Grote
onder
armoede
bejaarden
Jï
KONINGIN EN PRINS
WONEN IN PARAMARIBO
CULTURELE AVOND BIJ
Bauxiet en Indianen
Z.H. de Paus over de ideale film
Haar inhoud en haar invloed
op de gemeenschap
Samenwerking uit vrije wil en
in hechte verbondenheid
föïc&te
Y
Tussen neus en lippen
Het kinderboek 1954
Een diploma vi
Studiecentrum
STUDIECENTRUM
Katholieke federatie te Utrecht
bijeen
Proclamatie bij
aankomst in
Suriname
1^—i
fff het
opent Vi
ele deuren!
Ook Spierpijn
Koningin in Surinaamse Staten
0
MAN GEDOOD
ONDER VALLEND
GESTEENTE
Mevr. A. Rutgers van
der LoeffBasenau
ZATERDAG 29 OKTOBER 1955
PAGINA 5
Vraag
'n gratis
prospectus
(240 bladzijden)
van het
Studiecentrum
te
CulemboVg
Haarlemse huwelijkscasus
Geen sprake van een
tweede huwelijk
Geestelijke ambtenaar
van burgerlijke stand?
SURINAME
J
ALTIJD WELKOM!
dessert melk
mokka bitter-zoet
J
.De bejaarden willen zoveel moge-
"Jk zelf hun belangen behartigen met
einddoel een onbezorgde levens
avond. Onder de bejaarden wordt gro-
le armoede geleden en het is ge
wenst, dat zij zo nu en dan in krin-
Ssn bij elkaar komen om hun moei
lijkheden te bespreken.
j,Dit zei de heer Th. Steinmetz uit
Preda, voorzitter der Federatie van
Katholieke diocesane bonden van be-
al rden en gepensioneerden, in de
"'gemene vergadering, die vrjjdagmid-
te Utrecht werd gehouden, en
Mens welke hij een inleiding hield
ver het sociaal economisch aspect van
"e bejaardenzorg.
Er leven thans in ons land 800.000
rsonen boven de 65 jaar, van wie
®en derde of ongeveer 270.000 katho-
'lek. De katholieke organisatie telt nog
®!®chts 23.000 leden. Vele katholieken
'Un ten onrechte bij de neutrale bond
aangesloten. Besloten werd, dat de lan-
p'Oke organisatie voortaan zal heten
Pnie van katholieke diocesane bonden
ïah bejaarden en gepensioneerden.
om verwarring met andere te
voorkomen en met het oog op de in
Mzicht gestelde subsidie van het de
partement voor Maatschappelijk Werk
vpoi^ het culturele en ontspannings-
Over de tijdsbesteding der bejaarden
,sPrak de secretaris, de heer W. J. Hese-
'aars uit Amsterdam, die meedeelde,
fat de diocesane bonden 166 afdelingen
:ejlen met 220 sociëteiten, 600 socië-
kftsmiddagtn rnet een gemiddelde van
?P bezoekers, zodat alleen bij de katho-
'Ieken per week 30.000 personen van de
jpHspanningsgelegenheden gebruik ma-
r,.De geestelijk adviseur, pater Van
'eren O.P. uit Rotterdam, bezag de
?°dsdienstig zedelijke kant van het be-
Jaardenvraagstuk. Hij deed de sugges-
""IIIIIIIHII IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIilllllllllllll
tie, gelden bij elkaar te brengen voor
een bedevaart naar Lourdes in 1958,
waar dan het eeuwfeest van de ver
schijningen wordt gevierd.
