HOLLAND-FESTIVAL in doorsnee I If Weinig gastgezelschappen m Lichte muziek op zwarte schijven H W' E Schip in nood Moortje Hoffmannsthal Ionesco Piccolo Teatro Rake's Progress Royal Ballet The Cleveland Orchestra Een miljoen bromfietsen w- i te ONDERWIJZERSEXAMEN RESA-HILVERSUM PAGINA 7 Agenda Holland Festival Over drie jaar Voorzitter RAI hekelt regeringsmaatregelen Nederland verzacht de beperkingen op handel met China België doet zulks eveneens Grens bij Wunstwezel dag en nacht open Voor speciaal vracht vervoer mm i Nog meer „vocals" Uitgebreide keuze Jazzpublikaties Vertaald door JOHAN M. PALM Pi i ÖS:' Gisteravond is het I jaarlijkse zomer feest, het zo geheten Holland-Festival, begonnen. Dat was overigens nog slechts de officiële ouver ture, de feestelijke opmaak voor de ge nodigden. Vanavond begint het echt, in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam tegelijk. Het is van het jaar voor een groot deel een Nederlandse aangelegenheid: het aantal gastgezelschappen uit het buitenland is vrij klein, en zij hebben, afgezien van het Wiener Burgtheater, niet zulk een faam als de ensembles, die hier; in vroeger jaren het toeristen seizoen artistieke kleur hebben gege ven. Voor degenen die uit zijn op grote evenementen is dat wellicht teleurstel lend. Anderen, die het Holland-Festival gaarne zouden willen zien als een ma nifestatie van het Nederlandse artistie ke vermogen, zullen er misschien mee ingenomen zijn, al kan men uiteraard eerst achteraf beoordelen, of de mani festatie geslaagd is. In dat verband is het dan weer jammer, dat het Concert gebouworkest slechts twee concerten zal geven. Dat de meeste voorstellingen en con certen intussen wel onder leiding van gasten staan, is met het boven gecon stateerde niet direct in tegenspraak, wanneer men althans mee wil gaan met de redenering, dat zij de Neder landers, die onder hun directie komen te werken, tot hogere prestaties weten te brengen dan zij onder normale om standigheden bereiken. In ieder geval heeft de ervaring geleerd, dat dit soms gebeurt, Een van de nieuwigheden van dit festival is, dat de Nederlandse toneel wereld er voor het eerst als een een heid in optreedt met een stuk van een Nederlandse schrijver. .Moortje" van Bredero, vergelijkbaar tot op zekere hoogte met de „Spaanse Brabander", waarvan men zich de prachtige voor stelling zal herinneren, waarin Jan Musch enkele jaren geleden afscheid heeft genomen van het toneel. „Moortje" is, zoals men weet, een bewerking van „Eunuchus" van Te- rentius, met enige soms gezochte, soms geslaagde kunstgrepen, aangepast aan de Amsterdamse samenleving van die tijd, boeiend vooral door de onvervals te, hartige schildering van milieu, ka rakters en gewoonten. Dat de intrigue nogal ingewikkeld en niet bepaald waarschijnlijk is kan men er gemakke lijk bij vergeten. Voor jeugdige toe schouwers is deze „spiegel van men selijke dwaasheid ih het lichtzinnig en weeldedronken Amsterdam" minder ge- eigend, maar voor wie niet zo gemak kelijk meer schrikt is de onverbloemde manier, waarop Bredero zijn pappen heimers gulhartig aan het zonlicht blootstelt, bijzonder vermakelijk, vooral omdat hij het zo menselijk doet, zo goed afgekeken van de natuur. Van Hugo von Hoffmannsthal heeft de Nederlandse Comedie enkele jaren geleden „Der Schwierige", „Een moei lijk mens", gespeeld. Het Wiener Burgtheater komt nu naar het Holland- Festival met het blijspel „Der Unbe- stechliche", iets zwakker en van later datum, voor het eerst in 1923 gespeeld, maar vrij spoedig van' de planken ver dwenen. Het blijspel draait om het thema dat rnen niet alleen in zijn operetteteksten voor Richard Strauss