Industrialisatie op het platteland u 15.000 Kilometer door Australië Natuurlijk natuurlijk De katholieken in de Partij v. d. Arbeid en in de VVD. Mop DE WERELD VLIJT GAAT AAN TEN ONDER Wonderlijke roman van Max Dendermonde D NAAR EEN ROMMELZOLDER HEIMWEE i en boven- karakter B Minister Van Thiel: overheid samen met particulier initiatief Ll Auguste Lumière ernstig ziek PAX CHRISTI'BE WEGING III Vrede door eenheid Vermist vergif is in water gegooid „Er is meer nodig dan de stem van alle katholieken alleen" Ernstig en speels de gratie van de bergruimtewaar mee een vorige generatie haar huizen heeft voorzien V. J Nieuw Drents costuum Huidgenezing LITERAIRE KRONIEK ZATERDAG 10 APRIL 1954 PAGINA 5 Dullespolitiek Nederland wordt op de hoogte gehouden NATUURLIJK WEER IN DE K.l.l Mr. Van Doorn in Maastricht over: Bond Zonder Naam Sterrit op 23 Mei Vijftien inbraken ter wille van de sensatie Dodelijk mijnongeluk Radiatomie V k Provinciaal der Capucijnen in Nederland terug Meisje verdronken - Industrialisatie op het platteland be tekent voor de agrarische samenleving een verstoring op velerlei gebied en een structuurwijziging. Dit wordt soms voor een plaats een groot probleem. Voor het Maatschappelijk werk ligt hier een grote taak, terwijl de Overheid een stimhle- tende en coördinerende functie heeft. Dit was in 't kort de kern van de Voordracht die Zijne Exc. mr. F. J. M. van Thiel, min. van Maatschappelijke Z°rg, gisteravond voor het Uithoornse Resprekcentrum hield over „de Indu,- tralisatie van agrarische gemeenten en daaruit voortvloeiende gevolgen". Wanneer in een agrarische gemeen schap industrieën gevestigd worden, dan kunnen er zich vier mogelijkheden voor doen: het platteland neemt de industrie in zich op, omdat deze volkomen past in de agrarische sfeer ofwel omdat ze geen grote plaats inneemt; een andere moge lijkheid is dat de industrie gaat over heersen en men een industriële samen leving krijgt, ook kan het gebeuren, al is het zelden, dat industrie en platteland naast elkaar komen te staan als twee afzonderlijke kernen en ten slotte is een harmonische verhouding tussen deze twee nog mogelijk, hetgeen een zegen is voor de bevolking. Maar hoe dan ook, het is duidelijk dat door industrialisatie de mentaliteit Advertentie Huidzuiverheid - Huidgezondheid Uit diplomatieke kringen te Washing ton wordt vernomen, dat het Ameri kaanse ministerie van Buitenlandse Za ken het Nederlandse ministerie van buitenlandse Zaken nauwkeurig op de hoogte houdt van het beleid van minis ter Dulles met betrekking tot Zuid-Oost- Azië, waaronder ook de reis van de Minister naar Londen en Parijs valt. Dulles vertrekt vandaag en arriveert Morgen in de Britse hoofdstad. Het Ne derlandse ministerie, zo werd meege deeld, heeft nog niet een bepaald stand- êunt inzake deze materie aan het State 'epartment kenbaar gemaakt. Van Ne derlandse zijde heeft men slechts laten lieten, dat men het zeer op prijs stelde °m van de ontwikkelingen op de hoogte gehouden te worden. in een agrarische gemeenschap anders anders wordt. De industriesfeer is nu eenmaal een vreemd element in zo'n ge meenschap. De minister gaf vele voor beelden en gevolgen van deze mentali teitsverandering. Zo bijv. krijgt men veranderingen in 't gezinsleven. Omdat de ouders aan gezag inboeten, kunnen er zich spanningen gaan voordoen. Ook lr, kringen van de godsdienst valt een verlies aan autoriteit te bespeuren. Er zullen maatregelen genomen moe ten worden, om vele spanningen weg te nemen. Men zal o.a. de bevolking moe ten voorbereiden op de industrie, naast kerk, school en jeugdwerk heeft ook t maatschappelijk werk een taak. Ook dient men de dorpssamenleving als ge heel te stimuleren en accommodatie ter bevordering van het gemeenschapsleven te scheppen. Voorlichting