Een vliegtuig voor de missie op Nieuw-Guinea? Verbluffend Russisch circus Berennummer het hoogtepunt VERWANTSCHAPSRAADSEL: geliefde bezigheid van vroeger eeuwen HUBBUB JESUS VERSCHIJNT AAN MARIA MAGDALENA Plannen nemen vaster vorm aan K.L.M.-vliegtuig 2 Vi uur op drie motoren De oom die tegen zijn nicht „moeder dient te zeggen Kllillll! ZATERDAG 31 MAART 1956 PAGINA 9 J n tranen, eenzaam bij het lege graf, Dwalen haar handen langs de kille wanden, Wat bleef van haar Geliefde dan de banden En het lijnwaad, waarmee men Hem omgaf? Maar plots, voorover'buigend naar het donker, Krimpen haar ogen in een blinkend licht, Als zij zich snel en sidderend weer richt, Rijzen gestalten, hel als sneeuw geflonker En vragen: „Vrouw, waarom weent ge?" zij zegt, Gelijk een kind ontwaakt uit angstig dromen: „Wijl zij mijn Meester hebben weggenomen En ik niet weet waar men Hem heeft gelegd". Zij wendt zich af. Maar hoort opnieuw een vragen: „Vrouw, waarom weent ge? Wie zoekt gij hier?" Is het de stem niet van de hovenier? „Heer, zeg mij, waar Hij is: ikzelf zal Hem dragen". En wendt zich weer. Dan, teder klinkt een groet: Maria". Zij ziet op, een kreet: „Rabboni!" En juichend valt zij haren Heer te voet. JAQUES BE NO IT. DR. A. H. WAPSTRA De jongste hoogleraar in de kernphysica Het Staatscircus van Moskou maakt voor de eerste keer een toernee door Europa. De roep van een buitengewoon hoog niveau is het vooruitgegaan, in hoofdzaak gebaseerd op de prestaties, zoals men die had leren kennen van de film. De Russen zullen niet naar Nederland komen en zo hebben wij de kans benut om hen in Antwerpen, in het Hippodroom, aan het werk te zien, hier de gelegenheid aangegrepen om een langjarige circuservaring aan dit fenomeen te toetsen. Wij hebben van ons bezoek geen spijt gehad: het was inderdaad een bijzondere belevenis, heel dit program ma van stuk voor stuk grote nummers, een tot het uiterste gedisci plineerde, feilloos verlopende vertoning, uitgevoerd met een verbluf fende technische perfectie. Maar in deze kracht school tegelijk het element van zwakte: de voorstelling miste sfeer, iedere zweem van romantiek ontbrak er aan, het was voor ons gevoel geen circus. Zeker geen circus naar de klassieke opvatting, want daartoe was het pro gramma te weinig gevarieerd. Het bepaalde zich voor de pauze tot in hoofdzaak acrobatiek, weliswaar in velerlei vorm, maar toch eenzijdig. De grote verrassing kwam na de pauze: het optreden der beren, een programma op zichzelf met een uniek aantal dieren en fantastische staaltjes van dressuur. Pas toen geraakte men in de ban van inderdaad een uitzonderlijk spektakel, een beeld, een actie uit een andere wereld, snoof men een stuk Rusland in de logge gratie, de bizarre bedrevenheid der in alle nuances van bruin en beige gepelste artisten met hun ondoorgrondelijk masker. Boven de Oceaan Examen» Gravure van Lucas van Leyden 1494-1533 Reeds geruime tijd geleden heeft mgr. O. Cremers O.F.M., apostolisch administrator van Hollandia (Nieuw- Guinea); de Miva gevraagd de mo gelijkheden voor eigen vliegtuigen ten dienste van zijn missie te onderzoeken. Onvoldoende emplooimogelijkheden en de zeer hoge exploitatiekosten aan een dergelijk object verbonden waren de re deenen waarom mgr. Cremers toendertijd besloot hier voorlopig van af te zien. Eind vorig jaar evenwel, meende mgr. Cremers nieuwe gezichtspunten te zien waarop het verantwoord geacht zou kunnen worden om mettertijd tot daadwerkelijk gebruik van een eigen vliegtuig in zijn missie te kunnen over gaan. Dit