SCHRIJVERS BESCHREVEN VERHOEVEN „ontreiziger" der werkelijkheid A m -ê h A ■M. Lichte muziek op zwarte schijven D V' D O Aa Van horen en zien gesproken y J ?o r Verontmenselijking lQP getroffen tkJè. if De juwelenroof te Den Haag Slachtoffers van het verkeer Dr. White over Pablo Casals Vijf-en-zeventig jaar kloosterling Frater J. Smit iP^PliÉli i "k \y KS*[IVH enVdrs ^te s,?hrUven 1^,Ïpf|iV?d2?rs:n,|enditte' Toen ik kind was Interpol ingeschakeld Contra-adres over orgelbeleid „Meer dan vijftig procent kans op genezing Uitgebreide keuze "y Gospelsongs en Marialiedjes In schellak gegroefd ZATERDAG 20 APRIL 1957 PAGINA 13 i»1 ^i.N c° V>4 «n SV^orrt1 stemmen *1 „noSr SS S»' AmPï «s: ae jonge fiC Vt^iode 1lv «Ceakep. Liturgische weekkalender Jazzfestival te Newport Leslie Cool T.V. in Rusland Derde Programma het slachtoffer Romans jubileert kÊJ 1 VHoe r T0o °n werd geboren op 20 augustus k Veer^en iaar ujos brak de oorlog er^oeven onderging dus de chaos de mens nu eenmaal zeer ont- 'ukhen pleegt te zijn. Hij onderging toen de plaats waar hij woonde \^erd. Hij zag, zo zegt hij, de lijken "i-th i s°ldaten. Zulk soort zaken laten een Ho, die bezig is zich te vormen en 'H. t 'A, en' uiteraard niet onberoerd. 9 °0r|0,1 ^e9'n' het gesprek met daarop te 'S 'n hoge mate bepalend geweest lff'8e bestaan als mens en als dich- ifi K.,s uiet te scheiden zijn. Die oorlog leven een lacune, een leegte. Een onvolledig en gebrekkig gericht Wagner behoorden na de oorlog r'n Marsman had hij „nog net kun- had kennis gemaakt met de pro- L *1 C|, nr' Bruning (Subjectieve Normen en 'MTtsteudom) die hem wel lag. Maar de D0>e' °esjkin, Dostojewsky, en de Ameri- ner, moest hij nog ontdekken ;mg van de oorlog leer diep doorge- iti C'Êii!d van de dichter bi, .,nü? de bevrijding stond t, eiK 'PUnt van alle ver- 'ija M hebbend. VÏKk den Tijdgenoot" W0n°8 terug komen eh later schrijven: A' ju?*®* vóór geweest was, %M Waren wij als gij; V k>i0ns uw resignatie 'fy, 9^®s een lege toert. °s ons reeds gemeen- zaam. eenzaamheid verdroeg w ra i'ir, j°an kristallisatie, ',Ji i\'l e ?4 tn de nerf. ft,,1' o„, kerven e' \ffden levenssmart. fls etst Verzwesen sterven (,'b j zich zwart op zwart. Mco Verhoeven, die j P de dood bevochten ijj, P. die „het leven dood", die „een trek hiets" beljjdde. Hij ?°ort zaken met een ?ven, zoals het zich buitenkant" vol- g®niijk pas bij de be- hw gestudeerd had aan El Ofr, gymnasium in Den AA Slist Hij begon in de 1946 hü de „Delft- vN»„_ weer in de vrije vaste betrek een kV Apeld°°rnse Cou- opnieuw in de Zoals men weet, rair medewerker aan door was ook Ur van een inmid- tóJ Cenen litterair blad, iXvW* heette en waar- °niem onleesbaar ^4V?tuwfn te schrijven, de a® hÜ op aan Koos lk\V? la- deel uitmaakte van K1 h'j v5pi'stet Woord". Verhoe- |V? ,a'i fV'dam en werd vast kAAiAchi Mtteraire maand- K zÜn eerste bun- litS "fü'k»2® behelsden, zoals W LWAerotisch-religieu- l V W°kat schreef •W e^ten Mantel' ;t t'Oe^.^gesprek met Nico „Gij ,6tti duidelijk dat het 'J rjCjJOa. letterlijk een egt oelende aangele- vi"r u?f) een gegeven mo- 1% 5d hl?ot aan" En ver- ivjk'hC'- naar-. Ik voel me l&hi eak,r'" Men mag dan, >>r>hemen dat hij be- A 'gs zÜn in de bemin- v.of zelfs verheven Hij zegt: „Dich- iiuid „ontreizen" en ÏCiti'.Vv èolC.6'd creëren." En Pagiek in. 0 kf - vt ^Wjtheid is een even A ,'err, hdelflk verschijn- Ms die een werkeltjk- Jij.