Begin met de armsten. dan ontbreekt nooit iemand iets Veiligste dag van het jaar Gr/c de TVóormcm, Over drie jaar geen Nederlanders meer in Indonesië Katholieke werkgevers critiseren agrariërs KAB maakt plannen voor de toekomst i Het raadsel vanTvaimMor^ Abbé Pierre in Oosterbeek Als men in Afrika de mensen huizen had gegevenvloeide er nu geen bloed Lagere benzineprijs in Indonesië Voert landbouw „apartheidspolitiek"? Bij het zwemmen verdronken INTERNATIONALE KAJOTTERS DAG TE TILBURG long K.A.J. in het openbaar ARABESKE IN PERPER P MAANDAG 29 AUGUSTUS 1955 PAGINA r Benoemingen bisdom Haarlem Verdwenen oude dame in ziekenhuis te Parijs Vrouw uit gevangenis te Alkmaar ontvlucht? Symbolisch geschenk bij verjaardag van Prinses Wilhelmina Oostenrijkse artsen houden weer spreekuur Rechten van de vrouw voor de radio (Q Amerikaan®Japanse besprekingen Onder meer over vrijlating van oorlogsmisdadigers Brand in Amerikaanse olieraffinaderij. Twee doden en honderd millioen dollar schade K.N.A.F. viert eerste lustrum Herdenkingsrede in mineur LIKDOORNS WONDEROLIE Nederlands meisje in Frankrijk omgekomen Examens Studiedagen te Voorhout door W.H. VANEEMLANDT Woningen te klein ■<yrj Abbé Pierre tijdens zijn rede op het ILCOP-congres, dat in de afgelopen dagen te Oosterbeek werd gehouden. ,,De armsten der wereld zijn de mees- I men deze hiërarchie in acht, dan zijn ters van vrede en oorlog", dat was de eerste stelling en tevens heel de ten dens van de toespraak, die de zeer eer waarde heer H. A. Grouès-Pierre uit Parijs, beter bekend als Abbé Pierre, Zaterdagavond te Oosterbeek in het conferentieoord St. Piersberg hield. Abbé Pierre had zijn voddenrapers te Emmaüs voor twee dagen alleen ge laten en was in zijn zwarte battledress- toog, waar boven de linkerborstzak een respectabel aantal insignes van mili taire onderscheidingen prijkte, naar Oosterbeek getogen, om het jaarlijks congres van de Ilcop, (International liaison committe of organisations of peace) waarvan hij een van de vijf Vicevoorzitters is, bij te wonen. Ilcop is een organisatie, welke tot stand gekomen is in 1949 in Genève, toen daar een groot aantal vertegen woordigers van nationale en internatio nale vredesbewegingen en organisaties bijeen waren gekomen om te bespre ken in hoeverre de constructieve ar beid voor de wereldvrede zou kunnen worden gecoördineerd. Ilcop is dus een superorganisatie, waarbij op het ogen blik een acht-tal nationale vredesbewe gingen en verscheidene internationale organisaties zijn aangesloten. Pax Ro- mana, de internationale beweging van katholieke intellectuelen, is ook onlangs als lid tot de Ilcop toegetreden. Deze organisatie heeft nauwe contacten met de Unesco en een vast vertegenwoordL ger in het hoofdkwartier van de Ver enigde Naties in New York. r Slechts de communistische vredesbe wegingen van achter het ijzeren gor dijn wenst de ILCOP van haar lid maatschap uit te sluiten. Ze distanti eert zich daarvan uitdrukkelijk, omdat aan de leiders van deze organisatie talloze malen duidelijk gebleken is, dat mirabile dictu zelfs het begrip „wereldvrede" in de publieke opinie besmet is door communistische propa ganda. Van levensbeschouwelijk standpunt was het in Oosterbeek, op het congres van de Ilcop, een bonte mengeling; ve le protestantse secten, Quakers, metho disten, vertegenwoordigers van het Hu manistisch verbond en enkele katho lieken. Het onderwerp van de rede, die Abbé Pierre Zaterdagavond te Oosterbeek heeft gehouden op het congres van de Ilcop, stond in het congresprogramma niet aangeduid. Zelfs achteraf is zulks niet eenvoudig, omdat deze Franse priester denkt en eekt in categorieën, die vreemd zijn aan de abstracte me thoden van een wetenschappelijk con gres. Hij maakte zich tot profeet van de armen in de letterlijke zin van dat woord: iemand, die spreekt voor hen; want de macht van het leed ontneemt aan deze mensen de mogelijkheid zich uit te drukken. Hij schilderde hun toe stand uit eigen ervaring in de felste bewoordingen. De kennis hiervan dringt wel door tot de