Esperanto als congrestaai
Figaro's zetten haren
op snaren
De Nederlandse Comedie met
„Saint Joan" in Haarlem
GEDENKSTEEN ONTHULD IN V.G.L.O.-
SCHOOL AAN RICHARD HOLKADE
LOGGERS VAREN DOOR HAARLEM
Marionettentheater Brugman
Die Haerlemsche Musyckcamer
HAARLEM IN TREK TIJDENS
BOLLENSEIZOEN
Ontroering bij
3829 passagiers voor rondvluchten
met helicopter
Dameskapsalon Louis
Pièrlöt
Boeiende lezing voor
leden van B.E.F.
KAPCONCOURS IN KRELAGEHUIS
Opticien WEBER
Pastoor Jonge jan metselde
eerste steen
Met I'Eliser d'Amore
Piet Lentz speelt Viola da Gamba
WOENSDAG 19 MEI 1954
PAGINA 2
Belangrijk uitgebreid
Burgerlijke Stand
Beurs van Amsterdam
ZANDVOOR1
SANERINGSPLAN
VOOR OUDE
DORPSKERN
Sociëteit voor bejaarden?
U vergeet
„Nobels-beker"
HEEMSTEDE
Piano-recital Willem
Andriessen
O. K-
Faillissementen
De heliport Haarlem is Zondagmid
dag, nadat de laatste helicopter om
streeks drie uur naar Zandvoort was
opgestegen, gesloten. Gistermiddag is
in het kantoor van de stichting Haar
lems Bloei aan een der directeuren
van de Sabena, de heer van Antwerpen,
een plaquette overreikt, waarin met en
kele woorden een herinnering aan de
vluchten gegraveerd was. Bij deze over
reiking waren ook aanwezig de direc
teur van de Copex, de heer Preydel,
initiatiefnemer en verschillende mede
werkers. De heer Preydel deelde me
de. dat in vier weken 3829 betaalde
rondvluchten gemaakt werden.
Zoals verwacht bestond de grootste
belangstelling bij Keukenhof, alwaar
2226 passagiers genoteerd werden.
Daarna komt Haarlem met 294 en Zand
voort met 107. Op het traject Brussel-
Rotterdam werden 1202 passagiers ge
boekt met bestemming de bollenvelden.
Hieronder waren niet alleen Belgen,
maar ook Amerikanen, een Italiaan en
een Portugees. De organisatoren zijn te
vreden over het resultaat, te meer als
men in aanmerking neemt, van hoeveel
waarde de propaganda voor het hef-
schroefvliegtuig was. Het voor deze on
derneming gevormde garantiefonds be
hoeft slechts voor een deel te worden
aangesproken.
Met de helicopter kan nog steeds
niet zonder verlies gevlogen worden.
Het huidige eenvoudige type dat men
boven Haarlem en omgeving heeft zien
vliegen, kost 600.000.- bij aanschaffing.
Elke opstijging van het vliegtuig vraagt
al aanstonds vijftig gulden, zodat een
commercieel doel bij deze onderneming
voorlopig nog op de achtergrond gescho
ven moet worden. De resultaten met
de rondvluchten zijn zodanig, dat nu
Louis Pièrlöt, eigenaar van de da
meskapsalon in de Zijlstraat nr. 88,
liep gisteren glunderend door zijn zaak,
schudde handen en luisterde verge
noegd naar enthousiaste commentaren
van vele dames-cliënten en zowaar
ook enkele heren Gistermorgen
werd het bedrijf heropend en voor de
uitgebreide cliëntèle moet het ver
nieuwde, uitgebreide en gemoderni
seerde interieur wel een openbaring
zijn geweest. Sterker dan ooit is Pièr
löt nu ingesteld op strikt individuele
bediening. Door de accommodatie, die
thans is verkregen kan de zaak gere
kend worden tot een der beste van
Nederland en zelfs daarbuiten. Onder
de stapels gelukwensen, die de post
gisteren bezorgde, was een brief van
een familielid uit Parijs. Hij meende,
dat zelfs het comfort van de beroem
de Antoine moest onderdoen voor dat
van zijn Haarlemse collega. Men vrage
niet van ons tot in details de talrijke
verbeteringen te vermelden. Laat ons
volstaan met de verzekering, dat iede
re behandeling die de klant thans wil
ondergaan voor haar tot een waar
plezier wordt gemaakt, en bovendien
voor de kapster. Beneden kunnen de
coiffures worden gewassen. Op de
eerste etage is nu de permanentafde
ling, terwijl daarboven de schoonheids
cabine is ingericht. Met behulp van
artistieke wandlampjes en damastgor
dijnen is een Franse sfeer verkregen,
waarin het een genoegen is te ver
blijven. Zelfs dames uit Groningen en
Den Bosch komen naar Haarlem om
hier hun coiffure te laten verzorgen.
