Emigrerende dichters
VIJF VERZENBUNDELS OP
INTERNATIONAAL NIVEAU
Getuigen van Jehova
H
r
Luchtvaart-
overleg
verdaagd
Lichte muziek op
zwarte schijven
A'
O
Van horen en zien gesproken
L
H
Fata
morgana door
Nederlanders
De „duivelse drie-eenheid"
Religiehandel politiek
Absurde redenaties
STUDENTEN en
agenten leveren
liefdadigheids
gevecht in Delft
J
TUSSEN SCHRIJVER
EN LEZER
en
V.
Beslissende stadium
nog niet aangebroken
Onrust in Syrië
ZATERDAG 23 MAART 1957
PAGINA 9
1
Liturgische weekkalender
Spirituals en Jazz
Van Martin tot Lennon Sisters
Levensblijheid uit Italië
Op de achtergrond
Hotèl Eldoradio
T est plaat
Any questions
Johan Stamitz
Beethoven-cyclus
Strauss, de Staar en Mantovani
Gevarieerd repertoire op 78 t.
•m- -j it de vele
I (redelijk
goede) ver
zenbundels, welke
de laatste tijd zijn
verschenen, heb
ben we er voor
vandaag vijf geko
zen, die ons wel
zeer in het bijzon
der representatief
toeschijnen voor
het niveau waarop
tegenwoordig ge
dicht wordt. De
navolgende vijf
bundels hebben
bij alle verschei
denheid iets ge
meenschappelijks,'
iets dat ons doet
zeggen: ditis niet
„Hollands" meer.
Dit is in onze taal
geschreven poëzie
uit het buitenland,
poëzie van ergens
uit de wereld.
Poëzie met een
internationaal ka
rakter. Poëzie
bij de lezing
waarvan men con
tact maakt met
mensen die achter
de landsgrenzen
Herman van den Bergh, die zijn poëtisch rentrée
maakte met „Het litteken van Odysseus".
hebben gekeken en die daar een in
nerlijke ruimtelijkheid hebben opgedaan gm jaloers op te worden. Nu ja,
jaloers: wij willen maar zeggen dat deze poëzie breder en vooral ook reëler
is van visie op de mens dan het merendeel van onze lyriek, of deze nu ex
perimenteel of traditioneel heet, hier breekt van binnen uit iets van een
mentaliteit van wereldburgers door, tevens iets van een nieuwe, uiterst fel
ervaren menselijke eenzaamheid, van heimwee ook naar het vader- of moe
derland, naar het knusse Hollandse Binnenhuisje waar overigens niemand
in ernst naar terug wil. „Liever heimwee dan Holland", is de voortreffelijke
slogan, waarmee de dichter Vroman zich in Amerika staande houdt. Hun
ruimtelijke drang betalen deze „emigranten" onder onze dichters met veel
hartzeer.
Het woord „emigranten" staat hier
tussen aanhalingstekens. De enige heu-
■se landverhuizer is Koos Schuur, die
enige jaren geleden naar Australië emi
greerde, „om nooit meer terug te ko
men." Hij maakte het er aanvankelijk
bar slecht, miste er zeer hevig de
Europese cultuur, maar sloeg zich door
de leegte heen naar een nieuw be
staan: hard, nuchter, zakelijk, maar
tochpoëtisch. Althans zo ervaren
wij hem in de verzen, welke hij in op
dracht van de Nederlandse regering
schreef over zijn leven in het land der
„Aussies". De titel klinkt weinig opti
mistisch: „Fata morgana voor Neder
landers" 1). Gedeeltelijk is deze verzen
bundel in proza geschreven, hijgend van
heimwee en brandend van haat jegens
het vijandig ervaren land. Dit is poëzie
boordevol weerbarstig gevoel; poëzie
van een romanticus, die zich eigenlijk
koning en geen arbeider voelt, maar
KOOS SCHUUR
dichter in Australië.
I merkt, is aan de jonge Hans Andreus
I niet vreemd. Ook hij was in Italië en
hij publiceerde zelfs een verzenbundel
„Italië." We vragen in deze „inter
nationale" poëziekroniek aandacht voor
de „Tweespraak" 4) die Hans Andreus
met Simon Vinkenoog in Parijs schreef:
een hoogst interessante dubbelbundel
met S.V. op de linker- en H.A. op de
rechterpagina's. Het tweegesprek heeft
tot doel een laatste uitspraak over 's le
vens zin uit te lokken. Vergeefse poging
uiteraard. Maar toch vindt men ner
gens als in dit boekje zo'n overtuigend
bewijs van de liefde waarmee ook de
allermodernste dichters het leven zijn
toegedaan. Het is een positieve, opbou
wende liefde, zonder veel illusies, maar
des te levensdriftiger. Vooral Hans An
dreus openbaart zich in deze verzen ais
een bijna uitzinnig bezinger van het le
ven een moderne Hölderlin.