anderen, maar dat is een kennis van rapporten en sta tistieken, die via het oneindig aanta rolletjes in het mechanisme van de hedendaagse maatschappij belandt bij hen, die de toestand van Ce armen en onderontwikkelden hebben te beharti gen; maar dan is die kennis ontdaan van al de tragiek, die haar moest aan kleven. De machtigen een categorie waar toe abbé Pierre zich steeds maar richtte - die in de oorlog van de wapenen het voor het zeggen hebben, ontbreekt het aan die bewogenheid met h£t lot van de verschoppelingen volstrekt, want de hunnen bevinden zich doorgaans in veilige geborgenheid. Maar niet tegen c oorlog wilde -bbé Pierre op de eer ste plaats waarschuwen. Het gevaar daartoe is naar zijn -lening voorbij. In plaats daarvan vroeg hij aandacht voor de strijd om de onderontwikkelde gebieden. Ook hier stelde hy tegenover de constructies, van de experts in de Internationale organisaties met hun fabelachtig hoge salarissen het eenvou dig én daadwerkeiyk ingrijpen daar, v aar de hoogste nood heerst. Neemt Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot: kapelaan te Wasse naar (de Goede Herder) en tevens tot moderator en godsdienstleraar van 't St. Adelberts-college te Wassenaar, de wel- eerw. heer N. P. Landsman; tot kapelaan te Sassenheim J. P. M. v. d. Does; te Middelburg Th. J. Kempers (Neom.); te 's-Gravenhage (O. L. Vrouw v. Goede Raad» J. S. Steenman; te Zandvoort L. Cornelis; te Alkemade J. C. v. Roode (Neom.); te Amsterdam fH. Ger. Majel- la) J. P.'H. Koomen; te Vlaardingen (H. Joan, de Dooper) S. C. Th. de Vette; te Spierdijk J. C. van Klink (Neom.). alle conflicten omtrent voorrang uit de wereld. Begin met de armsten, dan ont breekt nooit iemand iets. Abbé Pier re liet daarbij zijn blik gaan over heel de wereld; in alle delen wees hij de plaatsen aan waar men dit verwaarloosd had. Als men in Noord- Afrika de bevolking behoorlijke huizen gegeven had in plaats van benzineblikken, zou er thans niet zoveel bloed vlceien. Abbé Pierre sprak de taal der een- voudigen, toen hy wees op die onver klaarbare tegenstellingen: Men schrikt er niet voor terug, om in de oorlog gratis moordwerktuigen, die millioe- nen kosten, op de mensen af te sturen, maar als aan de armen en aan de onder ontwikkelde gebieden te hulp moet worden gekomen, rijzen duizenden moeilijkheden; met het oog op een eventueel dreiger.de oorlog geven alle jongemannen twee of drie van de mooiste jaren van hun jeugd prijs. Waarom is er haast niemand te vinden, om vrijwillig één jaar weg te schenken om een actue- bestaande nood te leni gen? Ontzaglijke krachten slaat deze onbaatzuchtige offergezindheid los. Dat v i de eigen ervaring van de abbé in zijn werk voor de daklozen van Pa- rys. Hy waarschuwde wel voor een stupiede interpretatie van dit werk als zou in Parijs alléén een noodtoestand bestaan; er zijn plaatsen ter wereld, waar de nood minstens even groot, zo niet groter is. Het laatste woord in deze zaken, dat hij steeds met een verontschuldi gend gebaar naar voren bracht, was: men moet de dwaasheid van de liefde weten te stellen tegenover de dwaas heid waarin het leed de ellendigen ge stort heeft. Zou het verontschuldigend gebaar van de Parijse abbé tegenover d- mensen, waartoe hij zich richtte, gerechtvaardigd zijn? Mevrouw Catherine Dupuy geboren Hahn uit Amsterdam, die sinds enige tyd spoorloos was, is teruggevonden in een ziekenhuis te Parijs. De doktoren deelden mede, dat zy aan geheugen verlies lfldt. Op 4 Augustus vertrok zy per trein uit Nice naar Amsterdam, doch zy kwam hier niet aan. De Paruse politie zoekt naar een Ne derlandse vrouw, die aan een Belgisch toerist heeft verteld dat zy uit een Ne derlandse gevangenis was ontsnapt. Het betreft een blonde vrouw van ongeveer veertig jaar. Zy zou uit de gevangenis te Alkmaar zyn gevlucht. Sedert dien heeft zy geleefd van diefstal en bede len. (UP) De afdeling Eist van het Verhond voor Veilig Verkeer heeft met medewerking van de gemeente Eist, de rykspolitie en de Rykswaterstaat, een aantrekkeiyk initiatief genomen. Uitgaande van