&rhsjjdor hem, die een $5? t vs di20ekt te schep- k'ivU!vehj le overigens van ik1» C V aw mens. Nico Ver- h,1> -fl' «e dichter een rege- xki*in hV en cle houding van de tweede we- V\\et h,-„ ,erP" moest heb- 8 V k TiijPboven geciteerde 5 -^dgenoot..? verhoe- Jd'f als zijn chef- s9breef het met ■C, haast. Dat wil en bijna elk V.ih Verhoeven destijds in „Roe- :ullCpVHJVnB "l ..rvue- zel£ over: ,VkVl in 4 „hoofd- verzen" van elk rp'~''.""len net ver- ^WhStdk'?e Ik za& seen rV vNt. van een de in- 'ii'k Vlaöipvf1 te voorzien; WUVoht te veel eeA V: Kk: dïsn s" geworden. kV=s.1 m Zfi en hiol s'p maakte inde- fc'ti,' kSchw?est mij in staat iC'V t^V°etdst'ende te blijven X*h had ik mj "MS >m z«n meest „.,aN „complex" j dl Ifvolg desintegra- k^n^even schoon ^Prdt kilden doen zien. «h^dir - teruggegaan van bewust- van uiterst Wf« v»ig ,en deemoedig 5f>hti„P de ontdekking 1 ^l-Xvvrd Paradüs. °0rTi vervolgens de jonge mens Om een aantal van onze Neder landse schrijvers aan de lezers meer nabij te brengen zullen wij bij tijd en wijle schetsen publi ceren van hun persoon en hun werk. Deze schetsen, welke men zal kunnen herkennen aan de tel kens terugkerende rubriekskop Schrijvers beschreven", zijn geba seerd op gesprekken, door een re dacteur met bedoelde schrijvers ge voerd. Geregeld blijkt, dat de weetgie rige lezer zich niet alleen interes seert voor het werk van onze lite ratoren, maar ook voor hun per soon, omdat kennis omtrent de per soon bevorderlijk kan zijn voor in zicht in het werk. Vandaag openen wij de serie met een niet onopzettelijk aan onze li teraire medewerker Nico Ver hoeven gewijde schets. Een iro nische omstandigheid terzijde is het, dat ons de ruimte daartoe in dit paasnummer geboden wordt, omdat de literaire kroniekschrijver zelf door omstandigheden verstek moest laten gaan. beleefd als slagveld, of anders gezegd, als crisis der menselijkheid; het was tijdens de oorlog dat hij opgroeide, en wat er nadien aan vrede te zien werd ge geven was niet bepaald de kroon der schepping tot eer strekkende. Een cri sis van de mens dus, alsmede een con frontatie van zijn lijden met het godde lijk lijden. In de verzen XXXI-XL ten slotte wordt getracht weer te komen tot een situatie van leven en beleven, waarin de liefde, met kleine en grote letters, het laatste woord heeft. De mythe van de liefde zou ik dit laatste deel willen noemen, want waar de „ik" van mijn gedicht niet psychologiseert daar mythologiseert hij. Zijn realiteit is religieus doortrokken van God, maar meer nog van de goden. Modern en primitief (archaïsch) denken trachten in hem een fusie aan te gaan; vooral in dit pogen is hij, meen ik, een echte tijdgenoot, want van wat anders dan dit is de moderne, experimenteel gehe ten kunst het levend bewijs?" Men ziet het, Nico Verhoeven kent het probleem van de moderne jonge mens wel enige wijdere strekking en diepere betekenis toe dan zij geneigd zijn te doen, die altijd maar weer blij ven steken in een rock 'n roll-,,proble- matiek" van wat zij voor de „moderne jeugd" aanzien. Wat overigens niet wegneemt dat in „Torso van den Tijd genoot" vooral de persoonlijke proble matiek van Verhoeven aan bod komt. Maar het zou waarachtig niet voor de eerste keer zijn dat in een dichter een stuk van de „eigen tijd" gesublimeerd Week. In september 1956 schreef Nico Ver hoeven onder de titel „De Profundis" eea serie van vijf gedichten, waarvan hij ons het volgende ter publicatie af stond Toen ik kind was sprak ik als een kind, nu ik groot ben spreek ik als zijn erf genaam. het kind is gestorven. ik ben nu alleen met een grote'dode in een grote dode wereld. Zij moeten samen opnieuw sterven wil er weer lachen zijn. toen ik kind was sprak ik als een ko ning. nu ik koning ben zwijg ik luid. toen ik kind was sliep ik bij de dieren, sedertdien verwilderde de tuin en de leeuw die naast de reebok voort- klimt zwijgt en zint op hoger bloed al ijler, daar waar de mensen hun gezicht ver liezen. toen ik kind was woonde ik achter een open venster op wijd water, het uitzicht is inzicht geworden, het kind een buitenstaander. ik roep het bij zijn doopnaam en het verstaat mij niet. toen ik kind was verstonden wij elkan der in de taal der dingen, nu draagt