f r Vraas Antwoord De grootste onzin aldus de Indonesische ambassadeur in Londen Zwitsaletten r BBl Waarom verbiedt de Kerk lijkverbranding? M V D Oorzaken van achterstand in het middenstandsbeleid J v. Staatssecretaris voor de middenstand meer in de ministerraad Receptie op de internuntiatuur Verkiezingen in Vietnam Internationale juristencommissie beledigt het Landgevecht Wij luisteren naar Vijftienhonderd tempels en vijf honderd moskeeën aan de de Ganges oevers van Impressies uit Indië III D 530ste STAATSLOTERIJ 4e Klas 14e lijst PROF. ROMME SPREEKT TE HENGELO Pastoor J. Gerritsen Leider bedevaart naar Ars Verjaardag Pauskroning KRITIEK OP ZAAK-JUNGSCHLAGER 55 55 KOORTSIG, RILLERIG A. 'Éi Arbeiders verlaten de landbouw J DINSDAG 13 MAART 1956 PAGINA 4 Emigratie en fiscus 'n Z W/TSAL preparaat/ Bil Eerste Kamer vraagt grote aandacht Ondanks het leit dat het midden standsbeleid in de afgelopen jaren sterk is gegroeid, staat de middenstandspoli- tiek toch nog betrekkelijk in de kin derschoenen. Tot deze conclusie kwam de voorzitter van de Tweede Kamer fractie der KVP, prof. mr. C. P. M. Romme, tijdens een maandagavond te Hengelo gehouden rede voor meer dan zeshonderd katholieke middenstanders van de kring Twenthe van de NRKM. Terecht heeft daarom de staatssecreta ris voor de middenstand voorop in zijn beleid geplaatst de research, het onder zoek naar de feitelijke situatie in de middenstand in zjjn verschillende gele dingen, aldus prof. Romme, die als voornaamste doel van de KVP-midden- standspolitiek noemde de integratie van het middenstandsbeleid in het alge meen sociaal-economisch beleid. Prof. Romme behandelde in grote trekken het huidige middenstandsbeleid, waarbij hij onderscheid maakte tussen de vraagstukken die exclusief of vrij wel exclusief de middenstand betref fen als o.m. de vestigingswet, de wet op het cadeaustelsel, de maatregelen op het gebied der credietverlening, en de problemen van algemene aard als kwesties van lonen en prijzen en het gehele fiscale beleid, waarbij het be langrijk is dat ook rekening gehouden wordt met het middenstandsbelang. Het algemeen beleid moet gericht zijn op een zo breed mogelijke ontwikkeling van economisch gezonde middengroot- en kleinbedrijven. Vooral op fiscaal ter rein is hieraan oen en ander gedaan, hetgeen prof. Romme illustreerde met een opsomming van een aantal in de laatste jaren tot stand gekomen fiscale maatregelen. De achterstand in het middenstands beleid is aan drie factoren te wijten. Ten eerste: de reeds genoemde on voldoende feitelijke kennis van de situ atie in de middenstand, ten tweede de onvoldoende beïnvloedingsmogelijkheid van de middenstand tegenover de over heid en ten derde de onbevredigende facetten die er nog zitten aan de ma nier waarop van staatswege de behande ling van de zaken van de middenstand is georganiseerd. Dit laatste blijkt uit de samenstelling van de Kamercommis sie voor de middenstand, waar van de zeven leden slechts één academisch ge vormd is (in de commissies voor de landbouw, economische zaken en socia le zaken hebben resp. drie, vier en vijf academici zitting). Hierdoor kan de Kamercommissie niet voldoende tegen spel leveren tegenover het departement van economische zaken, ,,dat bezaaid is met academische economen". Onbe vredigender nog ligt de zaak aan de kant van de regering omdat de staats secretaris voor de middenstand niet re gelmatig deelneemt aan het wekelijks regeringsberaad. Nu zijn er drie oplossingen: ofwel een minister van middenstandszaken, ofwel een minister zonder portefeuille belast met middenstandszaken, ofwel een gere gelde deelneming van de staatssecre taris aan de ministerraad. „Mijn voor keur gaat voorshands uit naar de derde oplossing, die van de staatssecretaris zoor de middenstand, die geregeld deel neemt aan de ministerraad." Een af zonderlijk ministerie acht de KVP-frac- tie-voorzitter minder gewenst omdat laardoor de middenstand verwijderd ivordt van de zorg voor de industrie en le grootbedrijven en het middenstands beleid moet juist geïntegreerd worden n het algemeen beleid dat beide omvat. De onvoldoende beïnvloeding en