„Osservatore" waarschuwt Hongaarse priesters LEVENSAVOND Indonesiërs meest vredige eiland Kunstzinnig volk PHILIPS,Infraphil' Geen medewerking verlenen aan het regiem van Kadar 28 gezinnen in 1, Vlaardingen uit verzakte woningen In 1956 werden 68.284 huizen gebouwd ZIJLCTRA ewiips] PHILIPS „Infraphil" zo gemakkelijk in uw gezin met dieptewerking Verplicht college voor leraren Tegenover talrijke problemen der bejaarden staat de wetenschap nog met lege handen Reactie zal worden uitgeroeid Paraffine-fabriek op Sumatra gesloten Na moeilijkheden met communistische vakbond Prof. dr. W. Bothe overleden ZATERDAG 9 FEBRUARI 1957 PAGINA 7 BALI IS OOK NU NOG EEN PARADIJS OP AARDE (Van onze correspondent in Indonesië) r is één eiland in Indonesië J waarvan men temidden van de veelheid van het politieke nieuws nimmer hoort, en toch is het het mooiste en vredigste van alle: Bali. Bali is nog steeds het paradijs op aarde, waar men zich om de poli tieke zorgen van het land niet be kommert doch rustig en in vrede zijn werk verricht en zijn godsdienstplich ten vervult. Wel hoort men tegenwoordig ook op Bali soms van overvallen, waar voor ook de weinige daar werkende Nederlanders niet altijd gespaard zijn gebleven, doch vaak betreft het hier persoonlijke wraaknemingen. De vreemdeling, die Bali bezoekt, merkt niets van dat wat hier broeit: hij ziet slechts de vriendelijke Baliër, in zijn werk en in zijn kunst. Ja, ook hier broeit het wel, doch de groep waarbij het broeit is niet groot. Er is een kleine groep jonge lui, ex-vrijheidsstrijders waarschijn lijk, die ontevreden is. Zij eisen mo dernisering van de gebruiken, zij willen meer verdienen dan op het arme Bali gebruikelijk is en zo ver vallen zij in misstappen. En hun acties richten zich daarbij uiteraard vooral tegen degenen door wie zij zich beledigd achten. Ja, arm is Bali wel. Heel klein zijn de inkomsten van de eenvou dige landbouwer hier. Maar ook de houtsnijder, die de mooiste kunstpro- dukten maakt en daar soms dagen over werkt, verdient niet veel. Hij is echter tevreden met zijn lot. Als hij een hapje rijst heeft en een goed stel gereedschap voor zijn werk dan is dat hem voldoende. Er is waarschijnlijk geen tweede volk zo kunstzinnig als dat van Bali. Als men van desa tot desa gaat dan is dat gene wat eigenlijk nog het meest ver baast dat elke desa zijn eigen kunst heeft. In Ubud vindt men de schilders, die met olieverf op linnen schilderen, vijf kilometer verderop, in Mas, vindt men de houtsnijders, die dierenfiguren en mooie, ranke beeldjes maken. Maar weer een paar kilometer verderop, in Batuan, vindt men weer schilders: deze echter schilderen met waterverf op pa pier. En in kampong Sepatu vindt men de vervaardigers van beeldjes van een typisch primitieve stijl. In Klungkung smeedt men lampjes, bellen en andere voorwerpen van koper en brons. En Tjelup is het centrum van de zilver smeedkunst. Zo kan men deze opsomming voort zetten. In elke desa vindt men andere kunstenaars, met ander materiaal, niet een andere stijl. En overal is het inder daad kunst wat zij voortbrengen, al is het risico van het ontstaan van een kunstnijverheid, vooral in druk door vreemdelingen bezochte plaatsen als Denpasar, natuurlijk wel aanwezig. En dan hebben wij natuurlijk nog niet eens gesproken van de muziek en de danskunst. De gamelan bespeelt men hier op geheel andere wijze dan op Java: veel levendiger en vrolijker. En dansen leren de hele kleine meisjes reeds. Ja, een dans als de serimpi mag zelfs alleen door jonge meisjes uitge voerd worden. Hindoe-godsdienst Bali hangt de Hindoe-godsdienst aan, doch door het speciale karakter dat deze hier gekregen heeft, spreekt men meestal van de Hindoe-Balische gods dienst. Toen Java in het verleden tot de Islam werd bekeerd