alles een doopnaam om bloedvergieten te voorkomen in een oude wereld in een wereld gebroken uit de spiegel van wijd water. wy wil moeten samen opnieuw sterven er weer lachen zijn. Nico Verhoeven is waar het de poë zie aangaat niet genegen tot enige con cessie. Hij zet veel, om niet te zeggen alles, op het spel. Men kan hem slechts van harte toewensen, dat hij ook alles zal winnen. HERMAN HOFHUIZEN De Nederlandse recherche zowel als de internationale politie zijn op zoek naar de man(nen), die voor een ton aan juwelen uit een villa in Den Haag hebben gestolen. Het is mogelijk, dat de buit snel naar het buitenland zal worden gebracht. De gehandschoende indringer (s) heb ben op sokken het huis doorzocht. Naar wij thans vernemen zijn er géén spo ren van vingerafdrukken, zolen of hak ken gevonden. De elfjarige Hanneke de Haan uit Zuidoost Beemster is vrijdag, toen zij plotseling de drukke Purmerenderweg overstak, aangereden door een perso nenauto. De bestuurder kon het kind niet meer ontwijken. Het slachtoffer overleed ter plaatse. Vrijdag is de 26-jarige vertegenwoor diger A. K. uit Amsterdam op de Schar- nerweg te Maastricht, nadat hij geslipt was, met zijn auto tegen een lichtmast gebotst. Hij werd naar het ziekenhuis St. Annadal vervoerd, waar hij is over leden. Naar aanleiding van een door het hoofdbestuur van de Nederlandse or- gamstenvereniging aan de minister van O. K. en W. gericht adres, waarin ge protesteerd wordt tegen de vervanging yan de rijksorgelcommissie door slechts een ryksorgeladviseur, hebben achttien organisten een contra-adres aan de mi nister gezonden. In dit adres distanci- eren de organisten zich van de hou ding van het hoofdbestuur, o.m. omdat de leden van de N.O.V. niet zijn ge raadpleegd. Men betoogt dat het hoofd bestuur „bh herhaling eigenmachtig op treedt in nationale orgelaangelegenhe- °en „Hierdoor wordt de naam van de N.O.V. ten zeerste geschaad". De l» organisten achten het voorts onwel- gevoegelijk dat het hoofdbestuur met het zenden van een adres niet heeft gewacht totdat de minister heeft ge antwoord op vragen uit de Tweede Ka mer ter zake van het orgelbeleid. Tot de ondertekenaars behoren o.m. George btam, oud-voorzitter van de N.O.V. Adnaan Engels, Lambert Erne. Klaas tsolt, Han Hoogewoud, Willem Huls- mann en Piet van den Kerkhoff. SLIM WHITMAN Dr. Paul Dudley White- heeft Pablo Casals gisteren nog voor dag en dauw onderzocht en daarna verklaard, dat de wereld-beroemde cellist meer dan vijf tig procent kans had van zijn hartaan val te genezen. White, de geneesheer die Eisenho wer na diens aanval heeft behan deld, zeide na overleg met de doktoren die Casals onder behandeling hebben, dat de musicus „een gematigd ernsti ge" hartaanval had gehad, maar dat er „vrij grote kans bestaat" op herstel. Over een dag of tien zou men kunnen zeggen of Casals buiten gevaar zou zijn. Hij vergeleek de hartaanval van Ca sals met die van president Eisenhower in 1955, maar wees er op, dat de 80-ja- rige Casals 14 jaren ouder is dan de president. Casals heeft donderdagavond weer een lange hoestbui gehad en toen werd dan ook ijlings de hulp van twee dokto ren ingeroepen. Zij gaven hem codeïne, die het hoesten verminderde. Om 7 uur donderdagavond hadden de doktoren medegedeeld, dat de toestand van Ca sals niet veranderd was, maar de mo gelijkheid bestond van complicaties. Het laatste elektro-cardiogram toonde aan, dat het getroffen gedeelte van het hart iets groter was dan een vroeger onderzoek had aangetoond. april: Hoogfeest van Pasen; credo; wit. eigen mis; ZONDAG 21 eigen mis; MAANDAG: tweede paasdag; verder als op zondag. DINSDAG: eigen mis; verder als op zon dag. WOENSDAG: eigen mis; verder als op zondag. DONDERDAG: eigen mis; 2 geb. van kruisdagen; verder als op zondag. eigen mis; verder als op zon- VRIJDAG: dag. ZATERDAG: zondag. ZONDAG 28 april: beloken pasen; eigen mis; credo; pref. van pasen; wit. eigen mis; verder als op Morgen zal het een heel klein beetje feest zijn in het St.