Merkwaardigheden op de gramofoonplaat Israëlisch Philharmonisch Orkest komt naar Nederland u o/f en de havih MARGARETA SINCLAIR Rode Zee AVONTUREN Martje Krokodillen Vliegtuigpassagiers Atommws Diepvries r Verscheidenheid van ongebruikelijke stukken Ontwapenings gesprek in Londen hervat Emmaüsgangers Maakjenietdruk K. ZATERDAG 26 FEBRUARI 1955 PAGINA 11 I Musici Zusters van J.M.J. moeten Waspik verlaten Examens Biddende torero V erzoeningsgezinde boodschap van radio-Moskou in Parijs gerestaureerd Bewijzen voor echtheid? f M De gramofoon heeft in het ontzag lijke gebied van de pianolite ratuur enkele weinig bekende terreinen geëxploreerd. De oogst daar van is om te beginnen een kleine Phi- lips-plaat N 00637 R, waarvoor de Fran se pianisten Ina Marika en Germaine Smadja „quatremains" hebben gespeeld n.l. de suite „Ma mère l'Oye" van Ra- Vel en de suite „Dolly" van Gabriël Fauré. Zeer ten onrechte hoort men ..Ma mére l'Oye" bijna altijd in de or kestrale versie en nooit in de oorspron kelijke voor üiano vierhandig. .Het ver schil tussen beide versies is als dat tus sen een ets en een schilderij. Het laat ste is veel vollediger, voiler en daar door in zekere zin rijker. De eerste echter doet het tederste geweld aan de fantasie aan. Zij suggereert alles tot in het eindeloze, omdat zij er maar zo weinig concreet van uitdrukt. Zo is het ook met Ravel's „Ma mère l'Oye": in deze ragfijne lijntjes en kleurtjes, in deze precieus getinkelde "pianonoot- jes is naar mijn smaak toch veel meer uitgedrukt van de sprookjes van Moe der de Gans dan in de orkestrale ver sie, die wel een wonder is van orkes trale fantasie, maar waarbij men dan zoveel meer wordt geboeid door de or kestratie en zoveel minder door de poë zie van het onwezenlijke sprookje. Ook Fauré's „Dolly", eveneens als kinder- muziek bedoeld, is zulk een werkje van heel lichte klavierpoëzie om ermee in de huiskamer zijn vreugde te beleven. De grote dichter, die Fauré was, is hart- yeroverend in deze stukjes, waarin hi) meermalen op zijn eigen manier eer bewijst aan de geestigste der Franse componisten, Chabrier. Het spel van de beide genoemde -dames is niet minder dan ravissant. Een andere kostelijke vrucht van de exploratie in het gebied der pianistiek is een Decca Medium Play, LW 5142, waarvoor de jonge en naar het blijkt uiterst talentvolle Napolitaanse pianist Paolo Spagnolo een kleine bloemlezing heeft gespeeld van Spaanse en Italiaan se klaviermuziek. Aan de ene zijde speelt hij sonate-tjes van Domenico Scarlatti en een transcriptie van het Adagio uit een hobo-concert van Ales- sandro Marcello, de minder bekende broer van Benedetto, aan de andere zijde latere Spanjaarden: van Fédérico Mompou en Franco Margola ieder twee Preludes en van Joaquin Rodrigo een Pastorale. De oude Italianen zijn uiter aard vol puntigheid en scherp getrok ken melodische lijnen, de jongere Span jaarden, zonder nu overweldigend be langrijk te zijn, trachten bij die klas sieke tradities aan te sluiten onder toepassing van de meer moderne mo gelijkheden van de klank. Heldere, vluchtige klank is er in dit plaatje in overvloed. Aansluitendop de oude Italianen waarvan zojuist sprake was vestig ik uw aandacht op Columbia CX 1192, waarvoor het ook in ons land zo goed gereputeerde ensemble „I Musici" een reeks kostelijke stukken heeft gespeeld: een Sonate voor violen, celli en bas van Rossini, een Vioolconcert in Bes fr. t. van Galuppi, een celloconcert van artini en een „Introduzione, Aria et Presto" van Benedetto Marcello, een verzameling van de prachtigste Itali aanse speelmuzieken derhalve, in de galante, luchthartige manier van Ros sini zo goed als ir. de oudere, meer ge dragen trant van de zangrijke Galuppi en Tartini, terwijl in dat geheel dan ter afsluiting de zeer krachtige persoon lijke noot wordt gebracht van de uit- zonderlijk begaafde Marcello. Het spel van ,,I musici" is onovertrefbaar, maar de plaat doet helaas wel iets van de glans van hun toon verloren gaan. De Zusters van de Congregatie van J.M.J. (de Congregatie van Jezus, Maria en Jozef), die sinds 1857 in Waspik gevestigd zijn, zullen er het eeuwfeest van hun vestiging niet meer kunnen vieren. Gebrek aan roe pingen heeft haar gedwongen tot het be sluit om per 1 Januari 1956 Waspik te ver laten. Voor de St. Bartholomeus-parochie aldaar betekent dat een zwaar verlies. De Zusters hebben er de volledige opvoeding van de vrouwelijke jeugd in handen. Zij leiden ten kleuterschool, een lagere school, AMSTERDAM. 