Spel van de jacht
Tenslotte de „thuisblijver" Gerrit
Achterberg; zijn jongste bundel heet
„Spel van de wilde jacht" 5). Wij
plaatsten hem in dit internationale ge
zelschap, omdat hij er krachtens de
aard van zijn oeuvre bijhoort. Elk vers
van hem is een reis naar vreemde we
relden. Ook in deze jachtverzen, waarin
notabene de Nederlandse Heidemaat
schappij en de stichting Natuurbescher-
Advertentle
die de moed heeft gehad zich over te
planten en die ons nu „de bouw van zijn
schedel toont." Hij is daar in het „bar
baarse" Australië een eenzame Euro
peaan. „Ik moet nog mijn eenmanseuro-
pa verdedigen, tot een toevlucht voor
allen," klaagt hij in zijn brieven aan
„de vrienden thuis."
Uit slaapwandelen
Ook de dichter Leo Vroman, die in
1940 uit Holland vluchtte en langs avon
tuurlijke weg via Engeland, Indonesië,
Japan in Amerika terechtkwam, waar
hij is blijven wonen, getuigt in zijn
nieuwste verzen van de moeite die het
hem kost aan de Cultuur trouw te blij
ven. Die nieuwste verzen heten „Uit
slaapwandelen" 2). Vroman is een
man, die „het ene niets na het andere
niets langsrent." Aldus staat te lezen in
zijn voorgaande bundel, „Inleiding tot
een leegte." Van die leegte horen we
nu het vervolg in „Uit slaapwandelen."
Met wijdopen ogen wandelt Vroman in
Amerika rond en wat hij ziet begrijpt
hij niet. Hij is een scherp waarnemer
van het insect in de mens; de dichter
is van beroep bioloog. Diertjes en kleine
dingetjes spelen in zijn wereldbeeld een
levensgrote rol. Hij stoffeert er om zo
te zeggen de ledige, dooddoenerige ruim
te mee. Hij probeert, met bizarre hu
mor en een ongelooflijk scherpzinnige
fantasie, zich door het leven heen te
slaan. Het poëtisch resultaat is iets
unieks. Vroman verdient heel veel le
zers.
Litteken van Odysseus
Vanwege zijn jarenlange verblijf in
Italië, waarvan men in zijn poëzie de
heldere weerslag ervaart, rekenen we
Herman van den Bergh ook tot de bui
tenlanders. Deze dichter is een genera
tiegenoot en eigenlijk zelfs nog een voor
loper van Marsman. Maar sinds Mars
mans ster opkwam, zweeg Van den
Bergh. Nu is deze snelverschoten ko
meet aan onze poëziehemel plotseling
teruggekeerd. Na een kwart eeuw af
wezigheid! De geest is weer over hem
vaardig geworden. Aan „Het litteken
van Odysseus" 3) herkennen we thans
opnieuw de vergeten grote poëet,
een der grootsten uit de moderne dicht
kunst. Hij is terug van een jarenlange
omzwerving, terug van een levensreis
door het rjjk van ruimte en tijd. En nu
schrijft hij klassiek, vitaal en bijna als
een god over zijn innerlijk wedervaren,
met als conclusie: „Niet uit ons zelfs is
het dat wij leven".
Tweespraken in Parijs
De geestesadel, welke het nieuwe
Werk van Herman van den Bergh ken-
ming een actieve rol spelen, is hij on
verwachts lichtjaren ver van huis. Voor
wie het werk van Gerrit Achterberg
niet kennen en voor wie hem een moei
lijk of duister dichter vinden, is dit
„Spel van de wilde jacht" een nieuwe
kans. En voor wie wel met Achterberg
vertrouwd zijn: men leert hier de dich
ter van een iets ruigere, meer borste
lige en ook meer aardse kant kennen
dan in zijn vroegere bundels. Hij is in
deze verzen een beetje 'n vakantiegan
ger. Hij zegt het zelf: „Vakantiegan
ger, vreemdeling op heden, zwerf ik
door Afrika en maak het goed...."
NICO VERHOEVEN.
1) Koos Schuur: Fata morgana voor
Nederlanders en andere gedichten.
Serie De Litteraire Raat. Uitg. De
Bezige Bij, Amsterdam.
2) Leo Vroman. Uit slaapwandelen.
N.V. Em. Querido s Uitg. Mij., Am
sterdam.
3) Herman van den Bergh: Het litte
ken van Odysseus. Uitg. A. A. M.
Stols, 's-Gravenhage.
4) Hans Andreus en Simon Vinkenoog.
Tweespraak. Uitg. A. A. M. Stols,
's-Gravenhage.
5) Gerrit Achterberg: Spel van de wil
de jacht. N.V. Em. Querido's Uitg.
Mij., Amsterdam.
wvw.VMt
verwacht U voor een aangename en
prettige vakantie, zoals in de afge
lopen jaren.
Geen beperkende bepalingen.
Sterk gereduceerde benzineprijzen voor buitenlandse toeristen.
Inlichtingen: NATIONAAL ITALIAANS VERKEERSBUREAU (ENIT)
Rokin 52 - Amstërdam - en alle reisbureaus.
