Christelijke levenshouding I SCHRIJVERS BESCHREVEN JACQUES SCHREURS Limburger in hart en meren volk Schip in nood Vraag Antwoord j Perfectionisme is onoprechtheid Nederlands grootste wandtapijt Midden onder het en J ZATERDAG 13 JULI 1957 PAGINA 13 eii drs. Brouwer van de gepromoveerd Proefschrift over Mechteldis van Loon W. van Resteren, Hoorn, ridder St.-Sylvester Liturgische weekkalender ertaald door JOHAN M. PALM Hf®ren! Zwemmen W asbehandeling Temperatuur meten Naar Valkenburg Kortste weg Universiteiten Irïvaliditeitsuitkering, enz. A.O.W. Uitkering Raad van Arbeid Belasting en verzekering Snipperdag Een loongeschiedenis Salaris en huurverhoging Vakantiegeld Woningkwestie Aankoop boerderij -in» In onze vorige beschouwing hebben wij erop gewezen hoe belangrijk het is voor een echt christelijke -Venshouding de hoop tot de basis van ons gedrag te maken. Aalmoezenier groenendijk heeft daaraan een voor treffelijk artikel gewijd in het frisse Soldaten tijdschrift G3. Het voornaam ste in ons leven op aarde is niet zo maakt mogelijke daden te stellen, et gaat veeleer om de goede innerlijke gesteltenis, de juiste houding tegen over God. Is die er eenmaal, dan zal Ohs gedrag van daaruit min of meer y®ti zelf zó goed worden, als in onze t>acht ligt. Deze laatste beperking: „voor zover •Jet in onze macht ligt", is zeer belang rijk. Wij zijn nu eenmaal zondige men- jen, er is iets stuk in onze natuur, in jje natuur van alle mensen, dus ,°k in de samenleving. En daaruit ■bigt, dat het eenvoudig onmogelijk is tijd het beste te doen. Het is daarom Oen teken van grote wijsheid daarmee ;r<?de te hebben. Dat wij maar zeer gebrekkige wezens zijn, weet God beter ?an alle mensen tezamen. Daarom *Jeeft Hij ook beloofd altijd en overal toet ons te zijn, ons te helpen, te steu- J.en, te verlichten; daarom heeft Hij fijn Kerk gesticht met haar onuitput- :elÜke genademiddelen, de sacramen- l6o, daarom vraagt Hij van ons vóór ?Ues geloof in zijn heilswerk, geen per- "'ctionisme, d.i. geen streven naar Jjhetteloze, objec- f ,!®f goede uiter- f hike daden. Die llin in de wereld, fOals ze in feite Js. niet te ver dachten. Daar mee zullen wij geduld moeten hebben tot aan de frote eindvoltooi- tg, tot de weder- fomst van Chris- 'Os. wanneer de verlossing definitief vol tooid wordt en alles nieuw en volkomen '°ndeloos herschapen zal worden. Maar dit betekent natuurlijk niet, dat ?0s gedrag er niet op aan zou komen. «Itegendeel. Christus zelf heeft telkens i/eer de nadruk gelegd op het onder houden van Gods geboden. Dat is een j solute eis. Niemand echter zal Gods tfmoden als zodanig onderhouden, als J niet eerst in God gelooft. Dat is hoofdzaak. De geboden zijn ons in Drste instantie gegeven om onze ge- 6kkigheid te hulp te komen. Dit deed Aan de R.K. Universiteit van Nij megen vond vrijdagmiddag de promo te tot doctor in de letteren en wijsbe geerte plaats van Dr. A. P. J. Brouwers, lid van het partijbestuur der K.V.P. &ij de plechtigheid, waarvoor veel belangstelling bestond, waren onder Ihderen de partijvoorzitter, mr. H. N. van Doorn, en leden van het ?agelHks bestuur van de K.V.P. aan wezig Na een geslaagde verdediging zjjn eerste proefschrift over de I asserij in het Nederlands van de helft van de twintigste eeuw had promotor, prof. dr. L. Michels, veel V de jonge doctor, die ondanks ',o]K„ lfVkke werkzaamheden zich met vol- Rff? ig heeft gewijd aan de devofi£ Vaiï zÜn studie, welke een waar- logic tQt de termino Aan de R.K- Universiteit te Nijmegen ^moveerde drs. C. H. Wijngaard® tot Jjoctor in de letteren en wijsbegeerte een proefschrift overW ian Loon 1600 tot 1653. Dichteres en h^nuntiate in Venlo". Mechteldis uit een voornaam Venloos Wgentengeslacht gesproten, trad op 19- t?rige leeftijd in 1619 in het slot booster van de Orde der Annuntiaten, 9 de tweede helft van de 15e eeuw y°or de koningin van Frankrijk, Jeanne Valois gesticht. De zusters, die voor k® tijd wel in Vlaanderen en in Bra- 1 ?ht, maar nog niet in Gelderland en i'kiburg kloosters hadden, hebben haar otekenis gehad in de katholieke refor- aüe. Enkele jaren geleden kreeg wij- ui broeder Edgar Heyen een liederen- ^jhdel in manuscript in handen, welke w.Kedichten van zuster Mechteldis be- »ute. Hij gaf deze gedichtenbundel uit b? drs Wijngaards stelde zich tot wak in zijn proefschrift de achtergrond Ch deze gedichten, waaronder er zeer ^trdevolle zijn. te belichten, v fcrof. dr. W. J. M. A. Asselbergs, die <je eerste maal als promotor op- «M, verleende de promovendus bg onderzoekingen naar Mechteldis «te, 'en en haar werk een waardevolle Un. H. de Paus heeft de heer W. van (.gSteren, leraar Duits aan het r.