b#[ 'v»"- tonner toetst de werkelijkheid 'of.B aan zijn droombeeld van k de compositie H c 'A 0' 0 Pir- H ^^•/■Aasfrs Zwitsaletten „Koning Swentibold" terug in Haarlem H TAXI IUOOO DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL Bevrijdingsdag '57 in Haarlem mm «W •Srt H R m'&vEm-noord C «f;- V'ïi' 10% KORTING Koor Katholiek Haarlem geeft donder dag reprise van Strategiers Oratorium Mb rS« y/ "■yi Ê&^%0dpSteA 7' t ^&^eke WIJN: het begin van echte IJ vermouth de basis van Martini Ontstaan en inhoud Ml TlUt mm ZATERDAG 4 MEI 1957 PAGINA 3 d«"S !${^l DE LA TROUPE IN HAARLEMMERHOUT doorklik [S »4'V r&H% Nem koopt b ^che van Appel tost •„\)°l'aehaarlem heeft aange- A ''lijder6 u7a9 Karel ^PPel, t\i)N3vab kind en vogel". De ^C\l»%W-Werken van Karel 'h >helrlenS<I en wordt nu v\fHh; Tocht in ■^C'SingSC Katholieke ÏKSv V°0r bet Gezin J?' °°dzakeiyke ®ele" ■0/ V y y j S' j Ü\>J S.H orstman Definitieve opstelling Monument en landschap Bestrijd UW PIJNEN met: „JOHEZ" VOOR HET VOETLICHT SCHOONMAAK Laat nu uw matrassen REPAREREN, bijvullen ol overtrekken HAARLEMS MATRASSENHUIS H. DE GRAAFF GROTE HOUTSTRAAT 103 Linn aeusher denkin g in Haarlem Op de Herenweg AANRIJDINGEN MET ERNSTIGE GEVOLGEN Gymnastiekvereniging „Virtus" Speciaal geselecteerde wijn verrijkt door een geheim, adel-gevend kruidenrecept UW MARTINI: zo heel anders, zoveel edeler! Het gedicht bolrmix. De muziek WASSERIJ DUYN Opvoering van het Mannion-mysterie Door toneelgroep van Sociale Zaken H. J. KAPTEYN A djunct-directeur N.Z.H. Centrum Haarlem-Noord Haarlem-Oost Haarlem-Zuid-West Spaarndam w Clll Wie ad Yflj. van d^ze week is in een Haarlemmerhout décorstukken door ger' en spijkerbroeken, JUvv 0Udg isseerd werden door heer met borstelige 4 r«n 7'* roomwitte das bij een Iobü s en joyeus gedragen :«en 'MUr?an ^dren personeel van de de voorbereiding Ptspel was niet geheel «n^dhare Werken en Hout 0 van de schilder Ha- .#*9 5 r>« !vt!ai?3ci le Espace aan het i. r. is in ver[jan(j met de hg °P k«ek"g voor deze exposi i«Sk%?|«t 'o Haarlem-noord kan 41 Cf1 vad<L kermis obstakels N^tvadaf de Marnixstraat. 1 nt«oenVertrekt men van Ha ah aii0 de Srote em Katholieke borden collec- Speel- gehouden. VtkÜi^Od^dt uulQen genouden. Sft M akelin et duideljjk, hoe Speeltuinen zijn tólA ®«ös ,,-tïr>end verkeer en b ODinreidende bebou- J:' Püal?t s^h de gronden ontne- \S Oh^S?» detfl0lieIce Vereniging tW v*Wk ^PepHV^rkoePelinS van V,f N etb^r°ken ujhwerk in onze 'l»,V'U rW attent op uitbrei- g van de speelgele- <1 I !rV [i>n «eh 6lahe2ir honderden vrij af1 I vv4Lv heil®!0?? beschikbaar 1 ,|l| '4^^ vU^ert 8r«ke ^eun vor- •Jl 1 Yan de Vereni \vy i 6Vi.>" 1 I ia m J01 Vf« chgHa»J?n de Verem- V AhV1"! du gezinnen, *%d het cï werk voor ogen, HpSPeeltuinwerk ge il widrae 1JVerige collec- Win Se verzoeken. ■vi -<i ver >1'V 1 at bedroegen de iyy^i?8.?7ftl82e ^aartemse Nuts- h ,.?-"dat\de terugbeta- ee iep. t spaarover.- i> 'iT^fta^eide i Y'er maanden ƒ1.427.294 ^i'Hd^ets'1' vvaard"iuwe sPaar" ''aj'aa® ipa '«eg tnf°?r het totaal VrOahd vi0t 82-244. Al Van p? in o^Jheerderde het A 'kt. 2'49l ml°°P met 93 tot dir'ental de heer i*li«^b!l^a'batkihkoopVpteur van de v^Hen l®~2i _"Volhar awiv' tnhe!rt van V v-a d« iubn»r- tot baK 5 \t' 'chp. en jn aris persoon- ebln. beïangstelling »n a. 