De ramen der Franse kathedralen Brahms-concert door N.Ph.0. „De Lijkwade van Turijn FOTOALBUM VAN HET TONEEL Vonnis der kinderen meditatie in een begrafenisstoet De „Gorredijk" IJM 75 stootte aan de grond Mevr. Steijger hield causerie in Haarlem Deze week in Lido Geen correctie voor de schipper Nieuw wegdek op circuit voltooid Imponerend slot van winterconcerten STRIJD OM HET HEELAL ZATERDAG 10 APRIL 1954 PAGINA 2 Boeiende lezing voor „Geloof en Wetenschap' Verhoging subsidie aan Kraamcentra H.V.B.-programma HEEMSTEDE PALMP AAS- OPTOCHTEN Verzilvering Landbouw- vacantiebonnen BERJOZKA IN HAARLEM Liefhebbers overnachten voor de Stadsschouwburg KATH. VOLKSPARTIJ HAARLEM Over de kop geslagen D.E.M.-tennic Grote Gasthuis VERPLEEGPRIJ- ZEN WORDEN VERHOOGD Keuring van trekhonden en hondenkarren Wiesje Bouwmeester TRAM AMSTERDAM— ZANDVOORT Twee gedenkramen in Krelagehuis Minerva Frans Hals Cinema Palace Lux or Kolderfilm in Rembrandt Roxy SPORTAGENDA Inbraak aan Staten Bolwerk SANTPOOR! Zondagsdienst ZANDVOORT Gemeubileerd huren meer in trek City De leden van Geloof en Wetenschap hebben gisteravond de gelegenheid gehad iets bijzonders te zien en te horen: een serie lichtbeelden in kleu ren van Franse kerkglazen uit de der tiende eeuw, in gloed gezet door een woordenrijke toelichting van dr. Jean Eugène Bersier uit Parijs. De heer Bersier is een autoriteit ook op dit gebied van de kunstgeschiede nis, aangezien hij niet alleen geleerde en schrijver is. maar nog schilder en graveur bovendien. Dat deze lezing iets unieks zou bie den, hadden velen begrepen en de Kroonzaal van Brinkmann op de Gro te Markt was dan ook nagenoeg ge heel gevuld met belangstellenden. De heer Bersier heeft zijn gehoor wel zo het een en ander meegedeeld; hij bepaalde zich niet tot een beschou wing van de artistieke kwaliteiten van deze oude glazen, maar hij sprak ook uitvoerig over de werkwijze van de glazeniers uit die dagen. En dat al les in een vlot betoog, waaraan de ge moedelijkheid niet ontbrak. Deze gla- zou hebben van de oorlog niet gele den: ze zijn uit de kerken genomen, in kisten gepakt en ia Zuid-Frankrijk in veiligheid gebracht. Dat was echter een karwei, waar men zijn handen vol aan gehad heeft. Zoveel hectaren glas, het was geen snippertje, vond de heer Bersier. Het is gelukt. Ze zijn er nog en weer zijn ze te bewonderen, deze glazen met hun wondere kleurnuances en zinrij ke voorstellingen, de bijbel der armen, ofwel het kerkelijk prentenboek voor de gewone man, die, opziende naar de gekleurde kerkvensters, kon doordenken over wat hij van de kan sel had gehoord. Uitvoerig besprak de heer Bersier de techniek der glasschilderkunst, de mogelijkheden en de moeilijkheden voor de glazeniers uit die vervlogen eeuwen. Zij werkten met de materia len, die zij bij de hand hadden: zand en potas als grondbestanddelen. En daar deze materialen van streek tot streek verschillend waren door aller lei bijmengsels, was het witte glas van Chartres bijvoorbeeld niet gelijk aan het witte glas van Straatsburg, noch het groen, noch het rood. En daarbij kwam nog de vrij primitieve techniek om vlak glas te krijgen. Alles hand werk, derhalve niet altijd even dik noch even vlak. De heer Bersier demonstreerde zijn gehoor, hoe men een bolletje vloeibaar glas aan een stok, door alsmaar te draaien, tot een vlakke ronde schijf kan omvormen., en ook hoe men, door van een bolletje een cylinder te bla zen, er de boven- en onderkant af te snijden en de cylinder open te knij pen, een langere vlakke plaat kan krij gen. Dan weidde hij uit over de kleu ren, over de oxyden, die gebruikt worden om kleur aan het glas te ge ven, en over de grisaille, de speciale glasverf, waarmee op het glasmozaïek een gewaad in plooien wordt gelegd en een gelaat uitdrukking wordt gege- Het handwerk van de oude glaze niers heeft door hun niet zo ruime materialen en hun gebrekkige techniek iets heel aparts en juist daardoor ook een grote aantrekkelijkheid, maar voor een restaurateur ook weer grote moei lijkheden: doe het die oude vaklui maar eens precies na: vind maar eens precies dezelfde mengsels en bijmeng sels! De kleuren van deze oude glazen hadden ook op het witte doek nog een bijzondere bekoring en dat in het electrisch licht en via een kleurenfoto op een glasplaat. Al met al was deze kleurige en keu rige, zwierige Franse lezing een genot voor oog en oor envoor de ver beelding! De ontwikkeling van de interne kraamzorg heeft allengs de overtuiging gevestigd, dat dit werk naast de ver loskundige zorg, onmisbaar is gewor den. Tegelijkertijd is echter de financi ële toestand der kraamcentra steeds zorglijker geworden. Enige jaren is ge put uit het praeventiefonds, maar in 1954 kan er geen bijdrage meer uit dien hoofde verwacht worden. Een overwogen verhoging van het rijkssubsidie zal de financiële proble men niet oplossen. Daarom stellen B. en W. voor aan het Witte Kruis, het W'it-Gele Kruis en de Prot. Chr. Kraam- verzorging een subsidie te verstrekken van f 15.