Vijf nieuwe kerken sinds de vorige kerken bo u wzondag en „systeem flNTVERPIfy De Kerk buiten de muren VAKANTIE VIEREN E In het tentenkamp-Zan schijnt de zon van het goede humeur Biograaf van de Kardinaal yj Veel plannen, weinig geld „Weg" Kerken in voorbereiding Steeds meer buitenlanders Noodkerken in voorbereiding Twee kinderen gedood Evangelische liefde en eerbied voor de menselijke persoonlijkheid met melk meer mans Dieseltrein in brand Breien en babbelen en hele reeksen kopjes koffie H. W. T. Aukes APOSTOLAATS- PROBLEMEN Onrustig Gejaagd "AKKERTJES" Aanklacht Alwéér een verwarmingsprobleem van de baan! H. Aukes directeur van „Vinea Domini" Op onbewaakte V- ZATERDAG 30 JUNI 1956 PAGINA 5 fi itsen Uw klachten weg! De eeuwig zorgende huisvrouw heeft evenzeer vakantie nodig als de buitenshuis werkende man. De betrekkelijkheid van het „gezellig thuis blijven" - i I 1 /A Antw. Twee dagen achter elkaar hebben wij gesproken over de vele noodkerken. Men zou er bijna uit concluderen, dat men alleen maar aan noodoplossingen toekomt. Dat is niet het geval. Er is trouwens al opgemerkt, dat er sinds de vorige kerkenbouwzondag vijf nieuwe kerken gereed zijn gekomen. Dat zijn er twee in het bisdom Haarlem, in Nieuw-Vennep en in Hem en Ven huizen, drie in het bisdom Rotterdam, alle drie in Den Haag. Bovendien zijn er in De Lier en in Rotterdam-Hillegers- berg nog twee kerken uitgebreid. De nieuwe Nicolaaskerk in Purmer- end nadert, zoals men reeds heeft kun nen lezen n.a.v. het bezoek van mgr. Huibers, haar voltooiing. Ook de Catha- rinakerk in Amsterdam-Slotermeer is binnenkort gereed. In 's-Gravenhage is men bezig niet de kerk van St.-Antonius en Lodewijk, in Leiden wordt de St.- Lodewjjkkerk, zoals men reeds kan we ten, uitgebreid en gerestaureerd. Derhalve: vijf nieuwe kerken klaar, drie bijna klaar, twee uitgebreid, een bijna uitgebreid. Daar kan men dan nog aan toevoegen de vrij grote lijst van kerken, waarvoor men plannen heeft, waarvan de verwezenlijking nog niet direct op handen is, behalve wat be- Advertentie (Vervolg van pag. 1) Nu we op de 13de juni weer zo intens zijn geconfronteerd met het feit, dat velen, die zich chris tenen wensen te noemen voor het „sys teem" hebben gekozen, dienen we ons terdege af te vragen of het niet hoog tiid wordt, dat we elke gelegenheid be nutten om onze medemensen er van te overtuigen, dat naast de weg die Chris tus is, geen andere is dan de dwaal weg, welke voert naar beslist onbeken de bestemming. Wij moeten opnieuw leren zien, dat heel de maatschappe lijke ontwikkeling, zoals die zich mo menteel onweerhoudbaar voltrekt, slechts mogelijk werd op de grondsla- fen, die het christendom ons bracht. Iet de komst van het christendom im mers werden we geconfronteerd met de grootste sociale revolutie welke ooit heeft plaats ge/onden. Heel de oudheid is een aaneengeschakelde demonstratie van ongelijkheid, niet in gradatie of oppervlakkige waardering, -maar naar het wezen, van onderscheiden mensen en mensengroepen. Hoe fel staat hier tegenover de zedelijke gelijkheid der individuele zielen. Het is langs de weg der geleidelijk heid, dat het christendom poogt dit ide aal in de maatschappelijke verhoudin gen te verwezenlijken. Ook het chris tendom schafte niet onmiddellijk de slavernij af, maar begon met ook in de slaaf de medemens met gelijke ze delijke rechten te erkennen. En als Ccnstantijn het christendom ook vorm gaat geven in wettelijke maatregelen, stelt hij het doden van een slaaf zulks in tegenstelling tot de oudheid gelijk met moord. Het is volkomen te begrijpen, dat de nieuwe sociale opvattingen, zoals die rechtstreeks uit het christendom