voor- ichtingsmogelijkheid van de zijde van de middenstand tegenover de overheid ontstaat door het ontbreken van een middenstandstoporgaan in het kader van de publiekrechtelijke bedrijfsorgani satie. Gelukkig zal hierin verandering komen als de twee hoofdbedrijfschap pen, een voor de detailhandel en een voor het ambacht, tot stand komen. Jammer is het dat de zin tot mede werking aan het hoofdbedrijfschap uit de ambachtsbranches niet overdadig is gebleken. Voor de middenstand is de PBO uitermate belangrijk, enerzijds om zijn aangewezen taak als verbindings element tussen arbeid en kapitaal en ten tweede omdat het in de midden stand met zijn duizenden branchegeno ten praktisch ondoenlijk is buiten de publiekrechtelijke macht om de mensen te krijgen tot het nakomen van bindend voorgeschreven regelen. Er bestaat van bepaalde zijde een zekere tegenzin om de arbeiders in de economische leiding van de bedrijfstak te mengen en van andere zijde is er een streven om de bevoegdheden in handen van de staat te leggen. Beide stromingen spelen el kaar in de kaart, waarvan als onder stroming valt te onderkennen de tegen zin tegen de instelling van het minis terie van PBO. Mgr. B. J. Alfrink, aartsbisschop van Utrecht, heeft pastoor J. Gerritsen van de Pastoor van Ars-parochie in Deven ter benoemd tot geestelijk leider van de officiële Nederlandse bedevaart naar Ars, de plaats waar de H. Joannes Maria Vianney, pastoor van Ars, leefde en werkte. Deze bedevaart gaat dit jaar van 1 tot 8 augustus en zal vertrekken uit alle plaatsen in Nederland, waar zich een kerk bevindt, die aan de Pastoor van Ars is toegewijd. Maandagmiddag heeft ter gelegenheid van de zeventiende verjaardag der Fauskroning van Paus Pius XII de pau selijke internuntius, mgr. Paolo Giobbe, gerecipieerd. Talrijke kerkelijke en wereldlijke autoriteiten maakten van deze gelegenheid om hun gelukwensen met de verjaardag van de Pauskroning aan te bieden gebruik. Wij noemen o.a.: mgr. dr. B. J. Alfrink, aartsbisschop van Utrecht; mgr. J. P. Huibers, bis schop van Haarlem, en de nieuwe bis schoppen van Groningen en Rotterdam, mgr. P. A. Nierman, en mgr. M. A. Jan sen. Voorts waren van geestelijke zijde aanwezig pater dr. L. Beaufort, lid van de Eerste Kamer, mgr. H. van Hussen, directeur van de pauselijke missiewer ken in Nederland; de hoofdlegeraalmoe zenier, mgr. H. van Straelen; de hoofd- vlootaalmoezenier, mgr. J. de Sain, mgr. J. Geerdinck, officiaal van het aartsbis dom; de provinciaal van de paters Je zuïeten, pater C. Kolfschoten, en mgr. F. Op de Coul, directeur van het Cen traal bureau voor onderwijs en opvoe ding. Als vertegenwoordigster van H. M. de Koningin was aanwezig de grand maïtresse van H. M. de Koningin, baronesse douarière van Heeckeren van Molecaten, als vertegenwoordigers van het hof baron en baronesse Van Har- denbroek, vice-admiraal Rost van Ton ningen, en baron Sweerts de Landas Wyborgh. Voorts waren aanwezig de ministers Cals, Witte en Van Thiel, baron van Voorst tot Voorst en jhr. Beelaerts van Blokland namens de Raad van State, jhr. Van Rijckevorsel, oud-minister Bon- gaerts, baron Speyart van Woerden, alsmede vertegenwoordigers van het internationaal hof van justitie. N N - Vragen voor deze rubriek moeten worden gericht aan de Redactie van ons blad (met in de linker-bovenhoek der enveloppe: VragenrubriekDe beantwoording ge schiedt gratis. De Redactie behoudt zich echter het recht voorbepaalde vragen niet voor beantwoording in aan merking te doen komen. Over de beslissing dienaangaande kan niet worden gecorrespondeerd. Gaarne vermelding van naam en adres bij de ingezonden vragen. Men houde er nog rekening mee, dat men minstens 14 dagen op antwoord zal moeten wachten en dat het ons niet mogelijk is, in te gaan op verzoeken tot persoonlijke beantwoording der brieven. Evenals alle Zuid-Vietnamezen bracht ook premier Ngo Din Diem zijn stem uit tijdens de algemene verkiezingen voor een wetgevende vergadering. Op de foto ziet men premier Diem (met gleuf hoed) vlak voor het uitbrengen van zijn stem te Saigon. Dr. Zairin Zain, de Indonesische ge zant in Londen, heeft gisteren de In ternationale