Leerrijk
document
f
PIUS X in luisterrijke plechtigheid
tot de eer der altaren verheven
Grote pelgrimsschare uit de gehele
wereld op het St. Pietersplein
Bisschoppelijk Mandement 1.954
DE KATHOLIEK in het OPENBARE
LEVEN VAN DEZE TIJD
Nieuwe oproep tot politieke eenheid
.#5
SOCIALE ORGANISATIES ZIJN
NOG STEEDS ACTUEEL
ORR
m
Tot hoofd en hart
Het weer
J
{25.000 op 19939
^AANDAC 31 MEI 1954
78ste JAARGANG No. 25602
Laat ons goed leven en de
tijden zijn goed; wij zijn
de tijden; zoals wij zijn,
zó zijn de tijden.
Zaak-Anneke Beekman
Arrestant vriig'elaten
Gevangenhouding ex-voogdes
opnieuw verlengd
Roslerieren stormjassen 125.
-
1
BUREAU SMEDESTRAAT 5 - HAARLEM
'elefoon: Redactie 21544, Advertenties 21543
Abonnementen 20800 Postgiro 143480
j^jkant. Beverwijk: Breestraat 171, tel. 4790
Jkantoor en Red. IJmuiden! Leeuweriklaan 30
Telefoon 5790
U|rectle: J. J. W. Boerrigter en
Mr. W. A. M. van der Kallen,
hoofdredactie: Drs. H. v. Run en W. Severtn.
wnd. hoofdredacteur: W. van Willige.
NIEUWE HAAR1EMSCHE COURANT
SüVERTENTIETARIEF 28 cents per milnme:er-
hoogte. Omroepers 14 cents per m.m.-hoogte.
De administratie behoudt rich het recht voor
advertentiën eventueel ronder opgave ven
redenen te weigeren.
ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per week.
f 2.13 per maand, f 6.40 per kwartaal.
Voor klachten over de bezorging na 530
uur 's avonds tel. 21544
Het zal moeilijk zijn in de wereld
historie één periode aan te wij
zen, waarin de verwarring der
«feesten zo groot en zo alle volken om-
jfattend is als de tijd, waarin wij heb
ben te leven. Er heersen na twee we-
teldoorlogen en bij de beklemmende
oortgang der techniek van dit ogen-
met aan de gezichtseinder een
®leu\Ve verschrikkelijke dreiging een
?R°h, angst, onrust en redeloosheid
®ijna, die op vele geesten verlammend
jurken. Toch valt er alom veel goede
Y?1' te constateren; er is een zoeken in
®eze onrust naar een vast punt, er is
,eeh zoeken naar het echte, het wezen-
'Jke der dingen, een zoeken naar de
gaarheid, een uiteindelijke terugkeer
an de verdwaalde en onrustige mens
God. De Kerk, het mystieke li
chaam van Christus kent de noden van
pe moderne mens. Het kerkelijk gezag,
fausen en Bisschoppen houden niet op
'h encyclieken en Herderlijke Brieven
°®n de noden van vele Christenen tege
moet te komen. Zij wijzen hun, die het
"Poor bijster zijn geworden of dreigen
'e worden in de gecompliceerdheid
yah alle mogelijke problemen, de juis-
J; Weg, die naar een gelukkig einddoel
moet voeren.
Ons kleine Nederland is geen eiland
1? het beangstigend wereldgebeuren,
over ons volk slaan de zware gol-
eh van bijna onontwarbare proble
men, ook bij ons is er een onrustig
z°eken van vele Christenen naar hun
jjak in de wereld en hun plaats in de
maatschappij. De Nederlandse Bisschop-
P.en kennen de noden van ons katho-
heke volk. Daarom heeft het Neder
landse Episcopaat in een uitvoerig man
dement de katholieken opnieuw de weg
willen wijzen uit de moeilijke proble
matiek van de huidige situatie.
-De Katholiek in het openbare le
en van deze tijd" is de titel van het
mandement van onze bisschoppen,
waarin zij met al hun Herderlijk Ge-
?aS positieve richtlijnen geven en po
sitieve fundamenten aanwijzen, waar-
mt bepaalde waarschuwingen en ver
bodsbepalingen vanzelf voortvloeien,
lichtlijnen voor de moderne structuur
van het katholieke openbare leven.
