DELFT: ^trasten tussen !(len en verleden Jrale show op hoog niveau militaire galakorpsen d! Siwe ^domswet 'KVan pag-1} Lichte muziek op zwarte schijven SCHEEPVAARTBERICHTEN s'lds 1610 nogal wat veranderd ï?%n ^aat* De verdwenen miniatuur St .V m .Vjï1 MA ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1956 PAGINA 9 v C nii i ifiilth r uit 1745' l» t oomtrast !>hS* ftpijN to ering gold- dat WASV® nil' ot zoaIs we m t r pe»i Passen kan be- (gf^'-die zulk ❖ia Glans eo perfectie Smaakt naar meer Teruggave vijandelijke auteursrechten ;#f Opheldering rond het gouden stiertje Kadcrscholen voor filmon'twikkelinig K.P.M.ver'koopt het BaMhotel in Deixpasir De onveiligheid in West-Java Bedirij f spensioenf onds vleeswaremniduistrie ,rSt.-Joris" in bestuur vertegen wo ordigd door ERICH KASTNER Vertaling van J0HAN VAN DER W0UDE inzet van een fanr e'ftse marktplein j-Harpi,are en 't in strak! t V hun van de Gar a, ontrnij llende' sierlijke „..nitiz'eli tijdens de i(t n J'lsierav°nd weder- Sn beL,erlinSe samenwer- ti.,( r,ende veelkleurige tila 8 "TaPtoe Delft" Utts een grote faam rVen"~"ï> cc" 8role «aam o'tg v Reeds vier dagen „*t Jjt aii rstelling waren alle als e. fangen volledig uit- tegemoetkoming aan V, '"ïm s'f>lden is een extra ast voor zaterdag 1 ''%fU® militaire muzikale 1 het frtarlÜlts kent, de Se u.et teken "van de her- >n het 'ïfct^h ^'f'idtng van 1945; dit h hP( Pakkende uitbeelding arngrote verschil tussen P in vroeger eeuwen ^V-Jeger werd gemusi- ■^n_ceerd en de wijze •n 1956 geschiedt. '!'^r°eir>i °P een gegeven mo- \.h)uSle van vijftien vreemd Mi,, ..V-^anten, dat op het M -inwaarts gaat!" in ^°t-stap-slof tempo en l i,, W wonderlijkste instru- ponder het mysterieu- rPent, 'n ventielloze v. ii,,.pas-trompet en diver- hfc ten en klarinetten ■t p van een oude „Dra- Pi W:" vrijwel historisch- .ViilijPtsing ten beste gaf V Ie» muziekorkest van ïft this den van deze beziens- lu Jt^Umstukken, waarvan fJwM.visoriach moesten wor- met leukoplast, zijn V '«ti5 en de klank, die zij i,\,' ^as ijl en mager. iJVh de Jan Willem Friso .ijl)'ij' dan ook een extra pi «5] t desondanks in ge in en mars van B. 's Lai »au l'!>3th "eszins waardeerbare l"nt» tegenstelling van hun r.peij-onmiddellijk na hen, it%d der machtige pau- i ^"trommen met al nun prachtige blauwe (johti n flitsende instrumen- ih »i8 man van de Lucht- nr ~?iWlnde Pas het markt- begrwt geestdriftig ap" i ft? zaken en mannelijke |Moi}?chten zij een „Turkse Ik vps°rgsky en „The great ür';f?P.. Kenneth. J. Alford ''e 'eüjk uitgevoerde coun- 1 en ware ovatie ontke- K![Jsfp.s.en het optreden van ;:ir;ht'?rs en piekeniers vol- i%ffi en van prins Mau- rti ht >Peerde excereitie van vP°n- Luchtmacht o.l.v. tjSsantS a* even sPectacu- toet een grote pluim Eerste Kamer zijn 'he oerin8en gewijd Art de Van de particuliere Wlïperrt^Pitkering krachtens P r'iik swet. Het is vol- ,vt „"W dat deze aangele- SenSn1 a"idelyk is gf VlAt Ah, die er mee te Iv l!? i>A0rens op deze kri- moeten twee be- ihg van de wet in de ffl fht, tvet zijn verankerd m.h»^, Worden aangegeven. H of beter gezegd 'v'ibP-bhT beginsel, dat we kM^ban met een persoon- Kjwr recht. By de (nu "ik de uitkering ge- fWpi __Werd afgetrokken. hüuiP, 65-jarige leeftijd \SAl Kv?ring ontvangt, Cl, p- tjr.'Uven werken, kan 'Ah t,ii ^an kamers blij- iX -p'htie blijven onder- .-tspt-irio yaste dienst blij- hipping, dat is zijn of l\f bet -niemand iets mee v>n „'bkomen dat men Su* gp8pn'et behoeft van- P (-;■ A]I Premie meer te .i\cbtkl men nu niet tot f o>,., e''ng wil komen 1 vW-a.v e£kort worden ge- A eid 'ben, die geen in- ,n\y pej,' maar uit het bezit At Heia, eider, die in de P' 2 k am leven kans \Hr,bhUr dïZen bij elkaar hien ,,P'e hij daarvan Ai.' dip P'f bezit, niet uit i'P, nQt|(iePu. een groot ka- «1 °et ,i dezelfde rechts- ripdaarbij bovendien ^h khoSgrham betaalde Ker dan voor inkomen, v hg;'s- even hoog of, rjp hie?olc 'Ufrente en 'i k, ut? hip,, van de uitke- u) jh petr0KjWe Ouderdoms- ïrp Aftr^en. Maar in n^beliiiPP het nieuwe mogelijkheid F, tf trJ'bg iaande parücu- W te f te n- zij het be- ',5 ,:8J-rekw„ P&ssen- Deze g even -eds uit Hnt tpek bezitten, iri