Helicopterverbinding Haarlem- Rotterdam in gevaar Toonkunst in Haarlem 125 jaar D N Canaris, de man die alles wist Bloemendaals burgemeester houdt exposé voor de B.A.B. Stem van de bevolking wordt helaas te weinig gehoord Het moederhart spreekt, delicate film in Studio I I Sabena-piloten maken bezwaar tegen de helihaven aan de Wagenweg Weduwen voor twee ton opgelicht Verleden met Vruchtbaar muzikaal tal van hoogtepunten Helaas geen kamer muziek meer „O. 56-krant niet geslaagd55 Melk één cent goedkoper Boeiende film van A. Weidenmann in Cinema Palace De gevangene van Zenda Duel in de Jungle Drie vrouwen K.V.P.-leiders Aflam In het Westen en Zuid-Limburg SLEUTEL WEG NOGMAALS DE WEGEN RONDOM „GROOT HAARLEM" Weer een motie „V erborgen Moederschap" Apotheken en dokters diensten ZATERDAG 25 JUNI 1955 PAGINA 2 Twee jaar voor huwelijks zwendelaar Bternitpilaten op scheenbeen gevallen Burgerlijke Stand Haarlem VER. KATHOLIEKE DAMMERS Andere meningen „DE SLEUTELSPECIALIST" Onenigheid tussen Noord en Zuid-Holland DOOR ELECTRI S'CHE STROOM GEDOOD De vluchten per helicopter tussen Haarlem en Rotterdam, die per 1 Juli zouden ingaan, dreigen ernstig ver traagd te worden en zelfs in het geheel niet door te gaan. Naar Wfl vernemen hebben de piloten van de Belgische maatschappij Sabena, die de helicop ters zullen besturen, bezwaren gemaakt tegen het heliveld aan de Wagenweg. Gisteren zijn er onderhandelingen ge voerd tussen deze piloten en de direc tie van Haarlems Bloei, maar de par tijen zijn onverrichterzake uit elkaar gegaan. Het wachten is nu op een na der bericht uit Brussel. Zoals bekend lag het in de bedoeling per toestel maximaal zeven personen te vervoeren. De piloten hebben nu in zo verre bezwaar gemaakt tegen het heli veld, dat zij het onverantwoord achten meer dan vier passagiers per vlucht mee te nemen, omdat het geboomte aan de Spanjaardslaan hun geen vol doende aanloopmogelijkheid biedt. Te gen het veld als zodanig maken zij dus geen bezwaar, slechts tegen de omge ving. De Rijksluchtvaartdienst heeft trouwens het vorig jaar het veld tot dit doel volkomen geschikt geacht en toestemming verleend om het als heli haven in gebruik te nemen. De direc teur van Haarlems Bloei, de heer W. v. Willige, gaf de piloten te verstaan, dat een vervoer van vier personen per vlucht beslist economisch onverant woord is. Een enigszins rendabele ex ploitatie zou dan onmogelijk zijn. Gis termiddag hebben de piloten daarop enige andere terreinen geïnspecteerd, die eventueel in aanmerking zouden ko men om als vliegveld dienst te doen, maar geen der plaatsen bleek aan de eisen te voldoen. Ook ten Noorden van Haarlem was geen geschikte gelegen heid te vinden, omdat daar alles te wei nig centraal gelegen is. De piloten hiel den vast aan hun standpunt, dat het veld aan de Wagenweg te gevaarlijk is voor vluchten met telkens zeven perso nen en zijn met deze mening naar Bel gië teruggekeerd. Alle voorbereidingen voor de vluchten boven Haarlem zijn thans stopgezet in afwachting van nade re berichten uit Brussel. De Amsterdamse rechtbank heeft de 40-jarige gedetineerde Amsterdammer E. van B., die het vorig jaar huwelijksad vertenties in enkele dag- en weekbladen plaatste en daarna min of meer gefor tuneerde oudere weduwen voor circa f 200.000 oplichte, een gevangenisstraf opgelegd van twee jaar met aftrek van voorarrest. In zijn advertentie verzocht hij als „bemiddeld heer kennismaking met eveneens bemiddelde dame". Hij ont ving een stroom van brieven. Énkele jaren geleden was de verdachte ook al wegens oplichting, ditmaal van zijn toenmallige schoonvader, tot twee en een half jaar gevangenisstraf veroor deeld. Begin 1954 werd hij voorwaarde lijk in vrijheid gesteld. Dezelfde zomer zette hij zijn practijken voort. Hij had de oudere dames verteld, dat hij 50 jaar en commissionnair in effecten was. De Bussummer E. D., werkzaam