Tsjechische bisschoppen genieten slechts Westen moet schijn-vrijheid zich aan de recente vrij latingen niet vergapen Uitbouw van KRO-st.udio nég.. SNELPON VELPON Verkeer eist drie doden De bekeerling in de katholieke gemeenschap I H Lichte muziek op zwarte schijven Verwaarloosd apostolaatsaspect Onjuiste voor stelling van zaken De term omroepcelin radioivereld uit de mode ANDERE LEVENS SFEER en Nieuwe technische installatie maandag in gebruik Buddyseat op brom fiets geoorloofd ëe srw/sW voor hen die meer eisen RADIO I TELEVISIE V. C. BAUER ZATERDAG 3 NOVEMBER 1956 R AGIN A 11 laS e -tegenover de Kerk nog M Liturgische weekkalender xa?7. IC 77, Em.-pastoor W. M. Vosst j D O O R Advertentie Een nieuwe golf van communis tische propaganda, waarvan ook deze keer het Vaticaan niet ver schoond is gebleven, heeft Europa weer ®verspoeld onder de bedrieglijke vorm J'an de coëxistentie. Het valt licht te 'jcgrijpen, dat voor het welslagen van "eze propaganda, men moet immers "goodwill" kweken onder de westerse democratieën, ook de volksdemocratieën een duit in het zakje moeten doen. En J^at zou beter hun goede bedoelingen jjunnen aantonen, zo redeneert men, dan de vrijlating van enige bisschop- Pen, wier veroordeling het Westen in opschudding bracht? Let wel wjj schrij den vrijlating en niet eerherstel. Ook Tsjechoslowaklie, dat met Polen *h Oost-Duitsland wel het meest onder Russisch toezicht staat, heeft voor het roeislagen van deze propaganda een of- 'er moeten brengen en aan enkele zo genaamde „vijanden van het volk" de drliheid moeten geven. D.w.z. men heeft "en uit de gevangenis ontslagen doch v°or de rest zijn zij nog evenzeer ge- vangen als voor hun ontslag. Zo heeft de Tsjechoslowaakse volks democratie de laatste weken twee bis- foppen vrijgelaten: Mgr. Vojtassak "'sschop van Spis, in 1951 tot 24 jaar gevangenisstraf veroordeeld, en Mgr. ®usalka, hulpbisschop van de apostoli sche administrator van Tirnawa, even eens in 1951 tot levenslang veroordeeld, y.een van beiden mag echter naar zijn bisdom terugkeren en zijn werft hervat- ,?h; beiden zijn ondergebracht in een befdadigheidsgesticht. Hun plaats en hun ambt zijn intussen, bp hoger bevel van de minister die het bureau voor erediensten onder zich beeft, ingenomen door een vicaris capi tularis, die het volle vertrouwen van de regering geniet (men heeft hier een jachtig voorbeeld van de toepassing van de wet van scheiding van Kerk en «taat). Alvorens de bisschoppen hun ambt tveer zouden kunnen uitoefenen, zou de regering eerst, de door haar in strijd met het kerkelijk recht aahge- stelde vicarissen capitularis moeten Wegzenden. En dit is zij geenszins dan plan, want deze functionarissen, anders kunnen wij hen niet noemen, genieten het volle vertrouwen van hun opdrachtgevers, terwijl de ontslagen bisschoppen dit nu juist niet genie ten. Hun ontslag uit de gevange nis is geenszins het gevolg van een erkenning of onderwerping aan de kerkelijke politiek van de regering. Het aan de bisschoppen gegeven ver bod om naar hun bisdommen terug te beren bewijst dan ook dat de houding, der^andige gevoelens van de volks- Kerk lïnlJeH" vecanderd. Zij blijft de lefe e coëxistentie js al leen mogelijk voor hen die zich aan de slavernij van een nationale Kerk, los van Rome, willen onderwerpen. Men mag zich dus aan de vrijlating Van de twee bisschoppen niet vergapen en er geen ommekeer in de politiek dan de volksregering in zien. De volksdemocratie hoopt die «bdruk juist wel te wekken en om deze lclee nog meer levensvatbaarheid te ge ven, voegde het Tsjechoslowaakse (Ueuwsbureau, dat de vrijlating van de gr. Vojtassak en Busalka aankondig- eraan toe, dat op het ogenblik al leen Mgr. Trochta, bischop van Lito- b^erice, in 1954 tot 25 jaar veroordeeld, ^ONDAG 4 november: 24e zondag na Pink steren; eigen mis; 2 geb. H. Carolus; credo; pref. van de H. Drieëenheid; j-Sroen. ""AANDAG: mis van 24e zondag na Pink steren; groen. Den Bosch: H. Odrada, hiaagd; mis Cognovisti; wit. Breda en "oermond: H.H. Relieken; eigen mis; r,r°od. °1NSDAG: mis van 24e zondag na Pink- Meren: groen. 