het pensi- een maar tp" onipbzelf, maar "i,1 var. der bepaalde 't,. Vr,-,'ve. Aigemene 'Iheid alsnog Commentaar m te gaan). op de hoed en gehuld in zwierige cos tumes dragen aan de brede bandeliei een rij kruithorentjes, de pan en de polverzak. Zij waren bewapend met een moeizaam te hanteren schietapparatuur bestaande uit het zware musket, for ket, laadstok en lont Te velde kon men hiermee vroegei driemaal per uur een schot lossen. Zo dra een gelid van musketiers geschoten had, trokken de mannen zich terug in de achterhoede, alwaar ze tijdens het omslachtig laden werden beschermd door geharnaste piekeniers gewapend met degen en een circa vier meter lan ge piek. Van marcheren was bij dit alles geen sprake. En wanneer men hun op de taptoe goed nagebootste bedrij vigheid vergelijkt met de wijze, waar op het detachement van de Kon. Luchtmacht de geweren hanteert en feilloos gelijktijdig wendt en keert, staat en voorwaarts gaat, dan be grijpt de toeschouwer, dat er sinds 1610 toch wel heel wat veranderd is in de opvattingen omtrent excer eitie. Dank zij de „Taptoe Delft" en een veelvoudig optreden voor de radio en bij vele feestelijke gelegenheden heeft het musiceren der korpsen door gesta dig oefenen sinds vorig jaar aan glans en perfectie gewonnen. De Kon. Mili taire Kapel excelleerde in „Zapfen- streich nr. i" van Beethoven en een Grenadiersmars van Dunkier en ma joor Rochus van Yperen dirigeerde in de finale voor het eerst na zijn auto ongeval een boeiend en voortreffelijk uitgevoerd arrangement van het „Wilt heden nu treden" en het Wilhelmus. De tamboers en pijpers van de Kon. Marine gaven een meesterlijk staal van hun kunnen in de „Tamboercapriolen" van A. Safaroni, terwijl de Mariniers kapel onder leiding van majoor Gijs- bert Nieland in hun decoratieve nieu we tenue het hoogtepunt van de taptoe brachten met de „St.-Louis Blues" van W. J. Handy. Zowel de geraffineerde tempowisseleingen als het karakteristie ke timbre van deze ultramoderne mu ziek wisten zij daarbij op schier vol maakte wijze te interpreteren. Wellicht zullen bij de première van hedenavond enkele generaals hun wenk brauwen fronsen en zich afvragen of dit nu wel militaire muziek is, maar de hartveroverende, vakkundige weer gave van dit toch voor blaasinstru menten voortreffelijk liggend brok mu ziek smaakt naar meer en doet als vanzelf de gedachte rijzen om bij vol gende taptoe's het hoofdaccent van de ze nationale, militaire manifestatie op de eerste plaats te leggen op het muzi kale programma en daarnaast pas de nodige aandacht te besteden aan de show, die overigens zowel wat de ge compliceerde Amerikaanse counter march als wat de minder ingewikkel de figuren betreft weer tot in de puntjes verzorgd was. Ook het trompetterkorps der cavale rie, dat in feite een volledig fanfare korps is, heeft in de onlangs verwor ven authentieke galatenue met blauwe en zilveren uitmonstering een uitste kend debuut gemaakt in de met furo re geblazen Arromanches van Kelly en Trafalgar van W. Zehle. Al met al is deze Taptoe Delft onder leiding van lt. kol. D. baron Mackay qua regie en uitvoering weer een evenement ge worden, waaraan ieder die van mili taire muziek en show houdt weer zijn hart tenvolle kan ophalen, vooral als het weer zó meewerkt als dat gister avond het geval was. J. G. Vijandelijke auteursrechten die aan de staat zijn overgegaan zullen, inge volge een in de staatscourant versche nen beschikking van de ministers van justitie en van financiën, aan de vroe gere rechthebbenden worden terugge geven. Opbrengsten van vijandelijke auteursrechten zullen worden terugge geven indien het recht op deze op brengsten na 26 juli 1951 is ontstaan. Mocht door of van de zijde van het Nederlands Beheersinstituut aan der den toestemming zijn gegeven voor het verrichten van handelingen die niet zonder toestemming van de rechtheb bende op het auteursrecht mogen wor den verricht, dan moeten zij, aan wie het auteursrecht wordt teruggegeven, zich verbinden deze toestemming ge stand te doen. Taptoe Delft wordt een schone traditie; van het jaar wordt zij voor de derde maal gehouden. Hier trekt de Koninklijke Militaire