voort vloeien, eeuwen nodig hebben om de Invloed van de antieke beschaving te laten verdwijnen. Zelfs de Afrikaanse monniken van St. Augustinus deden nog een poging om voor zichzelf de con templatie voor te behouden, terwijl zij in het feit, dat zij de handenarbeid wil den overlaten aan de wereldlingen, een soort minachting voor deze arbeid poog den uit te drukken. Maar hiertegen verzette zich niemand minder dan St. Augustinus zelf in zijn boek De opere monachorum". Prachtig zijn ook de werken van grote heiligen als St. Bene- dictus, Bonaventura en Thomas van Aquino, gewild aan de waardigheid van de menselijke arbeid. Telkens weer treft ons de strijd tussen de puur men selijke verklaring van deze waardig heid en de waarachtige herkomst. Wan neer het individualisme in het herfsttij der middeleeuwen zijn rentrée maakt, wordt als het ware de harmonie tussen Schepper en schepping opnieuw ver broken. Geldzucht ging een tweestrijd aan met machtsverlangen en geza menlijk triomferen, zij over het gevoel van vet antwoordelijkheid voor de me demens tegenover God. Als desondanks de economische vooruitgang zich blijft doorzetten, blijkt de fundering te zijn weggeslagen, waarop het gebouw van de nieuwste beschaving solide kon wor den opgetrokken. .Het kapitalistische bouwwerk kende in zijn onderaardse fewelven een massa-proletariaat, dat in e waardering die het ontving van de hoog boven hen levenden, wezenlijk niel meer verschilde met de slaven uit de oudheid. Door de betonnen muur van gevoelloosheid en hebzucht ver mocht het woord van de kerk, dus het woord van Christus, niet meer heen te dringen. Het „systeem", dat we nu het so cialisme noemen, haakte het wereldbe- heersen los van God en presenteerde, en presenteert, deze oer-christelijke ge dachte, maar dan zonder christendom, aan de mens, die slechts had leren hunkeren naar wat direct tastbaar is. Wij, christenen, hebben verzuimd aan onze mede-christenen duidelijk te ma ken, hoezeer de leer die wij zeggen aan te hangen, verlangt ons ook hier ge lukkig te maken, ons ook hier dus te geven een volmaakt mensengeluk als een voorbereiding op een oneindig geluk hiernamaals. Maar dit is uiter aard geen kwestie van zeggen alleen. Dat is een kwestie van menselijke ver houdingen, van mee optrekken van on ze christelijke praktijk in de zich ont wikkelende maatschappelijke verhou dingen. Het is nog niet te laat. Veel terrein hebben we reeds aan het materialisme verloren. Maar zoals eens in het kloos ter van Cluny de vlam van de gods lamp een wereldverwarmend en -ver lichtend vuur werd, zo ook kan uit het herontwakend christendom opnieuw de geest groeien ,,die alles nieuw maakt". treft de Dominicuskerk in Rotterdam en de O. L. Vrouw Onbevlekt Ontvan gen in Rotterdam-Zuid, waarvan de uit voering in zicht komt. De dertien noodkerken, die op het urgentielijstje van het bisdom Rotter dam staan, wil men voor de kerken bouwzondag van het volgend jaar ge reed hebben. Er zijn er vijf bij, die een reeds bestaande, maar volstrekt onvoldoende noodkerkgelegenheid, moeten vervangen. In totaal zal het bisdom Rotterdam dan 28 noodkerken hebben. Na hetgeen wij in de vorige dagen reeds over dat onderwerp gezegd heb ben, willen wij vandaag tot slot enige opmerkingen uit het Kaski-overzicht aanhalen: „Het moet voor iedere weldenkende katholiek toch wel zeer pijnlijk zijn te constateren, dat naast de ook uiterlijk steeds groeiende welvaart van West- Nederland, in ditzelfde gebied langza merhand een geestelijke armoede aan het groeien is, die zich het meest dui delijk manifesteert in het allerwegen toe nemend verschijnsel der noodkerk-situ aties, welke een ernstige