-Gre- goriushuis te Utrecht. Een heel klein beetje slechts, niet omdat het te vieren feit geen groter feest rechtvaardigen zou, maar omdat de feesteling, frater Joan nes Sinit, die morgen 75 jaar kloosterling zal zijn, reeds eni ge jaren het bed moet houden. Een kruis, dat de 92-jarige met blijmoedigheid draagt, ook nu sinds enige maanden zijn geheu gen hem in de steek begint te laten. Van een interview kon daarom geen sprake zijn. Fra ter-overste verzekerde ons ech ter, dat dit zeldzame jubileum in de huiselijke kring niet on opgemerkt voorbij zal gaan. In derdaad een zeldzaam jubileum, temeer omdat frater Joannes zijn 75 kloosterjaren onafgebro ken in hetzelfde klooster aan de Herenstraat heeft doorgebracht. Jan Smit is een geboren Fries. Zijn wieg stond in Dokkum, waar vader en moeder Smit hun acht kinderen opvoedden in een vroom katholiek mi lieu, dat een uitzonderlijke voedingsbodem bleek te zijn voor religieuze roepingen, want zeven kinderen Smit wijdden hun hele leven aan de dienst van God. De oudste zoon werd Jezuïet en overleed in de twintiger jaren als missionaris op Lombok. Een andere zoon, aanvankelijk ook frater in Utrecht, werd op latere leeftijd Dominicaan en stierf in 1951 als missio naris in Texas. Vier van de vijf dochters traden eveneens in het klooster. Reeds op jeugdige leeftijd trad Jan Smit in bij de fraters van O. L. Vrouw te Utrecht en direct na zijn onderwijzersexamen werd hij voor de Klas geplaatst. Niet minder dan zestig jaar diende hij in Utrecht het katho liek onderwijs L.O., U.L.O. en kweekschool totdat hij in 1943 einde lijk mocht zeggen, dat het genoeg geweest was. Hij herinnert zich nog hoe hij als jongeman in de vakantie twee dagen nodig had om thuis te komen, eerst met de trein naar Zwolle, de volgende dag naar Leeuwarden en tenslotte met de beurtschipper naar Dokkum. Na zoveel jaren her innert men zich daar in het Heiteldn nog de „familie met de zeven roe pingen". Het klinkt als de titel van een roman. Iets voor Antoon Coolen misschien? Toen frater Joannes niet meer voor de klas stond, heeft hij zich nog jarenlang verdienstelijk gemaakt door het onderhouden van contacten met oud-leerlingen. In de communiteit luisterde hij elk feest op met zijn zeer gewaardeerde bijdragen. De jongere fraters mogen hem graag, de oude baas, die na het recente overlijden van de bijna honderdjarige fra ter Franciscus Hafkenscheid de oudste frater is, zowel in leeftijd als in kloosterjaren. Van de oudere generatie, die bij wijze van spreken aan de wieg van de congregatie stond, is hij de enig overgeblevene. Een reden temeer om frater Joannes met zijn jubileum geluk te wensen. e ondeugend-eigenwijze toet, waar mee weg, natuurlijk, ongekunsteld en weet Jacqueline Frangois tót met dat speciale wildwest-timbre in tweemaal toe is afgedrukt op de hoes van haar eerste grote langspeel plaat in Nederland, de 33 cm Philips- plaat P 77310 L, typeert wel raak de wijze, waarop zij het Franse chanson voordraagt; de ene keer met de pi kante, jeugdige charme van een bakvis, een andere keer met dat plezierige timbre van een pril-ernstige volwas senheid. Dat maakt het tot een genoe gen te luisteren naar het twaalftal chansons van oudere en jongere da tum dat Jacqueline met haar hei zijn stem een tikkeltje nasaal, en met zijn speels gitaarspel blijvend te boeien. Op Londen RE-U 1070 zijn vijf van zijn liedjes uitgekomen. Vlotte, gezelli ge liedjes. O Nummer zes in de „Big Four Serie" van Philips draagt het nummer 429268 BE. Het plaatje laat vier „hits" horen: Singing the blues, toevertrouwd aan Guy Mitchell, I love my baby, kittig gezongen door Jill