Uitvoering van César Franck's oratorium
„Les Béatitudes"
De avonturen van Prins Valiant
EERSTE OUDERAVOND OP
MENDELCOLLEGE
Dr. Jos de Boer over onder wijsproblemen
SLEUTEL WEG
Concert N.Ph. Orkest
Solist: Henri Honegger,
cello
De heer J. Pompe
40 jaar bij V. en D.
'n Intieme kennismaking
met LANCÓME
KOOR KATHOLIEK HAARLEM
Groots en indrukwekkend muziekwerk
Deze week in Lido
Diamant in de Tetterodestraat
ZATERDAG 6 NOVEMBER 1954
PAGINA 2
„DE SLEUTELSPECIALIST"
Kon. onderscheiding
Moderne bedrijfs
administratie
B. EN W. ANTWOOR-
DEN MR. A. WENSING
Waterstanden
MARIONETTEN-THEATER
VAN BERT BRUGMAN
L'Elisir d'amore voor
„Geloof en Wetenschap"
Biljarten
bij Louis Pierlot
Binnen-schilderwerk
Frans Hals
Echtpaar Driessen-Thus
zestig jaar getrouwd
Waarschuwingsborden op
rijksweg Amsterdam
Haarlem
Haarlemse winkelstand
Cursus machineschrijven
Rembrandt
Roxy
Luxor
Cinema Palace
Minerva
HEEMSTEDE
„DE HOGE VELUWE"
Lezing voor B.A.B.
Ongetwijfeld kan de eerste onder
avond van het jonge Mendelcollege ge
slaagd genoemd worden. Tot dit succes
droeg naast de openhartige behan
deling en bespreking van acute onder
wijsproblemen vooral gezien in het
licht van de verhouding gezin-school
gemeenschap door de inspecteur van
het V.H.M.O., dr. Jos de Boer, ook bij
de geanimeerde sfeer, waarin de gehele
bijeenkomst verliep. Aan het einde van
de avond kon rector Valentinus Hutjens
O.E.S.A. vaststellen, dat men op de goede
weg is om tot een bestendig contact te
geraken tussen ouders en schoolbestuur,
iets waaraan het bij het katholiek mid
delbaar onderwijs in Nederland maar
al te veel ontbreekt.
In zijn welkomstwoord betreurde de
rector het ,dat hij de ouders niet in
Advertentie
LANGE VEERSTRAAT 1» TEL. 11493
„Le Festin de l'Araignée" van Al-
bert Roussel vormde de opening van
het Vrijdagavond gegeven N. Ph. O.-
concert onder leiding van Toon Ver-
hey. Het kwam ons voor, dat genoemd
werk ditmaal wat mat klonk. Het
lijkt, dat het orkest wat vermoeid
speelt. Indien dit een gevolg is van
een overladen programma wordt het
tijd, dat men zich over een en an
der gaat beraden, want bovenal moet
het gaan om de artistieke prestaties
van het orkest en niet om een zo
groot mogelijke exploitatie. De jonge
Zwitserse cellist Henri Honegger was
de solist in het concert voor cello
en orkest in de kleine terts van
Edouard Lalo. Honegger heeft zich
op dit concert laten kennen als een
serieus kunstenaar. Zijn toon is be
scheiden, maar toch gevoelig, edel en
bovenal beschaafd. Zijn technisch
kunnen is eveneens zeer respectabel.
Al met al hebben wij kennis ge
maakt met een uitstekend cellist, die
wij gaarne op onze concerten in Haar
lem nog eens terug willen zien. Na de
pauze hoorden wij voor de eerste keer
de Suite Roma van Georges Bizet. Na
de jeugdsymphonie in C dur voelde
hij een zekere drang nog iets in deze
trant te componeren. Het resultaat,
hoewel zeer verschillend van ge
noemde jeugdsymphonie, werden de
„Souvenirs du Rome" een soort fan
tasie symphonie. Enkele delen dateren
nog uit zijn studietijd in Rome. Het is
een werk van brede melodische allure,
met groot gevoel voor evenwicht en
verhouding gecomponeerd. Het orkest
heeft de kleurige instrumentatie alle
recht doen wedervaren door een
klankrijke weergave. Wel blijft het
steeds oppassen wat de zuiverheid der
blazers betreft. Bizet's opus oogstte
een groot succes bij het talrijke pu
bliek.
JAN LAARVELD
Gisteren herdacht de heer J. A. W.
Pompe de dag waarop hij veertig jaar
geleden bij Vroom en Dreesmann te
Haarlem als woningstoffeerder in dienst
trad.
Namens directie en bedrijfsleiding
sprak de hoofdbedrijfsleider, de heer A.
van Kimmenaede, de jubilaris in de
feestelijk versierde werkplaats toe. Spr.
roemde in de jubilaris zijn uitgesproken
vakmanschap en zijn beschaafd optre
den, waardoor hij bij de vele cliënten
bij wie hij gewerkt heeft, zeer gezien
was.
De personeelschef, de heer Kavelaars,
stelde de heer Pompe tot voorbeeld aan
de jongere collega's en het overig per
soneel: liefde voor zijn werk en hart
voor het bedrijf kenmerkte hem als de
ideale, maar strenge leermeester, die
in de loop der jaren vele leerlingen en
„halfwassen" het mooie, maar veelzij
dige en moeilijke vak van woningstof
feerder geleerd heeft.
