Pastoor H. A. Bots
ten grave gedragen
Plechtige Requiemmis in de
parochiekerk van Halfweg
„Een menselijk priester is
de parochie ontvallen"
Dodelijk ongeval in
Warmond
Het „Papieren Museum
Huis van Looy
in
het
KUNST DER ESKIMO'S
In Haags Gemeentemuseum
H
MUZIEKDEMONSTRATIE
D
DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL
w
H
Gemeentelijke subsidie voor het
amateurtoneel in Haarlem
Reprodakties Van klassieke
moderne schilders
Interscholair Jeugdtoernooi
Wat is de bedoeling en hoe
geschiedt de verdeling?
De jeugd verzorgt de zwanen
SLEUTEL WEG?
m m
ZATERDAG 4 FEBRUARI 1956
PAGINA 3
Hart der parochie
Gave des woords
KA.V. in Oud ■Schoten
Eén maand geëist tegen
dronken automobilist
Kaippersibedrij f Thoolen
25 jaar
„DE SLEUTELSPECIALIST"
Solisten
•fmwi
KADIO MOORS
Culturele avond1 door
leerlingen van het
Mendelcollege
MENDELCOLLEGE
GAAT TER STILLE
OMGANG
Cabaretavond!
WEDSTRIJDEN OP
„NOVA ZEMBLA"
Completen in Sint-Joseph-
kerk
H.H. MISSEN OP ZON-
DAG
Verkooplokaal NOTARISHUIS
Inboedelveiling 14/15 febr. '56
In de rust en de stilte van het foren-
Bendorp Halfweg is vanmorgen onder
belangstelling van honderden parochia
nen en vele priesters uit de bisdommen
Haarlem en Rotterdam het stoffelijk
overschot begraven van pastoor H. A.
Bots, na een bijna 25-jarig pastoraat te
Halfweg dinsdag jl. vr(j plotseling te
's-Gravenhage overleden.
In de parochiekerk van O.L. Vrouw
Geboorte werden gisteravond de plech
tige Metten gezongen, waarbij deken
d. Th. Jacobs van Alkmaar agens was.
Vanmorgen werden in de parochie
kerk de plechtige Lauden gezongen,
waarop aansluitend deken W. N. Zijl
stra uit Haarlem de plechtige Requiem
mis opdroeg. De deken werd daarbij ge
assisteerd door kapelaan J. P. J. Kraak
man uit 's-Gravenhage, een neef van
de overledene, en door een der parochie
kapelaans, dr. H. W. J. Kuipers. Can-
tores waren kapelaan J. Th. van der
Zalm van de Halfwegse parochie zelf
en kapelaan H. J. Kaandorp uit Am
sterdam.
Onder de aanwezigen bevonden zich
o.m. pastoor F. S. Wolff, die met zijn
kerkmeesters gekomen was uit Lewe-
dorp, waar pastoor Bcts destijds de H.
Eligiusparochie heeft opgericht en drs.
J. J. M. Visser, burgemeester van Haar-
lemmerliede en Spaarnwoude, waaron
der ook Halfweg ressorteert.
De gezangen werden verzorgd door
het parochieel zangkoor, dat onder de
absoute in de kerk, het meerstemmige
„Libera me" zong van Perosi.
Na de plechtigheid werd het stoffe
lijk overschot ten grave gedragen naar
het kerkhof, waar het werd bijgezet in
het priestergraf.
Aan het eind van de Requiemmis
sprak kapelaan W. J. de Graaff uit Am
sterdam, oud-kapelaan te Halfweg, de
lijkrede uit, waarin hij pastoor Bots een
blijmoedig mens noemde, wiens leven
gekenmerkt werd door een onverwoest
baar optimisme.
Het was dit optimisme, zijn milde
~®lfspot, aldus kapelaan De Graaff, die
5?s deze week, toen wij stonden bij zijn
°j°ffelijk overschot, een glimlach rond
de ^PPen plooide bij de gedachte aan
humoristische wijzei waarop hij vaak
zelfrt 2Ün dood sprak. Doch het is dit-
liik optimisme, dat het ons zo moei-
Hij, bjaakt te geloven in het onomstote-
laatst t: Pastoor Bots is niet meer. De
stervo iaron was de gedachte aan zijn
wann ons niet vreemd meer. Maar
het nf r wij hem weer ontmoetten, was
?f zijn onverwoestbaar optimisme
«nc ïfo werkte. Dan kwam ook in
VG ;fr,t bet geloof weer en de hoop,
1 de beide jubilea van het volgen^
Vieren°S t6 Inidden van de zÜnen zou
Het heeft niet zo mogen zijn. Op de
morgen dat hij opging naar het altaar
van God, die de vreugde was van zijn
altijd jeugdige kracht, heeft God hem
geroepen tot de eeuwige jeugd en de
grenzeloze^vreugde van het eeuwig Hei
ligdom. Wij blijven achter als een gezin,
waaraan plotseling de vader is ontval
len, als een lichaam, waarvan het hart
stil viel.
