&REITNER-TENTOONSTELLING ^are proef voor Vishal als kunstgalerij m Collecte Anjerfonds Vierhonderdduizend ton cement jaarlijks uit hoos;ovenslak I Welke Haarlemse groot vader ging school bij mijnheer Grimbergen? DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL W H Milder van Visbank te Rotterdam in Haarlems Vishal A ^laagd v experiment nd Holland Aalsmeer In het hegin 1958 belangrijhe produktiestijging H VIJFDE CEMENTMOLEN IS AANGEKOCHT TAXI 131000 tjetB>sPreken van de collectie J IC> y'4 fy; Radio-reparatie H. J. Maertens N.V. 25 JAAR HOOGOVENCEMENT Leerlingenavond Haarlems Muziek instituut SLEUTEL WEG? r w ZATERDAG 16 JUNI 1956 PAGINA 3 d nf met mee te" Cis sie. >- M ■yj Wlet verder brengen iti lai Üg van enige honderden, y g' dezelfde, bezoekers, "t kht„chiktheid van de galerij voor mem leuw bedrijfspand Sebruik genomen «VNnS* L°ggers en het verde- In-t- van ^bestuur beschouwen de ves- V th's ep Leyland Holland in Aals- '&ivï0geluVvefbreding der economi- ''r iibl'^stp den van de plaats. De SS g biet !Zei' dat de industriële Srrpfal m belangrijke mate per- fflSp 0rnri8Zu'gen uit de bloemiste- .V tnou 1 de bloemencultuur voor Betrouwbare BR'A MDlMEil jD'LNGEN ®N BLOEM'EINIDAAIL Installatie moet uitgebreid worden Otrigidfeespeilinig ,DE SLEUTELSPECIALIST" ttli Tite i'tsilyceum te Haarlem I i'nij sse-Iyceum be O verveen ReuTnV,mej' T- de K*>k ZANDVOORT Dépendance van ,yD© Rotonde" in gebruitk genomen Kunst Zij Ons Doel EXPOSITIE GEOPEND EN HOES VAN LOOY Het prodiuiktieproces H.H. MISSEN OP ZON DAG van ue cuueuue tere5ners, die op he.t ogenblik 1> brp Zlen *s *n Haarlemse Vis- ^ïïit0e *shal als tentoonstellings- w aan ii-• ■crpgn afP 9e beschouwing onder- V(jen"et één kan niet los gezien NromVan tlet ander, als men weet So» t°°n selectie uit de Breitner- r^hm lling' die onlangs in het Nden etlse Van Abbe-museum ge- ®brac}itWerd, naar Haarlem is over al) (jjT Provisorische voorzieningen 1 van lshal> geschied op aanwijzin- met deze zaken belaste "*r l« eUI* die bestaat uit de heren Prof. De Kat en Wiesman, jlan aannemelijk maken dat deze, rr bep VerSeten en sinds kort zo in sierde, galerij de mogelijkhe- X*ch heeft om een waardige ,lflg aaezaal te zijn en dat haar lig- jNti» n Grote Markt dermate V?f Wn 'I' dat de kunstwerken die U?'kojn rden tentoongesteld zelfs een nieuw publiek trekken. Wat jNken betreft is reeds meermalen jht dat de Vishal vrijmoedig be- >o0r',rdt door die mensen, die de T ie st orn over een museumdrem- aPpen nog niet hebben over- J'e tije,en die een kunsthandel-expo- H rPliCh t durven bezoeken zonder zich 3 Onri te voelen er met een schil- $h hj r de arm vandaan te gaan, e er bijgevolg wegblijven. 4 «fff ,ls in het volksgevoel bljjk- V''lep ,publieke ruimte gebleven en de WW^toonstelling trekt dan ook y' oVe0ageveer honderd bezoekers, (V Ri\t dienstellen van kunst wordt met '.ijerflen van Breitner door de 'e wel zwaar beproefd, maar t Wfe V tbS, is van dien aard, dat de 'V'S 2eker verantwoord mag ach- een crediet ter beschikking de accomodatie zodanig aan bestemming aan te passen, Ui 'nterieur de waardigheid ver- '6 w>«». «mm J -1<- Zelfportret van Breitner op 25-jarige leeftijd. -e bestemming aan te passen, 'nterieur de waardigheid ver- 1 tnen aan de kunst verplicht is. Algemene lof \-N-kenners waren nu reeds en- h bij het zien hoe het werk van \\Hster hier tot zjjn recht komt, \L\eb-stedelingen hebben hun ver- iV,^gesproken over de bijzondere 'bi' oÜei? waarover Haarlem beschikt. MV*ste aanz'en van de hal is sterk Kd nu de vloer is geëgaliseerd. v'chting is fraai maar zeker nog Vverbetering vatbaar: het daglicht vAudteerderd worden door een gla- Wy. boven de „zijbeuken", de kunst- 'hg door eenvoudige afscher- jLWip proportionering en de ten- HoJ'hgscapaciteit door het velum X?h r?r te hangen en de ruimte rit- iVGS ie helen met schotten en ijle Stofbespanning aan de wan- meer fond aan de schil- eue werking van de kolommen he gunstig en de doorkijk door een een lust voor het oog. Het Kv4n r'dhag is het nieuwe bedrijfs- J >!,tw y'arid Holland N.V. in Aals- 1% enig feestelijk 'ceremonieel lV, genomen. De burgemeester |%Nr, de heer G. G Loggers, N S* to °ff'ciële opening, nadat Smit, directeur van Ley- C kbit}, j h' zijn vele gasten had ver- W?"géri zÜn openingsrede belichtte K "4 Me?ster de geschiedenis van ii\ actj,.!?'?rs Ltd in Engeland en 4r, Seip \eit in Nederland, die ten- ¥'Sh 'brs heeït tot oprichting van Jstbtl jr„,?derneming onder de naam A>dip°Uand N.V., die sedert 1954 V jOptreedt. iiL^bti!?0Uwrt van Lcyland Holland heeft tri2 gfondoppervlakte van cir- V ^'nr-rT' daarvan voor werkhal en 'h *%«en C^bton^ruil'n 4300 m2 is gebruikt, li,. r heeft een vloeroppervlak «7 pj blij," van doorslaggevend be- k'ir.hrt, dp^ v Omtrent de woning- K" striB aag naar woningen door i' b»'lilustrict. moest de burgemeester 'lp zai ji.voorbehouden, omdat het Jl» bt te n woningen voor indus- Odig ®G' bood de directie een 'Sjftifi V|c»rTVaardigd Smyrnakleed h. et Leyland-embleem is in- uiterlijk aanzien vanaf de Grote Markt zou zeer gediend zijn door de asfalt-af- dekking aan de kop van het dak te ver vangen door leien en de entrée wordt royaler door het glazen front van deu ren te voorzien. In verhouding tot de te bereiken aan winst van een zo unieke en zo nood zakelijke kunsthal en mede gelet op de gebleken verhoogde belangstelling zijn deze voorzieningen zeker verant woord. Emotioneel mens Aan de totstandkoming van de expo sitie hebben de grote Nederlandse mu sea en engie particuliere verzamelaars welwillend bijgedragen. Men ziet er bij na veertig Breitners, hoofdzakelijk schilderijen, benevens enige tekeningen en aquarellen waarvan het overgrote merendeel stamt uit- de beste periode welke gelegen is tussen 1884 en 1900. George Hendrik Breitner is Rotterdam mer van geboorte (1857), leeftijdge noot van Van Looy, Sure Robertson, Der Kinderen en Toorop, was enige ja ren ouder dan Isaac Israels, Roland Holst, Thorn Prikker en Van Konijnen burg en is van de generatie na Mauve en de Marissen; met Vincent van Gogh heeft hij veel opgetrokken. Manet, Re noir, Degas, Cézanne, De Toulouse Lau- trec waren inFrankrijk zijn tijdgeno ten. Hij was afkomstig uit de sfeer van de Haagse school, het Hollandse impressio nisme dat, aansluitend bij het heimwee van de romantiek, vertederd en dro mend het landschap ervoer als de ge nieting van de lente na een lange win ter. Maar Breitner was een emotioneel mens die men al leert kennen uit zijn vroege uitdagende zelfportretten: ver schijningen van bruisend leven. En van die kant gezien wordt het begrijpelijk, dat er een onvrede moest ontstaan met de rustieke ingekeerdheid van de Haags school. Tijdens een verblijf in Parijs bleek hem dat de stad, de samenklonting van levende, werkende mensen en hun hui zen hem onweerstaanbaar trok. Hij verhuisde naar Amsterdam en heeft daar in ruim tien jaar het belangrijk ste gedeelte van zijn oeuvre gemaakt. Hij was er de schilder van de straat, zelf zozeer te midden van zijn onder werpen levend, dat de mensen en paar den op de voorgrond van zijn doeken buiten de lijst treden. Wie de moeite neemt, de penseelstreken te bekijken van b.v. Bouwput en Dam bij avond zal bemerken hoe de composities ont stonden tijdens het werk, losse schetsen inlassend die langs de straat zijn ge maakt. Als een Rubens