ITALIË
et zou verkeerd zijn de Getuigen
van Jehova alleen maar te beschou
wen als fanatieke dwepers, die de
mond vol hebben over de Bijbel en
Gods plannen met de Schepping. Hun
opvattingen mogen nog zo wonderlijk
zijn, dat neemt niet weg, dat zij over
alle belangrijke levensvragen een me
ning hebben, die lijnrecht in strijd is
met de leer der Kerk. Voor onontwik
kelde mensen zijn zij beslist gevaarlijk.
Hun activiteit in de missielanden b.v.
sticht zeer veel kwaad. Daarom is het
goed, dat wij nog even langer spreken
over hun theorieën, te meer daar deze
bij eerste contacten zelden of niet ter
sprake komen.
Wat zij b.v. over Satan vertellen gaat
alle perken te buiten. Toch is dat een
van hun fundamentele „ideeën", waar
uit hun fanatisme ten dele verklaard
kan worden. De duivel is volgens hen
en dat is juist de grote tegen
speler Gods, die het verlossingswerk
wil doen mislukken. Wij gaan er nu
niet verder op in, dat zij de verlossing
in een heel andere zin verstaan dan
wij. De duivel nu bedient zich daarbij
hoofdzakelijk van de „religie," speci
aal van de R.-K. Kerk, die met haar
leer over de onsterfelijke wil, de hel,
de zonde, de genade, de H. Drievul
digheid, de godheid van Christus, enz.
de openbaring totaal bedorven zou
hebben.
Volgens de Getuigen vormen de re
ligie, de handel en de politiek samen
een „duivelse drie
eenheid", waar
aan de wereld te
gronde gaat. De
enige „waarheid"
is, dat God zich
vanaf het begin
der Schepping
heeft geopenbaard
door middel van
de Getuigen van
Jehova. Zij alléén
vormen „Gods or
ganisatie." Wie de leerstellingen van
deze groep aanvaardt en dit uiterlijk
belijdt door een totale onderdompeling
in water als een doopsel, heeft zich
veilig gesteld voor de toekomst van
het paradijs."
Wie niet voor „den Here en Zijn
koninkrijk" is, is noodzakelijk een die
naar van Satan, of hij dit weet of niet!
Religie is een demonisme, dat God,
Christus en Zijn ware dienaren, de Ge
tuigen belastert. De duivel heeft het
voornaamste religieuze stelsel op aar
de georganiseerd, dat nu onder de
Rooms-Katholieke priesterheerschappij
staat en hij duidde dit valselijk aan als
„de christelijke religie". Zelfs de z.g.
protestantse stelsels van religie geven
voor, dat zij tegen Rome gekant zijn,
maar in werkelijkheid werken zij sa
men. Dan organiseert de duivel het
Communisme en stelt dit in werking
en dit bevestigt openlijk de z.g. „chris
telijke religie" en ook het ware chris
tendom (d.i. de Getuige). Dit fraais
kan men woordelijk lezen in het boek
„Religie", blz. 24 en 25! De lezer zal
het met ons eens zijn, dat het zinloos
is te trachten dergelijke waanideeën te
weerleggen.
De Paus is een dictator, Satans
werktuig en bedient zich van de
Jezuïeten om de wereld te be
heersen. Dat wordt als volgt „bewezen"
in de brochure: „Verheugt U, gij na
tiën" (p. 50-51): In het voorjaar
van 1940 begon het wereldlijke „zwaard"
der R.-K. hiërarchie, de Nazi-Führer,
Hitier, zich in ernst een weg te banen
door Europa, welke weg reeds was ge-
effend door de ondergrondse activiteit
van de „R.-K. vijfde colonne". In
een snelle opeenvolging kwamen de
Getuigen van de Here God in Noorwe
gen, Denemarken, Luxemburg, België,
Nederland en Frankrijk daardoor onder
de macht der Nazi-aanvallers
Het jaar 1940 was het 400ste herden
kingsjaar van de stichting der Jezu-
ietenorde. Het is duidelijk, dat de R.-K.
Hiërarchie had bepaald, dat het Vati-
caan zich in dat jaar zou meester ma
ken van de wereldheerschappij door
middel van de Nazi-poliep, de „vijfde
colonne" en de Katholieke Actie. De
R.-K. Hiërarchie in de Verenigde Sta
ten liet in de overwegend katholieke
streken acties door het gepeupel uit
breken, die in de maand mei begou
nen, daar de Hiërarchie deze acties liet
samenvallen met het voorjaarsoffensief
der Nazis in 1940."
Wie behoefte voelt zich na deze
tirade de ogen eens uit te wrijven en
zich af te vragen of hij het wel goed
gelezen heeft kan gerust zijn. Het staat
er woordelijk zo! Hoe kan een zinnig
mens dergelijke onzin slikken? Wij voe
len neiging deze absurde redenatie met
gelijke munt te betalen in de geest van:
Een van ons beiden is ontoerekenbaar:
óf de Getuigen óf wij. Wij niet! Dus
zij! Maar voor zulke methoden zijn de
zaken, die op het spel staan, toch
ook weer te ernstig.