M.
GEBOREN: E. KoosTriegler z.
Ph. BerseeDamas z.; C. C. Hendriks-
Spanjaard z.; J. van HeemsVerkerk z.;
G. Stekelenburg—de Ligt z.; G. C. van
LoonVink z.; R. Weijlandvan Leen z.;
C. J. Banning.Boogaard d.; E. Verwey
Latenstein d.; T. BuisDalemans d.;
C. M. NagtegaalBroier d.; Th. M. Ama-
maOlijerhoek d.; J. M. M. Labohm-
van Velzen d.; T. de Zwart—Bakker d.;
M. R. Duivenvoorden d.; H. Verdam—
Jacobs d.
ONDERTROUWD: J. Bogaard en J. A.
Schouten: F. M. Hemmes en C. Pesman.
GETROUWD: H. J. Mahieu en P. J.
Stouten: G. L. Muller en C. M. de Blin
de; J. W. Mulder en C. H. L. van Aren-
donk; H. Chr. Bosker en A. H. Bosman.
OVERLEDEN: W. Wereldsma, 56 j.,
Luzacstraat; W. Fortgens—van der Werff
68 j., Piet Heinstraat; W. H. Schuilen-
burgde Graaf, 59 j., Rozenhagenstraat;
A. M. C. PoldermansWezel, 89 j., Wes-
terhoutpark; A. Kramer, 67 j., Gasthuis-
vest; H. Hoenderdos, 60 j., Teding van
Berkhoutstraat.
(N1et j'ficlële, fcrersen)
3% Ned 1953
3', j Ned ty53
314 Neilerl 194S
314 pCt Ne<l 1980
314 Nee) 1954
3-314 NeUerlaud 1941
3 Ned 82-64 oei. fac
Inschr Ortbk 46 3 Pet
Ned Handel MH een
AJC.Ü
Van Berkela Patent
'Jalve Delft eert
Van Gelde:
Kon Hoogoven» eert
Unilever cert
Ned Fa hel
Philips
Kon Petroleum
..Amsterdam' Ruhhei
Mierik» -Oo
Kon N Stoom b la
Ned Scheepv Unie
H.VA
Pelt Wil eert
reeds overwogen wordt om het volgend
jaar een herhaling te geven, na voor
bereidingen op langere termijn. Het is
niet onmogelijk, dat dan het veel gro
tere type helicopter, naar Haarlem en
de Keukenhof zal vliegen. Het voordeel
van dit grotere type is ook gelegen in
de montage der motoren, waardoor men
in de cabine elkaar verstaan kan.
Een andere trekpleister in de bollen-
tijd blijft het Frans Halsmuseum. Hoe
wel het avondbezoek minder was dan
tijdens Haarlem-Lichtstad het geval
was - de noviteit trok toen - zijn er toch
nog 5410 bezoekers geweest.
Ofschoon de Haarlemmers in de
avonduren vrijwel voldoende tijd heK
ben om het sprookje in het museum te
gaan bezichtigen, zijn er weinig geweest
ongeveer 5 pet. van het totaal aantal
bezoekers. De gedachte van de heer
Baard, directeur van het museum, om
de kleurenfilmstrip van Polygoon te
vertonen is zeer op prijs gesteld. Op
Zaterdagavond, gedurende het bollen-
seizoen, werd deze strip vertoond in een
klein zaaltje. Zeshonderd bezoekers heb
ben er prachtige herinneringen aan be
waard.
De openstelling van de met kaarsen
verlichte ridderzaal in het stadhuis op
Vrijdag- en Zaterdagavond gedurende
een viertal weken bleek de aandacht te
blijven trekken. Er kwamen in totaal
2800 bezoekers, dat is ongeveer 350 per
avond.
