M' Naar een open katholicisme Heilige Vader wordt de volgende week tachtig jaar Niet meer in de eerste plaats luxe-artikel Kan een vis pijn lijden Een Amerikaanse les voor Nederland Verkeerd groeps bewustzijn „Wat ik was is niets; wat ik ben is weinig; eeuwig is slechts wat ik worden zal" Het BOEK gedemocratiseerd Bij begin van 2/ste Boekenweek Angst voor lezen? LITERAIRE KRONIEK ZATERDAG 25 FEBRUARI 195» PAGINA 7 Zwak foto's Bouw van middenstands- bedrijf span den Ruwe, schrale huid Geneest snel (Van onze Romeinse correspondent) Zijne Heiligheid Paus Pius XII viert volgende week, vrijdag 2 maart, zijn tachtigste ver jaardag en tevens de zeventiende van zijn keuze tot Opperherder, de 262e opvolger van Sint Petrus. Eugenio Pacelli is een edelgeboren Romein. Zijn wieg stond in de Eeuwige Stad, enkele minuten gaans van de Tiber, aan de stadzijde van de rivier. Toen op 2 maart 1939 de uitslag van de tweede stemming in het conclave reeds duidelijk wees, dat de oud-staatssecretaris Eugenio kaTdinaal Pacelli de nieuwe Paus zou worden, verborg deze het doodsbleke gezicht in zijn handen. De middag pauze bracht hij nerveus heen en weer wandelend in gebed door. Enkele uren later aanvaardde hij met het Pontificaat de naam van Pius XII. Tijdens de eerste gehoorzaamheidsbetuiging der kardina len hoorde men de nieuwe Paus zachtjes voor zich uit de Miserére bidden. „Sub corona venire" is een begrip uit het oud Romeinse recht: onder de krans of kroon (dat is als slaaf) verkocht worden. En er was een bepa ling, dat een vrije Romein slechts in slavernij gebracht kon worden „trans Tiberim", aan gene zijde van de stroom. Voor kardinaal Pacelli was de corona de driedubbele kroon der onmenselijk zware tiara, het Vaticaan ligt trans Tiberim. Toen hij het Pontificaat aanvaardde, hield zijn „mense lijke" vrijheid op. Voortaan zou hij zich in zijn meest officiële stukken noemen: Bisschop Pius, slaaf der slaven Gods. De Miserére was geen bede om nederigheid in het hoogste ambt ter aarde en op de oudste vorstentroon onzer beschaving. Het was een roep om hulp om deze slavernij te kunnen dragen. Ook Paus Pius XII is een mens. De grootste beslissingen van het leven worden vaak in een ondeelbaar ogenblik genomen en Gods genade laat niet op zich wachten. Iets van Eugenio Pacelli is in het conclave gebleven, Pius XII was een nuance van een ander mens geworden, asce- tischer nog, losser van de aarde en tegelijk mense lijker. Dit vertellen ooggetuigen, die de verande ring zich zagen voltrekken. Het aanvaarden van het Stedehouderschap Christi is, naar de mens gesproken, een heroïsche daad geweest. VOORUiQHTLMG VOOR JOiNlGB MOEDERS -w—\ e een en twintigste Boekenweek is begonnen. Er zuUen niet J J veel lezers zijn, die dit feit ongemerkt aan zich voorbij laten gaan, zelfs al zouden zij deze week niet, zoals door de organi serende Commissie voor de Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek wordt gehoopt, tot aankoop van een boek plus geschenk!) overgaan. De Boekenweekgedachte is er niet minder levendig om. Men wordt deze week, of men wil of niet, met het ver schijnsel „boek" geconfronteerd. Misschien trekt een vriend u aan uw jasje met het verzoek: geef mij dat geleende boek nu eindelijk eens terug! Misschien leest u vandaag elders in deze krant het verslag van „Het Boek en de Muzen", de gala-feestavond, waarmee de Boekenweek in de Amsterdamse Stadsschouwburg zojuist is geopend. Men mag op dit feestvertoon reageren zoals men wil, maar de goede intentie van de Boekenweek valt niet te miskennen. et de scherpzinnige Pius XI, au tocraat en geboren heerser, was kardinaal Pacelli verbonden door banden van trouw, arbeid en vriend schap. Wanneer wij goed zien, viel het besturen Piux XI van nature gemakke lijk. Paus Pacelli is zachter van aard, hij neemt zijn beslissingen moeilijker en