Advertentie
'ie pjjni
g met
en rheumatische pijnen
wrjjft U weg met
Bij haar aankomst in Suriname heeft
Koningin Juliana deze proclamatie uit
gegeven:
„Ingezetenen van Suriname, op deze
dag van aankomst in Suriname gaan
de gedachten van mijn echtgenoot en
mij terug naar het tijdstip van ons
eerste bezoek, onderscheidenlijk in 1942
en 1943. Sindsdien hebben zich niet al
leen de staatkundige verhoudingen ge
wijzigd, doch ook op ander gebied is
veel veranderd. Nadat de oorlog was
geëindigd, zijn belangrijke stappen ge
zet in de richting naar een betere eco
nomische en sociale situatie. Het Wel
vaartfonds legde de grondslagen voor
een snelle onwikkeling, welke in het
kader van het tienjarenplan zal worden
voortgezet. Wij hopen tijdens ons ver
blijf gelegenheid te vinden de velerlei
uitingen van de voortschrijdende ont
wikkeling op ieder gebied van nabij
gade te slaan en getuige te zijn van
hetgeen samenwerking, gebaseerd op
wederzijds vertrouwen en respect in
rijksverband, vermag tot stand te
brengen."
Koningin Juliana en Prins Be .-
hard hebben vrijdagavond in Para
maribo in het gebouw Thalia een
culturele avond bijgewoond. Het
programma bestond uit ballet onder
I ing van Titia van Teeseling
Les petits riens van W. A. Mozart
met muziek van het jeugdorkest
onder leiding van H. Haakman, Suri
naamse liederen, gezongen door het
Surinaamse mannenkoor, en de op
voering van enkele scènes uit het
stuk .Green Pastures", dat inder
tijd met zeer veel succes in Surina
me is opgevoerd. De opgevoerde scè
nes oogstten ditmaal grote bijval
onder het talrijke publiek.
Het was een mooi typisch Surinaam
se voorstelling, waaraan Koningin en
Prins kennelijk veel genoegen beleef
den. In de middag hebben Koningin
en Prins ieder een eigen programma
gevolgd. De Koningin ging allereerst
naar het jeugdcentrum der Evangeli
sche Broedergemeente en vervolgens
naar het longpaviljoen. Zij liet zich
hier uitvoerig voorlichten.
Ook het Hmdoestaanse weeshuis van
de Mata-Mahadeistichting werd be
zocht en daarna was het de beurt aan
de r.-k. Leprozerie St.-Gerardus Ma-
jella. De apostolisch vicaris, mgr. St.
Kuypers CSSR, was hier o.a. ter be
groeting aanwezig. Bovendien waren er
ook patiënten uit de beide andere Le
prozerieën Groot Chatillon (gouverne
ment) en Nieuw Bethesda (protestant)
bij deze ontvangst. De Majella-stich-
ting vierde 16 oktober haar zestigjarig
bestaan, zodat het bezoek van de Ko
ningin voor leze instelling van bijzon
dere betekenis was.
Prins Bernhard heeft een bezoek ge
bracht aan de Surinaamse brouwerij.
Deze brouwerij is een typisch voor
beeld van de beginnende industrialisa
tie in Suriname.
Na het produktiepreces door het om
draaien van een handle in gang te heb
ben gebracht en een rondgang bezocht
de Prins de surocto. Dit is een be
drijf waar oliehoudende pitten, die in
de oerwouden van Suriname worden
verzameld, worden ontbolsterd.
De ochtend was begonnen met het
leggen van een krans aan de voet
van het monument van de gevallenen.
Een rijtoer, die door duizenden vro
lijke Suriname werd gadegeslagen,
voerde het Koninklijk Paar naar het
gebouw van de volksvertegenwoordi
ging, waar de Koningin een rede uit
sprak, Er volgde een rondrit door
Paramaribo, die het volk van Para
maribo door zijn enthousiasme tot een
ware triomftocht maakte. Later op de
ochten dbezocht het Koninklijk Paar
de jaarbeurs.
Advertentie
Het instituut voor
Katholiek Schriftelijk
Onderwijs I
NEDERLANDS SCHRIFTELIJK
De H. Vader heeft vrijdag in de sala
benedictina van het Vaticaanse paleis
een groep van 1500 personen ontvangen,
behorend tot het congres van bioscoop
directeuren uit vele landen o.a. uit
Nederland en Pilgië. Ook de filmver
huurkantoren waren vertegenwoordigd.