en in Der Schwierige terugvindt, maar ook in zijn drama's en tragedies, het thema van de echtelijke trouw. In dit blijspel is de tyrannieke huisknecht Theodor de hoofdfiguur. De oude barones, die hij al jarenlang gediend heeft, noemt hem „ein ganz ausgezeichneter Mensch". Haar zoon vindt hem „aber ohne Frage ein Erzengel". Die zoon, Jaromir, woont bij de oude barones met vrouw en twee kinderen. Uit zijn vrijgezellen- Zondag 16 juni AMSTERDAM: Kwe, de la Martheater: John Gielgud over Shakespeare. DEN HAAG: Kon. Schouwburg: Moortje. SCIIEVENINGEN: Kurhaus: Cleveland Orchestra. Maandag 17 Juni AMSTERDAM: Stadsschouwburg: Moortje. DEN HAAG: Gebouw K. en W.: The Rake's Progress. Opening Filmweek. Kostuumontwerp van JVico Wijnberg voor De Kapiteyn in Bredero's Moortje tijd heeft hij twee vriendinnen overge houden, die hij op het kasteel te lo geren vraagt. Dit doet voor de huis knecht de emmer overlopen. Met enige voortreffelijke kunstgrepen neemt hij het heft in handen, werkt de twee vriendinnen de deur uit en voert de min of meer trouweloze echtgenoot weer in de armen van zijn naïeve vrouw. Hoewel het stuk na de eerste wereld oorlog geschreven is, speelt het in 1912, d.w.z. nog in die enigszins decadente fin-de-siècle-sfeer, die voor het blijspel bijzonder geëigend is. Over Eugène Ionesco is ln deze ko lommen reeds enkele malen geschre ven. De toneelgroep Test heeft ook enkele van zijn merkwaardige stukken opgevoerd, zowel „De kale zangeres" als „De es". Het laatste stuk komt nu de Studio des Champs Elysées uit Pa rijs in het Holland-Festival spelen, te zamen met „Les Chaises", dat in Ne derland nog niet eerder is opgevoerd. Men kan die stukken proberen na te vertellen, maar houdt er dan het ge voel bij, dat men toch niets duidelijker maakt voor wie ze niet gezien heeft. Het is een g,epfe toneel dat nog geen ètijret heeft, zoals de Farijse criticus Jacques Lcmarchand in het voorwoord tot Ionesco's verzamelde .werken (ed. Gallinard) zegt; „Het is niet psycho logisch, niet symbolisch, niet sociaal, niet poëtisch noch lyrisch; het hoort nog niet thuis in de regionen van het confectietoneel; het is toneel naar maat". Ionesco is in Roemenië uit een Fran se moeder geboren, heeft een deel van z\jn prille jeugd in Parijs doorgebracht is daar later als student teruggekeerd en er toen blijven hangen. Hij is met een Chinese vrouw getrouwd. Over Goldoni's „De knecht van twee meesters" hoeven wij nauwelijks nog iets te vertellen. Het wordt in Neder land veel gespeeld. Het „Piccolo Tea tro della Citta di Milano" komt het hier in het oorspronkelijke Venetiaanse dialect spelen, dat men in Italië zelf ook niet meer schijnt te verstaan. De stijl, waarin gespeeld wordt, houdt met die verstaanbaarheid, die voor de Ne derlander in ieder geval nog aanmer kelijk geringer zal zijn, volledig reke ning. Men speelt het als een pantomime, ais een oprechte commedia dell' arte. The Rake's Progress, Strawinsky's enige avond-vullende opera, is na zijn Venetiaanse première in 1951 vrijwel in alle Europese muziekcentra ge speeld en daarbij afwisselend verguisd en bejubeld. Tijdens het Holland-Festi val zal het werk voor de eerste maal in Nederland wor den uitgevoerd door de Nederlandse Ope ra onder leiding van Erich Leins- dorf, in de regie van Peter Potter en met decors en kos tuums van Kenneth Green. De inhoud van The Rake's Progress wordt gevormd door een op het Faust- motief gebaseerde geschiedenis die zich afspeelt in een I8de eeuws milieu van deernen en bandie ten. De tekstschrij vers, de Engelse dichter William H. Auden en de Ame rikaanse theater-ex pert Chester Kall- man, putten hun in spiratie uit