De tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren RENAISSANCE IN MEI Op de breuklijn van twee tijden Schip in nood Lichte muziek op zwarte schijven zijnd °ius* srd&was «ge* gSSaF! zx^'"£ssr2is£% I "•stffiarAr ïss&fr' ss Definitieve bepaling van het christelijk leven Diep geloof nodig r de ILSY Drie grote boeken in klein formaat ELPO Geloof en leven J Geen sensatie bij Pracht handen Opperpotsenmaker van de Tsaar bleef liever op de Botermarkt.... lijmtbreukenenbreektsnelheidsrecords yeÉlVon TUSSEN SCHRIJVER ZATERDAG 1 JUNI 1957 PAGTNA 13 Liturgische weekkalender Congres Dierenbescherming De plicht van de mens tegenover het dier K.N.V.V.L.: Renaissance betekent letterlijk wedergeboorte. In de Europese cultuurgeschiedenis wordt er de periode mee aangeduid, welke de schakel vormt tussen middeleeuwen en nieuwe tijd, grofweg de veer tiende en vijftiende eeuw. In die tijd wijzigde zich het wereldbeeld van de Europese mens ingrijpend, zulks ten gevolge van een serie grote ontdek kingen en uitvindingen. De bolvorm van de aarde kwam proefondervindelijk vast te staan. De globe werd in kaart gebracht. Tege lijkertijd werd de bescheiden plaats van onze planeet in het zonnestelsel ontdekt. Niet de aarde maar de zon bleek het middelpunt te zijn waar omheen alles draaide. Schokkender bevinding kan men zich moeilijk voorstellen voor een mensheid die eeuwenlang vrede had gehad met een bijna tweedimensionale voorstelling van zaken: de aarde een plat vlak, daarboven de hemel, en, zo men wil, onder de aarde de hel. Een laagsge wijs opgebouwde kosmos, religieus goed doordacht en als zodanig nog steeds navoelbaar, maar allesbehal ve natuurwetenschappelijk verant woord. Vertaald door JOHAN NI. PALM MÊmmm BlBl JOHNS Dans- en amusementsmuziek Voor moeder.... Pat, Rosemary en de duke Lonaer zans guren, tegen een ritme, dat op de ach- Y5 tergrond zijn swingende, stuwende ef- Examens Reeds vaak hebben wij gewezen op de leerstellige inhoud van de li turgie. Op zeer bijzondere wijze komt deze tot uiting op de zondag tus sen Hemelvaart en Pinksteren. Het Evangelie om ons daartoe te beper ken spreekt over de H. Geest en het martelaarschap der christenen. Dit lijkt op het eerste gezicht enigs zins vreemd. Toch ligt hier de kern van het christelijk leven vervat. De belofte van de H. Geest, Die de Trooster, de Helper wordt genoemd van de christenen, die na de Hemelvaart van de Verlosser hun tocht naar de Uiteindelijke voltooiing van het Godsrijk beginnen, is de eindfase van het god delijk verlossingswerk, waarbij vanaf Pinksteren de drie goddelijke Personen betrokken zijn. De Geest der Waarheid, Die Ik u van de Vader zal zenden, zegt Christus, zal van mij getuigen, en wel door middel van de heilige Kerk. In haar is alle goddelijke kracht levend, die de wereld heeft overwonnen. Zij is het, die het verlossingswerk van Chris tus moet voortzetten tot aan de jongste dag. Ondanks alle menselijke feilen en tekortkomingen van hen, die de Kerk vormen en dat ïijn wij allen is tij als de in Woord en Sacramenten onder ons voort levende Christus absoluut heilig, de enige waarheid, het enige onfeilba re heilsinstituut voor heel de mensheid. Uit de kracht der sacra menten leeft de wereld naar de eind- voltooiing toe, héél de wereld, omdat Gods heilswil algemeen is, zonder uit zondering. De komst van de H. Geest, die Christus vóór Zijn Hemelvaart beloof de, vervult in letterlijke zin heel de aar de en Hij zal Zijn doeleinden bereiken, hoezeer menselijke zwakheid of boos heid ook hun medewerking weigeren. Inderdaad heeft Christus ons niet als wezen achtergelaten. De kracht van de Helper maakt ieder, die zich daarvoor oprecht openstelt, onweerstaanbaar voor het kwaad. Dat betekent echter niet, dat ons daardoor de eindoverwin ning reeds tijdens ons leven op aarde verzekerd is. Gods plannen zullen eerst definitief en onbelemmerbaar verwe zenlijkt worden bij Christus' weder komst. Ons leven is daarom wezenlijk gebaseerd op de verwachting van het komende heil, waaraan wij echter nu reeds, zij het onvolmaakt, werkelijk deel hebben. En wel uit kracht van Chris tus' Hemelvaart, die als eerste volmaak te mens de hemel is binnengegaan en deze daardoor heeft opengesteld voor al Zijn mede-mensen. Intussen heeft ons leven op aarde een goddelijke opdracht meegekregen, die zijn wezen bepaalt. Wij moeten