Tijdens de audiëntie heeft de H. Vader
het woord gevoerd over de ideale film
vooral in verband met de invloed, die
zij uitoefent op de toeschouwer. De
rede was een voortzetting van de toe
spraak welke de H. Vader in juni van
dit jaar over de ideale film heeft ge
houden.
De H. Vader heeft aan twee punten
aandacht geschonken: aan de inhoud
van de film en aan de gemeenschap
waarop de film haar invloed uitoefent.
Hü is er van overtuigd, dat de film
een middel kan zijn tot verheffing van
de mens en daarom doet hij een be
roep op alle filmproducenten om alles
te doen wat in hun macht ligt, ten
einde de film niet alleen te behoeden
voor artistiek verval, maar pok tegen
samengaan met het kwaad.
Sprekend over de inhoud van de film,
zeide de H. Vader, dat men een film
ideaal zou mogen noemen, wanneer zij
zich op volmaakte en harmonische
manier aanpast bij de oorspronkelijke
en wezenlijke eisen van de mens, n.l.
waarheid, goedheid en schoonheid. Hij
is er van overtuigd, dat de film uit
stekend geschikt is om <_an deze drie
idealen uitdrukking te geven. Wel gaf
.(?e Paus toe, dat tengevolge van
moeilijkheden van praktische aard een
volledige bevrediging op dit gebied
uitermate zwaar te verwezenlijken is.
Ondanks de beperkingen, waaraan de
film onderhevig is, blijft echter de keu
ze van onderwerpen, waarvoor deze
belemmeringen niet of nauwelijk. gel
den, ruim aanwezig.
Op de eerste plaats is daar de
instruerende film, die haar aantrek
kelijkheid nl. ontleent aan haar
waarachtigheid. Films met een zui-
yeïinstructief karakter zijn betrek
kelijk zeldzaam en dikwijls wordt dan
nog het te behandelen onderwerp
maar oppervlakkig aangeraakt zonder
er diep op in te gaan. Maar juist
onder dit soort films zijn er toch
enkele, die het predicaat ideaal zou
den verdienen, zowel op het gebied
van de natuurfilms, als op dat van
de wetenschappelijke en de culture
le films.
Voor een speelfilm is het echter veel
moeilijker om deze perfectie te berei
ken. Deze immers, die het leven van
de mens, zijn hartstochten, ambities
en worstelingen in beeld trachten te
brengen of er een verklaring van zoe
ken te geven, bereiken zelden de graad
van ideaal. Het aantal filmsterren
vormt er meestal de hoofdschotel van,
omdat dat meer i: overeenstemming is
met de- smaak van het publiek. De
moeilijkheden begin - n reeds bij de
keuze van onderwerp. Niet ieder onder
werp is bruikbaar voor hem, die een
ideale film wil vervaardigen.
Z.H. de Paus zag geen reden waar
om een godsdienstig gegeven niet ver
filmd zou mogen worden, temeer daar
in dit opzicht reeds goede resultaten
bereikt zijn. De H. Vader wil echter
zelfs nog verder gaan. Ook al is een
onderwerp van een film niet godsdien
stig, toch behoort een ideale film nooit
te verzuimen het godsdienstig element
to* gelding te brengen. Er zijn zelfs
films waarop uit moreel oogpunt wel
iswaar niets valt aan te merken, maar
die toch een schadelijke invloed heb-,
ben, omdat zij de toeschouwer een
wereld vertonen, waarin de mensen
leven alsof er geen God bestaat. An
derzijds moet ook worden gerekend
dat niet ieder religieus gegeven ge
schikt is voor verfilming, hetzij om
dat het onmogelijk is het in beeld te
brengen, hetzij omdat het in strijd is
met de verschuldigde eerbied. Boven
dien stelt een godsdienstig motief bij
zonder hoge eisen aangezien het maar
al te gemakkelijk in de gemaaktheid
kan vallen en volkomen het tegenover
gestelde van een godsdienstige indruk
kan maken.