bij de Negema te Bussum liet gisteren eni ge eternietplaten op zijn been vallen, toen hij deze platen aan het verschui ven was. Met een scheenbeenbreuk is de man in de Majella opgenomen. e viering van het 125-jarig bestaan van de Haarlemse afdeling van de I Maatschappij tot bevordering der Toonkunst, evenals de maatschappij JS zelf in 1829 opgericht, geeft aanleiding een terugblik te werpen op het muziekleven in ons land tijdens de vorige eeuw. Het initiatief tot de oprich ting van een „Genootschap", speciaal tot bevordering van de toonkunst, ging uit van de „Maatschappij tot Nut van 't Algemeen". Het „Nut" meende, zeer terecht, dat alleen dan de beoefening van de Toonkunst doeltreffend kon worden beoefend, wanneer dit niet in het algemeen, doch op speciale wijze ou geschieden. Het kwijnende muziekleven in de tijd van de Franse overheersing gaf alle aanleiding tot deze gedachtengang. Na de uitvoeringen van Haydn's beide oratoriumwerken in 1801 en van Handel's „Messias" in 1805 onder leiding van C. J. Schmitt in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, vonden dergelijke uitvoeringen niet meer plaats. Alleen opera-opvoeringen, bijzonder die door het Franss Opera-gezelschap, trokken in Hof- en Hoofdstad voldoende oe- langstelling. Zelfs na Napoleon's val was er nog geen sprake van een her leving van het normale muziekleven. Het duurde nog veertien jaren, ver moedelijk door de minder gunstige staatkundige verhoudingen tussen Noord en Zuid-Nederland, vooraleer voldoende aandacht aan het Toonkunst-probleem geschonken werd en genoemde Maatschappij een oplossing zocht. feest van ongewone samenstelling. Er was namelijk een wedstrijd, de eerste in Nederland, voor mannenkoren aan verbonden. De toenmalige secretaris van het hoofdbestuur, de dichter Jan Pieter Heye, wenste niets liever dan alle mannenkoren, die in 1847 op het Nederrijns-Nederlands Zangersfeest te Arnhem hoogtij hadden gevierd, als mede de harmoniecorpsen in de Maat schappij onder te brengen. Een ide aal, dat de dichter-secretaris, wat de mannenkoren betreft, met een wed strijd en dergelijke middelen trachtte te verwezenlijken. Dr. Heye bereikte zijn doel niet, doch door de grootse op zet van een en ander werd toch de aandacht van geheel Nederland op de Maatschappij en tevens op Haarlem gevestigd, Een twintigtal mannenkoren, groten deels met banieren, nam aan een op tocht, een zestal aan de wedstrijd deel. Nadat de avond door de stadsorganist Schumann met een Mozartwerk was in geleid zongen de 500 zangers gezamen lijk „Liedes Freiheit" van Marschner onder leiding van dirigent Van Bree, waarna de wedstrijd plaats had. De vol gende avond ving nogmaals met man- nenzang aan, daarna trad het gemengde koor met gewijde muziek op. Op de derde avond voerde dirigent Ver hulst het Oratorium „Elias" van zijn leer meester Mendelssohn uit. Hij beschikte over een orkest van 150 musici en een koor van 418 dames en heren. Een vijftal afdelingen versterkte koor en orkest, Haarlem zelf kwam uit met 173 vocalisten en 14 orkestleden. De uit voering werd een groot succes. Aan het einde van de tweede avond brak er een „over de feestdirigent Van Bree een bataille des fleurs los" en beide diri genten ontvingen fraaie zilveren herin neringsbekers. Op de vierde dag besloot men het grandiose feest met vauxhall, vuurwerk en illuminatie. In 1829 richtte de Rotterdamse gym nasiumleraar A. C. G. Vermeulen een oproep tot bekende kunstminners in de voornaamste steden van de Noordelijke provincies om aan besprekingen deel te nemen over het oprichten van een Toonkunst-Genootschap. Deze bespre kingen die namens Haarlem werden bijgewoond door de heren Crommelin, Enschede en Herckerath, hadden een gunstig verloop en aldra ging men over tot de oprichting van de „Maatschappij tot bevordering van de Toonkunst". De heer D. J. H. Boellaard woonde na mens