Begum Liaquat Ali Khan spreekt tot studenten GERARD BRUNING en P. N. VAN EYCK GEËERD EN HERDACHT Sociaal-charitatief werk I Rijk worden PULLMAN Inauguratie bij St. Thomas te Amsterdam Ondernemingslust van Amsterdamse studenten Blijspel blinden GEHEIMZINNIGE AUTO EEN NIEUWE MAATREGEL Genezen en Voorkomen RESA - HILVERSUM BESTWIli PULLMAN nodigt U uit vannacht eens heerlijk te slapen MATRASSEN STAATSEXAMEN HBS en Gymn. LITERAIRE KRONIEK w ZATERDAG 16 OCTOBER 1954 PAGINA 8 Liturgische weekkalender FEESTDAG VOOR DE GEPENSIONNEERDEN 61-JARIGE MAN VERDWENEN kinderen RUITEN ruitjes meter Een zuivere vlam PULLMAN- fmWÈ' BON N.V. PULLMAN MATRASSEN F ABRI EK - ZWIJNDRECHT door H. A. v. O. Een Nederl, speurdersroman Waarden van het verleden C. M. J. A. L. V. Aleven f Pater G. Goll O.E.S.A. 50 iaar geprofest (Van onze verslaggever) De K.S.V. Sanctus Thomas Aquinas heeft Vrijdagmiddag in de aula van de universiteit een feestelijke vergadering belegd bij gelegenheid der inauguratie van de nieuwe leden: 54 jongens, 18 meisjes traden aan om de buile met het grootzegel in ontvangst te nemen van praeses P. Rommers, die kort tevoren bet feit van hun toetreden tot de vereni ging van katholieke studenten in de hoofdstad had bekrachtigd met drie zeer plechtstatige hamerslagen: hoe volo, hoe mando, hoe iubeo, d w z. dat hij het wilde, beval en gelastte. Een oude La tijnse formule die men waarachtig niet alleen bij Thomas tegenkomt. Een re lict van heel vroeger, gehandhaafd van generatie op generatie door de oude coetuymen of mores waaraan de hui dige studentenwereld wel tornt, maar die nog steeds van kracht zijn in de ou de corpora en de daaruit weer voortge komen jongere verenigingen. Het is nog altijd een schoon gezicht, zo'n inauguratie. De meisjes, royaal blozend nog van jeugd en onervaren heid, allemaal in stemmig zwart. De jon gens met hun kale, eironde 'hoofden in een stijf, keurig costuum. De afgevaar digden uit de andere universiteitssteden met de kleuren van universiteit en fa culteit die ze vertegenwoordigen en met de linten van de functie dia ze bekleden, als eregasten in de corona om het spreekgestoelte. Altijd opnieuw weer een plechtigheid die is doortrokken van de eerbied voor de eeuwige tradities. Een Europees relict dat vermoedelijk in Nederland nog het best is bewaard. En tussen al dat zwart van dit zo ernstig gespeelde en altijd ook b ij n a ernstig genomen spel zat op de eerste rij de redenaar en eregast op het feest waarlijk in een wolk van parelgrijze zij: Begum Liaquat Ali Khan, ambas sadrice van de jonge staat Pakistan. Een beeldschone ranke verschijning; die Zich voor de gelegenheid had ge huld in een verrukkelijk Oosters ge waad dat met zijn lichte tint en ge heimzinnige losse zwier weldadig af stak tegen het keurige en stijve zwart van een zeer oud Europa op z'n best. Alle lof aan het bestuur van Thomas dat op de gedachte kwam juist deze vrouw bij juist deze gelegenheid uit te nodigen. De tegenstelling was zeer groot en zeer schoon. En de ambassadrice was er zich van bewust. Zij stelde het op zeer hoge prijs I am happy, was haar uitdrukking om in een dergelijke bij eenkomst haar eerste officiële toespraak in Nederland te mogen houden. Op een feest met „such a typical aspect of Dutch Zondag: 17 October: 19e Zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Mar- garetha Maria Alacoque; (Utrecht, Den Bosch, Roermond: voor geconsa creerde kerken, behalve de kathedra len: 3 geb. Kerkwijding); Credo; pre fatie van de H. Drieëenheid; groen. Maandag: H. Lucas, evangelist; eigen mis; Credo; prefatie van de Aposte len; rood. Dinsdag; H. Petrus van Alcantara, be lijder; eigen mis; (Utrecht, Den Bosch, Roermond: als Zondag Credo); wit Woensdag: H. Joannes Cantius, belijder: eigen mis; (Utrecht Den Bosch, Roer mond: als Zondag Credo) wit Donderdag: H. Hilarion, abt; mis Os justi; 2 geb. HH. Ursula en gez.; 3 geb. A cunctis; wit. Utrecht Den Bosch, Roermond (in geconsacreerde kerken, behalve de