en de Bijbel De katholiek 'l Het geboorte-niveau der Rooms- Katholieken in Nederland O De zweer van Nederlanders in Australië zijn uitermate populair Werk van MONDRIAAN en MARC Twee zoekers naar synthese Met VELP0N zie je er geen b&FSt van Sacrament en Woord Eigendomsvorming V V Nieuw Sovjet-voor stel over Formosa Velen willen nog graag éénmaal een poosje terug naar Nederland Konvooi over het l'Jsselmeer gevaren Otto Strasser in Ziirich aangekomen v ».«f ïSE?;*;5£ürs JUAN ANTONIO DE ZUNZUNEGUI RESA-HILVERSUM Genadewerking door het Woord m 'mm m PAGINA 7 Inhoud onbekend Minister Suurhoff na zijn reis: E Ondanks veel ijs be houden in Amsterdam Huurverhoging in W.-Duitsland im Een demografisch-sociologi- sche studie van prof. dr. F. van Heek over een geëman cipeerde minderheidsgroep. Vraag de Juiste soort door Uit het Spaans vertaald door dr. G. J. Geers ONDERWIJZERSEXAMEN ATOOMPROEVEN IN NEVADA BEGONNEN Abbé Pierre naar V.S. Prof. Pompe te Leuven Verleden week hebben wij de aan dacht erop gevestigd, dat er van het Bijbellezen een regelrechte genadewerking uitgaat. Om dat goed te begrijpen is het nodig eens grondig na te denken over de betekenis van het woord in het menselijk verkeer in het algemeen en van daaruit op te klim men tot de bijzondere zin en waarde van Gods Woord. De voornaamste con clusie is dan, dat het woord gemeen schap schept tussen spreker en toe hoorder. Het is een werkzaam teken van gemeenschap en leven, omdat het waarheid mededeelt. Toegepast op God, Die immers door Zijn Woord in de H. Schrift tot ons spreekt, kunnen wij der halve zeggen, dat God door de Bijbel aan de lezers gemeenschap mededeelt met Zijn eigen leven. Deze overtuiging is op zich zelf al een afdoend argument om het Bijbel lezen als een uitermate voorname be vordering van het geestelijke leven te beschouwen. Wij zullen dit nog duidelij ker inzien, wanneer wij begrijpen dat er tot op zekere hoogte een vergelij king mogelijk is tussen de genadewer king van een sacrament en die van het Bijbellezen. Het sacrament schenkt ons zijn genade uit eigen werkdadig- heid, d.i. uit de kracht van Christus. In zekere zin doet het Woord Gods in de Bijbel hetzelfde, ook al is het Bij bellezen zelf geen sacrament. Wat wij boven genoemd hebben „het gemeen schap schenken met het goddelijk le ven" is immers een genadewerking on geveer op de wijze van een sacrament, uit*eigen werkdadigheid dus van het Woord Gods. Wij weten, dat een sacrament, hoe wel het genade schenkt uit eigen werk dadigheid, toch ook weer niet zuiver mechanisch werkt; er moeten bij de ontvanger enige voorwaarden vervuld zijn; diens medewerking is onmisbaar. Iets dergelijks geldt voor het vrucht baar lezen van en luisteren naar Gods Woord in de H. Schrift. Wanneer een Sacrament onder de ver eiste voorwaarden ontvangen wordt, brengt het een werkelijke inlijving in 1 Christus tot stand. Het lezen van de Bijbel doet dat niet, maar wijst wel op de echte mogelijkheid van die inlij- ving. Het Sacrament veroorzaakt en bewerkt het lidmaatschap der Kerk. Be- J schouwen wij nu het Bijbelse Woord Gods in dit opzicht, dan moeten wij zeggen, dat het de gegrepen lezer brengt in de situatie van het geroepen-zijn tot dit lidmaatschap en minstens de ge nade schenkt om aan die oproep te be antwoorden. En als wij in deze rich ting verder denken, dan mogen wij gerustzeggen, dat het lezen van het Woord Gods, evenals het eerbiedig luis teren naar de prediking ervan, een werkzaam teken is van de voorberei dende genade tot het geloof. Dat gelat zowel voor hem, die het ware geloot nog niet bezit als voor de gelovigen zelf, die dan in hun geloof worden ver sterkt. Wij kunnen nog verder gaan en 'n zekere overeenkomst consta teren tussen het sacrament en het Woord Gods, een overeenkomst, die verder gaat dan wat wij boven een ver gelijking noemden. Die overeenkomst steunt dan op de grote betekenis van het Woord Gods voor ons geeste- Vervolg van pagina 1) Inmiddels mogen we niet vergeten dat het ideaal van niet langer be zitloos te zijn, steeds duidelijker ook voor de arbeiders ging spreken vooral door klanken die