Jüss ksift 1feeet0roken? COTEX filters/ BteÊSSërwS Moord betekent Lichte muziek op zwarte schijven bouw ^bserse kostte francs. 114 miljoen zeven jaar eid en 39 mensenlevens ■0< m Ja ■H M \ot m. w N k ltlding tussen en West (X ^5 Mgr. Nierman recipieert Sr ara levenslang Oude Nazi-geest steekt de kop weer op -ïfgj u 'C' ■Jk op tegen Pijn "AKKERTJES" ZATERDAG 12 MEI 1956 PAGINA 9 IÏÏS6». •il«an I 'Si i C'vhN 7 Vil eken hI en op som" kh!ahd t de zwaarste stut- a?en, de druk van F ia Va Verval a,s luciferhout- gewpSen worden door \V V? gea?1;tnopffPend beton. In men een bij- s^dp^h i]if,WaarPP zelfs de ':iS StSr nT verwerking hadden. door welke oorzaak ook Liturgïsohe weekkalender MillSISIIEIWIEIEIK door EWOUT SPEELMAN Nplontunnel vijftig jaar ra% V* ,ef>ruari 1,1 X^biv 19°^' 1,30 uur' De Zwitserse en Italiaanse ochtendbladen houden .e''e jn T,a °Pen en wachten. De telegraaflijnen naar Brig in Zwitserland "alii" 'e zijn geblokkeerd. Op de postkantoren van Rome en Bern, V n"ar u ^ase'' Moffen gelukstelegrammen gereed, die verzonden zullen 53 hoBe le0er ingenieurs en werklieden op het moment, dat de mach- e"' Oe 6 SimPlon doorboord zal zijn. Het is een kwestie van nog enkele V j °t>9en'1'10'1' de grillige bergtoppen van het Alpengebied in het 'eile nen en in de twee tunnels, die naar elkaar komen van Brig s e straks de Simplontunnel zullen vormen, heerst een uiterst S°r<ie^Pann*na- Het laatste rotsblok in de 19.8 km lange gang zal door '■i (je Versplinterd. Ambulancewagens staan in de omtrek gereed. Het gei°'Tde< onwillige rotswand, dat 7 jaar duurde, heeft 39 doden en ej^ie ^.°nden geëist. De berg heeft zijn harde lijf verdedigd met alle ütjn'J 'n ziïn bezit had: warm-waterbronnen en giftige gassen. Nu V/S. levensgevaarlijke werk nadert, is men nog meer bevreesd SeH zwakke licht van de elektrische lampen speelt ovtr de grauwe Vjj Siert- anBls bet water sijpelt. De leden van de mijnendienst hebben de ''ti j?'Senie,ire en 'n de geboorde gaten gelegd. De lonten zijn verbonden. Een tri 'S si voor de laatste maal de handle over. In het binnenste j' J, de steen krampachtig. De laatste rots wankelt en valt ineen. !f:3xua luichen. De noordgroep ziet de zuidgroep en iedereen rent naar Nj S de l st°f van de ontploffing langzaam optrekt. Maar dan plotse- ee/t. er9 zijn laatste reserves in de strijd tegen de mens, die hem ver is. q. °chtig spuit het hete water uit de wand, die door de ontploffing 't-'eff.j. l°e gassen gaan het fel stromende water vooraf. In paniek vluch- v^'üo,'tie^et'en- kunnen zich tijdig in veiligheid brengen. Twee inge- 'Su e°bter getroffen. Zij worden in een zijgang ingesloten en sterven dood. Zij zijn de laatste slachtoffers van de Simplomtunnel. ("'i e *eueri f'te ongeluk was nog geen twee dagen geleden gebeurd, toen jNtli nefie?i7neter weggehaald moesten worden. Vier arbeiders verdronken !i0o Werden er gewond. Doch op 24 februari 1905 capituleerde de h ''et en JdPion. Het nieuws kwam nog op dezelfde morgen op de voor- Xi"" Se)„e 9elukstelegrammen bereikten hun bestemming: een vermoeid 'Oe- '^er^en en werklieden, die elkaar huilend van vreugde om de hals et helse karwei was verricht. 4, Vt Userlaild 'let Simplon- V'4® h'8 thans Iaar ge" AS, eroemdste van de Euro- O1 k' in gebruik werd WV l,,^8 lebruari, één dag dus, >te door 4 S""*-*® 'ntablok was wegge- u°°r de lange, donkere Sj Personentrein. Op 6 juni V'HSj, "en geregelde spoorver- VV Op 1 juni a.s. gaat G Zwitserland feestelijk L'\ en en daar is alle reden fk 'net de Simplontunnel •net v'ii 1; a"een een rechtstreekse 1% het Zwitserse en het A.