Een ander punt is, of in een ideale
speelfilm verschillende godsdiensten
als het ware vergelijkend naast elkaar
geplaatst kunnen worden. Waar dit ge-
beurt, dient steeds de voornaamste zorg
te zijn, alles te vermijden, wat kwetsend
zou kunnen zijn of als een profana
tie zou worden verfoeid van hetgeen
mensen heilig is, zelfs al dwalen zij op
dat gebied.
Sprekend over het kwaad in de
film, zeide de H. Vader, dat het uiter
aard ontoelaatbaar is dit op zichzelf-
staand gegeven tot onderwerp van
een film te maken, of, wanneer dit
feitelijk niet zou worden goedgekeurd,
dit toch t- brengen op een opwinden
de manier of voor te schotelen aan
wie niet in staat is. hiertegen weer
stand te bieden. Is dit echter niet het
geval, dan is da worsteling met het
kwaad of de overwinning er op zelfs
een middel om beter begrip te kwe
ken van het leven en van de wijze
waarop geleefd moet worden, of het
oordeel te verhelderen. Dan is er ook
niets op tegen, dat het als onderdeel
van het geheel in een film plaats
vindt. Dit geldt evenzeer voor een
toneelstuk of een roman.
Vervolgens besprak de H. Vader de
verhouding tussen de gemeenschap en
de film. Hjj wees er op, dat de ideale
film veel goeds kan stichten voor het
gezin. De hedendaagse, verwarring en
de herhaaldelijk voorkomende schanda
len hebben er toe geleid, dat velen geen
oog meer hebben voor de weldaden
van het gezin. En dit te prijzen lokt
zelfs vaak een sceptisch glimlachen uit.
Veel te veel films huldigen diezelfde
houding en verergeren die dingen door
de spot te drijven met de waardigheid
van huwelijk en ouderschap.
Wat goeds zou er echter voor de
mens op aarde overblijven, als het
gezin ten gronde werd gericht en de
door de Schepper gewilde banden wer
den verscheurd. Het is dus een taak
er toe bij te dragen, de mensen eerbied
voor het gezin en het vertrouwen
daarin terug te geven. Deze taak nu
kan de film met vrucht op zich nemen.
Veel kan met eenvoudige middelen
worden bereikt en op onopvallende wij
ze kan hier veel goeds worden aan'ge-
richt.
Iets dergelijks geldt voor de staat. Ook
de staat is een door God gewilde in
stelling en dus waard geëerbiedigd te
worden. Maar ook hier doet zich de
verwarring der geesten gevoelen. De
film zou zich bijzonder verdienstelijk
kunnen maken door deze mentaliteit
tegen te gaan, door de aandacht te ves
tigen op het goede, dat wordt vergeten,
of door de waarde aan te tonen van
hetgeen wordt miskend. Dit zou helder
heid kunnen scheppen en het saamho
righeidsbewustzijn kunnen versterken.
Tenslotte de Kerk. In tegenstelling
tot gezin en staat, aldus de H. Vader,
is de Kerk niet van natuurlijke oor
sprong, maa. een positieve stichting
Over het bekende geval van de Haar
lemse priester die het huwelijk van een,
naar burgerlijk recht reeds gehuwde,
man en een ongehuwde vrouw heeft in
gezegend worden in het voorlopig ver
slag over de begroting van Justitie een
aantal opmerkingen gemaakt.
Vele leden merken naar aanleiding
hiervan op, dat men eigenlijk niet van
een tweede huwelijk kan spreken. Of
men erkent het canonieke reecht en dan
is er slechts sprake van één, het kerke
lijk huwelijk, óf men stelt zich op het
standpunt van het burgerlijke recht,
maar ook dan is er slechts één huwe
lijk: het burgerlijke. Deze leden willen
overigens uitdrukkelijk verklaren, dat
zij de handelwijze van de bewuste pries
ter geenszins willen goedpraten. Hij
heeft een strafbaar feit gepleegd en dat
had hij ook naar hun mening niet moe
ten doen. Een eventuele gewijzigde re
geling van de verhouding Kerk en Staat,
zoals enige leden voorstellen, is echter
wel uitermate gecompliceerd.