leidde ertoe de oude plannen op nieuw in studie te nemen en dit had tot gevolg dat er besprekingen tot stand kwamen met mgr. Cremers en pater Staverman, missie-overste. Aan deze besprekingen namen deel luchtvaart autoriteiten, die zeer sympathiek ble ken te staan tegenover de plannen van mgr. Cremers en die in dit verband vaak zeer waardevolle adviezen ver strekten. Ook in Nederland werd bij herhaling contact gezocht met personen uit de luchtvaartwereld. Uit dit voorbereidend werk is voor de MIVA uiteindelijk de overtuiging ge groeid, dat vliegtuighulp aan de missie van het vicariaat Hollandia alleen tot positieve resultaten zal kunnen leiden, wanneer een en ander een gezonde en degelijke basis ten grondslag heeft en ook in staat is de belangstelling, het vertrouwen en de medewerking te ver- Doch de weduwe overleed in het kraam bed. De zoons uit dit huwelijk prijken voor de toeschouwer links op het schil derij. De zoon uit het eerste huwelijk van de weduwe is nergens te vinden, evenmin als de weduwe zelf; zij over leed immers. De grijsaard trouwde ten tweeden ma le. Wederom met een weduwe, die deze keer echter een dochter bezat. Uit dit huwelijk kwamen twee zoons voort, die in het midden van het schilderij zijn afgebeeld. De dochter van dit weeuwtje is ook al door de schilder weggelaten en de weduwe evenzeer. Deze weduwe is later ook overleden. Maar de beide, niet vereeuwigde eerste spruiten van de beide weduwen hebben elkaar in de liefde en de echt gevonden. Zij werden verblijd met de geboorte van een doch ter. Nauwelijks zeventien jaren oud trouwde dit meisje met de grijsaard, die immers voor de tweede keer we duwnaar geworden was. Dit gelukkige echtpaar is te aanschouwen op de voorgrond van het schilderij. Van de vier zoons van de oude, is het meisje dus de stiefmoeder geworden. Ten over vloede werd de stiefmoeder nog moe der van de twee jongelingen die zij van haar stiefgrootvader, haar echtge noot ontving. Deze kinderen zijn op Ketels doek in middels stevige knapen geworden. Hun positie tegenover de anderen is uiter mate zonderling. Trouwens, voor elke figuur op het doek kunnen vreemde familieverhoudingen jegens elkaar be dacht worden. De moeder, nicht en ach terkleinkind, is ondanks dit alles jeug dig van uiterlijk gebleven. Alleen vader echter schijnt de zotternij niet meer te kunnen torsen. HENK SUÈR krijgen en te behouden van autoriteiten uit de luchtvaartwereld. Onafhankelijk hiervan is pastoor J. Schiphorst begin januari een actie be gonnen voor een helikopter voor pater Kammerer, die werkzaam is in de missie van het vicariaat Hollandia. Pastoor Schiphorst heeft inmiddels dit zeer lofwaardig initiatief aan de Miva (de door de bisschoppen officieel goed gekeurde leken-missie-actie voor het ver schaffen van verkeersmiddelen aan mis sionarissen) overgedragen en de gel den die binnenkwamen zijn gestort in een speciaal fonds, bestemd voor vlieg tuighulp aan Nw.-Guinea, dat de MIVA onder haar berusting heeft. Sympathiebetuigingen t.a.v. de plan nen der MIVA worden gaarne inge wacht op het bureau van de MIVA, Heerengracht 215, te Amsterdam. De 33-jarige dr. A. H. Wapstra uit Amsterdam is, zoals gemeld, benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de ex perimentele kernphysica aan de Tech nische Hogeschool te Delft. De nieu we hoogleraar is voor zover bekend de jongste professor in de kern physica in ons land. Dr. Wapstra werd op 24 april 1922 te Utrecht geboren en studeerde na de H.B.S. natuurkunde aan de rijksuni versiteit in de Domstad. Hij