zal er gegeven mceten worden omtrent inkomstenbc steding en omtrent 't aanpassen van de gezinssfeer aan de nieuwe samenleving. Van groot belang is ook het bedrijfs maatschappelijk werk. Het maatschappelijk werk evenwel is niet 't enige dat een oplossing bij deze overgang van agrarische naar industriële samenleving geeft. De planologische diensten moeten er oog op houden dat ook de arbeiders een behoorlijk bestaan wordt verzekerd. Dit is in 't verleden niet altijd het geval geweest, want over 't algemeen heeft men te eenzijdig de economische facette benadrukt en ie weinig gelet op de sociale. De minister concludeerde: de overheid moet stimuleren en coördineren, en beeft een negatieve taak in het wegne men van de beletselen en een positieve in het creëren van voorwaarden waar door de werkzaamheden van 't particu- ier initiatief worden bevorderd. Om be paalde omstandigheden kan de over heid ook het initiatief moeten nemer, maa rals algemene regel toch te stel len: het particulier initiatief. Advertentie Meer dan vijftienduizend kilometer legde onze redacteur J. W. Hofwijk af op het enorme Australische continent. Hij bezocht de millioenensteden Sydney en Melbourne en logeerde in een plaats, die slechts uit één huis bestond. Niet alleen het tropisch groene Queensland kwam op zijn reisprogramma voor, maar ook de roodbruine, boomloze Nullarborwoestijn, waar de temperatuur kan oplopen tot honderd en twintig graden. In zijn boeiende reportage-reeks zult U honderden Nederlandse immigranten ontmoeten, van hun successen en moeilijkheden lezen, kennis maken met de gevaren van dit nog zo weinig bekende land en de mogelijkheden ontdekken, die er ongetwijfeld liggen. Nog nooit werd er zo eerlijk, volledig en indringend over Australië geschreven als in deze serie artikelen. Laat U zich deze zeer interessante publicaties niet ontgaan en neem nog vandaag een abonnement op de Katholieke Illustratie, administratie-adres: Nassauplein i, Haarlem, voor 30 ct. per week of f 3.90 per kwartaal. Aankomst van Nederlanders in Melbourne. Het is van belang er op te wijzen, dat het natuurlijke en bovenna tuurlijke karakter der Pax Christi- beweging in de practijk van het dage lijkse leven niet anders kunnen dan samenvallen. Immers, wanneer een Christen als Christen voor de vrede werkt kan hij dat slechts doen door daarbij te steunen op en uit te gaan van de katholiciteit, d.i. de alge meenheid van het Evangelie. Evenzo kan een overtuigde Katholiek niet onver schillig staan tegenover welke poging dan ook ter bevordering van de vrede onder de volkeren. Het is nu eenmaal zo. dat de Christe nen in ernstige mate te kort schieten in het vervullen van de hun door God op- Uit een bestelauto aan de Dokkumer Trekweg te Leeuwarden werden Don derdagmiddag, zoals gemeld, twee grijze papieren zakken met een organische kwikverbinding, een bruin poeder, dat zeer zwaar vergif is, gestolen. Doods koppen, die op de zakken stonden afge drukt, konden de daders blijkbaar niet afschrikken. De politie speurde in de buurt waar de diefstal was gepleegd en liet een waarschuwing omroepen via het net van de plaatselijke radio-distri butie, doch men boekte geen resultaat. Vrijdag echter bleek dat de zakjes waren ontvreemd door twee jongens, die tenslotte, niet wetende wat ze er mee moesten beginnen, het vergif maar in de Dokkumer Ee hebben gegooid. Auguste Lumière geboren te Be- sangon op 19 October 1862 de Franse scheikundige, die wereldver maardheid verwierf door de uitvinding tezamen met zijn broer Louis ban de eerste bruikbare cinemato- Sraaf (in 1895) en door zijn onderzoe kingen en publicaties op o.a. celloïd- bhemisch en organisch-chemisch gebied en op het terrein van de kanker en tuberculose, is ernstig ziek. De .ge teerde, die thans 92 jaar