(thans f 7.50) voor ieder kraamgeval. Op de begroting moet het totale subsidiebedrag daartoe op f 27.000 worden gebracht. Het programma van het laatste abonnementsconcert van het Noord- Hollands Philharmonisch Orkest, was geheel gewijd aan werken van Johan nes Brahms. Vóór de pauze speelden de beide concertmeesters Jan Hesmerg, viool, en Eduard Biele, cello, het dubbelconcert voor viool en violoncel in a moll. Het is Brahms' laatste werk voor orkest, stammend dus uit het herfsttij van 's meesters leven. Het betekent een noviteit in de mu ziekliteratuur, en men zou het in het verband kunnen zien met de oude concerti grossi uit het verleden. Dit dubbelconcert is zeker niet één van de meest toegankelijke werken van Brahms, waartoe ongetwijfeld het strenge karakter er van bijdraagt. Be kende critici wisten bij de première in Wenen absoluut geen raad met het stuk in hun beoordeling. Hoewel men tegenwoordig Brahms beter op zijn juiste waarde weet te schatten, kan men zich dit wel enigszins voorstel len. Behalve de genoemde moeilijke toegankelijkheid bezit het stuk inder daad iets tweeslachtigs: het is n.l. geen solo-concert, maar ook geen symphonie. Brahms wilde geen verkapte sympho nie schrijven, en anderzijds was een streven naar virtuositeit in de late ja ren van zijn leven in strijd met zijn artistieke principes. Dit opus bevat in ieder geval niet de dwingende kracht, die we later op de avond bijvoorbeeld ervoeren in de prachtige derde Sym phonie. Wat hier intussen ook van moge zijn, Toon Verhey met zijn orkest, Jan Hesmerg en Eduard Biele hebben er een alleszins waardevolle vertol king van gegeven. Opvallend was de prachtige toonverhouding in deze uit voering, waardoor het geheel een ka rakter van grote voornaamheid ver kreeg. Het succes voor de uitvoerenden was dan ook geheel evenredig met deze artistieke prestatie. Na de pauze volgde dan de derde Symphonie, een sterk geconcentreerd werk. Het eerste deel kenmerkt zich door een groot geestelijk evenwicht. Prachtig is de als het ware platonisch zuivere sfeer van het objectieve An- Met grote belangstelling en aandacht hebben de leden van de Haarlemse Ka- tnolieke Vrouwenbeweging (groep Gil de) Woensdagvaond geluisterd naar me vrouw M. E. Steijger-Aspenlagh. die een causerie hield over de echtheid van de Lijkwade van Turijn. Dezelfde cau serie viel gisteravond te beluisteren op de contactavond van de Commissie „De Vrije Tijd'' der Haarlemse St. Vincen- uusvereniging. en om doublures te voorkomen mogen wij deze twee bijeen komsten wel als één verslaan. De con- tactvond, de laatste van dit seizoen, werd als vanouds geopend door de heer A. G. van Luxemburg, terwijl de heer J. Captein zorgde voor een passend sluitingswoord. In haar causerie wees mevr. Steijger er op, dat van de lijkwade, waarin Christus na zijn dood gewikkeld werd tot 1355 feitelijk niets anders bekena was dan dat deze door vrome vrouwen in Jerusalem bewaard werd. Het was Helena, de moeder van Keizer Constan ten, die in dat jaar de doek liet over brengen naar Constantinopel, de keize rinnen Eudosia en Eugenia hadden daar later ook haar zorgen over en de doek bleef bewaard in een basiliek te Con stantinopel, waar de lijkwade in een zil veren kist geborgen werd. Bij een ern stige brand dreigde de wade verloren te gaan, maar twee franciscanen missie broeders wisten haar te redden, zij het dat de wade door acht brandgaten be schadigd werd. De Kruisvaarders van de vierde kruis tocht namen de lijkwade naar Frankrijk, maar op verzoek van Carolus Boromaeus kwam in 1578 de doek in Turijn terecht. Zij werd echter zelden te voorschijn ge baald. en dan alleen met toestemming van de Hertog van Savoye of de Aarts bisschop van Turijn. In 1840 werd de Lijkwade voor het eerst tentoongesteld, een jaar later ge schiedde dat weedrom en de volgende maal kon het publiek in 1868 de doek aanschouwen. In feite viel er niet veel meer te zien dan de brandvlekken en bruine (roest) vlekken, veroorzaakt door bloedsporen. De mensen gingen de Lijkwade ver eren, doch er bestond geen enkele zeker heid, dat de wade van Christus was ge weest; de kerkelijke overheid stond dan ook zeer sceptisch tegenover de echt heid van de doek. In 1898 echter al dus spreekster werd alle twijfel weg genomen. Toen namelijk werd van de wade een foto gemaakt en bij de ont wikkeling daarvan kwam de fotograaf tot de verrassende ontdekking, dat het negatief een positief beeld opleverde. Dat