promo veerde in 1953 aan de Amsterdamse gemeente-universiteit op een proef schrift over de kernspectroscopie. Se dert 1948 is dr. Wapstra als natuurkun dige verbonden aan het instituut voor Kerr.physisch Onderzoek (het cyclo tron) te Amsterdam, waar hij ook werkzaam blijft. Twee maal heeft de jonge kern- physicus drie maanden gewerkt aan het Nobel-instituut te Stockholm. Amerika Opnieuw is een promi nente communist in de Verenigde Sta ten, Michael A. Russo, gearresteerd. Russo bekleedt een leidende functie in de partij in New England. VAN S ALTIMB AN QUE TOT STAATSAMBTENAAR Rusland is altijd verzot geweest op circus. Het telde in de klassieke tijd verschillende bloeiende ondernemingen, terwijl de tournee's der grote circussen uit het Westen er altijd verzekerd waren van éclatant succes. Russisch circusbloed heeft zich nog ooit vermengd met dat der Carré's: de grote Oscar Carré was gehuwd met Amalia Salamonsky, het circus van die naam is ook nog in Ne derland opgetreden. Op het ogenblik zijn er in de Sovjet Unie een vijftigtal vaste en negen reizende circussen, die de tradities van het métier hoog houden. Ofschoon alle bekende dierendressuur in het Russische circus beoefend wordt, roofdieren, olifanten, apen, nemen de beren de eerste en voornaamste plaats in, is hun verschijning karakteristiek voor het Russische pistebeeld. Het zijn dan oojj beren en niet, zoals men zou hebben verwacht, de steppe-paarden, die cP de reis door Europa zijn meegezonden als bij uitstek de representanten van Russische circuskunst. .Dank zij het sloteffect van het Uigebreide berennummer, zoals ge zegd een voorstelling op zich, laat het optreden van het Moskouse Staatscircus toch nog een, wat men ?ou willen noemen: warmbloedige jhdruk na, die ontbroken zou heb ben, wanneer de acrobaten, sprin- gers en equilibristen, die het grootste deel van het programma vullen, al- de sfeer hadden bepaald. Mis schien met uitzondering van de fan tastische groep draadkunstenaars Uit het afgelegen Dagestan, is het optreden van de verschillende artis ten onpersoonlijk en doet het geheel enigszins kil en star aan: de saltim- banque gaat niet ongestraft in staats dienst over, opgeleid op een der speciale scholen, die zijn gesticht voor de toekomstige circusartisten. Het systeem van de staatsdienst, evenals dat van het z.g. staatsama- teurisme in de sport, biedt ongetwij feld de mensen groter mogelijkheden tot training. Zij kennen niet als in het vrije beroep de strijd om het bestaan, de dagelijkse ervaring, dat tijd geld is, de noodzaak van de naast, maar krijgen alle gelegenheid om hun nummers tot m de perfectie OP te bouwen en af te werken. Zij behoeven er niet voortijdig de markt plee op. fjet element van avontuur js volledig uitgebannen. Dat leidt, 2°ais men kan zien, tot vaak uitzon derlijke prestaties, maar mist bij alle volmaaktheid het geheimzinnig fluïdum, dat een circus tot circus maakt, het wekt verbazing en be wondering, maar ontroert niet. Daarbij komt, dat het programma der Russen in onze ogen meer variété is dan rir cus. Voor ons is een goede circusver toning aj om te beginnen ondenkbaar tonder het hippisch element, tenminste een of twee nummers vrijheidsdressuur en hogeschool. Paarden echter komen aan de voorstelling, zoals wij die hebben t nauwelijks te pas. Er treedt een groep ruiter-acrobaten op, die enkele verrassend goede dingen laat zien, zoals de klassieke stunt van een salto mortale v0° j" en achterwaarts van het ene dra vende paard op het andere, maar de dieren zelf