Christus' getuigen zijn tot aan het ein de der aarde! Als wij de oorspronkelijke tekst van deze woorden van Christus beschouwen, dan zien wij, dat daar voor getuige het woord „martyr", d.i. martelaar gebruikt wordt. Getuigen voor Christus betekent dus, martelaar Ziin Andere uitspraken van het Evan gelie hpvestigen dit: Gij zult vervolging fijden om Mün naam; de wereld ai haten; de knecht is niet beter dan zijn Heer, enz. enz. Wanneer Christus tijdens Zijn leven een „steen des aanstoots" is geweest. dan blijft Hij dat in Zijn Kerk, d.i. m ons tot aan het einde. Het is niet moeilijk aan te tonen noe Waar deze voorzegging is. Heel de ge schiedenis sinds Christus' geboorte is daar om dit onweerlegbaar te bewij zen. Ook en misschien vooral in onze tijd spitst de vijandschap van de wereld ZONDAG 2 Juni: 6e zondag na Pasen: eigen mis; 2 geb. H.H. Marcellinus en ge zellen; 3 geb. voor de missie; credo; pref. van Hemelvaart; s'wit. MAANDAG: Mis van Hemelvaart: 2 gen. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit Roermond: H. Martinus, bisschop-be lijder; mis Statuit; 2 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. DINSDAG: H. Franciscus Caracciolo, bell1- der; eigen mis: 2 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. WOENSDAG; H. Bonifatius, bisschop-mar telaar; eigen mis; 2 geb. voor de missie: Gr.; credo; pref. van Hemelvaart; DONDERDAG: H. Norbertus, bisschop-be lijder; mis Statuit, 2 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. VRIJDAG: mis van Hemelvaart; 2 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart: wit. Roermond: H.H. Valentmus en Candidus. bisschoppen-belijders; mis Sacerdotes; 2 geb. H. Servatius; 3 geb. voor de missie; pref. van Hemelvaart; wit. ZATERDAG: vigilie van Pinksteren; eigen mis, pref., comm., hanc igitur; rood. ZONDAG 9 juni: Hoogfeest van Pinksteren; alles eigen; credo; rood. tegen christendom en Kerk zich voort durend toe. Nu zeker op heel wat ge raffineerder wijze dan ooit in het verle den. Hoe langer hoe meer komen wij, katholieken, in de wereld alleen te staan met ons geloof en levenswijze, die beide in naam van allerlei mense lijke verworvenheden worden bestre den. Dat dit een martelaarschap kan worden voor hem, die trouw wil blij ven aan Christus, behoeft, dunkt ons, geen nader betoog. Men behoeft dan nog niet eens direct te denken aan het echte martelaarschap, dat in deze tijd het lot is van miljoenen mede-gelovi gen. In een wereld, die leeft van mede plichtigheid aan de zonde op elk ge bied, betekent trouw aan Christus: niet mee kunnen doen, anders denken en doen dwars tegen alle menselijke opvat tingen in. Dat is een zware taak, die vaak bovenmenselijke inspanningen schijnt te eisen. Dat is inderdaad zo. Maar wij zijn daartoe ook uitgerust met bovenmenselijke kracht, de kracht van de H. Geestt. Aan deze situatie van het christelijk leven op aarde valt niets te verande ren. Zo is eenmaal de verordening van God. Wij hebben te aanvaarden, dat heel ons zijn als christen een teken van tegenspraak in deze wereld is. En wij moeten zelf kiezen: voor of tegen Christus. Want men komt er niet onderuit; in laatste instantie draait al les hierom. Deze harde werkelijkheid moeten wij onder de ogen durven zien. Misschien begrijpen wij dan ook dat an dere woord van Christus: Ik ben niet de vrede komen brengen, maar het zwaard. Is onze situatie dan hopeloos? Zeer zeker niet. Vreest niet: Ik heb de we reld herwonnen, heeft Chrisius gezegd. Maar om die woorden hun volle bete kenis in ons leven te geven, is geloof nodig, echt en waar en diep geloof. Dat is het kernpunt, van waaruit al leen de juiste keuze kan geschieden. (Van onze correspondent) Volgens de katholieke moraal hebben de dieren als redeloze wezens geen rechten en dientengevolge heeft de mens geen plichten ten opzichte van de dieren. De mens mag ze gebruiken tot ieder hem nuttig doel. Wel heeft de mens plichten aangaande en betreffen de de dieren. Zonder voldoende reden en zonder nut voor de mens een dier Pijn veroorzaken, is onredelijk hande len en dus onzedelijk, aldus pater A. van Corstanje O.F.M. uit Brnmmen tij dens zijn referaat over „Katholicisme en Dierenbescherming", dat hij vrijdag hield tHdens het congres van de Neder landse Vereniging tot Bescherming van Dieren te Enschede. Wetten tot bescherming van dieren zijn gemotiveerd