Zandvoort heeft een wederopbouw-
plan voor het gesloopte deel der ge
meente en een uitbreidingsplan voor de
ontwikkeling der bebouwing aan de
Noord- en Oostzijde. Er staat nu een
derdeplan op stapel: het saneringsplan
voor de bestaande bebouwing. De be
ginselen welke aan wederopbouw- en
uitbreidingsplan ten grondslag liggen
zullen consequent moeten worden door-
dienst AmsterdamHaarlemZandvoort
en de verbinding van de dorps
kern. Uit min of meer recente publi
caties is al gebleken dat bijvoorbeeld
het eindpunt van de toekomstige auto
voort en de verbinding van de dorps
kern met het boulevard-centrum-Noord
in het saneringplan zullen worden ge
regeld. Verwacht mag worden, dat het
saneringsplan voor verschillende delen
van het dorp ingrijpende wijzigingen
zal omvatten. Het plan is nagenoeg ge
reed en zal binnen afzienbare tijd ter
visie worden gelegd. Teneinde echter de
leden van de gemeenteraad op de hoog
te te brengen van hetgeen wordt voor
bereid, zal de rijksbouwmeester Ir. G.
Friedhoff op 28 Mei tijdens een infor
mele bijeenkomst van de raad een cau
serie houden over het ontworpen sa
neringsplan en de samenhang met het
-wederopbouw- en uitbreidingsplan van
Zandvoort.
Te Zandvoort wordt momenteel een
enquête gehouden naar de maatschap
pelijke en culturele behoeften van de
bejaarden. De aanleiding hiertoe is een
tot het gemeentebestuur gericht ver
zoek om in Zandvoort over te gaan tot
de oprichting van een sociëteit voor
ouden van dagen. Alvorens terzake maat
regelen te nemen, wil het gemeentebe
stuur enig inzicht hebben in de wijze
waarop de bejaarden thans hun tijd be
steden, teneinde een conclusie te kun
nen trekken ten aanzien van de vraag
of van gemeentewege iets behoort te
worden gedaan en zo ja, in welke vorm.
De betrokkenen zullen in de komende
weken bezoek van een inspecteur ont
vangen.
BIOSCOPEN:
REMBRANDT: „Roman Holiday" (geprol.),
a. 1. Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
PALACE: „Gevaarlijke ontvoering", 14 J.
Tijden 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
LUXOR: „Zij, die van de zonde leven".
Volw. Tijden 2, 7 en 9.15 uur.
LIDO: „Staatsvijand no. 1", a. 1. Tijden 2,
4.15, 7 en 9.15 uur.
CITY: „Seminole", 14 j. Tijden 2.15, 7 en
9.15 uur.
KOXY: „Charge aan de rode rivier". Ma. tot
en met Do. 2.30 en 8 uur.
MINERVA: Wo. 8 uur: „De nieuwe mor
gen", 14 jaar.
Woensdag 19 Mei
Stadsschouwburg: Rotterdams Toneel met
„Muizen en Mensen", 8 uur.
Donderdag 20 Mei
Stadsschouwburg: Rotterdams Toneel met
„Muizen en mensen", 8 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Teylers Museum, Spaarne 16. Tekeningen
van Dirk Langendijk. Geopend iedere werk
dag (behalve Maandag) van 11 tot 17 u.
Het Huis met de Kogel, Spekstraat 12,
In restaurant Brinkman is een bijeen
komst gehouden van leden der Bewe
ging Europese Federalisten.
In verband met het 39e Internationale
Esperanto-Congres, dat van 31 Juii tot
7 Augustus te Haarlem zal worden ge
houden, kwam het aan het Bestuur van
de B.E.F. te Haarlem gewenst voor de
voorzitter van de Esperanto-Vereniging
afdeling Haarlem, de heer H. J. Blok
ker, uit de nodigen een inleiding te hou
den over het Esperanto, zo sprak de
voorzatter der B.E.F., Mr. C. C. van
Helsdingen in zijn openingswoord.
De heer Blokker legde er de nadruk
op, dat het Esperanto niet beoogt een
wereldtaal te zijn. die de nationale ta-
j len dient te vervangen. Integendeel:
Boetseerwerk van Maia Metrakos. Geopend binnen de nationale grenzen de na-
van 10—18 uur. tionale talen, doch voor bijeenkomsten,
Dinsdag trad de heer N. E. A. M. Kraetzer, hoofd van het Huisvestingsbureau
te Bloemendaal, in het huwelijk met mej. Marie-Lise Stoop. Zowel de bruid
als de bruidegom had een leidende functie in de katholieke jeugdbeweging
te Bloemendaal. Natuurlijk gaf de jeugd bij dit huwelijk acte de presence.
De natuur is sterker dan de leer en
het bloed zoekt altijd zijn eigen weg.