\ t)0°r^'egnet tot stand; de tunnel en zijn betekenis VV 'l h^an Verkeer en verkeers- VSk1 internationale spoor- Ai>|\ej n veel verder. De Se een uitermate belang- 1"',en van een Enr°Pese v er- Hij vormt namelijk t f.rt)'I,<iing tussen Noord- V "Seland enerzijds en Ita- °°sten en de Balkansta- e vieri vV^M n? Van het gonzen feest \\\X °ntUnnel is meteen maar V#A herdenking van het SS> he« Van de Simplonpasweg, SS 1,(1 "n aan van de postauto in Van het feit, dat 100 jaar 8rs'e trein in Lausanne inP„500r de ervaring, die <?tleur Louis Favre had Gezicht op de Simplon-verkeersweg, welke verdwijnt in een van de kleinere tunnels, die in het bergmassief werden aangelegd. De gravure dateert uit 1831. Céard heeft daartoe heel wat bruggen moeten gebruiken. De bruggen en tunnels hebben samen een lengte van 600 meter. Deze eerste, werkelijk grote verkeers weg over de Alpen de Brennerpas is wel ouder, doch veel lager werd op 25 september 1805 voor „door paar den getrokken voertuigen" geopend. Postkoetsen met paarden bespannen be heersten vele decennia de bergpas, die zich in bochten wringt door het mooiste gedeelte van Zwitserland. Tegen het einde van de 19e eeuw bereikte het verkeer over de Simplon zijn hoogtepunt. Van 1880 tot 1906 wa ren er dagelijks twee postdiensten van elk vier koetsen met acht zitplaatsen. Bij het verschijnen van de bekende Zwitserse postauto's kreeg de nieuwe weg betekenis. In deze tijd ook begon de grote trek van de autotoeristen, die de Simplonpas bij voorkeur als reis route uitzochten om het vele natuur schoon, dat er te genieten is. In vijftig jaar tijd nam het verkeer toe tot onge veer 2500 auto's per dag. Intussen zijn maatregelen getroffen om de pas nog meer te verbreden en te verbeteren. De kosten hiervoor worden geraamd op een slordige 20 miljoen Zwitserse francs. Meer dan 160.000 auto's passeren thans jaarlijks de Simplon-pas. Fr.. UI, cIjUUIS lavic Lidu N VRev Gotthardtunnel, die K v 4 l«98 men was, begon men AaAoorrtIïlet de werkzaamhe- U'sf hïstG en aan de zuidzijde ylijLSlj Np Simplontunnel. De W,%>den randt, Sulzer en 'Si tiA'A Oip'li,oplossingen voor de werk van Favre dip vd geweldig gestag- i h-adrum zijn sehele per- W 1 1® laii ontnomen en die ,te hoordagen zelfs ;:v* v. -tdn 7 rön '^°uis Favre was 'tAlA M?nnen. die in de St. De,,„nge \v iJtihSt4h,1der'<p die konden rukken i, tisJ3" gpv belangrijk minder dan in de St. ventilatiesysteem dat er naast hp, helhpPJ1 verdubbelden de \vPr,ia en zetten nieuwe die konden rukken Ook druk van 80 tot ii VPrKnta,^j„.. „:i nog een gang gangen werden om zij'er met elkaar ver- h'regei£, ,g- Ondanks deze 'n kwamen de pro- J .>a,_ h ovp.„,.,d Verschn- remden het lil SM K»> »v,»4iutu llvk n,n de temperatuur i V^SS de p^tromingen wa' rt' In spA t en men r hrbeiH ber van dat ^orlipp'dfrs van de zuid- Nr?®ter vU veiligheid stel- ^Wat''°or het einde op- lerbron werd aan- geboord. Per seconde bracht deze bron honderd liter water met een tempera tuur van 46 graden in de tunnel. Geringe afwijking Precies na 6 jaar en 207 dagen ont moetten de arbeiders van de noord en van de zuidploeg elkaar op een af stand van 9.385 km. van Iselle. De beide gangen hadden een kleine af wijking: 50 cm. in horizontale en 9 cm in verticale richting. Het belangrijk ste deel van het gigantische werk was gedaan. Restten nog de voltooi ing van de paralleltunnel, hetgeen in hetzelfde jaar geschiedde, en de af werking. De kosten? 114 miljoen Zwitserse francs. Dit bedrag was „slechts" tien miljoen gulden meer dan begroot was. Het Zwitserse bergvolk is trots op zijn tunnelbouwers. Zij hebben Zwitser land groot gemaakt onder de kleine landen. Zij hebben gedaan wat onmoge lijk scheen. Zij hebben bergen en dalen overwonnen om het land een spoorweg net te geven. In het jaar 1801 had Napoleon aan een zekere ingenieur Céard de opdracht gegeven over de Simplon een rijweg aan te leggen „pour faire passer le ca non". Daarom viert Zwitserland op 1 juni a.s. gelijk met het gouden jubi leum van de tunnel, het honderdvijftig