voelt de verantwoordelijkheid als een niet aflatende loodzware last. De zwaar te van het Pausschap kende hij. Daar om was die middag van de 2e maart, zeventien jaren terug, de Sixtijnse ka pel zijn Olijfberg. Na het „accepto" zocht hij van zijn kant de oplossing en die was: nog meer dan voorheen zich inzetten voor zijn taak. Dit geschiedde op 63-jarige leeftijd, waarop een ander aan zijn otium cum dignitate gaat den ken. Pius XII heeft zijn liefhebberijen eraan moeten geven en eraan gegeven: reizen, muziek, klassieke dichters, de gewone menselijke verpozing en een va kantie incognito in de bergen, zijn da gelijkse wandeling door de Villa Borghe se en het kijken naar de kinderen, die bootjes laten varen in de vijver. Dit al les week voor een constante achttien- urige arbeidsdag in hiëratische een zaamheid onder een drukkend protocol. Als kardinaal staatssecretaris had hij aan het spreken met iedereen rondweg het land. Als Paus overtreft hij zijn voorganger in ontelbare audiënties. Niettegenstaande zijn ziekte het hem onmogelijk maakte de eerste maanden van 1955 personen te ontvangen, behalve zijn naaste medewerkers, verleende hij dat jaar gehoor aan 341.500 personen in openbare, 38.067 in speciale, 401 in privé audiënties en 308 personen in baciamano (gehoor, waar men tot de handkus toegelaten wordt). Hier- zlJd niet inbegrepen de dagelijkse on o besPrekingen met kardinalen ^S°,neii.ten van de bestuursorganen Üaoi.- 8 9een Paus tot heden werd zo 5T3 zun mening en om uitspraken gevraagd. Behalve de encyclieken en üPo°,,SCnheubrieven vullen alleen reeds A/Sil, belangrijkste redevoeringen een boekenplank van een indrukwekken de lengte. in lange redevoeringen èn irr toespraken raakt Pius XII altijd er gens een diepste kern. Op openbare au diënties zegt hij natuurlijk de gebrui kelijke dingen, gelukwensen voor jonggehuwden, een aardig praatje te gen schoolkinderen, waarderende woorden voor de afzonderlijke natio naliteiten (zij het altijd waardering naar waarheid, geen fraseologie), een ernstig woord tegen een jubilerende zustercongregatie of tegen een afde ling van de Katholieke Actie en tot hen, die het eenvoudigste werk in de samenleving verrichten, spreekt hij in duidelijke beelden van de onvervang bare waarde van de door Christus vrij gekochte mens en zijn arbeid. En al die mensen, die in dé St. Pieter, in het Vaticaan of in de kleine cortile van het Paushuis te Castelgandolfo zulk een gehoor medemaken, gaan on der de indruk naar huis: Amerika nen, die „The old Pope" wel eens van nabij willen zien, kritische hooglera ren, mensen van de wereld, pelgrims uit de vier windstreken, cracks uit de wielersport of uit de voetbalwereld, locomotiefpoetsers uit Napels of zijn De H. Vader houdt veel van kinderen. Men vertelt, dat een audiëntie voor de kleinen gemakkelijker van Pius XII te verkrijgen is, dan voor wie anders ook. vrienden, de Romeinse tramconduc teurs. De H. Vader is een groot vriend van kinderen. Zij zijn de enige, die een streepje voor hebben. Men ver telt, dat een audiëntie voor de kleinen gemakkelijker van Pius XII te verkrij gen is dan voor wie anders ook. Als Italiaan heeft de Paus niet onze smaak voor binnenhuiscultuur. Zijn pri vé eetkamer is in onze ogen eenvoudig lelijk. Het hoofd van 's Pausen particu liere huishouden is Moeder Pasqualina, een Duitse Franciscanes. De Romeinen noemen dit oude dametje, dat weet, wat zij wil, in de wandeling ,,la Papessa". Wanneer zelfs zijn doktoren er niet in slagen de Paus te overreden om zich althans te beperken in zijn arbeid, is Moeder Pasqualina's invloed het laat ste (en men zegt: afdoende) redmiddel. voor Naarmate Pius XII ouder werd, werd hij precieser. Een beetje bi- bliotheekwurm, naar zijn eigen woorden, is hij altijd gebleven. Heden ten dage vertrouwt hij zelfs op geen hulp meer bij het nazien van