Kapel op, gisteravond tijdens de generale repetitie, waarover verhaald wordt op pag. 3. Gezien het feit, dat rond het bezoek dat de Amerikaanse mevrouw Gloria King uit Houston aan Friesland dezer dagen heeft gebracht misverstanden zijn gerezen ten aanzien van haar mis sie, deelt men ons mede, dat het de be doeling van mevrouw King was om, me de namens een aantal invloedrijke vee fokkers uit Houston, een zogenaamde gouden stier aan te bieden, aan een prominente figuur of instantie in Fries land, als bewijs van vriendschap en be wondering voor de prestaties van de Friese veefokkers. Het misverstand dat achteraf ten aan zien van de missie van mevrouw King is gerezen, vindt vermoedelijk zijn oor zaak in het feit, dat mevrouw King niet zoals verwacht de officiële „Cattle breeders association of Texas" verte genwoordigde, doch een kleinere groep die deze goede bedoelingen had. De als gevolg hiervan ontstane veronderstel lingen die zowel voor mevrouw King als voor de betrokken Friese instanties van min of meer onaangename aard zijn, hebben haar doen besluiten na terugkomst in Houston zorg te dragen voor een officiële bevestiging van haar goodwillbezoek van de zijde van de be trokken veefokkers in Texas. Zwitserland Vijf leden van een Hongaars zigeunerorkest, dat ter gele genheid van een internationaal congres voor volksmuziek en -dansen naar Ge- nève was gekomen, hebben in Zwitser land asiel gevraagd. De directie van het katholiek film centrum voor de jeugd deelt mede, dat zij medio oktober a.s. wederom drie jaarcursussen van de filmkaderschool zal inrichten n.l. voor de vierde maal in Den Haag en voor de tweede maal in Breda en Sittard. De gehele cursus bestaat uit een der tigtal geïllustreerde lessen, waarin de voornaamste aspecten van het ver schijnsel-film als: filmgeschiedenis, filmhandel en filmkunst, filminvloed, filmwording in theorie en praktijk etc. uitvoerig behandeld worden door be kwame docenten. Eveneens wordt ruimschoots gelegenheid geboden tot onderlinge discussie, onder leiding van de docent. De lessenreeks wordt boven dien enige malen onderbroken door los se vertoningen van belangrijke hoofd films. De kadercursus heeft een tweeledig doel: 1) het opleiden van toekomstige docenten, die ingeschakeld kunnen wor den in het film vormingswerk; 2) het verdiepen van de eigen kennis van het verschijnsel film. Aan het einde van de cursus bestaat de gelegenheid deel te nemen aan een examen. Het beroemde Balihotel in Denpasar op Bali is door de Koninklijke Paket- vaartmaatschappij verkocht aan het In donesische toeristen bureau „Nitour". (A.N.P.) Gedurende het eerste halfjaar van 1956 zijn 237 opstandelingen, 59 solda ten en 366 burgers gedood in de door terroristen getiranniseerde provincie West-Java, aldus wordt in een commu niqué van het Indonesische leger me degedeeld. Meer dan tweeduizend hui zen zijn door de opstandelingen, die tot de „Darul Islam" behoren, afgebrand. De aangerichte schade wordt geschat op 15 miljoen rupiahs, aldus het com muniqué. (A.N.P.) Voor de werknemers in de Neder landse vleeswarenindustrie wordt per 3 september e.k. een bedrijfspensioen fonds in het leven geroepen. Voorzitter van het bestuur is de heer G. Niers te Epe. Van de zijde van de Nederland se katholieke bond van arbeiders in de voedings- en genotmiddelenbedrijven St. Joris hebben in het bestuur zitting de heren J. Dingjan en W. Schotger- rits. Werkgevers en werknemers zijn gelijkelijk vertegenwoordigd, elk met 6 leden. Tot directeur van het fonds is benoemd mr. J. van der Loo te Den Haag. Het maximaal te bereiken pen sioen bedraagt 520 gulden per jaar. Werkgevers en werknemers betalen ieder de helft van de premie (totaal 3 gulden per week). ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: 8.00 nws., 8.18 platteland, 8.30 weer of geen weer, 10 00 caus., 10.15 kinderkoor, 10.40 met en zonder omslag, 11.05 gram. AVRO: 12.00 theaterork. en soliste, 12.30 sport, 12.35 Even afrekenen, Heren!, 12.43 gram., 12.55 wereldkampioenschappen wielrennen in Kopenhagen, 13 00 nws., 13.05 gram., 13-10 militairen, 14.00 boek, 14.20 kamerork-, 15.20 Joegoslavische volksliederen, 15.45 dansmuziek, 16.30 sport. VARA: 17.00 gram., 17.20 voordr., 17.40 wereldkampioenschappen wielren nen te Kopenhagen, 17.50 nws., 18.05 sport. VPRO: 18.30 prot. pr. IKOR: 19.00 jeugd, 19.30 prot. pr. AVRO: 20.00 nws., 20.05 gevar. mui., 21.00 voordr., 21.10 Der Graf von Luxemburg, operette, 22.00 ra- diojourn-, 22.10 'gram., 23.00 nws., 23.15 gram. HILVERSUM II, 298 m. KRO: 8.00 nws., 8.15 gram., 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 nws., 9.45 gram. IKOR: 10-00 prot. pr., 1130 vragenbeantw., 11.45 rep. NCRV: 12.00 kinderkoor. KRO: 12.15 gram., 12.40 lichte muz., 12.55 zonnewij zer, 1300 nws., 13.10 gram., 13.40 boek, 13.55 gram.. 14.30 bariton en piano, 15.10 gram., 15.20 Concertgebouwork., 15.55 lichte muz.. 16.15 sport, 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 prot. pr., 18.30 gram-, 19.00 prot. pr., 19.05 boek, 19.15 geestelijke liederen, 19.30 caus. KRO: 19.45 nws.. 20.00 de gewone man, 20.05 lichte muz., 20.25 act-, 20.35 caus., 20.45 gram., 21.10 hoorspel, 22.10 Promenade-ork. en sol., 22.45 Avondgebed, 23.00 nws., 23.15 gram. WIJ KIJKEN NAAR TELEVISIE. NTS: 16.30-17.45 Eurovisie: Wereldkamp. wielrennen te Kopenhagen. ENGELAND, BBC, home service. 330 m: 14.30 Intern. Festival v. Edinburgh, 18.15 lichte muz., 22.15 ork.conc. BBC, light progr., 1500 en 247 m: 14.15 gevar. muz.. 16.00 lichte muz., 19.30 gevar. muz., 20.30 samenzang. 23.00 pia nospel. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK, 309 m: 12.00 amus.muz., 13.10 gevar. muz-, 14.30 amus.muz.. 16.30 dansmuz 18.15 symf.ork. en solist, 18.50 sopr. en piano, 20.00 lichte muz., 22.15 ritm. muz 23.00 lichte muz., 0.05 klass. muz., 1.15 gevar. muz. FRANKRIJK, nat. programma, 347 m: 15.30 Girofle-Girofla, opera-buffa, 17.15 kamermuz., 18.00 symf.ork. en solist, 20 05 lichte muz., 22.45 kamermuz. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Uchte muz. 14.00 II Turco in Italia, opera, 20.15 Re quiem 484 m: 22.15 lichte muz. ENGELAND. BBC. Uitz. v. Nederland. 8.00-8.15 Eng. les v. beginnelingen, lessen 80 en 81, deel 4. (Op 464 en 42 m). 17.45- 1815 Nws. Londens Radiodagboek. Wat ik zeggen wilde, een discussie. (Op 224 en 41 m). DUITSE TELEVISIEPROGRAMMA'S: 12.00-12.30 Internat, borreluurtje. 13.30- 16-25 Sportrep. 16.30-18-00 Wereldkamp, wielrennen. 20.00-22.20 Gevar. progr 22.03-22.30 Weekjoum. BELG. TELEVISIEPROGR. Vlaamse uitz.: 9.45-11.00, 13.30-14.30 en 16.30-17.45 Wereldkamp. wielrennen. 19.01 Feuille ton. 19.30 Nws. 19.45 Quiz. 20.20 De zwar te zeerover, film. 21.40 Journ. en sport- act. MAANDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00 nws., 7.10 gym., 7.23 gram., 8.00 nws., 8.18 gram., 8.50 vrouw, 9.40 gram. VPRO: 10.00 caus., 10.05 prot. pr. VARA: 10.20 Metropole-ork., klein koor en hammond trio, 11.15 vierhandig pianospel, 11.40 jeugd, 12.00 dansmuz., 12.33 platteland, 12.38 piano, 13.00 nws., 13.15 middenstand, 13.20 orgel en zang, 13.45 gram., 14.00 vrouw, 14.15 hoorspel, 15.40 zestig minu ten boven de zestig, 16.40 gram-, 17.30 lichte muz., 17.50 wereldkampioenschap pen wielrennen te Kopenhagen, 18.00 nws., 18.20 act., 18 30 gram.. 19.00 kinde ren, 19.10 oude muziek, 19.35 gram., 19.45 regeringsuitz., 20.00 nws., 20.05 theater ork., -koor en sol., 20.45 horen en bezor gen, 21.20 lichte muz., 21.45 caus., 22.00 Concertgeb.ork., 2.30. wereldkampioen schappen wielrennen te Kopenhagen. 22.40 gram., 23.00 nws., 23.15 lichte muz 23.40 gram. HILVERSUM II, 298 m. NCRV: 7.00 nws., 7.10 muz., 7.30 gram., 7.45 prot. pr.. 8 00 nws., 8.15 gram.. 9.00 zieken. 9.25 vrouw, 935 voordr., 10.00 gram., 1030 prot. pr., 11.00 Promenade-ork. en col., 11.45 gram., 12.25 boer en tuinder. 12.35 lichte muz., 12.55 gram-, 13.00 nws., 13.15 lichte muz., 13.35 gram., 14.00 jeugd. 14.30 gram., 14.45 vrouw. 15.15 gram., 15.35 ka merork., 16.00 prot. pr., 16-30 viool, viola da gamba en clavecimbel, 17.00 kleuters. 