jarig bestaan van de weg over de Sim plonpas. Ook deze weg is van zeer grote economische betekenis voor het land. Jaarlijks gaan er tegenwoordig meer dan 160.000 auto's over. Napoleon gaf de opdracht tot het aanleggen van de Simplonweg, omdat de bergpas, die letterlijk zo oud is als de weg naar Rome, niet bruikbaar was voor zijn „modern" oorlogstuig. De Romeinen hadden de pas daar ook niet voor be stemd. Die gebruikten haar meer voor het normale handelsverkeer. Dit leidt men o.m. af uit de vele munten, die langs de weg gevonden zijn. In de Mid deleeuwen waren het voornamelijk pel grims, die de pas gebruikten. Toen ver rees er boven op de berg ook een her berg, waar degenen, die door slecht weer overvallen werden, een warm bed en een stevig maal konden krijgen. La ter waren het ook de handelaren uit Zwitserland en Noord-Italië, die de smalle en zeer moeilijk begaanbare weg nodig hadden voor het handelsverkeer. Zo bleef het, totdat een van Napoleons legers op een oorlogsreis veel moeilijk heden op het weggetje ondervond. Dit was voor de doortastende heerser aan leiding om de voor hem uit strategisch oogpunt belangrijke pas onmiddellijk te verbeteren. In de opdracht stond, dat de weg 8 meter breed moest worden, een gemiddelde stijging van 3.5 pet. mocht hebben en zeker niet sterker om hoog mocht gaan dan 11 pet. Ingenieur Advertentie flü»en Uw klachten weg! ZONDAG 13 mei: 6e zondag na Pasen; eigen mis: 2 geb. H. Robertus; 3 geb. voor de missie: (Den Bosch, Breda, Roer mond); 2 geb. H. Servatius; 3 geb. voor de missie); Credo; pref. van Hemelvaart; wit. MAANDAG: mis van Hemelvaart; 2 geb. H. Bonifatius; 3 gèb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. Haarlem: H. Eg- bertus, belijder; mis Justus; 2 geb. H Bonifatius; 3 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. Roermond: H, Floribertus, bisschop-belijder; mis Statuit; verder als Haarlem. DINSDAG: H. Joannes Baptist de la Salie, belijder; eigen mis; 2e geb. voor de mis sie; pref. van Hemelvaart; wit. WOENSDAG: H. Ubaldus, bisschop-belijder; mis Statuit; 2 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. DONDERDAG: H. Paschalis Baylon, belij der; 2 geb. voor de missie; pref. van He melvaart; wit. VRIJDAG: H. Venantius, martelaar; misPro- texisti; 2 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; rood. ZATERDAG: vigilie van Pinksteren; eigen mis; pref., communie., en hanc igitur; rood. ZONDAG 20 mei: Hoogfeest van Pinksteren; eigen mis; Credo; eigen pref., communie, en hanc igitur; rood. De receptie in de fraai versierde grote zaal van de Harmonie te Groningen, waar het wapen van mgr. Nierman, bisschop van Groningen, zich afteken de tegen de rode toneelgordijnen, is een indrukwekkende manifestatie gewor den van trouw en aanhankelijkheid. In een onoverzienbare rij trokken kerke lijke hoogwaardigheidsbekleders, we reldlijke autoriteiten, afvaardigingen van organisaties, gelovigen uit geheel het diocees aan mgr. Nierman voorbij om hun gelukwensen aan te bieden. De bisschop van Groningen, verge zeld van de aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. B. J. Alfrink, mgr. C. Kramer C.s.s.R., bisschop van Luanfu, alsmede de vier dekens van het bisdom Gronin gen, traden door een erehaag gefor meerd uit katholieke jeugdbewegingen, de Harmoniezaal binnen. Bij de ingang stonden alle klasgenoten van mgr. Nier man bijeen. Mgr. Alfrink, eveneens klasgenoot van de nieuwe bisschop van Groningen, ging tussen hen instaan en allen brachten de nieuwe bisschop hul de door een hartelijk applaus. Mgr. Nierman nam vervolgens vóór in de zaal plaats om de hulde en geluk wensen van geestelijkheid en autoritei ten in ontvangst te nemen, nadat het Groningse a capella-koor onder leiding van de heer B. Sleumer een Jubilate Deo had gezongen. De oudste deken van