25 Febr. G.U. Doc toraal rechten mej. G. M. C. J. van Delft en L. C. A. van Eyck. (Amsterdam). ROTTERDAM, 24 Febr. Klin. H. O. Semi artsexamen mej. J. M. de Rot, 's Gravenhage. M. J. Wiskerke, Kortgene, H. T. Planteydt, Rotterdam, en J. R. Brunsting. s Gra venhage. Artsexamen W. J. A. yan Benthem, 's Hertogenbosch, t. Gn. Schiereck, Rotterdam, C. Vinke, Hootd- plaat, J. W. K. TUI, Apeldoorn, J. C- Muylwük, Gouda, G. J. da Costa, Rot terdam. 24 Febr. Baccalaureaat econ. wetensch.: B. ter Braake, R. C. van der Graaf, W. C. Verbeek, Rotterdam. Doctor, econ. wetensch.; H. Valken, Den Haag en S. Th. Zeylmaker, Heemstede. UTRECHT, 24 Febr. deel 1 klinisch analystenexam., de dames: G. Balfoort, E. J. m Bal- kestein, H. A. Bartstra, N. Bast, J. J. Begemann, L Beltman, T. A. Berg, C. B. Blotkamp, H E. Bodewitz, C. de Boer, W. L. A. Boiten, E. Bolsenbroek, H. Bootsma, T. Bouterse, G. A. Brouwer, H. A. Braat, E. A. M. A. Brans, H. L. G. Brentjens, K. A. Broertjes, J. W. Brunsting, W. E. Locker de Bruyne, E. Buma, H. J. Buurke. R. W. Büle- veld, M. J. Th. A. Cramer, A. M. Dozy, E. M.. H. Drost, A. Dubbeldam, C. «L A. Erven, G. Euser, P. van der Ejjk, B. Focken, J. Geluk, T. van Geuns. G. A. A. Giebels, J. Benthem de Grave, H. A. V. Heek, A. van Heerde, H. F. Hertogs, F. Hoekstra, C. M. J. E- ï?ann, I. Hoogland, L. J. van der Hor, G. A. M. E. Hos, H. G. ten Hove, A. M. j. Jansen, C. H. Janssen, C. M. Jaspars, C. Th. E. Kalisvaart, E. •M. F. Klasser, C. E. Knoop, A. Koot- stra, W. S. J. Korsten, H. A. M. van Jjer Krogt, L. Krjjnen, G. J. M. Lafe- °er, M. A. E. Lambriex, Y. L. M. van *>er Lande, A. C. Langeveld, A. M. Levenbach, P: C. van der Linde, p- J. W. M. Mallant, G Th. Ma- ïee, J. Mol, C. P. van Nieulande. L. L. Ophof, E. H. Priilwitz, R. E. Reu- jekamp, M. M. Rottier, N. I. Rusche. AL van der Schee, A. A. Schekkerman, A- Schipper A. M. Schoonderwoerd, J. AL Schouten, J. Schreuder, G. Schwan- Jje, a. W. E. Sjardijn, F. Spa, A. E. ai. Steenman, G. Steunebrink, L. Tak- per>, E. F. M. Thibau, W. Veeman, E. Venema. A. R. Verhoet, A. P. M. Vogelzang, R. Waslander, G. R. inkel, J. S. Woudstra en de heren: A. IJ der Beek en W. C. de Groot. GRONINGEN, 25 Febr. artsexamen J &ed- van Daal, Groningen, H. j' j aes. Tuddern bij Sittard. Bevor- d tot arts: H. Nieuwenhuis, Adorp. Verder zoekende naar merkwaardige stukken, die de gramofoon aan het licht heeft gebracht, vond ik de Sere nade in A gr.t. op. 16 van meester Jo hannes Brahms, gespeeld door het Con certgebouworkest onder leiding van Car lo Zecchi op Philips A 00723 R. Een merkwaardig stuk voor een serenade inderdaad, aangezien het een van de meest naar binnen gekeerde werken is van de Hamburgse meester en daardoor in zekere zin wel uiterst typerend voor hem maar zeker niet voor wat men zich gemeenlUk onder een serenade voorstelt. Ook de bezetting is al op vallend: het gewone paarsgewüze be zette hout en hoorns, maar geen vio len, uitsluitend alten, celli en bassen. Ook het hout komt trouwens niet vaak in hoge liggingen voor. Het is een mag nifiek geschreven stuk, heel fqn van satztechniek en In hoge mate typerend voor het introspectieve karakter, dat in Brahms zo sterk aanwezig was. Zec chi doet het met het orkest bijzonder mooi en de plaat laat niets te wensen over. Tenslotte noem ik u nog twee merk waardigheden op Capitol. In de eerste plaats P 8260, waarvoor het Hollywood String Quartet speelde „La oracion del torero" van Turina, de „Italienische Serenade" van Hugo Wolf en aan de keerzijde het Strijkkwartet op. 8 van de Amerikaan Creston. Voor Wolf zUn de zenuwen van deze virtuoze Ameri kanen ietwat te gezond. Turino geven zij heel mooi van klank, een van die pittoreske, impressionistisch getinte klankstukken, waarom Turina bekend is. En een van zUn gelukkigste. Het kwar tet van Creston heeft