het ci teren van teksten. In zijn befaamde boekerij gaat hij alles zelf na. Dat de Paus van dieren houdt en dat zijn ka naries vrij mogen rond vliegen door zijn studio, weet ieder. Minder bekend wel licht is, dat de Paus er een onschuldig zwak voor heeft zich te laten fotogra feren met hen, die hij in audiëntie ont vangt! Opvallend is de directheid en vrijheid van zijn beweging. Plotseling is de witte figuur in de zaal, waar een speciale audiëntie of een baciomano ge geven wordt. Hij gaat recht op de be zoekers af, ziet hen recht in de ogen, zi,n handdruk is stevig en zijn nog steeds sterke arm steunt velen bij het opstaan. Soepel zet hij zich op de troon, zijn zich oprichten lijkt vrij van de zwaar tekracht. Lachend geeft hij een kruis je aan een klein kind, dat hoog wordt gereikt boven de hoofden of geeft het een klopje op de wang. Soms komt er plotseling een twinkeling in zijn donkere ogen, een volkomen affectieve lach, even plotseling is hij ernstig, als hij zich tot spreken zet. En wanneer hij als Hogepriester de mensen zijn zegen geeft, schuwt hij het dramatisch gebaar niet. Het hoofd iets naar achter strekt hij zeer wijd de armen uit, een fractie van een seconde is er een algehele roerloosheid en dan tekent hij zeer eerbiedig en intens het drievoudig kruis. Het is om het even, of de H. Vader zijn zegen geeft in de exuberant solemnele liturgische gewa den of in de simpele witte toog. Want zijn gebaren en bewegingen zijn De minister van Binnenlandse Zaken heeft de aandacht van de gemeentebe sturen gevestigd op het centraal or gaan ter bevordering van de bouw van middenstandsbedrijfspanden. Dit orgaan is kort geleden door de vier midden standsbonden met steun van het rijk opgericht. De doelstelling is, te bevor deren dat in nieuwe wijken de midden standsonderneming de haar toekomende plaats krijgt. Dit is zowel in het be lang van een gezonde ontwikkeling van het middenstandsbedrijfsleven als van de consumenten. Het orgaan staat onder voorzitter schap van dr. M. A. M. van Helvoirt, burgemeester van Boxtel. Het is geves tigd te 's-Gravenhage bij het Econo misch instituut voor de middenstand. Zelfs in ambtelijke stukken dringt al of niet opzettelijk soms nog wel eens een sprankje humor door. Zo zeggen sommige leden, doelende op het verbod tot het houden van kistkalveren, dat deze dieren onge veer 800 liter volle melk nodig heb ben. Zij zouden het betreuren, indien de regering het aanlegt op de ver dwijning van deze allerlaatste cate gorie, die in ons land nog volle melk te drinken krijgt. Ergens anders wordt op heel plecht statige manier beweerd, dat de door zeven ministers naar voren gebrachte vliegwerende werking van de paar denstaart afhankelijk is, van de plaat sen waarop de vliegen zich bij voor keur plegen op te houden en van de vraag of de staart deze concentratie punten kan bereiken. Tenslotte raden enkele leden diege nen, die betwijfelen of een snoek of baars pijn kan lijden, aan, eens zelf te trachten zo'n vis de kop af te snij den. Er zijn lezers en lezeressen voor wie de Boekenweek overbodig is. Zij wis ten en weten de weg naar het goede boek tóch wel, ook zonder al die pro paganda. Maar van dezulken is ons land jammer genoeg nog lang niet vol. Indien dit wèl het geval was, dan was de Boekenweek inderdaad een overleefde traditie, waarvan men hoogstens de feestelijkheid zou moeten bewaren en niet de ernst. Immers, dan zou iedere week van het jaar heel onopvallend en zonder gerucht een privé boekenweekie zijn, d.w.z. de mensen zouden gewoon uit zichzelf weten wat een goed boek waard is en niemand zou daar verder drukte over hoeven maken. De Boeken weekmensen hopen dat het eenmaal zo ver komt, maar.het zal hun tijd nog wel duren! Elk jaar weerom vraagt een nieuwe generatie van lezende mensen de aan dacht der propagandisten. Elk jaar weer om