het jongste bis dom, de hoogeerw. heer J. van Galkom, deken van Sneek, bood het geschenk aan van de geestelijkheid en religieu zen uit het bisdom; de staf, welke mgr. Nierman 's morgens reeds had gebruikt. Mgr. Nierman bracht hartelijke dank voor dit geschenk dat hij als een sym bool zag. In het laatste deel van de receptie volgde na een korte pauze de hulde van alle gelovigen. Andermaal werd mgr. Nierman de zaal binnengeleid. Gezongen werd een speciaal lied op de tekst van „Aan U, o Koning der Eeuwen", gevolgd door een jubelend „hoera". Namens de gelovigen van het diocees sprak mr. C. J. J. W. van Groeningen, die hulde bracht aan mgr. Nierman. De hartelijke genegenheid voor uw per soon zet onze eerbied en trouw in war me gloed, aldus mr. Van Groeningen. Hij wenste mgr. Nierman toe, dat de inhoud van zijn devies „God onze toe vlucht en onze kracht" volle werke lijkheid zou worden en sprak de hoop uit, dat de last van het bisschops-ambt verzacht zou worden door de hartelijke liefde van gelovigen rondom de bis schop. Tenslotte sprak mr. Van Groe ningen de hoop uit, dat de kerk naar buiten uit zou mogen bloeien onder leiding van mgr. Nierman zonder een schijn van begeren naar aardse macht, rijkdom of glorie. Als geschenk van het diocees bood hij het bedrag aan bestemd voor de vervulling van enkele wensen, n.l. paramenten der liturgische gewaden voor grote plechtigheden en de ver andering en inrichting van de St.- Martinuskerk tot kathedraal. Volgens de voorlopige inzichten zal de troon vóór in het priesterkoor worden ge plaatst, evenals de kanunnikenban- ken. Ver de kerk in zal een laag altaar worden ingericht, waardoor het mogelijk zal zijn met het gezicht naar de gelovigen toe de H. Mis te lezen. Het huidige hoofdaltaar zal worden verplaatst, waarna de be schikbaar gekomen ruimte wordt in gericht als sacramentskapel. Mgr. Nierman dankte voor de hulde hem bereid en de fraaie geschenken die hem waren aangeboden. Hij hoopte op een uitbloei van het godsdienstig le ven. De bisschop zei, dat hij niet van plan was zich te isoleren en zich op te sluiten in zijn paleis, welk woord hij onjuist aeht. Integendeel sprak hij als zijn wens uit, dat zijn huis toegankelijk zou zijn voor iedereen. Hij hoopte dat de diocesanen naar hem toe zouden ko men. Ook stelde hij zich voor de paro chies te bezoeken om ook op die ma nier het godsdienstig leven te verdie pen. Wat betreft de kathedraal, zo zei mgr. Nierman, zijn de plannen nog niet geheel vastgesteld, maar de inrichting zal zijn overeenkomstig de tegenwoor dige liturgie. Tenslote beloofde hij zo best mogelijk zijn zware ambt te ver vullen met behulp van God. Hij vroeg het gebed van zijn diocesanen. De dag werd besloten met een ponti ficaal Lof in de kathedraal van St.- Martinus, die tot de laatste plaats ge vuld was met gelovigen. De katholieke Oratorium-vereniging onder leiding van de heer B. Sleumer zong een Te Deum van H. Andriessen. De bisschop van Groningen, mgr. P. A. Nierman, zal 27 mei in Drachten het verbouwde en uitgebreide klooster der zusters Carmelitessen inwijden. Zondag begint de twintigste jaarlijk se missieweek. Deze week van gebed en offer wordt ieder jaar in de week voor Pinksteren gehouden voor de tra ditionele Nederlandse missiegebieden, waar naast 1017 inheemse missionaris sen niet minder dan 3696 Europese broe ders en zusters, grotendeels Nederlan ders, werkzaam zijn. Het vorig jaar offerde katholiek Nederland tijdens de missieweek f 104.000. Dit is f 18.000 meer dan in 1954. Advertentie b Vt on h°vendien V'hWw*1Z6hS?.en„kracht ?