Het hart van zijn parochie, dat is hij
altijd geweest, meer nog dan de bezieler,
de leider en de stuwer. En ik geloof
ook, dat, wanneer wij hier in zo grote
getale aanwezig zijn bij zijn uitvaart, dit
minder is, omdat wij hem zozeer be
wonderden, dan wel omdat wij zoveel
van hem hielden. Zijn goedheid, zijn
liefde, hebben liefde gewekt in ieder
hart, in ieder gezin waar de zijnen bij
eenwoonden.
Er is veel in zijn leven geweest, zo
ging spreker voort, dat onze be
wondering afdwingt. In Zeeland staat
de kerk, die hij te Lewedorp bouwde
en leeft de dorpsgemeenschap, die
daaromheen groeide als een blijvend
monument voor zijn priesterlijke ijver
en zijn werkkracht.
De desolate financiële toestand van
zijn parochie in Halfweg heeft hij in
de jaren, hier doorgebracht, grondig
gesaneerd. Maar voor alles heeft hij
het verstaan de steeds zo moeilijke
overgang van dorpsparochie tot stads
wijk op de juiste manier op te van
gen. Met zijn scherpe blik, zonder veel
schokken of stoten, heeft hij het pa
rochieel apparaat te rechter tijd en
op de jyiste wijze weten aan te pas
sen en te doen meegroeien tot de bloei
ende moderne parochie, die Halfweg
op het ogenblik is.
Bewonderenswaardig was hij ook in
Kijn welsprekendheid. Als een van de
eersten in den lande geroepen tot de
Lijdensmeditaties voor de radio, heeft
hij heel zijn leven in dienst gesteld van
de verkondiging van het Woord. Hij
deed het met vurigheid en liefde. En
heel zijn leven, tot de laatste dag toe,
dat hij in ons midden was, heeft hij het
verstaan om op de schoonste wijze en
met het juiste woord het hart te raken.
Zelfs toen zijn preekstijl, naar onze be
grippen begon te verouderen, heeft zijn
vurig hart ons nog weten te begeeste
ren. Om dit alles hebben wij hem be
wonderd. En toch, niet zó zal hij in on
ze harten blijven voortleven. Daar is
zijn plaats gevestigd, toen al dat be
wonderenswaardige, met de jaren,
ging teruglopen en hij steeds meer ver
scheen zoals hij werkelijk was: een
echt goed mens.
In die zin was pastoor Bots een echt
moderne priester: een menselijk pries
ter. Hem waren alle pose en gewild
heid vreemd. Hij gaf zich zoals hij was
in alle eenvoud, in de eenvoud van zijn
heH6 On-Schotense afdeling van de KAV
ter .donderdagavond in het Kajot-
ia=-get)OUW aan de Lingestraat haar
homVfrgadering gehouden. De op-
gist overtrof de verwachtingen.
kwan,Secretaresse' mevr- van Baaren,
de ij; Tet een keurig jaarverslag van
acties afgelopen jaar gepasseerde
plaUs Waarvoor ze een hartelijk ap-
resse !/?8stte. Ook de penningmeeste
rs bèhe 6Vr" v- Baer had de zaken zui-
batie «of/d, zodat er nog een vrij aardig
Alle vj?0, Was gebleven,
terwijl uurs]eden werden herkozen,
Zeeland h deze stemming mej. T. van
De Vnn' bestuur kwam aanvullen,
enigde ap tster> mevr. Oudendijk ver-
tuur al<T stemmen op haar kandida-
wezigen ,,„orzitster en dankte de aan-
vertrouwen°r*het in dit bestuur gestelde
tot medew4rk£WijK--zt aansp"orde
van nriizpn g blJ het vervaardigen
het bouwfonaV00r de fancy-fair voor
a s StiJten en mee te doen aan de
Epn w*pmganS en Bid- en Boetedag.
«int van rfo h vormde een gezellig
■lot van deze avond.
hart. En hij kon dit, omdat hij de kunst
verstond zichzelf te nemen zoals hij
was, met zijn deugden en zijn gebreken.
Het was voor zijn kapelaans een vreug
de met deze mens te mogen omgaan
en te genieten van zijn echt menselijke
ijdelheid, van zijn eenvoud en van zijn
benijdenswaardige zelfspot.
Persoonlijk heb ik wel eens dé indruk
gekregen, dat hij zijn priesterschap
soms voelde als een last, juist omdat
de feitelijke positie, waarin de priester
is geplaatst, hem vaak belet om ge
woon menselijk te zijn. En toch geloof
ik, dat hierin juist de zin van het pries
terschap van pastoor Bots heeft, gele
gen, namelijk dat hij ons iets heeft doen
voelen van de goedheid en de mense
lijkheid van God. die ons in hem is ver
schenen. Door deze goedheid trok hij
de kleinen tot zich, was hij een steun
voor de volwassenen en een troost voor
de ouderen en de zieken.