De naakten die in deze expositie zijn opgenomen zijn er drie van de vier waarmee Breitner in 1890 groot opzien baarde: vooral de schetsmatige (10) is van een impulsieve schildertrant en tegelijkertijd van een zo plastische weer- Advertentie Nassaustraaf 5 Haarlem Telefoon 15220 Op 29 juni 1940, de verjaardag van Prins Bernhard, tooiden veie landgenoten in een vanzelfsprekende eensgezindheid zich met een witte anjer, daarmede uiting gevende aan hun gehechtheid aan het Oranjehuis en de vaste overtuiging, dat eens het vaderland weer van de bezetter zou worden bevrijd. De anjer werd tot een typisch eigen symbool van onze strijd voor een rechtvaardige samenleving. Deze bloem werd ook tot symbool uitverkoren door het, gedurende de oorlogsjaren in Engeland opgerichte, Prins Bernhardfonds, dat aanvankelijk ten doel had de financiering van voor de oorlogvoering noodzakelijke goederen. Na de bevrijding, toen de verschrikkingen van de oorlog voorbij waren, werd, nu tien jaar geleden, de doelstelling omgezet tot dat wat wederom tot het hoogste mocht worden gerekend het steunen van de geestelijke en culturele zelfstandigheid van ons volk. Het Prins Bernhardfonds en de tot zijn werkkring behorende provinciale Anjerfondsen hebben gedurende deze tien jaren de zelf werkzaamheid van het Nederlandse Volk gestimuleerd en gesteund door het verlenen van bijdragen aan de meest uiteenlopende vormen van wetenschap, kunst en cultuur. Zo werden in deze provincie subsidies verleend voor de instandhou ding van cultuur-historisch belangrijke instellingen; de mede-oprich ting en exploitatie van gemeenschapshuizen, de uitbreiding van goe de bibliotheken, de aankoop van muziekinstrumenten voor koor- en andere muziekverenigingen, om slechts enkele voorbeelden te noemen. Zjjt g\j met my van oordeel, dat dit belangrijke werk voortgang en zo mogeljjk uitbreiding moet vinden, geeft dan Uw steun tijdens de aanstaande Anjeractie, gedachtig de spreuk van het Prins Bernhard Fonds Tua res Agitur, het gaat om Uw zaak. De Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland, Voorzitter van het Anjerfonds, Noord-Holland, ste hoogoven, eraan dacht de bijpro- et is morgen 25 jaar geleden dat dukten economisch te verwerken. Naast de eerste cementmolen van de Kooksovengas, dat aan enkele gemeen- Cemij het eerste Hoogovence- ten geleverd werd en later ook aan de ment fabriceerde uit hoogovenslak. Mekog en hoogovengas, dat oorspron- Dit feit, dat in het najaar officieel wordt kelijk door het bedrijf zelf werd omge- herdacht, is belangrijk genoeg om op zet in elektriciteit, die aan het over- de ontwikkeling van dit met Hoogovens heidsbedrijf wordt verkocht later ver verbonden bedrijf wat nader in te gaan. vangen door directe hoogovengasleve- Plannen in deze richting werden reeds ring aan de P.E.N.-centrale wilde in 1924 gemaakt, toen de directie, spoe- men het derde bijprodukt, de hoogoven- dig na de inbedri.jf-neming van de eer- slak in waarde gaan omzetten. gave, huiver voor de primaire hevige schoonheid van het menselijk geheim en van een picturale ontroering, dat dit ene doek voldoende is om er zijn groot heid mee te bewijzen. Zijn penseel voering heeft er het luchtige en de ze kerheid van een Rubens of een Frans Hals. Na 1900 staat hij meer gereserveerd tegenover zijn onderwerpen: de afstand tussen de schilder en het geobserveerde is groter, de detaillering nauwkeuriger en verder doorgevoerd. Men vergelijke Lauriergracht (1901) met Rokin bij re- j gen (1890)bij het laatste vormt bo- vendien de koets het hart van het schil derij, terwijl de huizenrij ondergeschikt, oversneden wordt door de bovenlijst; in het eerste daarentegen