beeld gaf het lichaam van Christus weer met alle wonden, en detailfoto's gaven aan de vroegere veronderstellin gen steeds vastere grond. Door de ontwikkeling van de .foto techniek konden later nog scherpere foto's gemaakt worden, die naar de mening van mevr. Steijger de echt heid van de Lijkwade zonder meer be vestigden. Op een scherm werden gisteravond vele foto's geprojecteerd en mevr. Steij ger kon aan de hand daarvan haar be toog kracht bijzetten. Dat betoog wis selde zij zelf af met declamatie, terwijl ook muzikaal haar causerie omlijst werd. dante. Een mengsel van eenvoud en raffinement verraadt het Allegretto, doordat de componist het „da Capo" geheel opnieuw instrumenteert. In de finale vinden grote dramatische span ningen plaats, die zich motivisch op lossen aan het slot, met reminiscenties aan het eerste deel. Toon Verhey heeft er met zijn or kest een prachtige verklanking van gegeven. Met grote zorg werden de orkestrale, coloristische effecten be handeld, terwijl een grote evenwich tigheid over deze uitvoering lag. Het werd een imponerend slot aan de serie winterconcerten. Het publiek toonde zich na afloop zeer dankbaar, wel een bewijs, dat Brahms, ondanks veel mis begrip, in brede kringen van muziek- minnenden de verering krijgt, waarop deze meester krachtens zijn hoog staande muzikale nalatenschap, het volste recht heeft. JAN LAARVELD IA: BSM Nas, VI. Vogels Spaarn- dam, DSK IEV, VVD RCH 4, Wijk aan Zee 2 WH. IB: HFC 3 Beverwijk 2, Velsen 2 RCH 5, Stormvogels 4 DEM 2, EDO 3 Onze Gezellen 2, Haarlem 3A HBC 3, EDO 4 ADO 2. 2A: SVY Geel Wit, Spaarnestad Vo gelenzang, Nw. Vennep Hoofdd. Boys. 2B: Kennemers 4 Velsen 3, TYBB 2 Schoten 3. 2C: Bloemendaal 3 Ripperda 2, DSS 2 VVB 3. 2DHFC 5 Hillegom 3, Haarlem 5 Kennemers 6, Zandvoortmeeuwen 4 RCH 6. DEM 3 Stormvogels 5. 3A: Hoofdd. Boys 2 v. Nispen, WH 2 Spaarnestad 2. SB: Schoten 4 DSOV. SC: TYBB 4 Alliance, SHS Terras- vogels 3. 3D: THB 3 Geel Wit 3, Spaarndam 2 DIO 3. SE: Velsen 4 Kinheim 4, DEM 4 Be verwijk 4, I9V 2 Waterloo 2. SF: RCH 7 BSM 3. DCO If Haarlem 9. 3H: Geel Wit 4 Zandvoortmeeuwen 6, EDO 9 Onze Gezellen 4. IfA: Geel Wit 5 Beverwijk 6. I,B: NAS 3 EHS 3, SHS 2 Concor dia 3. IfC: Spaarnestad 3 TZB 2, Schoten 5 HBC 5. IfD: ADO 4 Velsen 5, Terrasvogels 4 IEV 3, DEM 5 SVY 2. IfE: THB 5 Onze Gezellen 5,. IfF: DIOS 3 Ripperda 5, DSS 6 Scho ten 6, WH 4 Concordia 4, DSK 3 BSM 4. IfHIEV 4 Kennemers 8, DEM 6 Vel sen 6. UI: Hillegom 7 Onze Gezellen 6,Scho ten 7 NAS 4. EDO 10 TYBB 7. lfJ: Stormvogels 9 SHS 3. Jeugd: A: Schoten a Wijk aan Zee a, VSV a DEM a. Junioren: 1B: Geel Wit b NAS a, Velsen b Alliance a. 2B: Vogelenzang a TZB a. 3B: TYBB c Onze Gezellen b. 3D: Concordia c HBC c, Concordia d Geel Wit c, Alliance b HBC d. 3E: Alliance c Geel Wit d. Adspiranien: IB: Alliance a Velsen a. 2B: HBC a Vogelenzang a. 1,B: LAS d Velsen d, DEM e ADO b, IEV b TYBB d. IfDHoofdd. Boys b Concordia c, v. Nis pen b TZB b. itG: Alliance c DEM g, DSS e Vel sen e, IEV c TYBB e. Zaterdagmiddagcomp. 1: RCH Kinheim, SVJ 2 VEW, ETO Ymuiden 2. 2: Telefonia 2 Kinheim 2, SIZO 3 Kennemerland 4. 3: Ymuiden 4 WSV, Ymuiden 5 SAC, Zandvoortmeeuwen 2 SIZO 4, SSH VEW 2. ItJ. Hercules ETO 2, Energie 2 VEW 3, SIZO 5 RCH 2, SAC 2 SVJ 5, K'land 6 Telefonia 3. Traditiegetrouw zuilen op Palmpasen eer twee optochten worden georganiseerd weer twee optochten worden georganiseerd waarin de georganiseerde Katholieke jeugd met versierde Palmpaasjes door de ge meente trekt, voorafgegaan door de R. K. Harmonie 'St. Michaëi". De rondgang begint in de parochie Valkenburg vanwaar een stoet kinderen te 13,15 van de Cloos- terweg nabij de Molenwerfsiaan vertrekt. De stoet neemt de volgende route: Molen- werf siaan-Driehereniaan-Wipperpiein-Heem- steedse Dreef-Havenstraat-Raadhuisstraat- Raadhuisplein - Valkenburgerlaan - Valken burgerplein - Heemsteedse Dreef - Nic.Beets- laan - Nic.Beetsplein - Nic.Beetslaan - Wil- helminapiein Achterweg - Laan v. insulinde - Timorstraat Soendastraat - Meerweg - Achterweg Wilhelminaplein, alwaar de stoet wordt ontbonden. Ook in de parochie Berkenrode wordt een Palmpaasoi loeit genouden, Welke te 2 uur van de Str Bavokerk vertrekt, ook weer voorafgegaan door "St. Michaëi". Hier wordt dezelfde route als verteden jaar gevolgd. Op Maandag 12 en Dinsdag 13 April, tel kens des avonds te 7 uur, bestaat voor beiangnebbjnde. gelegenheid, landbouw- vac~ bonnen in te wisselen tot een be drag van f w 'ens erving van loon op 2e l- ?asu*-«' en W'^erdagen Zij kunnen zich vervoegen oij de heer M. J Mooren. *an 23 afvaar tevens opplakboekjes veW '~^nT zijn De Russische volksdansgroep Berjozka, die Maandagavond in de Haarlemse stadsschouwburg zal optreden, mag zich bij voorbaat verheugen