-k. Ly- Vt Ö1 te Hoorn en aan de r.-k. H.H.is. js Ëolsward, in verband met zijn 50- C'S jubileum bij het onderwps. be- k.-'Uid tot ridder in de orde van Sint- lv®stér. God uit liefde. Beseffen wij eenmaal zó door God bemind te worden, dan komen wij er ook toe uit wederliefde te doen wat God, juist omdat Hij ons bemint, van ons vraagt. Langs deze lijnen nadenkend komen wij dan ook vanzelf tot de juiste levenshouding. Het geloof schenkt de hoop en de liefde; de liefde dringt ons tot het onderhou den van Gods geboden en die van zijn Kerk, omdat wij inzien, dat die uit liefde voor onze bestwil gegeven zijn. Het is dus heus niet zó, dat onze godsdienst alleen maar zou bestaan uit een aantal min of meer lastige geboden en verboden, neen, hp is niets anders daii het voortdurend heilshan- delen van God met de mens. Dat wij dit heilswerk niet passief over ons heen kunnen laten gaan is wel zonder meer duidelijk. Onze medewerking wordt ge- eist, maaruit dankbare weder liefde. In de praktijk brengt de christelijke levenshouding heel wat moeilijkhe den mee. Het zou dwaas zijn dat te ontkennen. Het genoemde tijdschrift G3 gaat nader in op de moeilijkheid van oprecht zijn. Wie echt goed zijn best wil doen in deze wereld, stoot meestal zijn hoofd. De wereld leeft im mers van medeplichtigheid aan de zon de. Het is heus meer regel dan uitzon dering dat wie nauwgezet wil leven zo als zijn geweten hem ingeeft, daarvan vaak de dupe wordt. Wie de oprecht heid tot punt één van zijn levenspro gram maakt, dreigta-sociaal te worden! Laten wij dit niet te snel te genspreken. Enig nadenken overtuigt ons spoedig van de zeer betreurens waardige juistheid hiervan. Wie zich niet aanpast, wie niet „mee huilt" in beroep, in samenleving, in gezin, in de kerk zelfshebben wij niet het voorbeeld van Jezus zelf, dat men dan, zacht gezegd, niet welkom is in de gemeenschap der mensen? Het is een feit, dat niemand van ons groot genoeg is om dwars tegen alles en allen in, waarachtig te zijn. Daarom zpn wij alien sleeds min of meer oneer lijk. Absolute eerlijkheid is niet van deze aarde, zoals trouwens de vol maaktheid van geen enkele deugd. Wp zpn hier slechts op weg naar die vol maaktheid. Wp kunnen het goede niet helemaal verwerkelijken. Dat is het gevolg van de erf schuld. Wp zjjn im mers uit het paradps gejaagd en schul dig. Als wij eerlijk willen zijn moeten wij dit erkennen en trachten het met onze gebrekkigheid uit te houden. Er voor te vluchten onverschillig te wor den of ons ertegen te verzetten zou verkeerd zijn. Heeft Christus ons niet geleerd ons kruis op te nemen, het te dragen en te trachten de breuk z o- veel mogelijk te herstellen? Dat is al moeilijk in ons persoonlijk leven; het wordt nóg moeilijker in de samenleving omdat óók de gemeen schap zondig is. Er is sprake van een collectieve schuld en een collectieve zondigheid. Nu is het wel zo, dat wjj moeten leven uit de hoop op het defi nitieve herstel van onze gebrekkigheid door Christus, dat betekent nu ook weer niet, dat wij ons niets hebben aan te trekken van de toestand in deze wereld. Die hangt in feite van ons af. Niet zó, dat wij in ons eentje de wereld zouden kunnen verbeteren, maar wel zó, dat wij door ons persoonlijk gedrag er toe kunnen bijdragen, dat ze iets beter wordt. Ieder in zijn eigen mi lieu. En wel vanuit oprechte liefde, die maakt, dat we eenvoudig niet anders kunnen. Christus' liefde moet ons dwin gen daartoe. Er volmaakt in slagen hoeft niet; kan ook niet. Dat is voor behouden aan Christus. Er wondt op dit terrein tegenwoordig al zeer veel goeds gedaan. Maar nog lang en lang niet genoeg. Hier is ieders persoonlijke