ligt het accent op de gevels en dienen de figuren tot stoffering. Een verrassend doek uit 1909 is het Bouwwerk bij Pittsburgh dat in gesu blimeerde vorm de hete adem heeft van de grote periode. Naast de schilderijen zijn er enige zeer fraaie voorbeelden van Breitners teke ningen en aquarellen; we denken aan Heiwerk, Bouwput, Cavalerie, Twee vrouwen en Vrouwekop. Een jeugdwerk van Breitner ,,De Vischbank te Rotter dam" is helaas niet in de Haarlemse Vishal te zien; het zou er een anecdo- tische bijzonderheid gevormd hebben. In Breitner vinden we een stuk ty perend Hollandse schildersdrift terug, die gelaaid heeft tussen onze tfjd en die van Hals en Van Goyen. Tot 8 juli in de Vishal. L.T. n de tuinzaal van het concertge bouw vervolgde het Haarlems Mu ziekinstituut zjjn reeks uitvoerin gen. Het was bijna alles piano wat aan de orde kwam op deze avond. Wij zou den de directies der muziekscholen in tussen met nadruk nog eens attent wil len maken, de lengte der programma's te beknotten. Waarom is het nodig een zelfde leerling twee tot driemaal te la ten optreden? Men krijgt onderhand als muziekrecensent een complex ten op zichte van leerlingen-demonstraties, met die ellenlange programma's. Ove rigens zjj toegegeven dat de leerlingen van het Haarlems Muziekinstituut door gaans degelijk voor de dag komen. Er is weliswaar veel bij, dat neutraal is inzake muzikale prestaties, maar hier staan ook hoogtepunten tegenover. Een violiste speelde o.m. op verdienstelijke wijze een deel uit een vioolconcert van Vivaldi. De muzikaal gedramatiseerde vertelling van Assepoester deed het als afwisseling vrij aardig, evenals de di recties van enkele pupillen in werken voor piano en slagwerk. Het hoogte punt van deze avond was zeker de Pe tite Suite van Débussy, waarin de jeug dige executanten van grote muzikali teit en technische ontwikkeling op de piano blijk gaven. Vrijdag 22 juni is de volgende school-uitvoering van het Haarlems Muziekinstituut. J. L. Naar B. en W. van Bloemendaal de gemeenteraad mededelen is herhaalde lijk gebleken, dat hij alarmering van de leden van de Bloemendaalse Vrij willige Brandweer de zogenaamde brandwekkers slecht functioneren. Vol gens de directeur van het telefoondis trict Haarlem kan dat euvel alleen maar verholpen worden door wijziging en uitbreiding van het bestaande sys teem. De huidige installatie heeft een maxi male capaciteit van vier kringen met elk ten hoogste tien brandwekkers. Het rayon Bloemendaal heeft daarvan twee kringen in gebruik met in totaal vijf tien brandwekkers, het rayon Aerden- hout een kring met acht wekkers en het rayon Overveen een kring met zes tien wekkers. De alarmering van Vo gelenzang geschiedt geheel afzonderlijk vanuit de politiepost aldaar. Op voorstel nu van de directeur van de Haarlemse telefoondistrict zal de be staande installatie zodanig gewijzigd worden, dat zij geschikt is voor zes kringen. De kring Overveen kan worden gesplitst. De kosten van de verschillende voor zieningen komen totaal op 1453, plus ongeveer 150 voor bijkomende onkos ten. De maandelijkse lasten zullen ver hoogd moeten worden met 5.60. B. en W. stellen nu de raad voor een krediet te verstrekken van 1600. Piet Kee geeft in de St. Bavo Kerk te Haarlem dinsdag 19 juni 1956 des avonds van 8-9 uur een orgelbespeling. Het programma vermeldt: 1. Canzona J. S. Bach, 1685-1750. 2. Vier koraalbewerkingen: a. Nun komm' der Heiden Heiland; b. Nun freut euch lieben Christen g'mein; c. Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ; d. Jesu, meine Freude; alle vier van J. S. Bach. 3. Toccata en Fuga in d kl. terts, J. S. Bach. 4. Aria, J. B. Loeillet. 5. Fuga in as kl. terts, Joh. Brahms. 