Ter bevordering van de gemeenschapszin j De viering in het centrum van het kerkelijk leven JAARBEURS De ambtenaren zijn teleurgesteld over de aanpassingswet pensioenen Internationale BRUSSELSE Centraal Indisch Missiebureau ...elk jaar komt er weer een nieuwe stroom deelnemers bij W. Keller SJ. Morgen groslijst stemming K.Y.P. Voorstellen tot pensioenverbetering Prof. Romme over zaak-Schokking achterwege gebleven 1111:1 Oude gebruiken hersteld Palmzondag tweede Passiezondag Witte Donderdag Goede Vrijdag voldoende kennis Drie kiescomité's gevormd De Paaswake Geen oordeel zonder ZATERDAG 24 MAART 1956 PAGINA 5 Nu wij voor het eerst de Goede Week gaan vieren in een vernieuw de vorm is het van belang enkele verklaringen te geven van de eigenlijke bedoeling dezer vernieuwing. Het zou verkeerd zijn hier enkel te denken aan een losstaande „nieuwigheid", die alleen maar ingevoerd is om het nu eens anders te gaan doen. Integendeel: deze vernieuwing moet geheel gezien worden in het kader der alge mene liturgische hervorming, waaraan al jaren gewerkt wordt. Men zoekt naar middelen om de kern van onze geloofsbeleving: de viering der Eucharistie en de bediening der Sacramenten echter, sprekender, bewuster te maken. Het gaat dus alleen om de manier waarop, om de vorm, waarmee wij langzamerhand zo vertrouwd zijn geraakt, dat de diepe zin ervan ons ontgaat. Maar tevens moet men toegeven, dat in de loop der eeuwen verschillende minder verantwoorde toevpegin- gen aan de plechtigheden der Goede Week de hoofdzaken nog ondoor- zichtelijk hebben gemaakt, terwijl de wijze en het tijdstip van viering hoe langer hoe onaantrekkelijker werden, met het gevolg dat de belangstelling der gelovigen steeds meer afnam. Van een „echt" Pasen vieren, het grote, allesomvattende feest van onze Verlossing kwam zodoende weinig terecht. Voor de meesten onzer bleef het beperkt tot het vervullen van de verplichte Paasbiecht en -communie. Een waarachtig en existentieel beleven van de grote geheimen der Verlossing in droefheid en vreugde om het lijden en de verrijzenis des Heren raakte daarbij geheel op de achtergrond. 28 APRIL 13 MEI 1856 Inlichtingen bij de diplomatieke en consulaire vertegen woordigingen van België, de Belgische Kamers van Koop handel, de inlichtingenbureaux van de Belgische Spoor wegen, het Commissariaat Generaal voor Toerisme, alle reisbureaux, de Sabena kantoren en Amsterdam: Belgisch Verkeersbureau, Rokin 106, Sabena, Lucht haven Schiphol, kamers 67, 106, 107 - Den Haag: Belgisch- Luxemburgs Centrum voor Handelsbetrekkingen in Nederland, Rijnstraat 12 - Maastricht: Sabena Heliport „De Griend", Franciscus Romanuswcg - Rotterdam: Sabena, Beursplein 18, Passagekantoor, \Héliport, Katshoek 10 - Eindhoven: Sabena, Heliport, Genneperiveg. U bereikt Brussel vlugger en comfortabeler met Belgische luchtlijnen Autorit onder invloed Auto met 125 km tegen een boom Dodelijk ongeval in Den Haag Motorrijder botst tegen train Bart je als souvenir Liturgische weekkalender Het verheugende bij de vernieu- wing van de liturgie der Goede Week is, dat deze hervorming niet uitsluitend van het hoogste kér- kelijk gezag afkomstig is, hoewel dit natuurlijk wel in deze aangelegen heid rechtens het laatste woord spreekt. Maar het eerste woord, en nog vele daarna is uitgegaan van de gelovigen zelf. De toenemen de behoefte aan diepere en bewuster beleving van het geloof bracht een verlangen naar wijzigingen mee, dat, steeds duidelijker en dringender ge formuleerd, tenslotte voor de Paus aanleiding werd een commissie tot hervorming van de liturgie in te stellen. Feitelijk was er niets meer veranderd sinds de hervorming van de heilige Paus Pius V in 1570, maar ook deze had in de