Osservatore veroordeelt rassenhaat in de V.S. Heeft godsdienst iets te maken met geweten en moraal? M' „EUROPA 1907" n mm 1 Vraag Antwoord ©Lichte muziek op zwarte schijven A Roep der ruimten iü Wie zijn godsdienst verdedigt, verdedigt zich zelf Geloof Tentoonstelling in Stedelijk Museum te Amsterdam Luiklok voor kerk in Biak en en leven V J MULO A en B RESA-HILVERSUM Variaties in Jazz Marsen en Mantovani Gezang en gecroon ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1957 MGINA 11 In heftige bewoordingen >,Het is droevig dat zulke excessen nog weer hebben kunnen losbarsten 'betl^J1 er het Liturgische weekkalender Ziekenfondspremie bejaarden Geleidingen Huurprijs Belasting Verdienen D<? „Osservatore Romano" heeft gis- TercVhfin zeer heftige bewoordingen de het ~e uitbarstingen van rassenhaat in veroorrf van de Verenigde Staten jj riat „id- „Mensen van wie bekend de tl ,2y er een rassenleer op na hou- de Scitrijft het blad, „zou het bij tie u v,erboden moeten zijn een func- •i, e\ openbare leven uit te oefenen, j si zoals dat nu ook verboden is aan 9 ote misdadigers. Want er is geen gro- er misdaad denkbaar dan deze rassen haat die ingaat tegen de wetten van de ■natuur en ook tegen de wetten van de verenigde Staten, wier onafhankelijk heidsverklaring niet slechts de ™ens®" lVke gelijkheid aan de orde s'eWe en bevestigde, maar ook bedoeld was a\Is het grote voorbeeld van deze gelijkheid De Osservatore acht het droevig, dat zulke excessen, die blijkbaar niet zijn uitgewist door gevoelens van menselijk heid, vaderlandsliefde of democratie, in het midden van de twintigste eeuw nog "Weer hebben kunnen losbarsten. Deze uitbarstingen zijn op geen enkele ma nier te vergoelijken, zegt de Osserva tore, „en vooral niet in een land, dat deelnam aan de grootste oorlog van de geschiedenis en zware verliezen leed in de strijd voor vrijheid en democratie en tegen rassenhaat. „De jongste excessen schaden de goede naam van het land en het prestige van zijn wetten en be tekenen een hinderpaal voor het lang ham maar gestaag doordringen bij het oik van de overtuiging, dat rassenhaat een misdaad is." (UP) :n hoort niet zelden beweren dat het best mogelijk is een go d functionerend geweten te bezit ten en een behoorlijk "?ors, leiden zonder helemaal n°fi nodig en" zelfs ongewenst. Dit laatste wijzen wij uiteraard beslist af. Dat er ook buiten het Christendom goede men sen kunnen bestaan, het zou eenvoudig belachelijk zijn dat te ontkennen. Dit punt is echter reeds ter sprake ge bracht; wij behoeven daarop dus niet meer terug te komen. Wij willen hier alleen even aanstippen, dat de mening, die de godsdienst nutteloos en zelfs ge vaarlijk noemt voor een vrije gewe tensvorming, onhoudbaar is. Anderzijds noort men echter iok vaak beweren, S~~ dat de waarde van de godsdienst hierin ligt, dat hij sen goede steun zou zijn voor het morele leven en het geweten. Wat hiervan te denken? Bedoelt men daarmee, dat dit heel de bete kenis van de godsdienst uitmaakt, dan zeggen wij duidelijk en zonder meer: neen. Natuurlijk is de godsdienst een steun voor het geweten, maar hij is tegelijkertijd véél meer. Voor een gods dienstig mens is het eenvoudig vanzelf sprekend, dat de godsdienstige opvoe ding niet volledig is zonder alle aan dacht óók te geven uan het morele le ven. De godsdienst verdiept het morele inzicht en schenkt tevens de kracht om overeenkomstig dat inzicht te leven. Het echte, werkelijke en tastbare ge voel voor plicht vindt zijn zuiverste Oscar Kokoschka: Portret van Hirsch JL st het Stedelijk Museum te Am sterdam word t ven (nog tot29sep- Zfhber durende) lentoonstelling ge houden van schil dert en beeldhou ders, die, thans 50 nfZ °eledeh, tot de hl?en.van Europa mr?rde7l -Europa is daarom de zowel zakelijke als evocatieve naam, ate aan de exposi tie gegeven is. Als men het ter exposi tie aanwezige kunst werk moet noemen, dat