Haarlem tooit zich met het
lichtkleed van de lente
sie-service
VADER EN ZOON 0UDES: HUMOR
UIT EEN KLEINE WERELD
DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL
Monument op het Houtplein symbool
van omhoogstrevend Haarlem
Kunstenaars met sterke
Verbeeldingskracht
Anni Apol: collages
Acht Palmpaas-optochten trekken
morgen door Haarlem
J. Maertens N. V.
™&Z,t&VZS'enl,'id
SLEUTEL WEG?
|.^F,SSreï«'MÏSSS' K:
b.SttS"sïS!;JJk""'**,we«'Ara-
KSÈ sSSSST1, Park,aan' p,"enlx-
SCHOONMAKEN?
ZATERDAG 2 APRIL 1955
PAGINA 3
„Haarlem is nog steeds de Bloemenstad", aldus verzekerde de
directeur van de Stichting Haarlems Bloei, de heer W. van Willige,
Vrijdagmiddag aan de leden van de binnenlandse en buitenlandse
pers, die in groten getale naar Haarlem waren gekomen om het
inluiden van het bloembollenseizoen bij te wonen. „Er zijn vele
steden", zo ging hij verder, „die zich de naam Bloemenstad evenzeer
willen aanmeten", en met name noemde hij Leiden. „Maar Haarlem
laat zich niet de kroon van het hoofd nemen en biedt zijn gasten
een feestelijke bloemenstad aan!"
Om dat te illustreren kwam een tiental Haarlemse bloemen
meisjes, gestoken in rood-witte kledij - overigens evenzeer de Haar
lemse als Leidse kleuren - binnen, die de gasten van Haarlems Bloei
een bloem offreerden. Met dit charmante gebaar was officieus het
bloembollenseizoen in Haarlem geopend.
Charmant optreden der
bloemenmeis j es
Gemeentelijke Diensten
op Goede Vrijdag en
Paaszaterdag
Velsen afd. basketball
opgericht
„DE SLEUTELSPECIALIST"
Kindervreugd'
„Elba"
„Zaanenoord"
„IV oordervreugd"
Mariagaarde
„Don Bosco"
„Hof van Eden"
„Overveen"
Orgelbespeling
Dan ook een nieuw behang!
BAKKERs BEHANG
Plaktafels gratis in bruikleen
Officieus, nog niet officieel. Om on
geveer zes uur werden op het Sta
tionsplein, nadat tambours en een
hoornblazer van de Haarlemse post-
fanfare daartoe het sein hadden ge
geven, de internationale vlaggen in de
masten ontvouwd door dertig bloe
menmeisjes. Vrolijk klapperden de
doeken in de laatste stralen van de
zon, die nog maar net boven het dak
van Lion d'Or kwam kijken.
Ongetwijfeld was het hoogtepunt
i °Pening van het seizoen het
vutsteken van het lichtmonument op
net Houtplein. Tegen negen uur bega
ven honderden Haarlemmers zich naar
de verkeerscirkel in het Zuiden van
de Spaarnestad. Op het vastgestelde
moment klonken uit de Lorentzstraat
het gedreun van zware trommen en
het geschetter van trompetten. Een
verkennersband, de Haarlemse post-
fanfare, de Spaarnebazuin en de har
moniekapel Haarlem marcheerden aan
en stelden zich op rondom het licht-
monument, waarvan de nog donkere
Piék naar de zwakke maan wees. Ook
de bloemenmeisjes waren weer pré-
«ent.
Enkele minuten voor negen' sprak
Haarlems burgemeester, mr P. O. F.
ff- Cremers, „Het monument, welks
licht enige weken de Haarlemmers en
de vreemdelingen zal verblijden, is
u school van de lente en van het
cmboogstrevend Haarlem!"
i^idkke negen flitsten de lichten aan
*t a 'lcrinnering aan Haarlem Licht-
dp wdrd weer levendig. Overal in
stad floepten de lichtjes aan: langs
Advertentie
^assaustraat 5 - Haarlem Tel. 15220
de grachten en in de verschillende
winkelstraten. Schijnwerpers op de
grote St. Baaf en het Stadhuis zorg
den voor een luchtig spel van licht
en donker. Haarlem tooide zich op
dat moment met het lichtkleed van de
lente, die zo lang op zich heeft laten
wachten. Gedurende enkele weken zal
de stad Haarlem een beminnelijke gast-
vrouwe zijn, die haar bezoekers zal
weten te verrassen.
