In „Rembrandt" is STUNT een gevleugeld woord Harry Bakker houdt van levende gevelreclame en stort zich in „Het grote avontuur Parkeren bij autobushalte wimpelen Van een kruidenier, die in het circus ponny's ging dresseren DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL H w CENTRALE VERWARMING Volledig crediet moet verleend LET OP IN HET VERKEER worden voor en welverzorgd bloemwerk Auto bij Hembrug in water gereden Twee Amsterdamse zusjes verrichten seizoenarbeid aan de trapeze GROEN Co. ZATERDAG 16 JULI 1955 PAGINA 3 Verkooplokaal NOTARISHUIS JnboetieSveiling 2/3 Aug. 1955 Het nieuwe raadhuis van Bloemendaal WERKZAAM DRIE MANSCHAP Bloemenmagazijn Nieuwe schuurtjes in Amsterdamse Buurt Desgewenst met kolenkit Speeltuin Verbond vraagt subsidie voor herstel van speeltuig IN ZEE VERDR ONKEN Koninkrijk vam klatergoud' en zeildoek BLOEMENDAAL TEL. 22143 Sensatie H.H. MISSEN OP ZON DAG y-/.' Directeur W. N. WOLTSR1NK Bilderclijkstraat bi) de zyiweg Haariem Tei. <K 2500) 11925 Inzendingen van huisraad worden dage lijks aangenomen. Eigen afhaaldienst Advertentie Op 20 Mei besloot de gemeenteraad van Bloemendaal aan ir. A. M. Rou- ville de Meux te Den Haag op te dra gen het door het ingediende ontwerp voor een nieuw raadhuis uit te werken en bestedingsklaar te maken onder voorwaarde, dat de uitvoering van dit project een bedrag van 1160.000.- niet mag overschrijden. Ter uitvoering van dit besluit ver leende de raad op 1 Juni een crediet van 60.000.- wegens architectenhono rarium en -kosten. Het college van B. en W. heeft een aanvrage om rijksgoed keuring ingediend op dit project bij het ministerie van wederopbouw en volks- Het woord stunt is in het Rembrandttheater op het ogenblik een gevleu geld woord geworden. Iedereen daar praat over stunt, de directeur, de heer W. Bakker, de cassière, de portier, kortom iedereen. De oor zaak van deze passie moet gezocht worden in het immense atelier, waarin Harry Bakker zijn hobby: n.l. het maken van gevelreclames botviert. Tus sen een wirwar van hout, verf, kippengaas en in gezelschap van een oude stofzuiger beleeft hij thans het grote avontuur: het in elkaar zetten van een gevelreclame voor de allerwegen veel geprezen Zweedse film „Het grote avontuur", die volgende week in Rembrandt vertoond zal worden. Harry Bakker is een kleine man met veel liefheberijen. Naast zijn drukke werkzaamheden, die de administratie van een bioscoop toch altijd met zich medebrengt, kan hij steeds tijd vinden voor verzamelen, fotograferen en schilderen. Hij is een uitstekend amateur-fotograaf, die vooral zijn liefde betuigt aan de natuur; hij is een veelgeprezen verzamelaar van illustraties en platen en Harry Bakker weet voorts wel iets van schilderen. Een beroepsamateur zou men hem mogen noemen, die er geen geheim van maakt, dat het bijhouden van een bioscoopadministratie feitelijk maar een saai en vervelend werkje is. En hoe hij eruit gezien zou hebben als hij niet die hobbies zou hebben gehad, illustreert hij jongensachtig door met doorgezakte knieën in zijn atelier te sjokken. De Haarlemmers, die nog nooit persoon lijk kennis met Harry Bakker hebben gemaakt, mogen dan weten, dat hij de man is, die steeds de gevel van het Rembrandttheater een ander aanzien geeft, wanneer er een belangrijke film in deze bioscoop gedraaid wordt. Hun aandacht moet gevestigd geweest zijn op het stampende paard van de film „lm weissen Rössl", zij moeten de acht bij acht meter grote reclame hebben gezien van „Quo vadis" en allerlei an dere gevelreclames. Volgende week zul len zij hun blik doen waren over de „stunt" van de film „Het grote avon- tUHarry Bakker, de portier Jan Gim- Pel en de ouvreuse Liza Lensen zijn thans bezig aan de blikvanger. Enkele weken geleden heeft de auctor intellec tualis een schetstekenmgetje gemaakt en kort daarna heeft- hij enige uren besteed