grond niet'veel meer gedaan dan het toen reeds lang gebruikelijke algemeen verplichtend stellen. De nu ingevoerde nieuwe, aan de eisen van de tijd aangepaste vorm geving doorbreekt dus een verstar ring van eeuwen. Redenen van ziel zorg hebben de doorslag gegeven. Gelovigen en priesters tezamen kun nen voortaan beter en waarachtiger de grote geheimen der verlossing vieren, die het wezen uitmaken van hun christen-zijn. In de tijd der apostelen deed men dat zeer nauwgezet. Het lijden, de dood, de begrafenis en de verrijze nis van Christus, later de instelling van de Eucharistie en de triomfantelijke intocht van Christus in Jeruzalem wer den herdacht op de dagen en uren, waarop dit alles werkelijk had plaats gehad. Zo werd op Palmzondag, na de zegening der palmen, een processie ge houden om Christus als Koning te eren; op donderdagavond werd een plechtige H. Mis opgedragen ter herdenking van de instelling der H. Eucharistie bij het Laatste Avondmaal; een aparte litur gische plechtigheid verenigde in de na middag van vrijdag allen ter gedach tenis aan Christus lijden en dood, ter- wijt men op zaterdagavond de nachtwa ke hield, gevolgd door de feestelijke Paasmis zodra het zondag was. Het is wel zonder meer duidelijk, dat, toen la ter al deze plechtigheden 'naar' de mor genuren werden verplaatst zonder dat daarbij ook maar iets aan de teksten en riten veranderd werd, de zin hier van veel aan duidelijkheid en beteke nis verloor. Dit wreekte zich wel het meest bij de Paaswake, die geheel op een viering des nachts was afgestemd. Bovendien maakte de aldus vervroeg de Paasviering Paaszaterdag eigenlijk al tot Pasen zelf! In 1642 werden de drie laatste dagen der Goede Week als verplichte feestdagen afgeschaft, waar door het kerkbezoek sterk afnam en de geestelijkheid voortaan veelal alleen de plechtigheden in de kerk verrichtte. Om toch nog iets vast te houden van de lijdensherdenking voerde men ?anS' zamerhand allerlei buiten-liturgische godsdienstoefeningen in zoals het „hei lig uur" en de aanbidding bij het „hei lig graf" op Witte Donderdag en de kruisweg op Goede Vrijdag. Paaszater dag werd stilaan „misvormd" tot enkel maar een algemene biechtdag. Wie de betekenis van de Goede Week begrijpt, zal moeten toegeven, dat dit alles be treurenswaardige „misbruiken" moet worden genoemd, begrijpelijk in hun ontstaan, in hun gevolgen daarom ech ter niet minder nadelig voor het geeste lijk leven. De vernieuwing der Goede Week- Aan de palmprocessie ter ere van Chris tus Koning gaat nu slechts een eenvou dige zegening der palmtakken vooraf. De palmwijding is sterk ingekort. plechtigheden legt alle nadruk op de liturgische diensten, die in het centrum van het kerkelijk leven moeten staan. Deze komen als de eigenlijke ere dienst op de eerste plaats. Natuurlijk is het niet de bedoeling de traditionele oefeningen als aanbidding van het „hei lig graf", vastenpreek en kruisweg te veroordelen. Verre van daar. Ze mo gen alleen niet meer gehouden worden °E.d.e.tijd. die nu is vastgesteld voor de ollieiele liturgische viering. Palmzondag wordt in de vernieuw de liturgie tweede Passiezondag genoemd en wel om aan te dui den, dat de herdenking van Christus' Hjden de hoofdgedachte vormt van de „heilige week" (vroeger spraken de tekstboeken van „grote week"). Er zijn twee delen in de viering van deze dag; de plechtige palmprocessie en de H. Mis met het verkorte lijdensverhaal (even als vandaag beginnen ook de passies van dinsdag, woensdag en Goede Vrij dag in het vervolg met Jesus' gang naar Getsemani). De palmprocessie, waarbij uitdruk kelijk vermeld staat, dat ze ter ere van Christus-Koning gehouden wordt, staat los van de H. Mis. Niet alleen door de rode kleur