9.ENSDAG: H. Willibrord, bisschop-be- .hjder; eigen mis; Credo wit. °NDERDAG: mis van 24e zondag na Pink steren; 2 geb. H. 4 Gekroonden; groen VRIJDAG- Kerkwijding van de St. Jai Van Lateranen; mis Terribilis; 2 geb. >fl- Theodorus; Credo; wit. ATERDAGH. Andreas Avellinus,, belij der; mis Os justi; 2 geb. H.H. Tryphon gezellen; wit. «■ONDag 11 november; 25e zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Mar- tinus; Credo; pref. van de H. Drieëen- Reld; groen. nog in de gevan genis zou zijn. Van de 12 bisschoppen, zo vervolgt het agentschap, zijn er nog vijf in functie; Mgr. Matocha, aartsbisschop van Olomouc, Mgr. Pi- cha van Hradek- Kralove, Mgr. Nec- sey, apostolisch ad ministrator van Ni- tra, Mgr. Carsky, apostolisch admini strator van Kosice en Mgr. Lazik, apos tolisch administra tor van Tirnawa. Vier andere bis schoppen zijn uit hun bisdom ver bannen; Mgr. Be- ran, aartsbisschop van Praag, Mgr. Skoupy van Brno, Mgr. Pobozny, vi caris capitularis van Rosznava en Mgr. Hlouch van Budejovice. De Osservatore Romano tekent bjj dit bericht aan dat het volkomen on juist is. Tsjecho slowaklie telt 14 bisdommen en niet twaalf zoals het nieuwsbericht Iaat veronderstellen. Er zijn twee aartsbis dommen, 10 bis dommen en twee anostolische admi nistratoren, zo dat het aantal bis schoppen, hulpbis schoppen en ad ministrators het geval 12 overtreft. Het nieuwsbureau zegt echter niets van Mgr. Gojdic van het geünieerde 'bisdom Preshow en van zijn hulpbisschop Mgr. Hopko, die beiden gevangen genomen zijn omdat zij zich in 1950 verzet heb- Mgr. Beran, de aartsbisschop van Praag, die men hier in gesprek ziet met de vroegere president van Tsjechoslowa- kije, Gottwald, is nog altijd de gevangene van het commu nistische régime. ben tegen de opheffing van hun bisdom of liever omdat zij weigerden met hun priesters en gelovigen over te gaan naar de orthodoxe schismatieke Kerk. Zij werden met 200 van de 311 priesters die het bisdom telde, veroordeeld omdat De voorzitter van de K.R.O., prof. J. B. Kors O.P., zal maandagmorgen de nieuwe vleugel van de K.R.O. aan de Emmastraat te Hilversum inwijden. Des middags draagt de technische commis saris van de N.R.U., mr. A. H. Veen, namens de N.R.U. het nieuwe gebou wencomplex met de technische instal latie over aan de K.R.O. Allen, die bij de bouw en de inrichting betrokken zijn geweest, zullen bij deze officiële over dracht aanwezig zijn. Inmiddels is de nieuwe vleugel reeds in gebruik geno men, zoals wij onlangs schreven. Aan de vooravond van de officiële overdracht hebben wij hedenochtend in het nieuwe gedeelte een kijkje genomen. De verschillende technische afdelingen van de N.R.U. hebben jarenlang aan het project gewerkt en er mag dan ook ge sproken worden van een uitmuntende prestatie op het terrein van de opbouw der technische apparatuur. Het bijzon dere is ditmaal wel, dat alle ruimten en technische benodigdheden bij elkaar zijn gelegen. In een korte beschrijving in „De omroeper", het oorgaan van O.S.O., aover de aanwinst wordt deze opmer king vermeld naast de andere bijzonder heden. Wanneer men de ingang van de K.R.O.-studio betreedt, dan bevinden de nieuwe vertrekken zich aan de linker zijde tegenover de gang naar de hoofd studio en de cantine. Direct achter de vertrekken van de portier en de telefo niste is de „hoofdomroepstudio" ge bouwd, het vertrek dat vroeger werd aangeduid als de „omroepcel", maar wat warempel thans geen enge cel meer is maar een fraai ruim vertrek, waarin de omroeper een groot gedeelte van zijn werktijd doorbrengt. Naast de omroep- studio ligt de hoofdcontrólekamer, waar het punt van samenkomst is van ille meng- en schakelruimten, voordat de verbinding met de zendlijn tot stand wordt gebracht. Het is ook het vertrek waarin de modulatie van de toon onder controle staat. Programma's, die op de band of op de plaat zijn vastgelegd en zelfs de luisteraar weet dat er heel wat in de laatste jaren wordt opgeno men woeden in de zogenaamde „hoofdweergeéfkamer" teruggedraaid, het is het vertrek dat men aantreft naast de hoofdschakelkamer. In deze ruimte troffen wij een enorme bedieningstafel aan, waar praktisch alle lijnen van de overige studiegebouwen, programma-, muziek- en spreeklijnen samenkomen. Het gedeelte bevat verder twee registra tiekamers, een commentaar-studio, een nieuwe spreekstudio en een nieuwe mu- ziekstudio met een controlekamer. Het nieuwe gedeelte bestaat uit 'n be nedenverdieping en 'n