■VAN HET GEBED Daad van Gods- erkenning Lichte muziek op zwarte schijven E Reis terug naar de jeugd OUD pleit voor een kabinet zonder socialisten Bureau met vlekken?... Prachtbijts Ceta-Bever! te*"8" Biecht en zondebesef en leven K.L.M. weet niets over Oostenrijkse maatschappij THE POINT OF NO RETURN" (I) Roman Dan Aar van de Werfhorst EEUWIG HEIMWEE De V.N. meten met twee maten De bruidsklok luidt weer peclenr Kiel stra J TUSSEN SCHRIJVER EN LEZER ZATERDAG 6 APRIL 1957 PAGINA 13 ö"e ,Worden.' >>lg ere» met en' omdat ^.fettersiell<^ V. K" ?jjn Liturgische weekkalender Duitsers en Fransen Over de grens met persoonsbewijs Parlementariërs naar Afrika Installatie Jeugdraad bisdom Rotterdam Nederlander wint affiche-wedstrijd Gardesana Occidentale r is plezierig nieuws voor diegenen, KlaSSiek en modem die vroegere „tops" en „hits" en ♦ihJ ?g.van Aie. u.e.fde- 'Xfe öoLde mensheid één groot ge- 5 is ,?chepping, verlossing en tA Hhsri» ®lke zonde tevens een so- k.' vjAven»?' hie het geheel bena- li.T hür<3elft elke goede daad mede Aft. an het geheel haar uitwer- chga °°ral in de Kerk, het Mys- m van Christus, wordt dat Tussen „licht" en „zwaar" Fanfare, piano en zang IVI gen 'n drie®n"> nu een derde al" Oorspronkelijke politieroman J- SCHMIDT m ,Nu V EDUARD FLIPSE NAAR FINLAND In Suriname NIEUWE MINISTER VAN JUSTITIE Volop variaties op 78 toeren Het apostolaat me^en °P deze plaats reeds is iaat en tiet gebedsaposto- de A ibstellin» sPrake gebracht. Dat ïtioJlgang g' dle over de hele aar- i'jkc v°nden heeft en langza me i^abgelol3rPe?ci is tot een persoon. entiec g®9heid van Z.H. de Paus. •lie a n Sem'n iedere maand bekend Dhr,;? Ü- V»a Seven de zorg weer, Rerv us dra, 5 als plaatsbekleder van u ASt voor de noden van de SeiJL hièt h°ellnS is, dat alle katho- te v d aanri hemel een heilig *>M„6r'trii£?p„0e? om van G°d de genade r„ ,®n dat de Kerk haar moeilijk- sa mag komen en haar taak Qg""nsen zo goed mogelijk ver- 0r>(Jo? t® bo„' de Kerk haar moeilijk v,.,. t ri, en mag komen en haar taal sen zo goed mogelijk ver Pfil-intentie pasthelemaa ke\v?eilzaaA paastjjd. Zij luidt: „dat tdep^? sacrament van de Biecht °§<s erd en veelvuldig ontvangen ^«OtSS^nste reden van de keuze Ji®t 16 eiD-Jiv.,ls echter niet de Paas- n.i lljke grond ligt veel dieper, iecht^it aeen reeds vaak geconsta- t'eai st«rk de waardering van de 'tien .li'bdn ls teruggelopen. Men biecht OVpj.Teift; „r _dan vroeger. Soms gaat t: Vniltylls 's, door u°(Jie l0S verder en vindt biechten v00pA' Of .tUit de tijd" Ai]ee'Üke Selovig Christen kan van een **cra ai Pvatting geen sprake zijn. Chw leL omdat de Biecht een Wj'8. door «H tAlle gesteld kaatsen A u3vQ!,iV Dat kan W i utiepo^ z°ndige b V noh«t altijd «Co^'g heb- dif, rde "ze ge- S met^hou- {jJ.'e hA. God tit tj'echt at men tegenwoordig min- Sanren finder waardering voor tes, te ]>rament opbrengt, ls evenwel K %t enen- Hoe komt dat? De pk» van rflri de algemene ontkerste- .SSf hoe wereld; men houdt hoe t h t finder rekening met God en ®t itwaad van de zonde niet ^at" ""u V cxii Vtc z,uiiuc mec k eid uls wel het ergste, wat de 2 Kan overkomen. Nwi daarom nodig zijn tot een Zondebesef te komen vanuit ®^ker Godsbegrip. Het is na- 'ilk .lit ajldoenlijk om in enkele woor- beh'^es°f vattende thema behoor- ticAtp,Afdelen. Wij zullen ons daar- 's. ,,'tg ,f°n tot het aangeven van de t. 'San arin de oplossing te zoeken t^AcbtiJSspunt daarbij is de verkeer- ane'e opvatting, die de meeste S Ala me bracht te biechten om vrjj3*it>«t Ük rustig te worden of zich lij -r,, i®h voor oordeel en hel te be- op een zekere hoogte mag FWt' Het en, rnaar het raakt de kern i'kt VI miskent en vervormt zelfs ^SVA,.van de biecht, dat hierin ons schuldig weten tegen m a en Christus, tegenover Zijn Qat wij het willen goedmaken. et Ojj Cbtg zondebesef moet steunen rst Dos Hefde. Aan de liefde van 'V7&n r dankt de hele schepping haar 5?l r?' na de zondeval, haar ver- JjrJ üefde is hèt grote begin- SM Volt, es> dus ook de mens, naar As leis l'n8, zöh eindbestemming Kt r in jn' ,>Weest heilig, zoals Mijn kte lev, hemel heilig is", dat is het -Program van elke mens. )jVp CtA16 taak te vergemakkelijken p\V»n !Us zijn Kerk gesticht en Sj V<Wa\le volmachten en.hulpmid- 1® vr en om de mensheid naar 2iji.