een werelddeel door John Gunther over w, ,De filosofie van de revolutie" Liturgische weekkalender De vitaliteit van Teirlinck GRAF0L00G STELT VAST WAT WIJ AL LANG WISTEN Wat is het wezensverschil tussen Rome en Reformatie? j,°etingen met L^de figuren fis DRIE PROMINENTE VLAMINGEN (I)' HET GODSDIENSTGESPREK Verdiept inzicht LITERAIRE KRONIEK ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1956 PAGINA 7 '^artltviaakt De emancipatie in het Jr:^i'edCn erelddeel" vordert met rasse c0nt- en staatkundige kaart van dit '■'re kolnlnerit veran^ert van jaar tot jaar. ^ten e nien ontwikkelen zich tot zélfstan- te bezin -JS niet langer één grote 9- Naast Europa gaat Afrika een Sykte hlnnernen- Het werelddeel, dat een -n dof eeft van 29 miljoen vierkante kilo- h C'hin° groot is ais de V.8., West-Europa, ly-oJ2 8arnen, telt in totaal ongeveer 200 i - T0ChrS' ^even eohter slechts 5 miljoen tven$e s^en de blanken nog altijd een Afrika spreken, denken wij meestal 'Azijn ^eed ten zuiden van de Sahara, hl v er echter twee Afrika's. Het noorde- n dit werelddeel staat veel dichter bij to Sneeft Europa dan bij Zwart-Afrika. De gebieden in dit noordelijk deel zijn Middellandse Zee-landen, die men niet als typisch Afrikaanse naties pleegt te beschouwen. Vanwege het bestaan van die beide Afrika's is de gebruikelijke term het „Zwarte Werelddeel" dan ook niet helemaal juist, want niet alle Afrikanen zijn zwarten. Over Afrika is zojuist een boek verschenen, dat de bijzondere aandacht verdient. Het is als het ware een encyclopedie. Maar een encyclopedie die geschreven werd dooréén man. Die man is - we zouden bijna zeggen: natuurlijk - de Ameri kaanse journalist John Guntherdie zich inder tijd reeds een reputatie verwierf met zijn boeken over Europa, Azië, Latijns-Amerika en de V.S. Vooral het laatstgenoemde boek „Inside U.S.A." heeft terecht grote opgang gemaakt en het is nog altijd zeer leesbaar. K - m^tr veltCeèn büzonl y\isra.fi^,(iunthï NASSERS AUTOBIOGRAFIE Y~\e huidige president van Egypte, Nasser, schreef in 1953 J een beknopt autobiografisch werk, getiteld „De filosofie van de revolutie". Dit boekje is onlangs door de premier van Frankrijk, Mollet, een tweede ,fMein Kampf' genoemd. Inderdaad vertoont het geschrift enige overeenkomst met het beruchte boek van de Duitse Führer, maar de vergelijking is toch niet helemaal fair. Nasser blijkt, ondanks zijn revolutio naire aard, niet geheel van menselijke gevoelens verstoken te zijn. In onderstaand fragment vertelt Nasser van een complot dat ten doel had een niet met name genoemde vijand van de revolutie te liquideren: Monument voor Titus Brandsma TUC negeert oproep van Macmillan Wel nieuwe looneisen? Giuseppe Fraschetti overleden Malakka sluit verdrag met Engeland Van wederzijdse bijstand Hongkong sluit opnieuw zijn grenzen voor Chinezen Met Esso bent U beter uit de branding wm Een Afrikaanse leeuwin maakt aanstalten haar prooi te verslin den. H e richtingen (.nl5.arbÜ meer dan J1 Sen -1 heeft met vele hon Qft i Wn ij gedurende drie door- dan 60.000 e^Politi daaronder verscheide- j>tieke figuren, gesprek szin vorig jaar 1 werd W.vAet, j ln Amerika gepubli- er nu oob een Neder- ■>- E -=-• - van dit hoogst lezens- ,a\ Afschenen. Het boek <AlLvOor-t,huidige toestand: het V«en i hezig met de jongste *1. p 'n de diverse Afrikaan- MS hi.Vun" L®oCI,ahst te zjjn. H(j biedt e Seen wetenschappelijk ;5ge h uitvoerige journalis ten Hij heeft een boeiende tü^Vbor zijn vertelling en e interviews met voor- ShIKi°nen, waarmee hjj zijn ao1 heeft, houden voort- '-Sn !nc'acht gespannen. Het 3(1 t,b°ck dat men niet nood- f?