Co rey Bluebery hill in een „klassieke" Louis Armstrong-versie en Moonlight Gambler, dat gereserveerd blijft voor Frankie Laine. Goede uitvoeringen. O dere, frisse stem en met veel zin voor v ctor Silvester wil met de Rock and sfeerwerking via deze Phüipsplaat ver- ^'^^if^^^^Ln maar haalt er „Melancholie"0 en „La Mer". maar ook !n_tu^_meer: mHiiek _uit_dan Bdi:plak- "jezebel" en „Padam padam". Een krul-Haley en zijn trawanten. Via Co lumbia DB 3888 kan men luisteren naar „Rockin' rhytm roll" en „Society rock". oor de jazzliefhebbers is er deze week grootse jazz op grote platen. Op de eerste plaats zijn er de opnamen, gelicht uit het wereldreper toire van de jazz, dat meer dan tiendui zenden fans en evenzovele serieuze liefhebbers hebben kunnen beluisteren tijdens het Amerikaanse Jazz-festival, dat in juli van het vorig jaar te New port is gehouden. Daar waren de gro ten van de jazz verzameld. Ten over staan van het enthousiaste publiek ont kwamen ze uiteraard niet aan de festi- val-sfèer, waarbij men ook wel wat show voor zijn geld wilde hebben, doch overigens hebben zij daar in Newport de allerbeste eigenschappen en inten ties van de jazz alle eer aangedaan. Het is ondoenlijk om in dit bescheiden be stek over de daar geleverde prestaties, zoals die met uiterste zorg zijn overge bracht op de 33-toerenplaten van Philips no. B 07208 L en B 07206 L in finesses te treden. Daarvoor is. het programma op beide platen, mede gelet op het groot aantal musici, dat er zijn medewerking aan verleende musici met ieder hun eigen typische stijl en techniek te veelzijdig en te genuanceerd. Laat ons volstaan met in grote lijnen de inhoud van de platen te vermleden. Op de eerste: een viertal werkjes, uitge voerd door Duke Ellington en zijn man nen en drie nummers, waarbij Buck Clayton zijn ensemble aanvoert. Op de tweede plaat: Louis Armstrong en zijn All Stars in een vijftal klassieke werk- de titel van de 33 toeren Lon- ies' aan de andere zijde vijf nummers, HA-D 2025, boordevol be- Sepresenteerd door Eddie Condon en de niet met name genoemd orkest geeft er nog het nodige reliëf aan. O Onze eigen Ina Verwoerd mag er intussen evengoed wel zijn. Zij zingt op Philips 33 t. P 13028 R dan wel geen chansons, maar songs, maar doet zulks met niet minder overgave. Ieder woord, dat ze zingt, is te verstaan en dat is des te prettiger, waar de teksten van de lied jes met meer zorg dan gewoonlijk zijn gekozen. De nummers heten: Music maestro please, My heart belongs tot daddy, If I loved you, We'll gather lilaas. Last night when we fell in love, Can't help lovin' dat man, No one else but you en Little man you've had a busy day. Cor Steyns orkest op de achtergrond vervult smaakvol zijn il lustratieve functie. Dansplaat tevens. O „Traum Insel Hawaii" heet de 33 toerenplaat LF 1554 van Telefunken en daarmee is zonder omwegen de stem ming getekend, die de zangers en zan geressen Horst Winter, Goldy und Pe ter de Vries en Die Kuhula Hawaiians, samen met Tau Moe's mannen aan de snareninstrumenten in hun repertoire van dromerige,-zoetgevooisde en warm- getinte Zuidzeemelodieën voor de luis teraar oproepen. Muziek en zang zijn prima verzorgd, weshalve de garnering van sentimentaliteit best te verdragen is. O Is men meer gesteld op felle me lodieën, op vurig ritme, dan is de 33 toeren QS 6086 Columbiaplaat, die tot titel draagt „Cartolina dai tropica" en het ensemble Franco e i „G5" laat ho ren, van harte aan te bevelen. Eerste klas Latijns-Amerikaanse muziek van het mambo-type, met vakkundig raffi nement en met zuidelijke passie uitge voerd. Knappe arrangementen vallen op. O Met „The golden instru mentals" donplaat speeld met geliefde dans- en schlager- fijnen. Ook al die „stars" zijn stuk voor melodieën van vroeger en nu, zoals O mannen van naam. Twee