In de grond hebben wij diep mede.
lijden met een dermate verregaande
verblinding. En het is onzegbaar jam
mer, dat de Getuigen hun grote ijver
niet besteden aan de echte waarheid.
Zoals de zaken nu staan vraagt men
zich af, wat eigenlijk de drijfveer kan
zijn van zoveel fanatisme. Het oordeel
hierover zullen wij voorlopig maar aan
de psychologen overlaten, of moeten
wij zeggen: aan de psychiaters?
Wat ervan zij: men houde zich voor
gewaarschuwd. De activiteit van de Ge
tuigen neemt eerder toe dan af. Reeds
hebben in verscheidene landen de over
heidsinstanties, terwille van de open
bare rust en orde, de werkzaamheid
van het Wachttorengenootschap door
verboden beperkt. Dat haalt weliswaar
bij hen weinig uit, want zij gaan daar
juist groots op en beweren: van Abel
tot Christus zijn de Godsgetuigen ver
volgd en daarna hield het niet op. Zij
zijn de echte martelaren voor het
ware geloof. Al de anderen, b.v. in de
concentratie-kampen tijdens de oorlog,
waren slachtoffers van de politiek, dus
van Satan!
Hoe het komt, dat zij in conflict ge
raken met de burgerlijke overheid zul
len wij in een volgend artikel uiteen
zetten.
ZONDAG 24 maart: 3e zondag van de vas
ten; eigen mis; credo; pref. van de vas
ten; paars.
MAANDAG: Maria Boodschap; eigen mis;
2 geb. van ferie; credo; pref. van O. L.
Vrouw; wit.
DINSDAG: mis van ferie; (Utrecht): 2 geb.
H. Ludger); paars. Ofwel voor Utrecht:
H. Ludger, bisschop-belijder; mis Statuit;
2 geb. van ferie; pref. van de vasten;
paars.
WOENSDAG: H. Joannes van Damascus,be
lijder-kerkleraar; eigen mis; 2 geb. van
ferie; credo; pref. van de vasten; wit.
Ofwel: mis van ferie; 2 geb. H. Joannes;
paars.
DONDERDAG: mis van ferie; 2 geb. H. Jo
annes van Capistrano; paars.
VRIJDAG: mis van ferie; paars.
ZATERDAG: mis van ferie; paars.
ZONDAG 31 maart: 4e zondag van de vas
ten; eigen mis; credo; pref. van de vasten;
paars.
Vrijdag was het de 109e dies van het
Delftse Studenten Corps en dus de dag
van de traditioneel geworden vaarjool.
Der gewoonte getrouw waren de stu
denten al in het prilste van de morgen
uitgerukt met stijfselkwast en emmer
om middels vele aanplakbiljetten de
burgerij van dit even spectaculaire als
vochtige evenement op de hoogte te
brengen.
Aangezien het standbeeld van Hugo
de Groot vorige jaren als een ware
reclamezuil van boven tot onder was
volgeplakt hetgeen de gemeentewerk
lieden handen vol werk gaf om het
veelbesproken beeld weer schoon te
krijgen vonden de plakkers bij hun
aankomst ditmaal een erewacht van
vier stoere agenten rond het voetstuk,
die met een glimlach om de lippen be
reids hun gummistok presenteerden.
Wanneer studenten zich eenmaal
iets in het hoofd geze hebben, ge
ven zij dat niet zo gauw op en na
enkele schuchtere voorpostengevech
ten gingen zij plotseling over tot een
massale aanval, die prompt door het
kwartet van Hermandad werd afge
slagen.
Dat de agenten de zaak sportief
bekeken moge blijken uit het feit, dat
zij tijdens een adempauze de studen
ten voorstelden om de strijd van vier
tot vijf uur te houden. Voor elk bil
jet, dat ze zouden weten te plakken,
zou dan door iedere Delftse agent een
dubbeltje worden geofferd voor de
„Goed zo" actie van Johan Bodegraven.
De studenten accepteerden dit voor
stel en zegden een inzameling toe voor
hetzelfde doel, wanneer de agenten Hu-
go brandschoon zouden weten te hou
den.
Daarop werd de strijd met grote ani
mo hervat onder de luide aanmoedi-
gingskreten van de senaat, die inmid
dels met hoge hoed en parapluie op het
strijdtoneel was gearriveerd.
Tijdens kleine afleidingsgevechten
dromde het gros van de troep af en toe
samen om plotseling weer tot de storm
aanval over te gaan.
De agenten weken echter geen duim
breed. Aanval op aanval strandde op
hun vakkundige verdediging en <n ge
vallen van al te grote numerieke over
macht waren enkele goedkeurende
klopjes met de gummiknots al voldoen
de om de al te enthousiaste strijders
te doen retireren.
Bij de laatste slag van vijven moest
de spes patria toegeven, dat zij ge
slagen waren.
Een hoge hoed ging rond en sans ran
cune ging een lid van de senaat mee
naar het bureau van politie om het
ingezamelde smartegeld in to
taal 10.89 af te dragen voor de
„Goed zo"-actie.