een acht tal gravures van William Hogarth. Overigens lijkt de handeling in deze opera zeer bijkom stig van aard, om dat Strawinsky doel bewust alle psycho logie, iedere symbo liek en zelfs elke openlijke emotie uit zijn werk heeft ge weerd. Naar oude trant schreef hij een nummer-opera, het geen wil zeggen dat aria's, duetten, en sembles en recita tieven elkander in strenge regelmaat opvolgen. De muziek, of schoon duidelijk pri mair gesteld in de opera, is al even archaïserend. Zij omvat alle denkbare stijlvormen, van Mozart tot Verdi, en vertoont daarbij een uitgesproken voor keur voor de oude Italianen. Met hun kunst was Strawinsky naar zijn zeggen dan ook verloofd. Dit engagement en de verregaande eclectische neigingen, die zich daarbij voordeden, hebben de componist er overigens niet van weer houden een partituur te schrijven die naar geest en inhoud voor de persoon lijkheid van de maker als hoogst ka rakteristiek mag worden beschouwd. De programma's, die door' The Royal Ballet uit Londen in het kader van het Holland Festival zullen worden uitge voerd, bevatten uitsluitend werken van moderne Engelse choreografen. Twee van hen zijn zelfs met niet minder dan drie balletten vertegenwoordigd; de vermaarde Frederick Ashton met Les Rendez-vous, Apparitions en het wel haast klassiek te noemen ballet Les Patineurs en daarnaast de nog jonge, maar een komeetachtige carrière ma kende Kenneth Macmillan met Danses Concertantes, House of Birds en Soli taire. Resten nog het ballet Blood Wed ding, gezet door Alfred Rodrigues en The Rake's Progress van Dame Ninet te de Valois. Van het laatstgenoemde werk is de componist Gavin Gordon, die zich wat het gegeven betreft even als de librettisten van Strawinsky's ge lijknamige opera oriënteerde op de gra vures van William Hogarth. The Royal Ballet, dat tot voor kort de naam Sadler's Wells Theatre Ballet voerde, wordt geleid door de danser John Field. Er bestaan trouwplannen tussen hem en de prima ballerina van de groep, de 27-jarige Anne Heaton. Tot 1956 maakte deze danseres deel uit van het grote Sadler's Wells Ballet in Co- vent Garden. Daarvóór echter, als nauwelijks zestienjarige, danste Anne Heaton reeds belangrijke rollen in het toen juist opgerichte gezelschap dat zich thans als The Royal Ballet in Ne derland komt presenteren. Het Cleveland Orchestra, dat op 15 en 16 juni in het Holland Festival op treedt, begon zijn geschiedenis in de herfst varr 1918. Vijftien jaar lang voerde Nikolai Sokoloff de dirigeerstok over het ensemble, de volgende tien jaar stond het orkest onder leiding van Arthur Rodzinski, en in 1943 werd de leiding overgedragen aan Erich Leinsdorf. De laatste treedt ook op in het Holland Fes tival, zjj het niet meer als dirigent van het Cleveland-Orkest, maar als leider van het orkest van de Nederlandse Opera in de komende voorstellingen van The Rake's Progress van Strawinskl. Sinds 1946 is George Szell als vaste dirigent aan het Cleveland Orchestra verbonden. Met George Szell zal het Ne derlandse concertpubliek in de toekomst nader kennis kunnen maken, nu is be paald, dat deze dirigent in de komende jaren voor langere tijd het Concertge bouworkest zal leiden. Het Cleveland Orchestra, dat inmid dels tot een ensemble van honderd man is uitgegroeid, legt zich in Amerika vooral ook toe op het geven van con certen voor de schoolgaande jeugd. Het orkest van Cleveland kende men hier nog slechts van de grammofoon plaat; de klank van de beroemde strjj- kersgroep, die heel wat kostbare instru menten ln z'n bagage meevoert, zal men nu ook in natura kunnen.beluisteren Op een bijeenkomst in Den Haag heeft de heer Egon F. Eriksson, voor