oud is, lijdt "an een longziekte en verzwakt van dag tot dag. Als ik Gerard op straat zie aankomen loop ik altijd een straatje om. Want an ders vertelt hij mij een mop. En ik houd niet van mop pen-met-verplicht lachen. Ik neem het u ook nooit kwalijk als u mij door deze regelen heen wenkbrauw fronsend aanziet. Gerard nu wil altijd per se dat je lacht om zijn moppen en dat vind ik onredelijk. Ik houd van vrijblijvendheid in deze dingen. Daarom ontwijk ik Gerard dus Maar gisteren stond hij op de hoek van de straat plotseling en onaange kondigd voor mij. „Bonjour", zei' hij, ,,ken je „Ja," zei ik vastberaden, „die ken ik." „Hoe weet je dat?" vroeg hij ge- Diqueerd. „Weet ik niet," zei ïk, „maar ik ken bem." „Die dikke, die altijd in hetzelfde café „een glaasje oud bruin ging drin ken," vylde ïk rad aan. „Jasses," zei hii onthutst, „hoe weet' Je...." „Ik ken hem, zei ik je toch," riep ik uit „Nou dan, die ligt M het zieken huis,zei Gerard sec. „Wie?" vroeg ik niet begrijpend. „En je kende hem," zei hij rancu neus. „Hem, niet hem," antwoordde ik in derdaad niet zo fijn geformulerd. „Hem ligt in ieder geval in het zie kenhuis," zei hij kort. „Wie is hem?" vroeg ik, geïntrigeerd hu. „Hem is niemand," zei hij „Wat klets je dan?" riep ik vertwij- Mld uit. „Ik wou maar eens zien of je hem kende," zei hij guitig. En hij ver dween met zijn moppentrommel on der de arm. Sprekend voor de K.V.P.-leden van Maastricht vroeg mr. W. H. van Doorn, landelijk K.V.P.-voorzitter, zich Vrij dagavond af hoe de leden van de Katho lieke Werkgemeenschap binnen de P.v.d.A. de wereld terug naar de Katho lieke Kerk willen voeren wanneer dit het streven niet is van hun partij, de P.v.d.A. Wat de katholieken betreft die de De Bond Zonder Naam zal 23 Mei een sterrit der naastenliefde naar Zandvoort organiseren. Tussen 12 uur en half twee zullen honderden auto's met vaders en moeders, die door automobi listen belangloos „een dagje uit" worden genomen, op de Zandvoortse Noord- Boulevard arriveren. Nadat een lunch pakket is uitgereikt, wordt aan de gasten en hun gastheren een amuse mentsprogramma aangeboden, hetzij in Zandvoort, hetzij in Haarlem. V.V.D. menen te moeten volgen liet spr. de waarschuwing horen dat, hoewel mr. Oud op sociaal-economisch gebied zijn partij als felle tegenstander van de P.v.d.A. beschouwt, hij dit niet doet op godsdienstig gebied. Op dit terrein im mers acht mr. Oud de erkenning van 't bestaan van God in strijd met de geeste lijke vrijheid. Deze mening van mr. Oud is af te leiden uit zijn verheugd zijn ten aanzien van de meerderheid in de Staatscommissie die weigert het katho lieke beginsel te erkennen dat boven de Grondwet God staat als Schepper en Bron van alle recht. Wat de katholie ken aangaat die alleen op de K.V.P. stemmen en niet lid zijn van deze par tij, betreurde mr. van Doorn het dat er onder de kiezers nog te veel belangstel lende toeschouwers zijn. Een dergelijke houding is onverantwoord. Voor een op Katholieke beginselen gegrondvest re geringsbeleid is meer nodig dan de stem van alle Katholieken alleen. Hiervoor zullen zij allen zich volledig dienen in te zetten. Tegenover de foutieve mening als zou alles wat de regering bereikt P.v.d.A.successen zijn, somde spreker enkele belangrijke Katholieke successen op, met name de zorg voor de midden groepen en het industrialisatiebeleid van den Brink, dat Nederland economisch gered heeft. 