de Haarlemse kunstminners de oprichtingsvergadering bp. De Haarlemse kunstminners toonden zich direct zeer actief. Nog in hetzelfde jaar richtte men een plaatselijke afde ling op met een ledental van 53, waar mede Haarlem tegenover Amsterdam met 80 leden een goed figuur sloeg. Te vens stichtte men een Zangschool, waar op aan de jongedames behalve zangon- derricht, les in theorie en muziekge schiedenis werd gegeven. Met de stich ting van deze Zangschool beoogde het bestuur spoedig te komen tot de instel ling van een gemengd koor, benodigd voor het geven van eigen concerten en medewerking aan de Grote Algemene Muziekfeesten. Het doel van de Maatschappij was wel de bevordering van de toonkunst in het algemeen, doch het hoofdbestuur, vooral voorzitter Vermeulen beoogde in navolging van Keulen, Düsseldorf en Parijs het houden van jaarlijkse mu ziekfeesten in verschillende plaatsen van het land met medewerking van orkest en koorleden van meerdere afdelingen. Muziekfeesten e Algemene Muziekfeesten vingen eerst 5 jaar na de oprichting aan De in die jaren uitbreken de Belgische opstand en eholera-epide- mie verlamde de werkkracht van de af delingen. In 1834 gelukte het de Haagse afdeling een dergelijk feest te organi seren, dank zij krachtige steun van an dere afdelingen. Het Muziekfeest had in de Sint Jacobskerk in tegenwoordig heid van de hele koninklijke familie, een 5000-tal leden en verdere belangstel lenden uit alle provincies plaats. O.a. voerde men Mozart's „Requiem" uit, echter op Duitse tekst vanwege het „Katholieke rituele karakter" van de oorspronkelijke Latijnse tekst. Haarlem liet bij dergelijke feesten geen verstek gaan en met name noe men wij de uitvoering van „Het lied van de klok" en van „De Schepping" van Haydn, die de Haarlemse afdeling in 1838 en 1844 met begeleiding van strijkers en piano, vermoedelijk geheel met eigen krachten gaf. Uit de titels kan men opmaken, dat het koor een Nederlandse vertaling gebruikte en op een gearrangeerde begeleiding was aan gewezen. In 1850 viel Haarlem de eer te beurt het Algemeen Muziekfeest te mogen verzorgen. Dit wijst op het vertrouwen, dat het hoofdbestuur stel de in de leiding en beschikbare koor- en orkestleden van de Haarlemse Af deling. Al zouden andere afdelingen steun verlenen, Haarlem moest toch de kern vormen van het totale en semble. Het werd een driedaags muziek- GEBOREN: A. LevenkampVisser, z; H. C. J. van EsBroers, z; J. C. Netzde Jong, z. en d.; W. M. Ame- lungvan Schaijk, d; H. C. M. Hirs Raijmakers, d; A. Th. BaamsBusch- kens, d; E. R. van den BergKrill, d; A. M. SilvesterDekker, d; P. van der Pol—Booms, d; L. FlietstraGom- pers, d J. J. van den BeemtPlevier, d. GETROUWD: 24 Juni: C. Ket en A. H. Korzelius. OVERLEDEN: P. B. Evers, 65 jaar. Brouwersvaart; C. DekkerSluyter, 56 jaar, Gasthuisvest; G. de Bruijn— van der Wateren, 57 jaar, K. van Man- derstraat; A. Daudeij—Vreugdenhil, 83 jaar. Jansweg; A. Stapel—Selser, 71 jaar, 2e Hoogerwoerddwarsstr.; C. M. van Diessen, 45 jaar, Engelszstr. Bloeitijdperk a het Muziekfeest brak een bloei tijdperk voor de Haarlemse af deling aan. Het ledental steeg, voor het koor toonde men meer be langstelling dan voorheen, in 1883 sloot „Euterpe" zich bij de afdeling aan, waardoor zij de beschikking kreeg over een eigen orkest, iets dat nog geen af deling had verkregen en de zangschool kon dientengevolge worden uitgebreid tot een complete muziekschool. Door de ze grote oplevii.g was de afdeling Haar lem meer malen in staat Algemene Muziekfeesten te verzorgen. Na 1885 on der leiding van Leander Schlegel nog één- en onder leiding van Willem Ro bert, die in 1881 de leiding van het koor op zich nam, nog viermaal. Op deze feestconcerten kwamen evenals op die van andere afdelingen steeds grote, belangrijke werken tot uitvoering, meestal voor de eerste maal in Neder land. Tot 1907 hadden de Algemene