tot hen kwamen niet op de eerste plaats van de zpde van hun eigen leiders, maar vooral ook van katholieke sociologen. Sinds de profes soren Romme en Van den Brink hun voortreffelijk boekje over bezitssprei- ding kort na de oorlog publiceerden, na men we in toenemende mate bij vele arbeiders een stemming waar, die de verwachting uitdrukte dat er toch mis schien nog wel iets van terecht zou kunnen komen. We zien de bevorde ring van de rechtmatige eigendomsvor ming langzamerhand verschijnen op de verlanglijsten van vakcentrales en po litieke partijen. De sporadische pogin gen om dit verlangen te steunen van de zijde van werkgevers beginnen zich uit te breiden. Er komt een staatscom missie die het vraagstuk van de bezits vorming moet bestuderen. Winstdeling wordt een gangbare klank. En tenslotte beleven we de benoeming van een mi nister die onder meer tot speciale taak krijgt de bezitsvorming. Bij dit alles mag het natuurlijk niet verwonderen, dat de verwachtingen in arbeiderskringen stijgen. Misschien zijn ze zelfs wel iets te hoog opgelopen en is dientengevolge de aandacht mm of meer afgeleid van het feit dat de toe enomen sociale zekerheid de gelegen heid tot eigendomsvorming reeds in niet geringe mate heeft bevorderd. Dat hier van is gebruik gemaakt moge blaken uit het feit, dat het eigen woningbezit vooral ten plattelande beduidend is toe genomen. Maar evenzeer uit het feit dat b.v. een !>rboiderss"r,arbank, De Centrale Volksbank te Utrecht, rond 60.000.000,- spaargelden beheert, voor het overgrote deel afkomstig van ar beiders. Evenzeer dat het bedrag van de volksverzekeringen een veel hoger gemiddelde per polis aanwijst dan voor heen. Deze laatste verschijnselen zijn uiter mate verheugend, want eigendomsvor ming is wel op de eerste plaats een kwestie van eigen initiatief, offerbereid heid en doorzettingsvermogen. Dat neemt niet weg, dat omwille van het algemeen belang dat met deze zaak is gediend, de overheid een uiterst ge wichtige taak behoudt. F.n in dat opzicht zijn we wel enigszins teleurgesteld. Van de staatscommissie horen we practisch niets en het lijkt ons, dat de minister voor de bezitsvorming daar als maar op zit te wachten, alvorens hij iets kan ondernemen. Die teleurstelling werd versterkt toen bij de mondelinge be raadslagingen in de Tweede Kamer de minister van Binnenlandse Zaken m antwoord op een desbetreffende vraag, verklaarde: „huiverig te zijn om met betrekking tot de bezitsvorming (voor het overheidspersoneel) enige toezeg ging te doen". De Eerste Kamer heeft thans op deze verklaring van minister Beel ingehaakt en verklaard dat dit wel „een erg so ber antwoord is op de terzake gestelde vraag. Een antwoord, waaraan feitelijk niemand iets heeft en waardoor wel licht het particulier initiatief in dit op zicht eerder zal worden afgeremd dan gestimuleerd." Het is verheugend dat vanuit onze Senaat dit geluid heeft ge klonken, want indien de overheid niet bereid is een verlangen, dat van onde ren groeit en dat van alle kanten wordt gestimuleerd, te bevorderen op die pun ten waar het die overheid mogelijk is lijk leven, terwijl het woord bij het sacrament zij het in veel hogere ma te eveneens van bijzondere invloed is. Bij de sacramenten onderscheiden wij immers vorm en stof. De vorm nu het woord is juist het „sacra ment teweegbrengende- element" de zer heilige handelingen. Evenals het toedienen der sacramen ten is ook het lezen van en het luis teren naar Gods Woord een in zich bp- vennatuurlijke handeling, die heilig is en op God wijst. Om misverstand te voorkomen leggen wij hier echter nog eens sterke nadruk op de voorwaarden, die de lezer moet vervullen, wil het Woord Gods die genade inderdaad in hem uitwerken. Hij dient zich dan eer biedig en volgzaam open te stellen voor de inspraken van de H. Geest en be reid te zijn tot een persoonlijke ont moeting met God om zo te komen of tot het geloof zelf of tot een dieper geloofsleven. Zijn deze voorwaarden eenmaal naar mogelijkheid vervuld, dan maar ook dan pas is het overige al, het overige het werk van Gods genade. Dan treedt het Woord Gods ons