kathedralen): Mis van Kerkwijding; 2 geb. H. Hilarion; 3 geb. HH. Ursula en gez.; Credo; wit Haarlem: HH. gebroeders Ewald, martelaren; 2 geb. H. Hilarion; 3 geb. HH. Ursula en gezellen; rood. VrUdag: Mis van de 19e Zondag na Pink steren; geen Gloria; 2e geb. A cunctis; ,3 geb. naar keuze; geen Credo; gewo ne prefatie; groen. Utrecht Den Bosch, Roermond (in geconsacreerde kerken, behalve de kathedralen): Mis van Kerkwijding; 2 geb. Concede; 3 geb. voor Kerk of Paus; Credo; wit Zaterdag: Mis van O.L.Vrouw op Zater dag; Gloria; 2 „eb. van de H. Geest; 3 geb. voor Kerk of Paus; prefatie van O.L.Vr.; wit Utrecht, Den Bosch, Roermond (in geconsacreerde kerken, behalve de kathedralen): Mis van Kerkwijding; Credo; wit. Zondag 24 October: 20e Zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Ra- faël; 3 geb. voor voortplanting van het 'geloof; Credo; prefatie van de H. Drieëenheid; laatste evangelie van H. Rafaël; groen. Ofwel: Missie-Zon dag; votiefmis van vqortplanting van het geloof; geen Gloria; 2 geb. van 20e Zondag na Pinksteren; 3 geb. H. Ra faël- Credo; prefatie van H. Drieëen heid; laatste evangelie van 20e Zondag na Pinksteren; paars. Uit vijftig tot zestig plaatsen ln den lande zullen per trein en met ruim honderd autobussen Donderdag 28 Oc tober 2800 gepensionneerden met hun vrouwen naar Amsterdam komen om daar hetzij in Carré, hetzij in het Con certgebouw getracteerd te worden op een feestvoorstelling ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Pen sioenfonds voor de Grafische Bedrij ven, een der oudste pensioenfondsen van ons land, waarbij thans 3000 werk gevers met 35.000 personeelleden zijn aangesloten. De gepensionneerden zullen boven dien een week extra-pensioen krijgen, hetgeen het fonds ruim f 40.000 zal kosten. Totaal kost de feestviering een ton. Maar het fonds heeft in de af gelopen 25 jaar aan premies rond 150 millioen gld. ontvangen, waarvan rond 77 millioen gld. werd uitgegeven. De gepensionneerden uit Amsterdam en omgeving zullen 28 October des morgens in het Concertgebouw het feest meemaken, de andere des mid dags. Allen ontvangen een lunchpak ket en zullen in Amsterdam aanzitten aan een monsterdiner. Rode Kruis- personeel zal de autobussen bege leiden. De chef van het politiebureau Lin- naeusstraat te Amsterdam verzoekt na mens de echtgenote opsporing van de verblijfplaats van Antonius Comelis Jo hannes Vinck, geboren in Bussum 30 Januari 1893, wonende Riouwstraat 23 twee hoog te Amsterdam. Signalement: lang ongeveer 1,80 m., blond haar. Kleding groene regenjas, bruin colbertcostuum en bruine schoe nen. Hij heeft op 7 October 1954 om 8.15 uur de woning verlaten en is sinds dien niet teruggekeerd. Hij is zwaar moedig, zodat een ongeluk wordt ge vreesd. life". En daarna begon zij aan haar uit eenzetting over het hedendaagse leven in Pakistan met de Indian Independance Act van 1947 te memoreren, die tot ge volg had dat deze jonge Mohammedaan se staat van bijna 80 millioen inwoners de eigen vlag mocht heffen, een donker groen dundoek met ster en witte, was sende maan. De rede van Begum Liaquat Ali Khan liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Hoog op de rostra stond een ten gere, donkere vrouw die maar van één ding vervuld was: sociale rechtvaardig heid. In Pakistan, in heel Oost, in heel West. Dit ideaal doordrong haar woor den, ook dan als ze uitsluitend sprak over de ontwikkelingen die zich in haar eigen land bezig waren te voltrekken. Met dankbaarheid gewaagde zij van het vele dat reeds was gepresteerd, waarbij zij de volle nadruk legde op de rol die de vrouw hierbij had gespeeld. Ons dunkt, dat vooral de 18 pas ge-inaugu reerde meisjes deze ernstige en op zó veel verantwoording wijzende woorden niet licht zullen vergeten. Hier in Ne derland zijn we dat niet zo gewend dat zó schone vrouwen met zoveel harts tocht spreken over het recht op demo cratie. Maar zo verzuchtte de ambassadri ce daarmee zijn we er nog niet. De mocratische rechten in handen van