Nadat nog door verschillende chefs
en collega's het woord gevoerd was on
der aanbieding van cadeaux, vond op
het directie-kantoor een intieme huldi
ging plaats onder aanbieding van de
zijde van de directie van een cadeau
onder couvert.
Groot was de verrassing van de heer
Pompe, dat op de receptie de burge
meester, mr. P. O. F. M. Cremers, ver
scheen, die de jubilaris mededeelde, dat
het H. M. de Koningin heeft behaagd
hem de ere-medaille in brons, verbon
den aan de Orde van Oranje-Nassau
toe te kennen, waarna hij mevrouw
Pompe verzocht de jubilaris de ver
sierselen op de borst te spelden.
Het raadslid mr. A. Wensing (C.H.U.)
stelde destijds aan B. en W. de vraag,
op welke gronden het college gemeend
had aan de gemeentelijke handelsavond
school een cursus ter opleiding voor
het diploma moderne bedrijfs-admini-
stratie te moeten verbinden. De vragen
steller wilde weten, of B. en W. van
mening waren, dat het examen voor dit
diploma wat zwaarte betreft ver uitgaat
boven dat voor de zg. practijkdiploma's
boekhouden en talen, waarvoor deze
school tot dusver voorbereidde.
Het college heeft hierop geantwoord,
dat aan de gemeentelijke handelsavond
school de cursus wordt gegeven, omdat
het bedrijfsleven hogere eisen stelt en
ook elders de opleiding wordt gegeven.
B. en W. geven toe, dat de eisen voor
het examen uitgaan boven die voor de
practijkexamens van de Nederlandse
Associatie voor Practijkexamens, doch
de directeur en de leraren van de school
zijn van oordeel, dat de eisen van voor
opleiding voldoende zijn om de stof te
volgen. Men heeft met de cursus een
proef willen nemen, zulks in overleg
met de inspecteur.
Zondag 7 November
Hoog water: 0.19 u. en 12.47 u.
Laag water: 8.19 u. en 20.33 u.
Maandag 8 November
Hoog water: 1.11 u. en 13.38 u.
Laag water: 9.17 u. en 21.31 u.
het college had kunnen ontvangen, daar
de accommodatie nog niet gereed is. Hij
sprak er zijn dankbaarheid over uit,
dat de aanwezige ouders het belang
hadden ingezien van een nauwe relatie
met het schoolbestuur. In dit verband
wees hij op het feit, dat bij een gemis
aan interesse van de zijde der ouders
t.o.v. de schoolgemeenschap noodzake
lijkerwijze een ontbrekende interesse
bij de kinderen te verwachten is. Spre
kend over de ouderraad gaf rector Hut
jens blijk van zijn erkentelijkheid voor
deze instelling en hij eindigde met een
beroep te doen op de medewerking van
de ouders.
In de inleiding van dr. de Bcrer spron
gen twee dreigende gevaren in de on
derwijswereld naar voren: de nationali
satie van het onderwijs en de geringe
interesse van de katholieke ouders voor
„de school". Op uiteraard deskundige
wijze belichtte spreker de historische en
psychologische voedingsbodem, waarop
deze gevaren welig kunnen tieren. Prac-
tisch is het vormen van staatsonderwijs
het eerst aangepakt door Napoleon, die
hierin zijn macht zocht te versterken.
Nadien hebben liberalisme „door de
staatsschool laïcisering, ontkerstening
van het onderwijs" en socialisme
„algemeen volksonderwijs is een taak
voor de staat; het gevolg daarvan is dus
ook ontkerkelijking" zich geworpen
op het bereiken van nationalisatie van
het schoolwezen. En nu is het betreu
renswaardig dat van neutrale zijde de
activiteit vele malen groter is dan van
de confessionele groeperingen. Bij deze
laatste zijn het dan bovéWdien de gees
telijken nog, die de stoot tot een christe
lijke evolutie van het onderwijs hebben
gegeven, een beschamend feit voor de
leken. Het katholieke volksdeel miste
de hang naar cultuur. Pas in de laatste
decennia heeft men het nut van goede
onderwijsinstellingen ingezien en
maakte men op dit terrein verrassend
snelle vorderingen. Toch is het middel
bare onderwijs momenteel in een im
passe, het streven moet gericht zijn op
particularisatie. Tot het behoud van de
subsidies is een katholieke, politieke
eenheid nodig.
Bij de beantwoording van vrager, van
de ouders bleek dr. de Boer een plei
ter voor de oudercomité's.
Rector Hutjens dankte de inleider
tenslotte voor zijn helder betoog.
De familie Brugman - vader, moeder
en vier zoons - is onderhand geen on
bekende meer in Haarlem en velen be
waren nog de genoeglijkste herinnerin
gen aan de zomeravonden in de Vlees
hal, toen de familie een serie voorstel
lingen gal met haar marionetten
theater. Gisteravond hebben de leden
van „Geloof en Wetenschap" het
grootste pleizier beleefd aan de opera
,.1'Elisir d'amore" van Donizetti, welke
de marionetten met zoveel fleur ten
beste gaven.