aanklacht vor men tegen de huidige mentaliteit, die de Kerk in een tijd van materiële hoog conjunctuur nog niet in staat stelt zich te voorzien van de meest elementaire behoeften, welke onmisbare voorwaar den zijn voor de instandhouding en in tensivering van het kerkelijk en geeste lijk leven. Het kerkgebouw is de representatie van od onder de mensen, zelfs Zijn verblijf temidden van ons en het is triest te bedenken hoe thans meer en meer de immense woonwijk, waartoe de Randstad Holland zich ontwikkelt, dit uiterlijk kenmerk van Gods tegenwoor digheid gaat ontberen. Het is de taak van onze generatie, zelfs voor het eerstkomend decennium, om misschien voor eeuwen het christe lijk karakter van onze samenleving uiterlijk en innerlijk te handhaven en te verzekeren." Bisdom Haarlem HAARLEM-NOORD: H.H. Petrus en Paulus. BEVERWIJK: Regina Coeli. AMSTERDAM-OOST: Christus Koning. AMSTERDAM-SLOTERMEER O. L. Vrouw van Lourdes. AMSTERDAM-GEUZENVELD O. L. Vrouw van Zeven Smarten. AMSTERDAM-SLOTERVAART: Pius X. AMSTEL VEEN-ELSRIJK DEN HELDER: H. Ni colaas. HOORN: ALKMAAR-O VERDIE: Bisdom Rotterdam ROTTERDAM: St. Dominicus. ROTTERDAM-ZUIDWIJKO.L. Vr. Onbevlekt Ontvangen. ROTTERDAM-PENDRECHT: St. Bavo. VLAARDINGEN-CITY: St. Jan de Do per. VLAARDINGEN-OOST: H. Geest. WASSENAAR: St. Jozef. ROTTERDAM-HOOGVLIET: Onb. Hart van Maria. 's-GRAVENHAGE-MARLOT: Onb. Hart van Maria (uitbreiding). DELFT-WEST: H. Joannes Vianney. HOEK VAN HOLLAND: St. Egbertus. LEIDEN: H. Antonius van Padua. Advertentie In het hart van Amsterdam worden hier de oliestookketels afgeladen voor de centrale verwarming van een groot zakenpand. En gelijktijdig verschijnen er in tal van andere plaatsen in Nederland grote trailers met dezelfde lading: de moderne oliestookketels van ANTVERPIA Antverpia Oliestookketels zijn ge heel aangepast aan de bijzondere eisen, die olie als moderne brandstof nu eenmaal stelt. Bijna een halve eeuw ervaring in ketelbouw ging aan de constructie van deze nieuwe oliestookketels vooraf. Bouw dus met een gerust hart op de fabrieksgarantie van 10 jaar, die ANTVERPIA U verstrekt- N.V. ANTVERPIA - NEDERLAND Joh. Verhulststraat 11 - Amsterdam-Z. - Tel. 719277 De heer H. W. F. Aukes te Hilversum is benoemd tot directeur van het ka tholieke religieus-culturele vormings centrum „Vinea Domini" te Witmar- sum (Fr.), dat in het kader van het apostolaat der paters Augustijnen in Friesland verdiepingsdagen, conferen ties e.d. organiseert en het katholieke leven in het noorden des lands stimu leert. Hij is de auteur van het onlangs verschenen boek over Kardinaal De Jong. De nieuwe directeur, die de tot burge meester van Medemblik benoemde drs. Letschert zal opvolgen, was voor de oorlog secretaris van de eerste Katho lieke Encyclopaedie. Daarna was hij enige jaren werkzaam op de Universi teitsbibliotheek te Nijmegen, in welke functie hij o.m. de schriftelijke nalaten schap van Alberdingk Thijm ordende. Zijn belangstelling voor Friesland en de kleine katholieke gemeenschappen in het noorden bleek reeds in 1941 uit zijn boek over de Katholieke Friese Ge slachten en uit zijn activiteiten als re dactiesecretaris van „Frisia Catholi- ca". Na de oorlog schreef de heer Aukes een biografie over Titus Brands- ma. Tijdens de oorlogswinter werd de heer Aukes hoofd van de afdeling gespro ken woord van radio Herrijzend Neder land te Eindhoven. Na de bevrijding verhuisde hij naar Hilversum en was hij enige jaren hoofd van de regionale omroepen. Ook daarna bleef de heer Aukes werkzaam in de radiowereld. Het bezoek van buitenlanders aan de Nederlandse hotels blijft zich nog steeds in stijgende lijn