aan het maken van een eenvou dige maquette, die ons een goed beeld heeft gegeven van wat er binnenkort op de gevel van het Rembrandttheater Prijkt. De stunt wij nemen gemakshalve de terminologie over wordt acht Advertentie BINNENWEG 18 Heemstede Tel. 3-80-80 De schuren en schuttingen van ai arbeiderswoningen aan de Eikenstraat de Esdoornstraat van de woningbouw! vereniging „Eigen Woning" en die van 44 arbeiderswoningen aan de Merovin- genstraat, de Noormannenstraat en de Siwartstraat van de woningbouwvereni ging „Zorgvliet" moeten worden ver nieuwd. Men wil van de gelegenheid tevens gebruik maken om het wonen prettiger te maken door kolenhokken aan te brengen. De schuren van de „Zorgvlietwoningen" zullen tevens ver groot worden. De kolenhokken zullen echter slechts worden aangebracht op verzoek van de huurder. De bewoners van de „Eigen Womng"- huizen zullen voor hun kolenkist een huur van 15 cent per week moeten betalen. Die van „Zorgvliet voor hun kolenkit en hun grotere schuur een huur van 30 cent. Met een en ander is echter een bedrag gemoeid van in totaal 71.100,-. De onderhoudskassen der wo ningbouwverenigingen zijn echter met toereikend, zodat een beroep moest wor den gedaan op de gemeente. B. en W. stellen de raad voor dit bedrag als voorschot beschikbaar te stellen, tegen een rente van 3,5 pet. In ee naantal speeltuinen van het Haarlems Speeltuin Verbond moeten een reeks speeltoestellen vernieuwd en gerepareerd worden, omdat anders bin nen een paar jaar al het materiaal zal moeten worden vernieuwd. Naar schat ting zal hiermee een bedrag van 7000 gemoeid zijn en het Haarlems Speeltuin Verbond heeft het gemeentebestuur ver zocht 'n aanvullende subsidie ter groot te van dit bedrag te willen toestaan. meter breed, vier meter hoog en een meter diep. Het wordt een bostafereel in perspectief, waarin de hoofdperso nen uit de film, namelijk twee kin deren en een otter, vertoeven. Dat is het in het kort, maar er komt nogal wat voor kijken: de bomen zijn ge maakt van kippengaas en linnen, ter wijl de personae dramatis slechts een kartonnen leven is beschoren. Het gehele project wordt in delen gemaakt, want in tijd van één dag moet het aan de gevel kunnen worden bevestigd, terwijl het ook binnens huis vervoerd moet kunnen worden. Harry Bakker heeft vooral met deze laatste factor rekening te houden, want het is eens gebeurd, dat een „stunt" het huis niet uitkon: En wat dan? Hier en daar zijn op de takken van de bomen opgezette dieren aangebracht, die hij voor een appel en een ei heeft kunnen kopen. „Ik kon zelfs een gi raffe krijgen, maar die doet jammer genoeg niet mee." „Het grote avontuur" is namelijk een film, die vertelt over het leven in de velden en bossen rondom een zweedse boerderij en de regisseur Arne Sucksdorff heeft nergens een gi raffe aangetroffen. vingers Toen wij op een zomerse avond in het atelier van het Rembrandt theater mochten toeven, troffen wij Harry Bakker (in short) en Jan Gimpel aan terwijl zij bezig waren met het modelleren van een bladerdak. Liza Lensen was druk doende met het schil deren van een achtergrond. Het was er heet, maar gestaag werkten de drie be roepsamateurs door. Opeens werden wij opgeschrikt door het gereutel van een motor. Het was de oude stofzui ger, die nu dienst doet als verfspuit. De verdienste van het werkstuk is wel Liza Lensen, Harry Bakker en Jan Gimpel zijn er de oorzaak van, dat iedereen in het Rembrandt theater op het ogenblik het ">oortt „stunt" in de mond heeft. Op de 'foto ziet u hen aan het werk. Het voorwerp op de voorgrond is ae oude stofzuiger, die gebruikt wordt als verfspuit hierin gelegen, dat steeds oud materi aal gebruikt wordt, waardoor de kos ten bijzonder laag gehouden worden. Wanneer je aan Harry Bakker vraagt waar hij het vak geleerd heeft, haalt hij zijn schouders op. „Tekenen heb ik altijd gekund, maar