6. Choral III, C. Franck. Op donderdag 21 juni zal de stads- organist Piet Kee in de Grote Kerk te Haarlem het volgende orgelprogramma uitvoeren: 1. Pavana Hispanica, J. P. Sweelinck (15621621); 2. Pavana en Gaillarde, Th. Weelkes (15771623)3. Trumpet tune, H. Purcell (16591695); 4. Prelu dium en Fuga in F gr. terts, D. Buxte- hude (16371707); 5. Partita over het koraal: „Jesu meine Freude", Joh. G. Walther (16841748); 6. Preludium en Fuga in f. kl. terts, Joh. S. Bach (1685— 1750); 7. Suite Gothique. Introduction- choral Menuet Gothique Prière a Notre Dame Toccata, L. Boëllmann (1862— 1897). In 1928 werd ir. P. van Delden, thans directeur der KNHS, aangetrokken als ingenieur vopr hoogovens] akverwer- king. Omzetting van de slak in cement is mogelijk door natte granulatie van de slak en daarna vermenging met ce- mentklinker. Mogelijkheid tot verwe zenlijking van de plannen ontstond door de oprichting van de ENCI, de Eerste Nederlandsche Cement Industrie, te Maastricht, waardoor produktie van klinker in Nederland geschiedt. ENCI en Hoogovens besloten teza men de Cemij op te luchten, waarin ieder voor 50 pet. van het kapitaal deel nam en ieder twee leden en twee plaats vervangende leden aanwees voor de raad van beheer. (Deze situatie is nog zo; de voortreffelijke samenwerking is een der grondslagen van het bestaan van de Cemij.) Op 16 juni 1931 gaf cementmolen I, waarmee men startte jaarproduktie 100.000 ton) het eerste hoogovencement. Van de leidende ploeg van toen, ir. Van Delden dr. ing. Schonenberger, Cre- mer, Gregouir en de hoofdopzichters Van Vianen en De Jong, is bij het 25- jarig jubileum alleen de heer Van Via nen liet meer aan de Cemij verbonden wegens pensioen enkele jaren geleden. Verder werken al deze heren nog mee in de leiding van het jubilerende be drijf. In de eerste jaren van het bestaan, Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 iHNh.^'Plom!!611 e'ndexamens behaal- I'ty tp ";,Van Opzeeland en Ton istedB. t?ar^ern; John Daniëls kA aC(lUe's "enk Bosman te Zand- Tv,van de Kamp te Sas- ,Vt Theo Yff te Hoofddorp. 'NrN B°J^a fymnasium AÏpha: Dolf e h .door'^Symnjisiuin bèta werd t l d0öh y'»v v-? 7 oeta wera o^dripifCampfens te Haar- U°est te h t? BeverwÜk Leo "UnL Seem ,05fddorp; Wim Keu- iX, VU?}: e; Jan Oudejans '),tSh Alllnr- ,s Vendel te Heemskerk J' Sn _Noordwijkerhout en een Unne te Santpoort. Af- Vn hiel 'pt eindexamen Gym- 1 i,ïrafn r„' Koop. Voor Bree^3nnasium B: de heer us. Afgewezen geen. Op 100 vierkante meter een hotel accommodatie maken met 42 bedden; dat was de opgave waar de architect W. Kelder uit Bussum voor werd ge plaatst toen hij een plan moest uitwer ken voor de stichting van de hotel dépendance van het restaurant „De Rotonde" te Zandvoort. Vrijdagmiddag kon het resultaat van deze arbeid ge toond worden: de dépendance werd ge opend en gezegd kan worden dat hier een uitnemend staaltje van doelmatige bouw-constructie is geleverd. In vier verdiepingen is hier een uiterst praktische en comfortabele hotel-accom modatie tot stand gebracht, die een aan winst voor de badplaats kan worden ge noemd. De opening geschiedde zonder officieel vertoon. Men heeft namelijk nog het plan om bovendien op „De Rotonde" een verdieping met ruim der tig bedden te plaatsen. Die gelegenheid hoopt de heer Gallis, de bekwame ex ploitant van „De Rotonde", feestelijk te vieren. geworden was, hoe wij met ons allen de nieuwe Tweede Kamer geformeerd hadden, ben ik heel rustig, na al die spanning tus sen rinkelende telefoons, naar huis gegaan. De stad was in diepe rust en nog maar uit weinig vensters straalde licht ten teken, dat niet overal het na-kaarten op