Shaw heeft de natuur en het bloed van
een toneelschrijver, een begaafd en be
kwaam toneelschrijver; zijn begaafd
heid gaat echter niet zelden schuil ach
ter zijn bekwaamheid, zodat wij hem
wel erg knap en spits vinden, maar niet
zo gauw door hem ontroerd worden.
Hij lijkt zijn onderwerp meer met ob
serverende belangstelling onder de lou
pe te nemen, dan dat hij er zelf door
gegerepen wordt. Gebeurt dit laatste wèl
dan is ook bij hem de natuur van de
kunstenaar sterker dan de leer van de
knappe snob, die zijn eigen ideeën en
opvattingen zo belangrijk vindt. Gebeurt
het wèl, dan schenkt hij ons de zuive
rende ontroering, welke wij van groot
toneel verwachten, momenten van groot
toneel, welke de Ned. Comedie ons in
de voorstelling van gisteravond in de
Stadsschouwburg dan ook gegeven heeft.
Meer dan in vele andere van zijn stuk
ken brengt Shaw in verschillende pas
sages van „Saint Joan" die ontroering
op ons over, en het is dus niet zo merk
waardig, dat de voorstelling daar op
haar hoogtepunten kwam.
Het is niet zo merkwaardig, dat Ellen
Advertentie
dat U een bril draagt als U zich een van
onze prettig zittende modellen aanschaft.
Grote Houtstraat 166 bij de Houtbrug
Vorig
Opening
slot
19/5
103f4
102?4
99%
99
99 3/32
98Ü
99%
99%
100*
97»i
185
219^4
219(4
145
191',2
216'A
181
341
342(4
216(4
323%
32Q (4
50(4
506(4
96%
95(4
154%
13932
139(4
145%
145
127%
127
120(4
118
In een gure wind, maar met een
blij hart onthulde vanmorgen pastoor
G. A. Jongejan een gedenksteen in de
in aanbouw zijnde V.G.L.O.-school aan
de Richard Holkade, en metselde
daarop de eerstesteen, hetgeen hem
minder gelukkig afging. Maar pastoors
zijn over het algemeen slechte met
selaars, zoals architect Jacq. van Vel-
sen, de ontwerper van de nieuwe
school, in zijn welkomstwoord oor
deelde.
Aan de steigers wapperden vlaggen,
op de plank voor de gedenksteen ston
den enkele in wit en oranje gestoken
jongens met vlaggen in de hand te
bibberen en rondom dit centrum wa
ren alle leerlingen opgesteld, die nu
nog de scholen aan de Herensingel en
het Van Zeggelenplein bevolken, maar
op 1 September het nieuwe gebouw
hopen te betrekken.
Aanwezig waren ook de bisschoppe
lijk inspecteur, kapelaan H. v. d. Plas
en de heren v. Deursen en Groene-
woud van de gemeentelijke bouw-
inspectie. Voor de plechtigheid begon,
zongen de kinderen een lied, waarin
de vreugde werd geuit over de tot
standkoming van de nieuwe school.
Vervolgens beklom pastoor Jongejan,
vergezeld van architect Van Velsen,
de steiger en liet toen het woord aan
laatstgenoemde, die als gastheer allen
welkom heette. De pastoor, gekleed in
superplie, verrichtte de wijding van
de steen en demonstreerde daarna zijn
herderlijke metselarijkunst. Hij sprak
zijn vreugde er over uit de eerste steen
te kunnen leggen van deze V.G.L.O.-
school, omdat met het nieuwe gebouw
de jongens en meisjes een eerste klas
school zou worden bezorgd. Tot het
personeel, de leerlingen en de ouders
richtte hij een felicitatie en hij sprak
de hoop uit, dat het werk met Gods
hulp tot een goed einde mocht worden
gebracht.
De jongens en meisjes zongen daar
na nog, begeleid door drie gitaristen,
een feestlied en tot slot het Wilhel
mus, waarmee aan de plechtigheid een
eind was gekomen.
De tekst, die op de gedenksteen is
aangebracht, luidt: op de 19de dag
van de Meimaand in het Mariajaar
1954 bij het gouden jubileum van de
St. Jansparochie werd deze eerste
steen gelegd door de zeereerw. heer
pastoor G. A. Jongejan.