Commissie van Juristen beschuldigd, dat zij het landgerecht in Djakarta beledigd hebben door stelling te nemen in de zaak-Jungschlager, die op het ogenblik „sub judice" is. Het bestuur van de Internationale Juristen commissie heeft gisteren een telegram naar de Indonesische ambassadeur in Londen gezonden, waarin de beschuldi ging: wordt uitgesproken, dat Jung schlager niet onpartijdig wordt berecht. Dr. Zain zei: „Dit is de grootste on zin en ik begrijp het niet. Op grond van welke gegevens handelt de Inter nationale Commissie en van wie zijn die gegevens? De zaak-Jungschlager wordt behandeld volgens de juridische procedure die in de Indonesische wet is vastgelegd en die van de Nederlan ders geërfd is. De juristen beweren, dat Jungschlager niet het privilege heeft van een ervaren advocaat. In In donesië zijn 38 ervaren Nederlandse advocaten. Waarom is aan geen hun ner gevraagd op te treden?" Dr. Zain wees de beschuldiging af, dat het pro ces niet beschermd werd tegen harts tocht van het publiek. Hij zei: „Wat dit betreft is iedere maatregel geno men en op geen enkel tijdstip was er enig teken van publieke hartstocht in de rechtszaal. Wat op straat gebeurt, is geen zorg voor de rechter." „De internationale Commissie van Juristen maakt zichzelf schuldig aan belediging van de rechtbank door com mentaar te geven op de zaak terwijl deze nog altijd voor een Indonesische rechter is en vóór de rechter uitspraak heeft gedaan. Er staat nog altijd be roep open voor Jungschlager en het juiste tijdstip voor commentaar komt, nadat het hooggerechtshof een oordeel geveld heeft," aldus Zain. Hij zeide, dat in tegenspraak met de beschuldi gingen het proces volkomen met open deuren gevoerd wordt. Het kan worden bijgewoond door wie van de diploma ten ook die zich in Indonesië bevinden. Zain onderstreepte, dat alle betrokken functionarissen van de rechtbank en de rechter in deze zaak „oudgedienden" zijn, die gedurende het regiem van de Nederlandeio al een soortgelijke func tie h; dden en die een Nederlandse op leiding hebben gehad. (U. P.) Th. B. te A. Vragensteller be schrijft ons een emigratiemoeilijk heid in verband met eigen bijdrage in de overtocht en diverse andere moeilijkheden. De fiscus wenst be rekening van het inkomen over 1954, omdat de inkomsten over 1955 nog niet bekend zijn. Betrokkene heeft met zijn financiën rekening gehouden met de inkomsten over 1954, maar nu de berekening dient plaats te hebben over 1955, scheelt hem dat een aanzienlijk bedrag, om dat de inkomsten over dat jaar aan merkelijk hoger zijn geweest dan over 1954. Door de achterstand bij de belastingen, aldug deze vragen steller, kom ik nu voor grote moei lijkheden te zitten, die in verband met de korte spanne tijds voor het vertrek niet meer opgelost kunnen worden, terwijl de woning reeds is opgezegd en weer verhuurd; de overtocht is reeds geboekt enz. Hij stelt dientengevolge een drietal vra gen: 1) heeft de fiscus het recht op grond van eigen achterstand van de algemeen bestaande emigratie regeling af te wijken en een emi grant daardoor te duperen? Antwoord De fiscus heeft dat recht niet. U haalt de zaak echter iets door elkaar. Niet de fiscus eist van u geld, doch de emigratiedienst. Hoeveel dat zijn moet, daarvoor moet volgens de be staande regeling, die u reeds.zelf aangeeft de emigratiedienst een opgave hebben van de fiscus. De regeling is nu zo, dat wanneer de inkomsten van het laat ste jaar vóór de emigratie nog niet be kend zijn, het jaar daarvoor wordt ge nomen. Dit bepaalt dus de emigratie dienst, niet de fiscus. Van achter stand is in dezen bij de fiscus geen spra ke. Wanneer 1955 voorbij is en niet eerder, ka nmen weten wat in 1955 zijn inkomen is geweest, iedereen heeft dan een ruime termijn voor het doen van aangifte en pas daarna kan de fiscus controleren. Op het moment dat u uw brief schreef, zijn zelfs de aangiftebil jetten nog niet verstuurd; dus van ach terstand is geen sprake. Wat de zaak zelve betreft, hebt u echter gelijk. Wan neer het inkomen over 1955 nog niet bekend kan zijn, kunt u een aangiftebil jet vragen om dit vast mede te delen, u zult echter eerst aangifte moeten doen, voordat de fiscus iets kan weten. Wanneer een ambtenaar aan het loket zegt, dat hij er niets mede te maken heeft, zo vraagt u naar zijn superieur, dan zal deze u wel inlichten. 