17.15 amus.muz., 17.40 beursber., 17.45 re geringsuitz., 18.00 vocaal dubbelkwartet, 18.15 gram., 18.35 accordeoriork-, 19.00 nws., 19.10 orgel, 19.30 gram., 20.00 radio krant, 20.20 lichte muz., 20.40 klankbeeld, 21.30 Metropole-ork. en klein koor, 22.20 caus., 22.25 koorconc-, 22.45 prot. pr., 23.00 nws., 23.15 gram. ENGELAND, BBC, home service, 330 m: 12.00 gevar. muz., 16.15 lichte muz. 19.30 ork.conc., 21.15 ork.conc- BBC, light progr., 1500 en 247 m: 15.45 lichte muz., 18.35 lichte muz., 20.00 lichte muz., 22.20 swingmuz., 23.15 jazz- muz. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK 309 m: 12.00 amus.muz., 13.15 operamuz., 14.15 lichte muz., 16.00 amus.muz., 17.45 lichte muz., 1930 symf.ork. en sol., 22 45 lichte muz.. 0.10 lichte muz., 1.15 gevar. muz. FRANKRIJK, nat. programma, 347 m: 12.00 ork.conc., 14.30 gewijde muz., 15 00 ork.conc., 16.50 kamermuz., 20.05 symf. ork. en solist. BRUSSEL, 324 m: 15.30 kamermuz., 17.55 zang en piano, 20-00 omr.ork., 21.00 klass. muz. 484 m: 12.00 gevar. muz., 14.00 omr.ork., 16.05 lichte muz-, 17.30 viool en piano, 20.30 strijkkwintet. ENGELAND. BBC. Uitz. v. Nederland 8.00-8.15 Eng. les v. beginnelingen, lessen 80 en 81, deel 4. (Op 464 en 42 m). 17.45- 18.15 Nws. Londens Radiodagboek. Eng. les v. beginnelingen, een herhalingsles. (Op 224 en 41 m). DUITSE TELEVISIEPROGRAMMA'S: 16.30 V. d. kind. 1700 Weekjourn. 1725- 17.35 Opsporingsdienst en progr.overz. 20.00-20.40 Journ. en weerber. 20.45-22 00 Fraulein Blaubart, T.V-spel. „Huzarensla, dat is de specialiteit van Erwin. De man van mijn oudste dochter. In de Lands berger Allee. Erwin maakt een mayonnaise daar voor 'aat u alles staan en liggen, juffrouw'.-" „En waar is uw eigen zaak?" vroeg zij geïnti mideerd. De vele slagers begonnen haar langzaam boven het hoofd te stijgen. „In de Yorckstrasse," zei hij. „Vorig jaar oktober vierde ik m'n dertigjarig jubileum. Mijn broer Karl viert het 't volgend jaar. In april. Neen, in mei." „Uw broer is ook slager?" vroeg zij bezorgd. „Natuurlijk! Met drie etalages! Op de Spittel- markt. En Arno, mijn oudste, ook. Die heeft zijn winkel op de Breitenbachplatz. Nou, en Georg, mijn andere schoonzoon, heeft zijn zaak in de Uhland- strasse. En daarbij komt, dat Hedwig, mijn tweede dochter, liever ieder ander wilde trouwen een onderwijzer of een pianist, of een brandweerman, alleen geen slager! En heeft ze toch Georg genomen. Die was twet jaar lang eerste knecht bij mij." „Mijn hemel!" zei de jongedame uitgeput. „Louter slagers! Dat is om van te dromen!" „Het is het noodlot!" meende Kulz. „Mijn groot vader was slager. Mijn vader was slager. Mijn schoonvader was slager. Ons zit het worstmaken in 't bloed." „Een mooi beeld," verzekerde de jongedame. Op dit ogenblik kwam de oberkellner. Hij schooi een dientafel voor zich uit, behoedzaam als een kinderwagen voor tweelingen. Op de dientafel ston den een glas bier en een schotel met worst en koud vlees. Wanneer een slager bij de aanblik van een schaal met worst schrikt, dan moet dat bijzondere redenen hebben. Kulz schrok zeer. „Dat is zeker een misverstand," zei hij. „Ik heb wat koud vlees besteld en u brengt een portie voor twaalf personen!" De kellner trok met de schouders. „Mijnheer wilde de Deense worst bestuderen." „Maar niet tot Kerstmis!" bromde Kulz. Zijn buurvrouw lachte en meende: „U bent een slachtoffer van uw beroep. Zet de tanden op elkaar, beste mijnheer Kulz en laat het u goed smaken!" Op het Kongens Nytorv trippelden duiven. Blauw, grijs en zilvergroen waren hun veren. Zij knikten ijverig met hun kopjes. Waarom zij met hun kopjes knikten, dat is moeilijk te beoordelen. Misschien was het alleen maar een slechte gewoonte? Wanneer er een auto voorbijkwam, vlogen zij op. Als wolken, die naar de hemel huistoe keerden. Slager Kulz greep mes en vork. „En daarvoor ben ik er tussenuit geknepen!" mompelde hij ge schokt. Enige rijen verder naar achteren zaten naast de hotelingang twee heren en lazen. Misschien hielden zij de kranten ook om andere redenen voor het gezicht. Men heeft sedert Gutenberg's opzienbarende uitvinding al te zeer de gewoonte, aan te nemen, dat lieden die iets gedrukts voor het gezicht houden, werkelijk lezen. Ja, als dat waar was! In het onderhavige geval was het zonder twijfel niet zo. De beide heren lazen geenszins, maar ge bruikten de kranten als schuilplaats. Over de rand der bladen sloegen zij slager Kulz en de Berlijnse