Tevoren had het officiële gezelschap
een bezoek gebracht aan het Frans
Hals Museum, waarvan de voorhof
een sprookjesachtig aanzien bood. Bij
zonder verrassend waren de in het
museum opgestelde diorama's van dr
W. Wieringa.
Later op de avond ontving het Haar
lemse gemeentebestuur in de met
kaarsen verlichte Ridderzaal van het
stadhuis vele genodigden, aan wie de
bloemenmeisjes een bloem offreerden.
De receptie verliep in een geanimeerde
stemming en velen maakten van de ge
legenheid gebruik een rondgang door
het stadhuis te maken.
Zoldermarionetten
Bracht het Frans Hals Museum in
menig opzicht en naar traditie
vele verrassingen, de interessant
ste was zonder meer het marionetten
spel op de Museumzolder. Marionetten
zijn in Haarlem geliefde gasten en zij
vonden destijds een artistiek onderko
men in de gewelven onder het Haar
lemse stadhuis. Een deel van de ge
meenteraadsleden hield niet van die
poppenkast (sic) in zo'n waardig stad
huis en het gevolg was, dat de kleine
artisten verhuisden naar de Vleeshal.
Maar daar voldeden zij in geen ge
val (met uitzondering van Bert Brug-
man's poppen) en het was de direc
teur van het Frans Halsmuseum, de
heer H. P. Baard, die de culturele
waardigheid van het museum allesbe
halve door de marionetten aangetast
achtte. Integendeel, hij meende dat de
sfeer nog meer verlevendigd zou wor
den.
Hij heeft daarin natuurlijk gelijk ge
kregen, dank zij ook de wijze waar
op hij een deel van de zolder heeft
omgetoverd tot een intiem theater,
waarin het voor de toeschouwers wel
Hein te Haarlem de ^nternatialiT O.ntvouwden gistermiddag op het Stations-
De diensten en bedrijven der gemeen
te Haarlem zullen op Goede Vrijdag, 8
April 1955, na des middags 12 uur en
op Zaterdag, 9 April 1955, de gehele
dag gesloten zijn.
Op 8 April zijn echter geopend:
het Frans Halsmuseum van 10-17 uur
en van 20-22.30 uur; de tentoonstelling
van werken van dan Poortenaar in het
museum „Het Huis van Looy" van
10-12.30 uur en van 14.30-17 uur (in
gang Kamperlaan).
Op 9 April zrjn geopend:
het bureau van de burgerlijke stand
van 9-10 uur, doch uitsluitend voor aan
giften van geboorten en overlijden; het
irari T- vp.n <0-1. uur en
van 20-22.30 uur; de tentoonstelling van
werken van Jan Poortenaar in het mu
seum. „Het Huis van Looy" van 10-12.30
uur en van 14.30-17 uur (ingang Kam
perlaan); het gemeentelijk laboratori-
r-- O1'1" 3
(Zondagsdienst na Vrijdag 14 uur)het
kantoor van de Incasso-, Stortings- en
Ophaaldienst van 9-11 uur, doch uitslui
tend voor het verkopen van muntmeter
penningen; het kantoor van de dienst
vn de Hout, de plantsoenen en de be
graafplaatsen van 10-11 uur, doch uit
sluitend de afdeling begraafplaatsen;
het kantoor van het Haven- en Markt
wezen aan de Koudenhom. Het huisvuil
wordt die Zaterdag niet opgehaald.
hei sprookje van ae teiue is gis
teravond in Haarlem werkelijk
heid geworden, toen burgemeester
mr. P. O. F. M. Cremers het licht
monument op het Houtplein ont
stak. Tegelijkertijd gloeiden over
al in de stad de lichtjes aan. De
herinnering aan Haarlem-Lichtstad
werd weer levendig.
een passen en meten is, maar waar
de kleine electrische lantaarntjes het
geheel een eigen kleur geven.