on- ontwikkelden zijn een gevaar. En met haar opmerkingen over „education" en „knowledge" juist in dit verband kan mét Thomas heel de Amsterdamse Uni versiteit het voorlopig doen. Een idealis- te? Ongetwijfeld, maar tevens een rea- liste. Pal naast het ideaal van sociale rechtvaardighefd stelde zij en dit wa ren haar laatste woorden a living reality, een levende werkelijkheid. De ondernemingslust van de jonge „Stichting voor literaire publicaties, De Beuk", waarover hier al meer dan eens werd geschreven, blijft verblijdend, al moet gezegd worden, dat haar uitgaafjes van „vergeten klassieken" aanzienlijk waardevoller zijn dan haar edities van moderne en nog onbekende jongeren. Belangrijke talenten heeft De Beuk niet aan te kondigen, of het zou Egon Peter Koster moeten zijn, van wie zojuist een typografisch goed verzorgd verzenboekje, het licht zag: „Blijspel voor blin den", waarin mede een tiental gedichten zijn opgenomen, die verleden jaar van regeringswege bekroond werden met een reistoelage. „Blijspel voor blinden" is ongetwij feld een zinrijk eigentijds geluid. Het is in nogal bizarre beelden het klaag lied van een jeugd, die het vertrouwen kwijt is in de goedheid van dit leven, maar die het geloof in de mogelijkheid van een betere, zuiverder samenleving niet wenst prijs te geven. Er klinkt een verrukkelijke felheid in deze poë zie door; een hartstocht, die soms oud testamentisch aandoet, maar die zich zo luchthartig mogelijk probeert te ui ten. Door dit soort „luchthartige fel heid" wordt ook de poëzie van de jpng- gestorven Hans Lpdeizen gekenmerkt, De Begum tijdens haar toespraak. n onze vorige beschouwing over de „Richtlijnen voor de geestelijke ont wikkelingsgebieden" hebben wij er op gewezen, dat de Bisschop met de nieuwe maatregel niet onmiddellijk de strikt kerkelijke zielzorg op het oog heeft, hoewel deze uiteraard ten nauw ste verbonden is met de werkzaamhe den der adviescommissie. Hij is veel eer op de eerste plaats voortgekomen uit de overtuiging, dat er zoals St. Thomas reeds constateerde voor een bloeiend geestelijk leven een zekere ma te van stoffelijke welstand onontbeer lijk is. Deze voorwaarde van stoffelijke welstand is vanzelfsprekend niet be doeld als het uitsluitende bezit van vol doende geld. Eerder ligt de nadruk op behoorlijke, menswaardige levensom standigheden. zoals passende woongele genheid, redelijk betaald werk, sociale en hygiënische verzorging enz. Dat aan deze voorwaarde nog lang niet in redelijke mate overal in ons land is voldaan, blijkt duidelijk uit het bisschoppelijke schrijven. Vooreerst herinnert de> Bisschop aan de armen en aan hen, die tengevolge van de snel le maatschappelijke ontwikkeliifg soci aal achterop zijn geraakt. Onder deze laatste vallen natuurlijk vooral de ge- brekkigen, de weinig-begaafden, dé zie ken en de bejaarden. En het ligt voor de hand, dat wij juist voor hen een grote, liefdevolle en daadwerkelijke be langstelling en bezorgdheid asm de dag moeten leggen. Willen wij ware volge lingen vem Christus zijn, dan dient Zijn voorbeeld in dit opzicht ons steeds voor ogen te staan. Tot de ongelukki- gen onder de mensen immers ging voor al Zijn liefde uit. Wat gij aan de min sten der Mijnen hebt gedaan, dat doet gij voor Mijzelf, heeft Hij gezegd. Deze woorden zijn zwaar van betekenis. De Verlosser identificeert Zich, stelt Zich hiermee op één lijn met de armen en gebrekkigen. En om dit nog sterker op ons hart te drukken, voegde Hij er aan toe, dat wij hen altijd btj ons heb ben. Het onderricht vsm de Zaligmaker komt altijd weer op hetzelfde neer, nl. op de liefde, het eerste en voornaam ste gebod. En deze liefde is het, die ons dwingt met alle kracht de zorg voor de maatschappelijk achtergebleve nen op ons te nemen. Deze plicht rust altijd en overal op ons, maar zeer ze ker heel bijzonder in deze tijd, omdat hen, juist nu, nog een apart gevaar dreigt. De vijanden der Kerk maken van de ongunstige levensomstandighe den gebruik om bij voorkeur „juist bij deze zwakken de distels en doornen van het ongeloof te zaaien". Hiertegen moeten zij tot elke prijs beschermd worden. Gezonde, sociaal-economische voorzieningen zijn hier een eerste eis. Wanneer wij bedenken, dat een slech te huisvesting reeds zeer ernstige ge volgen met zich brengt voor het gees telijk-zedelijk peil van normale ge zinnen, hoeveel noodlottiger moet de verkeerde invloed daarvan dan niet zijn op de zwakkeren. Meestal wonen zij dan ook nog in de grotere steden dicht opeen in de „planloos en chaotisch opgebouwde oude stadswijken, die rond om de geheel verzakelijkte stadscen tra liggen". Daardoor leven deze men sen in de letterlijke zin volkomen ge- isloleerd met alle ongunstige gevolgen van dien. Men spreekt dan terecht van een geestelijk en maatschappelijk iso lement, dat onder de bevolking van zul ke wijken een afzonderlijke, vaak a'so- ciale en '-morale sfeer schept, waar in het goede eenvoudig niet gedijen kan. Daarom is het de wens van de Bis schop, dat de Katholieke woning bouwverenigingen aan de sane ringsplannen van de overheid hun daad werkelijke steun verlenen en bijdragen tot de verheffing van de zwak-soclale gezinnen. En onmiddellijk daarna stelt Monseigneur, geheel ln de geest van de opzet der Richtlijnen, vast, dat de normale zielzorg en zelfs niet eventuele nieuwe vormen daarvan op de eer ste plaats in aanmerking komen om in deze ongewenste en mensonwaardige 1 toestand verbetering aan te brengen. Het is vóór alles de taak der leken om op dit terrein georganiseerd werkzaam te zijn en zodoende de weg te bereiden voor de eigenlijke zielzorg. De onmaatschappelijke gezinnen vor men een groot probleem voor de rege ring. De plannen om hierin verandering te brengen zijn zeer grootscheeps opge zet. Het is echter van het grootste be lang, dat de Katholieken hierbij een ernstig woord meespreken, omdat voor de betrokken personen geestelijke waar den op het spel staan, die te allen tijde moeten verdedigd worden. Die geestelijke waarden zijn immers het uit eindelijke doel van de onmiddellijk nood zakelijke maatregelen op sociaal-econo misch terrein. Behalve de zorg voor de onmaat- schappelijken moeten er tevens voor zieningen worden getroffen voor ouden van dagen en lichamelijk en geestelijk zwakken en gebrekkigen. Door de be tere gezondheidszorg en de daarmee samenhangende leeftijdsverlenging neemt het aantal oude mensen voort durend toe. De moeilijkheden in ver band met de woningnood maken het hoe langer hoe minder mogelijk, dat ouders gaan inwonen bij gehuwde kin deren. Afzonderlijke woongelegenheid voor hen is er eenvoudig niet. Dit pro bleem is nijpender dan men meestal denkt, en hiervoor moet op zeer korte termijn raad worden geschaft. Daar mee alleen zijn de bezwaren nog niet opgelost. Er zal bovendien hulp moeten geboden worden voor de tijdsbesteding van hen, die van hun rust gaan genie ten. Wanneer men zich eens ernstig tracht in te denken in de situatie van dergelijke mensen, dan wordt het spoe dig duidelijk, hoeveel nood daar heerst, voor een groot deel tengevolge van de snelle maatschappelijke ontwikkelingen, die zij niet hebben kunnen bijhouden. Wij mogen niet daaraan voorbij leven en de tijd afwachten, dat wij zelf in eigen familiekring met deze vraagstuk ken in botsing komen. Voor de lichamelijk en geestelijk zwakken en gebrekkigen is sociaal- charitatief werk en de inschakeling der instanties voor geestelijke en lichame lijke volksgezondheid eveneens drin gend noodzakelijk. Daarom is het ge boden, speciaal voor de ontwikkelings gebieden, zo spoedig mogelijk te be ginnen met het stichten van centra, van waaruit deze verzorging kan ge schieden. In dit,opzicht hebben wij een prachtige katholieke traditie hoog te houden. Over het algemeen geldt van al de ze maatregelen, dat de Katholieken er voor moeten zorgen op hun post te zijri om de eigen beginselen overal veilig te stellen. En dit dringt te meer, daar wi) hoe langer hoe beter voor deze werkzaamheden uitgerust