zitter van de R.A.I., in een toespraak enkele regeringsmaatregelen ten op zichte van de bromfiets gehekeld. Zo zei hij, sprekend over de door minis ter Algera aangekondigde gele num merborden voor bromfietsen: „Deze lelijke borden zijn eigenlijk overbodig, omdat de oorzaak van de vele ongeluk ken moet worden gezocht in de ondeug delijke voorrangsregeling die ons land in tegenstelling tot zijn nabuurlanden kent." D'e wettelijke regeling op de afbeta ling en de bestedingsbeperking noem de hij „een slag voor de bromfietshan- del" .waarvan de gevolgen in het econo mische leven van ons land niet zullen uitblijven. Anderzijds juichte hij de binnenkort komende nieuwe minimum remvertragingseisen voor bromfietsen van harte toe. Spreker schatte het aantal bromfiet sen dat momenteel ln Nederland loopt, op 775.000 stuks en gaf als zijn progno se dat dit aantal over drie jaar de mil joen ruim zou zijn gepasseerd. Kostuumontwerp van Kenneth Green voor Nick Shadow in The Rake's Pro gress De Nederlandse regering heeft zich beraden omtrent het door haar in te nemen standpunt ten aanzien van de door verschillende landen getroffen maatregelen, waarbij de beperkingen op de handel met China, Noord-Korea en Noord-Vietnam aangepast worden aan het controlestelsel, geldende voor de handel met enkele Oosteuropese landen. Na overleg met de Belgische regering is besloten ook voor wat betreft de Ne derlandse embargo-maatregelen met be trekking tot de uitvoer, de doorvoer en de verscheping van goederen naar Chi na, Noord-Korea en Noord-Vietnam, een overeenkomstige voorziening te treffen. België nam eenzelfde besluit. Het grenskantoor Wemhout-Wuustwe- zel is het eerste kantoor in Europa dat op werkdagen dag en nacht geopend zal ziin voor het vervoer onder douane- versluiting. Het Nederlandse ministerie van fi nanciën en het Belgische bestuur der douanen en accijnzen hebben besloten om het internationale douanekantoor Wemhout-Wuustwezel dag en nacht open te doen stellen als douanekantoor van doorgang voor het internationaal vervoer van goederen onder dekking van een speciaal carnet t.i.r. Decorontwerp van Kenneth Green voor The Rake's Progress et is maar dat u het weet: het is nog steeds an met Marian, er wordt nog al maar naarstig met bananen gesjouwd, de Tutti-frutti smaakt nog best en Pepita de Mallorca is weer springlevend. En dat zijn dan nog maar een paar van de vele „hits" en „tops" en „tophits", die zich, al dan niet in een nieuwe versie of in een nieuw hoesje, op de platenmarkt weten te handhaven. De amoureuze capriolen van Marian worden dit keer pittig en lekker-kort bezongen door de Aethergeuzen. Voor het nummer op de andere kant van de 78 t. Phllipsplaat P17669 H het walsje „Ik ben als een schip" (tikkeltje sentimenteel) heb ben de geuzen hun deftige stem opge zet. De muzikale illustratie is van het orkest van Lex Karsemeyer. O De banana boat song is gegroefd op Philips 45 toeren 430006 PE, nu ver tolkt door Shirley Bassey, die haar overtuiging de vrije loop laat in feeste lijke uithalen. Voorts presenteert dit 45 toerenschijfje: Maria Zamora y sus Muchachos in „Pepita de Mallorca" (be kende Zamora-vuurwerk); Frankie Vaughan met „The green door" (rock and roll plus croongehik van Frankie- himself) en als een verademing: Mie- ke Telkamp in „True love", ook al heeft Mieke dan wel moeite met de crescen- di. O Stan Freberg heeft zo zijn eigen mening over de banana boat song. Hij steekt er de draak mee en maakt er een grappig shownummertie van. Aan de andere kant van het 45 toeren Capitol- plaatje F 3687 spot Stan met de tele visie, waarbij zijn vrij scherpe stem nog wordt aangezet door de