'K T (o^dt weeUUura in 'V' »aV\Rl«n**r een m 4|l 4^4^atphsa'(SKienenrneen avond ■L if hen nfkend fy,rockino VaV°n^s ^enamen. ^hzikah HUube|iht het 0jhlljsti£gUen gedoorn, de vermeende regisseur was de beeldhouwer prof. J. Bronner, de decorstukken waren elementen van een maquette op ware grootte van een fonteinbak, dienend tot podium van het tableau de la troupe. Men was anno 1957 getuige van de voorbereiding tot de laatste akte van een (plastische) tra gedie om een litteraire humoreske: de „Camera Obscura". Op het speelplan hebben zich gister middag alle spelers vertoond om hun rollen nog eens door te nemen. Zij wa ren vermoeid. Maar de ontknoping is de aandachtige toeschouwer al bekend. Zij schijnt zelfs in zicht. Voordat het doek valt zal een straal water hoog opspuiten en kletterend ondergaan in rimpelend water. Boven alles uit zal op het speelveld het blanke monument schitteren in de zon, met in de verte, op zijn hoge sok kel, de aanvankelijke hoofdpersoon, het hoofd ontbloot, zwijgend. et is een romantische plek, die bosweide in de Kleine Hout tus sen de Spanjaardslaan en het Her tenkamp. Op deze verstilde plaats heeft prof. J. Bronner zich het monument gedroomd, dat hü als een hommage aan Hiidebrand in blanke steen heeft ge hakt. Voordat de definjtiev'e plaatsing van zijn beeldencycius zal geschieden, heeft hij door middel van een ma quette op ware grootte de werkelijkheid willen toetsen aan zijn droombeeld der architecturale compositie. Uit vier proef opstellingen met ver anderlijke elementen heeft hij als de finitieve gekozen die waarbij de acht beelden uit de Camera geplaatst zulr len worden op een fonteinbak met klei ne middellijn en hoge rand, gebouwd in een glooiend verdiept gazon, dat doorsneden wordt door geometrisch ge ordende wandelpaden ter breedte van 1.50 meter. Het beeld van Hiidebrand op zijn hoge sokkel zal 60 meter uit het hart van de fontein staan en het geheel wordt omgeven door één meter hoog onzichtbaar, want in het struikgewas opgenomen, hekwerk. Deze definitieve compositie in het landschap heeft hq gistermiddag ge toond aan het voltallig college van B. en W. van Haarlem, aan talrijke ge meenteraadsleden, leden van advies commissies en van het Hildebrand-co- mité. Een door de ontwerper als infor matief bedoeld gebaar, dat uiteraard geen qonsequenties meer zal hebben voor de uitvoering, omdat het stadium der discussies nu wel afgesloten mag wor den geacht. Hoewel een critische beschouwing over het monument eerst ter zake is als dit in zijn uiteindelijke staat is ge realiseerd, geeft de opstelling van de maquette aanleiding tot enige opmer kingen. De gekozen, zozeer omstreden plaats lijkt ons een entourage te bieden, die Advertentie De toneelvereniging „Johez", samen gesteld uit employé's der Grafische In richtingen Joh. Enschedé Zoon heeft gisteravond in de Stadsschouwburg het blijspel „Blijf zitten waar je zit" door Aug. van Zuylen voor het voetlicht ge bracht onder regie van Ger de Graaf. Het was een kluchtige geschiedenis voi wederzijdse misverstanden, die de no dige stof tot vrolijkheid bracht en bij de toeschouwers ten zeerste in de smaak gevallen is. Een verstrooide en ietwat geremde mathematicus ontvangt op zijn flatje, bezoek van een minnend paar, waarvan het meisje tegen de wil van haar vader wil trouwen. Bovendien vervullen twee tantes van de wiskun dige en een boze vader een voorname rol in de verwikkelingen, die tenslotte opgehelderd worden. De spelers van „Johez" beleefden kennelijk evenveel plezier met dit stuk als hun toeschouwers. Er viel vlot en aardig spel te genieten. Jopie Sfevenha- gen-Overmars en Nel van Esch speel den de kostelijke tantes. Gerard Gies gaf een goede typering van een opge wonden en zich bedrogen wanende min naar, Kasper van den Heuvel speelde de verlegen mathematicus. Corry Steen- bakker-Kensen bracht een fris en spon taan reagerend jong meisje voor het voetlicht. Prof. Jan Bronner (met hoed en witte das) heeft gistermiddag aari het voltal lige college van B. en W., talrijke ge meenteraadsleden en leden van het Hil- debrand-comité de definiieve compositie van ztjn werk het Hildebrand-monu- ment in het landschap van de bos weide van de Klejne Hout laten zien. Links van burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers de beeldhouwer Mari Andries- sen, rechts van hem wethouder A. Ange- nent. Geheel rechts wethouder D. J. A. Geluk in gezelschap van mr. A. Beets. als décor de tijd van Hiidebrand sterk mee-oproept. De Doorkijk, die een na tuurmonument genoemd werd, is, ge zien vanaf de Griffie zeker nitet bescha digd, eerder geaccentueerd. In de lange laan vormt het wit van de steen tussen het groen een rustpunt voor het oog en maat voor het gevoel. Van de Span jaardslaan af gezien echter word het kassicistische front van het Paviljoen, dat tot nu toe de doorkijk afsloot, tengevolge van de materiaalverwant schap optisch vermengd met het monu ment. Zou de Hillebrand-figuur dich ter bij de beeldengroep, en daardoor verder van de Spanjaardslaan af, ge plaatst zijn, dan zou het effect van de doorkijk zeker minder beschadigd wor den. Bovendien zou, van de fontein bekeken, de Hiidebrand binnen de ge ometrie der paden gesitueerd, het ver band met de groep figuren beter be houden. Nu zijn het twee eilanden van steen in een groen landschap. De in timiteit van de schaal en de expressie der figuren lijdt, wonderlijk genoeg, niet in het door nogal zware boomstammen gemarkeerde bosplein. Op het fonteinbekken basement wordt voor de Camerafiguren, dan wel of de figuren tot versieringen van een zich opdringende stenen fonteinbak geredu ceerd worden, zal voor een groot deel afhangen van de keuze van het materi aal waaruit de bak wordt opgetrok ken. De maquette is intussen alweer op geborgen in het dépot van het Frans Halsmuseum, en het wachten is nu op het agendapunt in de raadsvergadering waarin de aanbesteding van de» bouw van het Hildebrand-monument aan de orde wordt gesteld. L. T. Advertentie Slechts korte tijd geven wij TEL. 11485 Donderdag 23 mei wordt in de Rid derzaal van het Haarlemse stadhuis ter gelegenheid van de 250ste geboorte dag van de Zweedse botanicus Carl von Linné, die o.m. in Harderwijk en in Bennebroek enige jaren heeft vertoefd, een academische zitting gehouden, waarvoor een groot aantal hoogleraren van Nederlandse universiteiten en ho gescholen zijn uitgenodigd. De zitting, die om twee uur begint, wordt geopend met een welkomstwoord van prof. dr. H. 3. Lam, voorzitter van het comité dat de herdenking heeft georganiseerd en waarvan de commissaris van de ko ningin van Noord-Holland, dr. M. J. Prinsen het ere-voorzitterschap be kleedt, geopend. De herdenkingsrede wordt uitgesproken door prof. dr. H. Engel, directeur van het Zoologisch Museum te Amsterdam. Prof. dr. G. A. Lindeboom zal spreken over de bete kenis van Linnaem voor de geneeskun de. Daarna wordt een bezoek gebracht aan de Hartekamp op de grens van Heemstede en Bennebroek, waar de Zweedse geleerde van 1735 tot 1738 be langrijk botanisch werk heeft verricht. In de Linnaeushof wordt aan de voet van het standbeeld van Linnaeus een krans gelegd, waarin laurierblaren zijn gevlochten welke van een door Lin naeus in Uppsala geplante boom af komstig zijn. Onder de genodigden be vinden zich o.m. de burgemeester van Harderwijk met eten deputatie en de eerste secretaris van de Zweedse am bassade, de heer Olof Kayser, die de Zweedse ambassade in oris land zal vertegenwoordigen. Inmiddels zijn in de Linnaeushof ter opluistering van het park acht beeld