omdat ze de mensen er toebrengen zich redelijk tegenover de dieren te gedragen en het gevoel van medelijden levend houden. Ook heeft de mens ten aanzien van de rede loze schepselen de plicht, de door God gewilde orde te eerbiedigen, bijgevolg heeft de overheid de plicht voor zover tegen deze orde wordt gezondigd, tot inachtneming van deze orde te dwingen en vergrijpen er tegen, te straffen. Het bevorderen van het werk der dieren bescherming is dus op zichzelf goed en verdient dus alle lof, aldus de pater. In zijn openingswoord verklaarde de voorzitter van de congresserende vereniging, dr. mr. W. Hugenholtz uit Leiden, alsnog in het onderwerp van Wet op de Dierenbescherming opge nomen te willen zien de bepaling, dat de rechter bevoegd wordt verklaard bij een vonnis tevens te kunnen be palen dat de veroordeelde wordt ont zet van het recht dieren verder te houden voor bepaalde tijd of voor le venslang. De bedwelming van de bij na 5 y, miljoen varkens, welke vorig jaar in ons land werden geslacht, achtte hij verre van ideaal. Verder deelde hij mede, dat voor het ver voer van vee dit jaar proeven met aluminium veewagens zullen worden gehouden. De vergadering besloot een telegram te zenden naar de minister van onder wijs, kunsten en wetenschappen om te protesteren tegen het voornemen om in de mijnstreek vinkenconcoursen te hou den waarbij gebruik wordt gemaakt van' kleine, nauwe en geblindeerde kooi tjes. Finland De afgetreden Finse pre mier, Karl August Fagerholm, is met 149 van de 163 stemmen gekozen tot voorzitter van het parlement. Hu volgt als zodanig Sukselainen op, die thans premier van Finland is. vur) Kardinaalsportret van Rafaël uit het Prado te Madrid. Rafaël is een der meesters van de Italiaanse Renaissance, waarover het hierbij besproken boekje van Walter Paatz handelt. Naar aanleiding van de berichten aangaande de in de gemeenteraad van Delft geuite bezwaren tegen de „ILSY" deelt de koninklijke Nederlandse ver eniging voor luchtvaart het volgende mede: „Zowel de K.N.V.V.L. als de met haar samenwerkende militaire lucht vaartinstanties, zoals de koninklijke luchtmacht en de marine luchtvaart dienst, hebben in het organiseren van vliegfeesten een jarenlange ervaring, die een zodanige vliegtechnische lei ding waarborgt, dat onaanvaardbare risico's worden uitgesloten. Het gaat er bij de ILSY niet om sensationele verto ningen te bieden, doch wel het publiek door middel van volkomen normale de monstraties een indruk te geven van de ontwikkeling der luchtvaarttechniek in de loop der jaren. De hierbij te ver tonen verrichtingen, die zich bovendien niet boven het publiek maar ruim schoots er vóór zullen afspelen, beho ren tot het dagelijkse werk der vliegers en mogen zeer bepaald niet worden ge zien als uitzonderlijke staaltjes van acrobatiek. Het is wel overbodig er op te wijzen, dat de koninklijke nederlandse vereni ging voor luchtvaart, alsook de konink lijke luchtmacht en de gemeente Rijs wijk zich, mede gezien de aanwezig heid van de koninklijke familie en het talrijke publiek terdege van haar ver antwoordelijkheid bewust zijn. Vliegver- toningen van deze aard worden trou wens geregeld overal ter wereld geor ganiseerd en mogen zeker niet worden beschouwd als, zoals wel wordt gesug gereerd, een speculeren op de sensatie zucht van het publiek. Integendeel, voortdurend wordt van de zijde van de organisatoren de nadruk gelegd op het voorlichtende element van deze demon straties." Advertentie TubeJ^ct^ „Hamea-Gelei Het Is de Hememells die 't 'm doet Het beeld van horizontale lagen, trap pen of sferen, welke de mens op door tocht naar God verticaal moet door breken, is eigenlijk zuiver mystiek. Het staat de gelovigen toe van de aarde naar de hemel op te stijgen. In zijn godsdien stig beleven realiseerde de middeleeuwer om zo te zeggen niet slechts de derde maar ook de vierde dimensie; doorbrak hij de tij d-ruimte-problematiek van onze dagen, zonder dat een en ander proble matisch voor hem werd. Sinds de natuur kunde zich van de wetten van het per- spektief meester maakte, ging voor de gelovige een subliem stuk bovennatuur verloren, althans de spontane aan schouwingsvorm ervan. Wat de mens Advertentie won aan uitzicht op de aarde, verloor hij aan uitzicht op de hemel. Dit proces zette in met de Renaissance. Het is sinds dien niet tot staan gekomen. Integendeel. Het