°®ren. Zjj leert ons God ken- „„jefde voor ons, Zijn Heilig- v"p"i uiio, ^xjii xxdie- ,V®f(}e .h e plicht die liefde met we- v&o 'bip. beantwoorden. Deze plicht is Sk aiip' Th °fvat God en op gelijke >rs fedemensen. Zou dit letter- Siït1 aa A hageleefd, dan was het le- Sjt Tela volmaakt. En juist die vol- v„ ls Gods plan. De zonde heeft ha» prlopig verijdeld. Pas na hVs'rpa ifede homst °P aarde zal i,v«h «en a« .heid voor eeuwig onge- hi,®eh f.ei.l zijn. Tot dan toe is het fl zó st,r'jd tegen het kwaad. Nu VS, veAt at alle kwaad voortkomt t,') J®t raffing van de goede verhou- b en de medemensen. Zodra helemaal in eerlijke over- lA' staan voor God en onze r%Au ®n, maken wij ons zelf tot i?b da s denken en handelen en aarmee de goede orde, die f.(rij,TvitovSewild, scheef. Daardoor ont- °rnritisch wanorde en bijgevolg UÏ« \A7Ü tonen tiril i»n_ duidelijk. Als één lid lijdt, zegt St. Pau- lus, lijden alle leden mee. Als wij daarom biechten doen wij ver keerd onze zonden uitsluitend te zien als een bedreiging van onze persoon, waarvan wij ons moeten bevrijden. De biecht is geen instituut tot bevrijding van gewetensangsten, maar een daad van Godserkenning. Ons berouw moet de zonden daar aanpakken, waar zij on ze juiste levenshouding liefde tot God en de evenmens scheef trekt. Niet alleen voor de wanorde, die wij zo zelf veroorzaken, moeten wij boete doen, maar ook voor heel het onrecht, dat in de wereld op die wijze geschiedt. De mensheid vormt immers maar één lichaam en wij zijn allen onderling ver antwoordelijk voor elkaar. Ons berouw moet voortkomen uit liefde tot God. Slechts hij, die uit de liefde tot God leeft, weet welke plicht dat meebrengt t.o.v. de wereld en de naaste. Wij le ven nog te veel in het nauwe kader der zelfheiliging. Deze is natuurlijk onmis baar, maar onze eigenlijke taak als Christen is véél wijder: de heiliging van heel de wereld. Als wij over deze zeer summiere rich tingaanduiding eens ernstig nadenken, wordt er mogelijk iets duidelijk van Gods bedoelingen met ons en de wereld. Medebiddend met de Paus zal Gods ge nade ons zeker verlichten en naar nog dieper begrip doen verlangen, ons zelf en alle anderen ten voordeel. ZONDAG 7 april: Passiezondag; eigen mis; credo; pref. van H. Kruis; paars. MAANDAG: mis van ferie; paars. DINSDAG: mis van ferie; paars. WOENSDAG: mis van ferie; paars. DONDERDAG: H. Leo, paus-belijder-kerk leraar; mis Si diligis; 2 geb. ferie; credo; pref. van H. Kruis; wit. Ofwel: mis van ferie; 2 geb. H. Leo; paars. VRIJDAG: Zeven smarten van O. L. Vrouw; eigen mis; 2 geb. van ferie; credo; pref. van O. L. Vr.; wit Ofwel: mis van ferie; 2 geb. van O. L. Vr.; paars ZATERDAG: mis van ferie; 2 geb. H. Her- menegildus; paars. ZONDAG 14 april: Palmzondag; eigen mis; credo; pref. van H. Kruis; paars. Binnenkort is een regeling te verwach ten, waarbij het aan toeristen uit de Westduitse bondsrepubliek en uit Frank rijk zal zijn toegestaan zonder paspoort de Nederlandse grens te overschrijden. Zij zullen voor een bezoek aan ons land, indien het niet langer duurt dan drie maanden, slechts een persoonsbewijs moeten kunnen tonen. Aldus is van de zijde van het ministerie van justitie meegedeeld. Bij de K.L.M. is officieel niets bekend over het akkoord, dat de beide regerings partijen in Oostenrijk hebben bereikt over de oprichting van één enkele Oos tenrijkse luchtvaartmaatschappij, waar van in berichten uit Wenen en uit Noorwegen de laatste dagen melding is gemaakt. Het is de K.L.M. alleen bekend, dat op 26 april a.s. de raad van toezicht van de mede door de K.L.M. opgerichte Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij „Air Austria" bijeen komt. Een vertegen woordiger van de K.L.M. heeft zitting in deze raad van toezicht. Aangenomen wordt, dat, indien de regering van Oos tenrijk inderdaad een beslissing zou heb ben genomen, de Nederlandse lucht vaartmaatschappij daarvan reeds op de hoogte zou zijn gesteld. Uit Parijs is vandaag een groep Euro pese parlementariërs drie Fransen, drie Duitsers, drie Italianen, drie Bel gen en drie Nederlanders naar Frans Afrika vertrokken om een studie te ma ken van het vraagstuk van de associa tie der Franse Afrikaanse gebieden bij de Europese gemeenschappelijke markt. De reis is georganiseerd door het Europese Voorlichtingscentrum. De Nederlandse deelnemers zijn mr. P. A. Blaisse (K.V.P.). mr. J. A. W. Burger (P.v.d.A.) en ihr. mr. M. van de Goes van Naters (P.vd.A.) Deze laatste is president van het voorlich tingscentrum. De groep zal o.a. Frans oost-Afrika en Togo bezoeken. Nadat de bisschoppen van Haarlem en Rotterdam in september van het vo rig jaar hun eigen diocesane aalmoe zeniers voor het jeugdwerk hadden be noemd, zijn in het begin van dit jaar de diocesane besturen gevormd