growlende trompetsectie uit het orkest van Billy May. Het nummer heet „Tele vee-shun" en heeft het karakter van een calypso. O Tutti-frutti op London L 608 laat ho ren, dat Pat Boone ook wel raad weet met rock and roll, al blijft Pat dan wel bij zijn positieven. Anders is het gesteld met de saxofonist. Het kan hem niet hard genoeg gaan. Met „Just as long as I'm with you" kan men weer bijkomen. Het poëtische liefdesliedje wordt door Pat met smaak en zonder overdrijving voorgedragen (slowfox). O De liefde is ook al het thema van de 78 toerenplaat P 44894 H van Philips. „Ay ay ay, so ist die Liebe", een wals en „In Bordeaux" een baiao worden uitgevoerd door Leo Leandros. die eep sympathieke, zonnige stem heeft, tezamen met koor en orkest o.l.v. Charley Klein. Van het eerste nummer valt de gevarieerde in strumentatie op. O Mah little baby, ge zongen door The De John Sisters bij orkestbegeleiding van Ray Ellis en op genomen op Philips 78 toeren B 22046 H, kan ons niet bijzonder bekoren. Het is een vrij eentonig geval. Heel wat ple zieriger klinkt dan „Don't promise me" aan de andere kant van de plaat. In frisse meerstemmigheid, nochtans niet gespeend van die bekende croon-effect- jes, komt het nummer er in versheid marstempo uit. O Russ Garcia levert suggestieve muziek bij de twee num mers van Julie London op de 78 toeren Londonplaat L 605. Eerst; „Now, baby, now", een gekruide foxtrot. En dan verrassende tegenstelling; „The meaning of the blues", waarbij Julie na een lyrische intro vanwege het orkest haar stem als in een voile hult en ook in haar voordracht een pakkende sfeer weet op te roepen. Het vocale repertoire is onuitputte lijk deze week. We gaan moedig verder. Met twee bijzonder char mante vaderlandse werkjes, n.l. de lied jes „Moederliefde" en „Kleine comman dant" op Decca 78 toeren M 64117 met tederheid gezongen door Elly Roy en, mede dank zij de geslaagde arran gementen, met veel smaak voor fijne nuanceringen begeleid door het orkest van Jack Buiterman. Aanbevolen plaat je. O Vier succesnummers van Mei Tor- mé, een jonge kalme zanger met een gemakkelijke, natuurlijke stem en een bekoorlijke voordracht, zijn vastgelegd op het 45 toerenplaatje van Decca, nr. DFE 6384. De begeleidende orkesten zijn van Ted Heath en Cyril Stapleton. Hier en daar stuit de safier op een tikkeltje zoetigheid, doch daar is overheen te komen. De nummers heten: Walkin' shoes. The cuckoo in the clock, Hooray for love en Shenandoah valley. Men kan er desgewenst stemmig bij dansen. O Op Philips 429244 BE, 45 toeren, zingt Frank Sinatra bij orkestbegeleiding on der directie van Axel Stordahl een vier tal van zijn bekende songs, speciaal voor romantisch gestemde zielen. Het repertoire vermeldt: Nancy, Stormy weather, She's funny that way en All the things you are. Sinatra liefhebbers (het zal wel op „hebsters" uitdraaien): „voor!" O Wilma de Angelis (heldere, open stem), bijgestaan door Piero Sof- fici's twinkelend orkest, presenteert op Philips 45 toeren 363245 PF twee nieu we Italiaanse liedjes: „A venezia in Carrozzella" en „Casetta in Canada", die zonder enig bezwaar gerangschikt mogen worden onder het klasse-werk, dat Italië op het stuk van moderne amusementsmuziek weet op te brengen. Je knapt er van op. De muziek klinkt wat te zachtjes naar ons gevoel. Jam mer, want de frisse, originele instru mentatie van beide werkjes mag er zijn. O Tenslotte: twee Latijns-Ameri kaanse nummers („Water" en „The pro posal") uitgevoerd door het Norman Luboff Choir, waarvan het uitstekende Btemmenmateriaal en de verzorgde zangstijl bekend zijn. In „The proposal" kan men een mooie fluitpartij beluiste ren. at de