bovenverdieping. Op de begane grond zijn de hoofdcon- rólekamer, de hoofdspreekstudio, twee studio's, twee controlekamers en een apparatenkamer. Op de eerste verdie ping zijn zes studioruimten, twee con trolekamers, een registratiekamer en o.a. een hoorspelstudio. Veertien dagen geleden eiste de of. ficier van justitie van de arrondisse mentsrechtbank te Assen tegen Helle V. te Diever een boete van 10,om dat hij op een bromfiets met buddyseat had gereden. Het ging de officier er toen om uit te maken of men op een bromfiets een buddyseat mag hebben. Hij was de mening toegedaan, dat dit niet het geval was, omdat de brom fiets dan het karakter van een motor zou krijgen met alle gevolgen van dien. De rechtbank heeft intussen medege deeld, dat er een nader onderzoek zal worden ingesteld. Advertentie zij niet van hun geloof wilden afvallen. Ook wordt er niet gesproken van de hulpbisschop van Spis, Mgr. Barnas, aie tot 15 jaar gevangenisstraf is ver oordeeld, noch van Mgr. Zela, hulpbis schop van Olomouc. Het bericht dat er nog maar één bisschop in de gevange nis zou zijn (Mgr. Trochta) is derhal ve met opzet vals en onvolledig. En zouden wij bij het getal van ge vangen gehouden bisschoppen ook niet de uit hun bisdom verdreven bisschop pen mogen rekenen? Zij bezitten wel een grotere physieke vrijheid dan de gevangenis bieat, maar zij bezitten geen morele vrijheid, evenmin trouwens als de bisschoppen die nog hun ambt kunnen uitoefenen. Deze laatsten genie ten slechts een schijnvrijheid. Al hun bewegingen worden gecontroleerd. Zij moeten aan de regering verlof vragen om het vormsel in de parochies te mo gen toedienen en zij mogen zich met hun oriesters slechts onderhouden in tegenwoordigheid van een regerings ambtenaar, voor het merendeel leken en communisten. De regeringsmededeling heeft dan ook slechts één doel: een valse indruk ge ven. Daarom is er ook geen ruchtbaar heid gegeven aan de deportatie in sep tember van het vorig jaar van de zus ters van het hospitaal te Levoca, waar bij één zuster stierf op het ogenblik van de gevangenneming en een ander tij dens het transport. En nog minder werd er gewag gemaakt van de deportatie op de 27e augustus van dit jaar van de 70 zusters van het hospitaal van Tirna wa. Op verzoek van het Benelux-comité Maastricht zal op 7 november in de St.- Servaeskerk te Maastricht een plechtige Hoogmis worden opgedragen ter gele genheid van het tienjarig bestaan van het cultureel akkoord met België Celebrant is mgr. M. Jenneskens, de ken van Maastricht, Mgr. H. Paulissen, oud-missiebisschop verleent pontificale assistentie. Op de Sloterweg nabij Amsterdam is een personenauto, komende uit de rich ting Den Haag, geslipt en tegen een lichtmast gebotst. De bestuurder, de 25-jarige jhr. C. Beelaerts van Blok land uit Haarlem, werd met ernstige hoofdwonden naar het VVilhelminagast- huis vervoerd, waar hij bij aankomst bleek te zijn overleden. De 38-jarige mevrouw Loomans uit Den Bosch is vrijdagmorgen omstreeks half negen voor haar woning op de Vughteiweg door een auto aangereden, waarbij zij zo ernstig gewond werd, dat zij kort daarna in het Groot-ziekengast- huis aan de gevolgen is overleden. Zij wilde met haar bromfiets de rijweg oversteken om zich naar de stad te be geven; toen zij van achter een gepar keerde auto vandaan kwam werd zij door de auto gegrepen. Een nog onbekende vrouw van mid delbare leeftijd is gistermiddag in Sant poort, toen zij per fiets de rijweg wilde oversteken, overreden door een auto. Zij was dp slag dood. Te Goest is op 82-jarige leeftijd over leden de zeereerw. heer W. M. Voss, die van juni 1931 tot 30 september 1.1. pastoor was van de H.H. Petrus en Paulus-parochie aldaar. Hij ontving de H. priesterwijding op 15 augustus 1900. n ons vorig artikel hebben wij be loofd apart aandacht te besteden aan onze grote verantwoordelijkheid ten aanzien va nde laatste etappe in een bekeringsproces. Deze is n.l. van uitzonderlijk groot belang en meestal is men zich dat in katholieke milieus niet of nauwelijks bewust. En toch ligt juist hier een aspect van het aposto laat, dat door onwetendheid of onna denkendheid meestal verwaarloosd wordt. Wij bedoelen het volgende: Wanneer iemand, een andersdenken de, besloten heeft katholiek godsdienst onderricht