De woningbouw een zaak is van principiële politiek Waar Khroesjtsjev in geheime rede Stalin zoal van beschuldigde Apostolaat inplaats godsdienst snobisme va'1 15? I Ss m Revisie met de hand s Moord betekent levenslang <1 Kï M, Premier Marshall treedt af Verloren Paradijs v fis- KhS Onder ongodsdienstigen veel 111 interesse voor de godsdienst da*1 verwachten, aldus Mgr. Huibe Flits en uw vakantie is veel zonniger h ï,JSS Üfefr.. MAANDAG 4 JUNI 1956 PACI^ In Singapore Jan van der Marei niet gefli,st' Het onmisbare zonlicht! 4 V' 'Qem. ■?Po v.v;-V Zon energiebron voor vliegtuigen Ranidiunig-conferenttie begonnen Prof. Rogier op jubileum van de Open EWOUT SPEELMAN door >:Vit t vi Bjjf <pêV:4/ ^relrotTofdeKo>^4^; Stepe» <y/ Sl Met een drukbezet J£js m 1 V" J. W. ANDRIESSEN ..stromen van leed.... MINISTER WITTE ....gebrek aan arbeiders.... PROF. ROMME .zedelijke beginselen.... De premier van Singapore, David Marshall, is gisteren op zijn verzoek door zijn partij, bet „Arbeidsfront", ge machtigd af te treden als eerste mi nister. Het partijbestuur verzocht hem aan de gouverneur voor te stellen de minister van arbeid en sociale zaken, Dim Yew Hock, te benoemen tot ka binetsformateur. Het bestuur heeft voorts de ontslag aanvrage van Lim Yew Hock als par tijvoorzitter aanvaard en Marshall tot zijn opvolger benoemd. Premier Mar shall wil aftreden, omdat zijn onder handelingen met de Britse minister van koloniën over onafhankelijkheid voor Singapore mislukt zijn. (A.F.P.) (Van onze parlementaire redacteur) Tegen de achtergrond van een bouw- steiger met cementbank en stenen, die daar als sprekende attributen aanwezig waren, stond zondag in de Rotterdamse Ahoy-hal de oud-bouwvakarbeider An- driessen op een massale verkiezingsbij eenkomst van de K.V.P. Hij zei, dat het werkelijk geen sinecure is om voor de fractie specialist in woningbouwkwes- ties te zijn, omdat het leed dat met de woningbouw verbonden is dagelijks in stromen op zo iemand afkomt. Het be toog van de heer Andriessen was een verdediging van het gevoerde beleid tegen de door dik en dun gaande kritiek van de socialisten die het in hun rode bladen voorstellen, alsof minister Witte de arrogantie zou hebben gehad te zeg gen: ik zal dat probleem wel eens even uit de wereld helpen. Daartegenover stelde de spreker bezwarend materiaal ten nadele van de socialistische voor ganger van minister Witte, die het maar beter vond om de woningproduktie tot 55.000 per jaar af te remmen met het oog op het werkloosheidsgevaar. Minister Witte zelf deed daar nog enige anti-socialistische schepjes boven op en vertelde o.m. dat de heer In het Veld althans nog kón bouwen, omdat hij over arbeiders beschikte. De arbeids markt bood er in zijn tijd tienduizenden meer dan hij voor zijn beperkt pro gram nodig had. Hoewel er op het mo ment geen bouwvakarbeider meer te vinden is, is de produktie in ieder geval tot 70.000 per jaar opgevoerd. Dit moet inderdaad nog meer worden. Beiden waarschuwen echter tegen gevaarlijke illusies, die nog altijd van allerlei stuur lui langs de politieke wal te vernemen zijn. Zo opereert thans de Oppositie Unie met de slagzin: „iedere maand 10.000 woningen". Men voerde gedocu menteerd aan waarom dit illusies zijn alleen geëist om in verkiezingstijden de massa zand in de ogen te strooien. Beide sprekers en ook prof. Rom- me hebben uiteengezet, waarom juist dit materiële onderdeel van regerings- zorg, de woningbouw, alleen door een katholieke eenheidspartij, die haar be ginselen werkelijk geldend kan maken, voor katholieken bevredigend kan wor den opgelost. Men stelde daarbij voor op, dat huizen met meer dan een of twee slaapkamers gebouwd