raken door dat wij onder onze geloofsgenoten over deskundigen beschikken, aan wie deze taken kunnen worden toevertrouwd. En juist om die reden zal de zorg voor bovengenoemde achtergeblevenen zich niet mogen beperken tot het genezen, maar ook uitgestrekt dienen te worden tot het voorkomen van ongewenste toe standen. L. Advertentie De kortste e vooraeligste opleiding: (Bekende Schriftelijke Cursus) Advertentie De mogelijkheden om geld te verdienen in deze wereld zijn talrijk. Bijna even talrijk als de onmo gelijkheden om véél geld te verdienen. Steeds weer ontdek ik nieuwe vakken en beroepen, van welke niemand de reële be staansreden kan aantonen, tenzij men ze wil beschouwen als moedwillig in het leven geroepen, volslagen onnutte bezigheden, die sommigen de gelegenheid bieden zich ten koste van anderen te verrijken. Ik noem ze niet, want ik wil met niemand ruzie krijgen; en bovendien juich ik het bestaan er van toe. Zo lang er nog mensen zijn die op hun geld „zitten", als kunnen zij er de hemel mee kopen, vind ik dat er an deren behoren te zijn, die deze ver derfelijke verstarring met kracht proberen te ondergraven. Wat ik maar zeggen wil is dat ik gisteren hoorde spreken van een man, die in een krant een advertentie deed plaatsen van de volgende strekking: „Stuur mij een gulden en ik zal u schrijven hoe ge rijk kunt worden". En wanneer hij inderdaad een florijn ontving, dan deed hij zijn „cliënt" het volgende schriftelijke en zeer bondige advies toekomen: „Doe zoals ik". Ik moet zeggen: ik vind dat een aardige man, al zal ik hem géén gul den sturen. Niet dat ik die hem niet gun, maar ik heb geen behoefte aan rijk worden. Een vraag interesseert mij echter bovenmate. Stél dat ik ging doen zoals hij, dat ik dus precies zo'n advertentie plaatste, zou hij m ij dan een gulden sturen? Zo nee, heeft hij dan recht van spreken, om niet te zeggen van adviseren? Zo ja, zou hij dan nog rijk worden? Want ziet u, het is met de rijkdom gek gesteld. Het heeft geen zin el kander guldens te sturen. Dit doen de blijven wij allen even arm. Het advies van genoemde heer is dus vals. Het had moeten luiden: „Doe zoals ik, maar stuur nooit guldens". Want rijk worden is geen kwestie van wisselwerking. Dat is alleen arm blijven. voor wie Koster kennelijk een innige bewondering koestert en aan wie hij verwant is, getuige het volgende vers, onder de titel HANS LODEIZEN als de woorden splijten valt er een regendruppel van een tak meer niet volkomen voldoende langzaam in de loggia hoedt hij zijn vogels weegt ze bp de takken van zijn naarstig ongeluk dan weer scheert hij stenen glad tot steden met een rose nachtclub en een gekortwiekte heer zo was zijn hart verzegeld met spiegels een glimmende vaas dampend en moe van het bloed. De expressionistische jaren na we reldoorlog I hebben eveneens een kortstondig dichterschap gekend, dat met een voor toenmalige begrippen on gekende vurigheid de noden van de tijd „bezong". Dit was de „jong-katholiek" Gerard Bruning, overleden in 1926, 28 jaar oud. Nog altijd is hij, naar ik meen, de indrukwekkendste dichter, die de moderne katholieke gemoedswereld in ons land heeft opgeleverd: geniaal, een korte, maar onvergetelijke, zuivere vlam. Het is geen wonder, dat juist nu, na weer een wereldoorlog, zijn stem opnieuw en beter dan ooit wordt ver staan. Hij is nog altijd actueel, zowel naar inhoud als naar vorm. Niettemin was het, naar Gerards broer Henri in zijn „ten geleide" tot het door De Beuk uitgegeven bundeltje „Gedichten" op merkt, pertinent onmogelijk er een uit gever voor te vinden, totdat Wim Si- De in 1926 op 28-jarige leeftijd over leden geniale dichter Gerard Bruning: een korte, maar onvergetelijke, zuivere vlam. mons van De Beuk er eigener bewe ging om kwam vragen. De hier bijeen gebrachte verzen zijn uit de jaargan gen 1922 - 1928 der tijdschriften „Roe ping", „Pogen", „De Morgen" en „De Gemeenschap" bijeengeraapt. Ze vor- Advertentle 's Werelds beste India schuimrubber matrassen