van de gewaden, maar ook en vooral door de bedoe ling. De palmwijding is sterk inge- kort en alleen nog maar een eenvou dige zegening. De processie, waar- aan, zo mogelijk, allen deelnemen, is de hoofdzaak Hierbij moet niet zo zeer gedacht worden aan een soort nabootsende gedachtenis van Chris tus intocht in Jeruzalem al wordt ook de desbetreffende evangelie-pas sus gelezen, maar veeleer aan een anticiperende lofzang op de triomf van de verrijzenis, waardoor Christus de Koning is van al wat leeft. Het openstoten van de kerkdeur, vroeger een symbool van Christus intocht in Jeruzalem verliest nu zijn zin en ver valt daarom ook. In de H. Mis is nauwelijks iets veran derd. Zoals gezegd, vormt Christus lijden de hoofdgdachte. Daarom is uit de Pas sie ook het verhaal van het Laatste Avondmaal weggevallen, evenals de scheiding tussen de Passie en het laat ste deel ervan, dat vroeger apart ge zongen werd. Het gemeenschapskarak ter van de viering wordt onderstreept door het nieuwe voorschrift, dat de ce lebrerende priester voortaan zelf niet ook nog moet lezen wat door diaken of subdiaken gezongen wordt. Dit laat ste geldt voor heel de Goede Week. In tegenstelling met de liturgie van Palmzondag, die des voormiddags moet worden gevierd, zijn alle plechtigheden van de drie laatste da gen der Goede Week naar de namid dag (Goede vrijdag) of avond verscho ven (Witte Donderdag en Paaszater dag (Goede Vrijdag) of avond verscho- des voormiddags in de kerk, behalve eventueel biechthoren, niets te doen. De plechtigheden van Witte Don derdag zyn geheel op de liefde ge richt: de herdenking van het Laat ste Avondmaal, waarbij Christus zijn voornaamste sacrament, de H. Eu charistie, instelde en Zijn leerlingen de voeten wies. Voor deze viering is een tijd vastgesteld tussen 17 en 20 uur. Evenals van ouds wordt de H. Mis dus nu weer in de avonduren op- Aan de liturgie van de Paaswake, zoals deze de laatste jaren is gevierd, is nau welijks iets veranderd. De processie niet het nieuwe licht, behield haar schone luister. gedragen, waardoor de samenhang tussen Witte Donderdag en Goede Vrij dag duidelijker wordt. Immers door de instelling van de H. Eucharistie greep Christus tijdens ZÜn Laatste Avondmaal op sacramentele wijze a.h.w. vooruit op het werkelijke of fer van Zijn Lichaam en Bloed, dat Hij de volgende dag op Calvarië voor onze zonden zou opdragen. Het twee de moment van de Witte Donderdag viering is de les in de broederlijke liefde, de voetwassing, die, hoewel niet verplicht, opnieuw is ingevoerd onmiddellijk na het Evangelie. Alles is vandaag gericht op de H. Eucha ristie, het middelpunt van onze gods dienst, het éne Brood, dat ons allen één maakt. Het moet dan ook een echte gemeenschapsviering worden, waaraan alien deelnemen. Private missen worden op deze dag als re gel niet gelezen. De priesters ont vangen met de gelovigen samen de H. Communie. Er wordt vandaag géén grote hostie meer geconsacreerd voor morgen, zo als dat vroeger geschiedde. Na de H. Mis wordt de ciborie overgebracht naar een daartoe bestemd altaar en dan be gint de aanbidding van het Allerheilig ste, die slechts mag duren tot midder nacht. Na twaalf uur immers is het vrijdag en deze dag is gewijd aan het lijden en sterven van onze Heer. Zo als reeds hier en daar werd opge merkt is het beter voortaan niet meer te spreken van het „heilig graf", waar door de gedachte aan de dood wordt gewekt. Christus in de Eucharistie en daarin wordt Hij aanbeden is de levende Christus. De gedachtenis van Christus lijden en sterven heeft des namiddags plaats tussen 15 en 18 uur. De voornaamste wijziging is de weer in gevoerde algemene Communie van priesters en gelovigen, de beste ma nier om deel te hebben aan „Christus heilbrengend lijden en levengevende DE VERNIEUWDE LITURGIE VAN DE GOEDE WEEK Advertentie Prof. Romme is vrijdagavond in zijn praatje voor de K. R. O.