inderdaad uit de H. Schrift tegemoet als werkdadig, machtig, scheppend, ver vullend en gestand doend, dan schenkt het waarachtige gemeenschap met het goddelijk leven zelf. Men zal er goed aan doen het boven staande niet te beschouwen als een of ander vroom getheoretiseer. Het is niets anders dan de zuivere leer en opvatting der kerk. Feitelijk is het dan ook zo, dat deze beschouwingen wel zeer duidelijk het grote nut van het Bijbel lezen in het licht plaatsen. Dat men daarover wel eens anders heeft gedacht althans voor de onontwikkelde le zers vindt mede zijn oorzaak in his torische gronden en praktische overwe gingen. Altijd echter is de H. Schrift in de Kerk de voornaamste bron van het geloof geweest, tezamen met de overlevering. Wij hebben immers geen andere bronnen voor de openbaring van God. Deze openbaring is eenmaal ge geven, voor alle mensen van alle tij den en plaatsen. En daarom juist, om dat in de H. Schrift God zelf tot ons spreekt, is het aandachtig en eerbie dig lezen en overwegen van de Bijbel van zo gx-oot belang. Mocht men nog niet aanstonds kunnen besluiten de H. Schrift zelf ter hand te nemen, dan doet men er in elk ge val goed aan voorlopig te beginnen met een meer dan gewone aandacht voor de teksten der Zondagsmissen. Verre weg het grootste deel daarvan is aan de H. Schrift ontleend. Die teksten heb ben ons iets te zeggen. Ze passen in het leven van ieder van ons, zó zelfs, dat het vaak de schijn heeft, dat ze voor ons persoonlijk geschreven zijn. ook echt, d.i. Advertentie Aspirin is thans onontbeerlijk! Zorg er echter voor, dat U wer- kelijk Aspirin krijgt. Aspirin herkent U aan het Bayer-kruis en de oranje-band. Meer dan ooit geldt thans het devies ASPIRIN HOORT IN HUIS Het officiële Sovjet-Russische persbu reau „Tass" heeft medegedeeld, dat de Sovjet-Unie een nieuw voorstel ter regeling van de kwestie Formosa heeft gedaan. De Sovjet-Russische mi nister van buitenlandse zaken, Molotov, heeft gisteren de Britse ambassadeur, Sir William Hayter, ontvangen en hem het plan overhandigd. „Ongerust over de situatie in de Straat van Formosa, geschapen door de inmengingen van de V.S. in de bin nenlandse aangelegenheden van de Chinese Volksrepubliek", heeft de Sov jet-regering een nieuw voorstel „voor de handhaving van de vrede in het Verre Oosten overhandigd", aldus ra dio-Moskou. Over de inhoud van het plan werd niets meegedeeld. Wel werd herinnerd aan het onlangs gedane Sovjet-voorstel over de kwestie Formosa, welk voor stel althans volgens radio-Moskou, door de publieke opinie in de wereld gun stig is ontvangen. (Van onze Haagse redactie) De Australische regering tracht mo menteel de immigratie aantrekkelijk te maken. De factoren welke de laatste ja ren de trek naar de emigratielanden stimuleerden hebben in Nederland veel van hun kracht verloren. De autoriteiten zien wel in, dat de rol van Australië in het economisch verkeer goeddeels be paald zal worden door de kracht en het aantal van de bevolking. Dit heeft er reeds toe geleid dat de eisen voor se lectie verruimd zijn en dat de maxi mum-leeftijd voor toelating met tien jaar verhoogd werd. Waarschijnlyk zul len van Australische zijde ook financi ële tegemoetkomingen gedaan worden. Het streven is om in 1955 15000 immi granten toe te laten. Aldus de Minis ter van Sociale Zaken en Volksgezond heid, de heer Suurhoff tijdens een Vrij dag gehouden persconferentie. hele wezen daarnaar? Zolang wü dat Ia N,leuw Z.e®land' a d",s de mimsta£ nog niet gedaan hebben, kinnen wh bestaft. er met zoveel drang om het ook de onmetelijke geestrijke rijkdom eantBl immigranten on te voeren. tLand niet,die daarin verborgen ligt. En de komende Vastentijd is een pracht ge legenheid om een ernstig begin daar mee te maken. Vrijdag half zeven zijn de laatste schepen van een konvooi, dat des mor gens om zeven uur uit Lemmer was vertrokken mét bestemming Amster dam, de Oranjesluizen bij Schellingwou- de binnengevaren. Het konvooi bestond uit twee kustvaarders, vijf sleepboten, zeven onderlossers en een rijnaak. De kustvaarders hadden reeds om vijf uur de tocht over het IJsselmeer