Katholiek Nederland is zijn bis
schoppen hiervoor dankbaar. Deze
dankbaarheid kan zich niet beter uiten
dan in een eerbiedig volgen van de
Weg, die hier duidelijk en klaar wordt
mtgestippeld Volgen betekent hier in
mie nederigheid het gezag der bis
schoppen erkennen en daar in he*
Practisch leven ook naar handelen.
Het mandement - d.i. een Herder
lijk Schrijven, waarin de gelo
vigen door hun bisschoppen om
trent belangrijke punten worden ver
maand en voorgelicht bestaat uit
®cn korte inleiding en een drieta
hoofdstukken. Twee hoofdstukken ge-
Yen de theologische en doctrinaire
tendering voor de practische conclu
des, die in het derde deel worden
getrokken. Voor de ten dele nieuwe
ffructuur van het huidige openbare
leven geven de bisschrpe.._ bezieling
?n fundament. Talrijke moderne pro
blemen, waartegenover de katholiek
Van onze tijd zich gesteld ziet, worden
m dit mandement besproken. Het is
het ware een voortdurend terug-
£D.ipen op de grondwet, door God in
mjn Kerk gesteld, belicht in ieuwe
erschijningsvormen.
Is er een scheiding tussen godsdienst
h leven mogelijk, zoals velen tegen
woordig opnieuw willen suggereren?
f16! antwoord der bisschoppen laat geen
fWijfei mogelijk. De christelijke levens-
sschouwing omvat en doordringt heel
hs leven. Heel onze levenshouding
moet geïntegreerd worden in onze
geestelijke verheffing tot kind van God,
aardoor alles van waarde wordt voor
et eeuwige leven. Wie de alpha en
.mega, het waaruit en het waar naar
v e niet kent en erkent, zal zelfs de zin
het leven niet vatten.
.Koe staat de Kerk tegenover het hu
manisme? Ons christelijk „humanisme",
"Us de bisschoppen, is er een, dat zijn
in in en e'nhe vindt in God, dat staat
hot zon van Gods openbaring en in
„?t teken van het Kruis. Ons „huma-
is geen tijdsverschijnsel van een
rtjhvergeten Wereld. In zijn grondge-
tP bhten is het even oud als het chris-
Vpn Ket scheidt godsdienst en le-
te fiet, maar tracht het leven goed
g. .hoen zijn door de godsdienst en de
jSdienst echt door het leven.
thpS er §een overspanning van de ge-
tjjrienschapsgedachte in onze moderne
hia Jen nadele van het individu? Het
ho p ement geeft een antwoord in de
Ore -tukken °ver „persoonlijkheid en
s0®anisatie" en kernvorming en per-
nhjkheidsvorming.
jfjpfm tweede deel van het mande-
s0„j beweegt zich in hoofdzaak op het
hw terrein in al zijn moderne vor-
orea de publiekrechtelijke bedrijfs-
sta^bisatie, de samenwerking der
Dg uen en he politieke eenheid,
dit sschoppen spreken in verband met
tj^ laatste punt hun diepe verontrus
te? U"" dat men hun stem hier en daar
Zo vSOed heeft verstaan. Sommigen zijn
eet,.eT gegaan, dat zij het verband der
hjpjm'h hebben verlaten. Zou men
Vr6z ee blijven doorgaan, dan is te
Pp. en, aldus het mandement, dat dit
het ernstige terugslag zal hebben op
hathr>Si0ciale en culturele streven der
het j mken Zoals reeds gezegd bevat
con„herde deel van het mandement de
taau ^Uenties uit de twve De
harp iVan he katholieken in het open-
sis Cn en ziet het Herderlijk Schrijven
loof LLsetluentie van ons christelijk ge
lijke tet behandelt dan de onchriste-
on stromingen in onze moderne tijd
de katu de nodige richtlijnen, opdat
hen jmnolieken veilig hun houding kun-
KathPa-len-
hnidi holicisme en Liberalisme in zijn
haa®e vorm blijven onverenig-
hünigf- Katholieken, die het atheïtisch