Dit jaar is Haarlems Bloei zo ge
lukkig geweest twee theaters tegelijk
naar de bloemenstad te kijgen, name
lijk dat van Don en Ly Vermeire en
dat van Feike Bosma. Velen hebben
reeds kennis gemaakt met beide thea
ters en het moet gezegd, dat het pro
gramma, dat in samenwerking (maar
toch ieder een eigen onderdeel) gege
ven wordt, naar onze eerste indruk
veelbelovend is. Vooraf sprak de voor
zitter van de stichting Haarlems Bloei,
de heer D. J. A. Geluk, een woord
van welkom tot de genodigden, o.w.
burgemeester mr P, O. F. M. Cremers,
de wethouders A. J. M. Angenent en
W. F. Happé (allen met hun echtge
noten), verschillende raadsleden en de
gemeentesecretaris, mr H. E. Pfaff, en
hij maakte meteen van de gelegen
heid gebruik om de heer, H. P. Baard,
die gisteren 25 jaar in overheidsdienst
was, waarvan negen jaar in Haarlem,
te huldigen namens het gemeentebe
stuur. De heer Baard heeft het jubi
leum niet willen vieren, maar niette
min bracht spr. hem dank voor het
vele goede, dat hij vooral op cultureel
gebied voor Haarlem heeft gedaan.
In die dank werd ook mevr. Baard
betrokken, wie een bouquet rozen werd
overhandigd.
Het marionettenprogramma moest
zeer kort worden gehouden en beide
theaters brachten slechts enkele frag
menten. Don en Ly Vermeire zorgden
voor de lief-dramatische romantiek in
de Violetten Vlinder, een lichtgetint
verhaal, waarin Pierrot een fragiele
droom nastreeft. De muzikale omlijs
ting werkte bijzonder suggestief. Dat
was trouwens ook het geval, maar
dan in een heel ander genre, bij Fei
ke Bosma, die veel succes oogstte
met zijn Tam-Tam. Hij presenteerde
enkele knappe vondsten, die een on
gewoon enthousiasme van het publiek
teweeg brachten.
Bij deze indrukken moeten wij het
nu laten. Wij hopen er de komende
week nog nader op terug te komen;
bij voorbaat echter kunnen wij een
bezoek aan de Museumzolder van har
te aanbevelen.
Eindelijk zal basketball in het win
terseizoen '55-'56 ook door katholieke
sportverenigingen worden beoefend.
De R.K.S.V. „Velsen" zal namelijk
overgaan tot het oprichten van een
dergelijke afdeling, waarvoor de volgen
de heren zich als voorlopige bestuur-
lers zijn aangewezen: J. de Graaf,
Hoofdstraat 93 te Santpoort Dorp; A.
Hogendijk, Rijpstraat 4 te IJmuiden;
A. Reijerse, v. d. Vondellaan 55 te
Driehuis.
Voor Dinsdag 5 April a.s. staan reeds
enkele demonstratiewedstrijden op het
programma. In de zaal van de St.
Franciscusschool aan de Zeeweg te
IJmuiden Oost zullen vanaf 20.uur
de volgende ontmoetingen plaats vin
den: Exercitia Nijverheidsschool
(Velsen) jongens; Exercitia 1 Black
Pirates 1 (heren).
De start heeft vermoedelijk zo lang
op zich laten wachten door het niet
tijdig beschikbaar zijn van de oefen
zaal. Wij verwachten, dat door het
goede voorbeeld van de Velsenaren vele
katholieke sportbeoefenaren geïnspi
reerd zullen worden.
Advertentie
LANGE VEFRS1KAA1' 10 TEJU 11493
F ader en zoon Oudes zijn in Haarlem weer te gast bij Kunsthandel Leffelaar.
Minder dan een jaar geleden hebben wij een uitvoerige karakterschets ge
geven van dit wel zeer unieke werk. Tot nu toe is er essentieel niets
veranderd.
Dirk Oudes schept zich een eigen wereld van straatjes en parken, die men
nergens terugvindt en die toch overal zouden kunnen bestaan. Hij stelt daarin
zijn personen in situaties uit het dagelijkse leven zonder commentaar. Hij ver
telt vanuit de milde, argeloze observatie van een kinderlijk gemoed. Hij mora
liseert niet, beoordeelt noch veroordeelt, maar neemt de mensen zoals ze zijn
met hun voorgewende houding, hun pose, met hun slechf verborgen bedoelin
gen in de achtergrond. Een bijzondere vorm van humor schuilt in zijn manier
van doen om juist het ene te vertellen, voorgevend het andere niet opgemerkt
te hebben. In zijn fantasie beleeft hij een sterk-reële observatie, die naar buiten
treedt als een poëtische vorm, waarin zijn taferelen worden ingekleed.
