Weer vijfhonderdduizend getuigen bij vi jf Heilig verklaringen St. Pietersplein de laatste overvolSt. Pieter tot 'aats toe bezet pl 131 Iflt IHl Cwi 1 CENTRAAL PENSIOEN BUREAU K.A.B. op de bres tegen ontker keli j king Consumptiebeperking niet geheel verdwenen B.B.C.-televisie zonder veel verrassingen Grootse viering 1200ste sterfdag in Fulda van H. Bonifatius Levensverzekering- Maatschappijen: werken samen in newspapers in denmark, by Sociaal program van brede allure Bezitsvorming nog niet verder gekomen Roving eye een openbaring Herdenking; geëindigd Mgrs. Alfrink en Hanssen aan het hoofd van Nederlandse delegatie Adenauer over Europa 's Heilige SLECHT WEER EN GEEN ARTISTEN MAANDAG 14 JUNI 1954 PAGINA 3 Vijf zaligen tot de eer der altaren verheven M FILMS VOOR SCHOOLJEUGD Cultuurbehartiging te Eindhoven K.A.B. en Mandement Collectief opperbevel van Egypte en Arabië? (Van onze Romeinse correspondent) In het afgelopen weekeinde, veertien dagen na de heiligverklaring van Paus Pius X, zijn in één plechtigheid vijf zaligen tot de eer der altaren ver heven. Hun levenfe waren uiteenlopend, de opdrachten, die zij in het goddelijk heilsbestel vervulden, verschillend, maar op eigen plaats en in eigen tijd Arbeidden zij op heldhaftige wijze. De H. Vader sprak hierover in zijn lofrede na de heiligverklaring. „De dachten van het kwaad houden niet op het werk van onze Verlosser aan te tallen, maar God verhoort de benauwde gebeden van Zijn kinderen in het Sevaar. En Hij wekt zielen op, die, rijk aan natuurlijke en bovennatuurlijke Saven, hun broeders een steun en troost zijn." „Wanneer in het bewustzijn der mensen de kennis der gelukbrengende waarheid zwakker wordt, en de Seest van opstand en hoogmoed, listige of hevige vervolgingen ontketent tegen de Kerk, roept de Voorzienigheid onder de kruisbanier van Christus helden van heiligheid, stralende voorbeelden van maagdelijke zuiverheid en broederlijke liefde." De It liaan Domenico Savio, een leerling van Don Bosco, heeft slechts Jtiftien jaren geleefd. Pater Giuseppe Pignatelli van het Spaans-Italiaanse vorstelijk geslacht van Monteleone is de sterke man geweest, die leefde in de voor de Sociëteit van Jezus moeilijkste tijden. Hij werd de verbindingsschakel tussen de Sociëteit van vóór en na haar tijdelijke opheffing. Pierre Chanel, Frans missionaris van de Sociëteit van Maria, trok naar de Tonga-eilanden; hij bracht het evangelie, verzachtte er de 2eden en stierf de marteldood. In de ontreddering en het verval tijdens en ha de Napoleontische oorlogen in Italië ^as het de Romein Gaspare del Bufa- lo, die met zijn gezellen door het land trok, missionn eerde en de mensen te rug bracht tot God. Maria Crocifissa di Rosa uit Brescia vond haar roeping, toen de cholera in 1836 haar woonstreek teisterde. Zij stichtte de Congregatie van de Dienaressen van Liefde, die Zich toelegde op ziekenverpleging, en later ook op onderwijs en sociaal werk. Heden telt de Congregatie meer dan 300 huizen over de gehele wereld. Italië, Spanje en Frankrijk hadden officiële afvaardigingen gezonden, vele kerkelijke autoriteiten uit die landen blaakten de plechtigheden op Zaterdag en Zondag mee. De aardigste pelgrims- scharen waren de jongens van Don Bosco, die van heinde en ver gekomen Waren. De H. Domenico Savio is de Griend en pupil van de H. Don Bosco geweest en toen in de processie de voorstelling van de jonge Belijder langs gedragen werd, voerden deze jongens hiet hun enthousiasme de geestdrift en het applaus op. Het voorbeeld overigens van de heroïsche heiligheid van de heilige schooljonge», heeft wel de mees te indruk gemaakt op de mensen en Verscheidene malen w d in de rede van de Paus de passage, die ging over Domenico, onderbroken door gejuich. Bij de heiligverklari: g van Paus Pius X stonden een half millioen mensen hijeen op het Pietersplein, wellicht het grootste aantal, dat ooit een canonisa tie meemaakte. Tot ieders