M JAN POORTENAAR, karaktervast schilder W. H. AARTS 25 jaar koster in Waterstaat-stijl z F. A. Mooy: Concert Symphonie Orkest „Haerlem" DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL VISHAL uitgelezen expositieruimte voor moderne beeldende kunst Televisie-service 28 30 31 Robuuste, grafisch zuivere, etsen Ernst Voorhoeve: accent op ambacht Fins bezoek aan Haarlem Zilveren jubileum op 1 April, maar feestelijke viering op Palmzondag CENTRALE VERWARMING r.'srJïn*' al,hans bezln" 1 en STREEK De Groep aan gemeentebestuur: DRIE TENTOONSTELLINGEN STAD Hollandse landschappen GROEN Co. TAXI MINS 13.300 SLEUTEL WEG? H. J. Maertens N. V. ZATERDAG 26 MAART 1955 PAGINA 3 MAANDAG maart ZONDAG H.H. MISSEN BLOEMENDAAL - TEL. 22143 AUBERGE bonverre lopen week op bed doorge Bloemendaalse Schaakclub op weg naar promotie DE SLEUTELSPECIAUST" Verkooplokaal NOTARISHUIS Inboedelveiling 5/6 April 1955 Kans om achterstand in te halen Haarlem ten achter Exposities van allure Geen voorrang verleend BROMFIETSER GEWOND Advertentie D/ NS DA MAART A A R r AAR t WOENSDAG MAART DONDERDAG MAART Men heeft kunnen constateren, dat het instituut en de activiteiten, _i:_imnHan Bloemstilleven van Jan Poortenaar op de expositie in Huis Van Looy. welke hun belichaming vinden in Huis Van Looy, in zekere mate vol doen aan wat in een middelgrote stad als Haarlem bestaat aan expositie-nood zaak vanuit de gemeenschap enerzyds en aan exoositie-wO"elijKheia ten gerieve van de culturele informatie anderzijds. Daarmee wil echter niet gezegd wezen, dat er naast Huis Van Looy "(st be hoefte zou zjjn aan een gemakkelijk toe- gangeiiike en meer centraal gelegen ruimte voor manifeste tentoonstellin gen passend in het hart van de stad. Integendeel: de wenselijkheid daarvan liikt onbetwistbaar.Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten en voor Huis Van Looy zal een eigen taak blij ven zijn weggelegd. Wij worden tot deze opmerkingen verleid, juist nu "De Groep" een adres betreffende de vis- hal aan het Gemeentebestuur heeft gericht. (Men zie elders in dit blad). Het Frans Hals-Museum zal. zonder aan stad en streek voorbij te zien, haar internationale gerichtheid kunnen be houden. Als voorbeelden van in Huis Van Looy op haar plaats zijnde exposities noemen wij: jubileum-tentoonstellingen van stadgenoten, paedagogUche manifesta ties, zoals het interscholaire tournooi, en de hierna te bespreken collectie van Jan Poortenaar. De naam van Poortenaar heeft een vertrouwde, zjj het geen luidruchtige, klank in en buiten het land. Zpn werk is artistiek van gehalte en blijft tevens een groot publiek boeien. Deze autodidact is er in geslaagd om beeldend en materiaal-technisch het vak volkomen te beheersen. Ieder fa cet van de menselijke figuur zowel als het landschap en de architectuur kent en begrijpt hij en van dit kunnen uit werkt hij, eerlijk en zonder opzette lijkheden. Karaktervast beeldt hij uit wat hem persoonlijk interesseert. En ofschoon hij kennelijk de ogen met ge sloten heeft gehouden voor wat er ron dom hem gebeurde, blijft zijn eigen oordeel dominant. Uit deze kracht van overtuiging heeft J an Poortenaai een oeuvre opgebouwd dat niet conventio neel genoemd mag worden. Naast zijn soms kernachtige aquarel len en zijn schilderijen die spontaan en transparant van opbouw zijn gebleven, zijn we wel zeer getroffen door de et sen: zeer knappe vertellingen, op een robuust grafisch rhythme gebouwd en bijzonder helder en blank gehouden. De tonigheid die zovele etsen flauw maakt, verwerkt hij in de plaat en met