Hi leuwe gene ratie van sterke meesters in Ned Nederland v. D Radio en TV' I Indrukwekkend luisterspel T*1' lèCï'ps De streken PAUS PIUS V Tijl Uilenspiegel Rozenkrans Straalmotor 1 75!% ever> Vart Scheltinga en Kramer °p het tweede plan EBIG DE N00RHAN UIT HET LEVEN VAN van Waar komt vandaan JONGEREN VOLTOOIEN HUN OPMARS Si, donner Vanavond Zondag m ZATERDAG 4 MEI 1957 PAGINA 15 |^Cel dat er J H. 'tS^t d°°^ ""1950 het K fc ^••S-ale«oo7m^0Nblv°° WiBm $5 7 VARA :8-00 SS» ÏS^S: W Vi' 173^ "az TEKEN CURSUS 4*ïpi°ensch laatst, 1tt> tf'op - -p Van e wedstrijd ii.ie UP vni» Vün Nederland 1 Ij l' ieGern> het ei zes,anden- et u ^uideliii. ?re Benedict- ,«W Wei ,i„, ''jk is geworden, nie^Ji6 ,aatste jaren - V6 Oio meestpp generatie van V" vo£,tot voor "ontstaan. De L ?e met vUf jaar de bo- f't'ng» -fM''- rs als Cort" Mi'lHchI kaHinin„ Kramer is er da, fiHe e". U,.il ap niet aan C' tjj Piet in 'aas1 Waren Prins <U !jet eï 'wat om te bewlj- SlNl|£ ,acht ls£°!lien heter van K.-!, Sstk VL?r,lns heeft zelfs &»CnaP voortrijden om het 'ffSn1957 1 Nederland in 1950, H n "et geheel niet N'!1 uiteevoon»ste Plaats werd Pas lan door spelers, 5 na de oorlog be- door - 11 e-_ Ik zelf was in WiPvan de eersten die g» j 1 sss ffHT-- i'Ja eae,iPle.estertitel pas twee t tin. 011 ïr lT, jl/\/\lnn«ssnM winnen. Bouw- i'iy V#®o«. J"igste deelnemer KS den 15'ar ne" jeugdkamp! v» Nlt ,P h» g 's in leeftijd we J°ngste deelnemer, -S k.. hii g >8 in leeftijd wel eH ,1 heef? 4 al jaren mee, t Pe grot pas in de laatste - sprong naar voren Zpp-oriiven is moeilijk. 0Vo!5'°en|phn' dat ik vind dat 1 °4 uiSend van Nederland •itiJ ars"0heb gespeeld dan sS'l dat Euwe toen mee. Vl ah den t?e tweede plaats i,! Nv,"^ Berg, Bouwmeester ?Üd3ans-een grote aanwinst aa.il YYinoi, schaakwereld. Al- Siijj f' drin -s van internationaal - drS-ter!- e,) s!LVertoneri zij 'kenmer- f e'voering die veel be- ®i h| Me l® de ijverige schaak- Mp k5?ral de grote ener- k is Vr.t spel spendeert, in- kV t, Vp-i U maakt weinig fou- XNn el geduld, tóii spenu eigenlek gemakke- een ruime kijk op het dg eer veel talent. Scha- V' W Mi Kni,ge sP°rt die hÜ he ft V, la,,,h°ksen en tafeltennis \\'.seeeren geoogst te heb- pd zeer gunstig teken, ie, n schaker zeer goed een andere sport te Schaakstudent Roessel, de jongste beoefenen", zegt Keres, die een paar jaar geleden tweede werd in het ten niskampioenschap van Moskou. De schaker leert daardoor het schaak spel vooral als sport te zien, waar het gaat om winnen of verliezen. Er zijn spelers die het schaakspel on bewust toch meer als een soort kunst of wetenschap beschouwen, waarin het verliezen onaangename erva ring eigenlijk niet thuishoort. Zo'n speler is Van den Berg. Hij heeft in het kampioenschap van Neder land het mooiste en scherpste aanvals- spel laten zien. Van ronde tot ronde steeds feller op zijn tegenstanders aan vallend, kwam voor hem de grote ont goocheling dat hij zijn party tegen my verloor. Deze party had ik reeds in de eerste zitting van de vierde ronde glad moeten verliezen. Zonder veel uitzicht op een goede uitslag had ik nog steeds het hoofd boven water weten te rouden tot de party werd afgebroken. Deze af gebroken stand een eindspel was wel remise, al stond ik merkwaardi gerwijze ineens beter. Van den Berg houdt niet van het eindspel. In zyn vi sie op het schaakspel is het eigeniyk meer af-spel, een technisch voltrekken van iets wat van tevoren vaststaat. Hy