verbazing echter was ook bij de plechtigheden op Zaterdag het plein stampvol; tot in de Via della Conciliazione reikte de menig te. Te kwart voor zes trok de processie Vanuit de Bronzen Poort naar het mid- tor. Svend Thorsen. Copenhagen '53. Det Danske Selskab, het Deense Instituut ter verspreiding van kennis over Dene- hiarken, heeft een bijzonder goed gedo cumenteerd en interessant boekwerkje uitgegeven over de dagbladpers in dat land. Karakteristiek voor de Deense Pers is het z.g. „vier-partijen-pers-sys- teem" (conservatief, liberaal, labour en fadicaal-lib.), niet alleen in de grote steden, maar ook in de kleinere plaat sen van Denemarken, een verschijnsel, zoals zich in geen ander land ter wereld Voordoet. De Denen zijn zeer „news- Paperminded" lezen wij in dit boek en Benemarken behoort, in verhouding tot zijn grootte en bevolking, tot een der krantenrijkste landen. Opmerkelijk is °°k dat in de Deense pers de humor look tekeningen en caricaturen) een huime plaats inneemt. Uit dit vlot ge schreven werkje blijkt verder dat de Benen voor binnenlapds nieuws de toeeste belangstelling hebben (75 pet.) en het advertentiewezen er van grote betekenis is. Tijdens de wereldoorlog 1941'45 Vrerden van de illegale pers in Dene- hiarken in totaal ruim 26 millioen exemplaren verspreid. Het boek, uit de serie „Danish Infor mation handbooks", is typografisch keurig verzorgd en geïllustreerd met foto's en tekeningen. H. O. This man Malan De bekende En gelse journalist Eric Robins, o.m. cor respondent van de .Daily Mirror en het m een betrekkelijk klein boekje een ge- Schreven portret van de Zuid-Afrikaan- Se premier dr. D. F. Malan. Het is de Verdienste van Robins dat hij Malan ?elf aan het woord laat, dat hij nergens beweert, maar uit 't portret laat blij ken hoe de Apartheidspolitiek is ont daan, hoe de staatkundige denkbeelden Van Malan zijn ontstaan en wat deze in ?e huidige internationale samenleving betekenen. Geheel objectief is Robins "ergens, maar het is de vraag of dit JVel mogelijk en zelfs wenselijk zou zijn len opzichte van een zo gecompliceerd soms zo tegenstrijdig mens als Ma- lan. De critische lezer zal iets meer gaan begrijpen van de fervente ex-do- phné Malan en van wat hij als een heilige roeping beschouwt, zonder het achter in alle opzicht.:: met hem eens m hoeven zijn. (Uitg. S. A. Scientific A?blishing Company, Cape Town, South Africa). .De strijd voor het vrouwenkiesrecht herdacht door W. Wijnaendts Francken- ■"wserinck. Geen uitgever vermeld. fn dit 60 bladz. tellende geschriftje, at werd samengesteld op verzoek van at hoofdbestuur van de Ver. voor Vrou- 1 ""belangen wordt een zeer gedetail- "rd historisch overzicht gegeven van fervente strijd die binnen onze gren- i®11 gevoerd is tussen 1894 't jaar waar- on V'cr. voor Vrouwenkiesrecht werd vPgericht, en '19 toen 't ontwerp, waar in jVrouwen stemrecht kregen, eindelijk nu,,, kamer werd aangenomen. Talloze de„ keung gedetailleerde bijzonderhe- die de grijze schrijfster, een der ommenten uit die tijd, van nabij heeft Waf8?maaKt - maken het boekje tot een ai'devolle documentatie. A. Bgl. den van het plein, waar de obelisk staat, en vandaar naar de fagade van de St. Pieter. Wederom stond voor de middeningang van de kerk de pause lijke troon opgesteld. Te kwart over zes verscheen de H. Vader op de Sedia Gestoria, waarboven een balda kijn gedragen werd. De Pars droeg de gouden koormantel en een gouden mijter. Voor hem uit schreden Spaanse, Franse en Italiaanse bisschoppen en aartsbisschoppen en ae in Rome aan wezige kardinalen, in witte koorkap en met hoge witte mijters. Het was aller indruk, dat de Paus er minder ver moeid uitzag dan veertien dagen gele den. Te half zeven, toen de plechtige paushymne uitgeklonken was, zette het koor van de Sixtijnse kapel het ,,Tu es Petrus" in, waarna met de cere monie van de heiligverklaring begonnen werd. Na het verzoek van de Prefect van de Congregatie