In het voorlopig verslag van de Twee
de Kamer over dé begroting van Justi
tie achten verscheidene leden, in ver
band met het bekende Haarlemse hu-
welijksgeval, het in beginsel een moei
lijk te beanwoorden vraag, of men de
mensen vrij moet laten om hun huwe
lijk uitsluitend kerkelijk en niet burger
lijk te doen voltrekken. Zij zouden geen
principieel bezwaar hebben tegen een
regeling, waarbij geestelijken zouden
kunnen optreden ais ambtenaren van de
burgerlijke stand, indien zou blijken,
dat daarmee aan een ernstige wens van
grote groepen der bevolking zou kun
nen worden voldaan en indien daarvoor
een praktisch bruikbare regeling zou
kunnen worden gevonden. Maar het
spreekt wel vanzelf, dat de geestelijke
ook dan een huwelijk slechts zou mo
gen voltrekken, indien het aan de eisen
van het burgerlijk '•echt voldoet.
van de Verlosser, Die haar Zijn waar
heid en genade in bew .ring heeft ge
geven, opdat zij het mensdom licht en
sterkte zou geven. Deze verheven rea
liteit is allerminst geschikt .oor artis
tieke uitbeelding, da^r zij de mogelijk
heden van het menselijke uitdrukkings
vermogen te boven gaat. Doch in ge
beurtenissen waarbij de Kerk een grote
rol speelt, dient dit in de film met gro
te kennis van zaken en waarachtigheid
te geschieden en vooral met religieuze
tact, op een eenvoudige en passende
wijze. Als een speelfilm getrouw wil
zijn aan het ideaal, moet zij, waar het
de Kerk van Jezus Christus betreft,
niet alleen volmaakt, maar ook in
kunstzinnige vorm zijn en bij de toe
schouwers ook begrip en eerbied weten
op te wekken.
Bij de om redenen van historie of rea
lisme noodzakelke uitbeelding van ge
breken van geestelijke personen, hetzij
in hun karakter hetzij in het uitoefenen
van hun ambt, moet op een voor de
toeschouwers niet mis te verstane wijze
het verschil tussen persoon en instel
ling, persoon en ambt, duidelijk wor
den gemaakt.
Advertentie
s°r?en woont het Koninklijk Paar in Paramaribo een kerkdienst bij in de Grote
naskerk. In de avonduren gaan Koningin en Prins aan boord van een motor-
entp voor een 5e20efc aan het Marrowijnedistrict. Maandagochtend worden in
lih ^orp Moen9° de installaties van de Surinaamse Bauxiet Maatschappij be-
J^tigd. De bovenste foto toont een deel van deze onderneming. Op deze tocht
fallen ook enkele Indianenstammen zich aan de Koningin voorstellen. Op de foto
peronder een Indiaans meisje, dat met gevulde waterkruiken naar haar woning
ei"Ugkeert. Op de achtergrond cassave-koeken, die alvorens te worden gebakken
op het dak van een Indianenverblijf worden gedroogd.
Vliegveld
Bauxiet
Boud
Spoorlijn
'mnr>r> Grens van het
oervyoud
km ioo
ATLANTISCHE oceaan
N.Nicwne
Marienou
PARAMARIBO
Onverwacht'
•Alkmaar,.
^Moengq
^BAUXIET*
Zanderij
SARAMACCA
'Kabe
NICKERIE
Brokopo
-*
Kaai mans t
68%v.h. land is m
oerwoud bedekt
CACAO
FRANS-GUYANA
Goddo
MAROW'JNE
GUYANA
NICKERIE
&l280m
Nicker
Paramaribo
A/brna
MAROWJNE
BOS-f ND/AN EN
BRAZILIË
NEDERLAND OP GEL'JKE
type van een Surinaamse
xt bpsneoer
Het verheugt Suriname voor het
forum der volken het Nederlandse
standpunt inzake de rapportering aan
de Verenigde Naties te kunnen steu
nen. Niet omdat wij daartoe uit hoofde
van dit artikel verplicht zijn, maar op
recht en van ganser harte, omdat Suri
name de automonie als volledig voelt
en slechts het Nederlandse standpunt
het onze is, in overeenstemming met
ons gevoel van eigenwaarde.