jongedame gade. Een van de heren zag er ongeveer uit als een heldentenor, die zich sedert zijn veertigste jaar met rode wijn had beziggehouden in plaats van met zingen. Niet met het verbouwen van rode wijn, maar met het drinken er van. De neus kon er om een muzikale uitdrukking te gebruiken een deuntje van zingen. Hij was blauwrood en deed den ken aan een gezwel. De andere heer was klein en ondervoed. Ook zijn gezicht was niet meer helemaal gloednieuw. De oren zaten ongewoon hoog aan het hoofd. Als bij een uil. Bovendien stonden zij wijd af en de zonne schijn maakte ze doorzichtig. „Een afgesproken zaakje," meende de tenor. Zijn stem klonk precies zo als zijn neus er uitzag. De kleine zweeg. „Dat moet er als een toevallige ontmoeting uit zien," ging de ander verder. „Ik geloof niet aan toevalligheden." De kleine heer met de verschoven oren schudde het hoofd. „Het is desondanks toeval," meende hij. „Dat de oude Steinhovel het meisje iemand stuurt, is moge lijk. Dat hij een reus stuurt, die in Kopenhagen als Tiroler optreedt, is onzin. Hij kon de kerel even goed een bord omhangen en er op schrijven waarom het gaat." „Was me heel wat liever," zei de rode-wijn-spe- cialist. „Deze onzekerheden altijd." De kleine lachte. „Je kunt er toch heen gaan en het vragen!" De andere bromde wat, dronk zijn glas leeg en vulde het weer. „En waarom heeft zij haar hotel kamer nog niet opgezegd?" „Omdat zij eerst morgen afreist." „Omdat zij op die Tiroler heeft gewacht! Je zult zien, dat ik gelijk heb! Zowaar ik Philipp Achtel heet." „Ach, lieve hemel!" De kleine gichelde. „Zowaar lij Philipp Achtel heet? Alleen maar net zo waar?" Mijnheer Achtel ergerde zich. „Houd je insinu aties voor je!" zei hij. Zijn stem klonk nog ver roester dan eerst. En hij streek zich zenuwachtig met de hand over het haar. „Het is weer heel mooi bijgegroeid," verklaarde de kleine en knipperde geamuseerd met de ogen. „Men ziet het je heus niet aan, dat je nog niet lang uit het sanatorium terug bent." „Houd je kletskop dicht!" zei mijnheer Achtel. „De Tiroler eet overigens als een polderwerker." De kleine stond op. „Ik ga de chef telefoneren. 3enieuwd wat hij van polderwerkers denkt." Volhardend verdelgde slager Kulz de ene plak worst na de andere. Maar het was onbegonnen werk. Ten slotte legde hij het bestek en het servet neer, keek onvriendelijk naar de schaal, die nog rijk was voorzien en haalde de schouders op. „Ik geeft 't op!" mompelde hij en glimlachte tegen de knappe jongedame. (Wordt vervolgd) rj olydor heeft een originele 33-toerenplaat op de markt gebracht, n.l. nr. 45085 LPH, welke onder de titel „Bonjour Kathrin" een *- klankbeeld met muziek, zang en verbindende teksten laat horen uit Ie film van dezelfde titel. Aan de uitvoering werken mee de voca listen Caterine Valente, die aan de 4 miljoen platen toe is, Peter Alexander, Silvio Francesco, Stan Oliver en de „Club Indonesia" met de „Argentinos"voorts het orkest van Kurt Edelhagen en het „Mo naco Ballorkest" onder leiding van Adalbert Luczkowski en tenslotte de acteurs Rolf Olsen en Hans Joachim Kulenkampff, die de speciale verbindende teksten voordragen. De verscheidene muziek- en zang nummers, die prettig gevarieerd zijn in toonkleur en ritme, worden met een genoeglijk babbeltje aan elkaar geknoopt. De plaat is in alle opzichten van uitstekende kwaliteit en alle „smaken" komen aan hun trek, de pittigste evengoed als de zoete. Dit zijn de nummers: Trom- petentreppe (foxtrot), Bonjour Kathrin (slowfox), Cha Cha-Tanz einer tropennacht (Cha-Cha), Es geht besser, besser, besser (foxtrot), Eine Frau aus Paris (foxtrot), Gespenster blues, Komm ein bisschen nach Italien (foxtrot), Gaucho (foxtrot), Steig in das Traumboot der Lie be (langzame wals),, In Bombay war es Lili (foxtrot) en tenslotte nog weer eens: Bonjour Kathrin. De weergave van de plaat is magni fiek. De voortreffelijke dansmuziek en het verzorgde stemmen-mate- riaal komen prima tot hun recht. De Banjolita's en de Banjolairs hebben beslag gelegd op het 45-toerenplaatje van het merk Columbia onder nummer SCMH 108. Zij spelen en zingen in marstempo „Wanneer ik bij de Toto de honderd