2) Kan de fiscus ook op basis van 1955 te bekijken, ondanks het feit heffen, omdat men geen tijd heeft 1955 te bekijken, ondanks het feit Advertentie verjaag dat lome griepgevoel met: WOENSDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: "UO nws., 7.10 gym., 7.23 gram., 8.00 nws., 8.18 gram., 8.50 huisvr., 9.00 gym. vrouw, 9.10 gram., 9.40 gram. VPRO: 10.00 school radio. VARA: 10.20 vrouw. 11.00 gevar. progr., 12.00 orgel, 1233 platteland. 12.33 lichte muz., 13.00 nws.. 13.15 tentoonstel- lingsagenda, 13.18 dansmuz., 13.45 medi sche kron., 13.55 gram., 14.15 jeugd, 14.50 gram., 14.55 voetbalrep. DuitslandNe derland, 16.50 zieken. 1720 accord ork. en solist. 17.50 regeringsuitz-, 18.00 nws., 18.20 piano, 18.30 act., 18.40 Hammondtrio. 19.00 liedjes v. d. jeugd, 19.10 pol. toespraak. VPRO: 19.20 jeugd. VARA: 20.00 nws.. 20.05 tussen de regels door, 20.15 gevar progr. v. d. militairen. 20.55 hoorspel. 22.15 amus.muz., 22.45 caus., 23.00 nws.. 23.15 Esperanto, 23.20 gram. HILVERSUM H, 298 m. NCRV: 7.00 nws., 7.10 muz., 7.45 prot. pr., 8.00 nws., 3.15 gram., 9.00 zieken, 9.25 huisvrouw. 9.35 piano. 10.05 gram.. 10.30 prot. pr, 11.CO gram.. 11.10 hoorspel. 12.05 Prome- nade-ork.. 12.33 lichte muz., 12.53 gram.. 13.00 nws.. 13.15 lichte muz, 13.40 gram., 15.15 Radio Philharm. Ork. en solist. 16.00 jeugd, 17.20 gram., 17.40 beursber., 17.43 orgel, 18.15 koper-er.s., 18.35 gram., 13.45 caus.. 19.00 nws.. 19.10 oude muz., 19.30 buitenl. overz., 19.50 gram.. 20-00 radiokrant, 20 20 bidstond voor het ge was, 21.30 gram.. 21.45 alt en piano. 22.00 gram.. 22.15 mil. ork.. 22.43 prot. pr., 23.00 nws 23.15 zaalsport, 23.20-24.00 gram WIJ KIJKEN NAAR TELEVISIE NTS: 14.50-16.45 Rep. int. voetbalwedstr. Duitsland—Nederl. te Düsseldorf. VARA: 17.00-17.30 V. d. kind. NTS: 20.15-22.15 Filmprogr. ENGELAND. BBC home service, 330 m: 39.30 volksdansen, 21.00 symf.ork.. 22.15 symf.ork. BBC, light progr., 1500 en 247 m' 12.30 lichte muz., 13.15 dansmuz., 13.45 ork.conc., 16.00 amus.muz., 16.45 lichte muz., 17.30 dansmuz., 18.00 ork.conc., 23.20 dansmuz. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK. 309 m: 12.00 amus.muz., 13.15 dans- en amus.muz., 16.45 lichte muz.. 17.35 lichte muz., 19.30 operetteconc., 22.10 lichte muz., 22.45 ritm. muz.. 1.00 kamermuz. FRANKRIJK, nat. programma. 347 m: 12.00 ork.conc., 20.00 vocaal ens., 20.30 lichte muz., 23.00 moderne muz. BRUSSEL, 324 m: 12.00 amus.muz., 13.15 Mozartprogr.. 16.30 lichte muz.. 17.10 kamermuz., 21.20 omr.ork. en sol.. 22.15 recital. 484 m: 14.15 ork.conc.. 15.45 koorzang, 20.00 ork.conc.. 21.30 volksmuz. DUITSE TELEVISIEPROGRAMMA'S: 15.00-16-45 Rep voetbalwedstr. Duitsland —Nederland 20.00 Joum. 20.20 Kook- praatje. 20.15 Een familietragedie. 21.10- 22.00 Progr. over dressuur. BELG. TELEVISIEPROGR. Franse uitz 18.45 Testbeeld. 19.00 Kunstoverz. 19 30 V. d. kind. 20.00 Act. 20.15 Nws., 20.40 Do cumentaire. 23.15 Rendez-vous avec.... 21.35 Voulez-vous iouer avec vous? 22.20 Nws. BELG. TELEVISIEPROGR. Vlaamse uitz.: 14.50-16.45 Eurovisie: Rep. voetbal wedstrijd Duitsland—Nederland. 17.00 V d. kleuters. 17.20 De hel van de iungle. 17.30 Van uitvinders en patenten. 19-00 Testbeeld. 19.15 Gram. 19.30 Openings beeld. 19.31 Nws. 20.00 Filmrep. 20.30 Ka- eidoscoop. 21.45 Nws. Ullllllll "1? Copy'aM f I B Soa 6 Coo^Hoa— „Och lieve hemel, zit u daar weer. Houdt u er rekening mee, dat ik straks uw pantalon weer moet persen? BENARES, De daken van de tempels ge wijd aan de god Shiva schit terden in de telle zon en op de ghats, de trappen die naar de oever van de Ganges leiden, wemel de het van de Hindu-pelgrims. Van uit een roeiboot op de rivier hadden we een prachtig gezicht op Benares de heilige stad, die 400.000 inwoners heeft, maar die ieder jaar meer dan een miljoen mensen trekt, uit alle delen van Indië. Men komt diep on der de indruk als men zo'n vrome Hindu ziet staan bidden. Hij is tot zijn middel het water