°r tot achter behoeft /'i'i th jjaar waaruit men met ar een greep zou kun- btSr verscheidene hoofdstuk- c'irS l gehelen vormen. il'1 MW?rt van het boek gaat i'ii VI, ha. De schrjjver ver- kjl j?hk°, Algiers en Tunis, Ivf (J^Pte. Vervolgens behan- fflj. 'ik deel van het con- jStfp hhen over: de Soedan, L?ij Kenya, Tanganjika en «t "e beschrijving van het Uiteraard de Unie van - aandacht, alsmede de ,i ®ntraal - Afrikaanse Fe- kip heeft Gunther in Nigeria, de Goudkust en Lv Uit deze hoogst sum- hliikt dus wel welk vV'e it 'st°i in deze eenmans 1 rU tot verwerkt, en het strekt W'tjL ®er dat hij ondanks Lik er -taak die hjj zich ge- In, n geslaagd is zijn stijl li vPndig te houden. E* 43 iA i^mer van 1956 Gunthers t,,i tjH handen krijgt, is uiter- 'V Ovr ncier geïnteresseerd in uieiip het moderne Egypte 3, en met name in zijn t, van kolonel Gam al Ab- h wij worden niet te- 1 heeft 'tsk «i u "v worden niet APiti,, heeft Gunther zich bij «(.hiet de Egyptische pre- vilt eht wat laten misleiden \v0o van zyn gastheer zich tjiltV® aite doen. Nasrer wordt tv Voi'S een typische revolu- mS?hs s z'in eigen woor- H kon?6'" de gedachte ge- kViNmt .hg Farouk te liqui- I-1 ViJstio, d van de hebzuch- V'%''r'c)n vorst, maar vooral j\jh van de Britten in ,«Saiia®ser bewogen tot zijn iV .hek J?tische en fel anti- avhkoSL® intussen culmineer- l\, ilj,stine dlSing op 26 juli j.l. strL^an het Suezkanaal. f tfeff„rt zÜn beschouwing nd met het hiernaast \!ifeSirtnt uit de autobiogra- nt „De filosofie van VtrjS aa6a] van Gunthers boek ki U-1 t)VR acht verdient is dat ;W'I> de Unie van Zuid- lyVi 'k.prer een gesprek met 'ok0 ra, ler Strijdom, spre- Sh? hetpi!nsfheiding: „Deel- i. vft Zufri An? een langzame SSh^laara kaanse eerste ^6i(j>rrde meer te willen \kNkSa0ci. h erkende te stre- •V^ oSrsi^P" of volslagen 'iVa^epht?' "Strödom ge- 'Ai? f.,, een verhouding •«Si fh01,rtncludeert Gunther, S tcri, ^..rnet de premier. 1 A Su .,°?ges (binnenland- IsSr ®hmfr kiustitie) heeft .iS^en Voeen,erg gunst'ge Vooral Swart, die vt rtgeteko^ejSelwet invoerde, !«h zwav? aJs een figuur Wara te_bevolking van \""a vuii\iug van terreur uitoefent. k,i',,fst sTrf^'e greep te doen VV- bl,adziiden 'udki G.m om- de eerste mi- dr. Kwame ^lUid. jjr"""Iuner ons een i,H "Vlhse ve?u,h> die men ,r'l,|>ika>'<'hr00" en de ^enoemd .\4 In de Unie van Zuid-Afrika vormt de schapenteelt een belangrijke bron van inkomsten. Men ziet hier een kudde schapen met twee herders van een wolbedrijf in Natal. Verder missen wij in het boek een literatuur-opgave, alsmede een zelfs maar summiere vermelding van de geraadpleegde bronnen. En dan is er nog een bezwaar dat voor alle boeken van Gunther geldt: zij verouderen wel heel snel. Als Gunther bijvoorbeeld in het hoofdstuk over Marokko spreekt van ,,de regerende sultan" bedoelt hij de inmiddels al lang weer van het toneel verdwenen Sidi Mohammed Ben Moulay Arafa, in plaats van de inmiddels weer op de troon terug gekeerde Sidi Mohammed Ben Joes- sef. In de Nederlandse editie wordt getracht dit euvel door een voetnoot te verhelpen, maar intussen blijft de tekst zelf van Gunthers betoog vol ledig achter de feiten aanlopen. De Marokkaanse affaire is door latere gebeurtenissen in een volkomen nieuw licht komen te staan. Een boek als „Inside Africa" zou eigenlijk geen jaar op een Nederlandse vertaling moeten wachten. „Afrika in de branding" is overigens over het geheel genomen nog zeer ac tueel te noei.ien. Het boek geeft ons de recente achtergrond van de berichten die de krant dagelijks over Afrika pu bliceert. Voor de typografie en het bind werk niets dan lof. HANS BRONKHORST „Afrika in de branding" door John Gunther. Een uitgave van F. G. Kroon- der, Bussum. 