'elf a/s mc aanhangen, hebben zich-
dp j-1 geoordeeld en de banden met
Wen" doorgesneden. „Wij waarschu-
?lke 'or, fgen de bisschoppen, „tegen
1doelri ti ere houding ten aanzien van
de gQd -"umanisme zonder God". Over
Jhoet 21 voor sexuele hervorming: het
i 0 f ri anzeKsprekend als on g e o o r-
h-lke meerden beschouwd bij derge-
°eken stanties raad en steun te gaan
v° 0 f d j katholiek is het o n g e o o r-
rt^enipj. te zijn van socialistische
2? socipn??11 hls het N.V.V., regelmatig
Üï'g de Pers te lezen of regel-
d Ten aan^ te beluisteren,
v? Epnh'lzmn van het communisme en
vlSSchon2i„ kbeweging handhaven de
oh0eger: hun verklaringen van
Seoori0o°®rnalve voor de katholiek
(Van onze Romeinse correspondent)
Zaterdagnamiddag heeft Z. H. Paus Pius XII in tegenwoordigheid van een
immense menigte ex cathedra verklaard, dat Zijn Zalige voorganger Pius X
een Heilige in de hemel is en de Paus heeft Hem doen opnemen in de regis
teren van degenen, die tot de eer der altaren verheven zijn.
Het was warm zomerweer in Rome. In de morgen waren ten aanschouwe
van tienduizenden de Sampietrini, de Vaticaanse geveltoeristen, nog bezig
de laatste voorbereidingen te treffen: langs de facade van de St. Pieter,
langs de ribben van Michel Angelo's koepel, langs de architraven van de
zuilengaanderij van Bramante werden fakkels aangebracht, schijnwerpers
opgesteld, in de basiliek hingen zij de laatste der honderden luchters op.
De Paustroon voor de middeningang van de basiliek stond opgesteld en de
staketsels en afscheidingen op het plein. De tribunes waren gereed. De kleine
Vaticaanse stad zoemde van drukte en arbeid, terwijl grote scharen pelgrims
in de kerk aan vele altaren 'de Mis hoorden en om het grafaltaar van de
Zalige Pius in onafzienbare drommen geknield lagen. Omtrent het middag
uur installeerden de eerstkomenden zich op het Pietersplein met klapstoel
en zonnescherm, met kijkers en veldflessen.
Om drie uur ongeveer wiesen de
groepen pelgrims tot brede stromen aan
die de drie toegangswegen op het plein
spuiden En als de schaduwen langer
en milder worden is iedereen op zijn
plaats: Honderdduizenden personen, die
kwamen uit alle delen van de wereld,
waar de mogelijkheid van vrij verplaat
sing bestaat, een Babelse spraakver
warring, evenzeer als een opgang in
eenheid: afvaardigingen, bedevaarten,
individuele personen. Italië, Spanje, Co
lumbia, Frankrijk. Ierland en Portugal
hadden officiële speciale missies ge-
Gezeten op de Sedia Gestatoria wordt de H. Vader naar ..et podium gedragen, zonden, de president van de Italiaanse
dat op het bordes voor de Sint Pieter is opgesteld. Vandaar las de Paus het republiek was met gevolg aanwezig, het
canonisatie-decreet van Pius X voor. Vaderlijk zegenend gaat Z. H. rond corps diplomatique, tal van hoge be
trissen een dichte haag van tienduizenden pelgrims. zoekers met historische namen: ex-kei
zerin Zita, aartshertogen, prinsen en
prinsessen, de leden van de souvereine
militaire orde van Jeruzalem (De Mal
tezer ridders), de ridders van het
H. Graf. Onder het grote aantal ka
merheren met kap en degen deden
dienst jhr. Michiels v. Kessenich, Maas-
trihhts burgemeester, en de heer De
Gruyter. Privatim was aanwezig de
Nederlandse minister van onderwijs,
mr. Cals, met echtgenote en icognito
de Groothertogin van Luxemburg.