«n h«E?J?,Carters Vü* c*'ue ^.aar Carters 45 De inspecteurs logeerden die nacht in het Kieler Hof aan de Bremerreihe, een artistenpension, hun door Fischer aangeraden. Ze troffen er inderdaad enige artisten en een theateragent, dr. Hans Weiier uit München. Met meer succes dan bij Herr Fischer nam Bartels weer een andere gedaante aan, nu die van Nederlands journalist, op zoek naar kopij uit het artistenleven. Bij een goed glas bier toonde Herr Dokter zich een vlot verteller en al spoedig duizelde het de inspecteurs van alle bijzonderheden uit het métier. Voorzichtig bracht Bartels het gesprek op Frank la Mondue, maar ook dr. Weiier wist niet anders te vertellen, dan dat die zich een paar jaar geleden had teruggetrokken. Hij had hem een maand of zeven geleden het laatst gesproken, in Parijs bij Gnidley; Frank had toen geen plannen voor een come back. Dr. Weiier had hem graag een engagement aangeboden, vreesde al dat Madame Barisson, van het Gnidleycircus, hem voor zou zijn, maar Frank had geen van beiden enige toezegging gedaan. Wél had dr. Weiier hem een paar dagen la ter als toeschouwer in het Gnidleycircus gezien. „Hij is een man in bonis, is het niet? Dat zei Emil Fischer me tenminste." Dr. Weiier haalde de schouder op. „Dat kun je bij artisten moeilijk bepalen", lachte hij, „ze jokken vaak in hun eigen portemonnaie, doen vaak heel dik, om meer te lijken dan ze zijn. Lees hun eigen aankondigingen in ons vakblad maar eens. Als je hen wilt geloven, worden ze immer wieder re-engagiert en vechten alle impresario's om de eer. Ik zit twintig jaar in het vak, ik weet beter. Inder daad, een man als Emil Fischer is een artist van formaat, zuinig bovendien, die heeft het recht om de grote trom te slaan. Frank la Mondue, hm ja, als artist geen.slechte naam, als méns, nu ja, je hebt je sympathieën en je antipathieën, Frank la Mondue was me nooit zo sympathiek. Voor zover ik weet geen een agent trouwens, maar het publiek vroeg om hem en het publiek beslist. Man in bonis, zei u. Nou nee, het was bij Frank zo. Hij schoot ineens als een vuurpijl omhoog, kwam plotseling met een daverend nummer, verdiende geld als water, maar dat geld verdween in een bodemloze put. Nee, geen drank, Frank dronk niet. Vrouwen ook niet, u be grijpt, met dat figuur, en vrouwen van zijn eigen slag liet hij links liggen. Verleden jaar in Parijs scheen hij weer goed bij kas te zijn, hij kwam juist uit Londen, hij had nog wat met madame Barisson te vereffenen, betaalde met een Engels vijfpondbil jet, het leek me dat zijn portefeuille goed van En gels geld voorzien was." „Er begint schot in te komen," zei Bartels tevre den, toen de inspecteurs zich in hun gemeenschappe lijke slaapkamer hadden teruggetrokken. „Kovacs Tivadör is wéér de man, ik zeg met opzet niet het mannetje, achter de schermen. Hij heeft Brunius ontdekt en het zou me niet verwonderen als bleek dat Brunius de man is die de tekeningen voor de bankbiljetten heeft gemaakt. We kunnen aan de hand van zijn persoonskaart de levensloop van Brunius wel volgen en wel constateren of hij daar vakman genoeg voor is. Wat we gezien hebben is niet slecht, al was dat geen grafisch tekenen. En onze vriend Symen Silvester, alias Madame Z is een handlanger van Kovécs; Van Daatselaar zoekt wel uit, wat die Silvester eigenlijk voor een snijboon is. Die zogenaam de Johan de Vries en menéér Z, zijn bijlopers, voor zover ik het zie. Enfin, over een paar dagen weten we dat. We zouden desnoods het hele stel nu wel kunnen inrekenen, verblijfplaats van Brunius is wel te vinden, wanneer we de anderen lang genoeg scha duwen. Het zou me helemaal niet verwonderen wan neer Brunius illegaal de grens over is gekomen, zich niet wéér heeft laten inschrijven en we hem vandaag of morgen in Amsterdam of Rotterdam tegen het lijf lopen. Het lijkt me een man toe, die zijn vrouws verjaardag en hun huwelijksdag herdenkt met bloe men op haar graf, maar de vrouw zou pas weer in januari jarig zijn en in mei viel hun trouwdatum We hebben nu Augustus, zolang kunnen we niet wach ten