gaat steeds sneller voort. Naar het schijnt beleven wij er heden de climax van. Atoomkracht en automatisering luiden een nieuw tijdperk in; zó nieuw, zó ongekend, dat wij bang zijn voor de ingreep in het menselijk bestaan welke er het gevolg van zal zijn. Wij hebben in deze ongehoorde situatie behoefte ons te oriënteren aan de hand van vergelijk bare situaties in de geschiedenis en wij komen dan als vanzelf bij de Renaissance terecht. Sinds een eeuw ongeveer verheugt de studie der Renaissance zich in de belang stelling niet slechts van de historici, maar van al wie om het verloop van onze cul tuur bekommerd is. Speciaal dus van de cultuurfilosofen. De laatste tijd geeft ook het grote publiek van deze belang stelling en deze bekommernis blijk. Van Burckhardt tot Paatz Een bewijs hiervan is het Prisma-boek je dat als nummer 250 werd gekozen: „De kunst der Renaissance in Italië" door Walter Paatz. De uitgevers van de Pris mareeks 1) hebben hiermee een bijzon der instructief boekje tot volksbezit ge maakt Prof. H. Schulte Nordholt, die voor de Nederlandse uitgave van het boekje een inleiding heeft geschreven, vergelijkt het werk van Walter Paatz met dat van Jacob Burckhardt. Burck hardt is de grote Renaissance-kenner van de vorige eeuw. Het is thans bijna een eeuw geleden, dat hij, in 1860, het eerste Europese standaardwerk over de Re naissance in het licht gaf, een zeer be roemd geworden boek: „Cultur der Re naissance in Italiën", hetwelk door de schrijver slechts als een eerste inleidend deel van een veel groter werk bedoeld was, dat echter nooit is klaargekomen. Burckhardts boek, zo oud als het is, blijft een verwonderlijk boeiend panorama bieden van het tijdperk tussen 1300 en 1600. Door zijn eigen ontdekking mee gesleept vertelt Burckhardt aan de hand van duizend voorbeelden hoe de Italiaan se mens zich in die tijd, geleid door de mythe der stralende Oudheid, losmaakt uit het vertrouwde verband der middel eeuwse kerk, hoe hij in de pijnlijke ont voogding zichzelf tracht te vinden, in hoogmoed, onzekerheid en angst, maar Ook in het duizelingwekkend gevoel dat hij nu op een geheel nieuwe wijze kan scheppen. Aan een beschrijving van de resultaten van dat scheppen is Burckhardt niet meer toegekomen. Die taak is nu vol- S3 De pijn had hem er niet volkomen van bevrijd en enige minuten lang had hij weer een imaalstroom van gesticulerende lichamen en groene S®?'chten met uit puilende ogen en vertrokken monden voor ogen gehad en suisden zijn oren van afschuwelijke kreten. Toen, nadat hij de bittere smaak van het water had geproefd en zijn lichaam de koude van de hem om ringende oceaan had gevoeld, bevond aan de romp van de Virginia als aan de voet van een hoge, zwarte klip. Eindelijk werd hp bevrijd. Hij durfde zich niet meer bewegen, zo hevig en aoor- dringend was de pijn. Voorzichtig voelde hp met de linkerhand aan zijn schouder en de ontdekking onder de pyjama, waarin men hem gestoken had, van net verband dat het gewricht zo onbeweeglijk mogelijk hield, doorleefde hij weer het moment toen hp onder steund werd door Saladini en een matroos („Ik geiooi zeker, dat het Ganteaume was," mompelde hp) nadat hij aan die rechterarm uit het water op het achterschip van de Virginia gehesen was. Hij zou met een enkel Woord de beide mannen, die hem overeind hielden, bedankt hebben als hij niet op dat ogenblik, doordat het schip over bakboord overhelde, heel dichtbp haen zou gedacht hebben, binnen zijn bereik in het laatste daglicht de Canopus had zien zinken. Geheel omringd door de wrakstukken, verlaten vlot ten, donkere voorwerpen, die wel op hun buik drij vende lichamen konden zpn, was het passagiersschip, cpdert de ochtend een soort krachteloos kadaver, schiinbaar opgeleefd. Het had zich opgericht met een fvnnrkleuriee draaikolk onder het achterschip. Uitgeput ontmoedigd, half verdronken, had Godde het vreemde denkbeeld gehad dat dit verlaten schip opeens op de wind komen en zich verwijderen zou. De slaez i was verergerd en binnen twee minuten der™an Jelus, die naar des^lwtowerf gevo«rd. T<Nadaf'h^naa^het hospitaal £bS? ontkleed, gemasseerd en verbonden was een verf rkmg en een injectie had gekregen, had Godde tegen aeacnter grond van witte wanden en donkere gangen niets Ös voor ogen gehad dan opgeblazen en vertrok ken gezichten. Te bed gebracht en