ontwikkelen. Blijkens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek bedToeg in het eerste kwartaal van 1956 het aantal in hotels aangekomen buitenlandse gas ten 121.000 met in totaal 299.000 over nachtingen. Dit aantal overnachtingen was onge veer elf procent hoger dan in het over eenkomstige kwartaal van 1955. RIDDERKERK 's-GRAVENHAGE-BOUWLUST 's-GRAVENHAGE-VREDERUST RIJSWIJK-TEWERVE VOORBURG Binnen en Bovenveer.pol- der. LEIDSCHENDAM SCHIEDAM-Nieuwland ALPHEN A. D. RIJN Ter vervanging van beslist onvol doende noodkerkgelegenheid: KRIMPEN A. D. IJSSEL (thans N.V.V. gebouw). 's-GRAVENHAGE-Waldeck (thans H B S VLAARDINGEN (thans Kerkhofkapel) DORDRECHT-Staart (thans theehuis). BARENDREGT (thans Stationskoffie huis. Vrijdagavond is op. een onbewaakte overweg bij Rijssen een goederentrein in aanrijding gekomen met een perso nenauto. De auto raakte onder de loco motief en werd geheel vernield. Van de vijf inzittenden werden twee kinderen gedood en drie volwassenen gewond. Deze zijn naar het ziekenhuis in Almelo gebracht. Tot drie uur 's nachts was een van de beide hoofdsporen versperd en werd tussen Almelo en Hengelo over enkel spoor gereden. De Koning van Noorwegen heeft de heren C. Weenink, vice-consul van Noorwegen te IJmuiden, en K. van Everdingen, vice-consul van Noorwe gen te Vlissingen, benoemd tot ridder in dë orde van St.-Olav. De grote herkersteningsbeweging van na de tweede wereldoorlog heeft ongetwijfeld voor een groot deel haar bezieling te danken aan de opzienbarende vastenbrief, die de aarts bisschop van Parijs, Kardinaal Suhard, in 1947 geschreven heeft. Het grote be lang van dit uitzonderlijke document wordt misschien wel het duidelijkst ge typeerd door het gezegde van een ker kelijk hoogwaardigheidsbekleder, die, na lezing opmerkte: „Ik dacht, dat er alleen in Rome encyclieken werden ge schreven!" Feit is in elk geval, dat de invloea van deze brief, die als titel droeg: „Opbloei of ondergang van de Kerk", tot ver over de grenzen van Frankrijk merkbaar is geworden. De Kardinaal verklaart daarin zeer diepgaand het wezen van de kerk en constateert dan, dat de wereld niet kan worden opgebouwd zonder de kerk. Maar hoe kan de kerk daarbij haar medewerking verlenen? Het antwoord luidt: slechts door aanpassing kan zij het hand over hand toenemende heiden dom overwinnen. Zij zal haar aposto laat, haar prediking, haar hele optre den naar buiten een vorm moeten ge ven, die aangepast is aan de eisen van de moderne tijd. Natuurlijk zonder daar bij ook maar het minst van haar leer prijs te geven! De twee grote grondbeginselen van het moderne apostolaat kunnen daar- o m geen andere zijn dan echte evan gelische liefde en grote eerbied voor de menselijke persoonlijkheid. En wel, om- Advertentie Publlkotie Nederland» Zuivelbureau, Oravenhage NEEM PER MAN DRIEKWART KAN 59 (Van onze medische medewerker) Voor de meeste men sen is het vakan tieseizoen weer aan gebroken. De gewoonte om in de maanden juli en augustus vakantie te nemen zal wel samen hangen met de grote schoolvakantie, die sinds mensenheugenis in deze maanden valt. Een groot bezwaar van deze traditie is evenwel dat het gehele land tegelijk erop uit trekt en de mensen elkaar danig in de weg lopen. Het is daarom jammer dat de ijve- raars voor vakantiespreiding zo wei nig succes hebben met hun pogingen. Dit jaar hebben zij echter de wind wel heel erg tegen, evenals verleden jaar 'trouwens toen de maand juni ook te koud was. Normaal biedt de maand juni geen slechter vakantie- weer dan augustus: er zullen heel wat lezers zijn die zich een verre gende augustusmaand kunnen herin neren. In onze tijd is het begrip vakantie gelukkig gemeengoed