Wintermode vol tegenstrijdigheden Heupen horen er niet bij Ruw spelende Indiërs behalen onverdiend ruime zege: 3—0 Nederland bevangen van 11-complex CONCOURS HIPPIQUE Rotterdam begonnen OOSTERSE INVLOEDEN BIJ DE AVONDKLEDING Oranje-aanval mist kansen Knopen en strikjes Sombere kleuren TWEEDE HOCKEYDUEL MINDER FRAAI Geforceerd silhouet DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1955 PAGINA 7 J j- T andaag, 1 September, mogen 1/ de foto's van de Parijse collecties voor de aanstaan de herfst en winter gepubliceerd worden. Als men werkelijk de nieuwe mode zou willen afbeelden zou men echter wel honderd plaatjes moeten tonen, want er zijn zowat deftig Parijse coutu riers, die geacht worden de toon aan te geven en de meesten heb ben een eigen uitgesproken lijn, waar ze hun collecties op bouwen. De publieke belangstelling gaat op het ogenblik vanzelfsprekend sterk uit naar de taille. Blijft die verstoppertje spelen, zakt ze. ver der naar beneden of kruipt ze weer naar boven? Op alle drie deze suggesties kan men „ja" zeggen. Zie de bovenste rij foto s en laten we u er daarbij op attent maken, dat het middelste pakje van Nina Kicci een doorgeregen band met strikjeheeft., buvetp. icixllehoopte. Wij hebben bij1 de. collecties een algemene ïendëhz bespeurd om de taille stilletjes te verhogen en daarnaast evenzeer om het sil houet nog meer te rekken door de kazak-achtige mantelpakjasjes, mantels en japonnen, waaronder dan soms een wijd uitspringende plooirok. T~\e ^houders worden iets ij minder smal, de rokken een tikje langer, de décolletés zijn zeer rustig en decent. Een be paalde matheiddie wij dit seizoen in de Parijse haute couture-wereld bespeurd hébbèn, uit zich, behalve in de vele van schoonheid ge speende om niet te zeggen krank zinnige modéllen, met name bij de Givenchy met zijn „vrijheids"-lijn en bij Dior met zijn onbetekenen de Y-Ujn, in de ontstentenis van spectaculaire en joyeuze details, die gepopulariseerd kunnen wor den. Het gemis van Jacques Fath, die daarin heel sterk, en die een begaafd en gevoelig ontwerper was, voelt men dan ook zeer sterk. Hoewel zijn vrouw Geneviève Fath een zeer draagbare en sym pathieke collectie heeft samenge steld. Van haar is het avondtoilet met pofmouwen. Aan een diner tafel vindt ze al die blote schouder partijen zo weinig romantisch, dat Ze gemeend heeft de uitgaande vrouw plezier te doen met haar voor eet-festijnen weer „aan te Tdedén". Als steeds terugkerende versie ring op de kleren voor overdag vindt men echter wel een over vloed van knopen en strikjes en opgezette bandjes logisch en on logisch, functioneel en ondienstig. Men kijke er de foto's van de tail leurs en de mantelrug maar op aan. t~\ e kleuren voor deze win- J ter zijn somber. Donkere tweeds voor de vele mantel pakken en complets, waarbij een duister bruin overheerst. Niet ongeestig vreesde een Londense, dat het de verkeersongevallen in het donkerst van de Pointer geen goed zou doen! Er is ook veel zwart. Veel zwarte cocktailjapon nen van gecombineerde materia len, bijvoorbeeld fluweel met faille of jersey met crêpe marocain. Dior heeft nadrukkelijk de korte avondjapon loeer ingevoerd. Ver schillende couturiers zijn henge volgd en doen ook .mee met de haremrok, die hij heeft gélan- J .ïii ceerd. Zie foto uiterst links, be neden. Haremrok en kaftan, de opzij gespleten tuniek, die Dior heeft gelanceerd (middelste fotorij, uiterst links), zijn overigens niet de enige Oosterse invloeden in de wintermode, die vooral na zes uur sterke Turkse en Perzische inspi ratie vertoont. Vooral ook wat be treft de prachtige en kostbare gebrocheerde stoffen en de lamé's met veel goud. Des avonds komen de mooiste kleuren tot leven. Voor overdag merkten wij, naast alle somberheid, in bijna iedere collec tie de abrïkozenkleur op en ook bois de rose, en een volstrekte afwezigheid van bordeaux, een tint, die voor de herfst zelden verstek laat gaan. T\ ont is deze winter rijk ver- f~J tegenwoordigd, zichtbaar als garnering aan de tailleurs, luxueus en verborgen als