op een uitver kocht huis. Liefhebbers voor een plaats posteerden zich reeds gisteravond om acht uur vdr de stadsschouwburg en in dekens gewikkeld brachten deze men sen de nacht door tegen de muren van de schouwburg. Vanmorgen om vier uur werd de rij steeds groter en om negen uur stonden honderden geduldig te wachten om te zien, of er voor hen nog een plaatsje zou overschieten. Tot de verkiezingen op 21 April kan men aan de volgende adressen alle gewenste in lichtingen verkrijgen, benevens aanvragen om hulpverlening op de verkiezingsdag indienen. J. C. Ronde, Hedastraat 16, J. Felix, Amsterdamstraat 55, J. van Velsen, Zon- nelaan 11, S. W. Balm, Wilhelminastraat 35, Th. Milatz, Brouwersvaart 100a rd. J. Knape, van 't Hoffstraat 36, H. F. van Leeuwen, Previnairestraat 15, H. Loer akker. Dutrystraat 34, P. Scheepens, Delftlaan 191, J. G. M. Lips, Vondelweg 298. J. Ruigrok, Meeuwenstraat 50. J. W. van Musscher, Lambr. van Dalenlaan 35. Vrijdagmiddag sloeg in de Jansstraat ter hoogte van het gerechtsgebouw de 16-jarige scholier A. C. M. L. met zijn rijwiel tweemaal over de kop doordat het voorspatbord tussen de spaken van zijn wiel raakte. De jongeman is met een schouderfractuur vervoerd naar het ziekenhuis St. Joannes de Deo, van waar hij na behandeling huiswaarts kon keren. Het rijwiel is zwaar be schadigd. De twee teams van D.E.M. -tennis, die in de KNLTB uitkomen, zijn ingedeeld als volgt: eerste team in derde afdeling derde klasse Hierin spelenKooswijk I, T. C. Bakkum I, Inside III; het tweede tcl-a in vierde afdeling vierde klasse. Hierin spelen: T. C. Bakkum II, T. C. Uitgeest II, Inside IV. Verschillende nieuwe leden hebben zich bij D.E.M.-tennis aangemeld. Voor wie nog met plannen rondloopt zij het secretariaat vermeldWilhelminsastraat 23, Bevbrwijk. De Directeur-Generaal van de Prijzen heeft machtiging verleend de tarieven van de verpleging in de le en de 2e klasse, als mede de all-in tarieven voor de 3e klasse van het St Elisabeth's of Groote Gasthuis te verhogen met 1.per verpleegdag; voorts 'is machtiging verleend ten aanzien van de tot dusverre geldende all-in tarieven de kosten van röntgenbehandeling door te berekenen en wel van 1 Augustus 1953 af. Regenten van het St Elisabeth's of Groote Gasthuis hebben verzocht goed te keuren, dat de datum van ingang van de verhoging met 1.wordt bepaald op 1 Mei 1954 en de datum van ingang van de doorbereke ning van de röntgenbehandeling op 1 Augustus 1953. De belanghebbende instanties zijn tevoren terzake op de hoogte gesteld en houden reeds rekening met de waarschijnlijkheid, dat de raad van Haarlem deze prijzenbe- schikking van toepassing verklaart op het tarief van verpleegkosten voor het St Eli sabeth's of Groote Gasthuis. B. en W. van Haarlem stellen de raad voor het tarief van verpleegkosten dien overeenkomstig te wijzigen. B. en W. van Haarlem brengen onder de aandacht van belanghebbenden, dat de algemene keuring van trekhonden en hondenkarren dit jaar zal worden ge houden Woensdag 28 April bij het ge bouw van de Verkeerspolitie, Lange Wiinaaardstraat 14, om 16 uur. Houders worden opgeroepen om op de aangeduide plaats en op genoemde datum ter keuring te verschijnen met honden, karren en tuig. Aan de inge schreven houders zal voorts een per soonlijke kennisgeving worden uitge reikt, vermeldende dag en uur, waarop zij hun trekhonden met kar of karren, .waarvoor of waaronder de honden als 'trekdier worden gebruikt, en het tuig aan de keuring of herkeuring moeten onderwerpen. Het is verboden een hond als trekdier en een voertuig als hondenkar te ge bruiken of te doen gebruiken, tenzij de hond en de kar door of vanwege de houder zijn onderworpen aan een laatstelijk uitgeschreven keuring of herkeuring en daarbij voor gebruik onderscheidenlijk als trekhond en hon denkar geschikt zijn verklaard. De heer H. M. Palm uit Haarlem is aan de Leidse Universiteit geslaagd voor het doctoraal examen Indisch recht. Wiesje Bouwmeester kwebbelt met een Zuidelijk temperament van de vroege ochtend tot diep in de nacht.. Mocht iemand haar ooit zwijgend aantreffen, laat hij dan haas tig een dokter waarschuwen, want zwijgend is zij niet in orde. Haar ge heugen is bodemloos. Zij haalt er sys teemloos en zonder onderbreken uit te voorschijn en strooit de verhalen als een slordig meisje om zich heen. Zij is 28 Aug. 1909 in de Watergraafs meer geboren als dochter van de grote Louis en de actrice Marie Braaken- siek. Sindsdien rolde zij van de ene situatie in de andere. „Toen ik nauwelijks een jaar was, sleepte vader me al mee op een tour- née door Indië. Ik at in de hotels de etensbakken van de honden leeg. Dat v/as niet fris, maar ik deed 't. Daarmee heb ik mij toen de bijnaam van „de