op die kans. Maar, zie je, ik zou zo duvels graag de „brains" nu eens hebben, die Kovacs Ti vadör, ik heb altijd nog die Franse rekening met dat heerschap te vereffenen. „Zoek Brunius en je vindt Kovacs," meende Gala ma. „Daar ben ik nog niet zo zeker van", zei Bartels peinzend. „Kovacs Tivadör is een goed tegenspeler, die overweegt altijd van te voren welke zet zijn te genpartij zou kunnen doen, vóór hij zelf zijn stuk ver schuift. Hij kan in Amsterdam zijn, maar ook in Lon den, in Moskou of in Tirol." „Voor jou met je internationale verbindingen moet het toch een koud kunstje zijn een man als Ko vacs op te sporen," meende Galama. „Een vermom ming kan hij moeilijk aannemen „Dat is waar," gaf Bartels toe, „hij blijft, nou ja, wie hij is. Voor zover ik hem ken, zal hij daar toe ook wel geen enkele poging doen, hij zal zich zelfs niet eens verschuilen, maar wél zal hij zor gen dat wij geen enkel bewijs kunnen aanvoeren." „Die biljetten die hij in Parijs te voorschijn bracht, die Engelse vijfpondbiljetten?" „Neem van mij aan dat die écht waren," verze kerde Bartels, „Kovacs neemt zélf geen enkel risi co." „Dat moet hij tóch gedaan hebben," zei inspec teur Galama, „anders was Karei Ditsel er niet ach ter gekomen. Die Brunius moet daar in Westgraft- dijk tóch wat hebben losgelaten. Je hebt gehoord dat Brunius dronk, en medewerkers die aan de drank zijn, leveren altijd risico op." t Wordt vervolgd) Wij geloven, dat Wim Sonneveld juist Wim Sonneveld is om de sfeer, de expressie en de charme van zijn veelzijdigheid, zijn conferences, zijn gebaren en mimiek en zijn zingen, zoals deze aan elkander worden geknoopt en dooreen geweven tot zijn typisch eigen, karakteristieke, artiest-zijn. Een alleen dus maar zingende Wim Sonneveld, via een grammofoonplaat, kan dus maar moeilijk de sfeer opbrengen van de totale en vooral ook zichtbare Wim Sonneveld. Noch tans blijft er aan de in een grappige hoes gestoken 33 toeren Philips Langspeelplaat, getiteld „SsssstWim Sonneveld zingt" nog vol doende genoegen te beleven over. De liedjes, die Wim zingt, zijn die van het „herhaaldelijk verzoek": Verliefd op juffrouw Van Dam, Mar- jolijntje, Elle était douce, Een cent, De koningin van Lombardije, Liedje met bloemen, Matelot en Poen, welk laatste liedje naar onze smaak uit de geestige toon van het geheel valt. Het is bepaaldelijk niet een, zoals dat heet „waardig slot" van de plaat. Interessant is intussen de muziek, die de gezellige en vlot-intonerende stem van Wim Sonne veld begeleidt. De invloed van wat de Fransen op dit gebied presteren, is aan de speciale arrangementen niet vreemd. De weergave van de plaat is prima. Veres Lajos en zijn Hongaars orkest laten op de Philips 33 toeren LP genummerd P 10093 R driftig-warme zigeunermelodieën horen, waarbij de voor zover men daar dan van spreken kan „na tionale" zigeunerinstrumenten, de viool en de cymbaal, uiteraard de boventoon voeren. De Hongaren mo gen dan zeer verontwaardigd zijn ge weest, toen Franz Liszt eertijds ver klaarde, dat de nationale Hongaarse muziek en dans van de zigeuners afkomstig zijn, het zijn intussen met name de Hongaarse orkesten, die de zigeunermuziek met haar typische versieringen van vibrato's en ruba- to's die vitalevertolking geven, waar aan zij haar eigen karakter ontleent. Met een sprankelende virtuositeit wordt bij deze „Gipsy-souvenirs" vooral de viool gehanteerd. Het Hon gaarse bloed kruipt kennelijk waar het niet gaan kan, weshalve Liszt best eens groot gelijk gehad zqu kun nen hebben. In ieder geval is deze plaat een aanbeveling waard. het woord" zijn, waar immers hun zeggen van alle gevoelens en emo ties van het leven door hun instru menten wordt verklankt. De een zal het zachtjes zeggen, de ander hard. de een zal fluisteren, de ander zal het uitkrijten. De kunst