de uitslag zijn eind had gevonden. Het is echter vreemd, hoe je, als de strijd gestreden is, gewoon overgaat tot de orde van het uur; in enkele se conden worden verkiezingsborden een farce, zeker in zo'n windstille nacht. Toen ik thuiskwam liet de speelklok van de buren zich horen, een wonderlijk instrument, dat ieder half uur zijn melodietje ten beste geeft, onverstoorbaar en vol levenslust. Van zo'n speelklok gaat een ware zegen uit, die de zin van het leven ver boven het politiek gedoe verheft. Ik geloof, dat wij te weinig het lied van de klokken beluisteren, en dat in een stad, waarin volgens het liedje van school de klokken zo zoet van toon klinken. De gelukkigen onder ons, die de moed opbrengen om op de zondagochtend, wanneer het nog rustig in de stad is, een wandeling te maken, ondergaan de vreugde de klokken op verschillen de punten tegen elkaar te horen kleppen. Een welluidende zondags praat boven de huizen uit, waarin ieder ander geluid detoneert. Ik moet u daarom weer eens her inneren aan ons fraaie stadscaril- lon, dat speelse klokkenensemble. dat vooral de vreemdeling verrast, als hij ergens in een zonnig straat je de binnenstad loopt te ontdek ken. Wij dreigen aan het carillon gewoon te raken als mensen, die langs de spoorbaan wonen, aan het gedender van de trein: wij horen nog wel ergens muziek, maar wij luisteren niet meer. Voor mij is er tenminste geen groter feest, dan wanneer het carillon zijn pleizier uitspeelt op de vaardige handen van onze stadsbeiaardier. Alleen ben ik steeds gedwongen een rus tig plekje in de buurt, bij voorkeur een hofje, op te zoeken om het muzikale feest van de Sint Baafs- toren mee te maken. De tot ver keersplein gedegenereerde Grote Markt, saai en vervelend gewor den door het zakelijke asfalt, biedt geen gelegenheid meer tot luiste ren; optrekkende bussen, scheuren de auto's en ellendig knetterende motoren eri bromfietsen maken het luisteren tot eën verschrikking. Misschien komen wij ooit nog tot de dag, waarop het gemotoriseerde verkeer behalve voor de bruid jes van de Markt geweerd wordt. De partij, die bij de volgende ge meenteraadsverkiezing dat idee op zijn programma zet, krijgt mijn stem. et laatste woord is over de Grote Markt nog niet ge schreven. Enkele weken ge leden trof mij een bericht, waarin aangekondigd werd, dat ter gele genheid van het tien-jarig bestaan van de Haarlemse Bond van Mu ziekverenigingen de aangesloten corpsen concerten zouden geven in de muziektent bij Dreefzicht en in Spaarndam. Helaas bleek het niet mogelijk gebruik te maken van de Markt, omdat die te duur was. Op zichzelf hoeven de organisato ren daarover niet te treuren, want ook concerteren op ons aller plein is geen pleiziertje en de dure cen ten weggooien kan altijd nog. Maar kwalijk vind ik het toch wel, dat het financieel voor particulieren niet mogelijk is om in het centrum wat meer gezelligheid te brengen met wat harmonie-muziek. Blijk baar moeten er „auspiciën" van die of die instantie aan te pas ko men om zo iets mogelijk te maken. Hoe lang nog? De mu/mi, wordt duur betaald; ook de gezelligheid van Haarlem. Iiu/,WIF> "U Per 31 augustus zal de heer P. C. Grimbergen zich, wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, zo als dat heet, uit het onderwijs terug trekken. Het zal geen gemakkelijk af scheid zijn, want 37 jaar lang heeft hij zijn beste krachten gegeven aan de mannelijke jeugd van IJmuiden-oost, was hij een steun voor de ouders bij de opvoeding. Generaties heeft hij on der zijn hoede gehad en het is wel zeer merkwaardig, dat enige van zijn ou'd-Ieerlingen op het ogenblik zelfs al grootvader zijn. Onder voorzitterschap van de heer