Formeel bedrijf voor
DE VERGETEN DEUGD
HET GEHEIMZINNIGE HART
VOEDING EN GERIEF
Uitkeringen aan
overheidspersoneel
Waarde der Christelijke hoop
D
De verhoogde
bouwkosten
gEPRfJF
DOODYomi
BEL A KUN
MI5K0FFER NUi
11n de fles...
2 Als pap...
3 Droog
uit de hand!
T de service van de moderne luchtvaart
behoren de maaltijden, het natje en droogje,
is jf), °nderweg verstrekt, dat in de passageprijs
het |£repen. Men zou haast mogen zeggen, dat
betr FSelijk een vorm van kortswijl is, tijdens
st6efj lelijk eentonige trajecten de afleiding van
sw weer de bedrijvigheid van stewards en
tjef ardessen. Het heeft ook iets feestelijk-primi-
ys een soort permanente picknick, spectaculair
ged een kleurendruk-advertentie in Life. De
doo h te aan een P^knick wordt nog versterkt
hin k at men ^et geperst houten plateautje met
beet- diner op de knieën krijgt gezet en er een
tijd -6 sP°rtief mee manipuleren moet. Zo'n maai
en !n het vliegtuig is dan ook echt een avontuur,
ba,- i"dekik opwindende bezigheid, de best denk-
+j ,e vorm van tijdverdrijf. En ook tussen de maal
den door is er aldoor wat: een kop koffie, een
af. sherry, een borrel, sigaretten, nog ongeacht
e kauwgum, die voor aankomst en vertrek wordt
sovff? de eau de cologne, die aldoor ter be-
hikking is, en de kleine geschenken voor elke
(Van onze verslaggever)
passagier: een proefflesje jenever of likeur, een
doos Haagse hopjes, chocolade of zo. De kleine
pantry, miniatuur ruimte van blinkend roestvrij
metaal, schijnt onuitputtelijk: als op een kinder
feestje worden steeds maar lekkernijen en sur
prises gespuid. Het zijn dan ook echt verwende
kinderen, de vliegtuig-passagiers, voor wie maar
één zorg geldt, dat zij zich niet zullen vervelen,
integendeel zich prettig voelen, op hun gemak,
helemaal senang. Zo is aan boord van elk vliegtuig
een keur van tijdschriften en couranten, een com
plete internationale leestafel, en voor de eerste
klas-passagiers op de grotere trajecten, die nog
eens extra worden vertroeteld, zijn er nog aller
hande spelletjes, zowel voor volwassenen als kin
deren, en wordt een sweepstake georganiseerd met
schattige prijzen in de vorm van gebruiksvoor
werpen. Het is dan ook niet te verwonderen, dat
op Schiphol een bedrijf van bijna 300 mensen met
een jaarlijkse omzet van vijf miljoen, dag aan dag
bezig is deze service te verzorgen, elk vertrekkend
vliegtuig vol te stoppen met het goede der aarde.
t v !o
S iSSÏ
Minister geeft
richtlijnen
Ridder Oranje-Nassau
Wat betekent zij voor
ons leven?
Ontwikkeling van medische kennis in de loop
der eeuwen. Thans accent op de éénheid
van lichaam en geest
ZATERDAG 7 APRIL 1956
PAGINA 5
i.iiiftiïmi ih.i.iMi.!
Natje
en droogje
de lucht
De schone was van
dagelijks 40 vliegtuigen.
F W, Volstoppen is i
lelijk. De status van luilekker-
,z°als die aan boord wordt ver-
J>. 0,vraagt een gewicht van 1.000
tej- een ruimte van drie kubieke
la *»e't)k aan gewicht en ruimte
Passagiers met hun bagage. Het
CVaN''egtuigen, dat aldus wordt be
ha r Ka 's Per jaar ongeveer 15.000,
Aeili Pet. van de K.L.M. zelf, verder
it. Pni, en van buitenlandse maat-
CiviJj;'i. Het produktiegedeelte van
bije 'e Dienst, gehuisvest op de be-
('j tw van het fonkelnieuwe K.L.M
t>lfri[i]0v Op Schiphol, is dan ook één
i,\* van keukens en magazijnen.