Herman Moerkerk heeft mij verder geholpen en van Jan Verdonck heb ik boetseren en een klein beetje beeldhouwen geleerd," Jan Gimpel heeft vroeger altijd kleine let tertjes kunstig op papier weten te zet ten, maar het grote werk heeft hij zo maar geleerd, toen hij er ineens voor werd gezet en Liza heeft haar hart meer verpand aan penseel en verf dan aan het presenteerblad. Je zou mogen zeg gen, dat zij het ajle drie in hun vingers hebben en daar hebben zij een hobby van gemaakt. Zij vormen een uitstekend driemanschap, dat elkaar goed verstaat. Waar de makers van de „stunt" voor al rekening mee hebben te houden is het weer. Papier, linnen en verf moeten be stand zijn tegen regen, terwijl het hele geval elk Nederlands stormpje moet kunnen trotseren. Tot nog toe hebben zij veel geluk gehad. Alles bij elkaar hebben zij er nu twee weken aan gewerkt, maar het ziet er naar uit, dat er nog wel enkele nach ten overgewerkt zal moeten worden, wil de reclame op tijd klaar zijn. Maar dat deert hen niet: als het maar klaar komt en.... zoals zij het zich hadden voorgesteld. De vader van de jonge Bakker heeft niets dan woorden van lof voor het driemanschap. „Het wordt weer reuze leuk" en hij trekt eens zwaar aan zijn sigaar, zodat dikke rookwolken uit zijn neus hun tocht naar de zoldering be ginnen. „Vroeger heb ik dit werk ook wel gedaan, maar zo groot als mijn zoon het nu doet, neen, dat niet." In tussen vertelt de zoon, die in de ogen van zijn vader zo hoog gestegen is, dat hij de enige in Nederland is, die van die grote filmreclames maakt. „Maar je moet lef, veel lef hebben", zegt Harry Bakker met half toegekne pen ogen tenslotte en Jan Gimpel be aamt dat: „Ja, dat is het enige, ver duiveld veel lef." huisvesting. Thans is uit mededelingen van de hoofdingenieur-directeur van de weder opbouw en volkshuisvesting in Noord- Holland gebleken, dat deze aanvraag pas in behandeling genomen zal wor den als de raad besloten heeft een cre diet te verlenen ten bedrage van de ge raamde bouwkosten en gedeputeerde staten dit besluit hebben goedgekeurd. B. en W. stellen voor het crediet van 1160.000.- nu maar vast te verlenen, omdat langer uitstel een aanzienlijke vertraging zou betekenen in de aanvang van de bouw. De kans bestaat, dat, in dien met het verlenen van het crediet wordt gewacht, totdat de architect zijn opdracht zal hebben uitgevoerd en de raad diens ontwerp definitief zal hebben aanvaard, de omstandigheden voor het verkrijgen van de vereiste goedkeuring ongunstiger zullen zijn. De kosten kunnen gedeeltelijk be streden worden uit de daartoe gevorm de reserve ad. 632.000.- en voor het resterende deel zal t.z.t. een lening moeten worden gesloten. De financiële commissie heeft zich met het voorstel accoord verklaard. Vrijdagmiddag half twee is een be stelwagen van V. en D. uit Amsterdam bij het pontveer Hembrug te water ge reden. De beide chauffeurs, P. M. en L. v. d. A. uit Amsterdam werden door het pontpersoneel, de eigenaar van de kiosk aan de Hemkade en personeel van de Artillerieinrichtingen met vereende kracht uit het water gehaald. Zij wa ren als gevolg van het onvrijwillige bad zeer overstuur en zijn ter observa tie in het ziekenhuis in Zaandam op genomen. De oorzaak van het ongeval is waar schijnlijk gelegen in het feit, dat de chauffeur in de mening verkeerde, dat de pont de wallekant reeds had bereikt. Hjj gaf gas en kwam met de auto in het water terecht. Donderdagavond omstreeks 10 uur zijn op het strand tussen de pieren te IJmuiden een fiets en een stapeltje kle ren gevonden. Zij bleken te behoren aan de 27-jarige fabrieksarbeider W. A. Thiesen, wiens ouders in Eindhoven wonen en die in IJmuiden in de kost was. Vanmorgen om 5 uur is het stoffe lijk overschot van de man aangespoeld. Het is niet uitgesloten dat de man, die aan toevallen leed, in het water onwel is