71 ax Dendermonde heeft een roman geschreven, die in zekere zin iets VI nieuws in onze literatuur, hoewel nu ook weer niet zó nieuw, dat men zich over het verschijnen er van hooglijk hoeft te verbazen. De toon, die de muziek maakt in „De wereld gaat aan vlijt ten onder", want zo heet Dondermonde's roman, zit al langer dan vandaag in de lucht, eigenlijk al van het moment af, dat we leerden begrijpen, dat het met de „Vooruitgang" m deze wereld niet zo best was gesteld. Waar gaat het heen met ons, die steeds maar weer nieuwe records vestigen, barrières doorbreken, vemietigingsmoge- lijkheden ontdekken? Maa: Dendermonde In Ambt-Vollenhove is klaarheid ge tracht in een reeks van vijftien inbra ken, die de laatste tijd werden gepleegd. Nu hier, dan daar in deze uitgestrekte plattelandsplaats onder de gemeente Vol- lenhove bleek men 's nachts bezoek te hebben gehad van een ongenode gast. In de nacht var Dinsdag op Woensdag wer den er zelfs acht inbraken gepleegd. Het begon op te vallen, dat over het algemeen weinig werd vermist. Ook het feit, dat naast het overhoop halen van kasten e.d., vernielingen werden ge pleegd leidde tot de overtuiging, dat men niet met een „normale" inbreker te doen had Het onderzoek van de Rijkspolitie leidde er toe, dat bij zijn woning te Ambt-Vollenhove de 17-jarige J. B. werd aangehouden, die juist terugkwam van een nachtelijke escapade. Bij het verhoor bekende hij de laat ste tijd vijftien inbraken te hebben ge pleegd. Hij vertelde daarbij, dat het hem niet om de buit ging, maar wel om de sensatie, die aan het inbreken ver bonden zou zijn. Op Staatsmijn Emma te Hoensbroek stortte Vrijdadmiddag op de 700 meter verdieping de schachthouwer H. J. Hey- nen uit Oirsbeek van de opbraak naar beneden. Hij werd op slag gedood. Het slachtoffer was ongehuwd en 26 jaar oud. 't Is allemaal wel mooi bedoeld: om ons het leven behaaglijker en gemakke lijker te maken. Maar wij worden de slaaf van de machten die wij oproepen; wij zijn leergierige en bevattelijke tove naarsleerlingen, maar de situatie „loopt ons uit de hand". Deze tussen aanha lingstekens geplaatste uitdrukking heeft onlangs weer eens in het frontpagina nieuws gestaan i.v.m. enkele nieuwe H- bomexperimenten. Hoe speels, hoe qua- si-luchtig; de dingen lopen ons uit de hand! Deze formulering van de ernst der wereldsituatie is verwant aan de mattier waarop Max Dendermonde in „De wereld gaat aan vlijt ten onder" de dingen dezer dagen onder woorden brengt. Zijn roman is een uitzonderlijk staaltje van speelsheid en lichtvoetig heid. Geen norse, onheilspellende toekomst roman in de geest van Huxley en Or well; evenmin 'n diepgravende psycho logische roman, waarin ons de heden daagse geestverwarring in de ziel van een paar romanfiguren wordt gede monstreerd. „De wereld gaat aan vlijt ten onder" is een boek waarvoor men in de Angelsaksische landen de soort naam „science-fiction" neeft bedacht; wij zouden kunnen zeggen: reporta ge-romankunst. Als zodanig is echter Dendermonde's boek niet iets nieuws voor ons land. Want in de dertiger jaren, in de tijd van de Nieuwe Zake lijkheid, vierde dit soort romans hoog tij. „De wereld gaat aan vlijt ten onder" is een late uitschieter van die nieuwe-za- kelijkheidskunst. Iets nieuws voor ons land is het werk van Dendermonde niettemin, omdat er als nooit te voren in wordt „gespeeld" met de dingen die ons uit de hand lopen. Schr. weet, de ernst van de situatie die hij beschrijft ten spijt, met onver- Wij hebben ons afgevraagd waar nlafnnnier «r/Nn/4 koKVion I Wij leven in onze nieuwe huizen bij ij hebben ons afgevraagd waar onze voorouders toch wel zo'n plafonnier zouden hebben weggeborgen en uit een ver verle den dook ineens een lumineuze her innering op. Zij hadden een zolder! Wij dachten terug aan het ouderlijk huis - ook een étagewoning - waar de bewoners van een, twee en drie hoog op de bovenverdieping allen een paar heerlijke rommelkamers had den. Je vond er de kerststal en de kinderstoel, een hutkoffer met oude boeken en dozen met kleren; je ver richtte er je eerste knutselwerk en het was een prachtige basis, van waar uit je verkenningstochten maakte