19.75. llV .Vi^o van genoemd heeft, i h»o<ip?e meest boeien- iO.'i,''U.-ite (..fp Zwarte Afri- ,-;1li^Pls i"rli"e:. die zijn IW.'p a end v! Amerika op- iAÏS|PkffU'aanJ>r.d fin het ^V^Wonl86. nat'onalisten •X,«>ah koesteren i X U«Udkn k wete» te be- weldra de hh fr' h«SSS». dan Rei V ,ift aan uatie'e8ering van Mj' gènrÜ Vt-n brai»ding, ..inside arte ter®"' 's een w- 1 k- cer ng aan- niet te AV rij hsrtp heeft, Ts k u heh0gf.r lezing 0ns nie Worria opmerkingen S rt5'eh« rtaier a-s de naam W 'nh e'Ük vó -e zUn tita" ^4?u^on|rricht beeft? wp5,v\zo kort VVsiaieb UUvpd .het boek v=ik V^Prk aaer'|e index. Ik Üprn' wP bet°kenis „Ik herinner me een avond die een keerpunt in mijn ideeën en dromen betekende. Wij hadden een groep voor actie gereed gemaakt en een persoon uitgekozen, die, naar wij hadden besloten, moest ophouden te leven. Wij namen zijn gewoonten waar en stelden een gedetailleerd plan op. Wij zouden hem neerschieten, wanneer hij 's avonds naar zijn werk terug keerde. Wij vormden een aanvalsgroep, die zou schieten, een dekkings macht, die de aanvalsgroep zou beschermen, en een derde groep, die de ontvluchting zou organiseren. Alles verliep volgens plan De groepen verborgen zich in hun gekozen stellingen en toen de aangewezen man naderde, werden er kogels in zijn richting ge zonden. De executie-groep trok terug, terwijl de dekkingsmacht haar terugtocht beschermde, en de vlucht naar de veiligheid begon. Ik zette de motor aan van mijn auto en reed weg van het schouw toneel van de directe actie die wij hadden georganiseerd. Maar plotseling klonken er gillen en jammerklachten in mijn oor, het geweeklaag van een vrouw, het schreien van een kindje en toen een voortdurend opgewonden geroep om hulp Ik kwam thuis en wierp me op mijn bed, mijn geest in vuur en vlam, en een onophoudelijke draaikolk in mijn hart en geweten. De gillen en jammerklachten, het geweeklaag en de hulpkreten klonken voortdurend in mijn oren. Ik kon de hele nacht niet slapen Had ik gelijk gehad? Ik antwoordde met overtuiging: ik heb voor de zaak van mijn land gehandeld. Waren dit de enig mogelijke middelen? Ik antwoordde enigszins weifelend: Wat hadden we anders kunnen doen? Is het werkelijk mogelijk de toekomst van ons land te veranderen door de verwijdering van deze of gene persoon, of ligt het probleem dieper? Wij dromen van de glorie van het land, maar wat is belangrijker: hen te verwijderen, die verwijderd behoren te worden, of hen naar voren te schuiven, die naar voren geschoven behoren te worden?" Dan beschrijft Nasser zijn hevige aandoening en opluchting, als hij de volgende morgen hoort, dat de schoten gemist hadden en het slachtoffer zonder ernstige verwondingen was ontkomen! ZONDAG 2 september: 15e zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Ste- phanus; Credo; pref. van de H. Drie eenheid; groen. MAANDAG: H. Pius X, paus-belij der; eigen mis; wit. DINSDAG: Mis van de 15e zondag na Pinksteren; groen. Roermond: Kerk wijding van de kathedraal; mis Terri- bilis; Credo; wit. WOENSDAG: H. Laurentius Justi- nianus, bisschop-belijder; mis Statuit; wit. DONDERDAG: Mis van 15e zondag na Pinksteren; groen. VRIJDAG: Mis van 15e zondag na Pinksteren; groen. Ofwel vanwege de eerste vrijdag van de maand: vo- tiefmis ter ere van het H. Hart. ZATERDAG: Maria-Geboorte; eigen mis; 2 geb. H. Hadrianus; Credo; pref. van O. L. Vr.; wit. ZONDAG 9 september: 16e zondag na Pinksteren; eigen mis; 2e geb. H. Gorgonius; Credo; pref. van de H. Drieëenheid; groen. II erman Teirlinclc. Maurice Roe- lants, Johan Daisne: drie pro minenten uit het grote aantal dat de Vlaamse letteren van deze eeuw zo'n bijzonder weelderige