van de toe hoorder is het, deze instrumenten- taal te leren verstaan. „Jam Ses sion at Carnegie Hall" mag in dit verband een uistekende cursus wor den genoemd. Tot de „leraren" be horen dan o.a. Buck Clayton, Urbie Green, Tony Scott, Lem Davis, Bud dy Tate, Mel Powell, Steve Jordan, Gene Krupa. Ter afwisseling zingt Martha Lou Harp dan nog „When day is done" en zij doet dat zeer gevoelig. Yan het europese oosten dan nu overgewipt naar latijns-Ameri- ka om er het „Festival in Costa Rica" mee te beleven, zoals dat in 12 nummers is vastgelegd op de Decca 33 toeren LP nr. LK 4109. Krijgt men bij het zien van de fees telijke hoes prompt al zin om met een koffertje vol raspen en kalebas sen naar Costa Rica te vliegen en daar zijn steentje aan het feest te gaan bijdragen, de lust daartoe be gint pas goed te prikkelen, wanneer het orkest van Stanley Black de registers van zijn muzikaliteit open zet om met 'n hartstochtelijke over gave kleurige klank te geven aan het achttal nummers, dat deze plaat bevat: The Mexican hat dance, Maria la O, Alma LIanera, Condena, Si- boney, Malaguena, Andalucia, Linda Chilena, Rumba tambak, La compar- sa, Jungle dreams en Granada. Oor spronkelijke negroïde, Spaanse, Por tugese en Indiaanse dansen en lied jes hebben de moderne latijns-Ameri- kaanse muziek doen ontstaan en be ïnvloed. Muziek, die tintelt van le vensvreugd en romantiek; de laatste is vaak van een klassieke allure. Het orkest van Stanley Black, mede bekend om zijn voortreffelijke in strument-bezetting, geeft van het re pertoire op deze LP een technisch perfecte en muzikaal stijlvolle uit voering. De weergave is bijzonder realistisch. De jazz-liefhebbers kunnen hun hart ophalen aan de volgende vier langspeelplaten. Op de eerste plaats is er de Philips 33 toeren LP nr. B 07057 L, die een jam-session laat horen in de New Yorkse Carnegie-Hall. Deze session, een liefdadigheidsconcert, werd ge houden ten bate van een Blindenor- ganisatie. Men wist zich te verzeke ren van het optreden van verschei dene eminente jazz-musici, weshalve het concert een stormachtige toe loop kreeg. Om in deze beeldspraak te blijven: tussen de solistische be drijven van de musici door verkeer de de storm, als te doen gebruikelijk bij jazzfestijnen, in gehuil en gefluit, waarvan het volume evenredig was aan het volume, dat de solist uit zijn instrument placht te ontworstelen. Weshalve op de plaat mede te be luisteren valt, dat er ook in Amerika meer dan voldoende jazz-fans zijn van het type, wier waardering van jazz-muziek slechts wordt bepaald door de kracht en de hardheid van de muziek in plaats van door haar werkelijke intenties. Met alle begrip en gevoel voor de dynamische ex pressies in de jazz hebben wij bij het luisteren naar deze LP vooral de bekoring ondergaan van juist de allerrustigste fragmenten. Wij bedoe len bij voorbeeld in het nummer „Lighthouse blues" het frappante en fijn geïnspireerde samenspel van pi anist Mel Powell en guitarist Steve Jordan, waarbij het bezadigde tem po aan het begin van de chorus lang zaam maar zeker een onweerstaan baar swing-accent krijgt. Zo zijn er meer van die fragmenten en nog weer andere chorussen, sterker en emotioneler van uitdrukking, die de boeiende inhoud van deze plaat be palen. Interessant te meer, waar, zo als gezegd, jazz-musici van naam aan het woord zijn. Inderdaad „aan De saxofoon neemt zijn eigen plaats in bij het instrumenta rium van een jazz-ensemble. Werd de saxofoon in de beginperiode van de jazz nog nauwelijks gebruikt, toen deze nieuwe moderne muziek onderworpen ging worden aan de rijke verscheidenheid van interpre taties, werden binnen het idioom van de jazz allengs meer mogelijkheden voor de saxofoon ontdekt en be proefd, juist waar het instrument er zich bij uitstek toe leent, de mense lijke stem na