geworden. an de week hebben wij als reactie op onze laatste publicatie in de serie „Let op in het verkeer" een brief ontvangen van een lezer uit Overveen, die, be gaan met het lot van de wielrijders, de vraag stelde of automobilisten geen fouten maken. Volgens de briefschrij ver zouden wij suggereren, dat vooral de fietsers schul dig zouden zijn aan de verkeersonveiligheid. Hem moge dan gezegd worden, dat de laatste verkeersactie in Haar lem heeft uitgewezen, dat het juist de wielrijders zijn, die zich het meest schuldig maken aan verkeersovertre dingen. Maar, lezer uit Overveen, ook automobilisten maken fouten. Op bovenstaande foto ziet u er een van. De chauffeur van de personenwagen heeft zijn auto gepar keerd bij een bushalte, ergens in Haarlem-Noord. Het gevolg van zijn manoeuvre is, dat de chauffeur van de autobus midden op straat moet stoppen, om zijn passa giers te laten in- en/of uitstappen. Het is te begrijpen, dat zoiets niet door de (veilig-verkeer) beugel kan. De wet gever heeft dan ook bepaald, dat het verboden is een auto te parkeren op minder dan 12 meter van een bus halte. Het gebeurt niet alle dagen, dat wij de nodige eerbied opbrengen tegen over een toch alleszins achtenswaardig mens als een kruidenier. Wij kunnen zulk een man niet anders zien dan als een witgejaste over- het-weer-kletser, die al krenten afwegende kletst of al kletsende krenten afweegt. Een geheel ander man echter is de heer Herm Lijfring, die onder de weidse en zoet-klinkende naam Rodolfi optreedt met zijn dieren in het Grand Cirque International, dat dezer dagen onze stad bezoekt. Het is overigens alweer ruim zestien jaar geleden, dat deze lange, perfect geklede Groninger er de suiker en grutten aan gaf om zich geheel te kunnen wijden aan zijn dieren. Daarvoor waren paarden zijn grote liefhebberij. Misschien is dat nog wel een overblijfsel uit de tfjd toen hij nu ruim dertig jaar geleden bij de bereden troepen diende. In die tijd ook woonde hij in Haarlem, boven de politiepost achter het station. Advertentie WAGENWEG 29 - TEL. 20518 HAARLEM LANCEERT: de nieuwste ITALIAANSE COIFFURES „PORTOFINO" en „FIRENZE" Een vlotte en goed houdbare zomercoiffure, ideaal voor de vacantie. Advertentie Het begon allemaal met een ponny, die de heer Lijfring kocht. Het werden er meer. Er kwamen paarden bij en langzamerhand groeide zijn hobby hem boven het hoofd. De zaak werd manege. Hij trad in verschillende circussen op, het laatst bij Grand Cirque Internatio nal, waar hij nu al weer negen jaar in de piste stapt. Om het zolang bij één baas vol te houden, moet men wat in zijn mars hebben. Men moet steeds weer met een nieuw program voor de dag komen om het steeds meer verwende publiek te blijven boeien. De heer Lijfring maakte nieuwe num mers. Telkens en telkens opnieuw. Het ene jaar kwam hij met een reeks prach tige Friese hengsten. Dan weer met een paar dwerggeiten. Dit jaar verschijnt hij in de piste met ponny's, geiten en honden, en ooit heeft hij eens een mi niatuur tijgernummer gebracht met katten. De ponr.y's die dit jaar ge- Wandelend door de grijze bin nenstad, die deze week heeft liggen blakeren, tot de gou den vonken van de daken spron gen, heb ik her en der de vreem deling ontmoet. Ieder jaar schijnt het legioen buitenlandse gasten in de stad aan het Spaarne toe te ne men en langzaam maar zeker krijgt de reclame, die tot ver over on ze nationale grenzen voor onze stad wordt gevoerd, effect. In het jargon van V.V.V.