de gedachte dat H. K. H. Prinses Wilhelmi na zich bijzonder interesseert voor de veiligheid van het verkeer, wil men trachten, speciaal de 31ste Augustus, de vroegere Koninginnedag, tot een dag zonder verkeersongelukken te maken en tot de veiligste dag van het jaar, om daarmee aan H. K. H. Prinses Wilhel mina een symbolisch geschenk te kun nen aanbieden. De initiatiefnemers, waarbij zich ook de afdeling van Veilig Verkeer in de naburige gemeente Heteren heeft aan gesloten, hebben langs de drukke auto snelweg ArnhemNijmegen, zomede op verschillende andere in- en uitvals wegen in de Betuwe, opvallende bor den, met pakkende opschriften geplaatst, waarin de weggebruikers worden aange spoord vooral op 31 Augustus de grootst mogelijke voorzichtigheid te betrachten. Het bestuur van het verbond voor Vei lig Verkeer te Utrecht heeft reeds me degedeeld, dat het plan haar volle sym pathie heeft en dat men ernstig over weegt deze actie volgend jaar een lan- delyk karakter te geven. De Indonesische regering heeft be sloten de door de vorige regering in gevoerde accynsverhoging op benzine in te trekken. De benzineprys in Dja karta zal daardoor dalen van Rp 1.80 tot de oorspronkelijke prys van Rp 1.04 per liter. Ruim vijftien duizend Oostenrijkse artsen en tandartsen zijn Zaterdag weer aan de arbeid gegaan na een staking van acht en veertig uur tegen het plan van de genationa' liseerde medische behandelnig. De Oostenrijkse artsenkamer, die zich op het standpunt stelt dat het nationaliserings plan schade toebrengt aan de particuliere practijken en de onafhankelijke positie der medici in gevaar brengt, zal de volgende week een delegatie zenden naar kanselier Julius Raab om voor hun zaak bij hem te pleiten. (U.P.). In de radiorubriek „Onder Ons", een K.R.O.-programma voor de vrouw, spre ken Dinsdag 30 Augustus om elf uur vrouwen van verschillende nationalitei ten over de problemen, welke met de rechten van de vrouw samenhangen, naar aanleiding van de September- intentie van het Apostolaat des Gebeds. Na een inleidend woord van mej. Agnes Nolte, belichten achtereenvolgens de toestand van de vrouw in eigen land; Fraulein Margareth Winkler uit Zwit serland, miss Mishiko Inoékal uit Japan, miss Inez CerUti uit Zuid-Afrika, miss Mary Louise Tully uit de Verenigde Staten, miss Madeleine Kim uit Korea en miss Ramira Megall uit Egypte. Al deze dames op „De Tiltenberg" te Vogelenzang, het opleidingscentrum van de Vrouwen van Nazareth. Allen, met uitzondering van miss Megalli, spre ken Nederlands. 2. De onbekende een man met een lange, rossige baard -»■ stapt in het water en loopt het schip tegemoet, als hij ziet, dat dit de steven wendt en vaart mindert. „Wilt gij niet een arme, reizende Bard overtocht naar de groene kitsten van Erin verschaffen, edele zeevaarders?" klinkt zijn donkere, welluidende stem. „Ai! een echte Skalde!" roept Halfra verheugd tiit. „Stellig, vriend.' Nimmer nog heeft onze Heer Eric Cultuur en Kunst de deur ahem de boot gewezen, haha!" Glimlachend willigt Eric het verzoek in en na zijn harp aan Halfra overgegeven te hebben, werkt de Bard zich lenig aan boord. „Oh, hoe heerlijk het vooruitzicht de reis onder weldadige zang en spel te kunnen voortzetten!" jubelt Halfra, ter wijl hij met een artistieke vinger een snaar beroert. De Bard een forse, gespierde kerel neemt Halfra zwijgend de harp uit handen, mompelt een dankwoord en schrijdt naar het achterdek, als hij ziet, dat Eric hem wenkt. Yarl Halfra beent er neuriënd achteraan. Een paar donkere, scherpe ogen nemen Eric snel en onderzoekend op. „Dank Heervoor uw gunst", zegt de Bard dan met een lichte neiging van het hoofd. Er is weinig onderdanigs in zijn manier van doen, integendeel. De houding van de Bard wekt eerder de indruk, alsof hij degene is, die zo luist een gunst verleend heeft. „Hebt ge lang in deze streken rondge zworven, Bard?'' vraagt de Noorman. „Zeer lang, ja Heer", knikt deze, waarbij hij duidelijk laat blijken, dat hij er niet op gesteld is, onder- 'vraagd te worden. „Zijt ge tijdens uw omzwervingen