moeten worden. De cijfers voor grote steden zijn ontstellend. Den Haag bouwt 65 pet., Rotterdam 68 pet. met niet meer slaapkamers dan een of twee. De norm moet zijn minstens drie. Voor grotere gezinnen nog meer. Het gemiddelde percentage voor Nederland is 25% pet. Voor Brabant en Limburg resp. 14 en 10 pet. met slechts twee en drie slaap kamers. Daaruit blijkt wel duidelijk: dat het katholieke beginsel in de prak tijk zijn uitwerking niet mist en dat er het een en ander hapert aan plaat selijke bouwverordeningen in de grote centra. Het toekomstbeeld van de K.V.P. op woninggebied nader uiteenzettend zei de heer Andriessen, dat dit alles is ont sproten aan het inzicht, dat dit alles de mens moet helpen zijn eeuwige eind bestemming bij God te bereiken. Men wil ons gaarne in de omheining van enkele specifiek katholieke aange legenheden terugdringen met onze poli tiek, aldus prof. Romme. Men noemt dan steevast het processieverbod en het onderwijs, twee zaken waaromtrent in onze dagen al heel andere opvattingen heersen dan vroeger. Er zou dus eigen lijk niets meer voor ons over zijn en wij zouden geen reden van bestaan meer hebben. Hij stelde daar tegenover, dat de actuele kwesties van sociale en eco nomische aard en van internationaal karakter alle te maken hebben met actuele politieke zaken, waaraan zede lijke beginselen ten grondslag liggen. Advertentie Men zal bepaaldelijk niet kunnen beweren, dat ons goe de vaderland gebrek zou lijden aan voorzitters. Integendeel, men zal eerder geneigd zijn zich af te vragen of er nog wel een Nederlander is, die niet ergens voorzitter van is, al zou het slechts zijn van bij voorbeeld de vereniging tot behartiging van de belangen van pindakaasfabrikanten. In ieder geval was de heer Jan van der Marei uit Wassenaar nog nergens voorzitter van, maar is hij het nu wel, ook al is zijn functie dan nog min of meer in-spé. Zij wordt beslist wel effectief, want de heer Van der Marei is de man, waarop gewacht is. Hij is namelijk de initiatiefnemer tot de oprichting van de bond van ondernemers in gebruikte auto mobielen, waarvan de doelstel ling voorshands duidelijk is: de organisatie zal zich teweer gaan stellen tegen al het kwalijke gescharrel in tweedehandswa gens, waarvan goedgelovige en niet of nauwelijks terzake kundige particulieren dag in dag uit de dupe wor den. De leden van de bond zullen aan stevige eisen en voorwaarden wor den gebonden. Een eerste voorwaarde voor een bonafide bedrijf in twee dehands wagens zal de aanwezigheid zijn van een werkplaats. Er zal controle komen, er moet garantie zijn. De handel in gebruikte auto's, welke na de oorlog door allerlei factoren, m :t name door de welvaarts situatie, zich op een revolutionaire wijze heeft ontwikkeld, zal nu via de BOGA eindelijk eens beschermd gaan worden. Van de honderd auto's, die in Nederland worden verkocht, zijn er 65 tweedehands. Er zijn keurings- en controle-organen, zoals de A.N.W.B de K.N.A.C., de E.V.U. en het instituut Arts en Auto, maar deze instan ties zijn volkomen particulier, werken op basis van interne of externe service-verlening. In de praktijk kan iedereen in auto's „doen" zonder controle en zonder keuring en wanneer er, vaak in letterlijke zin, brok ken van komen, dan is het in negen van de tien gevallen onbegonnen werk, om ergens verhaal op te nemen. De heer Van der Marei zegt het op zijn eigen manwr: „Geen revisie van auto's meer met de mond in de schemering van een automarkt, ergens op een bovenhuisje of in een woonwagen, maar revisie met de hand in een behoorlijke werkplaats". „Dat zal het parool van de BOGA zijn". De jongste, 38-jarige voorzitter heeft recht van spreken. Zijn