-microfoon te ruggekomen op wat hij noemt „het Haagse geval" (de zaak-Schokking). Hij wijst er op, dat in strafkwesties een ge rechtvaardigd oordeel onmogelijk is, zonder kennis van het hele dossier, zon der kennis van alle stukken. In het on- derwerpelijke geval, aldus prof. Romme, hebt u die kennis niet en heb ik die kennis niet. Maar wie wel die kennis hebben gehad en met die noodzakelijke kennis tot oordelen geroepen waren de zuiveringscommissie, die de zaak heeft onderzocht in de tijd, dat het oor deel in het algemeen nog „op scherp stond", de verdere justitiële autoritei ten van destijds, die er aan te pas zijn gekomen, en nu weer de commissie- Donner, die de zaak heeft bekeken zij zijn allemaal tot de conclusie geko men, dat 'er geen reden was, iets tegen de betrokkene te ondernemen. Gaat het nu in geweten aan, om dan met halve kennis of een kwart kennis of een acht ste kennis of zo goed als geen kennis, daartegen in maar aan het oordelen en veroordelen te slaan? Ik kan mij niet goed voorstellen, dat, wie in zichzelf keert, dit tegenover zichzelf en tegen over zijn medemens durft doen of vol houden. Het is merkwaardig, dat rechtertje- spelen-van-buiten-af een aantal mensen in het bloed schijnt te zitten. Het is nog merkwaardiger, dat dat bloed dan ge woonlijk vooral kruipt, waar het niet gaan kan, n.l. naar het veroordelen en niet naar Pet vrijspreken. Ik geloof, dat wij goed deen, ons in deze grondig te herzien. De dagen, die wij gaan beleven, zijn er rijp voor. In overeenstemming met de statuten hebben zich bij het bestuur van de KVP drie kiescomité's aangemeld, die in verband met de groslijststemming op Palmzondag de aandacht vragen van de leden. Deze groslijststemming biedt morgen aan de leden de gelegenheid, zelf mede de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen vast te stellen. De KVP is de enige partij die een groslijststemming houdt op precies dezelfde wijze als de Kamerverkiezin gen geschieden. De leden worden allen opgeroepen om in hun afdelingen te komen stemmen. De kiescomité's vragen de aandacht voor dr. J. G. M. Delfgaauw, die bijna op een verkiesbare plaats staat op de lijst voor het westen, dr. M. A. M. van Hel voort op de Brabantse en jhr. mr. G. Ruijs de Beerenbrouck op de Lim burgse lijst. Door niet de landelijke lijstaanvoerder, prof. Romme, te stem men maar anderen, geeft men hen een kans op een betere plaats. dood." Verder is de kruisverering zó vereenvoudigd, dat allen, staande daaraan kunnen deelnemen. Tussen het „flectamus genua" en het „levate" wordt nu de tijd gegeven tot een kort persoonlijk gebed, terwijl het gebed voor de Keizer vervangen is door een gebed voor de burgerlijke overheid. De grote verandering van de liturgie van deze dag is deze: wat vroeger fei telijk een mis zonder consecratie was men sprak immers over een mis met een van te voren geconsacreerde hostie (missa praesanctificatorum) is nu een communie-ritus geworden, waarbij de gelovige zich verenigt met zijn Zaligmaker Christus. De dienst doende priester communiceert zelf eerst uit de ciborie en reikt daarna de H. Communie aan de aanwezigen uit. Als voorbereiding op de H. Communie wordt gezamenlijk en hardop het Onze Vader gebeden in het latijn. En korte dankzegging besluit de liturgische Goe de Vrijdagviering. Op deze dag van rouw en boete beginnen de plechtigheden zó laat in de avond, dat de Paas mis om middernacht kan beginnen. Er is nauwelijks iets veranderd in de li turgie, zoals we die reeds enige jaren kennen, behalve dan dat ze nu