over het dak. Maar laten we het niet te romantisch voorstellen; een zolder was op de allereerste plaats een nuttige bergruimte, die vanzelfsprekend bij het huis behoor de. Er was echter nog een ander punt, zijn; hoewel geen enkele instantie het economische. Die lege kubieke me- hierover cijfers heeft, is het echter wel ters voor een zolder - de aanduiding zeker, dat er van de huizen, die de „lege" is van een deskundige, die we laatste jaren gebouwd werden, maar geraadpleegd hebben en zeker niet van zeer weinig een zolder hebben. We ons - heeft men mede afgeschaft omdat kunnen de zolder wel afschrijven, heb- ze bij drie woonlagen een verschil van ben we van bevoegde zijde gehoord, Zolders, d.w.z. huizen met een kap, 25 perc. in de bouwkosten betekenen In plaats van de zolder hebben we meer woonlagen zelfs een nog huis. Wij willen niet sikkeneurig zijn, Er z.„ ook huizen gebouwd, waarbij men helemaal de bergruimte vergat en vergeleken daarmee betekent de box een vooruitgang. Je kunt er goed je kolen kwijt en ook de fietsen. Maar men moet ons niet proberen wijs te Ondeskundig in economische zaken als we zijn hebben wij altijd een heimelijke sympathie gehad voor de heer Sickesz, die in de jaren dertig propageerde - als we het tenminste goed begrepen hebben - dat men om de zoveel tijd de productiemiddelen rustig moest vernietigen om dan weer vrolijk opnieuw te beginnen. Wij voor ons zouden dit wondermiddel zonder scrupules ook voor het geproduceerde willen toepassen; het moet heerlijk zijn om, zoals men in Amerika met kapotte sokken schijnt te doen, je gehele bezit om de zoveel jaar in de vuilnisbak te stoppen. Helaas ontbreekt er nog altijd een schakel tussen onze persoonlijke econo mische situatie en dit diep in ons hart gekoesterde ideaal. Mij kunnen het ons eenvoudig niet veroorloven om op ge zette tijden rigoureus het mes te zet ten in ons bezit en we zijn dan ook als degelijk burger zeer zuinig op wat we hebben. Zo kwam het dan, dat toen de electricien de keuken had voorzien worden er tegenwoordig bijna niet meer en bij meer woonlagen zelfs een nog nu de box gekregen, veelal onder het van een nieuw lichtpunt, omdat het ou- gebouwd. Dat is niet alleen een ver- hoger percentage, aangezien dan fun- u";~ -=-*■ <je te klein was gebleken, we de nog schijnsel van na de oorlog. Omstreeks dering en muurconstructie van het huis alleszins presentabele plafonnier, welke 1930 moet het geweest zijn, dat men aanmerkelijk zwaarder moeten worden, de man op het aanrecht had achterge- vrij radicaal de richting in ging van Bij de zuinigheidsbouw van na de laten, niet voor de vuilnisbak bestem- het huis met een plat dak. Daar schij- oorlog was er natuurlijk helemaal den, doch simpelweg ergens op wilden nen vooral architectonische overwe- geen kans meer op zolders. In vele bergen. Zo'n ding kost toch altijd nog gingen bij meegespeeld te hebben. Nu, gemeenten verzetten de bouwverorde- wel een gulden of vijf, zes, er man- over smaak valt niet te twisten, maar ningen zich tegen huizen met een pan- maken, dat de box een zolder vervangt, keerde niets aan en het zou wel weer als we het zeggen mogen: wij hebben nen dak. Op het platteland wil men in eens van pas minnen komen... niets tegen huizen met een pannendak, dit opzicht nog wel eens conservatief Wij hadden echter buiten ons huis gerekend; dat nieuwe huis, waar we, blü van de samenwoning af te zijn. enthousiast zijn binnen getrokken; dal lichte, frisse huis, maar een huis, dat ons telkens weer verrast. Toen we dat melkglazen gevalletje van anderhalve vierkanten decimeter ergens weg wil den bergen, bleek namelijk, dat het nergens weg te bergen viel: de kasten waren al vol, onze ruimte was op, doodeenvoudig op. We hebben met dat onnozel kleine ding, waar geen plaats