vroeger misschien .twee schepen met rode drakenkoppen op de boeg tegen gekomen?" ver volgt Eric onverstoorbaar. De Bard. slaat snel de donkere ogen neer, als ó.acht hij diep over deze vraag na. Het duurt even voor hij langzaam antwoordt: „Schepen met drakenkoppen, zegt ge, Heer? Nee.... zulke schepen zag ik nooit.... Waarom vraagt ge dat, Heer?" De Verenigde Staten hebben overleg gepleegd met hun bondgenoten uit de tweede wereldoorlog, waaronder Neder land, over vrijlating van Japanse oor- logsmisadigers, één van de onderwer pen die by de besprekingen tussen de Amerikaanse en de Japanse minister van buitenlandse zaken, Dulles en Sji- gemitsoe, zullen worden behandeld. De ze onderhandelingen zyn vandaag te Washington begonnen. Volgens welingelichte kringen te Washington zullen de Amerikanen geen wyziging brengen in hun beleid van her ziening van de gevallen van de tweehon derd en tien gevangenen in de Soegama- gevangenis te Tokio op grond van per soonlijke omstandigheden. Er zullen waarschijnlijk binnenkort een paar ge vallen voor een dergelijke herziening in aanmerking komen. Naar verluidt, zijn Australië, Groot-Brittannië en Neder land het met de Verenigde Staten eens, dat van een massale vrijlating van de gevangenen in de genoemde inrichting geen sprake kan zyn. (Reuter) In een van de grootste olieraffinaderijen van Amerika, die van de Standard Oil Cy. te Whiting in de staat Indiana, heeft zich Zaterdag een ontploffing voorgedaan, waarvan de oorzaak nog niet vaststaat. Twee personen kwamen om het leven. Er zijn zeker vier en veertig gewonden. De brand woedde vanmorgen nog steeds voort. Er worden dammen aangelegd om de stro men benzine op te vangen. Een deel van de benzine wordt door de riolering vg,n de stad naar het Michiganmeer geleid. Dé tien dui zend bewoners van Whiting mogen op straat niet roken. Een deel van de raffinaderij is verwoest en twee honderd huizen werden beschadigd. De twee personen, die om het leven kwa men, waren een driejarige jongen die door de ontploffing werd gedood, en een voor man. die tengevolge van een hartverlam ming stierf. Men verwacht dat de totale schade honderd millioen dollar zal bedragen. (Van onze Haagse redacteur) De Nederlandse landbouw voert een „apartheidspolitiek", een poli tiek, welke voor de agrariërs op fundamentele punten een aparte en geheel eigen behandeling verdedigt. Dit is de essentie van een artikel, verschenen in het jongste nummer van „De Katholieke Werkgever", welk blad met name de recente ver klaring van het Landbouwschap over de toekomstige loonpolitiek critiseert. Het orgaan van de A.K.W.V. stelt, dat het standpunt van de landbouw inzake de lonen in de kern hierop neer komt: „Overig Nederland, wat gij met de loon politiek verder wilt doen, moet gij zelf maar weten, maar wij agrariërs willen er geen last van hebben. Wy willen, ook al aanvaardt men in Nederland het be ginsel der differentiatie, steeds voor onze arbeiders gelijke lonen als in de industrie betaald worden en voorts wil len wij als we deze eventuele hogere lonen betalen, bepaaldelijk niet, dat de ondernemer hiervan iets opvangt. Zo- Dit jaar zullen vermoedelijk 20.000 Nederlanders uit Indonesië repatriëren; het laat zich momenteel aanzien, dat over drie jaar vrijwel alle Nederlandse werknemers uit Indonesië zullen zijn vertrokken. „Gevlucht", noemde de heer J. Haring het. Als voorzitter van de Federatie van Katholieke Neder landse Ambtenaren en Particuliere Werknemers in Indonesië opende hy Zaterdagmiddag de byeenkomst in Utrecht, die ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan gehouden werd. Te vens werd herdacht, dat het voormalig Nederlands Indië tien jaar geleden van de Japanse overheersing werd bevrijd. Ter gelegenheid hiervan hield de heer P. A. Kerstens een herdenkingsrede. Een herdenkingsrede in mineur. De heer Kerstens gaf gaarne toe, dat het geen feestrede was, hoewel het dit had moeten zijn en nad kunnen zijn; wan neer niet zoveel smartelijke herinnerin gen opgeroepen zouden worden by het terugzien op de