aan:zichzelf over gelaten, was hij verzonken m een sioort helse wereld waaraan de levende aanwezigheid van Vox, zo Ie vend dat hij de ogen geopend had, hem had onttrok ken. Deze teruggekeerde herinnering aan Vox. die zien over hem heen boog en zekere woorden had gespro ken, bezorgde hem een heel bijzondere angst. De woorden, die nacht door de gezagvoerder van de Virginia gesproken, schenen hem toe geladen te zpn met een jammer, groter nog dan die, welke hem benauwde. Hij had ze gehoord, zonder er door ge troffen te zijn, maar langzamerhand hadden ze, als een vergif dat niet dadelijk werkt, zonder dat hp zich de zin ervan kon herinneren, zulk een betekenis gekregen, dat hij er onbewust onder geleden had. Het was dit lijden, meer dan de physieke ppn dat hem uit de verdoving had verlost. „Maar wat heeft hij dan toch gezegd?" Omgeven door de vertrouwde trillingen van het schip keek Godde om zich heen. In welke hut van de Virginia had men hem gebracht? Hij herkende deze monnikencel niet, met de wanden van blanke, geklonken platen, zonder patrijspoort, zonder zicht bare deur, zonder een plank met boeken, voorzien van een ijzeren wastafel, een smalle kast en twee stoelen, de een met op een hoop geworpen kleren, de andere met zijn pet, waarin hij enige papieren 2gg liggen. God wist echter dat hij aan boord van deze Vir ginia had rondgedwaald toen hij achtentwintig jaar geleden (hij was toen zeventien jaar) als stuurmans- leerling zonder veel ambitie voor de zee, aan boord was gekomen. ,,Laat hem maar met rust," had ka pitein Galetti, die met één oogopslag zon onbehol penheid en zijn verwarring had opgemerkt, gezegd. „We zullen ons later wel met hem bemoeien. Joseph Godde had toen een vreselpke angst voor mannen, die hij tot dan toe ontlopen had, maar toen de officieren hadden vernomen dat deze stuur mansleerling de enige zoon was van de kapitein van een vrachtboot die met man en muis was vergaan, hadden ze hem meer aandacht geschonken. Op een ochtend had de eerste officier hem een vraag ge stelij. (Om hem bij slecht weer niet enige uren in het buiswater te laten staan, had hp de jonge Godde in de kaartenkamer aantekeningen over het onder houd van schepen (voorzover Godde zich herinner de) in het net laten schrijven). „Waarom heb je, nu je vader op zee gebleven Is, juist het vak van zee man gekozen?" „Mijn moeder was er tegen," had de stuurmans leerling geantwoord, „maar ik wilde het." Dat „ik wilde" was tekenend. De wil tekende God de sterk; men vermoedde het evenwel niet. Vox had het ook niet vermoed (maar gaf hij zelf niet toe, dat hij geen intuïtie had?) Godde wendde die wil voor al tegen zichzelf aan, tegen zijn ontoereikendheid en tekortkomingen. Tot aan een zeker tijdperk had hij een werkelijke morele nood te overwinnen gehad telkens als hij zich had aan te sluiten bij een andere groep, maar hij had het niet opgegeven. Hij herinnerde zich de slapeloze nachten, toen hp als leerling op de zeevaartschool van Sète voor zijn examen voor stuurmansleerling zat, hij die zo weinig aanleg had voor wiskunde. En hij zag zichzelf weer, druipnat, rillend, de mensen vervloekend op de boeg van de zeesleepboot, aan boord waarvan hij het groot ste gedeelte van zijn militaire dienst had gevaren. (Wordt vervolgd) bracht door de Heidelbergse hoogleraar Paatz. Met een enthousiasme dat aan de wetenschappelijkheid geen afbreuk doet en waardoor de lectuur alleen maar wordt veraangenaamd, maakt^ Paatz de artistieke inventaris van het tijdperk op. Florence is de stad waar hij het best thuis is. Het is ook de stad waar Hélcne Nolthenius haar hart aan heeft ver pand. Daarmee zijn we aan het tweede boek van vandaag gekomen: „Renaissan ce in mei" 2). De componist Francesco Landini Men kent Hélène Nolthenius als de schrijfster van ..Duocento, een zwerf tocht door Italië's late middeleeuwen" (ook als Prismaboekje uitgekomen). Van die late middeleeuwen (duocento—der tiende eeuw!) naar de vroege renaissance (trecentoveertiende eeuw) is nauwe lijks een stap. „Renaissance in mei" maakt ons dit duidelijk. In dit boek wordt het Florentijnse stadsleven in de veertiende eeuw beschreven rondom de figuur van de componist Francesco Lan dini. Men kent deze musicus tegenwoor dig niet goed meer, maar in zijn tijd is hij even groot en baanbrekend geweest als zijn generatiegenoten, de dichter Pe- trarca