van de Mater Amabilis scholen en van Sociale Jeugdzorg en Gezinswerk. Ook door de leiding van de jeugd beneden 17 jaar wordt hieraan gewerkt; zowel de Katholieke Jeugdbeweging voor jon gens als de Nederlandse Gidsenbewe- ging en het Meisjes Gilde zullen spoe dig hun diocesane besturen krijgen. Intussen is de organisatorische vorm geving van het jeugdwerk in het Rot terdamse diocees zo ver, dat mgr. M. A. Jansen op 8 april a.s. de Jeugd raad bisdom Rotterdam zal installeren. De eerste prijs van 3.000 Zwitserse francs in een internationale affiche prijsvraag, uitgeschreven door het cen traal bureau van de Europabus, is ge wonnen door de Nederlander R. Stoop uit Arnhem. De deelneming was open gesteld door kunstenaars uit dertien landen. Er waren 124 inzendingen. Advertentie m Het westelijke deel van het Gardameer. De schilderachtigste Rivièra-straatweg van Italië. Een kuststrook met een Middellandse Zee-klimaat. Bloeiende sinaasappel- en citroen- struiken. Gardone Sivièra: ..Vittoriale degll Italiani", waar de dichter Gabriele d'Annunzio vroeger woonde en werkte. Sirmione en Desenzano aan de straat weg MilaanVenetië. Salo, Maderno, Toscolano, Gargnano, Limone. Inlichtingen: Nationaal Italiaans Verkeersbureau (Enit), Rokin 52, Amsterdam en alle reisbureaus. Ente Provinciale per il Turismo, Brescia. „tophits" hebben gemist. Philips TL' lassieke jazz, New Orleans-jazz, heeft er een heel stel uit het archief IV maar dan in de door miicikale gehaald en brengt ze nu onder het mot- intelligentie en meer geraffimeer- to „Favorites for ever" (ofschoon ze dat, de techniek ontwikkelde revival-stijl. In de vliegwereld kent men „the point of no return", het punt vanwaar geen terugkeer naar de basis meer mogelijk is. De uitdrukking laat zich ook zinvol verstaan in de psychologische sfeer, waar het leven ervaren wordt als een ontwikkelingsgang van de wieg naar het graf. Op die reisroute bereikt bijna grote veranderingen in de mensenmaat schappij hem zouden ontwortelen, was met zo groot geweld in hem losgebro ken, dat hü in schone vervoering al les had opgeofferd om de weg naar de bron en de oorsprong weer terug te vinden, volstrekt eenzaam als in zijn kindertijd, toen hij het avontuur en het wonder van het leven het sterkst had beleefd. Hij had nu geleerd, dat het le venswonder bestand was tegen elke ieder mens vroeg of laat het punt, waar- ,uil,er'i'k.<? Y,eraiK,e'in8 in de Door i.:: ii r IIPt. vppnPinlf van hof irrnnfeto Hohl von op hij aarzelt verder te gaan. Misschien ligt dat punt op de drempel van de werkelijke volwassenheid. Staande op die drempel neemt men voorgoed af scheid van zijn jeugd. Men komt als het ware gespannen te staan tussen de polen van geboorte en dood. Er is een trek voorwaarts, èn een trek terug. „Een trekkend heimwee", zeggen de dich. ters, heimwee naar „het kind dat wij waren", onherroepelijk verleden at wij tegen Gods wil in- in haar volle strek- QV u' m naar vuue sneiv 5 T. heeft gesteld. Alle kwaad 1AXhï ering is te herle!J— 9? Aan het begin van zijn jaarrede tij dens de algemene vergadering van de Volkspartij voor Vrijheid en Democra tie (V.V.D.) te Groningen bracht de voorzitter, prof. mr. P. J. Oud, „de lange lijst van het onrecht, dat de Ver. Naties gedurende de tijd, sedert San Francisco verstreken, rustig zijn gang hebben laten gaan," in herinnering en noemde in dit verband de Ambonese kwestie, de rechtspleging In Indone sië, de Hongaarse opstand en de more le steun aan de Egyptische agressie. „In de Ver. Naties wordt gemeten met twee maten. Toch aarzel ik niet," al dus prof. Oud, „mij positief voor hand having van ons deelgenootschap uit te spreken. Zolang wij niets beters kun nen krijgen, behouden de Ver. Naties als ontmoetingsplaats, als politieke jaarbeurs, hun waarde". Het grootste deel van zijn rede wijd de prof. Oud aan onze binnenlandse staatkunde. Na kritiek geoefend te heb ben op het kabinetDrees 19521956. welk kabinet naar zijn mening zich „maar behaaglijk liet meedrijven op de conjunctuurgolven," wees hij op de onrechtvaardige verdeling van de wel vaart tot 1955. Voor huiseigenaren en landbouw waren de rechten in hoge ma te verkort. Verzuimd werd de problemen van de achterstand aan te pakken ter wijl loonsverhogingen werden doorge voerd. Hij gaf vervolgens een breedvoerig overzicht van de kabinetsformatie 1956. Ondanks verkiezingsleuzen is het streven van P.v.d.A. en K.V.P. om elkaar te vinden, hardnekkig geweest. 