Dat het secessierecht niet in het
statuut is vastgelegd, maakt voor Suri
name de auonomie in de praktijk niet
onvolkomen. Integendeel, de banden
met de andere rijksdelen zijn ons dier
baar.
Aldus richtte zich vrijdag de voor
zitter van de Staten van Suriname, dr.
H. C. van Ommeren, in een buitenge
wone vergadering tot de Koningin.
De voorzitter vervolgde: Was de tot
standkoming van het statuut voor Suri
name een gebeurtenis van de grootste
staatkundige betekenis, naast dit feit
zal het bezoek, dat Uwe Majesteit en
Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins
der Nederlanden aan het rijksdeel
Suriname brengen, als historische ge
beurtenis tot in lengte van dagen in
de hoofden van alle Surinamers onver
flauwd blijven leven.
Dat het verblijf in Suriname van Uwe
Majesteit en de Prins aan al uw ver
wachtingen moge beantwoorden, is het
verlangen van het gehele Surinaamse
volk. Wij spreken hier namens de be
volking de hoop uit, binnen niet al te
lange tijd ook de overige leden van
het koninklijk gezin in ons land te
mogen begroeten.
Grote waardering geniet allerwege het
feit, dat het bezoek van Uwe Majesteit
zich ook tot de bosland-negers zal uit
strekken. Zij immers zijn, naast de
autochtone bevolking, de Indianen,
wellicht het meest karakteristieke volks
deel van Suriname, van diepe genegen
heid voor Uwe Majesteit en het Konink
lijk Huis vervuld.
Suriname hoopt in de toekomst te kun
nen tonen de verbondenheid als een wer
kelijkheid op te vatten. Alzo de wereld
tonende, dat ondanks uiterlijke verschil
len tussen de drie rijksdelen, het stre
ven niet slechts op naleving van de let
ter van het statuut is gericht, maar ook
op de geest daarvan.
Koningin Juliana heeft in antwoord
hierop o.a. het volgende gezegd:
Deze vergadering te mogen meemaken,
betekent voor mijn echtgenoot en mij
een groot voorrecht, omdat ze de zelf
standigheid van Suriname betekent. Zij
beduidt, dat de tijd van samenwerking
en gelijkwaardigheid tussen de delen
van het koninkrijk der Nederlanden is
aangebroken en dat dit geschied is uit
vrije wil en in hechte verbondenheid.
Hoe deze onderlinge samenwerking
tot rijk leven te wekken hebben wij
zelf in de hand en groot zijn onze ver
wachtingen. Is aller besef er van even
hoog als de geest van het statuut voor
onderstelt, dan zal ze zeer vruchtbaar
blijken en een voorbeeld zijn voor de
wereld.
Gij kunt uw zelfstandigheid bewij
zen door nu, in volle autonomie, uw
eigen staatkundig leven te doen op
groeien met al de kracht en de
levenswil van al wat jong is en een
ideaal waar maken wiL
Tevens zijt gij deel van het konink
rijk der Nederlanden dat zich zijn leven
in drie zelfstandige, gelijkwaardige,
verbonden delen voortaan wél bewust
moet zijn. Op ontroerende wijze hebt
gij uw saamhorigheidsgevoel getoond
door zo ruimschoots aan Nederland, in
oorlog en watersnood, te hulp te ko
men. Het koninkrijk is van oudsher
geënt op de Nederlandse maatschappij
en het Europees-Nederlandse element
staat nog steeds ten volle tot uw be
schikking, zo lang gij er behoefte aan
zult hebben. Eveneens is de wil tot
verlening van materiële Hulp bij de
ontwikkeling van uw land in Neder
land duidelijk gebleken.