De weergave is sterk-plastisch, wat
de suggestiviteit van deze potloodte
keningen verhoogt.
In de bovenzaal hangen werken
van Anni Apol. Zü noemt ze „col
lages" omdat het plakken van
stukjes stof naast, en vooral over el
kaar het technisch middel is waarmee
deze „schilderijen" tot stand komen.
Bij het eerste zien, in lijst en ach
ter glas denkt men inderdaad even
schilderijen in de variant van gouches
of monografieën. Er is echter ook een
sterk grafisch element in, ontstaan
door patroon en weefsel van de ge
bruikte stof; dit geeft een grafisch
effect dat enige verwantschap doet
ontstaan met het op de drukpers ge
maakte werk van de drukker-kunste-
naar Werkman.
Er zit overigens een grote mate
van consequentie in om, wanneer het
de bedoeling is om schilderijen op te
bouwen uit vlakke tinten, dit niet
Is hij m dit alles dezelfde gebleven
er zijn wel enige opmerkingen te maken
over het uiterlijk der schilderijen. Er
is een geleidelijke groei waar te ne
men, niet in zeggingskracht, want die
bezit Oudes in voldoende mate. De
ontwikkeling beweegt zich enerzijds in
voortgaande verfijning en nuancering
van het bestaande, anderzijds zijn er
structureel sterk afwijkende schilderijen
ontstaan die minder karakteriserend en
vertellend, veel meer algemeen pictu
raal gaan worden en dan ook verder
van de eigen wereld afraken dan de
volkskunstige concentratie waarbinnen
Oudes zich tot nog toe heeft bewogen.
Wie met de collectie Oudes vorig jaar
geen kennis gemaakt heeft, mag niet
verzuimen zulks thans te doen.
De zoon, Jaap Oudes, exposeert te
gelijkertijd een serie van zijn potlood
tekeningen. Zijn onderwerpen vindt hij
uitsluitend in het leven van het dorps
volk, maar ook hier weer een sterke
herbeleving in de fantasie van, met
zin voor humor geobserveerde tafe
relen. Zowel voor hem als voor zijn
vader geldt, dat zij met hun liefde
voor de eigen mensen met een deel
van hun geest buiten deze kleine
wereld moeten staan om haar zo te
kunnen observeren.
moeizaam te bewerkstelligen met verf
en penseel, maar direct uit te gaan
van een materiaal dat reeds strak
van tint is.
Beperkingen van de tintmenging tre
den bij de huidige variatie in de' stof-
fencollecties niet op, daarnaast voegt
de aard van het materiaal: katoen, zij
de, tule, om er enige te noemen, zelfs
nog een extra bruikbaar element toe
aan de nuancering terwijl het dessin of
het weefpatroon nog kostelijke mogelijk
heden oplevert. Men staat verbaasd
tot welk een verfijning Anni Apol door
routineus gebruik van deze techniek is
gekomen.
Ook in het oeuvre van deze Amster
damse huismoeder, die haar kunste-
naarswerk maakt in de tijd die haar
drukke gezin haar overlaat, speelt de
verbeelding een belangrijke rol, zo be
langrijk zelfs dat een enkel landschap
dat te reëel van uitbeelding is, niet
die spanning kan opbrengen die het
overige werk zo boeiend maakt. Haar
verbeelding is zij het anders van
inspiratie dan die van Oudes uiter
mate gezond en de wijze waarop zij de
ze verbeelding uit het materiaal voor
ons oproept is zuiver. Uit haar intelli
gentie in de toepassing van het mate
riaal en de rijkdom van haar verbeel
dingskracht tezamen ontspruiten zowel
de meest wonderlijke landschappen, ge
stoffeerd met figuren, als lyrische por
tretachtige vrouwengestalten.
De tinten van haar stoffen zijn fraai
gekozen en in hun harmonieuze com
binatie bepalend voor de stemming van
het werk.
Men ziet hier de bijzonderheid van
een ongewoon materiaal in de handen
van een veelzijdig kunstenares een vol
waardig kunstmiddel worden.
Tot slot vermelden wij nog dat Marij
ke Visser enig beeldhouwwerk en een
aantal coromandelhouten gebruiksarti
kelen exposeert.