houwwerken van Nederlandse kunste naars geplaatst. Johan Polet is vterte- genwoordigd met „De landarbeider" (zandsteen) en „De mijnwerker" (lava- bazalt), Barend Jordens, die de beel den heeft geplaatst, met „Het meisje" (rosé de Portugal), „Mooie gedachte" (gips) en „Schooljongen (gips). Chris- tiaan Weddepohl met „Naakt" (chamot- te) en „Ontheemde" (eveneens cha- motte). Nico Onkenhout tenslotte is er met „Orpheus en de lier" (gips). Ofschoon de tuin nog straalt van bloeiende tulpen is er toch al een be gin gemaakt met de aanplant van zo- merplanten. Het plan om de tuin in ju ni te sluiten heeft men laten varen, om dat eten verblijf in het park ook zonder bloeiende planten en bloemen alleszins de moeite waard is. Tot nog toe heb ben bijna 50.000 mensen een bezoek aan de Linnaeushof gebracht, een aantal dat dat van vorig jaar over een zelfde periode aanzienlijk overschrijdt. Inmid dels is de midget-golfbaan gereed geko men en over enige wteken hoopt men ook de kinderspeelhoek klaar te heb ben. Op de Herenweg in Heemstede zijn gisteravond twee verkeersongevallen ge beurd tengevolge waarvan een Haarlem mer en een inwoner van Santpoort zeer ernstig gewond raakten. Beiden werden in het St.-Elisabeth Gasthuis te Haar lem opgenomen. Om tien uur vond de eerste aanrijding plaats. Hierbij waren betrokken twee personenauto's waarvan de ene, die van de Zandvoortselaan de Herenweg wilde oprijden, geen voorrang verleende. Een passagier van de auto die op de Heren weg in de richting Haarlem reed werd zwaar gewond. Hij werd met een hals wervelfractuur in het ziekenhuis opge nomen en vanmorgen verkeerde hij nog m levensgevaar. Anderhalf uur later vond op de He renweg hoek Laan van Roozenburg een soortgelijke aanrijding plaats. Een brom fietser, een 27-jarige Zandvoorter sloeg links af de Herenweg op en verleende geen voorrang aan een van links komen de vrachtwagen. De bromfietser kreeg een schedelbreuk, vermoedelijk een schedelbasisfractuur, enige ernstige hoofdwonden en een linkeronderarm- fractuur. De lessen voor de leden van de ka tholieke gymnastiekvereniging „Virtus" gaan maandag 6 mei gewoon door. Dit in verband met de uitvoering van 23 mei. Advertentie RODE MARTINI: de t>este rode vermouth die U ooit dronk MARTINI BIANCO (wit): voor leder die een zoetere vermouth prefereert MARTINI DRY: de beroemde droge vermouth „puur" gedronken... voortreffelijk voor Uw cocktailonontbeerlijk. ft»?»*##*» literfles f 6.85 '/2 literfles f 3.50 Zeven jaar geleden introduceerde Albert de Klerk met zijn koor Katho liek Haarlem het door Jac. Schreurs gedichte en door Herman Strategier gecomponeerde oratorium „Koning Swentibold" in Haarlem. We herinneren ons dat het werk een diepe indruk heeft gemaakt, vooral door zijn schone lyriek en door zijn meermalen aangrijpende dramatische momenten. Donderdag 9 mei wordt er een reprise van gegeven. De solisten zijn: Elly Ameling, sopraan, Johanna Diepenbrock, declamatrice, Tom Brand, tenor en Leo Ketelaars, bariton. Verder werkt het meisjeskoor van de Mariaschool-Koningstraat mede terwijl de begeleiding verzorgd wordt door het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Het werk dankt ztjn ontstaan aan een opdracht van de K.R.O. en de stad Maastricht, waat het ook ztjn première beleefde ter gelegenheid van het gou den regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. De inhoud is \n het kort als volgt. In het Limburgse plaatsje Susteren, ten noorden van Sittard, staat een prachtige Romaanse kerk welke dateert uit de 10de eeuw. Voor die tijd had St. Willibrord er reeds een abdij met Munsterkerk gesticht, die