duizend win" en laten in driekwarts maat horen, dat zij „Tegen de avond" de kriebels in het bloed krij gen. Van de teksten gaan er der tien in een dozijn, maar die liedjes moeten er tenslotte ook wezen. Ze worden door het banjo-orkestje met vaardigheid en kennelijk met genoe gen gespeeld. De zang is minder ge slaagd. Ze klinkt, mogelijk mede tengevolge van de eenstemmigheid, wat eentonig. De vrouwelijke stem men in „Tegen de avond" zijn nie! zo best verzorgd. De voordracht van de zangeres Joan Weber doet in de songs „Goodbye Lollipops, hello Lip stick" er. „What should a teen heart do?" op de 78-toeren Philipsplaat B21920 H soms wel eens wat over dreven aan. Overigens is haar zin gen pittig genoeg. Haar stijl heeft iets weg va i die van Lillian Briggs, haar emotionaliteit kon zijn „afge keken" van Johny Ray. De melodie van de nummers is prettig, de ar rangementen zijn geslaagd, het or kest van Ray Conniff speelt soepel en met zwier. Kortom: een gezel lig zang- en dansplaatje. Les lavandières du Portugal" en „Prière Peruvienne" heten de twee zuidelijk getinte num mers op de 78-toeren Philipsplaat 1'. 72270 H. De bijzonder aantrekke lijke melodieën, waaromheen een fris en gevarieerd arrangement werd gebouwd, worden op een in nemende wijze vertolkt door het or kest van Henry Leca. De smaakvolle viool, en pianopartijen vallen daar bij op. Anne Shelton heeft een bekoor lijke, natuurlijke stem en haar voordracht is evenwichtig en overtuigend. Men kan de zangeres beluisteren via de 78-toeren Philips plaat B 26227 H, waarin de num mers „The Madonna in blue" en „Too young to go steady" zijn ge groefd. Van het eerste liedje toont Anne de zin te hebben begrepen. Ze zingt het met liefde en met op rechte devotie, wat niet zeggen wil, dat de hedendaagse „modernise ring" van godsdienstig gestemde liederen niet een hachelijke onder neming blijft, te meer waar het niet zelden een puzzle blijkt te zijn om dan op diezelfde plaat een tweede nummer te publiceren, dat niet uit de toon valt. klanken, speelt Werner Baumgart steeds een zeer verdienstelijke cla- rinetpartij. Een prima orkest- en dansplaatje. Een van de nieuwste plaatjes, uitgekomen onder het merk Telefiinken, is nummer HX, 1002, 45-toeren, en getiteld „Muziek van toen en nu". Het smaakvol ge tekende hoesje vermeldt: een honky tonk-medley door de „Old Timers", het nummer „You are always in my heart", uitgevoerd door The Sanapshots, een ballroom-medley, gepresenteerd door de hammondor ganist Eddy de Jong en tenslotte de „Oriëntexpresse" gespeeld door Harry Mooten. Een prettig gevari eerd plaatje dus, waarvan de afzon derlijke nummers, tot in de puntjes verzorgd, met vakmanschap en en thousiasme worden vertolkt. Bijzon der aantrekkelijk dansplaatje ook, dat het op een gezellige avond best zal doen. Aan ons vaderlands lichte-mu- ziek-programma draagt de Brass Band van Bernard Druk ker een gedegen en origineel en daarbij een charmant toontje bi.i. Op de 78-toeren Telefunkenplaat H 186 zijn twee nummers van de Band op genomen, de paso doble „Espani Ca- ni" en „El relicardo", eveneens een paso doble. Twee pittige stukjes mu ziek, fel van zuidelijke toonkleuren, extra versierd met het feestelijk ge luid van castagnetten (Tania Tama- rove weet er weg mee!) en uitge voerd met aanstekelijke vurigheid. Een dankbare plaat. Een internationale potpourri van graaggehoorde melodieën is vastgelegd op 78-toeren Phi lipsplaat P 17593 H. De Bietenbou wers onder leiding van Boer Biet nemen met zang van de feestgangers uit Naarden en Bussum de volgende nummers voor hun rekening: O, wat ben je mooi, Poor People of Paris, Klappermelk met suiker, Mies Valo, The yellow rose of Texas, Twintig kleine vingers, Tonia en Karei, heb je m'n hond gezien. De muziek klinkt ten opzichte van de zang wel eens wat te hard. Er schijnt op ge rekend te zijn, dat de ganse familie in de huiskamer de liedjes wel mee zal willen zingen. Vurig, maar gedisciplineerd is het orkest van Erwin Lehn. Vurig in de melodie-voering, gedisciplineerd waar het er op aan komt, het ritme te bepalen en aan te zetten. Het orkest van Erwin Lehn is op de eerste plaats een befaamd dansorkest. Daar