het meest de' geest van ons we relddeel uit die da tten weerspiegelt, dan is het het hier bij afgedrukte por tret van Walter Rathenau door Ed- vard Munch: men ziet in hem de per- bonificatie van het verlichte optimisme Vf de redelijke hu- bjtniteit van het *ten der twintig- AfUn eeuui. Naast dere doen de an- siomfu^tse expres- meliii. maar ar- aan. Van ende eveneens hoschka °Scar K°' hioIvT" eveneens gereprodu- eeerde portret van "trsch, een der verschrikkelijkste en meest-expressie- ve scheppingen van Kokoschka's aan- vangsperiode. Jammer genoeg zijn er van Picasso en Braque niet (jie werken, welke ken merkend waren voor hun ontwikkeling tegen het eind van het eerste decen nium van deze eeuw. Een eigen gezicht in dit internationa le milieu toont Jan Sluyters in die tijd overtreft hij Van Dongen. en volledigste oorsprong in de gods dienst. Wij mogen hierbij vooral niet vergeten, dat het lidmaatschap van een godsdienstige gemeenschap de afzon derlijke mens intellectueel en moreel zeer veel dieper en breder ontwikkelt dan waartoe hij als los individu ooit in staat zou zijn. Reeds meer dan dertig jaar geleden heeft E. Gilson deze gedachte ontwik keld op een wijze, die ook vandaag nog haar volle waarde bezit. Een mens zijn godsdienst ontnemen, om hem te bevrijden, zegt hij, is hetzelfde als een dier ontdoen van zijn geraamte en zenuwstelsel. Het Christendom schenkt de mens een persoonlijkheid. Dit is met zo maar een bewering. Een eeuwen oude, steeds hernieuwde ervaring ligt voor het grijpen om de waarheid daar van aan te tonen. Niemand zal toch kunnen ontkennen, dat zelfs een ove rigens onontwikkeld mens, die zich uit overtuiging redelijke moeite geeft om zich aan het Christendom aan te pas sen, daardoor een innerlijke harmonie en een evenwicht verkrijgt die met niets anders te vergelijken zijn of op geen andere wijze verwerfbaar moeten worden geacht. Wie zijn godsdienst voldoende kent en beleeft is een volledig mens. En dat hij dit is, wéét hij, en ook dat hij dit volledig mens-zijn aan zijn godsdienst dankt. Volgens vast om schreven beginselen regelt hij zijn ge drag. Het hoe en waarom van zijn ge drag is hem altijd duidelijk. En als er ooit twijfel ontstaat dan heeft hij steeds deskundigen ter beschikking om hem voor te lichten. Wie deze dingen onbevooroordeeld beziet, moet toegeven, dat zo'n gelovig Christen een algemeen begrip heelt, zowel van mens èn wereld van zijn p!-iats in de schepping als van zijn levensbestemming en toekomst. En dat is nog al wat. Meestal acht men slechts héél geleerde mensen in staat van d-ze zaken iets af te weten En toch is elke goede gelovige zich bewust van een onwrikbare zekerheid in dit op zicht, ook al heeft hij geen studie daar van gemaakt. En deze zekerheid schenkt hem een diepe innerlijke vrede. Op voorwaarde natuurlijk, dat zijn godsdienst een deel van zijn wezen geworden is. Daarom blijft het ook altijd waar, dat een gelovig mens los maken van zijn godsdienst gelijk staat met hem los te maken van zijn eigen „ik". Om de zelfde reden kan men ook met recht zeggen, dat, wie zijn godsdienst ver dedigt, zich zelf verdedigt. Wat aan de godsdienst zijn waarde schenkt, aldus Gilson, en er de voortduring van ver zekert, is dat het tot zijn wezen be hoort persoonlijkheden voort te bren gen. De godsdienst „maakt" letterlijk mensen. Daarbij komt dan nog, dat de gods dienstige gemeenschap, waarin de mens leeft, al zijn plichten nauwkeurig be paalt. De godsdienstige opvoeding schenkt als geen andere de synthese van het leven. Dit hele leven wordt door de godsdienst georganiseerd met de verhouding van de mens tot God als middelpunt. Het geweten, zegt Madi- nier, is de stem van God zelf, die de mens roept om in de Schepping met Hem samen te werken en aldus wordt de menselijke inspanning geïntegreerd in het geheel der dingen. Belangrijk is hierbij eraan te herinneren dat de godsdienst