Reeds verschillende malen hebben wij
over de voorstelling van deze opera
door Bert Brugman's theater geschreven
en steeds weer was het een ander facet,
dat ons verraste. De poppen van Bert
Brugman zijn ieder op zichzelf karak
teristiek, zij leven ook, zij het bij de
gratie van de „handigheid" onder het
voetlicht en zo vervullen zij een wezen
lijke functie in het spel. Een opera
uitvoering als gisteravond krijgt daar
door een eigen karakter; zij is verre
van imitatie, omdat de poppen in haar
genre weer andere mogelijkheden heb
ben en in dit geval daartoe ook
benut worden dan de opera-sterren
van vlees en bloed. Dat geeft Bert
Brugman tevens de gelegenheid de to
neel-werkelijkheid af en toe te ver
tekenen, enerzijds om verstarring te
voorkomen, anderzijds om de humor te
accentueren. Een levendige en frisse
voorstelling is het dus ook gisteravond
geworden, de poppen reageerden weer
zo gelukkig en uitermate vrolijk op de
muziek, dat herhaaldelijk een open
doekje volgde.
Voor velen, die mischien gereser
veerd naar de schouwburg waren ge
gaan, is dit artistiek evenement zonder
twijfel een openbaring geworden. Het
enthousiasme was groot, de bloemen
hulde. die de familie Brugman in ont
vangst mocht nemen, niet minder.
Hopelijk is het bestuur van Geloof
en Wetenschap in de gelegenheid een
der volgende seizoenen dit theater weer
te engageren voor de uitvoering van
de Paljas. Aan belangstelling zal het
niet ontbreken. W. H.
Rembrandt uit Amsterdam heeft Don
derdagavond beslag weten te leggen op
„Het Zilveren Biljart". Na de slotwed
strijden te Amsterdam was de stand
55-45 in het voordeel van Rembrandt.
ADVERTENTIE
Onder de gezellige sfeer van een thé-com-
plet zal op Maandagmiddag 15 November
van 2.30 tot 5.00 uur door het bekende
Franse schoonheidshuis Larocóme een lezing
nieuwe coiffures de
monstreren, die de
jeugdige lijn en prac-
tische draagbaarheid
met demonstratie gehouden worden over aantonen van de style '54-'55. Toegangsbe-
het juiste gebruik van haar huidverzor- wijzen welke uiteraard slechts in beperkte
mate beschikbaar zijn, kunnen uitsluitend
verkregen of telefonisch besproken worden
aan de salons Zijlstraat 88, telefoon 10083.
gings- en make-up producten. Na beëindi
ging hiervan ontvangt iedere bezoenster
desgewenst van de Lancöme specialiste ge
heel gratis een persoonlijke huid-analyse
met adviezen voor de juiste behandeling en
het make-up kleurenschema dat bij voor
keur gevolgd dient te worden om een har
monisch resultaat te bereiken, passend bij
typen en persoonlijkheid. Ter afwisseling
van deze Intieme en leerzame middag,
welke de firma Pièrlöt haar clientèle aan
biedt zal de heer Louis Pièrlit enige handeling (uitsluitend volgens afspraak).
Bovendien is de officiële Lancime opera-
trice gedurende de periode van 15 t/m 20
November in de salons aanwezig voor het
geven van vrijblijvende adviezen en indien
gewenst van een kosteloze make-up be-
ZIJLSTRAAT88
TELEFOON 10083
FILMS:
PALACE: „Marabunta", 14 jaar, 2, 4.15, 7
en 9.15.
LUXOR: „Bedreiging", 18 jaar, 2, 7 en
9.15 uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 u.
LIDO: „Prins Valiant", 14 jaar, 2, 4.15, 7
en 9.15.
FP.ANS HALS: „Mijn vrouw is een lief
heksje", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15. Zo. 2,
4.30, 7 en 9.15.
ROXY: Za. en Zo.: „Jungletrommen van
Afrika", 14 jaar. Tijden: Za. 2.30, 7 en
9.15 uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Ma.
tot en met Do.: ..Remember Pearl Har
bour", 18 jaar. Tijden 2.30 en 8 uur.
MINERVA: Tot en met Zo.: „Les belles
de nuit", a. 1. Tijden: Za. 2.30, 7 en 9.15
uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Ma.: „Ko
ningin Christina", 18 jaar, 9.15 uur.
Zaterdag 6 November
Stadsschouwburg: A.B.C.-cabaret (Wim
Kan) met „De Bedriegertjes", 20 uur.
Concertgebouw: Herman Rinket's variété
met amateurcabaret, 20 uur.
Zondag 7 November
Stadsschouwburg: A.B.C.-cabaret (Wim
Kan) met „De Bedriegertjes", 20 uur.
Concertgebouw: Kindercircus Tijl Uilen
spiegel, 14.30 uur.
Concertgebouw: - Afscheidsvoorstelling
Heintje Davids, 20 uur.
Teyler's Museum: Simon C. Jansen be
speelt het orgel met de grote en kleine
halve tonen, van 14 tot 15 qur.
Maandag 8 November
Concertgebouw: Revue ten bate van Ned.
Stichting voor het Gebrekkige Kind.