zijn óók een product 100°/o rust 100°lo warmte U geniet hiervan alléén als U slaapt op een PULLMAN-matrai. Het gepa tenteerde, Ideale systeem van Pullman's geruisloze blnnenvering steunt elke plek van Uw lichaam gelijkmatig. Zó rust U pasl En de dikke, isolerende laag watten en kapok, die de blnnenvering afdekt, zorgt voor gezonde warmte en wering van vocht. Let op dat men U de échte fULLMAN- matras levert. Wees niet tevreden met fantasie merken waarvan U niets weet! PULLMAN beter bestaat niet! GRATIS ontvangt U bij inleve ring van deze bon onze rijk geïllustreer de brochure. Wij vertellen U dan iets be langrijks over matrassenU wéét dan waar U op moet leiten bij de aankoop. Naam Adres Woonplaats 97 Om ziog even op de zaak vooruit te lopen: Tienhoven's achterdocht jegens Geerling begon dus vanaf dit moment, welke achterdocht nog versterkt werd toen hij hoorde, dat Geerling voor die avond een alibi had, hetwelk als het ware door Hazelaar was bevestigd! Maar Tienhoven was niet zeker van zijn zaak in die donkere tuin, dus zweeg hij Maar vanaf die tijd vertrouwde hij geen van beiden en begon hij zelfs iets van de waarheid te vermoeden. Hij zei im mers eergisteren, dat hij de volgende dag „meer" kon vertellen! Maar laat ik nu terugkomen op de moord op Rentenaer. Hoe werd de overval op hem voorbe reid? Om deze vraag te beantwoorden, moet ik teruggaan naar het ogenblik dat Zons- veld in de vermomming van de beeld houwer Geerling uit Haarlem weer in Amsterdam terugkeerde. Hij parkeerde zijn wagen op het Damrak op een der gelijke wijze, dat hij de juwelierszaak goed in het oog kon houden, want hij verwachtte dat Rentenaer omstreeks half elf de winkel zou verlaten. En hoe wist hij ze zeker, dat Rentenaer de op dracht zou moeten vervullen? Wel, zo je weet, heeft de juwelier slechte ogen en vooral in het donker kan hij zeer slecht zien. Rentenaer was dus de aan gewezen man! Bovendien vond Zons- veld dit een zeker voordeel, want hij meende in hem een laffe knaap te zien, die straks bij de eerste sommatie zou stoppen. Kort en goedZonsveld zag, hoe een knecht uit de garage de Buick van Van Bennekom voor de deur reed en zich meteen verwijderde. Korte tijd later stapte Rentenaer in de wagen, gevolgd door een meisjeElly van Bennekom! Hierop had Zonsveld geens zins gerekend, doch hij dacht er geen moment aan zijn plannen ook maar enigszins te wijzigen, laat staan op te geven. Rentenaer reed weg en Zonsveld volg de hem in de gestolen Chevrolet. Hoek Amstelveenseweg en Kalfjeslaan wacht ten Sylvia en de Witte en hij lieit dit tweetal vlug instappen en haalde daar na de voor hem rijdende Buick vlug in. Ik kan me zo indenken, wat de Witte wel gedacht moet hebben, toen hij in Geerling niet dezelfde persoon her kende, die zich in de vooravond bij de Berlagebrug als „de baas" voorge steld had. Maar enfin, dat interesseert ons minder „Maar wacht 's even," viel Drost hem in de rede. „Hoe wist Zonsveld eigen lijk, dat Rentenaer naar de Amstel veenseweg zou rijden, waar Sylvia en de Witte op hem stonden te wachten!?" „Welzo je weet, had Benny in zijn rol van prof de juwelier verteld, dat hij 't beste de Kalfjeslaan kon nemen. Dus twijfelde Zonsveld er geen ogen blik aan, of Van Bennekom had deze route ook zijn bediende opgegeven". „Maar wat was eigenlijk het aandeel dat hij dit tweetal in de overval had toebedeeld?" wilde Drost weten. „De Witte moest chaufferen, opdat Zonsveld zijn handen vrij zou hebben, als Rentenaer tot stoppen was gedwon gen. En Sylvia?De geslepen moor denaar had daarmede een bepaald doel! Zelf had hij geen revolver, maar hij wist, dat Sylvia een klein model automatisch pistool had, hetwelk ze altijd bij zich in haar handtasje droeg. Volgens haar bewering had ze dit wapen reeds enige jaren geleden aangeschaft, omdat ze op een donkere avond na haar optreden door een man was lastig gevallen. En fin, niet zodra was Sylvia ingestapt, of hij vroeg haar om de revolver. Waar om? had ze gevraagd. „Met een der