jazzpla- mein Papa, Blue tango, de Song from die hun weg naar de discotheken Moulin Rouge, het Harry Lime theme wel zullen vinden. Voor de kenner zal en Lisbon Antigua enz., is niets te veel de muziek uit diens hart gegrepen zijn; gezegd. Billy Vaughn heeft uit zijn or- de niet-kenner mag zich in het bezit kest een maximum aan glans en zwier gehaald, waarbij verscheidene prima gespeelde solipartijen mede de klank rijke sfeer van het prettig gevarieerde repertoire bepalen. De weergave van de plaat is voortreffelijk. O Jan Cor- duweners orkest in dansbezetting sluit deze week de selectie van langspeel platen af met de publikatie „On with the 'danse", uitgebracht door Philips op P 13019 R, 33 toeren. Bij het be schaafde geluid van Corduweners or kest prevaleren ditmaal de piano en de saxofoon. Ook een hammondorgel komt er dit keer aan te pas. Vlotte, plezierige dansmuziek. Programma: I won't dance, All the things you are, The mel- ba waltz, The continental, Dream. Mis souri waltz, A fine romance en Thanks for the memory. Afwisselend ritme, maar het blijft strikt! van deze platen verzekerd weten van uitstekend studie- of oriëntatiemateriaal. p de etiketten van de 45 toeren- plaatjes van deze week komen weer de namen voor van de meest uiteenlopende artisten en orkesten. Het Philipsplaatje 422119 PE is gewijd aan The Butterflies, de twee Amersfoortse jochies, met de liedjes „Dixieland", „Ik wou dat„Oom Ben was eens...." en „Loekie op z' ukie". Ze blijven het aardig doen, de knapen, ofschoon wij blijven vinden, dat het allemaal nogal onnatuurlijk en gewild klinkt. Grappi ge showbusiness, maar business. O Op Telefunken HX 1010 zijn al eerder op 78 toeren uitgekomen werkjes van Benny Printers Brassband verzameld. Het zijn er nu heel wat bij elkaar. Happy days are here again, Oh Susanna, Yanky Doodle Dandy en zo verder. Vrolijke en pittige muziek en zang, met vaart geserveerd. O Plaatje UX 4703, ook van Telefunken, laat een zestal Oost- Pruisische volksdansen horen, uitge- - - - voerd door Die kleine Dorfmusik. Fris fl" plaaV?i Yaarmee moeder haar peu- e Dutch wing College Band, die het Nederlands fabrikaat op jazz- gebied op hoog nievau houdt, is weer met een vakkundig en sfeervol repertoire uit de bus gekomen, nu op Philips 45 toeren nr. 422111 PE, ook al voert dan Nelson Williams, de Ameri kaanse trompettist en vocalist, de bo ventoon. Hij speelt en zingt en doet dat met hart de nummers Sche- veningen blues, St. James infirmary. Eve en Ko-ko. Gave jazz. Prima weer gave ook. an de negerzangeres Mahalia Jack son zijn weer een aantal met liefde gezongen Gospel-songs uit gebracht (op Philips 45 toeren 429240 BE), waarbij het opnieuw een bijzon dere belevenis is, sister Mahalia's pri mitieve, doch zo intens doorwarmde expressie te ervaren in het simpele, op rechte religieuze negerlied. O Zo heel anders, maar toch wel schoon in hun eenvoud, klinken dan de Marialiede- ren God groet u zuiv're bloeme, Maria mild en machtig, Wees gegroet o Sterre, God groet u koninginne en Daar bloeide ene lelie, uitgevoerd door de fraters van Venray, samen met het meisjeskoor van het klooster „Jeruza lem", bij orgelbegeleiding door Harry Holtman en vastgelegd op Telefunken HX 1019 (45 t.). O Intussen zingt het radiokinderkoor „Jacob Hamel" op Te lefunken HX 1013, ook 45 t., „in de kring" een hele reeks ouderwetse, maar nog steeds populaire kinderliedjes Schipper mag ik overvaren, Ik stond laatst voor een poppenkraam enz. gekleurde koper-tintjes op de polka maat van trom en grote bas. Om er de moed bij in te houden. Jammer, dat zo hier en daar de „schwung" een beetje inslaapt. O Over naar Johnny Ray, die op Philips 321945 BF met zijn beide benen op de grond blijft staan, wande len zo ge wilt, in „Just walkin' in the rain", maar het „In the candlelight", het nummer op de andere kant van het plaatje, weer te kwaad krijgt en nogal nerveus aan het „croonen" slaat. Je moet ervan houden. O Slim Whitman heeft geen showeffecten no dig. Hij zingt plezierig voor de vuist ters en kleuters een groot plezier zal doen. Voor de K.R.O.