ingelopen, zijn handen in een smekend gebaar opge heven en zijn blik eerbiedig ten he mel gericht. Daar staat deze figuur met zijn donkergebruinde ontblote bovenlijf tegen de achtergrond van de uit grijze steen gebouwde ghat onberoerd door het gedrang en het rumoer rondom hem. Als we de roeiboot verlaten kun nen we ons nauwelijks een weg ba nen tussen de grijsaards en kinde ren, jonge mannen en vrouwen die de trap bevolken. Ben mismaakte be delaar en een vrouw met een kind op de arm vragen ons om een aal moes: een geldstuk van twee anna's bijvoorbeeld ongeveer een dubbel tje. Even verderop zien we een oude man gehuld in een zwarte doek en een rode streep op het voorhoofd: „Glorie aan de schepper van het heelal," roept hij onafgebroken in het Hindi uit. Dan wordt onze aandacht getrokken door een kleine processie: een groepje mensen voorafgegaan door een fluitspeler en een vrouw die een beeldje draagt. Het is een voor stelling van de godin van de we tenschap, die bijzonder vereerd ^wordt, op deze dag 16 februari waarop men in Indië het begin van de Lente viert. Op dit voorjaars feest blijken de vrouwen vooral ci troengele sari's te dragen, en hier en daar ziet men gele vlaggen uit hangen. De processie stoort zich niet aan de zogenaamde „cycle riksha's" de driewielers voor personenvervoer, waarvan de straten vol zijn, al ma ken de bereiders van dit voertuig dat de taxi vervangt een oorver dovend lawaai met hun fietsbellen. Hef is ontzettend druk op straat. Tussen de voetgangers in hun kleuri ge kledij bewegen zich behalve de gemechaniseerde riksha's ook talloze ossenwagens en zwaar beladen ka melen. Op een kruispunt ziet men plotseling een vrij moderne verkeers agent, die het verkeer dat hier links houdt nog enigszins in goe de banen tracht te leiden. Langs de straat noden in de winkeltjes, die aan de voorzijde geheel open ziin, de kooplieden luidkeels de voorbijgan gers tot binnentreden. Ergens zien we een schrijver, die gewapend met een schrijfmachine desgewenst een keurige Engelse brief voor u op stelt, en op de hoek van een straat wordt onze aandacht getrokken door een bereider van pan. Deze lekkernij, een specialiteit van Benares, moet de bezoeker geproefd hebben. Een mengsel van diverse gemalen en op bijzondere wijze geprepareerde stuk jes noot, met daarbij citroensap en andere ingrediënten wordt in een groen blad gevouwen. Dit steekt men geheel in de mond. De smaak is ■'at bitter, maar toch zeer verfris send en opwekkend. Men eet het hier steeds na het avondmaal en men zegt dat pan de spijsvertering bevordert. Benares ligt in het centrum van Indië, in de staat Uttar Pradesh. De stad bevindt zich halfweg tussen Del hi en Calcutta. Er zijn hier niet minder dan 1500 tempels en 500 mo- keeën. Vooral voor de Hindu's is het een heilige stad. In het water van de Ganges wast de Hindu zijn zou den weg, en in Benares zou hij wil len sterven. Het is een der oudste steden ter wereld: de stichting zou reeds in de 13e eeuw vóór Christus hebben plaats gevonden. Momenteel wordt Benares wel beschouwd als Indië's culturele hoofdstad. Behalve voor de Indische Hindu's is Benares een groot pelgrimsoord voor de Boeddhisten van de hele we reld. (In Indië zelf vindt men niet veel Boeddhisten meer). In het vlak bij Benares gelegen Sarnath heeft Boeddha 25 eeuwen geleden zijn leer gepredikt tot zijn eerste vijf leerlin gen. Men heeft ons de tempel ge toond die in 1931 op deze historische plek werd gebouwd: een met kaar sen omgeven verguld beeld van Bo ddha in gehurkte houding vormt het centrum van deze tempel. Onder het beeld worden in een schrijn re lieken van de stichter van het Boed dhisme bewaard. Het prachtige beeld - een copie van een veel ouder origineel dat in het nabijgelegen mu seum te zien is ademt een grote rust. In het museum van Sarnath is in tussen de grootste bezienswaardig heid: het kapiteel van de Asoka- zuil. Een twee meter hoog beeld houwwerk van grijsbruine glad gepo lijste zandsteen, vier leeuwen voor stellend, die op een voetstuk staan met afbeeldingen van een olifant, een paard, een stier en een leeuw: dierfiguren die de voornaamste pe rioden