-directeuren pleegt men een dergelijk verschijn sel te omschrijven met: de stad wordt goed verkocht. De handel is Haariem dus goed afgegaan en dagelijks zwerven on ze gasten over het melancholieke asfalt, ieder met zijn eigen waar dering, ieder ook met zijn eigen horizon. De Amerikaan zal en moet naar het Frans Halsmuseum, al was het slechts (of beter: liefst) tien mi nuten. Daartoe voelt hij zich in stinctief verplicht. En passant neemt hij ook de oude Sint Baaf, zijn filmcamera draait en van het stadhuis zegt hij, dat het allemaal erg mooi is. De Engelsman, on verstoorbaar, zelden luidruchtig, schijnt de minst enthousiaste gast te zijn in het Haarlems vreemde lingen-legioen. Maar dat is dan ook werkelijk schijn. U zult tot een verrassende ontdekking komen als U een Engelsman op zijn tocht door de stad zou volgen. Natuur lijk, ook hij heeft zich gewapend met een situatie-kaartje en het fo totoestel is voor hem een onmis baar accessoire. Maar hij springt niet verwoed af op de vreemde lingenkluifjes, die hem in gidsen worden toegeworpen. Hij is de gast met de fijne neus, die als het ware ruikt, welke dwaalwegen hij moet inslaan om karakteristieke plekjes te vinden. De Engelsman kunt U aantreffen op het Goudsmitsplein- tje, in de romantiek van het oude Bakenes, in verborgen hoekjes langs het Spaarne of ergens in de vergetelheid van de Vijfhoek. De volbloed Haarlemmer leert zijn stad opnieuw ontdekken en ken nen, als hij met zo'n voortreffe: lijke gast op stap gaat, al zal hij dan de gezelligheid van vele ter rasjes, door Duitsers en Belgen met liefde en gulheid gefrequen teerd, moeten missen. Het leven in dit cosmopolitische getij vind ik verrukkelijk, ook van wege de gelijke munt, waarmede de op souvenirs beluste gast be taald wordt. Vooral de Hollander, die hossend ziin vacantie in het buitenland ver: doet, staat er voor bekend, dat hij zich'de grofste kitch laat aanprij zen ten aandenken van zijn grote reis Onze huiskamers pronken met de naïveteit, die wij in den vreem de aan de dag hebben gelegd. En onze koopmansgeest wil met ge lijke munt terug betalen. De sou venirwinkeltjes puilen uit van ko per, molentjes en klompen en on ze gasten, die tot hun treurnis de Haarlemmers niet op klompen hebben aangetroffen ende schonen overdadig in nylon gehuld zien, proberen hun illusies een schijn van werkelijkheid te geven in de fonkelende winkeltjes. Zo is het en zo zal het wel blijven. De grote werkelijkheid, die zij huis waarts als souvenir meenemen, is toch de onverkitchte herinnering aan een stad, ergens in het Lage Land, waar de huizen zich genes teld hebben rond een oude Kerk. Is met die herinnering Haarlem niet winstgevend verkocht? -aarlem is een culturele stad, wordt den volke verkondigd en het roemruchte orgelfes tijn, dat vorige week in zo'n hoof se en speelse sfeer is afgesloten, wordt reeds heel zachtjes de in leiding genoemd van een evenement dat minstens in de schaduw moet staan van de Salzburger Festspie- le. Wij zouden dan van een „festi val" gaan spreken, omdat „festijn" te veel op een Nederlands woord bjkt. Overigens vraag ik mij in ge- moede af, of wij zo cultureel zijn. In heel Nederland is de loftrom pet gestoken op ons orgelconcours, maar als ik insiders mag gelo ven, was de belangstelling der Haarlemmers, gemeten naar die van buiten af, miniem. De ma tig bezette zaal op de slotavond, waarop vele genodigden present waren, illustreerde die mededeling bepaald triest. Nu mocht ik niet verwachten, dat de uitslag van het concours op alle mogelijke punten in de stad met krijt opgekalkt zou worden. Piet Kee kan wat dat betreft niet in de schaduw staan van ons aller Woutje, ofschoon muziekrecensen ten en sportverslaggevers alle van hun favoriet getuigen, dat hij alle registers van zijn techniek open trok. De nuance was slechts, dat Piet Kee die prestatie leverde in de oude Sint Baaf en onze Wout in zijn geliefde Tour. Ik geloof niet dat wij die nuance moeten be treuren: ik zou meneer Obermayer de man van het concours, niet graag het leed aan doen, dat hij Piet Kee in een gele trui moest steken. En wat zou meneer God- det met een zilveren tulp moeten beginnen? Het blijft helaas in Haarlem ook een hele tour om de dingen in hun juiste