vol bracht en waren, in gezelschap van een paar tankschepen, in de haven aange komen. Van de Prinses Margrietsluis bij Lem mer af tot ongeveer vier kilometer van de kust, waar open water werd bereikt, had men grote hinder van het ijs on dervonden. Tijdens het overige deel van de tocht ging het beter. Een motor schip liep vast, terwijl een ander mo torschip naar Muiden voer. De passagiersboot „Jan Nieveen", die de dienst tussen Lemmer en Am sterdam v.v. onderhoudt, is wel in de Oranjesluizen binnengekomen, doch zal de terugreis naar Lemmer niet aan vaarden. richt zich minder op de wereldeconomie en er heerst nog enigszins een eiland mentaliteit. Men wil dit jaar het aantal immigranten tot ongeveer ."000 opvoeren, maar over het algemeen is men in zijn politiek zeer voorzichtig. Het streven naar gezinsimmigratie wint er steeds meer veld. De minister was van oordeel, dat 97- 98 pet van de Nederlandse emigranten na enige jaren slaagt. De eerste jaren zijn meestal moeilijk/ Hoewel een land als Australië in drie jaar t.ijds 200.000 woningen gebouwd heeft, bestaat er voor de eigen bevolking nog een tekort. Men zou verwachten, dat de Nederlanders in dit opzicht om begrijpelijke redenen ten achter gesteld worden, maar dit is behalve in Nieuw Zuid-Wales nergens 't geval. Er bestaat bij toewijzing een ge lijkstelling van Australiërs en immigran ten. De Nederlanders weten zich echter meestal zelf te redden. Min. Suurhoff zei zeer gedecideerd: „De Nederlandse immigrant is in Aus tralië uitermate populair." Wrijving met de bevolking ontstaat door de snel le opkomst van de immigranten slechts zelden, want daarvoor heeft men hen te hard nodig. Dit komt wel eens voor bij degenen die in loondienst zijn. Door na ijver zien zij hun promotiekansen wel eens vertraagd, hetgeen overigens niet onbegrijpelijk is." Over het algemeen zijn de emigran ten zeer tevreden. Er bestaat niet veel tegenzin om zich te zijner tijd (na 5 jaar is dit mogelijk te laten natura liseren. Het algemeen geuite ver langen is echter om nog éénmaal een poosje naar Nederland terug te gaan. Over het probleem der vrijgezellen merkte de minister nog op, dat het een oplossing zou zijn, wanneer de emigra tie van niet-verloofde jonge meisjes zou toenemen. Geestelijken zijn van mening, dat men deze meisjes zou moeten onder brengen bij degelijke gezinnen, waar zij geen gevaar lopen van het goede spoor te raken. Werkgelegenheid is er ook voor 'deze meisjes in overvloed. Dr. Otto Strasser, de voormalige Na zi-leider die in 1933 door Hitier werd verbannen, is gisteren op weg van Canada, waar hij in ballingschap heeft geleefd, naar West-Duitsland, te Zii rich aangekomen, waar hij begroet werd door zijn vrouw, zijn dochter en zijn zoon, die hij in 14 jaar niet heeft gezien. Strasser, die in November j.l. zijn (West) Duits staatsburgerschap heeft teruggekregen, is van plan enige we ken in Zwitserland te blijven alvorens naar West-Duitsland door te reizen. (Reuter-UP) De West-Duitse regering is voorne mens de huren voor de 5 millioen wo ningen in West-Duitsland te verhogen met percentages tot 20 procent. De huurverhoging zal gelden voor huizen gebouwd voor 1948. De regering stelt voor de huren voor alle oude huizen te verhogen met 10 procent, voor huizen gebouwd tussen 1924 en 1936 en uitge rust met meer dan gemiddelde facilitei ten zal de verhoging 15 procent bedra gen en voor alle huizen met centrale verwarming 20 procent. Met dit plan wordt beoogd de huren voor oude huizen op gelijke basis te brengen met die voor de 2,5 millioen woningen welke sinds 1948 zijn ge bouwd. De minister voor de Woningbouw heeft erop gewezen, dat de kosten voor deze huurverhoging van 200 millioen D.M. ongeveer een derde bedragen van het geld, dat de West-Duitsers uitgeven voor voetbalpools en bioscoopbezoek. „Molen" in blauw, geel en rood, Zeeuwse periode van Piet Mondriaan „Paarden" schilderij van de Duitse expressionist Franz Mare Mare zijnsc_ k„tA- (in 1954) blijkt, wanneer men zijn werk .w.