bleef Bali, tezamen met een deel van Lombok, Op het Indonesische eiland Bali belijdt men de Hindoe-godsdienst. Hier ziet men Balinezen een tempeldans uitvoeren. hindoeïstisch. Men belijdt dit geloof hier vol overtuiging. Overal treft men de tempels aan en overal langs de wegen ziet men de kleine bloemen offers. En niets is op Bali zo belang rijk als een tempelfeest. Bij deze tempelfeesten, die in elke tempel doorgaans eenmaal per jaar plaatsvinden, maar uiteraard vooral bij de grotere van belang zijn, is ook de vreemdeling van harte welkom. Men vraagt hem slechts om zijn kleding een weinig aan te passen aan die van de Baliër: het omslaan van een sarong is daartoe doorgaans reeds voldoende. En wie zou daar bezwaar tegen heb ben? Tijdens deze feesten worden dagen achtereen offers opgedragen aan de Goden, waarbij wederom vooral de kunstzinnige wijze waarop deze worden samengesteld, de aandacht trekt, 's Avonds zijn er dan meestal speciale dansvoorstellingen. Wat bij dit voor zijn godsdienst en kunst levende volk echter haast nog meer de aandacht trekt is de vriende lijkheid, waarmede men overal beje gend wordt. Zeker, ook op Java of Sumatra is men doorgaans niet on vriendelijk tegen de vreemdeling, doch op Bali stroomt men als het ware over van vriendelijkheid en voorkomendheid. Men wordt er soms gewoon door be schaamd. Wat een vakantie op Bali vooral tot zoiets heerlijks maakt is de rust op het eiland. Eenieder doet zijn werk, doch hier in de landelijkheid van dit eiland mist men de gejachtheid van de grote stad. De Baliër verliest zijn rust zo spoedig niet. Hij leest geen kranten en bemoeit zich niet met „de politiek". Hij leeft voor zijn werk, zijn kunst, zijn godsdienst. En een tempelfeest is voor hem honderd maal belangrijker dan een nieuwe regering in het verre Djakarta. Het heeft geen zin om een beschrij ving te geven van de kunstprodukten die de Baliër voortbrengt: ze zijn over de gehele wereld bekend. Alleen: waar schijnlijk niemand kent ze alle, want de verscheidenheid is zo groot en de in ventieve geest van de Baliër vindt daarbij nog telkens weer nieuwe vor men. Hier op dit heerlijke Bali wonen ook enkele Nederlanders en andere buitenlanders. Het hoofd van de oud heidkundige dienst, die elke keer weer verrassende ontdekkingen doet, is de Nederlander Krijgsman. In Ubud woont de Nederlandse schilder Bonnet, in Sanur de Belgische schilder Le Mayeur, in Selat de Zwitserse schilder Meyer. De Fries Auke Sonnega daar entegen woont in Djakarta, maar komt elk jaar enkele maanden op Bali werken, dat ook voor hem de grootste inspiratiebron vormt. Kleurige kleding Ja, ook dit is zeer merkwaardig; dit kunstzinnige volk is zelf zo mooi ge bouwd, dat elke schilder er als het ware verliefd op wordt, omdat hij ner gens mooiere modellen zou kunnen vin den. Daarbij heeft de Baliër een gratie en een gave om zich kleurig maar smaakvol te kleden en met een bloem achter het oor net die toets aan zijn verschijning te geven, die deze onver gelijkbaar maakt. Er zijn vele artikelen en boeken over het wondere eiland Bali geschreven. Uit dien hoofde is dit artikel eigenlijk overbodig. De buitenlanders die er be slist naar toe willen (en dat is niet eens zo eenvoudig, gezien de moeilijke voorschriften voor een bezoek aan In donesië) gaan er tóch wel heen. Maar wat die boeken, in het verleden ge schreven, niet kunnen, dat kan dit arti kel wel: getuigen dat Bali ook nu nog een paradijs is. Voor de oorlog noemde men het reeds het laatste paradijs op aarde en men sen als Charley Chaplin en Barbara Hutton trokken zich daar toen reeds terug, om er echter na verloop van tijd toch weer weg te gaan. Voelden zij zich niet meer thuis in het paradijs? Hoe het zij, nogmaals, Bali is een wonder, onvergelijkbaar oord voor iedereen