spelen bij zulk een nummer de volkomen ondergeschikte rol: een brede rug en een rustige, regelmatige draf is het enige wat van hen wordt verlangd. Het is ook voor ons een onwe zenlijk gezicht de paarden te zien lopen over een tapijt. De Russen werken name lijk in een met sierkleden en rood en gouden draperie totaal verhulde piste, dat wel erg voornaam aandoet, maar tegelijk onwennig en vreemd. Verder krijgt men geen enkel paard te zien, on danks de verschillende ruitervolken, welke de Sovjet-Unie telt. Van grote allure is de clown Oleg Popov, die als entre acte of reprise clown telkens opnieuw tussen de nummers door in de piste verschijnt en geheel in zijn eentje met in hoofdzaak mimiek de voorstelling tot een vloeiend geheel maakt. De kleine man met zijn blonde pagehaar is helemaal de klassieke, voortdurend aanwezige clown, de pekelharing, de spring in 't veld, die reeds op kermis en jaarmarkt, lang voor er een circus bestond, de straatartisten vergezelde en de bluf en ernst van hun werk steeds weer doorkruiste met zijn dwaasheid, zodat de ontspannende vrolijkheid altijd bij alles op de achtergrond was. Deze Popov is de beste clown, die wij geloven ooit van ons leven te hebben gezien, in elk geval was zijn repertoire voor ons van begin tot einde vrijwel hieuw, terwijl toch de.meeste clowns haast onvermijdelijk van elkaar copiëren. In elk geval onthaalt deze Popov het Westerse publiek op een originele reeks, een volkomen eigen genre van clownerieën en als al zijn mede- artisten is hij daarin perfect. Boven dien veelzijdig, want niet alleen ver zorgt hij en passant een komisch nummer op de slappe draad, dat uit zonderlijk goed is, maar in zijn imi tatie van verschillende nummers, telkens weer uit het programma, toont hij alle denkbare kwaliteiten. Tot zeldzame prestaties komen ook de draadkunstenaars uit Dagestan. De sal to's, hoog op de gespannen draad, drie man boven elkaar van en naar eikaars schouders, is wel het meest volmaakte, dat hierin bij ons weten is bereikt De troep uit Dagestan danst ook nog op het koord, iets wat men zelden meer ziet. En wat zij tot slot in de piste zelf als dol dwaze buitelaars vertoont, is al evenzeer ongeëvenaard. Het zijn dan ook de clown Popov, de draadkunstenaars en tenslotte de beren, die men zich uit de opeenvol ging van stuk voor stuk wereldnummers herinneren blijft. De beren in het bij zonder: zij dansen, rijden fiets, autoped, motor, zij vertonen, eenmaal zelfs blind- gedoekt, alle staaltjes van evenwichts kunst en acrobatiek, en het hoogtepunt wordt wel bereikt in de boksmatch, waarbij men de dieren hoort snuiven en grommen, terwijl zij in de clinch zijn en elkaar met de bokshandschoenen labber- doedassen verkopen, die men overal in het circus horen kan. Deze boksmatch met haar hele enscenering is wel de meest frappante dierendressuur, die wij ooit hebben gezien. Hier kan inderdaad een staatscircus vandaag de dag nog tijd voor vinden. FRED. THOMAS De clown Popov met zijn bojarenmuts en blonde polkahaar doorkruist als een klassieke spring in 't veld het gehele programma. Een der vier motoren van de super Constellation Nucleon van de KLM kreeg donderdagnacht, toen het vlieg tuig op weg was van het vliegveld Id le wild bü New York naar Prestwick (Schotland), een storing. De gezag voerder liet de propellor van deze mo tor in vaanstand zetten, zoals in zulke gevallen gebruikelijk is, omdat daar door beschadiging aan de motor wordt voorkomen. Toen de motor was stilgezet, moest de Nucleon met haar vier en veertig