afgelopen tien jaar. Spr. ging in gedachten terug naar de Japanse kampen, waarmee vrijwel alle aanwezige leden kennis hadden ge maakt, en wees er op, dat .vele ge detineerden in hun kampjaren een pro ces van veredeling hadden doorge maakt. Hun geestkracht was ongebro ken en, hoezeer ook uitgeput toen op 17 Aug. 1945 de bevrijding kwam, zij waren vastbesloten opnieuw aan te pak ken en samen met hun bruine broe ders, die zij waarlijk als broeders wil den zien, een nieuw Nederlands rijk in Oost en West te bouwen. Het heeft niet zo mogen zijn. De bezetter was ver dwenen, maar de frustratie bleef. Voor de meeste Nederlanders betekende dit het einde van hun Indische carrière. De consequenties hiervan werden Advertentie Weg met onhandige likdoornringen en ge vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar middel, NOXACORN, neemt de pijn weg in 60 seconden, Eeltplekken en eksterogen ver schrompelen met wortel en al. Bevat gezui verde wonderolie, jodium en het pijnstillende benzocaine. Een flesje NOXACOBN Anti septisch Likdoornmiddel van f. 1.36 bespaart U veel ellende. (56) nodig moeten dan maar de garantiepry- zen omhoog." Dit laat zich, aldus „De Katholieke Werkgever", maar op één manier uit leggen: men heeft een bepaalde geprivi legieerde positie en men wenst dit te behouden. Het beginsel van de mogelyk- heid van verschillen in de lonen wordt niet geaccepteerd. Als men immers aan vaardt, dat er verschillen in lonen en arbeidsvoorwaarden tussen de onder scheiden bedrijfstakken kunnen bestaan, dan kan men deze differentiatie met tegelykertyd voor de landbouw afwijzen. De A.K.W.V. wil graag erkennen, dat de landbouw een bepaalde geprononceer de economische prpblematiek kent, maar de werkgevers kuftnen daarom nog niet verstaan waarom de Nederlandse boer zo blyft vasthouden aan de z.g. R^ge- ringsgarantie t.a.v. de bestaanszekerheid. Beseft men, zo vraagt het werkgevers- blad, in de landbouw wel ten volle, dat elk risico, groot of klein, dat de land bouwer zelf niet wenst te dragen, ergens anders door andere schouders m de Nederlandse volkshuishouding moet wor- de vaandels zyn Zondag ongeveer drie den opgevangen? duizend Belgische Kajotters en Jong- nogmaals duidelijk belicht door de voorzitter, die er op wees, dat de uit Indonesië „ontvluchten" in Ne derland huisvesting en arbeid moe ten vinden. Hij stelde zich achter het K.V.P.-standpunt inzake het be-, kostigen van de overtocht, maakte de leden, duidelijk, dat het tijdstip van de overtocht niet door de be trokkenen zelf vrij gekozen kan worden en noemde in dit verband de motie-Lemaire alleen maar een propagandastunt, die slechts uitge haald kon worden in de overtuiging dat de motie toch verworpen zou worden. Een botsing tussen een auto en een vrachtauto te Vendeuil, Frankrijk, heeft de levens geëist van een Neder lands meisje en een Amerikaanse mi litair. Een tweede Amerikaan en een ander Nederlands meisje werden ëe" wond. Het omgekomen Nederlandse meisje is de 23-jarige Dina Bickman uit Den Haag. Zondagmiddag is door onbekende oorzaak in Bad Boekelo onder de ge meente Enschede de 27-jarige Ensche- deër A. Bijkerk Verdronken. De Enschc- deër werd door andere badgasten op de bodem van het bassin aangetroffen. Pogingen om door kunstmatige adem haling de levensgeesten alsnog weer op te wekken, hadden geen resultaat. 's-GRAVENHAGE 27 Aug. Notarieel examen: J. J. Kok te Utrecht, le ged.:, v* Meuleman, te Amsterdam, 2e ged. In deze tyd, nu de sociale voorzie ningen over het geheel genomen be antwoorden aan de doelstellingen, wel ke de Nederlandse Katholieke Arbei dersbeweging zich als doel had gesteld, zullen de bakens moeten worden ver zet. Gold eerst als devies: bescherming tegen aanvallen van buiten, voortaan zal deze bescherming naar binnen ge richt zyn. Het gaat om de beïnvloeding van het individu, vooral van de mens, die losgerukt is uit zyn traditionele be staan en geplaatst wordt in een omge ving, die hem vreemd is. Want de mi gratie is een gevolg van de voortschrij dende industrialisatie, welke weer no