hotelpoes" verworven. Ik heb zes pokkenklassen van de lagere school doorlopen. Daarna kwam ik met pijn op de meisjes-H.B.S., maar dat werd vanwege meetkunde en algebra een débacle. Gelukkig was het schoolgaan helemaal gedaan van het ogenblik af dat vader mij op een middag heel vriendelijk meedeelde dat ik 's avonds moest invallen in „De koopman van Venetië". Er woonde een Fransman bij ons in huis die me nog wat lessen gaf maar verder ben ik zo stom als het achterend van een var ken gebleven. Een achterlijk meissie zegt mijn man". Haar officiële debuut was in 1924 met De Kleine Lord in het Grand Théatre. „Natuurlijk De Kleine Lord, daarmee debuteerde iedereen in die dagen. Als je de kleine lord niet ge speeld had, dan kwam je eenvoudig het toneel niet op. Bjj de première heeft die ouwe vader van rnjj zich ook zo engelachtig gedra gen. Hy kon niet komen kijken, omdat hij naar een vergadering moest, had hij gezegd. Maar toen de lichten in de zaal uit waren, zag moeder hem binnen- sehuifelen. Hij moet voor het einde weer naar huis gerend zijn, want toen ik thuis kwam zat hij rustig de krant te lezen. „Het zal wel slecht gegaan zijn" zei hij complimenteus. Maar de volgende dag lag hy als een bloedhond bU de deur op de krant met de recensie te wachten. Hoe het precies met Wiesje Bouw meester gelopen is aan het toneel, heb ben wij niet kunnen volgen. Er staat in onze aantekeningen iets van haar eer ste stappen in de revue met Louis Davids in 1928. Er staat over een enga gement van veertien dagen bij Frits Bouwmeester in het Grand Théatre, een verbintenis die tot twee en een half FILMJOURNAAL W'ÊSjp (Tekening van Toon Hermans) jaar uitgroeide, en er staan zeven jaar bij de Nationale Revue van Bob Peters. Enkele jaren cabaret: met Daan Hooy- kaas met Paul Ostra met Johan Elsensohn. In de oorlog bedankte ik voor de Cultuurkamer. Maar dat was helemaal niet nodig geweest want veertien dagen later kreeg ik een werkverbod als zijnde Joods-vermaagschapt. Direct na de oorlog begonnen wij met Willy van Hemert een cabaret in het Engels. De eerste dagen deden we dat met de doodsnood op het gelaat. Toen werden we langzamerhand bru taal en extemporeerden zo, dat het een avondvullend programma werd". Nog meer aantekeningen, kris kras door elkaar: Radio A.V.R.O. Vijf jaar Toon Hermans Twee In- dië-tournées voor de B.P.M. Af- scheidstournée van mevrouw Mann in 1926 met „Het eind van de liefde" en „Fakkelloop" De Heijermans-her- denking in 1927 met „Het zevende ge bod" en „De ondergaande zon" Het vijf en veertigjarige toneeljubileum van Nap de la Mar„Ik heb nog in het oude Rozentheater gestaan met iedere acht dagen een nieuwe draak je kent ze wel: „De twee wezen" en „De gebochelde" en zo. «Te leerde je het apezuur". Het is ondoenlijk om wilde Wiesje Bouwmeester ordelijk en compleet in een paar regels onder te brengen. Wij zullen er dus geen poging toe doen. Een verhaal nog om mee te besluiten: „Toen ik pas aan het toneel was, kreeg ik van vader een mooie grote eikenhouten schminkkist met honderd pijpen schmink en kanten kleedjes en doosjes en dingetjes en weet ik wat voor nuttige dingen meer. Het was een heel gedoe om alles na de voorstelling er weer behoorlijk in te pakken. Het heeft dan ook twee dagen geduurd. Toen pakte ik één pijp schmink en een ogenpotloodje in een stuk krant en gooide dat bij vader in z'n koffertje. Vader zag 't en zei: Daar heb ik nou op gehoopt. Nou mag je bij me blijven" Op de jaarlijkse ledenvergadering van de Algemene Bond van Forensen is grote waar dering uitgesproken voor de zeer intensieve en aangename samenwerking met de Ned. Spoorwegen. Van de problemen, die echter nog bestonden, werd met name genoemd de overbezetting tijdens de spitsuren van de treinen AmsterdamHaarlem. Inzake de voorgenomen opheffing van de tramlijn AmsterdamZandvoort deelde de voorzitter mede, dat het bij de minister van Verkeer en Waterstaat ingediende request beantwoord werd met een schrijven, waarin gemeld wordt, dat officieel nog geen ver zoek van de N.Z.H.V.M. ontvangen is, tot opheffing van de betreffende lijn te mogen overgaan. A.s. Maandagmiddag om half 5 zul len in het Krelagehuis twee nieuwe gedenkramen worden onthuld bij ge legenheid van het gouden jubileum v de afd. Westelijk Schouwen en Bovenkarspel en omstreken, van Bloembollencultuur. Een verarmd echtpaar zit op zijn buitengoed in angstige spanning de dag af te wachten dat het dat oude familie- goed moet verkopen. Het vrouwtje, Janine, komt op een idee, zoekt contact met een rijke, burgerlijke zakenman, die met de gewenste spoed verliefd wordt. De man van Janine wordt door de Duitsers gepakt en naar een concen tratiekamp gebracht, de compagnon van Dupont de zakenman even