-microfoon kan men geregeld horen hoe „Leslie Cool en zijn Trio" een jazz-programmaatje ten gehore brengen. Weinigen zullen we ten en wie zal het vermoe den dat zich achter de naam Cool niemand anders verbergt dan de componist Jurriaan An- driessen. Zijn ensemble is een typische „combo". Daar dit Jurriaan Andriessen, alias Leslie Cool. woord de laatste tijd geregeld opduikt hebben wij getracht te weten te komen wat het be tekent, maar dat weet nie mand. In ieder geval is een combo een kamer-jazz-ensem- ble. Zoals in dit geval: piano, Jurriaan Andriessen; bas, Henk Ortman; gitaar, Cor Baan; drums, Gerard van Be- zey. Men speelt geen Dixie- landstijl en ook geen „cool- jazz", maar tracht een eigen moderne jazzuitdrukkingsvorm te vinden. Er wordt geen enkele concessie aan het pu bliek gedaan,'maar bij de luis teraars die reageren heeft men veel succes. Gaat Jurriaan Andriessen het amusementsvak in? Wel nee: „Vroeger Voelde ik niets voor amusementsmuziek. Maar tijdens mijn verblijf in Ameri ka ben ik daar anders over gaan denken en met name over jazz. Het is en blijft amuse mentsmuziek, maar het is een bijzonder aardige liefhebberij," zegt hij er zelf van. In mei is er alweer de 200-ste uitzending van „Leslie Cool en zijn Trio". Ook in de Sovjet-Unie is de TV in opmars. In 1949 is men begonnen met de uitzendingen en nu staat men voor de uit voering van, natuurlijk, een vijfjarenplan dat een zeer groot deel van het land onder het bereik van de zenders zal brengen. Thans zijn er een mil joen toestellen, het aantal kij kers wordt op het tiendubbele geschat omdat amusement in Rusland zeer schaars is. Vol gens het plan zullen er in 1960 75 onafhankelijke transmissie centra zijn. Men schat dat er dan 7 miljoen toestellen de uit zendingen zullen kunnen ont vangen. intussen zijn er legio klach ten over de programma's van het moment. Niet alleen wor den de klachtenbussen over stroomd met brieven, ook uit berichten in de pers is het dui delijk dat men niet tevreden is. Hf t schema van een typische i -zending ziet er ook niet erg aantrekkelijk uit. Men begint om 7 uur 's avonds met een kinderprogramma waarin Rus sische volksverhalen worden verteld. Dan is er een uitzen ding voor middelbare scholie ren: de geschiedenis van een elektrisch krachtstation. Daar na volgt een half uur nieuws en documentaires. Tenslotte is er een film of een toneelstuk. Op zondag beginnen de uitzen dingen om 2 uur. Er zijn dan verschillende educatieve pro gramma's over industrie en landbouw. Een gereedschap maker vertelt over een vin ding, een melkmeisje over de beste methode van melken. De grootste klachten komen over het repeterende, weinig geva rieerde van de uitzendingen. De leiding verweert zich door er op te wijzen dat geen enkele vooraanstaande figuur iets met TV uitstaande wil hebben om dat de honoraria veel lager liggen dan bij de radio. Het slot van het vijfjaren plan zal zijn de koppeling van de voornaamste zendergroepen, zodat een landelijk net zal ont staan. In de komende maanden zul len verscheidene wijzigingen in de B.B.C.