te volgen, groeit zijn inzicht in de katholieke leer langzamerhand zo zeer, dat hij tenslotte over de gods dienstkennis beschikt, die als voorwaar de moet worden gesteld voor zijn de finitieve overgang. Meestal is het ech ter zo, dat deze mensen intussen in hun eigen sociaal milieu blijven leven, waar geen contact bestaat met de ka tholieke kerk als gemeenschap. Er zijn natuur lijk wel uitzon- deringen. Bij ge- f mengde verke ringen b.v. komt de niet-katholieke partij reeds tij dens het onder richt steeds meer in aanraking met het katholieke ge zinsleven. Ande ren hebben vrien den of kennissen, die hen af en toe meenemen naar de H Mis, het Lof of in katholieke gezinnen introduceren. Dit alles is vanzelfspre kend een geleidelijke voorbereiding op en gewenning aan het leven van de gemeenschap, waarvan zij na hun op name in de katholieke kerk deel zullen gaan uitmaken. Daartegenover staan er echter zeer velen, die, om welke reden dan ook geen kans hebben gehad zich langza merhand aan een andere levenssfeer aan te passen, zich daarin in te leven Voor hen is die overgang vaak zeer plotseling met alle nare gevolgen van een abrupte overplaatsing in een totaal vreemd milieu. Wij mogen deze moei lijkheden niet onderschatten. Wie daar over eens ernstig nadenkt zal dat ook beslist niet doen. Men denkt er alleen maar niet aan. Dit alles wordt natuur lijk nog des te klemmender, wanneer de eigen geloofsgenoten en familieleden de „bekeerling" zijn overgang tot de katholieke kerk kwalqk nemen. Hij gaat zich dan in zijn vroeger milieu minder thuis voelen, vermijdt het zelfs, maar de nieuwe gemeenschap, waarin hij is opgenomen, voelt hjj nog niet als een nieuw „tehuis", soms zelfs schrikt ze hem af. Dit laatste is van zó ingrij pende betekenis, dat, zoals de ervaring Stè ^ilt toch niet zeggenbegon die in uiter- kUbt bazing. Brennan haalde de schouders op. „Je Vvaa .hooit weten, commissaris. We mogen niets ver- >,Hb eh, dus ook deze mogelijkheid niet." "ik h goed Brennan," zei O'Henry sarcastisch, Öe2e °°P alleen van ganser harte dat je niet voor Zou mogelijkheid alle andere verwaarloost. Je best.Je kansen daarmee tot het uiterste beperken, roma lon8en. Heb je de laatste tijd veel detective- vas gelezen, Brennan?" die' commissaris, niet één," verklaarde Brennan m', voornam Shane dezelfde vraag te stellen. Plo'tseiT' ie doet je best maar," wuifde O'Henry dat ui g ongeduldig. „Als je er maar om denkt, Zaak h'61 zeer veel prijs op zou stellen als deze n- O'hnen de kortst mogelijke tijd aan kant is." Brènn.?a' mtjn best doen, commissaris", mompelde Hij toen hij de deur achter zich dicht trok. aii6s ®P weer naar zijn kamer terug en verwenste gevalifo-Iedereen' Zoveel deining om zó een onnozel de den„ en dat °P zó een zomerdagHij deed in eerT yat? kamer open. Shane lag languit mot de ogen gesloten, het gezicht baar h^D naar het zonlicht dat door liet open raam ■>Stroon ?en, vJel- Alleen zijn lippen bewogen: 'uop m >t kanneke •Shane zuchtte Brennan en er lag een wereld De volgende ochtend waren de poppen inderdaad goed aan het dansen. Brennan was vroeg naar zijn bureau gegaan en had al uren achtereen tientallen theorieën opgebouwd en weer verworpen, toen Shane binnenkwam. Onder moeders paraplumogge liepen eens twee kindjeshei je 't stukkie van vriend Allison gezien?" zong en zei hij in één adem. Hij trok het ochtendblad van de „Morning Post" uit zijn binnenzak en gooide het voor Brennan op het bureau. Brennan vouwde het open, terwijl Shane naar het raam liep en met zijn vingers een ritmische begeleiding begon te trommelen: Han- neke en JannekeBrennan voelde zijn hart een slag overslaan. „De lamstraal", siste hij. Over de volle breedte van de eerste pagina liep een vette kop: EN DAT NOEMT INSPECTEUR BRENNAN NIETS BIJZONDERS. Daaronder een tweede kop: STOF FELIJK OVERSCHOT VAN OUD-BURGEMEESTER WILBUR PATTERSON SPOORLOOS VERDWENEN. Shane", steunde Brennan. dat waren trouwe vriendjestrommelde Shane onverstoord. Brennan begon te lezen: „Zoals wij reeds gisteren in een gedeelte van onze oplaag hebben vermeld, is het stoffélijk overschot van Wilbur Patterson, die als burge meester gedurende meer dan twintig jaar op voorbeeldige wijze onze stad bestuurde, spoorloos verdwenen uit het stedelijk ziekenhuis waar