aan de plicht een absolu- t e waarde geeft, omdat hij de mens leert, dat het doel van heel zijn werk zaamheid de hoop is op het bezit van God zelf, een goed, dat alles overtreft. De godsdienst, heeft Bergson gezegd, houdt de mens staande, door hem in volle beweging te brengen en hem een nieuwe scheppende kracht te schenken. ZONDAG 8 september: Maria Geboorte; eigen mis; 2 geb. van 13e zondag na Pinksteren; Credo; pref. van O. L. vr.: wit. MAANDAG: mis van 13e zondag na Pink steren; 2 geb. H. Gorgonius; groen. DINSDAG: H. Nicolaas van Tolentijn, be lijder: mis Justus; (Roermond: 2 geb. H. Theodardus); wit. WOENSDAG: mis van 13e zondag na Pink steren; 2 geb. H.H. Protus en Hyacin- thus; groen. Roermond: H. Otgerus, belijder; mis Os justi; 2 geb. H.H. Protus en Hyacinthus; wit. DONDERDAG: H. Naam van Maria; eigen mis; credo; pref. van O. L. Vr.; wit. VRIJDAG: mis van 13e zondag na Pink steren; groen. ZATERDAG: H. Kruisverheffing; eigen mis; credo: pref. van H. Kruis; rood. ZONDAG 15 september: Zeven smarten van O. L. Vrouw; eigen mis: 2 geb. van 14e zondag na Pinksteren; credo; pref. van O. L. Vr.; wit. Advertentie Verkort Mulo voor P. T.T. en N. S. De kortste en voordeligste opleiding: (Bekende Schriftelijke Cursus) In de klokkengieterij van de gebroeders Van Bergen te Heiligerlee is men op hel ogenblik bezig met de 'afwerking van een daar gegoten luiklok, bestemd voor de protestantse kerk te Biak. De opdracht tot het vervaardigen van de klok is verleend door een commissie van nabestaanden van de slachtoffers van de ramp met het K. L. M.-toestel „Neutron". De klok heeft een grootste diameter van 45 cm en zal volgende week geheel voltooid zijn. Vragen voor deze rubriek moeten worden gericht aan de Redactie van ons blad (met in de linker-bovenhoek der enveloppe: VragenrubriekDe beantwoording ge schiedt gratis. De Redactie behoudt zich echter het recht voorbepaalde vragen niet voor beantwoording in aan merking te doen komen. Over de beslissing dienaangaande kan niet worden gecorrespondeerd. Gaarne vermelding van naam en adres bij de ingezonden vragen. Men houde er nog rekening meedat men minsten* 14 dagen op antwoord zal moeten wachten en dat het ons niet mogelijk is, in te gaan op verzoeken tot persoonlijke beantwoording der brieven. P. te H. Betreft uw vraag zie kenfondspremie voor bejaarden. Antwoord: Ja, de berekening zoals die u is voorgelegd is wel juist, hoewel wij uiteraard niet kunnen controleren hoe hoog uw inkomen wel is, daarvoor ont breken ons de nodige gegevens. Deze zijn echter wel door u opgegeven aan de instantie die de berekening maakt, teneinde een juiste premiebetaling te verkrijgen. Inderdaad maakt u geen 8 pet van uw belegde geld, maar had u er indertijd een lijfrente voor gekocht, dan had u wel ongeveer 8 pet gehad. Juist met deze mogelijkheid is nu re kening gehouden bij de vaststelling van de door u te betalen premie. Er is voor bejaarden, die niet veel inkomen hebben, een regeling getrof fen, waardoor zij een wat goedkope ge neeskundige verzorging kunnen verkrij gen, maar voor hen, die het (wat) beter hebben is de mogeltjkheid om zich vrij willig te verzekeren wel opengelaten, maar dan slechts tegen betaling van de normale premie voor vrijwillig ver zekerden, zolang zij althans een inko men hebben van niet meer dan 6000,- (eventueel verhoogd met 175,- voor elk kind, indien zij ingevolge de kinder bijslagwet daarop recht zouden kunnen hebben. Vooralsnog geldt voor bejaar den de bepaling, dat hun inkomen niet boven de 3410,- mag liggen, willen zij voor een lagere premie in aanmerking komen. Er is echter binnenkort een wetsontwerp te verwachten, waarbij een verhoging der inkomengrenzen in gevolge de ziekenfondsverzekerden voor bejaarden is geregeld. Of dit voor u eni ge verlichting kan betekenen, zullen we moeten afwachten; een wetsontwerp is nog geen wet, dus nog even geduld. G. M. B. Kunt