kolos saal bedrijf aan de rijksweg tussen Den Haag en Leiden is er een bloeiende getuigenis van, dat men, alle schijnbare uitzonderingen ten spijt, met een bonafide handel het verste komt. Binnen een handvol jaren groeide Van Mareis petieterige werk plaatsje met anderhalve auto uit tot een bedrijf, waar 60 man handenvol werk aan hebben aan de inkoop, revisie en verkoop van gebruikte auto's 1500 per jaar waarnaast dan mede nog alle werk aan het dealer schap van verscheidene wereldmerken en aan de autoverhuur het leven en werken van Van der Marei en zijn mannen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat doet bruisen van activiteit. Het is niet op de laatste plaats uit dankbaarheid, om mijn eigen succes, zegt de BOGA-voorzitter, dat ik er voor vechten zal om de smet, die door zoveel zwendel ook op de naam van de bonafide handelaar is komen te staan, weg te nemen en er vertrouwen voor in de plaats te stellen. Mijn nichtje Josée heeft samen met haar vriendin netje Carien een gedichtje gemaakt over Adam en Eva. En ik meen U dat paradijselijk brokje poë zie, dat ik alle experimen telen ter lezing aanbeveel, niet te mogen onthouden. Hier is het: ADAM EN EVA Adam en Eva, die bouwden saam een huis Adam droeg de stenen aan En Eva het fornuis Adam en Eva die rustten op een ton netje Adam had een broekje aan En Eva een japonnetje Adam en Eva, die aten samen gort Adam at zijn buikje rond En Eva kwam te kort Adam en Eva die gingen samen slapen Adam droeg de dekens aan En Eva lag te gapen Adam en Eva die lagen saam te dromen Adam over het paradijs En Eva over bomen Adam en Eva die werkten saam op 't land Adam trok het onkruid uit' Met Eva aan zijn hand Adam en Eva die gingen samen dood Adam met een zuivere ziel En Eva op zijn schoot Vakantiefoto's zijn gezellige foto's. Kiek daarom zowel overdag als 's avonds met Philips „Photoflux" flitslampjes. Zet de leukste plekjes en de aardigste momenten in uw eigen zonnetje. Niet alleen in boot of tent, maar ook bij het kampvuur of op een terrasje. Zelfs bij regenweer is het de flits, die uw foto waardevol maakt. Neem dit jaar Philips „Photoflux" lampjes mee op reis! Ze geven veel licht, zijn klein en... maar 25 cent. Waarom bier Met Philips „Pbo"? flux" altijd rat" foto's. r m m m De „New York Times" meldt uit Washington, dat de Amerikaanse re gering de tekst in handen heeft ge kregen van de geheime rede van de Sovjet-partijsecretaris Khroesjtsjev van 24 februari, waarin deze, op het 20ste partijcongres in Moskou, zijn fel le kritiek op Stalin uitte. Volgens deze tekst was Khroesjtsjevs veroordeling van Stalin scherper dan eerder is ge meld. De belangrijkste punten van deze tekst, die ook in het bezit van an dere Westelijke regeringen zou zijn gekomen, zijn: Stalin was van plan de minister van buitenlandse zaken, Molotov, en de eerste vice-premier Mikojan uit de weg te ruimen. Als hij niet op 5 maart 1953 was overleden, zouden Molotov noch Mikojan nu hier aan wezig zijn, zo verklaarde Khroesj tsjev. Khroesjtsjev beschuldigde Sta lin van persoonlijke lafheid, paniek en een vrijwel psychotische neer slachtigheid tijdens de Duitse inval in juni 1941. Door waanzinnig ingrijpen van Sta lin op militair gebied zijn honderddui zenden Sovjet-militairen om het leven gekomen. Het ergste geval was wel de mislukte poging om Charkof te omsin gelen in 1942-'43. Deze poging werd, tegen het advies van het Sovjet-op perbevel in, ondernomen. Stalin lan ceerde opzettelijk valse beschuldigin gen tegen zijn vroegere kameraden van de bolsjewistische partij. Hij zou hun persoonlijk alle genade geweigerd heb ben en de geheime politie opdracht hebben gegeven de executie