het lag opgebaard. Dit is op zichzelf reeds een vreemde kwestie, waarvan men verwacht dat zij snel en resoluut tot klaarheid zal worden gebracht door hen die belast zijn met de hand having van de orde, immers leven wij niet sedert jaar en dag in een maatschappij, waarvan een der fundamenten wordt gevormd door het respecteren van elkanders rust en vrede. Rust en vrede zou er iemand onder de levenden worden gevonden die dit kostbare goed niet voor zichzelf en voor zijn medemens begeert? En hoeveel te meer nog willen zij deze begrippen in verband zien gebracht met het stoffelijk over schot van een die ons dierbaar is. en de klompjes deden klik-klak-klikbromde Shane. Het is daarom dat wij tot onze laatste adem tocht zullen strijden voor de rust van hen die ons verlieten. En als wij daarvoor strijden, dan verwachten wij in de voorste gelederen hen te vinden die de handhaving van rust en veiligheid zich tot een levenstaak hebben gesteld. ONZE VERWACHTINGEN IN DEZE WERDEN BE DROGEN. Naar aanleiding van onze eerste be richten over de verdwijning van oud-burgemees ter Patterson's stoffelijk overschot hebben dui zenden trouwe abonnees ons opgebeld. Zij waren verontwaardigd over de wijze waarop de na gedachtenis van een voortreffelijk burger door het slijk wordt gehaald en zij waren beangst dat deze gebeurtenis een tijdperk van terreur zou inluiden een tijdperk waarin zelfs de rust van hen, die ons verlieten, niet ontzien zou wor den. Bewust van onze verantwoordelijke taak stelden wij ons daarom ten doel de zozeer door vrees bevangen publieke opinie gerust te stellen. Wij zochten contact met inspecteur Brennan van de recherche en zeiden hem recht op de man af: „Inspecteur, honderddertig duizend inwoners van deze stad zijn opgeschrikt door alarmerende berichten. *£egt hun dat het politie-apparaat op volle toeren draait, en zij zullen u vertrouwen en het hoofd weer rustig kunnen neerleggen." Het antwoord van inspecteur Tom Brennan luidde vrijwel woordelijk: „Ik ben de hele zaak bijna vergeten, maar het is heus niets bijzonders. Ais u zin hebt, schrijft u er dan maar vijf regeltjes over, en als u geen zin hebt, doet u het dan maar niet. Weet u waar u eens naar toe moet gaan? Naar de City-bioscoop; daar kunt u de candidaten voor de ere-titel van schoonheids koningin bewonderen. Zet u daar nu eens een flink stuk van op de eerste pagina en doet u er vooral wat goede foto's bij..." Hoewel wij er ons van bewust zijn dat deze woorden van een op een zó verantwoordelijke post gestelde politie-ambtenaar velen met af grijzen zullen vervullen, zijn we na rijp beraad er tóch toe overgaan ze te publiceren. Het oor deel laten wij voorlopig aan de lezer. (Wordt vervolgd) heeft geleerd, sommigen hun geloof weer hebben opgegeven, omdat ze maar niet kunnen wennen aan de katholieke levenssfeer, waarin zij zo goed als geen tegemoetkoming ervaren. Vroeger bestond in de kerk het in stituut van het catechumenaat, van de geloofsleerlingen. Dezen werden lang zamerhand voorbereid op en ingeleid in het katholieke leven. Van een plot selinge overgang was daarbij geen spra ke. Omdat men hoe langer hoe meer het grote nut van deze in onbruik geraak te instelling bevroedt, zijn 'er bespre kingen aan de gang om te komen tot herinvoering daarvan. Pater van Door nik zegt in zijn mooie boekje: De kerk buiten de muren, dat droeve ervarings feiten hebben aangetoond, dat door ge brek aan deze voorbereiding de „over gang" naar de kerk vaak niets anders was dan een „doortocht'' van de glo rierijke ingang in het midden naar de donkere uitgang opzij. et is zeer te betreuren, dat wij, die van huis uit katholiek zijn, ons zo weinig rekenschap geven van deze moeilijkheden. De aanpassing van 'n niet-katholiek aan 'n katholieke levensgemeenschap is heel wat bezwaar lijker dan het zich-in-leven in de gewoonten en gebruiken van een totaal anders geaard volk, omdat katholiek leven de diepste kern van ons we zen raakt. Vanzelfsprekend betreft dit alles niet alleen ons land. In de beke ringsgeschiedenissen, die regelmatig in ongeveer alle talen verschijnen, stoot men telkens weer op die moeilijkheden, onverschillig tot welk volk de schrijver behoort. Een Franse bekeerling, die la ter priester geworden is, Ignatius.Lepp, üeeft aan dit thema zelfs