geworden en vrijwel iedereen is het er over eens dat vakantie op zijn tijd nuttig en nodig is. Toch wordt er nog veel te weinig echt geprofiteerd van de mo gelijkheden die een of meer weken vakantie kunnen bieden. Vakantie moet een feest zijn, dat wil zeggen een bijzondere, zeer ple zierige bezigheid (waarmee eventueel ook luieren bedoeld kan zijn!), als afwisseling van het dagelijkse werk en de steeds terugkerende plichten. Daarvoor is nodig dat men het da gelijks werk los kan laten. Voor de buitenshuis werkende man of vrouw betekent dit: vrij-af voor één of meer dere weken, iets, waarvan wij ons op het ogenblik nauwelijks kunnen voorstellen dat het een vijftig jaar geleden voor de meeste werknemers een ondenkbare luxe was. Er is ech ter een grote categorie har£ werkende mensen die geen wettelijk ondersteun de eis op vakantie kan laten gelden en dat ook wel nooit zal verlangen: de huismoeders. Voor een wettelijke regeling zouden zij ook niets voelen, maar dat neemt niet weg dat ook de huisvrouw vakantie hard nodig heeft. Daarom is de gedachtengang van sommige huisvaders die zeggen geen behoefte te hebben aan vakantie buitenshuis en in hun vakantie liever dan sommige mensen denken. Vooral onder zakenmensen zijn er die vin den dat zij eigenlijk nooit gemist kun nen worden. Of dat waar is, zullen wij in het midden laten; een mens is echter hoogst zelden werkelijk on misbaar. En hoe vaak gebeurt het niet dat iemand die onmisbaar leek, vervangen of opgevolgd wordt door iemand die het eigenlijk nog beter doet? Overigens berust zo'n gevoel van onmisbaarheid ook wel eens op andere motieven. Zo kan het een vorm van zelfoverschatting zijn of „gezellig" thuis blijven of hoogstens eens gaan vissen, eenzijdig en onjuist. Zij veronderstellen wij nemen aan in hun onschuld zo gemakkelijk te zijn en geen eisen te stellen. Maar als voor hun echtgenoten de dagelijkse gang van zaken precies hetzelfde blijft als anders, hebben zij geen va kantie, en het is een groot misver stand te menen, dat alleen de huis vaders vakantie nodig zouden hebben. Daarom beantwoorden de zogenaam de vakantiehuisjes, die men gemeubi leerd huurt en waar men zelf moet koken, alleen aan hun doel, als ieder een de handen uit de mouwen steekt en de huishoudelijke werkzaamheden met vereende krachten in korte tijd worden afgewerkt, zonder dat de ge zelligheid eronder'lijdt en zonder dat moeder er alleen voor op moet draaien. en andere vraag is, hoe het mees te profijt van de vakantie te trekken. Op papier is het ant woord niet zo moeilijk: zich ontspan nen door te doen waar men zin in heeft. Wat, doet er niet toe, als het maar iets anders is dan het dage lijkse werk. Men moet zich ook geeste lijk los kunnen maken uit de dage lijkse sleur. Dit laatste is belangrijker ook wel eens het tegendeel: de vrees, dat de vervanger of opvolger het in derdaad beter zal doen. Het is goed ons zulke dingen eens te realiseren. Hoe dan ook, het is voor elke mens nodig dat hij nu en dan nieuwe krachten opdoet en de dagelijkse pro blemen e ven loslaat. Zulks kan trou wens het werk en de problemen die „er mee samenhangen alleen maar ten goede komen, want goed uitgerust, met een frisse kijk en energie kan een mens veel meer presteren. Ook voor kinderen is vakantie niet zonder betekenis. Het geregelde schoolleven heeft zeker allerlei voor delen, maar het is daarnaast evenzeer nodig dat het kind van zijn vrijheid kan genieten, als compensatie voor de nu eenmaal overmijdelijke regel maat en discipline van de school. Als het maar even mogelijk is, moeten stadskinderen een deel van de va kantie buiten doorbrengen. De „lucht" en de sfeer, kortom het