zeker nog geen heel sterk eigen gezicht, het verraadt invloed van Hindemith, maar het heeft een pakkende, bondige schrUfwUze bq etn beheerste bewogenheid. Het is ze ker geen slecht specimen van Ame rikaanse muziek. De laatste merkwaardigheid staat op Capitol P 8255 en bevat stukken voor harp en orkest: de „Suite from child hood" van Harold McDonald en „Conté Fantastique" naar Poe's „The mask of the red Death" van André Caplet. Het eerste is vriendelijke kindermuziek, het laatste stuk „horror" in overigens poë tische klank en dus niet zo erg hor ribel, maar wel dichterlqk en bizar zo als Poe was. Ann Mason Stockton is met de Concert Arts String Orchestra de uitstekende executante van deze on derhoudende curiositeiten. L.H. Gisteren zijn in Londen in het Lan caster House de internationale ontwa peningsbesprekingen begonnen, waaraan wordt deelgenomen door Rusland, Ame rika, Engeland, Frankrijk en Canada. De openingszitting was openbaar en werd voorgezeten door de Britse minis ter van Staat, Anthony Nutting. De verdere bijeenkomsten zullen ingevolge een resolutie van de VN-Assemblée achter gesloten deuren worden gehou den. Dinsdag komt de vergadering weer bijeen. Het meest opmerkelijke was, dat kort voor de zitting begon, radio Moskou een opmerkelijke verzoeningsgezinde boodschap uitzond van Russische atoom geleerden. Zij verklaarden grote waar dering te hebben voor de wetenschappe lijke arbeid van hun collega's over de gehele wereld, inclusief die van Ameri ka. Bovendien merkten zij op, dat de Russische geleerden zich niet wil len isoleren van de rest van de wereld. (UP/Rtr/AFP) De Parijse restaurateur Flandin heeft de Emmaüsgangers en het Laatste Avondmaal thans geheel schoongemaakt en is hierbij, naar Jean de Coen me dedeelde, op bijzonderheden gestuit, die, zegt hij, bewijzen dat het hier authen tieke Vermeers betreft en geen verval singen van de hand van Han van Mee geren. Door de reiniging van het Laatste Avondmaal, zo verklaarde De Coen verder, is een geheel nieuwe achter grond blootgekomen, die Van Meege ren zelf nooit gekend heeft, en de ar chitectuur van de zaal heeft aan diep te gewonnen. Flandin heeft restauraties moeten verwijderen, die meer dan 150 jaar oud waren. Onder de door Van Meegeren geschilderde handtekening van Vermeer op de Emmaüsgangers heeft men de originele handtekening terug kunnen vinden. Beide schilderijen behoren, aldus De Coen, bij elkaar en Van Meegeren moet beide doeken in Frankrijk hebben ont dekt waar ze lange tqd in een of andere religieuze gemeenschap gehangen moe ten hebben en bq revolutionnaire troe belen aan het zwerven zijn geraakt. Bei de doeken hebben door de reiniging aan schoonheid gewonnen en eigenaars er van de heer Van Beuningen en Mu seum Boymans zullen deze waar- schijnlijk gaan exposeren. Het Israëlisch» Philharmonisch Or kest zal binnenkort een concertreis door Europa maken. Behalve de Scan dinavische landen, België, Engeland, Frankrijk, Zwitserland en Italië, zal ook Nederland worden bezocht. Omtrent de data en de plaatsen waar de concerten zullen worden gegeven is nog niets bekend. Het Israëlische orkest, dat bekend is als „solisten-orkest", staat tijdens de Europese tournee onder leiding van de in Polen geboren dirigent Paul Kletzki en de Franse dirigent Paul Paray. De beroemde violist Bronislaw Hu- bermann (overleden in 1947) formeer de het orkest in 1936. HU was een der eersten die waarschuwden tegen Hitler's rassenpolitiek. HU wilde zUn Joodse collegae-musici redden uit fas cistische handen. Na een concerttour nee door Palestina rUpte bij hem het plan tot formering van een orkest van Joodse musici. De leden voor het orkest trok hU uit Europa aan, voornamelijk uit nazi-Duitsland en la ter ook uit andere dictatuurstaten. Op deze wijze werden vele Joodse musici gered. Het eerste concert werd op 26 Decem ber 1936 gegeven in het grote tentoon stellingsgebouw te Tel Aviv. Het or kest 72 musici uit 14 landen stond toen onder leiding van maestro Arturo Toscanini. Thans omvat het orkest 85 musici, meest afkomstig uit Duitsland, Polen, OostenrUk, Rusland en Honga rije. Het orkest heeft o.m. gespeeld on der directie