Kapelaan de Graaff besloot zijn lijk
rede met de woorden: „Wij kunnen
slechts zeggen, hoe pastoor Bots onder
ons zal voortleven. Ons mensen past
geen oordeel. Wel weten wij allen, dat
hij soms ook al te menselijk, al te goed
kon zijn. Niemand trouwens, die dat be
ter wist dan de pastoor zelf. Ons rest
de plicht van het gebed, opdat hem
veel zal vergeven worden, omdat hij
veel heeft lief gehad."
Tijdens het snoeien van bomen op de
Kloosterlaan te Warmond is de heer
G. Versluys van een ladder gevallen.
Hierbij kwam hij zo ongelukkig terecht
dat hij op slag werd gedood. Het slacht
offer laat een vrouw en negen kinderen
na.
De procureur-generaal bij het ge
rechtshof te Amsterdam heeft een
maand gevangenisstraf en 5 jaar ont
zegging van de rijbevoegdheid geëist
tegen een 45-jarige ingenieur uit Haar
lem, omdat hij op 20 september ].l. in
de late avonduren in Heemstede een
aanrijding had veroorzaakt, terwijl hij
onder invloed van drank verkeerde, en
waarbij een motorrijder een hersen
schudding had opgelopen. De r®cht-
bank te Haarlem had hem veroordeeld
tot twee maanden gevangenisstraf en
5 jaar ontzegging.
Op 20 september, zo verklaarde hij
ter zitting, had hij in de loop van de
dag op verschillende tijdstippen alco
hol gebruikt. De verdediger vond dat
verdachte uitermate voorzichtig had
gereden, en met misschien iets te veel
zorg het kruispunt Pauwweg-Heren-
weg was overgestoken. Verdachte had
twee naderende motoren niet gezien,
althans niet op hun juiste waarde ge
schat, aldus de verdediger, dat be
hoeft niet te liggen aan de alcohol,
die hij had gebruikt. Tenslotte vervaagt
de natriumverlichting op het kruis
punt de verkeersverlichting. Doordat
verdachte wat traag het kruispunt was
overgestoken, was een van de motor
rijders tegen zijn auto opgereden. De
verdediger vond een geheel voorwaar
delijke straf op zijn plaats, temeer om
dat verdachte uit eigener beweging
had besloten niet meer te zullen rij
den. Kort na de behandeling van zijn
zaak voor de Haarlemse rechtbank had
verdachte een ernstige hartaanval ge
kregen. Uitspraak 17 februari.
n deze weken trekken hele klassen
middelbare scholieren op naar Het
Huis Van Looy om er het „Papieren
Museum" te gaan bekijken dat daar
zijn jaarlijkse uitstalling beleeft tot 19
februari.
Hoewel ook ouderen (en jongeren)
en de rijpere jeugd buiten schoolver
band toegang hebben tot de expositie
is zij toch typisch aan het onderwijs
gebonden. Haar enig bestaansrecht is
het ontbreken van de mogelijkheid voor
het onderwijs in Haarlem e.o. om de
ontwikkeling der internationale schil
derkunst in de twintigste eeuw te le
ren kennen aan de hand van een re-
Op 16 februari zal het vjjf en twin-
tie jaar geleden zijn dat de heer Ton
Thoolen zich zelfstandig vestigde als
kapper. Thans heeft hij na diverse
uitbreidingen van zijn zaak een ge
heel gemoderniseerde drukke dames-
en herensalon aan de Marnixstraat 119
te Haarlem. Op de jubileumdag zal hij
aan dit adres van 10-12 en van 2-5 uur
recipiëren.
Advertentie
LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493
presentatieve collectie originelen en de
behoefte niettemin om instructie in
deze materie. De commissie die zich
met de aesthetische vorming van de
rijpere schooljeugd op het
van beeldende kunst bezig houdt, heeft
het onderwijs de hand toegestoken door
voor alle scholen in de omgeving éen
algemene collectie van reproducties aan
te leggen. Ofschoon die reproducties
„maar" papier zijn, is toch aan de
kwaliteit der natuurgetrouwheid een
dergelijke aandacht besteed, dat het bij
eenzoeken van een collectie die de re
cente kunsthistorische stromingen doet
vertegenwoordigen door de belangrijk
ste schilders in hun meest typerende
werken, een kostbare affaire is. Van
jaar tot jaar wordt de verzameling dan
ook verder opgebouwd. Voor deze ex
positie is het bezit uitgebreid met 20
nummers waardoor de namen Breitner,
Corinth, Léger, Lurgat, Marquet, Modig-
liani en Munch thans ook in het over
zicht opgenomen zijn. Het totaal be
draagt thans 77 reproducties naar wer
ken van 40 grote meesters.