voering in kostbare mantels. De duurste bontsoort van het seizoen is ocelot, waarvan de mannequin hierboven met élégance een mof draagt. Het is duurder dan nerts, waar de haute couture steeds nonchalanter mee omspringt. Als een smalle reep, die doet denken aan het bontje van vroeger, vult nerts de hals opening in menig mantelpak. En ook de cocktaïlmantél heeft veelal aan de binnenzijde zo'n bontreep, die kruiselings over elkaar wordt geslagen. De hoeden, die de couturiers ditmaal verzonnen hebben, zijn niet erg mooi, soms bepaald gro tesk en surrealistisch. Maar ge lukkig zijn ei" ook alleraardigste vondsten, zoals het kapje om de chignon als de mannequin op de foto, in de cocktailjurk van Hubert de Givenchy, met de vooruitgesto ken handen, draagt. Het kan van fuweel zijn, soms is het van kleine roosjes. Dat ligt aan het uur van de dag. Wil men het modenieuws in een mtedop, dan zouden wij zeggen, dat de gangmakende couturiers het silhouet alleen nog maar for ceren om toch maar met iets an ders te komen, en dat de gematig den doorgaan met het zoeken van de synthese naar vrouwelijkheid, aangepast aan deze zakelijke tijd. A. Bgl. Indië sipeelt nog enkele wedstrijden in Nederland WÈ$kt€mk WM4MM 28«£SS^ 'yZffi-tötow&HUMMAM U|j ji' V. I. n. r.: Japontailleur van Rotiff met lang jasje, tail leur van Nina Ricci met kort manteltje en een on wezenlijke creatie van De Givenchy. Links kaftan van Dior, op- zij gespleten en gevuld met plissé, rechts mantel van De Givenchy met ach ter vastgeknoopte doorlo- pende stola. (Van onze sportredacteur.) AMSTERDAM, Woensdagavond. Zich als voetballers gedragende In dische hockeyers hebben in het Olym pisch Stadion hun zin gekregen. Met een verdiende maar sterk geflatteerde overwinning van —0 heeft de ploeg van Indië „Revanche" genomen voor het gelijke spel, dat Zondag in Am stelveen geïncasseerd moest worden tegen Nederlands verbluffend goed spe lende hockeyteam. Maar het was een overwinning zonder sportieve glans. De Indiërs mochten de zege door een wat meer gepolijste techniek, door gaver combinatiespel, verdienen, de wijze waarop zij hun tegenstanders met ten koste van alles tot capitulatie wilde dwingen kon niemand bewonderen. Te genover het beheerste spel van de bo vendien wat onfortuinlijke Nederlan ders stelden zij ruw-bonkig af en toe zelfs onsportief geweld, hetgeen er uit eindelijk toe leidde dat de beste man van de ploeg, rechtsbinnen Balbir, voor ëén minuut van het veld werd gestuurd. Zo verloor Nederland, dat na een enigs zins krampachtig begin tot steeds betere verrichtingen kwam, met onverdiend grote cijfers. Welk een verschil, deze ontmoeting en het prachtige duel dat Zondag in Amstelveen heeft plaats gehad. Van het begin af bleek dat de Indiërs met heel andere gedachten het veld heb ben betreden dan enkele dagen geleden Toen werd de sportieve eer van de sterksten beslist in een wedstrijd waar in de techniek de doorslag moest ge ven. Deze keer gebruikten de Aziati sche gasten, die hun reputatie van on gekroonde koningen in het rijk der hoc keyers al te zeer in gevaar zagen, heel andere wapenen. Natuurlijk, ook nu kwam dé techniek er aan te pas, maar daarnaast bedienden zij zich van allerlei op hockeyvelden ongebruikelijke hulpmiddelen om de overwinning te forceren. De Indische suprematie moest en zou in cijfers uitgedrukt worden. Tal van onbetamelijkheden waren het ge volg van deze keiharde strijdmethode. Ook het Nederlands elftal ging op een andere wijze te werk dan Zon dag maar dat lag voor de hand. In Amstelveen immers kwam er een ploeg in het veld die wist dat er niets te verliezen en alles te win nen was. Onbevangen ging men het duel met de „grootmeesters" aan. De eerste en voornaamste opzet was een zo goed mogelijke tegenstander te zijn. Nu wreekte zich aanvanke lijk het in Amstelveen bevochten re sultaat. Men speelde onder de druk van het zo eervolle en verrassende gelijke spel. Zo onbevangen en speels als de ploeg Zondag startte, zo gere serveerd en krampachtig begon men nu de wedstrijd. Het leidde