echter door de Noormannen werd verwoest. Het oratorium geeft de gebeurtenissen weer die zich afspeelden rondom de herbouw van de kerk en de abdij. Swentibold, de eerste en laatste ko ning van Neder-Lotharingen, was een vroom en kunstminnend vorst; de schoonheidsontroering prevaleerde bij hem boven het verdedigen van ztjn rijk dat bedreigd werd door op standige edelen. Hij verlaat, ondanks de waarschuwingen van zijn getrou we hertogen Odo en Wildebert, de le gerplaats op de Welsche heuvel bij Urmond en viert met grote luister de inwijding van de nieuwe kerk. Dat was op 1 augustus van het jaar 900. Te midden van de feestvreugde ver neemt hij de noodlottige tijding dat zijn legers overrompeld ztjn en hij snelt dan naar het slagveld en vindt daar een bloedige dood. et half historische-half legendari sche gegeven is door de priester dichter Jac. Schreurs M.S.C. in vrije verzen geschreven die een sterk getuigenis afleggen van innerlijke be- Advert entte Weemoedig en met de herinne ring aan een kostbaar ver leden heb ik op Koninginne dag door Haarlem gezwor ven. De oude binnenstad was weer één brok leven, waarin de muzi kanten bijkans adem tekort kwa men om continu hun klanken als confetti over de feestvierende me nigte uit te storten. Op zo'n dag vloeien verleden en heden ineen en blijft de stad haar kleur van eeuwen her houden. Temidden van al dat gewoel stond de oude Sint Baaf. Uit de toren vloeiden de wijsjes van het carillon en heel de levenslust con centreerde zich op de Grote Markt, waar honderden en nog eens hon derden zich samentrokken om het bont festijn van de Twentenaren niet te missen. In die wir-war van mensen en feestklanken kwam de weemoed weer naar boven. En ik vroeg mij opnieuw af, of onze Markt ge degradeerd moest blijven tot een fantasieloos ingericht verkeersplein. Dit trefpunt van de burgerij kan te schoon zijn om opgeofferd te wor den aan de wildernis van het ver keer. Indien U vrij bent, moet U maandag 6 mei eens naar de Markt trekken wanneer de zeepkistenrace wordt gehouden. Dan komt U er weer achter, welk een prachtig kruispunt dit plein is voor de ver schillende wegen, die wij bewande len. Ik geef de moed echter niet op en hopelijk beleef ik het nog eens, dat ooit op maandag en zaterdag de kramen op de Markt verschijnen, waar U en ik elkaar zullen ontmoe ten, terwijl een ambitieus pierement zijn alle schoonste aria ten beste geeft. Het is echter merkwaardig, hoe op zo'n nationale feestdag steeds weer dezelfde typen te voorschijn komen. De man, die speldjes verkoopt, de vrouw met feesttoeters, het baasje van de bal lonnen, zij verschijnen plots in het straatbeeld. Het zijn dezelfde men sen uit je jeugd; mannen en vrou wen, die nooit oud worden en met de feesten zijn meegegroeid tot een volwassenheid, welke blijkbaar nim mer taant. Het meisje uit de nougatkraam, dat veertig jaar geleden mooi en glanzend achter de spiegel-toonbank van haar kraam stond, staat er nu nog. Haar zwarte haren zijn dezelf de gebleven, de bellen flonkeren nog aan haar oren, maar zij heeft het gezet postuur gekregen van de moeder met levenservaring. De kermis is feitelijk het trefpunt van oude bekenden. De tijd heeft zich doen gelden, niet alleen op de mensen, doch evenzeer op het ma teriaal. De techniek heeft een mach tige greep gekregen op het kermis- spel, maar er zijn gelukkig nog zo veel glinsterdingen uit de oude doos overgebleven, dat de roman tiek van het kermisfeest nog lang niet is verloren gegaan. In het centrum van de stad is he laas de tijd voorbij, dat de kramen en tenten her en der stonden op gesteld. De bewoners van de