes, heeft enkele jaren ge leden de verfilming van Emily Bronte's boek, „De woeste hoogte" ter hand ge nomen. Uitvoerig hebben wij toen het re sultaat van Wyler's werk besproken en onze conclusie luidde, dat hij een vale rolprent heeft gemaakt, die rijkelijk met sombere beelden, regenvlagen en stormen werkt, en dat Emily Brontë een roman met boven alle menselijke verhoudingen gefantaseerde verschrikkingen heeft ge schreden, die slechts een^ial konden wor den opgeroepen en geen navolging gedo gen. Volw. met voorbehoud. De Engelse veiligheidsdienst heeft in de film „Contra-spionnage" geen gemakkelijk karwei op te knappen. Per toeval komt haar ter ore, dat een jachtveld gebruikt wordt om geheime agenten te droppen. Advertentie Het bedrijfschap voor visserijproducten heeft in zijn maandelijkse publicatie „Aanvoer en Afzet" de cijfers over 1953 gepubliceerd, waaruit blijkt, dat in grote trekken het afgelopen jaar niet ongunstig voor de visserij is geweest. De aanvoer van zeevis (inclusief makreel, exclusief haring) liep op van 53.219 ton in 1952 tot 54.217 ton in 1953. Onderging de aanvoer als totaal dus weinig verandering, de samenstelling daarentegen vertoonde, vergeleken met 1952 wel enkele verschillen. Gunstig was ongetwijfeld de vergrote aan voer van veelgevraagde rondvissoorten als schelvis en kabeljauw. Ook de platvissoorten tong en schol waren sterker vertegenwoordigd dan in 1952. Over het algemeen kwamen de afslagprijzen op een iets lager peil dan het voorgaande jaar. In totaal werd in 1953 bijna 2.600 ton zeevis opgehouden tegen 3.179 ton in 1952. De export van zeevis liep in 1953 iets terug, ver geleken met 1952, en wel van 10.651 ton voor f15,3 millioen tot 9.457 ton voor f 14,2 millioen. Belangrijke afnemers waren België (2.424 ton), Groot- Brittannië (3.149 ton), Frankrijk (1.232 ton), Italië (1.054 ton) en Zwitser land (431 ton). De makreel nam in 1953 een belang- rijke plaats in. Het gehele aanbod van 10.991 ton kon op 515 ton na voor men selijke consumptiedoeleinden worden af gezet. In 1952 werd 1:070 ton makreel naar de vismeelindustrie gedirigeerd bij een aanvoer van 11.400 ton. De uitvoer liep terug van 900 ton tot 300 ton. Ver- geleken met 1952 liep de aanvoer van schelvis met 27% op tot 5.826 ton. De gemiddelde prijs liep evenwel terug met 20%. Zoals gewoonlijk werd de schelvis in hoofdzaak in eigen land af gezet. Ook de kabeljauw-aanvoeren la gen op een hoger peil. Zij liepen op van 4.211 tot 4.744 ton. Voor kabeljauw bestonden in het afgelopen jaar ruime afzetmogelijkheden. Meer dan 1.370 ton werd geëxporteerd. Op 50 ton na ging deze hoeveelheid naar België. Het jaar 1953 gaf een ruime aanvoer van schol te zien, n.l. 14.790 ton (1952: 12.384 ton). Dit grote kwantum kon te gen vrij redelijke prijzen worden afge zet. De gemiddelde afslagprijs kwam op f 0,37 per kg. te liggen, terwijl 567 ton naar de vismeelindustrie Werd af gevoerd. In 1952 bracht de schol gemid deld f 0,42 per kg. op, terwijl 304 ton tot vismeel werd bestemd. De uitvoer van schol bedroeg ruim 2.400 ton te gen 1.840 ton in 1952. Zowel de aan voer ais de export van tong vertoon den in 1953 een stijging. De aanvoer liep op van 4.464 ton tot 4.924 ton en de uitvoer van 3.300 ton tot 3.622 ton. Voor de gezouten haring sector was 1953 zeer gunstig. De productie over schreed ruim een millioen kantjes. In 1953 werden bijna 60.000 kantjes naar