gelijke onderneming moet je op alles voorbereid zijn," had hij haar geant woord. Bij voorbaat gezegd: Zonsveld had al die tijd niet het plan om Ren tenaer te doden. Hij scheen er zeker van te zijn, dat de jonge man op eerste sommatie zou stoppen en zich van de zakjes juwelen zou laten beroven. Het meisje telde hij niet eens meer mee...... De Buick werd ingehaald en half uit het portier hangende beduidde hij Ren tenaer te stoppen. Rentenaer scbeen ech ter iets te vermoeden en zelfs het ge schreeuw van „politie!" scheen hem niet te imponeren. Integendeel, hij gaf meer gas en vloog pijlsnel door de don kere Kalfjeslaan. Zonsveld bemerkte tot zijn schrik, dat ze reeds tamelijk dicht bij de Amstel waren en hij schreeuwde de Witte toe vóór de Buick te gaan rijden. De Witte schoot direct voor de andere wagen en remde toen plotseling af om Rentenaer tot stoppen te dwin gen. Deze was echter geenszins een laf aard! Hij haalde links-uit en reed de Chevrolet voorbij althans hij probeer de het maar ook de Witte reed naar links, waarna Rentenaer weer de rech terzijde van de weg opzocht. Hierbij rem de hij sterk af om een botsing te ver mijden. Dit spelletje ging Zonsveld ver velen, want als dat nog enige minuten zo zou doorgaan, had Rentenaer de Am- stel bereikt en zou hem de buit ont gaan. Hij boog zich uit het portier en loste een schot met Sylvia's revolver. De man had practisch nooit met een dergelijk schiettuig omgegaan, maar het waarschijnlijk op goed geluk gerichte wapen knalde de kogel door de voor ruit precies in Rentenaer's voorhoofd. Je weet, hoe Rentenaer 't 'm lapte nog zijn wagen tot stilstand te brengen. Op het moment, dat het schot viel, was Elly Van Bennekom uit de wagen ge sprongen, maar niet voordat ze een wildé greep had gedaan in Rentenaer's zijzak, waarin ze hem de zakjes juwe len had zien stoppen. Eén zakje kreeg ze te pakken en nadat ze in het gras langs de weg was gevallen, stopte ze het in haar blouse Terwijl Zonsveld, de Witte en ook Syl via koortsachtig de Buick doorzochten naar dit zakje juwelen op Rentenaer hadden ze slechts één zakje gevonden, en Zonsveld wist zeker, dat deze er twéé bij zich moest hebben! terwijl ze haastig het interieur losscheurden en el kaar in de nauwe ruimte verdrongen, kroop juffrouw- Van Bennekom door het hoge gras voorzichtig naderbij, inplaats van zoals' eerder van een meisje te verwachten is dat ze snel de benen nam! „Terug!" hoorde ze Sylvia opeens roepen, „die meid heeft 't natuurlijk meegenomen, toen ze uit de wagen sprong." Op de betrekkelijk smalle weg werd de Chevrolet gekeerd, doch Zonsveld had nog gelegenheid om één van Mickey Tienhoven's dropjes in de wagen te de poneren! Je weet, hoe royaal deze met zijn dropjes was en ongetwijfeld had !ijj ook de beeldhouwer wel eens een dropje gepresenteerd, hetwelk de kerel b'j zich had gehouden, teneinde een onder zoek, dat eventeel naar het pension zou leiden, te bemoeilijken of beter ge zegd: om de verdenking direct op Tien hoven te schuiven. (Wordt vervolgd) De dichter en hoogleraar P. N. van Eyck, overleden in de lente van dit jaar. men ongewild een cyclus, die men niet zonder er diep door aangegrepen te worden leest en herleest. Hoe eigen tijds is deze poëzie, hoe mooi en hoe onomwonden de religieuze belijdenis die er in wordt vastgelegd: NACHT Op de horizonten van Uw nacht beeft de nerveuse licht-cirkel der ste den, langs alle einders kreunt, "kreunt het martyrium, - en onze mond droog en weerbarstig. Verlatenheid is over de menschen: in een angstigen morse-sleutel tasten de kontinenten naar elkaar» nabijheid, - op den wankelen rand van café-ta feltje» klemmen desperado's zich in feilloos evenwicht. Ergens wordt nu een wit meisje ver brijzeld en baart een moeder haar kindje voor de Eeuwigheid. Heer, hoe staat ons weten wankel in den storm van Uw toorn,- de rivieren staan op, de bergen breken, volk vernietigt volk, Gij hebt hen in Uw gramschap ge malen en hun wegen in duisternis gehuld, - de nachttrein