% m A nnrtrpkkprs on- overziet, een zeldzame geest te zijn ge- stijl, beiden waren het v weest, die gegroeid is tot steeds groter der hun tijdgenoten. Het zyn twee iten verinnerlijking en tot een indrukwek- toonstelhngen die op Het ogenbhfc de kg haast absolute, synthese van aandacht op hun werk vestigem in het kleur wie Mondriaan 's werk Gemeentelijke Museum worat Haagse Gemeentelijke Museum worai uU Zeeland beziet< bemerkt hoe sterk een overzichtstentoonstelling gehouden colorisUsch zijn persoonlijkheid opbloeit uit de zware, traditioneel geverfde, landschappen van vroeger. Na een ver- Compositie van Piet Mondriaan. van Piet Mondriaan; de nieuwbouw van het Stedelijk Museum te Amsterdam herbergt een verzameling werken van Mare. De Haagse expositie duurt tot 12 April, de Amsterdamse tot 7 Maart. Franz Marc, die in de oorlog van '14'18 gestorven is aan het front te Verdun, was een der grondleggers van de „Blaue Reiter", een groep vooruit strevende Duitse schilders uit de jaren vóór de eerste wereldoorlog. In zijn werk zocht hij naar een synthese, naar elementaire opbouw van kleurvlakken en plastische werkingen. De Nederlander Piet Mondriaan, die blijf in Parijs (rond 1910) en na zijn contact met de Stijl-groep komt hij tot de composities, die hem groot gemaakt hebben. Toen hij in 1939 uit Parijs vertrok meende men, dat hij aan een eindpunt was aanbeland, dat er niets meer kon volgen op de zwarte streep op een wit doek. Maar zijn laatste doeken uit New York geven te zien, dat er een nieuw rhythme en een nieuwe spanning groeien konden. Advertentie {Jan kan men moeilijk verwachten dat "et particulier initiatief door zal zetten htndat hier nu eenmaal offers van men- gliteit en van geld worden gevraagd. Hier dient de overheid niet te volgen maar voor te gaan. I W ?liiJen dr°ng de lente met zijn B M ontelbare groene vingertjes hei- I B melyk door jn de iucht. Kff "U bezocht de röntgenoloog en M de analyst, en hij ging zitten in de parken en op de terrassen van de cafes. Vooral op de café terrassen, want dat vond de zweer het plezierigst. Want de zweer hield van een zittend leven, zoals elke zweer die zichzelf respecteert. Bovendien, omdat elke Indiaan, wanneer hij alleen nog maar een schets van een Indiaan is en vooral indien hij actief is, het grootste deel van de dag gewoonlijkstaaten snel eeten weinig slaap,,, daarom houdt de Indianenzweer er later zo van te zitten, langzaam te eten en uit te rusten. Na tuurlijk schijnen ook de overige zweren daarvan te houden Zoals ik dan zei, toen hij de röntgenfoto's en de analyses had, ging hij de dokter weer opzoeken. De dokter was een elegant man, die altijd voor de deur van zijn huis genoot van een lange rij auto's van grote heren en grote dames.Hij liet hem de foto's zien en zag, hoe zijn gezicht begon te stralen. „Wat een zweer,, wat een mooie zweer! Iets der gelijks heb ik nog nooit gezien en u voelt wel, dat ik ontelbare zweren gezien en behandeld heb..., kijkt u eens goed!" Hij bracht de röntgenfoto dichter bi. zijn gezicht en wees hem de donkere depressie van de nis. „Wat is ze mooi!.... En dan, ze is zo koket, zo zoet, zo jong; want deze zweer is, om zo te zeg gen, nog maar een paar maanden oud; men ziet het haar onmiddellijk aan, het is een zweer, die Haar eerste communie nog niet gedaan heeft p overtuigende wijze heeft professor Van Heek in deze voortreffelijke studie het overheersend belang van de godsdienstfactor ter verklaring - van het hoge geboorte-niveau der katholieken in Nederland aangetoond. Hetgeen door katholieken als vanzelfsprekend altijd beweerd is, werd door niet-katholieke auteurs ontkend, betwijfeld of tenminste sterk onderschat. Door de waarde van de godsdienstige gesteltenis naar voren te halen en door anderzijds toch ook de sterk variërende kracht van het religieuze norm besef duidelijk te demonstreren, heeft professor Van Heek met de over tuigingskracht, welke aan degelijke en gewetensvolle wetenschappelijke arbeid eigen is, een belangrijke bijdrage geleverd tot beëindigingvan de lang niet ongevaarlijke mythe-vorming op het terrein van het bevolkingsvraagstuk. Na een statistisch onderzoek: in welke mate het Nederlandse geboorte-niveau hoger ligt dan