uit te voeren. Volgens Khroesjtsjev leidde Stalin de buitenlandse politiek zo zonderling en willekeurig, dat de internationale positie van de Sovjet-Unie materieel verzwakt werd. Stalin zei, dat hij zich van Tito kon ontdoen door met zijn vingers te knippen. Hij knipte met zijn vingers, doch er gebeurde niets. Stalin verspreidde boosaardige ge ruchten over maarschalk Zjoekov, probeerde diens militaire reputatie te kleineren en liet hem na de oorlog naar de provincie verbannen. Stalin verloor bijna de oorlog doordat hij waarschuwingen van Churchill en de toenmalige Britse ambassadeur in Mos kou, Sir Stafford Cripps, voor een op handen zijnde Duitse inval negeerde. Volgens de „New York Times" hebben de felle bewoordingen, waarop Khroesjtsjev Stalin aanviel, de func tionarissen in Washington verbaasd. Uit Praag meldt een correspondent van de „New York Times", dat, vol gens berichten uit communistische bron, Khroesjtsjev, toen hij in maart voor de begrafenis van de Poolse lei der Bierut in Warschau was, heeft ver klaard, dat Stalins optreden bijna een breuk met communistisch China tot gevolg heeft gehad. Mao Tse Toeng had nl. geweigerd ie voldoen aan eco nomische eisen. Stalin eiste de uitein delijke zeggenschap over de ontwikke- ling van communistisch China op, zo als hij ook in andere landen van het Sovjet-blok had gedaan. Slechts de hardheid van de Amerikaanse politiek ten aanzien van communistisch China heeft een openlijke breuk van Peking met Moskou, zoals die van Tito in 1948, verhinderd, zo zou Khroesjtsjev hebben verklaard. (Reuter) De president van de maatschappij „Hoffman Electronics" heeft op een pers-conferentie een klein model van een vliegtuig getoond, dat wordt voort bewogen door zonne-energie. Het bevat een batterij, welke volgens Hoffman de eerste is, die aan het zonnelicht een hoeveelheid „werkelijk bruikbare elek trische energie" onttrekt. (A.F.P.) Het is in Parijs niet gebruikelijk dat ezels in een auto rondrijden maar op bijgaande foto ziet men een ezel, die, wanneer het regent, zijn toevlucht neemt tot een auto. Zijn eigenaar ge bruikt hem als levende propaganda voor zijn handel: straathandel in frisse lavendel. De conferentie van Aziatische en Afri kaanse studenten, die reeds drie dagen geleden in Bandung officieel geopend werd, is zaterdagavond tenslotte wer kelijk begonnen. De leider van de Indo nesische delegatie, Emii Salum, open de de vergadering met een rede waar- In hij drie problemen ter discussie voor legde 1. De houding van de Aziatische en Afrikaanse studenten t.a.v. het kolonia lisme en hun rol in de wederopbouw van hun landen. 2. De mogelijke bijdragen die studen ten kunnen leveren tot het bevorderen van wereldvrede en het verminderen van bestaande spanningen, bijdragen die uiteraard in overeenstemming zou den moeten zijn met het streven van de V.N. 3. Controle op het gebruik van atoom energie, en andere wetenschappelijke problemen. De receptie ter gelegenheid van het 1214-jarig jubileum van de „Open Deur" in Amsterdam, werd o.m. bij woond door de bisschop van Haarlem, mgr. Huibers T«eu, „Er is onder de onkerkelijken, zelfs onder de ongodsdienstigen veel meer interesse voor de godsdienst dan men zou vermoeden". Dit zei mgr. J. P. Huibers, bisschop van Haarlem, tijdens de viering van het koperen jubileum van de „Open Deur" in het Van Nis- penhuis te Amsterdam in tegenwoor digheid van tal vdn kerkelijke en bur gerlijke autoriteiten. De bisschop ver volgde, dat het succes van de „Open Deur" een openbaring voor hem is ge weest. Het werk is modern opgezet en wordt door de paters, in voortreffelijke samenwerking met leken, met veel vol harding, zakelijkheid