Speciale plaatsen, dicht bij de Pau
selijke troon, waren gereserveerd voor
de familieleden van de Paus Pius X
en voor de twee personen, die op
miraculeuze wijze op voorspraak van
Pius X zijn genezen: een kloosterzus-
Aan alle parochiekerken was gisteren verkrijgbaar het Mandement 1954
van het Nederlandse episcopaat, handelende over de taak van de katho
liek in het openbare leven van deze tijd. Het mandement houdt aan de
katholieken de verplichting voor aan het maatschappelijk leven een chris
telijke oriëntatie te geven en geeft hun de opdracht niet alleen zelf als goede
christenen te leven, maar ook gezamenlijk te trachten de menselijke samen
leving naar Christus' wet en leer in te richten.
(Vervolg op pag. 3)
Het mandement valt in drie delen uit
een. In het eerste deel, waarvan men
de volledige tekst vindt afgedrukt el
ders in dit nummer, worden de theo
logische grondslagen gelegd voor het
tweede deel, waarin de positieve op
dracht aan de Nederlandse katho
lieken van deze tijd nader wordt om
schreven. Ook van dit tweede deel, even
als van het derde en laatste deel, zul
len wij in de komende dagen de volle
dige tekst publiceren. Wij doen, om on
ze lezers al vast enig denkbeeld te ge
ven van de hoogst belangrijke inhoud,
enige grepen.
Aan de erfenis van ons katholieke
voorgeslacht, de katholieke sociale
organisaties, mag niemand tornen. Wel
iswaar treedt er thans enige organi
satie-moeheid op, doch de sociale orga
nisaties zijn juist nu hard nodig en men
mag ze zeker niet laten verzwakken op
een tijdstip, waarop zij hoop geven tot
volle vruchtbaarheid te zullen komen.
De vrees, dat minderheden door de
georganiseerde machten der massale
groeperingen in verdrukking komen, is
niet zonder grond, maar dat is een
schaduwzijde van iets, dat nodig is.
Voor individuele sterke persoonlijkhe
den is ook in een sterk ontwikkeld maat
schappelijk leven plaats. Leidend zijn
betekent dan, dat men zich niet opsluit
in een bevoorrecht isolement, maar dat
men de gemeenschap dient en daar
aan zijn voorrechten ontleent, en wel
de gemeenschap, zoals ze telkens wordt
en niet zoals ze was in het verleden.
,,Het kan niet de taak van de Kerk zijn
voorbijgaande verhoudingen in stand
te houden; dit is voor haar eerder een
gevaar en een constante bekoring.
Haar taak is het, nieuw opkomende
verhoudingen te kerstenen."
De bisschoppen bespreken dan de kri
tiek op sociale organisaties en zeggen
daarvan
„Wij vragen Ons af, of deze vragen
steeds met voldoende beleid en kennis
van zaken worden behandeld, en of er
niet te gemakkelijk gedisputeerd wordt
over de katholieke maats „happelijke or
ganisaties en de eenheid in het maat
schappelijk leven. Wij zijn bezorgd, dat
er soms achter dit verschijnsel in de
diepste grond een zekere onverschillig
heid en lauwheid schuil gaat. Wij krijg-
gen wel eens de indruk, dat het oordeel
beinvloed wordt door bepaalde voorin
genomenheid ten aanzien van het maat
schappelijk leven. Waar deze discussie
en critiek voortkomt uit apostolische
bewogenheid dit is zeker óók het
geval daar zal ze gedragen moeten
worden doo.' kennis van de feitelijke
verhoudingen, waardering voor het
werk van anderen en begrip voor de
grote directieven, die Pausen en Bis
schoppen hebben gegeven. Er zijn er
die schijnen te oordelen over het maat
schappelijk leven zonder te bevroeden
welke brede, krachtige stromen van
geestelijke en sociale invloed de katho
lieke organisaties vormen. Wie uit er
varing weet van „ociale scholen, cur
sussen, studieclubs en kernwerk, van vak
kundige en levensbeschouwelijke vor
ming, van retraitewerk, vacantiewerk
en zovele andere vormen van geeste
lijke, culturele en sociale verheffing
van ons volk, kan niet spreken en schrij
ven zoals wel eens gebeurde. Uw Bis
schoppen, die door zending en functie
geroepen zijn tot leiding van het apos
tolaat in zijn geheel, zien met grote
waardering het werk van zovele harde
werkers en zij bidden God, dat dit
uitgebreide en vruchtbare apparaat van
sociale actie en geestelijk apostolaat
niet verloren moge gaan."