in de verwerking van de inkt, or min stens spaart hij de inkt in duidelpke decoratieve partijen. De series uit En- eeland van de Hollandse havens en vrachten en de Moulin Rouge, alle van Iroot formaat, zijn even indrukwek kende als plezierige prenten. Het klei ne etswerk daarentegen onderscheidt zich niet van het algemeen geziene. L. T De kunsthandelaar Steflens die een strategisch punt bezet houdt op de hoek van de Nieuwe Groen markt, nodigt zo af en toe zijn publiek eens uit om te komen kijken naar een collectie werk die hij heeft uitgestald en men kan er dan op rekenen iets te zien dat niet alledaags is, al was het al'een maar omdat het zich beperkt tot het brengen van religieuze kunst, hetgeen niet een veel voorkomend positiemateriaal is. f Anderhalf jaar terug had hij wat jonge Limburgse modeleurs verza meld, wier namen nog nauwelijks bui ten hun landstreek bekend waren, maar die in de toekbmst zeker meer gehoord zullen worden, gelet op de kwa liteit van het geëxposeerde werk. Thans komt hij met werk van Ernst mum S'.y 35 Finse journalisten, die, ter gele genheid van de officiële opening van de luchtlijn Schiphol-Helsinki naar Neder land komen, zullen 18 April ook Haar lem met een bezoek vereren, 's Morgens om 10 uur bezichtigt het gezelschap de kunstschatten in het Frans Halsmuseum Vervolgens wonen de journaliste neen kort orgelconcert bij in de Grote Kerk. Daarna wordt het gezelschap op het stadhuis ontvangen. H. Bavo, (Kathedraal): 6.30. 7.30. 9 (Hoog mis) 11 en 12 uur. H Antonius van Padua: 6.30, 7.30. 8.30. iHoogmis) 10 11 en 12 uur H Jozef: 6 45. R 115, (Hoogmis) en 11 u. 18 uur: Avondmis. O L. Vr KozeuHrans (Spaarne): 6. 7.30, 9. 10.30 (Hoogmis: en 12 uur H. Joannes de Doper (Amsterdamstraat). 6.30, 7.30, 8.30, 9.30 (Hoogmis) 11 en 12 u. H Hart (KleverparK)6.30 7.45. 9. 10.30 (Hoogmis) en 12 uur H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kruger- straat): 6.30, 1.45. 9 (Hoogmis) en 11 uur H Lidulna (Rijksstraatweg) 6.30. 7.30 8.30 9.45 (Hoogmis) en 11.30 uur O L. Vr. van Zeven Smarten (Rijksstraat weg) 6.30, 7.30. 8.45 (Hoogmis) 10.15 en 11.30 uur, 18 uur Avondmis. H.H. Petrus en Paulus (Tesselschade- straat): 6.30. 7.45, 9 (Hoogmis). 10.45 en 12 uur. Allerheiligste Drieeenheid: 7. 9 (Hoogmis) en 11 uur. Hulpkerk Bloemendaai: 7.30 en 11 uur. O. L. Vr. Onbevlekt Ontvangen (Overveen): 7 8, 9 (Hoogmis), 10.30 en 11.30 u H. Agatha, Zandvoort: 7.30. 9. (Hoogmis) en 11 uur. H Bavo, (Heemstede): 7.15. 8.45 10 (Hoog mis) en 11.30 uur. O. L. Vr. Hemelvaart, (Heemstede): 7, 8.15, (Hoogmis) 9.45. 10.45 en 1145 uur. H. Antonius van Padua (Aerdenhout): 7.30, 9, (Hoogmis) en 11 uur. H Adalbertus (Spaarndam): 7.30 en 10 uur (Hoogmis). H. Jacobus (Haarlemmerliede)8 en 10 u. (Hoogmis). H. Augustinus (Vijfhuizen) 7.30 en 10 u. (Hoogmis). houten Paaskandelaar. De expositie is tot Pasen te bezichti gen. L. T. De uit Haarlem afkomstige schil der F. A. Mooy exposeert bij ge legenheid van zijn 70e verjaar dag in zijn geboortestad, en wel tot 2 April in 't Huis met de kogel. Na zijn studies in Den Haag heeft Mooy zich o.a. gevstigd in 't Gooi en zijn werk heeft wel heel sterk het Gotoi- se accent verkregen. Het zijn impres sionistisch opgevatte, prettig aanspre kende schilderachtige onderwerpen. De landschappen, veelal aan het water met sterk bewogen wolkenluchten en gevoelig geschilderd, zijn eigenlijk een rechtstreekse voortzetting van de 17e eeuwse Hollandse traditie. Vanuit dit gezichtspunt, zou men een ijstafereel typisch genre-achtig kunnen noemen. De doeken, waarvoor