verhouding te zien. Ik mag Woutje heel graag, ik gun hem het brood en het volk de spelen. Maar het aureool van de glorie zij toch ook in Haarlem weggelegd voor mannen als Piet Kee, zonder de kus van het mooiste meisje en zonder een ere-rondje, tenzij bij het kaarslicht in de Ridderzaal, als de wijn met edele gebaren wordt ge presenteerd. Misschien wordt door dat aure ool Haarlem eenmaal echt een cul turele stad, waarin ook een plaats je wordt ingeruimd voor mannen als Woutje, maar waarin Piet Kee en Danny Kay niet meer in één adem worden genoemd! toond worden, zijn ongezadeld en cn- geteugeld. Een extra prestatie derhal ve van de dresseur, die dit onmogelijk anders kon bereiken dan via zijn grote liefde voor het dier. Een andere pres tatie is het feit, dat e engrote witte poedel over het slappe koord dartelt. Beter is: over de slappe koorden. Een gesprek met deze dresseur Ro dolfi is iets bijzonders. Hij zit met u aan tafel in zijn ruime, eigen woonwagen en spreekt met korte, afgebroken zin netjes. Zijn ogen lichten op wanneer hij over zijn dieren spreekt met dat won derlijke grönningse accent, dat wij nooit hebben kunnen bewonderen, maar dat ons toch steeds weer boeit. Dan bewe gen zijn handen langzaam, maar niet temin gespannen en telkens weer trekt uw blik naar dat rechte, lange gezicht met die vastberaden trekken om de mond. Zijn beide kinderen zijn in het „paar denleven" opgevoed. Hoe kon dat ook anders. De zesjarige Harmke rijdt op een echte Friese hengst als een ander kind op zijn hobbelpaard. Haar broertje doet niet voor haar onder. Zij springen en dansen op de rug van hun bee-tje en het jongetje rijdt staande op twee ponny's met vier andere aan de teu gels. Hij verricht de dolste en de meest onwaarschijnlijke toeren en samen met zijn zusje en twee andere kinderen vormt hij een nummer \an klasse. Tot voor kort waren ze in de piste van het Cirque International te zien en oogstten grote bijval bi; het publiek. Maar de arbeidsinspectie heeft daar een stokje voor gestoken, want kinderen onder de zestien jaar mogen niet werken voor geld. De directeur van het circus moest voor de rechter verschijnen en daar mee was het nummer van de baan. Va der Rodolfi begrijpt dat niet. Zijn kinde ren willen niets liever dan rijden en zijn gek op het publiek. Men denkt dan aan de verschillende kindercircussen, waar ook kinderen optreden en waar ook en- trée geheven wordt. Maar ja, daar komt een gewoon mens niet uit. ie van griezelige sensatie houdt, kan in het Grand Cirque Inter national ook terecht. Maar het is toch wel een aangename sensatie, een die het oog streelt. Twee jeugdige dames, de Heiwi-sisters buitelen als gewichtloze elementen hoog boven in de trapeze in de nok van het circus. Dat zij in het dagelijks leven Annie en Corry Nieuwburg heten en in Amster dam wonen, doet aan haar prestaties niet af. Toch stammen ze niet uit een oud geslacht van circusmensen. Ze heb ben zichzelf het vak geleerd. Ze waren amper 14 jaar toen ze ermee begonnen. Corry was eigenlijk nog jonger. Vader Nieuwburg heeft zijn leven lang wel met de Bühne te maken gehad. Jaren lang is hij toneelmeester geweest van „Boschlust" in Zeist. Hij moedigde zijn dochters aan, toen hij zag dat ze artis- tenbloed hadden en weldra werd er een muzikaal nummer gevormd, bestaande uit de drie zusjes Nieuwburg. Drie ja, want Corry en Annie hebben nog een zusje, dat vroeger ook mee optrad in het trapezenummer. Vier jaar geleden echter kwam ze te vallen. Ze is wonder boven wonder goed hers.eld, maar treedt toch niet meer op. Annie is nu getrouwd. Haar mam werkte vroeger ook al aan de trapeze, naar twee jaar geleden maakte hij er- •ens in Limburg een val. Een scheur .n de wervelkolom en dat betekende het einde var zijn acrobatieke carrière. Nu werkt hij bij het „grondpersoneel" van het Cirque International. De beide mgelukken hebben de meisjes danig aan het schrikken gebracht. Maar ze H. Bavo (Kathedraal): 6.30, 7.30. 