analyseerde niet nauwkeurig en ver loor. Deze debacle ontnam voor de rest van het toernooi in zyn spel de stimulans en hy verloor in de laatste ronde van zyn concurrent Roessel, waardoor hy de tweede plaats, die hij beslist alleen verdiend had, nog moest delen. In het toernooi te Bern dat direct op het kampioenschap van Nederland volg de, heeft de Nederlandse equipe zeer goed gespeeld. Zq maakte thans meer punten dan waarmee Duitsland het vo rig jaar met de eerste prijs ging strij ken. Alleen de Duitsers scoorden ook thans beter en bleven nog altijd een punt voor op de Nederlanders. Van den Berg had erg van de zwakke kanten van zijn spel te lijden. Tweemaal ver loor hij. Eenmaal door een grove blun der en eenmaal, omdat hi) in een glad gewonnen stand zeer nonchalant voort zette. Kennelijk interesseerde hem het binnenhalen van wat hij reeds als ge wonnen beschouwde niet meer. Toch komt het mij voor dat Van den Berg de enige is in Nederland uitgezon derd Euwe die „de grootmeesters staf in de ransel heeft". De sinoloog dr. Wilhelm Treichlinger stelde uit twee oude Chinese volksver halen een indrukwekkend luisterspel samen. Dit spel, „De wet" geheten, kreeg gisteravond een zeer verzorgde opvoering voor de K.R.O. Het merkwaardige is dat de beide verhalen niet minder dan duizend jaar in leeftijd verschillen. Zij hebben beide echter de hoofdgedachtengang gemeen: altijd zullen er machthebbers zijn die onrecht laten heersen, die de wet naar eigen inzichten misbruiken. De beide hoofdthema's, die van de keizer die alles offert op het altaar van zijn tyran- nieke bewind en dat van de boeren die langzaam verdrinken omdat zij de schuilplaats van hun vee niet willen be kendmaken, zijn op zeer knappe wijze dooreen- en aan elkaar geweven. Het spel was zonder enige voorken nis moeilijk te volgen, omdat er nogal veel personen in steeds wisselende si- situaties in optreden. Degenen echter die daartoe de moeite genomen hebben, zullen onder de indruk gekomen zijn van het zo scherp aan de kaak stellen van een ontzettend probleem, dat helaas altijd zijn actualiteit schijnt te blijven behouden. Er zijn bijzonder mooie ge deelten in dit luisterspel en de oplos sing om het verhaal door een kinder stem aaneen te laten vertellen is een vondst. De voortreffelijke vertaling, die alle oude volkswijsheden zeer fraai naar voren laat komen, was van de even eens regisserende, jubilaris Leon Povel. Hij had voor deze bijzondere gelegen heid een zeer sterke bezetting tot zijn beschikking, waardoor werkelijk geen enkele inzinking viel te bespeuren. Sa tanisch sterk was de keizer van Johan Schmitz, prachtig waren de besprekin gen tussen de dokter van Jan van Ees en zijn vriend Louis de Bree, ook de scènes met de boeren van Peter Ary ans, Rob Geraerds en Sacco van der Made waren zeer mooi. Er was bij dit spel muziek gecompo neerd door de jonge Hans Cox, wat conventioneel en stereotiep misschien maar toch wel aan het doel beantwoor dend en zeker niet storend. Een bijzon dere uitzending voorwaar, die zeker voor een herhaling in aanmerking komt. J. v. S. Voor de K.R.O. speelt vanavond het Radio Philh. Orkest o.l.v. dr. C. L. Walter Boer, waarbij Bram Boelee het Eerste pianoconcert van Chopin zal spe len. Het orkest speelt: de Onvoltooide van Schubert (402 m 21.15 uur). Voor het Italiaanse Derde Program ma speelt het symfonieorkest van Ro me o.l.v. 