Gisteravond werden deze wedstrijden
voortgezet met het 2e team van Bloe-
mendaal-1939. Het resultaat was als
volgt:
Vogel als Jeanne en Fons Rademakers
als de Dauphin daar het schoonst wa
ren. Ellen Vogel, die met vertwijfelde
nadruk en smekende verontwaardiging
getuigde, dat zij mannenkleding droeg
om haar eer te beschermen; die de
gruwelijke angst voor de brandstapel uit
haar keel wrong. Fons Rademakers, die
een overtuigend bewijs van zijn talent
gaf door leven te geven aan de zwakke
Dauphin, lijdend onder eigen zwak
heid. De slappeling werd dan,ook niet
verachtelijk, nog veel minder belachelijk
doch alleen beklagenswaardig. Zij
moesten niet eerst door het scherm van
Shaw's opvattingen breken om ons oor
en hart te bereiken. Dat geldt ook voor
John Gobau (met een mooie kop, welke
aan Leo XIII liet denken), die strikt
rechtvaardig, beheerst, vaderlijk en met
een mooie ondertoon van vermoeidheid
de vertegenwoordiger van de Inquisitie
speelde.
Het is dus evenmin merkwaardig,
dat het stuk zwakker wordt, wanneer
Shaw zelf te druk aan het woord is. In
de derde scène, tijdens het o zo hoffelijk
gevoerde debat tussen Kerk en feodale
adel (bisschop Cauchon en Warwick)
werd een discreet, ongedurig geschuifel
in de zaal hoorbaar En de epiloog? Het
lijkt ons te veel van het goede; ook zon
der Shaw weten wij wel, dat de geschie
denis van Jeanne d'Arc niet op de brand
stapel geëindigd was. En zonder epiloog
zou Ton Lutz de gunstige indruk van
zijn waardige Cauchon niet behoeven te
verzwakken door het riskante melodra
matisch optreden, waartoe schrijver en
regisseur hem veroordeelden.
In de andere dan bovenbedoelde pas
sages speelde Ellen Vogel een frisse,
hartveroverende, nooit geïmponeerde
Jeanne die onwrikbaar gelooft in haar
zending en door haar eerlijke onbevan
genheid de autoriteiten wel tegen zich
móést innemen. Een rol waarvoor toe
wijding én talent nodig is. John Gobau
speelde ook breeduit een zelfvoldane,
stomme Baudicourt; Joan Remmelts
was de heftige, tè Engelse kapelaan,
Henk Rigters viel slechts een enkel ogen
blik ongeduldig uit de beschaafde, irri
terende en zo knap getroffen zelfvol
daanheid van Engels edelman. Louis v.
Gasteren beheerste de situatie in de kor
te rol van de beul.
Zaterdag a.s. wordt Shaw's drama
van onverzettelijk geloof, goede trouw,
eerlijke waarheidsliefde en caricaturale
bekrompenheid weer gespeeld. De sterk
bezette, goed geënsceneerde, boeiende
voorstelling door de Nederlandse Co
medie onder regie van Douglas Seale
demonstreert overtuigend, dat het der
tig jaar oude St. Joan van Shaw niet
verouderd is en recht heeft op een plaats
in de verzameling, welke men wereld
literatuur noemt. Hk. A.
Twee zalen van het Krelagehuis wa
ren gisteravond herschapen in een
enorme kapperssalon, waar vele tien
tallen figaro's, gehuld In witte jassen,
bedrijvig in allerlei haardossen woel
den. Met breed vertoon van scharen
en kammen en met welhaast tedere
zorg zetten zij haren op snaren, om
uit de onderhavige coiffure te halen
wat er in zat. En dat alles, om in het
jaarlijkse concours, dat de Technische
Ontwikkelingsclub Haarlem ieder
jaar ter gelegenheid van de sluiting
van de cursus organiseert, een zo goed
mogelijk figuur te slaan.
Ditmaal waren er deelnemers uit
Amsterdam (dameskapsters), Zaandam
(heren), Alkmaar (dames en heren),
Beverwijk (heren), Den Haag dames
en heren) en natuurlijk Haarlem, die
een heren- en dameséquipe in de strijd
wierp. In totaal stonden 90 kapsters
en kappers met de handen in het haar
van hun modellen. Het lijkt ons ove
rigens iets heerlijks om model te mo
gen zijn, vooral als dame. Zij lieten
25 minuten hun kapsel behandelen als
ware het van glas en mochten daarna
paraderen voor het publiek, bevallige
wendingen maken en het applaus in
casseren alsof haar soms waarlijk in
drukwekkende coiffures persoonlijke
verdiensten inhielden. De scheppers
van dergelijke meesterstaaltjes hiel
den zich dan bescheiden op de ach
tergrond.