aanblik ver leent in de ogen van ons, noorder lingen. Teirlinck, geboren in 1879, is de nestor, tevens de vitaalste van bet drietal. Onlangs werd door Ka- rel Jonckbeere de uitslag meegedeeld van een bandscbriftkundig onderzoek naar Teirlincks persoonlijkheid; te lezen in bet boekje „Van en over Herman Teirlinck", door Manteau te Brussel uitgegeven bij wijze van in leiding op bet verschijnen van Teir lincks Verzameld Werk in acht stijl volle dundrukdelen, geheel in de geest van voorgaande edities van de complete Karei van de Woestijne en August Vermeylen. Welnu, de gra- foloog G. E. Carels, die nooit iets las van Teirlinck, om de eenvoudi ge reden dat zijn voertaal Frans is, concludeerde dat Teirlincks hand schrift „een zeer sterke vitaliteit ont hult, die zich gemakkelijk vernieuwt, dank zij een felle zucht tot zelf behoud". Natuurlijk hadden we de grafologie niet nodig om ons van bedoelde vitali teit overtuigd te weten. Levenskracht van hevige allure spreekt voor al wie Teirlincks taal lezen kan overduidelijk uit heel het oeuvre van deze Vlaamse grootmeester. Wij halen de grafologische conclusie hier slechts aan, om te laten zien hoe vrijmoedig men tegenwoordig bij het letterkundig onderzoek naar de waarheid omtrent de schrijvende per soon durft te graven. Men gaat de auteur rustig te lijf met alle middelen die toepassing vinden in de psychologische testpraktijk. De ziel kundige romanschrijverij en de weten schap die Psychologie heet, zijn een tweezijdig verdrag aangegaan, hetwelk Het godsdienstgesprek met theologi sche en spirituele achtergrond, zegt p. van Doornik in zijn prach tige boek „De kerk buiten de muren", is een van de meest verheugende aposto- iaatsvormen van deze tijd. Men tracht niet meer, zoals vroeger, juist de ver schilpunten en negaties van het protes tantisme, los van het geheel, aan te val len en te weerleggen, wat overigens een vrij hopeloze manier van doen is. Maar de oecumenische theoloog wil allereerst begrijpen, waarvan toch deze mensen eeuwenlang in innige vroomheid en die pe overtuiging konden leven. Het wordt hem dan spoedig duidelijk dat ze vanuit de moederkerk een nositieve schat heb ben meegenomen, die in wezen katho liek gebleven is. Soms zelfs door ont wikkeling meer verrijkt dan in de moe derkerk. En hier ligt het uitgangspunt voor een ontmoeting in Christus, in Wiens Naam men eenmaal uit elkander is gegaan. Deze woorden, ingegeven door een ja renlang contact met reformatorische Christenen, hebben een zeer diepe be tekenis. Elke deelnemer aan het gods dienstgesprek zai ze beamen. Niet om daardoor aan te duiden, dat er reeds sprake zou zijn van tastbare resultaten, maar st-vx wel uit de overtui- £- ITI ging, dat de vriendschappelijke toenadering aan beide kanten har ten en geesten ge- opend heeft voor het verlangen naar meer wederzijds be grip. Het hoeft dan ook in het geheel geen teleurstelling te wekken, dat het gesprek juist het tegendeel van de uit eindelijke bedoeling schijnt tot gevolg te hebben; een sterker vasthouden aan eigen standpunt in plaats van hereni ging. Dit is eenvoudig onvermijdelijk. P. van Doornik ziet, naar onze mening zeer juist, de gang van zaken aldus: bij de eerste ontmoetingen wordt men zich be wust van eigen onkunde omtrent de geloofsleer van de ander en het is een verrassing te ontdekken, dat aan de over zijde veel gezonder opvattingen bestaan dan men vermoedde. Daarna kan de theologische vertroebeling zozeer ver helderen, dat beide partijen met dieper inzicht dan vroeger tot de overtuiging komen dat men het andere standpunt verwerpen moet! Hierop volgt het be wustzijn, dat de discussie is vastgelopen en de neiging met een zekere vermoeid heid uit elkander te gaan. Toch gaat men in deze cirkelgang langzaam voorwaarts. Want de verworvenheden op theologisch gebied, die niet gering zijn, en als een Een feestelijk uitgedost danseresje uit Zuid-Cameroen West-Afrika Er bestaan in Nijmegen plannen een monument op te richten voor pater Titus Brandsma O.Carm., in leven hoogleraar aan de r.