'Franco Caracciolo, waarbij Riccardo Brengola het Vioolconcert van Donatoni zal spelen. Het orkest speelt daarna nog de grote, de Tiende symfo nie van Schubert (219 m 21.20 uur). Voor de Homeservice wordt een op voering gegeven van „Madame Butter fly" van Puccini met onder de solis ten Victoria de los Angeles. Het geheel staat onder leiding van Rudolf Kempe (434 m vanaf 18.55 uur). „Zwerftochten door Operaland" is een programma van fragmenten uit opera's van Donizetti, uitgezonden door de AVRO op zondagmiddag (298 m 14.20 uur). Het Keulse Omroep-Symfonieorkest speelt o.l.v. Erich Kleiber met als so list Anonio Janigro, die het Cellocon cert van Dvorak zal spelen (309 m 18.20 uur). Het Goldsbrough Orchestra speelt o.l.v. de Amerikaanse gastdirigent Tho mas Scherman o.m. werk van Handel en de Symfonie nr. 1 voor dubbelorkest van Joh. Chr. Bach (464 m 19.55 uur). 402 ZONDAG êK Bf *5 I^®entezang- IKOR «UV1'39 Vrt d- z°"dag. sBlecpi antw. 11.45 ijk a Or&ei„,? van de pers. V A„ KRO12-15 's «Vj» j h'vr. 13 (^12;40 Lichte muz. Nws- 13-10 Dans- «SeN' ha,f14'00 Pianoreci- lï' ,slt5«Uur' 14 55 Vi°01 llN, lR§,ram- 15-45 Muz. i 18N?°„ Vespers. 17."" muz. bosnV ^ws' 13-10 DanS"- >ts h' 14.00 Pianoreci- <1?Sn; 15.35 nfuur- 14-55 Vi°01 iN\^vn- 16^' 15'45 Muz' P v Sn Na,; 18 Rn VesPers. 17.00 HKV;08 v°naa! nr rot- pr' KR0: \H sPei re<lesp,P^°Br-20-00 Toe- \>>k 21.20 aTn,tate' Beethoven. Is ,22 2n^'00 Bi°ht,e muz- 21'35 vtlv kam Brom P keling over \V.V r0rk ade-ork. 23.00 /•'HSs00 l, SrafJ^ ag. 10.50 Muzi- fflH. koe l3]nC,Ue Cabaret, Ai) 'u ^evar intermezzo. RW05 J. 14.00 R- progr. v. d. C)a, °fsn ?i>e^bespr 14 20 tóbSs00 ZlBrk-' 16 30 Westindis'ch 04 Utl°rork Bportrevue. l,u 0 OA 14.30 sE!5 service k' ^nc.Vv ork. 330 16.30 en c°nc. 2*214 ork- Br 5 Sopr ,1500 20 \n'30 Llch?oen 247 m- W 0 Samen«muz- 19-SO ang- 23.00 13.In °V8'?0 Of'i3°: Geva°rL^hta muz. .11.45- n!: 14^00 17.52 Gram. Gram. i 0,^05 Cra3? Llchfp5 Gram. .Voiï: 17 3ne ^uz- 2^7r3° Gran '2.J- Gram. 2Ó -f, __^"Gevar. muz. 14.30 Kamerork. 15.20 Ork. conc, 15.40 Gram. 17.05 Gram. 22.10 Lichte muz. 23.00 Lichte muz. DUITS TELEVISIEPROGRAMMA 12.00-12.30 Intern, borreluurtje. 17.00- 18.20 Film. 20.00 Idem. 20.30 Quiz. 21.45- 22.20 Spiegel v. d. week. BELG. TELEVISIEPROGRAMMA Franse uitz.17.15-17.45 Rep. wielren nen. 19.00 La Pensee et les hommes. 19.30 Miroir de Wallonië. 20.00 Act. 20.40 Chansons. 22.00 Film. 23.30 We- reldnws Vlaamse uitz.14.30 V. d. kleuters. 14.45 Poppenkast. 15.05 Caus. over In dia. 15.35 De week in beeld. 17.15 Te rugblik Ronde v. Frankrijk 1956. 18.00 Wielerwedstr. 19.00 Feuilleton. 19.30 Journ. 19.45 Filmrep. over Oostenrijk, film over wereldproblemen. 22.45 Nws en sportact. ENGELAND .BBC, uitz. v. Nederland, 8.00-8.15 Eng. les v. beginnelingen, les sen 1 en 2, deel 1. (Op 464 en 42 m). 17.45-18.15 Nws. Londens Radiodagboek. Vragen die de Engelsen bezighouden, discussie. (Op 224 en 41 m). MAANDAG HILVERSUM I. 402 m NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Tulpenrallye. 8.35 Gram. 9.00 Zieken. 9.25 Vrouw. 9.30 Gram. 9.40 Mastklimmen. 10.10 Gram. 10.30 Theol. etherleergang. 11.15 Gram. 11.20 Gevar. progr. 12.25 Boer en tuinder. 12.33 Gram. 12.45 Vakantietips. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.48 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Vrouw. 15.15 Gram. 16.00 Prot. pr. 16.30 Piano recital. 17.00 Kleuters. 17.15 Hoorsp. v. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzending. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sportpraatje. 18.40 Eng. les. 19.00 Nws. 19.10 Huismuziek. 19.30 Caus. 19.45 Houtblazersens. 20.00 Radiokrant. 20.20 Accordeonmuz. 20.4 OHoorsp. 21.40 Ka merkoor. 22.10 Boekbespr. 22.25 Ka- mermuz. 22.45 Prot. pr. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.40 Esperanto. HILVERSUM II, 298 m VARA 7.00 Nws. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 Progr. voor a.s. moeders. VPRO 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Prot. pr. VARAGram. 11.05 Ritmisch strijkork. 11.30 Kamermuz. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.38 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Mid denstand. 13.20 Promenade-ork. 13.45 Vrouw. 14.00 Literair-muzikaal progr. 14.30 Gitaarspet. 14.40 Schoolradio. 15.00 Ronde v. Nederland. 15.10 Gram. 15.30 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.30 Gram. 16.45 Israëlische volkslie deren. 17.00 Orgelspel. 17.15 Dansmu ziek. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. 18.20 Lichte muz. 18.50 Cursus Openbaar Kunstbezit. 19.00 Parlementair over zicht. 19.15 Pianocerital. 19.35 Ronde v. Nws. 20.05 Lichte muz. 20.45 Doorsnee in Doorsnee. 21.15 Gevar. muz. v. d. strijdkrachten. 21.55 Caus. 22.10 Concert- gebouwork. 23.00 Nws. 23.15 Lichte muz. 23.40 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA NCRV20.30 Tussenhalte Zonnetrein. 20.40 Filmprogr. 20.55 Amsterdam 1905 50. 21.20 Filmkader. 21.40 Voordr. 21.50 Dagsluiting. ENGELAND, BBC. home service, 330 m12.00 Gram. 12.20 Revue ork .13.10 Gram. 15.00 Ork. conc. 16.30 Gevar. muz. 19.00 Ork. conc. BBC. light program, 1500 en 247 m 12.00 Schots ork. 13.00 Dansmuz. 15.45 Lichte muz. 16.30 Weense muz. 17.15 Variété ork. 17.45 Planorecital. 18.00 Lichte muz. 20.00 Lichte muz. 21.00 Lichte muz. 22.20 Gram. 23.00 Lichte muz. NDR WDR, 309 m12.00 Lichte muz. 13.15 Ork. conc. 16.00 Kamermuz. 17.45 Lichte muz. 19.30 Cantate. 22.10 Lichte muz. 23.00 Gevar. muz. 0.10 Lichte muz. 1.15 Gevar. muz. FRANKRIJK, NAT. PROGR., 347 m: 12.00 Ork. conc. 13.40 Gram. 16.00 Gram. 16.50 Kamermuz. 17.50 Gram. 19.01 Kna penkoor. 20.00 Gram. 20.05 Ork. conc. 22.25 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Gram. 12.42 Gram. 13.11 Gram. 15.45 Vlaamse lie deren. 17.10 Lichte muz. 17.45 Meisjes koor. 18.15 Gram. 19.40 Gram. 20.00 Ka mermuz. 20.50 Kamermuz. 21.30 Lichte muz. 22 11 Gram. 484 m12.00 Gevar. muz. 13.10 Gram. Gram. 17.30 Pianorecital. 18.40 Gram. 22.10 Ork. conc. DUITS TELEVISIEPROGRAMMA 17.00 V. d. kind. 17.40 Dierenparken in 19.00-19.30 Journ. 20.00 Journ. en weer- ber. 20.20 Filmber. 20.50 Kookpraatje. 21.05-22.00 Reportage. BELG. TELEVISIEPROGRAMMA Franse uitz.: 19.00 Sport. 19.30 Kook praatje. 20.00 Act. 20.40 Procés pour rire. 21.40 Rep. uit Cannes. 22.00 Sterf dag van Albert Thomas, 25 jaar gele den. 22.15 Wereldnws. Vlaamse uitz.Geen uitz. ENGELAND, BBC, uitz. v. Nederland, 8.00-8.15 Eng. les v. beginnelingen, les sen 1 en 2, deel 1 (Op 464 en 42 m), 17.45-18.15 Nws. Londens Radiodagboek. Eng. les v. meergevorderden. (Op 224 en 41 m). 