inzet onontbeerlijk. Geloof, hoop en liefdedat is de basis van de echt christelijke levens houding. Daaruit ontstaat een gezond menselijk streven zonder krampach tigheid en zonder onwaarachtigheid. Wij moeten meer leren denken en le ven overeenkomstig de Openbaring Met louter menselijke overwegingen kunnen wij het leven immers nooit aan! ZONDAG 14 JULI: 5e zondag na Pink steren eigen mis2 geb. H. Bona- ventura; (Utrecht en Haarlem: 2 geb H. Marcellinus)credo; pref. van H. Drieëenheid; groen. MAANDAG: H. Henricus, belijder; mis Os Justi; (Utrecht: 2e geb. H. Pleohel- mus)wit. Den Bosch en Roermond: H. Plechelmus, bisschop-belijdermis Statuit: 2 geb. H. Henricus; wit. DINSDAG: O. L. Vrouw van de berg Carmeleigen miscredopref. van O. L. Vr.; wit. WOENSDAG: H. Alexius, beliider; (Utrecht: 2 geb. voor bisschop, verjaar dag van wilding)wit. DONDERDAG: H. Camillus de Lellts, belijder; eigen mis; 2 geb. H. Sympho- rosa en gezellen; wit. Utrecht: H. Fredericus, bisschop-martelaar; mis Sacerdotes2 geb. H. Camillus3 geb. H. Symphorosa; rood. VRIJDAG: H. Vincentius a Paulo, be lijder: eigen mis; wit. Utrecht: H. Bernulphus, bisschop-belijder; mis Sta tuit; 2 geb. H. Vincentius: wit. ZATERDAG: H. HieronymuS, belijder; eigen mis; 2 geb. H. Margarita; wit. ZONDAG 21 JULI: 6e zondag na Pink steren; eigen mis; 2 geb. H. Praxedes; (Haarlem: 2e geb. H. Fredericus: Roer mond: 2 geb. H.H. Monulphus en Gon- Bit een handweverij in Baarn is een wandtapijt gereed gekomen, dat met zijn afmetingen van 2^ bij S meter het grootste van ons iand is. Het tapijt zal een plaats krijgen in de hal van het stationsgebouw van ae K. L. NI. op het vliegveld Idlewild bij New York. Vier meisjes hebben er de afgelopen zes maanden 6000 uren aan gewerkt.... "oor het kleed naar de Nieuwe Wereld gaat, zal het zaterdag in de Baamse raadzaal te bezichtigen zijn. Pater Jacques Schreurs M.S.C. is een Limburger in hart en nieren. Hij is dat zózeer, dat hij de „noordelijke" journalist, die hem komt bezoeken, vrijwel onmiddel lijk voorhoudt, dat Limburgers niet chauvinistisch zijn. Daarmee het gesprek meteen bepalend tot wat hem boven alles dierbaar is: Limburg en het Limburgse volk. Zij vor men de achtergrond van al zijn activiteiten, ook, geloven wij, voor zover ze in het artistieke vlak liggen. Hij spreekt over het gewest en zijn bevolking met een misschien niet al te wel omlijnde subjectiviteit, maar in ieder geval met een diepe, welgefundeerde genegenheid. En hij weet bepaald heel wel over wat en wie hij het heeft. Pater Schreurs heeft een goed deel van de rigoureus in het leven ingrijpende industriële ontwikkeling van het gewest van zeer nabij meegemaakt. Als zielzorger namelijk. Van nog meer nabij kan het nauwelijks. Pater Schreurs heeft midden onder het volk gestaan, toen hij van 1924 tot 1930 in Sittard kapelaan was in een volks parochie, dat wil dus zeggen in een mijnwerkersparochie. Het was in de dagen, dat Limburg vocht voor een nieuw bestaan. Een vrij dreigenhe tijd, die pater Schreurs karakte riseert met een verwijzing naar de wapenspreuk, die de toenmalige bisschop van Roermond, mgr. Laurentius Schrij nen, voerde, en die luidde: „Blijf bij ons Heer, want het wordt avond". De strijd om een nieuw bestaan bracht dnt- stellend veel leed mee voor de gewone, eenvoudige mens. Pater Schreurs hééft dat leed gepeild en hij heeft waar het kon getracht het te lenigen in de objectiverende overtuiging overigens, dat „alles wat aan verschrikkelijke dingen in Londen, Parijs of Berlijn gebeurt, kan gebeuren op elke vierkante meter van de wereld". dulphus)credopref. van H. Drieëen- id; f heid groen. Inmiddels heeft Limburg zijn nieuw gelaat. „Een gelaat met littekens", zegt pater Schreurs. Maar het is zijn diepe overtuiging dat de nieuwe tijd een zegen is geworden voor zijn gewest, waarbij het nog slechts de kwestie is of „men die zegen zal kunnen besten digen". En wijst er in dit verband op „dat de Voorzienigheid gul is geweest met grote figuren". PoelA natuurlijk, die hij van nabij gekend heeft. Poels, „een groot verstand, maar meer nog een hart" en pater Jacobs. Pater Schreurs spreekt over het hui