-k-Universiteit en geestelijk adviseur van de r.-k.-Jour- listenvereniging. In de oorlogsjaren on derhield hjj het contact tussen de aarts bisschop en de r.k. pers. Pater Brandsma is tijdens de oor log in een concentratiekamp in Duits land om het leven gekomen. Er is zo als bekend thans een proces gaande om hem zalig te verklaren. Volgens nog zeer voorlopige plannen zou een nisbeeld van pater Brandsma worden geplaatst in de muur van het Carmelietenklooster aan da Dodden- daal in Nijmegen. In dit klooster woon de pater Brandsma en werd hij door de Duitsers gearresteerd. Het te 's-Gravenhage gevestigde Nederlandse postmuseum heeft in 1955 in totaal 14.363 bezoekers getrokken. Het museum boekte het vorige jaar 485 aanwinsten. De Algemene Raad van de Trade Union Congress, de TUC, waarbij acht miljoen arbeiders zijn aangesloten, heeft de op roep van de minister van de schatkist, Macmillan, om geen nieuwe looneisen te stellen genegeerd. De arbeidersleiders be sloten echter geen steun te verlenen aan verzoeken om een algemene invoering van de 40-uren arbeidsweek. De Raad heeft ook geen acht geslagen op een zinspeling van Macmillan, dat hij het op prijs zou stellen om de voltallige vergadering van de TUC toe te spreken, zoals zijn voorgangers, Sir Stafford Cripps en Hugh Gaitskell, hebben gedaan. (U.P.) De Italiaanse schilder Guiseppe Fraschetti, bekend om zijn religieuze schilderstukken, is in Florence op 77- jarige leeftijd overleden. De eerste minister van Malakka, Abdul Rahman, heeft gisteravond verklaard, dat Engeland en Malakka een verdrag van wederzijdse defensie en bijstand zullen sluiten. Dit betekent echter niet, dat wij lid worden van de ZOAVO, zei hij. Als reden gaf hij op, dat het leger niet sterk genoeg was om na de onafhankelijkheid van Malakka agressie van buitenaf te weerstaan. Britse troepen zullen op Ma lakka gelegerd blijven. (U.P.) De regering van de Britse kroonkolonie Hongkong heeft meegedeeld, dat met in gang van 2 september de grenzen weer voor Chinezen gesloten zijn. In februari werd de grens opengesteld, maar er heb ben zich sindsdien zoveel Chinezen van bet vasteland gevestigd, 72.000, dat het vestigingsverbod weer van kracht moet worden verklaard. (Reuter) blijvend bezit uit deze contacten voort komen, bewerken, dat men het gesprek voortzet en met hartstochtelijke belang stelling iedere publikatie in binnen- en buitenland begroet, die weer een uitweg schijnt te wijzen. Dat de moeilijkheden groot zijn wordt onmiddellijk duidelijk wanneer men be denkt, dat ondanks alle gesprekken tot nu toe gehouden, en niettegenstaande diepgaande studie van beide zijden, nog niemand in staat is met zekerheid het eigenlijke en wezenlijke verschil tussen Rome en Reformatie precies aan te ge ven. Er bestaan daarover heel wat uit eenlopende meningen. Toch schijnt het wel, dat de kwestie van het genade-be grip, de verhouding van genade en zon de, van natuur en genade de meeste kan sen maakt. Wat hiervan zij, het valt niet te ont kennen, dat de bestudering der verschillende standpunten bij beide partijen het inzicht aanmerkelijk verdiept. En dit is reeds een grote winst. Hoe dieper immers het verstaan van el kanders opvattingen wordt, hoe meer waardering en verdraagzaamheid daaruit voortvloeien Daar komt nog