eens. Een en ander maakt ontmoetin gen tussen de gelieven gemakkelijker. Tot zijn vreugde en tot haar teleurstel ling, want zij wil alleen geldelijke steun en vooral geen liefde. Zij blijven ,,in het nette" met elkaar omgaan. Van een huwelijk kan pas sprake zijn als mevrouw gescheiden is en scheiden wil zij niet, zo lang haar man gevangen zit. Dupont begint Janine na iedere ont moeting mooier en vooral nobeler te vinden. Maar de echtgenoot komt terug en maakte 't zijn vrouw moeilijk. Hij verlaat haar zelfs omdat hij niet in haar liefde gelooft en haar gedrag tegenover Dupont niet langer aanvaarden kan. Dupont van zijn kant krijgt zijn kinde ren tegen zich; de zoon maakt hem ver wijten, de dochter komt troost bij hem zoeken in uiterst benarde omstandig heden. Dupont's geweten gaat spreken en hij besluit een einde te maken aan de situatie. Op dat ogenblik krijgt hij een brief van Janine, die hem de wer kelijkheid openbaart. Dupont bezwijkt aan de klap die Janine's brief hem toebrengt. Monsieur Dupont est mort (zo heet de roman, die de film tot aanleiding heeft gediend) en wordt begraven. Daarmee begint de film en keer op keer trekt de trieste stoet door het drama, dat zich even zoveel keren naar het verleden wendt om het verloop te vertellen. Zo leeft dat verleden in de gedachten van de nabestaanden, die daar als een donker troepje achter de baar wandelen in Parijs. Zij kennen eikaars gedachten die teruggaan naar het verleden en, in beeld gebracht, het trieste verhaal vertellen van Dupont's jongste verleden. In dit geval mag de toepassing ge slaagd heten omdat ieder terugglijden naar het verleden een noodzakelijk ge volg is van de gedachte der personna- ges en omdat die het verleden op filmie- ke wijze waarneembaar gemaakt wor den. (18 jaar) De film „Storm over Malakka" speel' in onze tijd, waarin het gezin van een rubberplanter als gevolg van de voort durende bedreiging door bandieten, ten onder dreigt te gaan. Jim houdt al zijn moeilijkheden voor zich alleen, zodat zijn vrouw meent, dat zij in zijn leven geen rol meer heeft te vervullen. Daar om is zij van plan, naar Engeland te vertrekken, met het oog op hun zoontje Mike. Als twee dagen later echter de naastbij gelegen plantage wordt aange vallen eri de bewoners worden ver moord, verandert zij van plan. De vol gende dag worden er wapens gehaaid uit de stad en gezamenlijk wordt een verdedigingsmuur opgesteld. Als twee nachten later de aanval plaats vindt, wordt deze, al is het op het nippertje, afgeslagen, dank zij de hulp van de junglestrijdkrachten. In het grootste gevaar heeft de vrouw be grepen, dat zij bij haar man hoort en ztl blijft want Mike gaat alleen naar En geland. Een boeiende film, waarin Clau- dette Colbert en Jack Hawkins weer eens van hun talenten getuigen. 18 jaar. Achter „Jeugd in gevaar blijkt d» Italiaans-Franse film schuil te gaan. Sentimenteel en veel georaat zijn de kenmerken van deze film. Daarnaast echter biedt dit product zeker nog aantrekkelijke kanten; een zo nu en dan toch wel vaardig gebruik van de camera, ontroering, die in een prettig aandoende humor haar tegen wicht vindt in een in de kern interessant probleem. Een film dus, die nogal ongelijk is uitgevallen, maar die toch geen verloren avond of middag hoeft te betekenen. 18 jaar. „Tarzan en de duivelin" is een Tarzan- film van het bekende genre. Ditmaal moet de ze „aapmens" strijd leveren tegen een aan tal onverlaten, die op ivoor in het oerwoud jagen. Het ziet er aanvankelijk voor onze held niet zo goed uit, maar aan het slot van de film weet hij met behulp van zijn vrienden in d$ jungle te triomferen. Voor boven de veertien. De film „Zij die van de zonde leven" i» voor de derde week geprolongeerd strikt volwassenen. De sensationele film „Strijd om het heel al", onder productieleiding van George Pal in Hollywood gemaakt, vefbeeldt een fan tastische poging van Marsbewoners om onze aarde te vernielen. Marsbewonerg gaan a- toomstralen uitzenden, of wat dan ook, maar in al Je geval stralen, die alles wat ze raken onmiddellijk witgloeiend doen uitslaan en tot as doen vervallen. Of dat nu mensen, of gebouwen, of bossen of tanks zijn, dat doet er niet toe. De hele film door wordt de aarde vernield. Hele streken in Amerika, Cana da, Frankrijk, Zuid-Amerika gaan ten on der. Alleen Engeland wordt blijkbaar door de Marslieden erkend als een strategisch brug genhoofd en dus gespaard. Het is een afschu welijk bedrijf. Maar wacht even. Een jonge geleerde heeft het bloed van een Marskrijger te pakken gekregen en wat blijkt nu? Dat die technische genieën een zwakkere li chamelijke constitutie hebben dan wij. Ha haDan gaan we het proberen met bac teriën. Jawel, maar de mensen, die in hun paniek