u mij adressen geven voor opleiding tot masseuse en heilgymnaste, resp. tot schoon heidsspecialiste. En waar zou ik manicuren en pedicuren kunnen le ren? Antwoord: Er bestaat een Nederlands Genootschap voor Heilgymnastiek en Massage en Physiotechniek (Pr. Hen drikplein 13, Den Haag). Wij kunnen u slechts raden u daartoe te wenden. Voorts vonden wij het u misschien dien stige adres van het Nederlandse Genoot schap ter bevordering van de Voetver zorging: Weimarstraat 188, Den Haag. Wat de opleidingen betreft tot schoon heidsspecialiste en voor manicure kunt u zich wellicht het best wenden tot iemand die deze beroepen reeds uit oefent. Het ligt niet op onze weg, waar het hier particuliere op leidingen betreft, bepaalde suggesties te doen. In het algemeen kan men, wanneer men inlichtingen wil hebben over de opleiding tot een bepaald beroep, zich het best laten voorlichten door een als bona fide en bekwaam bekend staan persoon die bedoeld beroep reeds uit oefent. U krijgt dan voorlichting uit dé praktijk. Mej. C. zet uiteen, dat zü een ge deelte van haar huis wil verhuren. Zij geeft een beschrijving van een en ander en vraagt welke een rede lijke huur zou zijn. Zij heeft een ma kelaar laten schatten, maar is het met diens oordeel niet eens. Zij ver wacht van ons een „beter ant woord". Antwoord; Hoe zouden wij, afgaande op een schriftelijke uiteenzetting en niet deskundig zijnde, beter kunnen oorde len dan iemand die wel deskundig moet worden geacht en de situatie uit eigen aanschouwing kent? Als mej. C. zich met het advies van de geraadpleegde makelaar niet kan verenigen wat haar goed recht is waarom wendt zij zich dan niet tot een andere (goede) makelaar, opdat zij diens oordeel met het eerder gegevene kan vergelijken en zelf haar conclusie kan trekken? Overigens staat ook nog de Huurad viescommissie (in dit geval, waar mej. C. woont in het rechtsgebied van het kantongerecht Haarlem; Dreef 32, Haarlem) te haren dienste. De Huurad viescommissie (in elk kantongerechts- gebied is er één gevestigd) adviseert immers op schriftelijke aanvraag en te gen betaling van 2,50 inzake huurprijs aangelegenheden. J.W.R. Stelt een zestal vragen over personele- en inkomstenbelas ting alsmede over premie A.O.W. Antwoord: 1. Watergeld etc. mag niet in de grondslag huurwaarde begrepen zijn. Op de betaalde huur moet dus een correctie aangebracht worden, teneinde de huur welke voor het gehuurde.object alleen betaald wordt als grondslag huur waarde voor de personele belasting te kunnen laten gelden. 2. In beginsel is de werkelijk betaalde huur uitgangspunt voor de pers. belas ting, indien het bedrag tenminste niet door persoonlijke overwegingen tussen huurder en verhuurder, is beinvloed. Ziet de verhuurder af van de huurver hoging, dan ondergaat de grondslag huurwaarde dus ook geen wijziging. 3. Voor panden waarvoor geen wer kelijke huurprijs als uitgangspunt kan dienen, wordt de grondslag huurwaar de der personele belasting bepaald door vergelijking met soortgelijke panden. Gaat bij deze vergelijkingslanden de huur omhoog, dan zal ook bij het door de eigenaar bewoonde pand de grond slag huurwaarde verhoogd moeten wor den. 4. Het geblokkeerde bedrag valt noch onder de inkomstenbelasting, noch on der de vermogensbelasting. Wordt het echter gedeblokkeerd, dan is het op dat moment inkomen. 