De Amerikaans-Nederlandse lucht
vaartonderhandelingen te Washington
zUn gisteren verdaagd tot maandag. Er
zijn niet veel aanwijzingen, dat er tot
dusver veel vorderingen zijn gemaakt.
Van personen die nauw bij de onder
handelingen zijn betrokken, werd ver
nomen, dat het „beslissende stadium"
nog niet is aangebroken. Dit wordt in
de loop van de volgende week ver
wacht. Van Nederlandse zijde zou men
zich teleurgesteld hebben getoond
over het tempo van het overleg.
Waarnemers zeiden van mening te
zijn, dat president Eisenhowers instruc
tie, waarin wordt gezegd, dat de on
derhandelaars het Nederlandse stand
punt ernstig moeten overwegen, blijkt
geeft van een welwillende benadering
van de kwestie door de Amerikaanse
regering en van een officiële poging tot
het beteugelen van druk op het congres
door de Amerikaanse luchtvaartmaat
schappijen, die tegen uitbreiding van de
diensten van de K.L.M. in de Verenigde
Staten gekant zijn.
De Senaatscommissie voor buiten
landse handel is van plan woensdag
met ambtenaren van het Amerikaanse
ministerie van buitenlandse zaken over
leg te plegen over de luchtlijnen tussen
de Verenigde Staten enerzijds en Groot-
Brittannië en Nederland anderzijds.
De voorzitter van de vereniging voor
luchttransport, Tipton, heeft, zo werd
vernomen, er bij de senaatscommissie
op aangedrongen het ministerie van
buitenlandse zaken te verzoeken geen
beloften aan de Nederlandse onderhan
delaars te doen, totdat een volledig on
derzoek zal kunnen worden ingesteld
naar de voorwaarden van een voorge
steld akkoord.
Stud
an reeds bekende Franse chansons,
gezongen door de bariton George
Brassens en de tenor Henri Salva
dor, zijn nieuwe geestrijke „dichtwerl -
jes" toegevoegd op de 33t-plaat P 76062
E en 45t-plaatje 432083 NE, beide van
Philips. De langspeler vermeldt de
chansons: Le vent J'ai rendez vous
avec vous Bancs publics Ballade
des dames du temps jadis Comme
hier Pauvre Martin Brave Margot
II suffit de passer de pont Le cane
de Jeanne La Marine en II n'y a pas
d'amour heureux. Op de achterzijde van
de hoes wordt er uitvoerig commentaar
op gegeven G Henri Salvador zingt:
Bonjour sourire Pas encore II n'y
a plus d'amandes en L'ombrelle et le pa
rapluie. In zijn ietwat zoetzemelige chan
sons kan Salvador ons niet bijster be
koren. Wij prefereren hem in het komi
sche genre. Brassens horen we bijzon
der graag zowel zingen als spelen.
tudenten uit Düsseldorf, die het
Spiritual Kwintet Düsseldorf"
hebben gevormd, vertolken op
Brunswick 45t nr. 10060 EPB een zeven
tal geestelijke negerliederen en zij doen
dat amateurs als zij zijn voortref
felijk, zowel in zangtechnisch opzicht
toonzuiver en met prachtige (de)cres-
cendi als wat betreft de voordracht,
de intonatie, die getuigt van een serieus
doorleven van de tekst. Een niet alle
daags, boeiend plaatje O Op Brunswick
10074 EPB, ook 45t, zingt de „meester"
spirituals. Nochtans hadden vij van dit
Armstrong-plaatje meer verwacht, een
grootsere, diepere Louis. Interessant is
intussen, dat de opnamen uit 1938 da
teren (Nobody knows Jonah and the
whale Going to shout all over God's
heaven en Shadrack) O Voor fijnproe
vers is er de 33t-plaat van Philips, nr.
B 07788 R met „Jay en Kai 6", dat
wil zeggen: acht trombonisten met in de
leiding dus de cirtuozen Jay en Kai.
Knap en magnifiek werk. Moderne mu
ziek, maar dan van een klassieke allure.
Tegen een stuwend ritme op de achter
grond kleurt telkens weer opnieuw en
telkens weer anders een tintenrijk, niet
zelden gewaagd, maar altoos uit een
gave muzikaliteit geïnspireerd en steeds
ook sfeervol patroon van samengaande
of contrasterende tromboneklanken op.
Een verrassende plaat G Nixa presen
teert op de langspeler NJT 502 het Brit
se jazzorkest van Charles Barber met
een repertoire van 7 nummers in de
traditionele^ jazz-stijl. New Orleans-jazz,
blues en "een spiritual. Revival-jazz,
waar weliswaar meer intelligentie dan
spontaneïteit achter zit, doch die intus
sen zeker niet gespeend is van die ple
zierige muzikale vitaliteit en de pak
kende sfeer van primitiviteit, die uit de
jazz der eerste jaren spreekt.