De instructieve opzet blijkt ter ex
positie uit een etikettering waardoor
een ieder in staat is zich te oriënteren
op figuren, en verschijnselen en stro
mingen in onderling verband te plaat
sen.
Als index op het verschijnsel der
moderne kunst is van de hand van
Ewout de Kat een syllabus verkrijgbaar
waaraan tevens de catalogus is toege
voegd.
Aan de didaktische bedoeling wordt
zeker ook voldaan als jeugd- en vak
organisaties en ontwikkelingsclubs de
tentoonstelling bezoeken. Er op reke
nend dat zij jaarlijks wordt gehouden
kunnen zij een excursie naar „Het Pa
pieren Museum" in hun winterprogram-
ma opnemen.
L.T.
et seizoen is er naar om zich te verdiepen in de kunst der Eskimo's.
Daartoe wordt thans de gelegenheid geboden in het Haags Gemeen
temuseum. Het volk uit het arctisch gebied, waar het ijs alleen in de
maanden juli en augustus afsmelt, waar maandenlang de poolnacht heerst,
heeft in zijn tenten en sneeuwhütten beeldjes geslepen uit harde leisteen
en soponite en het is een grote verrassing ze bijeen te zien. Uit het werk
spreekt een bijzondere levensvreugde en grote ongekunsteldheid. De vor
men zijn sterk en elementair. Soms moet men denken aan het werk van
Henry Moore dat ook vaak dat karakter van ronde geslepen vormen ver
toont.
Maar bij het zien van de tentoonstelling doet men goed te bedenken, dat
de Eskimo's nooit iets van de beeldhouwkunst van Europa noch van de
andere grote culturen gezien hebben. Hun werk is daardoor totaal oorspron
kelijk. De expositie duurt tot 26 februari.
e eerste avond van de muziek-
demonstratie, behorend tot
het interscholair jeugdtoernooi
1956, vond vrijdagavond wederom plaats
in het concertgebouw. Het leek ons toe
dat de belangstelling van de zijde van
het publiek dit jaar kleiner was dan in
de voorafgaande jaren. De zaal telde
tenminste vele lege plaatsen. Nadat de
wethouder van onderwijs en kunstza-
itm in de gemeente Haarlem, de heer
D. J. A. Geluk, het toernooi 1956 ge
opend had, ving het lange programma
aan, dat echter een vlotte afwerking
kreeg.
Ofschoon de prestaties die er op avon
den als deze geleverd worden meer be
zien moeten worden als een demonstra
tie, ontkomt men moeilijk bij de beoor
deling aan het treffen van vergelijkin
gen.
Allereerst dan wat de koren betreft:
Het Kennemer Lyceum en J. P- Thys-
se Lyceum voerden een cantate voor
koor en orkest van Vincent Lübeck uit.
Misschien iets te hoog gegrepen, vol
deed de uitvoering overigens in vele
opzichten. Met ere moet 1)1 ei* de zang
soliste genoemd worden. De Kennemer
Streekschool maakte een uitstekende
beurt met tien kleuterliedjes die wat de
keuze betreft voor de a.s. kleuteronder-
wijzeressen ook precies raak waren.
Het koor van ,,Sancta Maria"
blonk uit door heldere juiste toonvor-
ming in drie liederen van Bach. De
meisjes H.B.S. kwam goed voor de
dag met een volksliedje m de bewer-
kin- van Brahms en het niet gemak-
ind en kou hebben deze week
hun pelgrimage gemaakt
H naar dê Lage Landen en zij
hebben hun ijzige adem zoals
dat literair genoemd wordt ge
blazen over dorp en stad. Haar
lem is een van de rustplaatsen ge
bleken op die pelgrimstocht en de
stad heeft zich tegoed gedaan aan
erwtensoep of zuurkool met spek.
Ik word thuis werkelijk niet ge
bruikt als fietsende loopjongen en
boodschappen-doen op basis van
onvrijwilligheid pleegt niet voor te
komen.
Maar soms krijg ik wel eens. het
verzoekje om dit of dat mee te
nemen en achteraf blijkt dan, dat
aan dat verzoekje niet zo eenvou
dig voldaan kan worden als ik zelf
aanvankelijk dacht. Zo bij voor
beeld eergisteren.
„Ach, jij moet toch de deur uit,
neem even een paar pootjes mee
voor de erwtensoep".
Wat doe je? Je stapt bij de eer
ste de beste slager binnen, een
modelslagerij, zoals dat heet, een
koelcel gelijk.
De potige man achter de toon
bank schudde echter zijn hoofd bij
mijn vraag om pootjes. „Uitver
kocht, meneer", zei hij, vriendelijk
wuivend met een vlijmscherp mes.