uit Boeddha's leven symboli seren. Tussen deze symbolische voor stellingen ziet men Boeddha's wiel van de wet. (Het teken waarmee de middelste baan van de Indische vlag is getooid). Het hele kapiteel bekroonde eens de vijftien meter ho ge zuil die Indië's onvolprezen kei zer Asoka omstreeks 250 voor Chris tus liet oprichten. Een afbeelding van dit eerst een halve eeuw geleden opgegraven kapiteel is momenteel het nationale symbool van de Indi sche Republiek, dip uitgeroepen werd op 26 januari 1950, twee en een half jaar na de beëindiging van de Britse heerschappij. HANS BRONKHORST De ghats, de trappen aan de oever van de Ganges in Benares. Staande in de rivier, met het water tot aan het middel, wast de vrome Hindu hier zijn zonden weg. dat betrokkene geen inkomstenbe lasting verschuldigd is? Antwoord: Hier bent u er naast. U schrijft zelf dat het gaat om eigen bij drage in overtochtskosten. Hoe kunt u dan nu over dubbele inkomstenbelasting spreken? 3) Als vraag 1) ontkennend moet worden beantwoord, aan welk adres kan ik hierover reclameren, resp. tegen dit onrecht protesteren? Antwoord: U kunt protesteren bij de Nederlandse emigratiedienst, als u denkt dat het bedrag dat u aan deze dienst moet betalen, te hoog is. Bij de inspecteur der belastingen moet u recla meren als u niet verschuldigde belas ting moet betalen. (Van onze Haagse redactie) Bij de bespreking van de komende wijzigingen in de loonpolitiek schenkt het voorlopig verslag van de Eerste Ka mer op de begroting van sociale zaken grote grote aandacht aan de bedreiging van het wegstromen van arbeiders uit de landbouwsector. Niet alleen, dat er in deze sector weinig of geen ruimte is voor loonsverhoging, als bijkomende ongunstige factor moet nog worden ge noemd het feit, dat de landarbeider vrij wel geen vrije dagen kent en vaak onder zeer ongunstige omstandigheden moet werken. Met klem wordt er daarom bij de regering op aangedrongen, aan dit probleem de grootst mogelijke aandacht te besteden. Ook voor de „vergeten groepen" die door hun geringe aantal niet voldoende voor hun eigen belangen kunnen .op komen, wordt de aandacht van de rege ring als hoedster van aller belang ge vraagd. Sommige leden, sprekende over het gebrek aan huishoudelijke hulp, op peren de mogelijkheid aan het onderwijs aan huishoud- en landbouwhuishoud- scholen een verplichte stage in de ge zinnen te verbinden. Dit zal ook het onderwijs zelf ten goede komen. Een lezer vroeg ons om be antwoording van de vraag „waar om verbiedt de R.K. Kerk lijk verbranding?" in onze vragen rubriek. Omdat deze vraag mis schien meerderen bezighoudt en omdat de beantwoording er van meer uitgebreid dient te geschie den, wil zij goed zijn, geven wij er de voorkeur aan hieronder een afzonderlijk artikel op te nemen over deze kwestie van een des kundig medewerker. wijsbare redenen. Men moet dus deze traditionele beweegredenen in hun geheel beschouwen, wil men het ker kelijk verbod tot crematie, waaraan ook nu nog stipt de hand wordt ge houden, goed verstaan. oorop dient gesteld, dat het verbod tot lijkverbranding (crematie, incineratie) uitge vaardigd in 1886 en 1892 door het en dient evenwel te bedenken, dat het cremeren van de li chamen der gestorvenen door geen enkel goddelijk gebod wordt verboden. Evenmin kan men bewe ren, dat de natuurwet het begraven zou eisen en het verbranden afwij zen. Het cremeren is met geen enkel dogma van het katholiek geloof in strijd, ook niet met de leer van de verrijzenis der lichamen. Of ver- H. Officie, later opgenomen in het branden van meer eerbied voor het Wetboek der Kerk: canon 1203 1 en menselijk lichaam getuigt dan be- 2 en canon 1240 1. Begrafenis van overledenen wordt uitdrukkelijk voorgeschreven; een wilsbeschikking betreffende crematie mag niet wor den uitgevoerd; de kerkelijke be grafenis moet worden geweigerd aan allen, die bepaald hebben, dat zij na hun dood wensen gecremeerd te worden. Aldus in het kort de kerke- graven is een kwestie, waarover eindeloos te disputeren valt zonder hoop op definitief resultaat. Voor de volledigheid zij hieraan nog toege voegd, dat buitengewone omstandig heden van