dige Limburg. En hij spreekt dus over wij" en „ons". „De waarheid zonder meer", zo zegt hij, „is voor ons te nuch ter Wij doen er iets bij of iets af, wij maken haar schoner. Ons gevoel voor humor de fine fleur van het bescha vingsleven brengt dat misschien mee" Hij redresseert zich het volgende ogenblik meteen enigszins: „Dat kan te ver gaan. De waarheid moet de kern blijven. En zij blijft ook meestal wel de kern. Als het puntje bij het paaltje komt kunnen wij verschrikkelijk ernstig zijn". Pater Schreurs komt te spreken over een zekere „Limburgse afzijdig heid in het Nederlands Staatsbestel", die hij toch nog altijd meent te kunnen constateren „alhoewel wij ons sinds 1839 werkelijk wel gelukkig hebben ge voeld als Nederlandse staatsburgers". Zij, die afzijdigheid, „is niet aan ons te danken", zo zegt hij, „maar aan de meerderwaardigheidsgevoelens van de Hollander^". Het moge merkwaardig schijnen dat een gesprek met pater Schreurs, de dichter, begint met zulke in dit ver band niet helemaal terzake doende onderwerpen, als boven omschreven. Het is dat niet. Pater Schreurs im mers is een Limburger bij de gratie Gods. HÜ is dat ook als auteur. Aan gezet tot de litteratuur door Felix Rutten en Marie Koenen, ging hij schrijven, over en voorad vóór Lim burgers. Er is geen plem of dorpskom in het zonnige gewest of er is ooit wel eens een „gemeenschapsspel", vervaar digd door pater Schreurs, opgevoerd. Want hij wilde wat doen voor zijn mensen en hij wilde de litteraire ga ven, die hij nu eenmaal had, zoveel 67 WVat stelden ze zich voor? Dat ze zouden uitstap- C zoals ze waren ingestapt? Dat de reddingboot 41, koord van de Virginia zou worden gehesen zo- Ze nou zou worden gestreken Zo voorzichtig det5e'Ük ging ik met het jonge meisje dat ik on- L ^-'-'Unde, naar de kajuit. Wat ik vreesde was niet water strijken, maar de overtocht en nog of we zouden kapseizen als we langszij van rginia kwamen. Kapitein Godde had me er niet £r,,r gesproken, ook Bertrand niet. „Steek vlug af!" 4] Cr, maar daarginds, langszij van uw schip? Met 1(1 r'eze zieken, deze oude mensen, die moeders en Itjp^'les was gereed, het roer was ingehoekt. De lp1'"1® matroos zat achterin, gereed om het takel Ontkoppelen. Lehuby was voorin, de pokdalige tb» aan stuurboord met de boothaak en de overige k Inen uit de machinekamer en het restaurant op (j0JJ Plaatsen op de doften. Ik liet het meisje op de van de kajuit zitten en...." En tóen zijn ge- hn dicht langs dat van 'het kindvrouwtje kwam, has !lij gefluisterd: „Ik weet je naam nog niet." Ze 5 hem fluisterend geantwoord. hw06n r>chtte ik me op. Ik stond boven een afgrond schuim op de bodem. De golf zwol omhoog. Een (m haar het schip breeduit gaf ik het sein met armen. „Klaar!" Het was gedaanLaat eens zien hoe lang duurt het slingeren van een schip van het ene boord naar het andere en terug? Pre cies dat verloop van tijd. Aan het einde van deze beweging was de dood voorbij gegaan en nam de golf de lijken en wrakstukken mee. Twee, drie mi nuten, nog niet eens. De neergevierde sloep lag op het water, de ma troos van Oloron naast mg had zijn takel ontkop peld, de stoker met de getatoeëerde handen duwde met'de haak tegen de romp van het schip. En toen... toen heb ik niets meer gezien en niemand heeft meer iets gezien. We lagen op het water, in het water, in de warreling van water, in een sluier van water'. Wat is er in de boeg van de reddingsboot gebeurd Om welke reden had Lehuby het voortakel niet ontkoppeld? Wat heeft er vastgezeten? Ik kon slechts onduidelijk omtrekken als schimmen onder scheiden. Voor werden we een eind opgeheven en de lading vrouwen gleed naar achter; er klonken kreten. Ongetwijfeld wegens het water, brokken water. En plotseling werd het een wild geschreeuw. Dekens werden afgeworpen, tientallen armen wer den uitgestoken als om zich te beschermen tegen de massa van de Canopus die, zich weer van stuur boord oprichtend, boven ons omlaag zakte. „Ik heb trjd nodig om u dat te vertellen, kapitein, maar het ging snel, plotseling; nauwelijks waren de armen uitgestrekt, of ze waren verpletterdmet de lichamen. Ikzelf had me over het meisje