Park laan zitten met het rumoer opge scheept, dat mij wel aangenaam in de oren klinkt, maar dat voor hen een gruwel moet zijn. Het zij zo, helaas. Kermis hoort op een feest present te zijn, al was het alleen maar voor de kinderen. Zij beleven er een enorm plezier aan, indien hun papa's over voldoende contanten beschikken. In dat laatste dreigt de klad te komen. De prijzen lijken mij wat op geschroefd. Op Koninginnedag bij voorbeeld liet een papa zijn zoontje 's middags om half drie een ritje maken in een molen. Kosten: 0.25. De rit was ten einde, en papa ver wisselde zoonlief voor zijn dochter tje. Kosten: 0.35. Een half uur later was de prijs 0.40 geworden. De klachten van het publiek wer den afgedaan met de opmerking, dat het zo druk is. Maar daar stel Ik tegenover, dat een slager de prijs van zijn waren toch ook niet ver hoogd, omdat er zoveel mensen in de winkel staan. Kom, kermismensen denk om onze kinderen. Stel ze niet teleur. Eén keer in de draaimolen op de ker mis is voor een kind een feest om nooit te vergeten. HERMAN STRATEGIER wogenheid en die sulmineren in soms aangrijpende contrastwerkingen, bi) voorbeeld als de kinderzang intreedt. Van koninklijk allure is de vondst om „De lof der Kunst" in prefatievorm te dichten. Het werk bestaat uit twee de len die onderverdeeld zijn in acht be drijven. Gemakkelijk heeft de dichter het de componist niet gemaakt daar zijn werk kennelijk meermalen elementen van een gemeenschapsspel vertoont zoals in zijn „Omnisterra". We mogen ons ech ter gelukkig prijzen dat het libretto van uitgesproken literaire waarde is, in tegenstelling met de meeste opera- en sommige oratoriumteksten zoals „Les Béatitudes" van Franck. Strategier is in de eerste plaats ly ricus, in de tweede plaats drama turg, wat niet wegneemt dat hij soms zeer tragische hoogtepunten weet te bereiken. Angstwekkend is met na me het visioen van Amalberga in het zesde bedrijf waar de dramatiek hoog tij viert. Als lyricus weet Strategier niet alleen te ontvoeren in de simpele maar wonderschone kinderliedjes, doch ook Advertentie amsteri>amsevaart20 tei.. 1105) in het rijke melos dat kwistig ligt uitge spreid over koor en orkest. Enigszins vermoeiend is misschien de zangerige reciteerstijl van de solisten, moeilijk doch hoogst dankbaar zijn de uitgebrei de koorwerken, kleurrijk en transparant is de vrij grote orkestbezetting, die o.a. Engelse hoorn, basclarinet en een der de trompet bevat. „Koning Swentibold" is een orato rium dat van grote compositorische gave getuigt en dat onnoembaar meer is dan een gelegenheidswerk. We ho pen van harte dat muziekminnend Haarlem de gelegenheid niet zal la ten voorbijgaan om zijn belangstelling te tonen voor het werk van één van onze grootste Nederlandse componis ten en voor het voortreffelijke werk van Koor Katholiek Haarlem. TOM DE VRIES. In gebouw St. Bavo heeft de toneel groep van Sociale Zaken te Haarlem gis teravond onder regie van F. van Emme rik een toneeluitvoering gegeven van een door Philip Weathers geschreven thriller, getiteld „Het Mannion-myste rie". Het stuk speelt in een landhuis aan de Engelse kust, dat bij de dorps bewoners bekend staat als een grieze lig en geheimzinnig verblijf voor twee dames op leeftijd, die zoals pas aan het eind van het verhaal blijkt, moe der en dochter zijn. De eerste heeft haar man vergiftigd, maar is daarvan vrijgesproken, de dochter vermoordde haar echtgenoot eveneens, doch ook dit wordt in de loop van de drie bedrijven niet bewezen. Deze gegevens zijn met talloze verwikkelingen verwerkt in een lugubere historie, welke de groep van Sociale Zaken