der Riten, kardi naal Cicognani, aan de Paus om ex cathedra de heilighe' der vijf zaligen te willen bevestigen, klonk het Veni Creator. Tot in de uithoeken van het Pietersplein vernam men daarop de plechtige verklaring en bevestiging van de H. Vader. Op de middenloggia van de St. Pieter werd het doek weggetrokken, dat tot dat ogenblik het tapijt bedekt had, waarop de vijf nieuwe heiligen stonden afgebeeld, Pierre Louis Cha nel, als bloedgetuige van Christus in het midden. En toen schalde het im mense plein van enthousiaste bijval, die eerst bedaarde, toen de Paus zijn stem verhief om God in zijn heiligen te prijzen en de mensheid op het voorbeeld te wijzen van hen, die de overwinning&palm behaalden. Het plechtige Te Deum, door allen gezongen en de pauselijke zegen be sloten de ceremonie, die tot ongeveer half acht duurde. Omgeven door zijn hof werd de Paus door de wuivende meanigte heen gedragen en met zijn oude levendigheid groette en dankte de H. Vader, waarbij het was of hij zich tot ieder afzonderlijk van de honderddui zenden richtte. Een kwartier later verscheen de Paus nog een ogenblik in het open raam van zijn werkkamer. Zijn rode schou dermantel had een diepe warme kleur in het licht van de ondergaande zon. Even later flitsten de schijnwerpers aan, die de Vaticaanse basiliek, de zuilengaanderij van T^rnini en de beel den, die vanaf deze gaanderij naar Sint Pieter blikken, verlichtten. De plechtige H. Mis, welke op Zon dagmorgen met assistentie van de Heilige Vader gecelebreerd werd in de Sint Pieter voltrok zich in de oude luister. Bij de offerande vond weer de typische traditionele processie plaats, waarbij de Paus de gaven van kaar sen, brood, wijn en de kooitjes met tortels, duiven en zangvogels worden aangeboden. Na de H. Mis gaf de H. Vader allen zijn apostolische zegen. De basiliek was weder door de hon derden kristallen luchters verlicht. De afbeelding der nieuwe heiligen prijkte er en tevens die der wonderen, op hun voorspraak verricht, vijf maal twee tableaux. De pontificale hoogmis werd naar schatting door vijftigduizend personen bijgewoond. Reeds twee '-eken geleden was er geen toegangskaart meer te krijgen. Te kwart voor twaalf verliet de Paus de St. Pieter met de kardinalen en zijn hof. Even later poogden de auto's van het Corps Diplomatique, van kar dinalen en bisschoppen zich een weg door de menigte te banen. Een overzicht van de plechtigheden voor de Sint Pieterskerk. „E.R.K." Levensverz. Mij. N.V., Nijmegen N.V. Ned. Verz. Mij. „St Willibrordus" Utrecht N.V. Verenigde Verz. Mijen (V.V.M.). Utrecht Dir. J. A. Duynstee Bezuidenhoutseweg 54 - Tel. 773459 'z-Gravenhage Nadat het Comité Cultuurbehartiging Schooljeugd te Eindhoven enige jaren met veel succes getracht heeft toneel en muziek nader te brengen tot de school gaande jeugd, heeft men thans ook zijn aandacht gericht op de film kun:'.. Gisteravond werd een eerste oriënte rende bijeenkomst gehouden voor leer krachten, die zich voor dit vraagstuk interesseren. Opvallend groot was de opkomst van religieuzen op deze avond. Inleider was pater J. Dirkse S.C.J., die in korte trekken de geschie denis van de film schetste en de weg, die de handelsfilm pleegt te gaan. „Het grote probleem van de film voor de jeugd is niet de slechte of immorele film", aldus spr., „want die zijn werke lijk niet zo groot in aantal. Het grote probleem is de oppervlakkige verteke ning van het leven, die veruit de meeste films geven". Het gevaar van dit soort films is te groter, omdat het grootste deel der bioscoopbezoekers be staat uit half-volwassenen, die boven dien van huis uit weinig hebben mee gekregen. Tegenover de oppervlakkige handels film staat echter ook de film, die een zeer mooie cultuurvorm vertegenwoor digt. Spr. betoogde, dat het onze plicht is de ogen van de kinderen te openen voor de eigen schoonheid van de film, eerstens omdat dit voor hen zelf een verrijking betekent, maar ook