Inzake het vraagstuk van de vak- en
standsorganisaties wensen de bisschop
pen het advies van de commissie-Beau-
fort af te wachten. De verhouding tus
sen beide zouden zij sic "hts veranderd
willen zien om dwingende redenen. In
de bestaande verhouding komt het gees
telijke vóór het vaktechnische en deze
hiërarchie der waarden mag niet ver
schoven worden. Dat wil niet zeggen, dat
men de vak- en standorganisaties niet
nauwer dan tot nu toe bij elkander kan
doen aansluiten.
De katholieke vakorganisatie heeft
een bijzondere taak tegenover de P.B.O.
waarmede de bisschoppen instemmen.
De vakorganisaties zijn de pijlers, waar
op de publiekrechtelijke organen van
de verschillende bedrijfstakken in ons
land worden gebouwd. Zij zullen haar
strjjdkarakter tot op zekere hoogte kun
nen afleggen, maar in plaats daarvan
worden zij dan constructieve elementen
bij de sociale opbouw. De kracht en de
oriëntatie van de vakorganisatie zal de
invloed van de katholieke sociale be
weging in het nieuwe bestel zowel quan-
titatief als qualitatief bepalen. De bis
schoppen blijven dap ook voorstanders
van katholieke vakorganisaties, ook
daar, waar een centrale eenheidsorga
nisatie langs de weg van geleidelijkheid
is ontstaan.
Op de schaduwzijde van het organi
satieleven wijst het mandement meer
malen, wanneer het zegt, dat ten slotte
het leven en de mentaliteit van de in
dividuele katholiek de doorslag geeft.
Als een noodzakelijk middel om de
sociale opdracht van de pauselijke en
cyclieken te realiseren, vestigt het man
dement de aandacht op de politieke
eenheid. Wij cite.en:
„Wij zijn dan ook in de laatste tijd
dikwijls bezorgd geweest, als Wij moes
ten ervaren, dat men blijkbaar nog al
licht en gemakkelijk disputeerde over
onze politieke eenheid. Het heeft Ons
zelf diep verontrust, dat men Onze stem
- op zo waardige wijze en op zo indruk-
wekkend moment geuit - hier en daar
niet goed heeft verstaan. Sommig--- zijn
zo ver gegaan, dat zij het verband der
eenheid hebben verlaten. Wie onbevoor
oordeeld de ontwikkeling volgt, moet
vrezen, dat onze politieke kracht en in
vloed zal gaan verbrokkelen, als men
zou blijven doorgaan met op deze wjjze
de waarde van tonze politieke eenheid
te verkleinen. Het is te vrezen, dat dit
een ernstige terugslag zal hebben op het
sociale en culturele streven der katho
lieken. Bij alle respect, dat Wij hebben
voor de eigen politieke meningsvorming
in bepaalde vraagstukken, - wanneer de
ze tenminste niet in strijd komt met het
beginsel of dr zedelijke normen en niet
te kort doet aan de christelijke plicht -,
blijven Wij u dan ook in het belang van
ons Katholiek openbaar leven, maar
evenzeer in 't belang van ons volk, ver
manen - gelijk Wij dat bij monde van
de Kardinaal-Aartsbisschop reeds deden
op het moment van de viering van het
herstel der hiërarchie -: „Blijft één!"
Ook hier, dierbare gelovigen, dus ook in
het politieke leven, is offerbereidheid en
Het woord mandement is via het
Frans tot ons gekomen en is afkom
stig van dezelfde Latijnse stam als
het woord mandaat (lastgeving).