dat van andere met ons land vergelijkbare West-Europese lan den en welke invloed hierin aan de katholieke, bevolkingsgroep moet wor den toegekend en na een uitermate voorzichtige beantwoording van de vraag, of een minder snelle bevolkings groei uit economisch oogpunt wenselijk is, behandelt Professor van Heek de volgende problemen: Welke factoren be- invloeden het feit, dat het geboorteni veau van de Nederlandse katholieke be volkingsgroep hoger is dan van de niet- katholieke groepen in ons land? Beleven de Nederlandse katholieken de moraal- voorschriften van hun Kerk, in het bij zonder die, welke op het geboortevraag- stuk betrekking hebben, op andere wijze dan hun geloofsgenoten elders? Zo ja, is het mogelijk door aanwen ding van sociologische en sociaal-psy chologische begrippen en methoden meer inzicht in dit verschijnsel te ver krijgen? Professor van Heek preten deert niet de aldus aan de orde gestel de problemen volledig te behandelen. Zijn studie wil niet meer zijn dan een verkenning ten dienste van later onder zoek. Vergelijking met het geboorte-niveau van katholieken in andere landen Advertentie De kortste en voordeligste- opleiding (Bekende Schriftelijke Cursus) ouder een zweer is, hoe dikker is de diepste laag, die soms tot de vochtige laag doordringt en door zijn armoede aan bloedvaten de genezing moeilijk maakt; daarentegen, hoe jonger ze is, des te actie ver en dikker de granuleuze laag is, en die is hst welke het litteken veroorzaakt, dat de zweer sluit. Is dat duideli'k?" „Heel duidelijk." „Maar het is jammer een dergelijke, een zo., zo gedistingeerde zweer te genezen; als ik de eige naar ervan was, heus, dan zou ik er niet toe over gaan haar te genezen". De Indiaan legde devoot zijn beide handpalmen op zijn ingewanden als een H. Tarcisius van de gastroduodenaal Terstond hoorde hij iets als een stemmetje uit de verte: „Wel ja, en dan moet jij nog klagen!Ik ben nu eenmaal een zweer, die jij niet waard bent.... Nu hoor je eens wat die mijnheer zegt, en dat is een reuze-dokter, en niet zo'n dorpsveearts, in wiens onbekwame handen je mij gesteld hebt". De Indiaan bleef trots en verward zitten. De doctor behield een van de röntgenfoto's, om die de volgende dag op college aan zijn studenten te laten zien. „Wat zullen die jongelui genieten als ze haar zien!. Hij zei dat op een toon alsof hij het over een knappe meid van 18 jaar had. Toen bleef hij hem met een glimlach aankijken. „Ik geloof niet in genezingentenminste, ik streef er nooit naar. De werkelijke medicus is hij, die tot een accoord komt met de zieke zonder te proberen die te genezen. Het leven is van zichzelf een meer of minder lange ziekte, die uitmondt in Wat bent u een geluksvogel, mijn beste Don....!" de dood. die de werkelijke gezondheid is. Die „Don Lucas' De Indiaan betastte zijn ingewanden vrezend, dat ze hem zijn zweer in de tram hadden gesto len...., maar neen, ze zat daar nog stilletjes in zijn twaalfvingerige darm. „En kan ze genezen worden, dokter?" „Als u wilt, zeker. Ziet u niet, dat het een heel Jong, vers zweertje is, dat nog niet eens gespeend is? Daar is een anatomische reden voor. Als u een zweer onder de microscoop waarneemt, zult u drie lagen zien: een aan de oppervlakte, necrotisch, met meer of minder afscheiding; een tweede, granuleuze, en de derde, vezelachtig, als van een litteken. Hoe naïeve medici, die trachten een eind te maken aan de ziekten, zijn.,., arme drommels. De ziekten moet men niet overwinnenmen moet ze mel ken". De Indiaan vond dit alles een grap. „Uw mond? Hoe staat het met uw mond?" „Goed". „Ik vraag dat omdat dikwijls een onvoldoend kauwen de oorsprong is van zweren(Hij reikte hem een visitekaartje toe). Alstublieft, ga u eens uit mijn naam naar deze tandarts.... En uw ge zicht, hoe gaat het daarmee?" „Om te lezen gebruik ik een bril". „Laat u zich dadelijk eens onderzoeken door mijn oogarts". „En eten! Wat mag ik eten?" „Wel, behalve dan vleesextracten en vleessappen, evenals grove spijzen, die zonder twijfel een be langrijke rol spelen bij het ontstaan van gastritis, zoals het interessante onderzoek