27. Met ingehouden adem zitten Eric en Svein in elkaar gedoken te luisteren naar het verdachte geritsel in hun nabijheid. Ze durven zich amper bewe gen. Dan kraakt er zacht een takje achter hen. Ze wenden zich razend snel om en zien een gestalte behoedzaam op hen toekomen. Hoewel de man met een speer gewapend is, staat Svein op het punt hem te lijf te gaan. De onbekende wenkt evenwel vriendschappelijk. „De drie krijgers wachten u. Komt", fluistert hij. Eric gromt achterdochtig, maar staat na een korte aar zeling op en volgt de vreemde, die hen langs een smal pad naar een (cleine open plek voert, waar de drie Kelten hun inderdaad verheugd tegemoet treden. Het blijkt, dat de vreemde krijger hen hierheen gevoerd heeft kort nadat zij door Ragnar buiten het kamp waren gebracht. Zoals Eric al ver moedt, noemt hun nieuwe helper zich eveneens „Broeder van de nacht". „Waarom is de krijger, die ons de weg wees door het moeras, nooit terug gekeerd?" vraagt de Noorman. „Hij werd gegrepen door Yalah's krijgers", is het sombere antwoord. „Zij doodden hem, evenals vijf anderen van mijn broe ders, die in hun handen vielen". „Maar waarom hielpen zij ons, vreemdelingen, eigenlijk?" „De vijanden van Yalah zijn waard geholpen te worden", zegt de krijger. „Om u gelegenheid te geven ongehinderd te ontkomen, ondernamen mijn dappere broeders een aanval op Yalah's kamp. Dat is de reden, waarom gij niet gevolgd werd. Doch wij moeten geen tijd verspelen. De gelederen van Yalah volgen. Vóórdien moeten wij het moeras bereikt hebben, de enige plaats, waar Yalah ons niet durft volgen. Het opperhoofd Mohaka en uw broeder Nahenah zijn verlangend u weer te zien". De Noorman knikt kort en zo haasten zij zich op weg naar het moeras, de schuilplaats van de geheim zinnige „Broeders van de Nacht". Een groot gevaar bedreigde in de tweede helft van de zes tiende eeuw Europa! Selim II, sultan van Turkije had zijn ogen gericht op het Christelijk Europa. Dit land veroveren en er de godsdienst van Mohammed invoeren wa ren niet alleen droombeelden van de machtige Turk, maar dreigden werkelijkheid te wor den. Het zogenaamd christelijk Europa was het onderling niet eens; er was een voortdurende strijd onder de vorsten, zodat deze te weinig aandacht schon ken aan wat van uit Turkije dreigde. Het is een van de grote ver diensten van Paus Pius V dat hij Europa wakker geschud heeft. Paus Pius V heeft als het ware een nieuwe kruistocht tegen de Turken gepredikt. Een van de voornaamste vorsten uit die tijd was Filips II, koning van Spanje. Wij ken nen hem als Heer der Neder landen, als de man, die alles gedaan heeft, om de hervorming te bestrijden. De man, waarte gen dv Nederlanders in opstand kwamen, omdat ze voelden, dat Filips de vrijheid, de onaf hankelijkheid der Nederlanders bedreigde. Maar het is deze zelfde Filips II, die het eerst aan de roepstem van de Paus gehoor geeft en zich bereid ver klaart, samen te werken om de dreigende macht van de Turken te keren. Nog andere vorsten weet Pi us V te winnen. Dat heeft heel wat moeite gekost. Maar Pius V was niet alleen een zeer god vruchtig man, hij was ook bui tengewoon geleerd. En als hij eenmaal besloten had, een be paald plan te verwezenlijken, dan wist hij ook van energiek doorzetten. De hervormers van die eeuw vonden ook in Pius V een krachtig tegenstander. Ook Selim II van Turkjje zou ondervinden, wat een groot man deze paus was. Want dank zjj diens werk kwam in Europa een verbond tpt stand: „De Hei lige Liga!" werd dat verbond genoemd. In Venetië werd het plechtig afgekondigd op het plein van Sint Marco; daar weerklonk de stem van de heraut; „Het eeuwig verbond en het samen gaan tegen de Turk is tot stand gekomen, door de genade van God en de heilige Maagd en