tot beesten worden, vernielen de in strumenten. De aarde zal dus toch moeten bezwijken? Geen nood, want zie: stuk voor stuk zakken de monsterachtige machines naar de grond. Zij buigen het hoofd en de dood, omdat hij geïnfecteerd is door ba- mzittende strijder sterft een langzame cillen, die de aardse stervelingen allang geen kwaad meer doen. Zo wordt de wereld gered door het klein ste wezen op aarde, terwijl geen kanon, zelfs geen atoombom redding heeft kunnen brengen, omdat de monsters door een soort van electronisch veld voor alle geweld wa ren gevrijwaard. Aldus het filmverhaal, dat steunt op een fantasie van H. G. Wells. Allemaal kolder, zult u zeggen. Nou en of, maar als u gaat kijken in Rembrandt, zal die kolder u geruime tijd in spanning houden, terwijl ge u met verbazing zult af vragen, hoe de Hollywooders dat allemaal klaar spelen, De spanning wijkt alleen als dat juffertje en die jonge geleerde met hun amoureuze perikelen tot belangrijke nummers worden gebombardeerd. 18 jaar. Kort geleden nog hebben wij een recensie gewijd aan de film „Anna", die een nogal larmoyante geschiedenis van een cabaret-zan geres behandelt. Haar' aanstaande brui degom schiet een vroegere minnaar neer, waarna dè vrouw besluit non te worden. Een allesbehalve oorspronkelijk verhaal. Enfin* U gaat de film zelf maar eens zien vojw«s- 12 Februari, 's avonds om kwart voor B, is de motorlogger Gorredijk IJM 75. thuisstomend van de visserij, even be noorden IJmuiden aan de grond gesto ten. Het duurde maar eventjes. Schipper G. Zuyderduyn, uit Katwijk aan Zee, die het vorig jaar zijn diploma van stuurman haalde en sedert Januari van dit jaar als schipper met dispensatie vaart, omdat hij nog geen twee jaar stuurmans-ervaring heeft, wist zijn schip vrijwel direct weer vrij te krijgen er, zee-in te sturen om daarna de reis naar IJmuiden te vervolgen. En al is zo'n gebeurtenis niet prettig voor een beginnend schipper, hij aarzelde niet de scheepvaart-inspectie onmiddellijk van het gebeurde in kennis te stellen. De heer J. Metz, inspecteur-generaal voor de scheepvaart, uitte hierover Vrijdag middag bij de behandeling van deze zaak voor de Raad van de Scheepvaart zijn waardering en kon mededelen, dat er geen termen gevonden waren om de schipper de verleende dispensatie te ontnemen. Evenmin zag hij, waar de schipper lering uit het voorval had ge trokken, geen aanleiding om een correc tie te vragen. Het echolood bleek op deze reis onder da 10 vaam niet betrouwbaar te zijn. Nu is het gerepareerd en werkt volgens de schipper prima. Over het algemeen schijnt het echter riskant om onder de 10 vaam op het echolood te vertrouwen. Handloden is dan wel de aangewezen weg. De schipper had zijn koers uitgezet op de monding van de haven in plaats van op de uiterton. Bij mistig weer kan dat beter uitkomen, omdat een boei in de mist gemakkelijker misgevaren wordt dan een havenmond. Het gevaar is ech ter, dat men te dicht onder de kust Haarlem: HaarlemHeracles, TYBBLug- dunum, Ripperda—TOG, EHS—Purmer- steyn, Onze Gezellen—SDZ, THBDOSR Halfweg: HalfwegMadjoe. Hoofddorp: ETODIO. Hillegom: ConcordiaASC, HillegomBMT, Lisse: LisseVVSB. Noordwijk; Lisse—VVSB. Heemstede: HBCZandvoortmeeuwen. Bloemendaal: BloemendaalSt. Pancratius Santpoort: TerrasvogelsJOS. Velsei*StormvogelsWageningen. Beverwijk: KennemersAFC, VVBSEMO Heemskerk: ADO—Beverwijk Castricum: CSVHSV. In de nacht van Donderdag op Vrij dag heeft men zich toegang verschaft tot een perceel aan het Staten Bolwerk door verbreking van de tuindeuren. Vermist worden enkele zilveren voor werpen ter waarde van zestig gld„ als mede zes gld. aan geld. Artsen: Ph. J. Haselager, Hoofdstraat 153, Santpoort, tel. K 25608570. Apotheken (ook nachtdienst): Santpoort.se Apotheek, Bloemendaalsestraatweg 145, Santpoort, tel. K 25608249. verdaagd, waarbij soms het tij een ver der op de kust verdagen in de hand werkt Hoewel de heer Metz geen aanleiding zag om een correctie van de schipper te verzoeken, verklaarde hij, dat de In spectie voor de Scheepvaart van dit voorval toch wel een beetje geschrok ken is. Het bewijst opnieuw, dat een schipper over ervaring als stuurman moet beschikken. Maar, zo vervolgde de heer Metz, als stuurman krijg je op een vissersvaartuig maar heel weinig gelegenheid ervaring op het gebied van de navigatie op te doen. Vrijdagmiddag zijn de vlaggen gehe sen op het circuit van Zandvoort, ter gelegenheid van het feit, dat de aanne mer van het maken van een nieuw wegdek met zijn arbeid gereed is geko men. Burgemeester van Fenema en an dere autoriteiten waren aanwezig toen de ingenieuze machine de laatste vier kante meters wegdek deponeerde. Op 24 Maart begonnen, heeft men se dert dien bijna 40.000 M2 wegdek