b.v. oorlog of epidemieën zelfs massa-crematie tot de enig- juiste handelwijze kunnen maken, waartegen de kerk vanzelfsprekend lijke voorschriften, die uiteraard ai- geen enkel bezwaar heeft. leen voor katholieken verplichtend zijn. Hierbij zij aangetekend, dat de gelovige Protestanten crematie even eens met nadruk afwijzen. Aanleiding tot het kerkelijk ver bod was de propaganda, die in de Uit een en ander volgt de conclu sie, dat begraven niet uitsluitend een christelijk gebruik is. De burgerlij ke wetgever is vrij om zich op even tuele eisen van het algemeen wel zijn te beroepen bij het vaststellen 19e eeuw, vooral in Italië, gemaakt Van de verzorging der overledenen, werd voor het cremeren, waardoor terwijl wijsheid en rechtvaardigheid men een materialistische levensop- hem gebieden rekening te houden vatting ingang trachtte te doen vin- met de opvattingen der onderdanen. den. Aan deze bedoeling in die tijd kan niet getwijfeld worden. Hetzelf- de zonder meer te beweren van de huidige voorstanders der crematie gaat echter niet op. Zij beroepen zich op de vrijheid van geweten, op hygië nische en economische motieven en verdedigen hun standpunt met ge voelsargumenten. e cultuur- en godsdienstge schiedenis toont aan, dat het mensdom zijn overledenen zo wel begraven als verbrand heeft. Waarom bij het ene volk het begra ven de voorkeur had en bij het an dere het verbranden is niet met ze kerheid te zeggen. De H. Schrift kent vanaf de oudste tijden alleen maar het begraven der doden. Deze gewoonte is bij het Joodse volk blij ven bestaan, en overgenomen door de christenen. De begrafenis en de daarop volgende verrijzenis van Christus zal wel voor de katholieke liturgie definitief de doorslag heb ben gegeven voor het begraven, te meer daar men hierin het grote voor beeld zag van het geloof in de op standing der doden. De afwijzende houding der Kerk tegenover de cre matie is meer een eerbiediging van de eeuwenoude tegenovergestelde traditie, waaraan verschillende mo tieven ten grondslag liggen, dan het gevolg van los staande, duidelijk aan- s motieven, die ter verdedi ging van crematie worden aangevoerd zijn, behalve de vrijheid van geweten, o.i. niet dwin gend. Hygiënische beweegredenen lij ken het aannemelijkst, al zijn wij van mening, dat wettelijke maatrege len, in theorie èn feitelijk, voldoende zijn om de bezwaren, uit dien hoofde tegen begraven geopperd, van elke grond te ontdoen. Tegen crematie is, in geval vian misdaad, met recht en reden aan te voeren, dat vooral bij een moord door vergiftiging, het ver brandingsproces alle sporen daarvan onherroepelijk vernietigt. Over het algemeen kan men zeggen, dat onze houding tegen over een wettelijke regeling der crematie afhankelijk is van de omstandigheden. Katholieken wij zen voor zich zelf het cremeren af op de gronden, die de Kerk tot haar verbod hebben geïnspireerd. In een land met een bevolking, die verschillende levensbeschou wingen aanhangt, kan de wet gever de lijkverbranding toestaan voor ben, die dat wensen. Een des betreffende wet is in Nederland onlangs aangenomen. Voorstan ders van crematie mogen echter niet per se als ongelovigen en vrijdenkers worden beschouwd. HOGE PRIJZEN 15.000 6616 5000 3682 f 1500 13132 14639 20664 f 1000 14520 15612 1837C 400 5604 6420 7185 7324 8038 885b 12588.1853° 200 1130 161b 2686 2795 3271 5135 5292 6711 7906 8598 8630 10135 1278 13040 13910 14o91 14681 14811 17410 17447 17635 18765 19362 19605 19610 20366 21143 21992 PRIJZEN VAN" 80 1113 185 365 379 396 406 422 459 491 624 681 816 832 907 919 932 95b 9/9 883 3057 102 158 344 575 b»9 bib 924 946 3050 105 287 337 406 441 480 749 921 4009 189 260 307 326 428 475 530 125 839 858 908 5005 022 043 096 100 319 330 418 442 748 934 963 981 6000 6019 051 083 197 265 695 738 746 831 838 870 913 985 7029 198 204 258 381 421 424 454 -,UK k41 700 703 829 839 854 875 8181 248 443 647 682 690 740 852 9080 102 173 260 284 420 437 494 561 593 10221 243 372 459 668 765 903 90S 11160 172 236 274 35? 