Grote Kerk: Beiaardbespleing door Arie
Peters, 15.3016.30 uur.
Stadsschouwburg: A.B.C.-cabaret (Wim
Kan) met „De Bedriegertjes", 20 uur.
TENTOONSTELLING® N:
Frans Halsmuseum: Groepsportretten van
Frans Hals. Expositie van nieuwe aanwin
sten uit de Recuperatie. Gerestaureerde
Goudleerzaal geopend op werkdagen van
1016 uur. Zo. van 1316 u.
Tlnholthuis: Vrijburglaan 17, Overveen.
Geopend op werkdagen van 912 en 14—
Ifi uur.
Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van Ne
derland met waterstanden en overzicht
overstromingsramp Februari 1953.
Museum Het Huis van Looy KI. Hout
weg 103. „De sierkunst van de Tropen"
(t/m 7 Nov.). Geopend dag. van 912.30
en van 13.3017 uur. Zo. van 1417 uur.
Ma., Wo. en Za. 's avonds van 2022 uur.
Kunsthandel Leffelaar, tuinzaal, Wagen
weg 102: Schilderijen, gouaches en tekenin
gen van Wim Steijn (t/m 27 Nov.).
Kunsthandel Bier, Gr. Heiligland 66. -
Schilderijen van Poolse expressionisten (tot
eind Nov.).
Het Huis met de kogel, Spekstraat 12.
Portretten en bloemstillevens door Georg
Fueter. Van 6 tot 27 November.
APOTHEKEN:
De Zondags-, avond- en nachtdienst van
de Haarlemse Apotheken wordt waarge
nomen door Fa. C. G. Loomeyer en Zn.,
Bjrteljorisstraat 11, telef. 10175: Schoterbos
Apotheek, Rijksstraatweg 19, telefoon 25711;
Apotheek 't Gildehuys, Koninginneweg 3,
teief. 12038, Apotheek J. Krijnen, Ekster
straat, tel. 25860.
ZIEKENVERVOER
G.G.D., Tel. 14141; Margriet, Turfmarkt
10 rd., Tel. 21400. Heemstede: Fa. Buiten
man en Co., Raadhuisplein 7, Tel. 28523.
BLOEMENDAAL
De Zondags-, avond- en nachtdienst van
de Bloemendaalse, Overveense en Sant-
poortse apotheken wordt waargenomen
door: Elswout Apotheek, Bloemendaalse-
vveg 341, Overveen, tel. 16760; Santpoortse
Apotheek, Bloemendaalsestraatweg 145,
Santpoort-stat., tel. K 25608249.
OVERVEEN
De Zondagsdienst voor artsen zal wor
den waargenomen door W. W. v. Olden-
borgh, Bloemendaalseweg 223, Overveen,
telef. 22884.
HEEMSTEDE
De Zondagsdiensten voor artsen worden
waargenomen door Dr. j. Laeijendecker,
Raadhuisplein 9, tel. 38103 en Dr. J. G. M.
v. Walsem, Bronsteeweg 32, tel. 38377.
Wijkverpleging: Zuster L. Dudok v. Heel,
Jac. ó'e Witstraat 9, te!. 34763.
Geopende Apotheken: Heemsteedse Apo
theek, Binnenweg 98, tel. 38197: Aerdenhout
Apotheek, Zandvoortselaan 164. tel. 26772.
B. en W. zijn van plan, evenals in
de vorige jaren, gedurende de win
termaanden met gebruikmaking van
de Rijkssubsidieregeling in verschil
lende openbare gebouwen binnenschil-
derwerk en andere bijkomende werk
zaamheden te doen uitvoeren. Hier
mede zal een bedrag gemoeid zijn
van f 18.100.waarvoor de raad een
crediet wordt gevraagd.
Dirigent Albert de Klerk voert met
zijn „Koor Katholiek Haarlem" reeds
gedurende een achttal jaren hoofdzake
lijk minder bekende grote werken voor
koor, soli en orkest, zowel van oude
als moderne toondichters uit. Hij
bracht ten gehore van de oude stan
daardwerken o.a. Bach's „Magnificat",
Mozart's „Litaniae Lauretanae"
Franck's „Rebecca" en Bruckner's
„Te Deum", „Mis in E moll" en „Re
quiem"; van de moderne werken Szy-
manowsky's „Stabat Mater", Kodaly's
„Te Deum" en Strategier's „Swentibold".
Een uitzonderlijke selectie van
meesterwerken en hieraan gaat
Albert de Klerk nu toevoegen César
Franck's grootste en waardevolste
oratorium „Les Béatitudes", waarvan
de naam wel, het werk zelf lang niet
algemeen bekend is. In Haarlem is het
al gedurende 20 jaren niet uitgevoerd.
Aan „Les Béatitudes" liggen de acht
Zaligsprekingen uit Christus' Bergrede
ten grondslag. Steeds opnieuw wordt dit
Evangelie als de „fundamentele voor
waarden voor het deelgenootschap aan
het Messiaanse Rijk" de Christenen in
herinnering gebracht. Voor een ieder
is daardoor de gedachtengang van het
werk gemakkelijk te volgen. Te meer daar
de componist de tekst in zijn toonzetting
uitermate goed verduidelijkt en fraai
illustreert. Dit niet alleen van de tekst
der Zaligsprekingen, doch ook van de
beschouwingen, die de dichteres Co-
lomb hieraan vooraf L»at gaan.
