Kapel van Le Corbusier trekt reeds duizenden bezoekers Individuele beslissing en kerkelijk gezag I I EHBO-Zondag! I „SPIERRHEUMATHIEK" H' Vrijheid üan kinderen Gods Beeld van. Notre Dame du Haut" in nieuwe omgeving GROEI VAN PERSOONLIJKHEID Vereffen MORGEX een oude schuld en geef royaal op ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1955 PAGINA 7 W?" anneer men door het prachtige landschap van Oost-Frankrijk reist, gaande van Belfort naar Ronchamp, ontwaart men Oostelijk de plateaux en de golvende velden van Haute Saöne, Westelijk ziet men de ronde toppen van de keten der Vogezen en als •jet licht helder is kan men in het Zuiden de plooien van de Jura en ?e toppen van de Alpen zich zien verheffen. Het is een heerlijk vredig land en de vergezichten hebben door de blauwe gloed van de grote Wouden een heel bijzonder karakter. Al van verre ziet men op de top van een der hoogste heuvels, de Bourlémont geheten, een vreemd Wit bouwsel. Men ziet een zware witte toren, die er als een donjon Uitziet en een groot schuin aflopend dak. Het is verbonden met het Jandschap, zoals ruïnes van oude kastelen dat kunnen zijn met dit verschil, dat de heldere witte kleur van het bouwsel schittert in de 2on. Het is een fascinerend wit, dat je aantrekt en je sneller doet voortgaan. De aarde wordt rood als de Sierra's in Spanje, zware oiken en heidestruiken, die men Bruyère noemt, omzomen de weg. Men komt in Ronchamp en ineens gonst het van de industrie. Er sijn steenkolenmijnen en fabrieken en de zware sneltreinen van de Ajn Parijs-Bazel denderen langs. Straaljagers van het vliegveld Uuxeuil schreeuwen door de lucht, de rust schijnt verdwenen. Wij gaan verder, een smalle snel-stijgende zijweg in, waar auto's in eerste versnelling voortzwoegen en op de top van de Bourlémont verrijst, öls een wonderlijke plastische massa, de witte kapel van Le Corbusier, net nieuwe heiligdom van Notre Dame du Haut, een eeuwenoud ge bade-beeld, dat thans in een volkomen nieuwe omgeving geplaatst is. Liturgische weekkalender Clement Attlee van ziekte hersteld I r is diep paars gekleurd- Een pijnlijk lichaamsdeel drukt de levensvreugde en levensmoed evenzeer als een ernstige ziekte Opzienbarende architectuur eeuwenoud pelgrimsoord in een De bedevaartskerk van Ronchamp, zo als men haar ziet liggen als men de heuvel opkomt. De toren gelijkt op een donjon. Het gebouw heeft Le Corbusier zelf wel eens met een schip vergeleken. liet eeuwenoude mirakuleuze Maria beeld van Notre Dame-du-Haut, dat thans in een volledig nieuwe omgeving geplaatst is. Voot het eerst had ik de kapel gezien In maquette-vorm op een expositie de 1 Art Sacré in het Musée de l'Art Mo- tieme te Parijs. Toen trof mij reeds de fascinerende vormgeving. Reeds enige maanden is de bouw gereed: de kapel werd op 25 Juni ingezegend en trekt dagelijks honderden bezoekers. Op Zondagen staan er zelfs zeven- lot negenhonderd auto's geparkeerd op de velden rond de kapel. Dan wordt er elk uur een H. Mis gelezen. De grote dagen van de pelgrimage zijn 15 Aug. en 8 Sept. Er plegen op die dagen tienduizenden pelgrims bijeen te zijn op de heuveltop. Bezoek tot uii Venezuela Ook de belangstelling van vaklieden Is bijzonder groot. Talloze architecten komen de wonderlijke kapel, die haar Weerga niet vindt, bekijken. Nog dezer dagen waren er de professoren en stu denten van de school voor Hogere Bouwkunst te Wenen en zelfs uit Vene zuela zun er