een heel boek gewijd. Als zeer ontwikkeld man kan hij zich weliswaar opwerken tot voldoende begrip en verklaring van dit verschijnsel, goedkeuren of verontschul digen kan hij het niet, om de eenvou dige reden, dat in de praktijk daardoor te veel onherstelbare brokken worden gemaakt. Wat zijn persoonlijke ervaring aangaat komt hij er ronduit voor uit, dat het hem nog steeds niet gelukt is zich geheel en al thuis te voelen in het so ciaal-kerkelijk leven der katholieken, hoe blij en dankbaar hij anderzijds ook is de ware kerk van Christus gevonden te hebben. „Niemand", zegt hij, „is op het idee gekomen mij te waarschuwen, dat er naast de kerk ook nog een katholieke samenleving bestond." Het grote ver schil in leer en leven zal wel altijd blijven bestaan, gezien de menselijke zwakheid. Maar ook dit kan een bekeer ling, die overvloeit van bewondering voor de onmetelijke geestelijke rijkdom men van de sacramentele kerk van Christus, maar moeilijk begrijpen. Het grootste struikelblok voor hem is echter de sfeer der katholieke gemeenschap, die leeft uit een samenstel van over tuigingen, opwellingen, gebruiken en ge woonten, waarvan de katholieken zelf meestal niet kunnen aangeven, wat het gevolg is van hun geloofsleer en wat het produkt moet worden genoemd van hun beschaving, hun cultuur, hun socio logisch milieu. De meesten geloven te goeder trouw, dat zij als katholieken handelen en denken, terwijl zij in feite handelen en denken als Nederlanders, als dokters, winkeliers, arbeiders etc. etc. Toch verwacht de bekeerling en terecht uitgaande van de rijkdom van het geloof, in een katholiek milieu een totaal andere levenswijze aan te treffen dan bij mensen, die het katholi cisme niet aanhangen. Veelal ziet hij geen verschil. En het verschil, dat er wel is, hangt gewoonlijk samen met gebruiken, die hem vreemd en onbe grijpelijk voorkomen, omdat ze de kern van het Christendom niet raken, die hem juist zo getroffen heeft en die hem met aanstekelijke geestdrift is bijge bracht. Daarbij krijgt hij dan de indruk, dat de katholieken van bijkomstigheden leven en de kern over het hoofd zien. Dit alles is diep tragisch voor de be keerling en zeer beschamend voor ons. Ook van dit standpunt uit ligt de con clusie voor de hand, dat wij onze ge loofsbeleving dringend dienen te her zien. Want het ligt aan ons of een bekeerling zich in ons milieu kan thuis voelen en gesterkt in zijn besluit katho liek te worden. Wij moeten er eens grondig over nadenken wat het voor een andersdenkende betekent katholiek te worden; wat voor weerstanden hij heeft moeten overwinnen en met wat voor enthousiasme hij in het katholieke leven binnentreedt. Kunnen wij het ver antwoorden, al is het onbewust, hem de ene koude douche na de andere te be zorgen? Begrijpen wij hoe belangrijk on ze levenswijze is en de manier, waarop wij, als katholieken, bekeerlingen beje genen, voor het bekeringswerk, dat in deze tijd op grote schaal in ons land wordt beoefend? Onze houding is een apostolaat van de hoogste waarde,' om dat het al of niet trouw blijven aan een overgang tot het katholicisme zeer vaak daarvan afhankelijk is. De Lichte Muze op de zwarte schijf wordt deze week ijverig ge diend door zangers en zangeressen, waarvan er vele mogen worden geprezen om de eerlijke moeite, die ze er voor doen om technisch-goed en met oprecht gevoel te zingen en verscheidene van hen slagen daar voortreffelijk in en andere zou kunnen wor den aangeraden aan een bepaald facet van hun optreden nog eens serieuze aandacht te besteden. De Duitse vocalisten behoren tot de eerste categorie, althans „Die fröhlichen Strassensanger", die op His Masters Voice (EG 8541 78 toeren) bij een frisgekleurd muziekje van het begeleidend orkest, Monika en haar „Ziehharmonika", benevens „Ganseliesel" bezingen en dat in een bekoorlijke harmonie en met een frisse pittigheid doen. Het eerste nummer is een foxtrot, het tweede een polkafox. „Die Sunnies und die Telestars" zijn al even plezierige ensembles, die een prettig levendig geluid laten horen, geassisteerd als ze daarbij worden door de parmantige Duitse dansmuziek, uitge voerd door het Cornet-Trio, het orkest van Kurt Henkels en dat van Rudi Bohn. Het laatste tekent met guitaarspel een romantisch decor voor het liedje „Smoky" (langzame foxtrot). Het eerste nummer, dat „Drehorgel Dixie" heet en gezet is in de quickstep-maat, wordt in een springlevende dixielandstijl gebracht. De „Melody Sisters" kunnen van de „Sunnies" en de „Telestars" nog wel een en ander leren, met name van de ongedwongen en beschaafde, doch niettemin moderne wijze, waarop de laatste hun liedjes presenteren. De „Melody Sisters" zoeken het bijvoorbeeld in „Wij spelen dixieland" op de 78 toeren Columbiaplaat DH 659 te veel in zemelige kreuneffekten, die wel eens een keertje van pas kunnen komen, maar overigens alleen maar vervelend en leeg en niet zelden ordinair zijn. Aan de andere kant van de plaat introduceren de „Melody Sister?" de Nederlandse versie van „Rock around the clock", welke minder fel is dan de oorspronke lijke Bill Haley-creatie, maar overigens ook nauwelijks iets om het lijf heeft. Van de Nederlandse tekst kon niets meer worden verwacht dan wat er van gemaakt is. De „Melody Sisters" klinken intussen in dit nummer sympathieker dan in het vorige. Dat er geen .front meer is met militairen, die behoefte hebben aan een handjevol aandoenlijk heid, neemt niet weg, dat Vera Lynn nog steeds de „lieveling van de strijdkrachten" is en als zodanig en met een beminnelijke en troostende blik die strijdkrachten, mitsgaders de burgerlijke bewonderaars aan staart vanaf het hoesje. In het hoesje zit dan het 45 toerenplaatje van Dec- ca, nr. DFE 6339, dat Vera, bege leid door 't orkest van Roland Shaw, laat horen in een viertal songs oud en nieuw te weten: A perfect day, Little House, Beautiful Isle of Somewhere en Fountain of the bells. Vera mag, zoals gezegd, graag een tikje aandoenlijk zingen, ofschoon dat zeker niet wil zeggen, dat het niet prettig zou zijn, naar haar te lui- teren. Er gaan van haar stem een bepaalde warmte en charme uit, die boeien. Dan is er Georges Brassens op Philips 432068 NE, 45 toeren met vier nieuwe, door hemzelf gecomponeerde en geschreven Fran se vertelseltjes, die hij noemde: Les sabots d'Hélène, Bancs publics, La première fille en Brave Margot. Ty pische Franse werkjes zijn het weer, brokjes poëzie, doorkruid met vleug jes levenswijsheid en snufjes „rea lisme". Typisch ook: Georges Bras sens, met zijn ontwapenende, luchti ge baritonstem in een ongekunsteld, welhaast vanzelfsprekende „samen spraak" met de speels-melodieuze tokkeigeluidjes van de gitaar. in de 78 toeren plaat Philips nr. B. 21918 H en weet zich daarbij gesteund door het koor en orkest, die onder l.eiding staan van Ray Con- niff. Het orkest speelt steeds, via een geraffineerd arrangement, naar Cherry toe. Het koor zingt, op de achtergrond, hoofdzakelijk wa-wa- wa-waZang-dansplaatje, dat er bij de vrienden en vriendinnen van Don Cherry wel in zal gaan. De begeleiding van de nummers „When my dreamboat comes home" en „So long" is van het wilde kaliber. Rock-and-Roll geha mer, aangezet met gekreun van saxo fonen en gejank van een doedelzak of wat daar op lijkt. Je vraagt je af, hoe er bij een dergelijk lawijt in een „boat" valt te „dreamen". Fats Domino en die kan wel wat hebben komt er met zijn stem geluid nauwelijks aan te pas. Ronnie Hilton stond niet lang ge leden ergens in Leeds nog aan de draaischijf. Tegenwoordig verdient hij een dikke boterham met zingen. En let wel Ronnie Hil ton is niet zo maar een zanger, Ron nie is een „Star of Song" zo wil het althans de reclame, die hem dit predikaat heeft verleend. Wij horen intussen bij Hiltons versie van ..The yellow rose of Texas" dit predikaat er niet aan af, hoe zeer het ons ook spijt. Beter, minder gemaakt klinkt zijn stem in de andere nummers op de 45 toeren His Masters Voiceplnat 7 EG 8149, te weten: Hey there, My one sin en Overnight. Het orkest van Frank Cordell draagt, met een ster ke vioolbezetting, zorg voor een illus. tratieve begeleiding. Alleen het ijle jankgeluidje in het eerste nummer kan ons niet bekoren. De negerzanger Roy Hamilton komt aan stemvolume niet te kort, doch wel aan de beheer sing daarvan. Zijn stem wil nog wel eens overslaan of naar zijn keel ver huizen. Hij kan alle crescendi niet baas, forceert dan effekten, die niet tot hun recht komen, of vervalt in hort- en stootklanken. Inderdaad, on ze aanmerkingen liggen er nu wel dik bovenop. Het is echt niet