moet men pas-gepensioneerden op de mogelijkheid van het lezen als vrije tijdsbesteding attent maken. Elk jaar weerom zijn er ouders die moeten leren inzien, dat hun kinderen gelukkiger zul len worden indien zij de kunst van goed lezen machtig zijn. Voor tallozen ligt de weg naar het goede boek nog vol hindernissen. Die hindernissen kunnen van de vreemd- soortigste aard zijn. Vaak merkt men bepaaldelijk een angst op voor het lezen als geestesarbeid; een angst, die, als hij eenmaal heeft postgevat, niet makkelijk te verdrijven is. Er gaat van het boek nog altijd een zekere je misleidend door elkaar heen. Toch is en blijft de Boekengids een informatie bron van belang. Maar wil men er pro fijt van trekken dan is het zaak met oordeel des onderscheids te werk te gaan. Krant, boekhandel en leeszaal pogen daarbij behulpzaam te zijn! NICO VERHOEVEN Advertentie „geleerdheid uit", waardoor men er niet te goeder trouw toe nadert, ook al komen de uitgevers het schroom vallig publiek tegemoet door hun pro- dukten een verleidelijke „make up" te geven. Gebruiksvoorwerp De psychologie van de boekverzorging spreekt een aardig woordje mee in de relatie tussen boek en publiek. Er is langzamerhand een zekere vertrouwe lijkheid ontstaan, waardoor het boek meer dan ooit een rol kan spelen in het leven van iedereen. Men kan ook zeggen: het boek is gedemocratiseerd. Het is niet meer in de eerste plaats een luxe artikel. Het blijft nog wel een kostbaar bezit, maar het is toch vóór alles een gebruiks voorwerp. Het voorziet, zoals dat heet, ,„in een behoefte". Er is levendig vraag naar. Als zodanig moet men ook de bloei zien waarin het „pocketbook" zich ver heugt. Zo'n „pocket" laat zich stuk le zen. laat zich uitlenen, laat zich zonder pretenties cadeau geven, kortom, men kan er alles mee doen wat men met luxe edities liever niet doet. Vooral voor hen die Frans, Duits of Engels kun nen lezen, is het „pocketbook" een uit komst. De beste klassieke en moderne auteurs zijn als „pocket" te krijgen, zo dat men zonder veel kosten een ideale boekenplank kan opbouwen. Maar ook het brede lezerspubliek, dat uitsluitend Nederlands leest kan in di verse Nederlandse zakformaat-series het beste van het beste vinden. Er is niet alleen op bellettristisch gebied veel keus, maar evenzeer op populair-wetenschap- pelijk terrein. De belangstelling dwaalt nog steeds van de gewone roman weg in de richting van de zogenaamde „non fic tion". Reisboeken, geschriften waaruit iets te „leren" valt, plaatwerken, zelfs gedichten maken tegenwoordig opgang. Er verschijnt veel, misschien zelfs tè veel. Het publiek moet oppasen niet te verdwalen in die veelheid. De Boeken gids, die deze week gratis in de boek handel verkrijgbaar is, kan een eenvou dig mens. die zich eens eventjes op de hoogte wil stellen, aan 't duizelen bren gen. Het ene boek wordt nog hoger ge prezen dan het andere. Reclame en za kelijke aankondiging lopen soms 'n beet- Onlangs kregen wij ter beoordeling toegestuurd het Amerikaanse tijdschrift „Life international", waarvan een nummer, 134 bladzijden groot, geheel aan het Christendom was gewijd. In die aflevering komt een ar tikel voor van de theoloog pater John C. Murray S.J., dat ook ons, Nederlan ders, wel het een en ander te zeggen heeft. En wel om de volgende reden. Tijdens en onmiddellijk na de tweede wereldoorlog is er in ons land het ver heugende streven ontstaan het z.g. ge sloten katholicisme te doorbreken om te komen tot een opener houding tegen over de andere volksgroepen zowel als ten opzichte van het hele leven. Maar de laatste tijd zou men zeggen, dat er een verandering aan de gang is, die neigt naar een zich weer terugtrekken in de oude afgeslotenheid. Het is alsof een zekere angst en teleurstelling dit nieuwe pogen verlamd heeft, alsof men terugschrikt voor de moeite, de inspan