bezoekers geweest. betreden de kapel met zeer terul ?p -g®voelens want er is niets vinden van de principes van KerKenbouw uit de historie, waarop 01 en- thans nog voortbouwt en die in onze tijd gebaseerd zijn op de oud-Chris telijke basilica, gemengd met een hang baar de Romaanse stijl. Maar ieder eerlijk mens komt hier onder de indruk Van de oorspronkelijkheid, de spiritua liteit en de geestelijke spanning, die 5 de architectuur gevangen zijn. Le jC^rbusier is zelf niet Katholiek. Zijn ,"°eder was streng calvinistisch en hij 'eeft met zijn broer, Pierre Jeanneret, wf i?bn rechterhand is bij alle bouw- haa S' een protestantse opvoeding ge- Ron'cwl was dus voor de clergé van de opdrapheen zeer gëdurfde daad hem van de kerk Seven voor het bouwen kerk die I?è >,et is trouwens de eerste De kanunniken°ïb"sier gebouwd heeft. H/w» H^deUl adviseerd door de ?„se"rnten ^alloy ge- Kunsten, de heernsp^teur der Schone n Ronchamp) en h ^a L'Art Sacré' da gehad Le Corbusl^Vn «ciucmuste architecten van 'deze tuu Uit te nodigen een ontwerp vo® tpd 4Molzan )p Aartchic.x kapel te maken. De Aartsbisschop' Van Grenoble, mgr. Dubourge, die zeer Je*1} deed voor de moderne kerkenbouw jn *iin diocees (hij heeft de voleinding van het werk met mee mogen maken) sti muleerde dadelijk >-et plan. Le Corbu sier toog met enthousiasme aan het werk. Hij heeft drie jaar lang plannen gemaakt en steeds zijn studies door nieuwe vervangen. Men heeft achttien maanden aan de uitvoering van het pro ject gewerkt, een project dat vele moei lijkheden met zich bracht omdat de bouwplaats zo geïsoleerd is gelegen. Zo menselijkheid, spiritualiteit en n onze vorige beschouwing hebben nooit of nimmer tegen bestaande ker kelijke voorschriften in mogen worden genomen. Wij moeten weliswaar altijd ons eigen geweten volgen, maar deze regel veronderstelt, dat dit geweten eerst objectief juist gevormd is, d.i. in overeenstemming met de goddelijke en kerkelijke wetten. Maar, nóg eens, bin- 'wij met nadruk gesteld, dat de Ka- nen deze goddelijke en kerkelijke wet tholieke leer binnen het kader van het kerkelijk gezag een ruim terrein van vrije zelfwerkzaamheid open laat. Alleen al om de zeer nuchtere reden, dat het nu eenmaal onmogelijk en on gewenst is alles in ons leven voor te schrijven en uit te stippelen. Wij begrij pen dat echter nog veel beter, wanneer wij bedenken, dat de afzonderlijke mens in de orde der genade, dus: in boven natuurlijk opzicht een uniek wezen is, en dat hij voor zijn denken, voelen en handelen op dat niveau een strikt per soonlijke beslissing moet nemen, in overeenstemming met de wil van God, die met betrekking tot zijn speciale, persoonlijke beslissing voor hem alleen geldt. Voor een ander zal Gods Wil dan weer anders zijn, omdat die ander óók een uniek wezen is met eigen omstan digheden, aanleg en behoeften, en die, op zijn beurt, Gods Wil als voor hem alleen geldend 'heeft te beschouwen. Voor allen echter geldt, dat, als zij die (goede) persoonlijke beslissing nemen, dat besluit een genade is van God, wel ke het menselijke handelen boven natuurlijke geaardheid en waarde schenkt en dus deel doet hebben aan het goddelijk leven zelf. Dit is het on begrijpelijk verheven voorrecht van de gedoopte mens, die door de heiligma- kende genade werkelijk vergoddelijkt wordt. Wanneer wij nu, in staat van genade, aldus handelen, na een persoonlijke be slissing, dan is dat tevens een z.g. „cha