Muziek feesten plaats Door de bloei van meer dere afdelingen was de onderlinge hulp verlening niet meer nodig. Zij waren in staat zelf de oude en nieuwe mees terwerken uit te voeren vanaf Bach's Mattheus Passie tot aan Richard Strauss' „Wanderers Sturmlied". Het Haarlems Toonkunstkoor gaf hiervan reeds op de Muziekfeesten in 1890, 1896 en 1902 duidelijke bewijzen met de uitvoeringen van Vincent d'Indy's „Le chant de la Cloche" en „Carmen Sae- culare" van Alphons Diepenbrock, als mede op de eigen concerten tot 1914 onder leiding van Willem Robert, daar na tot de opheffing van het koor in 1929 onder die van Louis Robert en Evert Cornelis. Na een 125-tal jaren is het arbeids veld van de Haarlemse Toonkunstafde ling niet zo omvangrijk meer als voor heen. Zeker is het, dat al heeft zjj al leen nog maar de zorg over de Muziek school, zij in het Muziekleven ondenk baar is. De zangafdeling is in 1929 op geheven, doch heeft stimulerend ge werkt op de gehele zangerswereld. Een vijftal grote koorverenigingen, in de eerste helft van deze eeuw ontstaan, zet als het ware haar arbeid door. Bepaald betreuren wij het na de oor log niet meer in stand houden van de Kamermuziekavonden door Toonkunst. Haarlem is dientengevolge bijna geheel kamermuziek-loos geworden. Een hoogst belangrijke taak blijft echter de afdeling nog vervullen, die op het gebied van muziekonderwijs. Niet alleen amateurs doch ook vaklieden hebben op de Toon kunst-muziekschool een grondige oplei ding genoten. Vanaf de oprichting on der Leander Schlegel, die later werd opgevolgd door Willem Robert, A. de Vogel en P. Vincent, heeft de school op enkele inzinkingen na bijzonder in de oorlogsjaren, een tijdperk van gesta dige bloei gekend. Vooral n uer een conservatorium-op leiding aan de school is verbonden, de vakleerlingen de Staatsexamens A en B afleggen en er wederom een or kest aan verbonden is, heeft de school aan betekenis gewonnen. Een wijs beleid door bestuur en di recteur en een goed op paedagogiek in gesteld lerarencorps doet voor de toe komst nog veel verwachten. O.K. In de strijd om het kampioenschap van V.K.D, begint langzamerhand te kening te komen; kampioencandida- ten zijn P. Hollenberg en H. Rump, terwijl ook Th. Kok nog kansen heeft. A.s. Woensdagavond is de laatste avond van de onderl. comp., na 1 Juli zullen alleen afgebroken partijen wor den uitgespeeld. De uitslagen luiden: F. VisserP. Beelen 11, A. Maste- lingH. Rump 02, P. Mul—V. An- dringa 2—0, D. RumpTh. Kok afge broken, H. RumpG. Faaij 2—0, J. LucasP. Mul 1—1, G. Hesselman—P. Hollenberg 11, Th. v. WortP. Hol lenberg 20, Th. v. WortTh. Kok 20, D. RumpP. Beelen afgebr., J. Lucas —Th. Kok afgebr., Th. v. Wort—H. Rump 02. De competitie voor onafhankelijken wordt de komende week beëindigd, waarna de prijsuitreiking zal volgen. De volgende wedstrijden werden in deze comp. gespeeld: J. DraaismaTh. Brandsma 02, H. HogeboomN. de Vries 11, P. v. d. Velden—J. Luiten 02, P. v. d. Velden H. Hogeboom 20, Th. BrandsmaJ. Sassen 20, N. de VriesJ. Draaisma 2—0. De heer A. J. Copray, voorzitter van de KVP-Amsterdam, noemde het pam flet een „onchristelijke publicatie, de KVP onwaardig". „Men kan twisten", aldus de heer Copray, „over het peil waarop de KVP-Amsterdam in acties en publicaties in de loop der jaren heeft gewerkt. Maar dit pamflet blijft be paald ver beneden Amsterdams peil". De heer Copray wenste zich dan ook duidelijk van de inhoud te distanciëren. Nog scherper was de reactie van de voorzitter van de KVP-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad, de heer H. A. Douqué. „Een derderangs pamflet dat uitmunt door gebrek aan beschaving. Een goed kope bruiloftsbrief van vijftig jaren te rug", aldus de heer Douqué. „Het moest verboden worden dat dit soort publi caties aan de kerken worden uitgereikt. Laat men er bovendien op rekenen dat dit pamflet de mensen