defini tief overal verplichtend is gesteld. Van groot belang is de hierin opge nomen gezamenlijke hernieuwing der doopbeloften. Dit sluit prachtig en veel zeggend aan bij de hoofdgedachte van de Paasnacht-liturgie: „Wij zijn mèt Christus gestorven aan de zonde, wij zijn ook mèt Hem en door Hem uit de dood verrezen; door het doopsel zijn wij in Christus ondergedompeld en als een nieuwe mens herboren hebben wij deel aan de verlossing. Maar wij zijn nog niet geheel en al verlost, telkens op nieuw moeten wij ons daarop richten. In deze geest vieren wij de verrijzems- mis, die ons het uitzicht geeft op onze totale, voltooide verlossing, wanneer wij verrijzen zullen naar het lichaam, bij de wederkomst van de Heer." Voor de eerste keer zal deze ver nieuwing van de liturgie der Goede Week zeker enigszins vreemd aandoen. Oude vertrouwde gebruiken geeft men niet gemakkelijk op. Wanneer wij ech ter bedenken, dat Z. H. de Paus deze wijzigingen juist heeft voorgeschreven om ons persoonlijk gemeenschappelijk geloofsleven te verrijken, dan zullen wij met overgave ons best doen zo goed en zo intens mogelijk dit alles mee te leven. Want alleen aldus meelevend stellen wij onze harten open voor de rijke ge nadewerking, die de liturgie der Kerk in zo ruime mate bevat. Pro memorie voegen wij hieraan nog even toe, dat, wie onder een avondmis te communie gaat (en dit geldt voor Witte Donderdag en Goe de Vrijdag) tot drie uur daarvoor vas te spijs mag gebruiken en tot één uur daarvoor alles drinken met uit zondering alleen van alcoholische dranken. Voor het drinken van na tuurlijk water (dus zonder enige toe voeging) bestaat geen beperking. De officier van justitie bij de Zut- phense rechtbank eiste drie maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaar en bovendien ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen voor de tijd van twee jaar tegen een verdachte uit Deventer. Hij had op 8 september jl. te Twello in een auto over de rijksweg met een snelheid van naar schatting 125 km ge reden. In plaats van rekening te hou den met een flauwe bocht reed hij met zijn auto pardoes tegen een boom op. Drie weken na het ongeval kwam hij in het ziekenhuis bij kennis. Hij moest zich thans verantwoorden wegens het besturen van een auto onder invloed van sterke drank. De verdachte is nog steeds niet geheel hersteld. Hij is door het gebeurde zijn betrekking kwijt ge raakt. De raadsman van verdachte acht te het wettig en overtuigend bewijs niet bewezen en pleitte vrijspraak. Gistermiddag omstreeks tien voor half zes is een motor, bestuurd door een 41-jarige man uit 's-Gravenhage, in de Grote Marktstraat aldaar tegen een van de tegenovergestelde kant komend tramstel gereden. De motorrijder die met zijn 34-jarige duopassagier, even eens uit Den Haag, in de richting van de Grote Markt reed was bezig een autobus in te halen en reed daarna tegen de tram. De motorrijder is na aankomst in het ziekenhuis aan de Zuidwal overleden; zijn passagier is in dat ziekenhuis opgenomen, omdat hij zeer ernstig gewond is. Er is een reproduktie vervaardigd van het beeld Bart je waarvan wordt verwacht dat het zal bijdragen tot popularisering van het beeld in As sen. Bartje is het geesteskind van de populaire Drentse auteur Anne de Vries. De beeldjes zullen in de hande, worden gebracht in Australië, Nieuw Zeeland, Canada en de Verenigde Sta ten. Het initiatief om betere souvenirs te brengen werd gisteravond, tijdens een vergadering van het Drents Ge nootschap, ten zeerste toegejuicht, om dat er nog te weinig streeksouvenirs zijn. De 'eproduktie werd gemaakt naar het ontwerp van het originele door Suus Berkhout vervaardigde werk. Het ambtenarencentrum is, naar het in een