omdat wij daardoor klanten kweken voor de goede film. Reeds nu is er een contin gent bioscoopbezoekers gegroeid, dat eisen stelt aan de film. Spr. wees ten slotte op de mogelijkheden die er ook in ons land zijn op het gebied van documentatie en informatie over de film en hij bepleitte filmvorming bij de kinderen, o.m. door het kweken van een kader van filmopvoeders. (Vervolg van pagina 1) visme dient vermeden te worden. Zo wordt in beknopte, maar gecomprimeer de vorm ook aan de K.A.B. als het ware een groot program van studie en bezin ning voorgelegd, dat zeker in de naaste toekomst de volte aandacht zal hebben. Caarne samenwerking De K.A.B. wil zichzelf blijven en met inzet van de eigen zelfstandige centrale, bonden, diensten en instel lingen gaarne samenwerken met al len, wier gezindheid, werken en pro gram zich daartoe lenen. De bisschop pelijke richtlijn „één in eigen verband en van daaruit samenwerking met an deren, met behoud van eigen zelf standigheid" heeft de K.A.B. tot dus ver gevolgd. Dat blijft zo. Aan de sa menwerking in Stichting van de Ar beid, Raad van Vakcentralen, bedrijfs- unies e.d. wordt door het Mandement niets in de weg gelegd. „En we komen daar waarachtig niet met lege handen", riep de heer Middel huis uit. De kath. sociale organisaties brengen in die samenwerking ook iets mee aan solidaristische gezindheid, christelijke liefde, doelstellingen en pro gram, dat voor de ganse samenleving van grote waarde en betekenis is. In dien dit katholiek patroon daarin zou ontbreken, dan ware dat een wezenlijke verarming. Zonder ook maar iets aan (Van onze Utrechtse redacteur) In de loop van de ochtendvergadering van de K.A.B. heeft de heer Middel huis ook gesproken over de sociaal-economische situatie van ons land. Hij stelde voorop, dat de economische situatie uitgesproken gunstig is, en vroeg zich af of de arbeiders per 1 Januari wel een zodanige positie-verbetering hebben verkregen als met de huidige economische situatie in overeenstem ming is te achten. De lonen zijn weliswaar met 6 pet. gestegen, maar het prijsindexcijfer van het gezinsverbruik is 2 pet. hoger gestegen dan berekend was, zodat de gemiddelde inkomensstijging in April nog maar 4 pet. bedroeg. Hoewel er aanwijsbare seizoensinvloeden zijn, kon spr. zich niet aan de in druk onttrekken, dat de consumptie-beperking, die eind 1953 2% pet. bedroeg, thans niet geheel verdwenen is, maar op dit ogenblik 1 of 1 'A pet. bedraagt. De huidige omstandigheden hebben hen in het gelijk gesteld, die in de dis cussies over de 5 of 6 pet. om practische redenen de 6 pet. verlangden. Men is, kijkend naar de televisie, maar al te gemakkelijk geneigd de resul taten van deze nieuwe techniek, zoals die op de beeldbuis verschijnen, te ver gelijken met hetgeen dag in dag uit op het witte doek van de bioscoop te zien is. De uiterlijke verschijningsvorm van beide media roept een dergelijke vergelijking haast als vanzelfsprekend op. Dat ze in het nadeel van de, in verhouding tot de toch ook jonge cinematografie, wel zeer piepjonge tele visie moet uitvallen, behoeft geen nadere uitleg. Nemen we het geval van de rijdende camera, zoals die Zaterdagavond aan het slot van het Britse aandeel in het Eurovisie-experiment in actie was. Een rijopname bij een film is iets heel normaals en het is eigenlijk niet zo erg onbegrijpelijk, dat niemand van vreugde uit zijn stoel opspringt wanneer hij op zijn televisietoestel beelden ziet verschijnen, die door een rijdende televisiecamera worden verzameld. Wanneer daarenboven de beelden nu niet bepaald uitblinken door kwaliteit, dan is voor de meesten de aardigheid er helemaal af. Hoe primitief echter het resultaat ook mag zijn, toch wint het 't in één opzicht altijd van de film, de omstandigheid namelijk dat hetgeen u te zien krijgt gebeurt op het moment dat u het ziet, het is „life", het is in de meest ware zin van het woord actueel, up to date. Dit vormt niet