gebogen, dat zich had opgericht. Een klap, die me hier getroffen heeft," Dufor raakte zijn voorhoofd aan „en ik weet met wat me getroffen'heeft had me achteruit gegooid, had me het hoofd doen opheffen en het takel met zijn blok flitste als een zweep langs mijn ogen en sloeg het gelaat van Maria te pletter. Dat was haar naam. „En toen?" vroeg Vox twee of drie minuten later uit medelijden om de jongeman te verlossen van het vreselijke visioen dat hem had doen zwijgen. „Er is geen en toen. Alles was uit, in een oogwenk." „En J(j dan? Je zit hier om me dat te vertellen!" „Ja, ik herinner me het verbrijzelen van de boot niet. Misschien was ik in zee geworpen ofonder gedompeld. Zo moet het wel geweest zijn. Ik voel nog de druk van het water, het gonzen in mijn hoofd. Toen werd ik opgeheven, ik heb mijn mond kunnen openen en adem halen. Toen heb ik mijn handen uitgestoken. De mens heeft geweigerd te sterven." „Als je geen broom wilt nemen, Dufor," zei Vox, die opgestaan was en een glas cognac had ingeschon ken, „drink dit dan op." „Neen, dank u kapitein. Ik houd er niet van." „Nu dan, ga op de divan liggen. Ik moet de ronde doen. Ik ga eens zien of Godde nergens behoefte aan heeft." Nauwelijks had kapitein Vox de drempel van zijn slaaphut bereikt om zijn laarzen aan te trekken, of een vraag deed hem stilstaan. „Een ogenblik, Vox. Ik moet je twee vragen stel len." Hij wendde zich om en zag Dufor een menselijk wrak met verwarde haren, holle ogen, het gelaat be dekt met korte witte stoppels ondersteunen en naar de divan geleiden. „Zie je wel, gisteravond heb ik al gedacht dat hij er als een oude man uitzag," dacht hij. „Godde! Waarom ben je uit je kooi gekomen?" „Ik wilde weten of Bertrand levend of dood was," antwoordde Godde, die zwaar op de divan ging zit ten (die rustbank waarop hij zich nooit, zelfs niet met toestemming van de eerste officier, had durven uit strekken, toen hij voor het eerst op de Virginia dien de). Nu weet ik het. Ik was daar, op de trap en ik heb het gehoord. Het is zo, nietwaar? De Ascania heeft hem niet opgepikt?" „Het is zo. Ik heb hem op driehonderd meter van de Virginia zien voorbij drgven. Hij was al dood," zei Vox zonder dat zijn stem de diepe ontroering verried die hij onderging. Hij wierp het gevoerde berenvel waarmee hjj zich in slapeloze nachten dekte, over de knieën van zijn oude kameraad en greep het glas cognac dat hjj voor Dufor had Ingeschonken. (Wordt vervolgd mogelijk in hun dienst stellen. Hij speelde met mijnwerkersjongens „die niet eens 'n Nederlandse zin konden zeggen" Joseph in Dothan. En hij herinnert zich nóg met welbe hagen de overtuiging waarmee zij het deden. Pater Schreurs schreef over Limburgers. Zijn „Kroniek eener Pa rochie" is wellicht het hartelijkste en meest begrijpende boek, dat ooit over hen geschreven is. Maar daar is toch ook de Schreurs, de autonome auteur, die verzen publi ceerde in „Jong Leven", in „Van onzen Tijd", in de „De Beiaard" en in „De Gemeenschap". En hij komt tijdens het gesprek voor de dag met een duidelgk „artistiek credo". Wanneer hij zegt dat hÖ nimmer last heeft gehad met een „pudeur esthétique", dan doelt h(j, ge loven wij, op de lekespelen, die hg „tus sen alle bedrijven door" uit de grond stampte, en waarbij de bedoeling voor zat „op tóch verantwoorde wijze tek sten te leveren". Maar hij heeft het ook over dat deel van zijn werk, waarvan hij moet getuigen: „Als het rgp is, springt het eruit"; en dat hem verplicht tot een verwijzing naar het echte Credo, met name waar dat zegt: „Gemtum non factum", gewórden, niet gemaakt. En dat is dan pater Schreurs van sommige gedichten en van de romans: „De bruid die niet verwachtte —dat het mysterie van het menselijk loden tot achtergrond hééft en „Het Gods- bewijs van dokter Chautrin", dat de werking van de genade behandelt - Dat is de, pater Schreurs, die destijds toch wel deelnam aan het „grote" lit teraire Nederlandse leven, en die zelfs de belangstellende aandacht trok van een geheel buiten zijn sfeer liggend man als Menno ter Braak. De pater Schreurs, die in zijn „Kleine liederen van dood en leven" dichtte: De liefde is dronken, zegt de