99 Het ongezonde van onze politieke toe stand trad daarbij in alle klaarheid aan den dag. De poging de Gaay- Fortman om zonder socialisten 'te formeren acht prof. Oud voorname lijk gestruikeld op de christelijk-histo- rische houding. In alle duidelijkheid is wel gebleken, welk een kloof de socialisten van de andere partijen scheidt. Er is eigenlijk niemand in de Kamer, die het rechte vertrouwen in het kabinetsbeleid stelt, aldus prof. Oud, die voorts betoogde dat een kabinet zonder socialisten op heel wat steviger grondslag zou staan, dan de zeer wankele basis van de huidige brede basis. „Ik begrijp best, dat de katholieken terugschrikken voor een kabinet van rechterzijde en V.V.D. Waarom doet de rechterzijde het dan niet alleen? Een financieel-economisch beleid van een rechts kabinet zou ons ongetwijfeld veel nader staan, dan het beleid van een kabinet, waarin de socialisten telkens weer de toon weten aan te geven. En als het gaat om de geestelijke vrijheid is een kabinet met socialisten geen haar beter, dan een coalitiekabinet. Zelfs als de chr. historischen niet voelen voor een rechts kabinet, dan is een minder heidskabinet in een parlementair gere geerd land niet verboden. Wat ons be treft kan zo'n kabinet verzekerd zijn van niet slechts een loyale, maar zelfs van een welwillende oppositie. Een der gelijke structuur zal in de eerste plaats van de K.V.P. afhangen," aldus prof. Oud. tijd. Heimwee naar de bron en de oor sprong van het bestaan. Terwijl wij voortgaan en „the point of no return" achter ons laten, blijft dit heimwee stil letjes trekken. Stilletjes, maar soms ook fel en onweerstaanbaar. Zoals ons in de navolgende levensreisromans te verstaan wordt gegeven. Om te beginnen „De Reis" van Aar van de Werfhorst. 1) Deze roman is een voortzetting van het thema, dat wij kennen uit vroegere werken van deze weemoedige Saksische auteur; uit „Volcmar de Ommelandvaarder", bij wie de trek-terug zich in een eeuwig heimwee naar de verte omzette, en uit „Madame Jatskowa", die in Overijssel wonend altijd naar haar oude Rusland bleef terugvèrlangen. Een rechtstreeks vervolg is „De Reis" op Van de Werf- horsts voorlaatste boeken: „De Eenza me" en „Het laatste Huis". De romantische held uit die romans, de jonge Martin Grubbe, zien wij thans als bijna-volwassene op reis gaan. Zijn zwerftocht voert hem door vrijwel alle landen van Europa. Het is géén vakan tietrip die hij maakt, maar een echte, jarenlang durende inwijdingsreis in de werkelijkheid van net leven. Marten Grubbe is een kind van de voorbije eeuw. Hij is een eenzame dromer, die van landelijke geneugten houdt; een ge voelsmens, die moeilijk in dit heden aardt. Hij lijkt, vanwege zijn manier van reizen, treffend op Johannes Via tor, de grootgeworden Kleine Johannes van Frederik van Eeden. Ook Johan nes ging „onder het volk" teneinde het nieuwe leven van de arbeid te leren ken nen, precies zoals Martin Grubbe, die werk zoekt bij de kolenbranders in de Eifel, bij de houthakkers in Zweden en bij de mijnwerkers in Oostpruisen. Heel langzaam leert Martin Grubbe „de eis des tijds" verstaan, 's Avonds droomt hij nog wel eens terug naar „De ste nen kamer", het Overijsselse landgoed waar hij opgroeide. Maar als hij tenslot te bij een arbeidersopstand betrokken raakt en in de cel terecht komt, rea liseert hij zich (op bladzijde 376): „dat het verlangen naar het wonder, het avontuur, het onbekende, de nieuwe tijd, niet de werkelijke drijfveer van zijn doen en laten was geweest. De oerangst, de vrees te vervreemden van het leven was het geweest, die hem had doen handelen. De angst, dat de Adverter' het verbruik van het grootste deel van de uren, die hem hier op aarde waren toegemeten, had hij die zekerheid kun nen verwerven; alleen het geleefde le ven had hem dat kunnen leren. Hij wist nu; alles moest gaan zoals het ge gaan was, niet omdat hij het zo had gewild, maar omdat het zich zo had vol trokken. dag voor dag, jaar voor jaar, tot hij de gebondenheid aan andere le vens had Ieren aanvaarden en in die gebondenheid geen bedreiging van eigen vrijheid en eenzaamheid meer zag, tot hij uit g e bondenheid ver bondenheid met allen beleefde. Daarvoor óók was nodig geweest het verbruik van zoveel levensjaren." Voor wie het geduld opbrengt Martin Grubbe op zijn innerlijke omzwervingen te volgen, is „De Reis" een innig mooi boek, dat op iedere bladzij sprankelt van milde levenswijsheid. Aar van de Werf horst is een rustig voortschrijdend ver teller, wiens stem de lezer weemoedig maakt, maar tegelijkertijd ook verzoent met het leven zoals