P.B.C. Maas is uit de oud-leerlingen een comité gevormd, dat zich tot eerste taak heeft gesteld zoveel mogelijk oud- leerlingen van de St. Franciscusschool op te sporen. Ze zijn lang niet alle maal in IJmuiden gebleven, maar uit gezwermd naar Beverwijk, naar Haar lem en naaste omgeving en wie weet nog wel verder. De bedoeling is, dat al deze oud-leerlingen zich melden bij de secretaris van het comité, de heer J. A. Stals, Sieraadstraat 4, IJmuiden- oost. Zondag 15 juli zal de heer P. C. Grimbergen een afscheidsreceptie wor den bereid. Op deze zondag zal het sche-i dende schoolhoofd de hoogmis met volkszang dirigeren, zoals hij dat in vroeger jaren menigmaal gedaan heeft. Tijdens de receptie zal hem namens de oud-leerlingen een geschenk worden aangeboden. Maar het grootste ge schenk zal ongetwijfeld zijn als daarbij een zo groot mogelijk aantal oud-leer lingen aanwezig is. Gisterenavond is in het Huis van Looy een tentoonstelling geopend van werken van leden van het genootschap Kuns Zij Ons Doel. De tentoonstelling wordt gehouden van 16 juni 16 juli. Na een korte begroeting der aanwezige genodigden door de vice-voorzitter van het genootschap, de heer Sauer, werd de expositie geopend door de vice-voor- zitter van de Nederlandse federatie van beeldende kunstenaarsverenigingen, de heer Is. Naarden. Spr. vond het prettig als insider deze plechtigheid te mogen verrichten. Meest al worden tentoonstellingen geopend door minder deskundige buitenstaanders, al is het natuurlijk prettig dat er ook van buiten de eigen kring belangstel ling blijkt te bestaan. De heer Naarden wees er op, dat de inspanning van de kunstenaar tegenwoordig anders is: hij heeft nu meer oog voor zijn zakelijke belangen en het is goed daar de aan dacht op te vestigen. De Nederlandse federatie van beeldende kunstenaars verenigingen heeft een verkoopbureau opgericht, teneinde de verkoop van schilderijen te stimuleren. De sociale omstandigheden waarin de kunstenaar veelal nog verkeert, achtte hij bedroe vend. Weliswaar doet de overheid veel om hierin verbetering te brengen, maar de heer Naarden achtte het onjuist dat daar een tegenprestatie voor wordt ver langd. De inkomsten van schilders zijn ondanks hun langdurige voorbereidende studies vaak nog lager dan die van arbeiders. Nietemin hoopte spr., dat de kunstenaar zijn taak als cultuurdrager zou blijven verstaan. de moeilijke dertiger jaren, moesten Cemy en ENCI een zware strijd voe ren tegen buitenlandse concurrentie, een strjjd, die succesvol voor de Ne derlandse producenten verliep. Lang zaamaan werd het pad geëffend voor uitbreiding van de Cemijin 1939 werd een tweede cementmolen geïnstal leerd. Na de tweede wereldoorlog volgden daarop een derde in 1950 en een vierde in het najaar van 1955, waardoor de produktiecapaciteit op het huidige peil van 400.000 ton per jaar kwam. Door in bedrijf nemen van de vierde hoogoven in begin 1958 zal een grotere hoeveelheid slak beschikbaar komen. Op 25 mei jl. is door de raad van be heer van de Cemij goedgekeurd de aan koop van een vijfde cementmolen, van een tweede fluxpakmachine (voor ma- cinale vulling van de zakken) en van een nieuwe installatie voor de verlading van onverpakt cement benevens nog en kele andere uitbreidingen en verbete ringen. De jaarproduktie zal daardoor stijgen tot 500.000 ton. Er werd gestadig gewerkt aan het in stand houden en verbeteren van de kwaliteit. Mechanische en che mische proeven werden voortdurend en in alle fasen van het produktieproces genomen. Hiertoe heeft de Cemij een mechanisch en een chemisch laborato rium ingericht. Door laag kalkgehalte is hoogoven- cement bijzonder geschikt voor toepas sing op