rismatisch" handelen. Iedere gedoopte heeft volgens Sint Paulus zijn eigen „charisma", d.i. zijn eigen gave, zijn eigen roeping. In strikte zin worden hiermee bedoeld de bizondere, boven natuurlijke gaven, die iemand ontvangt, niet zozeer voor zijn eigen heiliging, maar voor de geestelijke vooruitgang van anderen, zoals b.v. een grote wijs heid, die de natuurlijke krachten te boven gaat, inzicht in de diepste gods dienstige waarheden, de gave der talen, de kracht om wonderen te doen, enz. Het is duidelijk, dat zulke speciale ga ven rechtstreeks door God geschonken worden. Zij komen dus voor bij leden van de kerk, maar vallen vanzelfspre kend geheel buiten de gewone, normale gang van zaken. Weliswaar komt uit sluitend aan het Kerkelijk gezag het recht toe definitief uit te maken of zul- grote geestelijke concentratie. Gewone arbei- ke bijzondere gaven in een concreet ge- ders en aannemers uit het dorp hebben val van echt-goddelijke oorsprong zijn, heeft men alleen om het cement en het beton aan te maken anderhalf millioen liter water met tankwagens omhoog moeten brengen. Toch is de bouw naar verhouding niet bijzonder duur geweest. De kosten bedragen zestig millioen francs, dat is zeshonderd duizend gul den in Nederlands geld omgerekend. Dit bedrag is overigens nog niet bijeen. Het pelgrimsoord Notre Dame du Haut" moet in de eerste tijden van het Christendom gesticht zijn op de plaats waar vroeger heidense eredien sten gehouden werden. Uit 1274 is een charter bekend, dat vele voorrechten verleent aan kruisridders, monniken en arbeidslieden, die de plaats be zochten. De oude kapel weerstond de honderdjarige oorlog en de invallen van de Zweden maar werd tijdens de Franse revolutie verwoest. In de ne gentiende eeuw werd zij opgebouwd en de grootste pelgrimstocht vond plaats in 1873 toen vele tienduizenden inwoners uit de Elzas en Lotharingen, juist ingelijfd bij Duitsland na de oor- iog van Bismarck, in rouwklederen naar Ronchamp kwamen. In 1913 trof de bliksem de kerk en een groot deel werd verwoest Men herbouwde het geheel in neo-Gothische stijl maar de jongste oorlog sprak een vonnfsover het bedevaartsoord toen de bevrii dingslegers de Rijn naderden. Zin voor pelgrimages weer ontwaakt De behoudenden wilden de verwoes te kerk restaureren maar de leiding gevende geestelijken beseften, dat Ronchamp geenszins een lokaal klein pelgrimsoord behoefde te blijven in het zich industrialiserende deel van Oost-Frankrijk. De zin voor pelgrima ges is weer ontwaakt bij de Scouts, de Katholieke Actie en de Pax Chns- ti-beweging. Zij wilden een plaats, die geheel zou zijn aangepast ,.aaI? de eisen van de moderne tijd, zij wilden hun tijd zelfs vooruit ziin. In dit opzicht zijn zij geheel en al geslaagd. Le Corbusier heeft een ruimte ceseh',i«n. 'Ve checl gec.oncinieerd is maar het feit van die gaven is enkel en alleen aan God afkomstig. „De Geest waait waar hij wil", dat is in de loop der kerkgeschiedenis bij herhaling dui delijk geworden. n het verband van deze beschouwing nemen wij echter het woord charis ma in een veel bredere, of, als u wil, in oneigenlijke zin. Elke inspraak van de genade kunnen wij dan een cha risma noemen, een bijzondere hulp, een verlichting van ons verstand of een sterking van onze wil, die .ons in een bepaald geval onder de leiding van God de bedoelde persoonlijke beslissing doet nemen. Telkens wanneer wij op die wfjze met de aansporing der genade