Gelukkig telt Haarlem meer dan
één slager, maar de volgende met
een bloedrood voorschoot klet
ste met zijn paars opgezette worst
handen gemoedelijk op zijn buik,
hetgeen zoveel wilde zeggen als:
alles is de deur uit. Ik dus ook de
deur uit, zonder pootjes en in een
snijdende windkou. De nummers
drie, vier, vijf en zes waren even
teleurstellend in hun gebaren en
nummer zeven sprak het vernieti
gende oordel: ,,U denkt zeker de
e. jge in Haarlem te zijn, die erw
tensoep wil eten". En toen bekroop
mij de angst de enige in het Haar
lemse te zullen worden, die geen
snert-feest zou beleven, en die
angst deed mij mijn poot stijf hou
den om toch met de steeds meer
begeerlijk wordende buit thuis te
komen. Straat in, straat uit heb ik
gefietst, overal scheen mij uit de
huizen de geur van erwten en poot
jes toe te waaien, en pas in een
heel klein straatje ontdekte ik een
bijna bevroren maar lieve slagers
vrouw, die mij rijkelijk met dier
lijke benen bedeelde als gold het.
de armsten der armen.
Een gelukkig man fietste toen
door Haarlem, een romeins triom
fator op zijn karos, maar ik kon
niet vermoeden, dat de lijdensweg
tot aar. mijn huis zou voortduren.
Een paar honden hadden letterlijk
lucht van gekregen van wat ik
meevoerde. Haarlemse honden
zij staan er om bekend zijn bij
zonder fanatiek, en zij hebben mij
dus blaffend en springend de hele
weg achtervolgd.
Ik ben er tenslotte gekomen,
trots op mijn moed om ontberin
gen te durven lijden; als een ijspi-
laat stond ik in mijn huis en, ach
teraf razend om zo'n snert-bood-
schap, de» ik mijn omstandig re-
laar stond ik in mijn huis en, ach-
ken, wat ik dank zij al die soep-
etende Haarlemmers had moeten
doorstaan.
Veel indruk scheen mijn vurig en
verwijtend verhaal niet te maken;
het enige commentaar was: „Och
kom, de soep wordt niet zo heet
gegeten als ze wordt opgediend".
Toen heb ik een heel lelijk woord
gezegd en daarmee ontnam ik me
zelf de kans om va een ijspilaar
de eerste Haarlemse ijsheilige te
worden.
aarlems gemeenteraad heeft
woensdag een royale bui ge
had. Vooral de kuituur heeft
daarvan rijkelijk kunnen profiteren.
Voor de herdenking van Pieter Lan-
gendijks sterfdag in 1756 werd
14.000 uitgetrokken. Arme Pie
ter! Als hij op de Jongste Dag, met
ons uit het graf opstaand, de kans
zou krijgen een massief gouden
stoel in de eeuwigheid te verdienen
door een eeuwige klucht te schrij
ven, dan zou hij dat zeker doen, en
hij zou de klucht vinden in de tragi
komische sfeer, dat hij in 1756 van
de armen werd begraven en dat
zijn sterfdag 200 jaar later met
14.000 werd gehonoreerd.
Ik wil van di^| subsidie geen
kwaad woord schrijven, want men
kan de Haarlemmers van nu er
slechts om prijzen, dat zij het wan
begrip van hun voorvaderen willen
goedmaken. Daarom gun ik ook
Haarlems Bloei die 15.000 om in
het voorjaar Haarlem weer wat
(muzikaal) leven in te blazen. De
bloemenmeisjes alleen al zijn het
waard, is mij verzekerd. Ik moet
mij nu nog tevreden stellen met de
bloemen op de ruiten en het is nog
zo moeilijk voorstelbaar, dat bin
nenkort fleurige Haarlemse scho
nen door onze straten zullen schrij
den, serviel glimlachend en de stad
verkopend met een bloem. Ik heb
me laten vertellen, dat enkele van
hen af en toe naar het buitenland
zullen worden gezonden, vermoede
lijk onder het motto: komt de berg
niet naar Mohammed, dan komt
Mohammed naar de berg.
Laten we hopen, dat onze Haar
lemse mohammedaantjes de bui
tenlandse berg zullen nemen; an
ders zou ik me met die escapade
zeer genomen voelen.
Maar zover is het nog niet. Vol
gende week gaan wij eerst met onze
vroede vaderen en moederen be
groten op ons gemeenscTiappehik
tekort. Tenminste,
ijs en weder die
nende.
kelijke lied ,,Le Hérisson" van Fran-
gis Poulenc. Mooi van klank was
vooral het dameskoor van de Da Costa
Kweekschool. De mannenstemmen
kunnen nog iets meer gecultiveerd
worden. Bij dit optreden was vooral
de programmakeuze te roemen.