plaatsen, waar het beton in aanraking komt met water, dat een sterk aantastende werking heeft, zoals veenwater, brak water en zeewater. Het wordt daarom bij voorkeur gebruikt voor sluizen, bruggen, watertorens, koeltorens, kademuren, zeeweringen, ri olen, enz. Enkele werken, waarin Ce- mij-cement is toegepast, resp. wordt toegepast: tunnelbouw bij Velsen, Prins Bernhardsluis in Amsterdam-Rijn kanaal bij Tiel, sluisbouw in Vlissin- gen, nieuwe marinehaven in Den Hel der, nieuwe rijksweg door Utrecht en Gelderland naar het oosten, elektrische centrale bij Geertruidenberg, vliegvel den bij Eindhoven, Soesterberg, Deelen, spoorwegwerken en de nieuwe ruim 150 meter hoge schoorsteen van de in aan bouw zijnde sinter-installatie op het Hoogoventerrein. Aan het doorzettingsvermogen van de leiding van de Cemij, de werkkracht van alle medewerkers en de voortdu rende zorg voor een goede kwaliteit is het te danken, dat het bij architecten en bouwers aanvankelijk bestaande vooroordeel tegen hoogovencement ge heel is verdwenen. Van hoogovens aangevoerde slak (nat gegranuleerd) wordt in draaiende droogtiommel, die met hoogovengas (8000 m3 per uur) wordt gestookt, ge droogd. Vermenging van gedroogde slak, ce- mentklinker en gips via automatische weegapparaten in cementmolens, ge vuld met stalen kogels, die mengsel steeds fijner en intensiever malen. Via schroeven, elevatoren en lucht- goten wordt cement dat uit de molen komt, naar silo's gevoerd (20 meter hoog, 8 of 9 meter middellijn)door rondpompen in deze silo's wordt een produkt van grote gelijkmatigheid ver kregen. Transport van silo's naar pak- kerij via Iuchtgoten. In pakkerü vult een fluxpakmachine automatisch zak ken van 50 kg. Onverpakt cement wordt door stelsel van transportschroe- ven naar schip, wagon of auto gebracht. De opslaghal kan 20.000 ton grondstof fen bevatten en is voorzien van 2 trans portkranen van 7 en 10 ton. Capaciteit van droogtrommel voor slak is 36 ton per uur van cementmolens resp. 12V4, 13, 16 en 24 ton per uur met kogel vullingen van resp. 44, 44, 55 en 70 ton. 9 silo's hebben opslagcapaciteit van 13.000 ton. Capaciteit van de fluxpak machine ca. 1500 zakken per uur. De verkoop van het hoogovencement geschiedt door het gemeenschappelijk verkoopkantoor van de ENCI en de Ce mij, de Verkoopassociatie ENCI-Cemü N.V. te Amsterdam. Advertentie H. Bavo (Kathedraal): 6.30. 7.30, 9 (Hoogmis) 11 en 12 uur. H. Antonius van Padua: 6.30, 7.30, 8.30 (Hoogmis) 10, 11 en 12 uur. H. Jozef: 6.45, 8, 9.15 (Hoogmis) en 11 uur; 18 uur: Avondmis. O. L. Vr. Rozenkrans (Spaarne): 6. 7.30, 9, 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H. Joannes de Doper (Amsterdamstraat): 6.30, 7.30, 8.30, 9.30 (Hoogmis), 11 en 12 u. H. Hart (Kleverpark): 6.30. 7.45. 9. 10.30 (Hoogmis) en 12 uur. H.H. Elisabeth en Barbara (Paul Kru- gerstraat): 6.30, 7.45, 9.15 (Hoogmis) en 11 uur. H. Liduina (Rijksstraatweg): 6.30, 7.30, 8.30. 9.45 (Hoogmis) en 11.30 uur. O L. Vr. van Zeven Smarten (Rijks straatweg): 6.30, 7.30, 8.45 (Hoogmis), 10.15 en 11.30 uur. 18 u Avondmis. H.H. Petrus en Paulus (Tesselschade- straat): 6.30. 7.45. 9 (Hoogmis). 10.45 en 12 uur. Allerheiligste Drieëenheid: 7.30, 9 (Hoogmis), 10.45 en 12 uur. Hulpkerk Bloemendaal: 7.30 en 9 uur. O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Overveen): 7. 8, 9 (Hoogmis) 10.30 en 11.30 uur. H. Agatha, Zandvoort: 6.30, 7.30, 9 (Hoogmis) en 11 uur. H. Bavo (Heemstede/ 6.30. 7.45. 9, 10.15 (Hoogmis) en 12 uur. O. L. Vr. Hemelvaart (Heemstede): 7, 8.30 (Hoogmis), 10, 11 en 12 uur. H. Antonius van Padua (Aerdenhout): 7.30, 9 (Hoogmis) en 11 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 3