adres aan de Tweede Kamer te kennen geeft, teleurgesteld over de indie ning van het ontwerp aanpassingswet, waarin de aanpassing der overheidspen- sioenen aan het algemeen ouderdoms pensioen wordt geregeld. De teleurstel ling geldt niet het voorstel tot aanpas sing op zichzelf, doch het feit, dat in het wetsontwerp voorstellen tot pen sioenverbetering, die tegenover de aan passing hadden moeten staan en ten de- Ie ook wel door de regering als nood zakelijk zijn erkend, achterwege zijn gebleven. Wel heeft de regering toe- Nu al vierendertig jaar on geveer houdt de Jezuiet W. Keiler zich bezig met de mis sie. Om precies te zijn de Indi sche missie. Op zijn vijfenzes tigste jaar in 1946 werd nij benoemd op een sleutelpost in het grote Indische missie-ap paraat. Hij werd toen directeur van het Centraal Indisch Missie bureau. Als zodanig fungeert hij nog steeds. Morgen, zondag, wordt hij 75 jaar. Dat een pries ter op deze leeftijd nog zo'n be langrijke, veel activiteit ver gende plaatf in het missieleven inneemt, mag een bijzonderheid heten. Pater Keiler zelf vindt het niet zo bijzonder. Als leider van het bureau, dat men zou kunnen noemen het commissariaat van de missie in de voormalige Ne derlandse koloniale gebieden, doet hij het werk, dat hem is opgedragen. Met zijn staf van drie vaste krachten houdt hij zich bezig met allerlei werk zaamheden. Zo wordt vanuit Den Haag het kantoor is ge vestigd aan de Laan Copes van Cattenburgh het secretariaat waargenomen voor de Indische Missievereniging en wordt ook het tijdschrift daarvan uitgege ven. Verder dienen de visa te worden aangevraagd voor de door de 68 congregaties, die bij de missie betrokken zijn, uit te zenden geestelij ken en religieuzen. Visa voor Indonesië en Nieuw-Guinea. Er moeten katholieke krachten worden geworven voor het onderwijs in deze beide gebieden. Dan moeten er kerkelijke bescheiden worden uitgewisseld met de missiegebieden. Dat laatste gebeurde in 1955 '-oor ruim 500 personen. En.... eens per jaar moet er een Indische Missie week worden ge organiseerd. In de week voor Pinksteren. „Dat gebeurt dit jaar voor de twintigste keer", zegt pater Keiler, van wie men de missieweek gerust een stokpaardje mag noemen. Niet voor niets werkt, hij sinds de 28e januari 1950 met de belangrijkste uitspraak van wijlen kardinaal De Jong over de missie in Indonesië. De uitspraak, die als volgt luidde: „Katholiek Nederland aanvaardde ruim 140 jaar geleden, bij het herstel van de godsdienstvrijheid, de vanzelfsprekende bijzondere taak, om het Rijk van Christus naar best vermogen uit te breiden in Indo nesië, waarmee Nederland toen zo nauw was verbonden. Deze bijzondere, eens aanvaarde taak blijft thans, al zijn de verhoudingen Nederland Indonesië geheel gewijzigd, voor katholiek Nederland bestaan". „Men zegt wel eens", vertelt pater Keiler verder, „dat de mensen niets meer voelen voor Indonesië. Daarom is het een verblijdend teken, dat de missieweek in 1954 ruim 86000 en het jaar daarop al ruim 104.000 gulden opbracht". Zelf is pater Keiler ruim dertien maanden in Indië geweest. Dat was in 1926, toen hij door zijn overste werd uitgezonden om het land, waar voor hij werkte, beter te leren kennen. Vier jaren daarvoor was hij benoemd tot directeur van de Sint-Claverbond, de missiebond der paters Jezuïeten. Hij zou het werk van deze bond blijven leiden tot zijn benoe ming aan het Centraal Indisch Missiebureau toe. Voordat hij zich in de missie ging verdiepen, was hij ruim zes jaar verbonden aan het retraitehuis te Vught. Pater Keiler zal zijn 75e verjaardag neren midden in het werk van net Indisch Mussiebureau, dat op initiatief van de oud-missionaris Jos van der Loo S.J. werd opgericht. Het