passagiers en bemanning van twaalf personen (waarbij een bemanningslid die als passagier de vlucht meemaak te, op drie motoren nog ongeveer der tienhonderd kilometer afleggen. Om twee minuten voor zeven vrijdagoch tend, ruim twee en een half uur na dat de motor was uitgevallen, landde de Nucleon op Prestwick, slechts een kwartier later dan aangegeven was in de dienstregeling. Op Prestwick had de stationsdienst extra maatregelen ge nomen om hulp te verlenen als dat nodig mocht zijn, maar de Nucleon had geen hulp nodig. De passagiers hebben later op de morgen met een ander vliegtuig van de KLM de reis naar Amsterdam voort gezet. De motorstoring van de Nucleon zal in Prestwick worden verholpen. GRONINGEN, 28 maart. Kand. soc. wetenschappen: W. H. Simonsz, Zaandam; doctoraal Ned. taal- en lett.: mevr. A. M. Dwarshuis-van Driel, As sen; doctoraal rechtsgeleerdheid: mej. A. J. Mook, Assen; doctoraal schei kunde: mej. A. E. Kimm, Groningen, mej. D. H. Koerts, Groningen en J. Broekema, Onderdendam; doctoraal na tuurkunde: A. Wolters, Groningen; doc toraal pharmacie: mej. M. A. M. Huy- ser van Reenen, Assen en mej. A. At- tema, Voorburg; kand. wis- en natuur kunde (A): J. C. van der Burg, Gro ningen; idem (K): mej. A. T. Clason, Groningen, J. J. Beukema, Groningen (cum laude) en L. P. Pijnacker, Kollum. Utrecht, 30 maart. gesl. kand. rech ten: L. W. de Valk, Nunspeet, K. J. v. d. Zande, De Bilt; H. van Roosma len, Utrecht; mej. C. M. Molema, Utrecht; G. Meihuizen, Leiden; J. Pruim, Hilversum; G. A. Walkate, Utrecht. Apothekers examen: mej. N. Weiffenbach. Der Haag; G. J. Mulder, Oldenzaal. Doet. geneeskunde: C. A. Drogendijk, Dordrecht; A. D. Zijderveld, Utrecht. Semi-arts-examen: R. J. F. Janssen, Roosendaal; M. J. Tapper man, Utrecht; zuster M. J. van de Zee, Utrecht. Arts-examen: H. H. Heijmans, Utrecht; A. Th. M. Peters, Lobith. In de etala je van de kunst veiling Mak van iVaay aan het Rokin te Amster dam prijkt een merkwaar dig schilderij. Vier groepen van twee personen schijnen de toeschouwer het een en ander te willen vertellen door middel van teksten op plateaus. Na enig turen op de kreupele zinnen, echt re- derijkersgerijmel, begint het bij de lezer ietwat te dagen. Hij staat voor een geconter- feit verwantschapsraadsel: een ingewikkelde grap waar bij de zonderlingste familie relaties optreden, waarbij bijvoorbeeld ooms de kin deren zijn van hun eigen nicht. Dit subtyl geraetsel Eerlyc en Schoon Geve lek te geraeden Elcken persoon. Deze strofe staat vermeld op de kist, waarvoor een grijsaard gedeeltelijk ligt uitgestrekt. Een plateau op de kist draagt een vers, dat we duidelijkheidshalve pro zaïsch zullen omschrijven. Het zijn de woorden van de dame die haar onderarm op het bord laat rusten. Zij ver klaart dat de twee mans personen, konkelend op de linkerzijde van het schilde rij, de broers zijn van haar vader. Tegen hen moet zij dus „oom" zeggen. De twee aan haar andere zijde, recht op staand en één met een bord in zijn hand. zijn de broers van haar moeder. Ook hen dient zij dus met „oom" aan te spreken. De jongelin gen geheel rechts zijn haar eigen kinderen. „Aller va der", aldus de dame, „ligt zieltogend tegen mijn knieën. Hij is mijn wettige echtge noot. Ik ben dus de moeder van alle zes personen." Zij duidt tenslotte aan dat in deze familierelatie niets on- oirbaars schuilt. Het duo in de linkerhoek op het schilderij beweert door middel van het bord iets dat een bevestiging is van de toespraak van hnn nicht en moeder. Met bun oomzegster als moeder zijn