Deze beschouwingen hebben geen
grote literaire waarde.
Franck heeft echter de algemene
strekking er van goed aangevoeld en
weergegeven, waardoor er een groots
en indrukwekkend geestelijk muziek
werk is ontstaan. Het werk dankt dien
tengevolge zijn bekendheid meer aan
de toonzetting dan aan de tekst van de
beschouwingen.
César Franck componeerde „Les Bé
atitudes" in de jaren 1869-1879. Hij
kon echter zijn werk niet voortzetten
door het uitbreken van de oorlog met
Duitsland. Het beleg van Parijs met al
zijn wederwarigheden oefende vanzelf
sprekend geen gunstige invloed uit op
zijn compositorische arbeid. Opvallend
is het, dat Franck na de oorlog eerst
een nieuw oratorium ,La Redemption"
ontwierp en daarna „Les Béatitudes"
voltooide. De componist was toen 57
jaar oud en heeft de eerste uitvoering
van zijn werk (hij tierf in 1890 op 68-
jarige leeftijd) niet mogen beleven.
Alleen in besloten kring werd het
werk kort na zijn ontstaan eenmaal door
een groep van zijn leerlingen met pia
nobegeleiding uitgevoerd. De uitgeno-
CéSAR FRANCK
Naar een relief van Rodin.
digde autoriteiten toonden hiervoor
geen belangstelling, zij lieten zich ver
ontschuldigen. Een bittere teleurstel
ling voor de componist en zijn leer
lingen.
De oorzaak van het gebrek aan be
langstelling? In die tijd trok het salon-
muziek-genre nog steeds de meeste aan
dacht. In meer serieuzeverklankingen
wenste men zich toen nog niet te ver
diepen.
Dirigent Colonne bleef zich deson
danks beijveren voor een openbare uit
voering met orkestbegeleiding. Dit ge
lukte hem ten slotte in 1893, 14 jaar na
het ontstaan van het werk, 3 jaar na de
dood van de componist. Het meer
ontwikkelde concertpubliek gaf zich ge
wonnen, begreep en erkende de diepe
zin en de grote muzikale waarde van
het nieuwe oratorium.
Direct daarna volgden uitvoeringen
in en buiten Frankrijk en het mag
met ere worden gezegu, dat Neder
land daarbij een werkzaam aandeel
had.
Na de première te Parijs nam de af
deling Utrecht van de Maatschappij
tot bevordering der Toonkunst onder
leiding van Richard Hol „Les Béati
tudes" in studie en voerde het in 1895
uit, ondanks de waarschuwingen van
Jacques Hartog. Deze criticus wees
op minder gunstige beoordelingen, doch
kon hiermede Ri<iiard Hol's geloof in
de genialitiet van de componist niet
verflauwen. De uitvoering werd een
groot succes. Meerdere koren gingen
zich voor het nieuwe werk interesse
ren o.a. de Amsterdamse Toonkunst
afdeling onder leiding van Julius Rönt
gen in 1896 en 1897.
In latere jaren vinden de uitvoerin
gen in Nederland sporadisch plaats.
Des te meer dient het streven van
Koor Katholiek Haarlem de oratorium
bezoekers in kennis te brengen met
Franck's verklanking van de Zaligspre
kingen te worden gesteund.
In „Les Béatitudes" vormt elke Za
ligspreking een afzonderlijk deel van
het werkr Het geheel wordt voorafge
gaan door een proloog, waarin de réci-
tant de hopeloze toestand, waarin de
wereld zich voor de tijd van Christus
bevindt, bezingt. Eik deel besluit met
de tekst van de in dat deel behandelde
Zaligspreking. Deze Christuspartij is
toegewezen aan de baritonsolist. Vooraf
gaat steeds een beschouwing, een soort
van handeling in verband met de ver
klankte Zaligspreking^. Voor genoemde
handelingen wendt de dichteres koren
van hemelingen, gelovigen, heidenen,
slaven, Farizeeërs en joden aan. Als
hoofdpersonen treden behalve Christus,
de Mater Dolorosa, mezzo sopraan, de
Engel van de vrede, sopraan, de Engel
des doods, bas, en Satan, bas, op. Ver
der nog enkele kleine partijen, die van
Vader, tenor, Moeder, alt en een Wees,
mezzo-sopraan.
De aan het slot van elk onderdeel
door Christus gezongen tekst blijft het
het voornaamste, vormt voortdurend
het hoogtepunt. Aldus zal de dichteres
het hebben bedoeld, ondanks de weidse
vorm van de beschouwingen. In elk ge
val duidt de opvatting van de compo
nist er op. Hoe treffend de zang van
hoofdpersonen en koren ook mogen zijn
weergegeven en met orkestspel bege
leid en nader geïllustreerd, boven alles
uit straalt steeds de majestueuse zang
van de Christus-partij. De Zaligsprekin
gen blijven de meeste aandacht trekken.