5. Te verdedigen valt zeker dat 15 pet. van het bruto bedrag mag worden Uit het jazzrepertoire, dat dezer dagen van de persen is gekomen en weer alle stijlen vertoont van de klassieke New Orleansmuziek lot en met de meest progressieve mo derne composities, hebben wij een ge varieerde keus gemaakt. Op Coral 33 toeren nr. 96007 LPC is de blanke big band van Woody Herman aan het werk. Zij speelt een achttal blues, waarvan er verscheidene worden uitgevoerd naar het min of meer traditionele patroon en andere een meer moderne zetting hebben gekregen, waarbij de mogelijk heden van een big band in de contrast werking tussen een volle koper-„sound" en fijn afgewerkte solistische improvi saties met vakmanschap en verve zijn uitgebuit. Het zijn alle opnamen, die dateren uit de jaren 1937-1940 en ze ademen de typische sfeer uit die tijd. Een paar blues worden door Woody gezongen, expressief en sfeervol, of schoon hij toch uiteraard zouden wij haast zeggen het karakteristieke negroïde accent mist. De plaat, die „Blues on parade" heet, heeft een prima weergave. Voordat de zogeheten West Coast Jazz als een nieuwe stijl werd aangekondigd, was men in de Califomische contreien al lang met de jazz vertrouwd, ook al was dat dan een andere jazz, namelijk de dixielandmuziek, die er met name door mannen als Kid Ory en Jelly Roy Morton was geïntroduceerd en die thans nog springlevend wordt gehouden door het uit film- en radiostudio-musici samengestelde ensemble, dat luistert naar de naam „Rampart Street Para- ders". Via het 45 toerenplaatje 429192 BE van Philips, voeren zij met een verende vitaliteit de nummers „My monday date", „After you've gone" en „I'm gonna sit right down and write myself a letter" uit, waarbij het a la Beiderbecke romantisch getinte gi taarspel van George van Eps en de bronzen trombonetoon van Abe Lincoln naast nog andere gave soli van een rechtgeaarde muzikaliteit en een puike techniek getuigen. Lionel Hampton mag zich dan vaak geen snars aantrekken van het feit, dat een oprechte muzikaliteit en een opgelegde showbusiness elkander maar moeilijk verdragen, wanneer men luis tert naar het 45 toerenplaatje van Phi lips nr. 421028 BE, dan zal men opnieuw moeten erkennen, dat Lionel, ondanks alles, onmiskenbaar een groot talent heeft, dat zich regelrecht manifesteert in de grandioze techniek, waarmee hij de vibrafoon hanteert, in zijn even dar tele als beheerste muzikale fantasie en niet op de laatste plaats in de klare dynamische expressie van zijn speL Het interessante en ook leerzame van dit onderhavige plaatje is, dat het een vier tal nummers bevat, waarvan de grond- melodie bekend is, hetgeen het de luis teraar gemakkelijk maakt, de impro visaties en variaties te volgen. Het zijn „It's a long way to Tipperary", „La vie en rose", „Olee dolee doff" en „Toen onze mop een mopje was". Vooral het eerste nummer heeft ons bekoord. Tenslotte: Julian „Cannonball" Ad- derley (Cannonball is een „veredeling" van Julians bijnaam „kanibaal", die hij in zijn schooljaren wegens zijn feno menale eetlust verwierf), de neger-alt saxofonist uit Tampa in Florida, die acht jaar respectievelijk trompet, altsax, clarinet, tenorsax en fluit studeerde, doch zich op de EmArcyplaat 36043 hoofdzakelijk beperkt tot de bespeling van zijn voorliefde, de altsaxofoon. Men vindt in zijn speelwijze de stijl terug van Charlie Parker en Benny Carter, doch hij is, met name in de langzame nummers, minder abstract in zijn melo dievoering. De bebopatmosfeer, die nog al jachtig en nerveus de snelle num mers op deze plaat kenmerkt en on danks de intelligentie, waaruit Adder- ley zijn inspiratie put, vaak koud en leeg aandoet, krijgt warmte en sfeer, een meer tastbare klankkleur in de werkjes met een bezadigder tempo. Verscheidene duetten, die Julian met zijn broer-trompettist Nat speelt, roe pen waardering en bewondering op. In tussen is het, ons althans, nochtans niet meegevallen, de hele plaat lang ge ïnteresseerd en geboeid te blijven be luisteren. musements-, mars- en dansmuziek blijven er ook te kust en te keur. Wij kozen de volgende platen uit. Vooreerst het 45 toerenplaatje HX 1035 van Telefunken met vier met zorg, pit en militaire allure uitgevoerde band werkjes door onze vaderlandse lucht machtkapel, kennelijk met vaste hand geleid door Nederlands jongste dirigent, de le luitenant H. F. W. van Diepen- beèk. Intussen toont sergeant Krijt in afgeschreven. De desbetreffende bepa lingen zijn nog niet in ons bezit. Raad pleeg hiervoor de inspecteur der belas tingen in uw woonplaats. 