361 485 495 526 548 627 666 670 673 861 872 982 12100 267 32o 435 500 529 578 635 658 803 N1E 1003 017 031 052 058 087 094 119 128 140 159 164 169 178 243 247 298 305 317 358 388 407 410 497 499 525 558 573 650 657 718 726 769 774 788 812 844 849 859 875 879 909 985 2014 033 064 073 091 104 166 217 246 259 269 272 279 360 380 436 449 457 497 516 531 547 587 594 629 634 b69 670 675 718 725 734 746 861 881 920 921 931 968 995 3079 103 154 187 199 203 307 328 348 374 380 432 474 489 503 564 590 594 618 633 690 697 705 718 733 815 863 868 880 925 941 958 978 983 990 4049 072 085 103 134 166 190 210 211 253 268 314 315 316 317 340 365 368 369 371 403 412 425 427 453 466 472 488 553 566 573 576 578 581 590 591 592 617 644 649 717 768 780 825 864 885 942 953 958 976 984 5092 095 097 102 117 121 125 144 148 172 175 245 291 312 340 362 403 410 441 449 458 473 503 507 510 533 547 597 631 635 636 642 663 666 697 720 743 746 762 773 776 779 798 807 823 882 921 924 970 6065 074 126 181 185 202 226 253 256 298 308 363 466 540 552 563 589 601 603 617 619 640 669 702 789 793 798 809 842 855 857 876 885 905 916 920 927 977 995 997 1022 046 053 152 177 1S8 203 280 287 288 316 337 369 383 417 419 441 457 464 526 545 553 574 699 739 793 823 860 870 878 910 912 916 923 943 969 974 8006 045 054 078 082 086 090 112 123 139 151 167 187 193 225 234 240 260 290 295 297 306 344 349 385 404 429 441 446 449 450 461 571 572 577 616 618 623 686 713 727 752 760 778 779 783 808 813 824 840 851 869 971 9007 043 052 109 110 112 224 225 257 268 271 287 292 330 343 345 472 501 528 596 608 627 639 675 706 719 764 774 781 792 799 815 820 858 875 884 887 929 958 965 984 988 10002 023 027 034 046 083 086 101 103 107 121 126 129 137 165 166 219 251 297 310 329 337 341 423 426 461 481 496 500 543 617 640 669 674 678 695 709 766 779 790 817 828 871 883 885 947 995 997 998 11043 045 06S 093 102 116 131 153 185 339 87 5 925 562 13133 159 302 434 448 527 567 593 700 701 743 829 846 992 11070 095 150 191 203 261 592 770 802 831 921 923 959 979 999 15035 049 167 253 400 437 567 575 584 613 631 752 855 862 977 984 16093 097 108 185 252 260 327 332 418 427 442 448 470 477 540 785 803 840 981 17060 089 109 145 152 169 257 314 492 550 596 711 822 830 921 18033 112 221 223 238 305 315 471 522 621 664 702 822 997 19006 146 399 412 529 534 557 623 790 833 854 900 926 959 20008 019 065 156 180 253 448 564 652 682 694 695 701 878 21198 203 240 449 695 894 EN 357 363 395 396 404 428 466 472 494 497 502 581 613 642 661 741 760 778 802 806 812 874 898 924 928 12010 056 058 070 075 092 102 106 117 129 133 144 167 184 216 231 237 264 275 280 313 331 336 341 345 403 408 412 434 511 531 534 549 556 588 625 638 641 649 706 724 734 738 799 805 860 892 918 963 979 980 988 13042 044 047 082 086 090 101 102 •137 173 188 211 220 240 253 295 301 332 340 376 473 497 580 592 614 663 669 673 715 759 792 814 843 854 891 900 915 931 938 997 14000 14042 050 053 077 078 120 143 159 189 196 200 230 240 272 296 318 325 352 353 386 392 463 473 478 489 508 564 598 738 762 792 972 976 15001 010 020 186 194 227 232 281 309 334 339 344 372 394 402 408 449 471 472 526 530 538 556 574 578 610 611 616 650 714 727 730 767 835 849 886 958 998 16012 036 045 191 216 236 318 345 367 436 443 538 544 554 575 581 602 603 643 666 675 711 715 732 745 782 821 835 836 885 900 964 994 17006 024 036 080 125 206 216 245 274 276 303 305 337 432 443 448 475 536 560 572 587 595 644 694 705 721 791 792 817 *20 829 873 883 888 892 917 926 950 961 982 998 18012 020 099 135 147 160 190 197 212 251 281 385 398 410 434 443 458 490 532 540 555 611 619 625 704 719 738 756 770 777 787 810 385 891 903 912 915 969 19002 009 037 060 096 111 136 139 194 201 211 233 286 348 351 384 406 420 479 508 550 581 617 629 644 645 654 661 679 696 715 725 783 785 792 S26 849 880 889 891 920 922 950 964 971 981 20016 022 045 091 096 099 113 178 192 201 217 239 276 285 303 310 326 332 359 375 395 400 464 493 587 611 627 631 638 640 651 674 689 691 711 727 827 855 858 891 894 926 936 973 986 2*002 919 047 049 078 079 096 118 125 129 154 190 201 214 308 374 425 447 522 549 567 572 580 602 603 624 690 697 709 763 788 802 819 839 902 929 950 980 9S7 991

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 4