dig is door de bevolkingsaanwas en het tekort aan cultuurgrond. Om de problemen, welke hieraan, met name in de randstad Holland, vastzitten, onder ogen te zien, een be gin te maken met de katholieke wel zijnsplanning en de voor de K.A.B. hier door ontstane nieuwe taken te belich ten, zijn van Zaterdag tot en met Maan dag in de bisschoppelijke nyverheids- schooi te Voorhout ongeveer alle drie- honderavyftig kaderleden van de K.A. E. uit het bisdom Haarlem byeenge- weest. De eerste inleider op de studie- Met slaande trommen en wapperen- Voor het betalen van de huur, die hij zyn zwager schuldig was, kwam hy met een bankje van honderd gulden voor de dag, dat hy uit een portefeuille haalde, waar nog heel wat meer in zat. De zwager was te verstandig om onbescheiden vragen te stel len, maar hy dacht er het zijne van. Sanders is ook by de kostjuffrouw van de Phstoor geweest. Daar hoorde hy dat Besteland in de avond van 15 Juni met een koffertje op reis is gegaan. Hy zei, dat hy een tydje voor zijn gezondheid naar het strand ging. Sedertdien heeft de -juffrouw niets meer van hem gehoord. Nu herinnerde Sanders zich, dat de Pastoor vroeger vaak met een boezemvriend sa menwerkte, een voormalig bokser, die de Bonzer wordt genoemd. Juist voor jij terugkwam telefo neerde hy me, dat ook de Bonzer verdwenen is. De griet, die voor zyn vrouw doorgaat sedert een halfjaar, had op 16 Juni in de vroegte tweehonderd- vyftig gulden van hem gekregen om het huishou den te doen. Sanders veronderstelt, dat de Pastoor en de Bonzer samen de badplaatsen afreizen om daar in de vacantiedrukte hun slag te slaan. Dykema is al bezig met een opsporingsbericht...." De telefoon rinkelde. Van Houthem, die de haak had opgenomen, zei kortaf: „Laat hem wachten. Ik ben bezig en zal bellen als hy bovengebracht kan worden......" Tot de brigadier ging hy voort: „Je ziet, Willem, dat er wel lyn zit in het nieuws van Sanders. Op 14 Juni, direct na het misdryf, ver bekt de gevaarlykste, want door zyn gelykenis met Ferouch het makkelykst te herkennen, handlanger van X met een zak vol duiten naar Parijs. In de avond van de dag daarop gaat de Pastoor er tussen uit, ook met veel geld op zak en de volgende mor gen neemt de Bonzer de benen, na zyn vriendin ruim van huishoudgeld te hebben voorzien. Laten we voor een ogenblik aannemen, dat deze drie heren in dezelfde zaak betrokken waren en dat Koster de leiding had, dan blijft de vraag: hoe is Koster, die ik niet als inwoner van Amsterdam beschouw, aan dit groepje voor zyn doel uiterst geschikte zware jongens gekomen? Je weet even goed als ik, dat dit onmogelyk is zonder tussenpersoon. Ook op dit punt heb ik mijn licht by Sanders opgestoken Zegt de naam Telsinger jou iets, Willem?" „Ouwe Arie!" Staring behoefde zich geen ogen blik te bedenken. „Een opkoper van oude rommel, die er een soort pakhuis op nahoudt in een van de steegjes tussen het Singel en de Nieuwezyds Voor burgwal. Ik ben er een paar keer op bezoek ge weest naar gestolen goed, maar hy had de bullen zó goed verstopt, dat er niets te vinden was. Die loopt nog wel eens tegen de lamp'wegens heling!" „Sanders vertelde my, dat Telsinger een loods mannetje is voor verschillende zware jongens. In voorkomende gevallen brengt hy deskundigen van diverse pluimage tot elkaar en stelt zich dan garant voor de wederzydse betrouwbaarheid. Het is natuur- lyk haast ondoenlyk in een dergelyk bedryf bewys te vinden, want Telsinger houdt zich op een afstand van de karweitjes, die door de klanten van zyn arbeidsbureau worden opgeknapt. Het is geen straf baar feit dat hy, wanneer hy met een kennis een biertje zit te drinken, een andere makker uitnodigt er bij te komenWat die twee dan later met elkander afhandelen als hy weg is, gaat hem niet aan. Maar dat is zeker, althans volgens Sanders, als iemand als de Bonzer voor een vreemdeling heeft gelymd, dan moet het Arie Telsinger zyn geweest. Overigens zal het een kunst zyn dit er bij hem uit te trekken, want hy is glibberiger dan de gladste paling. Hy is het, die beneden zit te