door de bemiddeling van zijn heiligheid Paus Pius V!" De heilige Liga had besloten een grote, machtige vloot samen te stellen. Die vloot zou be staan uit 200 galeien (schepen dus, die ook door galeislaven voortgeroeid konden worden), 100 oorlogsschepen, die alleen maar zeilvermogen hadden en dus geen galeislaven, vijftig duizend soldaten, vierduizend ruiters, een groot aantal kanon nen en verdere wapens. Voor die tjjd een werkelijk machtige vloot. De samenstelling van zo'n vloot kostte heel wat geld. Ook dat was door de Paus geregeld. Ook daarin voorzag de Liga! Spanje nam een belangrijk aan deel voor zijn rekening; Vene tië, in die tijd een zeer belang Antwerpse wolkenkrabber „Boerentoren" rijke handelsstad, bleef niet achter. Ook de paus droeg een belangrijk bedrag bij. Aan Pius V werd ook de be noeming van een opperbevel hebber overgelaten. Hij koos daarvoor Don Juan van Oosten rijk. Het bereiken van deze re sultaten was dus in hoofdzaak te danken aan Paus Pius V. Weldra zou blijken hoe juist de Paus gezien had. Hoe juist op tijd de Heilige Liga was ge sticht. Want in het jaar 1571 bleek sultan Selim II klaar te zijn om zijn invasie in Europa te wagen. De vloot, die hij daar voor had klaar gemaakt, was enorm. Zonder het werk van Paus Pius V zou Europa door de Turken overmachtigd zijn. Nu niet; Europa stond gereed. De Christenvloot lag klaar en in de slag bij Lepanto (7 okto ber 1571) werd de Turkse vloot verslagen. 5 Mei vieren we het feest van deze heilige Paus. De rozenkrans (gebedsnoer) kwam het eerst voor in Indië en kwam al in vroegere eeu wen naar Europa. De bewij zen voor het gebruik In de christelijke godsdienst van een voorwerp voor het tellen van gebeden, klimmen op tot in de vierde eeuw, lezen wij in „de Tifa", nieuwsblad voor Nieuw- Guine.a. Men gebruikte voor de tel ling toen voornamelijk losse steentjes of een plank met ga ten. Deze beide methodes wer den toen voornamelijk door re ligieuzen gebruikt. De gebeden die werden ge teld, zijn lange tijd heel ver schillend geweest. Eerst waren het voornamelijk korte aan roepingen, zoals bijvoorbeeld „Kyrie Eleison", dikwijls ge paard gaande met buigingen en knievallen. Men moet daar niet zo heel erg verwonderd over zijn, omdat er zelfs nu nog, naast de rozenkrans van de Heilige Maagd, andere gebedsreeksen bestaan, welke, tezamen met de snoeren, echter bij voor keur „kroontjes" worden ge noemd, bijvoorbeeld het „kroontje" van de Heilige Bri- gitta, dat uit 63 Weesgegroe ten bestaat, ter ere van de 63 levensjaren van deze heilige maagd, en zeven Onzevaders en Credo's. Ook dat der Fran ciscanen, bestaande uit zeven tientjes ter ere van de zeven vreugden van Maria. Ook in het Oosten bestaan soortgelij ke gebedenreeksen, welke met behulp van een gebedsnoer worden gebeden. Het gebruik van de Weesge groeten dateert voor het Wes ten uit de elfde of twaalfde eeuw. Nu bestaat de rozenkrans uit 150 kleine en 15 grote kralen. (Gewoonlijk gebruikt men slechts het derde deel daar van, en men noemt dit het ro zenhoedje). Het aantal 150 is overgenomen van dat der psalmen. Sedert de elfde eeuw bestond het gebruik deze te bidden voor de overledenen. Zij werden echter ook wel ver vangen door even zoveel Onze vaders, hetgeen voornamelijk werd gedaan door lekebroe- ders, die geen Latijn kenden. Een straalmotor heeft op de begane grond de onhebbelijke eigenschap om als geweldige stofzuiger dienst te doen en