wind, Want heel de nacht heeft zij haar lied doen schallen En zingend is zij uit 't gebint Der sterren in het stro gevallen En slaapt met alle maten en getallen Hier in haar armen als een kind.... De liefde is dronken, zegt de wind En Engelen dwalen om de stallen. Pater Schreurs schrijft nog steeds ge dichten. En hij geeft ons dit specimen van zijn allerjongste poëtische werkda- digheid ter overname: Rond schemerende Men-Hèrs van gra niet En paddestoelen van basalten dolmen, Verstard in een voortijdelijk verdriet, Staan horizonnen van geschoren olmen; In zwarte vrouwen en gebogen lieden, De zilte zeewind fladderend in 't haar, Gaan door mijn geest vreemdmense- lijke druïden Achter een kar of melkbleek ossen- paar. Ik ben verdwaald, buiten de tijd ge lopen, Kalkwitte huizen langs een kalken baan Staan in een kalkwit licht, van niets meer hopen En staan bij volle dag in 't licht der maan. Ter verduidelijking zij daarbij opge- Vragen voor deze rubriek moeten worden gericht aan dm Redactie van ons blad (met in de linker'bovenhoek der enveloppe: VragenrubriekDe beantwoording ge schiedt gratis. De Redactie behoudt zich echter het recht voorbepaalde vragen niet voor beantwoording in aan merking te doen komen. Over de beslissing dienattngaande kan niet toorden gecorrespondeerd. Gaarne vermelding van naam en adres bij de ingezonden vragen. Men houde er nog rekening meedat men minstens 14 dagen op antwoord zal moeten wachten en dat het ons niet mogelijk is, in te gaan op verzoeken tot persoonlijke beantwoording der brieven. j A. R. Wanneer worden de natio nale zwemkampioenschappen ge houden en als men de limiettijd wil zwemmen, hoe oud moet men zijn in de afd. adspiranten? Antwoord: De nationale zwemkam pioenschappen worden dit jaar gehou den 2, 3 en 4 augustus te Rhenen. Als men de limiettijd zwemt, moet men minstens 13 jaar oud zijn en op 1 januari j.l. nog geen 16 jaar oud, om in de afdeling adspiranten te mogen mee- zwemmen. B. stelt een vraag over de be handeling van witte was. Antwoord: Wij weten het wel, heel veel huisvrouwen behandelen de was als u doet, n.l. een hele nacht laten „trekken". Men komt hiervan terug tegenwoordig. De witte was mag hoogstens 3 uur van te voren in lauw water met soda (1 handvol per teil) geweekt worden, daarbij de teil afdekken, zodat de warmte zo lang mogelijk behouden blijft. Daarna spoelen, bij voorkeur in lauw water. Vervolgens smeert men eventuele vuile plaatsen en vlekken met gele zeep aan, sla deze plaatsen zoveel mogelijk naar binnen, zodat de zeep niet te gauw oplost. Daarna het goed in de teil en er kokend water over gieten tot het onderstaat. Laten afkoelen tot handwarmte. Dan wassen en daarna een tweede sop geven, weer spoelen, goed spoelen, zolang tot het water helder blijft. Kookt u uit, dan tot hoogstens 80 graden C, want boven de 80 graden C verliest de zeep de waskracht. Juist ook hierdoor ontstaat die aantasting, want ook in het wasmiddel dat u ge bruikt, zitten o.a. soda en andere stof fen. De gebruiksaanwijzing op het pakje poeder moet goed opgevolgd worden. Die zeepklontjes zullen verdwijnen, als u niet zolang weekt en niet te veel op kookt. C. A. N. Op welk uur van de dag worden de hoogste temperaturen ge meten, bij warme zomerse dagen? 2. Kan ik vanuit Nederland naar de provincie Brandenburg in Duitsland weer brieven schrijven. En hoeveel kost dat aan postzegels? Antwoord: 1. Omstreeks het middaguur (tussen 1 en 2 uur). 2. Ja, zeker wel. Het porto bedraagt tot en met 20 gr. 30 cent, tot en met 40 gr. 50 cent, per 20 gram meer f 0.20. A. C. Hoeveel km. bedraagt de afstand van Bennebroek naar Val kenburg, over Rotterdam, Moerdijk- brug? Antwoord: Bennebroek, Leiden, Rotter dam, Breda, Eindhoven, Weert. Sittard, Valkenburg: afstand rond 270 km. Terugreis van Valkenburg over Utrecht naar Bennebroek, gaat via Sittard, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Leymuiden, Hillegom, afstand rond 240 km. R. N. Welke ls de kortste weg van Haarlem naar Vaals? 1 Antwoord: Over Uithoorn, Utrecht, Den Bosch, Helmond, Nederweert, Sittard, Heerlen, Vaals. Afstand rond 225 km. J. C. t. H. 1. In welke plaatsen In de Duitse bondsrepubliek zijn universiteiten of hogescholen ge vestigd? 