-programma's worden doorgevoerd. Oorzaak: de steeds stijgende kosten van de TV. De luisteraars betalen in Engeland 10, het gecombi neerde luister- en kijkgeld is nu verhoogd van 30 tot 40. Maar de stijging der TV-kos- ten is zo enorm dat er beknib beld zal moeten worden op de radio. De directeur-generaal van de B.B.C., Sir Ian Jacob, noemt het een kwestie van evolutie. Reeds meer dan de helft van de luisteraars heeft ook een TV-toestel, zij wensen dus andere dingen van de ra dio, wil de radio hen niet he lemaal verliezen. De radio blijft een taak houden, maar een meer speciale. Voor hen die alleen maar luisteren heeft volgens Sir Ian, het nieuwe schema bijzondere voordelen. De voornaamste veranderin gen zijn dat het Derde Pro gramma twee uur per dag be knot wordt. Voorts zal het Light Programma uitsluitend alleen Light worden en zelfs geen nieuwsberichten meer be vatten. (Het is duidelijk dat hier de angst voor Radio Lu xemburg een woordje mee spreekt). De Home Service blijft ook de regionale uitzen dingen verzorgen, het zend- schema wordt het minst ver anderd, maar men krijgt ook een taak in een nieuw instituut „the Third Network". In dat network dat zal bestaan uit de zenders van de Home en het Derde Programma tezamen, worden de nieuwsberichten, de educatieve uitzendingen en de reportages opgenomen. Voor de AVRO-microfoon houdt Godfried Bomans gere geld „Ernst en humor"-mijme- ringen en op 19 mei zal hij dat voor de vijftigste maal doen. Bij gelegenheid van dat feit zal hem een gesproken „Li- ber amicorum" worden aange boden door Simon Carmiggelt, mr. E. Elias, Henri Knap en Annie M. G. Schmidt. De „redevoeringen" van de- Godfried Bomans. ze komieken van de Nederland se letterkunde zullen door Bo mans worden beantwoord. Het geheel is opgenomen in de Leidse studentensociëteit, wij mochten het reeds beluisteren en kunnen er alleen van zeg gen: mis die 25 minuten niet. an de vele variaties op de bananen- boot-calypso zijn nog weer nieuwe toegevoegd. Het liedje is fijne kost voor Sarah Vaughan Mercury 957010), die aan de andere zijde van de plaat in moderne trant, maar niet zonder haar negroide stijl te verloochenen I've got a new heartache zingt. O Fery Barendse geeft een grappige Zuid-Afri- kaanse vertaling van de bananen „hit" in „Day-O" op Philips P 19390 H en laat bij kwieke muziek van het orkest van Francis Bay ook de serenade aan Marianne in Zuid-Afrika spelen. Ge noeglijk plaatje. O Andere 78 toeren platen zijn dan nog: Philips P 17690 H met een rag- en Dixieland-achtige, soms een tikkeltje lawaaierige selectie van dansnummers in een overigens wel prettig-levendige uitvoering van Ben- nie's old piano band. O Telefunken A 11892 laat in „Blaze away" en „The watch tower" (twee marsen) horen, dat mondharmonicaspelers wel een en an der kunnen leren van de Trio Harmo nie. Vakwerk. O Op Telefunken AH 220 geeft de Kon. Militaire Kapel haar ver sie van „Blaze away" en bovendien nog van de „Marche de la gendarme rie Beige" en levert ,zo een volgende bijdrage tot de graag gehoorde mars muziek van onze vaderlandse militaire kapellen. O Tango's van Malando op Philips P 17707 H en dan is er al wel voldoende gezegd over de strakke, te vens soepele stijl en de melodieuze sfeer, waarin „Ciarisse" en „Christine" worden ten beste gegeven. Dansplaat bij uitstek. O Jo Stafford gaat op Philips B 22036 H wel wat fors met „One little kiss" om (foxtrot), maar legt een fijne mijmerstemming in de Engelse wals „Wind in the willow". Orkest: Paul Weston. O Tommy Steele bezingt de „Young love" op Decca M 35020 met „deep emotion" en presenteert vervol gens in rock and roll-stijl het nummer „Knee deep in the blues". Overdreven voordracht. De muziek van de „Steel- men" heeft echter wel aaTdige accen ten. O Dansjes uit de bergen, fris- getint door mandolineklanken zijn gegroefd in de Philipsplaat P 17667 H en staan op naam van het Mandolinata- orkest o. 1. v. Wessel Dekker. Opge wekte plaat. O Zoals ook de plaat nr. P 17692, eveneens van Philips, die is ge wijd aan een viertal lenteliedjes, toon- zuiver en met verkwikkende fleur gezongen door „De Krekels" o. 1. v. Leide Hulscher bij een illustratieve be geleiding door het orkest van Jan Cor- duwener. FRÉDÉRIC

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 13