eerder wegjaagt dan aantrekt. De katholieken hadden, nu zij aan de kerk een publicatie van de KVP zouden ontvangen, recht op be hoorlijke voorlichting in goedo stijl". „Laat men bovendien weten", besloot de heer Douqué, „dat dit O-56-pamflet ook strijdig is met de elementaire wet ten van het fatsoen, waaraan een ka tholieke partij zich op de allereerste plaats heeft te houden". De heer J. A. A. Poncin, voorzitter van de kieskring Haarlem der K.V.P. en als zodanig lid van het partijbe stuur, liet zich aanmerkelijk gematig der uit, maar kon toch ook niet enthou siast zijn. Hij achtte de propaganda krant niet direct het meest geslaagde stuk en wenste met name al datgene daarin af te keuren, waardoor bepaalde mensen persoonlijk zouden worden ge griefd. Anderszijds zag hij niet het nut in van een extra breed uitmeten van deze mogelijke vergissing van de K.V.P. en hij meende dat in ieder ge val de goede bedoeling in acht moest worden genomen. De heer J. C. Ronde, voorzitter van de afdeling Haarlem der K.V.P., sprak met lof over het propagandastuk. Hij achtte het duidelijk en iedereen aan sprekend. Hij zag er een adequaat ver weermiddel is tegen de heus niet zacht zinniger of betere strijdmethodes van de politieke tegenstanders. (Van onze Haagse redactie) Wij vernemen, dat de melkprijzen in die gebieden van het land, waar zij een half jaar geleden met een cent per liter verhoogd werden, op of omtrent 10 Juli met een cent veriaagd zullen worden. Dit geldt o.a. voor het Wes ten van het land en voor geheel Zuid- Limburg. We vestigen er de aandacht op, dat de verlaging niet geldt voor de gebie den, die weliswaar niet gesaneerd zijn, maar welke desondanks van de moge lijkheid tot prijsverhoging een half jaar geleden geen gebruik gemaakt hebben. Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 FILMJOURNAAL De film Canaris, de man die alles wist, is geregisseerd door Alfred Weiden mann. Het is duidelijk, dat Weidenmann in zijn film een poging heeft willen doen om de figuur van Canaris alle eer te geven, die zij nooit gekregen heeft en waarvan men niet met zekerheid kan zeggen dat hij ze verdiend heeft. Het staat wel vast, dat Canaris als hoogste chef van Hitler's Abwehr de kans heeft waargenomen om de tiran te bestrijden. Hij heeft het standpunt ingenomen, dat ook het standpunt van generaal Beck was, te weten dat iedere poging van de geallieerden om Hitier zijn zin te geven, moest neerkomen op het verlies van twee belangrijke bondgenoten: de Duitse generale staf en het Duitse volk. Hij heeft bovendien de Engelsen nauwkeurige mededelingen verstrekt over de Duitse bewapening en voorts de data aangegeven van de Duitse inval in Noorwegen en Nederland. Waar hij kon, heeft hij de Nazi's dwars gezeten, overtuigd als hij was, dat de oorlog, toen nog maar in wording, voor Duitsland verloren zou zijn op het ogenblik dat hij zou uitbreken. Alfred Weidenmann un kiest partij voor Canaris. Het tekent hem in zwart wit. Mag men zijn film geloven dan is Canaris een nobel man geweest, die alleen de stem van het geweten volg de, die van zijn volk hield, dat niet slecht was. maar door Hitler is mis leid. Herhaaldelijk komt Canaris in ver zet als een zijner agenten of zijn tegen stander, de schurk Heidrich een of an der moordplan beraamt. Nooit een moord, is de leus van Canaris, die de misdaad schuwt als de pest. Gelove wie het wil. Maar toch heeft hij deelgeno men aan de aanslag op Hitier, toch is hij een van de sterkste mannen van het verzet geweest en toch heeft hij zijn best gedaan om de dood van millioenen Duitsers en niet-Duitsers te voorkomen. Voor de figuur van Canaris heeft de regisseur de acteur Otto Hasse geko zen, wiens gelaat en gestalte en hou ding merkwaardig geschikt zijn om de chef van de Abwehr te vertegenwoor digen. Hij is voortdurend het middel punt van de handeling en om hem gaat de hele film. Maar