bij, dat men de overtuiging gewonnen heeft veel van elkander te kunnen leren. Dit wordt te genwoordig volmondig toegegeven. Het ligt trouwens voor de hand. Toen in de zestiende eeuw Hervorming en Rome ieder hun eigen weg gingen, was de onderlinge verhouding er een van verdediging en aanval. In katholieke kring werden de daarop volgende jaren de tijd der contra-reformatie genoemd. Hervorming „in hoofd en leden" was noodzakelijk. Luther bedoelde het aan vankelijk goed, maar doordat hij tenslot te los kwam te staan van het hoogste kerkelijk gezag, week zijn leer in be langrijke punten ook af van die der of ficiële kerk. Deze op haar beurt legde alle nadruk op de verdediging van het geloof juist daar, waar de Reformatie andere wegen ging. Dat dit tot eenzij digheid in die geloofsverkondiging leid de, was onvermijdelijk. Dat anderzijds de protesterende afgescheidenen juist alle aandacht vestigden op die leerstellingen, die zij tegen de opvattingen van de Moe derkerk verdedigden, is eveneens van zelfsprekend. Zo werd de kloof hoe lan ger hoe breder en het onderlinge con tact hoe langer hoe minder. De christen heid in West-Europa leefde zodoende in twee kampen, waarin ieder zijn eigen weg ging in de overtuiging, dat de an der het mis had. Men wist zelfs op den duur niet eens meer wat de ander nu precies leerde en wegens het gebrek aan contact en doordat men eikaars leer be oordeelde vanuit een vooringenomen mening kwam men er toe over en weer theologische verwijten te formuleren, die in veel opzichten niet juist waren. Deze betreurenswaardige toestand heeft enige eeuwen geduurd en het is begrij pelijk dat men steeds verder uit elkaar groeide. Ieder werkte op eigen terrein en volgens eigen opvattingen verder, tot dat eindelijk, tengevolge van velerlei oorzaken, de eerste schuchtere pogingen tot toenadering ondernomen werden. En nu deze langzamerhand uitgegroeid zijn tot vaste contacten in het godsdienstge sprek, en gelukkig ook daarbuiten, kan men constateren, dat de tijd van onder linge afzijdigheid toch niet geheel en al verloren is geweest. Wij bedoelen hier mee het feit, dat, nu het contact is her vat, de afzonderlijke bestudering en be leving der openbaringsgegevens een we derzijdse verrijking en verdieping van inzicht blijkt te verschaffen, waarvoor men dankbaar mag zijn. Natuurlijk moet er nog ontzaglijk veel werk worden gedaan. Studie is onmis baar. Maar het voornaamste is en blijft Gods genade, waarom wij onophoudelijk moeten vragen. En daaraan kan ieder meewerken. Wat zou het niet een prach tig apostolaat zijn, wanneer ieder ka tholiek zijn Verantwoordelijkheid be greep en in zijn dagelijkse gebeden de hereniging der verdeelde christenheid een plaats gaf. Maar om daartoe over te gaan zal men meer belangstelling moe- i ten krijgen voor de stand van zaken. Kan men het verantwoorden geheel aan deze allerernstigste problematiek voorbij te leven, zoals nog al te veel geschiedt? Een grondige bezinning op ons katholiek zijn geeft hierop een ondubbelzinnig antwoord. de literatuurstudie ongetwijfeld verle vendigt, maar dat voor het voortschrij- vend kunstenaarschap het onmiskenbare gevaar van verlies aan spontaneïteit in houdt. Het is dan ook niet verwonder lijk, dat de psychologische roman naar veler mening zijn beste dagen heeft ge had. Er is behoefte aan een nieuwe romankunst, die niet naar de kliniek ruikt. Een romankunst, die voorligt op de wetenschap. „Uit zelfbehoud" Dit terzijde, of toch niet helemaal ter zijde. Immers, schrijvend over Teirlinck bewondert men zijn levensdrift. In die levensdrift wordt men iets gewaar van het geheim van zijn kunst. Teirlinck is de wetenschap van