alleen de attractie maar ook een van de bestaansredenen van de televisie. Het zijn geen nieuwe gedachten die we hier neerschrijven, maar het is goed ze toch weer eens te formuleren om met des te meer gerechtvaardigd en thousiasme] te kunnen reageren op het geen de B.B.C. ons met zijn rijdende camera, die de „roving eye", het zwervende oog, wordt genoemd, van Londen bij nacht liet zien. Nogmaals, Wellicht een millioen Duitse katholie ken hebben de laatste veertien dagen Fulda bezocht om te bidden aan het graf van St. Bonifatius bij de herden king van zijn 1200ste sterfdag. Gisteren de sluitingsdag van de viering zijn er alleen, minstens reeds 100.000 personen geweest, onder wie de Pax Christi uit Nederland en zijn voorzit ter, mgr. B. J. Alfrink, de aartsbisschop coadjutor, alsmede mgr. dr. J. M. J. A. Hanssen, bisschop-coadjutor van Roer mond. Het Evangelieboek van de hei lige, zijn staf, mijter en zijn gebeente zijn op grootse wijze door de straten van Fulda gevoerd, begeleid door kar dinalen, bisschoppen en abten, door ridders van Malta en ridders van het H. Graf. Bondskanselier Adenauer liep met de ministers Storch en Kaiser mee in deze zegetocht. Nadat dagelijks telkens uit een an dere streek van Duitsland pelgrims on der leiding van hun bisschoppen naar Fulda waren gekomen kwamen de af gelopen dagen ook de eerste en spaar zame treinen binnen met „broeders en zusters" uit de Oost-zone. Zestigduizend zijn er aan de grens liefdevol door de Caritas verzorgd en hebben vier dagen lang heel hun verblijf in Fulda gra tig gekregen. Op het grote domplein voor het graf van Sint Bonifatius droeg de Apostoli sche Nuntius in Duitsland, mgr. dr. A. Muench. gisteren een pontificale H. Mis op. Kardinaal Wendel van München sprak de aandachtige massa toe en wees op twee belangrijke zaken. Hij waar schuwde er voor, dat de rechten der Kerk in ieder land zouden worden uit geoefend in volledige overeenstemming met Rome. Bovendien hebben de ka tholieken te waken voor het gevaar, dat zij met hun geloof geen compro missen sluiten. Om half twee voerde dr. Adenauer op een grote bijeenkomst het woord. Hij stelde Bonifatius als voorbeeld voor de strijd tegen het materialisme. Het heidense materialisme van zijn tijd im mers kan op een lijn worden gesteld met het atheïstisch marxisme van he den, dat het nationalisme op de spits drijft en dat de menselijke persoon niet erkent, maar hem tot slaaf maakt. Ten slotte stelde Adenauer de H. Bonifa tius voor als de heilige, die aantoont hoe Europa een gemeenschappelijke oorsprong en een gemeenschappelijk doel heeft. Zaterdag heeft het stadsbestuur van Fulda de ruim honderd kardinalen, aartsbisschoppen, bisschoppen en abten officieel ontvangen. Tijdens deze ont vangst heeft mgr. Hanssen, bisschop coadjutor van Roermond, het woord gevoerd. Mgr. Hanssen sprak na de Nuntius in Duitsland, kardinaal Innit- zer uit Oostenrijk en de aartsbisschoppen van Reims en Birmingham. Hij wees op het verlangen der volkeren naar een heid en vrede en zeide o.m. dat de grote reformator Bonifatius, die de christelijke gedachte in een heidense wereld verbreid heeft, juist voor deze tijd zo belangrijk is. (K.N.P.), de kwaliteit der beelden was mini maal, daarenboven werd het beeld zo nu en dan in het duister gehuld wan neer men namelijk de lenzen wisselde teneinde bepaalde objecten dichterbij te halen. Op de wagen is immers maar één camera gemonteerd, zodat men niet bij lenswisseling op een andere came ra kan overgaan. Maar niettemin von den wij deze uitzending een openbaring. Niet het minst doordat deze wagen vrij rond kan rijden en niet zoals de N.T.S.- reportagewagen slechts een beperkte bewegingsvrijheid heeft. De overige onderdelen van het B.B.C.