de onderwerpen buiten de grenzen zijn gevonden, staan wat minder in grijzen en doen door de grote vlakken in helderder toon deco ratief aan. Zijn werk culmineert naar onze smaak in het doekje Vijvergezicht, dat al de goede kwaliteiten van het oeuvre in zich verenigt. Advertentie Vrijdagavond speelde het grootste amateur-symphonie-orkest dat Haarlem bezit, in het Gemeentelijk Concertge bouw, onder leiding van Marinus Adam. Het programma werd geopend met de Ouverture Anacréon van Cherubim. Reeds direct bij de aanvang viel ons het uitstekende klankgehalte op, een factor, die zeer zeker door Marinus Adam bewerkt zal zijn. Jamer genoeg waren de hoorns en klarinetten hierin niet zo gelukkig. Overigens mocht dit de totaalindruk van deze uitstekend ge speelde ouverture niet te veel schaden. In de Serenade voor strijkorkest van Edward Elgar, een stuk dat buitenge woon geschikt is voor een ensemble als Symohonie-orkest „Haerlem", viel ook menig détail op wat betreft goed klin kend orkestspel. Er blijven natuurlijk nog wel enkele wensen over, als bijvoor beeld een wat warmere toon der violen. Dit hangt echter veel af van de kwali teit der instrumenten, die vanzelfspre kend bij een amateursensemble niet al tijd even voortreffelijk is. Vervolgens was het woord aan de piano-soliste Helene Hubbeling, die het piano-concert in g moll van Felix Mendelssohn ver tolkte. Deze pianiste bleek een gedegen technische scholing te bezitten, met een éclatante aanslag. Bovendien is haar mu zikaliteit van dusdanige aard, dat zij geestelijk gesproken, deze muziek vol komen aan kan. Zij speelde het pianis tisch zeer dankbaar geschreven werk met groot élan en muzikale drift, waar bij de contrastwerking der thematiek niet uit het oog werd verloren. Het or kest onder Marinus Adam begeleidde niet alleen volgzaam, maar deed ook het orchestrale gedeelte alle recht wederva ren. Helene Hubbeling oogstte terecht veel succes. Hopenlijk horen wij haar hier in Haarlem in de toekomst nog eens, want dit optreden rechtvaardig- zulks. Het concert werd na de pauze dan besloten met de eerste symphonie van Niels Gade. Met deze keuze heeft Mari- nu Adam een verstandige daad gedaan. Het orkest is volledig in staat derge lijke muziek goed te realiseren, hetgeen dan ook prompt geschiedde. Marinus Adam grijpt niet te hoog, daar hij weet wat zijn mensen aan kunnen. De muziek zelf in deze symphonie geeft hier en daar wel mooie fragmenten te horen, maar is, zoals bijvoorbeeld in het laatste deel, toch wel wat langdradig. Intussen echter vertolkte „Haerlem" met kenne lijk enthousiasme dit werk, waardoor de zwakke delen zelfs niet eens zo opvie len. Het geheel op deze avond voldeed uitermate en Symphonie-orkest „Haer lem" gaat wat haar prestaties betreft zienderogen wederom crescendo. Helaas was de publieke belangstelling niet erg groot. Jammer, want het hard werkende orkest verdient deze belangstelling ten volle. JAN LAARVELD Advertentie Frans Restaurant Jansweg 20, tel. 17630 COTELETTE DE VEATJ FORESTIÈRE olang wij nu koster W. H. Aarts van de dekenale Sint Jo- sephkerk aan de Jansstraat kennen, hebben wij hem het type gevonden om uitgezocht op 1 April te jubile ren. Als je hem 's Zondags bezig ziet de bomen van schola-leden van smetteloze super- pli's te voorzien, verwacht je ieder ogenblik een April mop, die echter nooit komt. Niette min gaat koster Aarts toch op Vrij dag 1 April zijn zilveren jubileum vieren, ook al weer een feit, dat een Aprilmop schijnt en het toch niet is. In het „rijke roomse leven" neemt de koster