medewerken groeit onze persoonlijkheid in gelijkenis met God. Worden wij een vruchtbaarder lidmaat van het Mystiek Lichaam, nemen wij toe in heiligheid. Hoe meer wij dus aan de genade beant woorden, hoe meer wij ons ontwikkelen als natuurlijk èn bovennatuurlijke per soonlijkheid. Zeer veel van deze beslis- singen nu (n.l. om mee te werken met Britse premier een aanval van lichte ten bestaat er voor ieders leven nog genoeg gelegenheid zelf onze beslissin gen te nemen. En dat zijn wij zelfs ver plicht. Gods genade werkt waar zij wil en juist daarom heeft de afzonderlijke mens bijzondere rechten in de kerk. Wij moeten nooit vergeten, dat de kerk niet alleen bestaat uit haar verschillende in stellingen, haar geboden, haar Sacra menten, haar bestuur en gezag, maar dat daarnaast, daarboven en daartus sendoor God zelf altijd werkzaam is. De kerk vergete wij niet, dat zij het enige heilsinstituut is voor de hele mensheid is geen starre organisatie, maar een levend organisme van levende en vrije mensen, tot welker structuur het charimatische als een wezensele ment van dynamische rusteloosheid be hoort. De genade heeft ons de vrijheid der kinderen Gods geschonken. Die vrij heid behoren wij te benutten tot groter uitgroei in heiligheid. Het kerkelijk ge zag, zelf voorgelicht door de H. Geest, leidt ons daarbij. Maar niet om van ons onzelfstandige kuddedieren te maken; integendeel. De goddelijke en kerke lijke wetten zijn er juist op gericht om ons tot ware vrijheid op te voeden. ZONDAG 21 Augustus: 12e Zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Joanna Francisca; 3 geb. oct. O. L. Vr.; Credo; pref. van de H. Drieëenheid; groen. MAANDAG; Onbevlekt Hart van Maria; eigen mis; 2 geb. (in stille missen) H.H. Timotheus en gez.; Credo; pref. van O.L.Vr.; wit. Utrecht: Kerkwijding van de kathedraal; mis Terribilis; 2 geb. (in stille missen) octafdag van O.L.Vr.; Cre do; gewone pref.; wit. DINSDAG: H. Philippus Benitius, belijder; mis Justus; 2 geb. en laatste evang. van vigilie van H. Bartholomeus; wit. Utrecht: Onbevlekt Hart van Maria; eigen mis; 2 geb. H. Philippus; 3 geb. vigilie; 4 geb. voor de Kardinaal (verjaardag van bisschopskeuze); Credo; pref. van O.L.Vr.; laatste evang. van vigilie; wit. OENSDAG: H. Bartholomeus, apostel; eigen mis; Credo; pref. van de apostelen; rood. Den Bosch: Kerkwijding van de Kathedraal; mis Terribilis; Credo; gewo ne pref. wit. DONDERDAG: H. Lodewijk, belijder; eigen mis; 2 geb. A cunctis; 3 geb. naar keu ze; wit. Utrecht Haarlem, Roermond: H. Gregorius, bisschop-belijder; mis Sa- cerdotes; 2 geb. H Lodewijk (Utrecht: 3 geb. oct. kerkwijding; Credo); wit. Den Bosch: H. Bartholomeus. apostel; eigen mis; 2 geb. H. Lodewijk; Credo; pref. van de apostelen; rood. VRIJDAG: H. Zephyrinus, paus-martelaar; mis Si diligis; 2 geb. a cunctis: 3 geb. naar keuze; pref. van de apostelen; rood. Utrecht en Den Bosch: Mis van Kerkwijding; 2 geb. H. Zephyrinus; 3 geb. Concede; Credo: gewone pref.; wit. ZATERDAG: H. Joseph Calasanctius belij der; eigen mis; (Utrecht en Den Bosch: 2 geb. oct. Kerkwijding; Credo); wit. ZONDAG 28 Augustus: 13e Zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Augurti- nus; 3 geb. H. Hermes; (Utrecht en Den Bosch: 3 geb. oct. Kerkwijding; 4 geb. H. Hermes); Credo; pref. van de H. Drieëenheid; groen. De echtgenote van de leider van de Britse socialistische partij, Clement Att lee, heeft medegedeeld dat de