Het betekent bevelschrift of, ge
bruikt voor een herderlijk schrij
ven, een officiële vaststelling van
verplichtingen. Met „amendement"
dat verbetering of wijziging bete
kent, heeft het niets te maken, al
hebben wij het dezer dagen zo ho
ren noemen door personen, die ove
rigens wel Latijn kernen.
oprechte naastenliefde nodig, wil het be
lang van de enkeling ingevoegd worden
in het belang van de maatschappelijks
groep waartoe lij behoort, en het be
lang van die groep in het grote kader
van het algemeen welzijn. Eenheid tus
sen mensen kost altijd offers, ook van
eigen inzicht, maar de eenheid is ook
offers waard. Het is nodig, in deze tijd
daarvoor bijzondere offers te brengen."
Zie voor een uittreksel uit 't derde deel
elders in dit blad.
(Vervolg op pag. 3 eerste kolom
In de 523ste Staatsloterij is in de vier
de klasse, 13e lijst, een prijs van f25.000
gevallen op no. 19939.
ter uit Palermo en een advocaat uit
Napels. Op twee getimmerten bij de
beelden van Petrus en Paulus stel
den de technici van de televisie en de
fotografen voor het laatst hun instru
menten in, de radiocommentatoren
stonden op hun plaatsen. Over het
Pietersplein gonsden de stemmen. De
edelgarde betrok de wacht naast 's
Pausen troon, die vaandrig der Hei
lige Roomse Kerk heeft de vlag reeds
geplant.
Precies om half zes begon de pro
cessie op te trekken vanaf de hoofain-
gang van het vaticaan, de bronzen
poort: de reguliere geestelijkheid, bedel
orden, monniken en reguliere koorhe
ren; de seculieren met aan het eind
mgr. Traglia, vice-gerente van Rome.
Koor en volk zongen de Litanie van Alle
Heiligen. Intussen had zich in het Vati
caan de Pauselijke cortège gevomd, die
langzaam de Scala Pia en de Scala
Regia afdaalde en zich aansloot bij de
processie der geestelijken. Het is een
lange rij van werkelijke en van ere-
functionarissen, naar een honderden ja
ren oud protocol. Hen volgden de aarts
bisschoppen, bisschoppen, gemijterde
abten, abten „nullius" en patriarchen,
meer dan vijfhonderd tezamen. Hun ho
ge witte mijters bewegen zich langzaam
in het traag processietempo boven de
hoofden der menigte. De kaarsen, die
allen in de hand houden, dragen in
het nog heldere daglicht, bleke door
zichtige vlammetjes. Twee aan twee
schrqden vijftig Kardinalen in de stoet,
gevolgd door ceremoniemeesters, de
commandant van de Palatijnse Eregar-
de, van de Pauselijke Zwitserse Garde,
een officier der edelgarde.
En dan: te kwart na zes dreunt de
Paushymne over het plein en in de hoek,
die direct uitziet op de bronzen poort
ontspringt het geluid begeleid door een
zich voortplantende golt van beweging
onder de mensen: de Heilige Vader na
dert, gezeten op de Sedia Gestatoria,
die door twaalf Pauselijke palfreniers
gedragen wordt. Z. H. is gekleed in de
lang witte zijden falda, waarover amict,
koorhemd, stola en witte Pauselijke
mantel. Hij draagt instede van de tiara
'n gouden mijter, in de linkerhand heeft
Hij een brandende kaars; de rechter
zegent de schare. Het einde van de cor
tège: officieren der edelgarde, kamer
heren, de deken der Rota, de lijfarts
van de Paus, assessoren en secretaris
sen dor congregaties, de generaals der
orden, niemand ziet hen, want aller blik
ken volgen de figuur van de H. Vader.
Het was kwart na zeven toen de stem
uit de luidsprekers in de gevel van de
St. Pieter aankondigde, dat thans de
eigenlijke heiligverklaring een aanvang
nam. Naar de oude ritus .reeds ge
volgd in de vijftiende eeuw, verzocht de
Kardinaal-Procurator Cicognani de Paus
in de catalogus der heiligen op te ne
men de Zalige Pius X en te bevelen
dat deze als heilige door alle gelovigen
vereerd zal worden. Het ceremonieel
dat voorschreef, dat dit verzoek tot
driemaal toe herhaald zou worden, was
thans tot één bede ingekort.