instrumentale muziek be treft valt er deze week weer keus te maken uit verscheidene gevarieerde platen, waarnaar het ge noeglijk is te luisteren en waarbij het eventueel even plezierig dansen is. O Op His Master's Voice, 45 toeren nr. 7 EGH 121 presenteert de pianist Cas Oosthoek zeer beschaafde en, ook al dank zij de tutti-vox, die Cas naast zijn pianospel inschakelt, bijzonder kleurrijke klan ken, die tezamen een aantrekkelijke selectie uitmaken van graag gehoorde nummers, zoals In a shady nook, My blue heaven, etc. De vaardige ritme sectie wordt bezet door Koos Tigger (gitaar), Joop Bassado (bas) en Bill van den Heuvel (slagwerk). O Op de 33 toeren Philipsplaat P10418 R ver zorgen Henri Coene en zijn collega's intussen een accordeon-festival in twee kwartsmaat. Bekende marsen, zoals Einzug der Gladiatoren, Stars en Stri pes forever, Alte Kameraden en Colonel Bogey, krijgen een melodieuze, stevige en strakke vertolking, waartoe tevens een kordate ritme-groep bijdraagt. O Ook The Kilima Hawaiians zijn weer van de partij. Zij leggen een krans van dromerige exotische klanken om het hoofd van de luisteraar, die gecharmeerd is op die zoetgevooisde Zuidzeemuziek- jes. Langzame en iets vluggere num mers, waarin de liefde, het maanlicht, de knappe joffers en de laatste round up worden bezongen, wisselen elkaar af. Het geheel is gehuld in een fleurige hoes. De plaat draagt het merk Philips en het nummer P13023R (33 toeren). O Let's have a dance luidt de titel van het 45 toerenplaatje 31769 PF, even eens van Philips, op welk schijfje het de beurt is aan Bennie's old piano band om een selectie van vlotte dansnum- mers ten beste te geven. Het klinkt niet allemaal even zuiver, maar wel pittig en opgewekt. Tot het zestal nummers in show-dixielandstijl behoren Alexan der's Ragtime band, That's a plenty en Ain't she sweet. O Malando's meest ge wilde tango-composities, uitgevoerd met de zwier en de gratie en met de fijn zinnige intonaties, die Malando's orkest doen behoren tot 's werelds vermaarde tango-ensembles, zijn gegroefd in het 45 toeren Philipsplaatje 422095 PE. De tango's Olé Guapa en Tango du Rêve behoren tot de veertien melodieën, die op dit plaatje aaneengeweven zijn. Dansplaatje bij uitstek. O De donkere tinten van de cimbaal accentueren de Slavische emoties, welke met meester hand worden ontworsteld aan de viool, met welk temperamentvol musiceren Veres Lajos mede zijn vakkundig orkest inspireert. Zo voeren de twaalf Hon gaarse werkjes, die zijn gepubliceerd op het 45 toeren Philipsplaatje 422117 PE, de luisteraar mee naar de poesta, waar leven en muziek synoniemen zijn. r zijn hele theorieën op te zetten over de moderne jazzmusicus, over zijn muzikale idee, over zijn stijl, zijn speeltechniek, over de mate vooral, waarin hij in zijn varia ties en improvisaties op het gegeven thema naar ontmoetingspunten zoekt met de Europese klassieke muziek vorm en dan zijn er binnen de kortste keren uitvoerige discussies op te zetten tussen diegenen, die menen, dat de moderne jazzmusicus de vitali teit en de spontaneïteit geweld aandoet en de anderen, de modernen, die met evenveel recht betogen, dat jazz muziek een levende muziek is, die nieuwe wegen openlegt en andere perspectieven biedt. Hoe het ook zii, het is in vele gevallen bijzonder in teressant en het geeft niet zelden grote muzikale voldoening, de moder nen in hun tasten naar nieuwe klank kleuren te volgen, te beluisteren. Die voldoening schenkt bijvoorbeeld een van de jongste publikaties van Philips (B07169L, 33 toeren), via welke plaat de begaafde pianist, componist en ar rangeur Dave Brubeck zijn modern» „études" speelt, een