- programma hebben jammer genoeg niet zoveel verrassingen geboden. Bij de reportages van de internationale ath- letiekwedstrijden in Glasgow, van de parade van de Royal Navy Volunteer Reserve ter gelegenheid van de vijftig ste verjaardag van dit corps, een pa rade die afgenomen werd door H.M. Koningin Elizabeth II, en van de Royal Horse Show in Richmond, die 's middags de lucht ingingen, had men te kampen met bar slechte weersom standigheden, die het beeld allesbehalve verfraaiden. Bij de Richmond-show kon men tevens plotseling naast het Neder landse commentaar een Franse stem horen, die op zijn beurt het beeld be commentarieerde. Wat overigens het commentaar betreft, wij worden altijd enigszins geïrriteerd wanneer er ter men gebezigd worden als „hij komt helaas niet in het beeld" of „straks zult u dit of dat zien", termen welke deze middag zo nu en dan te beluiste ren waren. Het studioprograma „Café Conti nental" had niet met slecht weer te kampen, maar met moeilijkheden die gerezen zijn tussen de kunstenaarsor ganisaties en de televisieinstanties. De artisten stelden namelijk, o.i. terecht, andere honorariumeisen voor een op treden in een televisieprogramma dat gerelayeerd wordt. Sommige televisie organisaties bleken niet bereid deze eisen in te willigen, zodat men in de Eurovisie-maand verstoken moet blij ven van uitzendingen, die wellicht hoog tepunten zouden hebben betekend. Van het vermaarde B.B.C.-program- ma „Café Continental" kregen we dus doende alleen een voorproefje te zien, het optreden van de artisten zelf drong niet tot de huiskamers van het vaste land van Europa door. De kwaliteit van dit voorproefje kon alleen maar nog meer doen betreuren dat er voor deze maal geen compromis tussen ar tisten en televisie is gesloten. Wij maakten kennis met het publiek van „Café Continental" alsmede met de omroepsters van de acht aan het Eu rovisie-experiment deelnemende lan den. Ons land was vertegenwoordigd door Tanja Koen. Daarna kwam de producer Henry Caldwell op vlotte wij ze voor de camera. Hij liet het publiek van het „Café" dansen en maakte op zijn beurt plaats voor o.a. Luis Maria no, die wel enige woorden sprak maar niet zong vanwege, enfin zie boven. Heel, heel jammer dat een programma waarvan de introductie zo aardig werdi Deze nieuwe consumptie-beperking, hoewel nog vrij gering van omvang, is voor ons op dit moment een moei lijk te verteren punt, aldus de heer Middelhuis. Zou sinds 1 Januari de economische situatie zijn verslech terd, dan zouden wij waarschijnlijk met een iets kleinere vooruitgang dan ons was voorgespiegeld, genoegen kunnen nemen. Nu evenwel sindsdien de welvaart belangrijk is toegenomen en de opgang van onze economie doorgaat, is het voor ons moeilijk iets te laten schieten van wat ons op grond van de verkregen resulta ten in 1953 is toegezegd. Dit niet geheel weggenomen zijn van de consumptie-beperking is voor ons te moeilijker aanvaardbaar, nu ondanks krachtige propaganda van de gedachte van de wijd verbreide bezitsvorming hiervan in de practiik nog zo weinig terecht komt. De reserves van de on dernemingen zijn mede te danken aan de politiek van zelfbeperking, die de vakbeweging nai de oorlog heeft ge voerd. Indien men deze reserves een zijdig aan de huidige kapitaalbezitters ten goede wil laten komen en niet wil weten van winstdeling, zal men er zichi niet over moet enverwonderen, dat de vakbeweging naar andere middelen zal zoeken om een rechtvaardige ver deling van het nationale inkomen te bewerkstelligen. Ter verduidelijking voegde de heer Middelhuis er aan toe, dat de K.A.B. zich niet kant tegen de reserveringen op zichzelf waaruit investeringen voortkwamen om onze snel groeiende bevolking productieve werkgelegenheid te bieden maar wel tegen het feit, dat men net doet alsof deze reserve ringen alleen te danken zouden zijn aan het beleid van de leiders der on dernemingen en aan de kapitaalver schaffers, waarbij men het aandeel van de factor arbeid geheel over het hoofd ziet. Vrijere loonvorming „Wat ons dwars zit", vervolgde de heer Middelhuis, „is dat men on danks alle mooie theorieën over be zitsvorming een