6-JJ ru P het platform staat permanent
lAg houten wagentjes, die op het
ij.% inzicht iets hebben van ouder-
L.hjdp'hkoetsjes op het strand. Het zijn
L hif,. Ode proviandkasten, de picknick-
V]jjjV v'aJ°u men zeggen, die in het ge
ah de Civiele Dienst worden ge-
er\
dat vertrekken
tedeJ! vervolgens naar het vliegtuig
dat ifortrolrlren crnnt
gaat.
aan boord
Sis d, pantry's
tptht reid: alles wat men mee
Is^n- ls gebruiksklaar, ook de maal-
v^dgr.ontbijt, lunch, diner. Voor de
h do6 trajecten bezigt men daar-
diepvries-methode, die 20 mi-
(/hpe Vl'aagt om weer op consumptie-
tuur te worden gebracht.
At ^.gekoelde maaltijden in de ijs-
tjjfi An eindelijk containers, waar-
t:j\ inhoud voor een bepaalde
ho rm blijft. Gezien de toch al-
'V °®Perkte capaciteit is a la carte
Isti" vooralsnog niet bij. Alleen
tijjj tw®. Was reizigers hebben keuze
menu's. Er is in de maal-
KV** lste klas en toeristenklas
Ve^chil in kwaliteit, alleen zijn
t> V
teNeidr eerste categorie iets uit-
SoNijl r.' a. met een hors d'oeuvre
fyee zij bovendien worden uitge
ver d. Ook heeft de lste klas pas-
At, vrij drinken, een experi-
tjf biaf; t in de praktijk alleen maar
lij, V gheid bewijst. Maar lste klas
hif; zij^stenklas, men neemt gelijke-
ï(1 '4\ve Jf'ateautje op schoot, pas de
*it>5' zi,iY'Scounts, die in bestelling
Cflt. ?jfi'.'en met tafeltjes zijn inge- toezicht van het rabbinaat.
gedekt worden en zullen wij ons met
een glimlach de tijd herinneren van
die gezellige plateautjes met alles bij
elkaar: kopje soep, kippetje, dop
erwtjes, pommes parisiennes, de klei
ne knikkervormige aardappeltjes, die
in een speciale machine worden ge
modelleerd, glaasje mineraal-water,
glundere appeltjes voor het dessert.
Met keurig het bestek in cellofaan
en kleine snipperzakjes peper en zout.
Alles met elkaar een vrolijk stille
ventje, waar men haast even veel
plezier aan heeft door er naar te kij
ken als om het zoetjes en bescheiden
te verdelgen.
Vijf keukens zijn permanent voor de
vliegtuigen in actie: de warme keuken,
de sandwichkeuken, de koude keuken,
de koffiekeuken, de kosjere keuken en
verder de eigen banketbakkerij. Het is
een belevenis om er doorheen te dwa
len, langs overal het blinkend gerei en
allerlei soorten lekkers in verschillende
staten van afwerking. Men kijkt in de
kookketel met soep, die honderd liter
tegelijk oplevert, in de superbraadpan,
waar 80 biefstukken tezelfdertijd brui
neren. En observeert geboeid het vul
len van de aluminium bakjes met de
hoofdgang van een maaltijd, een welge
dane tournedos in zijn jus, eng behuisd
met tezamen de celerie, de haricots
verts, de aardappeltjes. Nog warm en
wel gaat zo'n hapje in vetvrij papier,
krijgt een herkenningsnummer en ver
dwijnt in de diepvriescellen, waar het
tot 40 graden onder nul wordt ingevro
ren en verder bewaard bij 20 graden
onder nul. In het benodigde aantal
gaan de schaaltjes tegen de tijd van
vertrek in diepvrieskoffers aan boord:
hier wordt de inhoud later op de elek
trische oven op consumptietemperatuur
gebracht. Mag het dan onmogelijk zijn
een grote variatie van menu's te bieden,
wel wordt rekening gehouden met spe
ciale wensen, bij voorbeeld ten aanzien
van een bepaald dieet, mits bij de boe
king hiervan is kennis gegeven. Het
zelfde geldt voor Joodse passagiers, die
een kosjer menu verlangen; dit wordt
in een speciale keuken bereid onder
isschien zal er dan plechtig
feestelijk bedrijf is
dat
Een
ook
yan de K. L. M. behoort ook het ter beschikking stellen van
het vliegtuig zelf wordt nooit gelezen, maar op elke luchtbasis
is daartoe gelegenheid.