Bij de herenmodellen ging alles iets
waarop internationale vraagstukken en
belangen behartigd dienen te wora
zal dit slechts door middel van een taa
die door alle naties verstaan kan w
den, met vrucht kunnen geschieden, v
bedoeling is dus het Esperanto als g
grestaal toe te passen. Hü wees er y»
dat de wereld als het ware steeds k
ner wordt; het internationale xex Tm
wordt steeds groter en de tijden, waa
in men van het ene einde naar hei a -
dere einde van de wereld kan vli3g
steeds kleiner. Wij kunnen ons daa
door niet aan invloeden van buitena
die zo veelvuldig en zo snel op ons aa
komen, onttrekken.
Het Esperanto heeft bewezen een Prac
tische taal te zijn, hoewel het van oor
sprong natuurlijk een kunstmatige taa
is. Esperanto heeft op politiek, weten
schappelijk en op velerlei gebied reeas
haar levensvatbaarheid bewezen.
Hij wees er op, dat zakenlieden zien
over het algemeen wel met de taal kun
nen redden; ook al omdat zaken doen
veelal door correspondentie geschiedt.
Het taaleigen van de handelscorrespon
dentie is over het algemeen vrij een
voudig: het is een vrij simpel vak-jar-
gon.
Een taal voor wetenschappelijke doel
einden is veel moeilijker. De Nederlan
der heeft in zijn studietijd al veel bui
tenlandse boeken bestudeerd en hij redt
zich daarom doorgaans wel in het bui
tenland met het wetenschappelijke vak
jargon. Voor Tjechen, Polen etc. is het
dan al veel moeilijker.
Vroeger was de politieke taal het
Frans, welke door de diplomatenfami-
lies volkomen was ingevoerd. In deze
tijd zijn veel politici niet meer afkom
stig uit deze oude diplomatenkringen.
Churchill spreekt een enkel woord Frans
en dan is het nog vrij aboninabel. Hij
kan dus met een Franse Minister van
Buitenlandse Zaken via een tolk spre
ken. Hoewel de vergaderingen van de
Verenigde Naties b.v. gebruik maken
van vertaalinstallaties zijn deze voor
kleinere bijeenkomsten veel te kostbaar.
Het is ook niet zo eenvoudig een simul-
taan-vertaling te verzorgen. Vele spre
kers geven dan ook van tevoren aan de
ze tolken hun rede op papier, maar
men vraagt zich af, of dan niet de he
le conferentie uitgeschakeld kan wor
den, door alles schriftelijk af te hande
len.
Bij discussies na de officiële redes is
het voor deze stellig uiterst kundige tol
ken beslist ondoenlijk de juiste vertaling
te geven en alles wat een spreker in
zijn enkele opmerking legt, goed weer
te geven.
Alkmaar. Equipeprijzen De heer Blokker bracht verder vel»
heren: 1. Alkmaar (wisselbeker), 2. argumenten naar voren, waaruit bleek,
Zaandam, 3. Beverwijk, 4. Haarlem,
5. Den Haag. Individuele prijzen: 1.
Bosveld, Den Haag; 2. Filmich, Alk
maar; 3. Kettman, Den Haag; 4. Jong,
Alkmaar; 5. Borst, Den Haag.
Als individuele prijzen waren be
schikbaar gesteld een beker door de
firma Bouquet uit de Schaghelstraat,
een lauwerkrans en een medaille op
standaard.
anders. De kappers mochten in 35 mi
nuten een vrij model creëren. Daarna
kwam de jury de ronde maken, con
troleerde de gelijkmatigheid, de dikte
en vele andere facetten, die een haar
dos voor een ingewijde bevat en die
een leek volkomen ontgaan. Nadat dit
omvangrijke werk ieder jurylid
kreeg 60 coiffures te beoordelen
was gedaan, werden er nog 10 minu
ten beschikbaar gesteld voor de op
maak. In deze 10 minuten werd een
maximum aan energie en inspiratie
gedemonstreerd, zodat de jury niet
dan na lang peinzen tot de einduitslag
concludeerde. Het concours genoot een
grote belangstelling en kan weer vol
ledig geslaagd worden genoemd.
De uitslag luidde als volgt: Equipe-
prijzen dames; 1. Den Haag 1 (wis
selbeker), 2. Haarlem, 3. Amsterdam,
4. Alkmaar, 5. Den Haag 2. Indivi
duele prijzen: 1. Keuskamp, Den
Haag; 2. Tool, Amsterdam; 3. Mobren,
Den Haag; 4. De Vries, Haarlem; 5.
Nieuwstad,
dat het esperanto zijn nut heeft bewe
zen.