idee, dat er zo langzamerhand wel eens een opvolger voor hem zou kunnen worden benoemd, vindt pater Keiler zelf nog niet zo gek. „Misschien is deze tijd mij wel een beetje ontgroeid", oppert hij, terwijl zich een glimlach aftekent op zijn van vitaliteit getuigend gezicht. Hij zegt het een beetje ondeugend. Nu, hij is een Amsterdammer. En cis Amsterdammer verliest hij noch'zijn haren die wel wit geworden zijn noch zijn streken. gezegd op korte termijn voorstellen te zullen indienen tot aanpassing der amb telijke pensioenen aan het geldende be- zoldigingspeil, maar, aldus het adres, een eenmalige aanpassing is niet voldoen de en in de toelichting bij het wets ontwerp ontbreekt een toezegging voor een blijvende automatische aanpassing van de verleende pensioenen aan het bezoldigingspeil. Volkomen begrijpelijk is het volgens het adres, dat de centrales van over heidspersoneel, noewel zij zich in meer derheid met de aanpassing konden ver enigen, in het georganiseerd over leg bezwaar hebben gemaakt omtrent het wetsontwerp advies uit te brengen, voordat wijzigingen in de pensioenwet geving ter compensatie van deze aan passing ter tafel waren gekomen. Min der begrijpelijk is het dat de regering, ondanks het unanieme standpunt der centrales van overheidspersoneel, toch heeft gemeend de aanpassingswet bij de kamer te moeten indienen. Welke haast was hierbij? De beide maatre gelen, waaromtrent de regering toe zeggingen heeft gedaan, nl. de optrek king van de oude pensioenen en de her ziening van het geldende degressieve pensioenberekeningsstelsel, moeten im mers ook bij de wet geregeld worden, en daar de regering zelf de aanpas sing zonder deze maatregelen niet ver antwoord acht, zouden de desbetreffen de wetten dus ook voor 1 januari 1957 tot stand moeten zijn gekomen. Welk bezwaar, zo wordt in het adres ge vraagd, bestond er dan tegen, de aan passing en de compensatiemaatregelen tegelijk te behandelen? Bij vergelijking van de wijze, waarop de regering de aanpassing der pensioe nen voor het vrije bedrijf wil regelen, met de procedure, welke zij daarbij voor haar eigen personeel volgt, zien wij wel een heel sterk verschil in het nadeel van de ambtenaren, aldus het adres. De regering zegt steeds te streven naar een goed overleg. Wij moeten con stateren, aldus het adres, dat zij hierin t.a.v. de aanpassing der pensioenen niet is geslaagd. Zij heeft zelfs geen po ging gewaagd om aan de waarlijk toch niet onbillijke wensen der centrales van overheidspersoneel alsnog tegemoet te komen, doch de aanpassingswet zo maar aan de Tweede Kamer aangebo den. De ambtenarencentrale verzoekt de kamer er oij de regering op aan te dringen, dat de toegezegde voor stellen betreffende het optrekken der reeds verleende pensioenen en de wij ziging van net pensioenberekenings stelsel, alsmede voorstellen voor een automatische aanpassing van de pen sioenen aan het bezoldigingspeil, op een zodanig tijdstip bij haar worden ingediend, dat hij in de gelegenheid zal zijn ze in samenhang met het reeds ingediende ontwerp-aanpassings- wet in beschouwing te nemen. ZONDAG 25 maart: Palmzondag; eigen mis; Credo; pref. van H. Kruis; laat ste evang. (in stille missen) van palm wijding; paars. MAANDAG: mis van de ferie; pref. van H. Kruis; paars. DINSDAG: mis van de ferie; pref. van het H. Kruis: paars. WOENSDAG: mis van de ferie; pref. van H. Kruis; paars. DONDERDAG: Witte donderdag; eigen mis; Credo; pref. van H. Kruis; wit. VRIJDAG: Goede vrijdag; eigen plech tigheden; zwart. ZATERDAG; Paasvigiiie; eigen plechtighe den en eigen mis; wit. ZONDAG 1 april: Verrijzenis van O. H. J. C.; eigen mis; Credo; eigen pref.; wit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 5