de vismeel-industrie gedirigeerd. In 1952 was dit totaal 80.000 kantjes. De uitvoer bereikte een na-oorlogs record. Volgens afgegeven uitvoermachtigingen was het totaal in 1953 ruim 61.874 ton voor f33,9 millioen. In 1952 waren deze totalen resp. 44.746 ton en f 25,1 mil lioen. Vooral Rusland was in het afgelopen jaar een belangrijk koper van gezou ten haring. Hoewel aanvankelijk werd gevreesd, dat de omvang van het met dit land afgesloten contract een. nor male voorziening van de zogenaamde traditionele afzetgebieden met gezouten haring in de weg zou staan, bleek vol gens het bedrijfschap deze vrees door de rijke vangsten niet gegrond. Van de aanvoer van verse haring, groot 51.633 ton, werd ruim 14.000 ton doorgeleverd aan de vismeel-industrie. De helf hiervan kwam uit de aanvoer in December. In 1952 beliep de aan voer 42.830 ton en ging 9.000 ton naar de vismeel-fabrieken. De visconserven- industrie nam naar schatting 18.500 ton verse haring af (1952: 15.300 ton). De verse haring export bedroeg volgens afgegeven uitvoermachtigingen 6.487 ton voor f 2.49 millioen. In 1952 was dit 7.499 ton voor f2,6 millioen. Marguerite Carton heeft gedurende 25 jaar de leiding van ons concern in Nederland. Wij menen dit jubileum op de beste wijze te vieren door een se rie causerieën te houden in onze voornaamste steden. Madame Carton vertelt U in een boeiende voordracht wat iedere vrouw behoort te weten over schoonheidsverzorging. Op een meeslepende en suggestieve wijze be wijst zij U, dat het een denkfout is te menen boven de 40 jaar oud te zijn. Zij geeft U waardevolle raad en ant woordt na de pauze op alle vragen, die haar gesteld zullen worden. Ik ten er zeker van, dat U aan deze uitnodiging gevolg zult geven en ge bruik zult maken van het grote voor recht ter plaatse een zo talentvolle en gezaghebbende gids te kunnen horen voor Uw schoonheidscultus, als Ma dame Carton. De eerste causerie wordt gehouden op Donderdag 11 Februari a.s. in de Kroonzaal van Restaurant Brinkmann, Grote Markt, Haarlem, tijdens de tea van 3 tot 5 uur. Tijdige reservering dringend aanbe volen. Telef. Haarlem 10102. Thé-complet f 1.75. De IJsclub „de Liede" organiseert Zondagmiddag een Nationale Hardrijde rij op de Binnenlie. Op de baan is mu ziek aanwezig. Oome Frans zorgt voor de koek en zopie. PHIUP& P4DIO Advertentie Van ouds bekend. Tel 14609 Officieel Philips-reparateui Kruisstraat 38 Haarlem De V.V.V. „Santpoort's Bloei' heeft midden in de roos geschoten door voor een ontspanningsavond de medewerking in te roepen van de heer Chandu. Het Herv. Jeugdgebouw te Santpoort puilde Vrijdag avond letterlijk uit en er was heel wat passen en meten nodig om alle belang stellenden een plaatsje te verzekeren. Toen cfe voorzitter, mr. L. Vorstman, te kwart over acht de avond opende, moest hij dan ook meedelen, dat nog velen te leurgesteld waren. Getracht zal worden voor hen over enige tijd een soortgelijke avond te arrangeren. Wat is Chandu? Psychometrist, of tele- paath? Bestaan er cosmische stralen, waar voor bepaalde personen extra gevoelig zijn? In zijn inleiding heeft hij diverse praktijken als „zwendel" ontmaskerd. Naar zijn mening is het voorspellen van de toe komst, als zou deze geheel zijn uitgestip peld, onmogelijk. Geen voorbeschikking, wel de neiging in een bepaalde richting is er. En volgens Chandu is het sommigen mogelijk, hiervan beelden door te