en vooral ook met veel geduld verricht. De bisschop dank te de Amsterdammers, die met de „Open Deur" een voorbeeld hebben ge geven voor het gehele land en ver daarbuiten. Prof. dr. L. J. Rogier uit Nijmegen, die de feestrede hield, vermeldde dat dank zij de „Open Deur" 2500 Amster dammers in de afgelopen 12,5 jaar ka tholiek zijn gedoopt. Reeds een uur na de opening op Driekoningen 1944 meld de zich de eerste bezoeker aan. De „Open Deur" heeft een wereldnaam verworven zodat bisschoppen uit ge heel Europa en uit Amerika zich in Amsterdam van het werk op de hoogte hebben gesteld en de „Open Deur" na volging vond in vele steden: Haarlem, Delft, Dordrecht en Zutphen en Tree beek en voorts in Engeland, Noorwegen, Duitsland en Amerika. In een uitvoerige historische schets ging prof. Rogier na, dat het katholi cisme in Nederland sedert de contra reformatie meer de idee heeft gehul digd dat de Kerk een vesting moet zijn, zich verdedigend tegen haar vijanden en de slechte wereld buitensluitend, dan de apostolaatsgedachte uitdragend, die de grondslag moet zijn voor de bekering van ons vaderland. Nog tijdens de con tra-reformatie was het mogelijk dat in Amsterdam een uitwisseling van gods dienstige gedachten tussen katholieken en niet-katholieken bestond, hetgeen o. a. de bekering van Vondel ten gevolge heeft gehad. Maar sedert de contra-reformatie heb- 63 „Meneer", zei-die, „ik heb altijd in eersteklas za ken gewerkt, tot er wat gebeurde waardoor ik op straat kwam te staan, 't Zal u niet interesseren wat. Ik was toen al boven de vijftig en de wereld heeft geen medelijden met mensen boven de vijftig. Dan kom je nergens meer aan de slag. En ik ken toch mijn vak, hier in deze goenoeng hebben ze er geen kijk op, maar u heeft méér goed drukwerk gezien, u kent het verschil. Ik werk goedkoop, mijn behoef ten zijn niet groot, ik werk niet om de winst. Ik ben voor mezelf begonnen en een goeie vrind heeft me wat spullen geleend. Ik wil wérken zie je, werken in mijn eigen vak. Deze handen hebben altijd meer gekund dan in de werkverschaffing de ene dag een hoop zand wegscheppen en die de andere dag weer teruggooien, zegt u het zélf". Van Daatselaar en ik keken elkaar eens aan. Wat moest je nou met zo'n kerel? Eeuwig zonde, en af en toe zou je een hekel aan je vak krijgen. Ik heb Galama wel eens een beetje halfzacht gevonden, en gedacht dat hij wat te veel sentiment had voor een opsporingsambtenaar. Maar nou zag ik zelfs Van Daatselaar met zijn ogen knipperen. Die sloeber, die Kovacs is een gToot psycholoog, hij heeft die half wijze Brunius zover gekregen, dat ie niet eens wéét, dat hij valse biljetten maakt. Voor hem is het wérk, een order, een opdracht, als ik nog een kwartier met hem had gepraat, had ik het eruit gekregen. Ik heb natuurlijk meteen mijn ogen de kost gegeven, ik heb méér drukkerijen van valse biljetten en gieterij en van valse harde munt gezien. Die directeur, die vroegere baas van Brunius, had gelijk, hij moet een vakman bij de gratie zijn om met zulk materiaal zo'n product te maken. Toen zijn we weggegaan, we hebben een vertrouwd mannetje gestuurd om daar de zaak in de gaten te houden. We zijn te weten gekomen, dat iedere donderdagavond een blauwe pel met de zogenaamde neef dat zal Silvester wel zijn voor de drukkerij stopt en er tot laat in de nacht geparkeerd blijA. We vermoeden dat in die tijd Brunius wat anders maakt dan visitekaartjes en niet-gewaardeerde circulaires. Het wordt zo lang zamerhand tijd dat we ingrijpen. Morgen is het wéér donderdag, dan moet het maar gebeuren. Veel schade hebben ze nog niet aangericht, ze zijn heel voorzichtig met de uitgave. In hun systeem kan dat ook