van Sir Malcolm Sargent, Felix Weingartner, Issay Dobrowen, Nicolai Malko, Charles Münch, Leonard Bernstein, Serge Koussevitzky, Raphael Kubelik en Ferenc Fricsay. Solistisch werkten o.m. mee Adolf Busch, Jascha Heifetz, Yehudi Menuhin, Isaac Stern, Arthur Rubinstein en Clau de Arrau. Vele gastdirigenten en solis ten hebben het orkest in pantserwa gens en tanks gevolgd toen het in de oorlogsjaren voor de geallieerde mili tairen concerteerde (in totaal 168 uit voeringen). Het Israëlisch Philharmonisch Orkest geeft thans 180 concerten per jaar en bespeelt in Tel Aviv de voormalige sy nagoge „Ohel Shem", die plaats biedt aan 1000 personen. Dank zU een gift uit Amerika zal het orkest binnenkort de beschikking krijgen over een nieuwe concertzaal, die plaats kan bieden aan 3000 personen. De belangstelling voor het orkest in Israël is heel groot. Voor de concerten zijn 17.000 abonnementen uitgereikt, een hoog aantal op een be volking van anderhalf millioen zielen. ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: 8.00 nieuws, 8.18 gram., 8.45 caus., 9.00 sport, 9.05 Gram., 9.45 caus., 10.00 gram., 10.30 Met en zonder omslag, 11.00 gram., ll'.lO puzzlerubriek. 11.25 Promenade-ork. AVRO: 12.00 sport, 12.05 amus.muz., 12.35 Even afrekenen, Herent, 12.45 muzikale cocktail, 13.00 nieuws, 13.05 gram., 13.10 fotowedstr., 13.20 militairen, 14.00 boek. 14.20 omr.ork. en sol 15.20 caus.. 15.40 dansmuz., 16.30 sport. VARA: 17.00 strijk- sextet, 17.30 jeugd, 17.50 sport, 18.15 nieuws. VPRO: 18.30 prot. pr. IKOR: 19.00 prot. pr. AVRO: 20.00 nieuws, 20 05 journ. 20.15 Promenade-ork.. 20.45 ca baret, 21.25 gevar. muz„ 22.10 hersen- gym., 22.30 sopr. en piano. 23.00 nieuws. 23.15 gram. HILVERSUM II. 298 m. KRO: 8.00 nieuws, 8.15 gram., 8.25 Hoogmis. NCRV: 9 30 nieuws. 9.45 vocaal kwartet, 0.00 „rot. pr„ 11-30 gram., 11.45 blokfuit. gamba en orgel. KRO. 12.15 gram,, 12.20 arioloeie 12 40 gram., .12.55 caus., 13.00 nieuws.13.10 lunchconc., 13.40 boek, 13.55 gram., 14.00 kinderen. 14.30 Radio Phil- harm Ork koor en Sol., 15.15 Brabants halfuur? 15.45 gram 16.10 thuisfront. 16.15 sport, 16.30 Vespers IKOR. 17.00 prot. pr. NCRV: 19.00 boek, 19.10 samen zang, 19.30 caus. KRO: 19.45 nieuws. 20.00 cabaret, 20.40 act.. 20.55 de gewone nan 21.00 Nederl. progr., 21.30 hoorspel, 2245 amus.muziek, 22.40 caus.. Avondgebed. 23.00 nieuws, 23.15 gram. ENGELAND. BBC, home service. 330 m.: 15.45 ork.conc., 17.04 ork.conc.. 19.30 lichte muz., 23.15 recital. BBC, light progr., 1500 en 247 m.. 21.15 twee piano's, 22.00 lichte muz. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK 309 m.: 12.0P gevar. muz., 13.10 gevar muz., 16.30 dansmuz., 18.15 symph.ork_, 22.35 dansmuz., 23.15 amus.muz.. 0.15 symph.ork., 1.15 gevar. muz. ENGELAND. BBC, European Service 12.00 ork.conc., 15.30 Mesdjmes de la Ha- lie, opera, 17.45 ork.conc., 20.00 lichte muz., 22.45 Franse muz. BRUSSEL, 324 m.: 14.00 Opera- en Bsl- cantoconc., 15.30 pianorecital. 18.05 volks zang, 19.30 operettemuz.. 22.15 dansmuz 484 m.: 14.30 harmonie-ork., 15.00 ka- merork., 20.00 gevar. muz.. 23.00 lichte muz. ENGELAND BBC, European Service Uitz. voor Nederl. 8.00-8.15 Engelse les voor beginnelingen. (Op 464 en 76 m.). 17.00-17.15 Engelse les voor beginnelin gen. (Op 224 en 49 m 22.00-22.30 Nws.. feiten v. d. dag en Vragen die de En gelsen bezighouden. (Op 224 m.). MAANDAG HILVERSUM I, 402 m. - VARA: 7.00 nieuws, 7.10 gram.. 7.15 gym., 7.33 gram. 7.50 vierhandig pianospel, 8.00 nieuws, 8.18 gram., 8.30 rhythm, muz.. 9.00 gym. vrouw, 9.10 gram. VPRO: 10.00 caus., 10.05 prot. pr. VARA: 10.20 gram., 10.30 zieken. 11*25 kamerkoor, 11.40 voordr. 12.00 gram., 12.15 accord.ork. en solist. 12.33 platteland. 12.38 accord.ork.. 13.30 nieuws, 13.15 middenstand. 13.20 Roe meens ork., 13.45 gram., 14.00 vrouw, 14.15 gram., 14.45 Der Graf von Luxemburg, operette, 15.30 gram., 15.45 gevar. progr.. 16.45 gram., 17.15 orgel, 17.35 gitaar-ens,, 17.50 mil. comm., 18.00 nieuws. 18.20 act., 18.25 gram., 18.40 pari. overz., 18 55 liedjes jeugd. 19.05 jeugdconc., 19.45 re- geringsuitz., 20.00 nieuws. 