2. Wat is het verschil tussen een ge woon, een buitengewoon en een hij zonder i hoogleraar aan een univer siteit? Antwoord: 1. Hiervoor verwijzen wij u naar het Duitse reis- en informatiebu reau, N.Z. Voorburgwal 270 te Amster dam. 2 Een gewoon hoogleraar heeft zijn hoofdbezigheden aan de openbare uni versiteit en werkt daar dus met volle dige dagtaken. De buitengewoon hoog leraar geeft slechts als nevenbetrekking ook bepaalde lessen aan een universiteit, maar vindt zijn hoofdwerkzaamheden elders. Sedert 1905 zijn bijzondere leer stoelen gevestigd door lichamen, die daartoe vergunning hebben ontvangen. De hoogleraar, die les geeft aan een bij zondere leerstoel noemt men derhalve bijzonder hoogleraar. L. W. Stelt een paar vragen over invaliditeitsuitkering en kinderbij slag. Antwoord: Wat betreft de uitkering in gevolge de invaliditeitswet verwijzen wij u naar de Raad van Arbeid. Aan de hand van de ons verstrekte gegevens is het niet mogelijk u een afdoend ant woord te geven. De kinderbijslag voor rentetrekkers bedraagt momenteel nog: voor het eerste kind 14.75 per maand; voor het tweede en derde kind 16.60 per kind per maand; voor het 4de en 5de kind 23.20 per maand en per kind; voor het 6de kind en volgende kinderen 25.80 per maand per kind. Voor zover ons bekend zullen deze be dragen sinds 1 juli 1.1. komen te liggen op resp. 15.30. 17.15, 24 en 26.90. Vraag thuiswerkers. Deze vraag kunnen wij niet beantwoorden, omdat wij niet weten, welke werkzaamheden u bedoelt en of deze gedaan worden door de inva lide als boven bedoeld, of door een niet- invalide. Ook deze vraag kunt u voor leggen aan de Raad van Arbeid. Of zij recht hebben op vakantie kunnen wij evenmin zeggen; alles houdt verband met bovenstaande uiteenzetting. Vraag 3 betreffende werkzaamheden echtgenote. Recht op weduwerente, na uw verscheiden, is niet uitgesloten, als merkt dat men onder Men-hèrs druïden- steden dient te verstaan en dat dolmen reusachtige stenen zgn. Pater Schreurs heeft althans één lang gekoesterd levensideaal bereikt: hg schreef het leven van St.-Franciscus. Hij maakte daartoe drie maal een reis naar Italië, hg ging drie maal dezelfde weg, de weg namelijk die de heilige destijds had afgelegd. Hij is overal ge weest waar St-Franciscus is geweest en hil „tastte alles met al zijn zinnen af". Maar hij liet vanzelfsprekend niet na de geschiedkundige bronnen te be studeren. En nu heeft pater Schreurs op last van de Bisschop het voorbereidend werk ter hand genomen, dat vooraf gaat aan de zaligverklaring van de Sittardse Deken Thtjssen, wiens leven hjj reeds heeft beschreven. Hij neemt dus de ge- getuigenissen-onder-ede af. Pater Schreurs, de wegbereider -van een Limburgse heilige. Men zou haast zeggen, het moest zo zijn. HERMAN HOFHUIZEN, i voldaan is aan de voorwaarden: van óf blijvend invalide zijn óf 60 jaar oud zijn. Verdere inlichtingen door de R.v.A. Of uw vrouw als kostwinster beschouwd kan worden, weten we niet, want we weten o.a. niet hoeveel het inkomen van u zelf bedraagt. Wat zijn eigenlijk de werkzaamheden van uw vrouw, werkt zij voor een be drijf, of in het huishouden? Omdat zij 5 halve dagen werkt, moet zij, mocht zij in een huishouding werken (bij een particulier), staan ingeschreven bij de bedrijfsvereniging voor Ambacht en detailhandel te Utrecht, Maliebaan. Zij krijgt dan in voorkomende gevallen ziektegeld en zij kan als verplicht ver zekerde worden ingeschreven bij een algemeen ziekenfonds. Haar werkgever moet haar dus laten inschrijven bij bovengenoemde bedrijfsvereniging. E. P. W. Wanneer een weduwe boven 65 jaar overlijdt, wordt er dan na de overlijdingsdatum nog 3 maanden uitkering gegeven inge volge de algemene ouderdomswet? Antwoord: Neen. de uitkering houdt op aan het einde der maand, waarin het overlijden heeft plaatsgehad. W. J. v. R. Vroeger ontving Ik van de Raad van Arbeid meer dan tegenwoordig, nu de Algemene Ouderdomswet in werking is getre den. Hoe kan dat? Antwoord: Wij begrijpen de- bedragen niet, die u noemt. Voor een gehuwde bedraagt de uitkering (nu nog) 317 per maand