het is. Als zodanig heeft zijn werk „positieve" waarde. De ongewisse levensreis voert naar een louterend einde toe. Zulks doet in wezen ook de reis, welke Hella S. Haasse zes uiterst uit eenlopende personnages laat onderne men in haar formidabele roman „De Ingewijden". En zulks doet ook de reis, welke de Duitse romanschrij ver Stefan Andres een vader met zijn dochter laat maken in „De Reis naar Portiuncula". Over deze boeken een volgende maal. NICO VERHOEVEN. duidelijk, niet zijn) op 45 toerenplaatjes uit. Daar gaan we dan O op 429223 BE: Pittsburgh-pennsylvania (Guy Mitchell), Botch-a-me (Rosemary Clooney), High Noon (Frankie Laine) en A guy is a guy (Doris Day) O op 429242 BE: Belle belle my liberty belle (Guy Mitchell), Half as much (Rosemary Clooney), Su- garbush (Frankie Laine en Doris Day), I love the way you say goodnight (Do ris Day) O op 429245 BE: In the cool cool of the evening (Jo Stafford en Frankie Laine), The rovin' kind (Guy Mitchell), Come on a my house (Rose mary Clooney) en Lullaby of Broad way (Doris Day) O en op 429246 BE: My heart cries for you (Guy Mitchell), Je zebel (Frankie Laine), Tennessee waltz (Jo Stafford) en Tea for two (Doris Day). Voor wie van dit genre populaire songs houdt: prima plaatjes, stuk voor stuk, met een vocaal en instrumentaal, uitstekende weergave O Intussen heeft Polydor ai eerder uitgegeven zangwerk jes van Caterine Valente (Macky Mes- ser en Wir kamen in die Strasse) aan gevuld met „Das ist die Hafenmelodie" en „Du wirst alles vergessen" en zo op 20248 EPH, 45 toeren, een viertal num mers gepresenteerd, dat er zijn mag. Caterina zorgt voor een zeer suggestie ve, realistische vertolking ervan, ge steund als zij zich daarbij weet door de orkesten van Kurt Edelhagen en Adal bert Luszkowski O Over naar Portugal, over dan naar Philips 451. nr. 317098, waarin twee samba's (Oba oba - en - Cade za za) zijn gegroefd, met vurig heid en smaak gezongen door Thom Kelling O Marcellino heeft van Polydor een papa gekregen en deze papa heeft op zijn beurt zeven dochters. Natuurlijk komen daar zeven jongelieden aan te pas. Wanneer men er het preciese van wil weten, schaffe men zich het 45 toe renplaatje 23365 aan. Het Rias-dansor- kest houdt er bij deze „Papa Marcel- lino"-foxtrot een stevige maat in. Aan de andere kant van het plaatje; gezel lige boerenwals, die „Katharina" heet. Plezierige zang van Peter René Körner O In langzame driekwartsmaat zingen intussen de zusters Fahrnberger op Polydor 451. nr. 23356, dat zij zo „gern" een „bisschen Glück" zouden willen hebben en aan de andere kant van de plaatover „Die rosender Heimat". Charmant plaatje O De zanger Peter Alexander en het orkest van Kurt Edel- nummers (foxtrots) op Polydor 451. hagen presenteren tenslotte twee pittige 23347, namelijk „Rocky-Tocky-Baby" en „Kleines Haus auf der Sierre Nevada. Strakke dansnummers, plezierig van melodie en vinnig van ritme. 1) Aar van de Werfhorst: „De Reis". Uitg. Querido, Amsterdam. Schlafe mein Prinzchen, Guter Mond du gehst so stille, Ach wie ist's möglich dann en Sandmann- chen. Dit viertal geliefde kinder- en avondliedjes krijgt men in een stemmig hoesje, wanneer men vraagt naar het 45 toeren Philipsplaatje 422110 PE en het wordt al even stemmig in de huis kamer, wanneer men het plaatje opzet en de liedekens hoort vertolken door het „Con Sentimento Choir", bij instru mentale begeleiding en onder leiding van J. Buiterman. Geen brillante, doch nochtans een zeer bevredigende en ze ker gevoelvolle uitvoering, Op Polydor 45 toeren 20080 EPH spe len respectievelijk het orkest van Her mann Hagestedt „Dichter und Bauer" van Fr. von Suppé en een niet met na me genoemd groot „Konzertorchester Offenbachs „Orpheus in der Unterwelt", naar een arrangement van Schieman. Stijlvolle uitvoeringen met een stipte verzorging van de fijne nuanceringen Het jongste opera-plaatje van het or kest van Mantovani is door Decca uit gebracht onder nummer DFE 6334 en vermeldt graag gehoorde fragmenten uit opera's van Verdi, Saint Saëns en Puccini. Ze worden graag gehoord en door Mantovani's mannen met graagte gespeeld. Natuurlijk „zingen" ook bij deze uitvoering de violen het hoogste lied. kan men beluisteren via de Londoiv- langspeler LTZ"K 15024, waarbij men dan met genoegen zal ervaren, dat Wil bur de Paris en zijn „New New Orleans Jazzband" de essentie van die eerste instrumentale jazz haar spontaneïteit, haar plezierige openheid en collectieve opgewektheid en vitaliteit tot uit gangspunt van hun musiceren