gretig „vreemde voorwerpen" zoals gruis, kleine steentjes, naar binnen te zuigen. De er varing heeft geleerd, dat on geveer de helft van de straal motoren, die aan reparatie toe zijn, om deze reden „uit de IK'! De toren van de Onze Lieve Vrouwekerk te Antwerpen Tijl was het eerst niet van plan. Maar toen alles zo stil werd in huis en hij zelf ook haast zijn ogen niet open kon houden, viel hij plots maar neer, waar hij juist op zijn zwerftocht door het grote huis terecht gekomen was. En die plek waseen geopende kist in het pakhuis. Tijl was net aan het onderzoeken, wat er in die kist zat. En toen bleek, dat ie helemaal leeg was, dook hij er zelf maar in. „Als ik hier nog niet rustig lig," dacht Tijl, „dan weet ik het niet meer!" Voor alle ze kerheid trok hij het deksel op de kist. In deze kleine rustige ruimte sliep Tijl weldra als een roos. Hij sliep en sliep, zoals een gewoon mens niet slapen kan. Het ene uur na het andere ging voorbij. En Tijl sliep maar. Hij merkte er zelfs niets van, dat zijn moeder weg ging. „Tijl, waar zit je?" had die een paar keer geroepen. Maar omdat er geen antwoord kwam en moeder wel wist, dat haar lieve zoon in geen zeven sloten tegelijk zou lopen, was ze maar naar huis gegaan. „Die vindt de weg wel, hoor!" had ze de familie bij het afscheid toegeroepen. Zo kon Tijl in de kist rustig door blijven slapen. Het werd nacht. En Tijl sliep nog! En misschien, dat hjj nu nog zou slapen, als plots niet in die nacht een paar dieven het pak huis, waar Tijl sliep, waren binnen gedrongen. Die waren daar natuurlijk niet gekomen om te slapen. Die zochten naar Van de prachtige gebouwen te Antwerpen noemen wij eerst de Onze-Lieve-Vrouwekerk, in Gotische stijl gebouwd van 1332 tot 1530. De hoge toren zie je al van verre boven de stad uitsteken. Deze toren is dan ook 123 meter hoog. Aan een tweede toren werd begonnen, doch deze is nooit afgemaakt. Het weidse schip heeft zeven beuken met 40 meter hoge ge welven. De grootste lengte van de kathedraal is 117 meter en de breedte is 65 meter. Er zijn schilderijen van Rubens te be zichtigen. Aan de grote markt staan oude gildehuizen en het stad huis. indrukwekkend zowel van binnen als van buiten. Aan de Schelde staat een massief ge bouw „Het Steen". Vroeger werd dit genoemd ,,'s Heren Steen". Het is het oudste ge bouw van Antwerpen en het enige overblijfsel van de voor malige burcht, die de kern was waaromheen de stad zich ont wikkeld heeft. Omstreeks het jaar 1000 werd hij herbouwd, nadat de eerste vesting op die plaats door de Noormannen platgebrand werd. Hij lag op het kruispunt van de grote ver keerswegen naar Engeland en Duitsland en werd spoedig een moeten worden geno- kisten of pakken met goede in houd. Door het gestommel van deze mannen werd Tijl tenslot te wakker. Hij hoorde, hoe de mannen de ene kist na de andere optil den en weer neerzetten. Al gauw begreep hij de bedoeling van die mannen. Want een stem weerklonk; „Zeg maat, het lijkt wel, of er nergens wat in zit. Die kis ten voelen allemaal even leeg aan." Tijl hield zich dan ook maar doodstil. Met twee dieven te gelijk wilde hij het liever niet aan de stok krijgen. Daar kwa men ze ook op zijn kist af. Hup, Tijl voelde zich al omhoog til len. „We hebben beet, makker," riep weer een der dieven. „Hier schijnt wel het nodige in te zitten." „Je moest eens weten!" grinnikte Tijl stilletjes. De andere dief was ook dich ter bij