kennelijk te hoog lag. Zulks was niet te wijten aan het ont breken van de hoofdrolspeelster, Iet Marschall, die zich op het laatste mo ment wegens gezondheidsredenen had moeten terugtrekken, want het spel van haar vervangster, Sonja Hilman, duidde op een uitstekende rolkennis en een voor een aansprekende typering prettig aandoende overtuigingskracht. De bezetting van de overige rollen leek ons echter over het algemeen bijzonder sober. Bas Bliiker bijvoorbeeld, de voornaamste tegenspeler van Sonja Hil man, gaf een onbevredigende vertol king van zijn rol als spitsvondig advo caat, die langzaam maar zeker de mysteries rondom de Mannions onthult. Hij bezondigde zich vele malen aan ver sprekingen, evenals overigens zijn col lega's, van wie Jan de Keijzer als David Mannion de opmerking debiteer de dat zijn moeder 61 was toen hij het eerste levenslicht aanschouwde. Wij willen nog een critische noot laten horen: de pruik van Ada Beneker, die de schuchtere dochter van Mannion op de planken zette, leek op grof touw. Dat is niet zo erg, maar om dan te bewe ren dat het in het licht, dat door de vensters naar binnen valt, net goud lijkt ons ironie. In dte vergadering van het college van commissarissen van de NZH is gisteren de heer H. J. Kaptfeyn benoemd tot adjunct-directeur van de NZH. Tot nu toe was de heer Kapteyn chef van de technische dienst. Het programma van de feestelijkhe den in Haarlem op bevrijdingsdag, maandag 6 mei, luidt als volgt: 7.30 u. Reveille op de Grote Markt. 8 u. Muzikale wandeling door het cen trum door de Politiekapel. 10 u. Kinderzangconcours op de Kat- tenberg. 10.00 u. Zeepkistenrace op de Grote Markt. 14-15 u. Bespeling van het carillon van de Grote Sint Baaf. 15.00 u. Gekostumeerde kinderoptocht, vertrek vanaf de Dreef. Route: Houtplein, Grote Houtstraat, Grote Markt, Jansstraat, Jansweg, Parklaan, Kruisweg, Kruisstraat, Barteljorisstraat, Grote Markt, Ko ningsstraat, Ged. Oude Gracht. 16.00 u. Muzikale show op de Grote Markt door de Tiroler Kapel de Al penjagers. 20.30 u. Bevrijdingsserenade door zes Haarlemse muziekkorpsen. 22.00 u. Bal-champêtre. De gehele dag kermisvermakelijkhe den op de Parklaan. 9.00 u. Verzamelen van de kinderen op de hoek Pijnboomstraat-Soendaplein. 9.15 u. Vertrek der kinderen naar de Wethouder Westerveldschool in de Overtonstraat. 9.30 u. Kindervariété door het Haar lems Jeugdtheater in de school aan de Overtonstraat. 10.00-12.00 u. Muzikale rondgang door Haarlem-noord van de Boerenkapel van de Harmonie „Sint Bavo". 14.00 u. Ringrijderij op het losse paard op de Orionweg. 20.00-24.00 u. Bal-Champêtre op de Orionweg. 7.30 u. Reveille door de Sint Jorisband. 9.00 u. Verzamelen van de kinderen op het Teylerplein. 9.15 u. Opmars der kinderen naar het Rembrandttheater op de Grote Markt. 10.00 u. Filmvoorstelling in het Rem brandttheater op de Grote Markt. 12-13 u. Carilionmuziek van de toren der Sint Janskerk in de Amsterdam straat. 15.00 u. Optreden van hoogdraad-kun- stenaars naast het slachthuis aan het einde van de Pladellastraat. 19.00 u. Tweede optreden van de hoog- draadkunstenaars in de Pladella- straat. 21-24 u. Bal-champêtre aan de Zomer- vaart. 14.00 u. Hinderniswedstrijden voor jon gens en meisjes. 15.30 u. Autoped-race. 16.30 u. Ringsteken. 19.30 d. Trommelmars door NPV-dls- trictsband. 20.00 u. Balletgroep van de dansgroep van de heer C. Post op 4 meter hoog te, met mr Titchy als grondnummer. 21.00 u. Sensationele rijwiel-acrobatiek door de 2 Bertwini's. 11.00 u. Kinderwedstrijden. 17.00 u. Volksspelen. 20.00 u. Muzikale Show.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 3