Yan Dean Martin heeft Capitol een
/iertal songs uit de film „The Stoo
ge" uitgebracht op het 45t-plaatje
EAP 1-401. Dean zingt met een gemak
kelijke en ook sympathieke stem cn
voor de vuist weg „Who's your little
who-zis", „I'm yours", „I fell like a fea-,
ther in the breeze" en „A girl named
Mary and a boy named Bill" en wordt
daarbij gesteund door een expressieve
begeleiding van het orkest van Dick
Stabile O Op Brunswick 45t nr. 10086
EPS zingt Sammy Davis goede zoon
van zijn vader met, overigens niet
onhebbelijke bravour „In ,a persian mar
ket (maar dan op zijn manier)de Sep
tember song, Beat me daddy eight to
the bar (samen met Gary Crosby) en
Happy ending. Sy Oliver en Morty Ste
vens doen met hun orkesten niet voor
Sammy onder. Het gaat er vlot en pittig
van langs G Bernard Drukker houdt het
bij zijn hammondorgel. Op Philips 45t
422083 PE speelt hij van alles door el
kaar, de Lambeth walk na Santa Lucia
en tussen Hot Canari en Goodnight
Sweethart het Wolgalied. Waarom zou
Bernard niet? Het plaatje is er niet min
der onderhoudend om, te meer waar de
combinatie van hammondorgel met an
dere instrumenten vaak plezierige klan
ken oplevert O Eerder op 78-toerenpla-
ten uitgebrachte succesnummers van het
Hotcha Trio zijn nu verzameld op een
45-toerenschijf je (Philips 422108 PE)Fris
en pittig mondharmonica-muziekje in ver
scheidene danstempi O Niet minder fris
en levendig klinken de stemmen van
The Lennon Sisters in de vier „Songs
for Teenagers" op Coral 45t 94067 EPC.
Hooggestemd in letterlijke zin is daar
bij de „Champagne Music" van Law
rence Welk. Repertoire: Tonight you
belong to me, Hi to you, Allegheny
moon en Mickey Mouse Mambo. Luister
en dans-plaatje G Jo Privat doet zijn
naam eer aan. De dansmuziek die hij
(accordeonist) en zijn ensemble presen
teren klinkt privé, intiemhuiselijk, licht
en luchtig bovendien. In de arrange
menten zitten aardige trekjes. Program:
Accordeon de Paris (wals), Les petits
cowboys (foxtrot), Rythme musette
(wals) en Nuits d'Italie (bolero).
ver „Nuits d'Italie" gesproken:
men kan er zich wanen, in de
nachten, op de dag, in alle stre
ken van dat kostelijke, zonnige land
en in alle stemmingen, die uit net
boordevol gemoed zouden kunnen op
wellen, wanneer men luistert naar bij
voorbeeld de prachtige 33-t.-plaat van
Durium, nr. DLU 96021, waarop goede
zangers en zangeressen en prima orkes
ten de lof zingen en spelen van Italië's
liefste plekjes naar de 33-t.-plaat van
hetzelfde merk, nummer DLU 96007,
die is gewijd aan liedjes uit vervlogen
dagen, gezongen door Aurelia Fierro
bij het orkest van Frederico Bergamini
of naar de langspeler, ook weer van
Durium, nummer DLU 96015 met vo
cale mijmeringen van Rino Salviati bij
feestelijk gitaarspel. Poëzie en ro
mantiek en tevredenheid met het
leven, gevat in de twinkelend-warme
klankkleuren van een blijmoedige folk
lore, waarbij streek- en volksliedjes
worden afgewisseld door ballades en
serenades. Het zal niet gemakkelijk
zijn om een keus te bepalen, ofschoon
de eerstgenoemde plaat, die ,jloliday
in Italy" heet, wel een bijzonder char
mante publikatie is.
Stemmige achtergrondmuziek, ook te
benutten als, even stemmige, dans
muziek is gegroefd in de 33t. Telefun-
kenplaat LT 6545. de Coral-langspeler
96022 LPC en de Philips LP nr. B 07101
L. „Dix ans de succes" heet de Teie-
funkenplaat. Melodie en ritme van
Franse huize. Muziek in het musette-
genre, fleurig en behageijjk en met zorg
(en goede soli) gepresenteerd door het
orkest van Michel Ramos. G De zange
rige klanken van romantische en dro
merige melodieën, die door „Denny Ste
wart and his Islanders" aan de Coral-
plaat zijn toevertrouwd, voeren de luiste
raar binnen in de exotische sferen van
Hawaii. Langzame nummers wisselen de
iets vluggere af. Keurige en kleurige
uitvoering O via de Philips LP schuift
Paul Weston dit keer de Vakbekwame
solisten uit zijn orkest eens nadrukke
lijk naar voren en zo wisselen steeds de
klankschakeringen, die in de maar liefst
12 nummers op deze plaat de zoetge
vooisde, nu en dan wat pathetische
„Mood For Twelve" bepalen. Overigens:
uitstekende muziek, zoals die Weston
wel is toevertrouwd.