De heer Mosen Suttard, die het ko
mende esperanto-congres in Haarlem
voorbereidt, sprak daarna een woordje
in het esperanto, dat vertaald werd
door de heer Blokker. Talrijke vragen
uit het publiek getuigden van de belang
stelling, die over het onderwerp be
stond.
Zaterdag wordt in IJmuiden vlaggetjes
dag gehouden. Vele loggers uit Kat
wijk, die naar IJmuiden varen om daar
aan het kleurrijk festijn deel te nemen,
passeren Haarlem en veroorzaken soms
een opstopping in het verkeer op het
Spaarne.
Nouwland
70
70
38
10
1.84
1
Govaars
70
70
38
8
1.84
1
Loerakker
80
80
20
11
4.—
2
Bertholée
110
71
20
32
3.28
0
v. Dam
45
44
38
5
1.15
0
Kaspers
50
50
38
7
1.31
2
v. Dijke
40
40
43
7
0.93
2
Ker
40
38
43
5
0.88
0
Toepoel
40
40
34
4
1.17
2
Lodder
35
32
34
5
0.94
v. Dam
45
45
39
5
1.15
2
Kaspers
50
42
39
6
1.07
0
Eindstand: 177 voor
land."
,Hof van Hol-
Dinsdagavond vond in het Minerva-
theater te Heemstede een in velerlei
opzichten opmerkelijke uitvoering
plaats van Donizetti's komische opera
ï'eliser d'Amore, oftewel „De Lief
desdrank". Het was n.l. geen opera
voorstelling in de gebruikelijke uit-
voeringspractijk. Inplaats van levende
zangers en acteurs, geschiedde het ac
terende gedeelte door Bert Brugmans
marionettentheater, terwijl het orches-
trale en vocale deel via geluidsopna
men van His Master's Voice apparaturen
geschiedde. Eén en ander stond deze
avond onder auspiciën van de N.V. Bo-
vema, de grammofoonplatenonderne-
ming te Heemstede. Een klein, maar
overigens te begrijpen administratief
misverstand van de zijde der organisa
tie dezer avond, maakte het voor ons
helaas onmogelijk de gehele uitvoering
mee te maken. Het „helaas" vormt in
deze niet een gelegenheidsterminologie
want het gedeelte dat wij van deze
uitvoering zagen, was van sublieme ar
tistieke kwaliteiten. Wanneer men ge
wend is in de orkestbak een veelal
rammelend, mager orkestje bij gelegen
heden als deze te horen, dan vormde
de prachtige opnamen van het koor en
orkest der opera te Rome onder lei
ding van Gabriële Santini een waar
kunstgenot op zich zelf, bij deze uit
voering. Bovendien waren de solis
tische rollen, eveneens dan via de plaat,
in handen van klinkende namen als
Margherita Carosio als Adina, Nicola
Monti als Nemorino, Titto Gobbi, Mel-
chiorre Luise en Loretta Di Lelio, de
laatste drie respectievelijk als Belcore,
Dulcamara en Gianetta. Het hoeft geen
betoog dat er voor operaliefhebbers
zeer veel schoons viel te genieten. Dit
was één gnotvol onderdeel bij deze
uitvoering. Een ander en niet minder
mooi aspect was het waarlijk sublieme
poppenspel van Bert Brugman. Wat
hier plastisch voorgesteld werd, was
van de allerhoogste orde in het poppen
spel. Vooral door de beweegbare mond
standen der hoofdrollen vertolkers en
vertolksters, waande men zich gewoon
als in de opera. Wat Bert en Joost
Brugman hierin presteerden verdient
de allergrootste lof. Ontwerp, décors en
costumes van Karei Bruckman pasten
zich op dezelfde wijze bij het artistieke
niveau aan.
Een derde bijzonderheid vormden de
inleidingen door de bekende radio
causeur Leo Riemens, die zijn bekende
en veel omvattende wetenschap op
operagebied ook dit keer ten volle
demonstreerde.
Het ware aan te bevelen, dat de N.V.
Bovema een herhaling van dit geza
menlijke optreden, hetzij in Heemstede
of elders, liet volgen. Gaarne zouden
wij alle operaliefhebbers dan willen
aansporen deze unieke gelegenheid niet
te laten voorbijgaan en een bezoek aan
deze eventuele voorstelling te brengen,
want, nogmaals, hier viel zeer veel te
genieten. JAN LAARVELD
Onder auspiciën van de Heemsteedse
Kunstkring zal op Dinsdag 1 Juni a.s.
in het Minerva-theater de bekende pia
nist Willem Andriessen een recital ge
ven. Er zullen uitsluitend werken van
Ludwig van Beethoven ten gehore wor
den gebracht.