van Konjetzny heeft aangetoond, mag u van alles etengekookte vis, gekookte of gestoofde vruchten, vruchtenge leiwat nog meer?houdt u van een kui kentje?wel, u kunt nu en dan een gestoofd kuikentje nemen...., en hersens, zacht gekookte of rauwe eieren, als u daarvan houdt, en melk, een beetje melk" Hij bleef hem aankijken met een ondeugende glimlach. „Later, als u en uw maagzweer tot een overeen komst komen, kunt u wat mager vlees gebrui kenmaar een beetje, anders wordt de zweer weer boos". Hij bezocht de tandarts en de oogarts en de rest bracht hij door in het Retiro Dat beviel de maagzweer het best in Madrid: in het Retiro zitten. De hemel had zich een heerlijke Meimaand op het hoofd gezet en tegen de avond ontlokte het windje aan de hoge, ronde bomen violonceltremolo's. „Ach! wat zit men hier heerlijk!" zuchtte de zweer. „Hoe een Indiaan je ook bent, mij bekomt jouw stad in het Noorden, met al zijn vochtigheid, niet best." „Als je zoet bent en me niet te veel hindert, zal ik je ieder jaar hierheen brengen". „Ik zou hier de lente en de herfst willen door brengen en dan de beste doctoren consulteren.... Hag een Indiaan wel minder doen voor zijn zweer?" „We zullen eens zien hoe de zaken gaan". „Welke zaken?" „Wel, de aardse zaken, meid". „Je zult nu toch niet gierig gaan wordenvoor ja zelf! Er is maar één fatsoenlijke manier voor een Indiaan om er een maagzweer op na te houden." „Welke dan?" „Door haar met alle soorten van égards te behan delen; haar door de matadors van de Medicijnen te laten onderzoeken.die, al genezen ze niet, ten minste troosten. (Wordt vervolgd.) De twaalfvingerige darm. Het grootste en oudste park van Madrid. maakt duidelijk, dat een beroep op de specifiek katholieke moraalvoor- schriften niet voldoende is. Voor de verklaring van de situatie in Neder land moeten factoren van bijzondere aard genoemd worden. De ondertitel van het boek duidt aan, dat Profes sor van Heek de verklaring zoekt in de karaktertrekken van de katholie ken in Nederland als geëmancipeerde minderheidsgroep. De positie van een gedurende lange tijd onderdrukte minderheid, d.i. van een groep, die in haar mentaliteit scherp van de omringende meerder- heidsgroepen is afgegrensd, heeft aan de katholieken in Nederland een krach tige verinnerlijking en intensivering van het geloofsleven en een sterk besef van morele normen gegeven. Door de invloed van min of meer vigoristische tendenzen en door de samenleving met de Calvinisten werd in het bijzonder de strenge beleving van de morele normen nog versterkt. De meest voor discussie vatbare fac tor, door Profesor van Heek ter ver klaring van het hoge geboorte-niveau van de katholieken in Nederland naar voren gebracht, is. sociale beheersing, d.i. de door de katholieken verlangde en nagestreefde quantitatieve meer derheid. Ook hier is het belangrijke winst, dat Profesor van Heek af wijst wat de meeste Nederlandse niet-kathoieken, met wie hij dit pro bleem besprak, hierover denken, n.m.: de verzwegen propagandistische bijbe doeling om de protestanten te over vleugelen en te onderdrukken. Van Heek ontkent een direct bedoelde, maar bevestigt een indirecte, feitelijke soci ale beheersing. Zolang deze indirecte beïnvloeding van het geboorte-niveau niet meer betekent dan een feitelijk ver band tussen de algemeen katholieke, maar in Nederland op bijzondere wijze beleefde Idealen en normen en de reeds aanwezige en te verwachten stijgin; van het percentage katholieken, ka hier weinig bezwaar tegen worden ge maakt. Maar ook hier blijkt het moei lijk tussen direct en indirect een scher pe grens te trekken; uit sommige pas sages kregen we de indruk, dat de ge dachten van Professor van Heek toch nog te sterk in de richting gaan van de directe beïnvloeding, ,ook al ontkent hij de scherpe vorm van een „algemene, bewuste en directe bevolkingspolitiek". Enkele uitspraken of leuzen, vooral wanneer deze in politieke of andere re devoeringen voorkomen, zeggen weinig. De vraag is, of enige vorm van sociale beheersing, die in de richting gaat van de directe beïnvloed' J, ook al ontkent uitoefent op het aantal