die gevoel heeft voor kunst en een vrien delijke en vredige omgeving. Advertentie SpitPhilips „Infraphil" weg pijn! Dit infrarood bestra- 11 ■«- lingsapparaat kan ook A met succes worden ge- i -X bruikt bij spierreuma-yf 2» tiek, verstuikingen, ver- w _£-saay wondingen, steenpuis- y ten, verkoudheid, win- terhanden en -voeten. De „Osservatore Romano" heeft gis teravond een waarschuwing laten ho ren aan het adres van Hongaarse gees telijken, die in strijd met de wensen van de Kerk al te veel medewerking verlenen aan de regering-Kadar. Het blad maakt duidelijk, dat automatische excommunicatie dreigt in alle geval len, waarin de geestelijke de kerkelijke functie, hem door de Hongaarse rege ring gegeven, niet prijsgeeft. Onge hoorzaamheid aan het kerkrecht brengt de excommunicatie vanzelf met zich mee, aldus de „Osservatore". Heftig valt het blad de regering-Ka dar aan als „atheïstisch", een rege ring die „Hongarije oml igsicurt tot een atmosfeer gelijk aan die, welke in de dagen van de Turkse overheer sing heerste". Het blad schrijft: „Kadar en zijn aanhang kunnen een of andere ongeluk kige dwingen, geestelijke functies, die willekeurig zijn opgedragen en ten on rechte aanvaard, te vervullen, doch zo zij dit doen, dan bedienen zij zich van automatisch geëxcommuniceerden, die als zodanig door alle gelovigen worden aangezien". De Hongaarse regering heeft alle lera ren van een van de grote middelbare scholen in Boedapest ertoe verplicht vandaag een college te volgen, waar op een politie-functionaris zal doceren „Hoe men het contra-revolutionaire gedrag van leerlingen moet behande len", aldus te Wenen ontvangen be richten uit de Hongaarse hoofdstad. Een van de te behandelen punten zal zijn: „Kinderen, die weigeren Russisch te leren". De Russische taal, die geduren- De Balinezen houden van hanengevechten. De Balinees op deze foto zit klaar om zijn haan de strijd te laten beginnen. bevolking van Bali is zeer kunstzinnig. Vooral de houtsnijkunst bloeit op dit eiland. T n de zaterdagkrant ■pï I van vorige week heb- ^|I ben wij in de rubriek Geloof en Leven onder ]W de titel: „Het herfsttij Vï van de levensloop" een II bespreking gelezen, van >|L een uitgave, die handelt 1 over de problemen wel- N ke eigen zijn aan de oude N\ dag. Dit bracht ons op L de gedachte om dit be langrijke onderwerp in onze medische kroniek aan te roeren. Hetgeen dan tevens dient ter onder breking van de serie artikelen over de heel jonge mens waar wij mee be zig waren. De veroudering van het menselijk lichaam wordt door iedereen als een natuurlijk verschijnsel aanvaard. Niet weinigen hebben zich evenwel bezig gehouden met de vraag of het niet mo gelijk zou zijn die veroudering te ver tragen en liefst zelfs te stoppen. Voor al Russische onderzoekers hebben zich hiermee na de communistische revo lutie bezig gehouden. U herinnert zich misschien uit de vooroorlogse tijd wel de proeven met implantatie van apen- klierweefsel bij mensen. Deze proe ven zijn wetenschappelijk bezien nau welijks de moeite waard, maar zij hebben destijds in een deel van de geïllusteerde pers veel opgang ge maakt. Zo simpel is de kwestie ge lukkig niet. Zelfs het overplanten van volledige organen van de ene mens naar de andere, waarvan zo nu en dan wel eens melding wordt ge maakt, is volkomen nutteloos. Het overgeplante orgaan gaat zeker te gronde. Enkele jaren geleden stond er in een aantal kranten een nogal sensationeel verhaal van een Franse moeder, die een van haar nieren afstond voor haar zieke kind welks beide nieren niet meer functioneerden. Het kind is be grijpelijkerwijs toch gestorven en de moeder heeft, zoals te verwachten was dit offer tevergeefs gebracht. Ja maar, zult u zeggen, men plant toch wel huid, botstukken en zelfs hoornvlies van