Het Amerikaanse ministerie van bui
tenlandse zaken heeft bekendgemaakt,
dat het „berichten over moeilijkheden
tussen elementen van het Syrische le
ger" heeft ontvangen. Er was evenwel
niets bekend over ontslag van kolonel
Abdel Hamid Serraj, die leider van een
pro-communistische stroming in het Sy
rische leger zou zijn. Hierover doen ge
ruchten de ronde. (Reuter)
Snip en Snap
De voorbereidingen voor het
winterseizoen 1957-1958 zijn bij
de omroepen reeds aan de
gang. De totale opzet is natuur
lijk nog lang niet gereed, wel
de grote lijnen. Zo doet de
A.V.RO. nu reeds enkele mede
delingen over het ontspannings
programma dat op de dinsdag
avonden onder leiding van Ka-
rel Prior zal worden uitgezon
den. Daaruit blijkt dat men de
meer dan twintig jaar oude
Bonte Trein definitief in de
ban heeft gedaan. Juist in de
komende week is het twintig
jaar geleden dat In die Bonte
Trein de heren Gerard Wal
den en Piet Muyselaar voor het
eerst als de dames Snip en Snap
optraden. Door het uitvallen
van een bepaald nummer kwam
men in verlegenheid, waarop
een geïmproviseerd travestie
nummer werd uitgezonden. Zo
als zo vaak hebben beide he
ren, of dames, hun eerste suc
ces dus ook te danken aan een
onverwachte programmawijzi
ging. Zij hebben hun dubbele
rol echter twintig jaar en met
succes weten vol te houden.
Het jubileum zal eerst in mei
voor de microfoon worden ge
vierd.
De Bonte Trein wordt nu
vervangen door Hotel Eldo
radio, een programma dat uit
drie delen zal bestaan doch
zich geheel in dat denkbeeldige
Hotel zal afspelen. Het eerste
deel zal een humoristisch ver
volgverhaal omvatten, waarin
gasten en vaste bewoners van
het hotel optreden. In de
speelzaal wordt vervolgens een
spel met de luisteraars ge
speeld. Tenslotte is er nog
een show waarin wekelijks wis
selende attracties worden op
genomen. Voor het geheel wil
men de beste tekstschrijvers
en artiesten aantrekken. Het
zal in de komende weken wel
blijven gonzen van de geruch
ten over het opzeggen van con
tracten bij de ene omroep en
het aangaan van contracten bij
een andere.
Testplaat, het jongerenpro
gramma van de K.R.O.-TV, zal
donderdagavond in weer een
andere vorm te zien zijn. Hoofd
zaak wordt een gesprek tussen rubriek „Any questions" van
Sen.J„groep i°ngeren en de het Light Programme. Daarin
beeldhouwer Marius van Beek. worden vragen besproken die
Het onderwerp is de moderne Engelsen aan een forum stel-
religieuze kunst. De jongeren- len. Dat forum wisselt echter,
groep komt uit Amsterdam en Geregeld treedt er ook een
omvat drie middelbare scho- Nederlandse groep op, die de
lieren en drie leerlingen van de vragen over Nederland beh'an-
kunstmjverheidschool. Een delt. In het Nederlandse pro
kwartet van leerlingen van het gramma van de B.B.C. (iedere
Amsterdams Muzieklyceum zal avond kwart voor zes op 224 m)
daarna nog klassieke muziek wordt zondagavond weer een
discussie gehouden. Het Ne
derlandse forum bestaat dan
uit Ellen Hulbert, F. Winand,
Richard Jokel en Theo Joekes,
allen in Londen wonende Ne-
uitvoeren.
Tot de populairste uitzendin
gen van de B.B.C. behoort de derlanders
::1 «V-i-'ïVu
Nederlands forum: „Any questions".
Op 27 maart is het tweehon
derd jaar geleden dat de com
ponist Johan Stamitz overleed.
Deze weinig uitgevoerde mees
ter is voor de muziek van gro
te betekenis geweest. Hij is de
grondlegger van de Mannhei-
mer Schule, een groep compo
nisten die zich schaarde rond
het orkest van Mannheim, een
der eerste stedelijke orkesten.
Hij heeft vooral veel gedaan
voor de ontwikkeling van de
symphonie. De musicoloog Ma
rius Flothuis zal woensdagavond
in het N.C.R.V.-programma een
beschouwing aan hem wijden.
Werken van tijdgenoten zoals
Boccherini en Johan en Chr.
Bach zullen daarbij worden
uitgevoerd.
In het Concertgebouw zal dit
jaar geen Beethoven-cyclus te
horen 2ijn, daar Otto Klempe-
rer de „Missa Solemnis" gaat
uitvoeren, waarvoor de dirigent
veel repetitietijd gevraagd
heeft. De A.V.R.O. meende dat
velen zeer aan deze jaarlijkse
cyclus gehecht zijn en opent
daarom a.s. donderdag een
Beethoven-cyclus voor de ra
dio.
Voor de oorlog had de A.V.