tijd, waarin ongeveer 5,5 milliard gulden in de industrie is geïnvesteerd, voor de concretise ring van de gedachte van de bezits vorming practisch ongebruikt voorbij heeft laten gaan. Spr. betreurde even eens, dat de concretisering van de gedachte aan de vrijere loonvorming zo lang op zich laat wachten. Mocht ook op dit gebied binnen afzienbare tijd geen tastbaar resultaat te ver wachten zijn, dan zal men er op moeten rekenen, dat de K.A.B. op korte termijn met voorstellen zal komen omtrent andere middelen, Waarmede het rechtvaardig aandeel van de arbeiders in de stijgende wel vaart kan worden veiliggesteld. Op het gebied van de bezitsvorming opereert reeds sinds 1948 de Commis sie Bezitsspreiding, waarvan tot op he den slechts één interim-rapport is ver schenen, welk rapport geen beleids maatregel tot gevolg heeft gehad De vraag mag gesteld worden of de Minister, aan wiens bijzondere zorg de bezitsvorming is toevertrouwd, er niet goed aan zou doen zelf met eigen voor stellen te komen, wanneer de Commis sie niet in staat blijkt binnen redelijke termijn met een advies te komen. Spr. betreurde de achterstand bij het Centraal Bureau voor de Statistiek, die het onmogelijk maakt de invloed na te gaan van de nalatigheid, om de ge dachte van de wijd verbreide bezits vorming te concretiseren, op de verde ling van de vermogens. Hij hoopte te gen de tjjd, dat men zich in deze statis tiek kan verdiepen, tevens te kunnen wijzen op het effect van enige beleids maatregelen, die de verwezenlijking van deze gedachte ten doel hebben. anderen tekort te willen doen en met volledige erkenning van hun positieve bijdragen in hetgeen in ons land tot stand kwam, mag niettemin gerust in twijfel worden getrokken of, zonder de invloed en medewerking van de zelf standige katholieke organisaties, wij in Nederland de samenwerking van van daag zouden kennen. Een van de belangrijkste en meest sprekende hoofdstukken uit het Mande ment noemde de heer Middelhuis die onder de titel „Grootse taak op sociaal terrein", dat vooruitstrevend en con structief is en alle aantijgingen van re- actionnaire of conservatieve gezindheid afdoende weerlegt. De Bisschoppen ge ven een summiere opsommin? van wat de katholieke sociale beweging heeft ge daan en waarschuwen dan: ..Aan dat gelukkige resultaat mag niet getornd worden". Zij vragen de aanaacht van de leiders omdat de sociale organisaties juist nu hard nodig zijn en niet mogen verzwakken op een tijdstip, waarop zij hoop geven tot volle vruchtbaarheid te zullen komen voor het geestelijk en tij delijk welzijn van de gemeenschap. tol groler bloei De waardering van de Bisschoppen is voor de K.A.B. een aansporing om door te gaan en namens allen in de K.A.B. verklaarde de heer Middel huis: „Bisschoppen, wij danken U en Ge kunt er van overtuigd zijn, dat voor zover het na God aan ons ligt, dit prachtige werk niet verloren zal gaan, doch tot groter bloei zal worden gebracht, wat het ook moge kosten aan werk en aan offers. Wij zullen blijven zoeken naar nieuwe vormen en methoden." Sprekend over het fatale proces van de ontkerkelijking, zei de Verbondsvoor zitter: „Willen wij de sluimerende lau we leden van Gods Kerk behouden, dan zal er van de echt katholieke organisa ties op de verschillende terreinen een bewegende kracht moeten uitgaan. Daarvoor zijn kernen nodig, die dag in dag uit op de bres staan. In en door de K.A.B. zullen zich de persoonlijkhe den moeten vormen tot steun van de zwakkeren en om aan andersdenkenden ruim zicht te bieden op de ware zin en betekenis van het Christendom en ons christelijk-sociaal streven." „Wij hebben er begrip voor," ver volgde de heer Middelhuis, „dat met name door het verbod van de Bis schoppen, het N.V.V. zich pijnlijk ge troffen en gegriefd blijft voelen. Het is ongetwijfeld de grote verantwoorde lijkheid van de Bisschoppen voor het heil der zielen, die hen noopt deze strenge bepaling te handhaven." Ove rigens