van de sandwich-keuken, waar in
grote platte bakken de witte korstlo-
ze sneetjes worden opgemaakt, met
een fris blaadje sla, stukjes koude
kip, flentertjes zalm, plakjes gevulde
kalfsborst en in dubbele zin smaak
vol versierd met schijfjes ei en to
maat, een paprika'tje, een partikeltje
zuur, een fragmentje truffel als een
tache de beauté. Nog geraffineerder
zijn de constructies in de koude keu-
kén, geboorteplaats van de hors
d'oeuvre, een capricieus spel met iets
van kreeft en iets van crab, van alles
uit aspic en gelei, gevulde eieren, kor
reltje kaviaar, risten in ham gewik
kelde asperges. En de borrelhapjes
zijn al even spectaculair, de blokjes
worst en blokjes kaas met allemaal
hun stokjes als een woud van lansen
omhoog. Natuurlijk zijn de mogelijk
heden in de banketbakkerij nog weer
groter, op zo'n plateau petit glacé
kan de fantasie zich volledig uitle
ven, honderd en meer variaties om
niet alleen de zoete zin, maar ook het
oog verlokkend te gerieven. Het is
overal rondom niets dan overdaad
en weelde: hoog optorenende forma
ties van boter, diepe kommen, waarin
het geconfijte fruit te glinsteren ligt,
grote kluiten pastelkleurige kristal
suiker, waaruit de suikerwerkers van
alles modelleren, zelfs bonbonnières
De minister van binnenlandse zaken
heeft aan zijn ambtgenoten en aan de
colleges van burgemeesters en wethou
ders nadere, richtlijnen verstrekt om
trent de uitbetaling van de vakantieuit
kering over 1956 alsmede de 3 procent
uitkering over 1955.
Aan de provinciale, gemeentelijke en
waterschapsOTganen zal worden verzocht,
zoveel mogelijk dezelfde gedragslijn te
volgen. In deze circulaire verzoekt de
minister de uitbetaling van de verhoog
de vakantie-uitkering over 1956 van 4
procent, alsmede van de uitkering ineens
over 1955 tegelijk te doen plaatsvinden.
De vakantie-uitkering, welke dit jaar
zal geschieden, bestaat uit 2 procent van
salaris kindertoelage (evenals vorig
jaar) alsmede een tijdelijke uitkering
van 2 procent tot een gelijk bedrag.
Met ingang van 1957 wordt ook de 2
procent van de tijdelijke uitkering in
de pensioengrondslag opgenomen en
bedraagt de uitkering dus zonder meer
4 procent van salaris kindertoeslag.
De 3 procent uitkering over 1955 zal
zo mogelijk bij wijze van voorschot te
gelijk met de vakantie-uitkering, in de
eerste week van mei 1956 worden uit
betaald.
Bij K.B. is benoemd tot ridder in de
orde van Oranje-Nassau L. Vebost, te
Middelburg, waterbouwkundige van de
rijkswaterstaat.
staan te blazen als was het van glas.