20.05 hoorspel met muz.. 20.35 aetherforum, 21.15 oude en moderne dansen, 21.48 klankbeeld, 22.08 Radio Philh. Ork. en solist, 23.00 nieuws, 23.15 orgel, 23.35 gram. HILVERSUM II, 298 m. NCRV7.00 nieuws, 7.10 muz., 7.30 gram.. 7.45 prot. pr., 8.00 nieuws, 8.15 sport, 8.25 gram 9.00 zieken. 9.30 vrouw, 9.35 mastklim- men, 10.05 gram.. 10.30 prot. pr., 11.00 gram., 11.20 gevar. progr., 12.25 boer en tuinder, 12.33 gram.. 13.00 nieuws, 13.15 amus.muz 13.45 gram.. 14.05 school radio, 14.35 gram.. 14.45 vrouw, 15.1 j harp, 15.35 gram., 16.00 prot. pr16.30 strijkkwartet, 17.00 kleuters, 17.15 jeugd 17.30 gram 17.40 koersen. 17.45 regerings- uitz., 18.00 gemengd koor, 18.20 sport. 18.30 gram,, 18.40 Eng les, 19.00 nieuws. 19.10 orgel, 19.30 caus.. 19.45 huismuz 20.00 radiokrant, 20.20 Residentie-ork. en soliste. 21.15 klankbeeld, 21.35 gram 21.45 hoorspel. 22.30 vocaal ens.. 22.45 prot. pr.. 23.00 nieuws. 23.15 kamerkoor 23.35 gram. ENGELAND, BBC, home service. 330 m.: 13.25 gevar. muz.. 16.40 ork conc 20.30 ork.conc. BBC, light progr.. 1500 en 247 m.: 12.40 dansmuz.. 13.45 ork.conc.. 16.00 mil ork., 16.45 instr. trio, 19.00 lichte muz 20.30 dansmuz., 21.30 dansmuz., 23.20 jazzmuz. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK 309 m.: 12.00 gevar. muz., 13.15 gevar muz., 16.00 pianorec., 16.35 rhythm, muz 19.30 symph.conc., 0.25 lichte muz., 1.15 gevar. muz. FRANKRIJK, nat. programma. 347 m - 12.00 ork.conc.. 15.00 ork.conc., 16 50 ka- mermuz., 19.00 operettemuz., 20.00 symph.ork en soliste. BRUSSEL. 324 m.: 13.15 pianorecital. 13 45 pianorecital, 14.30 lichte muz.. 17.10 lichte muz.. 18.00 Franse les. 19.40 symph.ork. en soliste, 20.00 kamerork. en solist, 21.15 omr.ork. en solist, 22.15 lichte muz. 484 m.: 14.16 kamermuz., 15.00 ork. conc., 16.05 lichte muz., 17.30 zang en piano, 18.30 chansons. 21 15 ork.conc. ENGELAND BBC, European Service Uitz. voor Nederl. 8.00-8.15 Engelse les voor beginnelingen. (Op 464 en 76 m.) 22.00-22.30 Nieuws, feiten v, d. dag en Engelse les v. gevorderden. (Op 224 m.) 32. Dadelijk na de vreugdekreet van Erwin ontstaat er een lichte verwarring. „De koning, de koning is terug", hoort Eric de krijgers in zijn nabijheid roepen en één moment lijkt het alsof allen zich aan zijn zijde zullen scharen. Reeds doet de Noor man een paar stappen in de richting van zijn zoon, als een schelle stem schreeuwt: Dood aan de bedrieger grijpt hem!" Gandalv dringt zijn paard met geweld naar voren en wil Eric met ontbloot zwaard te lijfintussen zijn krijgers bevelen toeroepend. Maar Eric is hem juist iets te vlug af en voor hij beseft wat er gebeurt, zakt Gandalv, de verrader van Tyrfing, door Eric's speer dodelijk getroffen uit het zadel. „Slaat neer de verraders", schreeuwt Eric de mannen toe, maar vele krijgers, die achteraf stonden, hebben niet goed kunnen verstaan wat Eric en Erwin elkaar toe riepen en weten amper waarom het gaat! Ze staan even beduusd te kijken en dat is voldoende voor Berse, die zich bulderend aan het hoofd van Gandalv's mannen plaatst. Eric poogt nog zijn zoon te bereiken, doch de plotseling opvlammende strijd belet hem dit. Terwijl de krijgers elkaar te lijf gaan, dringt Haugar snel zijn paard naast dat van Erwinhij grijpt de knaap beet en voor deze de kans krijgt zich te verweren, slaat de Bohuslaner hem met het zware bronzen gevest van zijn dolk op het hoofd. Haastig sleurt Haugar de bewusteloze jongen voor zich op het zadel. Branwen echter heeft alles gezien en de bedoeling van de spion begrepen. Haar waarschuwende gil komt evenwel te laat. De krijgers, die nog trachten tussenbeide te komen, worden een voudigweg ondersteboven gereden. „Houdt de schurkbrult Eric. „Doodt de spion van Bohuslan. Redt mijn zoon!" Een schaterlach van de brutale rover is het ant woord. De Bohuslaner zet zijn paard scherp de sporen in de zijde. Het dier steigert zo wild, dat iedereen een goed heenkomen zoekt en met een honendVaarwel Noorman", stuift hij met zijn kostbare buit recht op de poort af. Het is dit jaar juist dertig jaar geleden, dat in Schotland een meisje stierf, dat onmid- dellijk na haar dood door dui zenden mensen als een heilige vereerd werd. Een jaar na haar dood be gon men al aan haar zaligver