gilt een angstgordel om de wereld. Wij leven gelijkelijk op alle kontinen ten, de sterren hebben wij geteld, de zeeën gemeten, - ons weten waanden wij een oceaan stomer maar onze wijsheid werd wankel en ongestaag: in den plooi van een getailleerde jas hebben wij ons voor elkaar gered. Geef ons de genade Uw wil te verstaan uit de Wijsheid van Uw boek: dat de teekenen ons niet verwarren als Gij tot ons spreekt. Ten derde zij in deze kroniek belang stelling gevraagd voor het speciale nummer van het eveneens onder auspi ciën van De Beuk verschijnende „Am sterdams Tijdschrift voor Letterkunde"* „In Memoriam P. N. van Eyck". Onlangs heeft prof. Minderaa uit Lei den op een Beuk-bijeenkomst ter her denking van de dichter Van. Eyck, die, 66 jaar oud, op 11 April j.l. is overle den, opgemerkt, dat velen van de jong ste generatie, geobsedeerd door onge twijfeld merkwaardige, maar nog al leszins problematische pogingen tot vernieuwing van onze poëzie, achteloos voorbijgaan aan het in onze letterkunde geheel op zichzelf staande oeuvre van Van Eyck. Hij achtte het initiatief van De Beuk deswege dubbel verheugend. En inderdaad, deze jongeren hebben al meermalen bewezen, dat zij, zo mo dern als zij zijn, oog hebben voor de cultuurwaarden van het verleden. De piëteit, welke Martin A. Veltman in zijn in-memoriamvers legde en waar van ook de redactionele inleiding ge tuigt, kenschetst het beschavingsniveau waarop deze goeddeels uit studenten bestaande Amsterdamse groep zich be weegt. Hun activiteiten zouden wel ééns een onschatbaar voornaam hoofd stuk van de vaderlandse letterkundige geschiedenis kunnen gaan vormen. Hun streven verdient begrip.*) NICO VERHOEVEN De Beuk, Stichting voor literaire pu blicaties, Adm. de Ruyterweg 507, Am sterdam. In de leeftijd van 65 jaar is t» Hilversum overleden de heer C. M. J. A. L. V. Aleven, oprichter-directeur van de N.V. Gooi en Sticht. Geboren te Amsterdam was de heer Aleven in verschillende plaatsen als journalist werkzaam, voordat hij zich vóór de eerste wereldoorlog te Hil versum vestigde. In 1919 richtte hij daar de N.V. Drukkerij en Uitgeverij „Gooi en Sticht" op, welke o.m. het blad „De Gooise Post" drukte. In 1930 nam de heer Aleven het initia tief tot de uitgave van de bekende boekjes met misgebeden, die onder de naam „Brn van Christelijke Geest" Zondags aan alle kerkdeuren verkrijg baar zijn. Daar voegde zich nog da uitgave van de parochiebundels bij. Ook de Nederlandse vertaling der en cyclieken werden door Gooi en Sticht gepubliceerd. Tot aan zijn dood toe is de heer Aleven journalistiek werkzaam geble ven in het weekblad „De Gooise Post" In de grafische wereld heeft hij zich zeer verdienstelijk gemaakt door het bestuurslidmaatschap van de R.K. Ver eniging van Ned. Drukkerspatroon» en zijn waardevolle arbeid in commis sies voor vakopleiding e.d. Het stoffe lijk overschot zal Maandag a.s. te Hil versum ter aarde worden besteld. Vandaag is het 50 jaar geleden, dat pater G. Goll O.E.S.A. in de orde der paters Augustijnen geprofest werd. Met goud gekroond zal de jubilaris Zondag 24 October in de Utrechtse Sint Moni- caparochie deze dag herdenken, samen met een grote schare dankbare paro chianen, die reeds meer dan twintig jaar aan zijn ervaren zielzorg zijn toe vertrouwd. Pater Goll is Amsterdammer van ge boorte (1883) en begon zijn priesterlijke arbeid in 1909 in de St. Augustinuspa- rochie te Utrecht, in welke stad hij na werkzaam geweest te zijn in Wit- marsum, Tuindorp-Oostzaan, Nijmegen en Kornwerderzand in 1933 terug keerde. Behalve voor de directe ziel zorg ook in de St. Paulastichting heeft pater Goll grote belangstelling voor het sociale leven, getuige zijn ar beid voor K.A.B. en K.V.P. Vóór alles gaat bij hem echter de St. Monicaparo- chie, waarin iedereen de vergrijsde, maar nog vitale pater kent en waar deert om zijn warm-menselijke belang stelling voor het wel en wee van de parochianen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1954 | | pagina 8