Tenslotte kwam het koor van het
Mendelcollege met het orkest de „Mu-
syekamer" in de vertolking van het
Magnificat van Charpentier. Of het
juist is in een interscholair toernooi
als dit, gebruik te maken van een
bestaand orkest dat geheel buiten ieder
schoolverband staat, menen wij te moe
ten betwijfelen. Intussen lof voor de
keuze, die aan de andere kant technisch
te hoog gegrepen was. Van de orkesten
noemen wij dat van het Lorentz-ly-
ceum dat naar onze smaak het meest
in de bedoeling van dit toernooi musi
ceerde. Ook Linos" gaf veel te waar
deren in een mars van Sem Dresden.
Een accordeon-kwartet speelde een uit
voerige Russische Rhapsodie van Hugo
van Dalen, hetgeen op beschaafde wij
ze geschiedde. Aan het begin van de
avond had het trio Alphenaar reeds veel
succes geoogst met een Allegro van
Telemann.
Tot slot de solisten: slechts één violist
trad deze avond op, maar deze was
dan ook uitstekend. C. Overgauw speel
de mooi van toon en muzikaal een
deel uit de Sonate van Dvorak. De pi
anisten waren technisch doorgaans van
goed gehalte. Wim During spande uit
muzikaal oogpunt bekeken, naar onze
smaak de kroon, terwijl Rob de Groot
technisch heel wat in zijn mars bleek
te hebben. De overige pianisten bleven
niet veel onder deze maat. Een zeer
goede muzikale indruk maakte Irma
Kerkhof op haar blokfluit. Zij had dan
ook niet te hoog gegrepen in de keuze
van haar nummer. Theo Holt blies voor
treffelijk fluit in een Aria van Rous-
sel, en Janny de Maar zong op char
mante wijze het speldewerkerslied van
Emiel Hullebroek.
Tenslotte traden in dit programma nog
een drietal organisten op, die zeer
verdienstelijk werk deden op het grote
Cavaillé-Coll orgel. Met het gezamen
lijk zingen van de klokken van Haar
lem en twee coupletten uit het Wilhel
mus sloot deze eerste muziekdemonstra-
tieavond.
Onder de aanwezigen bevond zich de
rijksinspecteur van het muziekwezen,
dr. J. Daniskas.
JAN LAARVELD
I nkele keren hebben wij een plei
te dooi gehouden voor daadwerke-
lijke belangstelling van de ge
meentelijke overheid voor het dilet
tantentoneel, en wel belangstelling n
de vorm van subsidie. Aan de ama
teurtoneelspelers komt, dunkt ons, een
gedeelte toe uit het subsidiepotje, dat
elk jaar geopend wordt voor zovele
andere vormen van cultuur, ontwik
keling en vrije tijdsbesteding. In de
begroting voor 1956 staat thans in het
hoofdstuk Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen een post voor het dilet
tantentoneel, en het is uiteraard pret
tig voor ons te constateren, dat het
denkbeeld, indertijd door ons geop
perd, is verwerkelijkt en dat onze sug
gestie is aangenomen. De zeer velen
in Haarlem, die tijd, ambitie en aan
leg aan het toneel geven, zullen het
bericht met erkentelijke instemming
hebben gelezen, en met gerechte vol
doening vastgesteld hebben, dat de
gemeentelijke instanties het nuttige en
vormende element van hun streven
erkennen.
Er wordt in Haarlem druk toneel
gespeeld, en de post op de begroting
is niet zo groot. Vijfduizend gulden.
De dilettanten zullen dus wellicht
bevreesd zijn, dat ieders portie door
het grote aantal deel-genoten slechts
zeer bescheiden zal zijn. Het lijkt ens
echter, dat deze mogelijke vrees mis
plaatst is. Ten eerste moeten wij oog
hebben voor laten wij zeggen de ideële
waarde van die paar duizend gulden,
nu B. en W. de subsidie-lijn conse
quent hebben doorgetrokken en na
muziekbeoefening door dilettanten, on
derwijs aan volwassenen, allerlei in
stituten voor ontwikkeling, ook het
dilettantentoneel hebben bedacht. Ten
tweede zal het er wel niet van komen,
dat een bijdrage wordt uitgereikt aan
iedereen, die nu en dan voor een
handjevol supporters en bewonderende
kennissen achter een primitief voet
licht een rol opzegt en daaraan de pre
tentie ontleent, dat hij op lofwaar
dige wijze zijn vrije tijd besteedt en
en passant de cultuur dient. Er zal
uiteraard een selectie worden oege-
past.