en daarnaast de uitkering van de invaliditeitswet, doch zonder de toeslagen, die er op vielen. Informeer eens bij de R.v.A. hoe het zit. De be dragen. die u noemt, kunnen wij niet thuisbrengen. A. A. F. Geeft een uiteenzetting van zijn inkomsten en kan nu werk krijgen, waarmede hii 500 per jaar kan verdienen. Hoe hoog wordt de verplichte verzekering, belasting, Vervallen alle ontheffingen daar door en kan 624 per jaar in min dering worden gebracht? Antwoord: De bejaardenverzekering zal wel komen op 1.10 per week. Belas ting bent u niet verschuldigd, vooral niet omdat u recht kunt doen gelden op 624 aftrek per jaar. Of uw onthef fingen komen te vervallen, weten we niet; dit is een plaatselijke regeling en zult u moeten vragen aan de instantie, die u de ontheffing heeft verleend. W. B. Als ik een halve snipper dag neem en krijg, mag mijn werk gever er dan een hele voor noteren, als ik werkelijk een halve dag werk? Antwoord: Dat komt ons wel vreemd voor, maar u zult toch moeten nagaan wat in de arbeidsovereenkomst staat voorgeschreven. Of bestaat hier wel licht een interne afspraak? De zaterdag, hoewel men doorgaans slechts een halve dag werkt, telt wèl voor een gehele dag. A. A. Ik werk In een wasserij en ben ziek geworden, opname zieken huis. Mijn netto-loon bedraagt 29. Mijn werkgever verzocht mii, te zeggen, als ik bezoek kreeg van het ziekenfonds, dat ik f 31.50 verdien. Verdien ik nu te weinig? Antwoord: Er is natuurlijk een verschil tussen uw loon (bruto) en wat u (net to) in handen krijgt. Vraag eerst eens aan uw werkgever, wat zijn bedoeling is met dat verzoek. Staat zijn antwoord u niet aan. laat dan de bedrijfsvereni ging dit eens uitzoeken. Uw werkgever is n.l. verplicht u te vertellen bij welke bedrijfsvereniging hij is aangesloten, dit kunt u trouwens zelf ook weten, als u het ziekengeld ontvangt van de bedrijfs vereniging. Maar krijgt u de uitkering van uw baas, dan moet hij u dat adres opgeven. H. J. J. Heb ik ais 68-jarige, die in loondienst is, recht op salaris verhoging, in verband met de a.s. huurverhoging? Antwoord: Die .huurverhoging is nog geen wet. Voor zover valt te bezien, komt er wel een compensatie voor loontrekkers. Deze bedraagt, zoals de zaken er nu voorstaan, 2 pet. van het Icon. Minimum eerste klas standplaats 3.10, maximum 4 per week. Het voorstel moet nog worden aangenomen in de Eerste Kamer. M. S. Mijn dochter is werkster van 's morgens 9 tot 's middags 2 uur. Heeft zij recht op vakantiegeld en snipperdagen? k AntwoordDit ligt er maar aan waar zij werkt. Werkt zij bij een particulier, dus in een gewone huishouding, dan kan zij geen enkel recht doen gelden, behalve dan het recht, dat zij bedongen heeft bij de indiensttreding. Werkt zij in een zaak, dan is de regeling qp haar van toepassing, zoals die voor die zaak is voorgeschreven. S. M. II. S. Wij bewonen een zelfde woning als onze buren. Ons huis is echter veel beter onderhou den; w(j hebben zelf alles laten op knappen. Het huis van de buren is totaal uitgewoond. Nu hebben deze buren ons huis gekocht; kunnen z(j er ons laten uitzetten? Zij hebben reeds verscheidene malen gepro beerd om met ons te ruilen. Antwoord: Blijft u maar rustig zitten. Als men u de huur opzegt, zegt u maar dat u met die opzegging niet akkoord gaat. Volstrekt niets doen, wat duiden kan op instemming met ruil of vertrek. Die buren moeten, dan maar een proces beginnen tegen u, hetgeen u rustig kunt afwachten. De kantonrechter zal de beslissing nemen nèar recht en billijkheid, overeenkomstig de wet op de huurbescherming, die u geniet zodra u de huur wordt opgezegd. Maar nog eens: stem niet toe, in niets; laat de eigenaar het maar uitzoeken. A. J. W. H. Stelt een belasting- vraag, verband houdende met de aankoop van een boerderij. Antwoord: De belastinginspectie heeft gelijk. Van de inkomsten mogen alleen de kosten, gemaakt ter inning van die inkomsten, worden afgetrokken. De provisie van de makelaar en de kosten der hypotheekacte, beide bij aankoop, behoren tot de aanschaffingskosten vari de boerderij en niet tot de kosten ter inning van de huur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 13