niet anders. Ze doen het zo: Kovacs is begon nen met een écht biljet van vijf pond te kopen. Hij heeft een vals biljet laten maken dat volkomen ana loog is, wat serie en nummer betreft. Het papier is het originele Engelse bankpapier, je weet waar het vandaan komt, uit de magazijnen van wijlen meneer Himmler. Het echte biljet houdt Kovacs vast, het valse geeft hij uit. Je weet dat we in Den Haag hebben opgemerkt dat Madame Z en Silvester zuinig jes zijn met hun verteringen. Van het uitgegeven valse bankbiljet brengen ze het grootste deel van de échte tegenwaarde bij de baas terug. Van zijn kapitaal die Kovacs heeft een paar losse centen koopt hij weer nieuwe échte biljetten, en laat die wéér namaken. Houdt de echte weer vast, geeft de valse uit. In ieder bankbiljet steekt hij mis schien een tienlje, het oedrag dat zijn trawanten nodig hebben om het valse gewisseld te krijgen, de restj vijftig gulden, doet hij bij zyn andere échte geld in de spaarpot. Ik heb een idee, dat hij aan stonds meer in het groot t 'oen, maar dan niet hier. Met zijn hier opgedane ondervinding trekt hij met Brunius en voorzover hij ze nodig heeft, met de anderen naar Amerika en zet daar de zaak voort. Intussen tracht hfj hier de Valsgeldcentrale min of meer uit te moorden. Ik vind het jammer voor Galama, maar langer /achten is niet meer verant woord, de pap is nu gaar, we moeten ze slikken. Als Galama uit Frankrijk terugkomt, hebben we het hele zaakje achter slot en grendel, en dan moet Brunius me meteen maar -.te'' waar vriend Kovacs uithangt. Brunius is de zwakste schakel, de anderen zijn doorgewinterd, nou ja, misschien be halve meneer Z, maar dat is maar een bijlopertje, die kunnen we voorlopig niet anders ten laste leg gen dan het verduisteren van staat. En dat was het D&t was het. en nu is het denAërdag en'mi zwerft Jan Nierop als vooruitgeschoven post al een paar uur om de fabriek en „akt de foto s die hij mor gen of overmorgen nodig zal hebben. Nog een paar uur en de duisternis zal invallen. Dan zullen in twee auto's Bartels en zijn mannen komen en zij zullen een cordon om de oude fabriek leggen. De blauwe Opel zal voorrijden en de „neef" zal naar binnen gaan. De rechercheurs zullen hem laten be gaan, voorzichtig de cirkel vernauwen. Twee zullen op het dak klimmen. Er is een dakruiter waardoor ze in de drukkerij kunnen zien, wanneer deze ten minste niet met een luik is beveiligd. Het lijkt on waarschijnlijk. Kovacs verwacht geen inval, alleen een enkele nieuwsgierige voorbijganger misschien en daérvoor zijn de luiken voor de scheefgetrokken ra men in de buitenmuur voldoende bescherming. Jan kan de rechte weg langs de poldersloot over zien, hij ligt in het gras van de dijk, in dekking achter een paar slordig neergeworpen konijnenhok ken van een van de bewoners uit de tot „huis" gepromoveerde bouwval. De schaduwen worden al langer, de contouren van de fabriek beginnen te vervagen, de kilte kruipt bij hem op, hij huivert. Jan besluit nog maar weer eens een stukje te gaan wandelen, het duurt zeker nog een uur, voor Bartels er kan zijn en Symen Sil vester of wie het dan ook is, komt nog later. Hij neemt de richting van het dorp. Een reeds bejaard man passeert hem, hij heeft een mandje boodschap pen aan de arm, en groet naar de gewoonte van de streek vriendelijk. Jan krpgt een geur van gema len koffie in de neus; Brunius, want de oude man kan niemand anders zijn, moet een zakje tussen de boodschappen hebben. Boven het mandje steekt de hals van een flesje uit. Koffieroom. Jan herkent de blauwe opdruk, hij gebruikt het merk zelf ook. Vreemd, hij gunt het de valsemunter, dat hij straks zijn koffie gedronken zal