R.O. het monopolie van de uit
zendingen van het Concertge
bouworkest en men beschikt
dan ook over een uniek archief
van opnamen onder Willem
Mengelberg. In de Beethoven-
cyclus van dit jaar kan men
dan ook het vooroorlogse or
kest weer horen in al de sym-
phonieën, die in volgorde van
ontstaan zullen worden uitge
zonden. De eerste en tweede
symphonie zijn donderdag te ho
ren. Verdere uitzendingen ziin
donderdagavond 4 april, zon
dagmiddag 7 april, vrijdag
middag 19 april en zondagmid
dag 21 april.
Willem Mengelberg
lefhebbers van operettemuziek
kan „Eine Nacht in Venedig" op
„Philips 33 nr. P 10179 R van
harte worden aanbevolen. De meest
markante fragmenten uit deze veel
geliefde Strauss-operette worden stijl
en smaakvol uitgevoerd door een keur
van solisten, het Weens kamerkoor en
symphonie-orkest, het geheel onder
leiding van Rudolf Moralt O De
Maslreechter Staar zingt intussen op
Philips 45t. nr. 312088 NE met sonore
vurigheid en in het Duits het „Wolga
lied", het „Platofflied" en „De twaalf
rovers", naar arrangementen van Ja-
roff. Het Platofflied met name komt
er bijzonder enthousiast uit. O Ver
meld zij dan verder nog, dat eerder
verschenen, door het orkest van Man
tovani „vertaalde" operafragmenten (O
star of Eve Intermezzo uit de Caval-
leria Rusticana, M'appari en Brindisi)
nu ook zijn uitgebracht op het 45 tr.
plaatje DFE 6322 van Decpa. Ge weet
dat: De „Violenwijn" van Mantovani,
om zo te zeggen, behoeft geen krans.
THOM KELLING
The banana boat song
et muzikaal menu in de 78 toeren-
klasse ziet er eveneens gevarieerd
en smakelijk uit O °P Capitol 3602
zijn twee slowfox-numroers uitge
bracht, „Young love" en „You're the reason
I'm in love", die, bij een welverzorgd
muziekje, door de „southern gentleman"
Sonny James met een prettige natuurlijke
stem en op een mannelijke manier worden
gezongen O °P Telefunken F 46371: even
eens twee langzame dans (zang mummers:
„Andrea" en „Sunny Sweetheart", die bij
een frisgetinte begeleiding door de orkes
ten van Rudi Bohn en Hugo Strasser met
smaak worden uitgevoerd door Die Alican-
tos en de Texas Sanger O Op „Telefunken
F 46306: twee oudere dansjes, „Quecksil-
ber" en de „Peanutpolka", waarbij dn
accordeonist van het orkest van Will Glahé
met elan de eerste partij speelt. Vrien
delijk plaatje, luchtig van melodie en op
gewekt van ritme. Nochtans geen uitschie
ter O is althans wat het vocale
gedeelte betreft Columbia MCH 24 ook
niet. Franco en Coro hebben met zingen
nogal wat moeite. De begeleidende mu
ziek van de baiao (Una casa portuguesa)
en de cha-cha-dans (Hernando's hideaway)
Is echter wel verdienstelijk Q De jongste
„hit" in de platenwereld, de „banana boat
song" een melodieuze calypso uit mid
den Amerika met pakkende ritmische ef-
fekten, wordt op Philips P 17714 H vak
kundig vertolkt door Thom Keiling, de
troubadour van het latijns-amerikaanse lied
en op London L 580 met evenveel gloed
gezongen door The Fortane Sisters. De an
dere kant van de platen vermeldt respec
tievelijk het melancholische liefdesliedje
„Flamenco love en de dromerige song
„Honolulu moon" Q Intussen bezingt op
London L 586 Tab Hunter op zijn beurt
en met overtuiging de prille liefde (Young
love) en gaat op de cadans van een rock
and roll-achtige begeleiding de zon onder
in „Red sails in the sunset". Koor en or
kest staan onder leiding van Billy Vaughn
O De Hilltoppers doen in „Darlin" en
./Trying" twee langzame zang- en dans-
nummers op London L 590 nogal emo
tioneel, ofschoon de tweede song minder
overdreven klinkt dan de eerste. De
teksten zijn van de oppervlakkige love-
en dreamsoort O Van de Four Lads heb
ben we betere nummers gehoord dan
„Who needs you" en „It's so easy to for
get" op Philips B 22016 H, doch voor de
liefhebber van de Lads-stijl is het mogelijk
toch wel een aanvaardbaar plaatje. O „Wie
's euch gefallt" is de titel van de Philips-
plaat P 44826 H, waarin een selectie van
plezierig strakke en prima klinkende dans-
schlagers is gegroeid. Ze worden stijlvol
uitgevoerd door het orkest van Benny de
Weile O Een ender Duits orkest, dat met
dansmuziek wel raad weet. is dat van
Adalbert Luczkowski. Op Philips P 44789
zijn twee zwierige tango's vastgelegd, die
opvallen <door de gevarieerde instrumen
tatie. Het tamboerijnen-partijtje zot0
daarbij voor een pikant