hebben gehouden. Een verkwikkende plaat. Er mogen dan, technisch gezien, meer be gaafde jazzpianisten zijn dan Theolo- nious Monk, zijn aparte eigen stijl, die in het experimentele vlak ligt, gespitst is op bijzondere harmonie-vondsten, die evenzo vele bijzondere klanken en sferen oproepen, verleent hem een bijzondere plaats in die wereld van de jazz. waar men vandaag niet meer tevreden is met wat men gisteren speelde. De London" plaat LTZ - U 15019, die gewijd is aan Monk-interpretaties van composities van Ellington, is geen alledaagse publikatie, maar zeker een interessante. Voor fijnproevers is er de 33 toeren Philipsplaat B 08007 L, waarop ons va derlandse Wessel Ilcken combo in een vakkundige bezetting de 26-jarige Ame rikaanse fluitist en tenor-saxofonist Her. bie Mann alle gelegenheid geeft, diens Muzikale virtuositeit, maar vooral zijn zeer fijnzinnige muzikale zeggingskracht ten toon te spreiden. Hier is een man aan het werk, een jonge kerel nog, die wars van alle show en gemakkelijke effecten, zijn muzikaliteit in dienst heeft gesteld van ware artisticiteit en op dui delijke wijze manifesteert, dat zulk een muzikaliteit en jazz in één adem zijn te noemen. „Salute to the flute" heet de plaat. Deze introdukfie van de fluit in de jazz mag een geslaagde heten. 1% ft en mag zeggen „Alle goede din- I bum is uitgekomen van de bands van Foden's Motor Works, Fairey Ayia- tions en Morris Motors, de drie Britse fanfarekorpsen, die als „Men of Brass" o.l.v. Harry Mortimer O.B.E. op Decca 33 toeren LF 1264 gezamenlijk uitvoeren de „Poet en peasant ouverture" van Suppé, de „Military Polonaise" van Cho pin, de „Prelude in sharp minor" van Rachmaninov en de „Stage Coach" van Winstone. Ze hebben er een zwaar kar wei aan, deze keer. maar ze brengen het er keurig van af. Onder de straffe directie van sir Mortimer wordt weer zorgvuldig gespeeld, zorgvuldig en ge voelvol en dat is een compliment waard, waar de muziekwerken op deze plaat bepaald niet voor een monsterfanfare» korps werden geschreven. De nieuwe plaat van het Trio Los Panchos draagt het merk Philips en het nummer B 07776 R en biedt de lief hebber van de met melancholie cn warmbloedige vurigheid doorzinderde muziek uit latijns Amerika een lang speelplaat vol kleurrijke klanken, waar bij met name weer het knappe, speelse guitaarspel opvalt. Intussen is Ton de Marie aan de vleu gel gaan zitten en presenteert hij via de Philipsplaat P 13027 >R (33 t.) een fris getinte selectie van populaire melo dieën, waarnaar het genoeglijk is te luisteren, terwijl men al dan niet met de beentjes van de vloer gaat. Voor een accurate dansmaat draagt mede de rit mische begeleiding zorg. Het program vermeldt o.a. Paris Canaille, La Panse, Arrivederci Roma, A blossom feil en Mia Cara Carolina. Een beschaafd en charmant zangplaat je is het 45 toeren Philipsschijf je 422112 PE, dat is gewijd aan markante melo dieën uit Amerikaanse operettes, die innemend worden gezongen door het duo Bert Robbe en Christine Spieren burg en waarbij het orkest van Bene dict Silberman met zwier de begelei dende muziek verzorgt. De nummers heten: Will you remember, Only a rose, Sympathy en Make believe. \y i1 hAiii hie1vi®! Bruins de H.I. in de rede, ,,u ."!hAtlr ?t)n awaHjk nemen, dat alles mag zéér A v;T ^aar inspecteur Kielstra bevindt zich A lev "at geboefte. Volgens mijn mening, vei-iaan een zUden draad, we mogen h >,h H t r onhoi ren laten gaan en we beschikken v vA bkiAas k^n,grÜke gegevens." jNrOh nyiOef «oei afwijzend in zijn antwoord. AA v de 1® me heus niet te zeggen, daar ben )t '.Jpa. °lgens ri°gte' maar we doen het beste te VM hè^"," bestaande gegevens. Inspecteur 'Ajhadejeh atem van Bruins was bijna sme- °verlo» de bevrijding van de inspec- h„ de 0tTg Plegen, die madame Derby komt AtcAb ik i?e- van de H.I. Wel zag hij in, dat een verhoor van madame Derby resultaten zou opleveren, maar het oplossen van het raadsel der moorden was nu niet meer primairde inspecteur moest worden gered en daar was geen tijd mee te verliezen, daar moest alles voor wijken. Inwendig was hij woedend, dat hii niet vrij was om te doen wat hij juist achtte. Hij was het er helemaal niet mee eens, dat Kielstra naa- Uganda was gebracht. „Maar hoe stelt u zich voor, dat ze hem naar binnen hebben kunnen krijgen? Heeft de politiebewa king de heer Derby zien weggaan?" „Neen, die is gisteren de hele dag onzichtbaar geweest." Bruins dacht na en vroeg toen: „Maar meneer, hoe kan de inspecteur in de villa zijn gebracht?" De