6. Wordt te uitgebreid voor deze ru briek. Men wende zich met het concrete geval tot de belastinginspectie. W. J. Wat mag een jongen van 15 jaar verdienen by een plaatselijk elektriciteitsbedrijf? Antwoord: Dat moet u informeren bij dat bedrijf zelf of, onder opgave van de nodige gegevens, bij uw bond. E«n Nederlandse emigratieroman door Dirk van den Brink Edvard Munck: Portret van Walter Rathenau «odbLan dB Or0te beeldhouwers z^n o a- vertegenwoordigd: Bourdelle, Maillol en 33 _,hatl ik mijn bedoeling uiteengezet. Voorzichtig had ik betoogd, dat oom en tante zoetjes aan oud werden. Dat het op den duur bezwaarlijk werd voor hen, om vier of vijf bunder bouwland en nog een stuk of wat koeien te onderhouden. Dat ik toevallig hoogst verlegen zat om wat bouwgrond, en zu misschien zelf al eens over gedacht hadden hun bedrijf wat in te krimpen. Ik had gesproken met klem van argumenten, vu rig, overtuigend, vol vertrouwen; een advocaat zou het me niet verbeterd hebben. Oom Kees zat zonder ophouden en zeer nadrukke lijk te knikken, terwijl hij me aanhoorde. Mijn woor- den schenen hem uit het h&rt gegrepen. Tante Cor daarentegen had onbeweeglijk toege luisterd, met het linkeroor schuin naar me toege keerd. Toen ik uitgesproken was, begon ze hartelijk te lachen. „C jh," zei ze met een harde, nog heldere stem, „voor die korte tijd, dat wij nog te leven hebben, zullen we maar geen grote veranderingen meer aangaan. Wij mensen zijn altijd gewoon geweest, hard te werken. En als wij daar mee ophouden, dan gaan we dood Nee, nee, we zullen daar maar niet aan beginnen." Oom Kees knikte hierop met nog meer ijver dan tevoren. „Nee nee," beaamde hij, „nee nee En dat was dan zijn volledige bijdrage in de kwes tie. Want het nuchtere gevolg van het feit, dat hij geleidelijk alle zorg en verantwoordelijkheid op zijn vrouw had afgewenteld was dit, dat zijn mening ten slotte ook in geen enkele aangelegenheid meer werd gevraagd. Een gang van zaken overigens, die Kees je van der Put weinig zorgen baarde. Aldus werd mijn laatste hoop op uitbreiding van mijn grondbezit door tante Cor's weigering de bodem ingeslagen. Alles was er nu voor mij aan gelegen, de onteigening van mijn akker achter de fabriek te verhinderen. De gedachte aan de afschuwelijke mogelijkheid van een onteigening heeft me maandenlang als een waar spookbeeld achtervolgd. Iedere brief die ik ontving, elk woord dat gesproken werd, bracht ik er mee in verband. Het was om gek van te worden. Als een bezetene beet ik me vast in elk argument, dat tégen onteigening pleitte, maar al wat er vóór pleitte, liet ik niet eens in mijn bewustzijn doordringen. Sommige mensen kunnen je tot radeloosheid drijven door hun tergende eenzijdigheid. In die maanden moet ik zulk een mens geweest zijn. Honderden plannen schoten als vallende sterren door mijn brein, het een al dwa zer dan het andere, maar ze verdwenen even snel als ze opkwamen. Eén plan slechts bleek op den duur houdbaar, en dit heb ik ook ten uitvoer ge bracht: ik heb stuk voor stuk de elf raadsleden be zocht om hen over te halen, tégen het voorstel van B. en W. te stemmen. Indien het voorstel kelderde, stond Robbers schaakmat en was mijn toekomst als boer voorlopig gered. Maar hoe deze actie is afgelopen, vertel ik later nog wel. Eerst moet ik nu de afloop melden van mijn con flict met Bureau X. Kinderlijk blij dat hij me weer eens een goede tij ding kon brengen, kwam burgemeester Dubbelman enige tijd na deze gebeurtenissen binnenstormen met een dienstenveloppe in zijn handen, die hij als een trofee boven zijn hoofd zwaaide. Het was een be slissing van de Minister, waarbij mij 80 gulden scha devergoeding werd toegekend voor mijn gerooide aardappelen. Weliswaar slechts een flakkerend olie lichtje in het ondoordringbare duister