onmid dellijk tot een Indisch overwicht, dat reeds in de zesde minuut een doel punt opleverde. In die periode van on zekerheid en nervositeit in de gehele ploeg, vooral in de achterhoede, wer den kostbare fouten gemaakt, fouten die onder meer geleid hebben tot het tweede doelpunt, dat in de zestiende minuut ger teerd moest worden. Eerst daarna veranderden de zaken. De achterstand van 2-0 had, het moge vreemd klinken, een zekere rust in de ploeg gebracht. De geest van Amstel veen werd weer vaardig over de Oran jehemden. Men raakte bovendien iets gewend aan het veel hardere Indische spel en tenslotte kreeg de vechtlust, het enthousiasme om tot een goede prestatie te komen de bovenhand. Dat alles leid de tot een verbeten offensief met enkele fraaie aanvallen die goede scoringskan sen opleverden. Kansen, die onbenut bleven omdat de stootkracht op het beslissende moment onvoldoende bleek door enkele onfortuinlijke ogenblik ken en door het uitstekende werk van doelman Laksman, de enige nieuwe ling en verbetering in het Indi sche team vergeleken bjj Zondag j.l. Eerst in deze periode herstelden Drij ver, Loggere en Wagener zich van hun enigszins onzekere start. Loggere en Wagener groeiden zelfs uit tot de gro te animatoren in de middenlinie, die de voorhoede telkens weer de weg naar het offensief wezen. Maar het meest opmerkelijke spel leverde toch rechts back Keulen, de man die Zondag uit stekend debuteerde en zich nu gedroeg als speelde hij zeals Bouwman en Mulder In werkelijkheid deden zijn vijf en twintigste landen wedstrijd. Op merkelijk, de rust en zelfverzekerdheid waarmee de nieuwste aanwinst van het hockeyteam te werk ging en me nige Indische aanval tijdig onderbrak. Zoals gezegd, Indië heeft vrij spoedig de leiding genomen. De ook reeds ge noemde Balbir, een voortreffelijk tech nicus, de genieuze dirigent in de In dische aanvalslinie, wandelde in de zesde minuut met opmerkelijk gemak langs Drijver en schoot toen onmid- dellijk naar de verste hoek. Doelman Mulder kon niet snel genoeg meer rea geren. 1-0. Een kans op de gelijkma ker ging verloren na een knappe rush van middenvoor Van Erven Dorens. Doelman Laksman kon de bal nog juist op de benedenhoek halen. Daar na waren de Indische fanatici geruime tijd voortdurend in de aanval. Het of fensief leverde echter eerst een doel punt op toen Drijver in de zestiende minuut bij een voorzet van links mis te. middenvoor Udham daardoor de bal kon oppikken en meteen schieten. Het was geen hard schot, maar Mul der bleek desondanks niet in staat om nog redding te brengen, 2-0. Drie minuten later kwam de omme keer. Een voortreffelijke combinatie van de Nederlandse linkervleugel leid de uiteindelijk tot een vervaarlijk schot van Bouwman. Doelman Laksman bracht in eerste instantie redding, linksback Bakshish Singh de man die zich naderhand ontpopte als de onsportief ste in de Indische gelederen werkte de bal toen verder weg. Deze goede aanval inspireerde heel de ploeg en vanaf dat ogenblik veranderde het spel- beeld. De Nederlanders kwamen met steeds meer overtuiging in de aanval en voor het Indische doei ontstonden enkele bijzonder hachelijke situaties. Dat was bijvoorbeeld in de negenentwin tigste minuut, toen achtereenvolgens Van Erven Dorens, Kristen en Van Grimbergen het doel bekogelden, maar steeds weer doelman Laksman op hun weg vonden. Onmiddellijk erna volgde een bijzonder gevaarlijke voorzet van Hooghiemstra en een strafbully tegen linksback Backshish Singh, Bouwman verloor het bully-duel door een tech nische overtreding. Direct na de rust kreeg Bouwman een prachtige scoringskans, maar hij raakte in vrije positie met 'de hard door Hooghiemstra in de cirkel geslagen bal ook een flinke hap stadion-gras, waardoor de bal naast net doel rolde. Dan hadden de Indiërs meer succes. Balbir bracht, na 21 minuten, de bal na een prachtig stukje solowerk pre cies voor de stick van Udham, die ver volgens een rollertje produceerde waar doelman Mulder overheen dook, 3-0. De mooiste scoringskans van de wed strijd was voor Van Erven Dorens, die in vrije positie echter naast schoot. Een spelmoment uit de hockeywedstrijd NederlandIndië in het Olympisch Stadion te Amsterdam: Nederland doet een vergeefse aanval. Op de eerste dag van het internatio nale concours-hip pique te Rotterdam ging de strijd hoofdzakelijk in het springnummer tussen de Spanjaarden Goyoaga, Martin en de Duitser Schue- ler en de Engelsman Llewellyn. Men tastte op de eerste dag eikaars moge lijkheden af. .ïillllllllHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIimilllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMlimilllMlllllinilllll! V. I. n. r. korte avondjapon met haremrok van rode faille, Dior. Met goua geborduurde avondrobe, er over jasje met pofmouwen van Fath. Ook De Givenchy komt met de korte avondjapon, vertegenwoordigd in dit model van lichtblauwe satijn met bruinfluwelen bloem-motieven, opge werkt met pailletten; de rok is van voren gespleten. Van Nina Ricci is het middag-ensemble in lichtbeige met zwart, dat de taillelijn zoekt te verhogen. Voorts was er een proef voor de Ne derlandse jeugdruiters en amazones. Zowel in de dressuur als in het spring concours werden zeer goede prestaties geleverd. Het is verheugend te kunnen constateren hoe onze jeugdige ruiters in het afgelopen jaar zijn vooruitgegaan met de rijkunst. Dat onze jeugdige deelnemers ook weten wat snel rijden is hebben zij wel bewezen in het bar- rage-parcours, toen vijf combinaties moesten over springen omdat zij alle zonder fouten waren geëindigd. „Prouts- ke" Arts uit Amsterdam kwam in een buitengewoon hoog tempo met „Roszy" over de hindernissen en het zag er naar uit, dat zij de oranje rosette zou verwerven, maar helaas bij de laatste hindernis de dubbelsprong wierp „Roszy" met de achterbenen een balk af, waardoor de overwinning .JProuts- ke's" neus voorbij ging en aan Carlo Englebert ten deel viel, die het barra- geparcours wederom foutloos was rond gekomen. Proutske Arts noteerde even wel de snelste tijd, n.L 41 sec., tegen Englebert 42.4 sec. De uitslagen: Nationale dressuurproef om de prijs van de jeugd: 1. mej. M. Schook (Hilversum) met „Falada", 261 pnt.; 2. mej. M. Schulte (Den Haag) met „Pimpernel" 259 pnt.; 3. J. van Schaar denburg (Rotterdam) met „Vrede", 244 pnt. Nationaal springconcours om de prijs van Kralingen:l. luit.-kol. R. J. E. M. van Zinnicq Bergmann (Wassenaar) met „Pretmaker", 0 fouten, 88.2 sec.; 2. C. J. Kouwenberg (Woensdrecht) met „Quodian", 0 fouten, 88.8 sec.; 3. majoor J. J. L. baron van Lijnden (Den Haag) met „Roxane", 0 fouten, 95 sec. Nat. springconcours- om de prijs van de juniores. Na barrage: 1. Carlo Engle bert (Scheveningen) met „Lady Jane", 0 fouten, 42.4 sec.; 2. R. Kouwenberg (Woensdrecht) met „Zita", 0 fouten, 47 sec.; 3. mej. Fr. Arts (Amsterdam) met „Roszy", 4 fouten, 41 sec.; 4. C. Heybroek (Laren) met „Doesjka", 4 feu ten, 44.4 sec.; 5. H. de Lange (Laren) met „Hera", 4 fouten, 48.4 sec. Prijs van de Rotterdamse Jockey-club: 1. Llewelyn (Gr.-Br.) met „Ahêrlow", 0 fouten, tijd 84 2/5 sec., met „Fox Hunter", 0 fouten, tijd 84 sec. Totaal 0 fouten, tijd 768 2/5 sec.; 2. Francisco Goroaga (Spanje) met „Toscanela", 0 fouten, tijd 91 sec, met „Baden", 0 fou ten, tijd 94 2/5 sec.; 3. Kapitein A. Mar tin (Spanje) met „Incierto" 0 fouten, tijd 94 3/5 sec. met „Brise Brise", 0 fou ten, tijd 91 4/5 sec. Het team van Indië zal nog een extra wedstrijd tegen de Nederlandse nationa le ploeg spelen en wel op Zondag 11 September a.s. in het Wagener stadion te Amstelveen. Voorts is het jhr. L. J. Quarles van Ufford gelukt nog twee wedstrijden tegen de elftallen van Indië vast te stellen en wel op Dinsdag 13 September te Arnhem en op Donderdag 15 September te Venlo. Deze wedstrij den krijgen het karakter van oefenwed strijden. waarbij te Arnhem de Neder landse ploeg een Oostelijk en te Venlo een Zuidelijk accent zal hebben. Beide malen zullen deze ploegen versterkt worden met op de voorgrond tredende spelers van elders.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1955 | | pagina 7