Belangrjjk en zwaar van verant
woordelijkheid is de uitdaging, die
heden en toekomst u doen. Ik vertrouw,
dat Suriname die zal aanvaarden, want
het ontplooien van zelfstandigheid door
uw land komt voort uit de mondigheid
van wie zich voor zichzelf verantwoord
weet, als één onder de velen", aldus be
sloot de Koningin.
Bij het winnen van wit zand in een
zandgroeve te Kelmond gem. Beek zijn
vrijdag twee personen onder neerval
lend gesteente bedolven. De 60-jarige
S. H. Notten, gepensioneerd mijnwer
ker uit Beek, slaagde erin levend onder
het neergestorte gesteente (een mas
sa van 5 a 6 kubieke m) vandaan te
komen. Zijn zoon, de 32-jarige mijnwer-
werk P. H. Notten, eveneens uit Beek,
lukte dit helaas niet. Met de grootste
moeite konden toegesnelde helpers het
slachtoffer na meer dan een uur zwoe
gen onder het gesteente vandaan halen.
Het slachtoffer was gehuwd en had geen
kinderen.
Met terugwerkende
kracht
De Parijse ingenieur
Pierre Salomon zal bin
nenkort voor de politie
rechter moeten verschij
nen wegens mishande
ling"van zijn hospita. Het
goede mens kreeg name
lijk een pot begonia's op
het hoofd, toen zij het huis
uitliep om boodschappen
te doen. De pot was met
voorbedachten rade door
de ingenieur van vierhoog
naar beneden gemikt.
Oorzaak van het drama:
de hospita had het ver
drietig gevonden, dat zij
op haar verjaardig geen
presentje van de ingenieur
had ontvangen, weshalve
zij nogal zure opmerkin
gen aan het adres, van
voornoemde ingenieur had
gemaakt, benevens zijn
motorfiets in de regen had
gezet. De ingenieur had
haar toen dus op zijn
eigen wijze alsnog met een
bloemetje verrast
Berouw
Een achttienjarig meisje
in een stadje in Frankrijk
had het snode plan opge-
eigenlijk aan de hand was.
Engels
Toen een sjieke dame
poederde en antwoordde:
„Het blijft mij hetzelfde:
Mijn man drinkt alleen
maar bier en mijn hond
kan niet lezen
Schots
De directie van de
Dienst voor Radioluister-
vergunningen in Edin
burgh kreeg dezer dagen
een briefje van een Schot,
waarin deze de directeur
beleefd vroeg, maar de
helft van de luisterbijdra
ge te hoeven betalen, om
dat hij aan een kant doof
is....
Excuus
Een zeeman, die in
kennelijke staat door de
straten van Hannover zig
zagde, werd door een
agent aangehouden en
naar het bureau overge
bracht. Toen de adjudant
van dienst hem vroeg,
waarom hij zoveel had ge
dronken, antwoordde de
zeeman na een hik: Het
was helemaal mijn bedoe
ling niet om de fles hele
maal leeg te drinken, maar
ik was de kurk verlo-
Vooruitgang
In New York is men be-
een sjieke dame ren
vat om samen met haar in de binnenstad van Lon
twee jaar jongere broer de den een winkel voor hon-
plaatselijke pandjesbaas denartikelen was binnen-
te bestelen. Toen de avond gestapt en daar aan de
was gevallen braken zij in verkoper om een drink- gonnen met een monster
zijn winkeltje in, maar bak voor haar poedel gebouw, dat het „Paleis
kregen op hetzelfde ogen- vroeg, antwoordde de laat- der Vooruitgang" zal wor-
blik dusdanig berouw van ste beleefd, dat hij twee den genoemd. Het gebouw,
hun daad, dat zij schreiend soorten drinkbakken had, dat 800 miljoen gulden
in de armen van het namelijk een zónder en gaat kosten, wordt 165 me-
mannetje werden gevo'n- een mét het opschrift ter hoog en zal een inhoud
den, toen een diender „Voor de hond". Waarop krijgen van 450.000 kubie-
kwam informeren, wat er de sjieke dame haar neus ke meter.