klaring. Toen men weer een jaar later haar kist opende, bleek haar lichaam daar nog ongeschonden in te liggen. Tal- rUk zUn de gebedsverhoringen, die op haar voorspraak reeds plaats vonden. Nog heeft de H. kerk niet ge sproken, nog is het meisje niet officieel in de rU van heiligen opgenomen. Maar toch wordt zq over heel de wereld reeds door velen ais een heilige vereerd. Dat meisje is Margaretha Sinclair. Zij was de dochter van een straatveger in Edin- burg. ZU was maar een heel een voudig en arm meisje, dat in een heel armoedig huisje woon de. Net als alle andere kinderen ging zU naar school, speelde ze met haar vriendinnen en deed zU aan sport. Toen zU wat ouder werd ging zij naar de fabriek, niet om dat zij het daar zo prettig vond, maar om haar arme ouders een beetje te helpen, met het geld, dat zij zo verdienen kon. Op die fabriek ging zq om met meisjes en jongens. Daar waren goede, maar ook slechte bij. Maar Margareta bleef al tijd even braaf. Dat was vaak Margareta Sinclair, het heilig fabrieksmeisje heel moeilUk zoals het voor ie dereen moeilUk is braaf te blq- ven. Maar Margareta wist, waar ze steun vinden kon. In de fabriek was het iedere morgen vroeg beginnen. Maar dat belette het meisje niet, eerst iedere morgen toch naar de kerk te gaan. Iedere dag communiceerde zU! NatuurlUk kostte dat moeite en overwinning. Maar zU hield vol. In de heilige mis en de Communie vond zU de kracht, om goed te blUven leven. Want Margareta was heus geen kwezel. Ze liep heus niet met haar vroomheid te koop. Ze lachte en deed mee met de anderen, zolang ze tenminste geen kwaad deden. Iedereen, die met dit meisje in aanraking kwam, begon van haar te houden. Haar eeuwige glimlach stak de anderen aan. Steeds stond ze klaar om an deren te helpen. Voor ieder had ze een troostend woord. Ze hield ook van mooie din gen. Op een dag had ze een nieuw hoedje op, „wat is dat een leuk hoedje!" riep dadelqk een vriendin uit, „Heb je dat zelf gemaakt?" „Ja, dat heb ik! Maar het is niet zo moeilUk hoor! En als je wilt, zal ik je wel helpen er voor jou ook zo een te ma ken!" Zo was Margareta! Had ze van haar kleine zak geld wat over, dan kocht zij daarvoor een verrassing voor anderen. Of ze gaf het weg aan iemand, die nog armer was dan zij. AltUd en voor iedereen stond ze klaar! Grote dingen? Neen, die zUn er niet gebeurd in het leven van Margareta Sinclair. Geen wonderen, geen grote avonturen, alleen maar leven zo als God dat wil. Alleen maar goed en lief zijn voor anderen. Zo was het leven van dit meis je, dat weldra door iedereen genoemd werd de Bloem van Schotland. Op 23-jarige leeftijd stierf zq, na een smartelijk ziekbed. Dat was in November 1925. Een heilige dus van deze tUd. Suez, aan het Suez~kanaal gelegenbij het begin van de Rode Zee lukkig dat men zich op de dek ken een zo gemakkelijk plaats je kan zoeken. Wij kennen de Rode Zee ook nog door het Is- raëlietische volk, dat onder aan voering van zijn leider Mozes uit de Egyptische slavernij werd gevoerd en daarbij door de Rode Zee trok, toen het wa ter terugliep. Ook ligt hier aan de oever de berg Sinaï be kend in de geschiedenis van het reeds genoemde Israëlietische volk. Rechts vindt men ver der het land der Arabieren en links het NUlgebied. Bij het begin van de Rode Zee, aan het einde van het Su- ezkanaal, ligt de stad Suez, wel ke evenals Port-Saïd voor de schepen een kolenstation is. Voor stoomschepen is daar ge legenheid nieuwe kolenvoor- raad op te doen. wat bunke ren wordt genoemd. In de Ro de Zee heerst een ondraaglijke hitte. De passagiers vervangen hier hun Europese kleding door de luchtige witte tropische cos- tuums. Geen wonder, want bq een temperatuur van 95 graden F. wordt menig zweetdruppel tje gestort en worden de rei zigers loom en lusteloos. Ge- WU lazen kort geleden in de krant van enige ondernemende jongelui die, na lange voorbe reiding, met een boot er op uit zUn getrokken naar Nieuw- Guinea ter krokodillenjacht. Zo je wellicht wel eens hebt ge zien worden o.a. van de huiden damestassen en schoenen ge maakt, vandaar de belangstel ling van de krokodillenjagers. Nadat de beesten gevangen en gedood zUn, worden de