om hem heen dreigt eveneens voortdurend de achter- De burgemeester van Bloemendaal, dr. D.H. Peereboom Voller hield gister avond in Boekenrode te Heemstede voor 'n honderdtal leden van de Vereniging Buurtbelang Aerdenhout Bentveld een uitvoerig exposé over de provinciale wegenplannen rond en door „groot Haarlem". Hfj benadrukte vooral de eventuele gevolgen, die uit deze plan nen voor Aerdenhout zouden voortvloei en en het resultaat van zqn pleidooi voor het behoud van Aerdenhouts ka rakter en natuurschoon (al wilde hij „geen stemming kweken") was, dat op voorstel van de voorzitter, mr. A. Bos, de vergadering in een motie het be stuur van de B.A.B. machtigde bfj de bevoegde instanties de nodige stappen te doen ter behartiging van de Aerden- houtse belangen. De uiteenzetting van de burgemees ter was nagenoeg eensluidend met de mededelingen, die hjj in de raadsver gadering van 16 Juni j.i, heeft gedaan en waarvan wij reeds uitvoerig melding maakten. In ironiserende verteltrant liet h;j verschillende facetten van de plannen nogmaals de revue passeren. Uit de krant, zo zei hfj, had hij ver nomen, dat de Statenleden op 12 Juli hun oordeel over een der ontwerpen zouden uitspreken. Rechtstreeks was het Bloemendaals gemeentebestuur daarvan dus niet op de hoogte gesteld. Na te hebben aangetoond, dat de weg door het Vogelenzangse bos onaan vaardbaar was, liet hij twee andere suggesties horen voor een snelverkeers- weg naar het Zuiden; een weg achter het bos om naar De Zilk, waarbij ech ter het kanaal, dat de Oranjekom voedt, een moeilijkheid vormt; ten tweede een weg langs de Leidsevaart, die weer een aantal kleine bollenbedrjjven in hun bestaan bedreigt. Het is onzin om te zeggen, dat de nieuwe weg niet nodig is. Bloemendaal ziet het belang van een dergelijke ver binding terdege in, maar het gemeen tebestuur wil een andere oplossing, na melijk in de vorm van de Oostelijke uiteenzetting een dringend beroep op de leden van B.A.B. om in een of an dere vorm van zich te doen horen. „Iedere stem heeft waarde en het is nog niet te laat. De stem van de be volking wordt helaas te weinig ge hoord." Tijdens de pauze delibereerden de aanwezigen aan de hand van drie op geprikte plattegronden lange tijd over de vele ontwerpen en in die tijd rijpten vele vragen, die daarna de burgemees ter gesteld werden. In zijn beantwoording deelde hij me de, dat zeer binnenkort besprekingen zouden beginnen tussen ir. Biemond en een vertegenwoordiger van het Zand- voorts gemeentebestuur over de ver- beterigen aan de Zandvoortweg. Spre kend over de tijdsorde, waarin de plan nen zouden worden uitgevoerd ver klaarde dr. Peereboom Voller, dat de Westelijke randweg van Haarlem over twee jaar klaar kan zijn. De Oos telijke randweg komt pas over 12 a 15 jaar aan de orde. Deze laatste ver binding was nog in het geheel niet uit gestippeld. Het was de burgemeester opgevallen, dat de provinciale planologische dien sten van Noord- en Zuidholland het niet eens bleken te zijn over het tracé, die de Zuidelijke verbindingsweg ten Wes ten van Haarlem zou moeten volgen. Noordholland houdt vast aan De Zilk, terwijl Zuid-Holland zich een plaats en kele kilometers Oostelijker daarvan denkt. Ten antwoord op een der vragen over de door de Duitsers reeds aange legde weg langs de voet der duinen verklaarde de burgemeester, dat deze weg wegens technische bezwaren niet kon worden verwezenlijkt. De door de wind gedurig veroorzaakte zandverstui vingen zouden het wegdek zeer nadelig beïnvloeden en bovendien zou Haarlem dan alle verbindingen met de kust missen. Wanneer dan wederom vele zij wegen moesten worden aangelegd, zou- randweg van Haarlem, die met voor-1 den de gevolgen voor Bloemendaal rang dient te worden aangelegd. De nog ernstiger zijn. burgemeester deed tot slot van zijn I De motie, die tenslotte op voorstel van mr. Bos werd aangenomen, luidt