hele leven is buiten veel gezonder. Voor kleine kinderen gaat dit niet helemaal op, omdat zij de veiligheid en geborgen heid van het ouderlijk huis moeilijk kunnen missen. Tenzij een lieve oma of een even lieve tante, die het kind goed kent, de zorg van de ouders over neemt. St. dat dit juist de kern uitmaakt van de grote bekommernissen van onze tijd. „De kerk zal dc wereld niet winnen door zich front tegen front met haar te metenonze overwinning is de liefde". Dat is dan ook de reden, waar om de kerk midden in de wereld .oet staan. Paus Pius XII heeft reeds ge zegd, dat de katholieke leken in de voorste linie van het leven moeten staan, omdat juist door hen de kerk het levens beginsel is van de menselijke samen leving „Weigeren zich te bemoeien met de aarde", schrijft Kardinaal Suhard „onder voorwendsel de hemel te zoeken is vergeten, dat Christus onze natuur heeft aangenomen". Isolatie, vlucht, angst, concentratie op het persoonlijk heil passen niet in een echt katholieke levenshouding. Die vraagt juist om ruimte, beweging, ontmoeting en aan passing voor zover dat mogelijk en verantwoord is. Iedereen heeft ongetwijfeld, tot in zijn eigen leven toe, geconstateerd, dat de laatste wereldoorlog de hele sa menleving grondig veranderd heeft. Zo goed als niets kan tegenwoordig nog ge schieden zoals dat „vroeger" gebruike lijk was. Het is dan óok vanzelfsprekend, dat ook op apostolisch terrein naar nieu we methoden moet worden gezocht. Menselijke wijsheid en inzicht moeten ons hier leiden. Maar de problemen zijn zo groot, zo ingrijpend en zo drin gend, dat de oplossing spoedig moet ko men. Het verleden kan ons daarbij nau welijks van dienst zjjn, omdat er geen voorbeeld is van een zo allesomvattende verandering. De methoden zullen daar om voor een groot deel, evenals de pro blemen, die om een oplossing vragen, nieuw zijn. Dat brengt met zich mee, dat men met heel veel, waaraan men gewend was, eenvoudig moet breken. Daar is moed voor nodig, maar ook tact en voorzichtigheid. Vóór alles ech ter een brede kijk op de dingen en be grip voor het betrekkelijke van gebrui ken en gewoonten. Men moet leren in zien, dat de dingen van „vroeger" aan tijd en cultuur gebonden waren en derhalve onmogelijk eeuwig en onver anderlijk konden zijn. Het feit is dan ook niet weg te praten, dat zeer velen het verleden als verouderd beschouwen. Maar juist omdat niet allen dat doen, ontstaat er een conflict in de opvattin gen. Dit is onvermijdelijk. De ervaring bewijst trouwens, dat dit bij elke cul tuurwisseling het geval is geweest. Het maakt alleen het zoeken en vooral het toepassen van nieuwe methoden nóg moeilijker. Toch mag dit nooit een reden zijn om daarom dan maar alles bij het oude te laten. De hele mens is immers ver anderd. Dit geldt zowel voor de katho liek als voor de niet-katholiek en óók voor hun onderlinge verhoudingen. Als wij dit eens goed doordenken, dan wordt het ons duidelijk, dat de hele levenssfeer in ons land anders gewor den is. Men voelt dat heel scherp aan overal waar „Kerk en afgescheiden Christenen, Kerk en ontkerstende we reld, Kerk en zoekende mens elkander ontmoeten." Gebeurt dit niet elke dag zowel op officieel niveau als in het ge wone dagelijkse leven? Op straat, bij het werk, tijdens ontspanning, tot in de gezinnen toe? Het werkt door zelfs in de verhouding van ouders en kinderen. Wie ook maar even over deze dingen nadenkt moet toegeven, dat wij in een totaal veranderde wereld leven. En in die wereld moet de Kerk het Evangelie prediken. Dat er nu een grote mate van aanpassing nodig is, wil zij door de hedendaagse mens verstaan worden, ligt wel zeer voor de hand. Maar