geboorten. We menen dit te moeten ontkennen, zolang geen degelijke argumenten gegeven z(jn. Van Heek blijkt ook voor de keerzijde van de katholieke strenge moraal aan dacht te hebben: „Dat de Katholieke Kerk aldus het risico van aanzien lijke geit 3fsa?val op zich neemt van een verloren gaan van vele zielen, is duidelijk". Hier blijkt wel het meest evident, dat dit vraagstuk niet op so ciologisch, maar op theologisch ter rein beslist wordt. Voor de katholieken mag dit echter geen reden zijn, de sociologische en psychologische studie van het bevol kingsprobleem en van de hiermede sa menhangende vraagstukken te verwaar lozen. De veronderstelling van Profes sor van Heek, dat de terughoudendheid van de katholieke auteurs vermoedelijk uit principiële redenen verklaard moet worden, is in zoverre juist, dat de aan dacht al te eenzijdig op de theologische aspecten is gericht en dat. er, vooral onder geest./ 'jkh- ld een sterk wan trouwen bestond en nog bestaat tegen over sociologische en psychologische onderzoekingen, die zich met het gods dienstige en morele leven bezighouden. Maar dit soort van principiële motieven moeten zo spoedig en radicaal mogelijk uit de weg worden geruimd. Als de tekenen niet bedriegen, zijn de katho lieken druk bezig ook deze achterstand in te lopen. Het Katholiek Sociaal-Kerkelijk Insti tuut, in negen jaar tijds uitgegroeid tot de grootste katholieke instelling voor toegepast sociaal-wetenschappelijk on derzoek in Nederland, hee.ft zich in de afgelopen jaren met deze vraagstukken beziggehouden en het zal met de resul taten van zijn studies in afzienbare tijd in de openbaarheid treden. Dr. B. VAN LEEUWEN O.F.M., Socioloog van het Katholiek Sociaal-Kerkelijk Instituut, 's-Gravenhage Prof. Dr. F. van Heek: Het ge boorte-niveau der Nederlandse rooms- katholieken. Een demografisch-socio- logische studie van een geëmancipeerde minderheidsgroep. Publicaties van het sociologisch in stituut der Rijksuniversiteit te Leiden, III, Leiden, H. E. Stenfert Kroese N.V., 1954. XI 201 bl. „Operation Teapot", de reeds enige malen uitgestelde reeks atoomproeven in de Amerikaanse staat Nevada, is gisteren begonnen. Een op grote hoogte vliegende bommenwerper van de Ame rikaanse luchtmacht wierp een projeo- tiel af boven de „Yucca Flat", een woestijngebied, dat ongeveer 120 km van Las Vegas is gelegen. In Las Vegas kon men een felle lichtflits waarnemen daarna werd een langdurig gerommel gehoord. De bekende „paddenstoel wolk" werd door hoge winden spoedig uiteengewaaid. Tengevolge van de ongunstige weers omstandigheden was de proef al ver scheidene dagen uitgesteld en ook gis teren werd het tijdstip twee maal ver schoven, aangezien men vreesde, dat de wind radio-actief stof naar bewoonde streken zou overbrengen. Vandaag wordt wellicht een atoomapparaat tot ontploffing gebracht, dat op een toren is geplaatst. (Reuter-UP) Abbé Pierre, de apostel der daklozen, zal zich binnenkort op uitnodiging van de Franse philosooph Jacques Maritain, die momenteel professor is aan de Prin- ceton-Universiteit, naar de Verenigde Staten begeven. In een interview, ge publiceerd in het Katholieke weekblad „The Pilot" in Boston, verklaarde Ab bé Pierre, dat de grote milddadigheid van het Amerikaanse volk jegens an dere volkeren dikwijls verkeerd begre pen is. ,,Ik zou aan deze landen zeg gen, dat de helft van de geschonken dollars verkeerd is aangewend, en ik wil de betrokken landen duidelijk ma ken hoe de gelden in de toekomst ef fectiever tegen ,,de ellende" ingezet kunnen worden," aldus Abbé Pierre. Prof. dr. W. Pompe van de universi teit van Utrecht, die op bet ogenblik aan de Leuvense universiteit verblijft in het kader van de culturele uitwis seling tussen België en Nederland, heeft op uitnodiging van de studenten van het le doctoraat die hun half-time vie ren. het woord gevoerd op een acade mische zitting. In aanwezigheid van mgr. Van Waeyenbergh, rector magnificus en tal rijke professoren van de Rechtsfaculteit, sprak prof. Pompe in dialoogvorm over .strafrecht en geweten".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 7