Van Koor Katholiek Haarlem kan
men met zekerheid verwachten, dat het
evenals bij alle vorige uitvoeringen zijn
taak serieus heeft voorbereid en het
grote en grootse Franck-oratorium met
bezieling zal uitvoeren. Als loon hier
voor mag het zeker aanspraak maken
op een grote belangstelling.
„Les Beatitudes" wordt uitgevoerd
op Donderdag 11 November, des
avonds om 8 uur in het Gemeentelijk
Concertgebouw. Medewerking verle
nen het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest en de solisten Corry
van Beckum, Anny Bonavius, Henk
Meijer, J. Schuitemaker, Guus Hoek
man en David Hollestelle.
O. K.
Naast de opera en het boek levert
thans „de beroemde strip" Hollywood
ook al stof voor zijn films. En „Prins
Valiant", een avontuurlijk en roman
tisch verhaal uit de riddertijd, is van
de stripvorm in filmbeelden omgezet
door niemand minder dan regisseur
Henry Hathaway. In cinemascope en
technicolor.
De zoon van een Viking-koning leeft
met zijn vader en moeder in balling
schap in Engeland onder de bescher
ming van de Britse koning Arthur. On
der diens „ridders van de Ronde Ta
fel" bevindt zich zowel een trouwe
vriend als een sluwe vijand van Prins
Valiant en zijn ouders. Deze tegenstan
der maakt gemene zaak met de hei
dense Vikingen, die hun Christen-Ko
ning hebben verbannen. Hij zal de
schuilplaats van de vorst der Vikingen
trachten te ontdekken en in ruil daar
voor de nodige steun ontvangen om
zichzelf koning van Engeland te
maken. De opzet gelukt aanvankelijk.
Prins Valiant wordt met zijn ouders en
zijn geliefde naar „Scandia" ontvoerd,
maar daar staat een kleine groep ge
trouwen op tegen dei verraders. Bij een
massale belegering van het kasteel ziet
de filmbezoeker, dat de middeleeuwers
allerlei geheime wapens in de strijd
werpen. De film eindigt ten slotte in
Engeland, waar Prins Valiant in een
gedetailleerd en nauwgezet uitgewerkt
zwaardgevecht, dat de -gehele opper
vlakte van het grootbeeldscherm nodig
heeft, de verraderlijke ridder vande
Ronde Tafel het onderspit doet delven.
Ondanks Hathaway is het bij een tech
nisch zeer knap verfilmde avonturen-
strip gebleven. Liefhebbers van 14 jaar
en ouder kunnen terecht in Lido.
Een wel zeer onwaarschijnlijk,
maar ook zeer amusant verhaal is ver
filmd in „Mijn vrouw is een lief
heksje".
Een heks, die 300 jaar geleden met
haar vader is verbrand, wordt, door
dat de boom, waaronder haar as be-
Maandag 8 November zal het groot
feest zijn in huize Tetterodestraat 120,
want dan viert het echtpaar Driessen
Thus zijn diamanten huwelijksfeest.
Zestig jaar „houw en trouw", een
feest, dat het echtpaar goed wil vie
ren temidden van zijn familie. Ter
gelegenheid van dit jubeltij is er
Maandagochtend in de kerk van het
Kleverpark een plechtige Hoogmis
om half tien.
Parochianen, vrienden en bekenden
zullen die dag zeker geen verstek la
ten gaan.
Nabij Halfweg versmalt de rijksweg
AmsterdamHaarlem zich van drie tot
twee rijstroken. Daar dit vrij plotseling
geschiedt, heeft de A.N.W.B. de rijks
waterstaat verzocht hier waarschuwings
borden „Wegversmalling" te plaatsen.
De bond kan thans berichten, dat aan
zijn verzoek zal worden voldaan. Te
vens zullen op aandringen van de
A.N.W.B. de waarschuwingsborden
„Slipgevaar" worden verduidelijkt.
Na een intensieve herbouw heeft de
fa. Terstal, Wagenweg 15, haar zaak in
interieurverzorging (kunstnijverheid)
heropend. Het geheel heeft een ruime
uitbreiding ondergaan, waardoor de in
terieurs en de artikelen nog beter dan
voorheen tot hun recht komen.
In de Grote Houtstraat 7, waar men
eerst ijs met slagroom kon eten, heeft
thans de A.Z.-Bazar een kinderparadijs
ingericht met een keur van speelgoed.
St. Nicolaas zal er straks voor het doen
van zijn inkopen gaarne een bezoek
willen brengen.
In het pand Botermarkt 48 heeft de
firma Houtkamp een zaak gevestigd in
verf, glas, behang en allerlei schilders
benodigdheden. Het geheel heeft een
keurig aanzien.