hui den in het zout gerold om ze tegen bederf te bewaren. In de fabriek worden de huiden bewerkt en dan zUn ze gereed voor fabricage van diverse be nodigdheden. Een krokodil heeft een verba- zend grote bek, omdat de ka- ken zeer lang zUn en ®FS wÜd open kunnen. Kop en lichaam zijn met harde schubachtige platen bedekt en een krokodil heeft vier poten. De staart is meestal lang en heeft een scher pe rugkant. Het zUn verslin dende dieren, die in warme lan den worden aangetroffen. Zo als we al zeiden, kunnen ze goed zwemmen, maar ze moe ten steeds aan de oppervlakte van het water komen, om adem te halen. Op het droge kunnen krokodillen met hun korte poten als het zUn moet, snel lopen, maar meestal liggen ze lui in het zand en liefst in de zon te slapen. Ook in dierentuinen zie je de krokodillen meestal op het dro ge liggen. Ze zien er dan niet gevaarlUk uit, net hele grote hagedissen. Als zU zo'n beetje met zand zUn bedekt, dan lijken het meer boomstammen. Som migen zijn ook wel zo groot als boomstammen en kunnen zes tot acht meter lang worden. if ff De grote kop van een krokodil Er wordt bU de luchtvaart veel aandacht gewUd aan het gerief van de passagiers. In het voorjaar van 1921 be gon de K.L.M. een vliegtuig te gebruiken met een gesloten kajuit in plaats van de De Havilland met zUn open kajuit. Vóór 1929 zijn er waterverwar- mers gebruikt aan boord van de vliegtuigen, maar in dat jaar werden zij vervangen door een doeltreffend verwar mingssysteem. De hogere snelheid, die vliegtuigen omstreeks 1932 be reikten, maakte het noodzake- lUk de ramen af te dichten en dat leidde tot het aanbrengen van een luchtverversings systeem. Geluiddemping werd toege past in 1934 en een inrichting voor zuurstoftoevoer werd aan gebracht in 1935, voornamelUk op de vliegtuigen, die de dien sten onderhielden over de Al pen. Een krokodil op het droge Toen klom hij verder. Tree voor tree, de 2e trap op. Het ging al veel moeilUker en lang zamer dan op de eerste trap. Mart wist een zeer grote diep te achter zich. Hq moest ui terst voorzichtig zUn. Bom, daar ging hU weer een tree omhoog; bom nog een. Plots wankelde Martje even! Het leek Mart wel, of hU zqn even wicht een beetje verloor. Mart voelde dadelqk het gevaar, dat hem bedreigde. Zo goochem was hU nog wel. Meteen 'greep hU dan ook met één hand de leuning. Gelukkig, hij had hou vast. Maar wat was dat nu? Achter hem weerklonk een voortdurend gestommel. Bom. Bom, ging het over de trap! De ene rode kool was natuur- lUk onder zijn arm vandaan geglipt en hobbelde nu de trap af. Het gaf me een behoorlqk lawaai. Op twee portalen gin gen tegelijk de deuren open. „Wat is er aan de hand? Valt er iemand van de trap?" „Maak jU al die herrie, jo? Wat moet je hier?" „Rooie kolen naar boven brengen," antwoordde Martje nu maar. „Dan gaat die ene de ver keerde kant op!" klonk het lachend. Hij was veel te blij, dat hU nu op de derde trap was. Zo, met die ene rode kool ging het toch veel makkelUker. EindelUk, daar was hU boven. Vlak voor zich zag hU een deur openstaan. Maak het je makkelijk dacht Martje, en hU liet zUn rooie kool door de deuropening naar binnen rollen. „Dat is de eer ste!" zei Martje opgelucht. Maar op hetzelfde ogenblik klonk achter de deur een vreemd geluid en nog geen tel later de stem van een kwade vrouw: „Ben je nou helemaal gek! Je hebt met die rode kool een emmer water omgegooid. Mijn hele keuken drUft. Hier, neem die kool maar weer mee. En zeg maar tegen je baas. dat ik niks meer van hem nodig heb." Nog voor de vrouw alles ge zegd had, voelde Mart iets langs zich heen glijden. En te- gelUk klonk weer datzelfde leu ke holderdebolder over de trap! Nu drie trappen lang. Dat gaf een spectakel. Niet alleen van de rode kool, maar ook van de mensen, die op het lawaai ifkwamen. „Aap van een jongen, ben je nu helemaal gek! Is me dat een herrie, maak dat je weg icomt. Anders haal ik de mat tenklopper! Mart voelde, dat het hier mis ging. Hij dacht nu maar helemaal niet meer, maar holde de trap af! Neen, dat leek Martje Maakjenietdruk niet, die daar de trap afrende, in de gang over de kool en aardappelen struikelde, meteen weer opsprong en