Rondom deze keukens strekt zich een
formeel warenhuis uit, wandelt men
van magazijn tot magazijn. Alleen de
afdeling voor de kranten en tijdschriften
zou men nog een keuken kunnen noe
men, waarin de geestelijke kost, de
leesportefeuilles worden gereeij ge
maakt met tijdschriften en kranten in
alle talen, van de eerste meer dan
250.000 per jaar, de laatste categorie
over het miljoen. Ook kinderlectuur is
er bij. Afzonderlijke afdelingen behan
delen weer de routekaarten voor de
vliegtuigen, en de enorme rompslomp
van formulieren, die onderweg door de
passagiers voor de verschillende be
stemmingen moeten worden ingevuld,
ook weer in alle talen tot in Arabisch
schrift toe. Een vliegtuig naar Djakar
ta neemt alleen aan dit soort paperas
sen tot een gewicht van 10 kg mee;
het is ooit 18 geweest. De magazijnen
met accijnsgoederen, zoals suiker, ster
ke drank, sigaretten enz. vormen een
entrepot, dat onder controle van de dou
ane staat. In de spoelkeuken staan
twee afwasmachines, waarvan één der
grootste in Nederland is met een capa
citeit van 20.000 stuks per uur. Van
daar gaan de schone serviezen en bestek
ken naar de bestek- en serveerafdeling
om nog eens extra te worden opge
wreven, gepolijst en geglansd. Elk be
stek komt in een eigen cellofaanhoesje.
Om enkele cijfers te noemen: de Civie
le Dienst van de K.L.M. heeft over heel
de wereld in omloop: 150.000 messen,
vorken en lepels, 100.000 borden, scho
tels en schaaltjes, waaronder een groot
aantal van plastic, en 60.000 drinkgla
zen. Verder is er veen eigen wasserij
voor het linnengoed en de dekens. Op
inderdaad alles is de K.L.M. voor de
service van haar vliegtuigen berekend.
Zo bevatten de magazijnen ook een
twaalftal volledig geoutilleerde Miskof-
fers, die steeds nadat zij zijn gebruikt
worden nagezien en verzorgd door de
Priesters van het Heilig Hart in de
Honthorststraat te Amsterdam. In de
vliegtuigen zelf wordt geen Mis gelezen,
wel op de eind- of tussenstations, in een
daartoe beschikbaar gestelde ruimte.
Tot de taak van de Civiele Dienst
behoort ook het instrueren van ste
wards en stewardessen. Daartoe zijn
vliegtuigrompen van verschillend ty
pe op ware grootte nagebouwd, natuur
lijk niet de cockpit, maar de pantry
en een deel van de passagiersruim
te. De toekomstige hofmeesters leren
zich roeren in het kleine blinkend me
talen wereldje, met al de handels,
knopjes en lichten, de huistelefoon
naar de cockpit enz. Ze leren er ook
de passagiers te gerieven met alles
wat zij nodig hebben. Omdat de we
reld van de Civiele Dienst vol ver
leidelijkheid is en controle nu een
maal noodzakelijk, is een heel vernuf
tige constructie aangebracht bij de
uitgang van het personeel. Men pas
seert een tourniquet en in vier op de
honderd, zuiver willekeurige geval
len, wordt er automatisch een teken
gegeven. Degene, die het treft wordt
gefouilleerd zonder dat hij zich kan
beklagen speciaal te worden gewan
trouwd, want het systeem is onver
biddelijk eerlijk tegenover iedereen.
Advertentie
De nieuwe bezinning op het zuivere
Christendom heeft reeds ver
scheidene belangrijke resultaten
geboekt. Een daarvan, en niet het
minste, is het nieuw verworven inzicht
in de grote waarde van de goddelijke
deugd van hoop voor een echt en diep-
bewust christelijk leven. Er is en wordt
hierover zeer veel geschreven. Onlangs
heeft het voortreffelijke tijdschrift
„Kuituurleven" zelfs een heel nummer
aan dit onderwerp gewijd. Vanwege zijn
groot belang en ook, omdat dit maand
blad niet in ieders bereik ligt, stellen
wjj ons voor aan de hand van de daarin
gepubliceerde artikelen het thema van
de christelijke hoop in enkele opeenvol
gende beschouwingen nader te bespre
ken. Aanleiding daartoe moge het Paas
feest zijn, dat in zijn wezen de oorzaak
Advertentie
(Van onze medische medewerker)
og tot in de 17e
eeuw had men
de wonderlijk
ste opvattingen over de
bouw en de verrichtin
gen van het menselijk
lichaam. De medische
wetenschap was in die
tijd en de eeuwen daar
voor eigenlijk geen we
tenschap. Aan kritisch
onderzoek van het men
selijk lichaam en zijn
ziekten was men in die
tijd nog niet toe. De kennis was zeer
beperkt en de medische student van
vóór 1600 nam alles klakkeloos aan
van zijn leermeesters. Het bestuderen
van boeken, die er overigens niet of
weinig waren, was een uitzondering.