De opbrengst komt ten goede aan het
Nederlandse Rode Kruis.
Die Haerlemsche Musyckcamer
legt zich al gedurende jaren uitslui
tend op 17- en 18-eeuwse muziek toe
en heeft daarin een zekere graad van
ontwikkeling, bereikt. De Camer zorgt,
en dat is om de publieke belangstel
ling blijvend te wekken noodzakelijk,
voor een grote afwisseling in bet
repertoire. Die afwisseling doet te
vens de musiceerlust onder de leden
zelf steeds opnieuw opwekken. Men
bemerkt dan ook altijd, dat de Ca
mer een concert ernstig en langdu
rig voorbereidt, daardoor haar taak
goed beheerst en de stijl van dit spe
ciale genre muziek uitstekend aan
voelt.
Door de medewerking van de Viola
da Gamba-bespeler Piet Lentz stond
de Camer voor een haar tot nu toe
ongekende moeilijkheid: de aanpas
sing van de klank harer in gebruik
zijnde hedendaagse instrumenten (uit
gezonderd het clavecimbel) met die
van de Viola da gamba. Van een
moeilijkheid op dit punt bleek bijna
geen sprake te zijn. Altoos verschafte
het orkestspel aan de Viola-klank een
fraaie, nimmer dominerende achter
grond, paste het klankvolume van de
16 strijkers zich op de vereiste beschei
den wijze bij het solospel aan en dit
zonder gebruikmaking van dempers.
Zodoende kon men ten volle van
de milde, nobele klank van het solo
instrument genieten. Vooral in de Sa
rabande van Telemann's Suite en in
het hoogst indrukwekkende „Grave
de espressivo" van Tartini's Concerto.
De technische mogelijkheden van de
zeven-snarige Viola kwamen het meest
duidelijk uit in de beide cadenzen
van dit Concerto, o.a. dubb|el en ge
broken accoordenspel.
Piet Lentz speelde niet alleen vir
tuoos, maar ook, beter gezegd bovenal,
muzikaal en zeer stijlvol. Hij beheerste
hierdoor het gehele ensemble, dat zich
opmerkelijk goed bij de opvatting van
de solist aanpaste, dank zij mede de
nauwkeurige directie van André
Kaart.
De Camer speelde afzonderlijk een
Concerto grosso van Handel, waarin
de hobo's fraai spel en veel afwisse
ling boden tegenover het strijkorkest,
een onlangs ontdekt Concertino van de
Hagenaar Riociotti, behaaglijke ett
weldadig aandoende muziek en een
Notturno van Haydn. Met dit Not-
turno kwamen we aan het einde van
de 18de eeuw, waarin dit Haydn-
werk reeds wees op de later geschre
ven Symphonieën, bijzonder door de
combinatie strijkers, fluiten en hoorns.
Enkele lichte onzuiverheden buiten
beschouwing latende (er heerste een
ietwat kille temperatuur in de Vlees
hal) was het orkestspel in genoemde
nummers lofwaardig. De Vleeshal
bleek voor Kamerorkest nog het best
geschikt te zijn wat acoustiek be
treft.
Zowel voor solo- als voor orkestspel
werd de aanwezige kunstminners gr0"
te aandacht betoond. Meerdere malen
riepen zij solist en dirigent terug °P
het podium, om hun hulde in ontvangst
te nemen!
De Rechtbank te Haarlem heeft dnL
dag 18 Mei in staat van faillissemei
verklaard
G. Hermink, voorheen metaaLc0^"
structeur, thans zonder beroep, te Zaag>
dam, 2e Harenmakersdwarsstraat
Rechter-Commissaris: mr. N.
Brouwer; Curator; mr. F. W. van D
te Amsterdam.
I. Philips, handelsagent, te Overveefu
Jan Willem Frisolaan 14, handelen°e ,g
Amsterdam, Herengracht 238 onder
naam Philips' Textiel; Rechter-L
missaris: mr. N. Reeling Brouwer;
rator; mr. L. S. Römelingh, te Haar
Door het verbindend worden vaPjgen-
uitdelingslijst is geëindigd het navo g
de faillissement: 18 Mei; D. e „on.
werktuigkundige, te Bloemendaal,
kerelaan 4. Rechter-Commissaris: m
Reeling Brouwer; Curator: mr.
der Goot, te Haarlem.