De Paus zette het Veni Creator in
en terwijl daarna ieder knielde sprak
Zijne Heiligheid met duidelijke stem:
„In de naam der heilige en ondeel
bare Drievuldigheid, tot verheffing
van het Katholieke Geloof en tot groei
van de christelijke religie, op gezag
van Onzen Heer Jezus Christus, van
de Heilige apostelen Petrus en Pau
lus en op Ons gezag, na langdurige
beraadslaging en onder herhaald aan
roepen der Goddelijke hulp, naar het
advies van onze zeereerbiedwaardige
broeders de Kardinalen der Heilige
Roomse Kerk, de patriarchen,
aartsbisschoppen en bisschoppen ln
de stad aanwezig, verklaren en beves
tigen Wij de Zalige Pius X heilig en
schrijven hem in in de cataloog der
heiligen
In volkomen stilte hebben allen het
waren tussen de vier- en vijfhonderd
duizend personen deze woorden aan
hoord. Men besefte wél de historici
teit van het ogenblik, nu Pius XII met
Zijn onfeilbaar leergezag een vijfde ste
dehouder van Christus sinds het jaar
duizend tot heilige verklaarde. Gejuich
en applaus stegen op. het eerste eer
bewijs aan de nieuwe heilige, wiens af
Deelding op dit moment onthuld werd,
een beschilderd tapijt, dat afhing van
de middelste loggia der facade van St.
Pieter. Het was een dank aan God voor
een herder, die het volk, niet alleen
van de provincie Veneto, van Rome en
van Italië, maar over de gehele wereld
immer voor een uitverkorene, een man
Gcds gehouden houdt. Nadat vervolgens
de uitvaardiging van „apostolische
brieven" inzake de canonisatie gelast
was en het opmaken der acten, hield
de H. Vader een rede. waarin Hij leven
en werken van Pius X kernachtig sa
menvatte. De toespraak werd in de
Italiaanse taal gehouden en duurde na
genoeg een half uur. Dit vergde ken
nelijk veei van 's Pausen krachten want
zijn stem werd op de duur zwakker.
Machtig klonk daarop de lofzang
het Te Deum over het plein en de
Paus zong de afsluitende oratie van
de nieuwe heilige. De Kardinaal-Dia
ken Ottaviani reciteerde dan het Con
fiteor waarna de H. Vader allen de
Pauselijke zegen gaf. Het was met de
invallende schemering, dat de groot
se plechtigheid een einde nam.
(Zie ook pag. 3)
De 7 Mei in verband met de zaak-
Anneke Beekman gearresteerde heer
B. uit Den Haag, wiens identiteit door
de Justitie niet nader bekend is ge
maakt, is Woensdag uit de voorlopige
hechtenis ontslagen. De rechtbank had
op vordering van de substituut offi
cier van Justitie te Amsterdam, mr. J
F. Hartsuiker, de gevangenhouding ge
last, doch de arrestant tekende bier-
tegen appèl aan btf het gerechtshof,
dat hem in vrijheid heeft gesteld.
Voor de tweede maal heeft de recht
bank de gevangenhouding van de 22
Maart gearresteerde ex-voogdes van
Anneke Beekman mevr. G. M. L. van
M. uit Hilversum, die 31 Mei eindigde,
verlengd voor dertig dagen.
Aaverten tte
(tot Dinsdagavond)
Zwaar bewolkt met enkele opkla
ringen en plaatselijke buien. Onge
veer dezelfde temperaturen als van
daag. Zwakke tot matige wind, in
de kustprovincies overwegend uit
Noordelijke richtingen, elders ver
anderlijk.
Zon: 4.26-20.49. Maan: 4.10-21.46.
v - -/>
ij
t
;S 1 -
s
F.en dichte menigte, die aangroeide tot aan de oevers van de Tiber, drong samen op het Sint Pietersplein, toen de plechtige processie uittrok ter heilia-
verklanng van Paus Pius X. Nadat de H. Vader het desbetreffende decreet nad vootgelezen, bepaalde hij de feestdag van de nieuwe heilige op 20 Augustus
de dag van zijn dood.