even zeer is het duidelijk, dat het ontzaglijk veel studie en overleg, wijsheid en voor zichtigheid eist om hier het juiste ant woord te vinden op de talrijke proble men, die zich voordoen. Dat is de moeilijkheid, waarin het moderne apostolaat zich bevindt. Des kundigen zijn dan ook voortdurend bezig een vt antwoorde oplossing te vinden. Een voortreffelijk boekje van pater v. Doornik: „De Kerk buiten de muren". (Het Spectrum-Utrecht) geeft in deze kwesties een diep inzicht. Op de lijn 's-Hertogenbosch-Oss is gisteravond een dieseltrein, kort na het vertrek uit 's-Hertogenbosch te 20.54 uur, in brand geraakt. Het vuur ont stond in het laatste deel van de mo torwagen en sloeg over naar een eer ste klas compartiment. Bij aankomst in Oss sloegen de vlam men reeds fel naar buiten. De nevel tankwagen van de gemeentelijke brand weer heeft geruime tijd werk gehad om het vuur te blussen. Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. De materiële schade is aan- 1 zienlijk. De bewoonsters van de strandten tenkampen in Zandvoort zitten in hun baadje voor hun tijdelijke woningen. Het kan hun niet zo bar veel schelen, dat het nog alsmaar niet wil vlotten met de zomer dit jaar. Verleden jaar om deze tijd was het ook nog niet best. De zomer begon toen pas in juli en daarom houden zij de moed erin. Ze breien onverstoorbaar verder aan het truitje voor Moos en het rokje voor Leen. En intussen babbelen ze met el- Advertentie ÜOV Citron Houdt fit! Wie van a tot z genieten wil van zijn vakantietrip, neemt JOY mee op reis. Allereerst de bekende JOY Sinas en Cassis, - nü vooral ook JOY Citron. Want deze nieuwe, gezonde citrusdrank is heerlijk fris en verkwikkend. Die houdt u jong en fit! JOY nu In 3 smaken: Sinas Citron Cassis 2 volle glazen uit één bottel gezond en... razend lekker [RUCHTENDRANKEN am kaar en drinken hun kopjes koffie. Hele reeksen kopjes koffie. We waren bang, dat de stemming in de tentenkampen tot het nulpunt gedaald zou zijn na de koude, som bere weken, die achter ons liggen. We zijn eens een kijkje gaan nemen en een praatje gaan maken, maar toen bleek al gauw, dat de stadsmens er somberder aan toe is dan deze buiten mensen. Eén ding staat voor allen vast: Veel liever in Zandvoort dan in Am sterdam, waar een sombere dag nog veel somberder is door al het grauw van de eindelozehuizenblokken. In Amsterdam wonen ze in minieme wo ninkjes. Twee, drie kamers voor vijf of zes personen. Woninkjes hoog in een flatgebouw, zonder al te veel licht. Zon der al te veel zon. Nee, geef die Amsterdammers Zand voort maar. Daar zitten ze even klein behuisd en soms nog wel kleiner. Maar daar 'hebben ze tenminste massa's fris se lucht en als het niet regent, dan gaan ze voor hun tentje zitten. Dan komen ze naar buiten, in hun baadje, zonder zich om de anderen te behoeven bekommeren. Ga in Amsterdam maar eqns even „een Kinkerstraatje maken" in een korte broek en een truitje? Trou wens, je gaat er niet eens uit, want eer je je verkleed hebt, regent het al weer. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat de bewoners van de strandtenten niet veel liever zon hebben en minder wind. Dat wil iedereen. Maar ze vinden het leven in Zandvoort best draaglijk. Ze knippen een oogje naar de KVS-vlag, naar de Heliosvlag, die hoog boven de kampen wapperen en ze zijn dankbaar dat ze er weer eens uit kunnen. De tentjes zijn natuurlijk nog lang niet al lemaal bezet. Langzamerhand begin nen de vakanties en dan komt de hoofd stroom naar Zandvoort. Maar degenen die er reeds zitten die er in som mige gevallen al twee maanden zitten voelen zich in Zandvoort al net zo thuis als in Mokum. En met de Haar