Dit alles als voorjaarsexpositie van
kunsthandel Leffelaar tot 16 April.
L. T.
De kinderen van de leden der Haar
lemse katholieke Speeltuinverenigingen
zullen morgen, Zondag 3 April, als van
ouds hun Palinpaas-optochten door de
stad houden. Van acht plaatsen
vertrekt een stoet, vooraigegaan door
een muziekgezelschap. De Speeltuinver
enigingen zijn „Kindervreugd", „Elba
„Zwaanenoord", Noorder Vreugd"
„Mariagaarde", „Don Bosco", „Hof
van Eden" en „Overveen". Muzikale
medewerking, verlenen de muziekvere
nigingen „Euphonia", „St. Jorisband",
„Caecilia", „Soli Deo Gloria", en „De
Spaarnebazuin". De organisatoren heb
ben de navolgende routes vastgesteld:
Collage van Anni Apol: „Landschap met maan".
De stoet van de speeltuin „Kinder
vreugd" vertrekt om half 2; „Eupho
nia" verzorgt de muzikale omlijsting
Route: Teylerplein, Nagtzaamstraat,
Zomerkade, van Zeggelenstraat, van
Zeggelenplein rondom, Ted. van Berk
houtstraat, Nagtzaamstraat, 2e Zuidpol
derstraat, Zuidpolderstraat, Romolen-
straat, Herensingel, Schalkwijkerstraat,
Byzantiumstraat, Njjlstraat, Kruistocht-
straat, Nagtzaambrug, Amsterdam
straat, A. L. Dyserinckstraat, Teyler
plein, Speelplaats.
De optocht van de speeltuin „Elba"
met muziek van „De St. Jorisband"
start om kwart over 2.
Route: Speeltuin „Elba", Reitzstraat,
Dr. Leydstraat. Kritzingerstraat, Pr.
Steynstraat, Paul Krugerstraat, Scho-
terweg, Kennemerstraat, Saenredam-
straat, M. van Heemskerkstraat, Bor
des St. Joh. de Deo, Grebbestraat,
Frans Halsstraat, Frans Halsplein,
Schoterweg, Gen. Cronjéstraat, Reitz
straat, Speeltuin Elba.
De kinderen van „Zaanenoord" mar
cheren met „Caecilia" voorop om half
^S-°yte: Speelplaats Jongensschool Ti-
morstraat, Floresstraat, Atiehstraaf
Soendastraat, Pijnboomstraat.' Kaste n-
Berkenstraat, Zaanenlaan
mli" j5®! Overtonstraat. OYerton-
s5raS.t' Weltevredenstraat,
Molukkenstraat, Zaanenstraat. Timor-
straat, Speelplaats.
ve?t™w°Ptochi van -Noord ervreugd"
seeft hLT 3 UUr' "SoIi Deo dona
geeft het tempo aan.
Route: Ambachtstraat, van Wicke-
voort Crommelinstraal. Vorsterman van
Ovenstraat, R "chthuisstraat, Soaarn-
rpkstraat, Rijksstraatweg, Borski-
,Tlrnorstraat, Preangerstraat, In-
dischestraat, Minahassastraat, Hodson-
af aaT=„Ta" .Puzenkade. brug over, links
Wanneer de Palmpaas te
bloeien staat en de school
jeugd trots door de stra
ten trekt, dan proef ik de sfeer van
Pasen. Dan is het, of er iets in mij
zingen gaat en of het leven een an
dere kleur gaat krijgen. Denkt u
nu niet, dat ik in een romantische
stemming verkeer, want deze week
wil ik eens brillen over de Haar
lemse Moe, in het bijzonder over
de Moe, die in haar gebaren een
ongelukkige imitatie is van Kenau
van Hasselaer.
Ik heb ze deze week weer ont
moet: groot en zwaar, fors van de
tongriem gesneden, met andere
woorden een echte moe. Zij maak
te op luide toon haar prevelementje
in de winkei en met veel misbaar
gewaagde zij van de juffrouwen en
meesters op school, die de komende
week hun Paasvacantie gaan in
casseren. Ik kan u haar betoog
niet letterlijk weergeven, want haar
woorden zijn in geen vocabulaire
te vinden en ik zou ook niet weten,
hoe ik e moest schrijven. Maar
in het kort kwam haar peroratie
tweemaal onderbroken door een
klinkende tik tegen het hoofd van
Pietje, haar achtjarige jongste
hierop neer, dat die meesters en
juffrouwen weer veertien dagen de
mooie meneer of dame kunnen spe
len, terwijl Moe met de kinders op
gescheept wordt.