van mijn toe komst, maar toch deed het me onuitsprekelijk goed: een mens in nood is met zo weinig blij te maken. Door dit gulle gebaar van de overheid was mijn rechtsgevoel geheel bevredigd, en reeds had ik de heer Maas in gedachten de hand gedrukt en hem mijn beste vriend genoemd toen mij via de post een gestencilde rekening werd toegestuurd. Het vijfde papier, afkomstig van Bureau X. Er was een bedrag in rekening gebracht voor het rooien van mijn aardappelen: 18.53, inclusief omzetbelas ting. Nog altijd breek ik er mij het hoofd over, wat die omzetbelasting te betekenen had. Nog altijd meen ik ten stelligste, dat er eerst iets gekocht of verkocht moet worden, voordat de over heid omzetbelasting in rekening kan brengen. Wat in vredesnaam kan de omzet geweest zijn van 2 are verrotte aardappelen? Ongetwijfeld zullen de heren van Bureau X op de ze vraag een antwoord weten; gegéven hebben ze .het mij nooit. En terecht! Want de grote macht van de bureaucratie ligt in haar onnaspeurlijkheid. Het ellendige in de bureau cratie is, dat één overheidsinstantie slechts één be paald terrein behoeft te beheersen, terwijl van de burger wordt verwacht, dat hij alle terreinen be heerst. De domste dokwerker hier te lande wordt verondersteld op de hoogte te zijn van democratie, van landsregering, provinciaal- en gemeentebestuur, van arbeidswetten, ongevallen-, ziekten- en invalidi teitsverzekeringen, van belastingwetten, verkeersre gels, ziekenfondswezen, ziekenbonnen, arbeidsover eenkomsten, huurbepalingen, pensioenregelingen, erf recht, pachtrecht en nog een hele serie andere rech ten. Maar de droevige waarheid is, dat de eerzame burger door onze overheidsspecialisten zó lang met wetsbepalingen zal worden gemitrailleerd tot hij ten slotte door de knieën gaat. En laat het U door een boer gezegd zijn vanaf dat ogenblik zullen U de regelingen keurig uitgestippeld worden voorgelegd. En U tekent ze... zoals In sommige gevangenissen de beklaagden hun eigen doodvonnis tekenen. (Wordt vervolgd) de Trafalgar Mars, dat hij op zijn trommel weg weet. De andere nummers op deze fleurige marsplaat zijn Strike up the band, Sons of the brave en a la Glenn Miller Johnny Peel. O Op Telefunken UX 4717, ook een 45 toeren- schijfje, is prima gedisciplineerd koper spel te beluisteren in vier foxtrots Honky Tonky Dudel, Pfeif blues, Risibisi en In babdedura die met Duitse grondigheid worden ten beste gegeven door de big band van Günter Fuhlisch. Strakke, maar ook zeer zeker sfeervolle dansmuziek. O Bijzonder interessant zijn de verrassende effekten van Michel Legrands compositorisch talent in diens interpretaties van het vijftiental Franse werkjes, die zijn gegroefd in de Philips langspeler P 77304 L, onder de titel „Bonjour Paris". Er behoren o.m. de nummers La goulante du pauvre Jean, French Cancan, Parlez-moi d'amour en Les lavandières du Portugal toe, maar ze klinken, evenals trouwens alle an dere werkjes, volkomen nieuw, mo dern, gedurfd vaak van orkestratie, pikant van sfeer. Een plaat waar men geboeid naar luistert. O Minder afwis selend van toonkleur, maar daarom niet minder bekoorlijk is de 33 toeren Ca- pitolplaat T 733, waarop het orkest van Les Baxter via niet minder dan twaalf nummers met klanken het exotische landschap van de Caraïbische eilanden schildert, wanneer dat door het maan licht wordt overgoten. Muziek, die de huiver van de jungle, de weelde van de orchideeën, de zwoelheid van de voorbije dag en de zachtheid van de tropische nacht gestalte geeft in de pakkende hooggestemde klanken van violen en fluiten tegen het met tem perament en levenslust geladen ritme van latijns-amerikaanse slaginstrumen ten, O Mantovani houdt het bij de ro mantische muziek. De jongste plaat van zijn orkest Decca 33 toeren LK JULIE LONDON 4154 is er weer vol van. Zijn theater orkest is uitgebreid met twee vleugels, waarachter de Poolse pianist Rawicz