hebben, vóór Bartels toeslaat, In het Huis van Bewaring zal de koffie niet zo best zijn en koffieroom wordt niet geschon ken. (Wordt vervolgd) da« V7 ben we niet meer x'ingd zijn door niet we onze kracht gezocht m de Hemel beschouwd als e jf mein, zoiets als een vaste i't .p kerk, zonder te beseffen pjef j vele miljoenen, die zich mf K' J hemelpoort slechts enkele zijn gedoopt. ui'l Kf Katholiek Nederland is J™. eeJpFj product van de schuilkerk^, <ju damde, verduurzaamde c0„vel9Vv'!k tie. Het verlies van de ket er -1» werd voor de Kerk veel dan de voortdurende ontke het openbare leven. Toen j j i voor de katholieken in <>n n j Kj'k kwam, wat hebben we ijfti vrijheid gedaan? Een vesWfiirjtj bouwd om de Kerk te v ,eiP V de Kerk van het marktp1 r SSh. ®oo0 ;ftk i'i» ha 'Seti oarktple"py^ stille zijstraat verdrongen^jC e y werd een belangengemeen^, 0 J> jj zitters van het Ware Ge rj 9 de politieke democratie \Al' zijn bedrieglijke _>elichain' j. een politieke partij. Hoe gfg .Wi, alles af van de religi?' waarmede de eerste cWlS,e zich gevestigd hebben in cultuurlanden. Met een voorbeeld tooPg/jfoT gier aan hoe zelfs nu n MAl, i\ Belgische studenten wo'C) #J in hun „gelijkhebberij" ej5| j1 jA, gewekt de kerkelijke d°&(f riel en ongenaakbaar \*£/>sts. Hoevelen hebben wij afe^l djjL ons godsdienstsnobisme, oh. 'sj brek aan apostolaat, Mt. nische belevenis van ons D rA, bomen van kaarsen st» P \tP j, heiligenbeelden, maar cl1, r f\, brandt slechts het verpl tel» j5 i- De Kerk wordt voorge°g p &t veilige haven Christus een waarvan alleen terwijl het avontuurlijk staat. De geijkte hand^s godsdienstleer weten pi* >v' (r,j gere dwalleringen maaj' 'Jv hedendaagse len ketterijen doordringen in de dan moeten we eerst moderne gesprekspartnji- a j, klagen over massific». e flbtt.f ken we zelf de eenvoud p'i pi grauwheid der stad? v. ja" sale evangelisatie meer j soonlijke gesprek. Menige pastorie is „open deur", waar de veU v ,1 toegang tot de pastopr „niet dan over mijn UjAgeh"' jLf J over de inquisitie zijn v staan door gesprekken der pastoriën met deze u roomse sleutelmacht' toch nog de pastoor hee pa Jj reiken, die juist allerlei„ materiële beslommering ten afdoen, ga dan 111 gje ,el J openleggen. Degenen, dooP f hebben ongetwijfeld het geerte al verworven, doopsel des bloeds. Er moeten priester» zoekenden opdringen. wachten Het m oderoe upunugeu. nei nlP^-fIrAf „Open Deur" is door v0i(5» A] begin veroordeeld a19 H\apv Afij het bekeringswerk en1alpele. ,(™p de moderne sn er 250° geloof geV 'fflh de paters doen? Als ,^,1 9 door boekhouders ha 0 J ,c. waren ze nooit aan t ge J 4 van toch hebben het ware kent dat op Amsterdam het KeV""„on0'"0^« 'jj ten? Lijkt het geenj^ wereld begonnen. ,f,rpëP,6vS'W' ze hun netten uitgework y ben ze geen wonder wTchtT ÏTat'is het gr** A Gelukwensen werdei-p_ j f /jr, sproken door mgr. A, V.ep deken van Amsterdam ,c M.S.F. tiamens de f of/74 derde provinciaal &e 1 qPJ.fi van de H. M bedienen, rector jng, St. WiUibrordveren'gj rfp dat er in Nederlf Ae ,<AOe,/ de dat er in Neae"^Ae zijn die het werk v v,-ijte,0o<' op ongeveer geib^ rg, v heer J. H. E. Asberë het werkcomité. t er ppZ/fr Hü deelde mede'V y 'jf een is gebracht ?.k9rfleOv'0,,t h en bood een P®F htiO? dj: .„na-in He stlC^ J. W min» telegram mgr. W. pegaai van huid to0r Noiet, P»? vo die zoveel Deur" gedaan he erpi in Soestdijk wordt d. Uly V t! s lét v, Pater J. v. oei medewerkenden^" óe f, V Nieuwenhof, die "F jjgK K 5 IqjÉ "och de etalages zo het feest besloten, 0p met een Pleehtlg®g KrgfjjC* G. P. J. v. d. Burs jjyi kerk te Amsterda stp lebrands hield de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 4