verklaarde spr., dat bij de le denwerving niet voortdurend met de ze bepaling geschermd zal worden. „Onze kracht putten wij uit ons rijke beginsel- en urgentieprogram, dat ook na dit Mandement niet gewijzigd be hoeft te worden." Met betrekking tot eventuele structu rele wijzigingen wordt in dit Maaoe- ment niet vooruitgelopen op het bekende onderzoek, dat nog gaande is. De voor rang van het geestelijke, het persoonlij ke en het sociale in de katholieke sociale beweging dienen bewaard te blijven. Te genover een loutere vakcentrale, die de functie der standsorganisaties over zou nemen, staan de Bisschoppen gereser veerd. De hiërarchie der waarden dient niet verschoven te worden. Hiermee be doelen de Bisschoppen niet, dat zij geen oog zouden hebben voor de ontwikkeling en aanpassing aan de nieuwe tijd. Met name zou de structuur van stands- en vakorganisatie nauwer aan elkaar kun nen aansluiten. Een passage, die ook in de kring van de K.A.B. nader over wogen dient te worden. P B.Ü. gepresenteerd niet in zijn geheel te zien is geweest. Tenslotte is er Zaterdag nog een filmpje vertoond, dat Donderdag op de beeldbuis is opgenomen bij de reporta ge van „Trooping the Colour", een plechtigheid die onder heel wat gunsti ger omstandigheden plaats vond dan de in het water gevallen parade van de Royal Navy Volunteer Reserve. FR. BR. De verwerkelijking van de bedrijfsor ganisatie wordt eveneens warm bepleit door de Bisschoppen: „Dit is de grote sociale aangelegenheid van de komen de jaren." Daarbij zullen de katholieke sociale organisaties van werkgevers en werknemers pionierswerk dienen te ver richten. Krachtig voeren de Bisschoppen een pleidooi voor de christelijke soli dariteit, waarvan wij katholieken een voorbeeld moeten zijn. Klassentegenstel lingen moeten plaats maken voor orga nische eenheid. De welvaart van de ene stand wordt een bron van grotere wel vaart voor de andere. Als alle groepe ringen ontvangen wat haar toekomt vol gens het juiste evenwicht van de soci ale rechtvaardigheid, kan het maximum van welstand in de maatschappij wor den bereikt. Maar ook is het nodig en spr. citeerde hierbij het Mandement „dat allen de hun toekomende plaats gaan innemen, die niet meer voorna melijk bepaald wordt 'overeenkomstig het verworven bezit, maar naar de functie, die zij bekleden en de arbeid die zij verrichten." Hoe duidelijk blijkt ook hier, dat onze Bisschoppen het streven naar mede zeggenschap en erkenning van de arbei derswereld van harte ondersteunen en aanmoedigen. Zij wensen een eigentijds katholiek sociaal program vanuit de diepte van een doorleefd Christendom, voorgelicht en geleid door klare sociale gedachten, dat aangevoeld en begrepen wordt als een eigentijdse vormgeving van gerechtigheid voor allen. Dat pro gram zal van brede allure moeten zijn, niet eng of schriel, maar van een ruim hartigheid en grootmoedigheid, die niet vraagt wat er strikt gebeuren moet, maar eerder wat er gezamenlijk gebeu ren kan. De Bisschoppen moeten zich hier be perken tot het verkondigen van de be ginselen en het stimuleren tot daden. De technische en concrete regelingen worden overgelaten aan hen. die daartoe in het maatschappelijk bestel bevoegd en geroepen zijn. Dat is de bijzondere taak van de leken en vooral van de katholieke sociale organisaties. Egypte en Saoedi-Arabië zijn over eengekomen, het opperbevel van hun legers te verenigen, in overeenstem ming met het Arabische collectieve veiligheidsverdrag, aldus heeft de Egyptische minister van voorlichting majoor Salem, gisteren bekend ge maakt. Salem is pas teruggekeerd van een bezoek van vijf dagen aan koning Saoed van Saoedi-Arabië, met wie hij bespre kingen heeft gevoerd. Emir Misia'al, de minister van de fensie van Saoedi-Arabië, zal binnen kort een bezoek brengen aan Egypte om uitvoering te geven aan het nieuwe bondgenootschap. (Reuter)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1954 | | pagina 3