een zeer speciale en merkwaardige plaats in; onze ju bilaris vormt daar op geen uitzonde ring. Hij is niet helemaal pastoor, "hij is ook niet hele maal „gelovige" (waarom spreken wij toch altijd nog van „priesters" en „gelovigen", alsof de priesters niet gelovig zijn?), maar hij heeft van allebei wat: het pastorale ritueel van de een en de gelovige onderworpen heid van de ander. Bovendien is de jubilaris nog pater, zij het dan pater familias, huisvader dus en zelfs aarts vader. In die laatste functie heeft hij vooral zijn domein in de ambtswo ning, naast de z.g. catechismus kamers op het Donkere Begijnhof. Zij hier meteen aan toegevoegd, dat het leven daar alles behalve donker is en dat er van een begijnensfeer zeker bij de koster thuis niét veel meer valt te merken. Wij mogen de kerk van de Jans straat bijzonder graag; als binnenstad- kerk heeft zij een geheel eigen sfeer, die ook velen van buiten de parochie aantrekt. In die sfeer is koster Aarts geheel vergroeid; hij zou in geen andere kerk meer passen. Heel zijn doen en laten ligt in de stijl van de Waterstaat, zijn figuur en zijn gang getuigen van die stijl en het is met hem als met een missionaris, die jarenlang in China heeft gewerkt: als de man terugkeert in het vaderland, lijkt hij ook in zijn figuur tot Chinees gemetamorphoseerd te zijn. Zo'n ge daante-verwisseling heeft koster Aarts in de laatste kwart-eeuw ondergaan. Misschien is het niet helemaal juist om van een „kwart-eeuw" ie spreken, want reeds vóór 1 April 1930 was de jubilaris als jongmaatje in de kerk werkzaam, toen nog onder Deken Stoffels en als assistent van koster Spruit. Eerst onder Deken Sondaal "kwam hij in werkelijke functie en vervolgens werkte hij bij pastoor Van Beukering, Deken Melchers, Deken Van der Wiel, Deken Kuilman, ter- Koster W. H. Aarts, die 1 April zijn zilveren jubileum hoopt te vieren. wijl thans Deken Zijlstra hem zal mogen fêteren. Koster Aarts heeft dus wel een respectabel aantal hoog- of zeereerwaarde patroons in zijn pa rochie meegemaakt en bijna zouden zijn supporters „tien, tien" gaan roe pen, ware het niet, dat zulks bepaald oneerbiedig en zeker niet complimen teus zou klinken ten opzichte van de huidige Deken, wie men van harte nog heel veel jaren gunt. Wie intussen dit pastorale lijstje nauwkeurig bestudeert, ervaart ook, hoe de geest in deze parochiekerk totaal is veranderd. Werkte koster Aarts in zijn eerste jaren nog in de kleur van de negentiende eeuwse barok, overigens gepresenteerd op een religieus-artistiek peil, tijdens de periode van pastoor v. Beukering en daarna kreeg de liturgie haar strakke glans in de kerk, een in grijpende omwenteling, die tot op de dag van vandaag iedere week de Gregoriaanse Hoogmis in de Sint Josephkerk tot een hoogtepunt maakt. In die omwenteling draaide ook koster Aarts mee en de parochianen kennen hem in de kerk Warm weggedoken in een paar Leidse dekens heb ik de afge- Voorhoeve. tï kan een v.ejve J dan maar weer rustig aan het werk le jaren Haarlem-Bloemenstad: de echt waterig en kledderig,maar wan- he(. volgende belletje. loon van dertig jaar. In zijn vroegste tekeningen en beelden blijkt Voorhoeve een vernieuwingsgezinde stijl te hebben heieden. Zjjn vooruitstrevende gedach ten mogen ook blijken uit het feit dat hij meer dan twintig jaar terug reeds, experimenteerde met het 0"txykke van de culturele scheppingskracht bj] gewone" mensen. Hij koos daarto de bezembinders uit Groesbeek en heeft met deze mensen wel zeer opmerkelijke resultaten bereikt. Zijn meest recente werkstuk is