lemmers is het al precies hetzelfde. De kinderen gaan in Zandvoort naar school. Maar dat levert nog wel eens moeilijkheden op, want het blijkt dat men in Zandvoort met de leerstof al verder is dan in Amsterdam. Maar die moeilijkheden zijn wel overkoom- baar. De kinderen weten zich ook bui ten de school wel te vermaken. In het zand. Aan de ringen en af en toe, als het niet al te koud is, in de zee. Maar de zee is nog wel erg koud. Niet meer dan 12 graden. Dat betekent dat de wind die van overzee moet komen, al tijd nog fris is. Het zij zo. De strand bewoners maken er zich nauwelijks zorgen om. Ze breien en babbelen en drinken hun kopjes koffie. Hele reek sen kopjes koffie. „Toen ik aan het boek over Titxis Brandsma bezig was, heb ik wel eens gedachtde Kar dinaal, wie zou dat ooit eens doen? Meer niet. Ik geloofde niet in mijzelf als biograaf van de Kardinaal en ik dacht er niet eens aan, totdat prof. Van der Meer er over begon en mij aanspoorde een boek te schrijven over het leven van Kardinaal De Jong". Zo begint het gesprek met de heer H. W. F. Aukes te Hilversum, wiens onlangs verschenen boek in alle kringen bijzonder gun stig ontvangen is. Er komen dagelijks stromen brieven met hartelijke complimenten bin nen. De auteur is er werke lijk een beetje beduusd van, al verheugt hij zich uiteraard over deze bijval. „De aartsbis schop, mgr. 'frink, was en thousiast; hij was de eerste die mij gelukwenste". De relatie van de heer Aukes met de Kardinaal bestond reeds vele jaren. De schrijver is even eens van Friese oorsprong en zijn belangstelling voor het noorden reeds in 1941 publi ceerde hij een volks- en naam kundige verhandeling over Katholieke Friese Geslachten werd door de toenmalige aartsbisschop gedeeld. Meerdere malen ontmoetten zij elkaar op Ameland of bij de deken van Leeuwarden, een oom van de heer Aukes. Toen eenmaal het plan gemaakt was en de Kardinaal zijn toestem ming had gegeven, kwam de heer Aukes regelmatig bij de Kardinaal, ook later in Amersfoort en wanneer de auteur weer eens iets ontdekt had over de geschiedenis van het geslacht De Jong, evenaarde de Kardinaal hem in enthousiasme. Hoeveel werk de heer Aukes, trouw geassisteerd door zijn eveneens Friese echtgenote, aan het boek gehad heeft, laat zich nauwelijks uitme ten. Een grote kast vol documenten, paperassen en aantekeningen toont het resultaat van onvermoeid speuren in archieven e.d. „Er waren bijzon der weinig geschreven bronnen. Er heeft mij zelfs eens iemand gezegd; als je over de Kardinaal een boek wilt schrijven heb je maar tachtig pagi na's nodig. Want wat valt er b.v. te schrijven over zijn twintig jaren op Rijsenburg? Het is wel een beetje anders uitgevallen". Nauwelijks is het boek verschenen, of er wacht de heer Aukes ander belangrijk werk, nu dezer dagen zijn benoeming afgekomen is tot direc teur van het vormingscentrum „Vinea Domini" te Witmarsum (Fr.). Een kolfje naar zijn hand. Het lijkt mij prachtig werk, vooral ookomdat het stimuleren van allerlei culturele en maatschappelijke activiteiten door en vanuit het centrum samenhangt met de uitbouw van het bisdom Gronin gen. Er zijn allerlei plannen, o.a. wil het centrum een eigen gebouw hebben. Mijn vrouw en ik zijn echt blij, dat we nu in Friesland gaan wonen, al heb ik het hier in Hilversum uitstekend naar mijn zin gehad". Terwijl hij dit zegt, dwalen zijn ogen door de jramen van zijn werkkamer naar de mooie grote achtertuin. „Een beetje verwaarloosd, dat komt door de Kardinaal". Wij geloven, dat hij deze tuin gauw vergeet wanneer de heer Aukes weer Fries met de Friezen geworden zal zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 5