Wij hebben vroeger hier en daar de
vrezende opmerking gehoord, dat sub
sidie een soort financiële afhankelijk
heid meebrengt en dat bij de aanvrage
een uitvoerig accountantsrapport moet
worden gevoegd, waaruit blijkt, dat de
kas aan tekorten lijdt. Deze vrees is
echter ongegrond; bij de voorwaarden
wordt geen bepaling opgenomen, dat
subsidie alleen wordt verleend aan
verenigingen, die haar begroting niet
sluitend kunnen maken.
Het lijkt ons in de lijn te liggen,
dat voor het dilettantentoneel
dezelfde methode wordt gevolgd
als bij de muziekverenigingen. Bij de
aanvrage moeten dus enkele gegevens
verstrekt worden omtrent datum van
oprichting, aantal leden, aantal voor
stellingen per jaar, aantal bezoekers
per voorstelling, enzovoort, waaTuit
levensvatbaarheid en levensmogelijk
heden van de verenigingen blijken.
Wat betreft de kwalitatieve eisen kan
men in de Memorie van Antwoord op
de begroting lezen: „Een verdeelme-
thode voor dit subsidie, welke
o.i. allereerst de verenigingen in
staat moet stellen verantwoorde voor
stellingen te geven en pas daarna kan
dienen tot verhoging van de kwaliteit
daarvan, is bij ons in studie. Wij zul
len u daarover nader inlichten". Voor
dat de beurs open gaat zullen de ge
meentelijke instanties zich vermoede
lijk wel omtrent een en ander laten
voorlichten door een ter zake kundige
en onpartijdige commissie.
De aanvragen
Een andere kwestie is, of de ver
enigingen individueel een aan
vrage om subsidie moeten indie
nen, ofwel via de afdeling van W. K.
A., K. T. H. of N. A. T. U. Hierover
kan men in de Memorie 'an Ant
woord lezen: „Wij zijn inderdaad
voornemens over de besteding van dit
subsidie overleg tië plegen met ver
tegenwoordigers van organen, welke
voor het amateurtoneel representatief
kunnen worden geacht. Wij merken
echter daarbij op, dat van de circa
dertig zelfstandige amateurtoneelver
enigingen in Haarlem slechts iets meer
dan de helft is aangesloten bij over
koepelingsorganen".
Aangezien ook niet-aangesloten ver
enigingen voor subsidie in aanmerking
kunnen komen en men op het stadhuis
aan één methode van aanvragen de
voorkeur zal geven, lijkt het ons in
de lijn te liggen, dat elke vereniging
zelve de aanvrage indient. Wordt het
verzoek ingewilligd, dan zal de pen
ningmeester toch tot 1957 moeten
wachten, "eer hij het eventueel subsidie
voor de in 1956 gegeven voorstellingen
kan incasserenen bij dit alles
wordt uiteraard verondersteld, dat de
gemeenteraad aan een en ander zijn
stem geeft. Het staat nog niet vast, in
welke vorm het subsidie mettertijd
zal worden verleend, doch het komt
ons waarschijnlijk voor, dat men daar-
I bij dezelfde gang van zaken in acht
zal nemen als bij de muziekverenigin
gen. Voor het toneel zou dat hierop
neerkomen, dat ééns per jaar een ze
ker bedrag voor één of twee voorstel
lingen beschikbaar wordt gesteld. Dat
bedrag zal niet hoog zijn.... laten «'ij
aannemen f 100. Wellicht wordt een of
andere vereniging daardooT niet defini
tief van alle zorgen bevrijd, het bedrag
kan echt r wel een krachtig medicijn
worden tegen de vrij algemene kwaal,
dat de uitgaven voor een voorstelling in
de Stadsschouwburg niet door de in
komsten worden gedekt.
Wanneer de penningmeester met
steeds de rem op prijzenswaardige plan
nen behoeft te zetten, kan verlichting
van de financiële zorgen een vereniging
brengen tot keuze van stukken, welke
men graag zou spelen, maar te duur
zijn en geen kans op een uitkoopje en
versterking van de kas bieden; tot aan
trekking van deskundige gidsen, die de
weg kunnen wijzen in oud en nieuw
repertoire, eventueel tot het geven van
opdrachten, zij het niet aan schrijvers,
dan toch aan vertalers en bewerkers
van goede stukken, die anders onge
bruikt moeten blijven liggen, tot schade
van spelers en publiek. Subsidie is ten
slotte ook bedoeld als aanmoediging,
ter stimulering van „verantwoorde
voorstellingen", zoals in de Memorie van
Antwoord staat, „en van de verhoging
van de kwaliteit". De overheid zal dan
inderdaad heilzame invloed kunnen
uitoefenen op deze vorm van cultuur in
Haarlem, dat van oudsher de stad van
bloeiend amateurtoneel is.