krijgen. Chandu heeft het deze avond niet bij een causerie alleen gelaten. Hij heeft ook experimenten laten zien. En zelfs de meest critische bezoeker is tot de indruk moe ten komen, dat er iets buiten-natuurlijks is. Men moet zich althans afvragen hoe het anders mogelijk is dat deze jongeman zo ontzettend veel bijzonderheden over tal van personen kon mededelen. Hij is er in geslaagd de vele bezoekers van de ene verbazing in de andere te doen vallen en toen hij na de pauze zou beginnen met vragen over personen te beantwoorden aan de hand van ingeleverde foto's, lag voor hem een grote berg. waaruit hij slechts een keuze kon maken. Steeds weer luidde zijn commentaar: „Ik zie beelden vanen dan kwam als vanzelf het antwoord op de gestelde vraag. Mr. L. Vorstman sloot zich hierbij in zijn slotwoord aan: „Ik zie ook een beeld", aldus de voorzitter. „Over enkele maanden staat Chandu hier weer". Maandag 8 Februari, 's avonds na de Maria-Novene bestaat er Voor de ouders der leerlingen van de parochiescholen in Sant poort gelegenheid in de scholen de lokalen en de leermethoden der kinderen te be zichtigen en het onderwijzend personeel over de schoolbelangen van hun kinderen te spreken. Daarna worden de ouders uit genodigd tot een „tea" in het Jeugdge bouw „St. Patrick", Dinkgrevelaaa 17, waar een en ander met ouders, schoolbestuur en onderwijzers wordt besproken betreffende de vernieuwing van het lager onderwijs. Donderdag 11 Februari, 's avonds te 8 uur, wordt in de Mariakerk te Santpoort een plechtig gezongen Avondmis opgedra gen ter viering Van het feest der verschij ning van O. L. Vrouw van Lourdes. Artsen: M. Trooster, W. Daniëlslaan 14, Santpoort, tel. K 2560—8410. Apotheken (ook nachtdienst): Apotheek De Wilde, Broekbergenlaan 42, Santpoort, tel. K 2560—8284 en Bloemendaalse Apo theek, Bloemendaalseweg 85, Bioemendaal, tel. K 2500—22181. Met behulp van een Amerikaans officie* proberen de mannen van de dienst t® weten te komen met wie zij te doen heb* ben. Het lot is hun gunstig gestemd, want zij krijgen een van de Duitse geheim® agenten in de handen gespeeld. Wat er dan verder gebeurd, laat zich raden. Na een enerverende race zijn de plannen van d® vijand bekend. Een spannende rolprent met hier en daar goede momenten. 14 jaar. „Radar-patrouille", die deze week in Roxy draait, is een spannende thriller voor de liefhebbers. De film verhaalt de strijd» die het Radar Verdedigingsbureau voert tegen saboteurs, die de plannen om rond Amerika's grenzen een radarnet aan t« leggen aan een vijandelijke mogendheid willen prijsgeven. In een spannend revol vergevecht tussen beide partijen raakt eert oliebron in brand en de vlammen dreigen zich te verspreiden over het veld, waar een radar-deskundige gevangen wordt ge houden. In deze film worden vele staaltjes heldenmoed betoond en het slot komt zoals men natuurlijk verwacht had. Vanaf Maandag draait in deze bioscoop de film „De engel en de bandiet". 