De meeste geneesheren hadden ook
nog andere baantjes; de chirurgijn
was eigenlijk barbier van beroep en
deed de medische praktijk erbij!
Het ontleden van een lijk was in het
algemeen niet toegestaan en kwam
aan sommige universiteiten in tiental
len jaren niet voor, terwijl toch de
anatomie (ontleedkunde) de basis
moet zijn van de medische kennis.
Hoe wil men iets van het menselijk
lichaam begrijpen als men niet weet
hoe het in elkaar zit? Een heel enkele
keer kreeg een professor die belang
stelde in ontleedkunde de kans om
sectie te doen op het lijk van een ter
dood gebracht misdadiger, hetgeen
dan nog meestal in het geheim ge
beurde, omdat de overheid het slechts
oogluikend toeliet. Er zijn in de mid
deleeuwen heel wat theologische dis
puten gevoerd over het al of niet ge
oorloofd zijn van sectie op het li
chaam van een overledene. Als een
lijkopening bij hoge uitzondering in
het openbaar geschiedde gold het als
een publieke vermakelijkheid waar de
goegemeente zich echt eens voor op
maakte als voor het theater: het „the
ater anatonicum" deed zijn naam eer
aan. Menig hooggeleerde vond het
zelfs beneden zijn waardigheid en liet
de ontleedkunde over aan een bedien
de. Hoogstens las hij er bij voor uit
de stokoude boeken en als hij erg
oorspronkelijk durfde zijn gaf hij ook
wel eens een eigen mening.
it alles maakt het begrijpelijk
dat het heel lang heeft geduurd
vóór men iets begreep van het
hart en de wijze waarop het werkt.
Toch heeft het hart van oudsher een
voorname plaats in het gedachtenleven
van de mens ingenomen. Dit geheim
zinnige kloppende orgaan in het mid
den van het menselijk lichaam heeft
de mens altijd geboeid. De ouden
kenden aan deze centrale plaats
veel betekenis toe, zij dachten
daar de zetel van de ziel en
gelijke gevoelens nog graag in het
hart.
in de geneeskunde aan de universiteit
van de Italiaanse stad Padua, een be
langrijke plaats in de geschiedenis van
de renaissance van de geneeskunde.
In het voetspoor van zijn grote voor
ganger Vesalius durfde Harvey te twij
felen aan zeer veel wat van jaren her
was overgeleverd en niet klopte met
wat hij zag. Hij gaf zijn ogen de kost
en ontdekte de ene nieuwigheid na de
andere. Hij gaf geen verklaringen van
de dingen die hij waarnam, zonder te
proberen ze door andere waarnemin
gen en experimenten (ook op levende
dieren!) te kunnen bevestigen.
Dat men het hart niet eerder in ver
band met de bloedsomloop heeft ge
bracht, is niet zo vreemd als het ons
nu lijkt, want het hart en de slagaders
bevatten na de dood weinig of geen
bloed. Dit verklaart de latijnse naam
van de slagader: arterie, dit is: lucht-
bewaarplaats; luchtvat, waar wij zeg
gen: bloedvat.
Op het gebied van de natuurweten
schappen was het heel gewoon dat
men uitgaande van onbewezen stellin
gen er lustig op los fantaseerde en
filosofeerde en zo tot zonderlinge en
ongelooflijk aandoende verklaringen
en hypothesen kwam. Hieruit moeten
wij niet concluderen dat de middel
eeuwers dom waren; als kinderen
van hun tijd was hun kritisch vernuft
niet gericht op de natuurwetenschap
pen als zodanig maar verdiepten zij
zich in filosofische beschouwingen en
vermeiden zij zich graag in allerlei
wilde speculaties, waarbij vergeleken
de huidige para-psychologie (leer der
buiten-natuurlijke verschijnselen), die
de zaken nuchterder aanpakt, pruts
werk lijkt.