als volgt: „Vele bewoners van Aer denhout, Bentveld en Vogelenzang en leden van de vereniging Buurtbelang Bentveld Aerdenhout, in vergadering bijeen op 24 Juni 1955, nodigen het be stuur van B.A.B. uit met de meeste spoed de nodige stappen te doen bij die instanties, die zich bezig houden met het ontwerpen van wegen door Aerden hout, en met de meeste nadruk de be langen van Aerdenhout voor te dragen en constructieve plannen voor te leg gen of te ondersteunen, die de moge lijkheid bieden de belangen van Aer denhout en Vogelenzang zoveel moge lijk te sauveren." Tijdens de vergadering werden nog ongeveer 50 adhaesiebetuigingen ingevuld voor de actie, die de B.A.B. momenteel onderneemt. Een noodlottige vergissing heeft Vrijdag het leven gekost van de 39-jarige electromon- teur van de gemeentelijke electriciteitsbe- drijven te Alphen aan den Rijn, H. v. d. Nagel die gehuwd was en vader van vier kinderen. De heer v. d. Nagel was omstreeks half twaalf bezig in Aarlanderveen (gem. Al phen aan den Rijn) met het verwisselen van de electrische geleidingen van een oude lantaarnpaal met de nieuwe paal. Hiervoor liet hij zijn assistent de stroom afzetten door middel van het losdraaien van een be paalde verzekering. Hierbij moet hij zich in zijn aanwijzing hebben vergist, want de draden bleven onder 220 voltage stroom staan. grond van Hitier, de schrikaanjagende boeventronie van Heidrich en heel het tyrannieke gedoe van de nazi's. Zo dat er een boeiend beeld ontstaat, dat soms beklemmend werkt en waarin van tijd tot tijd angstwekkende geluids effecten optreden, die de gevaren waar in Canaris cum suis verkeren, sterk symboliseren. Iedereen boven de veertien kan de film zien in Cinema Palace. Canaris onder arrest. Zijn laatste rit naar het concentratiekamp. Hollywood heeft weer eens gretig de hand gelegd op „De gevange ne van Zenda", het verhaal over een Europees vorstendom, waar op het einde van de vorige eeuw de troon van de Koning gered wordt door een verre neef, die sprekend op de vorst gelijkt. Als aan de vooravond van de kroning de vorst door diens halfbroer zwaar wordt verdoofd en vervolgens ontvoerd, neemt de verre en onbekende neef de taak tijdelijk van hem over, tot na tal van avontuurlijke, amusante en amou reuze gebeurtenissen vrijwel alles weer op zijn pootjes terecht komt. Regisseur Richard Thorpe heeft op zijn beurt dank baar gebruik gemaakt van de vele mo gelijkheden, die deze historie hem gaf en er een onderhoudende film van ge maakt. In Minerva. 14 jr. Vanaf Maandag draait de film „The Garden of Allah". (18 jr.) en Woensdag en Donderdag kunnen de liefhebbers ge nieten van „Michael Strogoff, de Koe rier van de Czaar" (A.L.). Als het moederhart spreekt, is weer stand tegen deze taal nutteloos. Er kan nog zo'n lange scheiding moeder en kind vaneen gehouden hebben, de band des bloeds is onverbrekelijk. Dit thema is het, dat zeer pieus en oprecht wordt behandeld in de film „Het moederhart spreekt", die deze week draait in Stu dio. Zeven jaar na het einde van de twee de wereldoorlog ontvangen de pleegou ders van een door hen in de oorlog ge adopteerd kind, bericht, dat de moeder van de jongen nog in leven is en haar kind terugeist. In ontroerende taferelen worden daarna de pogingen in beeld ge bracht, die de pleegouders in het werk stellen om het kind, dat zij zielsveel zijn gaan liefhebben, voor zichzelf te behou den. Noch de pleegmoeder, noch de „bloedmoeder" weet een uitweg en zij laten ten einde raad het oordeel over aan de rechters. Ook onder dit college heerst verdeeldheid. Twee van hen me nen echter, dat men de ware moeder, die al zoveel heeft moeten lijden door het verlies van haar echtgenoot en bei de dochters, niet langer op de proef mag stellen. Deze film, die een bijzonder actueel gegeven er zijn immers duizenden ouders en kinderen, die elkaar nog steeds niet gevonden hebben