vroegere de genade, die ons in dit of dat speciaal geval aanspoort tot aldus handelen) liggen in de zuiver private sfeer, vallen dus buiten de voorschriften der Kerk, omdat, zoals reeds gezegd, de Kerk on mogelijk voor alle persoonlijke omstan digheden harer afzonderlijke leden ge detailleerde bepalingen kan geven. Het spreekt vanzelf, dat die beslissingen hersenthrombose goed heeft doorstaan. Hij was al weer ter been en zou voor bereidingen treffen om op vacantie te gaan in Pembrokeshire. Attlee is 72 en werd twee jaar geleden nog geopereerd wegens een blindedarmontsteking. Vóór hij een week geleden ziek werd, had hij een vacantie in Joegoslavië door gebracht (UP) Advertentie Ofj ae acntergruna nogmaals de grote toren, vooraan ae oeiae kleinere torens, die het voorportaal flankeren. rond het offer der Christenheid. Zij leidt tot concentratie en devotie en heeft grote intimiteit. Het geheel is zeer ge durfd, wat technische constructie be treft, maar ook wat geestelijke achter grond aangaat. Sommigen zullen dit re sultaat van scheppingsdrang misschien, calvinistisch noemen, want voor rijke versiering voor vele heiligenbeelden enl decoratieve bijkomstigheden uit de oude kerken die het rijke RoomseI leven kenmerken, is geen plaats. Het interieur is sober en de altaar-tafels zijn eenvoudige blokken steen. De ruim te is practisch rechthoekig, de vloer loopt af naar het priesterkoor, dat al leen door een enkele trede en de com muniebank van het schip is afgeschei den Het dak is golvend en steunt slechts op 'enkele betonnen dragende elemen ten en rust niet op de wanden. Er is zelfs een ruimte van ongeveer tien cen timeter tussen het dak en de wanden, welke met gas is afgeschut. Hierdoor lijkt het alsof het dak zweeft. De zuide lijke wand is zeer dik, ongeveer een] meter zelfs. Hierin bevinden zich de vensters, naar buiten taps toelopend, waardoor een zeer merkwaardig licht ontstaat. Het glas is direct in het betonl gevat en door de architect zelf beschil-j derd. De grote deur in de Zuidelijke wand is gesierd met felkleurige emails, die eveneens door Le Corbusier ontwor pen zijn. De grote toren is als een grote plastische massa gedacht, maar doet toch denken aaneen donjon. Eén wand van de toren is vol glas, waardoor ge zeefd licht naar beneden valt op een der ztf-altaren. De beide andere zijaltaren •Min geplaatst onder de kleinere torens, SBsm dft Noordelijke ingang flankeren.' fiPéfei<HJ 'fN rnrffti van de zijkapellen Is scharlaken- r!'°geschilderd, het bloedig offer van I gassend effect. Een der zijwanden van Altaar in de open lucht m-m v"**,* ■#- x ISllFf L - wv I- ÊÖNtet* - - 1* iSll 3 ten dak en zijwanden door. Ook daar .T ,i.i i r; MaBz*- I'M- r j. 'Ml missen in de openlucht te kunnen cele- fcerelntpr,: brêren op dagen, waarop de toevloed van e wanden ru, van i- oeaevaartskerk van Ronchamp. Tussen het dak pelgrims erg groot is. Boven het altaar lüOnoen met de diov vaeen srnalle strook licht naar binnen. De dikke bevindt zich een raam, waarvoor de mi- Phggende ramen geven iets van de sfeer der Catacomben, raculeuze Madonna is opgesteld. Het Het geheel ademt grote rust. beeld Is zowel van binnen als van bui ten te zien. Men hoeft het bij plechtig heden buiten slechts om te draaien. De belon-constructie is uiteindelijk zeer dun, maar een achttal centimeters. De dikte van de muren is verkregen door natuur steen, welke bij de afbraak van de oude kerk vrij