te bootsen. Via de Capitool 33 toeren Langspeelplaat nr. H. 328 kan men beluisteren tot wel ke bijzondere sfeerwerkingen en ge voelige intonaties en daarbij tot welk een perfecte speeltechnieken ver schillende saxofonisten van klasse hun instrument weten te hanteren en uit te buiten. Hun improvisaties tegen de achtergrond van het en- sembiespel door het orkest openen een nieuwe, voor velen nog vreemde wereld van verklankte gedragingen en gevoelens. De saxofonisten zijn o.a. Frankie Trumbauer, Coleman Hawkins, Benny Carter, Vido Mus- so, Murray McEachern, Les Robin son en George Auld. De te spelen nummers zijn: China Boy, What is there to say, Prelude to a kiss, Co me back to Sorrento, Someone en Sepia Nocturne. De weergave van de plaat laat niets te wensen over. BUCK CLAYTON LES ELGART Yier orkesten, ieder in twee num mers, vragen de aandacht via de Philips 33 toeren Langspeel plaat nr. B 07662 R. Het zijn de bands van Lee Roy, Dan Terry, Les Eigart en Pete Rugoio en ze spelen respectievelijk The Charleston en Indian Giver, Southern friend en Lazy alley. The varsity drag en Band Stand Boogie en het. laatste orkest: Early Stan en That old black magic. Moderne dansmuziek met een tikkeltje „jazz". Het orkest van Pete Rugoio is min of meer het buitenbeentje van de vier. Hij pre senteert progressieve muziek in gril lige melodielijnen en vreemdsoorti ge akkoorden, waarmee het intussen een suggestieve sfeer legt in met name „That old black magic". De nummers zijn doortintelt van beheer ste kracht en vaart. Het „koperwerk vrjj en gestopt klinkt prima. De weergave is goed. Joe Sullivan speelt Fats Waller aldus wordt de inhoud aange kondigd van de S3 toeren Philips LP nr. B. 07725 R, waarvan het bij zonder aantrekkelijk is, dat de thans gespeelde composities van Fats Wal ler tot zijn tot dusverre nog onbe kende creaties behoren. Een Fats Waller-première dus, waardig ver tolkt door de eminente blanke jazz pianist, die Joe Sullivan is. Fats Wallers pianostijl is ..van grote invloed geweest en zij is dat nog steeds op de plaats, de taak en techniek van de pianopartij binnen de jazzmuziek. Fats Waller was de man, die de piano als een compleet orkest deed fungeren. Hij bereikte bijzonder markante effekten met de aangezette ritmische aanslag van de linkerhand te combineren en te har moniëren met het ranke spel van de rechter. Zijn melodieën, die iets volksliedachtigs hebben, zijn van een opmerkelijk knappe simpelheid. Joe Sullivans aanslag moge dan wat luchtiger zijn dan die van Waller, hij geeft van diens composities nochtans een bijzonder realistische uitvoering. De weergave van de plaat is uitstekend. FRéDéRCl De West-Duitse Penclub, waarvan Erich Kaestner voorzitter is, heeft aan het einde van een in Freiburg gehou den conferentie, welke twee dagen ge duurd heeft, een verklaring uitgege ven, waarin gewaarschuwd wordt, dat de oude nazi-geest zijn kop weer in de literatuur tracht op te steken. „Elementen, die niet kunnen leren en die een bewezen nationaal-socialistiseh verleden hebben, trachten de enorme misdaden der nazi's te verschonen door hun vroegere helden op te hemelen, om zo voor onze jeugd een vals beeld van de geschiedenis te schilderen", aldus de verklaring, waarin verder de bondsregering, de bondsdag en de par lementen der West-Duitse staten opge roepen worden scherp tegen de her verschijning van deze elementen te waken. Tevens riep de Penclub boekhande laren op dergelijke literatuur niet te kopen er. verkopen en drong er bij de bondsregering op aan de tegen het na- tionaal-socialisme gerichte voorzienin gen in de wet op strikte wijze toe te passen. Radio en pers moesten volgens de verklaring „elk teken van neo-nazisti- sche demagogie en geschiedvervalsing" bestrijden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 9