Arme meesters en juffrouwen.
Dat verwijt is ook in Haarlem niet
nieuw, en gelukkig, dat de vaders
en moeders het niet uitspelen.
Maar waarom moeten soortgelijke
verwijten nu afkomen van die fu
rieuze Moe's, die met haar eigen
koters zelfs geen veertien agen
raad weten.
Ik kan alleen maar bewondering
opbrengen voor het onderwijzend
personeel, dat kans ziet de over
volle klassen nog veilig de havens
van de wetenschap binnen te lood
sen. Een zenuwslopend karwei,
mag ik dat wel noemen, want het
is een ondankbaar werk de kleine
muiters, die iedere klas wel telt,
in toom te houden. Ik ben toch
wel geschrokken van de wijze,
waarop soms peuters van zeven of
acht jaar, vaak in complot, kun
nen treiteren en sarren. Ik ben
daarvan eens getuige geweest en
ik heb me afgevraagd, hoe de
meester het geduld opbracht om
enkele van die rebellen niet een
fiks pak ransel te geven. Vroeger
was dat een gezonde remedie, af
doende ook, maar tegenwoordig
kent de Haarlemse Moe de wet en
zij denkt te weten, dat de meester
niet slaan mag.
Eenmaal heeft hij toch een fikse
en verdiende tik gegeven en ik zag
Moe, met Pietje aan haar hand, bij
de schooldeur wachten. Daar kwam
een jonge, minzame meester aan,
helemaal niet het type van een
mis-hïindelaar.
„Is hij het Pietje?" krijste Moe.
„Ja Moe," antwoordde Pietje
„Heeft hij je geslagen, Pietje?"
„Ja Moe," zei Pietje, zichtbaar
trots, dat z'n Moe de meester wei
eens mores zou leren.
En Moe posteerde zich zwaar en
groot als een massief stootblok voor
de minzamee meester en in een taal,
die ge zeker niet in de Bijbel vindt,
voer ze uit tegen de meester, die
altijd maar minzaam bleef. Als
laatste troef kwam natuurlijk:
„Als je nog een keer an m'n Pietje
komt, stuur ik hem naar de Open
bare school". Ik weet niet, wat de
meester gezegd heeft; hij sprak te
minzaam dan dat ik hem verstaan
kon. Maar de Openbare School zal
gezegend zijn met zo'n Pietje en
zo'n Moe.
Later kwam ik Moe met zoonlief,
die danig liep te vervelen, weer te
gen. Moe gaf de. jongen een dreun
om zijn oren, dat de echo kletsend
door de straat klonk. En ik heb
gedacht: proost Pietje met je va-
cantie, de meester heeft gelukkig
rust. Van jou wordt hij veertien dar
gen niet moe.
Het is inderdaad niet zo'n illus
tere geschiedenis geweest,
die ik zojuist vertelde, maar
zij moest nu eenmaal uit mijn pen.
En laat ik er meteen aan toevoe
gen, dat in Haarlem de huismoe
ders nog in de meerderheid zijn, die
wel andere zorgen aan haar hoofd
hebben. Al was het alleen maar de
schoonmaak, die in vele gezinnen
de boel weer volkomen op z'n kop
heeft gezet.
Een schone traditie is het, dat
in de schoonmaakdagen de man 'n
beklagenswaardig mens heet te
zijn, die alleen maar een sta-in-de-
weg is, zelfs wanneer hij de handen
uit de mouw steekt. Ik kan echter
die schoonmaak-woede wel waar
deren; de verrassingen zijn niet van
de lucht en het is wonderbaarlijk,
wat er al niet uit kasten en laden
te voorschijn komt. Het geeft een
stille ontroering, als er een zal
vend heiligen-prentje te voorschijn
komt met de in dun en dik geschre
ven tekst: ter herinnering aan Zus
ter Augusto, bid veel voor mij.
Dan rijst het beeld op van een
gezellige non, die even goed 25 als
55 jaar kon zijn (die leeftijd is
toch niet te schatten), toen je ach
ter haar rokken de kleuterklas in-
tippelde. Dat waren nog de dagen
van de bewaarschool, ofschoon je
toch niet de indruk had in bewa
ring gegeven te zijn.