voor te vinden was, wat rond lopen drentelen door onze vierkamerwoning en er tenslotte de knecht van de melk boer, die op trouwen staat, maar mee verblijd. Doch bij dezen willen wij openlijk protest aantekenen tegen deze gedwon gen liefdadigheid. Nogmaals: wij heb ben er niet het geringste bezwaar tegen om royaal te leven en we willen met alle genoegen hetzij de Gemeenterei niging, hetzij ,.e onderhorigen van onze leveranciers overladen met wat we niet voor direct gebruik nodig hebben. Maar dan moet ons welvaartspeil ook dien overeenkomstig worden aangepast. Zo lang dit niet geschiedt, lijkt het nood zakelijk, dat men huizen bouwt, waarin een normaal mens - en we zouden zelfs een goed woord willen doen voor de abnormalen - z'n hebben en houwen kwijt kan. stoorbaar optimisme te getuigen van de vele levenswaardige dingen die ons nog niet uit de hand zijn gelopen doch die wij inderhaast geneigd zijn over het hoofd te zien. Dat is weer wat an ders dan „uit hand lopen"! Hij houdt in dit boek een pleidooi voor wat zich waarschijnlijk het best omschrijven laat met levenskunst". In een charmante, intelligente, overi gens ietwat eenzelvige jongeman uit het merendistrict van Noord-Amerika heeft hij dit onverstoorbaar optimisme beli chaamd. Alec J. Wheaterwood, zo heet onze jongeman, werkt als barkeeper in het vacantiecentrum Oaklake; althans 's winters, wanneer het er rustig is en de kolonie bevolkt wordt door mensen Het RO he is ons geluk, dat wjj een goede relatie onderhouden met het hoofd van een school. Daar kunnen wjj op zolder de kinderwagen, de wieg, de box, een driewieiertje en meer van dergelijke zaken voorlopig kwijt. Onze benedenburen hebben in een andere gemeente des lands het groot ouderlijk huis ingeschakeld en een ge zin aan de overkant benut het rommel hok bij de winkel van de heer des huizes voor opslag van de minder cou rante huishoudelijke goederen. Al deze mensen gaan uit van dat hinderlijke en wel uiterst onredelijke standpunt, dat men de dingen, die zeker nog wel eens van pas kunnen komen, nu niet direct aan de vuilnisman mee geeft. Wij leven in onze nieuwe huizen bij de gratie van het feit, dat andere mensen voor ons nog huizen bouwden, waarin, welke gebreken deze woningbouw dan mocht hebben, tenminste ruimte was. Wij hadden voor de vacantie van deze zomer een nieuwe koffer willen kopen, maar we weten niet waar we 'm moe ten laten als we terug zijn van de reis. Wij gaan nu de dekens van de winter, die we niet meer nodig hebben, maar weer overbrengen naar onze school- zolder. Wij wonen in een aardig huis - daar niet van. Maar we hebben heimwee naar een zolder. Zo'n echte ouderwet se zolder, waar je een plafonnier en nog het een en ander kwijt kunt. T.E. die daar rustig aan iets willen werken 's zomers reist Alec als assistent van een man die lezingen houdt allerlei zo merkampen af, waar men zich 's avonds „cultureel wil ontspannen". Het verhaal is in sfeer van meet af aan een prachtig portret van Amerikaans leven en stre ven. Het is ook subtiel verwant aan de sfeer van bepaalde Amerikaanse ro mans; de schrijver er van staat critisch, maar met milde humor en met de no dige ironie temidden van die vreemde, grote, harde en toch behaaglijke Nieuwe Wereld. Onbehaaglijk laat hij het wor den, zodra de regering toestemming heeft gegeven van Oaklake een centrum der moderne wetenschap te maken. Te midden van de ongerepte natuur verrijst daar eensklaps het Pousekovsky-Com- plex. Daar neemt men de meest gewaag de proeven, o.a. in het „radiatomisch verplaatsen van mensen" - een vondst, 'n „wetenschapsfictie" van Dendermon de, géén werkelijkheid vooralsnog! De Pousekovsky's zijn een zeer weten schappelijke familie, bestaande uit een oude professor, diens zoons, William en Bert, en 'n dochter