In de eerste helft van de 17e eeuw
was de Engelsman Harvey professor
In de 19e eeuw is de geneeskunde in
een begrijpelijke afkeer van de onwe
tenschappelijke methodiek uit vroeger
eeuwen te ver naar de andere kant
doorgeslagen. De analyse vierde hoog
tij; de mens werd verdeeld in een li
chaam en een geest, twee wezenhe
den die men los van elkaar diende
te bestuderen.
Eerst in de laatste jaren breekt
weer het inzicht door dat de mens een
eenheid is, bestaande uit li
chaam en geest die, hoewel
verschillend, toch een onverbreekbare
eenheid vormen. Dit verklaart de her
leefde belangstelling van de genees
kunde voor de para-normale begaafd
heid (magnetisme e.d.), voor de psy-
cho-somatiek en ook voor een nieuw
ziektebeeld als de zogenaamde mana
gerziekte, waarover wij later zullen
spreken. St.
(In de medische kroniek van zater
dag j.l. is een storende zetfout geslo
pen. Er werd daar ter bestrijding van
schimmel tussen de tenen o.a. de raad
gegeven de voeten 's morgens te poe
deren met 100 pet boorzuurtalkpoeder.
Dat had moeten zijn: 10 pet. boorzuur
talkpoeder.)
is van onze hoop. Daar komt echter nog
bij, dat de geestelijke nood van onze
tijd letterlijk vraagt om een behande
ling van dit onderwerp. Scherp heeft
een Anglikaans theoloog deze nood ge
formuleerd in een boek over de chris
telijke hoop, dat enige tijd geleden ver
schenen is. Hij zegt daarin: „Van de
drie goddelijke deugden was het niet
het geloof, niet de liefde, maar de hoop,
die het minst bestond in de jvereld,
waar Christus verscheen. En wp bevin
den ons vandaag in precies dezelfde
situatie. Dat gemis aan een positieve
en bevredigende hoop in deze wereld
heeft geleid tot een „zenuw-inzinking
van de Grieks-Romeinse beschaving".
Indien onze westerse kuituur zich nu in
dezelfde situatie bevindt, wordt zij dan
niet bedreigd met een soortgelijke more
le inzinking? En zal zij niet overlopen
naar een wereldbeschouwing, die haar
uit de put wil helpen door een nieuwe
positieve hoop?
Wij mogen ons wel eens afvragen, of
wij het grote gevaar wel inzien, dat het
communisme inhoudt, juist omdat het
in een wereld zonder hoop de pretentie
heeft een nieuwe hoop te brengen, die
het leven zijn zin geeft. Zo is het n.l.
voor velen, die in het communisme
geloven en aan dit stelsel een geest
driftige heilsverwachting ontlenen. Wij,
Christenen, kunnen in dit verband niet
anders dan uit overtuiging van een
valse hoop spreken, dit neemt echter
niet weg, dat tallozen toch hun hoop
hebben gesteld op het communisme en
velen van hen doen dat, omdat het
Christendom naar hun mening hun niet
dat aanbiedt, wat het communisme wel
en zeer tastbaar en aansprekend be
looft. Met een dergelijke opvatting kun
nen wjj het uiteraard niet eens zijn,
maar alleen „neen" zeggen is hier na
tuurlijk niet voldoende. Wij moeten aan
tonen, dat het juist andersom is, dat
het Christendom, en hetChristendom
alléén de ware hoop en heilsverwach
ting bezit en dat het daarom ook de
enige levensbeschouwing is, die met
recht absoluut afdoende redenen heeft
om geestdrift, moed en kracht te schen
ken in het leven.