het oog over? Dat is inderdaad juist. Maar deze weef sels gaan zelf te gronde en worden vervangen door nieuw gevormd weef sel van het eigen lichaam. Het trans- plantaat (overgeplante weefsel) dient dus alleen als nuttige respectievelijk noodzakelijke basis, waardoor het li chaam in staat is ter plaatse nieuw den. Zo is er van een georganiseer de wetenschappelijke aanpak in ons land nog nauwelijks sprake. Er schijnt vooreerst nog geen kans te zijn dat er in ons land een leerstoel wordt op gericht in de gerontologie (studie van de ouderdom) en de geriatrie (studie van de ziekten van de ouderdom)zo als dat enkele jaren geleden o.a. in Engeland is geschied. Sociaal-economisch rekent men de ouden van dagen tot de zogenaamde niet-meer-producerende consumenten, dat wil zeggen zij werken niet of weinig meer, maar gebruiken wel weefsel te vormen. Nog duidelijker spreekt dat bijvoorbeeld bij bottrans- plantatie in het eigen lichaam, want dan gaat het overgeplante stuk eerst te gronde voordat er ter plaatse nieuw bot ontstaat. Dit wordt wel toegepast bij sommige beenbreuken, die niet ge makkelijk genezen. Er wordt dan een stukje bot uit het kuitbeen gezaagd waarmee de gebroken botdelen aan elkaar worden bevestigd. De mogelijkheden voor transplanta tie zijn echter zeer beperkt. Overplan ting van ingewikkelde organen zoals een nier bijvoorbeeld, heeft geen zin. Deze zijde van het probleem van het ouder worden is dus weliswaar inte ressant maar voor de praktijk van nog weinig betekenis. Hoe belangrijk de vele andere fa cetten van dit onderwerp zijn, beseffen wij waarschijnlijk nog steeds niet ten volle. Wel is per 1 januari d'e verplichte ouderdomsver- zekering van kracht geworden, waar door elkeen een zekere financiële waarborg heeft voor zijn oude dag, tegenover tal van problemen betreffen de de bejaarde mens staan wij in let terlijke en figuurlijke zin met lege han. voedsel, kleding, brandstof enz. Wij behoeven zeker voor Christen lezers niet aan te tonen, dat wij hen daarom niet aan hun lot mogen over laten, zelfs al zouden zij zelf meer hebben kunnen doen voor een ver zorgde oude dag. Maar al is iedereen hiervan overtuigd en al wordt er veel gedaan, dit betekent nog niet, dat er over de gehele linie efficiënt wordt gewerkt en de bejaarden, die verzorging ontvangen, zich hierbij ook altjjd gelukkig voelen. In onze gecompliceerde tijd is zulks niet mogelijk zonder een gedegen we tenschappelijke aanpak van de pro blemen. Uit het toenemend getal van publikaties blijkt gelukkig dat men hiervoor in steeds ruimer kring oog krijgt. Specialisten op de verschillen de gebieden (sociologie, economie, psychologie, geneeskunde) en zeker ook de geestelijkheid zullen in nauwe samenwerking richtlijnen moeten op stellen en uitwerken. De overheid zal met het onmisbare particuliere ini tiatief, dat immers uit de liefde tot de medemens is geboren, de voor haar rekening komende organisatie ter hand moeten nemen, inclusief de fi nanciering! St. de de opstand van oktober een poos van het lesrooster als verplicht vak ge schrapt is, moet thans door alle kin deren tussen de tien en twaalf jaar geleerd worden. Het communistische partijblad „Nepszabadsag" van giste ren bevatte een artikel waarin voorge steld wordt kinderen van hun ouders te scheiden. Volgens de schrijver van het artikel is de verhouding tussen kin deren en hun ouders zeer slecht gewor den en is het daarom aanbevelenswaar dig de kinderen weg te nemen en hen in ..kindersteden" op te voeden. Daar, aldus de schrijver, kunnen zij opgroeien in een gezonde denksfeer en daar kan men hun socialistische vaderlandslief de bijbrengen en tucht in een overeen komstige omgeving. De Hongaarse minister van Staat, Marosan, zou donderdag in de Be- loiannis-fabriek te Boedapest een