H.I. antwoordde met zichtbaar misnoegen. „Dat lijkt mij helemaal niet moeilijk. We kunnen er zeker van zijn, dat zij onze bewakers hebben ge signaleerd. Je moet niet vergeten, dat om de villa een groot terrein is, dat door kreupelhout, grasper ken en geboomte een veilige strook vormt, waar binnen onze mensen niet kunnen komen zonder in de gaten te lopen. Wanneer zij nu aan de voorkant hun aandacht trekken, kunnen ze aan de achter kant, bijvoorbeeld via de bijgebouwen, de inspecteur naar binnen brengen. Daarvoor behoeft de auto niet Kielstra daar reikhalzend naar hun komst uitzien of was hii ergens anders gevangen gezet? Bruins zat in een auto naast inspecteur Derksen, een zwijgzaam mens. „De H.I. heeft mij verzocht aan jou de ondervraging van die madame Derby over te laten," zei hij en uit zijn hele houding sprak dui delijk, dat hij zich gepasseerd voelde. „Ik vind dit wel een beetje ongewoon, al moet ik toegeven dat jij van de zaak alles alweet." Bruins was nog steeds niet in evenwicht en ant woordde: „Voor mijn genoegen doe ik het anders niet. Ik zit te springen om de inspecteur op te zoeken en ben er van overtuigd, dat we hem daar niet zullen vinden." „Jammer, dat deze overtuiging van je niet door de H.I. wordt gedeeld," merkte inspecteur Derksen koeltjes op. „Zeker jammer," zei Bruins, „maar wanneer u liever de ondervraging van madame Derby op u wilt nemen, dan gaat u gerust uw gang." „Nounoususte Derksen, „niet hatelijk worden." „U heeft gelijk, maar het gaat niet om mijn in zicht, mijn persoon. Ik zal dus straks die madame ondervragen en u zult mij wellicht niet begrijpen, maar ik moet rekening houden met haar aard, haar temperament. Ik moet trachten haar woedend te ma naar binnen te rijden. Enfinhoe dan ookken, want dan flapt ze er alles uit. In haar woede weet h We je eens," zei de H.I. „inu \t' is het vonWuite aut0 naar Aen Haag is ui -H I On„gehraciX°°r de hand, dat hij naar villa IvAhA v Vanzevt en verhoor van madame Der- Jv®h ciAAifnio fe8evens in de hand spelen om- is "KOhdl^d wora» 7an de inspecteur, want ge- "A 1 u z°cht tevens het huis van onder tot rirtl«n?>A he bewuste auto in villa Uganda ha£ de eg Bruins- V?Ad At. rjite 6eUuvTGillerende agenten heeft hem ■«stkAaa ast, chit L hem in, „maar ik wens een ondervraging van Madame Derby en wel direct. Daarvoor ga je met inspecteur Derksen, maar aangezien jij die madame Derby kent, moet jij haar ondervragen. Inspecteur van Vliet heeft op dracht het huis, de garage enfinhet hele com plex nauwkeurig te onderzoeken, daar behoef je je niet mee te bemoeien en nu „Ja maar meneer, de inspecteur hebben ze niet..." De H.I. negeerde de opmerking van Bruins. „Er is haast bij. Inspecteur Derksen staat klaar, de anderen ook. Ikzelf ga mee om toezicht te hou De in de oorlog door de Duitsers weggehaalde scheepsklok, die voor de oorlog bij de haven van Volendam hing, waar de pas gehuwde paartjes volgens oud gebruik onder door moesten lopen en welke door de bruidjes werd geluid, is thans vervan gen. Op initiatief van de secretaris van de plaatselijke V. V. V„ die vond, dat de oude traditie in ere moest worden hersteld, is naar een nieuwe klok gezocht, die is gevonden op een veiling in Londen ze zich niet te beheersen en daar moet ik van pro fiteren." De auto reed het terrein van de vila op, de manschappen sprongen uit de overvalwagen en om singelden het huis in de tijd van een ogenblik. Na herhaald bellen werd eindelijk de deur open gedaan, nu niet door de neger, maar door Anny, het dienstmeisje. Inspecteur van Vliet drong met zijn mannen het huis binnen, gevolgd door Bruins en inspecteur Derksen. Geleid door Bruins liepen beiden de gang den en eventuele beslissingen te nemen. En nuin, die naar de salon voerde, toen plotseling madame volgens mi), wPhen?,.2°ader> Ze hem daarheen hebben ver- ht gó .Bruji, Ze hem anders hebben kunnen deeldP i Werd hoe langer hoe kriebeli- 111 geen enkel opzicht de mening afmars." De H.I. stond op en Bruins wist niets beters dan te gehoorzamen, maar hij had kunnen brullen van woede. Verscheidene auto's en een paar overvalwagens stoven naar de geheimzinnige villa. Zou inspecteur Derby verscheen en woedend uitriep: „Wat heeft dat alles hier te betekenen, het lijkt wel een inval van de barbaren. Wat moet u hier", schreeuwde zij Bruins toe in het Frans. (Wordt vervolgd) Eduard Flipse, dirigent van het Rot terdams Philharmonisch Orkest is gister morgen met zijn echtgenote, de har piste Margot Broeders, voor een acht daags bezoek naar Finland