negental piano werkjes, eigen composities of arran gementen van bestaande nummers, waarbij Dave zijn degelijk geschoolde Blo ad Wedding bij het Royal Ballet uit Londen Godde had de smaak van de zee ln de mond en het bruisen van het water in de oren. „Als hij omgeko men is, ben ik de enige geredde van de brug", had hij gedacht. Hij meende dat alle inzittenden van de eerste reddingboot, die hij onder het bevel van de derde officier had gesteld, verpletterd waren. In be slag genomen door het zoeken naar een methode, hoe ze een tweede sloep met minder gevaar konden strij ken, had noch Godde, nocht Bertrand opgemerkt dat een levende, bevrijd uit de wrakstukken, met de golven was meegevoerd en tegen het boord van der schepen was geworpen. En als Iemand van de Canopus bemerkt had, dat de mannen van de Virgi nia een drenkeling uit het water haalden, hoe zou hij dan hebben kunnen weten dat het nu juist Jean Duf or was! „Ik moet weten of Bertrand gered is". Zonder zich om de gescheurde spieren te bekommeren, maar krimpend van de pijn, die zijn bezorgde geest ne geerde, liet Godde zich, nadat hij rechtop ln zijn kooi was gaan zitten, op de vloer glijden. Toen hij zag wat hem in zijn kooi tot nu toe verborgen was geweest, wist hij dat hij zich in de hut van de loods bevond, precies onder de kaartenkamer, en daarmee door een binnentrap verbonden. Goed, hij zou roepen. De een of ander, Vox mis schien, zou dadelijk verschijnen. Hij sloeg, zo goed MJ kon, een jas die op de rustbank lag, over de schouders en stapte op blote voeten over de drempel. In de kaartenkamer sprak iemand, wiens stem(hoewel enigszins verdraaid door het gordijn boven aan de trap) hem tegelijk bekend en vreemd voorkwam. Hij had die stem kort ge leden gehoord, maar ze hield geen verband met het gebeurde. Was dat de stem van iemand van de Ca- n<jpus, van iemand, die, als hij, aan de verdrinking ontsnapt was? Neen, het was niet de stem van Ber trand. De eerste woorden die hij verstond „Afri kaanse kust... malaria", waren in zijn geest ver bonden met een treurige scène in de voorafgaande uren. Maar welke? Er waren er zo vele geweest! Maar opeens doemde voor zijn geest een gezicht op, jong, mannelijk, driftig, met vurige blik. In het half duister van de kaartenkamer op de Canopus tekende het nu voor altijd gedoofde lamplicht handen die beefden, een verwarde haardos, een breed, gewond voorhoofd en enigszins dikke lippen, die het over rompelende bericht brachten: „Ik heb Rouveyre met gebroken ruggegraat op het dek gevonden, hij is dood". „Niet mogelijk! (Hij zocht even naar de naam) Dufor! Hij was in de eerste reddingboot. Ik dacht..." Met moeite hees Godde zich op de eerste trede, toen op de tweede. Hij zette eerst de ene en dan de andere voet tegen de kant en steunde op de linker schouder en hand, maar door de gecombineerde be wegingen van rollen en stampen stootte hij zijn ge wonde rechter schouder tegen het ijzeren schot. Een andere stem, een die enige uren geleden het vergiftigende gezegde „We hebben niet het recht" in het hart van Godde had doen sluipen, bracht hem een ander gezicht en een andere gedaan te voor de geest. Op zijn dogmatische manier, een beetje kortaf, die hem kenmerkte, vroeg Vox: „Wat voor weertje hadden jullie na Gibraltar? Welke koers voeren Jullie? En de machine, geen nieuwe schade? Jullie waren niet genoodzaakt geweest de machine te stoppen?" Godae klom weer een trede hoger. In de kaartenkamer zaten Vox en Dufor tegenover elkander te praten. Hijzelf, Godde, zou de vragen van Vox beantwoorden en zou vragen stellen aan zijn derde officier. Er waren nu reeds twee officie ren van de brug gered. Met