Helen; de een is nog knapper dan de ander. Het geheel is een ware „braintrust". Als barman van het Complex komt Alec in nauwe relatie met hen. De gemakkelijke rust die er van hem uitgaat werkt beurte lings prikkelend en kalmerend op de familie Pousekovsky. Hij blijkt een machtige partner voor het debat over de kernvragen van het geluk te zijn. Door jullie vlijt, beweert hij, gaat de wereld ten onder. Als tegenwicht pro pageert hij een zalig nietsdoen. Suc cessievelijk gaan de leden der geleer- denfamilie inzien, dat hij met zijn standpunt zo gek nog niet is, en dan richten zij, o dwaasheid in de ogen van de rustige Alec, een Luiheidsbond op en voor de idealen van deze bond zet ten zij zich met hart en ziel in: zij kunnen het eenvoudig niet laten vlijtig te zijn. Het gehele boek, zo reëel als het aan doet en zo weldadig als het is om te le zen, is overtogen met een irreëel, bijna sprookjesachtig waas. Wij worden mee gevoerd op een wonderlijke reportage- tocht door de wereld der exacte ver beelding. „De wereld gaat aan vlijt ten onder" is een wijs boek, zonder dat er nadrukkelijk enige wijsheden in worden gelanceerd. De lectuur er van spint de lezer stilletjes in en opent dan voor hem de meest romantische en van bereikbaar geluk vervulde perspecti. en in een we reld die voor het overige aan „vlijt" ten onder gaat*). Max Dendermonde: „De wereld gaat aan vlijt ten onder". Amsterdamse Boek- en Courant Mij., Amsterdam 1954. NICO VERHOEVEN P. dr. Clementinus, provinciaal der Minderbroeders Capucijnen, is Donder dag in Nederland teruggekeerd van zijn visitatiereis van zes maanden in de twee missiegebieden in Indonesië (n.l. West-Borneo en Noord-Sumatra), die aan de zorgen van de Nederlandse Pro vincie zijn toevertrouwd. Op zijn terug reis heeft hij besprekingen gevoerd met de Generale Overste te Rome en met de leiding der RijnlandWestfaalse Provincie der Capucijnen, die binnen kort o.l.v. mgr. Gratianus Grimm een gedeelte van het Vicariaat Medan (vnl. het eiland Nias) zullen overnemen. gelegde taak, wanneer zij in hun leven en gedrag niet getuigen van genoemde Katholiciteit, van hun internationale plichten en hun overtuiging met alle mensen een eenheid te vormen. Onder linge saamhorigheid en verantwoorde lijkheid voor elkander zijn dan ook de onmiddellijke gevolgtrekkingen uit bo venstaande waarheden. Het ligt voor de hand. dat de werk zaamheid an de Pax Christi-Beweging zich zowel op natuurlijk als op boven natuurlijk terrein moet ontplooien, zo wel op stoffelijk als op geestelijk gebied. Ware vrede beïnvloedt heel het mense lijke leven in al zijn afwisselende uitin gen. Daarom mag bij het werk voor de vrede ook geen enkel gebied van men selijke activiteit worden uitgesloten. e Nederlandse afdeling van de Pax Christi-Beweging onderstreept in haar beginselverklaring zeer dui delijk deze algemene gerichtheid. Men wil zich, zo wordt daar gezegd, in dienst stellen van de Kerk om „de vrede van God, die alle begrip te boven gaat" (Phil. 47) en welke ons geschonken is door en in Christus, te verwerkelijken in het persoonlijke leven van iedere mens en in alle instellingen en groepe ringen van de menselijke samenleving. Heel bijzonder met het oog op het voor bereiden en bewerken van een meer vredelievende gezindheid en samenwer king tussen de volken. Dit wil men bereiken door het bele ven van de inhoud, het uitdragen van de gedachte en het bestuderen van de zin en het wezen van de vrede van Christus. Vervolgens door het scheppen van de omstandigheden, die de belichaming van de christelijke vrede in de tijdelijke orde mogelijk maken en bevorderen. Men wil in een zuiver geestelijke be weging van gebed en bezinning een achtergrond vormen, waartegen alleen het werk van de voormannen van een vernieuwd Europa op