vertrokken, daartoe uitgenodigd door het Radio Phil harmonisch Orkest van dit land. Hi) zal een aantal concerten dirigeren en ook een bezoek brengen aan de compo nist Sibelius. Aan mevrouw Flipse is gevraagd om een harprecital te ver zorgen. Tot minister van justitie in Suriname is benoemd mr. Rodolf Wilhelm Anne Thurkow. Mr. Thurkow is geboren in 1916 en politiek partijloos. Hij studeer de Indisch recht te Utrecht en Neder lands recht te Leiden. Hij was in Suri name verbonden aan het departement van algemene zaken en trad op als waarnemend directeur. Marsmuziek leidt deze week het re pertoire op de 78 toeren-schellak- platen in. Bij het opzetten van Philips P 17712 H komt de Mari nierskapel regelrecht uw huiskamer bin nengemarcheerd. Met twee marsen, die oud, maar steeds weer nieuw zijn, n.l. de Einzug der Gladiatoren en Alte Kame raden. Dat de Marinierskapel instaat voor voortreffelijke muziek is bekend O T)e „brass band" van Bernard Drukker is geen Marinierskapel, maar speelt 'op felefui^- ken AH 200 niettemin vrolijk getinte mars muziek. Weliswaar wint „De populaire feestmars" het daarbij van de ..Mars van de Ontbijtclub". Het kortgehouden blaas- werk van de brass-band-mannen verleent het ritme een pikant accent O Over blaas- werk gesproken. Wat Bert Grijzen in „posthoorngalop" (Telefunken AH 212) op zijn trompet presteert is knap werk. Na een prima solo van Bert galoppeert do galop met vaart en verve naar de laat ste groef. Aan de andere zijde van de plaat voeren de Boertjes van Buuten de genoeg lijke Kakelwals uit. Verzorgde feestelijke plaat O Telefunken A 11872 vermeldt de polka „Fuchsgraben" en de langzame wals „Rauschende Birken", twee fris gekleurde stukjes muziek uit de bergen, uitgevoerd door de Egerlander Musikanten o. 1. v. Ernst Mosch. In de wals proef je de lan delijkheid, in de polka pure pit O Van Heliodor zijn de volgende vier platen aan te bevelen. Uitvoering en weergave zijn prima, voor de rest is het een kwestio van smaak O Op 780084: Der alte Brun- nen vor dem Vaterhaus (langzame wals) en Das Edelweisz vom Wendelstein (tan go), bij een melodieus muziekje met kla re stemmen gezongen door de gezusters Geisberger; op 780085: twee foxtrots, na melijk Gold und Gin en Cowboy-Rock; gezel* lige zang van de Octavios bij een opgewekte begeleiding Q op 780087: prima dansmu ziek in verscheidene stijlen, uitgevoerd door het orkest van Bob Parker. O.a. de nummers: When the Saints, Bel Santo, Smoky en Rosalie. Vierkwartsmaat O op 780062 de veelgevraagde song „Singerder BJues", perfect gezongen door de Kitty Sisters. Aan de andere kant: Du denkst dir nichts dabei. Beide foxtrots, de laat ste voorzien van Rock-and-Roll-versierin- gen. Bij het zingen van de Kitty Sisters valt de frasering op. die, tezamen met technische foefjes, originele effekten op levert O Magnifiek plaatje is ook Tele funken AD 20126, maar het is dan ook ge wijd aan Lys Assia in twee van haar jong ste nummers: Mein Sohn dat zij met veel hart en toewijding zingt en Good night sweetheart .waarvan de eigenlijk toch maar alledaagse tekst door de fijn getroffen intonaties en de charmante voor dracht van Lys Assia diepere inhoud krijgt O Een nieuwe uitgave van Fats Domino is de Londonplaat L 589 met de songs What's the reason I'm not pleasing you en Blue Monday. Als altijd het zelfde: hamerende rock-and-roll muziek al is deze dan wel van ietwat bezadig de huize waartegen dan de donkere ci terende stem van Fats min of meer „aan leunt". Je moet er van houden Q Zoals je ook moet houden van het wat geforceerde nummer „Kaik, kaik, de gait van Piet", een vaderlandse variatie op High Society, die te horen is op Philips P 17722 H. Wij geloven niet. dat men de „Butterflies" van alles en nog wat moet laten zingen. Het andere nummer op de plaat, dat „Tra la la" heet is ook al niet sterk. Het klinkt allemaal nogal gewild O Veel plezieriger geluid leveren dan „Marie Marie" en „Ik heb er zo'n spijt van", twee werkjes van eigen bodem, ten beste gegeven door Ro nald en Donald, ongedwongen, prettig voor de vuist weg. De gestopte trompet fragmentjes in het laatste nummer doen het goed O Aan „her piano" speelt ten slotte Winifred Atwell op Decca M 35021 en natuurlijk weer in haar eenvoudige, maar intussen steeds weer bekoorlijke luchtige en verende stijl de nummers „The garden of Eden" en „Moonlight gambler". Rond het pianospel zorgen an dere instrumenten voor een smakelijke gar nering. FRÉDÉRIC

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 13