kan men zich van overtuigen bii het aanhoren van de 78-toeren Columbiaplaat DW 5525, waarop verscheidene composities uit de „Benny Goodman Story" zijn op genomen, zoals Goody goody, Don't be that way, Avalon, Sing sing sing, Stompin' at the Savoy en One o'clock jump. Het „Goodman-geluid" van het orkest is uitstekend. Tegen de achtergrond van beheerste koper- Het piano-duo Schutte en De Raaff blijft een vaste klant op de zwarte schijf en dat be hoeft niet te verbazen, want zijn be schaafde en plezierige klavier-stijl heeft de waardering van velen, niet op de laatste plaats van diegenen, die een bezadigd en gracieus dans- muziekje prefereren boven alle gepe perd lawijt. Welnu, de 78-toeren- Polydorplaat 49875 B is dan de aan gewezen zwarte schijf. Het duo speelt aan de ene zijde ervan een selectie van Engelse walsen, aan de andere kant een medley van vlotte foxtrots. De „Gipsy Band", het aardige dixielandachtige zangnummer van De Rietvogels onder lei ding van Willy Brangois, is op de 78-toerenpIaat 49872 A (Polydor) ge combineerd met een zonnig walsje- met-zang, dat „Zo lang" heet en een verademing is, nu de regen met bak ken uit de lucht valt. Een liedje over de zon en over blauwe luchten, daar knap je tegenwoordig van op! Het orkest van André de Raaff te kent in bekoorlijke kleuren de ge zellige melodieën. Een prima plaatje, boordevol welgemoed getokkel en ge tinkel, is de Telefunken schel lakschijf AH 180, die „The Oldtimers" laat horen in een medley van honky- tonknummers. Een plaatje, waar je van opkikkert en waarbij het ge noeglijk dansen is. De Oldtimers le veren vakkundig samenspel. De num mers heten: Chicago, Yes sir, thats my baby, Down Yonder, Avalon, Japanse sandman en Dinah. De 78-toerenplaat 49874 B van het merk Polydor laat de Haagse zanger Henk Hagen horen in twee nummers, die „Oude Visser" en „Als de zon weer gaat schijnen" heten. Het orkest van André de Raaff zorgt voor de begeleidende muziek. Henk heeft een krachtige, volle stem, die betere teksten verdient te verklanken dan met name de sentimentele kletskoek- rijmelarij in de „Oude Visser". Dö tango-maat, waarin de compositie is geschreven, haalt het nummer nog tnigszins op. Het walsje over de zon, die weer gaat schijnen, is beter van gehalte, doch komt ook al niet boven het niveau van tweederangs liedjes uit' FRéDéRIC BOSCHFONTEIN 26 Vllss. te Hamb. verw. COTTICA p. 24 Azoren n. Barbados. GROOTE BEER 26 te Rdam verw. JOHAN VAN OLDENBARNEVELT p. 24 Cooktown n. Surabaia. NIEUW AMSTERDAM p. 25 Dungeness n. New York. NOORDAM p. 25 Cape Race n. New York. RUYS 24 te Yokkaiehi. SIBAJAK p. 25 Algiers n. Rdam. WILLE MRUYS 24 v. Napels n. Rdam. WATERMAN p. 24 Scilly n. Halifax. ZUIDERKRUIS 24 op 200 mijl zw Lands End n. Southampton. ALAMAK 24 te Antwerpen. ADRIAN 24 te Amst. AARDIJK 24 te Djibouti. AAGTEKERK 24 v. Las Palm. n. Kpstad. ARNED1.I K24 te Corpus Cristt. AMBIORIX p. 25 Kp Finisterre n. Bare. ALHENA 24 te Rdam. ALBIREO 24 v. Suez n. Calcutta. ALMKERK 25 te Aden verw. AMSTELDIEP 26 te Hampton Roads verw. ARKELDIJK p. 24 Casquets n. Tampa. AALSUM 24 te Aden. AMELAND 26 te Beyrouth verw. ARENDSDIJK 24 te Seattle. ADONIS 24 te Paramaribo. AEGIS 24 te Rdam. AG AM MNON 24 te Trinidad. ALCETAS 24 te Alicante. BENINKUST p. 25 Kp Finisterre n. Casabl. BLITAR p. 25 Locotra n. Djcddah. BLIJDENDIJK 24 op 300 mijl no Azoren n. New York. CORILLA 26 te Shimotsu verw. CRANIA p. 24 Makallah n. Suez. CELEBES 24 te Colombo. DRENTE 24 te Port Swettenham. DORIS 24 te Antwerpen. ENA 24 te Curacao. EO S24 v. Izmir n. Piraeus. GANYMEDES 24 te Hamburg HERA 24 te Demerara. HEELSUM 24 te Amst. JAVA 24 te South. KENIA p. 24 Fortaleza n. B. Aires. KALYDON 24 te Curacao. KOTA INTEN 24 te Port Said. LEOPOLDSKERK 24 te Suez. LUTTERKERK 24 te Basrah. LUNA .4 te Rdam. MURENA 24 te Pladju. MAAS 24 te Alexandrie. NESTOR 25 te Barbados verw. NIAS p. 24 Ceylon n. Bombay. PHIDIAS p. 24 Finisterre n. Rdam. RITA 24 tee Pladju. SLOTERDIJK 23 te Antw. TIBIA 24 te Cariplto. TRAJANUS 24 te Pto Plata. TELAMON 24 te La Gualra. VASUM 24 te Port Said. WAAL 24 te Rdam. IJSSEL 24 te Rdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 9