christelijke basis de mannen uit het economische, so ciale, politieke en culturele leven iet» kan betekenen. Aan deze geestelijke achtergrond van vredelievende gezindhoid der Europese volkeren en anderen wil de Pax Christi-Beweging ook in ons land gestalte en bezieling geven. Op de eerste plaats stelt men zich dus ten doel onder de Christenen een geest te wekken, een mentaliteit, 'n echte vredessfeer. zonder welke nieuwe internationale instellingen niet ont staan noch zich kunnen handhaven. ij enig nadenken is het duidelijk dat deze vredesbeweging geheel en al samenvalt met de bood schap van het Evangelie. Trouwens, voor echte en algemene vrede is geen andere basis denkbaar dan de eeuwige geopenbaarde waarhe den. Menselijke overwegingen, hoe goed en nuttig ook, graven nooit diep genoeg. Leert de openbaring ons niet de na tuurlijke eenheid van alle mensen, om dat ieder geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis? Bovennatuurlijk gezien ligt de een heid van alle mensen verankerd in Christus, in Zijn Verlossing, in het lidmaatschap van Zijn Mystiek Lichaam. Daarom kan Kardinaal Feltin ook zeg gen: „Pax Chisrti wil de uitdrukking zijn van de werkelijkheid van Het Mys tiek Lichaam, de Kerk. voor het oog van de wereld van vandaag De Christenen zijn elkanders broe ders en zusters in het geloof. Deze overtuiging brengt verregaande gevol gen met zich mee. Het is een kwestie van mentaliteitsverandering, van ver wijding van blik, van verdieping van inzicht. De onderlinge saamhorigheid, gevolg van ons lidmaatschap van Christus' Mystiek Lichaam, moest ons leren over alle grenzen heen politieke, cul turele, sociale of welke dan ook, alle mensen als onze broeders te beschou wen, ten opzichte van Wie liefde en rechtvaardigheid ons altijd en overal binden. De Pax Christi-Beweging wil als het ware een nieuw wereldgeweten vormen, dat opvoedt tot het dienen van de mensheid en daardoor tot het die nen van God. Slechts de verlossende Liefde van Christus is in staat blij vend vrede te vestigen onder de men sen. k. (Van onze correspondent) In een onbewaakt ogenblik is 254-jarig dochtertje Gerritje van familie Koopman te Alphen aan Rijn spelenderwijs in de Oude Rijn ge-1 ^™.®r raakt en jammerlijk verdronken. het de Friesland ls voorgegaan en thans is Drente gevolgd met het kiezen van een gemoderni seerd streek-costuum. Pessimisten zeggen dat binnen de 25 jaar alle streekcostuums uitgestorven zullen zijn, en de oorlog met ce materialenschaarste heeft het proces ver haast. Bijvoorbeeld is de Urker-dracht toen geheel losgelaten, hoewel men in Spa kenburg en Bunschoten na de oorlog de tijdelijk gedragen allemans-kleding, zodra dat mogelijk was, weer verwisseld heeft voor het eigen costuum. Toen in Drente de donkere, lange, on- practische dracht dreigde te verdwijnen, heeft het Drents Genootschap vorig jaar enige moderne variaties op het oude cos tuum laten ontwerpen en die aan de Drentse leden van de verschillende vrouwenvereni gingen getoond in zoveel mogelijk plaatsen der provincie. De vrouwen wier oordeel werd gevraagd kregen ieder een enquête formulier. Nadat 2000 vrouwen op die wijze haar mening hadden kenbaar gemaakt, bleek dat 83 pet. instemde met het costuum zoals hier afgebeeld, volledig met tipdoek, plooischort en beugeltas. Dit costuum is draagbaar zowel in de stad als op het platteland, het is geschikt voor de (her levende) volksdansen, en het geeft de vrouw gelegenheid om haar hernieuwde belangstelling voor het oude handwerk er in uit te leven. Tipdoek. schortebanden en beugeltas kan ze namelijk op eigen wijze den met borduurwerk versieren. Men streeft het costuum te doen maken in mooie, flatteuze kleren en van kreukvrije stol. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1954 | | pagina 5