zijn tijd steeds vóór- gebleven. Hij heeft („uit zelfbehoud") zich telkens en telkens weer hervat. Niettemin is heel zijn oeuvre het pro- dukt van één onverdeelde persoonlijk heid. Nu de delen van het Verzameld Werk van de pers beginnen te komen, krijgt de lezer kans het verloop van die vita- liteitsmanifestatie over een tijdvak van ruim een halve eeuw te volgen. Hoe „modern", hoe „up to date" blijkt dit ontembare talent dan op vrijwel ieder moment van de levensstrijd te zijn ge weest. Natuurlijk, er is wel het een en ander verouderd, met name uit de periode na 1900 toen het sensitivistische schrijven zulke modieuze vormen aan nam, dat wij het thans niet meer arge loos kunnen genieten. We denken hier bij aan „Zon", een bundel „beschrijvin gen", opgenomen in deel Vier van het Verzameld Werk, welk deel als eerste HERMAN TEIRLINCK van de acht onlangs is verschenen. Prof. dr. Willem Pée, die als tekst bezorger van het Verzameld Werk op treedt, kenschetst het proza van „Zon" als „uitrafelingen van het licht" en al# „een gewaagde compositie of overheve ling van een schilderachtige kleurzinde- ring naar een van aandacht schrijnende woordkunst". Teirlinck werd tot dit werk geïnspi reerd door zijn omgang met een groep Belgische schilders, „een bent jeugdige durvers, die naar goede redenen zoch ten om verstorven kunstnormen uit de weg te gaan". Het luministisch impres sionisme, dat zij huldigden, was een weerschijn van de Franse school, die, in het begin van deze eeuw, haar roem begon te vestigen met Cézanne, Renoir, Gauguin, Van Gogh, Pissarro, Toulouse- Lautrec en anderen. De Belgische wild zangen, onder wie Ferdinand Schirren, Rik Wouters, Edgar Tijtgat en Louis Thévenet, waren verenigd in de „Zen- nebeweging" (Zenne-zon), met Teir linck als literair middelpunt. Zij woon den en werkten te Kalevoet in het heu velland ten zuiden van Brussel. Merkwaardig is dat ongeveer tegelij kertijd Karei van de Woestijne, Vlaan- derens grootste dichter na Gezelle, te St.-Martens-Latem aan de Leie een an- dersgeaarde maar niet minder baan brekende schildersschool inspireerde om er zich wederkerig door te léten inspireren. Banden met schilders De Vlaamse schrijvers onderhouden gaarne innige banden met de schilders van hun generatie. Daardoor vertoont de historische ontwikkeling van beide schone kunsten in Vlaanderen een tref fend parallellisme. Een over het alge meen meer dan gewone, althans voor de Noordnederlandse roman- en schil derkunst meer dan gewone vitaliteit op grond van wat Teirlinck heeft genoemd ,,'n onderbewuste wisseling van tekens", was en is er het verheugend gevolg van. In een volgende kroniek willen wij de vitaliteitsaspecten bij Teirlinck, als mede bij zijn jongere wapenmakkers, de Gentenaars Maurice Roelants en Johan Daisne nader bezien. Verschei dene publikaties van en over hen zijn hiertoe gerede aanleiding. Wij noem den reeds het boekje „Van en over Herman Teirlinck". Een gelijkvormig boekje preludeert op de uitgave van een reeks „Keurboeken uit het werk van Maurice Roelants", de thans zestig jarige schrijver van „Maria Danneels, of het leven dat wij droomden". Van Daisne, die weer een generatie jonger is, en die voor een Vlaamse Vestdijk doorgaat, is onlangs een boekje met jeugdherinneringen verschenen (,,'t En is van u hiernederwaard"), alsmede óver hem, van de hand van Rick Lanck- rock, in het Nieuw Vlaams Tijdschrift, een studie, welke bijzonder informatief is voor onze kennis van de manier waarop Daisne de bloedarmoede van deze tijd weet mee te lijden zonder er nochtans zijn vitaal élan bij in te schieten. NICO VERHOEVEN Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 7