wachten om hier te worden gebracht." De man die, met de hand van een welgedane hoofdagent op zyn schouder, het vertrek onder pro test binnen schuifelde, nam vanonder halfgesloten oogleden en borstelige, saamgetrokken wenkbrauwen, Van Houthem en Staring scherp op voor hy plaats nam op de stoel, die voor hem in het volle zon licht was neergezet. Nog voor hem iets gevraagd werd, opende hy het debat en zette in een nerveuze stortvloed van woorden uiteen, dat het niet aanging iemand op de drukste tyd van de dag uit zijn win- te slepen, dat hy de gemeente Amsterdam aa - sprakelyk stelde voor alle minder aangename ge; beurtenissen, die tydens zyn afwezigheid uit ,.d® konden plaatsgrypen en dat hy nu wel eens zou_wii len weten, waarom hij tegen zyn zin op het hoorn bureau was gebracht. De commissaris ging onverstoorbaar verder met het lezen in een voor hem liggend dossier, dat blijk baar al zyn aandacht opeiste, Staring monsterde met slaperige ogen het uiteriyk van de man, die hem de baas was geweest by de vruchteloze huis zoekingen en de hoofdagent zette zich, m afwach ting van de dingen, die komen zouden, breed en stoer "by de deur. Men kon Ouwe Arie aanzien, dat hy zonder enige voorbereiding uit zyn negotie was weggehaald. Over een openhangend groezelig overhemd droeg hy een gevlekt grys colbertje en de wyde pypen van zijn bruine corduroy-broek lieten een paar onfrisse en kels en in trypen pantoffels gestoken blote voeten zien. Onder verwarde haren, die vochtig aan het pa relende voorhoofd plakten, waren de borstelige wenkbrauwen grimmig gefronst; ze lieten nauwelijks ruimte voor het uitzicht van de gitzwarte ogen die achter smalle spleetjes vonkend rondloerden Ziende dat de commissaris niet de minste notitie 'van ziiri jeremiades nam, vertrok Telsinger Zyn weinig in nemend gezicht tot een achterdochtige griins De smalle mond zakte half open, de wenkbrauwen ver- lor en hun frons, ae felle activiteit in het gezicht doofde uit en Arie camoufleerde met verbluffende handigheid zyn waakzame geest achter het domme suffe masker van een oude man, die in seniele afta keling afwachtte wat hem boven het hoofd hing. Van Houthem klapte zyn dossier dicht en hief het hoofd op. Zwygend monsterde hij het gelaat van zyn bezoeker, die in goed gespeelde verwar ring hulpeloos op de uiterste rand van zyn stoel heen en weer draaide en met de ogen in de na middagzon knipperde. De commissaris opende met het gebruikelyke gambiet. „Je weet zeker wel, waarom ik je heb laten ko men!" CWordt vemolgd) Kajotters T'lb»r|e duizenden N j>. waar zij met iders een internatin landse jonge naai feest v Nederlandse Jong-Kaiot- m Voten getale in het openbaar optraden. In een fiere mars door Tilburgs stra ten presenteerden de Belgische Kaiotters zich, een st°et frisse, jonge ke- re „„rrion D afdelingsvaandels f™nS» G,BrUSSel' Antwerpen, Den- dermonde, Leuven, en nog zoveel ande- nten van het Vlaamse loüj waren ze opgekomen naar Neder- er zich met de Nederlandse .5 meten en om een demonstra- H®*? 8even van hun kunnen. Natuurlijk mod er °ok een internationale voetbal wedstrijd op het programma tussen een ploeg van de Jong-K.A.J." Nederland en die van België. Met grote geestdrift wist de nog jonge Nederlandse Jong-K.A.J. de wedstrijd te winnen. Terwijl een drietal Nederlandse drumbands en alle Belgische vaandeldragers defileerden, bouwden de Kajotters m ijltempo een openlucht-altaar op, waar tot besluit van de dag voor de jongt? arbeiders een H. Mis werd opgedragen. Een teleurstelling voor de talryke aan wezigen was het, dat de proost van de Wereld-K.A.J., de vier en zeventigjari ge mgr. Cardijn, niet aanwezig kon zijn doordat zijn reis naar Brazilië onver wacht enige weken was verlengd. In zijn plaats sprak de heer Marcel van de Wiele, oud-voorzitter van de Belgische K.A.J. Deze stelde vast, dat op het ogen blik de K.AJ. frisser en vuriger leeft dan ooit. Er worden Kajottersafdelingen gesticht in Congo, in Chili, in Brazilië en vijfduizend jong-Kajotters, aldus spr., dragen hun vlaggen door Nederlands