aan gelegd. In drie banen heeft men de weg gereed gemaakt, maar dit geschiedde zó voortreffelijk, dat van enige oneffen heid geen spoor te vinden is. Hiermede is een moeilijke periode in de geschie denis van het Zandvoortse circuit welke begon toen in Juli 1953 het weg dek voor wedstrijden werd afgekeurd afgesloten. In de loop van de volgende week zal het circuit weer worden opengesteld, zodat men daar weer met auto's en mo toren toerritten over de baan kan ma ken. De gemeubileerde kamerverhuur gaat in Zandvoort over het algemeen beter dan in vorige jaren. Dagelijks ziet men adspirant-badgasten met de kamerver- huur-lijsten van „Touring Zandvoort" door de badplaats wandelen, op zoek naar een geschikt onderdak voor de zomermaanden. Het schijnt, dat de bui tenlanders meer dan anders uitzien naar „gemeubileerd" huren. Dit heeft tengevolge gehad, dat veie Amsterdam mers het zekere voor het onzekere ne men en eerder dan zij anders gewoon waren contracten voor de zomerver- huur aangaan. Verschillende biljetten met „gemeubileerde kamers te huur" zijn dan ook al verdwenen terwijl op andere staat aangegeven dat men nog maar een beperkte tijd „vrij" is. De gang van zaken met de gemeubi leerde verhuur is dan ook een indicatie welke goede verwachtingen voor 6 et komende seizoen wettigt. Het filmprogramma in City Is door KFC afgekeurd. BIOSCOPEN: REMBRANDT: „Strijd om het heelal'", 18 3' Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. PALACE: „Tarzan en de duivelin", 14 jaar. Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. LUXOR: „Zij, die van de zonde leven" (Geprol.j. Strikt volw. Tijden 2, 7 en 9-1® uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. LIDO: „Het vonnis der kinderen", 18 jaar. Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. FRANS HALS: „Jeugd in gevaar". 18 jaar- Tijden 2.30, 7 en 9.15 uur. Zo. 2, 4.30. en 9.15 uur. ROXY: „Anna", volw. Tijden: Za. 2.30, 1 en 9.15 uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uür, Ma. tot en met Do. 2.30 en 8 uur. MINERVA: tot en met Zondag: „Storm over Malakka", 14 jaar. Tijden: Za. 2.30, 7 en 9.15 uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Zaterdag 10 April Stadsschouwburg: „Het Vrije Toneel" me' „Escapade", 8 uur. Frans Halsmuseum: Vertoning filmstrip met gesproken commentaar, 20.30 uur e" evt. 21.30 uur. Zondag 11 April Stadsschouwburg: „Het Vrije Toneel" met „Escapade", 8 uur. Maandag 12 April Stadsschouwburg: Russische Volksdans» groep „Berjozka", 8 uur. Grote Kerk: Beiaardbespeling 15.30-» 16.30 uur- TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62, tot en met 17 Mei: speciaal arrangement van de meesterwerken van Frans Hals. Ge* opend 1017 uur. Zo. 1317 uur. Bovendien bijzondere avondopenstelling van 2023 uur met feërieke verlichting. Teylers Museum: Tentoonstelling va« etsen, gravures en tekeningen van Jacques Callot, Geopend van 115 uur (behalv® Maandag). Het Huis met de Kogel, Spekstraat 12. Ten toonstelling van tekeningen door D. Lin» deboom. Geopend dagelijks van 1018 u-> behalve des Zondags (t/m 10 April) Museum het Huls van Looy, Kleine Hout» weg 103: Werken van wijlen Frans Baljon. Geopend van 1012.30 en van 13.30—15 uul (t.m. 12 April). Kunsthandel Leffelaar, tuinzaal. Wagen» weg 102. Moderne schilderkunst uit Bal' (tot en met 23 April). DIVERSEN: Tot 16 Mei iedere Zaterdag en Zondag alsmede op Paasmaandag rondvluchten pej helicoptère boven Haarlem, van 13 tot 1® uur. Heliport: Terrein hoek Wagenweg»' Van Oldenbarneveldtlaan. ZIEKENVERVOER: Fa. Mathot, Gr. Houtstraat 9, tel. 1199®' Margriet, Turfmarkt 19 rd tel. 21400; Heemstede: Fa. Buitenman '71 Co., Raa" huisplein 7, tel. 28523 APOTHEKEN: De Zondags-, avond- en nachtdienst vj> de Haarlemse Apotheken wordt waarg nomen door: Th. A. Klinkhamer, Konii ginneweg 69, telefoon 11596; Grijseels - Van Mees, Lange Veerstraat 19, telef. lwu1( Frans Hals-Apotheek, Frans Halsplein telefoon 11180. BLOEMENDAAL De Zondags-, avond- en nachtdienst *?t» de Bloemendaalse, Overveense en poortse apotheken wordt waargeno" door: Els wout Apotheek, Bloemendal e weg 341. Overveen, tel. 16760; Santpoo^j, Apotheek, Bloemendaalsestraatweg Santpoort-Stat., tel. K 2560—8249. OVERVEEN De dienst van a-tsen wordt waa( men door dokter R. Holthuis, R°l laan 35, tel. 11990. HEEMSTEDE rdep De Zondagsdiensten voor artsen waargenomen door dokter G. S. v. o> Camplaan 20, tel. 38763 en dokter F- "JggOS- Gugten, Heemsteedse Dreef 37, tel. jj0ek' Wijkverpleging: Zuster G. E. y. Q- Laan v. Rozenburg 33, tel. 27805- AP - Geopende Apotheek. Heemsteeds den theek, Binnenweg 98, tel. 38197; te ie hout Apotheek, Zandvoortselaan w toon 26772.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1954 | | pagina 2