een kruisbeeld in eikenhout, dat zeer over tuigt van lijdensaanvaarding; het is fraai van tekening en reliëf. Veel aan dacht blijkt Voorhoeve te hebben voor het ambacht. Hij heeft talrijke kande laars en altaarbellen gesneden of ge- draaid in hout, bedoeld om in brons gegoten te worden. Hij brengt daar geen beeldende elementen in aan, maar beperkt zich tot een zuiver ^ambachte lijke ornamentiek. Juist in zijn eenvoud imposant is de twee meter hoge iepen- Advertentie BEL Nieuwe 5- en 7-pers. wagens neer ze een tikkeltje onschuldig is, geeft ze toch wel gelegenheid om v v^6v...v.v boeken verlaten onze Haarlemse uit- Wilt u wel geloven, dat ik me in geverijen en de Haarlemmer zelf komt droog te zitten, omdat het boek voor hem alleen een handelsartikel LCJCIi VVtl ciLlvfcv-iiivv.v* f ng te Komen. men en sjapen jn gallw mijn bril geworden is. wet Ken- nn'/ptto /-»>-»-> vnnrloorf in rlr> krant tnrh Rnpltpn pn h Je ligt zo heerlijk van een werken- opzette om vandaag jn de krant toch Boeken en bloemen: wij kunnen er de wereld afgesloten en in ]e ge- acte de Présence te geven, dachten zie je al die duizenden men- Tu d ik een sen 's morgens langs de Rijksstraat- bedmocht openen èn lezen was er rg iaegrek\r .t0Ch ™aaF °m van deze week een fraafe folder' over de a v^rzii ILIT' schoolbel van Haarlemse Boekenweek. Gisteravond het' Angelus Ln'ie^oorTde opgewon- is die week in de Vleeshal Ingezet, en met genoegen heb ik op een folder Il6t fo J IlOO pg mopv croliikkicf «yiir> nr t-»/-vrt" xrovcnViilTori- i ïlr rznnrlpr Pfimnac tmor in Haarlem nooit genoeg hebben. Heel weinig heb ik gelegenheid om alles te bestuderen, wat er in de brievenbus gestopt wordt. Maar deze week heb ik dat gedaan llü&_ Het eerste tiental van de Bloemen daalse schaakclub behaalde onlangs het kampioenschap in een der afdelingen van de eerste klasse in de Noord- Hollandse schaakbond. Vpor promotie naar de overgangsklasse in deze bond moet de B.S.C. nu enige promotiewed strijden spelen. De eerste wedstrijd werd gespeeld tegen de kampioen van een der andere afdelingen, de vereni ging Schaaklust uit Andijk. De leden van de Bloemendaalse schaakclub, die in Andijk te gast waren, behaalden een voorlopige overwinning van 4/4— 3y.. De beide afgebroken partijen zul len waarschijnlijk voor beide ploegen een winstpunt opleveren, zodat Bloe mendaai dan met een miniem verschil de eerste zege heeft behaald. De re vanchewedstrijd zal de volgende week, op Woensdagavond 30 Maart, worden gespeeld in het Jeugdhuis aan de Don- fcerelaan te Bloemendaai. Advertentie Hon kinderstemmen verstillen en la- maar gelukkig ziin er nog verschillen- gelezen, dat ik zonder compas vaar, mrvanuftera Sotoï in stecct- d evenementen, die eveneens al- fls ik de toekomst niet ken. Die tol- to dreunen als de meester met de le aandacht Yaard zijn- Ik wil hier der was afkomstig van een helder- aardriiksku'ndeles bezig is Met een voor geen e"kele Per se mijn voor- ziende en zeer omstandig deelde zij zekere weemoed denk ie ook aan ie keur laten geld™' maar het heeft m,l daarin mede, waar zij precies te be- met nogmeer Tver toch deugd geda,an' dat onze katho" reiken is. Ter aanmoediging verze- moeten Ploeteren in de Provinciale lieke °Penbare leeszaal en biblio- kerde zij mij nog via de folder na laten of die in de stad moeten gras- theek' die"°g ®teeds 20 beschei- tuurlijk), dat zij mij voor alle moei- dutnen om U's avonds 'n goede portie den weggedrukt staat op de Nieuwe iijkheden waarschuwen kan, die ik te nog uit voor de sluiting op Dinsdag, nïï.