zo, dat de beste Roy niet aan te horen zou zijn. Laten we zeggen: hij kan het, maar zal hier en daar nog aan zijn stem moeten schaven. Philips heeft op het 45 toerenplaatje 429054 BE vier nummers van hem uitge bracht, namelijk: I'm gonna sit right down and cry, So let there be love, If I loved you en Beware. Love dus bij de vleet. Het begeleidend orkest staat onder directie van O. B. Ma- singill. Een van de nummers wordt in Rock-and-Roll-stijl opgediend. We hebben dan liever te doen met het meisjeskoor „Sweet Sixteen", dat bij orkestbege leiding van Lex Karsemeyer, zuiver en gedisciplineerd, maar tegelijker tijd prettig-vrij en vrolijk een aantal populaire songs ten beste geeft voor wie er naar luisteren wil of wie er bij dansen wil. Achtereenvol gens zingen de meisjes: That's amo- re, Whatever will be, Wonderful Co penhagen, Alexander's Ragtime- band, Willy Can en This ole house. Charmant plaatje. (Philips 78 toeren P 17647 H). André Previn en Benny Carter, ieder met zijn eigen, speciaal afgestemde ork'est, dragen met suggestieve muziek het hunne bij tot de technisch perfecte en met geest en groot gevoel doortrokken vertol king door de (jazz)vocaliste Ella Fitzgerald van een tweetal langzame en een tweetal snelle werkjes You will never know, I can't get started, Lover come back to me en Between the devil and the deep blue sea die zijn samengebracht op het door Dec- ca gepresenteerde 45 toerenplaatje „Sweet and hot, deel II". Wij horen Ella het liefst in de langzame num mers. Haar veelzijdig talent op het stuk van stemmodulering maar voor al ten opzichte van voordracht en be zieling komt dan in fijnere nuancerin gen en details tot zijn recht. Het Trio X-plaatje van Columbia, nr. DH 658 is gewijd aan Rosa Nina, die in Milaan bloemen verkoopt en aan Barbara, die de Cha-Cha-Cha danst. Bij een versie rend muziekje van de „Columbians" doet het Trio X Rosa Nina en Bar bara alle eer aan. Het Trio X weet zijn zeer verdienstelijke zang met de nodige smaak voor grappige nuance ringen en showeffektjes op te dienen. Fris en vrolijk plaatje. (78 toeren). En dan: alweer een plaatje van de Drie Jacksons. Die mannen broeders spelen maar voort. Een zeer gevarieerd programma dit keer: Aan de muur van het oude kerkhof (knappe draaiorgelimitatie), Hör mein Lied, Violetta, in een strak trngoritme, Si vous l'aviez compris (ook al weer net een draaiorgel) en tenslotte de mars: Durch Nacht zum Licht. De vertolkers van het betere accordeon-werk zullen ook dit plaatje wel kwijt raken. Philips 45 toeren nr. 422100 PE. Don Cherry zet alle registers van vlammende vurigheid open in twee werkjes I'll be around en Ghost town - die zijn gegroefd DON OtiERRY Twee heuse draaiorgels tot slot. Het orgel van J. Gillet uit Rotterdam, dat ingebouwde ac cordeons heeft, die 't tussen en tegen 't typische draaiorgelgeluid echt wel plezierig doen. Via de Telefunken- plaat UX 4674 (45 toeren) kan men luisteren naar: Daar bij die molen, Padam, Du schwarzer Zigeuner, Alte Kameraden en Bourrasque. Genoeg lijk plaatje voor een gezellig feestje. Of zo maar, ter afwisseling. Tweede draaiorgel: Jupiter, die door Jacq Minning werd gebouwd en zich onder de titel „Hollands Glo rie" op het Columbiaplaatje 45 toeren DH 648, laat horen met een selectie van Zuid-Afrikaanse en zeemanslied jes. Hier is ek weer, Sarie Marijs, Zeeman, of zeeman en zo meer. De beentjes kunnen erbij van de vloer. Ook al weer een plaatje, dat bij een speciale gelegenheidje wel welkom kan zijn. Een „Blumenkette aus Hawaii" wordt geregen door de „Tau Moe's Original Hawaiians" op het 45 toe ren Telefunkenplaatje DX 1826. Het uitstekend ingespeelde en afgestem de ensemble speelt achtereenvolgens de Kohala mars, een selectie van Hawaiian-.walsen, nog een mars, de Hilo-mars, en tenslotte het nummer „Twelfth Street Rag". De exotische droombeeldjes worden slechts opge roepen in de walsen, voor de rest is het frisse en vlot-ritmische mu ziek, prettig melodieus ook. Het is intussen een héle toer om „rag" te spelen op een hawaiaan-gitaar; noch tans brengt de gitarist het er best af. Men zal de kleine vergissingen wei op de koop toe willen nemen. DX.1826 is ook als dansplaatje te gebruiken. FRÉDÉRIC

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1956 | | pagina 11