ning, het gevaar en zich daarom maar weer liever „veilig" verschanst in de oude stellingen. Het zou zeer te betreu- I ren zijn indien deze geestesgesteldheid de overhand krijgt, niet alleen voor ons zelf en de Kerk, maar ook voor de hele levenssfeer in ons vaderland. De Ka tholieke Kerk is voor alle tijden. Zij bezit de eigenschap zich in alle omstan- digheden thuis te voelen omdat zij voor alle tijden en plaatsen dezelfde alge meen-geldende Goddelijke opdracht heeft te verkondigen. Hoezeer zij ook de wijze van verkondigen aanpast aan de momentele eisen en behoeften, haar wezen blijft altijd onveranderd. Nu is het een feit, dat de manier, waarop de Kerk de wereld met haar boodschap tegemoet treedt, van ons afhangt Wij j zijn het, die als mensen van deze tijd moeten begrijpen, hoe wij Christus' boodschap voor onze medemensen het aantrekkelijkst en zo overtuigend mo gelijk kunnen maken. De ontwikkeling j der samenleving heeft met zich mee- i gebracht de noodzaak van algehele on derlinge openheid. De mensheid heeft geleerd, dat men elkander nodig heeft, dat het een onding is zich op te slui ten in afzonderlijke groeperingen, en zo ieder apart zijn gang te gaan zonder voortdurend het welzijn van het geheel in het oog te hebben. Wie zich daaraan onttrekt zet de klok terug, zeer tot schade van zich zelf en van de gemeen schap. Niemand heeft zo nadrukkelijk en zo herhaaldelijk op de noodzakelijk heid van dit voor-elkander-openstaan gewezen als Z. H. Paus Pius XH. Ook en vooral op godsdienstig terrein. Als iemand de z.g. „hokjesgeest" verfoeit, dan is het wel de Paus. eenvoudig om dat niets zozeer indruist tegen het ka rakter van algemeenheid van het ka tholicisme. Het is hier niet de plaats nader in te gaan op de oorzaken van de geslo tenheid, die het Nederlandse katholicis me in het verleden kenmerkte. In het algemeen kunnen wij wel zeggen, dat de verdrukking, die sinds de Reforma tie in ons land de katholieken tot een schuchtere minderheid maakte, voor een groot deel debet is aan de trage ontwikkeling en de bekrompenheid van opvattingen, die daarvan het ge volg was. In zekere zin is de situatie der katho lieken in de Verenigde Staten te vergelijken met de onze. Pater Mur ray schrijft in bovengenoemd artikel: Een eeuw geleden was de opvatting nog zo, dat een katholiek niet thuis hoorde in Amerika. In het protestantse Amerika was hij een vreemdeling, een buitenstaander. Tegenwoordig zegt men het anders, een beetje vriendelijker, ze ker, maar de vraag is, of die formule ring niet gevaarlijker moet worden ge acht: In een democratisch Amerika is jullie autoritaire godsdienst ongewens te buitenlandse import. Dus ook alweer iets, da: er niet thuis hoort! Pater Mur ray protesteert daartegen. Het is niet waar, zegt hij, de katholieke gemeen schap behoort tot het Amerikaanse le ven zoals haar kerken tot het land schap behoren. Wil men van een probleem spreken, dan kan dit alleen een probleem voor de katholieken zelf zijn, n.l. de vraag, hoe zij op de meest verantwoorde wij ze hun taak in het Amerikaanse leven vervullen. En wat hij daar verder over zegt bevat inderdaad voor ons, Neder landse katholieken, heel veel stof tot vruchtbare bezinning. Als eerste bezwaar tegen de levens houding der Amerikaanse Katholieken noemt Murray het groepsbewustzijn, omdat dit een ernstige belemmering in houdt voor de gezonde beleving van het juiste Kerkbegrip. Zeker, er kan een historische verklaring gegeven worden voor het ontstaan daarvan, net als bij ons. Ook in Amerika waren de Katho lieken eens een onderdrukte minderheid. Nu vormen ze nog steeds een minder heid, maar de meesten van hen ver geten, dat ook de Protestanten en Jo den, vooral in sommige grote steden, dat zijn. Men heeft de kerk te veel beschouwd als een afzonderlijke sociale groep, die verplicht was agressief te zijn om