9 Eduard von Borsody, die eens de film over het leven van Mozart „Wien de Go den liefhebben" maakte, heeft in „Zondige levens" een der volksstukken Van Ludwig Anzengruber in filmtaal willen vertellen. Het stuk zelf „Het vierde gebod" is zo nu en dan bepaald melodramatisch, maar kan wellicht toch nog wel een publiek boeien. De verfilming weet zich nauwelijks van de literaire afkomst van het gegeven te bevrijden. Een keur Van Weense acteurs en actrices speelt nadrukkelijk goed to neel en slechts incidenteel komt de film regisseur er aan te pas. In Minerva voor 18-jarigen. De beklemmende film „Obsessie" van d» beroemde regisseur Hitchcock, die moei tijd zeer veel belangstelling trok, is aezw week nog eens in Lido te zien. Gregory Peck speelt voor de zielszieke dokter, di® met een schuldcomplex rondloopt, omdat hij als kind de dood van zijn broertje ver oorzaakte. Ingrid Bergman is de jong® dokteres, die verliefd op hem worax en alles op alles zet om hem uit de hanaen van de politie te houden. Haar geliefd® wordt gezocht wegens moord, maar eerst aan het eind van de film blijkt wie d® De psycho-analyse is het fundament van deze voortreffelijke film. die voor 18-jarigen en ouderen geschikt is. „Scaramouche" i? een bravourfilm, waar» in liefde en avontuur zowel als kleur da romantiek tot noeste hoogte voeren. Er zijn tal van onwaarschijnlijkheden in het ver haal; degengevechten en paardenraces wis selen elkander af, allemaal terwille van de liefde en de politiek, maar wie vertoeft niet graag anderhalf uur in een wereld van schijn, met de beeldschone Eleanor Parker en de aantrekkelijke Janet Leigh? Het beroemde verhaal van Rafael Sabatinl heeft op de film een dubbele waarde ge kregen. (14 Jaar) De film „Bittere Rijst" met in de hoofd rol Silvana Mangano, is deze week ge prolongeerd. Volw. „De zoon van niemand", een film van Italiaanse makelij, heeft tot nu toe reeds 150 millioen lire meer opgebracht dan „Bittere Rijst". Wij hopen van harte, dat er weinigen zo onnozel zijn te me nen, dat die „Zoon van niemand" dus ook een beter filmproduct is. Wij zijn tenminste wel tot eën andere overtui ging gekomen. De Italianen zijn mees ters aan de camera en zelfs het meest onbetekende verhaal weten zij prachtig te verfilmen. Men duide het ons niet ten kwade, dat wij de onderhavige filmgeschiedenis niet tot in details ver tellen; het is te ingewikkeld en onlo gisch om dat in een paar regels te doen. Het gaat hier om een graaf, die in zijn liefde tot een „gewcon" meisje doof zijn moeder op alle mogelijke en laag hartige manieren wordt tegengewerkt- Alle registers der tragiek worden io deze film opengetroken en overvloedig wordt op het sentiment van het publiek gespeculeerd. De liefhebbers van dit melo-dramati' sche genre gunnen wij gaarne hun ge noegen, maar wij moeten toch attende- ren cp een scheve voorstelling van lS' ken, waar het de katholieke sfeer be treft. De onwaarachtige scène van de non, die haar doodgewaand kind op zij® sterfbed weer terugziet, getuigt va» weinig begrip; onbehaaglijk is de scène, waarin een vrouw de biecht van M3* stervende schoonmoeder afluistert o® dat de priester tenslotte zijn biechtge heim .zonder meer prijs geeft, bewijs*/ dat de regisseur totaal geen verstan® heeft van katholieke zaken. Toegegeven echter, dat de Italian» weer meesterlijk de camera gehanteef hebben; wij proeven nochtans heX® Bittere rijst." Dat „De zoon van n1 mand" niettemin veler belangstelb®£ zal trekken, betwijfelen wij niet; da staan die 150 millioen Lire méér w- KFC. k<>- borg voor. Veertien jaar, zegt de Voorgesteld wordt voor f 3000 te 'ej, pen een perceel grond aan de ■£es'(jat schadestraat en de Rijksstraatweg. n verband houdt met de bouw van badhuis of een wijkgebouw; of een kinderspeelplaats.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1954 | | pagina 6