9 (Hoog mis) 11 en 12 uur H. Antonius van Fadua: 6.30, 7.30, 8.30, (Hoogmis) 10, 11 en 12 uur. H. Jozef: 6.45, 8, 9.15 (Hoogmis) en 11 uur; 18 uur: Avondmis. O. L. Vr. Rozenkrans (Spaarne): 6. 7.30, 9, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H. Joannes de Doper (Amsterdamstraat): 6.30, 7.30, 8.30, 9.30 (Hoogmis), 11 en 12 u. H. Hart (Kleverpark): 6.30, 7.45, 9, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kruger- straat) 6.30, 7.45 (Hoogmis), 9 en 11 uur. H. Liduina (Rijksstraatweg): 6.30, 7.30, 9.30, 10.45 (Hoogmis) en 11.30 uur. O. L. Vr. van Zeven Smarten (Rijksstraat weg): 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. H.H. Petrus en Paulus (Tesselschade- straat); 6.30, 7.45, 9 (Hoogmis) 10.45en 12 Allerheiligste Drieëenheid: 7, 9 (Hoogmis) en 11 uur. Hulpkerk Bloemendaal: 7.30 en 9 uur. O. L. Vr. Onbevltkt Ontvangen «Overveen) 7, 8, 9 (Hoogmis), 10.30 en 11.30 uur. H. Agatha, Zandvoort: 6.30, 7.30, 8.30, 9.30 (Hoogmis) en 11 uur. H. Bavo (Heemstede): 7.15. 8.45. 10 (Hoog mis) en 11.30 uur. O. L. Vr. Hemelvaart, (Heemstede): 7, 8.15 (Hoogmis) 9.45. 10.45 en 11.45 uur. H. Antonius van Padua (Aerdenhout)7.30. 9 (Hoogmis) en 11 uur. zijn niet bij de pakken neer gaan zitten en iedere avond doen ze nu weer de toeschouwers koude rillingen over de rug lopen. Maar af en toe, zo verzekert Annie, hebben ze toch wel eens de angst in hun benen. Wist u overigens, dat trapeze-werk seizoenarbeid is? De hete dagen die we thans eindelijk beleven mogen, maken het werk voor de meis jes bijna onmogelijk. Alles is klam. De rekken hoog in de lucht bieden nauwe lijks nog houvast en als de meisjes aan eikaars handen hangen, voelen ze met dit weer dat ze beginnen te glijden. aar het circus werkt nu eenmaal 's zomers en in het voor- en na jaar. 's Winters gaan de artis- ten naar huis. De meisjes Nieuwburg keren dan terug naar haar Amsterdam se woning om nieuwe nummers voor te bereiden in hun eigen gymnastieklo kaal, dat haar vader zelf heeft gemaakt door het plafond tussen twee boven el kaar gelegen kamers weg te breken. Dan moeten er nieuwe trucs worden be dacht en vooral nieuwe Costuums wor den gemaakt. Het is heerlijk om dan weer thuis te zijn, maar het ware ar- tistenbloed verloochent zich niet en vaak genoeg verlangen ze weer terug naar de kleine ruimte in de wagen, waar Annie met haar man en beide zoontjes woont. Corry woont met een vriendin in een ander gedeelte van de wagen. De Heiwi-sisters een naam die van der Nieuwburg nog bedacht heeft werken nu ook al weer een paar jaar bij het Cirque International. In '49 tra den ze in Boedapest op bij circus Fafo- rossi. Het contract moest voortdurend verlengd worden, omdat het publiek ze niet wilde laten gaan. In 1950 bij Boeg- lione in Frankrijk en als het een beetje meeloopt binnen niet al te lange tijd weer in het buitenland. Een hard, maar een heerlijk bestaan. Harde werksters, die twee meisjes. Ze gaan er in op, maar als het even kan zit Annie toch het liefst bij haar twee jongens, de een 'n knaapje van een jaar of drie en de andere een dikkerd van nog geen jaar. Een klein brokje leven op vier vierkan te meters van een circuswagen. Bekijk de kleinste rakker eens en ge zult zien, dat hij meer dan tevreden is met zijn bestaan. Is het circus niet een oeroud instituut dat door de jaren heen zich zelf steeds gelijk is gebleven? Een klein koninkrijkje vein klatergoud en zeil doek? Vooral die twee laatste elemen ten kunt ge terug vinden bij de kleinere circussen, die stad en land aftrekken om het hooggeëerd publiek het paarde- spul te tonen. In een heerlijk doórtoch- tende viermaster, zoals het Grand Cir que International thans heeft opgesla gen aan de Wagenweg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 3