rede hebben gehouden, waarin hij „ruwe en heftige taal'' gebezigd heeft. On der meer heeft hij gezegd: „In 1945 hebben we de kans gemist om de reactie neer te slaan. Maar deze keer zullen we haar uitroeien". Sterke af delingen militie bewaakten de fabriek tjjdens zijn redevoering. Marosan zei tijdens die rede volgens „Nepszabad sag", dat de vroegere premier Nagy gelogen heeft toen hij ontkende dat hij het was die de Sovjets te hulp riep. „Ik heb het met mijn eigen oren gehoord. Overigens: Wij ontken nen het niet tegenover de arbeiders en wij schamen ons er niet voor de hulp van de Sovjets ingeroepen te heb ben," aldus Marosan. De kranten in Boedapest vermeldden gisteren een totaal aantal arrestaties van 81, waaronder 73 gevallen zijn be grepen die donderdag in een politierap port waren genoemd. Het vakvereni- gingsblad „Nepakarat' schreef dat „en kele persoonlijkheden uit de Hervorm de Kerk van hun kerk een hoeksteen voor de contra-revolutie willen maken". Met name viel het blad dr. Laszlo Pap aan, een bekend theoloog in Boedapest, omdat hij „een van de organisatoren van de gebeurtenissen in oktober" is ge weest en „nog steeds contra-revolutio naire ideeën verspreidt". Ook de per soon van bisschop Laszlo Ravasz wordt gewraakt. (U.P., Rtr.) De gemeenteraad van Vlaardingen heeft zich uitgesproken voor onbewoon- baarverklaring van de verzakte wonin gen aan de Parkweg. Wethouder Walstra besprak de huis vestingkwestie. Het valt niet mee, 28 gezinnen huisvesting te verlenen, nu er nog geen woningwetwoningen gereed zijn. Pas in de loop van deze zomer komen deze in de Westwijk klaar. Wel komen er binnenkort woningen gereed gebouwd voor de bedrijven. Wilton- Fijenoord wil een aantal van deze wo ningen, namelijk, 3-, 4-, en 5-kamerwo- ningen, aan de gemeente afstaan om te verhuren aan bewoners van de Park weg, onder voorwaarde, dat de ge meente in juli woningen in de West- wijk teruggeeft. De woningen voor Wilton-Fijenoord komen eind maart ge reed. Ook zijn B. en W. bezig particu liere eigenaren te bewegen woningen af te staan voor de Parkwegbewoners. Desnoods zal vordering worden toege past. In het jaar 1956 zijn 68.284 woningen gereed gekomen. Dat zijn er 7.465 meer dan in 1955, toen 60.819 woningen wer den voltooid. Het cijfer van 1956 bena dert dicht het recordcijfer van 1954, toen 68.487 woningen gereed kwamen. Dat het record van 1954 niet kon wor den gebroken is een gevolg van de strenge vorstperiode in februari 1956, waardoor in die maand slechts 1.719 woningen konden worden opgeleverd. In alle overige maanden van 1956 kwamen meer woningen gereed dan in de over eenkomstige maanden van 1955. Aan het einde van 1956 waren sinds de be vrijding in totaal 508.161 nieuwe wonin gen gebouwd. In de laatste tien jaren, dus van 1947 tot en met 1956, kwamen gemiddeld 50.618 woningen per jaar ge reed, tegen 43.016 in de tien jaren van 1930 tot en met 1939. De Standard Vacuum Oil Company heeft besloten haar paraffinefabriek in Sunggei Gerong, nabij Palembang te sluiten als gevolg van een conflict met de communistische vakbond van arbei ders in de olie-industrie over een reor ganisatie van de fabriek. De Stavance was voornemens de werk methoden in de fabriek te „stroomlij nen", waardoor minder personeel nodig zou zijn. De vakbond heeft zich hierte gen verzet, ondanks de belofte van de directie van de maatschappij om de overtollige arbeiders naar andere in stallaties over te plaatsen. Het optre den van de bond, aldus de medede lingen van de Stanvac, heeft tenslotte tot sluiting van de fabriek doen be sluiten. (A.N.P.) NADRUK VERBODEN De nobelprijswinnaar en atoomgeleer de prof. dr. W. W. Bothe uit Heidel- berg is vrijdag in de ouderdom van 66 jaar overleden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 7