zowel haar geloof als haar plaats in de samenleving te verdedigen. Over het algemeen kan men wel zeggen, dat de noodzaak om het geloof te verdedi gen door, zoals vroeger gebeurde, de geïmmigreerde Ieren, Duitsers, Italianen en Polen zorgvuldig bijeen te houden, nu niet meer nodig is. Anderzijds be staat het groepsbewustzijn nog zó sterk, dat, zoals Murray het terecht afwijzend uitdrukt, een katholieke krant, toen een storm gewoed had in Oklahama, „op adembenemende wijze" kon schrijven „Geen katholieken omgekomen bij de ramp." Het behoeft, hopen wij, toch geen na dere verklaring, dat een dermate ver doorgevoerd „groepsbewustzijn" beslist ongewenst en verkeerd is. Zo oordeelt ook de Amerikaanse theoloog, pater Murray. En wel omdat hieruit een to taal verkeerd begrip van de Kerk blijkt. Daarop komen wij een volgende keer nader terug. echt, de directe uitdrukking van zijn persoonlijkheid, gedachten en intenties. Waar schuilt het geheim van deze tachtigjarige grijsaard in? In zijn voor naamheid, zijn intelligentie, zijn ijzeren wil? In zijn grote menselijkheid, de vrucht van het „alles verliezen"? Of wellicht in zijn streven om Man Gods te zijn? Non mihi, Domine, sed tuo nomini zegt de Pastor Angelicus. „Wat ik was is niets, wat ik ben is weinig, eeuwig is slechts, wat ik worden zal". PAUS PIUS XII „SLAAF DER SLAVEN GODS" Van 8roeiende leven, 10de druk. Uitgave Kruis„e 1>,ationale Federatie „Het Wit-gele te Utrecht, Herenstraat 35. D d s L heeft dit i Mar van de eerste druk, 1931, Keyser en dr. A. W. Ausems, dr. J. boekje een zr' L- Siebers samengestelde lichting van g,rote taak vervuld bij de voor lopig laatst Aanstaande) moeders. De voor- ondergaan r> druk heeft een verandering zer, kinderAe medewerkers: dr. J. Key- Marks nr s. E- Ausems, arts, prof. A. Vroom hêvoL zusters L. Siebers en Tr. boofdstukv„„n niet meer afzonderlijke maar hun voor hun rekening genomen ter verwerken ev*n. ter beschikking gesteld Dit klnS tot een waarachtig geheel. gerschaostfvoia boekje o.a. over de zwan- doop, de krf 9 bevalling, de nood- behoeft nauwAV -,en,-de babyverzorging Het is reed aanbevolen te worden, zelf nóg bekArfVencie bekend en zal zich- *ins bruikbaar is maken omdat het alles- J. J. C. MARLET, arts. (NADRUK VERBODEN Zacht karakter De H. Vader zegent de menigte in de St.-Pieter tijdens de laatste algemene audiëntie van dit jaar. Twee jaar nadat Don Pacelli priester gewijd was twee jaar van studie en zielzorg werd hij aangewezen om in de Pauselijke staatssecretarie te komen werken. Hoewel de biechtstoel verre zijn voorkeur had boven de „kantoor kruk", overtuigde de latere kardinaal Gasparri hem van de waarde van deze kruk: „Alle arbeid, caro mio, in de Kerk is zielzorg". Daarna werd de jon ge geestelijke verder getraind in de ho gere school der wetenschap en in de diplomatie. Hij leerde dat een oordeel eerst na veel studie en overleg, na hoor en wederhoor gevormd behoorde te wor den, hetwelk nog eens overdacht, dan met redenen omkleed zijn superieuren werd aangeboden. Al moge de Kerk in laatste instantie absoluut geregeerd worden, elke Paus heeft uiteraard voor hét inzicht in de meest uiteenlopende problemen zijn vele medewerkers no dig, onder wie verschillen van opinie en gevoelen kunnen bestaan. Tenslotte komen de draden samen bij het Hoofd der Kerk, aan wie de eindbeslissing is. Als geen ander is de kardinaal staats secretaris, 's Pausen rechterhand, op de hoogte van het worstelen met de ma terie, dat de mensen blijft, ook al leidt de Gèest zijn Kerk. Ook dit jaar bedient de Boeken- week-propaganda zich van een affiche, die ten doel heeft het oog te bekoren en langs die weg de aandacht op het boek te vestigen. Of door de affiche van dit jaar veler ogen zullen worden bekoord, wagen w\j evenwel te betwijfelen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 7