Hk. A.
ftrilöL ir\
Kom, dacht een klein meiske: laat ik
eens gaan zien, hoe die arme zwanen
het maken bij dit koude weer, en
warm gekleed, met een levensgrote
das om de hals dribbelde ze riaar de
bevroren vijver, waar zij haar geve
derde vrienden in een „ijzige" stem
ming terug vond. Toen zij evenwel
haat mandje met brood voor de dag
haalde, was „het ijs spoedig gebroken"
en begon een smulpartij, waaraan beide
partijen evenveel plezier beleefden..,.
Advertentie
Van ouds bekend. Tel. 14609
Phi lips-r eparate ur
Officieel
Kruisstraat 38
Haarlem
Op maandag 13 februari zullen de leer
lingen van het Mendelcollege onder lei
ding van hun docenten in de aula van
het college een culturele avond verzor
gen. De avond begint om half acht pre
cies, zodat men voor elf uur weer klaar
kan zijn.
Het programma vermeldt o.m. een
Frans en een Engels toneelstukje, terwijl
men kan genieten van declamatie en
een klein toneelstuk, getiteld: „De
Egyptische Meesterdief", dat gebaseerd
is op het verhaal van de Griekse histo
rieschrijver Herodotus. De leraren Ne
derlands en Geschiedenis studeren het
stuk in, terwijl een aantal leerlingen on
der leiding van de tekenleraar de Egyp
tische decors zullen vervaardigen. Ook
het koor van het college zal die avond
optreden. De leerlingen en docenten ge
ven deze avond speciaal voor de ouders.
De leerlingen van het Mendelcollege
van 15 jaar en ouder zullen in de nacht
van 4 maart met de paters van het col
lege in Amsterdam ter Stille Omgang
trekken. Ook de vaders van de leerlin
gen zijn uitenodigd deze bedetocht mee
te maken. Men vertrekt die nacht om
drie uur per bus van het college naar
Amsterdam.
Ter afsluiting van de viering van
haar 30-jarig bestaan organiseert de
r.-k. Sportvereniging ..Onze Gezellen"
morgenavond in het gebouw ,,St.-Bavo"
voor haar leden en donateurs een c«-
baret-avond. Het bekende cabaretgezel
schap „Florida" uit den Haag zal de
muzikale show: „We gaan hem weer
versieren" presenteren.
Na afloop is er bal tot 2 uur, waar
bij medewerking wordt verleend door
„The Rythme Collegians".
De IJsclub „Nova Zembla" organiseert
zondag 5 februari op haar baan in
Spaarndam kortebaanwedstrijden voor
mannen. Er zal worden geschaatst om
flinke geldprijzen.
Morgen, eerste zondag van de maand,
worden in de Sint-Josephkerk aan de
Jansstraat 's avonds om zeven uur de
completen gezongen.
H. Bavo (Kathedraal): 6.30, 7.30, 9 (Hoog
mis) 11 en 12 uur.
H. Antonius van Padna: 6.30, 730, 830,
(Hoogmis) 10, 11 en 12 uur.
H. Jozef: 6.45, 8, 9.15 (Hoogmis) en 11 uur:
18 uur: Avondmis.
O. L. Vr. Rozenkrans (Spaarae): 6, 730,
9, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur.
B. Joannes de Doper (Amsterdamstraat):
6.30, 7.30, 8.30. 930 (Hoogmis). 11 en 12 u.
H. Hart (Kleverpark): 6.30, 7.45, 9, 1030
(Hoogmis) en 12 uur.
H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kruger-
straat) 630. 7.45, 9 (Hoogmis) en 11 u.
H. Liduina (Rijksstraatweg): 6.30. 7.30. 830,
9.45 (Hoogmis) en 11.30 uur.
O L. Vr. van Zeven Smarten (Rijksstraat
weg). 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis). 10.15 en
11.30 uur. 18 u. Avondmis.
HH. Petrus en Paulus (Tesselschade-
straat): 6.30. 7.45. 9 (Hoogmis). 10.45 en
12 uur.
Allerheiligste Drieëenheid: 730, 9 (Hoog
mis). 10.45 en 12 uur.
Hulpkerk Bloemendaal: 7.30 en 9 uur.
O. L. Vr. Onbevlekt Ontvangen (Overveen)
7, 8, 9 (Hoogmis). 10.30 en 1130 uur.
H. Agatha, Zandvoort: 7.30. 9 (Hoogml»)
en 11 uur.
H. Bavo (Heemstede) 7, 8.30, 10 (Hoog
mis) en 11.30 uur.
O. L. Vr. Hemelvaart (Heemstede), 7. 830
(Hoogmis). 10. 11 en 12 uur
H. Antonius van Padua Aerdenhout)7.30,
9 (Hoogmis) en 11 uur.
Advertentie
Directeur W. N. WOLTERÏNfC
Bilderdiikstraat btt de Ztllweg
Haarlem - Tel (K 25001 11928
Inzendingen van huisraad worden dage
lijks aangenomen. Eigen afhaaldienst.