kwam. De wanden zijn met beton bekleed en hebben een zeer ruw oppervlak. Men heeft bij het op brengen van deze laag gebruik ge maakt van een z.g. beton-kanon, waar door de massa met kracht tegen de wanden werd gespoten. Zo leeft in Ronchampeen eeuwen oude Maria-devotie in een nieuw huis. Het is zeer verblijdend, dat ook onze tijd met zijn eigen middelen en zijn eigen conceptie-vermogen een nieuwe kerk wist te scheppen, die getuigt van De geëmailleerde deur, die Le Corbu sier zelf beschilderd heeft met symbo lische voorstellingen. De deur draait in twee vleugels door middel van een spil open, waardoor de schildering altijd zichtbaar blijft. de bouw verricht en zij hebben met groot enthousiasme gewerkt, zo vertel de mij Jean Chaux, de gardien van de kapel, die zelf cok heeft meegewerkt. Als een opzichter Hij woont in een oude keet naast de j nieuwe kerk en schenkt er wjjn en li monade. Hij vertelde mij, dat Le Cor busier bijna iedere veertien dagen en- kele dagen op de bouw verbleef. Hij werkte mee alsof hij een gewone opzich- j ter was. HU kwam dikwijls in de keet i een glas drinken en had zeker niet de allure van een der meest importante j bouwmeesters van de wereld, die hele steden heeft gebouwd in Pakistan en Zuid-Amerika en die opdrachten krijgt tot uit Tokio toe. Eigenhandig schreef deze man „Vous êtes bénit entre les femmes, Ave Maria, Gratia plena" op de glasramen als een eerlijke getuige nis, die uit alle delen van dit wonderlijk bouwsel spreekt, als een nieuwe sobere mystiek van onze twintigste eeuw. Deze architecturale en geestelijke conceptie geeft moetd voor de toekomst, hoewel de moeilijkheden met het H. Concilie de Congregatie der H. Riten te Rome nog niet geheel zijn opge lost. De kerk is wel ingewijd maar met de definitieve consecratie wil men nog enige tijd wachten omdat de gelo vigen eerst moeten bewijzen in deze .-evolutionnaire kerk te kunnen bidden. Nu moet men van nieuwsgierige toe risten niet verwachten dat zij vurige bidders zijn. Zij storten zelfs in Char- tres of Amiëns doorgaans geen gebed. Maar de grote schare pelgrims, de nonnetjes, en de vele priesters, die wij op de Bourlémont in gebed verzon ken zagen doen wel vermoeden, dat de nieuwe ruimte die Le Corbusier schiep zeker niet dodend is voor de re ligiositeit. MARIUS VAN BEEK Zorgen kunnen ook rheumatische pijnen veroorzaken; men spreekt dan wel van „spanningspijn", in het spraakgebruik verbasterd tot „zenuwpijn". De behandeling van dergelijke pijnen is natuurlijk geen eenvoudige zaak. In elk geval zal de patiënt ermee gebaat zijn als hij met zijn dokter (als deze tijd heeft) zijn moeilijkheden kan bespreken. Boven dien zal inzicht in de aard van de pijn werken als een probaat pijnstil lend middel. Er zijn tenslotte ook ernstige vor men van spierrheuma, die een li chaamsdeel min of meer buiten be drijf kufinen stellen. Deze ziekten (o.a. van de schouder) zijn wel uitermate chronisch; eenmaal begonnen schrijden ze langzaam voort met perioden waar in het beter lijkt te gaan. In tegen stelling tot het gewrichtsrheuma zün (Van onze medische medewerker) et moet u wel duizelen als u de laatste tijd J. geregeld de berichten in de krant en door de radio hebt gevolgd over de rheuma-actie. Nu eens gebruikt men L het woord rheuma als vv verzamelnaam voor al- lerlei ziekten en aan- doeningen, die alle ge meen hebben dat M) gepaard gaan met pijn in gewrich ten en ledematen, dan weer