en Boccaccio, de schrijver van de Decamerone, en als de schilders en bouwmeesters die samen met hem naar nieuwe uitdrukkingsvormen zochten. De blinde Landini zou men de eerste indivi dualistische muziekschrijver van Europa kunnen noemen. In acht pittige hoofd stukken verhaalt Hélène Nolthenius hoe deze componist leefde en welke geest hem bezielde. Het is een bijzonder warm. hartige kunstenaarsbiografie. Men leert er de vroegrenaissancistische idealen op zijn mooist uit verstaan. Rondom Erasmus Walter Paatz laat ons voornamelijk de plastische of beeldende idealen van de Renaissance zien; Héléne Nolthenius de muzikale vernieuwingsbeweging. In het derde boekje dat vandaag onze aan dacht heeft, gaat het speciaal om de li teraire, de geesteswetenschappelijke of tewel humanistische kant van de Re naissance. Dat boekje heet „Erasmus in zijn tijd"; het werd geschreven door de Franse theoloog Louis Bouyer en verscheen eveneens in de Prismareeks 3). Naast Florence speelt Rome een gro te rol in deze essays over de Renaissance Het beschreven tijdperk heet het Quat trocento vijftiende eeuw). De Renais sance is dan al over haar hoogtepunt heen en de Europese christengemeen schap is aan grote scheuringen ten prooi. In die tijd doen de grote humanisten zich gelden, onder wie Erasmus. Louis Bouyer maakt ons duidelijk, dat de pro blemen welke die oude humanisten aan sneden door de eeuwen heen aktueel zijn gebleven en dat het juist heden van be lang is kennis te nemen van de nieuwe geest die ruim vijf eeuwen geleden over de mensheid vaardig werd. NICO VERHOEVEN 1) Walter Paatz: De kunst der Re naissance in Italië. Vert. d. J. A. Em- mens. Ingeleid door prof. dr. H. Schulte Nordholt. Prismareeks, nr. 250 Uitg. Het Spectrum, Utrecht. 2) Hélène Nolthenius: Renaissance in mei. Florentijns leven rond Frances co Landini. Uitg. Het Spectrum, Utrecht. 3) Louis BouyerErasmus in zijn tijd (Autour d'Erasme). Vert. d. dr. J. A.G. Tans. Prismareeks, nr. 256. Uitg. Het Spectrum, Utrecht. Platenfabrikanten zijn slimme lieden, zo u zulks nog niet wist. Zij hou den met fijne nauwkeurigheid de seizoenen, derhalve 's mensen stemmin gen in de gaten. Alzo: poëtische muziek in de lente, luchtige toontjes in de zomer, dromerige melodieën in de herfst en warm getinte klinken in de winter. Het vakantieseizoen is dan nog een seizoen apart. In die dagen is de brave burger immers bijzonder ge voelig voor de typische muziek uit het land zijner vakantiedromen en doen de platenfabrikanten dus ijverig hun best aan deze behoefte tegemoet te komen. Met name is de muziek uit Italië, Zwitserland. Oostenrijk. Beieren, Spanje en Portugal er te kust en te keur. Wij doen slechts een bescheiden greep uit de overdaad en zouden dan vooreerst willen wijzen op de prach tige 33-toerenplaat van Columbia, nr. HPX 107, die, gehuld in een sugges tieve „foto-hoes", karakteristieke volks muziek laat horen uit Portugal. Simpele melodieën zijn het, doch hier uitge voerd door Domingos Camarinha en Santos Moreina op een Spaans-Portu- gese gitaar en een viola, met een tech nische virtuositeit en met een bezielde intonatie en voordracht, die uit iedere nieuwe beroering van de snaren spreekt, worden ze tot glanzende muziekwerk jes, subtiel genuanceerd in alle stem mingen, die zij uitdragen. Een plaat, king van het Amerikaanse volkslied, weet ook met temperamentvolle num- - _I „nidopnine mers wel raad, getuige de „Dance da r> Dp vakantiestem- limbo" en het nummer „Sound de fire naar luisteren zal. O De vaxantiesiem- n tfoer%lfL°tnThiLhnrS P™ WO tachtig plaat^ Het orkfsthefft fen R~waarin een achttal Italiaanse liedjes Prima trompettist. O Rosemary Clooney ïïcraafi* efpmmpn nn 'het metrum van charmante werkjes, op de bekende begaafde stemmen op het metrum van VTiendelijke wijzeJ door Rosemary ge- JifJntarfum Het liirhtie liefliike karak- serveerd. De nummers heten „Mangos", rr/muSWwt eeri Latijns-Amerikaanse creatie, en gondels, en spaghetti is ookjoor^et ..Peachy P^chy^, ^je^over merkend.6 Een charmante aanwinst. O ^l!" MenUrosa" Het Innsbrucker Bergler Trio, het Sal- en ziin v^tgeleed on de Philips 78 venberg Trio en „Die Hal Italer' pre- jms Ook deze tango's ken- T^tnerenvi'aaii^0 428021 PE° eveneens merken zich weer door een fijnzinnige binken zo „Das Jagensche Leben n Jan Cord^wener *in vier. Dirnderl c freut s, D e p