en zijn Weense collega Landauer met ge schoolde perfectie en brede zwier da klavierpartijen vertolken van het fil misch muziekrepertoire, dat achtereen volgens vermeldt: Warschau concerto, Serenate d'amore, The dream of Oliver* The legend of the glass mountain, Story of three loves en de Comish Rhapsody. Een Mantovaniplaat en dat wil ook nu weer zeggen: Met uitge balanceerde zorg en haarfijn zingende violen uitgevoerde muziek, bijzonder melodieus, een tikkeltje zoet gestemd, een weldaad voor teerbesnaarde zielen. Over naar het internationale collega van vocalisten. „The Platters" opge- nen de rij. Met twaalf nummers van In the still of the night tot en met Temptation en I don't know why op de langspeler MG 20216 van het label Mercury. Twaalf nummers, die minder emotioneel zijn dan „Only you" of „My Prayer". Het had de plaat geen kwaad gedaan, geloven wij, wanneer dit jongste en vrij bezadigde repertoire van The Platters door een wat pittiger song zou zijn afgewisseld. Intussen kun nen „The Platters"-liefhebbers hun hart flink ophalen. Het mannenkwartet (met als dankbare aanvulling de zangeres Zola Taylor), dat zich in een jaar tijds tot op de bovenste trede van de zang- sterrenladder zong, blijft op peil. O De Andrews Sisters blijven dat trouwens ook. Ze zingen op Capitol 78 toeren nr. 3707 prettig fris, maar terwille van de show met een vleugje snik-accent de foxtrot „Give me back my heart'.' (Lo gisch die snikjes, nietwaar?) en de En gelse wals „Stars Stars", waarbij het orkest van Billy May in een illustra tieve begeleiding een passend koper kleurtje legt. O Wie gecharmeerd is op het meer hese croon-werk kan bij Al Berry terecht, die met wat „sentimen tal growl" op His Master's Voice 5007, 45 toeren, de „King of the blues" be zingt en ondanks alles In het tweede nummer vraagt: Don't calle me fooi. O Van Lonnie Donegan, de folk singer in het zogenaamde skiffle-genre hebben we toch wel beter werk gehoord dan de vier nogal lawaaierige nummers (Lost John, Stewball. Bring a little wa ter Sylvie en Dead or alive), die op Nixa 45 toeren NEP 24031 zijn uitge bracht. Over wildwestelijke dynamiek intussen niet te klagen, maar men moet er van houden. O London maakt uitge breid reclame met de „Calendar girl". De firma heeft Julie London twaalf maal op de hoes afgedrukt, waarbij de arme Julie terwille van dezelfde recla me alle twaalf maanden even luchtig gekleed diende te zijn. Overigens is deze mogelijk wel pakkende, doch eigenlijk wel goedkope blikvangerspolitiek in te genspraak met de inhoud van de plaat. Julie zingt namelijk goed. Zeer beschaafd zelfs, ook wanneer er „jazzy"-spirit van haar gevraagd wordt. Haar tekstschil dering, alle seizoenen door Julie zingt een passende song voor iedere nieuwe maand doet oprecht en sympathiek aan. Haar dictie daarenboven is perfect. De tekst is woord voor woord te ver staan. Tenslotte zij de jubileumplaat ver meld, die Philips (nr. P. 13043 R) heeft gewijd aan René Sleeswijks Nederlandse revue, waar „al ZO jaar muziek in zit" en welke plaat aan de ene zijde Willy Walden en Piet Muyselaar, c.q. juffrouw Snip en Snap aan het woord laat in een geestige duo-conference en aan de andere kant een selectie laat horen van de revueliedjes, die in die twintig jaar ten beste werden gegeven en waarvan met name genoemd mogen worden: Het lied van de oude piano, Kleine modiste, De koe op zolder en Als op het Leid- seplein de lichtjes weer gaan branden. Medewerkenden aan deze plaat zijn be halve Snip en Snap: Teddy en Henk Scholten, Bert van Dongen, het revue koor o.l.v. Bep Ogterop en het versterkt revueorkest onder directie van Bill Stanford. Een souvenir-plaat voor spe ciale liefhebbers; voor de anderen een oergezellig intermezzo op een borrel avondje. Wat niet zeggen wil, dat de plaat zonder borreltje niet zou smaken. FRÉDÉRIC.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 11