™ 2 te schotelen Gracht ook dit jaar manifestair naar verwachten heb. middag, dat is ook haar goed recht meuws vüui voren treedt met een forum-avond. Kijk, dat is voor mij net de aanlei- De kwestie komt nu weer aan de Nee, de gnep °°k haar goe- jk ben geen bewonderaar van een djng om niet bij die dame op bezoek orde via een grote enquête onder de de zijde, al is het alleen maar, om- forum althans niet zoals de radio te gaan. Ik ben er namelijk helemaal sigarenwinkeliers, maar met geen dat je het leven dan ook een van een die van verschillende kanten njet 0p gebrand om mijn moeilijkhe- woord wordt er nog gesproken over andere kant ziet. Je gaat de hmc. "ict uk A _j huis- pleegt voor te zettenhet is allemaal den in de toekomst te weten. Dat zou de komende bollentijd. Het ziet er i. lUiff 1-wi daarnm imol/ rnr i J 1 It-It-J r-r 1 nif Hof '4- omctirrno Waor. vrouw weer eens op haar juiste waar- t eenzHdig en daarom vaak ver- de schatten, want het is verbazend, vejend hoe vaak op een dag de bel gaat, de melk- groenten- en schillenboer; Met de forum-avond van de komen de slager de man met negotie de week is dat echter anders gesteld en kinderen om oud papier; de daar vormt het Boek zonder meer mij bepaald ongelukkig maken. weer naar uit, dat 't gastvrije Haar- Éénmaal heb ik mij door waarzeg- lém de vreemdelingen met gesloten gerij laten grijpen. Dat was heel vroe- winkeldeuren zal ontvangen. ger op de kermis, waar ik voor vijf cent een papiertje trok uit een exo kruidenier, de de bakker. Ik bloemenman doe maar het hoofdthema en daar worden de tisch gekleurde Chinese pop. Daar drinken in een restaurant "ct 1 j /lot ziAif~ oon linim Ulonr o otror) noor Wo hol non nr en een vragen „Wilt U een pakje sigaretten, vreemdeling? Ga dan een kop koffie of loop greep, want op één dag heb ik 't gemêleerd gezelschap, meegemaakt dat ik tussen droom Het is goed, dat in de boekenstad, fcOUftUD- beantwoord door een bepaald stond op, dat ooit een lieve blonde LANGE VEERSTRAAE 10 TEL. 11493 II even" naar de hal van het station." vrouw mijn pad zou kruisen. Nu, na Ik vind het een trieste affaire, als zoveel jaar, heb ik nog niets gemerkt de overheid in alle mogelijke aange- maar iedere avond, als ik minstens legenheden reeglend optreedt. In een kwartier sta te wachten om de Haarlem voert zij In zoverre een wijs Rijksstraatweg over te steken, tiet- beleid, dat zij zich richt naar de stem sen vele blondines, gebogen over haar der winkeliers in een bepaalde bran- modern sportstuur, mij voorbij, en che; doch als die branche de deu- steeds denk ik; zou die het zijn of ren potdicht, houdt, wordt de over- die? Maar zij rijden onverstoorbaar heid dan niet gedwongen de deuren door, kijken niet eens! Nee, mijn pad gaat niet over blon- te openen? Wij praten maar over Haarlems dines, en gelukkig misschien. Ik Bloei en over de bloei van Haarlem, maak er ook geen moeilijkheden van maar geloof me, met het Frans Ilals en de helderziende heb ik dan ook museum alléén zijn we niet gebaat, niet nodig. Ik zou van haar niet eens Het vreemdelingenbezoek wordt om willen weten, of dat proefproces met hals gebracht, als we onze gasten een sigarettenautomaat succes zal met de wet in de hand gaan zitten hebben. De heer Schoen probeert het aanstaren van achter de horretjes in ieder geval in de Spaarnwouder- van onze etalages. straat en daarmede wordt nu de kat de bel aangebonden Enfin eerst die kwestie van de si garetten-automaat maar afwachten, De heer A. A. Koort, verkoopleider, hield Vrijdagavond in Royal voor de Haarlemse