Van zuster Augusto herinner ik
mij, dat ze mooi kon vertellen en
zingen en dat zij een losse hand
van slaan had. Maar zij „ranselde"
met charme en liefde, een feest
voor het oog en een pijnlijke erva
ring voor het gevoel. Maar nooit
kwam er een Moe op school en
nooit waren wij boos.
En nu ik dat plaatje heb gevon
den wil ik haar ook herinneren en
posthuum nog de stralenkrans ge
ven, die de heilige op het prentje
al te opzichtig heeft gekregen. Zij
moet enkele jaren geleden gestor
ven zijn, heel ver weg in een stil
klooster en er wordt verteld, dat zij
Hierboven een baantje heeft gekre
gen bij de Onnozele Kinderen.
Dat ik haar nu, in de geur van
boenwas en witkalk, in deze Bril
honoreer, mag u mij niet kwalijk
nemen. Trouwens, ook u hebt ooit
wel eens een zuster Augusto ont
moet, die mooi zingen en vertellen
kon en wier hand een legendari
sche faam kreeg. Die legende hoort
in ons aller gulden boek thuis, want
zij stamt uit de tijd,
dat Moe de wet nog
niet kende.
De stoet van de speeltuin „Maria-
gaarde vertrekt om half 3 met mu-
zl?k van he „Spaarnebazuin".
Route: Speeltuin Westergracht, Leld-
sevaaxt, Emmaplein, K. van Mander-
Hntf«tra?fahli5?traat' PÜlslaan. van 't
Srlatr' Wassenaarstraat, Tromp-
fïrntf' a pvertsenstraat. Banckert-
straat°StZn Gas'huis|aan, Sterrenbosch-
vna, tGra'Ueboomstraat, Brouwerj._
T efri^h?rein acht?traat' Rollandstraat,
Sm?' Jan Nieuwenhuizen-
straat, Westergracht, Speeltuin.
™^ei,Hnderei\van de tuin ..Don Bos
co beginnen hun tocht om 1 uur. De
bS'ban'h" zorgt voor de muziek.
Route. Speeltuin Phoenixstraat, Rip-
5rnttPaï£' .Parkstraat- Lange Heren
straat, Kruisweg, Parklaan, Jansweg,
S'raUTe TGracht. Kruisstraat, Smede-
De optocht van de kinderen van de
speeltuin „Hof van Eden" vertrekt met
„Soli Deo Gloria" eveneens om 1 uur.
Route: Geusevesperstraat, Muider-
slotweg. Jan Luikenstraat, Vollenho-
venstraat, Eksterstraat, Vergierdeweg,
St. Bavostraat, Maasstraat, Lekstraat,
Eemstraat, Vinkenstraat, Reigerstraat,
Eksterstraat, Jepthastraat, Muiderslot-
weg, Jan Luikenstraat, Roemer Vis-
scherstraat, Geusevesperstraat, Speel
tuin.
De groep van de speeltuin „Over
veen" vertrekt vanaf de tuin der Zus
ters Korte Zijlweg, naast de kerk. „De
Spaarnebazuin" marcheert voorop.
Route: Korte Zijlweg, Zandvoorter-
pad, Zijlweg, Korte Zijlweg, Ramplaan,
Schoonoordlaan, Bloemveldlaan, Zuider
Tuindorplaan, Tuindorplaan, Ramplaan,
Leendert Meeszstraat. Croesenstraat,
Rollandslaan, Gerrit Bartholmeuslaan,
Pieter Wantelaan, Hospeslaan. Rol
landslaan, Ramplaan, Korte Zijlweg.
Donderdag 7 April zal George Ro
bert in de Grote Kerk van Haarlem
van 3i uur het volgende programma
van J. S. Bach spelen:
Preludium en Fuga e kl. t.; Christ
lag in Totesbanden, A. Koraal, B. Voor
spel, C. Fantasie; Fantasie en Fuga c
kl. t.; Koraalvoorspelen: A. O Mensch,
bewein' dein Sünde gross, B. O Lamm
Gottes, unschuldig, C. Herzlich tut mich
verlangen nach einem sel'gen End, Pre
ludium en Fuga c kl. t.
Advertentie
Gen. Cronjéstraat 135
Haarlem - Telef, 11657