snel de straat op vloog! Maar het was Martje wel. De angst had hem vleu gels gegeven. Maar op straat kwam hij dadelijk weer tot rust. Om de vracht bekommerde hq zich niet meer. Die liet hij in de gang achter. Rustig wandel de hU naar de zaak terug. Gek dat die nu zo dicht bU was. Mart voelde zich echt moe, toen hq' weer in de winkel stond. De baas zag het dadelUk. „Jongen, wat zie jij er moe uit. Je had toch niet zo hard hoeven te lopen. En wat ben je gauw terug. Hebben ze je nog een fooitje gegeven?" Mart wist werkelijk niet, wat •hij zeggen moest. Een fooitje! De baas moest eens weten! Ge lukkig, de klanten vroegenweer zqn aandacht, Mart ging er maar wat bU zitten. „Zo," zei de baas een poosje later, „een beetje uitgerust? Zwaar werk hè! Maar wat ik zeggen wou; heb je de zak niet mee terug gebracht? Die zUn geld waard jo, zakken en kis ten! Waar heb je hem neerge legd?" „De zak?" herhaalde Mart nu. „O ja de zak bedoelt uDie staat nog in de gang!" (Wordt vervolgd). Vorige week hebben wU een olifant leren schetsen, nu teke nen wq de kop eens wat dui- delqker. Als hulplUn trek je eerst een loodlijn en je ver deelt deze ongeveer in vier gelijke delen. Op de lijn ab ligt in het kruispunt 1 het oog. Bij 2 cd begint de slagtand en deze gaat door het snij punt g op de lijn e—f. Nu heb je ineens al enkele pun ten waar je veel aan hebt om de kop te gaan schetsen. Ook de onderste oorrand raakt de lijn cd. Snel bevroren levensmiddelen even smakelUk en voedzaam als verse hebben in luttele jaren de vrUe wereld veroverd. En dit alles doordat een Ameri kaanse pelsjager deel heeft ge nomen aan een expeditie, die jacht ging maken op pelsdie- ren in het hoge Noorden. Veertig jaar geleden scheepte deze emigrant zich in naar La brador, waar hU met zUn met gezellen jacht maakte op zee honden, bruinvissen en kariboe's voor de voedselvoorziening van het gezelschap; in het daar heersende koude klimaat liet men het vlees bevriezen. HU vond dat het bevroren vlees na ontdooiing even lekker smaak te als het verse, ja, hU was van mening dat het zelfs lek kerder was. Toen hU weer thuis was ge komen verliet hem de gedach te aan het bevroren vlees niet en hU piekerde of hU niet op een of andere manier door mid del van bevriezing levensmid delen zou kunnen verduurzamen zodat zU geschikt bleven voor de menselUke voeding. Na zes of zeven jaar te hebben gepro beerd, ontwierp hU een machi ne waarmede in korte tUd een koude kon worden voortge bracht zo'n 40 tot 50 graden Celsius onder nul. Daarop richt te hU een maatschappq op voor de verkoop van bevroren le vensmiddelen. Dit was het begin van de in dustrie van de diepvries levens middelen. Volgens de door hem gevonden methode worden le vensmiddelen aan zeer lage temperaturen bloot gesteld, waardoor zU geheel en al in bevroren toestand komen te verkeren. Daarna moeten deze bevroren levensmiddelen tijdens de opslag, het transport en de verkoop in de winkels gehouden worden bU temperaturen onder het vriespunt. Maar wat zeg je nu van het volgende persbericht! De Deense visexporteur Arne Joeker heeft een experiment bekend gemaakt, waarbij vqf bevroren schollen na 48 uur weer tot. leven zqn gebracht. Men gelooft thans reeds in de mogelijkheid om in de toe komst levende vis in bevro ren toestand naar alle delen van de wereld te zenden. Een Londense krant vroeg zich af of wat met schollen mogelijk is ook niet met mensen het geval zou kunnen zqn. Als het met tarbotten kan, waarom dan ook niet met soldaten, zo schreef het blad. „De ideale plaats voor reser ve-troepen is de diepvries. Ad ministratie-problemen worden tot een minimum (minste) te ruggebracht. Het omgaan met de manschappen is nog slechts 'n kwestie van het regelen van de temperatuur. Men kan een hele divisie (le gerafdeling) in een koelschip laden en bU aankomst weer ont dooien. Voor de Britse spoorwe gen zouden bevroren passa giers uiteraard minder last op leveren dan gewone. Zq mop peren niet, trekken niet aan de noodrem en beschadigen de bekleding niet: als men ze ho rizontaal opstapelt, kan men op de spitsuren grotere drukte ver werken."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 11