gekomen. „Waarachtig," bromde die. „Dat is de moeite waard zeg. Vooruit man, niet langer tal men." Tijl voelde zich hoog opge tild en weggedragen. Door net pakhuis naar buiten. „Oei, oei," bromde Tijl, „wat zal er nou met me ge beuren? Waar sjouwen die twee me heen?" Ja, daar kon Tijl alleen maar naar raden. Hij hoorde hun stappen door de stille straten weerklinken. Hij wist, dat het daar donker was; veel straat verlichting was er nog niet in de tijd van Uilenspiegel. Enke le ogenblikken lag Tijl in de kist te denken, wat hem te doen stond. Al heel gauw wist hij het. Voorzichtig duwde hij de deksel van zijn kist een wei nig omhoog; nog voorzichtiger stak hy zijn ene arm door de smalle opening, net zo ver, tot hij de voorste drager aan zijn haren kon trekken.Toen dook hij weer vlug weg. (Wordt vervolgd) Het oog U vaart" men. Ingenieurs van de Douglas Vliegtuigenfabrieken hebben thans een even vernuftige als eenvoudige oplossing voor dit probleem gevonden. Bij onder zoekingen bleek namelijk, dat vóór de straalmotor een draai kolk wordt gevormd, te' verge lijken met een miniatuurwind- hoos, die verantwoordelijk is voor het opzuigen van genoemde vreemde voorwer pen. De vinding van Douglas bestaat uit een naar beneden gerichte luchtstroom, die het vormen van deze draaikolk voorkomt. Alle DC-8 straalvliegtuigen zoals bekend heeff de K.L. M. hiervan acht besteld, met de aflevering waarvan in 1960 zal worden begonnen zul len met deze eenvoudige vin ding, die echter het resultaat is van jarenlange onderzoekin gen, worden uitgerust. „Het Steen" te Antwerpen (thans scheepvaartmuseum) handelsknooppunt. Talrijke be kende figuren uit de geschie denis verbleven er gedurende hun doortocht te Antwerpen. Van 1303 tot 1823 werd het Steen gebruikt als gevangenis. Sinds 1864 werd het gebouw in gericht als Oudheidkundig Museum. Sedert 1952 werd het Natio naal Scheepvaartmuseum er ingericht. Er ziin nog talrijke gebouwen te bezichtigen, maar laten we ons beperken tot het museum Plantin-Moretus, in 1576 gebouwd als drukkerij van Plantin. Het bevat alles wat de drukkunst aangaat en is bij zonder leerzaam. Er is in Ant werpen een honderdtal kerken, waarvan we de St.Jacobsksrk nog willen noemen. Deze is ge bouwd in 1491. Er is in deze havenstad ook een moderne „Boerentoren", een wolkenkrabber die in het hartje van de oude stad zijn vierkante massa erg hoog ver heft. Antwerpen heeft brede boule vards en parken vol bloemen. Niet het minst de lanen van de Dierentuin lokken tot een rus tige wandeling Wy komen terug op het oog recht van vóór getekend. Fi guur 1 is duidelijk getekend; nu kun je goed bektjkten, hoe de bovenste en onderste lijn van de oogleden lopen. Je ziet zó, dat dit helemaal geen „knoopsgat" is, zoals wij dat de vorige week noemden. Het best is om dit rechter oog over te tekenen en dan zelfs het lin keroog (dus precies omgekeerd) er naast te tekenen. Dat is moeilijk, maar d&n wordt je ge dwongen om je gedachten te laten gaan en elke lijn goed te overwegen, vóór je die neerzet. Daar wq weten, dat er zeer goede tekenaars en tekenares- sen onder jullie zijn, is hetzelfde oog in fig. 2 uitgewerkt als een. pentekening. Afb. 3 is een oog, dat naar een bepaalde kant kijkt. Let goed op: de algemene vorm blijft ongeveer gelijk, maar de pupil schuift naar de rechter hoek en gaat enigszins schuil onder het bovenste ooglid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 15