straten en brengen er hun vrienden- groet. Het is echter niet alleen een dag van uiterlijk vertoon, zo ging hij verder. Gy zyt naar Nederland gekomen om te getuigen, dat ge wilt zyn een fiere, blije, veroverende christelijke arbeidersjeugd, dragers van de boodschap van een waar lyk vrye jeugd. Spr. hoopte, dat Belgen èn Nederlan ders vriendschap en dankbaarheid mee naar huis zouden dragen. dagen, drs. W.J. Kusters van het KI te Den Haag, noemde enkele taKen voor de K.A.B. om de vereenzaming van de mens, wélke onvermijdelijk op treedt by verstedelyking, te bestryden. Allereerst moet de K.A.B. steun geven aan bet streven om activiteiten te ont plooien, gericht op het maatschappe- lyk welzyn van de na de migratie ver eenzaamde mens. Voorts de mens déér by te staan waar hem, vooral op het gebied van zijn maatschappelyk reli gieus leven, gevaren bedreigen, n.l. in zijn totaal veranderd woon-, werk- en ontspanningsleven. Die mens te bege leiden, van wie door verandering in be roeps- en geografisch milieu een te gro te aanpassing wordt gevergd, zomede als de juiste bydrage te leveren aan de moderne vormen van bedryfsaposto- laat. Verder bepleitte drs. KusterS beraad tussen de land- en tuinbouwbon- den alsmede de oprichting van katho lieke bevolkingsbureaux. Over de aanpassingsmogelijkheden resp. in het woonmilieu, t.a.v. ge ziel" zorg en in het werkmilieu spra^«en za terdag achtereenvolgen^ 4^ Koeleman, leidster "riem, de wei- werk in het bisdom.»t uit Amsterdam eerw. heer J.M^- veenhuizen, secre- taris6 "="0r d Algemene Katholieke Werkgever* Vereniging. Mej. Koeleman oefende cri«f^n op de architecten. Zij vond W^'te de huidige woningen te klein ,.e 7ich eenvormig, Ook verklaarde zij y.ü voorstandster van een selectie binnenlandse migratie evenals zu geschiedt by emigratie. ,t;e, Kapelaan Keet bestreed het fabelj dat de randstad Hol -nd de zonae olifant is voor de ontkerstening. L>e bodem, waar de nieuwkomers zich vestigen, moet beter wor"eJJj - f De heer Veenhuizen meende dat-de werknemers over de hele linie weinig contact hebben met hun verse meerderen en hun eigen Dearu te weinig, soms zelfs in het gene niet, kennen. De socioloog, dr. J.A. Ponsioen S-C.J- en de bondsvoorzitter, de heer J Kortink, waren de inleiders van Ao dag. Als menseiyke gevolgen van verstedelyking somde dr. Ponsioen °P' de optredende overgevoeligheid voo alle nieuwe indrukken, waarna het g® vaar dreigt van een te grote afharding' de innerlyke verdeeldheid van de men®; die zich steeds anders moet gedrag®" in wisselende milieux, als parochiel® ven, ontspanningsleven, werkmillie^ terwyi in het dorpsleven alles samen ging. Door dat laatste kan de persoon lykheid verloren gaan. Voorts de tota®" andere verhoudingen in stands- eI klasseverschillen en vooral de omgang met andersdenkenden. De verstedelU king maakt een einde aan het traditie neel belyden van het geloof, thans een persoonlyke daad vereist. De zwaj ken en middelmatigen zullen veelal t? nihilisme vervallen; de sterken zulk zich ontwikkelen tot krachtige persoo'' lykheden. Tot slot behandelde pat® Pensioen de veranderingen in de grj zinsstructuur. Tegenwoordig gaat ni| meer vanzelfsprekend in het gezin, b kind krygt een wezeniyk aandeel in creëren van het gezinsleven. Over uitermate belangryke onderwerp he®, dr. Ponsioen onlangs in Sociaal Ko'e pas een beschouwing geschreven, t als inleiding en tot aanmoediging dl de van verder studies aangaande j, nieuwe verhoudingen in de Nederl»" se gezinnen. Dit artikel gebruikteV ter Ponsioen als slot voor zyn inleidi" De heer Kortink gaf in zijn vatting enige voorstellen en pW* et van de K.A.B. In samenwerking KASKI zal men landelijk gaan el«k ledenl n»—i Wet welke de oorzaken zijn van het mg verloop. Zodra het financieel ®°„hia4 is, zal de KAB een eigen ledeno gaan uitgeven. Ook van radio en levisie zal méér gebruik moeten w" e„ gemaakt. De Credo-PugnocluDS het bestaande kader zullen qua vorn en ontwikkeling op een andere lee schoeid moeten worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 2