kwartsmaat verscheidene populaire me- rl*f Jri^^h^enuiSndeEsroliZ1Jtê icdieën van de laatste tijd (True love, uitstekende soli te Thf, great pretender etc) in elkaar laat beluisteren. n de afdeling dans- en amusements muziek is er ook deze week weer op 45- en 78-toerenplaten een overvloeien. Beschaafde, maar niet minder melodieuze en pittige muziek. r f wee plaatjes, voor moederdag be- stgmd, doch ook op andere dagen met evenveel genoegen te be luisteren als men het genre am- grote verscheidenheid. Muziek met en luisieren a s mi zonder zang. Tot de eerste categorie bieert tenminste zyn de 45 Tele behoren o.a. de volgende platen: Tele- funkenpublikatie HX 1040 met de kan- De schoonste feestdag" en het u.ilircn AH 224 <781) met het bananen- tate "De schoonste feestdag en het bootliedf iruflueief ^stoombootgeUüdTs, tn en de ode aan Marian, met exotische tetijd beide werkjes van Vath. van composities kregen een aantrekkelijk worden uitgevoerd door het Jeugdkoor arrangement üf Nedlrtandse teksten Inter Nos- dat onder leidin° staat va? zij n ïfardfg^ Q His MfWter"s Voice EG Booda Emmy van Eden bespeelt 8665 (78 1) met de kittige Bibi Johns, %jleu9valn M~ste?s v0ice nr 7 EGH het Hansen Quartet en het dansorkest f%at:e van Eiwin Lehn in de pittige mambo 12Z' r T^ioïnn Tvramhniina" pii d#» c+rak 2e- moedei tante Leen bij de orkes~ „Kleine Mambolma en de stiaK ge Un Schallig en Tutti Vox haar houden foxtrot „Das Paradies der Ma- Amsterdamse harty uitzingt over een trosen Goede t p F oude stoel, de mannen van boven de S Itt'l L- veertig, dé bloemen voor moeder en 46436 (781), waarbij het j2 over de kindertjes, die achterblijven sen is op de langzame wals „Die als vader en moeder van elkander wte "ein IchiffVmet smaak uitgevoerd scheidenU hebt het al wel begrepen traan-werkjes, uit het van vreugde en verdriet snikkende hart gegrepen. Wij menen het eerlijk, wanneer wij ervan getuigen, dat wij met - - - genoegen hebben geluisterd naar kundig begeleidende orkest staat on- de ji^eren-cycius" van Pat Boone op der directie van Willi Stanke. O Het de Umdon-plaat 33 toeren nr HA-D gezellige huisvrouwenorkest op Decca 2030 Qmdat Pat Boone een eerlijke zan- 78 toeren nr. M 641 -3 onderstreept met gGr dje zon(jer allerhande kunstjes huishoudelijke muziek de zang van terwille van commerciële successen, „De pollepels en de luiwagens in de u;tdraagt wat hem op het hart ligt. door Die Kihula Hawaiian. De klank combinatie hawaiiangitaar en xylo foon klinkt behoorlijk. O De gezusters Hofmann bezingen het heimwee naar een eerste liefde in „Es müsste wie damals sein" een langzame wals en in „Weisst du noch", een tango, op de 781 Telefunkenplaat F 46317. De tweede stem klinkt wat droogjes, al thans in het eerste nummer. Het vak twee plezierige liedjes „Was het masu pat jiee^ overigens geen kunstjes no- zondag" en „Wie is de baas in huis djg 2oals zijn natuurlijke stem is, zo waarbij het wel duidelijk is, dat in de js 2y goed sympathiek, mannelijk-char- laatste song de man het loodje legt. mant pat is intussen in alle song-stij- Pe heldere, fraserende stem van jen en genres thuis. Deze London-lang- Maria Zamora, geaccentueerd door een speler laat hem terwijl hij door uit- echokamer en de vurige muziek van stekende orkesten wordt begeleid „sus Muchachos is op Philips P 17733 zowei jn hlues-, show-, dans- en al die H (781) te beluisteren in het langzame andere zo-maar-werkjes horen. Weer- nummer Ay Ay Ay en in het vinnige. gave js prjma. O Een verrassing is ook met raspntme aangezette werkje E de philips 33-toerenplaat B 07*37 L, manneroLatijns-Amerikaans plaatje waarbij Rosemary Clooney wordt ge- van klasse. G Tenslotte zijn er dan nog introduceerd als jazzvocaliste, in het The Big Four op Philips 429225 BE, gezelschap van niemand en niets min- 451 dit keer: Johnny Ray m -Just der dan pjuhe Ellington en zijn orkest, walkin' in the ram (bet betere Ray- jjet repertoire vermeldt verscheidene werk), The John Sisters, smachtend topnummers uit Ellingtons repertoire, en wel in „I want you, I need you, maar dan met name de composities in I love you", wat wilt ii meer?, Eileen het langzame tempo, die speciale num- Rodgers in een mannelijke versie van mers, waarin Ellington en zijn mannen „Miracleof love" en The Four Lads, een maximum weten te leggen van dia close-harmony zoals altijd, in „I almost