Bertrand.... als hij ge red was... zouden ze er in kunnen slagen alle om standigheden van de ondergang van de Canopus nauwkeurig vast te stellen. Op hetzelfde ogenblik, nauwelijks enige meters van Joseph Godde, die beneden op de trap stond, verwijderd, antwoordde Dufor op de vraag van Vox: „Tot aan de nacht, waarin wij van koers veranderd zijn om naar de Marco Polo te stomen, heeft de machinekamer geen enkele keer gevraagd te stop pen of de vaart aanmerkelijk te verminderen. Maar wat een vloeken en verwensingen ik in de messroom heb gehoord! Hoeveel maal werden Maurin en de genen die het plan hadden geopperd de Canopus te kopen, niet naar de duivel gewenst! „Na Gibraltar is het weer slecht geworden met een deining op de kop en westenwind. Steeds wer den zee en wind krachtiger. Ik was niet gewend aan zo'n lange periode en dan steeds erger, want ik heb hoofdzakelijk in het zuiden gevaren. Een steeds kleinere horizon met een heel sombere kim in het noordwesten, die me deed afvragen, waar gaan we heen, waar varen we op af, wat is er daarginds?" „Daarginds", mompelde Vox, „ligt New Foundland Heb je de zeilaanwijzingen niet gelezen: Bij het na deren van New Foundland met mist, ijs en storm? En hebben jullie geslingerd?" „Neen, in het geheel niet. We hadden de zee pal op de kop. Toen, maar het is moeilijk te zeggen wanneer, zo gelijkmatig was de toename, hebben we ons in heel zwaar weer bevonden. We zijn er in ge varen. De neus heeft zich er ingestoken, zware brok ken water zijn op de bak uiteengespat en een regen van buiswater kletterde tegen onze schuilhokjes op de brug. Kapitein Godde, die al weinig sliep, heeft toen in het geheel niet meer geslapen. Als hij niet naast ons op de brug stond, liep hij over het dek, een zwarte schaduw in de grauwheid. Ofwel, we zagen hem onbeweeglijk in de kaartenkamer zit ten. Ik weet niet waaraan hij dacht, maar ik geloof niet dat hij erg ontevreden was over de Canopus. Het ergste was het voor de mensen ln de machineka mer, die het schip zouden hebben verlaten, misschien zelf in New York, naar ik begrepen had. Ollivier is aan boord; hij kan het u vertellen". (Wordt vervolgd) DAVE BRUBECK en met zorg ontwikkelde muzikaliteit, zijn klankenfantasie, zijn veelzijdig improvisatietalent en niet op de laat ste plaats zijn zin voor een fijnge- nuanceerde sfeerwerking de vrije teu gels laat. Zeer interessante plaat. O Diegenen, die het bij het oude ver trouwde jazzidioom willen houden, kunnen gerust zijn, want er is ook nog het Philipsplaatje 426027 BE, 45 toeren, waarop de trompettisten van de „klas sieke" school, Louis Armstrong, Frankie Newton, Bobby Hackett en Bunny Be- rigan ln respectievelijk de nummers Skip the gutter (1928), Tab's blues (1939), Poor butterfly (1956) en Let's do it (1937) hun persoonlijke stijl op het oer-instrument van de jazz laten horen. Voortreffelijk studie-plaatje. O Al eerder uitgebrachte creaties van de jazzvocaliste Sarah Vaughan A blues serenade. Black coffee, I cried for you en As you desire me zijn nu ver zameld op een 45 toerenschijfje (Philips 429250 BE) en getuigen er opnieuw van, dat Sarah met name in songs in lang zame tempo uitstekende stemkwalitei- ten, een boeiende frasering en vaak een bijzonder gave voordracht tentoon spreidt. Intussen zou men wensen, dat er eens een geest zou opstaan, die het zou klaar spelen om ook binnen het jazzidioom teksten te bedenken, die wat hoger zouden grijpen dan het ge bruikelijke oppervlakkige gerijmel over love, darlings, kisses en wat dies meer zij. FRÉDÉRIC De kortste en voordeligste opleiding (Bekend* Schriftelijke Cursus)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 7