Wanneer een Nederlander o]
een Nederlandse door de Ame
rikaanse ambassadeur wordt uit
genodigd eens een kijkje te ko
men nemen aan de overkant
van de Atlantische Oceaan,
wordt hem of haar van tevoren
gevraagd, naar welk onderwerp
de belangstelling uitgaat. Het
ligt voor de hand, dat een mu
zikant aan het Amerikaanse
muziekleven wil deelnemen, dat
een ingenieur zich in proble
men van technische aard ver
diept en dat een bioloog de
Amerikaanse appelsnuitkever
onder de loupe gaat nemen.
Mevrouw A. Rutgers van der
Loeff-Basenau maakte het de
organisatoren van haar trip
dan ook wel heel moeilijk door
te zeggen, dat zij „mensen wilde
zien". Na enige aarzeling werd
er voor haar dan toch een pro
gramma opgesteld, en mevrouw
Van der Loeff is al weer meer
dan twee maanden op reis door
de Verenigde Staten. Zij heeft
inmiddels Washington, Bruns
wick, Great Falls, Salt Lake
City en andere steden bezocht
en, zoals zij kreeften heeft ge
vist in Maine, zal haar hand op
andere plaatsen andere bezighe
den gevonden hebben.
De schrijfster van het boek
„Lawines razen", dat ter gele
genheid van de opening van de eerste Kinderboekenweek is ge
kozen tot „Het kinderboek 1954", is op het ogenblik dus in Amerika.
Het is uiteraard heel moeilijk om een interview te hebben met iemand,
hie er niet is. Toch geloven wij, dat het ook zim aantrekkelijke kanten
heeft. Was de schrijfster zelf aanwezig geweest, dan waren wij niet
te weten gekomen, dat zij, behalve van schrijven, ook nog houdt van
tuinieren, naaien, lezingen houden, huizen opschilderen (dat wil zeggen
afkrabben, puimen, plamuren, puimen, gronden, puimen, enz.) en wan
delen met de neus in de wind.
Haar huisgenoten, en wij ook, vinden het véél voor een moeder
van vier kinderren, die bovendien een respectabel aantal vertalingen
op haar naam heeft staan. Haar echtgenoot, dr M. Rutgers van der
Loeff die tevens de functie van particulier-secretaris vervult, haalt
de plakboeken te voorschijn, waarin een bonte serie stofomslagen en
krantenknipsels een indruk géven van de schrijversarbeid, die ongeveer
twintig jaar geleden is begonnen. Samen met haar moeder, mevrouw
N. Basenau-Goemans, schreef mevrouw Van der Loeff „Het oude huis
en wij", en „Het doel bereikt" Daarna verschenen van haar hand o a
„Zweden, droom en werkelijkheid", „Mens en wolf", „Kinderkaravaan"
„Rossy, dat krantenkind" en „Lawines razen". Het laatste boek is dus
bekroond, en afgelopen woensdag is in het Amsterdamse De la Mar
theater aan de twee dochters van de schrijfster de lan die bekronino
verbonden prijs uitgereikt. Daarbij hoorde ook een grote bos rozen
bijna in knop nog, die nu in de huiskamer volop staan te bloeien On
een landkaart van Amerika wordt consciëntieus bijgehouden, uit welke
stad de laatste brief verzonden is. Zo'n stad krijgt dan een vlaggetje
Op 1 december zal mevrouw Van der Loeff weer thuis zijn. Niet
geheel overeenkomstig het plan van de gastvrije Amerikanen, die haar
rilttnvi?'hadden gehouden, en die vergeten waren, dat in Ne-
5- d,ec,emb,er valt- Hoe dan ook, Sinterklaas viert
de schrijfster m de huiselijke kring, waartoe ook Piet die een echte
herder tot vader en een echte kees tot moeder had. en die dus niet
anders dan een echte rashond kan zijn - dient te worden gerekend
Vo.or„ de /amilie Van der Loeff komt de goede Sint dit jaar dus niet
uit Spanje, maar uit Amerika.