aan vaardbaar en met voldoende nuances heeft uitgewerkt, wijst ongetwijfeld de oplossing aan, waarnaar in het alge meen zal moeten worden gestreefd. Personen boven de 18 jaar kunnen „het moederhart spreekt" met veel vrucht n de donkere jungle van Afrika is een detective van een verzekerings- maatschappij op zoek naar een groot zakenman, die spoorloos is ver dwenen en wiens leven voor een som van twee millioen dollar is verzekerd. De detective wordt belaagd door alle gevaren van de wildernis. Hij slaat zich er manmoedig doorheen en vindt ten slotte de zakenman, die springlevend is. Dit verhaal is aanleiding voor een groot aantal fraaie opname i van het Nationale Park van Zuid-Afrika. Hier om kan men de film interessant noe men. Voor boven de veertien in Roxy. n Luxor is de film „Drie vrouwen" te zien, waarin drie regisseurs het lot van drie vrouwen vertellen. Een moderne Amerikaanse vrouw, die het graf van haar gesneuvelde man in Frankrijk bezoekt en aldaar teleurstel lende ontdekkingen doet. Een middel eeuwse vrouw, met nrme Jeanne d'Arc, die haar lot te ondergaan heeft en een capricieus wijfje uit de Oudheid, te weten Lysistrata van Athene, die met haar sexegenoten de vrede met Sparta weet te forceren. Het eerste deel kan ons het meest be koren, het tweede is te mager van in houd, het derde is een klucht. De film is voor veertien jaar. gaan zien. In het voorprogramma draait een aantrekkelijke rolprent over de wintersport, die de bezoeker in deze zomerse tijd een ware verkwikking zal bezorgen. In Lido draait de komende week weer de film „Verborgen Moederschap". De vorige maal schreven wij daarover reeds uitvoerig en met waardering, zij hei dan dat de film voorbehouden moet blijven voor strikt volwassenen. CINEMA PALACE: „Canaris" (De man die alles wist) 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 u. LIDO: „Verborgen moederschap" str. voiw., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. I.UXOR: „Drie vrouwen", volw.. 2, 7 en 9.15 uur: Zo.: 2, 4.15, 7 en 9.15 u. MINERVA: t/m Zo.: „De gevangene van Zenda" 14 jaar. Za. 7 en 9.15 uur; Zo. 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Ma. en Di. 8.15 uur: ,The garden of Allah", 18 jaar. Wo. 2.30 en 8.15 uur en Do. 8.15 uur: „Michael Stro goff", 14 jaar. REMBRANDT: „The Country-girl" 18 J., 2, 4.15, 7 en 9.15 u. ROXY: „Duel in the jungle 14 jaar. Za„ 7 en 9.15 uur; Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur; Ma. t/m Do.: 2.30 en 8 uur. STUDIO: „Het moederhart spreekt 18 j„ 2.15, 7 en 9.15 uur; Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Maandag 27 Juni Grote Kerk: Carillon-Glockenspiel door de stadsbeiaardier Arie Peters. Van 15.30 16.30 uur. Haarlem De Zondags-, avond- en nacfhtdienst van de Haarlemse Apotheken wordt waargeno men door Fa. C. G. Loomeyer en Zn., Bar tel jorisstraat 11, telefoon 10175; Park-Apo theek, Kleverparkweg 13; Apotheek 't Gil- dehuys Koninginneweg 3, telefoon 12038; Apotheek J. Krijnen, Eksterstraat, tele foon 25860. ZIEKENVERVOER GGD Telef. 14141: Margriet, Turfmarkt 10 rd., Tel. 21400. Bloemendaal De Zondags-, avond- en nachtdienst van de Bloemendaalse, Overveense en Sant- poortse apotheken wordt waargenomen door de Bloemendaalse Apotheek, Bloe- mendaalseweg 85, Bloemendaal, telef. 22181 en Apotheek de Wilde. Broekbergenlaan 42 Santpoort Dorp, tel. K 25608264. Overveen De Zondagsdienst voor artsen zal wor den waargeonmen door W. W. v. Olden- borgh, Bloemendaalseweg 223, Overveen, telfeoon 22884. HEEMSTEDE De Zondagsdiensten voor artsen worden waargenomen door dokter P. M. V. d. Gugten, Heemsteedse Dreef 37, tel. 39903 en dokter J. Laeijendecker, Raadhuisplein 9, tel. 38103. Wijkverpleging: Zuster G. E. v. d. Hoek, Laan v. Rozenburg 33, tel. 27805. Geopende Apotheek Apotheek Schotsman, Binnenweg 206208, tel. 38320.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 2