doelt men op de beruchtste ziekte uit deze groep het chronisch gewrichtsrheuma. In de groep van rheumatische ziek ten neemt spierrheumatiek een belangrijke plaats in. Het aantal men sen met klachten over spierrheuma is waarschijnlijk zeer groot. Nauw keurige gegevens zijn niet bekend, ook al omdat veel mensen met deze klachten niet naar de dokter gaan of omdat zij van de kant van de volge lingen van Aesculapius geen heil ver wachten, of omdat zij zelf door er varing geleerd hebben hoe zij met hun pijnen en pijntjes moeten om springen. Waarschijnlijk is spierrheu matiek de meest voorkomende vorm van rheuma. Nog meer dan het ernstige ge wrichtsrheuma is spierrheumatiek verwaarloosd en heeft men zich bij de voortgeschreden gevallen onvol doende gerealiseerd dat een overigens gezond maar pijnlijk en minder va lide lichaamsdeel evenzeer de levens vreugde en levensmoed drukt als een ernstige ziekte. Gelukkig is het verloop van de meeste aandoeningen die wij tot spierrheumatiek rekenen veel min der chronisch dan gewrichtsrheuma. Het algemeen welbevinden lijdt in de meeste gevallen minder en de ziekteduur is op een enkele uitzon dering na beperkt. De oplettende le zer heeft inmiddels begrepen, dat spierrheuma zelf ook een verzamel naam is voor verschillende aandoe ningen. Om er enkele te noemen; spierrheuma in de eigenlijke zin van het woord, vetbreukjes, herhaalde overbelasting, infectieziekten. Met de laatste vorm heeft iedereen wel eens kennis gemaakt. Een echte griep bij voorbeeld begint vaak met spierpij nen in rug en ledematen. De overi gens onschuldige zomergriep (een heel andere ziekte dan de gewone griep) kan zijn slachtoffer zeer pijn lijke en soms angstige dagen bezor gen; patiënt en arts kunnen door de pijnen in de borst, die soms zeer he- vig zijn, denken aan een ernstige hart- of longziekte. Na enkele dagen zakt de pijn echter en is de patiënt weer volkomen de oude. Ook een an dere onschuldige vorm van echt spierrheuma hebben de meeste men sen wel eens leren kennen. Het be kendst bijvoorbeeld: een stijve nek of schouder, veroorzaakt door kou vatten. Door toepassing van plaatselijke warmte is men er na hoogstens een paar dagen weer van verlost. Is dat niet het geval dan kan er iets anders achter zitten. Sommige mensen zijn er zeer gevoelig voor, en zij zullen afkoeling (tocht!) dus zo veel moge lijk vermijden. Tussen haakjes even het volgende: sommige mensen zijn zo bang voor tocht, dat het er op gaat lijken dat zij bang zijn voor frisse lucht, zij be nadelen en hinderen daarmede zich zelf en andere mensen. deze aandoeningen meestal heel goed vatbaar voor behandeling, al wil dit niet zeggen dat zo'n behandeling een kwestie van enkele dagen is. Medica menten, massage en soms röntgen stralen moeten er aan te pas komen. Rust speelt bij alle vormen van spierrheuma een belangrijke rol, maar evenals bij gewrichtsrheuma geldt hier dat rust alleen de kwalen niet geneest, maar in tegendeel verstijving of ver groeiing van het betreffende lichaams deel tot gevolg kan hebben. In de ernstige gevallen moeten daarom rust en beweging zorgvuldig gedoseerd wor den. Dit zijn enkele van de vele vormen waaronder spierrheuma en alles wat men daarbij onderbrengt zich aan ons voordoen. Rugpijnen, die voor een deel ook hieronder vallen en waardoor tal loze mensen geplaagd worden, bewa ren wij voor een andere keer. St

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 7