Er wordt reeds enige jaren aan de
leerlingen van het hoogste leerjaar van
de gemeentelijke U.L.O.-scholen onge
veer 8 maanden per cursusjaar buiten
de schooluren om les gegeven in ma
chineschrijven. Dit onderwijs wordt
verzorgd door een particulier oplei
dingsinstituut. B. en W. stellen thans
voor de kosten van de cursussen te ver
goeden voor leerlingen van gemeente
lijke en bijzondere U.L.O.-scholen en
hiervoor een bedrag van f 2500 beschik
baar te stellen. Voor de aanschaffing
van 16 schrijfmachines voor de ge
meentelijke scholen wordt een bedrag
van f6000 gevraagd.
graven ligt, door de bliksem wordt
getroffen, ten leven opgewekt. Zij
zoekt, nu weer eens in de vorm van
een rookzuil, dan weer in de gedaan
te van een lieftallige jongedame,
contact met een nakomeling van de
gene, die haar liet verbranden. Er
ontstaat een hechte liefde tussen die
nakomeling en het heksje, hoewel het
daar aanvankelijk niet op lijkt. Haar
vader wil echter niets van een huwe
lijk weten en probeert dit op aller
lei manieren te voorkomen. Tenslotte
wenst hij haar weer als as onder de
oude eik, maar haar liefde overwint
alle bezweringen.
Een zeer onderhoudende
gespeelde film, hoewel de
en vlot
filmtrucs
soms wel erg doorzichtig zijn. (14 jaar)
Over de film „Maarten Luther", die
deze week in Rembrandt draait, heb
ben wij reeds een uitvoerige beschou
wing opgenomen in ons 'ad van Za
terdag j.l. Daarin is naast begrip voor
de doelstelling van de makers van de
film, gemotiveerde critiek uitgebracht
tegen de eenzijdige voorstelling van za
ken, waaraan deze in aesthetisch op
zicht weinig belangrijke film in hoge
mate laboreert. Op grond van die on
aanvaardbare en onedele zwart-wit-te-
kening moet de film voor katholieken
worden ontraden.
„De jungletrommen van Afrika" is
een film, die in twee delen zal worden
vertoond. Het eerste deel gaat onder
de titel „De grot der stormen" en daar
in maakt de toeschouwer kennis met
een avonturier, die voor niets en nie
mand uit de weg gaat. Gelukkig maar,
want dat bezorgt de toeschouwer de
nodige spanning, waar het oerwoud met
al zijn mysteries niet zonder gevaar
pleegt te zijn. Maar onze held redt zich
wel in de jungle en heeft zijn publiek
tenslotte zo in zijn greep, dat het ook
de tweede film, die volgende week gaat
draaien, zal willen zien. Veertien jaar.
Vanaf Maandag draait in het Roxy-
theater de film „Remember Pearl Har
bour", waarin het drama van de Japanse
aanval op deze Amerikaanse haven
vastgelegd is. Achttien jaar.
Alles wat er de laatste jaren op het
gebied van „thrillers" is bedacht, voor
al datgene, wat de spanning moet ver
groten, is samengebracht in „Bedrei
ging"
Dat ziet er veelbelovend uit zal men
zeggen. Wij zullen U echter moeten te
leurstellen. Want regisseur Roy Row
land heeft weliswaar de beschikking ge
had over alles wat men zich maar zou
willen wensen, hij heeft de mogelijkhe
den echter niet benut.
Het gevolg is, dat „Bedreiging" een
doodgewone film over de misdaad is
geworden. Geen vervelende, maar ook
geen buitengewone film.
Het verhaal komt in het kort hierop
neer. In een hotelkamer wordt een
vrouw vermoord. Toevallig ziet een an
dere vrouw, wonend aan een flat aan
de overzijde van de straat, het drama.
Zij waarschuwt uiteraard de politie,
maar als men een onderzoek instelt
zijn alle sporen van het misdrijf ver
dwenen. Dus geen moord.
Tenminste, dat zegt de politie, die
van oordeel is, dat de getuige over
spannen is en wellicht een nachtmerrie
heeft gehad. Daarmee zou de kous af
kunnen zijn.
Maar de moordenaar weet dat de
vrouw gelijk heeft en om de politie nog
meer op een dwaalspoor te brengen be
denkt hij enkele listen, die in de eer
ste plaats hem nog meer moeten vrij
pleiten en bovendien de bestaande me
ningen over de geestesgesteldheid van
de vrouw moeten versterken. Maar ten
slotte, dat gebeurt meestal, maakt de
moordenaar een kapitale fout en dan
volgt uiteraard de ontknoping. Een
wrede ontknoping wel te verstaan.
18 jaar.
Een planter, midden in de oerwouden
van Zuid-Amerika, heeft zijn broer op
dracht gegeven een vrouw te zoeken.
Hij vindt er een voor hem in New-Or-
leans en brengt haar ook te bestem
der plaatse. Zij blijven echter hoe
kan het anders vreemdelingen voor
elkaar. Pas als de nederzetting in groot
gevaar komt te verkeren het nader
bij komen van millioenen en millioenen
mieren, die alles vernietigen blijken
zowel de man als de vrouw toch liefde
voor elkander te koesteren.
Men aanschouwt zoveel mieren op het
witte doek, dat men denkt zelf aanwe
zig te zijn bij een verschrikkelijk dra
ma; de strijd van slechts enkele mensen
tegen een natuurverschijnsel van onge
kende omvang. De planter ziet men,
als laatste redmiddel, de dijken opbla
zen, waardoor het water gelegenheid
krijgt de mieren te vernietigen. Daar
mede vernietigt hij dan ook al zijn wer
ken van vele jaren: ziin plantage.
De natuuropnamen zijn zeer sugges
tief. Daarbij is het geheel in technico
lor opgenomen. Voor boven de achttien
in Cinema Palace.