karakteristieke sound, sfeervol ver- love my mind". vloeiend of plotseling uitschietend ln ry j felle solistische of collectieve toonfi- Het instrumentale repertoire is al Jecten niet mist. In dat naarmate het even gevarieerd. O Harry Moo- twaalftal nummers op deze plaat on- ten, onze vaderlandse ras-accor- der, de saffier of de diamant van de deonist, heeft het zich niet gemakke- Pick-up wegdraait, steeds wisselend en liiir ffemaakt in Hi ene eicen comnosi- steeds interessant patroon van Ellmg- ties De vlucht van de leeuwerik" en ton-klanken. tekent Rosemary met zorg de Surinaamse wals „Margalith", doch en met zin voor intonatie en frasering hij brengt er alle razendvlugge loopjes t vaak fraaie vocale kleuren, en improvisatorische versierinkjes met ^et „Mood indigo het paradepaardje een soepele bravour van af. Plaat dTaagt van EIlington, wordt het exclusieve het merk Telefunken en het nummer repertoire op deze Philipsplaat besloten. AH 219 (781). O Op Telefunken HX Ook van deze plaat is de weergave van 1002 (45 toeren) voert Harry het „klas- uitstekende kwaliteit. sieke" accordeonnummer „Orientex- presse" uit in het repertoire „Muziek van toen en nu", waaraan verder mee werken de kwieke Oldtimers in een honky-Tonk-medley en de hammond organist Eddy de Jong in een selectie van ballroom-nummers, en de mond- harmonicavirtuosen „The Snapshots" in een fijn-beheerst „You are always in my heart". O The Norman Luboff Choir, bekend vooral om zijn vertol- FRÉDÉRIC Advertentie Toen Tetje Roen op verzoek van het Amsterdams stadsbestuur eens optrad voor Tsaar Peter de Grote, was deze zo verrukt, dat hij Tetje Roen de positie van opperpotsenmaker aan het Tsarenhof aanbood. Deze voorstelling vond plaats bij Tsaar Peter's bezoek aan Nederland in het Herenlogement waar de tsaar ver. bleet Tot ieders verbazing antwoordde deze merkwaardigst? aller marktclowns op dit aanbod, dat hij liever bleef op de Botermarkt het huidige Rembrandt- plein. En de geschiedenis heeft Tetje Roen gelijk gegeven. Want Lees dit en vele andere kostelijke geschie denissen in het prachtige circusalbum „De Bonte Droom van het Circus". Voor uw ogen ontrolt zich het interes sante schouwspel van het circus vanaf het allereerste begin tot groots opgezette massastukken in drie pistes tegelijk, zoals bij Barnum Bailey. Het is een boeiend en afwisselend verhaal met talloze pen tekeningen en vele kleurenplaten en plaatjes- geschreven door de circusken ners bij uitstek J. v. Doveren en Fred Thomas. U kunt dit boekwerk kopen voor slechts ƒ2.50 bij uw roomboter- leverancier of rechtstreeks bestellen per brief of briefkaart bij Kantoor „Room- boteralbum", Postbus 47, 's Gravenhage. U krijgt het album dan per omgaande toegezonden onder rembours. Vermeld vooral duidelijk uw naam en volledig adres. De bijbehorende plaatjes ontvangt u gratis voor rijksbotermerken. U vindt zo'n merk op elk pakje roomboter. Neem een pakje extra voor de zondag! AMSTERDAM, 28 mei. Gem. Kweek school. Akte onderwijzer: E. König. P. A. v. d. Hof, I. A. Grootes, M. P. Em mer, A. J. Swalve. AMSTERDAM, 29 mei (G.U.). Bevor derd tot doctor in de letteren en wijs begeerte op proefschrift: „Observations on the tetragrammaton" M. Reisel, geb. te Amsterdam. DEN BOSCH. Diploma L.O. (R.-K. Kweekschool Concordia); L. v. Bergen, zr. Jean Baptiste, J. Hörmann, M. L. Jamin, A. Jansen, R. Mathey en E. v. d. Krogt, allen te Den Bosch; M. v. Beur den, Goirle; R. en M. Bokel, Ter Apel; D. Buiting, Doesburg; A. Buys, Haar steeg; D. Donkers, Erp; B. Greep, Vught; E. van Kessel, Beesd; J. Keunen, Lies- sel; W. v. d. Leeden, Zaltbommel; C. v. Oers, Waalwijk; T. Pijnenburg, Boxtel (cum laude); W. v. Vroenhoven, Best (cum laude), G. v. Wees, Waalwijk en A. v. d. Westelaken, Den Dungen. ROTTERDAM, 31 mei. Semi-artsexa- men: P. Westra, Barendrecht; C. W. J. Beider, Rotterdam; H. W. Frillewitz, Rotterdam; T. J. B. de Goede, Soester- berg; H. Tiemersma. Leeuwarden en G. Darrenboom, Rotterdam. Arts-examen: mej. R. Blitz, Leiden; J. B. J. Wiegman, Terheijden (N.B.) en H. O. Slotnik, New York. NIJMEGEN, 31 mei. Kand. Frans: de weleerw. zr. A. M. Groothaert, Nijme gen. Doet. Frans: pater J. W. L. Niesten C.I.C.M., Helvoirt en mej.. A. R. M. Tummers, Den Bosch. Kand. Neder lands: J. P. M. Eggermont, Roosendaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 13