zij bovendien zeer content. De twee In het midden ver tellen dat de grijsaard van het schilderij hun vader is en dat hjj met hun nicht in de echt getreden is. De laat ste regel van hun rers dreigt de situatie nog ingewikkel der te maken en ook de woorden van de jongelingen geheel rechts leiden de puz zelaar enigermate op een dwaalspoor. Wij dagen de le zer uit de oplossing te zoe ken. Een der grandioze stunts van de beren In het raadhuis te Nijmegen hangt een schilderij dat bekend staat als het „Raadsel van Nijmegen" en dat een verwantschapsraadsel is dat in 1619 door Paulus van Schoten geschilderd werd. De gecompliceerde familiever houding die daarop wordt uitgebeeld is identiek aan de hierboven beschre vene. Het zal de Nijmegenaren dan ook niet moeilijk vallen deze situatie te ont warren. Het schilderij dat aan het Ro kin geëtaleerd is, heeft men onlangs in Duitsland aangekocht. Het draagt de datering 1578 en is het werk van de lang niet onverdienstelijke Hollandse schilder Cornelis Ketel, die van 1548 tot 1616 leefde. De naam waaronder men dit schilderij in Duitsland kende, is „Das Geheimnis von Nymwegen". Verwantschapsraadsels waren in vroeger eeuwen een geliefkoosde be zigheid. Vooral de Nijmeegse kwestie is meermalen afgebeeld. In het Ge reformeerd Weeshuis te Schoonhoven hing een schilderij met de zelfde fa milieverhoudingen en er zijn verschei dene prenten in omloop die behalve een gelijke situatie, schilderkundige overeenkomsten met het „Raadsel van Nijmegen" vertonen. Enkele on derzoekers nemen op goede gronden aan dat de verbeelde puzzle in wer kelijkheid nooit bestaan heeft. Het i- van ae roespraaK van nun Ken. schilderij van Cornelis Ketel, dat aan het Rokin in Amsterdam te zien is, dateert van ruim veertig jaar vroeger dan het schilderij in het raadhuis te Nijmegen. Naar wij weten staat nergens iets vermeld over het bestaan van dit schil derij van Ketel. In verschillende mu sea van ons land treft men werken van hem aan. Zowel hieruit, als uit het ge- exposeerde verwantschapsraadsel blijkt, <la® hij onder de 16e eeuwse schilders een meester is geweest. In het „Schildersboek" van het renaissan cistische wonderkind Carel van Mander wordt hij met onderscheiding genoemd. Cornelis Ketel hield van een grap, wierp soms zijn penselen in de hoek om met zijn vingers of tenen verder te schilderen. Men zou, gezien de datering van zqn verwantschapsraadsel en ge zien zijn bruisende, originele karakter, geneigd zijn te denken, dat hij de eer ste was die de familiegrap op het doek zette. Hij zou zelfs de situatie zelf ver zonnen kunnen hebben. Maar daarover staat niets vast. Zeker is in ieder ge val dat het schilderij van Ketel veel hogere artistieke kwaliteiten heeft dan dat in het Nijmeegse stadhuis. Ook om deze reden is het een begerenswaardig werk. Het zal bij enig overpeinzen van de puzzel wel duidelijk geworden zijn, dat hier enige „stiefverhoudingen" de op lossing in zich hebben. Cornelis Ketel heeft nergens de weg tot onraadseling van zijn conterfeitsel aangegeven. Toentertijd zullen er des ondanks velen zijn geweest die met de juiste verklaring van de vreemde situ atie op de hoogte waren. Gelukkig voor ons zijn er in de loop der jaren ver schillende verraders aan het daglicht ge komen die de oplossing van het fami lieraadsel in een dichtvorm goten. Zij verklapten dat de oude heer van het schilderij ooit met een weduwe is gehuwd die een zoon had. Uit de echt verbintenis sproten nog twee zoons.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 9