Over de titel van Clair's jongste
film „Les belles de nuit" zegt hijzelf,
dat men niet in de eerste plaats moet
denken aan de schonen van de nacht
of iets dergelijks, maar aan de bloe
men, die men Nachtschoon noemt, da
bloemen, die alleen 's nachts bloeien.
Zoals de dromen alleen 's nachts groei
en en bloeien.
Want het verhaal, dat Clair verzon
nen heeft, bestaat voornamelijk uit
dromen, gedroomd door een jonge mu
ziekleraar, die een opera heeft gecom
poneerd en nu al maandenlang wacht
op een brief van de directeur der
Opera. Intussen verdroomt hij zijn tijd
tot vermaak van zijn omgeving, die
hem een onnozele hals vindt, niet in
staat het zout in de pap te verdienen.
Hij droomt van heldenrollen, door hem
vervuld in alle denkbare perioden van
de geschiedenis. Hij kan zijn ogen niet
dicht doen en hij doet het vaak
of hij is in het land der illusies. Onte
vreden over zijn eigen tijd, droomt hij
van de Franse revolutie. Als hij daar
geen paradijs ontwaart, droomt hij ver
der terug in de geschiedenis en komt
in de Gouden Eeuw, de Middeleeuwen,
de Romeinse tijd terecht om te erva
ren, dat er altijd wel reden, tot ...onte
vredenheid is. Tot hij wéér in zijn
eigen tijd terugkeert en dan ontdekt,
dat eerst recht de droom hem in beslag
neemt, nademaal het wonder zich vol
trekt, dat zijn opera is aangenomen.
Dat zijn dan enkele accenten uit
een overvloed. Want als Clair aan het
fantaseren slaat, komt er geen eind
aan. Hij vloeit over van bedenksels
en een enkele keer geeft hij te veel
van het goede. Niet alleen wat de on
derwerpen betreft, maar ook wat zijn
grappige formuleringen aangaat. Men
is bij Clair altijd wel in het goede
klimaat. Hij is speels, geestig, fris,
luchtig, ondeugend, en steeds met
goede smaak gewapend. Hij kent de
filmeffecten en heeft een scherp ge
voel voor de filmieke vorm, waar
mee hij wonderen verricht. Hij is
uiterst welsprekend en wars van dik
doenerij en ziet als weinig anderen
de lachwekkende kant van het men
selijk gedoe.
Alle leeftijden.
Maandag wordt de film „Koningin
Christina" vertoond. 18 jaar
Voor een zeer groot aantal leden van
de vereniging „Buurtbelang Aerden-
hout-Bentveld" hield Vrijdagavond de
heer A. B. Wigman in de bovenzaal van
„Boekenroode" een interessante lezing
over de fauna en flora van „De Hoge
Veluwe", het nationale park, waarop
Nederland niet alleen trots maar ook
zuinig moet zijn.
Na een geestige inleiding door de
voorzitter mr. A. Bos, begon de spreker
met zijn lezing over de „Hoge Veluwe",
een schepping van wijlen de heer en
mevrouw KröllerMuller, ontstaan
door de jachtlust van eerstgenoemde,
die zijn bezit telkens uitbreidde tot een
oppervlakte van 6500 ha.
In 1935 kwam de Stichting tot stand
en de oorlog had tot- resultaat, dat ten
bate van het vliegveld Deelen, oor
spronkelijk aangelegd door de Duitsers,
een oppervlakte van 600 ha van het
landgoed werd afgenomen, zodat het
thans 5900 ha groot is. De belangstel
ling van het publiek is groeiend, het
geen wel blijkt uit het aantal bezoekers,
dat in 1953 niet minder dan 340.000 per
sonen bedroeg.
Door het park lopen verschillende
fraaie wegen voor het grote verkeer en
rond het park is een rijwielpad aange
legd, waardoor men de fraaiste gedeel
ten passeert. Dit rijwielpad is 48 km
lang, zodat men wel enige uren nodig
heeft om het af te leggen.
Aan de hand van een schitterende
reeks lantaarnplaatjes vertelde de heer
Wigman tal van bijzonderheden over de
wilde varkens, die b.v. in hun domem
geen nieuwe aanplant dulden en over
de herten, het kleinere reewild en de
verschillende vogelsoorten, in totaal
die er huizen. Over het leven vand®
verschillende dieren wist de heer Wig
man heel wat te vertellen en hij begon
met het grootste dier, het hert, om t®
eindigen met het kleinste, het alelr®a^
digste en bovendien uiterst nuttige bos-
muisje, dat echter weer belaagt wor?e
door de hermelijn. Ook de vogels
specialiteit van de heer Wigma
den niet vergeten en zo werd dit e
boeiende avond, die niets meer of m
der werd dan een loflied op de sch
heid van de natuur. w-
De voorzitter gewaagde in zijn iPden
woord van de vele reizen, die de i
door middel van lezingen over ae
reld maken. Was het vorige maal en
thans bleven we wat dichter bi.) h_.
er niet minder
A. Bos namens
de reis bieek er niet minder m°°
waarvoor mr. A. Bos namens au
wezigen de spreker ten zeerste
baar was.