Toen het Christendom zijn bood
schap in deze wereld bracht, was
het mensdom volkomen hopeloos
en ontmoedigd. De nieuwe leer, die bij
monde van de apostel Paulus verkon
digde, dat wij verlost zijn op te ho
pen", wist zoveel kracht en levensmoed
in haar volgelingen te wekken, dat zij
een geheel nieuwe beschaving deed ont
staan. De Christen verblijdde zich in de
hoop, steunde op de beloften van de
Vader in de hemel, op het verlossende
Kruis van de Zoon en de onfeilbare
leiding van de H. Geest. Uit deze le
vensovertuiging is een kuituur gegroeid
die nu reeds bijna 2000 jaar bestaat
en op alle terreinen van menselijke ak-
tiviteit het allerhoogste heeft gepres
teerd.
En de reden hiervan? Het Christelijk
geloof is de gelovige overgave aan een
almachtige Voorzienigheid, die ons le
ven en de hele geschiedenis richt op het
christelijk doel: de triomfantelijke ver
wezenlijking van het Rijk der Hemelen.
Een Voorzienigheid, die het leven en de
geschiedenis onfeilbaar leidt naar een
eeuwige voltooiing: aldus het leven
plaatsend in de bedding van de chris
telijke hoop.
Langzamerhand is de geestdrift voor
deze levenshouding verzwakt. Het ma
terialisme kreeg vat op de mensheid,
die de vervulling van haar hoop reeds
in dit leven op aarde wilde ervaren en
stilaan de smaak verloor voor de
„hoop, die voor ons weggelegd is in de
hemel". Men kwam er zelfs toe het
geloof geheel op te geven en al zijn
aandacht te bepalen op de aarde. Ver
schillende wijsgeren hebben in de loop
der tijden deze houding zelfs uitdruk
kelijk aangeprezen. De communisten
beweren nu de enige, echte toepassers
te zijn van de leer van stoffelijke voor
uitgang, die haar doel hier op aarde
stelt. En ze doen dat onmiskenbaar op
een wijze, die hun volgelingen aan
spreekt, omdat ze de indruk wekken,
dat hun theorieën en de toepassing
daarvan inderdaad leiden tot de ir, uit
zicht gestelde heilstaat op aarde.
Hoe staat het nu met het Christen
dom? In het algemeen moet men stel
len, dat, zo het overtuigend wil zijn, de
volgende voorwaarden vervüld dienen
te worden. Het moet vooreerst zijn doel
zó weten voor te stellen, dat dit in
staat is de diepste verlangens van de
mens te wekken en hem aan te sporen
voor het verwezenlijken daarvan al zijn
krachten van geest en hart te gebrui
ken. Het moet vervolgens afdoende re
denen hebben, waarop de mens kan
steunen om met zekerheid en vertrou
wen naar dit doel te streven en ten
slotte moet een dermate sterk verband
bestaan tussen het heden en het toe
komstige doel dat het hele leven op aar
de een waarde krijgt van positieve op
gang naar het doel, waaraan het zijn
betekenis en waarde ontleent.
Voor ons, gelovige Christenen, zijn die
voorwaarden alle strikt vervuld. Maar
daarop moeten wij nog nader terugko
men, vooral, daar de grote vraag is, of
de leer, die goddelijk is en daarom abso
luut waar, ook zó beleefd wordt en ver
staan, dat ze ons leven in alle om
standigheden leiding geeft en bewust
richt op het doel.
(Van onze Haagse redactie)
Het is niet zo, dat de stijging der
kosten van de woningbouw voor een
zeer belangrijk deel te wijten zou zijn
aan de verhoging der materialenprij-
zen. Ook factoren als loonkosten, risico
dekking, kapitaalsmoeilijkheden in ver
band met grote omzet en de overspan
nen marktsituatie hebben hun invloed
op het prijsverloop. De ministers Wit
te en Zijlstra, die dit in antwoord op
vragen van het Tweede-Kamerlid Van
Vliet (K.V.P.) meedelen, erkennen ech
ter dat ook de prijzen voor bouwmate
rialen omhoog zijn gegaan. Voor bak
steen b.v. geldt een verhoging met 25
pet sinds 1950.
De regering ziet echter nauwkeurig
toe op het prij^verloop en zal niet na
laten zonodig in te grijpen, zoals zij
dat ook in het verleden reeds heeft ge
daan.