federatie van woninginrich ters een inleidng over zijn reis naar de V.S. Na afloop van de causeri evolg- de een interessante gedachtenwisseling. De kosteloos toegankelijke orgelcon certen in de Grote- of St. Bavokerk zullen dit jaar plaats hebben op elke Donderdagmiddag gedurende de maan den April tot en met September van 15 tot 16 uur en bovendien gedurende de maanden Mei tot en met September op elke Dinsdagavond van 20 tot 21 uur. Gedurende de maand Octo ber zullen deze concerten plaats vinden in de Gemeentelijke concertzaal op elke Woensdagmiddag van 15 tot 16 uur. Op 28. 29 en 30 April zullen een Zweeds joutnalist en een Zweeds pers fotograaf reportages maken van Haar lem en omstreken. De Zweden vertoe ven in die dagen in Nederland naar aanleiding van het bezoek van het Zweedse Koningspaar aan Nederland. Advertentie JF) Directeur W N WOLTSR1NK JKJeYT Bilderdiikstraai b(i de Üfllweg Haarlem Tel <K 2500, 11928 inzendingen van huisraad worden dage lijks aangenomen Eigen afhaaldienst niet anders dan gestoken in toog en superpli. Daar doet hij zijn werk rustig en bescheiden, met dienend plezier, en iedereen neemt er genoegen mee, dat zijn taak ook bestaat in het verkopen van plaatsbewijzen aan degenen, die geen eigen plaats bezitten in de ban ken. Sommigen hebben dat ooit een al te profaan gedoe genoemd, maar wij vergelijken misschien ook wat profaan de kerk graag met een autobus, die de schare gelovigen veilig langs de klippen van dit aardse tranendal ten hemel voert. En wie kan men zich dan beter als conducteur wensen dan koster Aarts? De koster kent trouwens zijn pap penheimers en zij kennen hem. Hij is de vraagbaak in alle mogelijke zaken; zowel voor de zonderling, die bid prentjes verzamelt, als voor de zenuwachtige juffrouw, die haar para- pluie is vergeten, staat hij klaar. De voorbije kwart-eeuw heeft zijn werk niet tot een sleur gemaakt, want de koster blijft zich er van bewust, dat zijn werk toch vaak meer is dan van een natuurlijke orde. Geestelijkheid en parochianen zullen zich ongetwijfeld bij dit zilveren jubi leum niet onbetuigd laten. Het feest wordt en dat is misschien wél de mop echter niet op 1 April ge vierd, maar op 3 April, Palmzondag. Dan wordt tot intentie van de jubi laris de Hoogmis opgedragen: van één uur tot half twee is de officiële re ceptie in „De Burcht" op het Donkere Begijnhof, daarna krijgen de overige belangstellenden tot half drie eveneens in De Burcht" gelegen heid koster Aarts te feliciteren. W. H. In een adres gericht aan B. en W. van Haarlem en aan de leden van de gemeenteraad schrijft de vereniging van Haarlemse beeldende kunstenaars „De Groep", dat zij uit verslagen van gemeenteraadsvergadering en andere publicaties vernomen heeft, dat er plannen bestaan om de „Vishal" op de Grote Markt te Haarlem een defiintie- ve en nuttige bestemming te geven, doch tevens dat omtrent deze plannen nog geen beslissing is genomen. Zoals reeds uit verschillende publica ties is gebleken, aldus dit adres, be staat in Haarlem grote belangstelling voor 't lot van de „Vishal", die immers behoort tot Haarlems cultureel bezit en door haar ligging in de schaduw van de Bavo en ,,op het mooiste plein van Nederland" tal van mogelijkheden biedt. „In het kader van de Grote Markt, die zowel voor Haarlemmers als be zoekende vreemdelingen uit binnen- en buitenland door haar pittoreske beko ring een onvergelijkbaar punt van ver toeven is, vraagt de „Vishal" naar een bestemming, die de attractiviteit van de Grote Markt verhoogt en tegelijk in cul tureel opzicht de „standing" van de Grote Markt honoreert". Gezien het tekort in Haarlem aan mogelijkheden om kunstuitingen aan het publiek voor te dragen, meent ,,De Groep", dat zich thans een unieke ge legenheid voordoet om zulk een moge lijkheid in het centrum van Haarlem te scheppen. De gemakkelijke bereik baarheid en toegankelijkheid van de „Vishal", gevoegd bij de beschikbare ruimte in het gebouw, maken haar tot een aangewezen punt van cultureel de monstratieve allure, waar het publiek zonder noemenswaardige moeite bin nenkomt. Wanneer men in dit opzicht de ligging van de „Vishal" vergelijkt met bijvoorbeeld het Huis van Looy, spreekt het voordeel van de „Vishal" onmiddellijk, meent ,,De Groep". Het moet daarbij „De Groep" van het hart, dat Haarlem in het opzicht van moderne beeldende kunsten zal in Haar- staat b(j andere, meestal kleinere plaat sen in ons land. Een museum voor moderne beeldende kunsten zal in liaar- lem niet mogen ontbreken en uitbrei ding van het aantal gunstig gelegen expositie-ruimten evenmin waarbfl thans een niet-kosthare verbouwing Aavertentte Het vorige jaar waren de Haar- en voor het overige; wie de schoen lemse sigarenwinkeliers niet enthou- past, trekke hem aan. siast over dergelijke automaten, de Ik kan in bed gelukkig meerderheid althans was er tegen, geen schoen aantrek- igj iQj Diezelfde meerderheid spreekt zich ken. \as saust raat 5 - Haarlem - Tel. 15220 van de „Vishal" een uitzonderlijke ge legenheid biedt. De ervaring leert, aldus gaat het schrijven voort, dat in het Huis van Looy te weinig bezoekers komen om van geslaagde exposities te kunnen spreken. Ongetwijfeld is de ongunstige ligging daar één der hoofdoorzaken van. De weinige exposities op het gebied der beeldende kunsten, die in de loop der jaren in Vis- en Vleeshal werden gehouden, waren daarentegen eclatante successen. De bezoeker van Haarlem heeft recht op een gemakkelijk te berei ken culturele belevenis en de naam van Haarlem als stad met een cul tureel verleden dient een accent te vinden in de manifestaties van de moderne kunst, naast de waardevolle demonstratie der historische kunst in het Frans Halsmuseum. „De Groep" stelt zich voor, dat in de „Vishal" tentoonstellingen van allu re zouden worden gehouden, die zowel binnen- als buitenlandse kunstenaars zouden betreffen. Het lijkt „De Groep" ongewenst, om de „Vishal" gedeeltelijk voor expositie doeleinden en voor het andere deel voor niet-culturele belangen te gebrui ken, wegens het gevaar dat daardoor het cachet zou worden neergehaald en omdat de ruimte daartoe niet groot ge noeg is. „De Groep" verwacht, dat de Haar lemse gemeenteraad het belang van dit plan zal inzien en daarbij zal willen overwegen, dat een zó gunstige gelegen heid om positief en waardevol werk in het belang der stad te doen, zich slechts zelden aandient", aldus het besluit van het adres, waarin bü het gemeentebe stuur er op wordt aangedrongen, het gedane voorstel tot punt van discussie te maken. Donderdagmiddag om tien voor 2 ver leende een bromfietser op de hoek Ti- morestraat-Zaanenstraat geen voorrang aan een personenauto. Daar de auto ook niet stopte, was een aanrijding on vermijdelijk. De „puf" berijder werd tegen de grond gesmakt en moest met enige ernstige hoofdwonden per G.G.D. naar het ziekenhuis „St. Johannes de Deo" te Haarlem worden vervoerd. Het Katholiek Vrouwen Gilde organi seert voor zijn leden op Dinsdag 29 Maart een Passie-programma, waar de decla mator Joop Koevoets uit Leiden aan medewerkt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 3